Is dat wel studeren? Of is dat bijscholen? Want in dat geval heb ik doorlopend wel gestudeerd eigenlijkquote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:05 schreef TheFrankey het volgende:
Ik ben al jaren van school maar studeer nog om de zoveel tijd voor certificaten en nieuwe kennis van producten
Momenteel ben ik bezig met afstuderen. Heb een bedrijf gevonden waarvoor ik een functiewaarderingssysteem ga opzetten. Welke modellen en tools ik daarvoor ga gebruiken, is het hoofdonderwerp van mijn onderzoek.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:05 schreef TheFrankey het volgende:
misschien ook leuk om te vermelden waarom je nog bezig bent en waarmee
Ik ben al jaren van school maar studeer nog om de zoveel tijd voor certificaten en nieuwe kennis van producten
Ook voltijd opleidingen? Bij deeltijd is het altijd al geweestquote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:24 schreef Dawwa het volgende:
Tegenwoordig is dat de normaalste zaak van de wereld.
Veel eerstejaars klassen zitten vaak ook vol met 20plussers in plaats van 18 en 17 jarigen.
Toen ik vorig jaar begon aan mijn voltijd HBO opleiding had ik maar 5 klasgenoten van 17/18/19. De overige 15 waren ergens tussen de 21 en 23..quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:29 schreef sanger het volgende:
[..]
Ook voltijd opleidingen? Bij deeltijd is het altijd al geweest
Ik kijk ook niet vreemd op van oudere studenten. Maar ik wil zeker niet zeggen dat het normaal (lees: anders dan gewoonlijk) is om boven je twintigste aan het HBO/WO te beginnen. Er zijn er bij ons maar weinig boven die ouder zijn dan 25 als ze afstuderen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:24 schreef Dawwa het volgende:
Tegenwoordig is dat de normaalste zaak van de wereld.
Veel eerstejaars klassen zitten vaak ook vol met 20plussers in plaats van 18 en 17 jarigen.
Toen ik van het mbo kwam en een hbo-opleiding ging volgen, dacht ik dat ik oud was (bijna 19) in vergelijking met mensen die van de havo kwamen (17~). Wat bleek? De gemiddelde leeftijd in mijn klas was 22. Ik had zelfs iemand in de klas die 35 was. Er werd niet heel raar op gereageerd.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 01:01 schreef RRGJL het volgende:
Bij ons op het HBO weer wel (veel 20+), maar dat was dan ook een februari-instroom. Denk dat daar de gemiddelde leeftijd sowieso hoger ligt.
Ikzelf studeer ook nog wel tot een haartje of 28. Begin pas op mijn 23ste met WOBoeit me op zich helemaal niet, nu kan het nog.
HvA??quote:Op zaterdag 16 januari 2010 01:01 schreef RRGJL het volgende:
Bij ons op het HBO weer wel (veel 20+), maar dat was dan ook een februari-instroom. Denk dat daar de gemiddelde leeftijd sowieso hoger ligt.
Ikzelf studeer ook nog wel tot een haartje of 28. Begin pas op mijn 23ste met WOBoeit me op zich helemaal niet, nu kan het nog.
Ah, ivm de februari instroom dacht ik datquote:
Ik ben 24 en net gestart met deeltijd BEquote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:05 schreef sanger het volgende:
Ik ben bijna 29 en ga over twee weken beginnen met een HBO deeltijdstudie BE![]()
Nog geen ervaringen dus
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:57 schreef Leonidas82 het volgende:
wie van jullie is reeds de 25 gepasseerd en studeert nog? Ik zit nu in de 4e van mijn studie en studeer in mei af, ik ben dan 27 jaar! Aangezien het studeren me super bevalt ga ik na mijn opleiding wellicht een deeltijd-studie nog volgen.
Ben vooral benieuwd naar overige 'oudere' studenten en hun ervaringen
Zelfde situatie. Was ook 19 toen ik naar het HBO ging.. begon wel in de 2e dus dat scheelde weer een jaartje. Ben niet de jongste, maar zeker niet de oudste (ben nu 21 en 4e jaars). Leeftijd bij ons zit tussen de 20 en de 28..quote:Op zaterdag 16 januari 2010 11:02 schreef Leucopterus het volgende:
[..]
Toen ik van het mbo kwam en een hbo-opleiding ging volgen, dacht ik dat ik oud was (bijna 19) in vergelijking met mensen die van de havo kwamen (17~). Wat bleek? De gemiddelde leeftijd in mijn klas was 22. Ik had zelfs iemand in de klas die 35 was. Er werd niet heel raar op gereageerd.![]()
Ik hoor het ook veel vaker van kennissen die op latere leeftijd (25+) nog naar de universiteit gaan. Het is niet meer zo raar als vroeger om 'laat' te beginnen.![]()
Ikzelf hoop mijn master trouwens binnen te halen op mijn 23e.
Inderdaadquote:Op zondag 17 januari 2010 10:25 schreef sanger het volgende:
Inderdaad ook wel leuk om er bij te vermelden waarom je wat ouder bent en nog studeert![]()
quote:Op zondag 17 januari 2010 11:40 schreef RRGJL het volgende:
Hier:
Geen details, vooral omdat het te lang wordt, maar nogal een vervelende jeugd gehad (niet in de zin van seksueel misbruik of extreem geweld gelukkig).
Daardoor was ik al vrij jong depressief en ben ik op het VMBO terecht gekomen. Heb ik overigens altijd raar gevonden want mijn leraar in groep 8 heeft altijd gezegd dat ik meer kon dan ik liet zien; hoe kan hij me dan naar het VMBO laten gaan? Nou goed, daar zelfs nog afgezakt van T naar K, en ik heb toevallig een paar dagen geleden mijn rapport bekeken en de punten die ik daar haalde waren echt schandalig laag. 6jes en zevens.
Tijdens de hele middelbare schoolperiode ook nog slecht in mijn vel gezeten, vooral door ontzettend asociale klasgenoten. Toen naar het MBO, ICT maar omdat mijn vrienden dat ook gingen doen. Ik had me niet eens georiënteerd. (Wel was ik geinteresseerd in ICT, ik wist meer dan de meeste van mijn vrienden en heb op het MBO eigenlijk alleen maar wat over netwerken geleerd. De rest wist ik al).
Op het MBO ben ik het eerste jaar nog blijven zitten in verband met afwezigheid. Ik vond school gewoon klote, saai, langdradig. Nu achteraf gezien weet ik dat dit vooral te maken heeft gehad met te weinig uitdaging. Als je echter nog nooit een andere school mee hebt gemaakt dan ga je denken dat school gewoon saai is in het algemeen, en dat het aan je eigen karakter ten opzichte van school ligt.
Daarna ben ik gaan werken. In het laatste jaar kreeg ik eindelijk een idee van wat ik wilde gaan doen. Ik wilde psychologie gaan studeren, of iets van een combinatiestudie tussen psychologie en IT (AI).
Ik had besloten een colloquium doctum bij een HBO studie te gaan doen wanneer ik eenmaal 21 was, en tot dan toe dus gewoon werken.
Dat is allemaal gelukt, nu zit ik op het HBO. Dat ging in het begin allemaal heel goed, maar nu begin ik weer in te kakken. Het wordt weer saai. Weer veel herhaling. Hopelijk heb ik daar straks op het WO minder last van.
Ik doelde meer op het feit dat HBO/WO normaliter volgt op middelbare school (danwel P op HBO). Dan ben je dus ca. 19 als je er aan begint? En dus 23-24 als je het afrond.quote:Op zondag 17 januari 2010 11:48 schreef Maharbal het volgende:
Ikzelf hoor niet tot jouw doelgroep - ik ben op mijn 24e klaar met twee Masters terwijl ik zelfs een jaar heb verprutst - maar in de fiscaal juridische wereld is de gemiddelde leeftijd van starters op die arbeidsmarkt 28 jaar.
Puur om aan te geven dat het dus helemaal niet raar is.
Ik persoonlijk juich het zelf toe. Je bent nooit te oud om te leren.
Ik weet dat het elkaar opvolgt (ik was overigens 18 toen ik begon), maar ik wilde slechts aangeven dat die hogere leeftijden absoluut niet raar zijn, helemaal niet in bepaalde arbeidssferen.quote:Op zondag 17 januari 2010 12:10 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik doelde meer op het feit dat HBO/WO normaliter volgt op middelbare school (danwel P op HBO). Dan ben je dus ca. 19 als je er aan begint? En dus 23-24 als je het afrond.
Als je dan nu ouder bent dan 25 zijn onderweg wat jaartjes verloren gegaan
Ik word in juni 26 en hoop in september weer naar school te gaanquote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:07 schreef Pien85 het volgende:
Ik word in juli 25 en hoop vanaf september weer naar school te gaan
Ik was een zeer zeer vervelende puber en ging van Havo naar Mavo, om uiteindelijk op het VBO te belanden en met 2 vingers in mijn neus mijn examens te halen...quote:Op zondag 17 januari 2010 10:25 schreef sanger het volgende:
Inderdaad ook wel leuk om er bij te vermelden waarom je wat ouder bent en nog studeert![]()
I'll see your 25, and raise you 7. Na 10 jaar werken wil ik volgend schooljaar voltijd Sterrenkunde gaan doenquote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:07 schreef Pien85 het volgende:
Ik word in juli 25 en hoop vanaf september weer naar school te gaan
Dus dan blijft mijn antwoord:quote:Op woensdag 20 januari 2010 14:36 schreef lighted het volgende:
Voor de mensen die fulltime studeren en dus ouder zijn. Hoe combineren jullie dit qua inkomsten? Of wonen we allemaal nog thuis?;)
quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:19 schreef motorbloempje het volgende:
er naast werkenen zodra vriendlief is afgestudeerd ga ik íets minder aan het huishouden (wat nu al geen drol kost
) betalen
Bij mij gaat het bekostigd worden door mijn hoofdsponsor. Blijf mijn eigen huis behouden en daarnaast deeltijd werken.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:24 schreef lighted het volgende:
Ik snap dat je om inkomsten te genereren sowieso ernaast moet werken.. gaat mij om de combinatie. Fulltime werken + deeltijd school? Fulltime school + deeltijd werken?....................... Of dat je thuis woont en niet zó bepalend is wat voor inkomsten je hebt.
Ik krijg betaald om te studeren en woon in een eigen koophuis.quote:Op woensdag 20 januari 2010 14:36 schreef lighted het volgende:
Voor de mensen die fulltime studeren en dus ouder zijn. Hoe combineren jullie dit qua inkomsten? Of wonen we allemaal nog thuis?;)
Ik denk dat wij in een andere categorie vallen dan de meesten in dit topic fogel aangezien wij idd gewoon betaald krijgen.quote:Op maandag 20 januari 2010 15:38 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik krijg betaald om te studeren en woon in een eigen koophuis.
We hebben daarom ook een topic daarvoor in WGRquote:Op woensdag 20 januari 2010 15:41 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik denk dat wij in een andere categorie vallen dan de meesten in dit topic fogel aangezien wij idd gewoon betaald krijgen.
Het IBG sponsort mij helaas niet meer, dus daarvoor werk ik parttime. Is wel aanpoten though, aangezien ik ook nog een auto heb waarmee ik de nodige km's maak, da's een flinke kostenpost. Maar goed, hoort er allemaal bijquote:Op woensdag 20 januari 2010 14:36 schreef lighted het volgende:
Werken mien jong! Het IBG sponsort me niet meer, dus ik werk 24-28u per week. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik een behoorlijk goed verdiende bijbaan heb voor een student...quote:Op woensdag 20 januari 2010 14:36 schreef lighted het volgende:
quote:Op woensdag 20 januari 2010 14:36 schreef lighted het volgende:
Waarom vraag je het dan?quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:24 schreef lighted het volgende:
Ik snap dat je om inkomsten te genereren sowieso ernaast moet werken..
Je kunt altijd nog een postdoc doen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:40 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik zou willen dat ik nooit hoefde te stoppen met studerenmaar dat zit er niet in over een jaar (hopelijk) ben ik gepromoveerd en dan is de koek op (lees: het geld) jammer is dat.
Ik feitelijk ook. De studie wordt betaald en ik mag de studieuren doorbetaald opnemen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:38 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik krijg betaald om te studeren en woon in een eigen koophuis.
Officieel studeer ik voltijds, maar door afstandsleren heb je sowieso weinig contacturen dus veel zelf doen en dus zelf in te delen, darnaast werk ik nu parttimen (26 uur), en ja ook partner met inkomen en ook nog koopwoning. Maar het gaat wel, ook omdat ik nu net nog een beetje stufi kan benutten. Bestemming voor het vakantiegeld ligt echter wel al vast : collegegeld voor volgend schooljaar....quote:Op woensdag 20 januari 2010 14:36 schreef lighted het volgende:
In mijn geval, fulltime werken (nu 32 uur, was eerst 40 uur) en daarnaast deeltijd-school. Zijn soms lange dagen van 7u de deur uitgaan en om 23u thuiskomen 2x per week, maar met 32uur werken is het prima te doen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:24 schreef lighted het volgende:
Ik snap dat je om inkomsten te genereren sowieso ernaast moet werken.. gaat mij om de combinatie. Fulltime werken + deeltijd school? Fulltime school + deeltijd werken?....................... Of dat je thuis woont en niet zó bepalend is wat voor inkomsten je hebt.
Hehe, dat had ik ook.quote:Op donderdag 21 januari 2010 23:41 schreef Sport_Life het volgende:
Cijfers zijn beter dan toen ik voltijd deed, sta nu 7,6 gemiddeld![]()
Is het niet mogelijk dat je solliciteert op functies waarbij die masteropleiding een pré is? Dan zal er vast wel wat uit te dokteren zijn.quote:Op zondag 24 januari 2010 18:26 schreef GlamourWoman het volgende:
Ik wil ook een masterstudie doen aan de uni. Ik ben bijna 29, had een hbo bachelor op zak op mijn 26e. Alleen zit ik met de OV kosten die ik niet kan opbrengen als ik 50 km verderop ga studeren. En hoe breng ik dat naar voren tijdens sollicitatiegesprekken, dat ik op zoek ben naar een parttime baan zodat ik ernaast kan studeren? Dat werkt toch niet in mijn voordeel? heb nu al moeite om fulltime aan de slag te kunnen, dus dan kan ik net zo goed die masterstudie doen.
Kortom:
Het enige wat je echt betere kansen geeft in gelijke situatie is ervaring.quote:Op maandag 25 januari 2010 11:31 schreef rodka het volgende:
Ik zat juist met het probleem dat ik begon toen ik 17 was, en als ik nominaal zou studeren afgestudeerd zou zijn op m'n 21e. Kan je wel aankomen met je diplomaatje maar ondanks je verworven vaardigheden heb je alsnog maar weinig levenservaring, iets wat voor je toekomstige werkgever ook een belangrijke factor is. Daarom ben ik het nou kunstmatig aan het rekken, door niet te serieus te studeren en veel dingen ernaast te doen. Hoe zit dat met jullie? Ik lees hier leeftijden als 29 enzo... Kom je dan ook makkelijker aan een baan louter omdat je ouder bent?
Wat ik me verder afvroeg, heb je op een bepaalde leeftijd niet zoiets dat 'onderwijs' je beperkt? Ik studeer nu ook omdat dat 'moet', omdat ik zonder papiertje nergens aan de bak kom. Maar zelfstudie is toch zoveel rijker, zoveel dieper, zoveel beter? Als ik klaar ben met m'n studies was het dan ook de bedoeling al m'n kennis zelf te vergaren. Bij een opleiding/studie zit je immers vast aan wat de docent jou wil leren, terwijl die mensen meestal een redelijk vastgeroest perspectief hebben. Hebben jullie daar - ook omdat jullie al wat ouder zijn - geen last van? Ik las bv. ook dat TS na z'n opleiding nog iets deeltijd wil doen. Ik zou me met mijn nieuwe baan+salaris helemaal verliezen in de plaatselijke boekenzaak, om daar de kennis te kopen die er echt toe doet, in het vakgebied dat me aanstaan met een methode die me aanstaat. Kortom, voel je je niet beperkt door les te krijgen van een man/vrouw die misschien zelfs even oud is als jezelf?
Dus dat ik op kosten van het bedrijf een master kan doen...Zo heb ik het helemaal niet bekeken. Dank voor de tip!!quote:Op zondag 24 januari 2010 18:35 schreef eriksd het volgende:
[..]
Is het niet mogelijk dat je solliciteert op functies waarbij die masteropleiding een pré is? Dan zal er vast wel wat uit te dokteren zijn.
Dat hangt dan denk ik echt van je opleiding af. Je denkt volgens mij (onterecht) dat je daadwerkelijk een hoop hebt geleerd dat je meteen kan toepassen als je klaar bent met je opleiding, maar dat is helemaal niet waar. Je hebt met je opleiding de basis gelegd en die ga je tijdens je werk uitdiepen.quote:Op maandag 25 januari 2010 11:31 schreef rodka het volgende:
Ik zat juist met het probleem dat ik begon toen ik 17 was, en als ik nominaal zou studeren afgestudeerd zou zijn op m'n 21e. Kan je wel aankomen met je diplomaatje maar ondanks je verworven vaardigheden heb je alsnog maar weinig levenservaring, iets wat voor je toekomstige werkgever ook een belangrijke factor is. Daarom ben ik het nou kunstmatig aan het rekken, door niet te serieus te studeren en veel dingen ernaast te doen. Hoe zit dat met jullie? Ik lees hier leeftijden als 29 enzo... Kom je dan ook makkelijker aan een baan louter omdat je ouder bent?
Wat ik me verder afvroeg, heb je op een bepaalde leeftijd niet zoiets dat 'onderwijs' je beperkt? Ik studeer nu ook omdat dat 'moet', omdat ik zonder papiertje nergens aan de bak kom. Maar zelfstudie is toch zoveel rijker, zoveel dieper, zoveel beter? Als ik klaar ben met m'n studies was het dan ook de bedoeling al m'n kennis zelf te vergaren. Bij een opleiding/studie zit je immers vast aan wat de docent jou wil leren, terwijl die mensen meestal een redelijk vastgeroest perspectief hebben. Hebben jullie daar - ook omdat jullie al wat ouder zijn - geen last van? Ik las bv. ook dat TS na z'n opleiding nog iets deeltijd wil doen. Ik zou me met mijn nieuwe baan+salaris helemaal verliezen in de plaatselijke boekenzaak, om daar de kennis te kopen die er echt toe doet, in het vakgebied dat me aanstaan met een methode die me aanstaat. Kortom, voel je je niet beperkt door les te krijgen van een man/vrouw die misschien zelfs even oud is als jezelf?
Ik ben met die motivatie aangenomen bij mijn huidige werkgever, het kan dus wel.quote:Op zondag 24 januari 2010 18:26 schreef GlamourWoman het volgende:
Ik wil ook een masterstudie doen aan de uni. Ik ben bijna 29, had een hbo bachelor op zak op mijn 26e. Alleen zit ik met de OV kosten die ik niet kan opbrengen als ik 50 km verderop ga studeren. En hoe breng ik dat naar voren tijdens sollicitatiegesprekken, dat ik op zoek ben naar een parttime baan zodat ik ernaast kan studeren? Dat werkt toch niet in mijn voordeel? heb nu al moeite om fulltime aan de slag te kunnen, dus dan kan ik net zo goed die masterstudie doen.
Kortom:
quote:Op maandag 25 januari 2010 17:56 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ik ben met die motivatie aangenomen bij mijn huidige werkgever, het kan dus wel.
"Waarom solliciteer je?"
"Mijn stufi is op en ik heb werk nodig om mijn studie te betalen."
Letterlijk gezegd, een kwartier na het gesprek werd ik gebeld dat ik aangenomen was.
En werk je nu ook op niveau? Of is het meer een baan puur omdat je jouw studie moet financieren?quote:Op maandag 25 januari 2010 17:56 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ik ben met die motivatie aangenomen bij mijn huidige werkgever, het kan dus wel.
"Waarom solliciteer je?"
"Mijn stufi is op en ik heb werk nodig om mijn studie te betalen."
Letterlijk gezegd, een kwartier na het gesprek werd ik gebeld dat ik aangenomen was.
Precies, een callcenter zal het worst wezen wat je precieze motivatie is om daar te werken.quote:Op maandag 25 januari 2010 18:15 schreef feelsgoodman het volgende:
[..]
En werk je nu ook op niveau? Of is het meer een baan puur omdat je jouw studie moet financieren?
Iets zegt me dat je de verkeerde definitie van eeuwige studenten hanteert.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 21:56 schreef kemp_hond het volgende:
Eeuwige studenten. slecht voor de economie btw:P
Hoezo? Ik lees hier dat veel 25+'ers ofwel naast een aldan niet parttimebaan studeren of later zijn begonnen. Dat lijkt me nou niet echt buitengewoon slecht voor de economie.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 21:56 schreef kemp_hond het volgende:
Eeuwige studenten. slecht voor de economie btw:P
ja en?quote:Op woensdag 27 januari 2010 03:20 schreef Elwood1802 het volgende:
Ben op mijn 19e met HBO begonnen. Wil over een half jaar klaar zijn en dan ben ik 22.
Nou het boeit verder niet hoor. Maar ik vind het vervelend dat men het verondersteld zonder dat ze inhoudelijk daar iets over kunnen zeggen. Vooroordelen enzo. Houd ik sowieso niet van :pquote:Op woensdag 27 januari 2010 11:52 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Waarom, hecht je er dan zoveel waarde aan dat men weet dat je wel geld hebt?
Echt op niveau is het niet nee. Maar ik verdien -op basis gezien van een 36urige werkweek- waarschijnlijk evenveel of zelfs meer dan een gemiddelde WO-starter.quote:Op maandag 25 januari 2010 18:15 schreef feelsgoodman het volgende:
[..]
En werk je nu ook op niveau? Of is het meer een baan puur omdat je jouw studie moet financieren?
Nooit last van (gehad). Het feit dat ik 3 kinderen heb krijg ik wel vragen over hoe ik dat kan combineren (qua tijd, niet financien).quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:38 schreef Bierie het volgende:
[..]
Nou het boeit verder niet hoor. Maar ik vind het vervelend dat men het verondersteld zonder dat ze inhoudelijk daar iets over kunnen zeggen. Vooroordelen enzo. Houd ik sowieso niet van :p
Krijg je van die opmerkingen "zo hey dat is wel afzien zeker!..." Waarop ik zoiets heb van ja reuze afzien hoor
Oh die vraag hoor ik zo vaak dat die niet eens meer opvaltquote:Op woensdag 27 januari 2010 18:19 schreef Fogel het volgende:
[..]
Nooit last van (gehad). Het feit dat ik 3 kinderen heb krijg ik wel vragen over hoe ik dat kan combineren (qua tijd, niet financien).
Ik ookquote:Op woensdag 27 januari 2010 19:48 schreef Bierie het volgende:
[..]
Oh die vraag hoor ik zo vaak dat die niet eens meer opvalt(2 kids)
Ik woon op mezelf, mag ook wel, ik ben 25quote:Op woensdag 20 januari 2010 14:36 schreef lighted het volgende:
kan het svp niet zo'n topic wordenquote:Op zondag 31 januari 2010 18:53 schreef jj_tsjo het volgende:
Zit ook echt onwijs in de knoop met mezelf
Bestaat het uberhaupt wel?quote:Op woensdag 14 september 2011 15:52 schreef EngineerA het volgende:
Ik ben 24 en afgestudeerd hbo elektrotechniek en bijna afgestudeerd WO technische bedrijfskunde.
Beide werelden liggen mij toch niet... wil geneeskunde gaan doen alleen ik zie nergens een duale variant.
Denk het niet helaas... hoop van welquote:
Hoe heb je het financieel kunnen redden?quote:Op woensdag 14 september 2011 16:19 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben 30 en bijna klaar... Maar alle collega AIOs zijn ook rond de 30 als ze klaar zijn dus echt oud voel ik me niet.
Ik ken iemand die is gepromoveerd heeft gewerkt als post-doc op 2 plaatsen, ze is 40 (oid) en is net begonnen aan een studie psychologie, echt wel dikke respect voor mensen die dat durven
Ik zie net dat ik al eerder in dit topic heb gereageerd. Het is niet helemaal eerlijk ik ben aan het promoveren en daarvoor krijg je gewoon betaald. Dat was de laatste 5 jaar (al moet ik het nu al een jaar zonder salaris doen... schrijven op eigen geld altijd grappig) verder gewoon met studiebeurs. Ik had wel het geluk dat ik een MBO heb gedaan voor mij HBO en Uni zodat ik effectief 2x studiefinanciering heb gehad (MBO is losgekoppeld van HBO en uni) en heb dus vrijstellingen gehad op HBO en op de master. Dan is het kwa geld prima te doen.quote:Op woensdag 14 september 2011 16:21 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Hoe heb je het financieel kunnen redden?
Hoe motiveerde je jezelf? Hoe financierde je jezelf? Woon je nog thuis, rijke familie, verveling?
Ik kom uit een vrij arme familie
Bn nu 30 en verwacht in feb 2013 mijn HBO af te ronden. Daarna ga ik een WO doenquote:Op woensdag 14 september 2011 16:24 schreef Maria2.0 het volgende:
Inmiddels 27 en net gestart met WO.
Nice, hoe heb je vrijstellingen gekregen voor Geneeskunde, je bent toch niet direct van het hbo naar de uni master co-schappen gegaan tochquote:Op woensdag 14 september 2011 16:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik zie net dat ik al eerder in dit topic heb gereageerd. Het is niet helemaal eerlijk ik ben aan het promoveren en daarvoor krijg je gewoon betaald. Dat was de laatste 5 jaar (al moet ik het nu al een jaar zonder salaris doen... schrijven op eigen geld altijd grappig) verder gewoon met studiebeurs. Ik had wel het geluk dat ik een MBO heb gedaan voor mij HBO en Uni zodat ik effectief 2x studiefinanciering heb gehad (MBO is losgekoppeld van HBO en uni) en heb dus vrijstellingen gehad op HBO en op de master. Dan is het kwa geld prima te doen.
Motivatie is niet echt een probleem voor mij gewoon doen wat je moet ....
Het vervelende komt nu ... een baan zoeken.
Damn, dat zijn wel drie heel verschillende studierichtingen waarvoor verschillende kwaliteiten vereist zijn.quote:Ik ben 24 en afgestudeerd hbo elektrotechniek en bijna afgestudeerd WO technische bedrijfskunde.
Beide werelden liggen mij toch niet... wil geneeskunde gaan doen alleen ik zie nergens een duale variant.
Naast je onmogelijke kick van een jaar of wat, is dit natuurlijk een opmerking waarmee je jezelf moeilijk serieus laat nemen. Geneeskunde prijkt bovenaan de lijst met meest tijd-intensieve studies (ik zeg expliciet niet moeilijk, maar tijds-intensief).quote:Op woensdag 14 september 2011 16:02 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Denk het niet helaas... hoop van wel
Geneeskunde is een opleiding die je makkelijk kan combineren met een tweede studie, dus waarom zou het niet kunnen?
Oh sorry ging niet over geneeskunde maar biologiequote:Op woensdag 14 september 2011 16:32 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Nice, hoe heb je vrijstellingen gekregen voor Geneeskunde, je bent toch niet direct van het hbo naar de uni master co-schappen gegaan toch
Nice dat je van het mbo komt
Inderdaad. Geneeskunde deeltijd kun je echt vergeten. Het is een van de drukste studies en daar komt inderdaad bij dat je je tijdens de co-schappen te pletter werkt (voor noppes).quote:Op woensdag 14 september 2011 17:11 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Naast je onmogelijke kick van een jaar of wat, is dit natuurlijk een opmerking waarmee je jezelf moeilijk serieus laat nemen. Geneeskunde prijkt bovenaan de lijst met meest tijd-intensieve studies (ik zeg expliciet niet moeilijk, maar tijds-intensief).
Maar om je ambities wat te laten aarden in realisme:
- duaal geneeskunde bestaat niet
- verkort geneeskunde (4 jaar) bestaat wel, maar heeft zeer strenge selecties en je moet reeds geneeskunde kennis tot en met het 2e jaar bezitten
- na geneeskunde ben je nog niet klaar, je zal voor het specialistenwerk nog verder moeten studeren. Hierbij moet je rekening houden met je leeftijd, dit gaat tegen je werken
- Tijdens je co-schappen (zowel bij verkort als bij echte studie 3 jaar in totaal) krijg je weinig tot niet betaalt en werk je wel 50 uur per week, mogelijkheden om ernaast te werken zijn miniem.
Mooie prestatie. Van MBO naar WO Biologie. Hoe heb je dat gedaan? Waren het vooral motivatieproblemen dat je op het MBO kwam?quote:Op woensdag 14 september 2011 17:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Oh sorry ging niet over geneeskunde maar biologie
Wat zijn jouw vooropleidingen als ik vragen mag?quote:Op woensdag 14 september 2011 17:45 schreef Warren het volgende:
[..]
Inderdaad. Geneeskunde deeltijd kun je echt vergeten. Het is een van de drukste studies en daar komt inderdaad bij dat je je tijdens de co-schappen te pletter werkt (voor noppes).
Het enige wat je kan doen is een mooie lening aanvragen.
Als alles meezit ga ik volgend jaar aan de zij-instroom beginnen, ik ben dan 23......
Nee het was meer een logische stap na de MAVO en de rest waren ook allemaal logische stappen eigenlijk.quote:Op woensdag 14 september 2011 17:49 schreef Warren het volgende:
[..]
Mooie prestatie. Van MBO naar WO Biologie. Hoe heb je dat gedaan? Waren het vooral motivatieproblemen dat je op het MBO kwam?
Dat snap ik. Ik bedoelde eigenlijk ook MAVO/(VMBO).quote:Op donderdag 15 september 2011 10:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nee het was meer een logische stap na de MAVO en de rest waren ook allemaal logische stappen eigenlijk.
Tja eigenlijk geen idee, in mijn tijd werd er nog niet over de cito toets gesproken. Opeens kregen we op een donderdag een test in groep 8 die heb ik toen gemaakt, daar kwam mavo/havo advies uit, maar ze adviseerden toch mavo, eenmaal op de mavo bleek na een maandje ofzo dat ik wel havo zou kunnen doen, boeken gekocht voor de havo ik vol spanning naar de havo klas want dat was zo geregeld, word ik vervolgens de havo klas uitgeschopt door hun mentor met de mededeling "ja dat gaat zo maar niet ga maar terug naar je oude klas" met de staart tussen de benen terug gegaan naar de oude mavo klas. Daar hebben ze besloten dat ik dan wel naar de mavo/havo combi klas kon, toen had ik het als puber wel zo gehad dat ik de volgende 3 jaar helemaal niks meer voor die school gedaan heb.quote:Op donderdag 15 september 2011 12:06 schreef Warren het volgende:
[..]
Dat snap ik. Ik bedoelde eigenlijk ook MAVO/(VMBO).
Goed gedaan! Ik denk dat je wel een uitzonderlijk geval bent dat na MAVO promoveert op de universiteit.quote:Op donderdag 15 september 2011 12:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja eigenlijk geen idee, in mijn tijd werd er nog niet over de cito toets gesproken. Opeens kregen we op een donderdag een test in groep 8 die heb ik toen gemaakt, daar kwam mavo/havo advies uit, maar ze adviseerden toch mavo, eenmaal op de mavo bleek na een maandje ofzo dat ik wel havo zou kunnen doen, boeken gekocht voor de havo ik vol spanning naar de havo klas want dat was zo geregeld, word ik vervolgens de havo klas uitgeschopt door hun mentor met de mededeling "ja dat gaat zo maar niet ga maar terug naar je oude klas" met de staart tussen de benen terug gegaan naar de oude mavo klas. Daar hebben ze besloten dat ik dan wel naar de mavo/havo combi klas kon, toen had ik het als puber wel zo gehad dat ik de volgende 3 jaar helemaal niks meer voor die school gedaan heb.
Achteraf weet ik niet of ik er beter uit gekomen was als ik havo gedaan had, misschien was ik wel wat beter in talen enzo geworden maar uiteindelijk ben ik net zo oud als de andere mensen die promoveren dus daarvoor maakt het niet uit.
In welk vakgebied promoveer je, Biologie?quote:Op donderdag 15 september 2011 12:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja eigenlijk geen idee, in mijn tijd werd er nog niet over de cito toets gesproken. Opeens kregen we op een donderdag een test in groep 8 die heb ik toen gemaakt, daar kwam mavo/havo advies uit, maar ze adviseerden toch mavo, eenmaal op de mavo bleek na een maandje ofzo dat ik wel havo zou kunnen doen, boeken gekocht voor de havo ik vol spanning naar de havo klas want dat was zo geregeld, word ik vervolgens de havo klas uitgeschopt door hun mentor met de mededeling "ja dat gaat zo maar niet ga maar terug naar je oude klas" met de staart tussen de benen terug gegaan naar de oude mavo klas. Daar hebben ze besloten dat ik dan wel naar de mavo/havo combi klas kon, toen had ik het als puber wel zo gehad dat ik de volgende 3 jaar helemaal niks meer voor die school gedaan heb.
Achteraf weet ik niet of ik er beter uit gekomen was als ik havo gedaan had, misschien was ik wel wat beter in talen enzo geworden maar uiteindelijk ben ik net zo oud als de andere mensen die promoveren dus daarvoor maakt het niet uit.
In Nederland word je dan ook niet gestimuleerd om het hoogst haalbare te halen. Een 6 is goed genoeg, nee jullie hoeven niet uit te steken.quote:Op donderdag 15 september 2011 12:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nee hoor in mijn vriendengroep van de MBO zijn we dat allemaal (5 man) en ik ken er nog wel meer. (het is ook een beetje de 'schuld' van de overheid die het in de periode dat ik studeerde erg makkelijk maakte om door te stromen)quote:Op donderdag 15 september 2011 12:20 schreef Warren het volgende:
[..]
Goed gedaan! Ik denk dat je wel een uitzonderlijk geval bent dat na MAVO promoveert op de universiteit.
Celbiologiequote:Op vrijdag 16 september 2011 09:07 schreef EngineerA het volgende:
[..]
In welk vakgebied promoveer je, Biologie?
Dit dus. Als je met vrienden bent stimuleren jullie elkaar. Mijn vrienden zijn verkloot en hebben nu klotebanen, terwijl we samen ook konden promoveren als we together als altijd waren.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nee hoor in mijn vriendengroep van de MBO zijn we dat allemaal (5 man)
je had ons op de MBO moeten zien daar deden we werkelijk niks, minstens 3 dagen spijbelen, bier drinken, de leraren hadden een hekel aan ons omdat we er of niet waren of door de les heen praatten, maar toch hebben we blijkbaar eenzelfde soort 'denkwijze' waardoor we naar elkaar toe trokken ofzo. Grappig hoe dingen lopen. Verder ben ik eigenlijk nooit heel ambiteus geweest en dat nekt mij nu een beetje, ik heb altijd gewoon de logische volgende stap gedaan, alleen nu zijn de logische stappen op (mede doordat ik denk dat ik niet goed genoeg ben voor een post-doc)quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:25 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Dit dus. Als je met vrienden bent stimuleren jullie elkaar. Mijn vrienden zijn verkloot en hebben nu klotebanen, terwijl we samen ook konden promoveren als we together als altijd waren.
Het leven kan soms heel raar uitlopen.
Bij mij ging het anders.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:29 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
je had ons op de MBO moeten zien daar deden we werkelijk niks, minstens 3 dagen spijbelen, bier drinken, de leraren hadden een hekel aan ons omdat we er of niet waren of door de les heen praatten, maar toch hebben we blijkbaar eenzelfde soort 'denkwijze' waardoor we naar elkaar toe trokken ofzo. Grappig hoe dingen lopen. Verder ben ik eigenlijk nooit heel ambiteus geweest en dat nekt mij nu een beetje, ik heb altijd gewoon de logische volgende stap gedaan, alleen nu zijn de logische stappen op (mede doordat ik denk dat ik niet goed genoeg ben voor een post-doc)
Hmmm, juist bijbanen hebben mij geholpen aan een netwerk en werkervaring. Had echt superveel tijd en die besteedde ik aan uitgaan en werk. Nooit spijt van gehad. Jammer alleen dat ik geen lid werd van studentenverenigingen maar het hbo was ook erg schools.quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja je moet het ook gewoon zelf doen en niet van je vrienden af laten hangen. Wat bij mij denk ik wel geholpen heeft (ook al klinkt het raar) dat ik nooit een bijbaantje heb gehad. Ik heb nooit superveel voor school gedaan maar als er iets moest had ik er wel tijd/energie voor. En omdat ik geen bijbaan had was uitgaan ook vrij beperkt....
Overigens denk ik dat als je een vrij simpele studie doet en er heel lang over doet, het toch kan overkomen als lui. Iemand die elektrotechniek in 4 jaar afrond op het hbo en iemand die 7 jaar doet over bedrijfseconomie... hmmm, wat heeft die laatste zitten uitspoken? Topsport? Bestuur? Gamen?quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:13 schreef mymoodfentje het volgende:
Alleen in NL is het raar als je boven je 22/23ste nog studeert. In andere landen is het heel gewoon dat men nog in de 30 een studie oppakt, maarja daar zijn de universiteiten dan ook wat duurder
http://www.fritsbolkestein.com/site/profilequote:Education
Barlaeus Gymnasium, Amsterdam
1951 - 1953: Oregon State College, USA - mathematics
1955 - 1959: Gemeentelijke Universiteit Amsterdam - mathematics and physics, philosophy and Greek
1964: Economics (first part) - University of London
1965: Master at Law - University of Leiden
Dat is het mooie van de MBO --> HBO route (eigenlijk heel oneerlijk) Op het MBO krijg/kreeg je vanaf je 18de stufi. Dan ga je naar het HBO en krijg je weer stufi compleet los gekoppeld van die van de MBO, dan als je HBO in dezelfde richting doet krijg je vrijstellingen wat er bij mij op neer kwam dat ik mijn HBO in 2,5 jaar kon doen, daarna kun je gelijk instromen in een 2 jaarse master, waar je ook nog een beetje kunt spelen met vrijstellingen en punten, Je krijgt dus 4 jaar stufi heb uiteindelijk 3 maanden van mijn studie geen stufi gehad maar door het sparen tijdens een stage in de VS (kreeg geen salaris maar hoefde ook geen lasten te betalen en de dollar stond gunstig) heb ik dat gewoon kunnen betalen. Uiteindelijk dus niet geleend en dus is die schuld gewoon ala prestatie beurs kwijtgescholden. Voor promoveren krijg je betaald. Het enige is dat ik nu al bijna een jaar op mijn eigen geld aan het schrijven ben aan mijn proefschrift (maar als ik eerder was gaan schrijven had dat ook binnen de tijd kunnen zijn)quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:01 schreef EngineerA het volgende:
Met jou is het toch ook goedgekomen?Vraag me alleen af hoe het met de financiële situatie zat, en hoe men thuis reageerde op eventuele vertragingen, loop zelf 2-3 jaar vertraging op namelijk, door demotivatie
Tijden veranderen... tegenwoordig is het not done om tien jaar over je studie te doen...quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:18 schreef Warren het volgende:
25+ die nog studeren? Kijk maar eens naar het indrukwekende CV van Frits Bolkestein:
[..]
http://www.fritsbolkestein.com/site/profile
Wat een onzin. Als je het kan betalen, maakt het geen flikker uit. Daarnaast heeft Bolkestein niet 10 jaar over één studie gedaan zoals je ziet.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:20 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Tijden veranderen... tegenwoordig is het not done om tien jaar over je studie te doen...
Nouja ik heb er uiteindelijk ook 14 jaar over gedaan en dat vind niemand echt raar.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:20 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Tijden veranderen... tegenwoordig is het not done om tien jaar over je studie te doen...
Wait, what... 2 jaar over een master zonder enig premaster? Nu krijg je een premaster die 10x moeilijker is dan de master zelfquote:Op vrijdag 16 september 2011 13:19 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat is het mooie van de MBO --> HBO route (eigenlijk heel oneerlijk) Op het MBO krijg/kreeg je vanaf je 18de stufi. Dan ga je naar het HBO en krijg je weer stufi compleet los gekoppeld van die van de MBO, dan als je HBO in dezelfde richting doet krijg je vrijstellingen wat er bij mij op neer kwam dat ik mijn HBO in 2,5 jaar kon doen, daarna kun je gelijk instromen in een 2 jaarse master, waar je ook nog een beetje kunt spelen met vrijstellingen en punten, Je krijgt dus 4 jaar stufi heb uiteindelijk 3 maanden van mijn studie geen stufi gehad maar door het sparen tijdens een stage in de VS (kreeg geen salaris maar hoefde ook geen lasten te betalen en de dollar stond gunstig) heb ik dat gewoon kunnen betalen. Uiteindelijk dus niet geleend en dus is die schuld gewoon ala prestatie beurs kwijtgescholden. Voor promoveren krijg je betaald. Het enige is dat ik nu al bijna een jaar op mijn eigen geld aan het schrijven ben aan mijn proefschrift (maar als ik eerder was gaan schrijven had dat ook binnen de tijd kunnen zijn)
Ik stam uit een tijd dat de overheid je gewoon nog door je opleiding heen sleepte
Naja, je route is ook super. 4 jaar mbo, 4 jaar hbo, 2 jaar uni en nu promotie?quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nouja ik heb er uiteindelijk ook 14 jaar over gedaan en dat vind niemand echt raar.
Ik kreeg wel een premaster bestond uit één tweede jaars vak (erg lastig) en een derdejaars vak van 3 maanden (erg tof) alleen er zat een rare loophole in de master dat je namelijk die punten die je verdient met de premaster kon invullen in de vrije keuze module, hence geen vertragingquote:Op vrijdag 16 september 2011 13:21 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Wait, what... 2 jaar over een master zonder enig premaster? Nu krijg je een premaster die 10x moeilijker is dan de master zelf
Dat motiveert ook niet echt...
Klopt maar destijds waren opleidingen allen te halen. Ken iemand die 4 jaar lts, dan 4 jaar mts, 4 jaar hts en 2 jaar tu heeft gedaan.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:20 schreef Warren het volgende:
[..]
Wat een onzin. Als je het kan betalen, maakt het geen flikker uit. Daarnaast heeft Bolkestein niet 10 jaar over één studie gedaan zoals je ziet.
MLO laboratorium techniek, HLO biochemie, Master biomolecularsciences, Promotie bij celbiologie.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:22 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Naja, je route is ook super. 4 jaar mbo, 4 jaar hbo, 2 jaar uni en nu promotie?
Alleen zonder te blijven zitten neem ik aan? Vertraging demotiveert mij wel om dingen af te ronden... Welke studies heb je gedaan? Heb wel interesse
Super. Tegenwoordig word je niet meer gestimuleerd. Maximaal hbo en dan stoppen en werken, want het hbo is de nieuwe mbo en heb je havo gedaan? Pech! Had je maar door moeten gaan naar het vwo en nooit hbo moeten doen zoals werd gezegd... Ambitie? Fijn, uit eigen zak. Ik heb er dus veel motivatieproblemen mee overgehouden.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik kreeg wel een premaster bestond uit één tweede jaars vak (erg lastig) en een derdejaars vak van 3 maanden (erg tof) alleen er zat een rare loophole in de master dat je namelijk die punten die je verdient met de premaster kon invullen in de vrije keuze module, hence geen vertraging
Ja, maar goed je hebt alles doorlopenquote:Op vrijdag 16 september 2011 13:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Wel grappig dat ik nu ik de hele serie doorlopen heb ik echt gezien heb dat ik dingen heb geleerd op de MLO die nergens in de latere studies aan bod komen en die HBO en Uni studenten dus ook echt niet kunnen/weten. Het zijn wel basale dingen maar het is toch fijn om bij bepaalde handelingen te weten wat je nou precies aan het doen bent in plaats van ja dat staat in het protocol.
hmm ook wel stom daar kwam ik een halve punt voor te kort, mijn stage begeleider zei nog tegen me na de diploma uitreiking had dat gezegd dan had ik je een half puntje meer gegeven.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:27 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Super. Tegenwoordig word je niet meer gestimuleerd. Maximaal hbo en dan stoppen en werken, want het hbo is de nieuwe mbo en heb je havo gedaan? Pech! Had je maar door moeten gaan naar het vwo en nooit hbo moeten doen zoals werd gezegd... Ambitie? Fijn, uit eigen zak. Ik heb er dus veel motivatieproblemen mee overgehouden.
Naja, nu is er ook geen hts en hlo meer...
master cum laude ofzo?
ja utrecht, nee ik denk dat je dan wel wat tekort komt, er zaten ook een paar pure chemici bij ons op de premaster en die zijn allemaal afgehaakt ....quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:29 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Ja, maar goed je hebt alles doorlopen
Ben denkende aan een carriereswitch, een elektro kan zeker geen premaster Biomolecular sciences doen zekerWaar deed je die trouwens, Utrecht?
Achja HLO is gewoon HBO laboratorium techniek hoor....quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:27 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Naja, nu is er ook geen hts en hlo meer...
Super man. Het val mij op dat de oude generatie het een stuk beter heeft dan die van nu. Met allerlei vage studies en moeilijke overlappingen. Als mbo'er kan je nog hbo doen maar verder dan dat gaat het niet meer deze dagen!quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:30 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
hmm ook wel stom daar kwam ik een halve punt voor te kort, mijn stage begeleider zei nog tegen me na de diploma uitreiking had dat gezegd dan had ik je een half puntje meer gegeven.
Daarbij kwam ook nog dat mijn begeleider in amerika had gezegd een 8,5 als halve punten mogen en een 9 als ze niet mogen, ik geef met mijn domme kop ook gewoon een 8,5 door![]()
Dus cum laude had gekunt maar het was die ene ervoor "met genoegen" oid ...
Ik weet niet over wie jij het hebt ,maar er zijn zat mensen die tegenwoordig een hele rits aan opleidingen afmaken. En nee het zijn niet allemaal wat het niveau vrijetijdswetenschappen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:24 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Klopt maar destijds waren opleidingen allen te halen. Ken iemand die 4 jaar lts, dan 4 jaar mts, 4 jaar hts en 2 jaar tu heeft gedaan.
Tegenwoordig is het zo van: 4 jar hbo, 1-2 jaar premaster (80% dropout), 2-3 jaar master en dan ook nog eens aankloten. Opleidingen zijn echt niet makkelijker geworden. Vroeger was alles beter.
Dat klopt, alleen doen die het wel op eigen kosten, komen uit een fatsoenlijk verdienende familie.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:38 schreef Warren het volgende:
[..]
Ik weet niet over wie jij het hebt ,maar er zijn zat mensen die tegenwoordig een hele rits aan opleidingen afmaken. En nee het zijn niet allemaal wat het niveau vrijetijdswetenschappen.
Lol, je promotie wordt toch wel betaald of niet?quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:41 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vergat helemaal te zeggen dat ik nog wel een lening heb bij mijn zusze heeft een jaar van mijn studiegeld betaald, die ik nog steeds terug moet betalen.....
Ja mijn promotie werd wel betaald maar ik ben nu aan het teren op mijn spaargeld vanaf januari ongeveer omdat ik mijn proefschrift in mijn eigen tijd schrijf. 1 nov ga ik promoveren.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:43 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Lol, je promotie wordt toch wel betaald of niet?
Ik ben zelf nu 7 jaar lang aan het studeren
HBO braaf in 4 jaar afgerond![]()
Daarna ging het bergafwaarts
Respect man, diep respect. Bij mij is de situatie dat mijn pa elk moment op sterven kan liggen, dus die PhD zet ik wel even uit mijn hoofd. Sterker nog heb mijn master niet eensquote:Op vrijdag 16 september 2011 13:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja mijn promotie werd wel betaald maar ik ben nu aan het teren op mijn spaargeld vanaf januari ongeveer omdat ik mijn proefschrift in mijn eigen tijd schrijf. 1 nov ga ik promoveren.
Sterkte met je Pa, de mijne is overleden toen ik mijn HBO begon.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:50 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Respect man, diep respect. Bij mij is de situatie dat mijn pa elk moment op sterven kan liggen, dus die PhD zet ik wel even uit mijn hoofd. Sterker nog heb mijn master niet eens
Gecondoleerd.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Sterkte met je Pa, de mijne is overleden toen ik mijn HBO begon.
En nog meer respect voor jou, dat je gewoon doorgaat. Wat dat betreft heb ik het makkelijk gehad want ik heb nooit echt moeite gehad in een opleiding.
Om heel eerlijk te zijn zie ik het nut er niet van in. Dit gaat mij nog eens 4 jaar kosten en had er afgelopen 2 jaar al enorm veel moeite mee.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:03 schreef Bosbeetle het volgende:
Kun je die elektro master niet alsnog afmaken?
Voor iets wat je leuk vind is het altijd makkelijker om motivatie op te brengen. Een andere keus is (maar dan moet je wel een goede sollicitatie schrijven) om een baan te kiezen waar je je master door het bedrijf betaald krijgt, of van die trainee trajecten.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:05 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Om heel eerlijk te zijn zie ik het nut er niet van in. Dit gaat mij nog eens 4 jaar kosten en had er afgelopen 2 jaar al enorm veel moeite mee.
Daarnaast heeft Technische Bedrijfskunde ook exchange programma's in het buitenland wat mij leuker lijkt
Trainee trajecten lukt makkelijk, alleen dan groei je intern in een bedrijf door en krijg je geen master titelquote:Op vrijdag 16 september 2011 14:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Voor iets wat je leuk vind is het altijd makkelijker om motivatie op te brengen. Een andere keus is (maar dan moet je wel een goede sollicitatie schrijven) om een baan te kiezen waar je je master door het bedrijf betaald krijgt, of van die trainee trajecten.
Hahaquote:Op vrijdag 16 september 2011 14:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Nouja zo master titel zegt ook niet zoveel hoor. Helemaal als je aspiraties hebt om naar het buitenland te gaan. Als je een master hebt betekent het in amerika bijvoorbeeld niks minder dan dat je gestopt bent met PhD. (toen ik zei dat ik een stage deed voor mijn master zeiden ze allemaal, huh waarom ga je stoppen dan, je kunt beter doorgaan, toen ik ze uitlegde dat ik daarna wel wou gaan promoveren en dat je daarvoor een master nodig had snapten ze het een beetje. In amerika kies je namelijk na je bachelor voor een PhD studie van ongeveer 6 jaar, als je die na de orienterende 2 jaar stopt dan krijg je je master)
Tja dat is gewoon een kwestie van heel heel heel veel geld betalen. Dan is die master met uitwisselings programma geen verkeerd idee. En je moet een beetje schijt hebben aan het feit dat je er dan al 7 jaar mee bezig bent dat boeit niet zoveel)quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:18 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Haha
Wil ook best wel promoveren in Amerika en er werken, zou alleen niet weten hoe ik het zou moeten aanpakken
Ik ga dan liever Geneeskunde studeren in het cheap Hollandquote:Op vrijdag 16 september 2011 14:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja dat is gewoon een kwestie van heel heel heel veel geld betalen. Dan is die master met uitwisselings programma geen verkeerd idee. En je moet een beetje schijt hebben aan het feit dat je er dan al 7 jaar mee bezig bent dat boeit niet zoveel)
Dan doe je dat toch? Wat is je doel? Waarom wil je geneeskunde doen?quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:26 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Ik ga dan liever Geneeskunde studeren in het cheap Holland![]()
Het ligt er ook een beetje aan hoe die uren over de week zijn verdeeld. Met 6-7 uur per dag werken haal je dat, als die 40-50 uur inclusief pauzes en gaten in de roosters is. Maar ja, in de praktijk is de werklast niet evenredig verdeeld.quote:Maar 40-50 uur ervoor werken en een sociaal leven dik achter laten en opofferen, dat heb ik er nooit voor over gehad.
Vind ik ook belachelijk. Waarom ze dat niet afschaffenquote:Op vrijdag 16 september 2011 13:37 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Super man. Het val mij op dat de oude generatie het een stuk beter heeft dan die van nu. Met allerlei vage studies en moeilijke overlappingen. Als mbo'er kan je nog hbo doen maar verder dan dat gaat het niet meer deze dagen!
Een verschil tussen vroeger en nu lijkt mij dat de niveaus van het MBO en het HBO meer zijn gedaald dan die van het WO waardoor het gat tussen het HBO en het WO veel groter is geworden. Ik heb de indruk dat het niveau van MBO ook sterker is verlaagd dan dat van het HBO en dat van het VMBO meer dan dat van het HAVO.quote:Klopt maar destijds waren opleidingen allen te halen. Ken iemand die 4 jaar lts, dan 4 jaar mts, 4 jaar hts en 2 jaar tu heeft gedaan.
Tegenwoordig is het zo van: 4 jar hbo, 1-2 jaar premaster (80% dropout), 2-3 jaar master en dan ook nog eens aankloten. Opleidingen zijn echt niet makkelijker geworden. Vroeger was alles beter.
Ik denk dat het ook best logisch is dat mensen later te weten komen wat ze eigenlijk willen. Iedereen wordt nu gepusht om op je 18e een studie te kiezen, terwijl veel mensen nog niet weten wat ze willen doen. Maar het is traditie om "toch maar te gaan studeren".quote:Op maandag 19 september 2011 12:40 schreef Joosterd het volgende:
Ik vind het persoonlijk juist goed dat mensen op een latere leeftijd zichzelf nog ontwikkelen.
Wat dat je als mboer geen hbo meer zou mogen doen? Waarom wil je dat?quote:Op zaterdag 17 september 2011 11:05 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Vind ik ook belachelijk. Waarom ze dat niet afschaffen
Ik doe het stiekem wel... Weliswaar een vrije master.quote:Op vrijdag 16 september 2011 13:37 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Super man. Het val mij op dat de oude generatie het een stuk beter heeft dan die van nu. Met allerlei vage studies en moeilijke overlappingen. Als mbo'er kan je nog hbo doen maar verder dan dat gaat het niet meer deze dagen!
Of het moeten economische studies zijn, blijkbaar wilt deze kabinet dat...
Dat dat als enige nog vergoed wordtquote:Op maandag 19 september 2011 21:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wat dat je als mboer geen hbo meer zou mogen doen? Waarom wil je dat?
Tja, dat vind ik inderdaad wel willekeur. Desalniettemin ben ik daar blij mee. Sterker nog:quote:Op dinsdag 20 september 2011 08:17 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat dat als enige nog vergoed wordt
Ja ik heb hetzelfde gedaan en ben er ook blij mee. Maar het is wel een rare constructie.quote:Op dinsdag 20 september 2011 08:19 schreef Renesite het volgende:
[..]
Tja, dat vind ik inderdaad wel willekeur. Desalniettemin ben ik daar blij mee. Sterker nog:
3 jaar MBO -> Vergoed
3 jaar HBO -> Vergoed
1 jaar Uni -> krijg ik OOK nog vergoed
Indien nominaal hoef ik van die jaren maar 0,5 jaar zelf te vergoeden. (mijn master duurt 1,5 jaar)
Of je pakt het anders aan. Mbo 3/4 jaar wordt vergoed.quote:Op dinsdag 20 september 2011 10:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja ik heb hetzelfde gedaan en ben er ook blij mee. Maar het is wel een rare constructie.
Als je 4 jaar HBO doet wordt er niks van je master vergoed.
Geen probleem, dan haal je toch gewoon even een VWO-diploma? Het lijkt mij sterk dat iemand die geen VWO-diploma kan behalen wel een hierop (nu ja, min of meer) aansluitend WO-diploma kan behalen.quote:Als je 4 jaar HBO doet wordt er niks van je master vergoed.
Tja van VWO naar master gaat ook niet hè. Dan erbij ben ik het levend voorbeeld van iemand die geen vwo kan halen maar wel een master. Ik heb mavo en ik denk dat ik er eventueel best een havo uitgeperst zou kunnen hebben maar een vwo betwijfel ik.quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Geen probleem, dan haal je toch gewoon even een VWO-diploma? Het lijkt mij sterk dat iemand die geen VWO-diploma kan behalen wel een hierop (nu ja, min of meer) aansluitend WO-diploma kan behalen.
Check.quote:Op woensdag 21 september 2011 09:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja van VWO naar master gaat ook niet hè. Dan erbij ben ik het levend voorbeeld van iemand die geen vwo kan halen maar wel een master. Ik heb mavo en ik denk dat ik er eventueel best een havo uitgeperst zou kunnen hebben maar een vwo betwijfel ik.
Toevallig enkele maanden geleden voor de grap nog mijn scheikunde eindexamen op VWO-niveau behaald. Maar ondanks jaren ervaring met lastige stof direct opnemen en begrijpen op universitair niveau is dat toch andere koek. Overigens is het wel gelukt, zonder ooit 1 proefje gedaan te hebben of 1 uitleg te hebben gehad, maar met meer moeite dan ik vooraf dacht. Het is veel meer basiskennis, maar het leuke is wel dat je met die kennis de wereld wel gelijk een stuk beter begrijpt.quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Geen probleem, dan haal je toch gewoon even een VWO-diploma? Het lijkt mij sterk dat iemand die geen VWO-diploma kan behalen wel een hierop (nu ja, min of meer) aansluitend WO-diploma kan behalen.
studeren is een manier om jezelf scherp te houden of tenminste op ácademisch (of wat er voor moet doorgaan) niveau bij te blijven als het om algemene kennis gaat.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 21:57 schreef Leonidas82 het volgende:
wie van jullie is reeds de 25 gepasseerd en studeert nog? Ik zit nu in de 4e van mijn studie en studeer in mei af, ik ben dan 27 jaar! Aangezien het studeren me super bevalt ga ik na mijn opleiding wellicht een deeltijd-studie nog volgen.
Ben vooral benieuwd naar overige 'oudere' studenten en hun ervaringen
Heb je dan scheikunde op VWO gehad op school?quote:Op woensdag 21 september 2011 10:33 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Toevallig enkele maanden geleden voor de grap nog mijn scheikunde eindexamen op VWO-niveau behaald. Maar ondanks jaren ervaring met lastige stof direct opnemen en begrijpen op universitair niveau is dat toch andere koek. Overigens is het wel gelukt, zonder ooit 1 proefje gedaan te hebben of 1 uitleg te hebben gehad, maar met meer moeite dan ik vooraf dacht. Het is veel meer basiskennis, maar het leuke is wel dat je met die kennis de wereld wel gelijk een stuk beter begrijpt.
Mee eens, er zit een ongelofelijk groot gat in kennis van sommige alpha en gamma-opgeleide personen met betrekking tot de basismechanismen van deze aarde. Ik vond dit zo storend dat ik zelf gekozen heb om nog scheikunde op te halen, maar eigenlijk vind ik dat dit soort kennis voor iedereen verplicht zou moeten zijn.quote:Op donderdag 22 september 2011 12:15 schreef Warren het volgende:
Ach, de meeste alfa en gamma-studies op de universiteit komen ook niet eens in de buurt van de moeilijkheid van scheikunde (1,2) op VWO-niveau.
Welke wiskunde, wiskunde B, wiskunde B + D of wiskunde A?quote:Ik heb geen scheikunde op de middelbare school gehad, wel natuurkunde en wiskunde overigens.
Tsja het is niet dat je doodgaat als je dergelijke kennis niet hebt dus verplichten lijkt me overdreven, maar het is wel storend inderdaad al die rechten en bedrijfskunde mensen die het alleen maar hebben over contacten en netwerken enzo en dan vergeten dat het ook wel handig is dat het ook wel prettig is als je zelf ook nog wel wat kan. Maar ja bij bedrijf als Philips of Shell zie je aan de top ook voornamelijk bedrijfskundigen dus blijkbaar zijn die dan toch wel meer gewild. Al merkte ik tijdens solliciteren dat mensen met beta aanleg (die ook dan wel niet geheel wereldvreemd zijn) toch wel overal een streepje voor hebbenquote:Op donderdag 22 september 2011 12:18 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Mee eens, er zit een ongelofelijk groot gat in kennis van sommige alpha en gamma-opgeleide personen met betrekking tot de basismechanismen van deze aarde. Ik vond dit zo storend dat ik zelf gekozen heb om nog scheikunde op te halen, maar eigenlijk vind ik dat dit soort kennis voor iedereen verplicht zou moeten zijn.
Grappig dat je dat kunt zeggen van de meeste studies, doe je ze allemaal?quote:Op donderdag 22 september 2011 12:15 schreef Warren het volgende:
Ach, de meeste alfa en gamma-studies op de universiteit komen ook niet eens in de buurt van de moeilijkheid van scheikunde (1,2) op VWO-niveau.
Ja, toevallig wel. Ik heb zelf een beta-school achtergrond, en ik heb ervaringen met 2 gamma en 1 alfa studie. Het niveau daar is helaas ver te zoeken.quote:Op vrijdag 23 september 2011 08:29 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Grappig dat je dat kunt zeggen van de meeste studies, doe je ze allemaal?
Wiskunde A oude systeem, dus dat is wat tegenwoordig Wiskunde A 1,2 en Wiskunde B1 is.quote:Op donderdag 22 september 2011 20:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Welke wiskunde, wiskunde B, wiskunde B + D of wiskunde A?
Gefeliciteerdquote:Op maandag 26 september 2011 10:09 schreef oompaloompa het volgende:
Ik heb net mijn diploma gehaald en ben 28
Haha bedankt, ik bedoelde het helemaal niet om complimentjes te vissenquote:
Jong zat, kom op universiteiten geregeld 30-plussers tegen die toch nog even een (extra) MSc doen bijvoorbeeldquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 16:41 schreef Grumpey het volgende:
Even kick, want ik ga komend september gewoon weer beginnen met een studie, namelijk geneeskunde, en ik ben dan 30. Heb er zin in
tofquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 16:41 schreef Grumpey het volgende:
Even kick, want ik ga komend september gewoon weer beginnen met een studie, namelijk geneeskunde, en ik ben dan 30. Heb er zin in
quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 16:55 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Niet iets voor jou? Scheelt weer solliciteren voor je.
mavo mlo hlo master (biomolecularsciences) en phd (cellbiologie)... (ik zou voor de grap nog vbo moeten doen dan heb ik het hele rijtje gehad)quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 17:12 schreef RobertoCarlos het volgende:
Wat voor opleiding heb je eerder gedaan? Als je namelijk het lage collegegeldtarief zou moeten betalen, is het studeren nog wel te combineren met een 'gewone' baan erbij...
Geneeskunde.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 17:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat ga je studeren Grumprey?
Sowieso goed dat je het doet.
Je zou ook nog HAVO en VWO moeten doen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 17:14 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
mavo mlo hlo master (biomolecularsciences) en phd (cellbiologie)... (ik zou voor de grap nog vbo moeten doen dan heb ik het hele rijtje gehad)
Dat is een beetje te hoog gegrepenquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 17:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je zou ook nog HAVO en VWO moeten doen.
Succes ermee!quote:
Weet ik. Heb tezijnertijd wel een promotie in een klinisch veld al. Maar goed, ik zal inderdaad wel dicht bij mijn promotie-onderwerp moeten blijven om daar voordeel uit te putten. Overigens was dat ook mijn bedoeling: juist vanwege mijn promotie-onderzoek ben ik geïnteresseerd geraakt voor die tak van de geneeskunde.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 17:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Succes ermee!
Ik neem aan dat je weet dat veel mogelijkheden wegvallen wanneer je met 36 jaar (of misschien een jaar eerder als je voldoende vrijstellingen hebt) afgestudeerd bent als basisarts? Voor specialisaties wordt vaak 35 jaar al te oud gevonden, wat ik persoonlijk belachelijk vind.
Grappig, klinkt een beetje zoals ik het heb gedaan.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 17:14 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
mavo mlo hlo master (biomolecularsciences) en phd (cellbiologie)... (ik zou voor de grap nog vbo moeten doen dan heb ik het hele rijtje gehad)
quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 18:01 schreef Bierie het volgende:
[..]
Grappig, klinkt een beetje zoals ik het heb gedaan.
In mijn geval: LTS -> werken -> 21+ toets / HBO -> Master en nu op het punt Phd te gaan doen
Post uit 2010!quote:Op zaterdag 16 januari 2010 10:47 schreef motorbloempje het volgende:
Word dit jaar 25 (oei) en ben in september met een studie begonnen. Voel me niet te oud, maak me geen zorgen over 'of ik wel aan de norm voldoe' en doe gewoon wat ik leuk en interessant vind
Ja, er zitten mensen van 18 bij je in het jaar, maar ook van 40en iig op het WO maakt dat allemaal niet zoveel uit is mijn ervaring, oud of jong, je komt er met hetzelfde doel
Vergeet je niet te melden in het promovendi-topicquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 18:01 schreef Bierie het volgende:
[..]
Grappig, klinkt een beetje zoals ik het heb gedaan.
In mijn geval: LTS -> werken -> 21+ toets / HBO -> Master en nu op het punt Phd te gaan doen
quote:
IBTLquote:Op zondag 21 oktober 2012 12:33 schreef Apotheose het volgende:
ik ben 30 en net afgestudeerd.Was 26 toen ik met mn (2e) studie begon.
Schandalig! Mogen wij ook weten welke master dat is?quote:Op zondag 21 oktober 2012 12:39 schreef Ewelina het volgende:
Check... 27 en net begonnen met de master.
Dat wou ik net vragenquote:Op zondag 21 oktober 2012 13:18 schreef Ewelina het volgende:
UvA. Wat wil je nog meer weten?
Oh en waarom ik zo lang studeer: ben erg lang ziek geweest plus een aantal verkeerde studiekeuzes.
Je moet je er niet voor schamen om tussen 17 jarigen te zitten. Daarnaast zitten er ook genoeg mensen in je 1e jaar die al 20 oid zijn. Uiteindelijk doe je het voor jezelf en voor niemand andersquote:Op zondag 31 januari 2010 18:53 schreef jj_tsjo het volgende:
Klinkt echt zo herkenbaar allemaal!
Zit ook echt onwijs in de knoop met mezelf de laatste tijd wat studie betreft..
Ik ben na het vwo Museologie gaan studeren. Ben altijd gek geweest op kunst en literatuur, en mijn droom was om in een museum of bibliotheek te gaan werken. Ben echter na anderhalf jaar gestopt omdat HBO te praktisch was, en dacht datzelfde jaar nog Kunstgeschiedenis aan de universiteit te gaan doen. Het gekke is dat ik nooit heb stilgestaan bij hoe onpraktisch beide opleidingen zijn, en dat je in je handjes mag klappen als je uberhaupt een baan vindt. Maar goed, van kunstgeschiedenis aan de universiteit is het niet gekomen, want ik had inmiddels een heel leuke baan gevonden in een klein, knus hotelletje, waar ik een zelfstandige functie kreeg aan de receptie/administratie. Zo ontzettend leuk, ik voelde me helemaal happy met al die verschillende nationaliteiten om me heen en werken in de avonduren. Dit heb ik 2,5 jaar gedaan, en ben er nog maar een paar maanden weg. Ik mocht ook de facturatie doen in het hotel, en hier kreeg ik een grote belangstellng voor boekhouding. Dus ben ik PDB naast mijn werk gaan doen. Nu werk ik op een boekhoudelijke afdeling, maar na het hotel is het heel wat anders natuurlijk. Nu werk ik van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 5, terwijl ik in het hotel elke week op andere dagen werkte, en meestal pas na middernacht thuis kwam. Daarnaast vind ik de afdeling eigenlijk helemaal niet leuk. Het zijn allemaal van die chagrijnige mensen van wie het al heel wat is dat ze 'goedemorgen' terugzeggen als je 's ochtends op de afdeling komt. Zodra ik daar binnenkom wil ik eigenlijk meteen al naar huis. Het liefste zou ik weer in een hotel gaan werken, en ik overweeg dat ook weer te gaan doen.
Omdat hotellerie me zo aanspreekt wil ik in september graag een opleiding HTRO beginnen. Maar nu het probleem: ik zou dan in het eerste jaar 25 worden.. Echt ik zie mezelf daar al zitten tussen de 17 jarigen.. Ik ben dan pas 28 als ik afstudeer.. Ik weet dan ook niet wat verstandig is. Ik zou namelijk ook terug kunnen om Museologie af te maken (ik zou dan in het tweede jaar kunnen beginnen, dus dan zou ik een jaar eerder klaar zijn dan met HTRO). Alleen is er natuurlijk het risico dat er nauwelijks werk in te vinden is. Met mijn werkervaring zou ik misschien wat vrijstelling kunnen krijgen op het HTRO, maar geen idee of dat wat zou schelen. Of gewoon op de boekhoudelijke afdeling blijven? Want ik weet dat hier heel veel werk in te vinden is, en je kan MBA en SPD naast je werk doen. Maar wel altijd van die chagrijnige hoofden om je heen.. Heel motiverend
Ik weet het echt niet!! Zit echt zo in de stress dat ik het liefste terug zou gaan naar de brugklas en alles opnieuw doenIemand ervaringen/tips?? Zijn er meer mensen die zo hard balen van zichzelf?
Dat hangt helemaal van jezelf af en wat je wilt.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:25 schreef CornflakesXL het volgende:
Hoe lang duurd een gemiddelde HBO opleiding? Ik ben 19 en doe nu MBO n3 ik denk daar volgend jaar mee klaar te kunnen zijn, heeft het nog veel zin om verder te leren ?
Verkeerd gedacht, wat mij betreft ja natuurlijk heeft het zin! Maar het hangt af van wat je wilt in het leven.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:25 schreef CornflakesXL het volgende:
Hoe lang duurd een gemiddelde HBO opleiding? Ik ben 19 en doe nu MBO n3 ik denk daar volgend jaar mee klaar te kunnen zijn, heeft het nog veel zin om verder te leren ?
Ik weet het niet 100% zeker hoor, maar wordt geschiedenis niet alleen gegeven in combinatie met de lerarenopleiding? Want dan is het niet alleen theorie, maar zul je ook veel stages gaan lopen om het doceren onder de knie te krijgen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 05:51 schreef CornflakesXL het volgende:
Bedankt voor de reacties , eigenlijk wou ik iets met geschiedenis doen omdat ik dit ontzettend intressant vind en ik denk daarmee ook redelijk goed er door heen te kunnen komen. Ik merk wel op het MBO dat theori erg makkelijk is. Is het niveau verschil erg groot met HBO?
Dit zou wel erg jammer zijn ik heb eigenlijk geen intresse om docent te worden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 06:26 schreef Maraca het volgende:
[..]
Ik weet het niet 100% zeker hoor, maar wordt geschiedenis niet alleen gegeven in combinatie met de lerarenopleiding? Want dan is het niet alleen theorie, maar zul je ook veel stages gaan lopen om het doceren onder de knie te krijgen.
Wat voor werk zou je willen doen?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:42 schreef CornflakesXL het volgende:
[..]
Dit zou wel erg jammer zijn ik heb eigenlijk geen intresse om docent te worden.
Heeft zeker zin. Heb ook een jaar gewerkt. De baan was leuk, maar met het salaris van de meeste mbo-functies kun je vrij weinig als starter. Doe nu met plezier en veel drive een hbo-opleiding omdat ik weet dat salaris naast plezier ook hard telt voor je gemoedstoestand. Succes met je keuze.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:25 schreef CornflakesXL het volgende:
Dat weet ik nog niet precies, Iets creatiefs lijkt me wel leuk.quote:
In het begin vond ik mijn salaris oke totdat mijn contract afliep en ik geen werk meer kon vinden voor mijn opleiding. Nu heb ik wel weer werk maar ver onder het CAO dat ik eigenlijk hoor te krijgen... Daarnaast zit ik waarschijnlijk van de winter een aantal maanden zonder werk.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:55 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Heeft zeker zin. Heb ook een jaar gewerkt. De baan was leuk, maar met het salaris van de meeste mbo-functies kun je vrij weinig als starter. Doe nu met plezier en veel drive een hbo-opleiding omdat ik weet dat salaris naast plezier ook hard telt voor je gemoedstoestand. Succes met je keuze.
Werk is schaars op het moment. Hoewel techneuten en schilders wel wat meer werkgelegenheid hebben, dan in andere sectoren. Je bent nog jong, dus hebt alle tijd om een stuk hogerop te komen. Ben zelf pas op mijn 21ste begonnen met een hbo-opleiding. Als je zelf graag wilt en de motivatie hebt, dan moet je het zeker doen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:12 schreef CornflakesXL het volgende:
[..]
In het begin vond ik mijn salaris oke totdat mijn contract afliep en ik geen werk meer kon vinden voor mijn opleiding. Nu heb ik wel weer werk maar ver onder het CAO dat ik eigenlijk hoor te krijgen... Daarnaast zit ik waarschijnlijk van de winter een aantal maanden zonder werk.
Mijn Nederlands leraar had ons ook geadviseert om door te studeren hij vertelde toen ook wat zijn loon ongeveer was ik was toen echt verbaasd ook dit heeft me gestimuleerd om er weer 100% voor te gaan.
Wat was je vooropleiding ?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:31 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Werk is schaars op het moment. Hoewel techneuten en schilders wel wat meer werkgelegenheid hebben, dan in andere sectoren. Je bent nog jong, dus hebt alle tijd om een stuk hogerop te komen. Ben zelf pas op mijn 21ste begonnen met een hbo-opleiding. Als je zelf graag wilt en de motivatie hebt, dan moet je het zeker doen.
Mijn mbo-opleiding was bedrijfsadministrateur. Ben ook vanwege privéredenen begonnen op niveau 1/2. Niveau 4 kon ik met vrijstellingen in 6 maanden afronden. Heb daarna een jaartje in de boekhouding gewerkt bij een middelgroot bedrijf. Als je niveau 4 in een jaartje kunt doen, zal ik het zeker overwegen. Altijd mooi om een extra papiertje achter de hand te hebben. Je weet maar nooit hoe het in de toekomst gaat lopen. Ik raad het je zelf wel aan.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:44 schreef CornflakesXL het volgende:
[..]
Wat was je vooropleiding ?
Na niveau 3 heb je namelijk ook 4 met de opleiding die ik aan het doen ben..
Moet ik die ook perse afmaken ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |