bronquote:Burgemeester kondigt noodbevel af
Burgemeester kondigt noodbevel af
CULEMBORG - Burgemeester Van Schelven van Culemborg heeft een noodbevel afgekondigd. De wijk is aangemerkt als veiligheidsrisicogebied.
Dat heeft hij gedaan na berichten dat er groepen uit andere delen van het land naar Culemborg zouden afreizen. Met het noodbevel kunnen relschoppers volgens de burgemeester zonder pardon de stad uitgegooid. Ook op Twitter verschijnen berichten dat er groepen jongeren naar Culemborg gaan.
In Culemborg is het sinds het begin van de avond onrustig door rellen tussen Marokkanen en Molukkers. Daarbij vielen twee lichtgewonden.
bronquote:Harde confrontaties in Culemborg
CULEMBORG - De jaarwisseling is in Culemborg ontsierd door een aantal ernstige incidenten. Auto's werden vernield en in brand gestoken en agenten zijn bekogeld met vuurwerk en stenen. Bij een confrontatie tussen groepen jongeren vielen gewonden.
De politie meldt een 'ernstig incident' aan het einde van de nacht. Details zijn nog niet bekendgemaakt.
Volgens buurtbewoners zouden Marokkaanse jongeren in de wijk Terweijde met een auto zijn ingereden op een groep Molukkers. Twee Marokkanen zouden daarna zijn afgetuigd.
bronquote:Spanning tussen Molukkers en Marokkanen lijkt traditie
CULEMBORG - De Culemborgse wijken Terweijde en Achter de Poort zijn tot nader order door burgemeester Van Schelven via een noodverordening aangewezen als veiligheidsrisicogebied. Dat betekent onder meer dat de politie er preventief mag fouilleren
Bovendien heeft de burgemeester bouwmaterialen (gebruikt voor woningrenovatie) gisteren grotendeels laten weghallen.
Het lijkt traditie in Culemborg: de regelmatige terugkeer van dreigende situaties tussen Marokkaanse en Molukse jongeren. De afgelopen dagen was het na jaren van betrekkelijke rust tussen beide groepen weer raak.
,,Het is iets wat af en toe de kop opsteekt,'' zegt woordvoerster Mireille Giesendorf van de burgemeester. Om de spanningen te sussen, wil de gemeente in overleg treden met de twee groepen jongeren die de afgelopen dagen betrokken waren bij de ongeregeldheden. Dat overleg zou op gang moeten komen via de Marokkaanse moskee en vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap. Het moskeebestuur heeft al gesproken met vaders van jongens die zich misdroegen.
Molukse jongeren hadden de Diepenbrockstraat dinsdagavond omgetoverd tot een vesting. De toegang was afgesloten met bouwhekken en tussen twee bouwketen was een loopbrug gemaakt. Terwijl donkergeklede jongeren de wacht hielden, lagen de stenen al klaar.
,,We konden niet anders,'' zegt Marjan een dag later. Ze is een van de moeders wier zonen het 'fort' bewaakten en wil niet met haar achternaam in de krant. ,,We kregen signalen dat Marokkanen hier de ramen wilden ingooien. Dan gaan we niet rustig zitten afwachten.''
De mobiele eenheid bleef de hele avond achter de hand, maar vertrouwen in politiebescherming hadden de bewoners niet. Twee mannen (25 en 48 jaar oud) werden opgepakt wegens verboden wapenbezit. Verder bleef het rustig. Maandag zette de politie enkele straten af om ongeregeldheden te voorkomen. De onrust kwam voort uit een ruzie in een shoarmazaak, afgelopen weekend.
Een van de laatste serieuze incidenten tussen Molukkers en Marokkanen deed zich voor in 1993. Een uit de hand gelopen kinderruzie om een vlieger ontaardde bijna in een grote kloppartij. Na veel gesprekken tussen betrokkenen, politie en twee wethouders liep de kwestie uiteindelijk met een sisser af. Eerder dat jaar stonden in de Culemborgse binnenstad ook al groepen tegenover elkaar.
De laatste jaren was het volgens zowel gemeente als ingewijden betrekkelijk rustig. Volgens de politie is de situatie nu minder ernstig dan destijds. ,,Het gaat nu om twee beperkte groepen die elkaar opzoeken,'' zegt een woordvoerder.
bronquote:'Gewone vechtpartij' ontaardt in etnisch conflict
woensdag 16 september 2009 09:02
CULEMBORG - Er hoefde maar één vonkje over te spatten en heel Terweijde was in vuur en vlam gevlogen. Zoveel is inmiddels duidelijk na een rumoerige week waarin het een aantal keren bijna tot een heftige confrontatie kwam tussen Marokkanen en Molukkers en waarin gemeente en politie zich tot het uiterste moesten inspannen om te proberen de verstoorde balans recht te trekken. De politie houdt de boel ondanks het wankele evenwicht nog steeds scherp in de gaten. Zaterdagavond stond de ME paraat. Met name in de nabijheid van de Diepenbrockstraat waar een groep van ongeveer tachtig Molukse bewoners zich op straat bevond. De Culemborgse Courant was die avond ook in de wijk en proefde de zichtbare emoties. Een reportage over wat naar men hoopt het sluitstuk is van een periode vol onrust en instabiliteit.
door Yolande van Erp en
Erik de Bruin
We hebben afgesproken bij een Molukse man die zichzelf het verlengstuk noemt tussen politie en jeugd. Hij zegt geen oplossing te kunnen bedenken. ,,Ze zijn te diep bij ons binnengedrongen. De enige oplossing is dat ze ons met rust laten." Twee mannen die deel uitmaken van de Marokkaanse gemeenschap en met wie we eerder op de avond hebben afgesproken reiken juist de hand. ,,Laat ze naar ons komen, dan eten we gezamenlijk en praten we het uit. Het is een ordinaire ruzie geweest tussen twee snotneuzen."
Grimmige sfeer
Het eerste wat opvalt zijn de donkere straten in dit gedeelte van Terweijde. Het is inmiddels zaterdagavond na half negen, maar er brandt geen enkele lantaarnpaal. Het is donker en de sfeer voelt grimmig. We zijn inmiddels op de hoogte dat er 'wat zou kunnen gebeuren' die avond. Een paar Molukkers zijn op straat te vinden en er is politie op straat. Over de aanleiding van het conflict klinkt in beginsel een eenduidig verhaal. Een 16-jarige jongen van Marokkaanse komaf en een 16-jarige jongen van Molukse komaf kregen zondagavond 6 september ruzie in een shoarmazaak. ,,De Molukse jongen is teruggekomen met zijn broer waarna ze de Marokkaanse jongen in elkaar hebben geslagen. Een dag later is een steen gegooid tegen een auto. Eigenlijk gaat het om een kleine schade van hooguit driehonderd euro aan een auto die normaal is verzekerd", aldus de Marokkaanse mannen, die liever niet met hun naam in de krant komen. Dat de Molukse jongen zijn broer erbij haalde en dat de Marokkaanse jongen in elkaar werd geslagen, laat de Molukse man, die liever anoniem blijft, in het midden. ,,Feit is dat hier een auto is vernield. En dan gaat het er niet om dat het een kleine schade is: het feit is dat Marokkanen in onze wijk zijn gekomen, met stenen hebben gegooid en vervolgens wegrenden. Lafaards zijn het. Dat moet je niet met ons doen. Wij laten niet met ons sollen. Dit vraagt om represailles'', vertelt de woordvoerder, die we voor het gemak maar even 'S' noemen. Later die maandagavond hebben volgens hem nog een groep Marokkanen via de Terweijdelaan geprobeerd de Molukse wijk in te komen. ,,Provoceren, dat is wat ze doen. Dat kunnen ze misschien doen bij Nederlanders, maar niet met ons.''
'Niet bang'
Voor die bewuste zondagavond waren volgens 'S' geen noemenswaardige spanningen tussen Marokkanen en Molukkers. Maar dat is inmiddels wel anders. Er hoeft maar iets te gebeuren en het gaat helemaal mis, zo laat hij weten. ,,Al zit er maar een barst in onze kerk dan weten we ze te vinden. Dan is het oorlog." Dat het dan niet met de blote vuist wordt uitgevochten blijkt als 'S' het heeft over kapmessen. De emotie zit diep. Hier is geen sprake van zomaar een ruzie. ,,We zijn op onze ziel getrapt.'' Bang zijn ze echter niet, zoals in sommige media werd bespiegeld. ,,Het irriteert ons mateloos dat wordt gesuggereerd dat de Molukkers zich bedreigd voelen. Wij zorgen voor onze mensen, met name voor de ouderen, zodat ze veilig kunnen slapen."
Hooligans
Ook de Marokkaanse mannen beamen dat voor deze ruzie nooit spanningen zijn geweest: ,,Toen de burgemeester maandagavond bij ons in de moskee kwam, hebben we gezegd dat we onze verantwoordelijkheid willen nemen. Laat ze maar komen dan lossen we het op. Dan praten we erover en gaan we over tot de orde van de dag: hard werken en geld verdienen. Terug naar de situatie zoals het was. We hebben altijd goed samengeleefd. We hebben de jongeren gesproken en die zeggen dat om een gewone vechtpartij gaat. Vanwege de ramadan was het een late dienst. We kwamen om elf uur uit de moskee en wilden onze ouders naar huis brengen. Ineens werden we door zo'n vijftig Ajax-hooligans bekogeld met bakstenen. Het leek wel de Middeleeuwen. We zagen allemaal personen met kapmessen en de ME deed niets. We begrijpen niet dat ze niet keihard hebben opgetreden tegen die hooligans. Als zij er niet waren geweest was het probleem allang opgelost. De Molukse gemeenschap moet optreden tegen de persoon die deze gasten naar Culemborg heeft gehaald." De Marokkaanse mannen weten om wie het gaat. ,,Hij is zelf een hooligan en heeft een strafblad van hier tot Tokio. Typ zijn initialen in op internet en je weet genoeg. Die jongen staat in hoog aanzien en kan een beroep doen op zijn maatjes uit Amsterdam als hij hulp nodig heeft. Maar het is hier geen voetbalstadion. Wat hebben onze ouders ermee te maken? Ze zijn doodsbang. Maandagnacht hebben ze geen oog dichtgedaan. We hebben het hem op de man af gevraagd. Het enige wat hij zei is dat hij zichzelf moet verdedigen. Maar waarom? Zijn broertje heeft ruzie en hij gaat verhaal halen."
Ze vervolgen: ,,Er is geen dreiging van onze kant. We zijn kwaad, maar ook bang. We hebben signalen gekregen dat vanavond weer honderd hooligans naar Culemborg komen. Van onze kant willen we dit graag uitpraten en het liefst zo snel mogelijk. Het kan écht escaleren."
Tumult
We vragen het 'S' rechtstreeks: Is er een oplossing?. ,,Wij vertikken het een oplossing te bedenken. Ze hebben ons op onze ziel getrapt. De enige oplossing is de betreffende Marokkanen onze wijk in te sturen. Daar weten we wel raad mee.'' Feit is dat de Molukkers niet (meer) met zich laten sollen. ,,De Marokkanen zijn te ver gegaan. Een baksteen door de ruit of zelfs provocerende geluiden tegen ons (ze maken apengeluiden als ze ons zien) en de tolerantiegrens is bereikt. Dan is het oorlog.'' Dat het die kant al begint op te gaan blijkt als we het gesprek afronden en weg willen gaan. Er is tumult buiten en het blijkt dat een aantal Marokkanen zich heeft laten zien in de wijk en dat Molukkers er achteraan gaan. Tientallen Molukkers staan in de donkere straten en S wijst om zich heen en laat zien dat iedereen paraat en alert is. ,,Dat blijft zo'', besluit hij terwijl hij ons veilig de wijk uitloodst. Twee uur later grijpt de ME in en kunnen de gemoederen worden gesust. Maar voor hoe lang?
http://www.destadamersfoo(...)aardt-in.419704.newsquote:Er hoeft maar iets te gebeuren en het gaat helemaal mis, zo laat hij weten. ,,Al zit er maar een barst in onze kerk dan weten we ze te vinden. Dan is het oorlog." Dat het dan niet met de blote vuist wordt uitgevochten blijkt als 'S' het heeft over kapmessen. De emotie zit diep. Hier is geen sprake van zomaar een ruzie. ,,We zijn op onze ziel getrapt.'' Bang zijn ze echter niet, zoals in sommige media werd bespiegeld. ,,Het irriteert ons mateloos dat wordt gesuggereerd dat de Molukkers zich bedreigd voelen. Wij zorgen voor onze mensen, met name voor de ouderen, zodat ze veilig kunnen slapen."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik las net op Teletekst 108 (lijkt me wat recenter dan in de OP staat):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24108 Teletekst ma 04 jan
Opnieuw onrustig in Culemborg
` In de wijk Terweijde in Culemborg is
de situatie inmiddels "redelijk onder
controle".Dat zei burgemeester Van
Schelven in het NOS Journaal.
De afgelopen avond was het opnieuw erg
onrustig.Er zijn ruiten ingegooid in de
wijk en daarbij zijn een paar mensen
gewond geraakt.De politie en de mobiele
eenheid houden vannacht de wijk in de
gaten.Ook zijn camera's opgehangen.
Er zijn al lange tijd spanningen tussen
Marokkaanse en Molukse bewoners in
Culemborg.Op Nieuwjaarsdag reed een
auto met Marokkanen in op twee
Molukkers die in een tuin stonden.Vier
inzittenden van de auto zijn opgepakt.
***************************************Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
Het is echt niet zo moeilijk te snappen dat Marokkaanse overlastgevers bij niemand populair zijn geworden. Tel daarbij de softe maatregelen en straffen op, en je begrijpt dat sommige mensen het recht in eigen hand gaan nemen. Het is niet oke natuurlijk ,maar ik begrijp het wel.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:21 schreef gelly het volgende:
[..]
Geef gewoon eens antwoord op m'n vraag. Het was geen moeilijke volgens mij.
Je hebt het belangrijkste gemist:quote:Op maandag 4 januari 2010 00:23 schreef Zienswijze het volgende:
Molukse man vertelt:
[..]
http://www.destadamersfoo(...)aardt-in.419704.news
Waarom hebben de bestuurders niet eerder ingegrepen vraag je je af.
Tja. Hebben de bestuurders het nou nog niet eerder zien aankomen? Totaal wanbeleid weer.quote:We vragen het 'S' rechtstreeks: Is er een oplossing?. ,,Wij vertikken het een oplossing te bedenken. Ze hebben ons op onze ziel getrapt. De enige oplossing is de betreffende Marokkanen onze wijk in te sturen. Daar weten we wel raad mee.'' Feit is dat de Molukkers niet (meer) met zich laten sollen. ,,De Marokkanen zijn te ver gegaan. Een baksteen door de ruit of zelfs provocerende geluiden tegen ons (ze maken apengeluiden als ze ons zien) en de tolerantiegrens is bereikt. Dan is het oorlog.''
quote:Op maandag 4 januari 2010 00:25 schreef Iblis het volgende:
Is er nog niemand die heeft gesuggereerd die Molukkers naar hun eigen land terug te sturen? Dat valt me dan nog mee.Iedereen het land uit! Zo goedSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik las net op Teletekst 108 (lijkt me wat recenter dan in de OP staat):
[ code verwijderd ]?
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
Ik snap het heel goed. Voor de Molukkers is de grens bereikt. Flikken Marokkanen nog weer wat, dan is het oorlog.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:28 schreef EricT het volgende:
[..]
Je hebt het belangrijkste gemist:
'Gewone vechtpartij' ontaardt in etnisch conflict
Klote aandachtsgeile media.
januari 4th, 2010 at 00:27quote:Update: op twitter verschijnen berichten dat er verschillende jongeren van zowel Marokkaans als Molukse afkomst naar Culemborg willen afreizen om mee te doen aan de rellen
Marokkanen hebben ook een keer ruiten van 15 winkels in het centrum ingegooid hoor.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:32 schreef Hetiszover het volgende:
Omroep Gelderland meld dat er nog maar vijf huizen zijn waar de ramen van zijn ingegooid
Niks aan de hand dusquote:Op maandag 4 januari 2010 00:32 schreef Hetiszover het volgende:
Omroep Gelderland meld dat er nog maar vijf huizen zijn waar de ramen van zijn ingegooid
Ow nee dan is het wel goed, lekker belangrijk dan.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:32 schreef Hetiszover het volgende:
Hyves, SMS, MSN werkt ook goed hoorquote:Op maandag 4 januari 2010 00:34 schreef Cracka-ass het volgende:
Twitter zal wel een katalysator zijn in dit soort situaties.
Zal nu niet meer veel uitmaken. Het is al ge escaleerd...quote:Op maandag 4 januari 2010 00:36 schreef reem het volgende:
Law and Order toepassen op mensen die het recht in eigen handen willen nemen
Waarom proef ik overal dat het de schuld is der Marokkanen?quote:Op maandag 4 januari 2010 00:38 schreef Hetiszover het volgende:
Storm in een glas water nu ik het zo zie
quote:Op maandag 4 januari 2010 00:38 schreef Hetiszover het volgende:
Storm in een glas water nu ik het zo zie
Omdat zij in de laatste 2 gevallen in ieder geval zijn begonnen denk ik.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:39 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Waarom proef ik overal dat het de schuld is der Marokkanen?²
quote:Op maandag 4 januari 2010 00:39 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Waarom proef ik overal dat het de schuld is der Marokkanen?²
Ja ik. Dag-nacht ritme is een beetje omgedraaid.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:40 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
OT ik moet al lang gaan slapen maar gaat niet lukken, meer mensen last van?
Respect ja.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:41 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Trouwens ik had niet gedacht dat ze door de vrieskou zouden gaan lopen kloten, toch een prestatie opzich.
Marokkanen zijn het in het Rifgebergte wel gewend om in de kou te zittenquote:Op maandag 4 januari 2010 00:41 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Trouwens ik had niet gedacht dat ze door de vrieskou zouden gaan lopen kloten, toch een prestatie opzich.
Mensen zijn tot veel in staat als ze gezond nadenken, helaas zijn ze tot nog meer in staat als ze de hersenen uitschakelen.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:41 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Ja dat vroeg ik me ook al af, ik denk veel niet.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:45 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Mensen zijn tot veel in staat als ze gezond nadenken, helaas zijn ze tot nog meer in staat als ze de hersenen uitschakelen.
Moeten die entiteiten niet werken morgen?²
De overheid en hun maatregelen halen niets uit.De overheid beperkt zichzelf in zn maatregelen op wettelijk gebied. Ik weet nog dat er een groepje mariniers in amsterdam wat straten schoongeveegd heeft toen een bepaalde groep hardleers was. Was meteen afgelopen. Ook toen trad de overheid te laks op.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:34 schreef capricia het volgende:
Die spanning in die wijk is er volgens mij al jaren.
Toen ik daar 10 jaar geleden op bezoek bij een Molukse familie was, spak de familie daar al over.
Exact.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:39 schreef Lundegaard het volgende:
Respect voor deze Molukse gemeenschap. Zij doen wat de Nederlanders al 15 jaar geleden hadden moeten doen.
Een 'tot hier en niet verder'- signaal afgeven.
Volgens omroep Gelderland heeft burgemeester Van Schelven van Culemborg een noodbevel afgekondigd. De wijk is aangemerkt als veiligheidsrisicogebied.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:47 schreef Aarskaboutertje het volgende:
[..]
Er is altijd spanning met die klojo's overal in NL. De overheid en hun maatregelen halen niets uit. Er is maar 1 mogelijkheid en dat is om ons te organiseren en massaal af te reizen naar probleemgebieden om daar eens ff goed de bezem doorheen te halen. De overheid beperkt zichzelf in zn maatregelen op wettelijk gebied. Ik weet nog dat er een groepje mariniers in amsterdam wat straten schoongeveegd heeft toen een bepaalde groep hardleers was. Was meteen afgelopen. Ook toen trad de overheid te laks op.
Ja maar ze komen die wijk toch niet binnen.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:48 schreef IBAZ het volgende:
[..]
Volgens omroep Gelderland heeft burgemeester Van Schelven van Culemborg een noodbevel afgekondigd. De wijk is aangemerkt als veiligheidsrisicogebied.
Van Schelven zou berichten hebben ontvangen dat er mogelijk verschillende groepen uit andere delen van het land naar Culemborg willen afreizen om deel te nemen aan de rellen.
Dat is ws al gaande.
Hmmquote:Geknal en gegil te horen. #culemborg
41 minutes ago from Echofon
Meestal kan die veel betekenen bij dit soort problemen.quote:
we hebben vroeger ook problemen met de Molukkers gehad, zie onder andere 2 treinkapingen. Nu gaat het toch ook ok tussen ons de "superieure" witte Nederlandse bevolking en de Molukkers?quote:Op maandag 4 januari 2010 00:47 schreef Aarskaboutertje het volgende:
[..]
Er is altijd spanning met die klojo's overal in NL. De overheid en hun maatregelen halen niets uit. Er is maar 1 mogelijkheid en dat is om ons te organiseren en massaal af te reizen naar probleemgebieden om daar eens ff goed de bezem doorheen te halen. De overheid beperkt zichzelf in zn maatregelen op wettelijk gebied. Ik weet nog dat er een groepje mariniers in amsterdam wat straten schoongeveegd heeft toen een bepaalde groep hardleers was. Was meteen afgelopen. Ook toen trad de overheid te laks op.
Kijk kijk en kijk..quote:Op maandag 4 januari 2010 00:47 schreef Aarskaboutertje het volgende:
[..]
. De overheid en hun maatregelen halen niets uit.. De overheid beperkt zichzelf in zn maatregelen op wettelijk gebied. Ik weet nog dat er een groepje mariniers in amsterdam wat straten schoongeveegd heeft toen een bepaalde groep hardleers was. Was meteen afgelopen. Ook toen trad de overheid te laks op.
Er zijn nooit spanningen op straat geweest tussen Molukkers en Nederlanders. Het was een politiek probleem wat er speelde. En als ik het goed heb, waren er heel wat Nederlanders die het idee achter de kaping wel konden begrijpen.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
we hebben vroeger ook problemen met de Molukkers gehad, zie onder andere 2 treinkapingen. Nu gaat het toch ook ok tussen ons de "superieure" witte Nederlandse bevolking en de Molukkers?
Ook een Molukse kerk. En daarin ligt dan zowel de oplossing als de ergste escalatie die je maar kunt bedenken.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:49 schreef BansheeBoy het volgende:
Heeft Culemborg ook een (Marokkaanse) Moskee? Meestal kan die veel betekenen bij dit soort problemen.²
Je zou eigenlijk alleen gelijke zaken met elkaar moeten willen vergelijken.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
we hebben vroeger ook problemen met de Molukkers gehad, zie onder andere 2 treinkapingen. Nu gaat het toch ook ok tussen ons de "superieure" witte Nederlandse bevolking en de Molukkers?
ow er zijn hier toen wel spanningen geweest zo ver ik altijd heb begrepen.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:55 schreef Lundegaard het volgende:
[..]
Er zijn nooit spanningen op straat geweest tussen Molukkers en Nederlanders. Het was een politiek probleem wat er speelde. En als ik het goed heb, waren er heel wat Nederlanders die het idee achter de kaping wel konden begrijpen.
Is dat het enige wat je kan zeggen? Net alsof het zó geweldig is wat al die Marokkanen daar uitvreten.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:53 schreef Meki het volgende:
[..]
Kijk kijk en kijk..
Jouw ware aard komt naar boven.
Nee hoor. Maar ik loop al wat jaartjes op straat. Ik kijk om me heen. Ik zie wat er gebeurd. Daar baseer ik mijn mening op. Dus kruip eens lekker uit je slachtoffer rol.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:57 schreef Meki het volgende:
Alle users zeiken hier Marokkanen af omdat zij denken dat Molukkers niks verkeerd hebben gedaan
Blijkbaar zijn de users beter geinformeerd dan de politie en wonen zij allemaal in culemborg !!
Gelijkspel gok ik..quote:Op maandag 4 januari 2010 00:40 schreef vosss het volgende:
Kan iemand anders even een poll maken wie er gaat winnen?
Ik zet mn geld op de molukkers
Ik loop ook op straat en kijk ook naar nieuwsberichten dus ik weet waar ik het over hebquote:Op maandag 4 januari 2010 01:00 schreef Lundegaard het volgende:
[..]
Nee hoor. Maar ik loop al wat jaartjes op straat. Ik kijk om me heen. Ik zie wat er gebeurd. Daar baseer ik mijn mening op. Dus kruip eens lekker uit je slachtoffer rol.
Iedereen die ziet wat er speelt en er openlijk voor uit komt dat een groot deel van de Marokkaanse gemeenschap voor kutzooi zorgt, is een aanhanger van de PVV.quote:Op maandag 4 januari 2010 01:01 schreef Meki het volgende:
[..]
Ik loop ook op straat en kijk ook naar nieuwsberichten dus ik weet waar ik het over heb
Jij integendeel wil alleen gelijk krijgen
Maakt het wat uit wie er schuldig is? Beter gaan de imam en dominee in gesprek zolang er nog geen doden gevallen zijn.quote:Op maandag 4 januari 2010 01:01 schreef Meki het volgende:
[..]
Ik loop ook op straat en kijk ook naar nieuwsberichten dus ik weet waar ik het over heb
Jij integendeel wil alleen gelijk krijgen en luistert alleen naar PVV
In mijn uitkijktoren, ik woon dichterbijquote:Op maandag 4 januari 2010 01:05 schreef MarkM het volgende:
[..]
Kruip in me schuilkelder ouwe, peaceeee!
Ja, zometeen, 2:25 komt de klap der klappen.quote:
Kan dat niet over laten we zeggen 10 minuten, ik moet zo slapen.quote:Op maandag 4 januari 2010 01:06 schreef blckbb het volgende:
Ja, zometeen, 2:25 komt de klap der klappen.
Jij op school in Culemborg?quote:Op maandag 4 januari 2010 01:06 schreef Heroinjunk het volgende:
Noooh, het is maar goed dat ik deze week niet naar school hoef, alleen woensdag.
Want?quote:Op maandag 4 januari 2010 01:06 schreef blckbb het volgende:
Ja, zometeen, 2:25 komt de klap der klappen.
Ik zal 't doorgeven aan de leidinggevenden.quote:Op maandag 4 januari 2010 01:07 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Kan dat niet over laten we zeggen 10 minuten, ik moet zo slapen.
Dankjequote:Op maandag 4 januari 2010 01:07 schreef blckbb het volgende:
[..]
Ik zal 't doorgeven aan de leidinggevenden.
Kind tochquote:Op maandag 4 januari 2010 01:08 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Nee, in Utrecht, maar als ik bij Mark slaap, fiets ik dwars door Terweijde.
Zeg even dat ze een beetje moeten opschieten want ik rook mn laatste sigaret en dan ga ik slapen.quote:Op maandag 4 januari 2010 01:07 schreef blckbb het volgende:
[..]
Ik zal 't doorgeven aan de leidinggevenden.
Niet alleen de Molukkers van AFCA, maar ook gewoon de Nederlandse jongens.quote:Op maandag 4 januari 2010 01:11 schreef PLAE@ het volgende:
In september kwamen er al marokkaantjes uit heel het land op af. En dan gaan janken als er wat molukkers van AFCA in Culemborg gespot worden
En SBS6 met hun sensatiecamera's.quote:Op maandag 4 januari 2010 01:13 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Niet alleen de Molukkers van AFCA, maar ook gewoon de Nederlandse jongens.
Bestuurders? Dit is gewoon de schuld van die achterlijke opgefokte jongeren hoor. Ga anders lekker op telegraaf.nl posten. Daar pas je nl. wel tussen met het afschuiven van de verantwoordelijkheid op de bestuurdersquote:Op maandag 4 januari 2010 00:28 schreef Zienswijze het volgende:
Molukse man gaat verder:
[..]
Tja. Hebben de bestuurders het nou nog niet eerder zien aankomen? Totaal wanbeleid weer.
Omdat er mensen worden geterroriseerd die er niks mee te maken hebben misschien?quote:Op maandag 4 januari 2010 01:18 schreef Ixnay het volgende:
Als beide groepen willen rellen met elkaar zonder dat er onschuldige slachtoffers vallen, waarom zou je dan ingrijpen?
Het begint erop te lijken dat andere etnische groepen de gelegenheid aangrijpen om de Molukkers bij te staan. Ze worden als een soort helden beschouwd door de publieke opinie.quote:Op maandag 4 januari 2010 10:08 schreef Lundegaard het volgende:
Dit gaat nog heel groot worden.
Mark my words.
Onder Molukkers wordt er ook preventief geronseld in het hele landquote:Op maandag 4 januari 2010 10:29 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Het begint erop te lijken dat andere etnische groepen de gelegenheid aangrijpen om de Molukkers bij te staan. Ze worden als een soort helden beschouwd door de publieke opinie.
Ik schaam me altijd voor Nederland, inzake de Molukse kwestie (belofte).quote:Op maandag 4 januari 2010 10:45 schreef Lundegaard het volgende:
Nederlands heeft nog iets goed te maken met de Molukkers. Een beetje hulp is niet ondenkbaar.
Ik begreep het ja. Ook onder harde kernen van grote voetbalclubs bestaan pro-Maluku lobbys.quote:Op maandag 4 januari 2010 10:33 schreef EricT het volgende:
[..]
Onder Molukkers wordt er ook preventief geronseld in het hele land
Yup. Tijd om (gedeeltelijk) uit het krijt te komen.quote:Op maandag 4 januari 2010 10:47 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ik schaam me altijd voor Nederland, inzake de Molukse kwestie (belofte).
bij een goed beleid was dit al in de kiem gesmoord voordat het uberhaupt had kunnen escaleren. Jammergenoeg is er geen goed beleid. Pappen en nathouden, maar de onderliggende oorzaken worden nooit aangepakt.quote:Op maandag 4 januari 2010 01:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Bestuurders? Dit is gewoon de schuld van die achterlijke opgefokte jongeren hoor. Ga anders lekker op telegraaf.nl posten. Daar pas je nl. wel tussen met het afschuiven van de verantwoordelijkheid op de bestuurders![]()
Mensen hebben nog steeds een eigen verantwoordelijkheid hoor
Jij zou jezelf eens beter moeten informeren door daar te gaan kijken. Of ga anders bemiddelen, wat ik zeker weet is dat jij geen steun krijgt van de Marrokanen.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:57 schreef Meki het volgende:
Alle users zeiken hier Marokkanen af omdat zij denken dat Molukkers niks verkeerd hebben gedaan
Blijkbaar zijn de users beter geinformeerd dan de politie en wonen zij allemaal in culemborg !!
Tsja, Roland van Schelven .(burgemeester)quote:Op maandag 4 januari 2010 10:51 schreef Bensel het volgende:
[..]
bij een goed beleid was dit al in de kiem gesmoord voordat het uberhaupt had kunnen escaleren. Jammergenoeg is er geen goed beleid. Pappen en nathouden, maar de onderliggende oorzaken worden nooit aangepakt.
Wellicht dat je moet aankloppen bij de politie, met deze waardevolle informatie.quote:Op maandag 4 januari 2010 11:12 schreef Lundegaard het volgende:
'Groepen Molukse en Marokkaanse jongeren zorgen al maanden voor overlast in de wijk'
De Molukkers rellen wanneer ze worden lastiggevallen. Marokkanen rellen zonder een aanleiding, uit verveling. Dat is het verschil.
Dat dusquote:Op maandag 4 januari 2010 11:12 schreef Lundegaard het volgende:
'Groepen Molukse en Marokkaanse jongeren zorgen al maanden voor overlast in de wijk'
De Molukkers rellen wanneer ze worden lastiggevallen. Marokkanen rellen zonder een aanleiding, uit verveling. Dat is het verschil.
En daarom zijn die kneuzen hier ineens Molukker-fan, zij zouden ook zo willen zijn.......quote:Op maandag 4 januari 2010 11:17 schreef Revolution-NL het volgende:
De Molukkers zijn in tegenstelling tot de Nederlanders niet zo laf om te buigen voor de terreur van de Marokkanen.
Dat is nou juist wat zo weinig zin heeft. OF de politie doet niks met de informatie, OF de politie doet er wel iets mee, maar het opgepakte tuig loopt binnen no-time weer op straat. Zegt het begrip 'draaideurcrimineel' je iets?quote:Op maandag 4 januari 2010 11:14 schreef Mutant01 het volgende:
Wellicht dat je moet aankloppen bij de politie, met deze waardevolle informatie.
Het is ergens wel relevant dat het Molukkers zijn: als er eentje wordt aangevallen, slaan ze met z'n allen terug.quote:Op maandag 4 januari 2010 11:59 schreef Boldface het volgende:
Mensen gaan voor eigen rechter spelen, bij gebrek aan handhaving en bij gebrek aan ingrijpen door instanties die dat horen te doen. Dat het toevallig om Molukkers gaat die nu de Marokkanen aanvallen, is niet eens zo bijzonder relevant. Het maakt hooguit duidelijk dat deze mensen niet met zich laten sollen en zélf wel orde op zaken stellen als politie en justitie dat nalaten.
Ik voorzie dit soort rellen nog veel vaker. Ik zie het zelfs wel schering en inslag worden als de politie niet snel beter gaat functioneren in dit land.
Gelijkwaardig primitief stammengedragquote:Op maandag 4 januari 2010 12:15 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is ergens wel relevant dat het Molukkers zijn: als er eentje wordt aangevallen, slaan ze met z'n allen terug.
Kan ik al een kaartje kopen?quote:Op maandag 4 januari 2010 12:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het zijn toch altijd minderheden die onderling bakkeleien terwijl de elite geniet van nectar, ambrozijn en het spektakel?
Niet geheel gelijkwaardig. Elke Moluks familie heeft zijn traditionele oorsprong in één dorp en veel dorpen hebben bloedbroederschap-relaties onderling. Houdt dus in dat alle families in principe verplicht zijn om voor elkaar op te komen in tijden van crisis.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gelijkwaardig primitief stammengedrag
Me dunkt dat dat bij Marokkanen ook vaak het geval is.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:28 schreef EricT het volgende:
[..]
Niet geheel gelijkwaardig. Elke Moluks familie heeft zijn traditionele oorsprong in één dorp en veel dorpen hebben bloedbroederschap-relaties onderling. Houdt dus in dat alle families in principe verplicht zijn om voor elkaar op te komen in tijden van crisis.
Dat is meer een vriendschappelijke steun, niet verplichtquote:Op maandag 4 januari 2010 12:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Me dunkt dat dat bij Marokkanen ook vaak het geval is.
Klopt, ik heb vaak genoeg Marokkanen met elkaar op de vuist zien gaan.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:42 schreef AryaMehr het volgende:
Die eensgezindheid vind je bij de Marokkanen niet zo snel terug. In tegen stelling tot bijvoorbeeld de Turken waar de gemeenschap iets hechter is.
Doh...alsof die geen ruzie met elkaar kunnen krijgen, of Turken...of wie dan ook.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:44 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Klopt, ik heb vaak genoeg Marokkanen met elkaar op de vuist zien gaan.
Misschien hadden we die Molukkers naar Srebrenica moeten sturen...quote:Op maandag 4 januari 2010 11:55 schreef Kentoet het volgende:
[..]
En daarom zijn die kneuzen hier ineens Molukker-fan, zij zouden ook zo willen zijn.......
Tuurlijk kan dat ook. Echter, Marokkanen onderling naaien elkaar bij het leven.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:46 schreef Hathor het volgende:
[..]
Doh...alsof die geen ruzie met elkaar kunnen krijgen, of Turken...of wie dan ook.
Vooral in de bibs. Maar het zijn geen homo's.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:47 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat ook. Echter, Marokkanen onderling naaien elkaar bij het leven.
bibs was da?quote:Op maandag 4 januari 2010 12:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vooral in de bibs. Maar het zijn geen homo's.
't Zal mij niks verbazen als dat toch ook gaat gebeuren. Goed voorbeeld.......quote:Op maandag 4 januari 2010 12:44 schreef J0kkebr0k het volgende:
In Gouda is het gezeik met die lui al jaren aan de gang. Verbaast me dat er nooit knokploegen zijn opgericht om Mocro's af te rossen.
Omdat jullie Nederlanders te schijterig zijn om het zelf een keer op te lossen? Vandaar de enorme belangstelling op allerlei websites.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:58 schreef Gia het volgende:
[..]
't Zal mij niks verbazen als dat toch ook gaat gebeuren. Goed voorbeeld.......
Dat inderdaad. Het is nou niet bepaald een "good guys" - "bad guys" scenario.quote:Op maandag 4 januari 2010 11:55 schreef Kentoet het volgende:
[..]
En daarom zijn die kneuzen hier ineens Molukker-fan, zij zouden ook zo willen zijn.......
Dacht het niet. Een burgeroorlog ontstaat niet zo makkelijk omdat een paar Nederlandse en Marokkaanse tuigjongeren elkaar afrossen.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:04 schreef SebasM het volgende:
Als autochtone Nederlanders net zo solidair waren als Molukkers of Marokkanen had het hier allang burgeroorlog geweest. Toch grappig als je daar over nadenkt.
Nederlanders zijn meer ramptoeristen, ze staan erbij en kijken ernaar...quote:Op maandag 4 januari 2010 13:02 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Omdat jullie Nederlanders te schijterig zijn om het zelf een keer op te lossen? Vandaar de enorme belangstelling op allerlei websites.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de kerstvakantie was het anders aardig feest in de Korte Akkerenquote:Op maandag 4 januari 2010 12:44 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Klopt, i In Gouda is het gezeik met die lui al jaren aan de gang. Verbaast me dat er nooit knokploegen zijn opgericht om Mocro's af te rossen.
Niet als het er maar een paar zijn nee. Echter, als iedere keer als een Marokkaan iets flikt een hele zwik autochtonen verhaal zou komen halen, zijn het er al vrij snel meer dan 'een paar jongeren'quote:Op maandag 4 januari 2010 13:06 schreef Hellas2009 het volgende:
[..]
Dacht het niet. Een burgeroorlog ontstaat niet zo makkelijk omdat een paar Nederlandse en Marokkanse tuigjongeren elkaar afrossen.
Mee eens. Ze laten niet met zich sollen. En gelijk hebben ze, trouwens.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:15 schreef Lyrebird het volgende:
Het is ergens wel relevant dat het Molukkers zijn: als er eentje wordt aangevallen, slaan ze met z'n allen terug.
Het gezeik met Marokkanen is in TIG steden gaande. Je mag er nooit wat van zeggen en je mag ook niet over DE Marokkanen als groep spreken, want dan heb je weer menigeen in de gordijnen, maar het doet allemaal niets af aan de feiten. Daar waar Marokkaanse straatjeugd de boel verziekt, kun je ook stellen dat ze vanuit de eigen gemeenschap onvoldoende worden gecorrigeerd en dat de opvoeding te wensen overlaat.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:44 schreef J0kkebr0k het volgende:
Toch staan Marokkanen er wel meer voor elkaar dan wij (laffe) Nederlanders. In Gouda is het gezeik met die lui al jaren aan de gang. Verbaast me dat er nooit knokploegen zijn opgericht om Mocro's af te rossen.
heheh...zolang je dat maar blijft geloven pik.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:02 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Omdat jullie Nederlanders te schijterig zijn om het zelf een keer op te lossen? Vandaar de enorme belangstelling op allerlei websites.
Het is gewoon zo. Dan kan je wel anders doen beweren, maar je weet zelf ook wel dat dat onzin is.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:08 schreef Hathor het volgende:
[..]
heheh...zolang je dat maar blijft geloven pik.
Weet je wat het is, zodra Nederlanders het heft in eigen hand nemen en eens terug gaan meppen, moet jij eens raden wie er opgepakt en gestraft gaan worden en wie er thee gaan drinken met de burgemeester. Juist.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:02 schreef AryaMehr het volgende:
Omdat jullie Nederlanders te schijterig zijn om het zelf een keer op te lossen?
Wat is er mis met het uitgangspunt dat we voor dergelijke zaken de politie hebben? En dat deze mensen ook worden betaald (ze ontvangen een loon) om zich hiermee bezig te houden...quote:Op maandag 4 januari 2010 13:02 schreef AryaMehr het volgende:
quote:Op maandag 4 januari 2010 13:07 schreef waterkip het volgende:
Er komt ook een telefoonkring voor gegadigden als het weer hommeles is .
Is het niet zo? Denk je werkelijk dat iedereen altijd all pro-Molukken is geweest?quote:Op maandag 4 januari 2010 13:08 schreef Hathor het volgende:
[..]
heheh...zolang je dat maar blijft geloven pik.
Nou ja, dat mes snijd aan 2 kanten. Ik heb namelijk nog nooit een Marokkaan gezien die in zijn eentje ging lopen matten, het is altijd met een groep tegen 1 of 2, dus wat is nou het verschil tussen die Nederlander die niks doet omdat ie alleen is en die Marokkaan die eerst wacht tot ie een numerieke meerderheid heeft? is in mijn ogen dezelfde laffe instelling.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:09 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Het is gewoon zo. Dan kan je wel anders doen beweren, maar je weet zelf ook wel dat dat onzin is.
Precies.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:12 schreef EricT het volgende:
[..]
Is het niet zo? Denk je werkelijk dat iedereen altijd all pro-Molukken is geweest?
Nee iedereen steunt de Molukkers nu plotseling omdat die 50.000 mensen (alweer) moeten opknappen wat al die andere miljoenen niet durven !
Nederlanders zijn nou eenmaal verder geëvolueerd dan primitieve stammen.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:02 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, wel een reactie. Lees: de gebruikelijke riedelquote:Op maandag 4 januari 2010 13:10 schreef kizzybizzy het volgende:
is er al een persconferentie met Wilders...
Bron: http://www.trouw.nl/nieuw(...)e__in_Culemborg.htmlquote:PVV eist 'zero tolerance' in Culemborg
(Novum) - De PVV eist dat de autoriteiten kiezen voor een 'zero tolerance'-beleid om zo een eind te maken aan de ongeregeldheden in Culemborg. Het 'tuig' moet zo snel mogelijk van de straat worden gehaald, laat de partij van Geert Wilders maandag weten.
De Gelderse gemeente is het al een tijd onrustig. In de wijk Terweijde maken Molukse en Marokkaanse jongeren elkaar het leven zuur. Zo ging het onder meer tijdens de jaarwisseling mis en reed een auto in op mensen die in een voortuin stonden. Ook zondagavond was het onrustig. De gemeente heeft de wijk inmiddels bestempeld als veiligheidsrisicogebied, waardoor de politie er preventief mag fouilleren. Ook staat de mobiele eenheid paraat.
De maatregelen gaan de PVV -die in 2008 nog voorstelde om het leger in te zetten om zo een eind te maken aan de problemen met Marokkaanse jongeren in Gouda- echter niet ver genoeg. De onlusten in Culemborg zijn 'het zoveelste bewijs' dat de aanpak van minister voor Integratie Eberhard van der Laan (PvdA) 'ernstig tekort' schiet, stelt Kamerlid Sietse Fritsma.
"Het kabinet moet nu kiezen voor de burger en voor veiligheid en eindelijk straatterroristen met een dubbele nationaliteit het Nederlanderschap ontnemen en het land uitzetten", meent hij. "Als de ministers het nu weer laten afweten dan moeten ze maar opstappen en een ander het werk laten doen."
Met zo'n instelling wordt het natuurlijk nooit wat hè.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik woon daar niet. En de Marokkanen in mijn wijk geven geen overlast.
Er is niets primitief aan jezelf verdedigen.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nederlanders zijn nou eenmaal verder geëvolueerd dan primitieve stammen.
Ik reageerde niet op jou, en dat bedoelde ik ook helemaal niet.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:12 schreef EricT het volgende:
[..]
Is het niet zo? Denk je werkelijk dat iedereen altijd all pro-Molukken is geweest?
Nee iedereen steunt de Molukkers nu plotseling omdat die 50.000 mensen (alweer) moeten opknappen wat al die andere miljoenen niet durven !
Ik zou het prima vinden om ze de Nederlandse nationaliteit te ontnemen, ze hebben er nog een, waar ze blijkbaar meer aan gehecht zijn. Ze moeten dan ook meteen een verblijfsvergunning krijgen.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:14 schreef Boldface het volgende:
Merkwaardig dat ze de rellen meteen koppelen aan een dubbele nationaliteit en het uitzetten van mensen. De kern moet zijn dat het tuig wordt opgepakt en bestraft.
quote:Op maandag 4 januari 2010 13:17 schreef Harlon het volgende:
Man dit is toch gewoon vermaak van de eerste categorie? Waarom nou weer ME er tussen. Laat ze camera's ophangen, 24/7 live te volgen. Chips erbij en genieten maar.
Nee jij komt lekker objectief over, meneer de Marokkaan.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:41 schreef BansheeBoy het volgende:
Heeft verse Wilders al kamervragen gesteld? Ik kan wel raden wie hier in het nadeel van zal zijn.²
Maar tis wel waarquote:Op maandag 4 januari 2010 13:15 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik reageerde niet op jou, en dat bedoelde ik ook helemaal niet.
Pela-schap. Hoop dat die in deze tijden goed benut wordt: toch niet normaal wat er in Culemborg gebeurd. Tijd dat de Molukse wijken onderling weer wat hechter worden, om elkaar te steunen..quote:Op maandag 4 januari 2010 12:28 schreef EricT het volgende:
[..]
Niet geheel gelijkwaardig. Elke Moluks familie heeft zijn traditionele oorsprong in één dorp en veel dorpen hebben bloedbroederschap-relaties onderling. Houdt dus in dat alle families in principe verplicht zijn om voor elkaar op te komen in tijden van crisis.
Het is primitief dat het moet.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:15 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Er is niets primitief aan jezelf verdedigen.
quote:Op maandag 4 januari 2010 13:23 schreef JMarsden het volgende:
[..]
Pela-schap. Hoop dat die in deze tijden goed benut wordt: toch niet normaal wat er in Culemborg gebeurd. Tijd dat de Molukse wijken onderling weer wat hechter worden, om elkaar te steunen..
de meeste nederlanders hebben nu eenmaal meer te verliezen dan de gemiddelde marokkaan die in de wao loopt of geen opleiding heeft afgerond. Misschien dat het daar aan ligt?quote:Op maandag 4 januari 2010 13:15 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Er is niets primitief aan jezelf verdedigen.
Dat de meeste mensen nu achter de Molukkers staan hebben de Marokkanen totaal aan zichzelf te danken.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:57 schreef Meki het volgende:
De Nederlandse nationaliteit ontnemen gaat het probleem niet oplossen en gaat ook niet het gewenste effect opleveren.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:17 schreef Gia het volgende:
Ik zou het prima vinden om ze de Nederlandse nationaliteit te ontnemen, ze hebben er nog een, waar ze blijkbaar meer aan gehecht zijn. Ze moeten dan ook meteen een verblijfsvergunning krijgen.
Gaan ze daarna weer de fout in, dan dient gewoon gehandeld te worden als in andere gevallen van buitenlanders met een verblijfsvergunning.
Dit was in Leerdam (2002)quote:'Als ze hier komen, maak ik ze dood'
'Als ze hier komen, maak ik ze dood'
Op de avond van 11 september stonden in Leerdam etnische groepen dreigend tegenover elkaar. De sfeer is nog steeds grimmig: ,,Gewoon doodmaken, dat volk.''
LEERDAM - Luid schreeuwend komt een Molukse man van in de veertig ineens uit het steegje gehold. ,,Oprotten, kanker-Turken, Somaliërs, blanken, allemaal de wijk uit!''
De man koelt zijn woede op de auto van een Radio-Rijnmondverslaggever. Na een reeks klappen en schoppen tegen de auto snelt de verslaggever de Molukse wijk uit. ,,Jullie hebben hier niets te zoeken!'', schreeuwt de man hem nog na.
De sfeer in de wijk is geladen. Dinsdagavond vielen bij een vechtpartij tussen Molukse en Turkse jongens twee gewonden. Woensdagavond kon de politie ternauwernood een botsing van Molukkers met Turkse en Somalische jongens voorkomen. De politie moest de wijk afgrendelen om de jongeren uit elkaar te houden. Zo'n veertig Molukse jongeren hadden zich met stokken, buizen en zwaarden bewapend om hun wijk te verdedigen. Na tussenkomst van burgemeester M. van Veelen en gesprekken met vertegenwoordigers van de drie groepen liep de confrontatie met een sisser af.
Van Veelen vindt het ,,klasse van de gemeenschappen dat we de zaak hebben kunnen de-escaleren.'' De politie is voorbereid op een herhaling, ,,maar de afspraken zijn zodanig dat ik die niet verwacht.'' De groepen zullen elkaar mijden. Een vervolggesprek op maandag moet de lucht verder klaren.
Molukse en Turkse jongeren zijn minder optimistisch dan de burgemeester. In 1996 liep een ruzie tussen Marokkanen, Turken en Molukkers in Leerdam al flink uit de hand. Dat kan nu weer gebeuren, zeggen drie Molukse jongens, die op de Wilgstraat patrouille lopen. ,,Ik ben bereid heel ver te gaan om mijn wijk te verdedigen'', zegt de leider. ,,Praten hoeft voor ons niet meer zo, dat heeft geen zin.'' De jongste van de drie zegt met een strak gezicht: ,,Als ze hier komen, maak ik ze dood. Gewoon doodmaken, dat volk.'' Niemand wil met zijn naam in de krant.
Op een straathoek in het centrum doet een groep Turkse jongens qua verbaal geweld nauwelijks voor hun Molukse leeftijdgenoten onder. ,,Als de politie die Molukkers niet aanpakt, dan doen wij het wel en dan wordt het erg.''
De politie trad woensdagavond niet op tegen de Molukse jongens uit angst voor escalatie. De Molukse wijk in Leerdam-West zit vol stegen en gangetjes. Woordvoerder G. Herwig van de politie Zuid-Holland-zuid: ,,Wil je daar adequaat arrestaties verrichten, dan heb je heel veel politiemensen nodig. Het risico van escalatie was erg groot. Een gesprek heeft dan de voorkeur boven een veldslag. Maar die jongens zijn uiteraard nog niet van ons af.'' De politie verwacht de komende dagen 'meerdere verdachten' aan te houden.
De lezingen over de achtergronden van het conflict hebben een hoog welles-nietes-gehalte. Burgemeester Van Veelen tast nog in het duister, maar ,,gelooft niet in spanning tussen etnische groepen.'' Volgens de -overwegende christelijke- Molukse jongeren worden ze 'zeker na 11 september vorig jaar' uitgedaagd en belaagd door Somalische jongeren die hulp hebben gekregen van Turkse jongens. ,,Moslims onder elkaar, die moeten elkaar helpen'', zegt een Molukse jongen smalend. ,,Tien jaar geleden liepen zo nog met de vliegen op hun bek en nu hebben ze de grootste praatjes.'' Turkse jongens vertellen opgewonden dat juist Molukkers de boosdoeners zijn. Zij zouden weerloze Somaliërs hebben mishandeld en afgelopen dinsdag nog een Somalische en een Turkse jongen. Dat kunnen ze niet op zich laten zitten. ,,Die Molukkers hebben de buitenlanders gepest en nu zijn ze zelf aan de beurt.''
In de Molukse wijk rijden jongeren als een soort burgerwacht in auto's rond, op zoek naar verdachte personen. Bewoners durven de wijk nauwelijks uit. Leerdam heeft een Molukse gemeenschap van inmiddels 1400 mensen. ,,We zijn hier goed geïntegreerd, maar vanochtend voelde ik me toch een beetje bekeken: daar heb je zo'n Molukker'', vertelt een oudere man. ,,Ik vind het een beetje beangstigend, zeker voor mijn vrouw en kinderen als ze zo over straat lopen. Maar als ik iemand met kwade bedoelingen voor het huis van mijn moeder zie staan, grijp ik 'm ook.''
Net als de Marokkanen natuurlijk. Die zijn ook erg goed bezig. De saamhorigheid onder die groepen valt zeer te prijzen!quote:Op maandag 4 januari 2010 13:56 schreef GSP het volgende:
Zeer veel respect en bewondering voor de Molukkers, terecht dat zij voor hun mensen opkomen.
Wat een vredelievendheid.quote:Oprotten, kanker-Turken, Somaliërs, blanken, allemaal de wijk uit!''"
Goed om dit artikel er eens bij te halen. Vooral typisch om te zien dat die burgemeester "niet gelooft" in spanningen tussen etnische groepen. Hoe wereldvreemd kun je zijn? Gewoon de oogkleppen op en blijven geloven in de geneugten van de multiculturele samenleving, die allesbehalve een samen-leving is.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:54 schreef EricT het volgende:
Dit was in Leerdam (2002)
Nou, koop een taart en vier het.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ach, liever 10 Molukkers dan 1 Marokkaan.
Molukse Nederlanders hebben tenminste ook het besef dat ze hier in Nederland wonen en deel uitmaken van de samenleving, ze hebben immers een gedeelde geschiedenis. En tegen die samenleving trappen ze niet, dat is net zo goed hun eigen glazen ingooien. Marokkanen hebben die band niet, noch de behoefte. Daarom trappen ze zo graag tegen de establishment, of dat nu de overheid of de samenleving is. Natuurlijk is er een groep Marokkanen die zich wel aanpast in zet voor de samenleving, die zijn hier natuurlijk lijdend voorwerp van. De situatie in Culemborg is echter zo erg uit de hand gelopen, dat het ingrijpen van de overheid echt een lachertje is. Niet alleen steunen Molukse broeders elkaar omdat ze dat willen, maar ook omdat het moet. Het politieapparaat heeft hen immers in de steek gelaten. Hoop echt dat er vreedzame gesprekken kunnen komen..quote:Op maandag 4 januari 2010 13:56 schreef GSP het volgende:
Zeer veel respect en bewondering voor de Molukkers, terecht dat zij voor hun mensen opkomen.
Moet je hen niet meehelpen? Of ben je zo'n internetheld.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:07 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Nee dat doen we pas als de Molukkers hebben afgerekend met de Marokkaantjes
Want daar ben jezelf te schijterig voor, niet waar?quote:Op maandag 4 januari 2010 14:07 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Nee dat doen we pas als de Molukkers hebben afgerekend met de Marokkaantjes
Als ik dit zo lees dan komen die Molukkers een beetje racistisch op mij over.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:54 schreef EricT het volgende:
Luid schreeuwend komt een Molukse man van in de veertig ineens uit het steegje gehold. ,,Oprotten, kanker-Turken, Somaliërs, blanken, allemaal de wijk uit!''
Ik verlaag mij niet tot dergelijk geweld.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:07 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Want daar ben jezelf te schijterig voor, niet waar?
Molukkers kunnen ook nogal laatdunken over belanda's praten hoorquote:Op maandag 4 januari 2010 14:08 schreef DelBosque het volgende:
[..]
Als ik dit zo lees dan komen die Molukkers een beetje racistisch op mij over.
quote:Op maandag 4 januari 2010 14:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Politici zijn mensen die geen deel uit maken van de samenleving, hun bevindingen haalt uit rapporten, onderzoeken en over cijfers spreekt. Een onveilig gevoel, spanningen zijn niet uit te drukken in cijfers. Destijds bij Pauw & Witteman een special geweest over de spanningen in die Amsterdamse buurt, weet niet meer hoe het heet. Was een of andere minister van Binnenlandse Zaken geloof ik, die niet te overtuigen was van het feit dat de desbetreffende buurt onveilig is. Totaal weer iemand (een politiek persoon) welke een bewijs is van mijlenver van de samenleving af staan. Het is niet zo vreemd dat de gewone burger geen vertrouwen heeft in de overheid en regering en zelf het recht in handen neemt.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:05 schreef Boldface het volgende:Goed om dit artikel er eens bij te halen. Vooral typisch om te zien dat die burgemeester "niet gelooft" in spanningen tussen etnische groepen. Hoe wereldvreemd kun je zijn? Gewoon de oogkleppen op en blijven geloven in de geneugten van de multiculturele samenleving, die allesbehalve een samen-leving is.
Bange poeperd dus gewoon.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:09 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik verlaag mij niet tot dergelijk geweld.
Ik snap best dat je als man alles wat rotzooi trapt in je wijk eruit wilt hebben.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:08 schreef DelBosque het volgende:
[..]
Als ik dit zo lees dan komen die Molukkers een beetje racistisch op mij over.
Bekenden zijn hechter. Twee mocro's die elkaar niet kennen zijn geen moer hechter dan een Chinees en een Arabier wanneer het er echt op aankomt.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:10 schreef UberPhreak het volgende:
een minderheid is altijd hechter. Als je kijkt naar een groep nederlanders die in het buitenland woont zul je zien dat die ook meer voor elkaar opkomen.
Klopt, ken er een paar en die zitten ook vaak te zaniken over de belanda's. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat je vreemdzaam in een samenleving kunt fungeren. Daarvoor hoef je echt niet elkaar buren te zijn of bij elkaar op de koffie te komen. Zelfde geld eigenlijk voor de Chinezen, doen hun eigen ding, veroorzaken geen problemen. Primaquote:Op maandag 4 januari 2010 14:10 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Molukkers kunnen ook nogal laatdunken over belanda's praten hoor
Iyo, is niet zo vreemd vanuit historisch oogpunt. Belanda's lieten Maluku het vuile werk opknappen in Indië. Echter zijn ze daar nooit zo voor beloond als hen was voorgehouden. Die wond is nog altijd niet geheeld hoor. Het slijt langzaamaan, maar het blijft een gevoelig onderwerp. Terecht als je het mij vraagt.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:10 schreef Aloulou het volgende:
Molukkers kunnen ook nogal laatdunken over belanda's praten hoor
Goh wat weet jij toch veel van de Chinese gemeenschap in Nederland.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:14 schreef GSP het volgende:
[..]
Klopt, ken er een paar en die zitten ook vaak te zaniken over de belanda's. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat je vreemdzaam in een samenleving kunt fungeren. Daarvoor hoef je echt niet elkaar buren te zijn of bij elkaar op de koffie te komen. Zelfde geld eigenlijk voor de Chinezen, doen hun eigen ding, veroorzaken geen problemen. Prima
Precies, dat zaniken over elkaar is niks vreemds. Zolang het maar bij zaniken blijft en niet escaleert.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:14 schreef GSP het volgende:
[..]
Klopt, ken er een paar en die zitten ook vaak te zaniken over de belanda's. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat je vreemdzaam in een samenleving kunt fungeren.
Jij denkt het beter te weten? Vertel eens.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:15 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Goh wat weet jij toch veel van de Chinese gemeenschap in Nederland.
Je weet dat je op een discussieforum bent?quote:Op maandag 4 januari 2010 14:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dan mag ik hopen dat je de Molukkers daarmee niet bedoeld, want die hebben vrijwel nooit wat misdaan in Culemborg.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:20 schreef ASroma het volgende:
toch is dit weer een sluitend voorbeeld dat multiculti niet werkt omdat mensen in het algemeen intolerante kut dieren zijn.
Inderdaad zoals gewoonlijk zijn dequote:Op maandag 4 januari 2010 14:23 schreef blckbb het volgende:
[..]
Dan mag ik hopen dat je de Molukkers daarmee niet bedoeld, want die hebben vrijwel nooit wat misdaan in Culemborg.
Een veel gehoorde klaagzang van de Antwerpse rossebuurt tot de Amsterdamse walletjes!quote:Op maandag 4 januari 2010 14:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Het klinkt heel vooroordelig, maar het is gewoon zo. Kijk naar de Molukkers, 9 van de 10 Molukkers hier zijn mensen die zich perfect hebben geïntegreerd in de samenleving. Ze kunnen allemaal goed Nederlands en hebben allemaal een baan. Marokkanen daarentegen...quote:Op maandag 4 januari 2010 14:24 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Inderdaad zoals gewoonlijk zijn deMarokkaantjes
weer verantwoordelijk voor alle ellende
De Molukkers hebben een langere geschiedenis m.b.t. Nederland vergeleken met de Marokkanen. Niet zo gek dus.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:26 schreef blckbb het volgende:
[..]
Het klinkt heel vooroordelig, maar het is gewoon zo. Kijk naar de Molukkers, 9 van de 10 Molukkers hier zijn mensen die zich perfect hebben geïntegreerd in de samenleving. Ze kunnen allemaal goed Nederlands en hebben allemaal een baan. Marokkanen daarentegen...
dat zou goed kunnen. De Molukkers zijn er overheen dat ze in het verleden zijn uitgebuit, de marokkanen zijn dat nog niet, ondanks dat de jongere generatie wel gelijke kansen heeft.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:27 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De Molukkers hebben een langere geschiedenis m.b.t. Nederland vergeleken met de Marokkanen. Niet zo gek dus.
Dus daarmee wil jij zeggen dat over een paar jaar de Marokkanen zich wel gaan gedragen?quote:Op maandag 4 januari 2010 14:27 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De Molukkers hebben een langere geschiedenis m.b.t. Nederland vergeleken met de Marokkanen. Niet zo gek dus.
Over een paar niet. Over een aantal generaties wellicht wel. Net zoals na een aantal generaties de Sefardische Joden in Nederland integreerden.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:30 schreef blckbb het volgende:
[..]
Dus daarmee wil jij zeggen dat over een paar jaar de Marokkanen zich wel gaan gedragen?
Waarom is de oudere generatie "uitgebuit"?quote:Op maandag 4 januari 2010 14:29 schreef ASroma het volgende:
[..]
dat zou goed kunnen. De Molukkers zijn er overheen dat ze in het verleden zijn uitgebuit, de marokkanen zijn dat nog niet, ondanks dat de jongere generatie wel gelijke kansen heeft.
Daar gaat het die jongeren echt niet om hoor, of ze vroeger uitgebuit zijn of nietquote:Op maandag 4 januari 2010 14:29 schreef ASroma het volgende:
[..]
dat zou goed kunnen. De Molukkers zijn er overheen dat ze in het verleden zijn uitgebuit, de marokkanen zijn dat nog niet, ondanks dat de jongere generatie wel gelijke kansen heeft.
Daar kan ik me overigens ook wel in vinden. Maar ja, dat gebeurt gewoon niet.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:53 schreef Boldface het volgende:
Ik zie veel meer heil in lange gevangenisstraffen, opvoedingskampen en het financieel uitkleden van de verantwoordelijke (falende) opvoeders.
Dus moeten wij Nederlanders ons nog jarenlang laten intimideren en terroriseren, omdat ze vroeger ''uitgebuit'' zijn?quote:Op maandag 4 januari 2010 14:31 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Over een paar niet. Over een aantal generaties wellicht wel. Net zoals na een aantal generaties de Sefardische Joden in Nederland integreerden.
Dat is geheel aan jou. Ik geef enkel een verklaring m.b.t. waarom de Molukkers wel sneller - na een aantal grote incidenten - in Nederland zijn geïntegreerd.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:33 schreef blckbb het volgende:
[..]
Dus moeten wij Nederlanders ons nog jarenlang laten intimideren en terroriseren, omdat ze vroeger ''uitgebuit'' zijn?
Waar denk je dat die ''falende opvoeders'' vandaan komen? Die zijn ook ''falend opgevoed''quote:Op maandag 4 januari 2010 14:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Daar kan ik me overigens ook wel in vinden. Maar ja, dat gebeurt gewoon niet.
tuurlijk zijn ze uitgebuit, met mooie praatjes naar Nederland gehaald om voor een lachwekkend loon 10 uur per dag in een fabriek te gaan werken. Daar hoef je echt niet om heen te draaien hoor.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:31 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Waarom is de oudere generatie "uitgebuit"?
Ze zijn hier vrijwillig gekomen toch? En konden net zo goed weer vertrekken toch?
nee het is een onderdeel van, zij horen tuurlijk wel verhalen van oudere generaties etc, tegen de systeem je kent het wel.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:31 schreef blckbb het volgende:
[..]
Daar gaat het die jongeren echt niet om hoor, of ze vroeger uitgebuit zijn of niet
Goh, dan ben je ook echt een held. Inrijden op een meisje van 13 jaar. Tjongejonge, opknopen dat tuig.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:23 schreef shomila het volgende:
De actie was niet zomaar een aanslag, zeggen de bewoners, het was een gerichte aanslag. Op de 13- jarige Shoëla Coenmans, die eerder die week getuige was van een autobrand.
quote:Op maandag 4 januari 2010 14:38 schreef ASroma het volgende:
[..]
tuurlijk zijn ze uitgebuit, met mooie praatjes naar Nederland gehaald om voor een lachwekkend loon 10 uur per dag in een fabriek te gaan werken. Daar hoef je echt niet om heen te draaien hoor.
[..]
Dat is zeker niet waard. Iemand anders zei het al, de wonden helen langzaam.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:29 schreef ASroma het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel geinteresseerd in jouw kijk op dit hele verhaal.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Moet je hen niet meehelpen? Of ben je zo'n internetheld.
EDIT: Ik dacht dat je het over de Molukse gemeenschap had, maar je had het over de Marokkaanse oudere generatie. Excuses.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:31 schreef Chooselife het volgende:
Waarom is de oudere generatie "uitgebuit"?
Ze zijn hier vrijwillig gekomen toch? En konden net zo goed weer vertrekken toch?
Als je naar het Openluchtmuseum in Arnhem gaat kun je zien hoe de Molukkers gehuisvest werden. In een soort kampen, barakken.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:43 schreef JMarsden het volgende:
[..]
Gestreden voor het Nederlandse koninkrijk, in de veronderstelling dat de Molukse bevolking hierdoor gesteund zou worden door datzelfde koninkrijk voor zelfbeschikking en zelfstandigheid, los van Indonesië. Dat laatste is dus niet gebeurd. Onder andere uit veiligheid zijn deze Molukse mensen (KNILers) en hun gezinnen destijds opnieuw gehuisvest op Nederlands grondgebied (Nieuw-Guinea en Nederland). Ze konden niet 'terugkeren' naar hun land, omdat het door Indonesië was 'opgenomen'. Geen eigen land meer, en in een land waar ze eigenlijk niet gewenst waren. Ze zijn niet voor niets gehuisvest zo ver mogelijk van de rest van de Nederlandse samenleving (IN Nederland), zodat ze niet hoefden te integreren. Verplaats jezelf eens in deze situatie.
Dat is inderdaad een zwarte en beschamende pagina in onze geschiedenis, daar kun je niets anders van zeggen lijkt me.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:43 schreef JMarsden het volgende:
[..]
Gestreden voor het Nederlandse koninkrijk, in de veronderstelling dat de Molukse bevolking hierdoor gesteund zou worden door datzelfde koninkrijk voor zelfbeschikking en zelfstandigheid, los van Indonesië. Dat laatste is dus niet gebeurd. Onder andere uit veiligheid zijn deze Molukse mensen (KNILers) en hun gezinnen destijds opnieuw gehuisvest op Nederlands grondgebied (Nieuw-Guinea en Nederland). Ze konden niet 'terugkeren' naar hun land, omdat het door Indonesië was 'opgenomen'. Geen eigen land meer, en in een land waar ze eigenlijk niet gewenst waren. Ze zijn niet voor niets gehuisvest zo ver mogelijk van de rest van de Nederlandse samenleving (IN Nederland), zodat ze niet hoefden te integreren. Verplaats jezelf eens in deze situatie.
Westerbork hebben ze ook nog gezeten zelfs...quote:Op maandag 4 januari 2010 14:45 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Als je naar het Openluchtmuseum in Arnhem gaat kun je zien hoe de Molukkers gehuisvest werden. In een soort kampen, barakken.
In ex-concentratiekampen als Westerbork onder andere.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:45 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Als je naar het Openluchtmuseum in Arnhem gaat kun je zien hoe de Molukkers gehuisvest werden. In een soort kampen, barakken.
Ze waren in feite gewoon gehuisvest in dezelfde barakken waar voorheen Joden zaten, voordat deze gedeporteerd werden naar de vernietigingskampen. Vraag me eigenlijk af of ze dit van te voren ook is verteld. Lijkt me een lugubere wetenschap.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:45 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
O, dat wist ik niet, dat is nog erger dan ik dacht.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:48 schreef JMarsden het volgende:
[..]
Ze waren in feite gewoon gehuisvest in dezelfde barakken waar voorheen Joden zaten, voordat deze gedeporteerd werden naar de vernietigingskampen. Vraag me eigenlijk af of ze dit van te voren ook is verteld. Lijkt me een lugubere wetenschap.
Mijn kijk is heel simpel, het gaat hier om twee groepen rellende jongeren in een wijk waar al tijden dit soort zaken gebeuren. Gewoon de ME laten buurten en de wijk in de gaten houden.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk wel geinteresseerd in jouw kijk op dit hele verhaal.
Hoe zie jij het?
In dat opzicht hebben Molukkers meer rechten om knap pissed off te wezen op Nederlanders, we hebben ze mooi in de kou laten staan met onze mooie praatjes. Maar persoonlijk merk ik er weinig van in de omgang met Mollukers. Toch lijken Marokkanen in de omgang een grotere hekel te hebben aan Nederland, terwijl we ze nooit iets hebben aangedaan, behalve ze van werk en uitkeringen voorzien.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
O, dat wist ik niet, dat is nog erger dan ik dacht.
We zijn er weer.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:43 schreef JMarsden het volgende:
[..]
EDIT: Ik dacht dat je het over de Molukse gemeenschap had, maar je had het over de Marokkaanse oudere generatie. Excuses.
Nederland heeft dus een ereschuld aan de Molukkers als ik alles zo eens lees.quote:Op maandag 4 januari 2010 15:02 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
In dat opzicht hebben Molukkers meer rechten om knap pissed off te wezen op Nederlanders, we hebben ze mooi in de kou laten staan met onze mooie praatjes. Maar persoonlijk merk ik er weinig van in de omgang met Mollukers. Toch lijken Marokkanen in de omgang een grotere hekel te hebben aan Nederland, terwijl we ze nooit iets hebben aangedaan, behalve ze van werk en uitkeringen voorzien.
Ik vind een auto als moordwapen gebruiken persoonlijk een beetje verder gaan dan 'rellen'.quote:Op maandag 4 januari 2010 15:01 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Mijn kijk is heel simpel, het gaat hier om twee groepen rellende jongeren in een wijk waar al tijden dit soort zaken gebeuren. Gewoon de ME laten buurten en de wijk in de gaten houden.
Er was toch ook een heel goede Molukse voetballer jaren geleden? Simon heette die, weet zijn achternaam niet. Maratana ?quote:Op maandag 4 januari 2010 15:40 schreef Undergod het volgende:
Vraag me af welke "steun" er naar Culemborg gaat.
Las ergens iets over voetbal hooligans die aan de Molukse kant zouden gaan staan
Vanavond wordt er rondgereden in Culemborg door 2 chapters van de Satuh Darah Motorclub (Molukse tak van de Hells Angels).Beste Mede Molukkers, wees niet bang, wij zijn er voor jullie.quote:Op maandag 4 januari 2010 15:40 schreef Undergod het volgende:
Vraag me af welke "steun" er naar Culemborg gaat.
Las ergens iets over voetbal hooligans die aan de Molukse kant zouden gaan staan
van bronkhorstquote:Op maandag 4 januari 2010 15:48 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Er was toch ook een heel goede Molukse voetballer jaren geleden? Simon heette die, weet zijn achternaam niet. Maratana ?
quote:Op maandag 4 januari 2010 15:48 schreef Nightwulf het volgende:
[..]
Vanavond wordt er rondgereden in Culemborg door 2 chapters van de Satuh Darah Motorclub (Molukse tak van de Hells Angels).Beste Mede Molukkers, wees niet bang, wij zijn er voor jullie.
Officieel lid Satuh Darah MC, Oosten des lands | 12:32 | 04.01.10
Telegraaf site
Dat hoofd van de hells angels was toch ook moluks?quote:Op maandag 4 januari 2010 15:48 schreef Nightwulf het volgende:
[..]
Vanavond wordt er rondgereden in Culemborg door 2 chapters van de Satuh Darah Motorclub (Molukse tak van de Hells Angels).Beste Mede Molukkers, wees niet bang, wij zijn er voor jullie.
Telegraaf site
Tahamata.quote:Op maandag 4 januari 2010 15:48 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Er was toch ook een heel goede Molukse voetballer jaren geleden? Simon heette die, weet zijn achternaam niet. Maratana ?
en jij gelooft datquote:Op maandag 4 januari 2010 15:48 schreef Nightwulf het volgende:
[..]
Telegraaf site
Politici weten meestal best hoe het werkelijk zit, maar ze zeggen er willens en wetens niets over, of ze geven een andere voorstelling van zaken. Een minister van Binnenlandse Zaken die gaat onderkennen dat er grote veiligheidsproblemen zijn in bepaalde wijken, doet daarmee impliciet uitlatingen over het functioneren van de politie en geeft feitelijk een brevet van onvermogen af aan zichzelf.quote:Op maandag 4 januari 2010 14:11 schreef JMarsden het volgende:
Politici zijn mensen die geen deel uit maken van de samenleving, hun bevindingen haalt uit rapporten, onderzoeken en over cijfers spreekt. Een onveilig gevoel, spanningen zijn niet uit te drukken in cijfers. Destijds bij Pauw & Witteman een special geweest over de spanningen in die Amsterdamse buurt, weet niet meer hoe het heet. Was een of andere minister van Binnenlandse Zaken geloof ik, die niet te overtuigen was van het feit dat de desbetreffende buurt onveilig is. Totaal weer iemand (een politiek persoon) welke een bewijs is van mijlenver van de samenleving af staan. Het is niet zo vreemd dat de gewone burger geen vertrouwen heeft in de overheid en regering en zelf het recht in handen neemt.
Je antwoord helaas ook.quote:
Voor hoelang? En wat schiet je ermee op? Zoals je zelf al zegt, dit speelt al tijden, over een paar maanden begint het gedonder weer opnieuw. De ME nu laten buurten helpt slechts op korte termijn.quote:het gaat hier om twee groepen rellende jongeren in een wijk waar al tijden dit soort zaken gebeuren. Gewoon de ME laten buurten en de wijk in de gaten houden.
Imams, dominees en ouderen moeten dit conflict sussen. Misschien moet er daarna gekeken worden of de indeling van de wijk aangepast kan wordenquote:Op maandag 4 januari 2010 16:19 schreef -Techno- het volgende:
Voor hoelang? En wat schiet je ermee op? Zoals je zelf al zegt, dit speelt al tijden, over een paar maanden begint het gedonder weer opnieuw. De ME nu laten buurten helpt slechts op korte termijn.
Wat zou in jouw ogen een goede lange termijn oplossing zijn?
Nee.quote:Op maandag 4 januari 2010 16:24 schreef BeSimple het volgende:
Kunnen we die Marrokanen niet gewoon het land uitzetten?
Ga toch weg met je google researchquote:Op maandag 4 januari 2010 16:24 schreef BeSimple het volgende:
Na eens even wat research te doen ben ik er achter gekomen dat het gewoon de schuld is van de Marrokanen. Waarom? Het is 1 Marrokaanse groep jongeren die (net zoals in andere buurten in Nederland) de boel op stelten zetten. En Molukkers waren het zat, en toonden (niet zoals Nederlanders meestal doen in zo'n situatie) gewoon lef en gaan met de Marrokanen op de vuist.
Nee kan niet.quote:Kunnen we die Marrokanen niet gewoon het land uitzetten?
Denk je echt dat gaat werken?quote:Op maandag 4 januari 2010 16:25 schreef EricT het volgende:
[..]
Imams, dominees en ouderen moeten dit conflict sussen.
Eens, maar die oplossing is al zo vaak geprobeerd...quote:Op maandag 4 januari 2010 16:25 schreef EricT het volgende:
[..]
Imams, dominees en ouderen moeten dit conflict sussen. Misschien moet er daarna gekeken worden of de indeling van de wijk aangepast kan worden
Ik ben het sterk oneens met deze oplossing. Ordehandhaving in Nederland is GEEN zaak van imams en dominees. En ouders zijn er om hun kinderen fatsoenlijk op te voeden, maar in beginsel ook niet om de orde te handhaven.quote:Op maandag 4 januari 2010 16:25 schreef EricT het volgende:
Imams, dominees en ouderen moeten dit conflict sussen. Misschien moet er daarna gekeken worden of de indeling van de wijk aangepast kan worden
Beste Mocro's, wees niet bang, wij zijn er voor jullie.quote:Op maandag 4 januari 2010 15:48 schreef Nightwulf het volgende:
[..]
Beste Mede Molukkers, wees niet bang, wij zijn er voor jullie.
Telegraaf site
Dat helpt idd geen fluit.quote:Op maandag 4 januari 2010 16:29 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Eens, maar die oplossing is al zo vaak geprobeerd...
Van Molukse kant is wel wel degelijk een mogelijkheid om het te sussen via dominee's en ouderen, vooral ook omdat die er niets voor voelen om dit uit de hand te laten lopen.quote:Op maandag 4 januari 2010 16:28 schreef Asgard het volgende:
[..]
Denk je echt dat gaat werken?
De ouders van de Marokkanen zullen waarschijnlijk niet eens doorhebben dat hun kind zo'n rotjoch is en als een blanke agent het komt vertellen word het gewoon ontkend.
En de Molukse ouderen zullen er niet al te happig op zijn om hun jeugd te laten toekijken terwijl hun ruiten worden ingegooid en er op hun kinderen word ingereden.
Nee, ik denk het niet.
Suggereer je nu dat er imams zijn die deze zaak wel willen laten escaleren?quote:Op maandag 4 januari 2010 16:34 schreef EricT het volgende:
[..]
Van Molukse kant is wel wel degelijk een mogelijkheid om het te sussen via dominee's en ouderen, vooral ook omdat die er niets voor voelen om dit uit de hand te laten lopen.
Dat kan in een dag omslaan. Zegt helemaal niets.quote:Op maandag 4 januari 2010 16:37 schreef AryaMehr het volgende:
Hier in Zwolle zijn de verhoudingen tussen de Marokkanen en Molukkers in ieder geval perfect. Nooit geen gedonder.
Idd. Het is te hopen dat het bij Culemborg blijft.quote:Op maandag 4 januari 2010 16:38 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Dat kan in een dag omslaan. Zegt helemaal niets.
Ze komen niet eens die wijk binnen, en maar beter ook voor die Marokkanen.quote:Op maandag 4 januari 2010 16:37 schreef IHVK het volgende:
Geenstijl gooit olie op het vuur bij iets wat mogelijk erg uit de hand kan lopen.
Ze spelen een vuil spel.
http://www.geenstijl.nl/m(...)oedele.html#comments
Dit komt in het omroepbestel dus, en Dit was het Nieuws verdwijnt. Mooie toekomst.![]()
quote:Molukkan in de maak?
Volgens hoogleraar Sociale Wetenschappen Pierre Kerseboom (foto, links) zijn we de afgelopen dagen in Culemborg getuige geweest van een uniek verschijnsel. De confrontatie tussen Marokkanen en Molukkers moeten we volgens hem zien als een gewelddadige assimilatiebotsing. Op termijn ontstaat hierdoor de ‘Molukkaan’.
De hoogleraar is zeer enthousiast over dit fenomeen. “Het is alweer een lange tijd geleden dat we zo’n heftige botsing tussen bevolkingsgroepen hebben gezien. Deze agressieve vorm van assimileren mag voor het oog een brute vertoning zijn; voor een wetenschapper is het smullen. Normaal gesproken duurt het assimilatieproces tussen etnische minderheden tientallen jaren, zo niet eeuwen. Nu maken we een korte, felle clash mee, die waarschijnlijk de Molukkaan gaat voortbrengen. Uniek! De overheid moet daarom zijn rol in deze confrontatie drastisch beperken. Laat de natuur vooral zijn gang gaan”, aldus Kerseboom.
De uitspraken van de hoogleraar worden door diverse deskundigen in het veld als uitermate controversieel beschouwd. Kerseboom is zich echter van geen kwaad bewust. Hij trekt liever een parallel met de botsing van melkwegstelsels. “Het is altijd een zeer gewelddadig schouwspel, maar voor een toeschouwer is het één en al spektakel. Uiteindelijk komt uit de chaos een nieuw prachtig melkwegstelsel tevoorschijn. Dat speelt zich nu dus in het klein af in Culemborg. Dat is toch schitterend?”, zo besluit Kerseboom.
quote:Samenscholingsverbod : 2 weken
CULEMBORG - In de wijk Terweijde in Culemborg is de komende twee weken een noodverordening van kracht. Er geldt onder meer een samenscholingsverbod voor vier of meer personen. Dat maakte de gemeente Culemborg maandag bekend.
Burgemeester Ronald van Schelven wil ''zo snel mogelijk terugkeren naar een normale situatie in de wijk''. Hij noemt de gebeurtenissen rond de jaarwisseling en van zondag ''verschrikkelijk''.
In de wijk zijn brandgangen afgesloten met betonnen afzettingen. Die moeten het onbevoegden moeilijk maken om achter de huizen te komen. De gemeente gaat ook praten met welzijnsorganisaties en de rivaliserende jongerengroepen, aldus de burgemeester.
Aanhoudingen
Tot nu toe heeft de politie zeven personen aangehouden. Vier van hen zijn maandag door de rechter-commissaris heengezonden. Zij blijven nog wel verdachten. Een persoon blijft langer vastzitten.
Allen waren betrokken bij het incident waarbij een auto tijdens de nieuwjaarsnacht op een aantal buurtbewoners inreed. Twee andere verdachten, van wie er een maandag werd aangehouden, worden later voorgeleid. Justitie houdt hen verantwoordelijk voor geweldpleging.
Jaarwisseling
Volgens Van Schelven was de politie-inzet in Culemborg tijdens de jaarwisseling groter dan ooit tevoren. De gemeente had maatschappelijke groepen uitgenodigd feesten te organiseren, waarvoor geld beschikbaar was gesteld. Ondanks deze en andere preventieve maatregelen liep het in een aantal straten toch weer uit de hand.
Ook maandagavond staat een peloton van de Mobiele Eenheid (ME) paraat om de orde in de wijk te bewaken.
Beetje verstrooide professor, als je het mij vraagt.quote:
Er zijn ook Molukse imamsquote:Op maandag 4 januari 2010 16:36 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Suggereer je nu dat er imams zijn die deze zaak wel willen laten escaleren?
Hoe vaak is Iran ook alweer veroverd?quote:Op maandag 4 januari 2010 13:02 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Daar kom je slechts achter als je daadwerkelijk zijn advies opvolgt, de politie terugtrekt en het barbarisme hoogtij laat vieren...quote:Op maandag 4 januari 2010 16:43 schreef Disana het volgende:
[..]
Hij klinkt een beetje excentriek, maar het zou mooi zijn als hij gelijk heeft.
Lijkt me niet dat iemand serieus overweegt dit advies in de praktijk te brengen.quote:De overheid moet daarom zijn rol in deze confrontatie drastisch beperken. Laat de natuur vooral zijn gang gaan”, aldus Kerseboom.
Wilders heeft interesse getoond in dit project.quote:Op maandag 4 januari 2010 16:48 schreef Sjaakz het volgende:
Lijkt me niet dat iemand serieus overweegt dit advies in de praktijk te brengen.
Ik kan je verzekeren dat geen enkel uitheemse bevolkingsgroep in Iran dergelijke acties kan flikken en dat de Iraniers vervolgens lijdzaam staan toe te kijken. In het Oosten van Iran verbleven veel Afghaanse vluchtelingen die hun handen niet van Iraanse vrouwen konden afhouden en dat hebben ze geweten ook.quote:Op maandag 4 januari 2010 16:48 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Hoe vaak is Iran ook alweer veroverd?
overigens ligt het er ook aan waar je in nederland bent. Hier in het noorden was er sprake van overlast door asielzoekers. Toen er te ver werd gegaan, stonden er wel enkele tientallen mensen voor de poort van het centrum (enkel tegengehouden door ME). dus zeker niet alle nederlanders laten met zich sollenquote:Op maandag 4 januari 2010 12:44 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Klopt, ik heb vaak genoeg Marokkanen met elkaar op de vuist zien gaan.
Toch staan Marokkanen er wel meer voor elkaar dan wij (laffe) Nederlanders. In Gouda is het gezeik met die lui al jaren aan de gang. Verbaast me dat er nooit knokploegen zijn opgericht om Mocro's af te rossen.
Misschien goed om even te specificeren wie "het geweten hebben", de Afghanen, de Iraanse vrouwen of allebei?. Volgens de Westerse versie van de sharia heb je het hier namelijk waarschijnlijk over de Iraanse vrouwen die gestenigd werden na hun onvrijwillige overspel.quote:
De Afghanen hadden het geweten. En de sharia werd niet toegepast, maar de Iraniers namen zelf het hef in handen.quote:Op maandag 4 januari 2010 16:59 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Misschien goed om even te specificeren wie "het geweten hebben", de Afghanen, de Iraanse vrouwen of allebei?. Volgens de Westerse versie van de sharia heb je het hier namelijk waarschijnlijk over de Iraanse vrouwen die gestenigd werden na hun onvrijwillige overspel.
Hopelijk wel de schuldige Afghanenquote:Op maandag 4 januari 2010 17:01 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De Afghanen hadden het geweten. En de sharia werd niet toegepast, maar de Iraniers namen zelf het hef in handen.
Klinkt als een rechtsstaat..quote:Op maandag 4 januari 2010 17:01 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De Afghanen hadden het geweten. En de sharia werd niet toegepast, maar de Iraniers namen zelf het hef in handen.
Ja volkswoede en lynchpartijen zijn inderdaad een goede manier om zoiets op te lossen.quote:Op maandag 4 januari 2010 17:01 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Zo zal het wel weer gaan.quote:Op maandag 4 januari 2010 16:47 schreef BeSimple het volgende:
Ja ik heb het gevoel dat de Marokkanen toch net iets meer uitspoken dan de Molukkers, waarom?
http://www.volkskrant.nl/(...)mborgse_probleemwijk
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)3-jarig-meisje.dhtml (15 jarig meisje niet 13!!)
Maar we kunnen ook voor de zachte aanpak weer gaan, jarenlange ervaring wijst uit dat dit werkt... praten praten en nog eens praten![]()
Onder het mom van: ''van onze vrouwen blijf je af'' of ''wie niet horen wil, moet maar voelen''. Het is dat de Marokkanen dergelijke acties in Westerse landen kunnen permitteren, maar in landen als Marokko zou dit nooit gepikt worden.quote:Op maandag 4 januari 2010 17:04 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ja volkswoede en lynchpartijen zijn inderdaad een goede manier om zoiets op te lossen.
Alle onschuldige mensen die je daarin meeneemt neem je maar voor lief.
Ik jank niet hoor, in tegenstelling tot de meeste Nederlanders in elke Marokkanen topic. Doe zelf wat of stop met janken/klagen. Gelukkig pikken de Molukkers dergelijke pesterijen niet.quote:Op maandag 4 januari 2010 17:06 schreef ASroma het volgende:
sowieso dat gejank van die AryaMehr over dat Nederlanders niks zouden doen etc. etc. en pussy's zijn in elk topic, lachwekkend werkelijk.
Iedereen steunt ze omdat het om de moslims gaat. Die molukkers zijn geen moslim.quote:Op maandag 4 januari 2010 13:12 schreef EricT het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er ook een boel Molukkers Moslim. Dus wat je schrijft klopt niet.quote:Op maandag 4 januari 2010 17:07 schreef Meki het volgende:
[..]
Iedereen steunt ze omdat het om de moslims gaat. Die molukkers zijn geen moslim.
soort zoekt soort
Klopt wel. De Molukkers die daar wonen zijn geen moslimsquote:Op maandag 4 januari 2010 17:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er ook een boel Molukekrs Moslim. Dus wat je schrijft klopt niet.
quote:Op maandag 4 januari 2010 17:07 schreef Meki het volgende:
[..]
Iedereen steunt ze omdat het om de moslims gaat. Die molukkers zijn geen moslim.
soort zoekt soort
Klopt. Maar in Culemborg zijn de molukkers GEEN moslims maar christenen die een oorlog willen met de lokale moslimbevolking in Culemborgquote:Op maandag 4 januari 2010 17:10 schreef EricT het volgende:
[..]
In die wijk zijn volgens mij geen Moslim Molukkers. maar ze zijn er wel degelijk in Nederland. Tis een misverstand om te denken dat Molukkers christelijk zijn, op de Molukken is de meerderheid is zelfs islamitisch (in NL is de meerderheid christelijk)
quote:Op maandag 4 januari 2010 17:11 schreef capricia het volgende:
Ik weet wel dat veel Molukkers nog een appeltje te schillen hebben met de Moslims die in de Molukken wat moordpartijen begaan hebben...
Marokkanen hebben dat gedaan?quote:Op maandag 4 januari 2010 17:11 schreef capricia het volgende:
Ik weet wel dat veel Molukkers nog een appeltje te schillen hebben met de Moslims die in de Molukken wat moordpartijen begaan hebben...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |