De joden zijn toleranter dan de Zwitsers. Nais.quote:JERUZALEM - Joden in Israël zijn in meerderheid tegen een minaretverbod. Dat blijkt uit een poll die maandag gepubliceerd werd in de Jerusalem Post.
Afgelopen jaar werd in Zwitserland in een burgerreferendum voor een dergelijk verbod gestemd. Volgens het onderzoek in Israël, uitgevoerd door Keevoon research, stemden 43 procent van de vijfhonderd ondervraagden tegen een dergelijk verbod. 28 procent van de verboden stemden voor. 29 procent van de ondervraagden zei te twijfelen. Vooral rechtse Joden en religieuze Joden zijn fel tegen een verbod, zo blijkt uit het verbod.
Toleranter
Volgens Rabbi Marc Schneier van de Stichting voor Etnische Verstandhoudingen in Israël zijn Israëliërs blijkbaar een stuk toleranter op het gebied van vrijheid van religie dan de Zwitsers, zo verklaarde hij tegenover de Jerusalem Post. ,,Vanuit een Israëlisch perspectief is er blijkbaar genoeg ruimte voor het samenleven van Joden en Arabieren, als het gaat om religie. Wat betreft politiek ligt dat wellicht anders.''
Bron
Leest Wilders mee? Het wordt tijd dat ie zijn kruistocht tegen minaretten staakt en luistert naar zijn achterban.quote:Vooral rechtse Joden en religieuze Joden zijn fel tegen een verbod, zo blijkt uit het verbod.
iets met isreal.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:07 schreef HSG-BOMBER het volgende:
PVV is toch geen partij voor de Joden?
Vertel Wilders dat even.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:07 schreef HSG-BOMBER het volgende:
quote:Op maandag 11 januari 2010 15:13 schreef Sachertorte het volgende:
Ja logisch, in Israel staan al een heleboel minaretten, het past dus in het straatbeeld; in Zwitserland niet. De Zwitsers hebben gewoon een vrijd democratische welstandscommissie.
not going to happenquote:Op maandag 11 januari 2010 15:31 schreef beeer het volgende:
Misschien dat de joden in tegenstelling tot veel Europeanen doorhebben dat dit soort wetgeving de dictatuur van de meerderheid legitimeert en dat deze zich in de toekomst tegen hen en hun joodse instellingen kan keren, wanneer de arabische Israeliers in de meerderheid zijn.
Dat is toch wat ik zeg?quote:Op maandag 11 januari 2010 15:34 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
not going to happen
Joden realiseren zich beter dan Christenen of Moslims wat de gevolgen zijn van discriminatie en vervolging en waar kleine beperkingen tot kunnen leiden.
Nee. jouw redenatie gaat uit van mogelijke gevolgen in de toekomst. De mijne vanuit ervaringen in het verleden. Het resultaat is gelijk.quote:
Leuke gedachte idd maar nee dat zal er niet zo veel mee te maken hebben.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:31 schreef beeer het volgende:
Misschien dat de joden in tegenstelling tot veel Europeanen doorhebben dat dit soort wetgeving de dictatuur van de meerderheid legitimeert en dat deze zich in de toekomst tegen hen en hun joodse instellingen kan keren, wanneer de arabische Israeliers in de meerderheid zijn.
Het jodendom is de meest tolerante van de monotheïstische religies. Daarnaast is Thomas B. dom en bevooroordeeld. Dat je het even weet.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:36 schreef Thomas B. het volgende:
Joden zijn niet tolerant. Joden zijn sluw en geniepig. Natuurlijk stemmen rechtse Joden tegen een maatregel die religieuze vrijheid moet inperken.
je was mij net voorquote:Op maandag 11 januari 2010 15:42 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Het jodendom is de meest tolerante van de monotheïstische religies. Daarnaast is Thomas B. dom en bevooroordeeld. Dat je het even weet.
De Israëlische samenleving is de afgelopen 20 jaar wel enorm verrechtst, sterker nog dan hier in Nederland. Het valt me eigenlijk tegen dat maar 43 procent er geen problemen mee heeft.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:40 schreef C_N het volgende:
[..]
Leuke gedachte idd maar nee dat zal er niet zo veel mee te maken hebben.
Vrijheid van geloof er zijn veel oude moskeeën in Israël als bezienswaardigheden . .
die worden niet gesloopt maar open gesteld voor te bezichtigen .
iets wat by the way in de (Palestijnse) gebieden NIET wordt gedaan met de joodse synagogen.
Die worden verbrand en gesloopt. Is cultuur denk ik.
Dank u. Die tolerantie zit 'm niet in het geloof zelf, maar in de angst voor de eigen religieuze vrijheid. Het is puur opportunisme. Bovendien kan een religie niet meer of minder monotheistisch zijn.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:42 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Het jodendom is de meest tolerante van de monotheïstische religies. Daarnaast is Thomas B. dom en bevooroordeeld. Dat je het even weet.
Dat is wel waar, maar heeft niets te maken met je 'sluw en geniepig' opmerkingen die rechtstreeks van stormfront had kunnen komen.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:49 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Dank u. Die tolerantie zit 'm niet in het geloof zelf, maar in de angst voor de eigen religieuze vrijheid. Het is puur opportunisme.
Dat zeg ik niet. Het Jodendom heeft echter in tegenstelling tot de Islam en het Christendom geen behoefte om anderen haar zienswijze op te leggen. Om het even over een kort-door-de-bocht religieuze boeg te gooien: een niet-jood komt in de hemel door zich netjes tegenover zijn medemens te gedragen, niet door joods te worden.quote:Bovendien kan een religie niet meer of minder monotheistisch zijn.
Oei, dan zullen er heel wat israëlische joden in de hel belanden.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:53 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
een niet-jood komt in de hemel door zich netjes tegenover zijn medemens te gedragen, niet door joods te worden.
Het jodendom doet niet aan helquote:Op maandag 11 januari 2010 15:54 schreef Damien2 het volgende:
[..]
Oei, dan zullen er heel wat israëlische joden in de hel belanden.
Idd maar je kan wel zien dat er respect is voor religie naar de moslims toe.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:48 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
De Israëlische samenleving is de afgelopen 20 jaar wel enorm verrechtst, sterker nog dan hier in Nederland. Het valt me eigenlijk tegen dat maar 43 procent er geen problemen mee heeft.
quote:Israël wil barrière langs grens met Egypte
Gepubliceerd: 11 januari 2010 08:09 | Gewijzigd: 11 januari 2010 13:06
Door onze correspondent
Tel Aviv, 11 jan. Israël gaat een barrière bouwen langs delen van de zuidelijke grens met Egypte. Premier Netanyahu zei dat deze maatregel de toestroom van immigranten naar Israël moet tegengaan.
Premier Netanyahu verklaarde dat de vaak christelijke migranten „het joodse en democratische karakter” van Israël bedreigen. Bovendien kunnen er gewapende strijders de grens oversteken. Volgens de orthodox-joodse regeringspartij Shas zijn de migranten „een demografische bedreiging”.
Israël zal langs delen van de honderden kilometers lange grens hekken en muren oprichten en camera’s plaatsen. Volgens de regering zijn de afgelopen drie jaar ruim 20.000 migranten de grens overgestoken. Aan de Egyptische kant van de Sinaï-woestijn wachten volgens de Verenigde Naties tienduizenden mensen, veelal uit Soedan, Ethiopië en Eritrea op een kans om Israël binnen te komen.
Het gaat hierbij om vluchtelingen en migranten die proberen werk te vinden in Israël. Ze worden via mensensmokkelaars naar de grens gebracht. De Egyptische grenspolitie schiet regelmatig migranten dood die proberen de grens over te komen. Migranten die Israël bereiken, leven in meerderheid in de illegaliteit.
De regering wil al langer paal en perk stellen aan de migratie vanuit Afrika. De VN waarschuwden Israël dat de opvang van vluchtelingen niet in het gedrang mag komen door de grens af te sluiten.
Israël bouwt eveneens verder aan een omstreden afscheiding van metershoge muren en hekken in de bezette Westelijke Jordaanoever. Die loopt grotendeels op Palestijns gebied. Volgens Israël moet de volgens het Internationaal Gerechtshof illegale barrière Israël beschermen tegen aanslagen. De Palestijnen zeggen dat ze bedoeld is om de grenzen in Israëls voordeel te bepalen. Ruim de helft van de afscheiding is voltooid, met name rondom Jeruzalem. Verder scheiden hoge, elektronisch beveiligde hekken en muren Israël van de Gazastrook in het zuiden en Libanon en Syrië in het noorden.
Egypte op zijn beurt werkt aan de bouw van een ondergrondse muur langs de Gazastrook. Daar bevinden zich honderden tunnels, waarmee de door Israël geïsoleerde Gazastrook zichzelf van levensmiddelen, dieren, wapens en vervoermiddelen voorziet. Egypte staat onder zware druk van Israël en de Verenigde Staten om de smokkelhandel aan te pakken.
Jud Süss behoort tot uw favoriete films?quote:Op maandag 11 januari 2010 15:36 schreef Thomas B. het volgende:
Joden zijn niet tolerant. =. Natuurlijk stemmen rechtse Joden tegen een maatregel die religieuze vrijheid moet inperken.
En in de Islam kan dat niet?quote:Op maandag 11 januari 2010 15:53 schreef PhysicsRules het volgende:
Het Jodendom heeft echter in tegenstelling tot de Islam en het Christendom geen behoefte om anderen haar zienswijze op te leggen. Om het even over een kort-door-de-bocht religieuze boeg te gooien: een niet-jood komt in de hemel door zich netjes tegenover zijn medemens te gedragen, niet door joods te worden.
McD zul je in de Zwitserse Alpen niet tegenkomen.quote:
Neuh.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En in de Islam kan dat niet?En in de Islam kent men niet het principe van zienswijze niet opleggen?
![]()
Maar owee als je ook maar enigszins kritisch bent op bepaalde opvattingen die ze er op nahouden binnen hun geloof. Dan is de wereld te klein en krijg je de wind van voren.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:53 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Dat is wel waar, maar heeft niets te maken met je 'sluw en geniepig' opmerkingen die rechtstreeks van stormfront had kunnen komen.
[..]
Dat zeg ik niet. Het Jodendom heeft echter in tegenstelling tot de Islam en het Christendom geen behoefte om anderen haar zienswijze op te leggen. Om het even over een kort-door-de-bocht religieuze boeg te gooien: een niet-jood komt in de hemel door zich netjes tegenover zijn medemens te gedragen, niet door joods te worden.
Wel weer typisch, leugens over Joden of het Jodendom niet tolereren, maar wel over de Islam en moslims.quote:
Je haalt nu toch echt Joden en Israël door elkaar, maar daar hebben meer mensen last van.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:01 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Maar owee als je ook maar enigszins kritisch bent op bepaalde opvattingen die ze er op nahouden binnen hun geloof. Dan is de wereld te klein en krijg je de wind van voren.
Die discussie heb ik wel eens vaker met een islamitische collega gehad. Nee, voor zover ik weet sturen Moslims geen missionarissen de wereld rond om met het zwaard de heidenen te bekeren. Dat betekent nog niet dat moslims geen behoefte hebben om anderen van hun religieuze gelijk te overtuigen.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wel weer typisch, leugens over Joden of het Jodendom niet tolereren, maar wel over de Islam en moslims.
En minaretten?quote:Op maandag 11 januari 2010 16:00 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
McD zul je in de Zwitserse Alpen niet tegenkomen.
Ik wil net zeggen. En een nieuw referendum over het EU gebeuren (wat zeeeeeer wenselijk was volgens ALLE partijen) hebben we niet gekregen. Terwijl dat wel ergens over ging.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:09 schreef Posdnous het volgende:
Ze hebben allemaal niks beters te doen dat dit soort onzinstemmingen.
Dat komt slechts door het feit dat de meeste Nederlandse moslims de Quran niet letterlijk interpreteren.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:05 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Die discussie heb ik wel eens vaker met een islamitische collega gehad. Nee, voor zover ik weet sturen Moslims geen missionarissen de wereld rond om met het zwaard de heidenen te bekeren. Dat betekent nog niet dat moslims geen behoefte hebben om anderen van hun religieuze gelijk te overtuigen.
Je hebt het over zienswijze opleggen. Oftewel je bent gewoon ordinair aan het rondslaan, alleen omdat je het Jodendom zogenaamd goed voor het daglicht wil brengen. Hetgeen jij immers stelt neemt eveneens niet weg dat er talloze Joden zijn die behoefte hebben om anderen van hun religieuze gelijk te overtuigen, bijvoorbeeld richting Christenen. Wat wil je dus met die opmerking zeggen.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:05 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Die discussie heb ik wel eens vaker met een islamitische collega gehad. Nee, voor zover ik weet sturen Moslims geen missionarissen de wereld rond om met het zwaard de heidenen te bekeren. Dat betekent nog niet dat moslims geen behoefte hebben om anderen van hun religieuze gelijk te overtuigen.
Nu hebben wij een probleem .quote:Op maandag 11 januari 2010 15:54 schreef Damien2 het volgende:
[..]
Oei, dan zullen er heel wat israëlische joden in de hel belanden.
quote:Op maandag 11 januari 2010 15:07 schreef HSG-BOMBER het volgende:
-edit- ik haal die andere ook meteen wegquote:
Niks mis met een dubbele standaard toch?quote:Op maandag 11 januari 2010 16:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wel weer typisch, leugens over Joden of het Jodendom niet tolereren, maar wel over de Islam en moslims.
Er zijn er 4, maar die staan voor zover ik weet niet in de Alpen.quote:
= Maar in dit geval bedoel ik dat helaas niet. Ik heb veel met joden gewerkt, maar moet je ze eens op vrijdagmiddag proberen te bellen. Dan kan je het vergeten. Was een tijdje geleden in het Joods Cultureel Centrum in Amsterdam bij een toespraak van een Israelische rabbijn en ook daar bleek weer dat Joden en Israel niet zo ver uit elkaar liggen. Een rechtvaardiging van een mensonterende bezetting op basis van een moreel gelijk dat direct door een boek gedicteerd wordt. Mensen zoals deze rabbijn zijn gevaarlijk, omdat ze veel gezag hebben en tegelijkertijd er zeer radicale opvattingen op na houden. Maar alle aanwezigen zaten hard te klappen. Heeft u dat betoog van rabbijn Evers in de Volkskrant gelezen vorige week? Is een prima voorbeeld van wat ik bedoel. De man claimt 'als jood' het alleenrecht te hebben over hoe er in dit land wordt aangekeken tegen dodenherdenking. Dat idee van constant met je eigen groep bezig zijn... dat stuit mij steeds vaker tegen de borst.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:03 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Je haalt nu toch echt Joden en Israël door elkaar, maar daar hebben meer mensen last van.
Joden willen ook niet overtuigen. Het interesseert ze namelijk geen zak wat anderen vinden.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:05 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom we het niet over de PVV moeten hebben icm joden?quote:Op maandag 11 januari 2010 16:15 schreef paddy het volgende:
Gaan we nu werkelijk overal de PVV bij halen?
Begint een beetje ergerlijk te worden.
Die B staat voor Bormann? Nooit geweten dat de nazistische propaganda zo lang zou nawerken.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:17 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Joden willen ook niet overtuigen. Het interesseert ze namelijk geen zak wat anderen vinden.
Ik bash niks en als je post van mij aanpast, haal het dan ook in quotes weg, dat staat anders zo dom.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:22 schreef paddy het volgende:
Het is mooi geweest. Wat jullie willen is bashen naar een bepaalde bevolkingsgroep.Ik haal die rotzooi gewoon weg. Of je probeert te discussiëren. Of je ziet je post gewoon niet meer staan
Waar haal je dat laatste vandaan? Joden die Christenen willen overtuigen? Thomas B. noemde het jodendom intolerant en ik geef alleen aan dat het Jodendom prima tolerant is tegenover andere geloven, in elk geval in zoverre dat het geen probleem heeft met het feit dat anderen een ander geloof aanhangen. In tegenstelling tot Christenen die Joden willen bekeren en Moslims die vinden dat Joden dan wel een boek aanhangen maar het toch ook niet goed begrepen hebben.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je hebt het over zienswijze opleggen. Oftewel je bent gewoon ordinair aan het rondslaan, alleen omdat je het Jodendom zogenaamd goed voor het daglicht wil brengen. Hetgeen jij immers stelt neemt eveneens niet weg dat er talloze Joden zijn die behoefte hebben om anderen van hun religieuze gelijk te overtuigen, bijvoorbeeld richting Christenen. Wat wil je dus met die opmerking zeggen.
Ik ben ook gequote. Zul je echt zelf aan moeten passen dan.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:22 schreef paddy het volgende:
Het is mooi geweest. Wat jullie willen is bashen naar een bepaalde bevolkingsgroep.Ik haal die rotzooi gewoon weg. Of je probeert te discussiëren. Of je ziet je post gewoon niet meer staan
Ah, een goede reden om frustraties op te bouwen. Zullen we op vrijdagmiddag dan maar geen discussie gaan voeren. Ben ik opeens wegquote:Op maandag 11 januari 2010 16:15 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Opvallend genoeg gaan die dingen vaak samen. Maar in dit geval bedoel ik dat helaas niet. Ik heb veel met joden gewerkt, maar moet je ze eens op vrijdagmiddag proberen te bellen.
We hebben het hier niet over de PVV of over de PVDA. die of volgelingen van joden of van moslims zouden zijn. Open er een topic over in POL ofzo. Ik zie (en met mij veel users) bijna elk topic die kant uitgaan. Is gewoon niet meer leuk lezen en zoek je ook geen discussie mee opquote:Op maandag 11 januari 2010 16:20 schreef Rabin888 het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom we het niet over de PVV moeten hebben icm joden?
PvdA wordt toch ook partij v/d allochtonen genoemd en Wouter Bos(lim). Net zo ergerlijk, toch?
Maar er is toch een dubbelverband. Wilders wilde die minaretten ook verbieden en hij is een zelfverklaard groot vriend van Israel. Dan is het toch niet onlogisch dat zijn naam zijdelings ter sprake komt. Anyway, ik weet niet wat er in de gedele posts stond natuurlijk.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:29 schreef paddy het volgende:
[..]
We hebben het hier niet over de PVV of over de PVDA. die of volgelingen van joden of van moslims zouden zijn. Open er een topic over in POL ofzo. Ik zie (en met mij veel users) bijna elk topic die kant uitgaan. Is gewoon niet meer leuk lezen en zoek je ook geen discussie mee op
Ahh onze nieuwe n00btrolquote:Op maandag 11 januari 2010 15:06 schreef Rabin888 het volgende:
[..]
De joden zijn toleranter dan de Zwitsers. Nais.![]()
[..]
Leest Wilders mee? Het wordt tijd dat ie zijn kruistocht tegen minaretten staakt en luistert naar zijn achterban.
Klopt. Shas is zelf trouwens een van de grootste interne bedreigingen voor Israël. Zelden zul je zo'n opportunistische in zichzelf gekeerde bende tegenkomen.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:53 schreef voyeur het volgende:
Uit het lange citaat hierboven over dat hek even het volgende stukje:
¨Premier Netanyahu verklaarde dat de vaak christelijke migranten „het joodse en democratische karakter” van Israël bedreigen. Bovendien kunnen er gewapende strijders de grens oversteken. Volgens de orthodox-joodse regeringspartij Shas zijn de migranten „een demografische bedreiging”.
Kwalijk natuurlijk, maar wat weggelaten wordt is dat er ook kritiek in Israel op deze plannen bestaat omdat het traditioneel een land is waar vervolgden een veilig huis konden vinden. Binnen Israel bestaan er ook wel andere stemmen dus.¨
Jij noemt onafhankelijke journalistiek nazistische propagandaquote:Op maandag 11 januari 2010 16:22 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Die B staat voor Bormann? Nooit geweten dat de nazistische propaganda zo lang zou nawerken.
Ik ben een trouw Haaretz lezer, dus ik weet het, maar het wordt op Fok vaak ontkend dat er ook tegenbewegingen zijn. Het grootste probleem is het falen van een fatsoenlijke linkse partij die zich niet laat paaien door het nationale veiligheids syndroom. Zo blijven die orthodoxen cruciaal voor de regeerbaarheid en gijzelen ze de Israelische politiek.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:54 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Klopt. Shas is zelf trouwens een van de grootste interne bedreigingen voor Israël. Zelden zul je zo'n opportunistische in zichzelf gekeerde bende tegenkomen.
In Haaretz hierover:quote:Op maandag 11 januari 2010 16:53 schreef voyeur het volgende:
Uit het lange citaat hierboven over dat hek even het volgende stukje:
¨Premier Netanyahu verklaarde dat de vaak christelijke migranten „het joodse en democratische karakter” van Israël bedreigen. Bovendien kunnen er gewapende strijders de grens oversteken. Volgens de orthodox-joodse regeringspartij Shas zijn de migranten „een demografische bedreiging”.
Kwalijk natuurlijk, maar wat weggelaten wordt is dat er ook kritiek in Israel op deze plannen bestaat omdat het traditioneel een land is waar vervolgden een veilig huis konden vinden. Binnen Israel bestaan er ook wel andere stemmen dus.¨
In wezen niet veel anders dan wat in Nederland inmiddels de mainstraim mening over vluchtingen is. Vervang Joodse door Nederlands en het past helemaal.quote:Netanyahu said Israel would "remain open to refugees" from conflict zones but added, "we cannot let tens of thousands of illegal workers infiltrate into Israel through the southern border and inundate our country with illegal aliens."
Tuurlijk. Het probleem is dat accent op de ethnische verwatering en de demografische angst van sommige partijen.quote:Op maandag 11 januari 2010 17:00 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
In Haaretz hierover:
[..]
In wezen niet veel anders dan wat in Nederland inmiddels de mainstraim mening over vluchtingen is. Vervang Joodse door Nederlands en het past helemaal.
Is dat echt zo anders? Als de gemiddelde Nederlander 'Nederlands' zegt, bedoelt ie 'blanke Nederlanders van christelijke/humanistische origine'. De rest wordt getolereerd omdat ze geen overlast veroorzaken. Geneuzel over Judeo-Crhistelijke roots bijvoorbeeld is in mijn opinie niets meer dan politiek correctheid waarbij Joden een soort excuusallochtonen zijn.quote:Op maandag 11 januari 2010 17:02 schreef voyeur het volgende:
[..]
Tuurlijk. Het probleem is dat accent op de ethnische verwatering en de demografische angst van sommige partijen.
Dat judeo-christelijke karakter is er door Wilders ingefrut. Natuurlijk is het hier ook deels een geval van xenofobie. Die demografische zorg over de dreigende meerderheid van niet-joden zoals in Israel bestaat hoor je hier echter minder (tenzij in treurige volkscafeetjes).quote:Op maandag 11 januari 2010 17:05 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Is dat echt zo anders? Als de gemiddelde Nederlander 'Nederlands' zegt, bedoelt ie 'blanke Nederlanders van christelijke/humanistische origine'. De rest wordt getolereerd omdat ze geen overlast veroorzaken. Geneuzel over Judeo-Crhistelijke roots bijvoorbeeld is in mijn opinie niets meer dan politiek correctheid waarbij Joden een soort excuusallochtonen zijn.
Het was mij ook niet opgevallen. Je zou bijna denken dat de schrijver ergens mee geobsedeerd isquote:zo blijkt uit het verbod.
Nee, maar ook niet voor de Vrijheid.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:07 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Wil je nu zeggen dat ik het met Annet Bleich eens ben? Dat gebeurt niet vaakquote:Op maandag 11 januari 2010 20:09 schreef voyeur het volgende:
Overigens heeft Annet Bleich vergelijkbare dingen gezegd over dat er bijslepen van die joodse traditie in een christelijke samenleving. Je staat heus niet alleen PR.
Omdat we een schappelijke discussie hebben, heb ik even de moeite genomen voor je te googlen.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:19 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Wil je nu zeggen dat ik het met Annet Bleich eens ben? Dat gebeurt niet vaak
Oorspronkelijk is natuurlijk relatief. Oorspronkelijk was Nederland er helemaal niet.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:23 schreef simmu het volgende:
wat mij zo verbaast is dat iedereen het christendom als het oorspronkelijke geloof in deze streken ziet. dat is het niet eens. niet jezus maar allerlei vormen van yggdrasil
Het gaat bandeloos off topic, maar als discussie is er niets mis mee. Net als in de rest van Afrika is animisme vervlochten met de Islam in plaats van geusurpeerd. Geldt in feite natuurlijk ook voor West-Europa waar we bij een kerstboom aan Christus moeten denken met een dikke buik.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Oorspronkelijk is natuurlijk relatief. Oorspronkelijk was Nederland er helemaal niet.
Maar goed, het gristendom heeft van alle grote religies wel de meeste sporen in West-Europa achtergelaten.
Net als de islam in Soedan waar animisme veel ouder is.
Dat zijn vooral uiterlijkheden natuurlijk. Je hebt cultuur op het niveau van kleding, muziek, eten, symboliek enzo en je hebt cultuur in de vorm van waarden en filosofie.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:33 schreef voyeur het volgende:
[..]
Het gaat bandeloos off topic, maar als discussie is er niets mis mee. Net als in de rest van Afrika is animisme vervlochten met de Islam in plaats van geusurpeerd. Geldt in feite natuurlijk ook voor West-Europa waar we bij een kerstboom aan Christus moeten denken met een dikke buik.
Dank je. Dit stuk combineert heel mooi twee argumenten die ik in dit topic heb aangedragen.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:27 schreef voyeur het volgende:
[..]
Omdat we een schappelijke discussie hebben, heb ik even de moeite genomen voor je te googlen.
zie hier bijvoorbeeld.
Zo zie je maar dat je grootste tegenstanders soms ook niet van rede gespeend zijn
Cultuur is niet iets statisch. De geschiedenis leert dat de meest succesvolle beschavingen juist in staat waren om de positieve elementen van andermans cultuur over te nemen. Ik heb in dat kader met veel plezier het boek "Day of Empire" van Amy Chua gelezen. Zij betoogt dat tolerantie de sleutel is (zij het niet de enige) voor het ultieme succes van een beschaving en ook dat verval en intolerantie hand in hand gaan.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat zijn vooral uiterlijkheden natuurlijk. Je hebt cultuur op het niveau van kleding, muziek, eten, symboliek enzo en je hebt cultuur in de vorm van waarden en filosofie.
Anders kan je ook stellen dat we islamitisch zijn door het halalvlees en de vele kebabtenten.
De ideeen zijn echter -gelukkig- nog niet wijdverbreid over Europa.
Yiip, ik lees wel hoor en respecteer ook mensen met andere meningen dan de mijne.quote:Op maandag 11 januari 2010 21:42 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Dank je. Dit stuk combineert heel mooi twee argumenten die ik in dit topic heb aangedragen.
Met je eerste definitie zouden we de Amerikaanse cultuur overgenomen hebben, maar toch is er wel iets eigens aan Europa.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat zijn vooral uiterlijkheden natuurlijk. Je hebt cultuur op het niveau van kleding, muziek, eten, symboliek enzo en je hebt cultuur in de vorm van waarden en filosofie.
Anders kan je ook stellen dat we islamitisch zijn door het halalvlees en de vele kebabtenten.
De ideeen zijn echter -gelukkig- nog niet wijdverbreid over Europa.
Vandaar die pen in de neus bij je avatar?quote:Op maandag 11 januari 2010 22:46 schreef voyeur het volgende:
[..]
Yiip, ik lees wel hoor en respecteer ook mensen met andere meningen dan de mijne.
die heb ik erin gesoeptquote:Op maandag 11 januari 2010 22:53 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Vandaar die pen in de neus bij je avatar?
quote:
Met mijn instemming hoor en het is Mozart met een dirigeerstokje. Een man die op zijn eigen guillotine terecht komt zou ik niet als avatar kiezenquote:Op maandag 11 januari 2010 23:07 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
![]()
Ik vind 'm hilarisch![]()
Nog een leuke vergelijking overigens:
[ afbeelding ]
Ik heb een beetje moeite om je bijdrage te volgen. Is het je opgevallen dat het om een onderzoek in Israël gaat en niet om een onderzoek onder Joden in Europa?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:06 schreef Regal het volgende:
Ze spreken zichzelf wel weer erg tegen. In Europa moet het kunnen door de grap die multiculturele samenleving heet, maar in Israel is het eigenlijk gewoon verboden en nemen ze ineens gebieden van andere volkeren in beslag. Ook al beweren ze dat anders. Maar goed, we kunnen niet alles hier maar toelaten in Europa, want dat is zelfmoord.
Altijd weer grappig dat in Europa de Zionistische-Joodse mensen voor de moslims opkomen, maar als het eenmaal in het midden-oosten is, dan zijn ze ZO blij met ons. In beide delen van de wereld proberen ze het één en ander te ontwrichten. Dat is wel overduidelijk als het zijn kan.
Dat is mij opgevallen ja.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:15 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ik heb een beetje moeite om je bijdrage te volgen. Is het je opgevallen dat het om een onderzoek in Israël gaat en niet om een onderzoek onder Joden in Europa?
Het is toch zo op dit vlak? Soms is het zo simpel.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:18 schreef Regal het volgende:
[..]
Dat is mij opgevallen ja.
Wel halen ze Zwitserland erbij, alsof dat land moet veranderen. En het is al helemaal een lachertje om Israel toleranter te noemen dan Zwitserland.
Nee, dat is totaal niet zo. Minaret of niet, die er al zijn, moslims kunnen hier meer doen dan in Israel.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:21 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het is toch zo op dit vlak? Soms is het zo simpel.
En als je andere teksten uit de koran letterlijk interpreteert, moet je ongelovigen gewoon in hun waarde laten, na een eenvoudige poging hen het ware geloof te laten zien.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:07 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Dat komt slechts door het feit dat de meeste Nederlandse moslims de Quran niet letterlijk interpreteren.
Als je verschillende teksten wél letterlijk interpreteert, dan moeten wij allemaal aan het zwaard worden geregen.
Ik heb het boek gelezen. Snapte niet dat iemand dat anti-semitisch kon vinden.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:59 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Jud Süss behoort tot uw favoriete films?
Inderdaad. Maar de grote schare amateur-theologen die ons land rijk is wijzen liever op de intolerante passages. Dan hoeven zij zich immers ook niet te schamen voor hun moslimhaat.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 13:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
En als je andere teksten uit de koran letterlijk interpreteert, moet je ongelovigen gewoon in hun waarde laten, na een eenvoudige poging hen het ware geloof te laten zien.
Ik wist niet dat er ook een boek was, maar blijkbaar komen die (uit 1857 en 1925) niet overeen met de film.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 13:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik heb het boek gelezen. Snapte niet dat iemand dat anti-semitisch kon vinden.
Uiteindelijk zijn het de Duitsers die zich het meest schandelijk gedragen.
Israel is zeker tolerant tov Moslims. Israelische soldaten ontzeggen je op vrijdag bijvoorbeeld de toegang tot plaatsen die alleen voor Moslims zijn. En Israel staat vol met moskeeen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 10:24 schreef Regal het volgende:
[..]
Nee, dat is totaal niet zo. Minaret of niet, die er al zijn, moslims kunnen hier meer doen dan in Israel.
De Zwitsers willen alleen niet meer minaretten en geef ze eens ongelijk.
In Parijs bidden die gasten allemaal op straat. Kan je wel een filmpje daarvan geven. Is dat dan intolerant? Nee, dit is extreem tolerant.
Israel tolerant voor de moslims? Wat een grap man. Europa plus Zwitserland intolerant voor moslims? Wat een grap! Niet de boel om gaan draaien.
Dat zou kunnen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 13:52 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ik wist niet dat er ook een boek was, maar blijkbaar komen die (uit 1857 en 1925) niet overeen met de film.
quote:Op maandag 11 januari 2010 15:36 schreef Thomas B. het volgende:
Joden zijn niet tolerant. . Natuurlijk stemmen rechtse Joden tegen een maatregel die religieuze vrijheid moet inperken.
Wat een lulkoek, sorry hoor.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:42 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Het jodendom is de meest tolerante van de monotheïstische religies.
Ik had vanochtend nog een paar jopiesgetuigen aan de deur. Dat bedoel ik. Joden respecteren dat anderen een ander geloof aan willen hangen. Moet je vooral zelf weten.quote:Op donderdag 14 januari 2010 22:22 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Wat een lulkoek, sorry hoor.
Waar haal je dat in vredesnaam vandaan?
Wat doen ze nou weer fout, wigger?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 01:48 schreef Kees22 het volgende:
Israel![]()
Moet eigenlijk de andere kant op:
m.a.w.: schuif het land toch weer de zee in.
Moslims zijn vele malen toleranter imho. Iedereen kan moslim worden terwijl het meestal erg moeilijk is om je te bekeren tot het jodendom. Best wel racistisch.quote:Op donderdag 14 januari 2010 22:27 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ik had vanochtend nog een paar jopiesgetuigen aan de deur. Dat bedoel ik. Joden respecteren dat anderen een ander geloof aan willen hangen. Moet je vooral zelf weten.
Je kan je niet bekeren tot het jodendom. En hoezo racistischquote:Op vrijdag 15 januari 2010 14:19 schreef FIFA2010 het volgende:
[..]
Moslims zijn vele malen toleranter imho. Iedereen kan moslim worden terwijl het meestal erg moeilijk is om je te bekeren tot het jodendom. Best wel racistisch.
Je kan je prima bekeren tot het jodendom, maar dan moet je wel serieus zijn en aantonen dat je ook daadwerkelijk je aan de joodse wetten wilt houden. Wat is daar racistisch aan? Itt sommige andere geloven gaat het niet om kwantiteit maar kwaliteit.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 14:19 schreef FIFA2010 het volgende:
[..]
Moslims zijn vele malen toleranter imho. Iedereen kan moslim worden terwijl het meestal erg moeilijk is om je te bekeren tot het jodendom. Best wel racistisch.
Oh wist ik nietquote:Op vrijdag 15 januari 2010 15:03 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Je kan je prima bekeren tot het jodendom
Oh nee, ik bedoelde de smileyquote:Op vrijdag 15 januari 2010 06:18 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Wat doen ze nou weer fout, wigger?
quote:Vanuit een Israëlisch perspectief is er blijkbaar genoeg ruimte voor het samenleven van Joden en Arabieren, als het gaat om religie. Wat betreft politiek ligt dat wellicht anders.''
Welnee, dat is gewoon onzin man. Het wordt wel vaak gezegd dat Joden anderen respecteren, maar als dat vaak gezegd wordt, betekent dat niet dat dat ook meteen waar is. En ik zou zeggen, ga eens naar een extreem-joodse plaats, en je zult zien dat ze jou niet accepteren en als vee beschouwen.quote:Op donderdag 14 januari 2010 22:27 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Joden respecteren dat anderen een ander geloof aan willen hangen. Moet je vooral zelf weten.
Been there, done that, bought the T-shirt.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 10:24 schreef Regal het volgende:
[..]
Welnee, dat is gewoon onzin man. Het wordt wel vaak gezegd dat Joden anderen respecteren, maar als dat vaak gezegd wordt, betekent dat niet dat dat ook meteen waar is. En ik zou zeggen, ga eens naar een extreem-joodse plaats, en je zult zien dat ze jou niet accepteren en als vee beschouwen.
Ik wil er alleen maar mee aangeven dat niet alle Joden hetzelfde zijn. Valt dat nou zo moeilijk te begrijpen? Jij zegt dat Joden tolerant zijn over het algemeen, wat gewoon bullshit is. Tuurlijk zijn er ook Joden die er anders tegen aankijken, maar er is toch een grote meerderheid die overal op tegen is wat niet Joods is. Dit is ook met moslims en christenen zo.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 17:57 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Been there, done that, bought the T-shirt.
Sinds wanneer zijn extremisten maatgevend voor een groep? Je lijkt wel Wilders
Ik begreep prima wat je zei en dat bevestig jij. Je doet alsof extremisten maatgevend zijn voor het jodendom, wat natuurlijk klinkklare onzin is. Je ziet ze hooguit meer op straat of in de media omdat ze meer opvallen en daarom interessanter zijn voor de media (zie de vele rapportages van Nova).quote:Op zaterdag 16 januari 2010 18:57 schreef Regal het volgende:
[..]
Ik wil er alleen maar mee aangeven dat niet alle Joden hetzelfde zijn. Valt dat nou zo moeilijk te begrijpen? Jij zegt dat Joden tolerant zijn over het algemeen, wat gewoon bullshit is. Tuurlijk zijn er ook Joden die er anders tegen aankijken, maar er is toch een grote meerderheid die overal op tegen is wat niet Joods is. Dit is ook met moslims en christenen zo.
Je maakt wederom een generalisatie die er niet is. Dit topic gaat om één specifiek onderwerp, namelijk religieuze tolerantie. Daarin blijkt dat religieuze joden zich beter bewust zijn van de waarde van religieuze tolerantie dan Zwitsers. Er wordt niet meer beweert, dat maak jij ervan.quote:En in het Westen zijn we overigens alleen maar tolerant, omdat de meeste Europeanen totaal geen trots meer kennen in hun eigen volk. Israel is trots op hun eigen volk, en dat laten ze merken ook. Is ook niets mis mee, maar ga dan niet naar Zwitserland wijzen en het bechouwen als intolerant. Dat is namelijk de grootste onzin die er bestaat. In het Westen is er veel, veel, veel en veel meer tolerantie dan in het midden-oosten inclusief Israel.
Dus je steunt verder wel zijn generaliserende wereldbeeld over moslimsquote:En overigens zal ik nooit op Wilders lijken, want hij steunt Israel. En ik zal dat never nooit doen.
Ahum, dat is jouw vooroordeel, waarschijnlijk gebaseerd op televisiebeelden waarop je het Israelische leger Gaza zag aanvallen. Daaruit kan je echt niet afleiden of Joden wel/niet tolerant zijn.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 18:57 schreef Regal het volgende:
[..]
Ik wil er alleen maar mee aangeven dat niet alle Joden hetzelfde zijn. Valt dat nou zo moeilijk te begrijpen? Jij zegt dat Joden tolerant zijn over het algemeen, wat gewoon bullshit is. Tuurlijk zijn er ook Joden die er anders tegen aankijken, maar er is toch een grote meerderheid die overal op tegen is wat niet Joods is. Dit is ook met moslims en christenen zo.
En in het Westen zijn we overigens alleen maar tolerant, omdat de meeste Europeanen totaal geen trots meer kennen in hun eigen volk. Israel is trots op hun eigen volk, en dat laten ze merken ook. Is ook niets mis mee, maar ga dan niet naar Zwitserland wijzen en het bechouwen als intolerant. Dat is namelijk de grootste onzin die er bestaat. In het Westen is er veel, veel, veel en veel meer tolerantie dan in het midden-oosten inclusief Israel.
En overigens zal ik nooit op Wilders lijken, want hij steunt Israel. En ik zal dat never nooit doen.
Dat klopt niet helemaal wat jij zegt. De Orthodoxe Joden geloven niet dat iemand anders die geen Ishak bloed in zich heeft Jood kan worden. Jij hebt het over de liberale Joden. Moet je wel even goed bij vermelden hé !quote:Op vrijdag 15 januari 2010 15:03 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Je kan je prima bekeren tot het jodendom, maar dan moet je wel serieus zijn en aantonen dat je ook daadwerkelijk je aan de joodse wetten wilt houden. Wat is daar racistisch aan? Itt sommige andere geloven gaat het niet om kwantiteit maar kwaliteit.
Bovendien, waarom zou je in vredesnaam joods willen worden als je niet bereid bent om je aan de joodse wetten te willen houden? Ik zie het probleem dus niet.
Individualisme.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 18:57 schreef Regal het volgende:
En in het Westen zijn we overigens alleen maar tolerant, omdat de meeste Europeanen totaal geen trots meer kennen in hun eigen volk.
Nee hoor, ik heb het ook over orthodoxe joden. Het enige verschil met liberalen is dat zij de regels wat liberaler (duh) interpreteren en het daardoor makkelijker is om aan de regels te voldoen. Als je wilt kun je prima tot het orthodoxe jodendom toetreden. Sterker nog, ik ken zeker tien mensen die dat ook gedaan hebben.quote:Op maandag 18 januari 2010 01:59 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dat klopt niet helemaal wat jij zegt. De Orthodoxe Joden geloven niet dat iemand anders die geen Ishak bloed in zich heeft Jood kan worden. Jij hebt het over de liberale Joden. Moet je wel even goed bij vermelden hé !
Het zijn misschien niet helemaal positieve eigenschappen, maar het is soms noodzakelijk om niet overlopen te worden. Je hoeft niet perse trots te zijn wat er voor jou plaats heeft gevonden, maar je moet wel de trots hebben om het te verdedigen. Europeanen hebben ontzettend vaak met invasies te maken gehad en overwonnen. Het zou niet netjes zijn om zoiets nu allemaal weg te gooien en om alles aan te passen aan andere volkeren.quote:Op maandag 18 januari 2010 09:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Individualisme.
Het is niet logisch (wel evolutionair verklaarbaar) om trots te zijn op iets wat ik zelf niet gedaan heb. Ik ben niet verantwoordelijk voor "een volk" of "een land". Het is gewoon onzin om daar trots op te zijn. Sterker nog, het is gevaarlijk. Dat soort sentimenten worden al te snel misbruikt om oorlog over te voeren. Die patriottische Amerikanen die grossieren in illegale oorlogen?
Ik zie patriottisme en trots op je volk/land niet als positieve eigenschappen.
Mensen die er nog primitieve stammen-idealen op na houden zijn over het algemeen ook minder tolerant.
De westerse media laat dat vrijwel zelden zien. Dus daar heb ik dat niet vandaan.quote:Op zondag 17 januari 2010 15:54 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ahum, dat is jouw vooroordeel, waarschijnlijk gebaseerd op televisiebeelden waarop je het Israelische leger Gaza zag aanvallen. Daaruit kan je echt niet afleiden of Joden wel/niet tolerant zijn.
Nee dat verschilt gewoonweg per stroming in het Jodendom. Er zijn zeker Joden die denken dat je gewoon het bloed moet hebben. Dat je een Jood moet zijn om Joods te worden is niets voor niets iets wat algemeen bekend is in de wereld.quote:Op maandag 18 januari 2010 10:02 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb het ook over orthodoxe joden. Het enige verschil met liberalen is dat zij de regels wat liberaler (duh) interpreteren en het daardoor makkelijker is om aan de regels te voldoen. Als je wilt kun je prima tot het orthodoxe jodendom toetreden. Sterker nog, ik ken zeker tien mensen die dat ook gedaan hebben.
Ik word niet overlopen. Er is namelijk aan mij niets om over te lopen. Een andere gemeenschap (van blanke christelijke intolerante mensen) kan je wel overlopen.quote:Op maandag 18 januari 2010 10:27 schreef Regal het volgende:
[..]
Het zijn misschien niet helemaal positieve eigenschappen, maar het is soms noodzakelijk om niet overlopen te worden. Je hoeft niet perse trots te zijn wat er voor jou plaats heeft gevonden, maar je moet wel de trots hebben om het te verdedigen. Europeanen hebben ontzettend vaak met invasies te maken gehad en overwonnen. Het zou niet netjes zijn om zoiets nu allemaal weg te gooien en om alles aan te passen aan andere volkeren.
En zoals je al zei, trots op je achtergrond kan een gevaar zijn. Jep, kijk maar naar de moslims. Ze zijn trots op hen achtergrond en dat mag ook, maar ze doen het wel in Europa. Dat mogen wij toch wel tegenhouden? Wil je dan overlopen worden?
Nee, ik zie ze nauwelijks in de media. De media is veel meer bezig met moslims en met blanken de mond te snoeren met allerlei propaganda.quote:Op zondag 17 januari 2010 12:06 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ik begreep prima wat je zei en dat bevestig jij. Je doet alsof extremisten maatgevend zijn voor het jodendom, wat natuurlijk klinkklare onzin is. Je ziet ze hooguit meer op straat of in de media omdat ze meer opvallen en daarom interessanter zijn voor de media (zie de vele rapportages van Nova).
Overigens is het geen joods gebruik om andersdenkende mensen als beesten af te doen...
Nee, dat maak ik er niet van. Het gaat er om dat ze naar andere landen wijzen en gaan vergelijken, en niet naar zichzelf kijken. Ja, Zwitsers verbannen nu minaretten, maar daar zijn redenen voor. Europeanen zijn gewoon te tolerant totdat ze er dood bij neervallen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Zo tolerant is Israel nog nooit geweest. En nogmaals, minaretten die er al zijn worden ook niet weggehaald.quote:Op zondag 17 januari 2010 12:06 schreef PhysicsRules het volgende:
wederom een generalisatie die er niet is. Dit topic gaat om één specifiek onderwerp, namelijk religieuze tolerantie. Daarin blijkt dat religieuze joden zich beter bewust zijn van de waarde van religieuze tolerantie dan Zwitsers. Er wordt niet meer beweert, dat maak jij ervan.
Nee.quote:Op zondag 17 januari 2010 12:06 schreef PhysicsRules het volgende:
Dus je steunt verder wel zijn generaliserende wereldbeeld over moslims
Sorry Burakius, je hebt gewoon geen gelijk. Lees anders eens dit overzichtsartikel op Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Conversion_to_Judaism .quote:Op maandag 18 januari 2010 10:35 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nee dat verschilt gewoonweg per stroming in het Jodendom. Er zijn zeker Joden die denken dat je gewoon het bloed moet hebben. Dat je een Jood moet zijn om Joods te worden is niets voor niets iets wat algemeen bekend is in de wereld.
Onder druk van de andere religies hebben ze de laatste jaren zoiets aangenomen.
Israel =/= Jood. Onthou het nou eens.quote:Op maandag 18 januari 2010 10:38 schreef Regal het volgende:
Nee, dat maak ik er niet van. Het gaat er om dat ze naar andere landen wijzen en gaan vergelijken, en niet naar zichzelf kijken. Ja, Zwitsers verbannen nu minaretten, maar daar zijn redenen voor. Europeanen zijn gewoon te tolerant totdat ze er dood bij neervallen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Zo tolerant is Israel nog nooit geweest. En nogmaals, minaretten die er al zijn worden ook niet weggehaald.
Dat dacht ik al, dus ik was een beetje verbaasd.quote:Nee.
Een wikipedia zal niet clarificatie geven. Ik heb dit stuk al eens eerder gelezen. Het gaat erom, dat je je beseft dat er gewoon takken zijn die nooit iets anders dan puur "semitisch-Ishak" bloed accepteren. In het stuk zal er waarschijnlijk ook staan dat er ook wetten gelden voor mensen die Jood willen worden, maar aangezien dat niet kan zijn er andere wetten die nageleeft moeten worden. Deze heeft een speciale naam, die ik nu niet uit mijn hoofd weet.quote:Op maandag 18 januari 2010 10:41 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Sorry Burakius, je hebt gewoon geen gelijk. Lees anders eens dit overzichtsartikel op Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Conversion_to_Judaism .
Waar baseer jij dit in vredesnaam op? Denk je echt dat ik mijn eigen religie niet goed ken? Oh, er zijn uitgebreide discussies over het erkennen van conversies die door andere stromingen worden gedaan, zoals over alle onderwerpen wordt gediscussieerd en er zullen ongetwijfeld groepen zijn die in de praktijk geen conversies toestaan om wat voor reden dan ook, maar daar hoort 'semitisch-Isaac' niet bij.quote:Op maandag 18 januari 2010 11:23 schreef Burakius het volgende:
[..]
Een wikipedia zal niet clarificatie geven. Ik heb dit stuk al eens eerder gelezen. Het gaat erom, dat je je beseft dat er gewoon takken zijn die nooit iets anders dan puur "semitisch-Ishak" bloed accepteren. In het stuk zal er waarschijnlijk ook staan dat er ook wetten gelden voor mensen die Jood willen worden, maar aangezien dat niet kan zijn er andere wetten die nageleeft moeten worden. Deze heeft een speciale naam, die ik nu niet uit mijn hoofd weet.
Ga jij eens even gauw de bijbel lezen... Joshua en David waren beide oorlogshitsers die toch een aantal massamoorden op hun naam hebben staan.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 02:36 schreef Zienswijze het volgende:
Het jodendom is zeker wel een van de tolerantere religies. Het jodendom heeft niet, ondanks dat het geloof al duizenden jaren bestaat, i.t.t. bepaalde andere geloven de halve wereld tot hun godsdienst bekeerd en de boel met geweld veroverd. De oorzaak daarvan is dat het jodendom geen imperialistische religie is.
quote:Op maandag 18 januari 2010 11:50 schreef Burakius het volgende:
Nee blijkbaar ken je je eigen religie niet goed inderdaad. Je probeert het te verbergen. Schaam je je ervoor?
Klopt, omdat het jodendom vindt dat je niet joods hoeft te zijn om een goed en rechtvaardig mens te zijn. Het jodendom vindt het belangrijker dat je je richt op de algemene Noachidische wetten (samengevat, wees goed voor je medemens). Joods worden betekent dat je naast de Noachidische wetten je allerlei andere zaken op je neemt, Shabbat, Kosher eten, die eigenlijk van secundair belang zijn. Waarom zou je dat doen? Als je echter dat echt wil, dan ben je welkom, maar dan moet je daar wel moeite voor doen.quote:Het is simpelweg zo dat er in het Jodendom verschillende stromingen zijn (liberaal, conservatief, orthodox;). En sommige stromingen laten niemand toe vanaf buiten en andere weer wel. Het wordt vaak ontmoedigt en er wordt geadviseerd de Noachitische wetten na te leven.
We willen alleen mensen die bereid zijn om zich aan onze wetten te houden. Is dat zo raar?quote:Het wordt ontmoedigt! Weet je wat dat betekent? Ja eigenlijk, eigenlijk hebben we je liever niet.
6 jaar, 1 jaar, 10 jaar. Het duurt een tijd ja. Omdat het niet alleen gaan om het accepteren van de principes, maar ook om het volgen van de regels. Die moet je wel kennen anders wordt het lastig.quote:Het is trouwens geinig dat bij de stromingen waar het wel mag, je met het accepteren van de principes niet klaarbent. Je moet vaak nog eens in een periode van 6 jaar jezelf nog eens bewijzen dat je echt in het Jodendom gelooft. 6 jaar!
Ga jij eens even gauw de bijbel lezen ... daarin staat dat je een vreemdeling met respect moet behandelen. Zoals op meerdere plekken in de bijbel staat: "[regel over de goede behandeling van vreemdelingen] ...want jullie zijn zelf vreemdelingen geweest in Egypte'.quote:Op maandag 18 januari 2010 11:54 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Ga jij eens even gauw de bijbel lezen... Joshua en David waren beide oorlogshitsers die toch een aantal massamoorden op hun naam hebben staan.
Een waarlijke misconceptie, dat de Islam een drang zou hebben om zoveel mogelijk te verwelkomen. Het is slechts zo, dat een Moslim de taak heeft mensen te informeren van zijn/haar geloof. De meeste mensen die Moslim zijn geworden overigens, zijn dit geworden door te kijken naar de levensstijl en het gedrag/karakter etc. van haar volgers. De vragen komen dan vanzelf en de Moslim is dan verplicht antwoord te geven op de vragen.quote:Op maandag 18 januari 2010 12:03 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
. De arrogantie.
[..]
Klopt, omdat het jodendom vindt dat je niet joods hoeft te zijn om een goed en rechtvaardig mens te zijn. Het jodendom vindt het belangrijker dat je je richt op de algemene Noachidische wetten (samengevat, wees goed voor je medemens). Joods worden betekent dat je naast de Noachidische wetten je allerlei andere zaken op je neemt, Shabbat, Kosher eten, die eigenlijk van secundair belang zijn. Waarom zou je dat doen? Als je echter dat echt wil, dan ben je welkom, maar dan moet je daar wel moeite voor doen.
[..]
We willen alleen mensen die bereid zijn om zich aan onze wetten te houden. Is dat zo raar?
[..]
6 jaar, 1 jaar, 10 jaar. Het duurt een tijd ja. Omdat het niet alleen gaan om het accepteren van de principes, maar ook om het volgen van de regels. Die moet je wel kennen anders wordt het lastig.
Je bent trouwens niet de eerste moslim die ik spreek die moeite heeft om dit te begrijpen, maar dat komt ongetwijfeld door de totaal andere kijk van de islam op hoe je je religie uitdraagt. Daarom de vraag: Waarom moet een geloof per se de drang hebben om anderen zo veel mogelijk te verwelkomen?
Helder, dank voor je uitlegquote:Op maandag 18 januari 2010 13:16 schreef Burakius het volgende:
[..]
Een waarlijke misconceptie, dat de Islam een drang zou hebben om zoveel mogelijk te verwelkomen. Het is slechts zo, dat een Moslim de taak heeft mensen te informeren van zijn/haar geloof. De meeste mensen die Moslim zijn geworden overigens, zijn dit geworden door te kijken naar de levensstijl en het gedrag/karakter etc. van haar volgers. De vragen komen dan vanzelf en de Moslim is dan verplicht antwoord te geven op de vragen.
De verwarring komt voort uit het feit dat je het Jodendom puur als religie benadert. Het jodendom is echter een volk met een religie. Joods worden is dus niet alleen te vergelijken met het accepteren van G'd, maar ook met het accepteren van de regels van een volk. Net zoals je tegenwoordig een inburgeringscursus moet doen om Nederlander te worden, maar dan extremer.quote:Over het Jodendom:
Het is werkelijk waar ridicuul dat men eerst geaccepteerd moet worden door de gemeenschap wil men een geloofsbelijder zijn. Volgens mijn conceptie van geloof is God de enige die kan bepalen of je een Jood bent of niet. En is een geloofsbetuigenis meer dan voldoende voor de gemeenschap als bewijs. Het probleem is ook , dat er geen algemene vatting is van Rabijnen over hoe om te gaan met mensen die Joods willen worden. Vandaar deze zelfverzonnen regels.
De verwarring komt voort uit het feit dat mensen als u maar blijven verkondigen dat er zoiets als een Joods volk bestaat. Het joodse volk is een zionistische uitvinding uit de 19e eeuw. Je hebt jodendom en een Israelische bevolking. Maar het joodse volk is niets meer dan een hersenspinsel om een gedeelde cultuur en geschiedenis te veinzen en daar vervolgens territoriale aanspraken op te baseren.quote:Op maandag 18 januari 2010 13:45 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Helder, dank voor je uitleg
[..]
De verwarring komt voort uit het feit dat je het Jodendom puur als religie benadert. Het jodendom is echter een volk met een religie. Joods worden is dus niet alleen te vergelijken met het accepteren van G'd, maar ook met het accepteren van de regels van een volk. Net zoals je tegenwoordig een inburgeringscursus moet doen om Nederlander te worden, maar dan extremer.
Sterker nog, en dat had je kunnen weten als je de link had geopend die ik eerder gegeven had, je hoeft niet joods te worden om (de joodse) G'd te accepteren. Niet-joden kunnen ook de joodse G'd accepteren. In mijn optiek (maar dat wordt niet gedeeld door iedereen) is dat over het algemeen het geval met moslims en christenen, die elk op hun eigen manier het gezag van de joodse (enige, monotheïstische) G'd accepteren.
Joods worden gaat dus niet alleen om het accepteren van God, maar ook om het accepteren van het Jodendom zoals dat door de rabbijnen wordt uitgelegd. Vandaar dat het dus ook aan de rabbijnen is om te bepalen of je dat accepteert.
quote:Op maandag 18 januari 2010 13:56 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
De verwarring komt voort uit het feit dat mensen als u maar blijven verkondigen dat er zoiets als een Joods volk bestaat. Het joodse volk is een zionistische uitvinding uit de 19e eeuw. Je hebt jodendom en een Israelische bevolking. Maar het joodse volk is niets meer dan een hersenspinsel om een gedeelde cultuur en geschiedenis te veinzen en daar vervolgens territoriale aanspraken op te baseren.
U kunt wel gaan lopen roepen dat iedereen het hier verkeerd heeft begrepen, maar dat versterkt uw punt ook niet. Ik zeg echt niets nieuws hier hoor. Zoek eens op de naam Shlomo Sand.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:01 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
![]()
kan er niets anders op zeggen. Je kent de geschiedenis duidelijk niet.
Ik kan wel een essay gaan schrijven over hoe het wel zit, maar ik ben hier eigenlijk niet voor geschiedenislessen. Wat jij beweert is pertinente onzin. Het Jodendom is ontstaan als een staatsreligie. Daar heb je een volk voor nodig. Dat zo'n volk daarna over de wereld is verspreid en voor een deel niet meer genetisch terug te leiden is naar het oorspronkelijke volk (zelfs als dat waar zou zijn) is natuurlijk totaal irrelevant. (Hoeveel Nederlanders hebben ergens voorouders die ooit hiernaartoe zijn gekomen? Wie weet nog of zijn voorouders hugenoten zijn? Nu zijn het Nederlanders).quote:Op maandag 18 januari 2010 14:06 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
U kunt wel gaan lopen roepen dat iedereen het hier verkeerd heeft begrepen, maar dat versterkt uw punt ook niet. Ik zeg echt niets nieuws hier hoor. Zoek eens op de naam Shlomo Sand.
Ja, dat las ik ook. (Dat ging ook nog wel wat verder.)quote:Op maandag 18 januari 2010 12:05 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ga jij eens even gauw de bijbel lezen ... daarin staat dat je een vreemdeling met respect moet behandelen. Zoals op meerdere plekken in de bijbel staat: "[regel over de goede behandeling van vreemdelingen] ...want jullie zijn zelf vreemdelingen geweest in Egypte'.
Ach, je weet hoe dat gaat met quote-picking.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:07 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, dat las ik ook. (Dat ging ook nog wel wat verder.)
Terwijl Gazah binnengevallen werd. (Gelukkig las ik verderop ook over allerlei moordpartijen.)
Ik deel Papierversnipperaars onbegrip voor trots zijn op iets waar je zelf niks voor gedaan hebt.quote:Op maandag 18 januari 2010 10:27 schreef Regal het volgende:
[..]
Het zijn misschien niet helemaal positieve eigenschappen, maar het is soms noodzakelijk om niet overlopen te worden. Je hoeft niet perse trots te zijn wat er voor jou plaats heeft gevonden, maar je moet wel de trots hebben om het te verdedigen. Europeanen hebben ontzettend vaak met invasies te maken gehad en overwonnen. Het zou niet netjes zijn om zoiets nu allemaal weg te gooien en om alles aan te passen aan andere volkeren.
Ik word ook niet overlopen door het grote aantal christenen en ik ben nog nooit lastiggevallen door predikende moslims. Wel door opdringerige christenen.quote:En zoals je al zei, trots op je achtergrond kan een gevaar zijn. Jep, kijk maar naar de moslims. Ze zijn trots op hen achtergrond en dat mag ook, maar ze doen het wel in Europa. Dat mogen wij toch wel tegenhouden? Wil je dan overlopen worden?
Die discussie zou academisch zijn als niet sommigen juist aan de koppeling religie-volk een extra recht ontleenden op een grondgebied en dan juist dat grondgebied. Waarschijnlijk deels om het argument te vermijden dat dat land door god gegeven zou zijn, maar dat terzijde.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:20 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ik kan wel een essay gaan schrijven over hoe het wel zit, maar ik ben hier eigenlijk niet voor geschiedenislessen. Wat jij beweert is pertinente onzin. Het Jodendom is ontstaan als een staatsreligie. Daar heb je een volk voor nodig. Dat zo'n volk daarna over de wereld is verspreid en voor een deel niet meer genetisch terug te leiden is naar het oorspronkelijke volk (zelfs als dat waar zou zijn) is natuurlijk totaal irrelevant. (Hoeveel Nederlanders hebben ergens voorouders die ooit hiernaartoe zijn gekomen? Wie weet nog of zijn voorouders hugenoten zijn? Nu zijn het Nederlanders).
En Shlomo Sand mag dan een boek hebben geschreven, daarmee heeft hij nog geen gelijk of zelfs maar de leidende mening in handen. Namedropping doe je maar in het Klimaathoaxtopic. Die zijn daar ook gek op.
quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:11 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ach, je weet hoe dat gaat met quote-picking.
over die genen, bijna alle 'onderzoeken' die ik tot nu toe daarover gelezen heb zijn politiek gemotiveerd geweest: joden die willen bewijzen dat alle joden dezelfde roots hebben of anti-zionisten die willen bewijzen dat Joden eigenlijk Chazaren of bekeerde Kelten of weet ik het wat zijn. De reden dat de Joodse identiteit over gaat via de moeder heeft te maken met het veelvuldig voorkomen van verkrachtingen in bepaalde tijden. Dat moet dus die genenpool sowieso hebben vervuild. Het heeft wat mij betreft hooguit een curiositeit, de ene dan wel de andere kant op, zoals ik eerder al schreef.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:28 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Die discussie zou academisch zijn als niet sommigen juist aan de koppeling religie-volk een extra recht ontleenden op een grondgebied en dan juist dat grondgebied. Waarschijnlijk deels om het argument te vermijden dat dat land door god gegeven zou zijn, maar dat terzijde.
Verder is de eeuwenlange afscheiding van joden en omringende volken interessant, want vrijwel uniek.
Naar ik begrepen heb, is die afscheiding ook in de genen terug te vinden.
Dat zei de leider van de islamitische gemeenschap ttv WOII ook. Daarna maar mekkeren dat ze echt niet snappen waarom de terroristen door Israel het land werden uitgewerkt.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 01:48 schreef Kees22 het volgende:
Israel![]()
Moet eigenlijk de andere kant op:
m.a.w.: schuif het land toch weer de zee in.
Dacht je echt dat Kees dit zelf verzonnen had. Hij kent zijn klassiekers.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:34 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat zei de leider van de islamitische gemeenschap ttv WOII ook. Daarna maar mekkeren dat ze echt niet snappen waarom de terroristen door Israel het land werden uitgewerkt.
quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:35 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Dacht je echt dat Kees dit zelf verzonnen had. Hij kent zijn klassiekers.
Was het niet een zekere Wilders die vindt dat alle moslims Europa maar uitgeflikkerd moeten worden? Terwijl er helemaal geen tientallen miljoenen moslims zijn in Europa (nou ja: 2 of 3 tiental miljoen), en de meesten helemaal niet opdringerig zijn.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:34 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat zei de leider van de islamitische gemeenschap ttv WOII ook. Daarna maar mekkeren dat ze echt niet snappen waarom de terroristen door Israel het land werden uitgewerkt.
Dat nou ook weer niet. Maar ik herken gangbare processen. In zekere zin herken ik dus wel de klassiekers.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:35 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Dacht je echt dat Kees dit zelf verzonnen had. Hij kent zijn klassiekers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |