Extra Journaal @ VRTquote:Passagierstreinen botsen op mekaar in Halle
ma 15/02/2010 - 08:53
In Buizingen, bij Halle, zijn twee passagierstreinen op mekaar gebotst. Er zouden heel wat doden zijn, maar het is niet duidelijk hoeveel. Het ongeval deed zich rond 8.45 uur voor op de lijn tussen Brussel-Zuid en Quiévrain.
Volgens Infrabel, de uitbater van de spoorweginfrastructuur, zijn de treinen frontaal op elkaar gebotst. De ene trein reed vanuit Leuven naar 's Gravenbrakel ( Braine-le-Comte) en de andere reed van Quiévrain naar Luik. Ze botsten ter hoogte van Buizingen.
Bij het ongeluk zijn een aantal doden en verscheidene gewonden gevallen. Het is nog niet duidelijk hoeveel precies. De schade is in ieder geval aanzienlijk.
Door het ongeval zijn er geen treinen tussen Brussel en Doornik en tussen Brussel en Bergen. In Leuven is een crisiscentrum opgericht.
Later meer.
quote:Naar aanleiding van de botsing tussen twee passagierstreinen in Halle zal er omstreeks 10.15 uur een extra Journaal zijn op Eén. U kunt het Journaal ook live volgen in de videozone. En tussen 12 en 13 uur is er een extra editie van Vandaag op Radio 1.
Wordt 10:30quote:
Wat een opmerking zeg. Het is niets voor niets een ongeluk. Denk eens na.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:10 schreef RemcoDelft het volgende:
Erg knullig, voor spoorwegen die maanden vantevoren weten welke trein wanneer waar rijdt...
Die dingen rijden op rails, hebben (als het goed is) diverse beveiligingen, en (als het goed is) een oplettende machinist. Ongelukken zijn dus in principe volstrekt onnodig.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:16 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Wat een opmerking zeg. Het is niets voor niets een ongeluk. Denk eens na.
Even offtopic, maar ongelukken zijn in principe toch altijd volstrekt onnodig...quote:Op maandag 15 februari 2010 10:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die dingen rijden op rails, hebben (als het goed is) diverse beveiligingen, en (als het goed is) een oplettende machinist. Ongelukken zijn dus in principe volstrekt onnodig.
Als het voorkomen had kunnen worden wel. Dat geldt voor de meeste verkeersongelukken, maar bij spoorwegen verwacht ik meer planning en geautomatiseerde beveiligingssystemen.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:26 schreef Juzme het volgende:
[..]
Even offtopic, maar ongelukken zijn in principe toch altijd volstrekt onnodig...
Die Belgen hadden er maar liefst drie minuten voor over. En dan nu de Olympische Spelen!quote:Op maandag 15 februari 2010 10:30 schreef Felixa het volgende:
Livestream:
http://www.deredactie.be/(...)/livestream/1.504457
Vaag joh, in Nederland zou de NOS nu wel continue gaan uitzenden, geen nieuws is ook nieuws.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:37 schreef MrJones het volgende:
[..]
Die Belgen hadden er maar liefst drie minuten voor over. En dan nu de Olympische Spelen!
Inderdaadquote:Op maandag 15 februari 2010 10:37 schreef MrJones het volgende:
[..]
Die Belgen hadden er maar liefst drie minuten voor over. En dan nu de Olympische Spelen!
Je verwacht het, dus eigenlijk weet je er niets van.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:29 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als het voorkomen had kunnen worden wel. Dat geldt voor de meeste verkeersongelukken, maar bij spoorwegen verwacht ik meer planning en geautomatiseerde beveiligingssystemen.
Het zou zo maar kunnen zijn dat de Belgische publieke omroep niet de expertise heeft om er een direct live uitzending van te maken. Het is niet de NOS...quote:Op maandag 15 februari 2010 10:38 schreef El_jefe07 het volgende:
[..]
Vaag joh, in Nederland zou de NOS nu wel continue gaan uitzenden, geen nieuws is ook nieuws.
In Belgie blijkbaar niet.
Bij CNN was het ook Breaking News.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Het zou zo maar kunnen zijn dat de Belgische publieke omroep niet de expertise heeft om er een direct live uitzending van te maken. Het is niet de NOS...
RTL-Z is nu ook live.
De beste kapiteins staan aan wal.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:38 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Je verwacht het, dus eigenlijk weet je er niets van.
Geen enkel beveiligingssysteem is 100% waterdicht. En met een remweg van 1000+ meter kan je als machinist nog zo oplettend zijn, daar heb je weinig meer aan als er een trein op je afkomt. Daarnaast is het natuurlijk erg makkelijk om zo op de zaken vooruit te lopen. Niemand weet nog wat er precies gebeurd is.
Inderdaad!quote:Op maandag 15 februari 2010 11:05 schreef zoalshetis het volgende:
triest. een van de redenen dat ik altijd in het midden van de trein wil zitten.
Ja, als het goed is. Maar dat is het niet altijd he, we leven niet in een ideale wereld.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die dingen rijden op rails, hebben (als het goed is) diverse beveiligingen, en (als het goed is) een oplettende machinist.
Nu zeggen ze 10.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:11 schreef Blistering het volgende:
Dodental onzeker volgens RTL.
Wel vreselijk dit
En bij andere treinongelukken zijn nou juist de voorste rijstellen er goed afgekomen.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:05 schreef zoalshetis het volgende:
triest. een van de redenen dat ik altijd in het midden van de trein wil zitten.
Daar botste de trein zeker achterop?quote:Op maandag 15 februari 2010 11:17 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En bij andere treinongelukken zijn nou juist de voorste rijstellen er goed afgekomen.
Daarom ga ik altijd daar zitten waar de meeste ruimte is. Als het je tijd is, is het je tijd. Daar doe je niet al teveel aan.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:17 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En bij andere treinongelukken zijn nou juist de voorste rijstellen er goed afgekomen.
Dat. Of er ontspoorden treinstellen niet direct aan het begin.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:20 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Daar botste de trein zeker achterop?
In Belgie hebben ze blijkbaar wel normale prioriteiten. Geen nieuw nieuws is, zoals er ook staat, gewoon niet nieuws. Beter onderbreken ze gewoon wat als er wel wat nieuws gebeurt / is ontdekt.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:38 schreef El_jefe07 het volgende:
[..]
Vaag joh, in Nederland zou de NOS nu wel continue gaan uitzenden, geen nieuws is ook nieuws.
In Belgie blijkbaar niet.
vandaar dat ik in het midden wil zitten.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:17 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En bij andere treinongelukken zijn nou juist de voorste rijstellen er goed afgekomen.
allez, maar zoalstis kenne moar twee mense ploatsneme op den banken'eh?quote:Op maandag 15 februari 2010 11:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
vandaar dat ik in het midden wil zitten.
'Het is niet de NOS'quote:Op maandag 15 februari 2010 10:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Het zou zo maar kunnen zijn dat de Belgische publieke omroep niet de expertise heeft om er een direct live uitzending van te maken. Het is niet de NOS...
RTL-Z is nu ook live.
Tja, dat is hun business he. Gladjes geproduceerde sensatie die zoveel mogelijk mensen aanspreekt. Dan verkopen de reclameblokken goed. Zonder breaking news geen brood op de plank.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:55 schreef Hetiszover het volgende:
De NOS is ook niet alles vind ik nu.
CNN is er ook goed bij trouwens
Yup, triestquote:Op maandag 15 februari 2010 11:57 schreef raptorix het volgende:
HLN heeft het al over 25 doden: http://www.hln.be/hln/nl/(...)n-in-Buizingen.dhtml
Het valt mij wel altijd op hoe traag CNN nieuwe beelden doorkrijgt. Terwijl de Belgische zenders (RTL, RTBF, VTM) allemaal continu nieuwere beelden uitzenden, laat CNN nog steeds de paar minuten allereerste beelden zien... Krijgen zij dat niet sneller door?quote:Op maandag 15 februari 2010 11:55 schreef Hetiszover het volgende:
De NOS is ook niet alles vind ik nu.
CNN is er ook goed bij trouwens
Ander formaat? NTSC vs PAL? Rechten misschien?quote:Op maandag 15 februari 2010 12:13 schreef Frederic het volgende:
[..]
Het valt mij wel altijd op hoe traag CNN nieuwe beelden doorkrijgt. Terwijl de Belgische zenders (RTL, RTBF, VTM) allemaal continu nieuwere beelden uitzenden, laat CNN nog steeds de paar minuten allereerste beelden zien... Krijgen zij dat niet sneller door?
Waarvan 11 bevestigd en een verwachting tot 25quote:Op maandag 15 februari 2010 11:57 schreef raptorix het volgende:
HLN heeft het al over 25 doden: http://www.hln.be/hln/nl/(...)n-in-Buizingen.dhtml
dit is idd meer iets voor india of engeland (zelfde railwerkers).quote:Op maandag 15 februari 2010 12:26 schreef Flyingdutchman het volgende:
Ongelooflijk wat een ramp, zoveel doden. Normaal lees je dat het in India ofzo gebeurt, maar nu in België
Allebei 3e wereld landen.quote:Op maandag 15 februari 2010 12:26 schreef Flyingdutchman het volgende:
Ongelooflijk wat een ramp, zoveel doden. Normaal lees je dat het in India ofzo gebeurt, maar nu in België
Damnquote:Op maandag 15 februari 2010 12:50 schreef Estate het volgende:
De luchtfoto ziet toch wel wat ernstiger uit dan de foto's van de grond
[ afbeelding ]
quote:Volgens een passagier die zich in de trein bevond die vanmorgen crashte in Buizingen voelde het aan als een ontsporing. "De trein vloog op zijn zijde en de wagon werd door elkaar geschud". Het slachtoffer zat ongeveer tien minuten gekneld in de wagon, waarna de hulpdiensten ter plaatse kwamen en hij bevrijd werd. "Ik heb veel geluk gehad, want andere mensen in de wagon waren er veel erger aan toe.
Volgens een andere passagier reed de trein gelukkig nog niet te snel op het moment van de botsing. "Was dat wel het geval geweest, waren de gevolgen nog dramatischer." (odbs)
Zo ad hoc als ik doorgaans reis heeft waarschijnlijk niemand door dat ik met die trein onderweg was.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:19 schreef Felixa het volgende:
Ik hoop dat ze snel bij de overige doden kunnen komen en ze kunnen identificeren; zou nu niet in de schoenen willen staan van hun familieleden/vrienden die nog geen zekerheid hebben over hun toestand
Ik denk dat de meesten het wel vrij dubbel zullen vinden. Niet nu, dan later als ze groot zijn.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:14 schreef Lkw het volgende:
Die treinen zijn trouwens enorm bevuild met graffiti zeg. Zouden de verantwoordelijke kliederaars nou zitten te kicken op het feit dat hun hanepoten de hele wereld over gaan?
[ afbeelding ]
Hmja idd. Zit hier nu bij Brussel, is langs spoor. Komen altijd veel treinen met veel graffiti voorbij.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:14 schreef Lkw het volgende:
Die treinen zijn trouwens enorm bevuild met graffiti zeg. Zouden de verantwoordelijke kliederaars nou zitten te kicken op het feit dat hun hanepoten de hele wereld over gaan?
[ afbeelding ]
Dat was volgens mij in 2001 ook het probleem, de taal dus.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:24 schreef okee6 het volgende:
Dat is toch anders dan in Nederland, ze gooien meteen de werktape op televisie, waar de autoriteiten nergens op vooruit willen lopen. Ene station en francais: "hou trein ... tegen" Ander station: "Spreekt u Vlaams?" Aan de andere kant wel meteen duidelijkheid over hoe en wat. Vertraging, rood sein, taalbarriere.
Aangezien een bestuurder hier schijnbaar door rood licht reed, was dat (slechts) secundair.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:28 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Dat was volgens mij in 2001 ook het probleem, de taal dus.
Ja okay.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:31 schreef okee6 het volgende:
[..]
Aangezien een bestuurder hier schijnbaar door rood licht reed, was dat (slechts) secundair.
Hmja, en mensen die daar nu als hulpverlener aan de slag gaanquote:Op maandag 15 februari 2010 13:41 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Bij dit soort dingen moet ik altijd denken aan die mensen die hun familie voor de laatste keer gedag gezegd hebben.![]()
Nee dat lijkt me ook niks, dat soort werk is niet voor mij weggelegd.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Hmja, en mensen die daar nu als hulpverlener aan de slag gaan. Ook zo'n 'fijne' taak
.
Van waar heb je dat?quote:Op maandag 15 februari 2010 13:24 schreef okee6 het volgende:
Dat is toch anders dan in Nederland, ze gooien meteen de werktape op televisie, waar de autoriteiten nergens op vooruit willen lopen. Ene station en francais: "hou trein ... tegen" Ander station: "Spreekt u Vlaams?" Aan de andere kant wel meteen duidelijkheid over hoe en wat. Vertraging, rood sein, taalbarriere.
Staat dat fragment al ergens online?quote:Op maandag 15 februari 2010 13:24 schreef okee6 het volgende:
Dat is toch anders dan in Nederland, ze gooien meteen de werktape op televisie, waar de autoriteiten nergens op vooruit willen lopen. Ene station en francais: "hou trein ... tegen" Ander station: "Spreekt u Vlaams?" Aan de andere kant wel meteen duidelijkheid over hoe en wat. Vertraging, rood sein, taalbarriere.
Of misschien al ruziënd uit elkaar gegaan zijn vanochtend, met de gedachte het vanavond wel weer goed te maken.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:41 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Bij dit soort dingen moet ik altijd denken aan die mensen die hun familie voor de laatste keer gedag gezegd hebben.![]()
Dat was net op de Belgische tv, dat ging over de treinramp in 2001.quote:
Aha excuus, dat is dan een misverstand mijnerzijds. Dan is het fout bestuurder.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:48 schreef Felixa het volgende:
[..]
Dat was net op de Belgische tv, dat ging over de treinramp in 2001.
Klopt. Vandaag heeft een machinist een rood sein genegeerd. Taal heeft er voorlopig nog niets mee te maken.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:48 schreef Felixa het volgende:
[..]
Dat was net op de Belgische tv, dat ging over de treinramp in 2001.
Als het goed is inderdaad, maar een ongeluk is vaak 't gevolg van dat er niets niet goed isquote:Op maandag 15 februari 2010 10:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die dingen rijden op rails, hebben (als het goed is) diverse beveiligingen, en (als het goed is) een oplettende machinist. Ongelukken zijn dus in principe volstrekt onnodig.
Ja dat is nog erger. Daarom loop ik ook nooit zomaar weg als ik ruzie heb gehad met mn vriend.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:48 schreef Lkw het volgende:
Of misschien al ruziënd uit elkaar gegaan zijn vanochtend, met de gedachte het vanavond wel weer goed te maken.
Nou ja, in 2001 werd er ook een rood sein genegeerd. Vervolgens zorgden taalproblemen en slechte bereikbaarheid van de machinist voor de ramp.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:49 schreef pagadder het volgende:
[..]
Klopt. Vandaag heeft een machinist een rood sein genegeerd. Taal heeft er voorlopig nog niets mee te maken.
bedankt om jouw misplaatste onwetendheid en onkunde met ons te delenquote:Op maandag 15 februari 2010 10:37 schreef ShaoliN het volgende:
Sjezus, aardige klapper.
Belgie is logistiek ook zo'n godvergetens ontwikkelingsland.
Maar Misteriks toch, je weet toch dat zoiets in Nederland nooit zou kunnen gebeuren?quote:Op maandag 15 februari 2010 14:03 schreef misteriks het volgende:
[..]
bedankt om jouw misplaatste onwetendheid en onkunde met ons te delen
Die graffiti is idd een groot probleem, vooral dan bij de oudere treinstellen. Die oude treinstellen worden trouwens in 2011 quasi allemaal uit dienst genomen en vervangen door de 'Siemens Desiro ML'. De NMBS heeft er meer dan 300 besteld.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:14 schreef Lkw het volgende:
Die treinen zijn trouwens enorm bevuild met graffiti zeg. Zouden de verantwoordelijke kliederaars nou zitten te kicken op het feit dat hun hanepoten de hele wereld over gaan?
[ afbeelding ]
Wat is dat nu eigenlijk voor onzin dat die graffiti een 'groot probleem' is. Je trein gaat er echt niet beter of slechter door rijden hoor.quote:Op maandag 15 februari 2010 14:42 schreef Frederic het volgende:
[..]
Die graffiti is idd een groot probleem,
CNN moet gewoon betalen voor die beelden, daarom de constante herhaling.quote:Op maandag 15 februari 2010 12:13 schreef Frederic het volgende:
[..]
Het valt mij wel altijd op hoe traag CNN nieuwe beelden doorkrijgt. Terwijl de Belgische zenders (RTL, RTBF, VTM) allemaal continu nieuwere beelden uitzenden, laat CNN nog steeds de paar minuten allereerste beelden zien... Krijgen zij dat niet sneller door?
bron? zal de grafitti niet invreten in de lak?quote:Op maandag 15 februari 2010 14:56 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Wat is dat nu eigenlijk voor onzin dat die graffiti een 'groot probleem' is. Je trein gaat er echt niet beter of slechter door rijden hoor.
Ja, en door minder lak gaat een trein slechter rijden?quote:Op maandag 15 februari 2010 15:03 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
bron? zal de grafitti niet invreten in de lak?
ja, denk het wel. roest. aerodynamica etc.quote:Op maandag 15 februari 2010 15:05 schreef Miss_MacPhisto het volgende:
[..]
Ja, en door minder lak gaat een trein slechter rijden?
Nee, maar het geeft wel een negatieve/vuile indruk. De NMBS heeft zelfs een anti-graffiti plan, maar het is vaak dweilen met de kraan open.quote:Op maandag 15 februari 2010 14:56 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Wat is dat nu eigenlijk voor onzin dat die graffiti een 'groot probleem' is. Je trein gaat er echt niet beter of slechter door rijden hoor.
Je ziet in Nederland toch ook vaak genoeg bekliederde treintoestellen.quote:Op maandag 15 februari 2010 15:17 schreef Frederic het volgende:
[..]
Nee, maar het geeft wel een negatieve/vuile indruk. De NMBS heeft zelfs een anti-graffiti plan, maar het is vaak dweilen met de kraan open.
Nog steeds?quote:Op maandag 15 februari 2010 15:08 schreef Felixa het volgende:
Net op de Belgische radio:
12 doden geborgen, aantal zal nog oplopen omdat een aantal slachtoffers nog bekneld zit.
Hoorde net op Radio 1 dat men geen levenden meer verwacht te vinden. Het gaat nu om het bergen van omgekomenen. Als je een paar van die wagons bekijkt, zou je helaas verwachten dat daar nog wel wat doden uit gehaald zullen worden.quote:
Een verpauperde omgeving - of dat nu een straat is of een trein - heeft sowieso een negatieve invloed op mensen. Zowel wat betreft hun stemming als hun prestaties. Daarmee is het wel degelijk een probleem.quote:Op maandag 15 februari 2010 14:56 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Wat is dat nu eigenlijk voor onzin dat die graffiti een 'groot probleem' is. Je trein gaat er echt niet beter of slechter door rijden hoor.
doden kunnen ook nog bekneld zitten..quote:
18 is bevestigd idd. Zie ook http://www.deredactie.be/(...)15_Passagierstreinenquote:Op maandag 15 februari 2010 17:11 schreef nummer_zoveel het volgende:
Op nu.nl spreken ze al over zeker 18 doden.
ik lig in een deuk hier ja...quote:Op maandag 15 februari 2010 17:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
Toch grappig he, dat die Belgen OP de trein zitten. Zie het zo voor me.
Ik moest er ineens aan denken omdat ik een Belgische vriend heb gehad die dat ook zei, en moest daar altijd om lachen ja.quote:
Denk zelf eens na zeg. Jezus.quote:Op maandag 15 februari 2010 18:11 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik moest er ineens aan denken omdat ik een Belgische vriend heb gehad die dat ook zei, en moest daar altijd om lachen ja.
Het is vreselijk wat er gebeurd is, maar toch niet verboden om aan te denken en kon het niet laten even te vermelden. Moeten we dan de hele tijd in een grafstemming zijn?
quote:Op maandag 15 februari 2010 18:11 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik moest er ineens aan denken omdat ik een Belgische vriend heb gehad die dat ook zei, en moest daar altijd om lachen ja.
Het is vreselijk wat er gebeurd is, maar toch niet verboden om aan te denken en kon het niet laten even te vermelden. Moeten we dan de hele tijd in een grafstemming zijn?
zeker met deze koude.quote:Op maandag 15 februari 2010 18:42 schreef tong80 het volgende:
Vreselijk ook de mensen die nu nog zwaargewond in het treinstel zitten.
Met een beetje pech met uitzicht op iemand die het niet heeft gered. Bahquote:Op maandag 15 februari 2010 18:42 schreef tong80 het volgende:
Vreselijk ook de mensen die nu nog zwaargewond in het treinstel zitten.
Ik hoorde vanmiddag op de Belgische radio dat alle gewonden uit de treinstellen waren gehaald. Het gaat nu alleen nog om de overledenen die bekneld zitten.quote:Op maandag 15 februari 2010 18:42 schreef tong80 het volgende:
Vreselijk ook de mensen die nu nog zwaargewond in het treinstel zitten.
Vooral ook erg koud denk ik.quote:Op maandag 15 februari 2010 18:42 schreef tong80 het volgende:
Vreselijk ook de mensen die nu nog zwaargewond in het treinstel zitten.
Er zit al een paar uur geen levende ziel meer in die wagons.quote:Op maandag 15 februari 2010 18:42 schreef tong80 het volgende:
Vreselijk ook de mensen die nu nog zwaargewond in het treinstel zitten.
Ok. Had ik verkeerd begrepen.quote:Op maandag 15 februari 2010 18:56 schreef Lkw het volgende:
[..]
Er zit al een paar uur geen levende ziel meer in die wagons.
Maakt niet uit. Hoorde het toevallig een paar uur geleden op Radio 1.quote:
raad je collega maar aan om morgen een lot van een grote loterij te kopen.quote:Op maandag 15 februari 2010 19:49 schreef katerwater het volgende:
Iemand op mijn werk moest die trein nemen. Maar die kwam niet, dus nam hij de auto.
Hij mag van geluk spreken! Hij heeft de hele dag aan de telefoon gehangen om iedereen op de bellen...
In een drukke spits heb je dan ook machtig veel keusquote:Op maandag 15 februari 2010 20:07 schreef jorienvdherik het volgende:
Mij is altijd geleerd om nooit te voorste wagons te nemen in de trein.
Hard om te zien dat het inderdaad zo is
ook dan heb je keus. wil je staan in het midden of ga je juist voor of achter staan?quote:Op maandag 15 februari 2010 20:08 schreef Blistering het volgende:
[..]
In een drukke spits heb je dan ook machtig veel keus
Ik zit vaak voorin en krijg altijd een rolberoerte als de machinist gaat toeterenquote:Op maandag 15 februari 2010 20:07 schreef jorienvdherik het volgende:
Mij is altijd geleerd om nooit te voorste wagons te nemen in de trein.
Hard om te zien dat het inderdaad zo is
en achterin?quote:Op maandag 15 februari 2010 20:30 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik zit vaak voorin en krijg altijd een rolberoerte als de machinist gaat toeteren.
there you go.quote:Op maandag 15 februari 2010 20:33 schreef CherryLips het volgende:
[..]
dan hoor ik de toeter niet altijd
quote:Bij een rood sein voert de krokodil geen spanning en is er in de trein niets te merken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile_%28spoorwegen%29quote:Memor grijpt niet in bij te hoge snelheden en/of het passeren van een stoptonend sein. Het is dan ook mogelijk om met 140 km/h door rood te rijden.
Dat is alleen bij ATB-EG, bij ATB-NG is dat opgelost.quote:Op maandag 15 februari 2010 21:19 schreef sander89 het volgende:
In Nederland is het ook geen waterdicht beveiligingssysteem, want onder de 40 km/h grijpt de beveiliging niet in als de trein door rood rijdt.
quote:Treinramp Halle geen frontale botsing
BRUSSEL - Het treinongeluk maandagochtend bij het Belgische Halle was geen frontale botsing. De twee treinen botsten zijdelings tegen elkaar op een wissel.
Dat maakten de Belgische spoorwegbeheerder Infrabel en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS maandagavond gezamenlijk bekend.
Zij tasten nog in het duister over de oorzaak van de ramp, waarbij zeker achttien personen om het leven kwamen.
''Om voorlopig onbekende redenen hebben beide treinen elkaar lateraal aangereden ter hoogte van een wissel bij het buitenrijden van het station van Halle richting Brussel'', aldus de verklaring.
Infrabel en NMBS verwachten dat het nog zeker drie dagen duurt voordat weer treinen over het traject kunnen rijden.
Gelukkig is het daar al krokusvakantie zeg!quote:Op maandag 15 februari 2010 19:49 schreef katerwater het volgende:
Iemand op mijn werk moest die trein nemen. Maar die kwam niet, dus nam hij de auto.
Hij mag van geluk spreken! Hij heeft de hele dag aan de telefoon gehangen om iedereen op de bellen...
Maar nog altijd een overvolle trein, dit is de omgeving van Brussel, daar pendelen veel ambtenaren.quote:Op maandag 15 februari 2010 23:37 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
[..]
Gelukkig is het daar al krokusvakantie zeg!
Bronquote:Ouders overleden machinist: "Enige troost: niet zijn schuld"
Het Laatste Nieuws brengt vandaag een pakkende getuigenis met de ouders van één van de verongelukte machinisten bij de treinramp in Halle die minstens 18 doden eiste. "Johan leefde voor zijn job als machinist. Apetrots waren we op hem. Onze enige troost is nu dat het ongeval niet zijn schuld was. Een schrale troost, want wij zijn elk doel in ons leven kwijt", treuren de ouders van machinist Johan De Keyser (36) uit Rillaar, die pas gisteravond laat op de hoogte werden gebracht van het tragische nieuws.
Met de dood van Johan verliezen Robert De Keyser en zijn echtgenote Marceline uit Rillaar (Aarschot) hun enige kind. "We kregen pas 's avonds de bevestiging, maar eigenlijk wisten we het al van 's ochtends", zeggen ze in Het Laatste Nieuws. "Toen we rond 10 uur op het radionieuws hoorden dat de trein die van Quiévrain kwam, betrokken was geraakt bij een ramp, sloeg de schrik ons om het hart. Johan belde wel tien keer per dag naar huis. Hij woonde nog bij ons. Dus toen we hem niet konden bereiken op zijn gsm, wisten we het eigenlijk al wel."
Jongensdroom
Johan De Keyser was al acht jaar machinist bij de spoorwegen. "Een jongensdroom die uitkwam. Hij deed het met hart en ziel. Onze Johan deed élk examen mee. Hij mocht met goederentreinen rijden, met passagiers - treinen. Met dieseltreinen, met elektrische. Een crack, onze zoon."
Sprak van kinderen
"Nu hebben wij geen leven meer", zegt vader Robert, terwijl zijn vrouw Marceline instort. "Wat rest ons nog? Onze enige zoon is er niet meer. Hij had sinds een tweetal jaren verkering met een meisje uit Hasselt. Johan woonde nog thuis, maar sprak toch af en toe van samen te gaan wonen met haar. Van aan kinderen te beginnen... Maar dat is hun afgepakt. Wij zullen nooit grootouders worden. We klampen ons een beetje vast aan het feit dat het niet Johans schuld was, het ongeval. Dat is onze enige troost. Een schrale troost, maar toch."
Gewaarschuwd
"Het strafste van alles is dat ik hem vanochtend nog gewaarschuwd heb", zegt vader Robert. "Niet voor een treinongeval, dát niet. Nooit had ik aan zoiets durven denken. Maar wel voor de gladde wegen. Het had zo erg gesneeuwd. Ik zei nog tegen hem: 'Ziet dat ge vanmiddag veilig thuiskomt.' 'Tuurlijk', had hij geantwoord. En weg was hij. Voor de laatste keer."
quote:Belgische machinisten staken
BRUSSEL - Belgische machinisten uit verschillende plaatsen zijn dinsdag in staking gegaan naar aanleiding van de treinramp in Buizingen, omdat ze naar eigen zeggen te geëmotioneerd zijn om te werken. Dat meldden Belgische media.
Treinbotsing België slideshow
Door het ongeval en de werkonderbreking is het treinverkeer in België ernstig ontregeld, vooral in Wallonië.
Ook protesteren de stakers tegen de slechte werkomstandigheden.
Zeker achttien mensen kwamen maandag om het leven bij een botsing tussen twee treinen in Buizingen bij Halle, ten zuidwesten van Brussel.
Twee doden zouden de Franse nationaliteit hebben. Onder de slachtoffers is ook een machinist van een van de treinen.
Wat ik nog triester vind is dat de media nog geen dag na het ongeluk bij die ouders op de stoep zijn.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 08:18 schreef Felixa het volgende:
[..]
Bron
Altijd triest, die persoonlijke verhalen.
Punt is dat je soms door rood wilt kunnen rijden. Bij bijvoorbeeld seinstoringen doet men dat in Nederland ook wel eens.quote:Op maandag 15 februari 2010 21:19 schreef sander89 het volgende:
In Nederland is het ook geen waterdicht beveiligingssysteem, want onder de 40 km/h grijpt de beveiliging niet in als de trein door rood rijdt.
De nieuwe ATB heeft daar een overrideprocedure voor, die je uitvoert als voor het sein stilstaat. Door rood rijden zonder stoppen is nooit toegestaan in Nederland.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 09:39 schreef Lkw het volgende:
[..]
Punt is dat je soms door rood wilt kunnen rijden. Bij bijvoorbeeld seinstoringen doet men dat in Nederland ook wel eens.
Ja.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 08:18 schreef Felixa het volgende:
Bron
Altijd triest, die persoonlijke verhalen.
Er zaten in totaal zo'n 200 mensen op ofzo, is dat dan en overvolle trein? (eig 2 treinen)quote:Op dinsdag 16 februari 2010 02:27 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Maar nog altijd een overvolle trein, dit is de omgeving van Brussel, daar pendelen veel ambtenaren.
Er zaten volgens mij veel meer mensen op die treinen, in de media komen alleen de verhalen over de doden en gewonden. Je kon op de Belgische televisie ook interviews zien met mensen die nog bloed op hun gezicht hadden zitten (een 'kleine' hoofdwond dus).quote:Op dinsdag 16 februari 2010 13:46 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Er zaten in totaal zo'n 200 mensen op ofzo, is dat dan en overvolle trein? (eig 2 treinen)
Zo veel meer zullen het er toch niet geweest zijn.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 14:37 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Er zaten volgens mij veel meer mensen op die treinen, in de media komen alleen de verhalen over de doden en gewonden. Je kon op de Belgische televisie ook interviews zien met mensen die nog bloed op hun gezicht hadden zitten (een 'kleine' hoofdwond dus).
De bestuurder die door het rode licht reed leeft inderdaad nog.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 16:51 schreef Mr_Moon het volgende:
Lees net dat de bestuurder van de trein die waarschijnlijk het ongeluk veroorzaakte nog leeft.
Enkele zwaarbeknelden moesten ter plekke geamputeerd worden om ze te kunnen bevrijden...
Bron. HLN.bequote:Goederentrein ontspoord in Klabbeek
Ter hoogte van Klabbeek is vanavond een goederentrein ontspoord, zegt een woordvoerder van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. De ontspoorde trein veroorzaakte een kortsluiting aan een bovenleiding en een stroompanne op de lijn tussen Halle en Bergen. Volgens de woordvoerder raakte niemand gewond.
Een speciale machine, die eigenlijk voorzien was voor het treinongeval in Buizingen, werd ter plaatse gestuurd om de drie betrokken wagons overeind te helpen.
Als gevolg van de stroomonderbreking moesten twee passagierstreinen wel een uur lang halt houden: de ene in 's Gravenbrakel en de andere in Lembeek. Het treinverkeer verloopt ondertussen weer normaal, zegt Infrabel nog. (belga/sam)
Da's een ongeluk van gisteravond...quote:Op dinsdag 16 februari 2010 18:08 schreef -0- het volgende:
Het gaat goed daar in Belgie:
[..]
Bron. HLN.be
is het gangpad een soort van extreem hardstalen kooi/cabine?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 16:54 schreef trainfreak het volgende:
[..]
De bestuurder die door het rode licht reed leeft inderdaad nog.
Hij had zich nog net op tijd op het gangpad kunnen werpen, anders was hij verpletterd.
Nee, dat is gewoon het pad tussen de zetels.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 19:01 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
is het gangpad een soort van extreem hardstalen kooi/cabine?
dus een hardstalen kop heeft een zachter materiaal geraakt?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 19:09 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Nee, dat is gewoon het pad tussen de zetels.
Die klassiekjes zijn sowieso erg sterk, da's een stalen blok.
De stuurpost heeft de klap opgevangen.
Van het koprijtuig van die andere trein blijft gewoon niets meer over...
Die is gewoon tot een hoopje schroot herleid.
Ik weet niet uit welk materiaal zo'n koprijtuig gemaakt is.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 19:22 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dus een hardstalen kop heeft een zachter materiaal geraakt?
ik ben een treinleek.
lijkt me dan toch wel reden om het een en ander aan te gaan pakken. koprijtuigen (?) zijn blijkbaar niet zo best bij botsingen. zou niet graag machinist zijn in zo'n ding.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 19:27 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Ik weet niet uit welk materiaal zo'n koprijtuig gemaakt is.
Maar daar blijft gewoon niets meer van over..
Een foto om het misschien duidelijk te maken: http://i20.photobucket.co(...)endeels/_MG_3073.jpg
Het geeft misschien niet zo een goed beeld, maar je kan duidelijk zien dat er niet veel van overblijft, terwijl bij dat rode stelletje enkel de voorkant wat is ingedeukt.
Mja, die blijkbaar niet, het is al het tweede zwaar ongeluk met zo'n koprijtuig.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 19:34 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
lijkt me dan toch wel reden om het een en ander aan te gaan pakken. koprijtuigen (?) zijn blijkbaar niet zo best bij botsingen. zou niet graag machinist zijn in zo'n ding.
lijkt me voor een machinist alsof je dagelijks in een doodskist zit dan. en hoe is het met de slachtoffers. zaten die ook voornamelijk in dat koprijtuig?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 19:51 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Mja, die blijkbaar niet, het is al het tweede zwaar ongeluk met zo'n koprijtuig.
(Een koprijtuig is een rijtuig van waaruit de bestuurder de locomotief bestuurd, zoals bij de Benelux vroeger).
Daar is niets over bekend, maar ik vermoed van wel. Als je ziet hoe die in elkaar geplooid is dan denk ik niet dat je daar levend uitkomt...quote:Op dinsdag 16 februari 2010 20:01 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
lijkt me voor een machinist alsof je dagelijks in een doodskist zit dan. en hoe is het met de slachtoffers. zaten die ook voornamelijk in dat koprijtuig?
Naar ik begreep hebben ze elkaar niet frontaal geraakt, maar is de ene trein in de flank van de andere gereden (in het eerste rijtuig). Dat zal ook het verschil in schade verklaren.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 19:27 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Ik weet niet uit welk materiaal zo'n koprijtuig gemaakt is.
Maar daar blijft gewoon niets meer van over..
Een foto om het misschien duidelijk te maken: http://i20.photobucket.co(...)endeels/_MG_3073.jpg
Het geeft misschien niet zo een goed beeld, maar je kan duidelijk zien dat er niet veel van overblijft, terwijl bij dat rode stelletje enkel de voorkant wat is ingedeukt.
Misschien niet 100% frontaal, maar het moet er toch goed opgeweest zijn, zover ik kan zien zijn de stuurposten van beide stellen gewoon plat. Was het frontaal dan zou de schade toch meer langs de zijkant zijn en minder langs de voorkant?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 22:48 schreef Lkw het volgende:
[..]
Naar ik begreep hebben ze elkaar niet frontaal geraakt, maar is de ene trein in de flank van de andere gereden (in het eerste rijtuig). Dat zal ook het verschil in schade verklaren.
10 dagen lijkt mij ook heel erg lang.quote:Op woensdag 17 februari 2010 09:49 schreef Roel_Jewel het volgende:
Treinverkeer rondom Halle pas begin maart weer normaal. Ze verwachten tien dagen nodig te hebben om die treinstellen weg te halen en daarna drie dagen voor herstel van het spoor. Ik snap dat het bergen van die treinstellen voorzichtig moet gebeuren, maar tien dagen.... kom op zeg.
Benieuwd hoe ze het met de Thalys en Eurostar gaan doen. Die komen daar ook langs.
Dat 'blijkt' is nog niet bewezen toch? Da's toch alleen maar zijn eigen verklaring?quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:25 schreef banaantjeEE het volgende:
Nu blijkt dat de machinist toch geen rood licht heeft genegeerd....Het wordt alsmaar ingewikkelder...
Ja, maar het is typisch van de NMBS de schuld af te schuiven op een menselijke fout omdat machinisten bij zulke ongevallen vaak omkomen en de echte situatie niet kunnen vertellen.quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:26 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Dat 'blijkt' is nog niet bewezen toch? Da's toch alleen maar zijn eigen verklaring?
Hmmmquote:Op donderdag 18 februari 2010 10:28 schreef nummer_zoveel het volgende:
Onder de slachtoffers was ook een hoogzwangere vrouw. Jeetje, wat klote voor haar man zeg. Die hadden vast alles al klaar voor de komst van hun kindje.
En in een klap alles weg, vrouw en kind.
Waarom ligt er zo de nadruk op dat rode signaal...quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:25 schreef banaantjeEE het volgende:
Nu blijkt dat de machinist toch geen rood licht heeft genegeerd....Het wordt alsmaar ingewikkelder...
Zou trouwens niet de eerste keer zijn geweest dat de NMBS de schuld afschuift op een menselijke fout omdat machinisten bij zulke ongevallen vaak omkomen. Nu zal blijken dat de NMBS in fout is door slecht onderhoud van wissels en dergelijke.
Op StuBru hoorde ik vanmorgen dat er niemand meer wordt vermist. Maar niets wordt uitgesloten.quote:Op donderdag 18 februari 2010 12:44 schreef Re het volgende:
zijn er trouwens nog vermisten of is iedereen geborgen?
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=RB2MDHNTquote:Op donderdag 18 februari 2010 11:04 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Hmmm
Ik heb gelezen dat de vrouw gewond was (kan ook zwaargewond zijn) maar dat de baby het goed stelde.
Het kan dat het over iemand anders gaat maar het kan evengoed over dezelfde personen gaan.
Gelezen op een ander forum:
"Een werkneemster in het bedrijf waar mijn vrouw werkt zat op de trein richting Halle, komt gewoonlijk met de wagen, is in verwachting, bekken gebroken,interne bloeding,ligt op intensieve. Voor zover we weten is het kind ongedeerd... "
Ik heb gelezen dat er 22 doden zijn...quote:Op donderdag 18 februari 2010 12:44 schreef Re het volgende:
zijn er trouwens nog vermisten of is iedereen geborgen?
quote:Bestuurder negeerde al eerder een sein
Treinbestuurder Robin Vanden Bemden die bij de ramp van Buizingen gewond raakte, negeerde eerder al eens een sein. Het ging daarbij om een grondsein aan een treinwasinstallatie in Vorst, preciseert Jochem Goovaerts van de NMBS.
"De man reed met een lege reizigerstrein en negeerde een grondsein aan de daar geldende snelheid van 5 km/u, waarbij de trein ongeveer een meter verder tot stilstand kwam. De functie van zo'n grondsein is om de treinbestuurder te gidsen. Het theoretische risico op zware gevolgen door het voorbijrijden van zo'n sein is nagenoeg nul", aldus Goovaerts.
"Toch tillen wij zwaar aan inbreuken tegen de veiligheid, hoe klein ook. Daarom werd de man op de gebruikelijke wijze 'gesanctioneerd'. Dat houdt in dat hij voor een bepaalde tijd niet met de trein meer reed en bij het hervatten van zijn taak als treinbestuurder enkele dagen door een instructeur geëvalueerd werd. Die evaluatie was in dit geval positief", besluit hij.
117 keer
Het negeren van een sein komt wel vaker voor. Vorig jaar hebben machinisten 117 keer door het rode licht gereden, aldus VTM.
Vanden Bemden zelf ontkent dat hij een fout heeft gemaakt. De machinist is nu officieel verhoord door de federale gerechtelijke politie. Hij blijft bij zijn standpunt dat het seinlicht in Buizingen eerst op oranje, en daarna terug op groen is gesprongen. Dat had hij eerder ook al aan zijn familie en aan instructeurs van de NMBS verteld.
Bronquote:BRUSSEL - Er ligt mogelijk nog een negentiende slachtoffer onder de treinen die op 15 februari bij het Belgische Halle op elkaar inreden. Dat heeft de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws maandag gemeld.
Het slachtofferindentificatieteam dacht dat het aantal slachtoffers van de ramp op achttien zou blijven staan.
Volgens Het Laatste Nieuws gaan reddingswerkers en het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken er echter vanuit dat er nog een negentiende slachtoffer is.
Been
''Er steekt een been vanonder een gekantelde coupé. Eerder was er ook al een been geborgen dat niet aan een slachtoffer kon worden gelinkt'', aldus een anonieme bron in Het Laatste Nieuws.
Pas als de gekantelde coupé wordt opgetild, zal er duidelijkheid zijn. Mogelijk gebeurt dat maandag of dinsdag.
Een justitiewoordvoerder in Brussel kon maandagmiddag nog niet bevestigen dat er een negentiende slachtoffer is gevonden. Onderzoek moet dat uitwijzen, zei hij tegen persbureau Belga.
Er is al een deel weg hoor, misschien dat die ene verhakkelde wagon er wel nog ligt.quote:Op maandag 22 februari 2010 12:56 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Bron
De treinen liggen er dus nog gewoon...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |