Individualisme.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 18:57 schreef Regal het volgende:
En in het Westen zijn we overigens alleen maar tolerant, omdat de meeste Europeanen totaal geen trots meer kennen in hun eigen volk.
Nee hoor, ik heb het ook over orthodoxe joden. Het enige verschil met liberalen is dat zij de regels wat liberaler (duh) interpreteren en het daardoor makkelijker is om aan de regels te voldoen. Als je wilt kun je prima tot het orthodoxe jodendom toetreden. Sterker nog, ik ken zeker tien mensen die dat ook gedaan hebben.quote:Op maandag 18 januari 2010 01:59 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dat klopt niet helemaal wat jij zegt. De Orthodoxe Joden geloven niet dat iemand anders die geen Ishak bloed in zich heeft Jood kan worden. Jij hebt het over de liberale Joden. Moet je wel even goed bij vermelden hé !
Het zijn misschien niet helemaal positieve eigenschappen, maar het is soms noodzakelijk om niet overlopen te worden. Je hoeft niet perse trots te zijn wat er voor jou plaats heeft gevonden, maar je moet wel de trots hebben om het te verdedigen. Europeanen hebben ontzettend vaak met invasies te maken gehad en overwonnen. Het zou niet netjes zijn om zoiets nu allemaal weg te gooien en om alles aan te passen aan andere volkeren.quote:Op maandag 18 januari 2010 09:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Individualisme.
Het is niet logisch (wel evolutionair verklaarbaar) om trots te zijn op iets wat ik zelf niet gedaan heb. Ik ben niet verantwoordelijk voor "een volk" of "een land". Het is gewoon onzin om daar trots op te zijn. Sterker nog, het is gevaarlijk. Dat soort sentimenten worden al te snel misbruikt om oorlog over te voeren. Die patriottische Amerikanen die grossieren in illegale oorlogen?
Ik zie patriottisme en trots op je volk/land niet als positieve eigenschappen.
Mensen die er nog primitieve stammen-idealen op na houden zijn over het algemeen ook minder tolerant.
De westerse media laat dat vrijwel zelden zien. Dus daar heb ik dat niet vandaan.quote:Op zondag 17 januari 2010 15:54 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ahum, dat is jouw vooroordeel, waarschijnlijk gebaseerd op televisiebeelden waarop je het Israelische leger Gaza zag aanvallen. Daaruit kan je echt niet afleiden of Joden wel/niet tolerant zijn.
Nee dat verschilt gewoonweg per stroming in het Jodendom. Er zijn zeker Joden die denken dat je gewoon het bloed moet hebben. Dat je een Jood moet zijn om Joods te worden is niets voor niets iets wat algemeen bekend is in de wereld.quote:Op maandag 18 januari 2010 10:02 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb het ook over orthodoxe joden. Het enige verschil met liberalen is dat zij de regels wat liberaler (duh) interpreteren en het daardoor makkelijker is om aan de regels te voldoen. Als je wilt kun je prima tot het orthodoxe jodendom toetreden. Sterker nog, ik ken zeker tien mensen die dat ook gedaan hebben.
Ik word niet overlopen. Er is namelijk aan mij niets om over te lopen. Een andere gemeenschap (van blanke christelijke intolerante mensen) kan je wel overlopen.quote:Op maandag 18 januari 2010 10:27 schreef Regal het volgende:
[..]
Het zijn misschien niet helemaal positieve eigenschappen, maar het is soms noodzakelijk om niet overlopen te worden. Je hoeft niet perse trots te zijn wat er voor jou plaats heeft gevonden, maar je moet wel de trots hebben om het te verdedigen. Europeanen hebben ontzettend vaak met invasies te maken gehad en overwonnen. Het zou niet netjes zijn om zoiets nu allemaal weg te gooien en om alles aan te passen aan andere volkeren.
En zoals je al zei, trots op je achtergrond kan een gevaar zijn. Jep, kijk maar naar de moslims. Ze zijn trots op hen achtergrond en dat mag ook, maar ze doen het wel in Europa. Dat mogen wij toch wel tegenhouden? Wil je dan overlopen worden?
Nee, ik zie ze nauwelijks in de media. De media is veel meer bezig met moslims en met blanken de mond te snoeren met allerlei propaganda.quote:Op zondag 17 januari 2010 12:06 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ik begreep prima wat je zei en dat bevestig jij. Je doet alsof extremisten maatgevend zijn voor het jodendom, wat natuurlijk klinkklare onzin is. Je ziet ze hooguit meer op straat of in de media omdat ze meer opvallen en daarom interessanter zijn voor de media (zie de vele rapportages van Nova).
Overigens is het geen joods gebruik om andersdenkende mensen als beesten af te doen...
Nee, dat maak ik er niet van. Het gaat er om dat ze naar andere landen wijzen en gaan vergelijken, en niet naar zichzelf kijken. Ja, Zwitsers verbannen nu minaretten, maar daar zijn redenen voor. Europeanen zijn gewoon te tolerant totdat ze er dood bij neervallen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Zo tolerant is Israel nog nooit geweest. En nogmaals, minaretten die er al zijn worden ook niet weggehaald.quote:Op zondag 17 januari 2010 12:06 schreef PhysicsRules het volgende:
wederom een generalisatie die er niet is. Dit topic gaat om één specifiek onderwerp, namelijk religieuze tolerantie. Daarin blijkt dat religieuze joden zich beter bewust zijn van de waarde van religieuze tolerantie dan Zwitsers. Er wordt niet meer beweert, dat maak jij ervan.
Nee.quote:Op zondag 17 januari 2010 12:06 schreef PhysicsRules het volgende:
Dus je steunt verder wel zijn generaliserende wereldbeeld over moslims
Sorry Burakius, je hebt gewoon geen gelijk. Lees anders eens dit overzichtsartikel op Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Conversion_to_Judaism .quote:Op maandag 18 januari 2010 10:35 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nee dat verschilt gewoonweg per stroming in het Jodendom. Er zijn zeker Joden die denken dat je gewoon het bloed moet hebben. Dat je een Jood moet zijn om Joods te worden is niets voor niets iets wat algemeen bekend is in de wereld.
Onder druk van de andere religies hebben ze de laatste jaren zoiets aangenomen.
Israel =/= Jood. Onthou het nou eens.quote:Op maandag 18 januari 2010 10:38 schreef Regal het volgende:
Nee, dat maak ik er niet van. Het gaat er om dat ze naar andere landen wijzen en gaan vergelijken, en niet naar zichzelf kijken. Ja, Zwitsers verbannen nu minaretten, maar daar zijn redenen voor. Europeanen zijn gewoon te tolerant totdat ze er dood bij neervallen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Zo tolerant is Israel nog nooit geweest. En nogmaals, minaretten die er al zijn worden ook niet weggehaald.
Dat dacht ik al, dus ik was een beetje verbaasd.quote:Nee.
Een wikipedia zal niet clarificatie geven. Ik heb dit stuk al eens eerder gelezen. Het gaat erom, dat je je beseft dat er gewoon takken zijn die nooit iets anders dan puur "semitisch-Ishak" bloed accepteren. In het stuk zal er waarschijnlijk ook staan dat er ook wetten gelden voor mensen die Jood willen worden, maar aangezien dat niet kan zijn er andere wetten die nageleeft moeten worden. Deze heeft een speciale naam, die ik nu niet uit mijn hoofd weet.quote:Op maandag 18 januari 2010 10:41 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Sorry Burakius, je hebt gewoon geen gelijk. Lees anders eens dit overzichtsartikel op Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Conversion_to_Judaism .
Waar baseer jij dit in vredesnaam op? Denk je echt dat ik mijn eigen religie niet goed ken? Oh, er zijn uitgebreide discussies over het erkennen van conversies die door andere stromingen worden gedaan, zoals over alle onderwerpen wordt gediscussieerd en er zullen ongetwijfeld groepen zijn die in de praktijk geen conversies toestaan om wat voor reden dan ook, maar daar hoort 'semitisch-Isaac' niet bij.quote:Op maandag 18 januari 2010 11:23 schreef Burakius het volgende:
[..]
Een wikipedia zal niet clarificatie geven. Ik heb dit stuk al eens eerder gelezen. Het gaat erom, dat je je beseft dat er gewoon takken zijn die nooit iets anders dan puur "semitisch-Ishak" bloed accepteren. In het stuk zal er waarschijnlijk ook staan dat er ook wetten gelden voor mensen die Jood willen worden, maar aangezien dat niet kan zijn er andere wetten die nageleeft moeten worden. Deze heeft een speciale naam, die ik nu niet uit mijn hoofd weet.
Ga jij eens even gauw de bijbel lezen... Joshua en David waren beide oorlogshitsers die toch een aantal massamoorden op hun naam hebben staan.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 02:36 schreef Zienswijze het volgende:
Het jodendom is zeker wel een van de tolerantere religies. Het jodendom heeft niet, ondanks dat het geloof al duizenden jaren bestaat, i.t.t. bepaalde andere geloven de halve wereld tot hun godsdienst bekeerd en de boel met geweld veroverd. De oorzaak daarvan is dat het jodendom geen imperialistische religie is.
quote:Op maandag 18 januari 2010 11:50 schreef Burakius het volgende:
Nee blijkbaar ken je je eigen religie niet goed inderdaad. Je probeert het te verbergen. Schaam je je ervoor?
Klopt, omdat het jodendom vindt dat je niet joods hoeft te zijn om een goed en rechtvaardig mens te zijn. Het jodendom vindt het belangrijker dat je je richt op de algemene Noachidische wetten (samengevat, wees goed voor je medemens). Joods worden betekent dat je naast de Noachidische wetten je allerlei andere zaken op je neemt, Shabbat, Kosher eten, die eigenlijk van secundair belang zijn. Waarom zou je dat doen? Als je echter dat echt wil, dan ben je welkom, maar dan moet je daar wel moeite voor doen.quote:Het is simpelweg zo dat er in het Jodendom verschillende stromingen zijn (liberaal, conservatief, orthodox;). En sommige stromingen laten niemand toe vanaf buiten en andere weer wel. Het wordt vaak ontmoedigt en er wordt geadviseerd de Noachitische wetten na te leven.
We willen alleen mensen die bereid zijn om zich aan onze wetten te houden. Is dat zo raar?quote:Het wordt ontmoedigt! Weet je wat dat betekent? Ja eigenlijk, eigenlijk hebben we je liever niet.
6 jaar, 1 jaar, 10 jaar. Het duurt een tijd ja. Omdat het niet alleen gaan om het accepteren van de principes, maar ook om het volgen van de regels. Die moet je wel kennen anders wordt het lastig.quote:Het is trouwens geinig dat bij de stromingen waar het wel mag, je met het accepteren van de principes niet klaarbent. Je moet vaak nog eens in een periode van 6 jaar jezelf nog eens bewijzen dat je echt in het Jodendom gelooft. 6 jaar!
Ga jij eens even gauw de bijbel lezen ... daarin staat dat je een vreemdeling met respect moet behandelen. Zoals op meerdere plekken in de bijbel staat: "[regel over de goede behandeling van vreemdelingen] ...want jullie zijn zelf vreemdelingen geweest in Egypte'.quote:Op maandag 18 januari 2010 11:54 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Ga jij eens even gauw de bijbel lezen... Joshua en David waren beide oorlogshitsers die toch een aantal massamoorden op hun naam hebben staan.
Een waarlijke misconceptie, dat de Islam een drang zou hebben om zoveel mogelijk te verwelkomen. Het is slechts zo, dat een Moslim de taak heeft mensen te informeren van zijn/haar geloof. De meeste mensen die Moslim zijn geworden overigens, zijn dit geworden door te kijken naar de levensstijl en het gedrag/karakter etc. van haar volgers. De vragen komen dan vanzelf en de Moslim is dan verplicht antwoord te geven op de vragen.quote:Op maandag 18 januari 2010 12:03 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
. De arrogantie.
[..]
Klopt, omdat het jodendom vindt dat je niet joods hoeft te zijn om een goed en rechtvaardig mens te zijn. Het jodendom vindt het belangrijker dat je je richt op de algemene Noachidische wetten (samengevat, wees goed voor je medemens). Joods worden betekent dat je naast de Noachidische wetten je allerlei andere zaken op je neemt, Shabbat, Kosher eten, die eigenlijk van secundair belang zijn. Waarom zou je dat doen? Als je echter dat echt wil, dan ben je welkom, maar dan moet je daar wel moeite voor doen.
[..]
We willen alleen mensen die bereid zijn om zich aan onze wetten te houden. Is dat zo raar?
[..]
6 jaar, 1 jaar, 10 jaar. Het duurt een tijd ja. Omdat het niet alleen gaan om het accepteren van de principes, maar ook om het volgen van de regels. Die moet je wel kennen anders wordt het lastig.
Je bent trouwens niet de eerste moslim die ik spreek die moeite heeft om dit te begrijpen, maar dat komt ongetwijfeld door de totaal andere kijk van de islam op hoe je je religie uitdraagt. Daarom de vraag: Waarom moet een geloof per se de drang hebben om anderen zo veel mogelijk te verwelkomen?
Helder, dank voor je uitlegquote:Op maandag 18 januari 2010 13:16 schreef Burakius het volgende:
[..]
Een waarlijke misconceptie, dat de Islam een drang zou hebben om zoveel mogelijk te verwelkomen. Het is slechts zo, dat een Moslim de taak heeft mensen te informeren van zijn/haar geloof. De meeste mensen die Moslim zijn geworden overigens, zijn dit geworden door te kijken naar de levensstijl en het gedrag/karakter etc. van haar volgers. De vragen komen dan vanzelf en de Moslim is dan verplicht antwoord te geven op de vragen.
De verwarring komt voort uit het feit dat je het Jodendom puur als religie benadert. Het jodendom is echter een volk met een religie. Joods worden is dus niet alleen te vergelijken met het accepteren van G'd, maar ook met het accepteren van de regels van een volk. Net zoals je tegenwoordig een inburgeringscursus moet doen om Nederlander te worden, maar dan extremer.quote:Over het Jodendom:
Het is werkelijk waar ridicuul dat men eerst geaccepteerd moet worden door de gemeenschap wil men een geloofsbelijder zijn. Volgens mijn conceptie van geloof is God de enige die kan bepalen of je een Jood bent of niet. En is een geloofsbetuigenis meer dan voldoende voor de gemeenschap als bewijs. Het probleem is ook , dat er geen algemene vatting is van Rabijnen over hoe om te gaan met mensen die Joods willen worden. Vandaar deze zelfverzonnen regels.
De verwarring komt voort uit het feit dat mensen als u maar blijven verkondigen dat er zoiets als een Joods volk bestaat. Het joodse volk is een zionistische uitvinding uit de 19e eeuw. Je hebt jodendom en een Israelische bevolking. Maar het joodse volk is niets meer dan een hersenspinsel om een gedeelde cultuur en geschiedenis te veinzen en daar vervolgens territoriale aanspraken op te baseren.quote:Op maandag 18 januari 2010 13:45 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Helder, dank voor je uitleg
[..]
De verwarring komt voort uit het feit dat je het Jodendom puur als religie benadert. Het jodendom is echter een volk met een religie. Joods worden is dus niet alleen te vergelijken met het accepteren van G'd, maar ook met het accepteren van de regels van een volk. Net zoals je tegenwoordig een inburgeringscursus moet doen om Nederlander te worden, maar dan extremer.
Sterker nog, en dat had je kunnen weten als je de link had geopend die ik eerder gegeven had, je hoeft niet joods te worden om (de joodse) G'd te accepteren. Niet-joden kunnen ook de joodse G'd accepteren. In mijn optiek (maar dat wordt niet gedeeld door iedereen) is dat over het algemeen het geval met moslims en christenen, die elk op hun eigen manier het gezag van de joodse (enige, monotheïstische) G'd accepteren.
Joods worden gaat dus niet alleen om het accepteren van God, maar ook om het accepteren van het Jodendom zoals dat door de rabbijnen wordt uitgelegd. Vandaar dat het dus ook aan de rabbijnen is om te bepalen of je dat accepteert.
quote:Op maandag 18 januari 2010 13:56 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
De verwarring komt voort uit het feit dat mensen als u maar blijven verkondigen dat er zoiets als een Joods volk bestaat. Het joodse volk is een zionistische uitvinding uit de 19e eeuw. Je hebt jodendom en een Israelische bevolking. Maar het joodse volk is niets meer dan een hersenspinsel om een gedeelde cultuur en geschiedenis te veinzen en daar vervolgens territoriale aanspraken op te baseren.
U kunt wel gaan lopen roepen dat iedereen het hier verkeerd heeft begrepen, maar dat versterkt uw punt ook niet. Ik zeg echt niets nieuws hier hoor. Zoek eens op de naam Shlomo Sand.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:01 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
![]()
kan er niets anders op zeggen. Je kent de geschiedenis duidelijk niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |