Een wonderbaarlijk voorstel van de CU, aangezien de 20-wekenecho nu juist in het leven is geroepen om tijdig afwijkingen bij het kind vast te kunnen stellen en ouders de mogelijkheid van afbreken van de zwangerschap te kunnen bieden. Het uitvoeren van zo'n echo op 24 weken schiet zijn doel voorbij: het is dan feitelijk een uit de basisverzekering betaalde pretecho.quote:ChristenUnie wil af van 20-wekenecho
De ChristenUnie wil af van de echo die vrouwen bij twintig weken zwangerschap krijgen aangeboden. De partij wil, volgens het AD, dat de echo pas na 24 weken wordt gemaakt, zodat de ouders hun kind niet meer kunnen laten aborteren vanwege een afwijking.
De echo wordt sinds enkele jaren standaard en gratis aangeboden aan aanstaande moeders.
De ChristenUnie krijgt weinig steun van andere partijen. Die vinden overigens wel dat de termijn waarbinnen een abortus legaal kan plaatsvinden naar beneden moet, schrijft het AD.
Dinsdag riep de Vereniging voor de Bescherming van het Ongeboren Kind (VBOK) aanstaande ouders op hun ervaringen te melden met de 20-weken echo.
Eerste onderzoeken zouden uitwijzen uit dat de echo de afgelopen jaren heeft geleid tot meer abortussen, bijvoorbeeld als bij de vrucht een open ruggetje of waterhoofd is geconstateerd.
Ze zijn wel de baas over jou en mijquote:
Onzin. Een dergelijke mentaliteit zorgt nou juist voor het hedendaagse nihilisme. De Christenunie is niet de baas over ons, maar wij de baas over hen. De Christenunie bestaat en opereert bij de gratie van het volk.quote:Op donderdag 11 februari 2010 21:44 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ze zijn wel de baas over jou en mij
Klopt, maar je hebt er ook mensen bij zitten die een kind al aborteren vanwege een hazenlip.quote:Op donderdag 11 februari 2010 21:53 schreef MrX1982 het volgende:
Is het ethisch verwerpelijk om tot abortus over te gaan als blijkt dat het kind in wording een ernstige lichamelijke/geestelijke afwijking heeft? Het bespaart een hoop ellende en verdriet.
De eerste keer dat je iets zinnigs uitkraamt. Vooruitgang!quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:01 schreef moussie het volgende:
Met zulke voorstellen vraag je je toch echt af of christenen een aparte soort masochisten zijn met een sadistische inslag .. dat ze zelf ervoor kiezen moeten ze zelf weten, maar waarom een ander de mogelijkheid om veel pijn en verdriet te willen voorkomen ontzeggen?
En dan bedoel ik dus incluis de pijn voor dat kleine kind met de afwijking, ik vind het ronduit sadistisch om een kwetsbaar klein wezen die ellende te laten ondergaan, en voor wat .. ? Je heilige principe? Ga dan ook niet naar de dokter als je ziek bent of je been hebt gebroken, dat is ook ingrijpen in de 'goddelijke orde'.
quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:01 schreef moussie het volgende:
Met zulke voorstellen vraag je je toch echt af of christenen een aparte soort masochisten zijn met een sadistische inslag .. dat ze zelf ervoor kiezen moeten ze zelf weten, maar waarom een ander de mogelijkheid om veel pijn en verdriet te willen voorkomen ontzeggen?
En dan bedoel ik dus incluis de pijn voor dat kleine kind met de afwijking, ik vind het ronduit sadistisch om een kwetsbaar klein wezen die ellende te laten ondergaan, en voor wat .. ? Je heilige principe? Ga dan ook niet naar de dokter als je ziek bent of je been hebt gebroken, dat is ook ingrijpen in de 'goddelijke orde'.
Helemaal niet. Ze willen af van abortus, dus doen ze sabotage-voorstellen.quote:Een wonderbaarlijk voorstel van de CU
Dat roepen pro-lifeactivisten dikwijls, maar ik heb er sterke twijfels bij. Ik wil wel eens cijfers zien: in hoeveel gevallen wordt er daadwerkelijk een abortus gepleegd bij een kleine afwijking als een hazenlip?quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:00 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
[..]
Klopt, maar je hebt er ook mensen bij zitten die een kind al aborteren vanwege een hazenlip.
Tja, je kan natuurlijk makkelijk constateren dat dat waanzin is, maar moet je je daarbij niet ook afvragen of dat wel goede ouders zouden zijn voor een kind dat juist heel veel zorg en steun nodig heeft? Hoe kan je je kind leren ermee om te gaan als je er zelf niet mee om kan gaan?quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:00 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
[..]
Klopt, maar je hebt er ook mensen bij zitten die een kind al aborteren vanwege een hazenlip.
oud artikel al .. 2006quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:17 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat roepen pro-lifeactivisten dikwijls, maar ik heb er sterke twijfels bij. Ik wil wel eens cijfers zien: in hoeveel gevallen wordt er daadwerkelijk een abortus gepleegd bij een kleine afwijking als een hazenlip?
quote:*
In 2007 zijn er 33.148 abortussen (incl. de overtijdbehandelingen) uitgevoerd. Dat zijn er 156 meer dan in 2006.
*
Het abortuscijfer in Nederland ligt hiermee op 8.6. Dit is het aantal abortussen per 1.000 vrouwen en meisjes tussen de 15 en 45 jaar. Sinds 2000 schommelt het aantal abortussen in Nederland rond 33.000.
*
Na een daling in de jaren 70 is het abortuscijfer in de jaren 90 gestegen. In 1990 was het nog 5.2.
*
13,5% van de behandelingen betreft vrouwen die in het buitenland wonen en voor de abortus naar Nederland komen.
*
Meer dan de helft van de abortussen (inclusief de overtijdbehandelingen) vond plaats in de eerste 7 weken van de zwangerschap.
* 14,4% van alle abortussen betrof een tienerzwangerschap. De dalende trend van abortussen onder tieners zet door. Er raken ook minder tieners zwanger. Allochtone tieners blijven een aandachtsgroep. Zij maken als ze zwanger zijn vaker de keus voor abortus dan autochtone tieners.
*
Nederland telt 17 abortusklinieken. Deze voeren bijna 95% van de zwangerschapsafbrekingen uit. De overige abortussen vinden plaats in ziekenhuizen. 97 ziekenhuizen hebben in het kader van de Wet afbreking zwangerschap een vergunning om abortussen uit te voeren.
*
Internationaal gezien is het Nederlandse abortuscijfer zeer laag; in andere West-Europese landen en in de VS is het 2 tot 3 keer zo hoog.
*
Ongeveer de helft van de vrouwen die een abortus liet uitvoeren, heeft kinderen. 1 op de 3 vrouwen die een abortus laat uitvoeren, heeft al eerder een zwangerschap laten afbreken.
Niet helemaal. Het staat de CU vrij om met dergelijke voorstellen op de proppen te kommen. Het is het volk die uiteindelijk beslist of een dergelijke voorstel gesteund wordt. Het gaat dan ook te ver om het onder de noemer ''oplegging'' te plaatsen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:36 schreef thingamajig het volgende:
Wederom een walgelijk voorstel van een verwerpelijke kutpartij met achterlijke gristenhonden die iedereen hun debiele waanideeën willen opleggen...![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Uit het bovenstaande Trouw-artikel zou het om enkele tientallen abortussen per jaar gaan. Wat natuurlijk een klein aantal is op een totaal van 33 000. Maar ik doelde niet specifiek op hazenlippen. In sommige gevallen is de scheidslijn tussen een ernstige of milde aandoening minder duidelijk. Valt een abortus bij een kind met syndroom van down bijvoorbeeld wel te accepteren? Je kan zeggen dat die keus aan de ouders is, maar iemand met het syndroom van down is niet per se ongelukkig, en het is uiteindelijk wel zijn/haar leven.quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:17 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat roepen pro-lifeactivisten dikwijls, maar ik heb er sterke twijfels bij. Ik wil wel eens cijfers zien: in hoeveel gevallen wordt er daadwerkelijk een abortus gepleegd bij een kleine afwijking als een hazenlip?
Bij Syndroom van Down is het inderdaad discutabel of een abortus te verantwoorden is.quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:56 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
[..]
Uit het bovenstaande Trouw-artikel zou het om enkele tientallen abortussen per jaar gaan. Wat natuurlijk een klein aantal is op een totaal van 33 000. Maar ik doelde niet specifiek op hazenlippen. In sommige gevallen is de scheidslijn tussen een ernstige of milde aandoening minder duidelijk. Valt een abortus bij een kind met syndroom van down bijvoorbeeld wel te accepteren? Je kan zeggen dat die keus aan de ouders is, maar iemand met het syndroom van down is niet per se ongelukkig, en het is uiteindelijk wel zijn/haar leven.
Ik ben overigens niet tegen het plegen van een abortus.
Klinkt natuurlijk een stuk serieuzer dan hoe het eigenlijk zit;quote:De partij wil, volgens het AD, dat de echo pas na 24 weken wordt gemaakt, zodat de ouders hun kind niet meer kunnen laten aborteren vanwege een afwijking.
quote:De partij wil, volgens het AD, dat de echo pas na 24 weken wordt gemaakt, zodat de ouders hun kind niet meer kunnen laten aborteren want ergens in hun kansloze sprookjesboek staat dat 't niet mag.
Dat de CU iets via een democratische weg doet wil nog niet wegnemen dat die partij het liefst hun gristelijke manier van leven aan iedereen zou opleggen als ze daar de kans voor krijgen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:51 schreef Deux het volgende:
[..]
Niet helemaal. Het staat de CU vrij om met dergelijke voorstellen op de proppen te kommen. Het is het volk die uiteindelijk beslist of een dergelijke voorstel gesteund wordt. Het gaat dan ook te ver om het onder de noemer ''oplegging'' te plaatsen.
Maar moet niet onmogelijk gemaakt worden in juist die gevallen waar het misschien wel wenselijk is.quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goed voorstel, abortus moet ontmoedigd worden.
Onmogelijk maken? Volgens mij lees je een andere OP dan ik.quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:48 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Maar moet niet onmogelijk gemaakt worden in juist die gevallen waar het misschien wel wenselijk is.
Ze kunnen het niet onmogelijk maken, dus proberen ze het door mensen de informatie te onthouden die ze nodig hebben om een weloverwogen keus te kunnen maken.quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Onmogelijk maken? Volgens mij lees je een andere OP dan ik.
Is lees dat het plan is om de echo pas te laten maken als de 'uiterste abortatiedatum' al is verstreken. Dan kun je dus geen abortus meer laten plegen, ook niet als je kind bijvoorbeeld een open ruggetje heeft.quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Onmogelijk maken? Volgens mij lees je een andere OP dan ik.
Daar ben ik bereid mee in te stemmen als we dat op alle aspecten van het dagelijks leven doen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:51 schreef Seneca het volgende:
We moeten eens af van het idee dat de overheid zich hoort te bemoeien met hoe mensen hun leven moeten leiden.
Je hebt geen echo nodig voor een abortus hoor, er is geen sprake van een verbod op abortus, dus is het nog steeds mogelijk.quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:54 schreef Hukkie het volgende:
Is lees dat het plan is om de echo pas te laten maken als de 'uiterste abortatiedatum' al is verstreken. Dan kun je dus geen abortus meer laten plegen, ook niet als je kind bijvoorbeeld een open ruggetje heeft.
Dus weg met de wetten?quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daar ben ik bereid mee in te stemmen als we dat op alle aspecten van het dagelijks leven doen.
Maar natuurlijk, wat dacht jij dan?quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daar ben ik bereid mee in te stemmen als we dat op alle aspecten van het dagelijks leven doen.
Goed idee. Laten we domme vrouwen preventief steriliseren.quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nee dat begrijp ik ook wel. Maar het gaat hier toch om de laatste mogelijkheid tot aborteren voordat het niet meer mag. De CU wil je die mogelijkheid ontnemen, daar doelde ik op met 'onmogelijk maken'.quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je hebt geen echo nodig voor een abortus hoor, er is geen sprake van een verbod op abortus, dus is het nog steeds mogelijk.
De CU is vast meer dan bereid om de gemeenschap daarvoor op te laten draaien. Het gaat hier immers om Gods wil, en die gaat nog altijd boven onze eigen wil.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 00:08 schreef wonderer het volgende:
Draait de CU dan op voor de kosten die het lijdende kind in kwestie gaat veroorzaken in de zorg? (niet dat je de waarde van een kind in geld uit kan drukken maar andere argumenten waren al gegeven)
Je kan toch ook zelf een echo laten maken. De CU wil gewoon van het standaardkarakter van de 20 wekenecho af, ik vind het een goed idee dat de overheid een remmend beleid voert op abortussen, de standaardecho op 24 weken helpt daar bij.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 00:05 schreef Hukkie het volgende:
Nee dat begrijp ik ook wel. Maar het gaat hier toch om de laatste mogelijkheid tot aborteren voordat het niet meer mag. De CU wil je die mogelijkheid ontnemen, daar doelde ik op met 'onmogelijk maken'.
Oke prima, met een remmend abortusbeleid kan ik het wel eens zijn, met de motieven van de CU wat minder denk ik. Dus dan inderdaad maar zelf een echo laten maken.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 00:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je kan toch ook zelf een echo laten maken. De CU wil gewoon van het standaardkarakter van de 20 wekenecho af, ik vind het een goed idee dat de overheid een remmend beleid voert op abortussen, de standaardecho op 24 weken helpt daar bij.
Doedan geen gratis echo. Gratis echo op 24 weken is van beiden niks. Satat betaald en je wint er niks mee.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 00:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je kan toch ook zelf een echo laten maken. De CU wil gewoon van het standaardkarakter van de 20 wekenecho af, ik vind het een goed idee dat de overheid een remmend beleid voert op abortussen, de standaardecho op 24 weken helpt daar bij.
Dat getal vind ik in dat artikel nergens terug.quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:56 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
[..]
Uit het bovenstaande Trouw-artikel zou het om enkele tientallen abortussen per jaar gaan.
Ik vind niet dat je ouders kunt verplichten een kind te krijgen waarvan je van tevoren weet dat het het syndroom van Down heeft. Ja, het is het kinds leven, maar het zijn de ouders die voor hem moeten zorgen, wellicht hun leven lang. Iemand met Down is niet per se ongelukkig, nee, maar je kunt vooraf niet voorspellen hoe ernstig het beeld zal zijn. Wat onder het grote publiek ook vrij onbekend is, is dat mensen met Down niet alleen een afwijkend uiterlijk en beperkte verstandelijke vermogens hebben, maar ook een hoog risico hebben op allerlei lichamelijke aandoeningen (o.a. aangeboren hartafwijkingen). Voor ouders betekent dat veelvuldige doktersbezoeken, risicovolle operaties, onzekerheid en angst over of het kind überhaupt zijn volgende verjaardag zal meemaken. Dat zie je niet aan de buitenkant van die 'aparte, altijd vrolijke kinderen' maar het kan bij de ouders voor een hoop leed zorgen. Moet je ze dat aandoen?quote:In sommige gevallen is de scheidslijn tussen een ernstige of milde aandoening minder duidelijk. Valt een abortus bij een kind met syndroom van down bijvoorbeeld wel te accepteren? Je kan zeggen dat die keus aan de ouders is, maar iemand met het syndroom van down is niet per se ongelukkig, en het is uiteindelijk wel zijn/haar leven.
quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:09 schreef -Kadesh- het volgende:
Daarom moet politiek en staat altijd gescheiden blijven. De Staat dient zich helemaal niet met dit soort dingen te bemoeien.
Als we al naar de absolute cijfers kijken in nederalnd moeten we dan nog meer ontmoedigen, wanneer we zien dat we al bij de laagste cijfers van de westerse wereld horen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
Je hebt helemaal gelijk, je hebt als ouder gewoon recht om te kijken of het ongeboren kind een jongen of een meisje is en als het geslacht je niet bevalt dan laat je het aborteren.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:24 schreef SicSicSics het volgende:
Ik vind het een keus van de ouders en vind dat er niets veranderd moet worden!
Hoezo? Dit stukje is toch niet van toepassing op andere ongewenste zwangerschappen?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 05:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Op naar de breinaald
quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:31 schreef Loedertje het volgende:
Je hebt helemaal gelijk, je hebt als ouder gewoon recht om te kijken of het ongeboren kind een jongen of een meisje is en als het geslacht je niet bevalt dan laat je het aborteren.
Wat een domme opmerking. Abortus is nog steeds niet verboden.quote:
Op zich ben ik best voor 'je betaald maar voor wat je wil', maar een zekere mate van solidariteit ben ik altijd voor. Zeker als het voor de samenleving iets oplevert. Heel cru gezegd maak je die echo dus alleen beschikbaar voor de risicogroepen en de rijke(re)n. Terwijl juist mensen die minder te besteden hebben en dus zo'n echo niet laten uitvoeren, het meest op de samenleving moeten steunen als het op een ziek kind aankomt.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:48 schreef Gia het volgende:
En voor degenen die het zonder indicatie toch willen.....die betalen het maar zelf.
Zo niet, dan kun je een vruchtwaterpunctie ook wel gratis aanbieden, aangezien veel aandoeningen niet met een pretecho te zien zijn.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:51 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Op zich ben ik best voor 'je betaald maar voor wat je wil', maar een zekere mate van solidariteit ben ik altijd voor. Zeker als het voor de samenleving iets oplevert. Heel cru gezegd maak je die echo dus alleen beschikbaar voor de risicogroepen en de rijke(re)n. Terwijl juist mensen die minder te besteden hebben en dus zo'n echo niet laten uitvoeren, het meest op de samenleving moeten steunen als het op een ziek kind aankomt.
Ik weet dus niet of het zinvol is om op deze manier te bezuinigen.
Als er uit een kosten/ baten analyse uit zou komen dat het economisch gezien voordelig zou zijn... Waarom niet?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 10:01 schreef Gia het volgende:
Zo niet, dan kun je een vruchtwaterpunctie ook wel gratis aanbieden, aangezien veel aandoeningen niet met een pretecho te zien zijn.
Eigenlijk wel ja. jouw potentiele kind, jouw recht om ermee te doen wat je wilt. Dat verwijtende vingertje steken mensen die menen zich daarmee te moeten bemoeien maar in de spiegel naar zichzelf op, aangezien ze zelf meer dan genoeg fouten hebben.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:31 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, je hebt als ouder gewoon recht om te kijken of het ongeboren kind een jongen of een meisje is en als het geslacht je niet bevalt dan laat je het aborteren.
Even maar vergeten dat er al vele kinderlevens zijn gered door de "pretecho"... Hartafwijkingen die zo vroegtijdig gevonden en verholpen zijn, om maar iets te noemen.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat een domme opmerking. Abortus is nog steeds niet verboden.
Toen ik zwanger was, bestond die pretecho (ja, zo wordt dat genoemd) met 20 weken nog niet. Alleen als je er een indicatie voor had. Bijvoorbeeld als in je familie spina bifida voorkomt. Aangezien mijn oudste zus geboren is met spina bifida (helaas overleden) hadden mijn zussen en ik hier een indicatie voor. Werd dus ook speciaal daarnaar gekeken.
Overigens hadden mijn man en ik al vooraf besloten dat we niet tot abortus zouden overgaan als het zo was geweest. Maar je hebt dan wel de tijd om je er psychisch op voor te bereiden.
Ik vind het dus goed om terug te gaan naar dit systeem.
En voor degenen die het zonder indicatie toch willen.....die betalen het maar zelf.
Ik denk idd dat de mensen die een beslissing nemen over het aborteren van hun kind daar een goed overwogen besluit mee hebben genomen en dat men daarin een juiste keuze voor zichzelf heeft gemaakt.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 10:59 schreef ethiraseth het volgende:
Eigenlijk wel ja. jouw potentiele kind, jouw recht om ermee te doen wat je wilt.
Bepalen waarom je wel of geen kind wilt houden is een beslissing van de ouders, en het maakt niet uit of iemand zijn op dat moment gezond lijkend kind niet wilt omdat het een jongentje wordt, of omdat iemand zijn kind welke een open ruggetje heeft wel geboren wilt laten worden, ook al leeft het maar een zeer korte tijd en levert het de gemeenschap hele hoge kosten op. Het werkt beide kanten op.
Jullie hebben daarin een keuze kunnen maken nietwaar? Laat anderen dan ook vrij om daarin een keuze te kunnen maken.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:48 schreef Gia het volgende:
Overigens hadden mijn man en ik al vooraf besloten dat we niet tot abortus zouden overgaan als het zo was geweest. Maar je hebt dan wel de tijd om je er psychisch op voor te bereiden.
Kinderen geboren vanaf een week of 22-23 kunnen dit overleven en uitgroeien tot volwassenen. Dit vind ik dus een raar argument. Het is ook meer dan een klompje cellen, het is een heus mensje, helemaal af, alleen klein en nog niet in staat zelfstandig te leven buiten de baarmoeder zonder hulp. Er is ook geen sprake van abortus zoals dat is bij een zeer korte zwangerschap, maar een bevalling die wordt opgewekt en het geboren laten worden van een kindje dat niet kan overleven zonder hulp.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 02:45 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Volgens de heersende medische opvatting is er <24 weken geen sprake van een 'kind' of van 'menselijk leven': het gaat om een verzameling cellen die zich potentieel kunnen ontwikkelen tot een mens, maar het (nog) niet zijn. Wat mij betreft is er bij abortus dus geen sprake van het ontnemen van de kansen van een kind: er ís geen kind. Als men kan voorkomen dat zo'n klompje cellen uitgroeit tot een downsyndroom-patiënt, dan vind ik dat ouders daar alle recht toe hebben.
Nee, dat wordt helemaal geen pretecho genoemd en is het ook niet. Het is een medische prenatale screening en wordt ook altijd gedaan door medisch geschoolde mensen.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:48 schreef Gia het volgende:
Toen ik zwanger was, bestond die pretecho (ja, zo wordt dat genoemd) met 20 weken nog niet.
Een vruchtwaterpunctie brengt een kans met zich mee op een spntane miskraam, een 20-weken echo niet.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 10:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Zo niet, dan kun je een vruchtwaterpunctie ook wel gratis aanbieden, aangezien veel aandoeningen niet met een pretecho te zien zijn.
quote:Op donderdag 11 februari 2010 21:44 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ze zijn wel de baas over jou en mij
Christenfundamentalismequote:Op donderdag 11 februari 2010 23:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ook alleen maar in een modern westers land, bij 85% van de vroeggeboortes wereldwijd overlijd zo'n nog niet volgroeide baby gewoon.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 11:57 schreef miss_sly het volgende:
Kinderen Niet volgroeide babies geboren vanaf een week of 22-23 kunnen dit overleven en uitgroeien tot volwassenen.
Boeken en literatuur ook!quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:09 schreef -Kadesh- het volgende:
Daarom moet politiek en staat altijd gescheiden blijven.
Dat is een andere discussie, het gaat erom dat hij een kind van 24 weken als klompje cellen afdoet, en dat is het gewoonweg niet. Realisteitszin vind ik wel belangrijk in zulke discussies, en niet jezelf iets voorhouden omdat het dan misschien gemakkelijker te handelen is.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 12:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook alleen maar in een modern westers land, bij 85% van de vroeggeboortes wereldwijd overlijd zo'n nog niet volgroeide baby gewoon.
Verder zullen we het ook maar niet hebben over de klachten die de prematuren allemaal kunnen gaan krijgen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Prematuur_(voortplanting)
IMO is het totaal geen andere discussie, alleen door de super goede gezondheidszorg die we in de westerse wereld kennen zijn prematuren hier een beetje levensvatbaar. Maar of het kind dan een volwaardig gezond leven krijgt wordt dan weer uit het oog verloren. Alleen maar omdat volgens de christelijke moraal zo lang mogelijk leven het motto is. Ook al is het leven als een kasplantje dan nog moeten we in hun optiek als gemeenschap dat allemaal in leven houden. En dat is wat men op deze manier ook graag op de rest van de maatschappij wilt opdringen.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 12:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is een andere discussie, het gaat erom dat hij een kind van 24 weken als klompje cellen afdoet, en dat is het gewoonweg niet. Realisteitszin vind ik wel belangrijk in zulke discussies, en niet jezelf iets voorhouden omdat het dan misschien gemakkelijker te handelen is.
Mooi, dan kunnen dingen zoals fysiotherapie weer terug in de basisverzekering, want daardoor kunnen mensen langer thuis blijven wonen..quote:Op vrijdag 12 februari 2010 10:10 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Als er uit een kosten/ baten analyse uit zou komen dat het economisch gezien voordelig zou zijn... Waarom niet?
Ze roepen al tijden dat er geen taboes zijn met betrekking tot bezuinigingen.
Als er uit een kosten/ baten analyse uit zou komen dat het economisch gezien voordelig zou zijn... Waarom niet?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 12:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Mooi, dan kunnen dingen zoals fysiotherapie weer terug in de basisverzekering, want daardoor kunnen mensen langer thuis blijven wonen..
Die dure ingrepen zijn toch ook niet verzekerd dan?quote:En tandheelkunde ook, het scheelt dure ingrepen als iedereen halfjaarlijks zijn gebit laat controleren..
Ik bedoel dat er eerder ingegrepen kan worden, als problemen in een vroeg stadium ontdekt worden.. Scheelt een al of niet verzekerde duurdere behandeling..quote:Op vrijdag 12 februari 2010 12:45 schreef SicSicSics het volgende:
Die dure ingrepen zijn toch ook niet verzekerd dan?En verder zou het mooi zijn ja. Een jaarlijkse controle is dan voldoende, maar als er uit een kosten/ baten analyse uit zou komen dat het economisch gezien voordelig zou zijn... Waarom niet?
![]()
Dat zal dan wel afgehangen hebben van de locatie, weinig apparaten nog in die tijd, in Amsterdam was het 26 jaar geleden al standaard. Dus dat het gebruik in sommige locaties destijds beperkt werd tot de risico-groepen lijkt me logisch, maar dat heeft dus te maken met beschikbaarheid, niet met wenselijkheid.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Toen ik zwanger was, bestond die pretecho (ja, zo wordt dat genoemd) met 20 weken nog niet. Alleen als je er een indicatie voor had. Bijvoorbeeld als in je familie spina bifida voorkomt. Aangezien mijn oudste zus geboren is met spina bifida (helaas overleden) hadden mijn zussen en ik hier een indicatie voor. Werd dus ook speciaal daarnaar gekeken.
Dat lijkt mij toch ook juist het doel van zo'n echo?quote:Eerste onderzoeken zouden uitwijzen uit dat de echo de afgelopen jaren heeft geleid tot meer abortussen, bijvoorbeeld als bij de vrucht een open ruggetje of waterhoofd is geconstateerd.
Ja maar, ja maar, we moeten lijden tochquote:Op vrijdag 12 februari 2010 16:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat lijkt mij toch ook juist het doel van zo'n echo?
Aborteren vanwege een waterhoofd?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 16:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat lijkt mij toch ook juist het doel van zo'n echo?
Ik doelde meer op vroegtijdig afwijkingen detecteren, zodat er actie kan worden ondernomen, waaronder abortus. Een waterhoofd is overigens iets minder onschuldig dan de term doet vermoeden.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 16:49 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Aborteren vanwege een waterhoofd?
Ik moet bekennen dat ik niet weet of ze kunnen zien in welke mate een waterhoofd optreed, maar het is wel bekend dat teveel hersenvocht zoveel verdrukking op de hersenen kan veroorzaken dat iemand zijn gehele leven niet kan functioneren. Dus dan zou het ook een overweging kunnen zijn.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 16:49 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Aborteren vanwege een waterhoofd?
Het kan zelfs fataal zijn.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 17:08 schreef Dichtpiet. het volgende:
Ok, dat wist ik niet. Dacht dat een waterhoofd gewoon "een groot hoofd" was.
Ja je betaalt met het instorten van je leven. Dat is namelijk waar je het over hebt als je een kind krijgt met een afwijking die niet te verenigen is met het leven en je het voor je ogen dood ziet gaan met een hoop onnodig lijden. En die afwijkingen komen meer niet dan wel al voor in de familie, een rare mutatie heeft zo plaatsgevonden en het gros van de erfelijke afwijkingen is recessief en komt pas aan de oppervlakte als twee dragers de pech hebben hun twee slechte genen te combineren. Dat is niet te voorspellen en dus niet te indiceren.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Impliceer je dat ik een kloon zou hebben?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:24 schreef Basp1 het volgende:
Verder vind ik het nopgal een antiliberaal standpunt wat je er op na houdty met deze user naam.
Ik ben geen Christen hoor.quote:
Heb je zelf wel eens dit soort dingen meegemaakt Bolkesteijn? Ongewenste zwangerschappen en mensen die ernstig lijden?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Impliceer je dat ik een kloon zou hebben?Desalniettemin, inderdaad ik hou er een paar antiliberale standpunten op na, abortus moet ontmoedigd worden. Ook zie ik niks in het toestaan van euthanasie. Het gaat in mijn ogen veel te ver op deze twee punten, de waarde van het leven wordt niet meer onderkent als de mens zelf gaat beslissen wanneer zij dood gaat. Het is een vorm van doorgeslagen liberalisme, krampachtig willen laten zien hoe vast men het heft in eigen hand durft te nemen. Zo'n stichting die er voor pleit dat ouderen euthanasie kunnen laten uitvoeren als ze er geen zin meer in hebben (ja je leest het goed, er geen zin meer in hebben), het is te gek voor woorden, en we bevinden ons op een hellend vlak.
[..]
Ik ben geen Christen hoor.Het is echt niet zo dat zij patent hebben op dit soort standpunten.
Is dat het criterium om er een standpunt over in te mogen nemen? Ik dacht het niet.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:19 schreef Dichtpiet. het volgende:
Heb je zelf wel eens dit soort dingen meegemaakt Bolkesteijn? Ongewenste zwangerschappen en mensen die ernstig lijden?
Tuurlijk niet, iets met beste stuurlui en zo.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:19 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Heb je zelf wel eens dit soort dingen meegemaakt Bolkesteijn? Ongewenste zwangerschappen en mensen die ernstig lijden?
En daarvoor komt er weer een ander kind in de plaats.quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:00 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
[..]
Want abortus is natuurlijk erger dan een kind dat verwaarloosd wordt vanwege het verkeerde geslacht.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:21 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En daarvoor komt er weer een ander kind in de plaats.
Dus hoe dan ook heeft één baby te kans gekregen op een leven. Of dat nou die baby is met de hazenlip of die daarna komt, dat maakt ook niet veel uit. Ouders moeten dat zelf weten als je het mij vraagt. Maar het moet inderdaad niet te ver doorschieten. Dan aborteren mensen straks nog een meisje, omdat ze liever een jongetje hebben.
Dat soort dingen kun je niet voorkomen als je het eenmaal toe gaat staan. Je ziet het in de discussie rondom euthanasie. In de jaren 90 is het toegestaan, in zeer uitzonderlijke gevallen en bij zeer zieke mensen, om actief aan levensbeëindiging te doen. Goed daar kan ik inkomen, op voorwaarde dat het daar bij blijft. Halverwege jaren 00 ontstonden er stichtingen de deze mogelijkheid steeds verder op wilde gaan rekken. Eerst moest het voor hoogbejaarden (85+) mogelijk worden die geen zin meer in het leven hadden, toen werd begon men ook die grens weer op te rekken (70+). En afgelopen week pleitte een stichting zelfs voor het volstrekt loslaten van deze grens, en men probeert er zelfs een burgerinitiatief van te maken. Het hellende vlak waar ik eerder over schreef.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:21 schreef -Strawberry- het volgende:
Maar het moet inderdaad niet te ver doorschieten. Dan aborteren mensen straks nog een meisje, omdat ze liever een jongetje hebben.
In eerste instantie niet, maar alles is mogelijk op fokquote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
Impliceer je dat ik een kloon zou hebben?![]()
Waarom is het zo lang mogelijk durend menselijk leven dan zoveel meer waardevol in tegenstelling tot de alle andere dierlijk leven en overige natuur welke door iedereen (ik ook) nog meer verkwanseld wordt. Zonder de natuur zou de mens nooit in staat zijn geweest om te evolueren tot het niveau waarop we ons nu bevinden. De mens als dier is nog lang niet zover geevolueerd om zo oud te worden alleen door de betere voeding, leefomstandigheden en medische zorg worden we hedentendage zo oud dat er ook meer gebreken komen waarbij ik toch graag wel de mogelijkheid zou willen hebben om uit het leven te stappen wanneer er teveeel gebreken komen. Waarom zou een maatschappij mij daarvan moeten en mogen tegenhouden?quote:Desalniettemin, inderdaad ik hou er een paar antiliberale standpunten op na, abortus moet ontmoedigd worden (verbod lijkt niet haalbaar, op dat punt is de geest al uit de fles). Ook zie ik niks in het toestaan van euthanasie. Het gaat in mijn ogen veel te ver op deze twee punten, de waarde van het leven wordt niet meer onderkent als de mens zelf gaat beslissen wanneer zij dood gaat. Het is een vorm van doorgeslagen liberalisme, krampachtig willen laten zien hoe vast men het heft in eigen hand durft te nemen. Zo'n stichting die er voor pleit dat ouderen euthanasie kunnen laten uitvoeren als ze er geen zin meer in hebben (ja je leest het goed, er geen zin meer in hebben), het is te gek voor woorden, en we bevinden ons op een hellend vlak.
[..]
Waarom!? Waarom wil JIJ beslissen over wat andere mensen wel of niet mogen doen, terwijl jij ze niet kent, de abortus in kwestie niets met jou te maken heeft en het niet jouw kind is? Er zullen altijd mensen zijn die dingen doen die je enorm tegen de haren instrijken, maar zolang dat geen invloed heeft op de maatschappij an sich en op jou persoonlijk, is je weerzin tegen hun keuzes toch geen reden om het te VERBIEDEN??quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:30 schreef Gia het volgende:
Het kindje heeft een hazenlip........aborteren!
Het kindje heeft klompvoetjes.......aborteren!!
Het kindje mist 2 vingers..........aborteren!!!
Het is een jongetje!..........aborteren!!!!
Mensen die zo makkelijk met een abortus omspringen, zouden niet aan kinderen moeten beginnen. Zodra bij een pretecho blijkt dat een kind niet volmaakt is, mogen ze het zonder meer laten weghalen.
En wat als nou met drie jaar blijkt dat het kind een zware oogafwijking heeft?
Wat als hij met buiten spelen ongelukkig ten val komt en in een rolstoel belandt?
Of wat als blijkt dat het kind zwakbegaafd is, of autistisch?
Ik heb echt de indruk dat mensen die een kind al vanwege een hazenlip laten weghalen, niet met dit soort onvolkomenheden om kunnen gaan. Hun heilige volmaakte leventje in puin doordat het kind toch niet zo perfect is, als gepland.
Wat dat betreft mag de abortuswetgeving wmb wel ernstig aangescherpt worden. Een kind met een afwijking die te opereren valt, zou sowieso niet geaborteerd moeten mogen worden.
Vind jij.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:30 schreef Gia het volgende:
Het kindje heeft een hazenlip........aborteren!
Het kindje heeft klompvoetjes.......aborteren!!
Het kindje mist 2 vingers..........aborteren!!!
Het is een jongetje!..........aborteren!!!!
Mensen die zo makkelijk met een abortus omspringen, zouden niet aan kinderen moeten beginnen. Zodra bij een pretecho blijkt dat een kind niet volmaakt is, mogen ze het zonder meer laten weghalen.
En wat als nou met drie jaar blijkt dat het kind een zware oogafwijking heeft?
Wat als hij met buiten spelen ongelukkig ten val komt en in een rolstoel belandt?
Of wat als blijkt dat het kind zwakbegaafd is, of autistisch?
Ik heb echt de indruk dat mensen die een kind al vanwege een hazenlip laten weghalen, niet met dit soort onvolkomenheden om kunnen gaan. Hun heilige volmaakte leventje in puin doordat het kind toch niet zo perfect is, als gepland.
Wat dat betreft mag de abortuswetgeving wmb wel ernstig aangescherpt worden. Een kind met een afwijking die te opereren valt, zou sowieso niet geaborteerd moeten mogen worden.
Enig idee hoe en met welke complicaties abortussen worden uitgevoerd in landen waar het niet mag?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:30 schreef Gia het volgende:
Dat kan ook bereikt steeds beter bereikt worden door genetisch onderzoek. In de toekomst verwacht ik zelfs dat het mogelijk is het menselijk ras te veredelen zodat dit soort afwijkingen (waterhoofd, open rug, etc) veel minder voor gaan komen (er is dan minder reden om abortus toe te staan). In de plantenwereld is dat al dagelijkse praktijk. Op aardbeien hoeft bijvoorbeeld veel minder gif gespoten te omdat er een nu een aarbeienras gekweekt is (niet met directe genetische manipulatie dus) dat beter bestand is tegen ziekten.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:36 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik denk wel dat kinderen zonder afwijkingen een stuk makkelijker leven hebben. En ook hun ouders in veel gevallen.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar het vooruitzicht op een gezond leven met een normale intelligentie is voor een kind dat 17 (!) weken te vroeg geboren wordt niet bijzonder groot.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 11:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kinderen geboren vanaf een week of 22-23 kunnen dit overleven en uitgroeien tot volwassenen. Dit vind ik dus een raar argument.
Hoe de foetus er in dat stadium uit ziet is in het geheel niet van belang. Je zegt het zelf al: het mag dan lijken op een mens, maar is dat (nog) niet aangezien het niet in staat is tot zelfstandig leven.quote:Het is ook meer dan een klompje cellen, het is een heus mensje, helemaal af, alleen klein en nog niet in staat zelfstandig te leven buiten de baarmoeder zonder hulp.
Curettage of geïnduceerde uitdrijving, het blijft abortusquote:Er is ook geen sprake van abortus zoals dat is bij een zeer korte zwangerschap, maar een bevalling die wordt opgewekt en het geboren laten worden van een kindje dat niet kan overleven zonder hulp.
Het argument van het mens-zijn en de levensvatbaarheid <24 weken is nochtans dé grond waarop de legaliteit van abortus in veel westerse landen gebaseerd is en de reden dat abortus niet als moord wordt gezien. Als dat dom is, dan zijn er een hoop domme ethici en juristen.quote:Voor de goede rode: ik ben voor de eigen keus en de mogelijkheid om tot afbreken over te gaan, maar dit argument wat jij aanvoert vind ik nogal dom.
Er is geen sprake van 'zonder indicatie', het gaat om een screening. De bestaansreden van screenings is nu juist dat ook mensen zónder zieke familie kans hebben op bepaalde aandoeningen, en er dus niet een individuele indicatie is. Downsyndroom ontstaat bijvoorbeeld in de meerderheid der gevallen door een zogenoemde sporadische mutatie: je kind heeft Down zonder dat er ooit in de familie is geweest met die aandoening. Dáárom is er een 20-wekenecho.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 09:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Je wilt dus voor mensen gaan bepalen of ze zich mogen voortplanten? Dat is namelijk hoe veredeling in principe plaatsvindt.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat kan ook bereikt steeds beter bereikt worden door genetisch onderzoek. In de toekomst verwacht ik zelfs dat het mogelijk is het menselijk ras te veredelen zodat dit soort afwijkingen (waterhoofd, open rug, etc) veel minder voor gaan komen (er is dan minder reden om abortus toe te staan). In de plantenwereld is dat al dagelijkse praktijk. Op aardbeien hoeft bijvoorbeeld veel minder gif gespoten te omdat er een nu een aarbeienras gekweekt is (niet met directe genetische manipulatie dus) dat beter bestand is tegen ziekten.
Klopt, niet bijzonder groot, maar ook niet onmogelijk. Ergo: het is meer dan een klompje cellen en zelfs mogelijk levensvatbaar.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 19:04 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar het vooruitzicht op een gezond leven met een normale intelligentie is voor een kind dat 17 (!) weken te vroeg geboren wordt niet bijzonder groot.
Het lijkt niet alleen op een mens, het IS een mens, heel klein nog, maar fysiek gezien een volledig mens.quote:Hoe de foetus er in dat stadium uit ziet is in het geheel niet van belang. Je zegt het zelf al: het mag dan lijken op een mens, maar is dat (nog) niet aangezien het niet in staat is tot zelfstandig leven.
Klopt, maar de juiste beeldvorming vind ik wel van belang. Veel mensen staan e rniet bij stil dat een abortus in een later stadium van de zwangerschap niet het wegzuigen van wat weefsel uit de baarmoeder is. Het is een bevalling van een dood (of nog even ademend) kind. Het is niet iets dat je heel klinische kunt laten doen, het is iets waar iig de moeder actief aan deel zal moeten nemen en derhalve, denk ik, niet iets dat mensen lichtvaardig beslissen.quote:Curettage of geïnduceerde uitdrijving, het blijft abortus
Daarvan ben ik op de hoogte, en ik begrijp ook dat die grens om die reden bij die termijn is gelegd.quote:Het argument van het mens-zijn en de levensvatbaarheid <24 weken is nochtans dé grond waarop de legaliteit van abortus in veel westerse landen gebaseerd is en de reden dat abortus niet als moord wordt gezien. Als dat dom is, dan zijn er een hoop domme ethici en juristen.
Wat is de waarde van het leven? En wie moet er dan beslissen wanneer ik dood mag?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
.Ook zie ik niks in het toestaan van euthanasie. Het gaat in mijn ogen veel te ver op deze twee punten, de waarde van het leven wordt niet meer onderkent als de mens zelf gaat beslissen wanneer zij dood gaat..
Nee, dat niet, maar ik begreep laatst dat het wellicht in de toekomst mogelijk is embryo's te kruisen, waardoor er mogelijk een eind gemaakt kan worden aan dit soort aandoeningen. Ik heb zelf ook geen bezwaar tegen echte genetische manipulatie, maar daar doen veel mensen heel erg spastisch over.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 19:07 schreef Monolith het volgende:
Je wilt dus voor mensen gaan bepalen of ze zich mogen voortplanten? Dat is namelijk hoe veredeling in principe plaatsvindt.
Ga eens een weekje zeilen op de Waddenzee.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 19:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wat is de waarde van het leven?
Dat is juist een probleem bij het hellende vlak waar we ons nu op begeven. Objectieve maatstaven worden naar mate de euthanasiegrens verder opgerekt wordt minder bruikbaar. Of iemand ernstig ziek is kan geconstateerd worden met objectieve maatstaven, met psychologische aandoeningen kan dat niet en dat zijn ook geen aandoeningen die dodelijk zijn.quote:En wie moet er dan beslissen wanneer ik dood mag?
http://www.zeilenenzeilen(...)ilen_ijsselmeer.html 3750 E. Als ik dat betaal, mag ik mezelf wel voor me kop schieten?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 19:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ga eens een weekje zeilen op de Waddenzee.
[..]
Er zijn geen objectieve maatstaven. Een foetus is onderdeel van de moeder. Iedere poging van een derde om te bepalen wat de moeder met haar eigen lichaam doet is fascistisch, seksistisch en verkeerd. En dat geld nog erger voor euthanasie/zelfmoord.quote:Dat is juist een groot probleem bij het hellende vlak waar we ons nu op begeven. Objectieve maatstaven worden naar mate de euthanasiegrens verder opgerekt wordt minder bruikbaar. Of iemand ernstig ziek is kan geconstateerd worden met objectieve maatstaven, met psychologische aandoeningen kan dat niet.
Waarom is dat te gek voor woorden? Als iemand levensmoe is vind ik je een arrogante mongool als je meent te moeten bepalen dat diegene niet dood mag. Bovendien is dat effectief hetzelfde, aangezien je bepaald dat iemand NIET dood gaat.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 18:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Impliceer je dat ik een kloon zou hebben?Desalniettemin, inderdaad ik hou er een paar antiliberale standpunten op na, abortus moet ontmoedigd worden (verbod lijkt niet haalbaar, op dat punt is de geest al uit de fles). Ook zie ik niks in het toestaan van euthanasie. Het gaat in mijn ogen veel te ver op deze twee punten, de waarde van het leven wordt niet meer onderkent als de mens zelf gaat beslissen wanneer zij dood gaat. Het is een vorm van doorgeslagen liberalisme, krampachtig willen laten zien hoe vast men het heft in eigen hand durft te nemen. Zo'n stichting die er voor pleit dat ouderen euthanasie kunnen laten uitvoeren als ze er geen zin meer in hebben (ja je leest het goed, er geen zin meer in hebben), het is te gek voor woorden, en we bevinden ons op een hellend vlak.
[..]
Ik ben geen Christen hoor.Het is echt niet zo dat zij patent hebben op dit soort standpunten.
En jij bent een idioot doordat je niet inziet dat iemand zelfmoord laten plegen omdat deze persoon 'levensmoe' zou zijn beter op een andere manier kunt helpen. Wie 'levensmoe' is heeft een psychisch probleem en daar moet je wat aan doen, en dat doe je niet door mensen zelfmoord te laten plegen.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 20:05 schreef McKillem het volgende:
Waarom is dat te gek voor woorden? Als iemand levensmoe is vind ik je een arrogante mongool als je meent te moeten bepalen dat diegene niet dood mag. Bovendien is dat effectief hetzelfde, aangezien je bepaald dat iemand NIET dood gaat.
Nee, dan weet je dat je nooit levensmoe kunt zijn.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 19:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
http://www.zeilenenzeilen(...)ilen_ijsselmeer.html 3750 E. Als ik dat betaal, mag ik mezelf wel voor me kop schieten?
Nee. Het lijkt op een mens, kan zich potentieel ontwikkelen tot een mens, maar ís het nog niet. 'Fysiek gezien een volledig mens' is onzin. Ja, het heeft de vorm van een mens en een kloppend hartje, maar nog niet alle organen zijn aanwezig, laat staan volledig ontwikkeld.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 19:30 schreef miss_sly het volgende:
Het lijkt niet alleen op een mens, het IS een mens, heel klein nog, maar fysiek gezien een volledig mens.
Ik ben volledig op de hoogte van embryonale ontwikkelingsstadia. Mijn bewoording 'klompje cellen' slaat dan ook niet op de vorm van de foetus, maar op het (nog)-niet-mens-zijn ervan.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 19:30 schreef miss_sly het volgende:
Ik wil alleen, zoals ik al eerder aan heb gegeven, wel dat op grond van de werkelijkheid wordt gediscussieerd, en als je een foetus van 24 weken een klompje cellen noemt, dan zijn wij dat ook nog.
Alle organen zijn aanwezig, het kindje is helemaal af. Dat is het al na het eerste trimester, daarna hoeft het alleen nog maar te groeien. De longetjes zijn nog niet rijp, en dat is de voornaamste reden dat een foetus van die leeftijd weinig overlevingskansen buiten de baarmoeder heeft.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 21:23 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Nee. Het lijkt op een mens, kan zich potentieel ontwikkelen tot een mens, maar ís het nog niet. 'Fysiek gezien een volledig mens' is onzin. Ja, het heeft de vorm van een mens en een kloppend hartje, maar nog niet alle organen zijn aanwezig, laat staan volledig ontwikkeld.
Ik vind dat je nog niet volgroeid verwart met nog niet mens zijn.quote:Ik ben volledig op de hoogte van embryonale ontwikkelingsstadia. Mijn bewoording 'klompje cellen' slaat dan ook niet op de vorm van de foetus, maar op het (nog)-niet-mens-zijn ervan.
Ik kan me best voorstellen dat je, eind 70, geen kinderen, partner overleden, het gevoel hebt dat je alles in je leven hebt bereikt wat je hebt willen bereiken.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 21:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En jij bent een idioot doordat je niet inziet dat iemand zelfmoord laten plegen omdat deze persoon 'levensmoe' zou zijn beter op een andere manier kunt helpen. Wie 'levensmoe' is heeft een psychisch probleem en daar moet je wat aan doen, en dat doe je niet door mensen zelfmoord te laten plegen.
Er is nog een hééleboel dat na het eerste trimester moet gebeuren. Allerlei delen van het lichaam hebben nog geen bloedvoorziening, op bepaalde plekken zit nog geen bot, het zenuwstelsel is nog niet af (foetussen <23 weken hebben bijvoorbeeld niet het vermogen om te horen, als ik het me goed herinner), etc. Er is absoluut geen sprake van dat "het kindje al helemaal af" is en "alleen nog maar [hoeft] te groeien".quote:Op vrijdag 12 februari 2010 21:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Alle organen zijn aanwezig, het kindje is helemaal af. Dat is het al na het eerste trimester, daarna hoeft het alleen nog maar te groeien.
Ik vind dat jij de begrippen dood en levenloos verwart. Een volwassene die beademd wordt leefde ooit en is nu wellicht op weg dood te gaan. Een foetus van 23 weken heeft nooit (zelfstandig) geleefd, laat staan dat hij dood kan gaan.quote:Ik vind dat je nog niet volgroeid verwart met nog niet mens zijn.
Een volwassene die aan de beademing ligt omdat deze niet meer zelfstandig kan ademen, is dat ook geen mens (meer0?
Je denk niet dat in die situatie de oorzaak voor het 'levensmoe' zijn zit?.... Ik krijg al de rillingen op mijn rug als ik naar de meeste bejaardenhuizen kijk. Kinderen zijn niet meer gewend te zorgen voor hun ouders en pa en ma worden weggestopt in hok, de volgende stap is dat ze deze mensen laten kiezen voor hun dood. Aan dit soort sociaal liberalisme heb ik echt een broertje dood.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 21:36 schreef Cerbie het volgende:
Moet je dan nog maar 10 jaar doorgaan en gezellig naar de bejaardenbingo gaan omdat "levensmoe" een psychisch probleem zou zijn? Langzaam aftakelend of dementerend, wachtend tot je uiteindelijk doodgaat in een klein kamertje van een verpleeghuis, liggend in je eigen afval.
Is het echt fout dan om je leven 'voltooid' te zien als je getrouwd bent geweest en zo'n beetje iedereen die je dierbaar was overleden is?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 21:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je denk niet dat in die situatie de oorzaak voor het 'levensmoe' zijn zit?.... Ik krijg al de rillingen op mijn rug als ik naar de meeste bejaardenhuizen kijk. Kinderen zijn niet meer gewend te zorgen voor hun ouders en pa en ma worden weggestopt in hok, de volgende stap is dat ze deze mensen laten kiezen voor hun dood. Aan dit soort liberalisme heb ik echt een broertje dood.
Maar het leven is niet voltooid, het gaat er bij mij echt niet dat er niks meer is waar je vreugde aan kunt beleven. Dat kan alleen als er sprake is van een psychisch probleem waardoor deze mensen het niet meer zien zitten, en situatie die mede veroorzaakt wordt door de deprimerende leefomgeving (bejaardenhuizen) van deze mensen.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 21:42 schreef Cerbie het volgende:
Is het echt fout dan om je leven 'voltooid' te zien als je getrouwd bent geweest en zo'n beetje iedereen die je dierbaar was overleden is? Ik zou het dan wel best vinden.
Ik durf het nog wel raker te stellen. Wie zijn ouders opbergt is zo'n verschikkelijk huis heeft per definitie al niks over voor zijn/haar ouders. In heel veel landen is het gebruikelijk dat je pa en ma in huis neemt of dat je er voor zorgt dat zij thuis kunnen blijven wonen doordat je zorg voor hen aan huis regelt binnen de familie of via externen.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 21:42 schreef Cerbie het volgende:
Dat is een andere situatie dan verpleeghuizen waar mensen zitten die gewoon genegeerd worden door hun familie, dat vind ik ook naar om te horen en zien.
Ja, Nederland is een land vol lamme sociaal liberale papzakken die altijd maar met hun keuzevrijheidsmantra op dit soort onderwerpen de hele samenleving om zeep helpen. Ik heb overigens zeker medestanders op dit punt, het is zeker niet exclusief mijn visie.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 21:48 schreef ShadyLane het volgende:
Dus omdat Bolkesteijn het zich niet kan voorstellen dat iemand het mooi vindt geweest heeft hij het recht te beslissen wat die persoon wel en niet mag.
Dat is waar, maar dat geldt voornamelijk voor niet- westerse landen. Daar waar opa en oma bijvoorbeeld ook nog voor de kleinkinderen zorgen.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 21:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik durf het nog wel raker te stellen. Wie zijn ouders opbergt is zo'n verschikkelijk huis heeft per definitie al niks over voor zijn/haar ouders. In heel veel landen is het gebruikelijk dat je pa en ma in huis neemt of dat je er voor zorgt dat zij thuis kunnen blijven wonen doordat je zorg voor hen aan huis regelt binnen de familie of via externen.
Een massa ongewenste kinderen ter wereld laten komen en die vervolgens aan hun lot overlaten, dat is goed voor de samenleving.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 21:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ja, Nederland is een land vol lamme sociaal liberale papzakken die altijd maar met hun keuzevrijheidsmantra op dit soort onderwerpen de hele samenleving om zeep helpen. Ik heb overigens zeker medestanders op dit punt, het is zeker niet exclusief mijn visie.
Er zullen vast nog andere graftakken zijn die uw visie delen. Ik zou zeggen, word vooral heel oud en voor mijn part nutteloos, bij de gratie gods. Maar laat andere mensen het recht om bij leven en welzijn over hun eigen dood te beschikken.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 21:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, Nederland is een land vol lamme sociaal liberale papzakken die altijd maar met hun keuzevrijheidsmantra op dit soort onderwerpen de hele samenleving om zeep helpen. Ik heb overigens zeker medestanders op dit punt, het is zeker niet exclusief mijn visie.
He ja, mensen nemen het recht in eigen handen wat hun leven betreft, dat kan niet hoor. Nee, vrijheid mag alleen als het Bolkesteijn aanstaat. Loonslaaf zijn? Prima, dat past in jouw wereldbeeld. Je eigen tijdstip van sterven kiezen? Nee, dat kan niet, dat is een psychich probleem en die mensen moet je volstouwen met antidepressiva zodat ze lekker nog een paar jaar kunnen vegeteren. Alles opdat Bolkesteijntje geen last van zijn geweten krijgt.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 21:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je denk niet dat in die situatie de oorzaak voor het 'levensmoe' zijn zit?.... Ik krijg al de rillingen op mijn rug als ik naar de meeste bejaardenhuizen kijk. Kinderen zijn niet meer gewend te zorgen voor hun ouders en pa en ma worden weggestopt in hok, de volgende stap is dat ze deze mensen laten kiezen voor hun dood. Aan dit soort sociaal liberalisme heb ik echt een broertje dood.
Ik maak zelf nog wel uit of mijn leven voltooid is of niet!quote:Op vrijdag 12 februari 2010 21:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar het leven is niet voltooid,
Je hebt foute vrienden, maar dat is geen argument. Ik maak zelf uit wanner ik dood gaquote:Op vrijdag 12 februari 2010 21:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Huhquote:Op vrijdag 12 februari 2010 22:37 schreef thingamajig het volgende:
Het toestaan van euthanasie is belachelijk! Wat denken die mensen wel niet, dat ze menen zelf een keuze te kunnen en mogen maken. Dat doet de ChristenUnie wel voor ze, die kunnen dat namelijk veel beter!
![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |