Extra Journaal @ VRTquote:Passagierstreinen botsen op mekaar in Halle
ma 15/02/2010 - 08:53
In Buizingen, bij Halle, zijn twee passagierstreinen op mekaar gebotst. Er zouden heel wat doden zijn, maar het is niet duidelijk hoeveel. Het ongeval deed zich rond 8.45 uur voor op de lijn tussen Brussel-Zuid en Quiévrain.
Volgens Infrabel, de uitbater van de spoorweginfrastructuur, zijn de treinen frontaal op elkaar gebotst. De ene trein reed vanuit Leuven naar 's Gravenbrakel ( Braine-le-Comte) en de andere reed van Quiévrain naar Luik. Ze botsten ter hoogte van Buizingen.
Bij het ongeluk zijn een aantal doden en verscheidene gewonden gevallen. Het is nog niet duidelijk hoeveel precies. De schade is in ieder geval aanzienlijk.
Door het ongeval zijn er geen treinen tussen Brussel en Doornik en tussen Brussel en Bergen. In Leuven is een crisiscentrum opgericht.
Later meer.
quote:Naar aanleiding van de botsing tussen twee passagierstreinen in Halle zal er omstreeks 10.15 uur een extra Journaal zijn op Eén. U kunt het Journaal ook live volgen in de videozone. En tussen 12 en 13 uur is er een extra editie van Vandaag op Radio 1.
Wordt 10:30quote:
Wat een opmerking zeg. Het is niets voor niets een ongeluk. Denk eens na.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:10 schreef RemcoDelft het volgende:
Erg knullig, voor spoorwegen die maanden vantevoren weten welke trein wanneer waar rijdt...
Die dingen rijden op rails, hebben (als het goed is) diverse beveiligingen, en (als het goed is) een oplettende machinist. Ongelukken zijn dus in principe volstrekt onnodig.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:16 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Wat een opmerking zeg. Het is niets voor niets een ongeluk. Denk eens na.
Even offtopic, maar ongelukken zijn in principe toch altijd volstrekt onnodig...quote:Op maandag 15 februari 2010 10:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die dingen rijden op rails, hebben (als het goed is) diverse beveiligingen, en (als het goed is) een oplettende machinist. Ongelukken zijn dus in principe volstrekt onnodig.
Als het voorkomen had kunnen worden wel. Dat geldt voor de meeste verkeersongelukken, maar bij spoorwegen verwacht ik meer planning en geautomatiseerde beveiligingssystemen.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:26 schreef Juzme het volgende:
[..]
Even offtopic, maar ongelukken zijn in principe toch altijd volstrekt onnodig...
Die Belgen hadden er maar liefst drie minuten voor over. En dan nu de Olympische Spelen!quote:Op maandag 15 februari 2010 10:30 schreef Felixa het volgende:
Livestream:
http://www.deredactie.be/(...)/livestream/1.504457
Vaag joh, in Nederland zou de NOS nu wel continue gaan uitzenden, geen nieuws is ook nieuws.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:37 schreef MrJones het volgende:
[..]
Die Belgen hadden er maar liefst drie minuten voor over. En dan nu de Olympische Spelen!
Inderdaadquote:Op maandag 15 februari 2010 10:37 schreef MrJones het volgende:
[..]
Die Belgen hadden er maar liefst drie minuten voor over. En dan nu de Olympische Spelen!
Je verwacht het, dus eigenlijk weet je er niets van.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:29 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als het voorkomen had kunnen worden wel. Dat geldt voor de meeste verkeersongelukken, maar bij spoorwegen verwacht ik meer planning en geautomatiseerde beveiligingssystemen.
Het zou zo maar kunnen zijn dat de Belgische publieke omroep niet de expertise heeft om er een direct live uitzending van te maken. Het is niet de NOS...quote:Op maandag 15 februari 2010 10:38 schreef El_jefe07 het volgende:
[..]
Vaag joh, in Nederland zou de NOS nu wel continue gaan uitzenden, geen nieuws is ook nieuws.
In Belgie blijkbaar niet.
Bij CNN was het ook Breaking News.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Het zou zo maar kunnen zijn dat de Belgische publieke omroep niet de expertise heeft om er een direct live uitzending van te maken. Het is niet de NOS...
RTL-Z is nu ook live.
De beste kapiteins staan aan wal.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:38 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Je verwacht het, dus eigenlijk weet je er niets van.
Geen enkel beveiligingssysteem is 100% waterdicht. En met een remweg van 1000+ meter kan je als machinist nog zo oplettend zijn, daar heb je weinig meer aan als er een trein op je afkomt. Daarnaast is het natuurlijk erg makkelijk om zo op de zaken vooruit te lopen. Niemand weet nog wat er precies gebeurd is.
Inderdaad!quote:Op maandag 15 februari 2010 11:05 schreef zoalshetis het volgende:
triest. een van de redenen dat ik altijd in het midden van de trein wil zitten.
Ja, als het goed is. Maar dat is het niet altijd he, we leven niet in een ideale wereld.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die dingen rijden op rails, hebben (als het goed is) diverse beveiligingen, en (als het goed is) een oplettende machinist.
Nu zeggen ze 10.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:11 schreef Blistering het volgende:
Dodental onzeker volgens RTL.
Wel vreselijk dit
En bij andere treinongelukken zijn nou juist de voorste rijstellen er goed afgekomen.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:05 schreef zoalshetis het volgende:
triest. een van de redenen dat ik altijd in het midden van de trein wil zitten.
Daar botste de trein zeker achterop?quote:Op maandag 15 februari 2010 11:17 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En bij andere treinongelukken zijn nou juist de voorste rijstellen er goed afgekomen.
Daarom ga ik altijd daar zitten waar de meeste ruimte is. Als het je tijd is, is het je tijd. Daar doe je niet al teveel aan.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:17 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En bij andere treinongelukken zijn nou juist de voorste rijstellen er goed afgekomen.
Dat. Of er ontspoorden treinstellen niet direct aan het begin.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:20 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Daar botste de trein zeker achterop?
In Belgie hebben ze blijkbaar wel normale prioriteiten. Geen nieuw nieuws is, zoals er ook staat, gewoon niet nieuws. Beter onderbreken ze gewoon wat als er wel wat nieuws gebeurt / is ontdekt.quote:Op maandag 15 februari 2010 10:38 schreef El_jefe07 het volgende:
[..]
Vaag joh, in Nederland zou de NOS nu wel continue gaan uitzenden, geen nieuws is ook nieuws.
In Belgie blijkbaar niet.
vandaar dat ik in het midden wil zitten.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:17 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En bij andere treinongelukken zijn nou juist de voorste rijstellen er goed afgekomen.
allez, maar zoalstis kenne moar twee mense ploatsneme op den banken'eh?quote:Op maandag 15 februari 2010 11:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
vandaar dat ik in het midden wil zitten.
'Het is niet de NOS'quote:Op maandag 15 februari 2010 10:40 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Het zou zo maar kunnen zijn dat de Belgische publieke omroep niet de expertise heeft om er een direct live uitzending van te maken. Het is niet de NOS...
RTL-Z is nu ook live.
Tja, dat is hun business he. Gladjes geproduceerde sensatie die zoveel mogelijk mensen aanspreekt. Dan verkopen de reclameblokken goed. Zonder breaking news geen brood op de plank.quote:Op maandag 15 februari 2010 11:55 schreef Hetiszover het volgende:
De NOS is ook niet alles vind ik nu.
CNN is er ook goed bij trouwens
Yup, triestquote:Op maandag 15 februari 2010 11:57 schreef raptorix het volgende:
HLN heeft het al over 25 doden: http://www.hln.be/hln/nl/(...)n-in-Buizingen.dhtml
Het valt mij wel altijd op hoe traag CNN nieuwe beelden doorkrijgt. Terwijl de Belgische zenders (RTL, RTBF, VTM) allemaal continu nieuwere beelden uitzenden, laat CNN nog steeds de paar minuten allereerste beelden zien... Krijgen zij dat niet sneller door?quote:Op maandag 15 februari 2010 11:55 schreef Hetiszover het volgende:
De NOS is ook niet alles vind ik nu.
CNN is er ook goed bij trouwens
Ander formaat? NTSC vs PAL? Rechten misschien?quote:Op maandag 15 februari 2010 12:13 schreef Frederic het volgende:
[..]
Het valt mij wel altijd op hoe traag CNN nieuwe beelden doorkrijgt. Terwijl de Belgische zenders (RTL, RTBF, VTM) allemaal continu nieuwere beelden uitzenden, laat CNN nog steeds de paar minuten allereerste beelden zien... Krijgen zij dat niet sneller door?
Waarvan 11 bevestigd en een verwachting tot 25quote:Op maandag 15 februari 2010 11:57 schreef raptorix het volgende:
HLN heeft het al over 25 doden: http://www.hln.be/hln/nl/(...)n-in-Buizingen.dhtml
dit is idd meer iets voor india of engeland (zelfde railwerkers).quote:Op maandag 15 februari 2010 12:26 schreef Flyingdutchman het volgende:
Ongelooflijk wat een ramp, zoveel doden. Normaal lees je dat het in India ofzo gebeurt, maar nu in België
Allebei 3e wereld landen.quote:Op maandag 15 februari 2010 12:26 schreef Flyingdutchman het volgende:
Ongelooflijk wat een ramp, zoveel doden. Normaal lees je dat het in India ofzo gebeurt, maar nu in België
Damnquote:Op maandag 15 februari 2010 12:50 schreef Estate het volgende:
De luchtfoto ziet toch wel wat ernstiger uit dan de foto's van de grond
[ afbeelding ]
quote:Volgens een passagier die zich in de trein bevond die vanmorgen crashte in Buizingen voelde het aan als een ontsporing. "De trein vloog op zijn zijde en de wagon werd door elkaar geschud". Het slachtoffer zat ongeveer tien minuten gekneld in de wagon, waarna de hulpdiensten ter plaatse kwamen en hij bevrijd werd. "Ik heb veel geluk gehad, want andere mensen in de wagon waren er veel erger aan toe.
Volgens een andere passagier reed de trein gelukkig nog niet te snel op het moment van de botsing. "Was dat wel het geval geweest, waren de gevolgen nog dramatischer." (odbs)
Zo ad hoc als ik doorgaans reis heeft waarschijnlijk niemand door dat ik met die trein onderweg was.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:19 schreef Felixa het volgende:
Ik hoop dat ze snel bij de overige doden kunnen komen en ze kunnen identificeren; zou nu niet in de schoenen willen staan van hun familieleden/vrienden die nog geen zekerheid hebben over hun toestand
Ik denk dat de meesten het wel vrij dubbel zullen vinden. Niet nu, dan later als ze groot zijn.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:14 schreef Lkw het volgende:
Die treinen zijn trouwens enorm bevuild met graffiti zeg. Zouden de verantwoordelijke kliederaars nou zitten te kicken op het feit dat hun hanepoten de hele wereld over gaan?
[ afbeelding ]
Hmja idd. Zit hier nu bij Brussel, is langs spoor. Komen altijd veel treinen met veel graffiti voorbij.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:14 schreef Lkw het volgende:
Die treinen zijn trouwens enorm bevuild met graffiti zeg. Zouden de verantwoordelijke kliederaars nou zitten te kicken op het feit dat hun hanepoten de hele wereld over gaan?
[ afbeelding ]
Dat was volgens mij in 2001 ook het probleem, de taal dus.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:24 schreef okee6 het volgende:
Dat is toch anders dan in Nederland, ze gooien meteen de werktape op televisie, waar de autoriteiten nergens op vooruit willen lopen. Ene station en francais: "hou trein ... tegen" Ander station: "Spreekt u Vlaams?" Aan de andere kant wel meteen duidelijkheid over hoe en wat. Vertraging, rood sein, taalbarriere.
Aangezien een bestuurder hier schijnbaar door rood licht reed, was dat (slechts) secundair.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:28 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Dat was volgens mij in 2001 ook het probleem, de taal dus.
Ja okay.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:31 schreef okee6 het volgende:
[..]
Aangezien een bestuurder hier schijnbaar door rood licht reed, was dat (slechts) secundair.
Hmja, en mensen die daar nu als hulpverlener aan de slag gaanquote:Op maandag 15 februari 2010 13:41 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Bij dit soort dingen moet ik altijd denken aan die mensen die hun familie voor de laatste keer gedag gezegd hebben.![]()
Nee dat lijkt me ook niks, dat soort werk is niet voor mij weggelegd.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:42 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Hmja, en mensen die daar nu als hulpverlener aan de slag gaan. Ook zo'n 'fijne' taak
.
Van waar heb je dat?quote:Op maandag 15 februari 2010 13:24 schreef okee6 het volgende:
Dat is toch anders dan in Nederland, ze gooien meteen de werktape op televisie, waar de autoriteiten nergens op vooruit willen lopen. Ene station en francais: "hou trein ... tegen" Ander station: "Spreekt u Vlaams?" Aan de andere kant wel meteen duidelijkheid over hoe en wat. Vertraging, rood sein, taalbarriere.
Staat dat fragment al ergens online?quote:Op maandag 15 februari 2010 13:24 schreef okee6 het volgende:
Dat is toch anders dan in Nederland, ze gooien meteen de werktape op televisie, waar de autoriteiten nergens op vooruit willen lopen. Ene station en francais: "hou trein ... tegen" Ander station: "Spreekt u Vlaams?" Aan de andere kant wel meteen duidelijkheid over hoe en wat. Vertraging, rood sein, taalbarriere.
Of misschien al ruziënd uit elkaar gegaan zijn vanochtend, met de gedachte het vanavond wel weer goed te maken.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:41 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Bij dit soort dingen moet ik altijd denken aan die mensen die hun familie voor de laatste keer gedag gezegd hebben.![]()
Dat was net op de Belgische tv, dat ging over de treinramp in 2001.quote:
Aha excuus, dat is dan een misverstand mijnerzijds. Dan is het fout bestuurder.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:48 schreef Felixa het volgende:
[..]
Dat was net op de Belgische tv, dat ging over de treinramp in 2001.
Klopt. Vandaag heeft een machinist een rood sein genegeerd. Taal heeft er voorlopig nog niets mee te maken.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:48 schreef Felixa het volgende:
[..]
Dat was net op de Belgische tv, dat ging over de treinramp in 2001.
Als het goed is inderdaad, maar een ongeluk is vaak 't gevolg van dat er niets niet goed isquote:Op maandag 15 februari 2010 10:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die dingen rijden op rails, hebben (als het goed is) diverse beveiligingen, en (als het goed is) een oplettende machinist. Ongelukken zijn dus in principe volstrekt onnodig.
Ja dat is nog erger. Daarom loop ik ook nooit zomaar weg als ik ruzie heb gehad met mn vriend.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:48 schreef Lkw het volgende:
Of misschien al ruziënd uit elkaar gegaan zijn vanochtend, met de gedachte het vanavond wel weer goed te maken.
Nou ja, in 2001 werd er ook een rood sein genegeerd. Vervolgens zorgden taalproblemen en slechte bereikbaarheid van de machinist voor de ramp.quote:Op maandag 15 februari 2010 13:49 schreef pagadder het volgende:
[..]
Klopt. Vandaag heeft een machinist een rood sein genegeerd. Taal heeft er voorlopig nog niets mee te maken.
bedankt om jouw misplaatste onwetendheid en onkunde met ons te delenquote:Op maandag 15 februari 2010 10:37 schreef ShaoliN het volgende:
Sjezus, aardige klapper.
Belgie is logistiek ook zo'n godvergetens ontwikkelingsland.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |