Dat is alleen bij ATB-EG, bij ATB-NG is dat opgelost.quote:Op maandag 15 februari 2010 21:19 schreef sander89 het volgende:
In Nederland is het ook geen waterdicht beveiligingssysteem, want onder de 40 km/h grijpt de beveiliging niet in als de trein door rood rijdt.
quote:Treinramp Halle geen frontale botsing
BRUSSEL - Het treinongeluk maandagochtend bij het Belgische Halle was geen frontale botsing. De twee treinen botsten zijdelings tegen elkaar op een wissel.
Dat maakten de Belgische spoorwegbeheerder Infrabel en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS maandagavond gezamenlijk bekend.
Zij tasten nog in het duister over de oorzaak van de ramp, waarbij zeker achttien personen om het leven kwamen.
''Om voorlopig onbekende redenen hebben beide treinen elkaar lateraal aangereden ter hoogte van een wissel bij het buitenrijden van het station van Halle richting Brussel'', aldus de verklaring.
Infrabel en NMBS verwachten dat het nog zeker drie dagen duurt voordat weer treinen over het traject kunnen rijden.
Gelukkig is het daar al krokusvakantie zeg!quote:Op maandag 15 februari 2010 19:49 schreef katerwater het volgende:
Iemand op mijn werk moest die trein nemen. Maar die kwam niet, dus nam hij de auto.
Hij mag van geluk spreken! Hij heeft de hele dag aan de telefoon gehangen om iedereen op de bellen...
Maar nog altijd een overvolle trein, dit is de omgeving van Brussel, daar pendelen veel ambtenaren.quote:Op maandag 15 februari 2010 23:37 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
[..]
Gelukkig is het daar al krokusvakantie zeg!
Bronquote:Ouders overleden machinist: "Enige troost: niet zijn schuld"
Het Laatste Nieuws brengt vandaag een pakkende getuigenis met de ouders van één van de verongelukte machinisten bij de treinramp in Halle die minstens 18 doden eiste. "Johan leefde voor zijn job als machinist. Apetrots waren we op hem. Onze enige troost is nu dat het ongeval niet zijn schuld was. Een schrale troost, want wij zijn elk doel in ons leven kwijt", treuren de ouders van machinist Johan De Keyser (36) uit Rillaar, die pas gisteravond laat op de hoogte werden gebracht van het tragische nieuws.
Met de dood van Johan verliezen Robert De Keyser en zijn echtgenote Marceline uit Rillaar (Aarschot) hun enige kind. "We kregen pas 's avonds de bevestiging, maar eigenlijk wisten we het al van 's ochtends", zeggen ze in Het Laatste Nieuws. "Toen we rond 10 uur op het radionieuws hoorden dat de trein die van Quiévrain kwam, betrokken was geraakt bij een ramp, sloeg de schrik ons om het hart. Johan belde wel tien keer per dag naar huis. Hij woonde nog bij ons. Dus toen we hem niet konden bereiken op zijn gsm, wisten we het eigenlijk al wel."
Jongensdroom
Johan De Keyser was al acht jaar machinist bij de spoorwegen. "Een jongensdroom die uitkwam. Hij deed het met hart en ziel. Onze Johan deed élk examen mee. Hij mocht met goederentreinen rijden, met passagiers - treinen. Met dieseltreinen, met elektrische. Een crack, onze zoon."
Sprak van kinderen
"Nu hebben wij geen leven meer", zegt vader Robert, terwijl zijn vrouw Marceline instort. "Wat rest ons nog? Onze enige zoon is er niet meer. Hij had sinds een tweetal jaren verkering met een meisje uit Hasselt. Johan woonde nog thuis, maar sprak toch af en toe van samen te gaan wonen met haar. Van aan kinderen te beginnen... Maar dat is hun afgepakt. Wij zullen nooit grootouders worden. We klampen ons een beetje vast aan het feit dat het niet Johans schuld was, het ongeval. Dat is onze enige troost. Een schrale troost, maar toch."
Gewaarschuwd
"Het strafste van alles is dat ik hem vanochtend nog gewaarschuwd heb", zegt vader Robert. "Niet voor een treinongeval, dát niet. Nooit had ik aan zoiets durven denken. Maar wel voor de gladde wegen. Het had zo erg gesneeuwd. Ik zei nog tegen hem: 'Ziet dat ge vanmiddag veilig thuiskomt.' 'Tuurlijk', had hij geantwoord. En weg was hij. Voor de laatste keer."
quote:Belgische machinisten staken
BRUSSEL - Belgische machinisten uit verschillende plaatsen zijn dinsdag in staking gegaan naar aanleiding van de treinramp in Buizingen, omdat ze naar eigen zeggen te geëmotioneerd zijn om te werken. Dat meldden Belgische media.
Treinbotsing België slideshow
Door het ongeval en de werkonderbreking is het treinverkeer in België ernstig ontregeld, vooral in Wallonië.
Ook protesteren de stakers tegen de slechte werkomstandigheden.
Zeker achttien mensen kwamen maandag om het leven bij een botsing tussen twee treinen in Buizingen bij Halle, ten zuidwesten van Brussel.
Twee doden zouden de Franse nationaliteit hebben. Onder de slachtoffers is ook een machinist van een van de treinen.
Wat ik nog triester vind is dat de media nog geen dag na het ongeluk bij die ouders op de stoep zijn.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 08:18 schreef Felixa het volgende:
[..]
Bron
Altijd triest, die persoonlijke verhalen.
Punt is dat je soms door rood wilt kunnen rijden. Bij bijvoorbeeld seinstoringen doet men dat in Nederland ook wel eens.quote:Op maandag 15 februari 2010 21:19 schreef sander89 het volgende:
In Nederland is het ook geen waterdicht beveiligingssysteem, want onder de 40 km/h grijpt de beveiliging niet in als de trein door rood rijdt.
De nieuwe ATB heeft daar een overrideprocedure voor, die je uitvoert als voor het sein stilstaat. Door rood rijden zonder stoppen is nooit toegestaan in Nederland.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 09:39 schreef Lkw het volgende:
[..]
Punt is dat je soms door rood wilt kunnen rijden. Bij bijvoorbeeld seinstoringen doet men dat in Nederland ook wel eens.
Ja.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 08:18 schreef Felixa het volgende:
Bron
Altijd triest, die persoonlijke verhalen.
Er zaten in totaal zo'n 200 mensen op ofzo, is dat dan en overvolle trein? (eig 2 treinen)quote:Op dinsdag 16 februari 2010 02:27 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Maar nog altijd een overvolle trein, dit is de omgeving van Brussel, daar pendelen veel ambtenaren.
Er zaten volgens mij veel meer mensen op die treinen, in de media komen alleen de verhalen over de doden en gewonden. Je kon op de Belgische televisie ook interviews zien met mensen die nog bloed op hun gezicht hadden zitten (een 'kleine' hoofdwond dus).quote:Op dinsdag 16 februari 2010 13:46 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Er zaten in totaal zo'n 200 mensen op ofzo, is dat dan en overvolle trein? (eig 2 treinen)
Zo veel meer zullen het er toch niet geweest zijn.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 14:37 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Er zaten volgens mij veel meer mensen op die treinen, in de media komen alleen de verhalen over de doden en gewonden. Je kon op de Belgische televisie ook interviews zien met mensen die nog bloed op hun gezicht hadden zitten (een 'kleine' hoofdwond dus).
De bestuurder die door het rode licht reed leeft inderdaad nog.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 16:51 schreef Mr_Moon het volgende:
Lees net dat de bestuurder van de trein die waarschijnlijk het ongeluk veroorzaakte nog leeft.
Enkele zwaarbeknelden moesten ter plekke geamputeerd worden om ze te kunnen bevrijden...
Bron. HLN.bequote:Goederentrein ontspoord in Klabbeek
Ter hoogte van Klabbeek is vanavond een goederentrein ontspoord, zegt een woordvoerder van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. De ontspoorde trein veroorzaakte een kortsluiting aan een bovenleiding en een stroompanne op de lijn tussen Halle en Bergen. Volgens de woordvoerder raakte niemand gewond.
Een speciale machine, die eigenlijk voorzien was voor het treinongeval in Buizingen, werd ter plaatse gestuurd om de drie betrokken wagons overeind te helpen.
Als gevolg van de stroomonderbreking moesten twee passagierstreinen wel een uur lang halt houden: de ene in 's Gravenbrakel en de andere in Lembeek. Het treinverkeer verloopt ondertussen weer normaal, zegt Infrabel nog. (belga/sam)
Da's een ongeluk van gisteravond...quote:Op dinsdag 16 februari 2010 18:08 schreef -0- het volgende:
Het gaat goed daar in Belgie:
[..]
Bron. HLN.be
is het gangpad een soort van extreem hardstalen kooi/cabine?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 16:54 schreef trainfreak het volgende:
[..]
De bestuurder die door het rode licht reed leeft inderdaad nog.
Hij had zich nog net op tijd op het gangpad kunnen werpen, anders was hij verpletterd.
Nee, dat is gewoon het pad tussen de zetels.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 19:01 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
is het gangpad een soort van extreem hardstalen kooi/cabine?
dus een hardstalen kop heeft een zachter materiaal geraakt?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 19:09 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Nee, dat is gewoon het pad tussen de zetels.
Die klassiekjes zijn sowieso erg sterk, da's een stalen blok.
De stuurpost heeft de klap opgevangen.
Van het koprijtuig van die andere trein blijft gewoon niets meer over...
Die is gewoon tot een hoopje schroot herleid.
Ik weet niet uit welk materiaal zo'n koprijtuig gemaakt is.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 19:22 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dus een hardstalen kop heeft een zachter materiaal geraakt?
ik ben een treinleek.
lijkt me dan toch wel reden om het een en ander aan te gaan pakken. koprijtuigen (?) zijn blijkbaar niet zo best bij botsingen. zou niet graag machinist zijn in zo'n ding.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 19:27 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Ik weet niet uit welk materiaal zo'n koprijtuig gemaakt is.
Maar daar blijft gewoon niets meer van over..
Een foto om het misschien duidelijk te maken: http://i20.photobucket.co(...)endeels/_MG_3073.jpg
Het geeft misschien niet zo een goed beeld, maar je kan duidelijk zien dat er niet veel van overblijft, terwijl bij dat rode stelletje enkel de voorkant wat is ingedeukt.
Mja, die blijkbaar niet, het is al het tweede zwaar ongeluk met zo'n koprijtuig.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 19:34 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
lijkt me dan toch wel reden om het een en ander aan te gaan pakken. koprijtuigen (?) zijn blijkbaar niet zo best bij botsingen. zou niet graag machinist zijn in zo'n ding.
lijkt me voor een machinist alsof je dagelijks in een doodskist zit dan. en hoe is het met de slachtoffers. zaten die ook voornamelijk in dat koprijtuig?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 19:51 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Mja, die blijkbaar niet, het is al het tweede zwaar ongeluk met zo'n koprijtuig.
(Een koprijtuig is een rijtuig van waaruit de bestuurder de locomotief bestuurd, zoals bij de Benelux vroeger).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |