Wat houdt je geloof in dan, waar komt je inspiratie vandaan etc?quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:23 schreef griekjeee het volgende:
Ik geloof wel, maar hoor niet bij een bepaald geloof.
Dat. Niks is louter empirisch. En daar waar elke religie op zuiver morele wijze word nageleeft is het een verijking voor hen die het beleiden en de buitenwereld naar wie zij dit uitten in hun daden. Pluriforme tolerantie, als ik het zo mag noemen, zoek de gelijkenissen en niet de verschillen. Daar geloof ik in, en vanuit die gedachte respecteer ik eenieder in zijn/haar overtuiging onder de aanname dat zij mij respecteren op éénzelfde wijze, los van levensbeschouwelijke verklaringen.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat houdt je geloof in dan, waar komt je inspiratie vandaan etc?
Nu lijkt het op 'ik geloof wel dat er iets is'.
Het is wel meer dan dat, ik geloof ook in een god en qua normen en waarden komt het wel overeen met de meeste geloven, het is alleen niet gespecificeerd.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat houdt je geloof in dan, waar komt je inspiratie vandaan etc?
Nu lijkt het op 'ik geloof wel dat er iets is'.
Dit komt heel erg overeen met mijn visie op religie. Ik zie het als een onderdeel van geschiedenis, cultuur en identiteit en die kanten vind ik er interessant aan.quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:59 schreef Iblis het volgende:
Alhoewel ik wel meen te kunnen begrijpen dat, en waarom mensen geloven en het in die zin ook niet volslagen belachelijk vind, geldt voor mijzelf toch zeker dat ik diep overtuigd bent van het niet-bestaan van enige God. Een uiteindelijk doel van dit universum hoogst onwaarschijnlijk acht, en een hiernamaals of een concept als ziel nagenoeg uitgesloten.
Desalniettemin zie ik wel hoe religies m.i. als hulpmiddel worden gebruikt om de wereld te begrijpen, een identiteit te ontwikkelen en een houvast te krijgen in een stuurloos universum. Wat dat betreft wil ik soms wel een lans breken voor religie als naar mijn mening wel heel ongenuanceerd over religie wordt gesproken.
Uiteindelijk houd ik het echter op een tedere onverschilligheid van het universum.
En geld niet voor elke religie, neem alleen al het boeddhisme dat bekijkt de dingen al veel meer op een open manier, maar ook die heksenleer kent eigenlijk geen dogma's noch een scheiding tussen goed en kwaad.quote:Op donderdag 21 januari 2010 14:48 schreef cikolata het volgende:
[..]
Dit komt heel erg overeen met mijn visie op religie. Ik zie het als een onderdeel van geschiedenis, cultuur en identiteit en die kanten vind ik er interessant aan.
Wat me tegenstaat aan religies is het bovennatuurlijke karakter, het extreme onderscheid tussen goed en slecht (hemel en hel) en het vaststaan van een absolute waarheid, zoals triggersnot opmerkte. Al is dat natuurlijk niet voorbehouden aan religies, communisme heeft ook censuur en een almachtige leider.
De Koran is niet geschreven door mensen maar het is geschreven door Allahquote:Op vrijdag 22 januari 2010 02:05 schreef .aeon het volgende:
Dat vind ik heel mooi, en ik zou willen dat ik zo diep kon geloven, maar ik kan nergens uit opmaken dat er een Jahweh-God/Allah is. Buiten de religieuze boeken, die met menselijke handen geschreven zijn.
Die drie pijlers..quote:Op vrijdag 22 januari 2010 02:34 schreef AryaMehr het volgende:
Ik heb een liberale opvoeding genoten. Ik geloof in god noch in een bovennatuurlijke entiteit. Mijn ouders komen uit Iran en het behoeft geen uitleg welke religie daar de boventoon voert. Ik heb mij overigens nooit verbonden gevoeld met de islam noch met de islamitische cultuur.
Ondanks het feit dat ik dus geen enkele geloof in een god heb, voel ik mij zeer verbonden met de zoroastristische principes. De zoroastristische leer die slechts op drie pijlers steunt: goede woorden, goede daden en goede gedachten. Slechts drie pijlers, maar meer heeft men ook niet nodig.
Dat hangt voor een belangrijk deel af van de maatschappij waarin we leven. Nederland en Belgie hebben een ontzuiling meegemaakt in de jaren 60. Het is ook de vraag in hoeverre het geaccepteerd wordt in algemene moslimkringen om openlijk te zeggen dat je niet meer moslim bent of niet meer in God gelooft. Waar ik vandaan bijvoorbeeld, een Christelijk dorp, is dat geen enkel probleem. Religie wordt daar heel vrijzinnig ervaren, en er wordt geen nadruk gelegd op dogmatiek en het bestaan van God.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:42 schreef mariox het volgende:
Wat mij opvalt is dat (niet alleen hier op fok!) mensen met een christelijke opvoeding heel vaak hun geloof in God verliezen na een bepaalde leeftijd. Dit komt in de islamitische kringen heel weinig voor. Je ziet wel bijvoorbeeld dat sommige moslims zijn/haar geloof op een heel laag pitje houd (geloof in een God en acceptatie dat de Mohammed (vzmh) de profeet van God is en verder ook heel weinig praktiseren). Maar daar blijft het meestal bij.
En ik vraag mij serieus (en oprecht) af hoe dat komt? En begrijp me niet verkeerd, dit is zeker geen poging om christenen te minachten in hun opvoedingsmethodes of wat dan ook. Ik wil het gewoon begrijpen.
Ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat ik er geen meerwaarde in heb ondervonden. Op een bepaald moment begon ik te twijfelen aan álles en zodoende.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:42 schreef mariox het volgende:
En ik vraag mij serieus (en oprecht) af hoe dat komt? En begrijp me niet verkeerd, dit is zeker geen poging om christenen te minachten in hun opvoedingsmethodes of wat dan ook. Ik wil het gewoon begrijpen.
Je moet maar is de film Dogma kijken. Daarin wordt gezegd:quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:42 schreef mariox het volgende:
Wat mij opvalt is dat (niet alleen hier op fok!) mensen met een christelijke opvoeding heel vaak hun geloof in God verliezen na een bepaalde leeftijd. Dit komt in de islamitische kringen heel weinig voor. Je ziet wel bijvoorbeeld dat sommige moslims zijn/haar geloof op een heel laag pitje houd (geloof in een God en acceptatie dat de Mohammed (vzmh) de profeet van God is en verder ook heel weinig praktiseren). Maar daar blijft het meestal bij.
En ik vraag mij serieus (en oprecht) af hoe dat komt? En begrijp me niet verkeerd, dit is zeker geen poging om christenen te minachten in hun opvoedingsmethodes of wat dan ook. Ik wil het gewoon begrijpen.
wat Haushofer zegt en natuurlijk zat een deel van onze ouders en/of grootouders op datzelfde punt als die moslims die jij omschrijft en gaan wij gewoon een klein stapje verder.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:42 schreef mariox het volgende:
Wat mij opvalt is dat (niet alleen hier op fok!) mensen met een christelijke opvoeding heel vaak hun geloof in God verliezen na een bepaalde leeftijd. Dit komt in de islamitische kringen heel weinig voor. Je ziet wel bijvoorbeeld dat sommige moslims zijn/haar geloof op een heel laag pitje houd (geloof in een God en acceptatie dat de Mohammed (vzmh) de profeet van God is en verder ook heel weinig praktiseren). Maar daar blijft het meestal bij.
En ik vraag mij serieus (en oprecht) af hoe dat komt? En begrijp me niet verkeerd, dit is zeker geen poging om christenen te minachten in hun opvoedingsmethodes of wat dan ook. Ik wil het gewoon begrijpen.
Je beseft toch wel dat dit een arrogante uitspraak is?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:22 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
wat Haushofer zegt en natuurlijk zat een deel van onze ouders en/of grootouders op datzelfde punt als die moslims die jij omschrijft en gaan wij gewoon een klein stapje verder.
Nou, ik denk dat dat wel meevalt. Het zou best zo kunnen zijn dat over 40 jaar het in gematigde moslimgemeenschappen toegankelijker is geworden om openlijk van het geloof af te vallen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 11:39 schreef mariox het volgende:
[..]
Je beseft toch wel dat dit een arrogante uitspraak is?
Je ziet nu al dat moskeebezoek afneemt. Dat impliceert natuurlijk niet direct ongeloof, maar wel eenzelfde verandering in geloofsbeleving (meer individualisering), als in het Christendom, die inderdaad die openlijke geloofsafval mogelijk kan maken.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat dat wel meevalt. Het zou best zo kunnen zijn dat over 40 jaar het in gematigde moslimgemeenschappen toegankelijker is geworden om openlijk van het geloof af te vallen.
Ben je dan geen humanist?quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:24 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik ben een sociaal democraat. Dat vind ik net zoiets als een geloofsovertuiging (misschien is het zelfs wel een geloofsovertuiging). Ik ben van mening dat de enige die ons verder kan helpen de mensheid zelf is. Die overtuiging heeft dan ook zeker invloed op wie ik ben.
quote:Onder het hedendaagse humanisme wordt een levensbeschouwing verstaan die de mens centraal stelt en uitgaat van de waarde van de mens (Latijn: humanus = 'menselijk').[1] Tijdens de renaissance waren er veel geleerden die pas in de 19e eeuw "humanisten" werden genoemd. Dit woord werd afgeleid van het Italiaanse umanista = "docent Latijnse letteren" of humaniora. Deze geleerden meenden dat door een vernieuwde studie van de Griekse en Romeinse klassieken de westerse beschaving tot op haar bronnen kon worden teruggevoerd. In deze oudste betekenis is het humanisme een historisch fenomeen. Als levensbeschouwing ziet het hedendaagse humanisme zichzelf als de erfgenaam van een verandering van het wereldbeeld die door de renaissance-humanisten werd ingezet, zowel op intellectueel als op religieus terrein. De invloed van zijn humanitaire en seculiere gedachtegoed op het socialisme en het liberalisme is groot, terwijl het humanisme zelf als georganiseerde levensbeschouwing geen grote aanhang heeft.
Ik ben niet zozeer 'afgestudeerd' op het christelijke geloof. Ik ben afgestudeerd met 'journalistiek' door een historisch-wetenschappelijke documentaire over Jezus te maken met geleerden.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:31 schreef poldergeist het volgende:
Interessant verhaal Koning David. Ik blijf het moeilijk vinden als rationeel denkend mens om zoiets spiritueels als God te ervaren of te beredeneren. Knap dat jij dat wel kunt en toch rationeel in het leven staat, lijkt mij zo. Ik heb ook begrepen dat je afgestudeerd bent op het christelijke geloof (heb je vermoedelijk al vaker verteld). Bij welke opleiding deed je dat precies?
Nog niet. Hij komt denk ik wel vroeg of laat op internet.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:40 schreef poldergeist het volgende:
Heb je daar een link van? Lijkt me interessant naast al die geloof bashende media op youtube.
Bij welke kerkelijk stroming hoor je eigenlijk?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:41 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nog niet. Hij komt denk ik wel vroeg of laat op internet.
Dan valt er buiten de wiskunde niet zoveel zekerheid voor je te vinden.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:48 schreef Opkloter het volgende:
Niet gelovig.
Ik geloof sowieso niet in een god, ik kan namelijk niet geloven in dingen die niet te bewijzen zijn.
ik bedoel vooral religieuze dingen, zoals geesten,hiernamaals enzoquote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan valt er buiten de wiskunde niet zoveel zekerheid voor je te vinden.
Christelijke Gereformeerd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijke_Gereformeerde_Kerkenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:10 schreef poldergeist het volgende:
[..]
Bij welke kerkelijk stroming hoor je eigenlijk?
Heel mooi verhaal Koningdavid, ik herken delen ervan wel in mijzelf.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:14 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Christelijke Gereformeerd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijke_Gereformeerde_Kerken
Wat denk jij dan van het argument: Welk geloof je aanhangt, hangt met name af van de geografische ligging van het land waarin je bent opgegroeid?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:48 schreef koningdavid het volgende:
Ik ben christen dus.
Aangezien ik rationeel ingesteld ben, ben ik altijd geïnteresseerd in de argumenten voor en tegen het christendom. Dit heeft mij enkel gesterkt in het geloof.
Kom kom kom Iblis. Moskeebezoek stagneert. Dat komt enkel alleen omdat de moslims ook werken en naar school gaan. Maar wanneer ik een vrijdaggebed wil bidden, bidt ik altijd in de gang of bij de deur omdat het propvol is. Tijdens de Ramadan heb je 5 arena's vol nodig om de moslims te laten biddenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je ziet nu al dat moskeebezoek afneemt. Dat impliceert natuurlijk niet direct ongeloof, maar wel eenzelfde verandering in geloofsbeleving (meer individualisering), als in het Christendom, die inderdaad die openlijke geloofsafval mogelijk kan maken.
Moskeebezoek is afgenomen volgens het CBS.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:30 schreef Meki het volgende:
[..]
Kom kom kom Iblis. Moskeebezoek stagneert. Dat komt enkel alleen omdat de moslims ook werken en naar school gaan. Maar wanneer ik een vrijdaggebed wil bidden, bidt ik altijd in de gang of bij de deur omdat het propvol is. Tijdens de Ramadan heb je 5 arena's vol nodig om de moslims te laten bidden![]()
Moskeebezoek stagneert en zal niet behoorlijk afnemen. Het zal zelfs in de toekomst toenemen.
Dat wil niet zeggen dat ze van hun geloof vallen, maar er zijn wel parallellen te vinden hoe ook het islamitische geloof een veel individuelere en minder traditionele invulling krijgt.quote:Rotterdam, 29 juli. De ontkerkelijking in Nederland zet zich voort, ook in de islam. Steeds minder moslims in Nederland bezoeken een moskee. Het aantal gelovigen dat minimaal een keer per maand naar een moskee gaat, is in tien jaar met 12 procentpunt afgenomen: van 47 naar 35 procent.
[…]
Bij het katholieke en protestantse volksdeel noemen meer mannen dan vrouwen zichzelf kerkelijk (56 procent), bij de moslimgemeenschap zijn juist meer vrouwen gelovig. Vier op de vijf niet-westerse allochtonen noemt zichzelf ‘kerkelijk’, ruim de helft (52 procent) van hen is vrouw. Moskeebezoek is weer vooral een mannenaangelegenheid: 34 procent van de islamitische mannen bezoekt wekelijks of vaker de moskee. Bij de islamitische vrouwen is dat nog geen 15 procent. Vorig jaar ging de helft van de moslimbevolking bijna nooit of nooit naar de moskee. Een kwart van de moslims gaat wekelijks of vaker.
Bron: NRC.
Tijdens Pasen en Kerst zit de kerk ook altijd ineens volquote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:30 schreef Meki het volgende:
[..]
Kom kom kom Iblis. Moskeebezoek stagneert. Dat komt enkel alleen omdat de moslims ook werken en naar school gaan. Maar wanneer ik een vrijdaggebed wil bidden, bidt ik altijd in de gang of bij de deur omdat het propvol is. Tijdens de Ramadan heb je 5 arena's vol nodig om de moslims te laten bidden![]()
Moskeebezoek stagneert en zal niet behoorlijk afnemen. Het zal zelfs in de toekomst toenemen.
Vrijdagsgebed en Ramadan zijn anders dan Suikerfeest en Offerfeest. Bij deze twee Islamitische feestdagen heb je geen moskeeen nodig, maar grote zalen.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 12:21 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Tijdens Pasen en Kerst zit de kerk ook altijd ineens vol
Maar dan heeft Iblis toch wel gelijk? "Afnemen" is wat anders dan "stagneren".quote:Op zondag 24 januari 2010 18:14 schreef Meki het volgende:
[..]
Vrijdagsgebed en Ramadan zijn anders dan Suikerfeest en Offerfeest. Bij deze twee Islamitische feestdagen heb je geen moskeeen nodig, maar grote zalen.
Doe je ook nog wat leuksquote:Op vrijdag 22 januari 2010 01:48 schreef Meki het volgende:
Ik ben Islamitisch geboren, Islamitisch opgevoed en zal Islamitisch leven en zal tot mijn laatste dag Islamitisch zijn. Ik zal Islamitisch dood gaan en ik zal altijd Islamitisch blijven en zijn.
Ik ga het voor hiernamaals. Dit leven is voor mij een examen, een test en de dood is hier echt om de hoek. Ik probeer al mijn daden zuiver en Islamitisch te gaan doen. Ik heb de jodendom en christendom bestudeerd dat voel ik mij niet thuis. Als moslim erken ik Jezus als een belangrijke profeet en erken ik profeet Mohammed vzmh als de finaleprofeet. Geen geloof hebben is voor mij duidelijk geen optie omdat je niet gelooft in het hiernamaals en duidelijk gaat voor dit korte en onzekere leven die altijd beeindigd kan worden. Verder lees ik en reciteer ik de Koran dagelijks, bid ik dagelijks en luister wekelijks naar lezingen vanuit Arabische wereld maar ook naar Nederlandse lezingen op internet en bij moskeeen. Verder lees ik veel boeken over de Islam.
Islam is voor mij de ware geloof en ben er dagelijks elke uur ermee bezig zodat ik maar de paradijs in kan gaan voor het eeuwige leven en Allah tevreden stel.
Dit was mijn levensbeschouwing en mijn religie
Misschien heeft niet iedereen hetzelfde idee wat "een leuk leven" is als jij. Ik zeg es iets geks.quote:Op maandag 25 januari 2010 19:14 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Doe je ook nog wat leuks
Wat een kutleven moet jij hebben zeg
met vallen en opstaan komen ze er wel:quote:Op maandag 25 januari 2010 16:05 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe moslimgemeenschappen hiermee om zullen gaan. Ik kan me nog posts hier in WFL herinneren toen Triggershot openlijk afstand nam van de Islam waarin met zoveel ongeloof werd gereageerd dat ik het idee kreeg dat de mensen die die posts neerzetten in hun eigen wereldje leven. Nu zal dat niet helemaal representatief zijn natuurlijk, maar het idee dat er meer en meer moslims hun geloof vaarwel zeggen zal misschien nog wel moeilijk te verkroppen worden. Ook omdat het je eigen geloof natuurlijk relativeert.
Heeft Triggershot afstand genomen van de Islam dan?quote:Op maandag 25 januari 2010 16:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dan heeft Iblis toch wel gelijk? "Afnemen" is wat anders dan "stagneren".
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe moslimgemeenschappen hiermee om zullen gaan. Ik kan me nog posts hier in WFL herinneren toen Triggershot openlijk afstand nam van de Islam waarin met zoveel ongeloof werd gereageerd dat ik het idee kreeg dat de mensen die die posts neerzetten in hun eigen wereldje leven. Nu zal dat niet helemaal representatief zijn natuurlijk, maar het idee dat er meer en meer moslims hun geloof vaarwel zeggen zal misschien nog wel moeilijk te verkroppen worden. Ook omdat het je eigen geloof natuurlijk relativeert.
Waarom neem jij aan dat ik een kutleven heb?quote:Op maandag 25 januari 2010 19:14 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Doe je ook nog wat leuks
Wat een kutleven moet jij hebben zeg
Je post getuigt niet van veel intelligentie. Ik kan alleen maar zeggen dat ik respect heb voor Meki en zijn manier van zijn geloof betuigen.quote:Op maandag 25 januari 2010 19:14 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Doe je ook nog wat leuks
Wat een kutleven moet jij hebben zeg
Ja, zover ik weet wel, maar dat moet hij zelf maar zeggen.quote:Op maandag 25 januari 2010 21:03 schreef Meki het volgende:
[..]
Heeft Triggershot afstand genomen van de Islam dan?
Hierboven in de OP geeft hij alleen aan dat hij nog steeds zoekende is.
Wat me opvalt is dat jij nogal wat nadruk legt op het "hiernamaals", iets wat ik zelf toch wel een ietwat vreemde nadruk vindt bij religies. Maar dat zou een eigen topic waard zijn.quote:Ik ben moslim en ik ben ook zoekenden, alleen ben ik zoekende in een van de 73 wegen van de islam, die de ware islam is.
Het hiernamaals is uiteindelijk hetgeen wat telt in onder andere de Islam en het Christendom. God dienen hier op aarde, en na de dood het eeuwige leven in het paradijs.quote:Op maandag 25 januari 2010 21:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, zover ik weet wel, maar dat moet hij zelf maar zeggen.
[..]
Wat me opvalt is dat jij nogal wat nadruk legt op het "hiernamaals", iets wat ik zelf toch wel een ietwat vreemde nadruk vindt bij religies. Maar dat zou een eigen topic waard zijn.
Komt ie nog?quote:Op donderdag 21 januari 2010 23:17 schreef Haushofer het volgende:
Er is me al een paar keer gevraagd wat precies mijn relatie met de bijbel en het Christendom is, dus ik zal es een goed antwoord voor mezelf proberen te formuleren en het hier ook neerzetten![]()
Wat vind je zo waardeloos aan de oerknaltheorie?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 01:07 schreef Grimmson het volgende:
Hoe is het hele universum dan ontstaan?... Ik zou je het niet kunnen zeggen, maar die oerknal theorie vind ik in ieder geval echt waardeloos. Misschien was het dan wel een verveelde god geweest die opeens een geniaal plan kreeg: Weet je wat ik ga doen?! Ik maak een universum!... Ja god moet je doen!...![]()
Dat had ik inderdaad nog moeten formuleren.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 01:27 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wat vind je zo waardeloos aan de oerknaltheorie?
Dat de oerknal uit het niets zou zijn ontstaan is een bekende misinterpretatie van wat de wetenschap hierover zegt. Geen enkel wetenschapper beweert dat namelijk.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 09:34 schreef Grimmson het volgende:
Maar dat er uit het niets iets ontstaan is gaat er bij niet in. Ik vind het volkomen onlogisch en inspiratie loos verzonnen. Ik zou je verder ook niet kunnen vertellen hoe het dan wel ontstaan is of een theorie daarover.
Wat dan wel?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 10:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat de oerknal uit het niets zou zijn ontstaan is een bekende misinterpretatie van wat de wetenschap hierover zegt. Geen enkel wetenschapper beweert dat namelijk.
Dit vind ik dus weer heel moeilijk, ik kan de zin niet vinden in al die leefregeltjes van de islam, maar ook die van het christendom en het jodendom kan ik me niet mee verenigen.quote:Op maandag 25 januari 2010 21:05 schreef Meki het volgende:
[..]
Waarom neem jij aan dat ik een kutleven heb?
Mijn echte leven begint pas na het hiernamaals. Ik zie deze wereld als een tussenstop op een centraal station, wachtend op een trein die mij naar mijn bestemming brengt op de juiste tijdstip.
Tot die tijd ben ik bezig om mijn leven als een moslim te belijden. Tot die tijd doe ik mee met de Nederlandse samenleving door o.a. te werken en te studeren. Tot die tijd zet ik mij voor vrede en voor saamhorigheid voor alle mensen.
Daar lopen de ideeen over uiteen. Het valt, in elk geval op het moment, niet mee om daar iets zinnigs over te zeggen. Stephen Hawking had een aardig idee over een soort botsing in andere dimensies. Een ander idee is dat de oerknal het gevolg is geweest van een instortend universum. Maar meer dan ideeen zijn het vooralsnog niet. Er zijn nog geen verifieerbare hypotheses over.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 10:43 schreef Grimmson het volgende:
Wat dan wel?
Ja, hij komt nog, maar ik heb het nu ook druk met andere zaken en wil er wel even goed over nadenkenquote:
Wat is er "inspiratieloos en onlogisch" aan een theorie die stoelt op zowel waarneming als theorie en die erg mooi overeenkomt met waarnemingen?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 09:34 schreef Grimmson het volgende:
[..]
Dat had ik inderdaad nog moeten formuleren.
Maar dat er uit het niets iets ontstaan is gaat er bij niet in. Ik vind het volkomen onlogisch en inspiratie loos verzonnen. Ik zou je verder ook niet kunnen vertellen hoe het dan wel ontstaan is of een theorie daarover.
Dat weet ik eigenlijk niet. "Oorzaak", of iets breder, "causaliteit", is in de fysica een intrinsieke eigenschap van ruimtetijd, en bij de oerknal werd nou juist ruimtetijd gevormd. Ik zag dat Ben Craps hier vandaag een artikeltje over heeft gepubliceerd,quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:17 schreef Molurus het volgende:
Over 1 ding zijn de wetenschappers het echter wel volmondig eens: de oerknal moet een oorzaak gehad hebben, en kwam als zodanig dus niet uit het niets.
Hm, dat is voor mij een nieuwe. Waarom zou causaliteit een exclusieve eigenschap zijn van ons universum? Als er zoiets bestaat als een multiversum, waarom zou causaliteit daarin niet bestaan? En hoe kunnen we daar eigenlijk iets zinnigs over zeggen?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat weet ik eigenlijk niet. "Oorzaak", of iets breder, "causaliteit", is in de fysica een intrinsieke eigenschap van ruimtetijd, en bij de oerknal werd nou juist ruimtetijd gevormd. Ik zag dat Ben Craps hier vandaag een artikeltje over heeft gepubliceerd,
The cosmological singularity problem
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat in de fysica het begrip "causaliteit" beschreven is in termen van ruimtetijd. Zonder ruimtetijd zou ik niet weten wat "causaliteit" zou moeten betekenen (een voorbeeldje is dat in de kwantumveldentheorie commutatoren altijd 0 zijn voor ruimtetachtige intervallen) Natuurlijk kun je dan de filosofische notie van causaliteit erbij slepen, maar ik weet niet zeker wat dat zou betekenen en of dat überhaupt zin heeft.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hm, dat is voor mij een nieuwe. Waarom zou causaliteit een exclusieve eigenschap zijn van ons universum?
Als het universum daadwerkelijk begonnen is uit een fysische singulariteit, en als we deze ook echt niet kunnen wegwerken, dan is de vraag "heeft het universum een oorzaak" niet te beantwoorden, en ik denk niet eens gedefinieerd.quote:1) Kunnen wij aantonen dat het universum geen enkele (andere?) oorzaak gehad kan hebben? Is dat uberhaupt theoretisch mogelijk? Het gebrek aan een aantoonbare verklaring is hiervoor ieg niet voldoende.
2) Stel dat wij 1) hard kunnen maken. Wat zegt dit dan eigenlijk over het bestaan van Goden?
En dan is er natuurlijk nog de ietwat paradoxale oneindige regressie: als een oneindige keten van oorzaak en gevolg vooraf ging aan vandaag, hoe komen we dan ooit bij vandaag uit? Over het kosmologische argument kun je hele topics volschrijven. Maar ik volsta voor het moment even met de observatie dat dit argument niets zegt over de oerknal in het bijzonder.
Ik denk eerlijk gezegd dat causaliteit meer een soort wiskundige wetmatigheid is, zoals ook het bestaan van priemgetallen onafhankelijk is van ruimtetijd. (Kan er theoretisch een universum bestaan waarin priemgetallen andere waarden hebben?)quote:Op dinsdag 26 januari 2010 12:32 schreef Haushofer het volgende:
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat in de fysica het begrip "causaliteit" beschreven is in termen van ruimtetijd. Zonder ruimtetijd zou ik niet weten wat "causaliteit" zou moeten betekenen (een voorbeeldje is dat in de kwantumveldentheorie commutatoren altijd 0 zijn voor ruimtetachtige intervallen) Natuurlijk kun je dan de filosofische notie van causaliteit erbij slepen, maar ik weet niet zeker wat dat zou betekenen en of dat überhaupt zin heeft.
Stel, je gooit alle beeldjes van een speelfim willekeurig door elkaar. Je kunt dan in theorie, zonder voorkennis en zonder de film daadwerkelijk af te spelen, de beeldjes in de juiste volgorde plaatsen. De samenhang tussen opeenvolgende beeldjes is er ook zonder dat je de film afspeelt.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 13:23 schreef RRGJL het volgende:
Hoe kan causaliteit dan los staan van (ruimte)tijd? Hoe kun je oorzaak en gevolg hebben zonder?
Ik wou zeggen. Priemgetallen kunnen weliswaar bestaan zonder ruimtetijd, maar niet zonder de benodigde getallen of operatoren. De opeenvolging in tijd van twee zaken is evenzo een essentieel onderdeel van causaliteit.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 13:23 schreef RRGJL het volgende:
Hoe kan causaliteit dan los staan van (ruimte)tijd? Hoe kun je oorzaak en gevolg hebben zonder?
Als je hier verder op in wilt gaan kun je er een topic over openen, maar we hebben hier in het verleden ook wel wat topics over gehadquote:Op dinsdag 26 januari 2010 13:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat causaliteit meer een soort wiskundige wetmatigheid is, zoals ook het bestaan van priemgetallen onafhankelijk is van ruimtetijd. (Kan er theoretisch een universum bestaan waarin priemgetallen andere waarden hebben?)
Je zou op zich een universum kunnen postuleren waarin causaliteit niet bestaat, maar het lijkt me dat zo'n universum a) altijd moet hebben bestaan, b) niet aan veranderingen onderhevig kan zijn, en c) derhalve volledig uniform is. "Theoretisch onmogelijk" durf ik hier nog net niet aan, maar als dit soort universa bestaan staan ze in elk geval geheel los van een eventueel multiversum.
Causaliteit impliceert juist dat een actie een reactie teweeg brengt. (in de 'juiste' volgorde dus)quote:Op dinsdag 26 januari 2010 13:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Stel, je gooit alle beeldjes van een speelfim willekeurig door elkaar. Je kunt dan in theorie, zonder voorkennis en zonder de film daadwerkelijk af te spelen, de beeldjes in de juiste volgorde plaatsen. De samenhang tussen opeenvolgende beeldjes is er ook zonder dat je de film afspeelt.
Op een soortgelijke wijze zie ik niet hoe tijd (en dan wel in de vorm zoals wij die kennen in de ruimtetijd van dit universum) een absolute vereiste is voor het bestaan van causaliteit op zich.
Uiteraard. Op dezelfde manier hebben priemgetallen een impliciete volgorde. Maar impliceert dat ook het bestaan van tijd?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 13:41 schreef RRGJL het volgende:
Causaliteit impliceert juist dat een actie een reactie teweeg brengt. (in de 'juiste' volgorde dus)
Als we het erover eens zijn dat causaliteit altijd in de juiste volgorde plaatsvindt, hoe kan iets dan causaal zijn zonder ruimte-tijd? Hoe kan er überhaupt sprake zijn van volgorde zonder tijd? Kaarten kunnen naast elkaar liggen, maar zelfs als ik ze niet beweeg moet ik ze 1 voor 1 bekijken om een volgorde te kunnen constateren. Dus tijd.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 13:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Uiteraard. Op dezelfde manier hebben priemgetallen een impliciete volgorde. Maar impliceert dat ook het bestaan van tijd?
@ Haushofer: je hebt helemaal gelijk. We dwalen af.
Waar baseer je dat op?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:16 schreef SilkenTofu het volgende:
Ik geloof trouwens niet dat ongelovigen branden in de hel. Ik geloof dat christenen eerst naar de hemel gaan en op de dag des oordeels zal iedereen die goed geleefd heeft ongeacht geloof een uitnodiging krijgen om alsnog de hemel te betreden.
Ik vraag me dan altijd af of de hand van de christelijke god verschilt van die van andere metafysische entiteiten, maar ik zal wel wat te cynisch zijn.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:16 schreef SilkenTofu het volgende:
Zonder geloof ben ik opgevoed, sinds een tijdje ben ik christelijk.
Ik heb Gods hand in mijn leven gevoeld toen ik er voor open ging staan.
Voor mij is God de maker van de engelen, het leven op aarde, de mensheid etc. God wil graag een relatie met mensen hebben, als een vader. Hij heeft het beste met mensen voor. Omdat het liefde is die die relatie bindt moet die geheel uit vrije wil zijn, omdat het anders geen liefde kan zijn.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:21 schreef Onverlaatje het volgende:
Ik vind het zelf net als de rest van de wereld het wel makkelijk om alles wat ik niet goed begrijp de hand van god te noemen, totdat ik het wel begrijp, alleen hoe omschrijven jullie god? Men praat er wel vaak over, maar het is me in mijn leven nog nooit duidelijk geworden hoe anderen hier precies over denken. Tot nu toe komt god op me over als nogal een vaag begrip.
En zou je alles wat wenselijk is moeten geloven, ongeacht of het waar is?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 15:00 schreef Grimmson het volgende:
We kunnen de vraag ook zo stellen: Wat wil je geloven?
Wil je dat er een god en een hiernamaals is of wil je dat het na je dood ook echt voorbij is?
Wil je een ander leven beginnen of wil je rond spoken?
Het lijkt me makkelijker als alles gewoon over is als je doodgaat om eerlijk te zijn, het zou toch wel een klein beetje naar zijn als het niet zo vrijblijvend blijkt te zijn als ik dacht, dat zou toch wel een grmmff moment opleveren...quote:Op dinsdag 26 januari 2010 15:00 schreef Grimmson het volgende:
We kunnen de vraag ook zo stellen: Wat wil je geloven?
Wil je dat er een god en een hiernamaals is of wil je dat het na je dood ook echt voorbij is?
Wil je een ander leven beginnen of wil je rond spoken?
Op meerdere teksten:quote:
toen ik niet geloofde had het begrip god voor mij niet echt inhoud, ook geen vorm, behalve dan de verhalen die ik ooit had gehoord maar niet in geloofde. ik vond het ook vaag, en ik wilde het begrip god echt wat vorm en inhoud geven en ben daar naar opzoek gegaan, opzoek naar de definitie van God. Toen ik eindelijk een voor mij duidelijke definitie had gevonden, een inhoud en een vorm, geloofde ik ook automatisch. Als je 'weet' wat god is, dan is die stap haast automatisch gezet (in tegenstelling tot alleen weten wat god NIET is). Echter, nu dat ik al een aantal jaar een believer ben, merk ik dat de definitie van god, zijn inhoud en vorm, aan het vervagen zijn. Wat ik dacht wat god was, is maar een fractie van wat ik als mens kan beseffen van God. God is meer, en het is onbeschrijflijk. Het is zo breed, zo diep, zo vol, - dat is iets wat ik ervaar met m'n hart.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:21 schreef Onverlaatje het volgende:
Ik vind het zelf net als de rest van de wereld het wel makkelijk om alles wat ik niet goed begrijp de hand van god te noemen, totdat ik het wel begrijp, alleen hoe omschrijven jullie god? Men praat er wel vaak over, maar het is me in mijn leven nog nooit duidelijk geworden hoe anderen hier precies over denken. Tot nu toe komt god op me over als nogal een vaag begrip.
Geloof je echt dat armen van Geest, dat dat EN vroeggestorven kinderen zijn EN mensen die onder satan geleeft hebben? Dat zijn toch twee heel verschillende soorten mensen?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 15:26 schreef SilkenTofu het volgende:
[..]
Op meerdere teksten:
Matt 5:3-11
3 Zalig de armen van geest,
want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
4 Zalig die treuren,
want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig de zachtmoedigen,
want zij zullen de aarde beërven.
6 Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig de barmhartigen,
want hun zal barmhartigheid geschieden.
8 Zalig de reinen van hart,
want zij zullen God zien.
9 Zalig de vredestichters,
want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.
10 Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil,
want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
11 Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil.
Zaligspreking, de armen van geest zijn de vroeggestorven kinderen of de mensen die onder satan leven (dus niet mét maar eronder)
Ik als gelovige ben al gerechtig vertroost etc., dit stukje gaat over mensen die God nog niet kennen, die mensen gaat God vertroosten en de hemel laten zien.
David zei in Psalm 56:9:
9 Mijn omzwerving hebt Gij te boek gesteld,
doe mijn tranen in uw kruik;
zijn zij niet in uw boek?
Naar mijn idee staat hier dus dat God van alle mensen boekjes bijhoudt, hij bewaart alle levensverhalen.
I
Ik geloof wat ik schreef inderdaad echt. Misschien niet letterlijk boeken zoals wij ze kennen hier op aarde, maar wel iets waarin onze levens beschreven zijn.quote:Op woensdag 27 januari 2010 17:51 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Geloof je echt dat armen van Geest, dat dat EN vroeggestorven kinderen zijn EN mensen die onder satan geleeft hebben? Dat zijn toch twee heel verschillende soorten mensen?
En denk je echt dat God een boek heeft, waar hij fouten en goede dingen in zet? Snap je niet dat David dit symbolisch bedoelt?
En ik geloof ook wel dat ook mensen die niet in God geloven in de Hemelen komen. Waarom denk je dat Jezus het onze Vader heeft geleerd, en daarin zei Hij expres: Vader die in de Hemelen zijt.
Daarmee bedoelde Hij in de Hemelsferen. Er zijn zeven Hemelsferen. Jakob zag bijvoorbeeld een trap, en vandaar zag hij Engelen gaan. Dat zijn die hemelsferen. Maar de vertalers maakten er: Hemel van. Een Hemel dus. Dat is om ons te laten denken dat er maar een is, en we dus enorm ons best moeten doen om er te komen.
Ik kan niet voor SilkenTofu spreken, maar vroeggestorven kinderen moet toch geestelijk opgevat worden? Dan word het vrij vertaald vroegverloren onschuld. Wie onder Satan leeft is zijn onschuld voorzeker kwijt, dat kan in een vroeg stadium gebeurd zijn of later. Hier hoeft dus niet perse een contradictie gelezen te worden.quote:Op woensdag 27 januari 2010 17:51 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Geloof je echt dat armen van Geest, dat dat EN vroeggestorven kinderen zijn EN mensen die onder satan geleeft hebben? Dat zijn toch twee heel verschillende soorten mensen?
Ik ben een mens en dat is gekomen omdat me moeder van iemand hield en daar mee een kind heeft gekregen Ik dus. Is dat een antwoord op je vraag? Want dat heeft verder niks met religie enz te maken.quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1398800/1/25#77093805]donderdag 21 januari 2010 Nu is mijn vraag : Wat ben jij, waarom en hoe is het zo gekomen?
Ja geestelijk inderdaad. De vroeggestorven kinderen (ook de kinderen die sterven voor of tijdens de geboorte) hebben geestelijk zich niet kunnen ontwikkelen zoals volwassenen dat kunnen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 06:11 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Ik kan niet voor SilkenTofu spreken, maar vroeggestorven kinderen moet toch geestelijk opgevat worden? Dan word het vrij vertaald vroegverloren onschuld. Wie onder Satan leeft is zijn onschuld voorzeker kwijt, dat kan in een vroeg stadium gebeurd zijn of later. Hier hoeft dus niet perse een contradictie gelezen te worden.
Hoe zie jij de ontwikkeling zoals die door God voor de mensen bedoelt is? Is dat het kennismaken met goed en kwaad, het aanleren van zondebesef? Of is dat het behouden van kinderlijke naïviteit, van kindse onwereldlijkheid? Of misschien wel allebei?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 10:40 schreef SilkenTofu het volgende:
[..]
Ja geestelijk inderdaad. De vroeggestorven kinderen (ook de kinderen die sterven voor of tijdens de geboorte) hebben geestelijk zich niet kunnen ontwikkelen zoals volwassenen dat kunnen.
Wie onder satan leeft wordt van God afgehouden, dat leven kan op vele manieren ingevuld worden (ook nog met genoeg goede dingen), dan maak je geen stukje van de ontwikkeling door die God voor de mensen bedoeld had.
Wie onder satan leeft kan best goede dingen met zijn leven doen, bijvoorbeeld inzetten voor hulpbehoevenden, gewoon een normaal leven hebben zonder echt slechte dingen etc.
Eerder het onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad. Daarvoor dien je er ook kennis mee te maken. Ik denk ook het leren kennen van God en Jezus en daar ook je leven naar vormen. God heeft altijd een relatie met mensen aan willen gaan. Besef van zonden is daarbij heel praktisch, omdat zondige dingen de relatie belemmeren tussen God en mens. God bestraft de zonde alleen niet meer, daar is Jezus voor gekruizigd. Maar zonde kan wel een muur opwerpen, door goed de relatie met God te onderhouden breek je die muur af.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 11:55 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Hoe zie jij de ontwikkeling zoals die door God voor de mensen bedoelt is? Is dat het kennismaken met goed en kwaad, het aanleren van zondebesef? Of is dat het behouden van kinderlijke naïviteit, van kindse onwereldlijkheid? Of misschien wel allebei?
Goed en kwaad wat is dat? Het bestaat denk ik niet. Ik houd meer van Ying en Yang tegengestelde krachten maar die wel op elkaar inwerken. Ik denk trouwens dat god zo een 15.000.000.000 jaar geleden is vertrokken. Gezien de huidige staat van zijn creaties. Mocht hij of zij trouwens daar een rol in gespeeld hebben?quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:53 schreef SilkenTofu het volgende:
[..]
Eerder het onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad. Daarvoor dien je er ook kennis mee te maken. Ik denk ook het leren kennen van God en Jezus en daar ook je leven naar vormen. God heeft altijd een relatie met mensen aan willen gaan. Besef van zonden is daarbij heel praktisch, omdat zondige dingen de relatie belemmeren tussen God en mens. God bestraft de zonde alleen niet meer, daar is Jezus voor gekruizigd. Maar zonde kan wel een muur opwerpen, door goed de relatie met God te onderhouden breek je die muur af.
Kun je dat toelichten? Het lijkt er verdacht veel op dat God zich zelfs niet bij uitzondering bemoeit met aardse zaken.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:53 schreef SilkenTofu het volgende:
God heeft altijd een relatie met mensen aan willen gaan.
Hoe je het ook went of keert, de letters zijn door mensen op papier gezet. Of wat Mohammed doorgaf het woord van God was mag je zelf invullen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 02:21 schreef Meki het volgende:
[..]
De Koran is niet geschreven door mensen maar het is geschreven door Allah
Koran= Woord van god openbaart aan de finaleprofeet Mohammed vrede zij met hem.
Maar jah jij mag het geloven of niet.
Het blijft een denkwerk..
Je hoort wel eens de stelling dat mensen ongeneeslijk religieus zijn. Ik denk dat jij, Haushofer dat ook bent, maar tegelijkertijd ook ongeneeslijk atheïstisch, teveel verweven in het methodische atheïsme van de moderne wetenschap om nog uit de voeten te kunnen met oude geloofszekerheden. Ik heb altijd het gevoel dat je een beetje in een spagaat zit als ik je (zeer gewaardeerde) bijdragen lees.quote:Op donderdag 21 januari 2010 23:17 schreef Haushofer het volgende:
Er is me al een paar keer gevraagd wat precies mijn relatie met de bijbel en het Christendom is, dus ik zal es een goed antwoord voor mezelf proberen te formuleren en het hier ook neerzetten
Nou, het punt is dat ik altijd al een erg sterk gevoel van fascinatie heb gevoeld voor heel veel dingen. Die fascinatie kan op verschillende manieren geuit worden; via wetenschap, maar ook via religie. In het judeachristelijke gedachtengoed lees ik hoe mensen die fascinatie hebben proberen te uiten, en dat vaak op een erg mooie manier. Dat maakt het niet waar natuurlijk, maar voor mij persoonlijk is die vraag niet zo belangrijk. Vragen als "bestaat God", "wat is God", "is de bijbel "waar"?" etc. zijn voor mij niet meer zulke interessante vraagstukken.quote:Op donderdag 4 februari 2010 12:36 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Je hoort wel eens de stelling dat mensen ongeneeslijk religieus zijn. Ik denk dat jij, Haushofer dat ook bent, maar tegelijkertijd ook ongeneeslijk atheïstisch, teveel verweven in het methodische atheïsme van de moderne wetenschap om nog uit de voeten te kunnen met oude geloofszekerheden. Ik heb altijd het gevoel dat je een beetje in een spagaat zit als ik je (zeer gewaardeerde) bijdragen lees.
Voor Moslims is het naast hun geloof ook een identiteit, en dat laatste is vooral een sterke factor en zit er in de hele samenleving in. Hoe weinig men ook praktiseert. Over het algemeen komen Moslims uit minder sterk geindividualiseerde culturen. Sociale harmonie en verhoudingen staan in sommige gevallen boven het individu als je dat vergelijkt met hoe het in Nederland gaat. Vooral West-Europa is heel erg individualistisch. Zo zie je Afrikaanse Christenen (van geboorte) veel minder snel van hun geloof afkeren omdat ook zij in bepaalde opzichten (cultureel gezien) dichter bij Moslims staan dan een Nederlandse Christen bijvoorbeeld. Zijn nog wel meer redenen op te noemen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:42 schreef mariox het volgende:
Wat mij opvalt is dat (niet alleen hier op fok!) mensen met een christelijke opvoeding heel vaak hun geloof in God verliezen na een bepaalde leeftijd. Dit komt in de islamitische kringen heel weinig voor. Je ziet wel bijvoorbeeld dat sommige moslims zijn/haar geloof op een heel laag pitje houd (geloof in een God en acceptatie dat de Mohammed (vzmh) de profeet van God is en verder ook heel weinig praktiseren). Maar daar blijft het meestal bij.
En ik vraag mij serieus (en oprecht) af hoe dat komt? En begrijp me niet verkeerd, dit is zeker geen poging om christenen te minachten in hun opvoedingsmethodes of wat dan ook. Ik wil het gewoon begrijpen.
Maar wat bedoel je dan met identiteit? Want moslim zijn is natuurlijk niet hetzelfde als zijnde joods geboren zijn.quote:Op donderdag 4 februari 2010 13:24 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Voor Moslims is het naast hun geloof ook een identiteit, en dat laatste is vooral een sterke factor en zit er in de hele samenleving in. Hoe weinig men ook praktiseert. Over het algemeen komen Moslims uit minder sterk geindividualiseerde culturen. Sociale harmonie en verhoudingen staan in sommige gevallen boven het individu als je dat vergelijkt met hoe het in Nederland gaat. Vooral West-Europa is heel erg individualistisch. Zo zie je Afrikaanse Christenen (van geboorte) veel minder snel van hun geloof afkeren omdat ook zij in bepaalde opzichten (cultureel gezien) dichter bij Moslims staan dan een Nederlandse Christen bijvoorbeeld. Zijn nog wel meer redenen op te noemen.
De WAARHEID zit in je hart, niet in boeken. Als jij geraakt wordt door iets, dan komt het omdat je hart erop reageert. Ik zit al 23 jaar in de kerk, maar heb nog nooit een preek gehoord die mijn hart raakte. Nog nooit. Omdat het mijn waarheid niet is. Terwijl er mensen zijn die er wel baat bij hebben, en het als waarheid zien. Als ze HUN waarheid maar niet willen opdringen aan anderen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:32 schreef Schonedal het volgende:
Wat is de ware godsdienst?
Is het christelijk geloof meer waar dan het mohammedanisme?
Is het soennisme meer waar dan het sjiisme?
Of benadert het hindoeisme het meest de waarheid?
Is er wel een ware godsdienst?
Is er wel een reden om godsdienstig te zijn?
Sorry voor mijn late reactie, ik als christen geloof wel in goed en kwaad. God, de goede engelen en de hemel-> goed. De gevallen engelen, waaronder lucifer-> kwaad.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 12:58 schreef Megumi het volgende:
[..]
Goed en kwaad wat is dat? Het bestaat denk ik niet. Ik houd meer van Ying en Yang tegengestelde krachten maar die wel op elkaar inwerken. Ik denk trouwens dat god zo een 15.000.000.000 jaar geleden is vertrokken. Gezien de huidige staat van zijn creaties. Mocht hij of zij trouwens daar een rol in gespeeld hebben?
Ik realiseer me ineens dat toen ik nog niet christen was ik berichtjes als de mijne las en dat ze me niks deden en ook niet kon begrijpen dat mensen in die dingen konden geloven. Om het nu helder uit te leggen zodat het wel te snappen is is voor mij ontzettend moeilijk, omdat ik als het ware met diezelfde berichtjes aankom waar ik eerder niks mee kon.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 15:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kun je dat toelichten? Het lijkt er verdacht veel op dat God zich zelfs niet bij uitzondering bemoeit met aardse zaken.
Wat ik niet snap is wat jij de laatste 23 jaar in de kerk te zoeken had.quote:Op zondag 7 februari 2010 12:20 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
De WAARHEID zit in je hart, niet in boeken. Als jij geraakt wordt door iets, dan komt het omdat je hart erop reageert. Ik zit al 23 jaar in de kerk, maar heb nog nooit een preek gehoord die mijn hart raakte. Nog nooit. Omdat het mijn waarheid niet is. Terwijl er mensen zijn die er wel baat bij hebben, en het als waarheid zien. Als ze HUN waarheid maar niet willen opdringen aan anderen.
Zelf ben ik ook geïnspireerd door boeddhisme. Rust vinden, baas zijn over je emoties, momenten hebben waarop je geen gedachten hebt. Dan ben je pas GEESTELIJK bezig, in mijn ogen dan he, een ander kan iets anders vinden![]()
Dat is het mooie van wel geloven in God, maar niet in een boek.
Kijk jij dan ook verder dan 'Dawkins werkelijkheid'? Verdiep je je ook in de argumenten van zijn tegenstanders, bijvoorbeeld?quote:Op woensdag 10 februari 2010 00:16 schreef steef360 het volgende:
mensen zijn doordrenkt met ideeen over hoe alles werkt of zou moeten zijn terwijl ze niet verder kijken dan hun eigen fantasie en 'hun eigen werkelijkheid' wat natuurlijk niet kan.
helaas niet in argumenten van gelovigen. mijn reden daarvoor is dat ik het simpelweg niet geloof. Dawkins heeft ook wel zijn vervelend kanten, zoals z'n collega's afkraken en hij heeft een onvolwassen manier van geloof afkraken die helemaal niet nodig is, omdat er ook goede kanten aan geloof zitten. maar Dawkins waarheid is niet echt zijn waarheid. hij somt gewoon wetenschappelijke waarnemingen op en filosofische standpunten. hij laat je echter niet zelf een oordeel geven over die standpunten, zoals dat wel zou moeten. hij dringt meer gewoon zijn standpunten daarin op. maar zoals je zelf denk ik ook wel weet is Dawkins een voorvechter van het 'Atheisme' en is daarin vrij ongenuanceerd.quote:Op woensdag 10 februari 2010 00:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Kijk jij dan ook verder dan 'Dawkins werkelijkheid'? Verdiep je je ook in de argumenten van zijn tegenstanders, bijvoorbeeld?
Dawkins richt zich bijna uitsluitend op 'wat is wel of niet waar' en niet zozeer op 'wat is wel of niet wenselijk' of 'wat moeten wij daarvan vinden?'quote:Op woensdag 10 februari 2010 17:43 schreef steef360 het volgende:
helaas niet in argumenten van gelovigen. mijn reden daarvoor is dat ik het simpelweg niet geloof. Dawkins heeft ook wel zijn vervelend kanten, zoals z'n collega's afkraken en hij heeft een onvolwassen manier van geloof afkraken die helemaal niet nodig is, omdat er ook goede kanten aan geloof zitten. maar Dawkins waarheid is niet echt zijn waarheid. hij somt gewoon wetenschappelijke waarnemingen op en filosofische standpunten. hij laat je echter niet zelf een oordeel geven over die standpunten, zoals dat wel zou moeten. hij dringt meer gewoon zijn standpunten daarin op. maar zoals je zelf denk ik ook wel weet is Dawkins een voorvechter van het 'Atheisme' en is daarin vrij ongenuanceerd.
Ik ben meerdere malen in mijn hart geraakt door lezingen en preken!quote:Op zondag 7 februari 2010 12:20 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
De WAARHEID zit in je hart, niet in boeken. Als jij geraakt wordt door iets, dan komt het omdat je hart erop reageert. Ik zit al 23 jaar in de kerk, maar heb nog nooit een preek gehoord die mijn hart raakte. Nog nooit. Omdat het mijn waarheid niet is. Terwijl er mensen zijn die er wel baat bij hebben, en het als waarheid zien. Als ze HUN waarheid maar niet willen opdringen aan anderen.
Zelf ben ik ook geïnspireerd door boeddhisme. Rust vinden, baas zijn over je emoties, momenten hebben waarop je geen gedachten hebt. Dan ben je pas GEESTELIJK bezig, in mijn ogen dan he, een ander kan iets anders vinden![]()
Dat is het mooie van wel geloven in God, maar niet in een boek.
Als je je kapot wilt lachen ja.quote:Op donderdag 11 februari 2010 00:16 schreef Sattyagraha het volgende:
In reactie op bovenstaande posts:
http://www.expelledthemovie.com/aboutthemovie.php
Zeker het kijken waard als verdieping
Vertel?quote:Op donderdag 11 februari 2010 07:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je je kapot wilt lachen ja.
Ja natuurlijk preken ze voor hun eigen parochie, ze geven een tegen geluid. Maar hun betoog, dat je als wetenschapper die ID overweegt niet serieus genomen wordt en zelfs tegen gewerkt wordt in Amerika is wel waarheid.quote:Op donderdag 11 februari 2010 10:45 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
het is ID/creationistische propaganda die nauwelijks tot geen basis heeft in wetenschap
Was dat eergister niet op TV? Ik heb met m'n huisgenoten echt gehuild van het gebrek aan kennis, niveau en opbouw van die docu.quote:Op donderdag 11 februari 2010 00:16 schreef Sattyagraha het volgende:
In reactie op bovenstaande posts:
http://www.expelledthemovie.com/aboutthemovie.php
Zeker het kijken waard als verdieping
Dat valt reuze mee en Behe mag natuurlijk gewoon rustig wetenschap beoefenen. Dat doet verder niet af aan het feit dat ID verder geen serieuze wetenschap is. Wat dat betreft sloeg de introductie voor een recente workshop de spijker op z'n kop.quote:Op donderdag 11 februari 2010 12:34 schreef koningdavid het volgende:
I
- Veel ID-geleerden zijn overduidelijk capabele wetenschappers met goede credentials. Dat ze afwijken van de norm hoeft ze volgens mij niet per definitie ongeschikt te maken om hun wetenschap op professioneel te blijven beoefenen (zie bijv. Michael Behe). In die zin heeft Expelled wel een punt, het lijkt erop dat sommige geleerden oneerlijk behandeld zijn vanwege hun opvattingen over ID.
quote:THE International Society of Protistologists (ISOP) organized a pre-meeting workshop entitled ‘‘Horizontal Gene Transfer and Phylogenetic Evolution Debunk Intelligent Design,’’ as part of the 1st North American Section meeting held June 11–13, 2009, at Roger Williams University, Bristol, RI, USA. This workshop focused on the acceptance of Darwinian evolution in the United States and the role of intelligent design (ID) in the ongoing controversy between scientific knowledge and popular belief. Intelligent design, a doctrine born in the 1980s, proposes that a ‘‘Designer’’ is responsible for the complexity in biological systems and that Darwinism cannot explain holistically the origin and evolution of the natural world, nor the intricate chemical assemblage of most organic structures (Forrest and Gross 2007; Padian and Matzke 2009). The workshop emphasized how to communicate evolutionary principles to student and public audiences by using examples of protistan evolution.
Ach dat valt nog best mee. Ik ben niet zo'n fan van Dawkins, maar het beeld dat van hem geschetst wordt is meestal nog een stuk negatiever dan het in werkelijkheid is. Verder is het natuurlijk enorm ironisch dat bij de première van een film die gaat over de vermeende uitsluiting van 'echte Christelijke wetenschappers' juist PZ Myers de toegang werd geweigerd.quote:- Dat Dawkins en P.Z. Myers een stel 'horken' zijn is niets nieuws, daar had ik deze docu ook niet voor nodig.
Wat zijn wetenschappelijke denkers?quote:Op donderdag 11 februari 2010 11:42 schreef Sattyagraha het volgende:
Daarbij laten ze ook zien dat Dawkins ook maar wat ouwehoert. Hij doet de aanname dat leven op darwinistische wijze is ontstaan maar kan dat vervolgens niet bewijzen. Dat is toch geen wetenschap? Dat is hetzelfde als het vliegende macaroni monster.
Edit: Grappig dat zo veel wetenschappelijke denkers hem achterna lopen.
Het is vast aangedikt, maar toch niet alle verhalen uit de film over het 'expelled' zijn van deze geleerden zullen helemaal onzin zijn?quote:
Het lijkt me best een aardige, vriendelijke man. Hij is een uitmuntende wetenschapper en begenadigd schrijver bovendien. Alleen als het over religie gaat heeft hij ze niet allemaal op een rijtje, dat is mij wel duidelijk geworden.quote:Op donderdag 11 februari 2010 12:53 schreef Monolith het volgende:
Ach dat valt nog best mee. Ik ben niet zo'n fan van Dawkins, maar het beeld dat van hem geschetst wordt is meestal nog een stuk negatiever dan het in werkelijkheid is.
Klopt, dat is zeker ironisch en hypocriet. Het is dan ook wel weer ironisch en hypocriet dat Dawkins Expelled zo schandalig vindt maar Religulous wel een 'aanrader' vindt.quote:Op donderdag 11 februari 2010 12:53 schreef Monolith het volgende:
Verder is het natuurlijk enorm ironisch dat bij de première van een film die gaat over de vermeende uitsluiting van 'echte Christelijke wetenschappers' juist PZ Myers de toegang werd geweigerd.
Het zijn 5 mensen die zogenaamd slachtoffer zijn geworden van de evolutionaire inquisitie. 2 of 3 hebben simpelweg geen contractverlenging of financiering gekregen. Eentje werkt nog steeds gewoon, maar kreeg alleen wat kritiek op internet en een ander werkt ook nog gewoon, maar moest expliciet op z'n websiteje (dat door de uni gehost werd) vermelden dat de opvattingen niet die van de universiteit waren.quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:00 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het is vast aangedikt, maar toch niet alle verhalen uit de film over het 'expelled' zijn van deze geleerden zullen helemaal onzin zijn?
Die heb ik zelf nog nooit gezien, maar dat is toch gewoon een beetje satire?quote:Klopt, dat is zeker ironisch en hypocriet. Het is dan ook wel weer ironisch en hypocriet dat Dawkins Expelled zo schandalig vindt maar Religulous wel een 'aanrader' vindt.
Hmm... ok. Al vond ik het fragment met die ene collega van Gonzales wel grappig. Hij zei in het interview dat hij Gonzales wel 'een prima kerel' vond terwijl hij hem in een e-mail voor 'idioot' had uitgemaakt. Toen ze hem daarmee confronteerden wist hij ook niet echt waar hij moest kijken. Er zullen vast dingen gespeeld hebben, maar in hoeverre ze echt 'vervolgd' zijn weet ik niet.quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het zijn 5 mensen die zogenaamd slachtoffer zijn geworden van de evolutionaire inquisitie. 2 of 3 hebben simpelweg geen contractverlenging of financiering gekregen. Eentje werkt nog steeds gewoon, maar kreeg alleen wat kritiek op internet en een ander werkt ook nog gewoon, maar moest expliciet op z'n websiteje (dat door de uni gehost werd) vermelden dat de opvattingen niet die van de universiteit waren.
Ja. Het idee komt op het volgende neer: "laten we zoveel mogelijk domme gelovigen interviewen om zo te onderbouwen dat geloof voor domme mensen is". Zo ongeveer de enige intelligente gelovige die aan het woord komt is Francis Collins. Hij wordtonder valse voorwendselen naar het interview gelokt, vervolgens ondervraagd over bijbelwetenschappen en in de film zelf schandalig kortgeknipt.quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:23 schreef Monolith het volgende:
Die heb ik zelf nog nooit gezien, maar dat is toch gewoon een beetje satire?
Als mij publiekelijk wordt gevraagd wat ik van een collega vind, zou ik het ook vrij vervelend vinden om geconfronteerd te worden met een e-mail waarin ik die persoon een idioot noemde. Gonzales was de 5e die was afgewezen bij een totaal van 13 soortgelijke aanvragen. Niet bepaald een unicum dus, maar het is makkelijker om de schuld te leggen bij oneerlijke vervolging dan jezelf af te vragen of je misschien gewoon niet goed genoeg bent natuurlijk.quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hmm... ok. Al vond ik het fragment met die ene collega van Gonzales wel grappig. Hij zei in het interview dat hij Gonzales wel 'een prima kerel' vond terwijl hij hem in een e-mail voor 'idioot' had uitgemaakt. Toen ze hem daarmee confronteerden wist hij ook niet echt waar hij moest kijken. Er zullen vast dingen gespeeld hebben, maar in hoeverre ze echt 'vervolgd' zijn weet ik niet.
Dat akkefietje met Dawkins en Myers was niet eens zo erg, maar gewoon hilarisch in de context van de film. Wat betreft het misleiden van mensen voor een interview, dat werd ook gedaan in Expelled.quote:[..]
Ja. Het idee komt op het volgende neer: "laten we zoveel mogelijk domme gelovigen interviewen om zo te onderbouwen dat geloof voor domme mensen is". Zo ongeveer de enige intelligente gelovige die aan het woord komt is Francis Collins. Hij wordtonder valse voorwendselen naar het interview gelokt, vervolgens ondervraagd over bijbelwetenschappen en in de film zelf schandalig kortgeknipt.
Dit is zeer onetische journalistiek. Nog veel schandaliger dan wat men in Expelled bij Dawkins en Myers deed. Dat Dawkins hier niet afstand van neemt maar het zelfs promoot, is tekenend. En alsof dat nog niet genoeg was kreeg Bill Maher de 'Richard Dawkins award'voor zijn "brilliant film". Dawkins is een hypocriete druif.
Dat is waar, ik weet daar ook het fijne niet van. Het lijkt me alleen sterk dat alle voorbeelden onzin zijn. Maar goed, echt veel waarde hecht ik er ook niet aan. Ik been ID'er en ik vind het niet zo interessan om in al die persoonlijke dossiers te gaan duiken.quote:Op donderdag 11 februari 2010 14:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als mij publiekelijk wordt gevraagd wat ik van een collega vind, zou ik het ook vrij vervelend vinden om geconfronteerd te worden met een e-mail waarin ik die persoon een idioot noemde. Gonzales was de 5e die was afgewezen bij een totaal van 13 soortgelijke aanvragen. Niet bepaald een unicum dus, maar het is makkelijker om de schuld te leggen bij oneerlijke vervolging dan jezelf af te vragen of je misschien gewoon niet goed genoeg bent natuurlijk.
Dat gaf ik al aan. Maar in Religulous gebeurt het dus net zo, zo niet erger nog. Dawkins zou afstand moeten nemen van die film, maar hij promoot hem en waardeert het zelfs met een prijs. Dit is ongelooflijk hypocriet van Dawkins, dat zul je toch wel met mij eens zijn?quote:Op donderdag 11 februari 2010 14:53 schreef Monolith het volgende:
Dat akkefietje met Dawkins en Myers was niet eens zo erg, maar gewoon hilarisch in de context van de film. Wat betreft het misleiden van mensen voor een interview, dat werd ook gedaan in Expelled.
En met wereld bedoel je mensen neem ik aan toch? dan ben ik het helemaal met je eens:Dquote:Op woensdag 10 februari 2010 17:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
De wetenschap en wetenschappers zoals Dawkins houden zich vooral bezig met 'is' en niet met 'ought'. De wetenschap kan ons niet vertellen hoe de wereld zou moeten zijn. Het is overigens niet duidelijk of er andere disciplines zijn die dat wel kunnen. Een doel kan moeilijk zichzelf rechtvaardigen.
Dan kom je dicht in de buurt van Allah. Alleen de christelijke God is/was dat toch ook oorspronkelijk, totdat de 3 eenheid in het spel werd toegevoegd in de 3e eeuw ofzo?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 01:59 schreef koffiegast het volgende:
Atheist zoals meesten zouden zeggen. Ik geloof niet in een god zoals elke gelovige dat ziet. Het enige waar ik het concept god evt aan zou toe kunnen schrijven is een zogenaamde natuurwet die energie/massa/tijd/etc in zijn eentje aanspeelt. Maar zo'n menselijk figuur? Nee, onmogelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |