Wat je over boekhouding zegt qua werksfeer klinkt niet bepaald leuk en als je denkt dat dat representatief is voor hoe dat werk er aan toe gaat, kan je je af vragen of je dat wel je hele leven wil doen? Als dat niet zo is, lijkt me dat niet bijster slim..
Dat je tussen 17jarigen zit valt mee lijkt me. Ikzelf was 17 toen ik aan hbo begon maar ik was dan ook de jongste, genoeg mensen die ook al iets op mbo gedaan hebben en verder veel van 18 a 19. Een jongen waar ik het laatste jaar wat meer mee optrok was ook al 28 op dat moment, nou dat viel me echt niet op hoor.
Heeft een opleiding als HTRO toelatingseisen? Als dat zo is zit je sowieso tussen wat meer gemotiveerde mensen, wat ook helpt als je problemen hebt met leeftijdsverschil. Anders heb je natuurlijk vooral in zo’n 1e jaar nog veel mensen zitten die 0 motivatie hebben en er toch wel mee stoppen, die zijn vaak nog te jong qua geest zegmaar waardoor aansluiting misschien wat lastiger is. Maarja, er zijn heus altijd wel mensen waar je enigszins een klik mee kan maken.
Je hebt het over één jaar verschil, alsof je daar je keuze tussen HTRO en museologie van af wil laten hangen. Maar wat maakt 1 jaar nu uit? Lijkt me heel onverstandig daar je keuze op te gaan baseren.
Het is lastig om een keuze te maken, en het kan kut zijn. Maarja, je moet wat. Ikzelf heb geen flauw benul van wat ik later voor werk kan of wil doen.. en dat is soms wel een rare gedachte. Maar ik maak me er geen zorgen om! Waarom niet? Omdat mijn doel niet is om een baan te hebben om te kunnen overleven tot ik doodga. Nee, ik wil veel meer dan dat. En geld of status is geen doel van me, maar mijn persoonlijke ontwikkeling wel.
Oftewel, ik studeer iets waar ik enorm veel interesse voor heb en ik ga er echt vol voor, zoniet meer dan dat. Naast mijn studie probeer ik ook stukjes mee te pakken van andere disciplines, omdat ik het geweldig leuk vind om het te doen. Dat maakt een studie erg leuk om te doen, en als je op die manier jezelf ontwikkelt ga je je echt geen zorgen maken over een baan hoor.. Sporadisch misschien, maar dat is het dan ook wel.
Wat je moet doen weet ik niet, maar als je denkt dat je echt een passie hebt voor museologie, of voor HTRO, of zelfs voor boekhouden, maak dan een keuze waarvan je denkt dat het de beste is, en ga er ook voor. Dus ga niet opgeven, of te snel bedenkingen krijgen, maar gewoon volle bak.
Hopelijk heb je hier iets aan, ik weet hoe kut het kan zijn om je zorgen te maken over dit soort zaken

. Ikzelf weet pas sinds enkele maanden welke kant ik op moet, en sinds ik het licht gezien heb, ben ik ook heel hard bezig, en ik kan je vertellen dat dat het leukste is dat ik ooit gedaan heb.