abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 februari 2010 @ 18:09:02 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_77708516

Welkom in alweer deel 211 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere actie-dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dergelijke dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89

>> Materieel Omlopen
Er zijn een aantal (vaste) omlopen van verschillend mat. Van een aantal is er een lijst gemaakt. Hieronder links erheen.
Plan T - Informatie (Omlopen, treinstellen e.d. Last update: 24-1-09)

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_77708534
Fipo.
pi_77708586
Netjes James
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zaterdag 6 februari 2010 @ 18:13:49 #4
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_77708672
De laatste ACTS 6700 die nog in dienst is (de 6702):

(foto is van vorige week zaterdag trouwens)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_77708785
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 18:13 schreef dennistd het volgende:
[ afbeelding ]

pi_77708900
pi_77708934
Krijgen we daar eindelijk antwoord op?
dag
pi_77708971
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 18:22 schreef Peter het volgende:
Krijgen we daar eindelijk antwoord op?
Ik mag het hopen, dan hebben we dat gezanik eindelijk achter de rug poeh poeh
pi_77709042

Lang leve je kop uit 't raam kunnen steken

Lang leve ICL

Alleen jammer dat ik het de hele week nog niet gezien heb
pi_77709190
Kan me sowieso niet herinneren dat ik in NL ooit in ICL gezeten heb eigenlijk
  zaterdag 6 februari 2010 @ 18:37:55 #11
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_77709395
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 18:25 schreef Ireyon het volgende:
[ afbeelding ]
Lang leve je kop uit 't raam kunnen steken

[ afbeelding ]
Lang leve ICL

Alleen jammer dat ik het de hele week nog niet gezien heb
Avmz rijtuigen, die gecombineerd met het gehuurde Duitse ICL spul rijden, zijn nog beter.

Alleen hebben die wel airco, dus de ramen kunnen niet zover open...
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_77709495
Dat is het spul wat in de Pimpel rijdt toch? Ik kom nooit verder dan de BordBistro in dat ding
  zaterdag 6 februari 2010 @ 18:46:03 #13
106942 Eix
pi_77709603
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 18:41 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat is het spul wat in de Pimpel rijdt toch? Ik kom nooit verder dan de BordBistro in dat ding
Mwah geen idee of het ook in de pimpel rijdt, wellicht een DB variant ervan.

Het zijn in elk geval voormalige internationale/eurocity rijtuigen met 9 coupes en subliem comfort. Bovendien rijdt het heerlijk. Zie http://www.martijnhaman.nl/typeavmz.htm . Ze zijn overigens niet geleased van de DB maar eigendom van NS. Wel rijdt het mee met de andere geleasde ICL rijtuigen.

Vorige week vrijdag nog meegereisd in een 3500 vanuit Eindhoven richting Maastricht.
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_77709633
Oh okee. Ik zou ze niet herkennen denk ik
pi_77709684
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 18:37 schreef Eix het volgende:

[..]

Avmz rijtuigen, die gecombineerd met het gehuurde Duitse ICL spul rijden, zijn nog beter.

Alleen hebben die wel airco, dus de ramen kunnen niet zover open...
Wist je dat mijn foto's van dezelfde trein zijn, als waar jij vorige week in zat ? 't Was in Schiphol gokken op helemaal voor- of achteraan, want eigenlijk was Avmz ook mijn target. Maar om er nou 10 bakken voor door te lopen, was iets te overdreven.. daarnaast al vaak genoeg in zo'n rijtuig gezeten en was 1ste klas ICL nieuw voor me

Foto is van ergens vorig jaar, toen het nog als IC tussen Amf - Asd reed.. Maar zulke rijtuigen zijn inderdaad tegenwoordig nog in de Pimpel te vinden en ze zitten inderdaad heerlijk
  zaterdag 6 februari 2010 @ 18:50:09 #16
106942 Eix
pi_77709691
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 18:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh okee. Ik zou ze niet herkennen denk ik
Van buiten inderdaad vrijwel onmogelijk.

Interieur is wel beduidend anders dan het Duitse ICL. Maar je moet net geluk hebben, blijkbaar rijden niet in alle ICL treinen ook Avmz rijtuigen mee...
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_77709748
Mwoa, als er plek is in de bistro vind ik het verder wel best eigenlijk
  zaterdag 6 februari 2010 @ 18:53:08 #18
106942 Eix
pi_77709787
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 18:50 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Wist je dat mijn foto's van dezelfde trein zijn, als waar jij vorige week in zat ? 't Was in Schiphol gokken op helemaal voor- of achteraan, want eigenlijk was Avmz ook mijn target. Maar om er nou 10 bakken voor door te lopen, was iets te overdreven.. daarnaast al vaak genoeg in zo'n rijtuig gezeten en was 1ste klas ICL nieuw voor me

[ afbeelding ]

Foto is van ergens vorig jaar, toen het nog als IC tussen Amf - Asd reed.. Maar zulke rijtuigen zijn inderdaad tegenwoordig nog in de Pimpel te vinden en ze zitten inderdaad heerlijk
Dat is m inderdaad.

Het was het allerlaatste rijtuig van die 3559.
Between their legs
(Don't you find ?)
  zaterdag 6 februari 2010 @ 18:55:36 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77709860
* Duvel eet een quiche lorraine, dus de TGV Est moet ook worden meegenomen in een hogesnelheidsmeet.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77709872
binnenkort weer gewoon VIRM in de 3500 neem ik aan?
  Redactie Sport zaterdag 6 februari 2010 @ 18:59:15 #21
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_77709964
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 18:55 schreef Dr_Flash het volgende:
De slag waar ie inzat is de 3526/3559, deze rijdt normaal naar Maastricht en met ICRm. Dat wordt in Maastricht onderhouden dus heb je meteen een uitwissselingsslag vanaf Den Haag (tussen de 3526 en 3559 staat het materieel op de Binckhorst namelijk)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_77709980
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 18:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat is nu ook het geval, maar er rijden twee spitstreinen (vertrek 15:44 resp. 16:14 uur uit Shl) direct door naar Maastricht en worden normaal met ICRm gereden. Die van 15:44 rijdt nu nog steeds met ICRm, maar de 3559 dus met ICL

Wat hierboven dus gezegd werd

[ Bericht 10% gewijzigd door Ireyon op 06-02-2010 19:00:24 (spuit11) ]
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 februari 2010 @ 19:06:43 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77710172
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 18:13 schreef dennistd het volgende:
[ afbeelding ]

die heb ik toen ook gezien. Alleen had ie toen een deel van de goederentrein aan de haak
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 februari 2010 @ 19:33:19 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77710910
Yes, de Intercity Groningen - Zwolle gaat station Hoogeveen vanaf eind dit jaar toch overslaan

http://www.dvhn.nl/nieuws(...)e-trein-naar-Zwolle-
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 6 februari 2010 @ 19:35:46 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_77710980
Zozo, de NS heeft toch wel door dat intercity geen synoniem is voor 'niet-overal-stoppende-stoptrein'?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')