abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77093805
Ik heb door eigen interpretatie en assumpties aan de hand van iemands reacties iemand wel eens atheïst of gelovige genoemd terwijl dit niet klopte. Enkele voorbeelden hiervan zijn Haushofer en Iblis, ik ging er eigenlijk al een tijdje van uit dat deze twee mannen atheïsten waren, bij beiden kreeg ik een antwoord - wat weer volgens mijn interpretatie aangaf- dat het helemaal niet zo zwart - wit was, wel of niet gelovig.

Nu is mijn vraag : Wat ben jij, waarom en hoe is het zo gekomen?

Uiteraard is het TS die begiint met :

Nogal dwalende, heb een niet zo religieus opvoeding gehad, wel een religieus opleiding waardoor ik me een lange tijd sterk moslim heb gevoeld, daar ben ik zo een beetje van af gevallen qua geloof in het bovennatuurlijke, maar het heeft mijn identiteit sterk beïnvloed en doet het nog wel elke dag. Waarom het zo is gekomen? Vind intellectueel censuur door één visie als de absolute waarheid te zien niet zo aantrekkelijk voor mijn eigen ontwikkeling.

Opsommings reacties en oneliners zoals 'atheist punt. ' worden gewoon as custom weggehaald.
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:23:41 #2
210069 griekjeee
Fucking exhilarating
pi_77094263
Ik geloof wel, maar hoor niet bij een bepaald geloof.
Don't mistake my kindness, for weakness.
Op maandag 28 december 2009 21:48 schreef Boomfluisteraar het volgende:
Griekjeee _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Ik aanbid U, o Grote Griekjeee O+ O+ O+ _O_ _O_ _O_ _O_
pi_77094281
Ik ben een sociaal democraat. Dat vind ik net zoiets als een geloofsovertuiging (misschien is het zelfs wel een geloofsovertuiging). Ik ben van mening dat de enige die ons verder kan helpen de mensheid zelf is. Die overtuiging heeft dan ook zeker invloed op wie ik ben.
pi_77094347
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:23 schreef griekjeee het volgende:
Ik geloof wel, maar hoor niet bij een bepaald geloof.
Wat houdt je geloof in dan, waar komt je inspiratie vandaan etc?

Nu lijkt het op 'ik geloof wel dat er iets is'.
pi_77094499
Atheist. Katholiek opgevoed maar aan de kant geschoven omdat ik religie niet kan rijmen met wat er dageljiks in de wereld gebeurd. Het zal misschien wel heel erg bevrijdend werken als je geloofd dat alles wat er gebeurd in de wereld te verklaren is door een god. Dan is je antwoord er al en hoef je niet op zoek naar de echte reden. Een soort vlucht van de realiteit oid. Ik ben te nuchter blijkbaar
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen
pi_77095032
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat. Niks is louter empirisch. En daar waar elke religie op zuiver morele wijze word nageleeft is het een verijking voor hen die het beleiden en de buitenwereld naar wie zij dit uitten in hun daden. Pluriforme tolerantie, als ik het zo mag noemen, zoek de gelijkenissen en niet de verschillen. Daar geloof ik in, en vanuit die gedachte respecteer ik eenieder in zijn/haar overtuiging onder de aanname dat zij mij respecteren op éénzelfde wijze, los van levensbeschouwelijke verklaringen.
Het feit dat het ''leven'' niet éénduidig is te verklaren, al helemaal niet daar waar het om zingeving gaat is voor mij genoeg bewijs dat er ''iets is'' dat het empirische ontstijgt. Wat dat is... Daar mag een ieder van mij zijn of haar eigen draai aan geven.
Dus tja.. wat ben ik? Redelijk
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:44:49 #7
210069 griekjeee
Fucking exhilarating
pi_77095118
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het is wel meer dan dat, ik geloof ook in een god en qua normen en waarden komt het wel overeen met de meeste geloven, het is alleen niet gespecificeerd.
Don't mistake my kindness, for weakness.
Op maandag 28 december 2009 21:48 schreef Boomfluisteraar het volgende:
Griekjeee _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Ik aanbid U, o Grote Griekjeee O+ O+ O+ _O_ _O_ _O_ _O_
pi_77095265
Ik geloof gek genoeg pas zodra het kantje boord wordt voor mensen waar ik om geef.
Ben wel katholiek opgevoed van huis uit, ook op bijbehorende scholen gezeten inclusief de bijbelse lessen maar het trekt me verder niet.
Kan me prima vinden in de levenswijze van veel gelovigen en zie dat voor mezelf ook als leidraad, maar daar hoef ik dan weer geen geloof voor te hebben.
Ik heb ook niet bepaald het idee dat ik iets mis, laat staan dat en zodoende ben ik zelf nooit gaan geloven.

Heb wel altijd iets bij kerken, moskeeën en andere gebedslocaties en ga geregeld naar de kerk toe als ik me niet helemaal 100% voel omdat ik daar prima tot rust kom met die kaarsjes, maak daar ook de paden schoon als vrijwilliger trouwens.
Maar ik ben niet anti-geloof ofzo, vind het prachtig dat anderen daar kracht en liefde uit kunnen halen maar voor mij heeft het niets.
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:59:03 #9
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77095753
Alhoewel ik wel meen te kunnen begrijpen dat, en waarom mensen geloven en het in die zin ook niet volslagen belachelijk vind, geldt voor mijzelf toch zeker dat ik diep overtuigd bent van het niet-bestaan van enige God. Een uiteindelijk doel van dit universum hoogst onwaarschijnlijk acht, en een hiernamaals of een concept als ziel nagenoeg uitgesloten.

Desalniettemin zie ik wel hoe religies m.i. als hulpmiddel worden gebruikt om de wereld te begrijpen, een identiteit te ontwikkelen en een houvast te krijgen in een stuurloos universum. Wat dat betreft wil ik soms wel een lans breken voor religie als naar mijn mening wel heel ongenuanceerd over religie wordt gesproken.

Uiteindelijk houd ik het echter op een tedere onverschilligheid van het universum.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77095812
Een rationeel mens op zoek naar betekenis en zingeving. Iemand die zich niet makkelijk kan neerleggen bij een categorie of vaste stroming.

Een ding vergeten: Een mens dat ook graag verwondert raakt.

[ Bericht 20% gewijzigd door poldergeist op 21-01-2010 14:17:15 ]
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
pi_77096115
Ik geloof, maar niet in de bekende termen, ik geloof in krachten en niet zozeer bewuste, denkende, almachtige krachten, ik geloof in meer tussen hemel en aarde, maar vooral in de kracht van de geest.
Ik geloof in eenheid, maar ook in chaos, ik geloof in dingen die als bovennatuurlijk gezien zouden worden, maar geloof niet dat ze bovennatuurlijk zijn, geloof dat ze prima te verklaren zullen zijn en dat misschien die verklaring het mooie ervan een beetje zal vergallen.

Boven alles geloof ik in een gedeeld ritme waarin we leven, een samenhang die perfect genoemd kan worden.
Ik geloof niet in een scheiding tussen goed en kwaad, ik geloof niet in een hemel en een hel of een god en een duivel, die bij die scheiding horen, ik geloof in balans die de ene keer wat meer doorslaat naar de ene kant, de andere keer naar de andere kant en als je heel gelukkig bent zich ook soms in perfect evenwicht zal bevinden.

Ik mag graag archetype's gebruiken om die krachten aan te duiden, maar blijf ze als "krachten" zien en niet als goden die bewust zijn.
Het dichtste kom ik bij de heksenleer, maar helemaal passen doet het ook niet.

Aanvulling, ik heb een atheistische achtergrond, vrij stevig zelfs.

[ Bericht 3% gewijzigd door erodome op 21-01-2010 20:57:20 ]
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_77097736
Ik ben atheïstisch opgevoed. Mijn ouders hielden zich niet echt met religie bezig. Maar door mijn universitaire studies, vooral in de wetenschapsfilosofie, astrofysica en de biologie, ben ik gaan geloven in de noodzaak van een Schepper van het universum in haar geheel en ons in het bijzonder. Ik zie mijzelf dan ook als rationele gelovige. Hierdoor geïnspireerd ben ik verschillende religies gaan onderzoeken, en ik voel mij op dit moment het meest verwant met de Getuigen van Jehovah. Deze christelijke groepering is ontzettend rationeel opgebouwd en hun denken en doen lijken mij het beste te stroken met hoe de realiteit in elkaar zit. Probleem is echter dat mijn morele leven nog wat te wensen overlaat, waardoor ik mij nog niet officieel bij deze groep kan aansluiten. Hopelijk heb ik de moed en discipline in huis om dit in de nabije toekomst te veranderen…
pi_77097877
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:59 schreef Iblis het volgende:
Alhoewel ik wel meen te kunnen begrijpen dat, en waarom mensen geloven en het in die zin ook niet volslagen belachelijk vind, geldt voor mijzelf toch zeker dat ik diep overtuigd bent van het niet-bestaan van enige God. Een uiteindelijk doel van dit universum hoogst onwaarschijnlijk acht, en een hiernamaals of een concept als ziel nagenoeg uitgesloten.

Desalniettemin zie ik wel hoe religies m.i. als hulpmiddel worden gebruikt om de wereld te begrijpen, een identiteit te ontwikkelen en een houvast te krijgen in een stuurloos universum. Wat dat betreft wil ik soms wel een lans breken voor religie als naar mijn mening wel heel ongenuanceerd over religie wordt gesproken.

Uiteindelijk houd ik het echter op een tedere onverschilligheid van het universum.
Dit komt heel erg overeen met mijn visie op religie. Ik zie het als een onderdeel van geschiedenis, cultuur en identiteit en die kanten vind ik er interessant aan.

Wat me tegenstaat aan religies is het bovennatuurlijke karakter, het extreme onderscheid tussen goed en slecht (hemel en hel) en het vaststaan van een absolute waarheid, zoals triggersnot opmerkte. Al is dat natuurlijk niet voorbehouden aan religies, communisme heeft ook censuur en een almachtige leider.

Oh ja achtergrond: ik ben niet religieus opgevoed. M'n ouders zijn wel religieus opgevoed maar niet gelovig.

[ Bericht 3% gewijzigd door cikolata op 21-01-2010 18:12:20 ]
pi_77098962
Dit is een interessant topic met tot nu toe gedegen en inhoudelijk serieuze antwoorden!

Ik zelf ben christelijk opgevoed, en voel mij zeer zeker nog christen. Toch voel ik mij in veel gevallen niet verbonden met medechristenen omdat het mij vaak voorkomt dat er in discussies met christenen weinig ruimte is voor doordachte standpunten of valide argumenten. 'Het is gewoon zo omdat het in de bijbel staat' is voor mij niet genoeg.

Ook vind ik het vaak vermoeiend om mij als christen te verantwoorden voor de geschiedenis, handelswijze van medechristenen of de afwezigheid van God in een gewelddadige wereld als deze. Dat ik er niet altijd een antwoord op heb, betekent voor mij niet dat ik een minder christen ben. Als het geloof écht zo makkelijk was, dan waren er een stuk meer gelovigen. Ook denk ik dat veel christenen geloven soms té makkelijk maken. Dit uit angst voor onzekerheid of een beperkt denkvermogen. Niet iedereen heeft het talent om helder en constructief te denken.

De felheid van a(theïsten) zijn vaak een smet op de discussies over religie, het is écht niet zo simpel als men vaak denkt dat het is. Soms rijmt mijn geloof totaal niet met wat ik om mij heen zie gebeuren, of wat ik soms zelf denk of lees maar toch kan ik amper verklaarbaar niet ontkennen dat er geen God is.
pi_77099291
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 14:48 schreef cikolata het volgende:

[..]

Dit komt heel erg overeen met mijn visie op religie. Ik zie het als een onderdeel van geschiedenis, cultuur en identiteit en die kanten vind ik er interessant aan.

Wat me tegenstaat aan religies is het bovennatuurlijke karakter, het extreme onderscheid tussen goed en slecht (hemel en hel) en het vaststaan van een absolute waarheid, zoals triggersnot opmerkte. Al is dat natuurlijk niet voorbehouden aan religies, communisme heeft ook censuur en een almachtige leider.
En geld niet voor elke religie, neem alleen al het boeddhisme dat bekijkt de dingen al veel meer op een open manier, maar ook die heksenleer kent eigenlijk geen dogma's noch een scheiding tussen goed en kwaad.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_77102301
Ik ben gewoon een doorsnee turks-nederlandse moslim. De islam met de paplepel ingegoten gekregen. Later de noodzaak gehad om dingen te rationaliseren door wat dieper in de boeken te duiken. Verder niks bijzonders aan toe te voegen behalve dat de turkse moslim traditie wel iets weg heeft van de Mevlana soefi traditie. Je zou het Neo-Rumi-sten kunnen noemen.
---o---
pi_77102681
Ik ben christelijk opgevoed , maar als ik mezelf goed analyseer moet ik echter zeggen dat ik nooit echt geloofd heb in de christelijke god, al heb ik wel een groot deel van mijn leven lopen twijfelen. (Een tijdje lang ook als lid van een kerk) Dit kwam vooral door er niet echt goed over na te denken, sowieso heb je wel andere dingen aan je hoofd als je jong bent, je moet de wereld nog ontdekken en ontdekken wie jezelf bent en wat je wil. Door veel te lezen en gewoon de wereld om me heen te observeren kwam ik er toch langzaam achter dat mijn vermoeden dat het allemaal menselijke verbeelding is overgegaan was in zekerheid. Dus ik noem mezelf nu wel een echte atheist. Ik vind wel dat een georganiseerde religie ook goede eigenschappen heeft, dus ik sta niet in de frontlinies om het allemaal af te schaffen. Ik vind die Ds Hendrikse, die regelmatig in het nieuws is wel een coole gast, Wel de goede kanten van een sociale verbinding tussen mensen, en niet meer die verouderde mythen.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_77103012
Als iets niet uit niets komt, is er een creërende factor achter het universum. Die factor hoeft niet gepersonifieerd of bemoeizuchtig te zijn. Het lijkt mij persoonlijk nogal sterk dat iets onvoorstelbaar groots als het universum geen oorsprong kent. Tenzij het een mindfuck is, wat weer hele andere vragen oproept. Zoals: Waarom? Etc.

Het universum is gericht op oneindige beweging, het heeft in principe geen manager nodig.

Mijn ouders gaven mij trouwens de vrijheid om te geloven wat ik wil.
pi_77105799
Er is een populaire misvatting dat atheisten absoluut en zeker denken te weten dat er geen God bestaat. Ik denk dat je makkelijk kunt zeggen dat dit voor 99% van de atheisten niet geldt. De resterende 1% zou je wat mij betreft atheistische religieuzen mogen noemen.

Moet je het dan agnosten noemen? Neen! Wanneer iemand het bestaan van een God buitengewoon onwaarschijnlijk acht, op dezelfde manier als waarop we het bestaan van spaghettimonsters en hemeltheepotten onwaarschijnlijk achten, dan is het wel zo duidelijk om te spreken van atheisme. Ik denk ieg dat dat is wat TS bedoelt met zijn opmerking over Haushoger en Iblis. (Maar die mogen mij corrigeren als dit niet klopt.)

Zelf ben ik opgegroeid in een sterk wetenschappelijk georienteerde familie. Mijn opa was wiskundige en mijn vader natuurkundige. Desondanks heb ik, ik denk net als de meeste mensen, wel eens gespeeld met de gedachte van het bestaan van een God (ergens in mijn tienerjaren). En uiteraard heb ik als kind ook geloofd in Sinterklaas. (Raar voorbeeld misschien, maar wat mij betreft is een geloof in Sinterklaas net zo goed religie.)

Maar buiten dat... altijd atheist geweest. En hoe meer ik leer over de verschillende religies, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat religie meer te maken heeft met menselijke psychologie dan het werkelijk bestaan van Goden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_77122446
Er is me al een paar keer gevraagd wat precies mijn relatie met de bijbel en het Christendom is, dus ik zal es een goed antwoord voor mezelf proberen te formuleren en het hier ook neerzetten
pi_77124931
Ik ben katholiek opgevoed, maar heb eigenlijk nooit in het bestaan van een God of dergelijke geloofd. Natuurlijk wel veel over nagedacht en overwogen, wat wil je met een christelijke opvoeding. Hoewel ik begrijp dat men kracht en rust kan vinden in het geloof kan ik het rationeel gewoon niet onderbouwen en daarom niet accepteren. Soms denk ik wel eens dat het beter zou zijn zonder religie op aarde met al die religieuze oorlogen. Maar misschien zit dat wel in de aard van de mens, en je hoeft toch maar één blik te werpen op Michelangelo's Laatste oordeel om te beseffen dat religie een prachtig iets kan zijn.
pi_77126451
Net als TS ben ik nog ietwat dwalende maar ik zie mijzelf op het moment als agnost. Ik ben protestants opgevoed maar heb daar niet heel veel van onthouden. Wat ik van het protestantse geloof weet heb ik later pas, uit eigen beweging, tot mij genomen.

Maar goed, samenvattend zou ik zeggen dat ik het gewoon niet weet. Veel tegenstrijdige perspectieven. Zo komen de meeste heilige geschriften op mij over als puur mensenwerk en komen veel gelovige mensen op mij over als dogmatisch. Maar aan de andere kant zit er wel iets moois en krachtigs in een mens dat vanuit het diepste van zijn ziel overtuigd is. Ik wou dat ik een dergelijke overtuiging zou hebben. Maar ik denk niet dat ik die zal vinden in een van de grote religies. Ik denk dat ik die zelf samen zal moeten stellen met al het beste uit alle mogelijke religies en ideologieen. Het 'beste' in mijn ogen dan.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_77126731
Ik ben Islamitisch geboren, Islamitisch opgevoed en zal Islamitisch leven en zal tot mijn laatste dag Islamitisch zijn. Ik zal Islamitisch dood gaan en ik zal altijd Islamitisch blijven en zijn.

Ik ga het voor hiernamaals. Dit leven is voor mij een examen, een test en de dood is hier echt om de hoek. Ik probeer al mijn daden zuiver en Islamitisch te gaan doen. Ik heb de jodendom en christendom bestudeerd dat voel ik mij niet thuis. Als moslim erken ik Jezus als een belangrijke profeet en erken ik profeet Mohammed vzmh als de finaleprofeet. Geen geloof hebben is voor mij duidelijk geen optie omdat je niet gelooft in het hiernamaals en duidelijk gaat voor dit korte en onzekere leven die altijd beeindigd kan worden. Verder lees ik en reciteer ik de Koran dagelijks, bid ik dagelijks en luister wekelijks naar lezingen vanuit Arabische wereld maar ook naar Nederlandse lezingen op internet en bij moskeeen. Verder lees ik veel boeken over de Islam.

Islam is voor mij de ware geloof en ben er dagelijks elke uur ermee bezig zodat ik maar de paradijs in kan gaan voor het eeuwige leven en Allah tevreden stel.

Dit was mijn levensbeschouwing en mijn religie
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_77126925
Dat vind ik heel mooi, en ik zou willen dat ik zo diep kon geloven, maar ik kan nergens uit opmaken dat er een Jahweh-God/Allah is. Buiten de religieuze boeken, die met menselijke handen geschreven zijn.
pi_77127064
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 02:05 schreef .aeon het volgende:
Dat vind ik heel mooi, en ik zou willen dat ik zo diep kon geloven, maar ik kan nergens uit opmaken dat er een Jahweh-God/Allah is. Buiten de religieuze boeken, die met menselijke handen geschreven zijn.
De Koran is niet geschreven door mensen maar het is geschreven door Allah
Koran= Woord van god openbaart aan de finaleprofeet Mohammed vrede zij met hem.

Maar jah jij mag het geloven of niet.
Het blijft een denkwerk..
  vrijdag 22 januari 2010 @ 02:34:15 #26
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_77127189
Ik heb een liberale opvoeding genoten. Ik geloof in god noch in een bovennatuurlijke entiteit. Mijn ouders komen uit Iran en het behoeft geen uitleg welke religie daar de boventoon voert. Ik heb mij overigens nooit verbonden gevoeld met de islam noch met de islamitische cultuur.

Ondanks het feit dat ik dus geen enkele geloof in een god heb, voel ik mij zeer verbonden met de zoroastristische principes. De zoroastristische leer die slechts op drie pijlers steunt: goede woorden, goede daden en goede gedachten. Slechts drie pijlers, maar meer heeft men ook niet nodig.

[ Bericht 0% gewijzigd door AryaMehr op 22-01-2010 02:41:20 ]
pi_77128432
Mensen die zichzelf vragen stellen over het eventuele hogere of onkenbare en zichzelf vervolgens onder 1 soort noemer scharen hebben er niet zoveel van gesnapt denk ik.

Ik vind het tegenwoordig een uiterst merkwaardige vraag als iemand mij vraagt, wat ben jij? Christen? Atheist? Agnost?

Het enige dat ik dan kan antwoorden is dat ik geen van alle ben. Ik stel vragen, ben nieuwsgierig, maak fouten, doe ongefundeerde en gefundeerde aannames, probeer zoveel mogelijk te genieten van het leven en voel me steeds meer 1 met alles om me heen.

Wat ben ik? Ik ben een mens en ik ben een onderdeel van het universum, van het grotere geheel. De rest is totaal onbelangrijk en de behoefte om jezelf en anderen te classificeren is een symptoon van de onvolwassenheid en onzekerheid van de mensheid. Dat geeft niets, want we zijn nog maar een jonge soort, maar in de toekomst zullen we deze behoefte om alles te classificeren en daar vervolgens teveel waarde aan te hechten niet meer hebben hoop ik.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_77129555
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 02:34 schreef AryaMehr het volgende:
Ik heb een liberale opvoeding genoten. Ik geloof in god noch in een bovennatuurlijke entiteit. Mijn ouders komen uit Iran en het behoeft geen uitleg welke religie daar de boventoon voert. Ik heb mij overigens nooit verbonden gevoeld met de islam noch met de islamitische cultuur.

Ondanks het feit dat ik dus geen enkele geloof in een god heb, voel ik mij zeer verbonden met de zoroastristische principes. De zoroastristische leer die slechts op drie pijlers steunt: goede woorden, goede daden en goede gedachten. Slechts drie pijlers, maar meer heeft men ook niet nodig.
Die drie pijlers..
pi_77130508
Wat mij opvalt is dat (niet alleen hier op fok!) mensen met een christelijke opvoeding heel vaak hun geloof in God verliezen na een bepaalde leeftijd. Dit komt in de islamitische kringen heel weinig voor. Je ziet wel bijvoorbeeld dat sommige moslims zijn/haar geloof op een heel laag pitje houd (geloof in een God en acceptatie dat de Mohammed (vzmh) de profeet van God is en verder ook heel weinig praktiseren). Maar daar blijft het meestal bij.

En ik vraag mij serieus (en oprecht) af hoe dat komt? En begrijp me niet verkeerd, dit is zeker geen poging om christenen te minachten in hun opvoedingsmethodes of wat dan ook. Ik wil het gewoon begrijpen.
---o---
pi_77130857
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 09:42 schreef mariox het volgende:
Wat mij opvalt is dat (niet alleen hier op fok!) mensen met een christelijke opvoeding heel vaak hun geloof in God verliezen na een bepaalde leeftijd. Dit komt in de islamitische kringen heel weinig voor. Je ziet wel bijvoorbeeld dat sommige moslims zijn/haar geloof op een heel laag pitje houd (geloof in een God en acceptatie dat de Mohammed (vzmh) de profeet van God is en verder ook heel weinig praktiseren). Maar daar blijft het meestal bij.

En ik vraag mij serieus (en oprecht) af hoe dat komt? En begrijp me niet verkeerd, dit is zeker geen poging om christenen te minachten in hun opvoedingsmethodes of wat dan ook. Ik wil het gewoon begrijpen.
Dat hangt voor een belangrijk deel af van de maatschappij waarin we leven. Nederland en Belgie hebben een ontzuiling meegemaakt in de jaren 60. Het is ook de vraag in hoeverre het geaccepteerd wordt in algemene moslimkringen om openlijk te zeggen dat je niet meer moslim bent of niet meer in God gelooft. Waar ik vandaan bijvoorbeeld, een Christelijk dorp, is dat geen enkel probleem. Religie wordt daar heel vrijzinnig ervaren, en er wordt geen nadruk gelegd op dogmatiek en het bestaan van God.
pi_77131226
quote:
Ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat ik er geen meerwaarde in heb ondervonden. Op een bepaald moment begon ik te twijfelen aan álles en zodoende.

Inmiddels zie ik wel wat voor meerwaarde anderen erin vinden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 10:13:15 #32
283868 ImaSoHigh
"Wanna get high?"
pi_77131289
Ja, hoe noem je het. Agnostische Atheïst?

Ik denk wel dat er iets is geweest wat iets moet hebben gedaan in het begin. Maar voor de rest.. Ik geloof dat nu er niemand meer is die over ons waakt.

En ik geloof helemaal niet in het leven na dood. Maar er moet toch wel iets zijn dat heeft geholpen met het creëren van het universum en het leven enzo?

Hoe noem je dit trouwens?
"Oh man. I have no idea what's going on."
  vrijdag 22 januari 2010 @ 10:20:44 #33
283868 ImaSoHigh
"Wanna get high?"
pi_77131512
quote:

Je moet maar is de film Dogma kijken. Daarin wordt gezegd:

"Als kind heb je een kleiner glas en is het glas dus sneller gevuld. Als volwassene is jouw glas groter en dus heb je meer nodig om het glas te vullen."

Slaat dus op dat als kind je minder overtuiging nodig hebt om te geloven in God. Als volwassene is je glas groter maar niet iedereen krijgt nog genoeg overtuiging om het glas te vullen en dus te geloven.

Klopt toch wel? Als kind is alles simpeler en geloof je ook écht sneller in dingen dan als volwassene. Maar omdat het glas niet genoeg gevuld is betekent nog niet dat God niet bestaat.

Maarja, ik geloof niet echt in God omdat mijn glas niet gevuld is. Maar mijn glas is wel genoeg gevuld om te zeggen dat er iets is. Zo denk ik dan..
"Oh man. I have no idea what's going on."
pi_77131553
quote:

wat Haushofer zegt en natuurlijk zat een deel van onze ouders en/of grootouders op datzelfde punt als die moslims die jij omschrijft en gaan wij gewoon een klein stapje verder.
pi_77134018
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 10:22 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

wat Haushofer zegt en natuurlijk zat een deel van onze ouders en/of grootouders op datzelfde punt als die moslims die jij omschrijft en gaan wij gewoon een klein stapje verder.
Je beseft toch wel dat dit een arrogante uitspraak is?
---o---
pi_77135077
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 11:39 schreef mariox het volgende:

[..]

Je beseft toch wel dat dit een arrogante uitspraak is?
Nou, ik denk dat dat wel meevalt. Het zou best zo kunnen zijn dat over 40 jaar het in gematigde moslimgemeenschappen toegankelijker is geworden om openlijk van het geloof af te vallen.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 12:14:22 #37
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77135219
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 12:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, ik denk dat dat wel meevalt. Het zou best zo kunnen zijn dat over 40 jaar het in gematigde moslimgemeenschappen toegankelijker is geworden om openlijk van het geloof af te vallen.
Je ziet nu al dat moskeebezoek afneemt. Dat impliceert natuurlijk niet direct ongeloof, maar wel eenzelfde verandering in geloofsbeleving (meer individualisering), als in het Christendom, die inderdaad die openlijke geloofsafval mogelijk kan maken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77135799
Ik ken een tiental mensen van Turkse afkomst (collega's, buren, kennissen) en niet een ervan neemt actief deel aan de religie. Een aantal zal zich nog moslim noemen, maar dat is inderdaad vooral een cultureel iets, en steeds minder religieus. Mijn buurmeisjes verschillen ook in helemaal niks qua uiterlijk en gedrag met hun Hollandse leeftijdgenoten, behalve dat hun haar wat donkerder is en hun vriendjes voornamelijk ook van Turkse afkomst zijn en allemaal een BMW 3 serie rijden Dus het proces is al in volle gang.

Maar als we hier verder mee gaan stel ik voor dat iemand er een nieuw topic voor maakt....
pi_77136264
Ik ben christen dus.

Opgegroeid in een christelijk gezien maar in een niet-christelijke omgeving. Doordat ik als kleine jongen al redelijk veel ellende heb meegemaakt (o.a. overlijden van mijn moeder) , verloor ik redelijk vroeg mijn onbezorgdheid en begon ik op jonge leeftijd al na te denken over de 'zin van het leven'. En de logische vraag: "Waar is mijn moeder nu?".
Dit leidde mij vooral tot een soort agnosticisme/atheïsme. Ik kon de ellende om mij heen niet verenigen met een liefdevolle God. Bovendien merkte ik helemaal niks van die God, dus waarom zou ik erin geloven? Ik ging wel vaak mee naar de kerk van mijn vader, maar altijd met tegenzin. Bovendien waren al mijn vrienden op straat en op school niet-gelovig. Op school leerde ik ook over evolutie, geologie en biologie puur vanuit een naturalistisch perspectief, wat ook logisch is. Dit bevestigde mijn idee dat er geen reden is om in een Schepper te geloven.
Maar ik bleef naar de kerk gaan, en ik bleef gesprekken hebben met mijn vader en andere slimme mensen uit de kerk. Bovendien begon ik hier en daar Gods aanwezigheid als realitiet te ervaren. Ik begon te zien dat God niet een abstract religieus of filosofisch idee is maar een levende realiteit die invloed heeft op mensenlevens. Er gebeuren o.a zaken die je als 'wonder' zou kunnen betitelen. Op die manier ben ik eigenlijk het christendom 'ingerold' en het steeds meer gaan geloven.
Aangezien ik rationeel ingesteld ben, ben ik altijd geïnteresseerd in de argumenten voor en tegen het christendom. Dit heeft mij enkel gesterkt in het geloof.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_77137967
Interessant verhaal Koning David. Ik blijf het moeilijk vinden als rationeel denkend mens om zoiets spiritueels als God te ervaren of te beredeneren. Knap dat jij dat wel kunt en toch rationeel in het leven staat, lijkt mij zo. Ik heb ook begrepen dat je afgestudeerd bent op het christelijke geloof (heb je vermoedelijk al vaker verteld). Bij welke opleiding deed je dat precies?
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’
  vrijdag 22 januari 2010 @ 13:36:20 #41
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_77138171
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:24 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik ben een sociaal democraat. Dat vind ik net zoiets als een geloofsovertuiging (misschien is het zelfs wel een geloofsovertuiging). Ik ben van mening dat de enige die ons verder kan helpen de mensheid zelf is. Die overtuiging heeft dan ook zeker invloed op wie ik ben.
Ben je dan geen humanist?
quote:
Onder het hedendaagse humanisme wordt een levensbeschouwing verstaan die de mens centraal stelt en uitgaat van de waarde van de mens (Latijn: humanus = 'menselijk').[1] Tijdens de renaissance waren er veel geleerden die pas in de 19e eeuw "humanisten" werden genoemd. Dit woord werd afgeleid van het Italiaanse umanista = "docent Latijnse letteren" of humaniora. Deze geleerden meenden dat door een vernieuwde studie van de Griekse en Romeinse klassieken de westerse beschaving tot op haar bronnen kon worden teruggevoerd. In deze oudste betekenis is het humanisme een historisch fenomeen. Als levensbeschouwing ziet het hedendaagse humanisme zichzelf als de erfgenaam van een verandering van het wereldbeeld die door de renaissance-humanisten werd ingezet, zowel op intellectueel als op religieus terrein. De invloed van zijn humanitaire en seculiere gedachtegoed op het socialisme en het liberalisme is groot, terwijl het humanisme zelf als georganiseerde levensbeschouwing geen grote aanhang heeft.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_77138212
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:31 schreef poldergeist het volgende:
Interessant verhaal Koning David. Ik blijf het moeilijk vinden als rationeel denkend mens om zoiets spiritueels als God te ervaren of te beredeneren. Knap dat jij dat wel kunt en toch rationeel in het leven staat, lijkt mij zo. Ik heb ook begrepen dat je afgestudeerd bent op het christelijke geloof (heb je vermoedelijk al vaker verteld). Bij welke opleiding deed je dat precies?
Ik ben niet zozeer 'afgestudeerd' op het christelijke geloof. Ik ben afgestudeerd met 'journalistiek' door een historisch-wetenschappelijke documentaire over Jezus te maken met geleerden.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_77138331
Heb je daar een link van? Lijkt me interessant naast al die geloof bashende media op youtube.
pi_77138384
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:40 schreef poldergeist het volgende:
Heb je daar een link van? Lijkt me interessant naast al die geloof bashende media op youtube.
Nog niet. Hij komt denk ik wel vroeg of laat op internet.
pi_77138639
Niet gelovig.
Ik geloof sowieso niet in een god, ik kan namelijk niet geloven in dingen die niet te bewijzen zijn.
Ik ben heel realistisch en nuchter, vandaag geloof ik ook niet in leven na de dood en Karma/Reincarnatie. Ook horoscopen en dat soort spul doen mij niets.

Ik denk zelf na, en geloof er meer in dat mensen naar elkaar toe soms wat meer begrip moeten tonen en niet altijd vanuit een religieus aspect.

Verder stoor ik me ten zeerste aan mensen die misbruik van een religie maken (zie Sharia en dergelijke).
pi_77139547
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:41 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nog niet. Hij komt denk ik wel vroeg of laat op internet.
Bij welke kerkelijk stroming hoor je eigenlijk?
pi_77139623
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:48 schreef Opkloter het volgende:
Niet gelovig.
Ik geloof sowieso niet in een god, ik kan namelijk niet geloven in dingen die niet te bewijzen zijn.
Dan valt er buiten de wiskunde niet zoveel zekerheid voor je te vinden.
pi_77139701
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dan valt er buiten de wiskunde niet zoveel zekerheid voor je te vinden.
ik bedoel vooral religieuze dingen, zoals geesten,hiernamaals enzo
pi_77139730
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:10 schreef poldergeist het volgende:

[..]

Bij welke kerkelijk stroming hoor je eigenlijk?
Christelijke Gereformeerd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijke_Gereformeerde_Kerken
pi_77140288
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:14 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Christelijke Gereformeerd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijke_Gereformeerde_Kerken
Heel mooi verhaal Koningdavid, ik herken delen ervan wel in mijzelf.

Ik ben van jongs af aan opgegroeid in de kerk. Eerst grootgebracht in de Geformeerd Vrijgemaakte Kerk, (GKV) waar ik veel (theoretische) kennis over het christelijke geloof heb opgedaan. Nooit diep op het geloof in gegaan. Was altijd een heel oppervlakkig iets, en materiële dingen en vrienden waren veel interessanter en belangrijker. Ik heb toen ik een jaar of 15 was de Alpha Cursus gedaan, en heb daar ook wat in christelijke kringen een vervulling van de Heilige Geest heet gehad. Het geloof is daarna afgezwakt door te weinig stimulatie vanuit de GKV.
Een jaar of 3 geleden, toen ik 17 jaar was hebben mijn ouders (en ik dus ook) de overstap gemaakt naar de Pinkstergemeente in mijn woonplaats. Dit was aan de ene kant een openbaring, gezien het feit dat het hier veel meer ging om de ware boodschap van 'het Evangelie', dan de regeltjes en tradities die zoveel voorkwamen in de GKV. Aan de andere kant maakte het me niet zo veel uit.

Momenteel ben ik erg dwalende, op zoek naar de waarheid die voor mij geldt. Ik heb genoeg kennis over het geloof in huis, maar weet niet goed wat ik daar mee moet. Ik bestudeer de bijbel, maar verdiep me ook in de filosofie. Hierover heb ik ook veel gesprekken met mensen uit de kerk, maar ook met atheïsten, en anderen die filosofie hebben gestudeerd.

Geheel overtuigd christen ben ik dus niet, maar wel haak ik vaak in op de discussies hier op FOK!, omdat er heel veel foute beelden of stereotypen over christenen bestaan.
pi_77148235
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 12:48 schreef koningdavid het volgende:
Ik ben christen dus.

Aangezien ik rationeel ingesteld ben, ben ik altijd geïnteresseerd in de argumenten voor en tegen het christendom. Dit heeft mij enkel gesterkt in het geloof.
Wat denk jij dan van het argument: Welk geloof je aanhangt, hangt met name af van de geografische ligging van het land waarin je bent opgegroeid?
pi_77165011
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 12:14 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je ziet nu al dat moskeebezoek afneemt. Dat impliceert natuurlijk niet direct ongeloof, maar wel eenzelfde verandering in geloofsbeleving (meer individualisering), als in het Christendom, die inderdaad die openlijke geloofsafval mogelijk kan maken.
Kom kom kom Iblis. Moskeebezoek stagneert. Dat komt enkel alleen omdat de moslims ook werken en naar school gaan. Maar wanneer ik een vrijdaggebed wil bidden, bidt ik altijd in de gang of bij de deur omdat het propvol is. Tijdens de Ramadan heb je 5 arena's vol nodig om de moslims te laten bidden

Moskeebezoek stagneert en zal niet behoorlijk afnemen. Het zal zelfs in de toekomst toenemen.
  zaterdag 23 januari 2010 @ 00:41:19 #53
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77165408
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 00:30 schreef Meki het volgende:

[..]

Kom kom kom Iblis. Moskeebezoek stagneert. Dat komt enkel alleen omdat de moslims ook werken en naar school gaan. Maar wanneer ik een vrijdaggebed wil bidden, bidt ik altijd in de gang of bij de deur omdat het propvol is. Tijdens de Ramadan heb je 5 arena's vol nodig om de moslims te laten bidden

Moskeebezoek stagneert en zal niet behoorlijk afnemen. Het zal zelfs in de toekomst toenemen.
Moskeebezoek is afgenomen volgens het CBS.
quote:
Rotterdam, 29 juli. De ontkerkelijking in Nederland zet zich voort, ook in de islam. Steeds minder moslims in Nederland bezoeken een moskee. Het aantal gelovigen dat minimaal een keer per maand naar een moskee gaat, is in tien jaar met 12 procentpunt afgenomen: van 47 naar 35 procent.

[…]

Bij het katholieke en protestantse volksdeel noemen meer mannen dan vrouwen zichzelf kerkelijk (56 procent), bij de moslimgemeenschap zijn juist meer vrouwen gelovig. Vier op de vijf niet-westerse allochtonen noemt zichzelf ‘kerkelijk’, ruim de helft (52 procent) van hen is vrouw. Moskeebezoek is weer vooral een mannenaangelegenheid: 34 procent van de islamitische mannen bezoekt wekelijks of vaker de moskee. Bij de islamitische vrouwen is dat nog geen 15 procent. Vorig jaar ging de helft van de moslimbevolking bijna nooit of nooit naar de moskee. Een kwart van de moslims gaat wekelijks of vaker.

Bron: NRC.
Dat wil niet zeggen dat ze van hun geloof vallen, maar er zijn wel parallellen te vinden hoe ook het islamitische geloof een veel individuelere en minder traditionele invulling krijgt.
pi_77172884
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 00:30 schreef Meki het volgende:

[..]

Tijdens Pasen en Kerst zit de kerk ook altijd ineens vol
pi_77193734
In m'n eigen realiteit bestaat er een God. Wat er buiten mijn realiteit ligt kan ik niets over zeggen. Ik vind mezelf dus een theist, maar niet geschapen of gevormd vanuit enige bestaande religie.

Daarnaast hou ik wel van het (neo)paganisme, in ieder geval bepaalde elementen daaruit. Het gebied omslaat zo bizar veel dat er daarin ook nog veel te ontdekken valt, dus ik vind het ook een leuke richting. Vooral het sjamanisme ligt het meest bij mijn persoonlijkheid. Al zal ik echter nooit zeggen dat ik een sjamaan ben.
  zondag 24 januari 2010 @ 00:02:47 #56
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_77195045
Ik heb geen echte overtuiging. Ik neem in ieder geval voor waar aan wat waargenomen kan worden. Voor de rest blijft het voor mij een gesloten boek.
  zondag 24 januari 2010 @ 01:07:17 #57
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_77197443
In theorie kan alles, dus houd ik alle opties open. In de praktijk van het dagelijks leven ben ik atheïst, want je kunt niet met elke mogelijkheid rekening houden. Ik vind geen van de bekende opties aannemelijk, dus kies ik voor de neutrale positie en ga uit van niets.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_77205257
Ik ben Christelijk opgevoed, en met een Gereformeerde inslag. Totdat ik een paar maanden geleden een enorme discussie gehad heb met een collega. Die liet me een boek lezen over Jezus van Nazareth en wat de Esoterische leer over hem was. En mijn ogen werden geopend. Ook las ik boeken waarin bleek dat alle geloven eigenlijk hetzelfde waren, maar dan in een andere cultuur en andere tijd. Vandaar de verschillen in stromingen. Allemaal hebben ze goede dingen gedaan en betekend en ook slechte dingen.
De rillingen liepen over mijn rug, en ik begon te janken als een klein kind. Sinds die tijd voel ik me niet verbonden met een kerk, maar wel met GOD (het AL) en de medemensen en dieren en planten en bomen, en alles wat erop Aarde is. Ook met de Kosmos.

En sinds die tijd praat ik alleen nog maar daarover, maar hopelijk niet op een dwingende manier.
Soms ga ik nog wel naar de kerk, maar alleen voor de sociale verbinding met anderen, niet om de leer die daar verteld wordt.

En bang voor de dood ben ik niet meer, want alleen jezelf zal jou beoordelen zodat je leert en dat mee mag nemen in een ander lichaam. (Reïncarnatie geloof ik dus ook in, en in Karma daar geloofden de mensen in de oudheid ook in, maar wij helaas niet meer)
pi_77217226
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 12:21 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Tijdens Pasen en Kerst zit de kerk ook altijd ineens vol
Vrijdagsgebed en Ramadan zijn anders dan Suikerfeest en Offerfeest. Bij deze twee Islamitische feestdagen heb je geen moskeeen nodig, maar grote zalen.
pi_77252421
quote:
Op zondag 24 januari 2010 18:14 schreef Meki het volgende:

[..]

Vrijdagsgebed en Ramadan zijn anders dan Suikerfeest en Offerfeest. Bij deze twee Islamitische feestdagen heb je geen moskeeen nodig, maar grote zalen.
Maar dan heeft Iblis toch wel gelijk? "Afnemen" is wat anders dan "stagneren".

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe moslimgemeenschappen hiermee om zullen gaan. Ik kan me nog posts hier in WFL herinneren toen Triggershot openlijk afstand nam van de Islam waarin met zoveel ongeloof werd gereageerd dat ik het idee kreeg dat de mensen die die posts neerzetten in hun eigen wereldje leven. Nu zal dat niet helemaal representatief zijn natuurlijk, maar het idee dat er meer en meer moslims hun geloof vaarwel zeggen zal misschien nog wel moeilijk te verkroppen worden. Ook omdat het je eigen geloof natuurlijk relativeert.
pi_77252781
Atheïst. Als kind elke zaterdag naar de mis en naar een Katholieke school gegaan, maar het geloof ging er gewoon niet in. Vader was niet gelovig, moeder wel (iets).
  maandag 25 januari 2010 @ 19:14:37 #62
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_77260122
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 01:48 schreef Meki het volgende:
Ik ben Islamitisch geboren, Islamitisch opgevoed en zal Islamitisch leven en zal tot mijn laatste dag Islamitisch zijn. Ik zal Islamitisch dood gaan en ik zal altijd Islamitisch blijven en zijn.

Ik ga het voor hiernamaals. Dit leven is voor mij een examen, een test en de dood is hier echt om de hoek. Ik probeer al mijn daden zuiver en Islamitisch te gaan doen. Ik heb de jodendom en christendom bestudeerd dat voel ik mij niet thuis. Als moslim erken ik Jezus als een belangrijke profeet en erken ik profeet Mohammed vzmh als de finaleprofeet. Geen geloof hebben is voor mij duidelijk geen optie omdat je niet gelooft in het hiernamaals en duidelijk gaat voor dit korte en onzekere leven die altijd beeindigd kan worden. Verder lees ik en reciteer ik de Koran dagelijks, bid ik dagelijks en luister wekelijks naar lezingen vanuit Arabische wereld maar ook naar Nederlandse lezingen op internet en bij moskeeen. Verder lees ik veel boeken over de Islam.

Islam is voor mij de ware geloof en ben er dagelijks elke uur ermee bezig zodat ik maar de paradijs in kan gaan voor het eeuwige leven en Allah tevreden stel.

Dit was mijn levensbeschouwing en mijn religie
Doe je ook nog wat leuks
Wat een kutleven moet jij hebben zeg
Ik ben inmiddels overleden
pi_77260331
quote:
Op maandag 25 januari 2010 19:14 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Doe je ook nog wat leuks
Misschien heeft niet iedereen hetzelfde idee wat "een leuk leven" is als jij. Ik zeg es iets geks.
pi_77260545
quote:
Op maandag 25 januari 2010 16:05 schreef Haushofer het volgende:

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe moslimgemeenschappen hiermee om zullen gaan. Ik kan me nog posts hier in WFL herinneren toen Triggershot openlijk afstand nam van de Islam waarin met zoveel ongeloof werd gereageerd dat ik het idee kreeg dat de mensen die die posts neerzetten in hun eigen wereldje leven. Nu zal dat niet helemaal representatief zijn natuurlijk, maar het idee dat er meer en meer moslims hun geloof vaarwel zeggen zal misschien nog wel moeilijk te verkroppen worden. Ook omdat het je eigen geloof natuurlijk relativeert.
met vallen en opstaan komen ze er wel:

oefening baart kunst.....
als er een schaap over de dam is.....
de eerste klap is een daalder waard.
wat de boer niet kent dat vret er niet
aan een boom zo vol geladen, mist men een twee pruimpjes niet.
uit het oog, uit het hart.
onbekend maakt onbemind.
pi_77266413
quote:
Op maandag 25 januari 2010 16:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar dan heeft Iblis toch wel gelijk? "Afnemen" is wat anders dan "stagneren".

Heeft Triggershot afstand genomen van de Islam dan?
Hierboven in de OP geeft hij alleen aan dat hij nog steeds zoekende is.

Ik ben moslim en ik ben ook zoekenden, alleen ben ik zoekende in een van de 73 wegen van de islam, die de ware islam is.

Ik geloof wel dat er mensen afstend nemen van de islam. 90 % komen zij weer terug en tonen veel berouw. De andere 5 % leeft een ander leven en de andere 5 % gaat net als Hirsi Ali een hetze beginnen tegen de islam

Er is geen dwang in de islam en je bent nergens toe verplicht.
pi_77266530
quote:

[..]

Doe je ook nog wat leuks
Waarom neem jij aan dat ik een kutleven heb?
Mijn echte leven begint pas na het hiernamaals. Ik zie deze wereld als een tussenstop op een centraal station, wachtend op een trein die mij naar mijn bestemming brengt op de juiste tijdstip.
Tot die tijd ben ik bezig om mijn leven als een moslim te belijden. Tot die tijd doe ik mee met de Nederlandse samenleving door o.a. te werken en te studeren. Tot die tijd zet ik mij voor vrede en voor saamhorigheid voor alle mensen.
pi_77266627
quote:

[..]

Doe je ook nog wat leuks
Je post getuigt niet van veel intelligentie. Ik kan alleen maar zeggen dat ik respect heb voor Meki en zijn manier van zijn geloof betuigen.
pi_77266711
quote:
Op maandag 25 januari 2010 21:03 schreef Meki het volgende:

[..]

Heeft Triggershot afstand genomen van de Islam dan?
Hierboven in de OP geeft hij alleen aan dat hij nog steeds zoekende is.
Ja, zover ik weet wel, maar dat moet hij zelf maar zeggen.
quote:
Ik ben moslim en ik ben ook zoekenden, alleen ben ik zoekende in een van de 73 wegen van de islam, die de ware islam is.
Wat me opvalt is dat jij nogal wat nadruk legt op het "hiernamaals", iets wat ik zelf toch wel een ietwat vreemde nadruk vindt bij religies. Maar dat zou een eigen topic waard zijn.
pi_77266773
quote:
Op maandag 25 januari 2010 21:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, zover ik weet wel, maar dat moet hij zelf maar zeggen.
[..]

Wat me opvalt is dat jij nogal wat nadruk legt op het "hiernamaals", iets wat ik zelf toch wel een ietwat vreemde nadruk vindt bij religies. Maar dat zou een eigen topic waard zijn.
Het hiernamaals is uiteindelijk hetgeen wat telt in onder andere de Islam en het Christendom. God dienen hier op aarde, en na de dood het eeuwige leven in het paradijs.
pi_77268554
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 23:17 schreef Haushofer het volgende:
Er is me al een paar keer gevraagd wat precies mijn relatie met de bijbel en het Christendom is, dus ik zal es een goed antwoord voor mezelf proberen te formuleren en het hier ook neerzetten
Komt ie nog?
pi_77272363
Ik geloof niet in opgelegde principes / het volgen van een boek (en de 1000en interpretaties ervan waardoor eigenlijk het hele boek compleet geen functie meer heeft).

Waar ik wel in geloof weet ik zelf ook nog niet precies. Ik geloof in ieder geval dat er een mogelijkheid is dat er iets, als in: een entiteit (of meerdere entiteiten), ten grondslag ligt aan ons bestaan. Wat ik niet geloof, is dat dit de enige mogelijkheid of uitleg is. Ik houd de optie gewoon open. Ik vind het ook niet nodig om een keuze daarin te maken. Dat dient voor mij geen enkel nut.
Waar ik zelf eerder naar neig, als er al sprake is van een soort van creationisme, is buitenaards leven als 'God'.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2010 22:56:39 ]
pi_77277330
Ik geloof in geloven!

Zelf ben ik christelijk opgevoed maar ik ben er nogal van afgedwaald en ben op mijn eigen (innerlijke) zoektocht gegaan.. Check de wereld, elke religie, geloof, cultuur of levenswijze... Iedereen en alles behaald dingen om dat ze ergens in geloven... Het is steeds van: Kijk eens wat mijn god doet! Kijk eens wat ik hiermee heb bereikt! Zie hoe goed ik het heb dankzij... Enzovoort..

Zit deze innerlijke kracht gewoon niet in de mens zelf die zwaar onderschat word? Dat mensen een geloof ergens in moeten stoppen willen ze iets bereiken of dat er iets op hun pad komt. Want ik geef toe, er gebeuren inderdaad dingen in deze wereld wat ik niet kan uitleggen, maar zijn we het dan gewoon niet zelf..

Hoe is het hele universum dan ontstaan?... Ik zou je het niet kunnen zeggen, maar die oerknal theorie vind ik in ieder geval echt waardeloos. Misschien was het dan wel een verveelde god geweest die opeens een geniaal plan kreeg: Weet je wat ik ga doen?! Ik maak een universum!... Ja god moet je doen!...

Had ie dan niet iets meer van bewijs kunnen achterlaten van dat hij het was geweest? Dat zou het een stuk geloofwaardiger overkomen... Want wie zou er nu, maar dan ook echt NU! tot geloof komen als er daadwerkelijk een engel o.i.d. te voorschijn zou komen... Juist, iedereen wel, toch?

Maar goed! Aangezien dit dus niet het geval is zijn we dus allemaal in dubio van wellus of nietus...

Zijn het dan de Ruimtewezens? Sowieso sluit ik absoluut niet uit dat er in deze freaking immens grote universum leven is... Hetzij zeldzaam... Maar hoe hebben hun dan een universum kunnen maken? Waar waren ze voor dat ze een universum aan het maken waren?

Hoe meer je er over nadenkt hoe gekker je er van word, dus heb ik besloten me er niet te veel mee bezig te houden van hoe we zijn ontstaan maar eerder van hoe we verder komen.. Ik houd het op afstand en ga niet denken in beperkingen maar in mogelijkheden. Kijk naar wat ik wel kan en weet en me daar op richten en daar mijn geloof in stopppen...

Ik zie de bijbel wel als een goeie levenswijze, althans, een richtlijn voor een veilig leven.. Want er staat: ''Geen seks voor het huwelijk! We weten in ons verstand dat dit ook het veiligst is, geen rare ziektes of ongewenste zwangerschap.. Maar Come on! Hoe moeten we dat toch uithouden!

Richtlijnen, zijn er om de richting te wijzen, ik besluit zelf of ik links, rechts of rechtdoor ga. Daar ben ik mens voor, die kracht heb ik om de keuzes te maken die op mijn pad komen, daar geloof ik in...
pi_77277643
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 01:07 schreef Grimmson het volgende:

Hoe is het hele universum dan ontstaan?... Ik zou je het niet kunnen zeggen, maar die oerknal theorie vind ik in ieder geval echt waardeloos. Misschien was het dan wel een verveelde god geweest die opeens een geniaal plan kreeg: Weet je wat ik ga doen?! Ik maak een universum!... Ja god moet je doen!...

Wat vind je zo waardeloos aan de oerknaltheorie?
pi_77277742
Vroeger twijfelde ik altijd of er 'nog iets anders' was bijv een god. Ik ben niet religieus opgevoed. Sinds een paar jaar ben ik voor mijzelf ervan overtuigd dat er niks anders is qua bovennatuurlijke krachten of een god etc. De reden hiervoor is dat ik nog nooit enkel bewijs heb gezien dat bevestigd dat er iets is. Uiteraard zou ik het liefste willen geloven dat na de dood er nog wat is, maar ik weet het wel beter.

Dat andere mensen wel geloven in een god wat dan ook moeten ze allemaal zelf weten, ik zal ook nooit echt mijn best doen dat proberen te ontkrachten.

Dat mensen gaan moorden uit naam voor welke god dan ook ben ik wel zwaar op tegen maar dat is denk ik niet echt van toepassing op dit topic.
You make me come
You make me complete
You make me completely miserable
pi_77280765
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 01:27 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Wat vind je zo waardeloos aan de oerknaltheorie?
Dat had ik inderdaad nog moeten formuleren.

Maar dat er uit het niets iets ontstaan is gaat er bij niet in. Ik vind het volkomen onlogisch en inspiratie loos verzonnen. Ik zou je verder ook niet kunnen vertellen hoe het dan wel ontstaan is of een theorie daarover.

Misschien is het gewoon iets waar wij gewoon helemaal niet bij kunnen met onze verstand en dus iets to-taal anders dan wat we tot op heden hebben bedacht...
pi_77281808
Ik vind het altijd wel grappig dat mensen die duidelijk weinig van een theorie weten, denken te kunnen vaststellen dat wetenschappers - met jaren onderzoek in het vakgebied op hun naam - iets op een inspiratieloze en simpele manier 'oplossen'. Zo van: ah joh, dan bestond het toch gewoon uit niets? Zijn we daar ook weer vanaf.
pi_77282190
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 09:34 schreef Grimmson het volgende:
Maar dat er uit het niets iets ontstaan is gaat er bij niet in. Ik vind het volkomen onlogisch en inspiratie loos verzonnen. Ik zou je verder ook niet kunnen vertellen hoe het dan wel ontstaan is of een theorie daarover.
Dat de oerknal uit het niets zou zijn ontstaan is een bekende misinterpretatie van wat de wetenschap hierover zegt. Geen enkel wetenschapper beweert dat namelijk.
pi_77282426
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 10:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat de oerknal uit het niets zou zijn ontstaan is een bekende misinterpretatie van wat de wetenschap hierover zegt. Geen enkel wetenschapper beweert dat namelijk.
Wat dan wel?
pi_77283096
quote:
Op maandag 25 januari 2010 21:05 schreef Meki het volgende:

[..]

Waarom neem jij aan dat ik een kutleven heb?
Mijn echte leven begint pas na het hiernamaals. Ik zie deze wereld als een tussenstop op een centraal station, wachtend op een trein die mij naar mijn bestemming brengt op de juiste tijdstip.
Tot die tijd ben ik bezig om mijn leven als een moslim te belijden. Tot die tijd doe ik mee met de Nederlandse samenleving door o.a. te werken en te studeren. Tot die tijd zet ik mij voor vrede en voor saamhorigheid voor alle mensen.
Dit vind ik dus weer heel moeilijk, ik kan de zin niet vinden in al die leefregeltjes van de islam, maar ook die van het christendom en het jodendom kan ik me niet mee verenigen.
En dat leven voor het hiernamaals, voor mijn gevoel loop ik dan heel wat ervaringe(lessen) mis.

Ik weet dat jij dat anders ziet, voor jou zal het niet zo voelen als beperkend, maar meer als hoe je wil zijn ook, maar voor mij is het onmogelijk om niet wanhopig veel van het leven te houden en het even het belangerijkste te vinden omdat dat het enigste is waar ik echt zeker van ben.

Ik ben zo'n vervelend waarom mens, daar heb ik altijd al last van gehad en als kind zijnde heb ik met dat waarom menig gelovige beproeft in geduld hebben, als volwassene heb ik geleerd dat het vrijwel onmogelijk is om daar echt antwoord op te krijgen, datje die regels blijkbaar maar gewoon moet slikken en dat staat me gewoon niet heel erg aan.

In mijn geloof ga ik dan ook geheel de andere kant op, die is vrijwel vrij van regels, berokken geen kwaad en verder vul je leven in zoals je dat zelf wil, ook is er geen monopolie op een hiernamaals, iemand van een ander of geen geloof zal daar ook gewoon komen.
In mijn geloof is er niet maar 1 weg, maar zijn er vele.

Voor mij is het dus hee moeilijk om me voor te stellen dat jezelf in een keurslijf zet, maar zoals gezegd, zo is dat voor mij en niet voor een ander, ik kan er dan ook wel weer erg veel respct voor hebben als iemand voor een bepaald geloof kiest en dat ook echt volgt en niet halfbakken wat dingen eruit haalt en alles wat lastig is laat vallen.
pi_77283400
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 10:43 schreef Grimmson het volgende:
Wat dan wel?
Daar lopen de ideeen over uiteen. Het valt, in elk geval op het moment, niet mee om daar iets zinnigs over te zeggen. Stephen Hawking had een aardig idee over een soort botsing in andere dimensies. Een ander idee is dat de oerknal het gevolg is geweest van een instortend universum. Maar meer dan ideeen zijn het vooralsnog niet. Er zijn nog geen verifieerbare hypotheses over.

Over 1 ding zijn de wetenschappers het echter wel volmondig eens: de oerknal moet een oorzaak gehad hebben, en kwam als zodanig dus niet uit het niets.
pi_77283485
quote:
Op maandag 25 januari 2010 21:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Komt ie nog?
Ja, hij komt nog, maar ik heb het nu ook druk met andere zaken en wil er wel even goed over nadenken
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 09:34 schreef Grimmson het volgende:

[..]

Dat had ik inderdaad nog moeten formuleren.

Wat is er "inspiratieloos en onlogisch" aan een theorie die stoelt op zowel waarneming als theorie en die erg mooi overeenkomt met waarnemingen? Misschien moet je je notie van inspiratie en logica even bijstellen. Bovendien stelt de theorie, zoals al werd gezegd, niet nadrukkelijk dat er "iets uit niets is ontstaan"; de theorie heeft simpelweg een bepaald geldigheidsdomein. Jouw redenatiefout is ook een reden voor veel creationisten om de evolutietheorie niet te aanvaarden, want "ze kan immers het ontstaan van leven niet verklaren". Waarmee ze volledig voorbij gaan aan het feit dat de theorie daar ook helemaal niet over gaat.
pi_77283541
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:17 schreef Molurus het volgende:

Over 1 ding zijn de wetenschappers het echter wel volmondig eens: de oerknal moet een oorzaak gehad hebben, en kwam als zodanig dus niet uit het niets.
Dat weet ik eigenlijk niet. "Oorzaak", of iets breder, "causaliteit", is in de fysica een intrinsieke eigenschap van ruimtetijd, en bij de oerknal werd nou juist ruimtetijd gevormd. Ik zag dat Ben Craps hier vandaag een artikeltje over heeft gepubliceerd,

The cosmological singularity problem
pi_77283678
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:21 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat weet ik eigenlijk niet. "Oorzaak", of iets breder, "causaliteit", is in de fysica een intrinsieke eigenschap van ruimtetijd, en bij de oerknal werd nou juist ruimtetijd gevormd. Ik zag dat Ben Craps hier vandaag een artikeltje over heeft gepubliceerd,

The cosmological singularity problem
Hm, dat is voor mij een nieuwe. Waarom zou causaliteit een exclusieve eigenschap zijn van ons universum? Als er zoiets bestaat als een multiversum, waarom zou causaliteit daarin niet bestaan? En hoe kunnen we daar eigenlijk iets zinnigs over zeggen?

Deze bewering vind ik overigens niet terug onder die link.

PS: uiteraard is het argument dat het universum geen oorzaak heeft gehad (als je dat op de 1 of andere manier hard kunt maken) geen argument voor God: als God het universum heeft veroorzaakt is dat ook een oorzaak.

En daarmee arriveren we bij twee vragen die telkens in allerlei vormen terugkomen in debatten over religie, onder meer in de bespreking van 'wonderen':

1) Kunnen wij aantonen dat het universum geen enkele (andere?) oorzaak gehad kan hebben? Is dat uberhaupt theoretisch mogelijk? Het gebrek aan een aantoonbare verklaring is hiervoor ieg niet voldoende.
2) Stel dat wij 1) hard kunnen maken. Wat zegt dit dan eigenlijk over het bestaan van Goden?

En dan is er natuurlijk nog de ietwat paradoxale oneindige regressie: als een oneindige keten van oorzaak en gevolg vooraf ging aan vandaag, hoe komen we dan ooit bij vandaag uit? Over het kosmologische argument kun je hele topics volschrijven. Maar ik volsta voor het moment even met de observatie dat dit argument niets zegt over de oerknal in het bijzonder.

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 26-01-2010 11:53:54 ]
pi_77285648
In theoretische zin hang ik een vorm van ignosticisme aan. In pragmatische zin is vrijwel elke religieuze variant mij te absurd antropocentrisch.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_77285975
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hm, dat is voor mij een nieuwe. Waarom zou causaliteit een exclusieve eigenschap zijn van ons universum?
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat in de fysica het begrip "causaliteit" beschreven is in termen van ruimtetijd. Zonder ruimtetijd zou ik niet weten wat "causaliteit" zou moeten betekenen (een voorbeeldje is dat in de kwantumveldentheorie commutatoren altijd 0 zijn voor ruimtetachtige intervallen) Natuurlijk kun je dan de filosofische notie van causaliteit erbij slepen, maar ik weet niet zeker wat dat zou betekenen en of dat überhaupt zin heeft.
quote:
1) Kunnen wij aantonen dat het universum geen enkele (andere?) oorzaak gehad kan hebben? Is dat uberhaupt theoretisch mogelijk? Het gebrek aan een aantoonbare verklaring is hiervoor ieg niet voldoende.
2) Stel dat wij 1) hard kunnen maken. Wat zegt dit dan eigenlijk over het bestaan van Goden?

En dan is er natuurlijk nog de ietwat paradoxale oneindige regressie: als een oneindige keten van oorzaak en gevolg vooraf ging aan vandaag, hoe komen we dan ooit bij vandaag uit? Over het kosmologische argument kun je hele topics volschrijven. Maar ik volsta voor het moment even met de observatie dat dit argument niets zegt over de oerknal in het bijzonder.
Als het universum daadwerkelijk begonnen is uit een fysische singulariteit, en als we deze ook echt niet kunnen wegwerken, dan is de vraag "heeft het universum een oorzaak" niet te beantwoorden, en ik denk niet eens gedefinieerd.
pi_77287880
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 12:32 schreef Haushofer het volgende:
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat in de fysica het begrip "causaliteit" beschreven is in termen van ruimtetijd. Zonder ruimtetijd zou ik niet weten wat "causaliteit" zou moeten betekenen (een voorbeeldje is dat in de kwantumveldentheorie commutatoren altijd 0 zijn voor ruimtetachtige intervallen) Natuurlijk kun je dan de filosofische notie van causaliteit erbij slepen, maar ik weet niet zeker wat dat zou betekenen en of dat überhaupt zin heeft.
Ik denk eerlijk gezegd dat causaliteit meer een soort wiskundige wetmatigheid is, zoals ook het bestaan van priemgetallen onafhankelijk is van ruimtetijd. (Kan er theoretisch een universum bestaan waarin priemgetallen andere waarden hebben?)

Je zou op zich een universum kunnen postuleren waarin causaliteit niet bestaat, maar het lijkt me dat zo'n universum a) altijd moet hebben bestaan, b) niet aan veranderingen onderhevig kan zijn, en c) derhalve volledig uniform is. "Theoretisch onmogelijk" durf ik hier nog net niet aan, maar als dit soort universa bestaan staan ze in elk geval geheel los van een eventueel multiversum.
pi_77288028
Hoe kan causaliteit dan los staan van (ruimte)tijd? Hoe kun je oorzaak en gevolg hebben zonder?
pi_77288372
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:23 schreef RRGJL het volgende:
Hoe kan causaliteit dan los staan van (ruimte)tijd? Hoe kun je oorzaak en gevolg hebben zonder?
Stel, je gooit alle beeldjes van een speelfim willekeurig door elkaar. Je kunt dan in theorie, zonder voorkennis en zonder de film daadwerkelijk af te spelen, de beeldjes in de juiste volgorde plaatsen. De samenhang tussen opeenvolgende beeldjes is er ook zonder dat je de film afspeelt.

Op een soortgelijke wijze zie ik niet hoe tijd (en dan wel in de vorm zoals wij die kennen in de ruimtetijd van dit universum) een absolute vereiste is voor het bestaan van causaliteit op zich.
pi_77288433
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:23 schreef RRGJL het volgende:
Ik wou zeggen. Priemgetallen kunnen weliswaar bestaan zonder ruimtetijd, maar niet zonder de benodigde getallen of operatoren. De opeenvolging in tijd van twee zaken is evenzo een essentieel onderdeel van causaliteit.
pi_77288744
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd dat causaliteit meer een soort wiskundige wetmatigheid is, zoals ook het bestaan van priemgetallen onafhankelijk is van ruimtetijd. (Kan er theoretisch een universum bestaan waarin priemgetallen andere waarden hebben?)

Je zou op zich een universum kunnen postuleren waarin causaliteit niet bestaat, maar het lijkt me dat zo'n universum a) altijd moet hebben bestaan, b) niet aan veranderingen onderhevig kan zijn, en c) derhalve volledig uniform is. "Theoretisch onmogelijk" durf ik hier nog net niet aan, maar als dit soort universa bestaan staan ze in elk geval geheel los van een eventueel multiversum.
Als je hier verder op in wilt gaan kun je er een topic over openen, maar we hebben hier in het verleden ook wel wat topics over gehad
pi_77288745
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Stel, je gooit alle beeldjes van een speelfim willekeurig door elkaar. Je kunt dan in theorie, zonder voorkennis en zonder de film daadwerkelijk af te spelen, de beeldjes in de juiste volgorde plaatsen. De samenhang tussen opeenvolgende beeldjes is er ook zonder dat je de film afspeelt.

Op een soortgelijke wijze zie ik niet hoe tijd (en dan wel in de vorm zoals wij die kennen in de ruimtetijd van dit universum) een absolute vereiste is voor het bestaan van causaliteit op zich.
Causaliteit impliceert juist dat een actie een reactie teweeg brengt. (in de 'juiste' volgorde dus)
Natuurlijk kun je de beeldjes door elkaar gooien, maar dan is het geen causaliteit meer, dan noem je het dus anders.
Overigens, hoe kunnen überhaupt elkaar opvolgende 'beeldjes' bestaan zonder ruimtetijd? Al liggen ze dan in de verkeerde volgorde, zoals jij het omschrijft. Moet niet iets gebeurd zijn voordat er iets anders gebeurt? Natuurlijk is dat dan weer meteen causaliteit, maar ik zie niet in hoe je anders aan 'beelden uit de toekomst' kan komen. Daarvoor moeten eerst eerder dingen gebeurd zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2010 13:50:31 ]
pi_77289064
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:41 schreef RRGJL het volgende:
Causaliteit impliceert juist dat een actie een reactie teweeg brengt. (in de 'juiste' volgorde dus)
Uiteraard. Op dezelfde manier hebben priemgetallen een impliciete volgorde. Maar impliceert dat ook het bestaan van tijd?

@ Haushofer: je hebt helemaal gelijk. We dwalen af.
pi_77289290
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Uiteraard. Op dezelfde manier hebben priemgetallen een impliciete volgorde. Maar impliceert dat ook het bestaan van tijd?

@ Haushofer: je hebt helemaal gelijk. We dwalen af.
Als we het erover eens zijn dat causaliteit altijd in de juiste volgorde plaatsvindt, hoe kan iets dan causaal zijn zonder ruimte-tijd? Hoe kan er überhaupt sprake zijn van volgorde zonder tijd? Kaarten kunnen naast elkaar liggen, maar zelfs als ik ze niet beweeg moet ik ze 1 voor 1 bekijken om een volgorde te kunnen constateren. Dus tijd.
pi_77289480
Ohja, off-topic...
pi_77290013
Zoals ik al zei, wil ik mij dus niet teveel bezig houden met het ontstaan van het universum maar me gewoon richten op het nu en geloven in het geloven zelf. (om maar weer terug te komen naar de topic)

Nu heb je onder controle, kan je overzien en begrijpen, het ontstaan van dit alles niet... Dat was mijn punt bij m'n post..
  dinsdag 26 januari 2010 @ 14:16:27 #96
273310 SilkenTofu
Pandadrop, jum!
pi_77290142
Zonder geloof ben ik opgevoed, sinds een tijdje ben ik christelijk.
Ik heb Gods hand in mijn leven gevoeld toen ik er voor open ging staan. Sinds die dag voel ik me een ander mens, maar toch ook weer niet, ik blijf gewoon SilkenTofu. Ik probeer wekelijks naar een kerk te gaan en ik ga ook naar de bijbelstudie daarvan.

Vroeger kreeg ik van veel christenen flinke jeuk wanneer ze vol blijheid over hun geloof spraken, ze keken daarbij ook altijd zo raar en die bekeringsdrang sprak me al helemaal niet aan. Ik ben er dus wel op aan het letten dat ik ongelovigen niet zo afstoot zoals ik vroeger werd afgestoten.
Ik merk zelf in mijn leven dat Jezus de weg naar God is.

Met geloof is het niet zo dat je van alles niet meer mag, nu ik met God leef wil ìk zelf niet alles meer.
Makkelijk is het geloven niet, maar het verrijkt mijn leven wel.

Ik geloof trouwens niet dat ongelovigen branden in de hel. Ik geloof dat christenen eerst naar de hemel gaan en op de dag des oordeels zal iedereen die goed geleefd heeft ongeacht geloof een uitnodiging krijgen om alsnog de hemel te betreden. Mensen die expliciet satan vereren gaan wel naar een soort hel denk ik. De hel is in dat geval de totale afwezigheid van God.

Het geloof is een geloof, daarom kom je als gelovige altijd aan met bewijzen die nooit 100% waterdicht zijn, anders was het geen geloof en was iedereen wel christelijk. Dat is ook het lastige aan geloven. God wil dat mensen voor hem kiezen en in hem geloven. Zoiets gaat niet als bewijzen waterdicht zijn, dan is het geen vrijheid meer om erin te geloven. Dat vind ik dus iets heel moois, tegelijk ook lastig.
pi_77290319
Ik vind het zelf net als de rest van de wereld het wel makkelijk om alles wat ik niet goed begrijp de hand van god te noemen, totdat ik het wel begrijp, alleen hoe omschrijven jullie god? Men praat er wel vaak over, maar het is me in mijn leven nog nooit duidelijk geworden hoe anderen hier precies over denken. Tot nu toe komt god op me over als nogal een vaag begrip.
pi_77290775
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:16 schreef SilkenTofu het volgende:

Ik geloof trouwens niet dat ongelovigen branden in de hel. Ik geloof dat christenen eerst naar de hemel gaan en op de dag des oordeels zal iedereen die goed geleefd heeft ongeacht geloof een uitnodiging krijgen om alsnog de hemel te betreden.
Waar baseer je dat op?
pi_77290871
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:16 schreef SilkenTofu het volgende:
Zonder geloof ben ik opgevoed, sinds een tijdje ben ik christelijk.
Ik heb Gods hand in mijn leven gevoeld toen ik er voor open ging staan.
Ik vraag me dan altijd af of de hand van de christelijke god verschilt van die van andere metafysische entiteiten, maar ik zal wel wat te cynisch zijn.
pi_77291815
We kunnen de vraag ook zo stellen: Wat wil je geloven?

Wil je dat er een god en een hiernamaals is of wil je dat het na je dood ook echt voorbij is?
Wil je een ander leven beginnen of wil je rond spoken?
  dinsdag 26 januari 2010 @ 15:01:15 #101
273310 SilkenTofu
Pandadrop, jum!
pi_77291867
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:21 schreef Onverlaatje het volgende:
Ik vind het zelf net als de rest van de wereld het wel makkelijk om alles wat ik niet goed begrijp de hand van god te noemen, totdat ik het wel begrijp, alleen hoe omschrijven jullie god? Men praat er wel vaak over, maar het is me in mijn leven nog nooit duidelijk geworden hoe anderen hier precies over denken. Tot nu toe komt god op me over als nogal een vaag begrip.
Voor mij is God de maker van de engelen, het leven op aarde, de mensheid etc. God wil graag een relatie met mensen hebben, als een vader. Hij heeft het beste met mensen voor. Omdat het liefde is die die relatie bindt moet die geheel uit vrije wil zijn, omdat het anders geen liefde kan zijn.
God houdt ontzettend veel van de mensen.

In de Bijbel staat dat de aarde woest en ledig was, ik weet dus niet of God de aardbol zelf heeft gemaakt of dat die er al "hing" of iets dergelijks, maar voor mijn geloof is het niet van belang. Het is ook pas vele jaren later opgetekend door mensen (na de zondeval), dus er kunnen fouten ingeslopen zijn, daarom weet ik niet echt hoe ik Genesis moet zien bijvoorbeeld (als alles voor de zondeval geschreven was was het voor mij anders geweest).

Ik vind het onzettend lastig om God goed te omschrijven, gewoon omdat het me niet lukt, ik ken hem ook niet helemaal, hoewel ik wel probeer steeds meer van hem te zien en te ontdekken (door gebed, Bijbel lezen, in de wereld om me heen kijken, mijn zegeningen tellen). Ik als mens ben zijn kind, ik zal altijd zijn kind zijn, hoewel ik ook volwassen in geloof word. God zal altijd de vader zijn. Een goede vader laat zijn kind leren door het te leren vallen en opstaan, door hem niet te teveel te beschermen, anders leert ie niks. Ik denk dat om deze reden God het kwaad gebruikt ten goede voor de mensheid. Maar God doet zelf geen kwaad, dat doet alleen het kwaad.

Ik denk dat God wil dat mensen zoveel mogelijk zuiver leven, hoewel hij je er niet meer voor gaat straffen (Jezus heeft al als een zondebok aan het kruis gehangen), je geloof in hem moet je intrinsieke motivatie zijn om zuiver te wíllen leven en ik geloof ook dat hij daarbij helpt.
Als je een vader bent zie je je kind ook het liefste vrij van drugs etc? Maar hoevaak je de mist ook in gaat... hij blijft van je houden, omdat de band er altijd zal zijn van vader-kind (zeker als ie uit liefde gemaakt is).

Ik ben het met je eens dat mensen heel vaak voor de dingen die ze niet begrijpen God aanwijzen, daarom geloof ik ook niet dat God voor die aardbeving heeft gezorgd. Zoiets komt niet uit liefde, God is vol liefde, daarom denk ik zelf dat het kwaad hiermee van doen heeft en natuurlijk de geografische omstandigheden die ook niet al te best zijn.

Ik geloof dat het kwaad als voornaamste doel heeft om de mens bij God vandaan te houden.

Maar Gods hand, die heb ik voor mijzelf duidelijk in mijn leven ervaren, ik kan alleen geen bewijzen leveren, geestelijke groei kan je niet zo makkelijk bewijzen. Alleen mensen die veel met mij optrekken merken op dat ik veranderd ben (ten goede).

Wetenschap is iets wat de wereld begrijpelijker maakt, daar waar mensen eerst in God geloofden gaan mensen nu in de wetenschap "geloven", de wetenschappelijke bewijzen zijn duidelijker voor hen dan de hand van God in hun leven. Voor mij is juist de wetenschap een soort bewijs van de genialiteit van God. De wereld zit wel bijzonder mooi en creatief in elkaar.

Pfoe, heel verhaal, ik weet ook niet precies waar ik heen wil met mijn stukje, ik wilde je toch niet onthouden hoe ik God "zie".
pi_77291955
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 15:00 schreef Grimmson het volgende:

Wil je dat er een god en een hiernamaals is of wil je dat het na je dood ook echt voorbij is?
En zou je alles wat wenselijk is moeten geloven, ongeacht of het waar is? (Would you like the red or the blue pill?)
pi_77292005
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 15:00 schreef Grimmson het volgende:

Het lijkt me makkelijker als alles gewoon over is als je doodgaat om eerlijk te zijn, het zou toch wel een klein beetje naar zijn als het niet zo vrijblijvend blijkt te zijn als ik dacht, dat zou toch wel een grmmff moment opleveren...

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik me bij het hiernamaals moet voorstellen, of er een hemelachtig iets is, of je leert van je lessen, of je beoordeeld wordt of zelf juist beoordeeld of niets van dat alles, of dat je juist reincarneerd in 1 van de vele wezens in dit universum, of alleen als mens en of er een reden is dat je als iets bepaalds terug zal komen enz enz enz enz enz enz enz enz.
Groot vraagteken, ik weet niet wat ik wil en als ik iets wil weet ik niet of ik dat nogsteeds wil als het zover is.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 15:26:05 #104
273310 SilkenTofu
Pandadrop, jum!
pi_77292937
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op?
Op meerdere teksten:
Matt 5:3-11
3 Zalig de armen van geest,
want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
4 Zalig die treuren,
want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig de zachtmoedigen,
want zij zullen de aarde beërven.
6 Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig de barmhartigen,
want hun zal barmhartigheid geschieden.
8 Zalig de reinen van hart,
want zij zullen God zien.
9 Zalig de vredestichters,
want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.
10 Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil,
11 Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil.

Zaligspreking, de armen van geest zijn de vroeggestorven kinderen of de mensen die onder satan leven (dus niet mét maar eronder)
Ik als gelovige ben al gerechtig vertroost etc., dit stukje gaat over mensen die God nog niet kennen, die mensen gaat God vertroosten en de hemel laten zien.

David zei in Psalm 56:9:
9 Mijn omzwerving hebt Gij te boek gesteld,
doe mijn tranen in uw kruik;
zijn zij niet in uw boek?

Naar mijn idee staat hier dus dat God van alle mensen boekjes bijhoudt, hij bewaart alle levensverhalen.

In Johannes 5:28-29 staat:
28 Verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar zijn stem zullen horen, 29 en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel.
Hier zie je dat alle mensen die in het dodenrijk begraven zijn (de mensen die niet linea recta naar de hemel zijn gegaan dus, dus de ongelovigen of de anders gelovigen) uit de graven van het dodenrijk zullen opstaan. Hier gaan de boeken open.

In 1 Kor 6:2-3:
2 Of weet gij niet, dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien bij u het oordeel over de wereld berust, zijt gij dan onbevoegd voor de meest onbetekenende rechtspraak? 3 Weet gij niet, dat wij over engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer dan over alledaagse dingen?
De gelovigen zijn geheiligd in Jezus, dus de gelovigen zullen helpen bij de rechtspraak, wij mogen de rechterhand zijn van Jezus, hij die de rechter is.

Dus gelovigen mogen met Jezus de boeken opendoen (die zijn wel na de dood meteen naar de hemel gegaan) en mensen uitnodigen bij de opstandig uit de graven in het dodenrijk (dag des oordeels) om ook de hemel in te komen, dit naar aanleiding van je biografie. Dus mensen die goed geleefd hebben, krijgen een uitnodiging. Over slechtdoeners komt een oordeel, maar dat betekent ook niet per sé hel, wat wel dat weet ik niet, daar zal Jezus terzijnertijd over oordelen.
Er wordt ook vaak gezegd: Jezus is de rechter der rechters, Jezus is de koning der koningen etc (gelovigen zijn ook rechter dus in het geval van het laatste oordeel).

Voor gelovigen ligt nu de taak op aarde om de mensen die nog niet vertroost zijn (de Heilige Geest wordt ook wel trooster genoemd, ongelovigen hebben de Heilige Geest nog niet, sommige gelovigen wel, daar kan je als gelovige nadrukkelijk om vragen) zoveel mogelijk te troosten, een arm om hen heen te leggen. Het idee is ook wel dat het geloof verspreid wordt en dat er meer mensen christen worden, maar als ze dat niet worden zijn ze nog niet meteen verloren. Naar mijn mening kan je als christen ook beter biddend evangeliseren of je moet wel een heel "eruitspringende" getuigenis hebben.
pi_77293804
Ok, ik ga dit even doornemen maar bedankt voor je toelichting
pi_77311912
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 14:21 schreef Onverlaatje het volgende:
toen ik niet geloofde had het begrip god voor mij niet echt inhoud, ook geen vorm, behalve dan de verhalen die ik ooit had gehoord maar niet in geloofde. ik vond het ook vaag, en ik wilde het begrip god echt wat vorm en inhoud geven en ben daar naar opzoek gegaan, opzoek naar de definitie van God. Toen ik eindelijk een voor mij duidelijke definitie had gevonden, een inhoud en een vorm, geloofde ik ook automatisch. Als je 'weet' wat god is, dan is die stap haast automatisch gezet (in tegenstelling tot alleen weten wat god NIET is). Echter, nu dat ik al een aantal jaar een believer ben, merk ik dat de definitie van god, zijn inhoud en vorm, aan het vervagen zijn. Wat ik dacht wat god was, is maar een fractie van wat ik als mens kan beseffen van God. God is meer, en het is onbeschrijflijk. Het is zo breed, zo diep, zo vol, - dat is iets wat ik ervaar met m'n hart.

Ik kan je dus niet vertellen wat God voor mij is. Een tijd terug was mijn basis definitie van god alles&niets. Maar het is nu groter, dieper, breder. En het is het best gekend door middel van ervaring, niet door conceptualisatie.

Wat klink ik toch weer prekerig. Maar goed, ik vind god ook een verschrikkelijk complex iets.
pi_77343062
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 15:26 schreef SilkenTofu het volgende:

[..]

Op meerdere teksten:
Matt 5:3-11
3 Zalig de armen van geest,
4 Zalig die treuren,
want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig de zachtmoedigen,
want zij zullen de aarde beërven.
6 Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig de barmhartigen,
want hun zal barmhartigheid geschieden.
8 Zalig de reinen van hart,
want zij zullen God zien.
9 Zalig de vredestichters,
want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.
10 Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil,
11 Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil.

Zaligspreking, de armen van geest zijn de vroeggestorven kinderen of de mensen die onder satan leven (dus niet mét maar eronder)
Ik als gelovige ben al gerechtig vertroost etc., dit stukje gaat over mensen die God nog niet kennen, die mensen gaat God vertroosten en de hemel laten zien.

David zei in Psalm 56:9:
9 Mijn omzwerving hebt Gij te boek gesteld,
doe mijn tranen in uw kruik;
zijn zij niet in uw boek?

Naar mijn idee staat hier dus dat God van alle mensen boekjes bijhoudt, hij bewaart alle levensverhalen.

I
Geloof je echt dat armen van Geest, dat dat EN vroeggestorven kinderen zijn EN mensen die onder satan geleeft hebben? Dat zijn toch twee heel verschillende soorten mensen?

En denk je echt dat God een boek heeft, waar hij fouten en goede dingen in zet? Snap je niet dat David dit symbolisch bedoelt?
En ik geloof ook wel dat ook mensen die niet in God geloven in de Hemelen komen. Waarom denk je dat Jezus het onze Vader heeft geleerd, en daarin zei Hij expres: Vader die in de Hemelen zijt.
Daarmee bedoelde Hij in de Hemelsferen. Er zijn zeven Hemelsferen. Jakob zag bijvoorbeeld een trap, en vandaar zag hij Engelen gaan. Dat zijn die hemelsferen. Maar de vertalers maakten er: Hemel van. Een Hemel dus. Dat is om ons te laten denken dat er maar een is, en we dus enorm ons best moeten doen om er te komen.
  woensdag 27 januari 2010 @ 21:45:23 #108
273310 SilkenTofu
Pandadrop, jum!
pi_77354549
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 17:51 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Geloof je echt dat armen van Geest, dat dat EN vroeggestorven kinderen zijn EN mensen die onder satan geleeft hebben? Dat zijn toch twee heel verschillende soorten mensen?

En denk je echt dat God een boek heeft, waar hij fouten en goede dingen in zet? Snap je niet dat David dit symbolisch bedoelt?
En ik geloof ook wel dat ook mensen die niet in God geloven in de Hemelen komen. Waarom denk je dat Jezus het onze Vader heeft geleerd, en daarin zei Hij expres: Vader die in de Hemelen zijt.
Daarmee bedoelde Hij in de Hemelsferen. Er zijn zeven Hemelsferen. Jakob zag bijvoorbeeld een trap, en vandaar zag hij Engelen gaan. Dat zijn die hemelsferen. Maar de vertalers maakten er: Hemel van. Een Hemel dus. Dat is om ons te laten denken dat er maar een is, en we dus enorm ons best moeten doen om er te komen.
Ik geloof wat ik schreef inderdaad echt. Misschien niet letterlijk boeken zoals wij ze kennen hier op aarde, maar wel iets waarin onze levens beschreven zijn.
pi_77441458
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 17:51 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Ik kan niet voor SilkenTofu spreken, maar vroeggestorven kinderen moet toch geestelijk opgevat worden? Dan word het vrij vertaald vroegverloren onschuld. Wie onder Satan leeft is zijn onschuld voorzeker kwijt, dat kan in een vroeg stadium gebeurd zijn of later. Hier hoeft dus niet perse een contradictie gelezen te worden.
  zaterdag 30 januari 2010 @ 06:20:27 #110
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_77441470
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1398800/1/25#77093805]donderdag 21 januari 2010 Nu is mijn vraag : Wat ben jij, waarom en hoe is het zo gekomen?
Ik ben een mens en dat is gekomen omdat me moeder van iemand hield en daar mee een kind heeft gekregen Ik dus. Is dat een antwoord op je vraag? Want dat heeft verder niks met religie enz te maken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 30 januari 2010 @ 10:40:39 #111
273310 SilkenTofu
Pandadrop, jum!
pi_77442850
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 06:11 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Ik kan niet voor SilkenTofu spreken, maar vroeggestorven kinderen moet toch geestelijk opgevat worden? Dan word het vrij vertaald vroegverloren onschuld. Wie onder Satan leeft is zijn onschuld voorzeker kwijt, dat kan in een vroeg stadium gebeurd zijn of later. Hier hoeft dus niet perse een contradictie gelezen te worden.
Ja geestelijk inderdaad. De vroeggestorven kinderen (ook de kinderen die sterven voor of tijdens de geboorte) hebben geestelijk zich niet kunnen ontwikkelen zoals volwassenen dat kunnen.
Wie onder satan leeft wordt van God afgehouden, dat leven kan op vele manieren ingevuld worden (ook nog met genoeg goede dingen), dan maak je geen stukje van de ontwikkeling door die God voor de mensen bedoeld had.
Wie onder satan leeft kan best goede dingen met zijn leven doen, bijvoorbeeld inzetten voor hulpbehoevenden, gewoon een normaal leven hebben zonder echt slechte dingen etc.
Als je het zo ziet dan kan je daaruit denken dat er heel veel mensen onder satan leven (de niet gelovigen en de anders gelovigen). Je kunt ook onder satan leven terwijl je wel in God gelooft, bijvoorbeeld wanneer je de manieren van satan in je leven niet herkent en er mee leeft en zondige dingen doet.
'Arm van geest' dat heeft zo'n rare bijsmaak.
Daarbij kan de bergrede op vele manieren uitgelegd worden. Maar zoals ik eerder beschreef en ook andere stukjes aanhaalde denk ik dat elk mens met een goed hart bij de dag des oordeels de hemel in mag gaan, over mensen die met een slecht hart hebben geleefd komt het oordeel (die kunnen dus misschien ook nog de hemel binnen treden).
pi_77444492
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 10:40 schreef SilkenTofu het volgende:

[..]

Ja geestelijk inderdaad. De vroeggestorven kinderen (ook de kinderen die sterven voor of tijdens de geboorte) hebben geestelijk zich niet kunnen ontwikkelen zoals volwassenen dat kunnen.
Wie onder satan leeft wordt van God afgehouden, dat leven kan op vele manieren ingevuld worden (ook nog met genoeg goede dingen), dan maak je geen stukje van de ontwikkeling door die God voor de mensen bedoeld had.
Wie onder satan leeft kan best goede dingen met zijn leven doen, bijvoorbeeld inzetten voor hulpbehoevenden, gewoon een normaal leven hebben zonder echt slechte dingen etc.
Hoe zie jij de ontwikkeling zoals die door God voor de mensen bedoelt is? Is dat het kennismaken met goed en kwaad, het aanleren van zondebesef? Of is dat het behouden van kinderlijke naïviteit, van kindse onwereldlijkheid? Of misschien wel allebei?
  zaterdag 30 januari 2010 @ 12:53:10 #113
273310 SilkenTofu
Pandadrop, jum!
pi_77445924
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 11:55 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Hoe zie jij de ontwikkeling zoals die door God voor de mensen bedoelt is? Is dat het kennismaken met goed en kwaad, het aanleren van zondebesef? Of is dat het behouden van kinderlijke naïviteit, van kindse onwereldlijkheid? Of misschien wel allebei?
Eerder het onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad. Daarvoor dien je er ook kennis mee te maken. Ik denk ook het leren kennen van God en Jezus en daar ook je leven naar vormen. God heeft altijd een relatie met mensen aan willen gaan. Besef van zonden is daarbij heel praktisch, omdat zondige dingen de relatie belemmeren tussen God en mens. God bestraft de zonde alleen niet meer, daar is Jezus voor gekruizigd. Maar zonde kan wel een muur opwerpen, door goed de relatie met God te onderhouden breek je die muur af.
  zaterdag 30 januari 2010 @ 12:58:10 #114
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_77446071
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 12:53 schreef SilkenTofu het volgende:

[..]

Eerder het onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad. Daarvoor dien je er ook kennis mee te maken. Ik denk ook het leren kennen van God en Jezus en daar ook je leven naar vormen. God heeft altijd een relatie met mensen aan willen gaan. Besef van zonden is daarbij heel praktisch, omdat zondige dingen de relatie belemmeren tussen God en mens. God bestraft de zonde alleen niet meer, daar is Jezus voor gekruizigd. Maar zonde kan wel een muur opwerpen, door goed de relatie met God te onderhouden breek je die muur af.
Goed en kwaad wat is dat? Het bestaat denk ik niet. Ik houd meer van Ying en Yang tegengestelde krachten maar die wel op elkaar inwerken. Ik denk trouwens dat god zo een 15.000.000.000 jaar geleden is vertrokken. Gezien de huidige staat van zijn creaties. Mocht hij of zij trouwens daar een rol in gespeeld hebben?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_77450201
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 12:53 schreef SilkenTofu het volgende:
God heeft altijd een relatie met mensen aan willen gaan.
Kun je dat toelichten? Het lijkt er verdacht veel op dat God zich zelfs niet bij uitzondering bemoeit met aardse zaken.
  zaterdag 30 januari 2010 @ 16:53:14 #116
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_77452862
In mijn belevenis ben ik een realist. Ik probeer te wereld zodanig te zien, hoe het is.
Pasgeleden ben ik enigszins bekeerd door een soort openbaring. Ik kan niet zeggen dat ik nu meteen religieus ben geworden. Maar dat er wel degelijk zoiets is als 'goed' en 'slecht'. En dat ik wel geloof dat er iets is, een soort God. Maar daarbij denk ik dat God geen is persoon of dergelijk, maar een soort van liefde. Dus ik zou God uit de Bijbel niet zo gauw letterlijk nemen. En ik zou mezelf niet in een religieus hokje willen stoppen, ondanks dat ik een christelijke opvoeding heb gehad.

En daarbij begrijp ik ook wel dat alleen maar liefde en goedheid onmogellijk is, omdat we van nature psychologisch te beïnvloeden zijn naast de 'kwalititeiten' die in ons dna zitten. En zal mijn huidige houding waarschijnlijk ook wat met mijn instinct en intuitie te maken hebben. Denk ik zo.

Dus ergens probeer ik mijn best te doen voor de goede dingen in deze wereld, zoals vrede en gelijkheid. Maar we als we dat allemaal zouden proberen zou de wereld er stukken op vooruit kunnen gaan. Natuurlijk heeft niet iedereen deze visie en daar heb ik het nu vrij moeilijk mee.
Ik denk dat ergens toch de middenweg moet zijn, dat we een keer de kracht moeten verzamelen om de fundamenten voor die brug te bouwen, zodat verschillen tussen arm en rijk onnodig zijn, oorlogen onnodig zijn en we proberen meer elkaar te helpen, dan elkaar te negeren.

Je zou kunnen zeggen dat ik de middenweg probeer te vinden in dit alles. En the big picture wil blijven zien.

Verder is belevenis iets dat ook moeilijk is.
Mijn beleving is voor mij echt, toch verklaren veel mensen me voor gek, vooral mensen me kennen en zien dat ik echt aan het veranderen ben.
Een belevenis van een ander is vaak moeilijk te interpreteren zonder je eigen belevenis daarbij te gebruiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door heartz op 30-01-2010 17:08:24 ]
Volg je hart, gebruik je verstand.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 00:34:43 #117
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_77538366
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 02:21 schreef Meki het volgende:

[..]

De Koran is niet geschreven door mensen maar het is geschreven door Allah
Koran= Woord van god openbaart aan de finaleprofeet Mohammed vrede zij met hem.

Maar jah jij mag het geloven of niet.
Het blijft een denkwerk..
Hoe je het ook went of keert, de letters zijn door mensen op papier gezet. Of wat Mohammed doorgaf het woord van God was mag je zelf invullen.
Ignorance is bliss
pi_77625648
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 23:17 schreef Haushofer het volgende:
Je hoort wel eens de stelling dat mensen ongeneeslijk religieus zijn. Ik denk dat jij, Haushofer dat ook bent, maar tegelijkertijd ook ongeneeslijk atheïstisch, teveel verweven in het methodische atheïsme van de moderne wetenschap om nog uit de voeten te kunnen met oude geloofszekerheden. Ik heb altijd het gevoel dat je een beetje in een spagaat zit als ik je (zeer gewaardeerde) bijdragen lees.
pi_77626192
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 12:36 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Je hoort wel eens de stelling dat mensen ongeneeslijk religieus zijn. Ik denk dat jij, Haushofer dat ook bent, maar tegelijkertijd ook ongeneeslijk atheïstisch, teveel verweven in het methodische atheïsme van de moderne wetenschap om nog uit de voeten te kunnen met oude geloofszekerheden. Ik heb altijd het gevoel dat je een beetje in een spagaat zit als ik je (zeer gewaardeerde) bijdragen lees.
Nou, het punt is dat ik altijd al een erg sterk gevoel van fascinatie heb gevoeld voor heel veel dingen. Die fascinatie kan op verschillende manieren geuit worden; via wetenschap, maar ook via religie. In het judeachristelijke gedachtengoed lees ik hoe mensen die fascinatie hebben proberen te uiten, en dat vaak op een erg mooie manier. Dat maakt het niet waar natuurlijk, maar voor mij persoonlijk is die vraag niet zo belangrijk. Vragen als "bestaat God", "wat is God", "is de bijbel "waar"?" etc. zijn voor mij niet meer zulke interessante vraagstukken.

Voor een deel komt dat omdat ik er weinig mee kan. Het Christelijke idee van een persoonlijke god die om je geeft, vleesgeworden is om iets wat men "erfzonde" noemt zie ik als een mythe. Een mooie mythe welliswaar, en eentje die in mijn ogen erg mooi wordt uitgewerkt door Paulus. Maar geloven dat het universum een kosmische loterij is en dat dat zo'n belangrijk aspect van het verschijnsel "leven" is is in mijn ogen absurd. Dat maakt het niet persé "niet waar", maar het past simpelweg niet in mijn wereldbeeld. Om dat te geloven zou ik mijn hele wereldbeeld moeten afbreken wat ik de laatste jaren heb opgebouwd, en daar heb ik een hele goede reden voor nodig.

Een spagaat zou ik het niet willen noemen, want ik krijg er geen pijn van in m'n ballen. Wat wel waar is, is dat ik soms wel eens zou willen dat ik het wel zou kunnen geloven, maar dat is wishful thinking.

Mijn relatie met de bijbel is dan ook dat het een prachtige afspiegeling is van de afgelopen 3 millennia waarin de mens worstelt met zichzelf, met haar omgeving en met God. Geschreven in perioden die al lang vervlogen zijn, dus er zitten veel zaken in die mensen tegenwoordig als 'absurd' zouden bestempelen. Maar dat doet niets af aan de rest.

Mijn wetenschappelijke denken heeft inderdaad wel invloed op mijn kijk op het Christendom. Ik kan bijvoorbeeld simpelweg de christelijke theologie met haar erfzonde en persoonlijke, ethische God niet verzoenen met het rationele beeld wat ik om me heen verkrijg en bijvoorbeeld evolutionair gedachtengoed. Dan verval je al gauw tot "symbolische lezing", wat erg mooi kan zijn maar waar ik verder ook geen "hogere waarheden' in wil gaan zoeken. Dat zou ook uiterst vermoeiend zijn, want er is voor mij ook geen goede reden om het dan bijvoorbeeld in het Christendom of Jodendom te zoeken; dat zou nogal arbitrair zijn.

Ik heb me altijd goed weten te vinden in de manier waarop Einstein als "religieus" werd bestempeld. Als je dat bedoelt met "ongeneeslijk religieus", dan kan ik daar wel mee leven denk ik. Ik zou het zelf dan eerder "ongeneeslijk gefascineerd" willen noemen.
pi_77627176
quote:

Voor Moslims is het naast hun geloof ook een identiteit, en dat laatste is vooral een sterke factor en zit er in de hele samenleving in. Hoe weinig men ook praktiseert. Over het algemeen komen Moslims uit minder sterk geindividualiseerde culturen. Sociale harmonie en verhoudingen staan in sommige gevallen boven het individu als je dat vergelijkt met hoe het in Nederland gaat. Vooral West-Europa is heel erg individualistisch. Zo zie je Afrikaanse Christenen (van geboorte) veel minder snel van hun geloof afkeren omdat ook zij in bepaalde opzichten (cultureel gezien) dichter bij Moslims staan dan een Nederlandse Christen bijvoorbeeld. Zijn nog wel meer redenen op te noemen.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_77661781
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 13:24 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Voor Moslims is het naast hun geloof ook een identiteit, en dat laatste is vooral een sterke factor en zit er in de hele samenleving in. Hoe weinig men ook praktiseert. Over het algemeen komen Moslims uit minder sterk geindividualiseerde culturen. Sociale harmonie en verhoudingen staan in sommige gevallen boven het individu als je dat vergelijkt met hoe het in Nederland gaat. Vooral West-Europa is heel erg individualistisch. Zo zie je Afrikaanse Christenen (van geboorte) veel minder snel van hun geloof afkeren omdat ook zij in bepaalde opzichten (cultureel gezien) dichter bij Moslims staan dan een Nederlandse Christen bijvoorbeeld. Zijn nog wel meer redenen op te noemen.
Maar wat bedoel je dan met identiteit? Want moslim zijn is natuurlijk niet hetzelfde als zijnde joods geboren zijn.
---o---
pi_77684915
Wat is de ware godsdienst?
Is het christelijk geloof meer waar dan het mohammedanisme?
Is het soennisme meer waar dan het sjiisme?
Of benadert het hindoeisme het meest de waarheid?
Is er wel een ware godsdienst?
Is er wel een reden om godsdienstig te zijn?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 21:54:54 #123
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77685884
Wat ben ik?

Deïst, Spinozist, Russelist, en ik luister wel eens christelijke muziek.

's Ochtends pessimist en 's avonds optimist.

Zo.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_77726184
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 21:32 schreef Schonedal het volgende:
Wat is de ware godsdienst?
Is het christelijk geloof meer waar dan het mohammedanisme?
Is het soennisme meer waar dan het sjiisme?
Of benadert het hindoeisme het meest de waarheid?
Is er wel een ware godsdienst?
Is er wel een reden om godsdienstig te zijn?
De WAARHEID zit in je hart, niet in boeken. Als jij geraakt wordt door iets, dan komt het omdat je hart erop reageert. Ik zit al 23 jaar in de kerk, maar heb nog nooit een preek gehoord die mijn hart raakte. Nog nooit. Omdat het mijn waarheid niet is. Terwijl er mensen zijn die er wel baat bij hebben, en het als waarheid zien. Als ze HUN waarheid maar niet willen opdringen aan anderen.

Zelf ben ik ook geïnspireerd door boeddhisme. Rust vinden, baas zijn over je emoties, momenten hebben waarop je geen gedachten hebt. Dan ben je pas GEESTELIJK bezig, in mijn ogen dan he, een ander kan iets anders vinden

Dat is het mooie van wel geloven in God, maar niet in een boek.
  dinsdag 9 februari 2010 @ 16:08:35 #125
273310 SilkenTofu
Pandadrop, jum!
pi_77811714
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 12:58 schreef Megumi het volgende:

[..]

Goed en kwaad wat is dat? Het bestaat denk ik niet. Ik houd meer van Ying en Yang tegengestelde krachten maar die wel op elkaar inwerken. Ik denk trouwens dat god zo een 15.000.000.000 jaar geleden is vertrokken. Gezien de huidige staat van zijn creaties. Mocht hij of zij trouwens daar een rol in gespeeld hebben?
Sorry voor mijn late reactie, ik als christen geloof wel in goed en kwaad. God, de goede engelen en de hemel-> goed. De gevallen engelen, waaronder lucifer-> kwaad.
Prima dat jij houdt van Ying en Yang.
Ik geloof dat God er nog steeds is en er wil zijn voor wie hem ook willen als God.
Ik vind dat Gods creatie anders nog behoorlijk functioneert en nog steeds erg prachtig is. De mens maakt een zooi van de aarde, maar in de natuur kan ik echt Gods grootsheid zien.
  dinsdag 9 februari 2010 @ 16:18:59 #126
273310 SilkenTofu
Pandadrop, jum!
pi_77812100
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 15:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kun je dat toelichten? Het lijkt er verdacht veel op dat God zich zelfs niet bij uitzondering bemoeit met aardse zaken.
Ik realiseer me ineens dat toen ik nog niet christen was ik berichtjes als de mijne las en dat ze me niks deden en ook niet kon begrijpen dat mensen in die dingen konden geloven. Om het nu helder uit te leggen zodat het wel te snappen is is voor mij ontzettend moeilijk, omdat ik als het ware met diezelfde berichtjes aankom waar ik eerder niks mee kon.
Dat is ook het mankement aan vertellen over je geloof, het is zo moeilijk om echt te vertellen en duidelijk te maken wie God nu is en wat hij betekent voor mensen. Ik kan het wel vertellen, maar uit ervaring weet ik dat het op die manier vaak niet aankomt bij mensen. Mensen moeten aangeraakt worden door God vaak i.p.v. een tekstje lezen. Maar toch wil ik proberen te reageren op vragen, hoewel ik het erg lastig vind omdat veel gewoon niet logisch klinkt.

Maarja dat is ook wat het christelijk geloof geloven maakt, anders was iedereen wel christen geworden als ze God hadden ervaren.

Voor de zondeval had God contact met de mensen, de afstand tussen God en de mensen werd groter door de zondeval. De mensen leefden lange tijd op grote afstand van God en sommige mensen hadden wel contact met God, zij gaven dan ook Gods boodschappen door aan het volk. De meeste mensen konden niet echt praten met God, de zonde stond in de weg. God vond het naar dat hij geen contact met de mensen had en bedacht een oplossing. Hij zond zijn zoon Jezus en deze stierf als een offerlam aan het kruis voor de zonden van de mens, zodat we in het reine kunnen komen en weer contact kunnen hebben met God.

Ik vond dat verhaal met die zonden dikke waanzin altijd, totdat ik de Heilige Geest kreeg en alles beter ging begrijpen. Maar dat gedeelte van de zondeval vind ik ook een lastig stuk altijd.
pi_77823776
quote:
Op zondag 7 februari 2010 12:20 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

De WAARHEID zit in je hart, niet in boeken. Als jij geraakt wordt door iets, dan komt het omdat je hart erop reageert. Ik zit al 23 jaar in de kerk, maar heb nog nooit een preek gehoord die mijn hart raakte. Nog nooit. Omdat het mijn waarheid niet is. Terwijl er mensen zijn die er wel baat bij hebben, en het als waarheid zien. Als ze HUN waarheid maar niet willen opdringen aan anderen.

Zelf ben ik ook geïnspireerd door boeddhisme. Rust vinden, baas zijn over je emoties, momenten hebben waarop je geen gedachten hebt. Dan ben je pas GEESTELIJK bezig, in mijn ogen dan he, een ander kan iets anders vinden

Wat ik niet snap is wat jij de laatste 23 jaar in de kerk te zoeken had.
Ik heb wel preken gehoord die mijn hart raakten, die mij inspireerden tot diep nadenken over het wezen der dingen. Dat ik niet meer in kerken kom is het gevolg van diepe teleurstellingen en rationeel denken.
De waarheden waar ik in geloofde bleken bij nadere beschouwing niet zo waar te zijn.
Ook de vele verschillende opvattingen aangaande het geloof zijn te tegenstrijdig om het geloof nog geloofwaardig te vinden.
pi_77832616
Ik ben niet gelovig opgevoed. Alhoewel mijn moeder soms wel eens een poging deed om uit de kinderbijbel voor te lezen. Ik weet dat ik het soms leuke verhalen vond, maar snapte natuurlijk niet de betekenis ervan. ook heb ik als kind vaak het idee gehad dat ik contact kon maken met een god en hem dingen kon vragen enzo. maar tegelijkertijd had ik ook het idee dat ik ieder moment ontdekt kon worden omdat ik bijzonder speciaal was. dus er speelden wel meer gekke dingen in mijn hoofd. later rond mijn 17 raakte ik geinteresseerd in psychologie en tegelijkertijd begon ik me tegen religie te keren. maar bleef wel geinteresseerd, 'toen dacht ik dat er wel iets was' iets wat iedereen van nature(ik denk genetisch)heeft. toen kwam ik bij Richard Dawkins's 'god als misvatting' waarin heel goed de ellende en nonsens van de bestaande geloven wordt uitgelegd. vanaf dat boek ben ik heel erg tegen religie geworden. maar dan niet alleen tegen de Abrahamitische geloven(Christendom, Jodendom en de Islam). maar tegen alle vervelende misvattingen die mensen hebben. zoals waarzeggers die mensen valse hoop geven, een rechtse ideologie als die van Wilders, een linkse als de van SP, het communisme, scientology en ga zo maar door. mensen zijn doordrenkt met ideeen over hoe alles werkt of zou moeten zijn terwijl ze niet verder kijken dan hun eigen fantasie en 'hun eigen werkelijkheid' wat natuurlijk niet kan. en zo ben ik gekomen waar ik nu ben, een atheist. het liefst nadenkend over alles wat voor mijn voeten komt, voor zover dat voor mij mogelijk is.
Sink or swim.
pi_77833217
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 00:16 schreef steef360 het volgende:
mensen zijn doordrenkt met ideeen over hoe alles werkt of zou moeten zijn terwijl ze niet verder kijken dan hun eigen fantasie en 'hun eigen werkelijkheid' wat natuurlijk niet kan.
Kijk jij dan ook verder dan 'Dawkins werkelijkheid'? Verdiep je je ook in de argumenten van zijn tegenstanders, bijvoorbeeld?
pi_77852111
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 00:43 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Kijk jij dan ook verder dan 'Dawkins werkelijkheid'? Verdiep je je ook in de argumenten van zijn tegenstanders, bijvoorbeeld?
helaas niet in argumenten van gelovigen. mijn reden daarvoor is dat ik het simpelweg niet geloof. Dawkins heeft ook wel zijn vervelend kanten, zoals z'n collega's afkraken en hij heeft een onvolwassen manier van geloof afkraken die helemaal niet nodig is, omdat er ook goede kanten aan geloof zitten. maar Dawkins waarheid is niet echt zijn waarheid. hij somt gewoon wetenschappelijke waarnemingen op en filosofische standpunten. hij laat je echter niet zelf een oordeel geven over die standpunten, zoals dat wel zou moeten. hij dringt meer gewoon zijn standpunten daarin op. maar zoals je zelf denk ik ook wel weet is Dawkins een voorvechter van het 'Atheisme' en is daarin vrij ongenuanceerd.
Sink or swim.
pi_77852622
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 17:43 schreef steef360 het volgende:
helaas niet in argumenten van gelovigen. mijn reden daarvoor is dat ik het simpelweg niet geloof. Dawkins heeft ook wel zijn vervelend kanten, zoals z'n collega's afkraken en hij heeft een onvolwassen manier van geloof afkraken die helemaal niet nodig is, omdat er ook goede kanten aan geloof zitten. maar Dawkins waarheid is niet echt zijn waarheid. hij somt gewoon wetenschappelijke waarnemingen op en filosofische standpunten. hij laat je echter niet zelf een oordeel geven over die standpunten, zoals dat wel zou moeten. hij dringt meer gewoon zijn standpunten daarin op. maar zoals je zelf denk ik ook wel weet is Dawkins een voorvechter van het 'Atheisme' en is daarin vrij ongenuanceerd.
Dawkins richt zich bijna uitsluitend op 'wat is wel of niet waar' en niet zozeer op 'wat is wel of niet wenselijk' of 'wat moeten wij daarvan vinden?'

Dat hij met zijn ideen over biologie nogal wat creationisten beledigt doet daar niet zoveel aan af. Het zijn vooral de religieuze dogma's over de waarneembare wereld waar Dawkins zich druk om maakt. Hoewel ik die zorg met hem deel, een objectief rationeel argument om tegen irrationaliteit te zijn heeft hij niet.

De wetenschap en wetenschappers zoals Dawkins houden zich vooral bezig met 'is' en niet met 'ought'. De wetenschap kan ons niet vertellen hoe de wereld zou moeten zijn. Het is overigens niet duidelijk of er andere disciplines zijn die dat wel kunnen. Een doel kan moeilijk zichzelf rechtvaardigen.
pi_77869892
In reactie op bovenstaande posts:

http://www.expelledthemovie.com/aboutthemovie.php

Zeker het kijken waard als verdieping
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_77871209
quote:
Op zondag 7 februari 2010 12:20 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Ik ben meerdere malen in mijn hart geraakt door lezingen en preken!
o.a. deze!

pi_77872135
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 00:16 schreef Sattyagraha het volgende:

Als je je kapot wilt lachen ja.
pi_77875227
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 07:25 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als je je kapot wilt lachen ja.
Vertel?
pi_77875381
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 10:38 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Vertel?
het is ID/creationistische propaganda die nauwelijks tot geen basis heeft in wetenschap
pi_77877148
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 10:45 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

het is ID/creationistische propaganda die nauwelijks tot geen basis heeft in wetenschap
Ja natuurlijk preken ze voor hun eigen parochie, ze geven een tegen geluid. Maar hun betoog, dat je als wetenschapper die ID overweegt niet serieus genomen wordt en zelfs tegen gewerkt wordt in Amerika is wel waarheid.

Daarbij laten ze ook zien dat Dawkins ook maar wat ouwehoert. Hij doet de aanname dat leven op darwinistische wijze is ontstaan maar kan dat vervolgens niet bewijzen. Dat is toch geen wetenschap? Dat is hetzelfde als het vliegende macaroni monster.

Edit: Grappig dat zo veel wetenschappelijke denkers hem achterna lopen.

Wat ik trouwens ook raar vind, waarom er zo paniekerig wordt gedaan over ID in de academische wereld. Als het toch evidente lariekoek is dan is dat toch juist een rede om het stil te zwijgen en niet om het aan te vallen. Als iemand nu zou zeggen dat het atoom niet bestaat dan is er ook geen haan die er naar kraait juist omdat het zo'n evidente onwaarheid is.

[ Bericht 21% gewijzigd door Sattyagraha op 11-02-2010 11:55:19 ]
pi_77878942
Ik heb Expelled dinsdagavond gezien op Ned. 2.

Mijn bevindingen:
- Weinig inhoudelijke argumenten voor ID. Nu is een documentaire misschien ook niet het ideale medium om argumenten voor ID aan te dragen, maar het is wel wat merkwaardig om constant over het 'failliet van het Darwinisme' te praten zonder argumenten aan te dragen waarom het failliet is. De gebruikelijke argumenten (irreducible complexity, complexiteit van het DNA) blijken wetenschappelijk gezien niet bepaald overtuigend te zijn. Het enige vlak waar ID m.i. echt een punt heeft is de big bang-cosmologie m.b.t. de natuurconstanten. Maar dat heeft dan weer niks met Darwin en de evolutietheorie te maken.
- Een m.i. onnodige tegenstelling tussen geloof en de evolutietheorie. Merkwaardig dat geleerden als McGrath en Polkinghorne geïnterviewd worden alszof de ID'ers zijn terwijl ze allebei de evolutietheorie onderschrijven. Uit de context gequote dus. Uit angst daarvoor wilde Francis Collins ook niet meewerken, en terecht zo blijkt nu.
- Het idee dat naar voren kwam dat er geen 'debat' is over ID, verbaast mij ook lichtelijk. Ik zie juist wel dat debat. Veel christelijke geleerden (waarvan de meesten evolutie onderschrijven) gaan juist in debat met de ID'ers en behandelen hun argumenten vrij uitvoerig. Zie bijv. Kenneth Miller.
- Veel ID-geleerden zijn overduidelijk capabele wetenschappers met goede credentials. Dat ze afwijken van de norm hoeft ze volgens mij niet per definitie ongeschikt te maken om hun wetenschap op professioneel te blijven beoefenen (zie bijv. Michael Behe). In die zin heeft Expelled wel een punt, het lijkt erop dat sommige geleerden oneerlijk behandeld zijn vanwege hun opvattingen over ID.
- Dat Dawkins en P.Z. Myers een stel 'horken' zijn is niets nieuws, daar had ik deze docu ook niet voor nodig.

Kortom, ik ben niet zo'n fan van Expelled, vooral door de m.i. onetische manier van quoten en interviewen (zie McGrath en Polkinghorne) en ook omdat ik sowieso niet zo'n fan ben van ID.
pi_77879083
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 00:16 schreef Sattyagraha het volgende:

Was dat eergister niet op TV? Ik heb met m'n huisgenoten echt gehuild van het gebrek aan kennis, niveau en opbouw van die docu.
pi_77879619
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 12:34 schreef koningdavid het volgende:
I
- Veel ID-geleerden zijn overduidelijk capabele wetenschappers met goede credentials. Dat ze afwijken van de norm hoeft ze volgens mij niet per definitie ongeschikt te maken om hun wetenschap op professioneel te blijven beoefenen (zie bijv. Michael Behe). In die zin heeft Expelled wel een punt, het lijkt erop dat sommige geleerden oneerlijk behandeld zijn vanwege hun opvattingen over ID.
Dat valt reuze mee en Behe mag natuurlijk gewoon rustig wetenschap beoefenen. Dat doet verder niet af aan het feit dat ID verder geen serieuze wetenschap is. Wat dat betreft sloeg de introductie voor een recente workshop de spijker op z'n kop.
quote:
THE International Society of Protistologists (ISOP) organized a pre-meeting workshop entitled ‘‘Horizontal Gene Transfer and Phylogenetic Evolution Debunk Intelligent Design,’’ as part of the 1st North American Section meeting held June 11–13, 2009, at Roger Williams University, Bristol, RI, USA. This workshop focused on the acceptance of Darwinian evolution in the United States and the role of intelligent design (ID) in the ongoing controversy between scientific knowledge and popular belief. Intelligent design, a doctrine born in the 1980s, proposes that a ‘‘Designer’’ is responsible for the complexity in biological systems and that Darwinism cannot explain holistically the origin and evolution of the natural world, nor the intricate chemical assemblage of most organic structures (Forrest and Gross 2007; Padian and Matzke 2009). The workshop emphasized how to communicate evolutionary principles to student and public audiences by using examples of protistan evolution.
quote:
- Dat Dawkins en P.Z. Myers een stel 'horken' zijn is niets nieuws, daar had ik deze docu ook niet voor nodig.
Ach dat valt nog best mee. Ik ben niet zo'n fan van Dawkins, maar het beeld dat van hem geschetst wordt is meestal nog een stuk negatiever dan het in werkelijkheid is. Verder is het natuurlijk enorm ironisch dat bij de première van een film die gaat over de vermeende uitsluiting van 'echte Christelijke wetenschappers' juist PZ Myers de toegang werd geweigerd.
pi_77879655
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 11:42 schreef Sattyagraha het volgende:
Daarbij laten ze ook zien dat Dawkins ook maar wat ouwehoert. Hij doet de aanname dat leven op darwinistische wijze is ontstaan maar kan dat vervolgens niet bewijzen. Dat is toch geen wetenschap? Dat is hetzelfde als het vliegende macaroni monster.

Edit: Grappig dat zo veel wetenschappelijke denkers hem achterna lopen.
Wat zijn wetenschappelijke denkers?
pi_77879903
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 12:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat valt reuze mee
Het is vast aangedikt, maar toch niet alle verhalen uit de film over het 'expelled' zijn van deze geleerden zullen helemaal onzin zijn?
quote:
Ach dat valt nog best mee. Ik ben niet zo'n fan van Dawkins, maar het beeld dat van hem geschetst wordt is meestal nog een stuk negatiever dan het in werkelijkheid is.
Het lijkt me best een aardige, vriendelijke man. Hij is een uitmuntende wetenschapper en begenadigd schrijver bovendien. Alleen als het over religie gaat heeft hij ze niet allemaal op een rijtje, dat is mij wel duidelijk geworden.
quote:
Verder is het natuurlijk enorm ironisch dat bij de première van een film die gaat over de vermeende uitsluiting van 'echte Christelijke wetenschappers' juist PZ Myers de toegang werd geweigerd.
Klopt, dat is zeker ironisch en hypocriet. Het is dan ook wel weer ironisch en hypocriet dat Dawkins Expelled zo schandalig vindt maar Religulous wel een 'aanrader' vindt.
pi_77880839
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 13:00 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Het is vast aangedikt, maar toch niet alle verhalen uit de film over het 'expelled' zijn van deze geleerden zullen helemaal onzin zijn?
Het zijn 5 mensen die zogenaamd slachtoffer zijn geworden van de evolutionaire inquisitie. 2 of 3 hebben simpelweg geen contractverlenging of financiering gekregen. Eentje werkt nog steeds gewoon, maar kreeg alleen wat kritiek op internet en een ander werkt ook nog gewoon, maar moest expliciet op z'n websiteje (dat door de uni gehost werd) vermelden dat de opvattingen niet die van de universiteit waren.
quote:
Klopt, dat is zeker ironisch en hypocriet. Het is dan ook wel weer ironisch en hypocriet dat Dawkins Expelled zo schandalig vindt maar Religulous wel een 'aanrader' vindt.
Die heb ik zelf nog nooit gezien, maar dat is toch gewoon een beetje satire?
pi_77881268
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 13:23 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het zijn 5 mensen die zogenaamd slachtoffer zijn geworden van de evolutionaire inquisitie. 2 of 3 hebben simpelweg geen contractverlenging of financiering gekregen. Eentje werkt nog steeds gewoon, maar kreeg alleen wat kritiek op internet en een ander werkt ook nog gewoon, maar moest expliciet op z'n websiteje (dat door de uni gehost werd) vermelden dat de opvattingen niet die van de universiteit waren.
Hmm... ok. Al vond ik het fragment met die ene collega van Gonzales wel grappig. Hij zei in het interview dat hij Gonzales wel 'een prima kerel' vond terwijl hij hem in een e-mail voor 'idioot' had uitgemaakt. Toen ze hem daarmee confronteerden wist hij ook niet echt waar hij moest kijken. Er zullen vast dingen gespeeld hebben, maar in hoeverre ze echt 'vervolgd' zijn weet ik niet.
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 13:23 schreef Monolith het volgende:
Die heb ik zelf nog nooit gezien, maar dat is toch gewoon een beetje satire?
Ja. Het idee komt op het volgende neer: "laten we zoveel mogelijk domme gelovigen interviewen om zo te onderbouwen dat geloof voor domme mensen is". Zo ongeveer de enige intelligente gelovige die aan het woord komt is Francis Collins. Hij wordtonder valse voorwendselen naar het interview gelokt, vervolgens ondervraagd over bijbelwetenschappen en in de film zelf schandalig kortgeknipt.

Dit is zeer onetische journalistiek. Nog veel schandaliger dan wat men in Expelled bij Dawkins en Myers deed. Dat Dawkins hier niet afstand van neemt maar het zelfs promoot, is tekenend. En alsof dat nog niet genoeg was kreeg Bill Maher de 'Richard Dawkins award'voor zijn "brilliant film". Dawkins is een hypocriete druif.

[ Bericht 1% gewijzigd door koningdavid op 11-02-2010 13:59:58 ]
pi_77884348
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 13:34 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Hmm... ok. Al vond ik het fragment met die ene collega van Gonzales wel grappig. Hij zei in het interview dat hij Gonzales wel 'een prima kerel' vond terwijl hij hem in een e-mail voor 'idioot' had uitgemaakt. Toen ze hem daarmee confronteerden wist hij ook niet echt waar hij moest kijken. Er zullen vast dingen gespeeld hebben, maar in hoeverre ze echt 'vervolgd' zijn weet ik niet.
Als mij publiekelijk wordt gevraagd wat ik van een collega vind, zou ik het ook vrij vervelend vinden om geconfronteerd te worden met een e-mail waarin ik die persoon een idioot noemde. Gonzales was de 5e die was afgewezen bij een totaal van 13 soortgelijke aanvragen. Niet bepaald een unicum dus, maar het is makkelijker om de schuld te leggen bij oneerlijke vervolging dan jezelf af te vragen of je misschien gewoon niet goed genoeg bent natuurlijk.
quote:
[..]

Ja. Het idee komt op het volgende neer: "laten we zoveel mogelijk domme gelovigen interviewen om zo te onderbouwen dat geloof voor domme mensen is". Zo ongeveer de enige intelligente gelovige die aan het woord komt is Francis Collins. Hij wordtonder valse voorwendselen naar het interview gelokt, vervolgens ondervraagd over bijbelwetenschappen en in de film zelf schandalig kortgeknipt.

Dit is zeer onetische journalistiek. Nog veel schandaliger dan wat men in Expelled bij Dawkins en Myers deed. Dat Dawkins hier niet afstand van neemt maar het zelfs promoot, is tekenend. En alsof dat nog niet genoeg was kreeg Bill Maher de 'Richard Dawkins award'voor zijn "brilliant film". Dawkins is een hypocriete druif.
Dat akkefietje met Dawkins en Myers was niet eens zo erg, maar gewoon hilarisch in de context van de film. Wat betreft het misleiden van mensen voor een interview, dat werd ook gedaan in Expelled.
pi_77884770
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 14:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als mij publiekelijk wordt gevraagd wat ik van een collega vind, zou ik het ook vrij vervelend vinden om geconfronteerd te worden met een e-mail waarin ik die persoon een idioot noemde. Gonzales was de 5e die was afgewezen bij een totaal van 13 soortgelijke aanvragen. Niet bepaald een unicum dus, maar het is makkelijker om de schuld te leggen bij oneerlijke vervolging dan jezelf af te vragen of je misschien gewoon niet goed genoeg bent natuurlijk.
Dat is waar, ik weet daar ook het fijne niet van. Het lijkt me alleen sterk dat alle voorbeelden onzin zijn. Maar goed, echt veel waarde hecht ik er ook niet aan. Ik been ID'er en ik vind het niet zo interessan om in al die persoonlijke dossiers te gaan duiken.
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 14:53 schreef Monolith het volgende:
Dat akkefietje met Dawkins en Myers was niet eens zo erg, maar gewoon hilarisch in de context van de film. Wat betreft het misleiden van mensen voor een interview, dat werd ook gedaan in Expelled.
Dat gaf ik al aan. Maar in Religulous gebeurt het dus net zo, zo niet erger nog. Dawkins zou afstand moeten nemen van die film, maar hij promoot hem en waardeert het zelfs met een prijs. Dit is ongelooflijk hypocriet van Dawkins, dat zul je toch wel met mij eens zijn?
pi_77895850
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 17:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

De wetenschap en wetenschappers zoals Dawkins houden zich vooral bezig met 'is' en niet met 'ought'. De wetenschap kan ons niet vertellen hoe de wereld zou moeten zijn. Het is overigens niet duidelijk of er andere disciplines zijn die dat wel kunnen. Een doel kan moeilijk zichzelf rechtvaardigen.
En met wereld bedoel je mensen neem ik aan toch? dan ben ik het helemaal met je eens:D
Sink or swim.
  donderdag 11 februari 2010 @ 23:39:17 #148
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_77905059
Atheist

Omdat in niet geloof in een God of meerdere goden.

Het net zoiets is als sinterklaas en de kerstman. Opgevoed als protestantschriten en zo bij jaar of 8 nog naar elke god bidden wie ook maar de juiste is. Ba wat verder groeien bedenk je dat het eigenlijk zo een mindfuck is dat alle religie die iets van een god en hebbenen daarbij ook God niet meer geloofwaardig zijn.

Ik sluit niet uit dat ik ooit weer in een God ga geloven. Maar ik acht het onwaarschijnlijk. Noem me maar ongelovige Thomas. Daar kan ik ook niks aan doen.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_77908079
Atheist zoals meesten zouden zeggen. Ik geloof niet in een god zoals elke gelovige dat ziet. Het enige waar ik het concept god evt aan zou toe kunnen schrijven is een zogenaamde natuurwet die energie/massa/tijd/etc in zijn eentje aanspeelt. Maar zo'n menselijk figuur? Nee, onmogelijk.
pi_77910127
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 01:59 schreef koffiegast het volgende:
Atheist zoals meesten zouden zeggen. Ik geloof niet in een god zoals elke gelovige dat ziet. Het enige waar ik het concept god evt aan zou toe kunnen schrijven is een zogenaamde natuurwet die energie/massa/tijd/etc in zijn eentje aanspeelt. Maar zo'n menselijk figuur? Nee, onmogelijk.
Dan kom je dicht in de buurt van Allah. Alleen de christelijke God is/was dat toch ook oorspronkelijk, totdat de 3 eenheid in het spel werd toegevoegd in de 3e eeuw ofzo?

[ Bericht 0% gewijzigd door mariox op 12-02-2010 09:36:33 ]
---o---
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')