Als jij dat bakkie leut met een koekje laat staan kunnen zij een ID kopen!quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:26 schreef yvonne het volgende:
Reken je even met me mee?
(waarom gaat iedereen uit van 65+?) De grootste groep thuiswonenden zijn 80+ en dat zijn er veel.
Niet dementerend, ze zijn al overal op gekort, zij zijn van een generatie waarvoor dat stemmen belangrijk is.
Er wordt van alles OVER hun beslist zonder dat ze ook maar enige zeggenschap hebben.
Goed, ouderen van 80+ hoe oud zijn hun kinderen dan?
Juist.
Gaat er nou geen belletje rinkelen als ik zeg dat ik al bijna het kopje koffie met koekje niet durf aan te nemen?
En zet dat oude mummelende oudje nou eens uit je kop, zo erg is het niet.
dDat is zo'n belachelijk stereotype beeld.
En ze hebben geen kinderen die hier voor hadden kunnen zorgen? Kieswet is al in november gewijzigd dus ze hebben maanden de tijd gehad.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:26 schreef yvonne het volgende:
[..]
(waarom gaat iedereen uit van 65+?) De grootste groep thuiswonenden zijn 80+ en dat zijn er veel.
Niet dementerend, ze zijn al overal op gekort, zij zijn van een generatie waarvoor dat stemmen belangrijk is.
Er wordt van alles OVER hun beslist zonder dat ze ook maar enige zeggenschap hebben.
Juist.
Gaat er nou geen belletje rinkelen als ik zeg dat ik al bijna het kopje koffie met koekje niet durf aan te nemen?
Hoeveel mensen ken jij die de ID-kaart écht niet kunnen betalen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:26 schreef Lastpost het volgende:
Je sluit zo natuurlijk wel mensen uit, niet iedereen heeft het geld voor een ID-kaart/paspoort en zodoende krijgen mensen niet de kans om te kunnen stemmen.
Dat een ID-kaart verplicht is vind ik verder prima hoor, maar het moet niet zo zijn dat mensen nu maar niet stemmen puur ómdat ze het geld niet hebben voor een ID-kaart, dat is absurd.
Je stem laten horen, daar hoort geen prijskaartje aan te hangen en zodoende zouden ze alternatieven moeten verzinnen voor deze groepen mensen die het blijkbaar niet kunnen betalen.
Ik neem aan dat ze inderdaad allemaal het staatsblad lezen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:28 schreef Klummie het volgende:
En ze hebben geen kinderen die hier voor hadden kunnen zorgen? Kieswet is al in november gewijzigd dus ze hebben maanden de tijd gehad.
Wat valt er te rekenen? Ik zie je nergens zeggen dat een oudere geen 12 euro per jaar kan wegleggen? En ze wonen nog thuis? Huursubsidie, zorgtoeslag, bejaardentoeslag. Als ik het subsidieboekje voor Delft opensla kunnen ze tientallen euro's krijgen van de gemeente ook. Bovendien: kinderen, kleindkinderen. Kom op hey. Mijn oma was in de 80 en had gewoon een ID. Zelfs achterkleinkinderen zouden geld neerleggen voor een ID als dat zou moeten. Je schiet op deze manier je doel voorbij, want waar ik in eerste instantie nog begrip had voor de melding 'een ID is te duur voor de oudere' denk ik nu 'ze moeten zich ook maar gewoon aan de wet houden'.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:26 schreef yvonne het volgende:
[..]
Juist.
Want dat is het punt al helemaaaal niet. Zo overdrevenquote:Nou ja, zo'n oud besje dat al tien jaar in een verpleegtehuis zit zou best wel eens illegaal en/of terrorist kunnen zijn
Er weleens aan gedacht dat veel ouderen met een bepaalde trots en eigenwaarde zitten en nog liever droog brood eten dan aan moeten kloppen bij kinderen of kleinkinderen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:28 schreef Klummie het volgende:
[..]
En ze hebben geen kinderen die hier voor hadden kunnen zorgen? Kieswet is al in november gewijzigd dus ze hebben maanden de tijd gehad.
Dat is hun keuze. Als je een bepaalde keuze maakt, moet je niet klagen dat je niet mag kiezen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:32 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Er weleens aan gedacht dat veel ouderen met een bepaalde trots en eigenwaarde zitten en nog liever droog brood eten dan aan moeten kloppen bij kinderen of kleinkinderen.
Mocht ik familieleden hebben die in de problemen zitten help ik ze ook graag, maar er zijn er genoeg (oudere) die mijn aanwezigheid waarderen en de hulp graag aannemen zolang het niet om geld gaat.
Er zijn zoveel dingen die maar een paar euro per jaar kosten. Flikker dat allemaal op 1 hoop en het gaat niet meer om kleine beetjes.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:33 schreef Satsuma het volgende:
Wat een onzin. Een paspoort of rijbewijs is hartstikke lang geldig, dus alles bij elkaar heb je het over een paar euro per jaar. Daarnaast zijn niet alle ouderen arm, en niet alle niet-ouderen rijk, niet alle ouderen zijn aan huis gekluisterd en niet alle andere mensen zijn mobiel, dus ook wat dat betreft vind ik het weer nergens op slaan.
Heerlijk die kortzichtigheid.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:38 schreef HugoBaas het volgende:
Iedereen is verplicht zich te kunnen identificeren en dus moet iedereen een id hebben.
Als iemand die niet heeft en daardoor niet kan stemmen zijn ze dus gewoon dom bezig.
Of de wet is dom door iemand een basaal democratisch recht te ontzeggen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:38 schreef HugoBaas het volgende:
Iedereen is verplicht zich te kunnen identificeren en dus moet iedereen een id hebben.
Als iemand die niet heeft en daardoor niet kan stemmen zijn ze dus gewoon dom bezig.
Dus ouderen moeten maar gaan 'bedelen' om een ID kaart, nee lekker bezig zijn we danquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:33 schreef Satsuma het volgende:
[..]
Dat is hun keuze. Als je een bepaalde keuze maakt, moet je niet klagen dat je niet mag kiezen.
Er wordt niets ontzegd.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:40 schreef Iblis het volgende:
[..]
Of de wet is dom door iemand een basaal democratisch recht te ontzeggen.
Lekkere familie. Wij doen dat wel. En oma komt beide dagen dan meteen bij ons thuis eten.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:41 schreef Dennis101 het volgende:
Naast het geld is vaak de mobiliteit een veel groter probleem, ik zie dat nu ook bij mijn eigen oma, die gaan we echt niet naar de gemeente slepen om daar 'even' een ID bewijs aan te vragen en vervolgens een week later weer haar daarheen slepen om dat ding op te halen.
Ooit al eens gehoord van eigen verantwoordelijkheid en gevolgen die bij bepaalde keuzes horen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:32 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Er weleens aan gedacht dat veel ouderen met een bepaalde trots en eigenwaarde zitten en nog liever droog brood eten dan aan moeten kloppen bij kinderen of kleinkinderen.
Mocht ik familieleden hebben die in de problemen zitten help ik ze ook graag, maar er zijn er genoeg (oudere) die mijn aanwezigheid waarderen en de hulp graag aannemen zolang het niet om geld gaat.
Dat maakt het imo niet minder fout.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:42 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Er wordt niets ontzegd.
Een id was altijd al verplicht bij het stemmen, er werd alleen niet altijd om gevraagd.
Bij de vorige verkiezingen moest ik ook mijn id laten zien. Dit is niets nieuws als je dat soms denkt.
Ik heel veel, ik kom namelijk dagelijks bij deze mensen..quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:30 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Hoeveel mensen ken jij die de ID-kaart écht niet kunnen betalen?
Gutteguttegut, lezen blijft moeilijk, je gaat wel stemmen.quote:
Kennen wij elkaar?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:43 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Lekkere familie. Wij doen dat wel. En oma komt beide dagen dan meteen bij ons thuis eten.
Is ook een van de redenen dat ik het probleem helemaal niet zie. In mijn directe omgeving heeft geen enkele bejaarde dit probleem.
En maken die mensen zich druk om het feit dat ze niet kunnen stemmen, of vul jij dat voor ze in?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:44 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik heel veel, ik kom namelijk dagelijks bij deze mensen..
Ik vind het echt onzin.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:44 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Dat maakt het imo niet minder fout.
Er wordt hier net gedaan alsof alle ouderen arm zijn. Dat staat me tegen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:42 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dus ouderen moeten maar gaan 'bedelen' om een ID kaart, nee lekker bezig zijn we dan
Je kon zonder ID altijd iemand machtigen, dat kan niet meer.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:42 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Er wordt niets ontzegd.
Een id was altijd al verplicht bij het stemmen, er werd alleen niet altijd om gevraagd.
Bij de vorige verkiezingen moest ik ook mijn id laten zien. Dit is niets nieuws als je dat soms denkt.
Ouderen zijn nou eenmaal niet gewend om hulp te vragen, en helemaal bij hun eigen familie. Dat jij het niet raar vind als er om hulp gevraagd wil nog niet zeggen dat anderen het niet raar om hulp te vragen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:47 schreef Satsuma het volgende:
[..]
Er wordt hier net gedaan alsof alle ouderen arm zijn. Dat staat me tegen.
Daarnaast vind ik het raar dat jij het "bedelen" noemt als je familie ergens voor om hulp vraagt. Ik vind het normaal dat mensen elkaar helpen, en daarom vind ik het dus ook niet raar als mensen om hulp vragen.
Nee, want wij hebben alles over voor onze familie en vinden het niet erg om oma mee op sleeptouw te nemenquote:
En je geeft nog steeds geen antwoord op feitelijke vragen. Het gaat om 1 euro in de maand!quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:44 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik heel veel, ik kom namelijk dagelijks bij deze mensen..
Wat ben jij een simpele ziel zeg... Ooit eens bedacht dat oma het helemaal niet aan kan om op sleeptouw genomen te worden?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:48 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Nee, want wij hebben alles over voor onze familie en vinden het niet erg om oma mee op sleeptouw te nemen
Jezelf informeren houdt op boven een bepaalde leeftijd?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze inderdaad allemaal het staatsblad lezen.
Nee hoor, dat hield daarvoor ook al op.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:51 schreef Klummie het volgende:
[..]
Jezelf informeren houdt op boven een bepaalde leeftijd?
quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:47 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je kon zonder ID altijd iemand machtigen, dat kan niet meer.
Dat blijkt uit niets. Maar goed, okay. Zijn er voor dat soort mensen helemaal geen regelingen dan? Iemand die alleen nog maar op bed kan liggen bijvoorbeeld. Die kan nooit een nieuwe ID aanvragen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:49 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Wat ben jij een simpele ziel zeg... Ooit eens bedacht dat oma het helemaal niet aan kan om op sleeptouw genomen te worden?
heb jij enig idee hoeveel 1 euro in de maand kan zijn naast alle andere lasten die zo'n oude man of vrouw al heeft?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:48 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Nee, want wij hebben alles over voor onze familie en vinden het niet erg om oma mee op sleeptouw te nemen
[..]
En je geeft nog steeds geen antwoord op feitelijke vragen. Het gaat om 1 euro in de maand!
Nou, als je dat dan weet van je familie, kun je ook gewoon hulp aanbieden.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:48 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ouderen zijn nou eenmaal niet gewend om hulp te vragen, en helemaal bij hun eigen familie. Dat jij het niet raar vind als er om hulp gevraagd wil nog niet zeggen dat anderen het niet raar om hulp te vragen.
En nee, zeker niet alle ouderen zijn arm.
In een verzorgingstehuis wordt dat voor je geregeld ja, maar voor mensen die nog gewoon thuis wonen niet nee. Dan kan je er zelf achteraan gaan. En voor mensen die slecht ter been zijn wordt dat nogal lastig.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:54 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Dat blijkt uit niets. Maar goed, okay. Zijn er voor dat soort mensen helemaal geen regelingen dan? Iemand die alleen nog maar op bed kan liggen bijvoorbeeld. Die kan nooit een nieuwe ID aanvragen?
quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:54 schreef Nizno het volgende:
[..]
heb jij enig idee hoeveel 1 euro in de maand kan zijn naast alle andere lasten die zo'n oude man of vrouw al heeft?
Blijkbaar niet...
Mijn oma heeft het geluk dat ze van koopwoning naar huurwoning is gegaan en nu dus ineens geld over heeft.. maar toen ze nog in haar koopwoning zat kon er echt niet zomaar even een euro per maand aan de kant worden gelegd.. Hoe vervelend ze dat zelf ook vond dat ze ons niet gewoon een ijsje kon kopen enzo....
Ook al ging het om een cent, moeten betalen om te stemmen is gewoon achterlijk. Het idee is toch dat verkiezingen voor iedereen toegankelijk zijn? D.w.z. verspreid door het land stembureaus, meerdere per dorp zelfs, zodat mensen er redelijk gemakkelijk kunnen komen. Lange openingstijden. Duidelijke oproep van te voren.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:48 schreef Notorious_Roy het volgende:
En je geeft nog steeds geen antwoord op feitelijke vragen. Het gaat om 1 euro in de maand!
Blijkbaar volgens een hoop mensen, maar dat betekent dus ook dat ze geen doordachte stem uitbrengen, maar puur uit gewoonte stemmen op een bepaalde partij. Dan komt weer een andere vraag of je dat moet willen...quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:51 schreef Klummie het volgende:
[..]
Jezelf informeren houdt op boven een bepaalde leeftijd?
Ze hebben NOOIT een ID hoeven laten zien! Nee, het is velen NIET bekend.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:48 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
[..]
Rolstoel? Taxi? Familie met auto?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:55 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
In een verzorgingstehuis wordt dat voor je geregeld ja, maar voor mensen die nog gewoon thuis wonen niet nee. Dan kan je er zelf achteraan gaan. En voor mensen die slecht ter been zijn wordt dat nogal lastig.
Wat lul jij nou uit je nek?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:56 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Blijkbaar volgens een hoop mensen, maar dat betekent dus ook dat ze geen doordachte stem uitbrengen, maar puur uit gewoonte stemmen op een bepaalde partij. Dan komt weer een andere vraag of je dat moet willen...
Oh ja, hadden ze even naar de geldboom moeten lopen om daar geld voor een ID af te halen en daarna zichzelf op magische wijze naar het gemeentehuis moeten transporteren, tweemaal, om een ID aan te schaffen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:52 schreef Klummie het volgende:
[..]
De oproepkaart hebben ze al weken geleden in de bus gehad, men kan niet lezen?
Ja, en wat denk je van alleenstaande ouders met kinderen bijvoorbeeld? Er zijn zoveel mensen die financiele problemen hebben maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van mensen die hun ID niet verlengen omdat ze het niet kunnen betalen... Nu komt Yvonne ermee omdat ze bejaarden ziet die dit probleem hebben, maar dat is lekker op tijd op de dag dat ze een ID nodig hebben. Als het echt zo'n probleem is als dat men zegt, dan vind ik ook zeker dat er naar gekeken moet worden zodat het over 3 maanden anders gaat. Maar ik vind dat er nogal op gevoel gereageerd wordt hier.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:54 schreef Nizno het volgende:
[..]
heb jij enig idee hoeveel 1 euro in de maand kan zijn naast alle andere lasten die zo'n oude man of vrouw al heeft?
Blijkbaar niet...
Mijn oma heeft het geluk dat ze van koopwoning naar huurwoning is gegaan en nu dus ineens geld over heeft.. maar toen ze nog in haar koopwoning zat kon er echt niet zomaar even een euro per maand aan de kant worden gelegd.. Hoe vervelend ze dat zelf ook vond dat ze ons niet gewoon een ijsje kon kopen enzo....
De identificatieplict bestaat al ruim 5 jaar dus toen hadden ze al een id moeten hebben.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:57 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ze hebben NOOIT een ID hoeven laten zien! Nee, het is velen NIET bekend.
Om te bezuinigen is de krant immers al de deur uit.
Nee, kinderen zijn ook al 60
Nee, er zijn zat ouderen die NIEMAND meer hebben
Jij bent en van de lui die eens buiten een eigen kader moeten leren kijken, empathie, kijk eens verder dan je eigen grootouders.
Loop eens een week met me mee.![]()
En ik ben heel blij dat jullie voor je grootouders zorgen.
Maar er zijn er TEVEEL die niemand meer hebben.
Als iemand zo slecht ter been is dat hij/zij niet meer zonder hulp het huis uit kan, dan zit diegene op de verkeerde plaats en dan heeft diegene ook meer aan zijn/haar hoofd dan het niet kunnen stemmen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:55 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
In een verzorgingstehuis wordt dat voor je geregeld ja, maar voor mensen die nog gewoon thuis wonen niet nee. Dan kan je er zelf achteraan gaan. En voor mensen die slecht ter been zijn wordt dat nogal lastig.
Jij denkt dat elke oudere voor zijn lol even in een auto kruipt? En dan een uur doorbrengt bij het stadsloket/gemeentehuis. Zijn er genoeg die liever helemaal niet buiten komen, waar een bezoek aan het ziekenhuis eigenlijk al teveel gedoe is.quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:57 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Rolstoel? Taxi? Familie met auto?
Genoeg opties.
De argumenten die ik hier hoor raken kant nog wal.
Oh ja, waren we even mooi vergeten dat er genoeg plek was in al die verzorgingstehuizen, waren we daar maar eerder op gekomenquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:59 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Als iemand zo slecht ter been is dat hij/zij niet meer zonder hulp het huis uit kan, dan zit diegene op de verkeerde plaats en dan heeft diegene ook meer aan zijn/haar hoofd dan het niet kunnen stemmen.
Inderdaad stopt iedereen zodra ze amper nog het huis uit komen maar gelijk in een verzorginstehuis, daar hebben ze toch nog kamers overquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:59 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Als iemand zo slecht ter been is dat hij/zij niet meer zonder hulp het huis uit kan, dan zit diegene op de verkeerde plaats en dan heeft diegene ook meer aan zijn/haar hoofd dan het niet kunnen stemmen.
En kennelijk tel je op die plek ook niet meer mee in het democratisch proces. Hendig!quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:01 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Inderdaad stopt iedereen zodra ze amper nog het huis uit komen maar gelijk in een verzorginstehuis, daar hebben ze toch nog kamers over
Kan tegenwoordig op afspraak, dan ben je meteen aan de beurt. En nee, vast niet iedere oudere gaat voor de lol met de auto ergens heen, maar ook dat is niet typisch voor ouderen. En nee, ik ga ook niet voor m'n lol naar de stadswinkel, maar het moet nu eenmaal weleens. Als die enkele keer in je leven dat je daar naartoe moet nou het grootste probleem is, dan geeft dat toch eigenlijk al aan dat je niet veel hebt om over te klagen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:00 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Jij denkt dat elke oudere voor zijn lol even in een auto kruipt? En dan een uur doorbrengt bij het stadsloket/gemeentehuis. Zijn er genoeg die liever helemaal niet buiten komen, waar een bezoek aan het ziekenhuis eigenlijk al teveel gedoe is.
Natuurlijk zijn er genoeg die gewoon een ID (kunnen) hebben, maar sommige reacties hier zijn wel erg kortzichtig.
Als die mensen voor zichzelf kunnen zorgen kunnen ze ook een id regelen en gaan stemmen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:01 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Inderdaad stopt iedereen zodra ze amper nog het huis uit komen maar gelijk in een verzorginstehuis, daar hebben ze toch nog kamers over
Zolang iemand in zijn eigen huis nog 'gewoon' kan leven, eventueel met hulp, is het niet nodig om een verzorgingstehuis in te gaan.
Hoelang is zo'n kaart ook weer geldig?quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:59 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
De identificatieplict bestaat al ruim 5 jaar dus toen hadden ze al een id moeten hebben.
Ik ga er ook niet voor mijn lol inderdaad (ben toevallig gisteravond nog geweest), maar voor veel oudere is het niet zozeer een kwestie van niet willen, maar gewoon niet kunnen (ze kunnen het mentaal of lichamelijk niet aan).quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:02 schreef Satsuma het volgende:
[..]
Kan tegenwoordig op afspraak, dan ben je meteen aan de beurt. En nee, vast niet iedere oudere gaat voor de lol met de auto ergens heen, maar ook dat is niet typisch voor ouderen. En nee, ik ga ook niet voor m'n lol naar de stadswinkel, maar het moet nu eenmaal weleens. Als die enkele keer in je leven dat je daar naartoe moet nou het grootste probleem is, dan geeft dat toch eigenlijk al aan dat je niet veel hebt om over te klagen.
Exact, ze mogen blij zijn dat ze nog niet aangehouden zijn, ow wacht ze komen toch nooit buiten, waarom denken ze dan hun stem wat waard zou zijn .quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:59 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
De identificatieplict bestaat al ruim 5 jaar dus toen hadden ze al een id moeten hebben.
En dus zouden ze al lang op de hoogte moeten zijn van de ID-plicht bij het stemmen, anders spreek je jezelf wel heel erg tegen. Het staat notabene op de stemkaart!quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:58 schreef yvonne het volgende:
[..]
Wat lul jij nou uit je nek?
Ik kom dagelijks bij deze mensen, politiek is altijd wel een praatje waard, juist DEZE mensen zijn zich zeer goed bewust van politiek.
Precies. Het gaat om één keer in de vijf jaar, en ¤ 42,85 voor een ID kaart.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:02 schreef Satsuma het volgende:
[..]
Kan tegenwoordig op afspraak, dan ben je meteen aan de beurt. En nee, vast niet iedere oudere gaat voor de lol met de auto ergens heen, maar ook dat is niet typisch voor ouderen. En nee, ik ga ook niet voor m'n lol naar de stadswinkel, maar het moet nu eenmaal weleens. Als die enkele keer in je leven dat je daar naartoe moet nou het grootste probleem is, dan geeft dat toch eigenlijk al aan dat je niet veel hebt om over te klagen.
5 jaar dus hadden ze 5 jaar de tijd om te sparen voor een nieuwe.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:04 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hoelang is zo'n kaart ook weer geldig?
optie 2 niet goed genoeg gelezen iddquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:45 schreef yvonne het volgende:
[..]
Gutteguttegut, lezen blijft moeilijk, je gaat wel stemmen.
Hoe dan ook blijft het voor 99% geen kwestie van leeftijd, maar van inkomen (of in sommige gevallen gezondheid - en voor een slechte gezondheid hoef je ook niet oud te zijn; mijn moeder is nog geen 50 en haalt het eind van de straat ook niet meer).quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:05 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik ga er ook niet voor mijn lol inderdaad (ben toevallig gisteravond nog geweest), maar voor veel oudere is het niet zozeer een kwestie van niet willen, maar gewoon niet kunnen (ze kunnen het mentaal of lichamelijk niet aan).
En nogmaals, veel oudere kunnen het gewoon aanvragen, maar er is gewoon een grote groep die nog wel goed bij geest is, maar om welke reden dan ook geen ID hebben. De helft hier denkt nogal zwart wit, dat je als oudere of een zielig oud besje bent wat toch niet meer zelfstandig kan denken of dat ze nog dermate fit zijn dat ze alles nog kunnen.
Precies! Maar blijkbaar moet alles voorgedaan worden tegenwoordig. Alles moet vanzelf bij je op de deurmat belanden en nog gratis ook. Ow wacht, dan moet je die envelop op de deurmat nog eerst zelf oprapen en openscheuren, dat levert natuurlijk weer problemen op....quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:06 schreef Klummie het volgende:
[..]
Exact, ze mogen blij zijn dat ze nog niet aangehouden zijn, ow wacht ze komen toch nooit buiten, waarom denken ze dan hun stem wat waard zou zijn .
Alles moet maar voorgekauwd en voorgepamperd worden, walgelijk. Het zijn geen kleine kinderen meer toch?
Selectief geheugen blijkbaar ====> wilsonbekwaam, dan mag je niet stemmen, opgelostquote:Op woensdag 3 maart 2010 10:58 schreef yvonne het volgende:
[..]
Wat lul jij nou uit je nek?
Ik kom dagelijks bij deze mensen, politiek is altijd wel een praatje waard, juist DEZE mensen zijn zich zeer goed bewust van politiek.
Cola kregen we al nooit bij oma... Goedkope melk had ze al van de Aldi.....quote:Op woensdag 3 maart 2010 10:56 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
1 fucking Euro.
Nou moet je ophouden hoor. Dan kopen ze een keer wat goedkopere melk of een fles cola voor de kleinkinderen minder. 1 Euro heeft iedereen.
Dat ze dat niet zouden kunnen betalen is een argument van niks.
Dan koopt ze een pak melk minder.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:18 schreef Nizno het volgende:
[..]
Cola kregen we al nooit bij oma... Goedkope melk had ze al van de Aldi.....
Nog meer tips???
Ow en had ze even een paar jaar eerder gegeven toen mn oma dus inderdaad dat ijsje voor ons niet kon betalen en met verjaardagen bijna niet langs durfde te komen....
En jouw ouders konden haar niks toestoppen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:18 schreef Nizno het volgende:
[..]
Cola kregen we al nooit bij oma... Goedkope melk had ze al van de Aldi.....
Nog meer tips???
Ow en had ze even een paar jaar eerder gegeven toen mn oma dus inderdaad dat ijsje voor ons niet kon betalen en met verjaardagen bijna niet langs durfde te komen....
Als je dat aan had wilen nemen.......quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:21 schreef Klummie het volgende:
[..]
En jouw ouders konden haar niks toestoppen?
Denk eens buiten jouw eigen hokje... Niet iedereen kan dat ALTIJD!quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:21 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Dan koopt ze een pak melk minder.
Een Euro overhouden aan het einde van de maand kan altijd.
Naar mijn weten is het niet bij je hebben van een ID bewijs een overtreding die bestraft wordt met een geldboete. Nu wordt je grondwettelijk vastgelegde stemrecht je ontnomen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 09:32 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
En lees nu de onderste helft van de post eens
Het is gewoon kansloos als je als halve demente (nofi) vrijwel nooit buiten je huisje komt behalve voor boodschappen en je moet altijd actuele identificatie bij je hebben.
En stel dat dat al kon, heb je dan nog niet het idee dat het idee achter een democratie waarin iedereen in principe stemrecht heeft enige schade oploopt?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:21 schreef Klummie het volgende:
[..]
Elektronisch stemmen gebeurt niet meer sinds de vorige verkiezingen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:24 schreef Odysseuzzz het volgende:
Valt eigenlijk nog mee (of tegen) dat Vrijbit niet aankaart dat het elektronisch stemmen ongrondwettelijk is, zoals ook wel wordt aangehangen.
Verder vind ik de ID plicht altijd al te ranzig voor woorden. Spreek voor zich dat er allehande problemen bij komen kijken.![]()
Subklacht: inkt printer op.
Nee, logisch dat je je moet kunnen legitimeren als stemgerechtigde, wat is daar raar aan?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
En stel dat dat al kon, heb je dan nog niet het idee dat het idee achter een democratie waarin iedereen in principe stemrecht heeft enige schade oploopt?
Als dat niet kan dan kan diegene niet met geld omgaan.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:23 schreef Nizno het volgende:
[..]
Als je dat aan had wilen nemen.......
Mijn ouders boden elk jaar zelfs aan om de kado's voor ons zelf te kopen en dat ze die kon geven.. Wilde ze niet.
[..]
Denk eens buiten jouw eigen hokje... Niet iedereen kan dat ALTIJD!
Ah, daar was ik me niet van bewust.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:27 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Elektronisch stemmen gebeurt niet meer sinds de vorige verkiezingen.
Goede actie, mijn formulier ligt klaar bij mijn stempas.
Jij vindt het niet bespottelijk dat minima in jouw voorbeeld afhankelijk zouden zijn van de goedgeefsheid van anderen om gebruik te kunnen maken van hun grondwettelijk stemrecht?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:21 schreef Klummie het volgende:
[..]
Weet je wat we gaan doen.. We geven jou pakweg 600 euro in de maand... Als je die maand nog een euro kan sparen maken we er 599 euro van... en zo steeds weer zodra je nog een euro kan sparen weer een euro je bedrag omlaag.. Kijken hoe lang jij het vol houdt dat een EURO ALTIJD KAN!quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:27 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Als dat niet kan dan kan diegene niet met geld omgaan.
Een Euro kan altijd!
Jezus, wat een kortzichtige en bekrompen gedachtengangen hier zeg.
De term stembelasting kom je idd veel tegen in dit soort discussie. Belachelijk idd dat iedereen daar zo even overheen stapt.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:23 schreef Metatron het volgende:
Er is gewoon een verkapte belasting ingevoerd om te kunnen stemmen, namelijk het verplicht aanschaffen van een ID bewijs met daaraan gekoppeld het feit dat de overheid meteen je vingerafdruk centraal op gaat slaan.
Yvonne wil dadelijk gaan collecteren voor die zielige arme oudjes die zo ontzettend politiek bewust zijn maar er financieel een puinhoop van maken en niet kunnen lezen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:27 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Als dat niet kan dan kan diegene niet met geld omgaan.
Een Euro kan altijd!
Jezus, wat een kortzichtige en bekrompen gedachtengangen hier zeg.
Nou, dat dat nog nooit nodig is geweest*, en een onnodige barriere opwerpt om mensen hun grondwettelijke vastgelegde kiesrecht uit te laten oefenen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:27 schreef Klummie het volgende:
[..]
Nee, logisch dat je je moet kunnen legitimeren als stemgerechtigde, wat is daar raar aan?
quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:29 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Jij vindt het niet bespottelijk dat minima in jouw voorbeeld afhankelijk zouden zijn van de goedgeefsheid van anderen om gebruik te kunnen maken van hun grondwettelijk stemrecht?
Creatief zijn. Sjongejonge wat zijn mensen toch altijd moeilijk.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:30 schreef Nizno het volgende:
[..]
Weet je wat we gaan doen.. We geven jou pakweg 600 euro in de maand... Als je die maand nog een euro kan sparen maken we er 599 euro van... en zo steeds weer zodra je nog een euro kan sparen weer een euro je bedrag omlaag.. Kijken hoe lang jij het vol houdt dat een EURO ALTIJD KAN!
Van mij mag dit ook via de overheid geregeld worden - dus dat je niet betaalt bij het afhalen van je paspoort maar gewoon via de belasting. Maar da's een andere discussie dan waar dit topic over gaat.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:32 schreef Jarno het volgende:
[..]
De term stembelasting kom je idd veel tegen in dit soort discussie. Belachelijk idd dat iedereen daar zo even overheen stapt.
Ik heb juist het niet hoeven tonen van je id altijd absurd gevonden, zeker nadat de idplicht werd ingevoerd.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:32 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nou, dat dat nog nooit nodig is geweest*, en een onnodige barriere opwerpt om mensen hun grondwettelijke vastgelegde kiesrecht uit te laten oefenen.
*Behoudens een paar proefgemeentes bij de vorige verkiezingen kon je bij je toegewezen stemlokaal altijd stemmen zonder je te hoeven legitimeren. Alleen wanneer de voorzitter van het stembureau aanwijzingen had om fraude te vermoeden kon hij de beslissing nemen dat hij je identiteit wilde vaststellen. Dat kon dan dmv paspoort/id/rijbewijs, maar bijvoorbeeld ook door een verklaring van derden.
Bij het uitoeffenen van een machtiging hoefde alleen de gemachtigde zich te legitimeren. Nu is zelfs die handeling onderworpen aan een ID-plicht, want de gemachtigde moet een (kopie van) het ID bewijs van de verlener van de machtiging overleggen. Totaal absurd in mijn ogen.
Dit is ook bullshit. We hebben in dit land id plicht dus je moet sowieso een id hebben. Stembelasting gaat in deze dus niet op.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:32 schreef Jarno het volgende:
[..]
De term stembelasting kom je idd veel tegen in dit soort discussie. Belachelijk idd dat iedereen daar zo even overheen stapt.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:30 schreef Nizno het volgende:
[..]
Weet je wat we gaan doen.. We geven jou pakweg 600 euro in de maand... Als je die maand nog een euro kan sparen maken we er 599 euro van... en zo steeds weer zodra je nog een euro kan sparen weer een euro je bedrag omlaag.. Kijken hoe lang jij het vol houdt dat een EURO ALTIJD KAN!
Helemaal niets. Daarom hebben ze de stempas uitgevonden. Dat is je legitimatie bij het stemmen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:27 schreef Klummie het volgende:
[..]
Nee, logisch dat je je moet kunnen legitimeren als stemgerechtigde, wat is daar raar aan?
En die blijkt fraudegevoelig, dus willen ze graag dat je je verplichte ID gebruikt. Ook niks mis mee toch?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:37 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Helemaal niets. Daarom hebben ze de stempas uitgevonden. Dat is je legitimatie bij het stemmen.
Nogmaals: Niet voldoen aan de ID plicht, bij staandehouding op de openbare weg is een overtreding waar een geldboete op staat. Het is GEEN misdrijf en al helemaal geen misdrijf die het rechtvaardigd om iemands grondwettelijk vastgelegde stemrecht te ontnemen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:34 schreef Klummie het volgende:
[..]
Nee, aangezien de idplicht gewoon bestaat en democratisch tot stand is gekomen. Zeker daar waar het volmachten betreft is de idplicht terecht. Het gaat veel meer om het lulargument dat ze anders nooit een id nodig hebben en er dus niet voor hoeven te sparen.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:32 schreef Klummie het volgende:
[..]
Yvonne wil dadelijk gaan collecteren voor die zielige arme oudjes die zo ontzettend politiek bewust zijn maar er financieel een puinhoop van maken en niet kunnen lezen.
Aardig format voor sbs of zo
En als ik met die van mijn broer zou gaan?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:37 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Helemaal niets. Daarom hebben ze de stempas uitgevonden. Dat is je legitimatie bij het stemmen.
Hoe toont de stempas dan aan wie je bent?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:37 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Er is sinds 1945 in NL geen noemenswaardige verkiezingsfraudse geconstateerd door buitenlandse waarnemers. Dus precies welke fraude wil je tegengaan?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En die blijkt fraudegevoelig, dus willen ze graag dat je je verplichte ID gebruikt. Ook niks mis mee toch?
En als je met de stempas van je broer zou gaan met een vals kopietje van zijn ID-bewijs ben je er ook. Photoshop aanslingeren en klaar is kees. Op een A4-tje is het verschil toch niet te zien. Als je er misbruik van wilt maken kan dat, ID-plicht of niet.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:39 schreef Klummie het volgende:
[..]
En als ik met die van mijn broer zou gaan?
Wel handig bij het crematorium toch?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:40 schreef marcodej het volgende:
Volgens mij gaat de discussie in wezen niet of ouderen indirect moeten betalen om te kunnen stemmen, maar of ouderen die nooit de deur uit gaan wel een ID nodig hebben.
Het stemrecht wordt niet ontnomen. Er wordt slechts een voorwaarde aangesteld. De voorwaarde dat men zich met een verplicht identiteitsbewijs moet kunnen legitimeren bij het uitbrengen van zijn stem.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:38 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nogmaals: Niet voldoen aan de ID plicht, bij staandehouding op de openbare weg is een overtreding waar een geldboete op staat. Het is GEEN misdrijf en al helemaal geen misdrijf die het rechtvaardigd om iemands grondwettelijk vastgelegde stemrecht te ontnemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |