abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 13:21:05 #151
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102014733
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:20 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Tijden veranderen... tegenwoordig is het not done om tien jaar over je studie te doen...
Nouja ik heb er uiteindelijk ook 14 jaar over gedaan en dat vind niemand echt raar.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_102014747
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat is het mooie van de MBO --> HBO route (eigenlijk heel oneerlijk) Op het MBO krijg/kreeg je vanaf je 18de stufi. Dan ga je naar het HBO en krijg je weer stufi compleet los gekoppeld van die van de MBO, dan als je HBO in dezelfde richting doet krijg je vrijstellingen wat er bij mij op neer kwam dat ik mijn HBO in 2,5 jaar kon doen, daarna kun je gelijk instromen in een 2 jaarse master, waar je ook nog een beetje kunt spelen met vrijstellingen en punten, Je krijgt dus 4 jaar stufi heb uiteindelijk 3 maanden van mijn studie geen stufi gehad maar door het sparen tijdens een stage in de VS (kreeg geen salaris maar hoefde ook geen lasten te betalen en de dollar stond gunstig) heb ik dat gewoon kunnen betalen. Uiteindelijk dus niet geleend en dus is die schuld gewoon ala prestatie beurs kwijtgescholden. Voor promoveren krijg je betaald. Het enige is dat ik nu al bijna een jaar op mijn eigen geld aan het schrijven ben aan mijn proefschrift (maar als ik eerder was gaan schrijven had dat ook binnen de tijd kunnen zijn)

Ik stam uit een tijd dat de overheid je gewoon nog door je opleiding heen sleepte :D
Wait, what... 2 jaar over een master zonder enig premaster? Nu krijg je een premaster die 10x moeilijker is dan de master zelf :{

Dat motiveert ook niet echt...
pi_102014772
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nouja ik heb er uiteindelijk ook 14 jaar over gedaan en dat vind niemand echt raar.
Naja, je route is ook super. 4 jaar mbo, 4 jaar hbo, 2 jaar uni en nu promotie?

Alleen zonder te blijven zitten neem ik aan? Vertraging demotiveert mij wel om dingen af te ronden... Welke studies heb je gedaan? Heb wel interesse :)
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 13:24:08 #154
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102014817
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:21 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Wait, what... 2 jaar over een master zonder enig premaster? Nu krijg je een premaster die 10x moeilijker is dan de master zelf :{

Dat motiveert ook niet echt...
Ik kreeg wel een premaster bestond uit één tweede jaars vak (erg lastig) en een derdejaars vak van 3 maanden (erg tof) alleen er zat een rare loophole in de master dat je namelijk die punten die je verdient met de premaster kon invullen in de vrije keuze module, hence geen vertraging :')
pi_102014836
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:20 schreef Warren het volgende:

[..]

Wat een onzin. Als je het kan betalen, maakt het geen flikker uit. Daarnaast heeft Bolkestein niet 10 jaar over één studie gedaan zoals je ziet.
Klopt maar destijds waren opleidingen allen te halen. Ken iemand die 4 jaar lts, dan 4 jaar mts, 4 jaar hts en 2 jaar tu heeft gedaan.

Tegenwoordig is het zo van: 4 jar hbo, 1-2 jaar premaster (80% dropout), 2-3 jaar master en dan ook nog eens aankloten. Opleidingen zijn echt niet makkelijker geworden. Vroeger was alles beter.
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 13:25:08 #156
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102014846
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:22 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Naja, je route is ook super. 4 jaar mbo, 4 jaar hbo, 2 jaar uni en nu promotie?

Alleen zonder te blijven zitten neem ik aan? Vertraging demotiveert mij wel om dingen af te ronden... Welke studies heb je gedaan? Heb wel interesse :)
MLO laboratorium techniek, HLO biochemie, Master biomolecularsciences, Promotie bij celbiologie.
pi_102014907
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:24 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik kreeg wel een premaster bestond uit één tweede jaars vak (erg lastig) en een derdejaars vak van 3 maanden (erg tof) alleen er zat een rare loophole in de master dat je namelijk die punten die je verdient met de premaster kon invullen in de vrije keuze module, hence geen vertraging :')
Super. Tegenwoordig word je niet meer gestimuleerd. Maximaal hbo en dan stoppen en werken, want het hbo is de nieuwe mbo en heb je havo gedaan? Pech! Had je maar door moeten gaan naar het vwo en nooit hbo moeten doen zoals werd gezegd... Ambitie? Fijn, uit eigen zak. Ik heb er dus veel motivatieproblemen mee overgehouden.

Naja, nu is er ook geen hts en hlo meer...

master cum laude ofzo? :P
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 13:28:12 #158
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102014932
Wel grappig dat ik nu ik de hele serie doorlopen heb ik echt gezien heb dat ik dingen heb geleerd op de MLO die nergens in de latere studies aan bod komen en die HBO en Uni studenten dus ook echt niet kunnen/weten. Het zijn wel basale dingen maar het is toch fijn om bij bepaalde handelingen te weten wat je nou precies aan het doen bent in plaats van ja dat staat in het protocol.
pi_102014974
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Wel grappig dat ik nu ik de hele serie doorlopen heb ik echt gezien heb dat ik dingen heb geleerd op de MLO die nergens in de latere studies aan bod komen en die HBO en Uni studenten dus ook echt niet kunnen/weten. Het zijn wel basale dingen maar het is toch fijn om bij bepaalde handelingen te weten wat je nou precies aan het doen bent in plaats van ja dat staat in het protocol.
Ja, maar goed je hebt alles doorlopen :P
Ben denkende aan een carriereswitch, een elektro kan zeker geen premaster Biomolecular sciences doen zeker :@ Waar deed je die trouwens, Utrecht?
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 13:30:43 #160
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102015005
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:27 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Super. Tegenwoordig word je niet meer gestimuleerd. Maximaal hbo en dan stoppen en werken, want het hbo is de nieuwe mbo en heb je havo gedaan? Pech! Had je maar door moeten gaan naar het vwo en nooit hbo moeten doen zoals werd gezegd... Ambitie? Fijn, uit eigen zak. Ik heb er dus veel motivatieproblemen mee overgehouden.

master cum laude ofzo? :P
hmm ook wel stom daar kwam ik een halve punt voor te kort, mijn stage begeleider zei nog tegen me na de diploma uitreiking had dat gezegd dan had ik je een half puntje meer gegeven.
Daarbij kwam ook nog dat mijn begeleider in amerika had gezegd een 8,5 als halve punten mogen en een 9 als ze niet mogen, ik geef met mijn domme kop ook gewoon een 8,5 door :')

Dus cum laude had gekunt maar het was die ene ervoor "met genoegen" oid ...
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 13:31:59 #161
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102015027
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:29 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Ja, maar goed je hebt alles doorlopen :P
Ben denkende aan een carriereswitch, een elektro kan zeker geen premaster Biomolecular sciences doen zeker :@ Waar deed je die trouwens, Utrecht?
ja utrecht, nee ik denk dat je dan wel wat tekort komt, er zaten ook een paar pure chemici bij ons op de premaster en die zijn allemaal afgehaakt ....

Ik denk dat moleculaire biologie gewoon een makkelijke opleiding is en ik geluk heb gehad :D
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 13:33:15 #162
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102015066
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:27 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Achja HLO is gewoon HBO laboratorium techniek hoor....
pi_102015164
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:30 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

hmm ook wel stom daar kwam ik een halve punt voor te kort, mijn stage begeleider zei nog tegen me na de diploma uitreiking had dat gezegd dan had ik je een half puntje meer gegeven.
Daarbij kwam ook nog dat mijn begeleider in amerika had gezegd een 8,5 als halve punten mogen en een 9 als ze niet mogen, ik geef met mijn domme kop ook gewoon een 8,5 door :')

Dus cum laude had gekunt maar het was die ene ervoor "met genoegen" oid ...
Super man. Het val mij op dat de oude generatie het een stuk beter heeft dan die van nu. Met allerlei vage studies en moeilijke overlappingen. Als mbo'er kan je nog hbo doen maar verder dan dat gaat het niet meer deze dagen!

Of het moeten economische studies zijn, blijkbaar wilt deze kabinet dat...
pi_102015220
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:24 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Klopt maar destijds waren opleidingen allen te halen. Ken iemand die 4 jaar lts, dan 4 jaar mts, 4 jaar hts en 2 jaar tu heeft gedaan.

Tegenwoordig is het zo van: 4 jar hbo, 1-2 jaar premaster (80% dropout), 2-3 jaar master en dan ook nog eens aankloten. Opleidingen zijn echt niet makkelijker geworden. Vroeger was alles beter.
Ik weet niet over wie jij het hebt ,maar er zijn zat mensen die tegenwoordig een hele rits aan opleidingen afmaken. En nee het zijn niet allemaal wat het niveau vrijetijdswetenschappen.
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 13:40:25 #165
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102015279
Ik moet zeggen dat onze MBO erg lastig was, ontzettend veel uitval, belachelijk gedetaileerde stof en erg moeilijk. (heb ooit met een 4 het hoogste cijfer van de klas gehad op natuurkunde en ik was oprecht blij met een 4 had niet gedacht dat dat erin zat :P )
pi_102015291
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:38 schreef Warren het volgende:

[..]

Ik weet niet over wie jij het hebt ,maar er zijn zat mensen die tegenwoordig een hele rits aan opleidingen afmaken. En nee het zijn niet allemaal wat het niveau vrijetijdswetenschappen.
Dat klopt, alleen doen die het wel op eigen kosten, komen uit een fatsoenlijk verdienende familie.
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 13:41:36 #167
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102015322
Ik vergat helemaal te zeggen dat ik nog wel een lening heb bij mijn zus :@ ze heeft een jaar van mijn studiegeld betaald, die ik nog steeds terug moet betalen.....
pi_102015421
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:41 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vergat helemaal te zeggen dat ik nog wel een lening heb bij mijn zus :@ ze heeft een jaar van mijn studiegeld betaald, die ik nog steeds terug moet betalen.....
Lol, je promotie wordt toch wel betaald of niet? :P
Ik ben zelf nu 7 jaar lang aan het studeren :r

HBO braaf in 4 jaar afgerond O~)
Daarna ging het bergafwaarts ;(
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 13:47:39 #169
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102015556
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:43 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Lol, je promotie wordt toch wel betaald of niet? :P
Ik ben zelf nu 7 jaar lang aan het studeren :r

HBO braaf in 4 jaar afgerond O~)
Daarna ging het bergafwaarts ;(
Ja mijn promotie werd wel betaald maar ik ben nu aan het teren op mijn spaargeld vanaf januari ongeveer omdat ik mijn proefschrift in mijn eigen tijd schrijf. 1 nov ga ik promoveren.

*D

Maar ik denk dat je eigenlijk de promotie los moet zien van studeren en dan was ik op mijn 25ste precies klaar dus hoor ik eigenlijk niet in dit topic ;)
pi_102015656
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:47 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja mijn promotie werd wel betaald maar ik ben nu aan het teren op mijn spaargeld vanaf januari ongeveer omdat ik mijn proefschrift in mijn eigen tijd schrijf. 1 nov ga ik promoveren.

*D
Respect man, diep respect. Bij mij is de situatie dat mijn pa elk moment op sterven kan liggen, dus die PhD zet ik wel even uit mijn hoofd. Sterker nog heb mijn master niet eens :r
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 13:51:43 #171
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102015715
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:50 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Respect man, diep respect. Bij mij is de situatie dat mijn pa elk moment op sterven kan liggen, dus die PhD zet ik wel even uit mijn hoofd. Sterker nog heb mijn master niet eens :r
Sterkte met je Pa, de mijne is overleden toen ik mijn HBO begon.

En nog meer respect voor jou, dat je gewoon doorgaat. Wat dat betreft heb ik het makkelijk gehad want ik heb nooit echt moeite gehad in een opleiding.
pi_102015879
quote:
15s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:51 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Sterkte met je Pa, de mijne is overleden toen ik mijn HBO begon.

En nog meer respect voor jou, dat je gewoon doorgaat. Wat dat betreft heb ik het makkelijk gehad want ik heb nooit echt moeite gehad in een opleiding.
Gecondoleerd.

Hoe heb je het door kunnen zetten? Zelf zou ik meteen gaan werken om voor mijn ma te zorgen.

Ik weet ook niet of ik door wil gaan, het hbo ging me veels te makkelijk af dus deed ik maar de uni. Master Elektro, erg boeiend en super, maar het niveauverschil is te groot, bovendien heb ik veel bureaucratie gezien (Nederlanders mochten een jaar langer schrijven aan hun thesis dan buitenlanders) en dat was de reden dat ik maar ging kappen. Echter heb ik wel 2 jaar verwaarloosd.

Of ik nu een premaster en nog eens 2 jaar een master Technische Bedrijfskunde wil doen vraag ik mij ook af. Ik ben resultaatgericht, en het voelt alsof ik mijn tijd zit te verspillen, bovendien 5 jaar over een master (!) klinkt ook niet echt aantrekkelijk...

[ Bericht 3% gewijzigd door EngineerA op 16-09-2011 14:02:59 ]
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 14:03:12 #173
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102016161
Kun je die elektro master niet alsnog afmaken?

trouwens die burcratische dingen die je noemt kunnen ook met geld te maken hebben ik neem aan dat als die nederlanders een jaar langer aan hun thesis schrijven ook een jaar extra moeten betalen, wat een stuk goedkoper is voor nederlanders dan voor buitenlanders.

Verder moet je dat soort dingen gewoon aankaarten (in het studentenblaadje ofzo) maar niet er daarom mee stoppen.
pi_102016239
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:03 schreef Bosbeetle het volgende:
Kun je die elektro master niet alsnog afmaken?
Om heel eerlijk te zijn zie ik het nut er niet van in. Dit gaat mij nog eens 4 jaar kosten en had er afgelopen 2 jaar al enorm veel moeite mee.

Daarnaast heeft Technische Bedrijfskunde ook exchange programma's in het buitenland wat mij leuker lijkt :P

Naja ik stopte dus niet alleen vanwege die extra jaar, maar omdat ik vrijwel niets haalde. Het hbo is veels te praktisch deze dagen, dus ik miste echt de theoretische aspecten. Verslagen schrijven en een chip ontwerpen op de pc? Lukt prima! Toetsen met ingewikkelde wiskunde? Bah :r

Ook kan ik mij niet motiveren als ik met vrienden omga die hun master in de economie/bedrijfskunde/accountancy betaald krijgen en ik een lening heb moeten afsluiten. Vrienden die na het hbo zijn gaan werken en nu een auto van de zaak hebben en ik nu al 2 jaar achterstand en nog eens 3 jaar ga lopen... Als ik een mooi vooruitzicht had als arts met bakken geld dan zou ik het niet erg vinden, Elektro wordt dik onderbetaald en concurreren met topstudenten uit het buitenland lukt mij niet.
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 14:07:24 #175
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102016311
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:05 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Om heel eerlijk te zijn zie ik het nut er niet van in. Dit gaat mij nog eens 4 jaar kosten en had er afgelopen 2 jaar al enorm veel moeite mee.

Daarnaast heeft Technische Bedrijfskunde ook exchange programma's in het buitenland wat mij leuker lijkt :P
Voor iets wat je leuk vind is het altijd makkelijker om motivatie op te brengen. Een andere keus is (maar dan moet je wel een goede sollicitatie schrijven) om een baan te kiezen waar je je master door het bedrijf betaald krijgt, of van die trainee trajecten.
pi_102016359
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Voor iets wat je leuk vind is het altijd makkelijker om motivatie op te brengen. Een andere keus is (maar dan moet je wel een goede sollicitatie schrijven) om een baan te kiezen waar je je master door het bedrijf betaald krijgt, of van die trainee trajecten.
Trainee trajecten lukt makkelijk, alleen dan groei je intern in een bedrijf door en krijg je geen master titel :N

En leuk vind ik Elektro ook weer niet, wel superinteressant. Maar 40-50 uur ervoor werken en een sociaal leven dik achter laten en opofferen, dat heb ik er nooit voor over gehad.

Het zou ander zijn als ik direct van het vwo kwam en direct de keiharde TU mentaliteit had aangeleerd.
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 14:17:04 #177
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102016652
Nouja zo master titel zegt ook niet zoveel hoor. Helemaal als je aspiraties hebt om naar het buitenland te gaan. Als je een master hebt betekent het in amerika bijvoorbeeld niks minder dan dat je gestopt bent met PhD. (toen ik zei dat ik een stage deed voor mijn master zeiden ze allemaal, huh waarom ga je stoppen dan, je kunt beter doorgaan, toen ik ze uitlegde dat ik daarna wel wou gaan promoveren en dat je daarvoor een master nodig had snapten ze het een beetje. In amerika kies je namelijk na je bachelor voor een PhD studie van ongeveer 6 jaar, als je die na de orienterende 2 jaar stopt dan krijg je je master :P )
pi_102016693
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Nouja zo master titel zegt ook niet zoveel hoor. Helemaal als je aspiraties hebt om naar het buitenland te gaan. Als je een master hebt betekent het in amerika bijvoorbeeld niks minder dan dat je gestopt bent met PhD. (toen ik zei dat ik een stage deed voor mijn master zeiden ze allemaal, huh waarom ga je stoppen dan, je kunt beter doorgaan, toen ik ze uitlegde dat ik daarna wel wou gaan promoveren en dat je daarvoor een master nodig had snapten ze het een beetje. In amerika kies je namelijk na je bachelor voor een PhD studie van ongeveer 6 jaar, als je die na de orienterende 2 jaar stopt dan krijg je je master :P )
Haha :P

Wil ook best wel promoveren in Amerika en er werken, zou alleen niet weten hoe ik het zou moeten aanpakken :@
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 14:19:34 #179
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102016732
uiteindelijk als je die master hebt moet je nog aan het werk, je kunt ook gewoon nu alvast kijken waar je wilt werken. (dat is iets waar ik helemaal niet aan gedacht heb en nu een beetje op stuk loop, ik dacht altijd als ik die dr. titel heb dan ben ik er, maarja nooit nagedacht wat ik daarna wilde. En nu weet ik het nog niet ... dus een titel is niet heiligmakend.)
  Moderator vrijdag 16 september 2011 @ 14:20:48 #180
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102016772
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:18 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Haha :P

Wil ook best wel promoveren in Amerika en er werken, zou alleen niet weten hoe ik het zou moeten aanpakken :@
Tja dat is gewoon een kwestie van heel heel heel veel geld betalen. Dan is die master met uitwisselings programma geen verkeerd idee. En je moet een beetje schijt hebben aan het feit dat je er dan al 7 jaar mee bezig bent dat boeit niet zoveel)
pi_102016932
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:20 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja dat is gewoon een kwestie van heel heel heel veel geld betalen. Dan is die master met uitwisselings programma geen verkeerd idee. En je moet een beetje schijt hebben aan het feit dat je er dan al 7 jaar mee bezig bent dat boeit niet zoveel)
Ik ga dan liever Geneeskunde studeren in het cheap Holland O~)

Ja ik kijk nu al waar ik wil werken. Kreeg een mooi aanbod na mijn hbo-stage maar wilde mij ontwikkelen, uiteindelijk toch blij dat ik het niet heb aangenomen. Nu werk ik bij een energiebedrijf maar zie mijzelf niet mijn hele leven hier werken.
pi_102023720
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:26 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Ik ga dan liever Geneeskunde studeren in het cheap Holland O~)

Dan doe je dat toch? Wat is je doel? Waarom wil je geneeskunde doen?

Ik zou alles eens op een rijtje zetten.
pi_102036776
Ben 25+ en zit in het 2e jaar. Zo laat begonnen omdat ik eerst werkervaring heb opgedaan, 3 jaar fulltime gewerkt. De lesstof is hierdoor makkelijker toepasbaar en levendiger omdat je je een helder beeld kan schetsen hoe het in de praktijk er aan toe gaat. Zit wel te twijfelen om vanaf het 3e jaar deeltijd te gaan doen, heb te veel stage en verdien er niks mee terwijl ik niet op gratis praktijkervaring zit te wachten.
pi_102039918
quote:
Maar 40-50 uur ervoor werken en een sociaal leven dik achter laten en opofferen, dat heb ik er nooit voor over gehad.
Het ligt er ook een beetje aan hoe die uren over de week zijn verdeeld. Met 6-7 uur per dag werken haal je dat, als die 40-50 uur inclusief pauzes en gaten in de roosters is. Maar ja, in de praktijk is de werklast niet evenredig verdeeld.
Een beetje een sociaal leven is volgens mij wel mogelijk maar je moet wel efficiënt met je vrije tijd omgaan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_102041464
Ben dit jaar begonnen met deeltijd Chemie. De bedoeling is mijn propedeuse chemie te halen en dan door te gaan met biochemie.
Ik ben nu 25, na de havo 1 jaar gestudeerd, vond het niets, ben gaan werken en heb nu eindelijk het licht gezien haha.
  zaterdag 17 september 2011 @ 11:05:46 #186
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_102048172
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:37 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Super man. Het val mij op dat de oude generatie het een stuk beter heeft dan die van nu. Met allerlei vage studies en moeilijke overlappingen. Als mbo'er kan je nog hbo doen maar verder dan dat gaat het niet meer deze dagen!
Vind ik ook belachelijk. Waarom ze dat niet afschaffen :N
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_102057295
quote:

Een verschil tussen vroeger en nu lijkt mij dat de niveaus van het MBO en het HBO meer zijn gedaald dan die van het WO waardoor het gat tussen het HBO en het WO veel groter is geworden. Ik heb de indruk dat het niveau van MBO ook sterker is verlaagd dan dat van het HBO en dat van het VMBO meer dan dat van het HAVO.
Een ander verschil lijkt mij dat vroeger veel leerlingen onder hun niveau instroomden in het secundair en tertiair onderwijs terwijl tegenwoordig veel leerlingen boven hun niveau instromen in het secundaire en tertiaire onderwijs. Meer concreet: vroeger ging je al snel naar het MAVO (en nog langer geleden de MULO) wanneer er enigzins werd getwijfeld tussen MAVO en HAVO, tegenwoordig ga je al snel naar het HAVO wanneer men er vrij zeker van is dat je eigenlijk op het VMBO-TL thuishoort.

Kortom, ik heb niet de indruk dat het nu zoveel moeilijker is geworden om te stapelen dan vroeger maar dat hoge percentages gezakten bij schakelprogramma's te wijten zijn aan een grote toename van mensen die een lager niveau hebben, ofdat dit lagere niveau nu te wijten is aan minder talent of aan slechter onderwijs.
Hoe dan ook, dat velen niet door een schakelprogramma geraken lijkt niet een universiteit haar probleem, het HBO moet haar betere leerlingen maar wat beter voorbereiden op zo'n schakelprogramma.
De schakelprogramma's zijn in Nederland erg mild: 30 EC's en zelfs dat vaak niet (HBO-leerlingen die bij een universiteit een minor volgen).
In Vlaanderen volg je normaal gesproken een schakelprogramma van 60-90 EC's, dat lijkt mij realistischer gezien het theoretische verschil tussen 4 jaar HBO en 3 jaar WO.
#NoDAPL
  maandag 19 september 2011 @ 12:40:01 #188
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_102135384
Ik vind het persoonlijk juist goed dat mensen op een latere leeftijd zichzelf nog ontwikkelen. En de gemiddelde leeftijd bij ons is ongeveer rond de 20 jaar ( 1ste jaar HBO). Daarvan zijn er enkelen rond de 25+/- maar daar wordt niet vreemd naar gekeken. Deze vind ik over het algemeen dan ook serieuzer en besteden de tijd veel nuttiger.

Offtopic:

Veel MBO opleidingen zijn dan ook om te huilen qua niveau :') Zelfde geldt voor HBO opleidingen. Maar bij ons op het HBO zijn de niveau verschillen in de klas enorm groot van Havo scholieren vergeleken met MBO scholieren. De mensen die geen economie of wiskunde hebben gehad komen nu al in de problemen..
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
pi_102157626
Ik denk dat het ook
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:40 schreef Joosterd het volgende:
Ik vind het persoonlijk juist goed dat mensen op een latere leeftijd zichzelf nog ontwikkelen.
Ik denk dat het ook best logisch is dat mensen later te weten komen wat ze eigenlijk willen. Iedereen wordt nu gepusht om op je 18e een studie te kiezen, terwijl veel mensen nog niet weten wat ze willen doen. Maar het is traditie om "toch maar te gaan studeren".

Op mijn school lag er een grote druk om iets te kiezen. Er werd nooit gezegd, ach ga maar niet studeren als je het echt niet weet.
  Moderator maandag 19 september 2011 @ 21:38:38 #190
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102157773
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:05 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Vind ik ook belachelijk. Waarom ze dat niet afschaffen :N
Wat dat je als mboer geen hbo meer zou mogen doen? Waarom wil je dat?
pi_102164902
Ofdat een MBO'er wel of niet moet worden toegelaten op een HBO-school en ofdat een HBO'er wel of niet moet worden toegelaten op een universiteit is wat mij betreft voor discussie vatbaar onder de strikte voorwaarde dat leerlingen die zijn geslaagd voor het VMBO-TL (met voldoende vakken en de juiste vakken) worden toegelaten tot het HAVO en dat leerlingen die zijn geslaagd voor het HAVO worden toegelaten tot het VWO.
#NoDAPL
  Moderator dinsdag 20 september 2011 @ 07:49:21 #192
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_102169110
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:37 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Of het moeten economische studies zijn, blijkbaar wilt deze kabinet dat...
Ik doe het stiekem wel... Weliswaar een vrije master.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 20 september 2011 @ 08:17:53 #193
124676 RobertoCarlos
pi_102169387
quote:
2s.gif Op maandag 19 september 2011 21:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wat dat je als mboer geen hbo meer zou mogen doen? Waarom wil je dat?
Dat dat als enige nog vergoed wordt :N
  Moderator dinsdag 20 september 2011 @ 08:19:28 #194
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_102169409
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 september 2011 08:17 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat dat als enige nog vergoed wordt :N
Tja, dat vind ik inderdaad wel willekeur. Desalniettemin ben ik daar blij mee. Sterker nog:
3 jaar MBO -> Vergoed
3 jaar HBO -> Vergoed
1 jaar Uni -> krijg ik OOK nog vergoed

Indien nominaal hoef ik van die jaren maar 0,5 jaar zelf te vergoeden. (mijn master duurt 1,5 jaar)
  Moderator dinsdag 20 september 2011 @ 10:06:43 #195
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102171800
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 08:19 schreef Renesite het volgende:

[..]

Tja, dat vind ik inderdaad wel willekeur. Desalniettemin ben ik daar blij mee. Sterker nog:
3 jaar MBO -> Vergoed
3 jaar HBO -> Vergoed
1 jaar Uni -> krijg ik OOK nog vergoed

Indien nominaal hoef ik van die jaren maar 0,5 jaar zelf te vergoeden. (mijn master duurt 1,5 jaar)
Ja ik heb hetzelfde gedaan en ben er ook blij mee. Maar het is wel een rare constructie.

Als je 4 jaar HBO doet wordt er niks van je master vergoed.
pi_102173446
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 september 2011 10:06 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja ik heb hetzelfde gedaan en ben er ook blij mee. Maar het is wel een rare constructie.

Of je pakt het anders aan. Mbo 3/4 jaar wordt vergoed.
1 jaar vavo vwo wordt vergoed door je eigen gemeente
4 jaar wo wordt vergoed.
pi_102176485
Ik ga me wiskunde en natuurkunde ophalen en dan ga ik een opleiding doen.
Ik denk hbo maritiem officier.
Dan ben ik 30 als klaar ben, totaal geen moeite mee.
Maar ik werk dan al 10 jaar en heb een vmbo diploma. Dus ik weet wat me te wachten staat als ik niet ga leren.
En misschien duurt het nog een jaar langer, ik zorg eerst dat Ik op niveau kom
Zodat ik me daar geen zorgen over hief te maken.
pi_102197368
quote:
Geen probleem, dan haal je toch gewoon even een VWO-diploma? Het lijkt mij sterk dat iemand die geen VWO-diploma kan behalen wel een hierop (nu ja, min of meer) aansluitend WO-diploma kan behalen.
#NoDAPL
  Moderator woensdag 21 september 2011 @ 09:38:22 #199
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102209554
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 21:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Geen probleem, dan haal je toch gewoon even een VWO-diploma? Het lijkt mij sterk dat iemand die geen VWO-diploma kan behalen wel een hierop (nu ja, min of meer) aansluitend WO-diploma kan behalen.
Tja van VWO naar master gaat ook niet hè. Dan erbij ben ik het levend voorbeeld van iemand die geen vwo kan halen maar wel een master. Ik heb mavo en ik denk dat ik er eventueel best een havo uitgeperst zou kunnen hebben maar een vwo betwijfel ik.
  Moderator woensdag 21 september 2011 @ 10:23:18 #200
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_102210560
quote:
2s.gif Op woensdag 21 september 2011 09:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja van VWO naar master gaat ook niet hè. Dan erbij ben ik het levend voorbeeld van iemand die geen vwo kan halen maar wel een master. Ik heb mavo en ik denk dat ik er eventueel best een havo uitgeperst zou kunnen hebben maar een vwo betwijfel ik.
Check.

Algemene vorming is een bitch.
  woensdag 21 september 2011 @ 10:33:22 #201
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_102210804
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 21:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Toevallig enkele maanden geleden voor de grap nog mijn scheikunde eindexamen op VWO-niveau behaald. Maar ondanks jaren ervaring met lastige stof direct opnemen en begrijpen op universitair niveau is dat toch andere koek. Overigens is het wel gelukt, zonder ooit 1 proefje gedaan te hebben of 1 uitleg te hebben gehad, maar met meer moeite dan ik vooraf dacht. Het is veel meer basiskennis, maar het leuke is wel dat je met die kennis de wereld wel gelijk een stuk beter begrijpt.
pi_102254044
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2010 21:57 schreef Leonidas82 het volgende:
wie van jullie is reeds de 25 gepasseerd en studeert nog? Ik zit nu in de 4e van mijn studie en studeer in mei af, ik ben dan 27 jaar! Aangezien het studeren me super bevalt ga ik na mijn opleiding wellicht een deeltijd-studie nog volgen.

Ben vooral benieuwd naar overige 'oudere' studenten en hun ervaringen :)
studeren is een manier om jezelf scherp te houden of tenminste op ácademisch (of wat er voor moet doorgaan) niveau bij te blijven als het om algemene kennis gaat.
Meesten denken dat ze na de uni of school en wanneer ze een baan hebben,klaar zijn met studeren en alleen maar hun werk hoeven te doen. :') Je moet je blijven ontwikkelen,ook in je werk middels studies en herhalingen omdat de maatschappij daarom vraagt en steeds veranderd. :s)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_102256035
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:33 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Toevallig enkele maanden geleden voor de grap nog mijn scheikunde eindexamen op VWO-niveau behaald. Maar ondanks jaren ervaring met lastige stof direct opnemen en begrijpen op universitair niveau is dat toch andere koek. Overigens is het wel gelukt, zonder ooit 1 proefje gedaan te hebben of 1 uitleg te hebben gehad, maar met meer moeite dan ik vooraf dacht. Het is veel meer basiskennis, maar het leuke is wel dat je met die kennis de wereld wel gelijk een stuk beter begrijpt.
Heb je dan scheikunde op VWO gehad op school?
  donderdag 22 september 2011 @ 12:13:42 #204
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_102256071
Ik heb geen scheikunde op de middelbare school gehad, wel natuurkunde en wiskunde overigens.
pi_102256122
Ach, de meeste alfa en gamma-studies op de universiteit komen ook niet eens in de buurt van de moeilijkheid van scheikunde (1,2) op VWO-niveau.
  donderdag 22 september 2011 @ 12:18:57 #206
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_102256218
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 12:15 schreef Warren het volgende:
Ach, de meeste alfa en gamma-studies op de universiteit komen ook niet eens in de buurt van de moeilijkheid van scheikunde (1,2) op VWO-niveau.
Mee eens, er zit een ongelofelijk groot gat in kennis van sommige alpha en gamma-opgeleide personen met betrekking tot de basismechanismen van deze aarde. Ik vond dit zo storend dat ik zelf gekozen heb om nog scheikunde op te halen, maar eigenlijk vind ik dat dit soort kennis voor iedereen verplicht zou moeten zijn.
pi_102272889
quote:
Ik heb geen scheikunde op de middelbare school gehad, wel natuurkunde en wiskunde overigens.
Welke wiskunde, wiskunde B, wiskunde B + D of wiskunde A?
#NoDAPL
pi_102287453
Ben op m'n 25e waarschijnlijk klaar met m'n master.
pi_102287878
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 12:18 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Mee eens, er zit een ongelofelijk groot gat in kennis van sommige alpha en gamma-opgeleide personen met betrekking tot de basismechanismen van deze aarde. Ik vond dit zo storend dat ik zelf gekozen heb om nog scheikunde op te halen, maar eigenlijk vind ik dat dit soort kennis voor iedereen verplicht zou moeten zijn.
Tsja het is niet dat je doodgaat als je dergelijke kennis niet hebt dus verplichten lijkt me overdreven, maar het is wel storend inderdaad al die rechten en bedrijfskunde mensen die het alleen maar hebben over contacten en netwerken enzo en dan vergeten dat het ook wel handig is dat het ook wel prettig is als je zelf ook nog wel wat kan. Maar ja bij bedrijf als Philips of Shell zie je aan de top ook voornamelijk bedrijfskundigen dus blijkbaar zijn die dan toch wel meer gewild. Al merkte ik tijdens solliciteren dat mensen met beta aanleg (die ook dan wel niet geheel wereldvreemd zijn) toch wel overal een streepje voor hebben
  Moderator vrijdag 23 september 2011 @ 08:29:15 #210
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102288757
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 12:15 schreef Warren het volgende:
Grappig dat je dat kunt zeggen van de meeste studies, doe je ze allemaal?
pi_102297109
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 september 2011 08:29 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Grappig dat je dat kunt zeggen van de meeste studies, doe je ze allemaal?
Ja, toevallig wel. Ik heb zelf een beta-school achtergrond, en ik heb ervaringen met 2 gamma en 1 alfa studie. Het niveau daar is helaas ver te zoeken.
pi_102316152
Net 30 en gestart met een master. Overigens in dt. Ben op mijn 17e gaan werken, omdat school saai was. Vanaf mijn 22 tot nu aan toe (en nog zeker 2 jaar) de schade aan het beperken.

Heb wel een prima baan overigens en ik volg alleen nog een master voor theoretische verdieping en omdat ik studeren en kennis op doen leuk ben gaan vinden!
pi_102353033
Ik ben deze maand begonnen met de deeltijdstudie Bedrijfskundige Informatica (HBO). Als alles meezit ben ik op mijn 29ste klaar...
pi_102388220
pas begonnen met hbo (voltijd), en ben 26.
  maandag 26 september 2011 @ 10:04:25 #215
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_102390379
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Welke wiskunde, wiskunde B, wiskunde B + D of wiskunde A?
Wiskunde A oude systeem, dus dat is wat tegenwoordig Wiskunde A 1,2 en Wiskunde B1 is.
pi_102390458
Ik heb net mijn diploma gehaald en ben 28
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  Moderator maandag 26 september 2011 @ 10:10:15 #217
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102390477
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 10:09 schreef oompaloompa het volgende:
Ik heb net mijn diploma gehaald en ben 28
Gefeliciteerd *O*
pi_102390913
quote:
2s.gif Op maandag 26 september 2011 10:10 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Gefeliciteerd *O*
Haha bedankt, ik bedoelde het helemaal niet om complimentjes te vissen :P
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:41:21 #219
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_118211067
Even kick, want ik ga komend september gewoon weer beginnen met een studie, namelijk geneeskunde, en ik ben dan 30. Heb er zin in :)
pi_118211184
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 16:41 schreef Grumpey het volgende:
Even kick, want ik ga komend september gewoon weer beginnen met een studie, namelijk geneeskunde, en ik ben dan 30. Heb er zin in :)
Jong zat, kom op universiteiten geregeld 30-plussers tegen die toch nog even een (extra) MSc doen bijvoorbeeld ;)
Profiel opgeheven.
  Moderator zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:53:31 #221
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_118211435
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 16:41 schreef Grumpey het volgende:
tof
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:55:51 #222
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_118211489
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 16:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

tof
Niet iets voor jou? Scheelt weer solliciteren voor je.
  Moderator zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:57:58 #223
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_118211547
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 16:55 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Niet iets voor jou? Scheelt weer solliciteren voor je.
:D daarvoor heb ik mijn spaargeld teveel opgegeten, helaas.
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 17:12:38 #224
124676 RobertoCarlos
pi_118211948
Wat voor opleiding heb je eerder gedaan? Als je namelijk het lage collegegeldtarief zou moeten betalen, is het studeren nog wel te combineren met een 'gewone' baan erbij...
  Moderator zaterdag 20 oktober 2012 @ 17:14:16 #225
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_118211989
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 17:12 schreef RobertoCarlos het volgende:
Wat voor opleiding heb je eerder gedaan? Als je namelijk het lage collegegeldtarief zou moeten betalen, is het studeren nog wel te combineren met een 'gewone' baan erbij...
mavo mlo hlo master (biomolecularsciences) en phd (cellbiologie)... (ik zou voor de grap nog vbo moeten doen dan heb ik het hele rijtje gehad)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')