bronquote:Burgemeester kondigt noodbevel af
Burgemeester kondigt noodbevel af
CULEMBORG - Burgemeester Van Schelven van Culemborg heeft een noodbevel afgekondigd. De wijk is aangemerkt als veiligheidsrisicogebied.
Dat heeft hij gedaan na berichten dat er groepen uit andere delen van het land naar Culemborg zouden afreizen. Met het noodbevel kunnen relschoppers volgens de burgemeester zonder pardon de stad uitgegooid. Ook op Twitter verschijnen berichten dat er groepen jongeren naar Culemborg gaan.
In Culemborg is het sinds het begin van de avond onrustig door rellen tussen Marokkanen en Molukkers. Daarbij vielen twee lichtgewonden.
bronquote:Harde confrontaties in Culemborg
CULEMBORG - De jaarwisseling is in Culemborg ontsierd door een aantal ernstige incidenten. Auto's werden vernield en in brand gestoken en agenten zijn bekogeld met vuurwerk en stenen. Bij een confrontatie tussen groepen jongeren vielen gewonden.
De politie meldt een 'ernstig incident' aan het einde van de nacht. Details zijn nog niet bekendgemaakt.
Volgens buurtbewoners zouden Marokkaanse jongeren in de wijk Terweijde met een auto zijn ingereden op een groep Molukkers. Twee Marokkanen zouden daarna zijn afgetuigd.
bronquote:Spanning tussen Molukkers en Marokkanen lijkt traditie
CULEMBORG - De Culemborgse wijken Terweijde en Achter de Poort zijn tot nader order door burgemeester Van Schelven via een noodverordening aangewezen als veiligheidsrisicogebied. Dat betekent onder meer dat de politie er preventief mag fouilleren
Bovendien heeft de burgemeester bouwmaterialen (gebruikt voor woningrenovatie) gisteren grotendeels laten weghallen.
Het lijkt traditie in Culemborg: de regelmatige terugkeer van dreigende situaties tussen Marokkaanse en Molukse jongeren. De afgelopen dagen was het na jaren van betrekkelijke rust tussen beide groepen weer raak.
,,Het is iets wat af en toe de kop opsteekt,'' zegt woordvoerster Mireille Giesendorf van de burgemeester. Om de spanningen te sussen, wil de gemeente in overleg treden met de twee groepen jongeren die de afgelopen dagen betrokken waren bij de ongeregeldheden. Dat overleg zou op gang moeten komen via de Marokkaanse moskee en vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap. Het moskeebestuur heeft al gesproken met vaders van jongens die zich misdroegen.
Molukse jongeren hadden de Diepenbrockstraat dinsdagavond omgetoverd tot een vesting. De toegang was afgesloten met bouwhekken en tussen twee bouwketen was een loopbrug gemaakt. Terwijl donkergeklede jongeren de wacht hielden, lagen de stenen al klaar.
,,We konden niet anders,'' zegt Marjan een dag later. Ze is een van de moeders wier zonen het 'fort' bewaakten en wil niet met haar achternaam in de krant. ,,We kregen signalen dat Marokkanen hier de ramen wilden ingooien. Dan gaan we niet rustig zitten afwachten.''
De mobiele eenheid bleef de hele avond achter de hand, maar vertrouwen in politiebescherming hadden de bewoners niet. Twee mannen (25 en 48 jaar oud) werden opgepakt wegens verboden wapenbezit. Verder bleef het rustig. Maandag zette de politie enkele straten af om ongeregeldheden te voorkomen. De onrust kwam voort uit een ruzie in een shoarmazaak, afgelopen weekend.
Een van de laatste serieuze incidenten tussen Molukkers en Marokkanen deed zich voor in 1993. Een uit de hand gelopen kinderruzie om een vlieger ontaardde bijna in een grote kloppartij. Na veel gesprekken tussen betrokkenen, politie en twee wethouders liep de kwestie uiteindelijk met een sisser af. Eerder dat jaar stonden in de Culemborgse binnenstad ook al groepen tegenover elkaar.
De laatste jaren was het volgens zowel gemeente als ingewijden betrekkelijk rustig. Volgens de politie is de situatie nu minder ernstig dan destijds. ,,Het gaat nu om twee beperkte groepen die elkaar opzoeken,'' zegt een woordvoerder.
bronquote:'Gewone vechtpartij' ontaardt in etnisch conflict
woensdag 16 september 2009 09:02
CULEMBORG - Er hoefde maar één vonkje over te spatten en heel Terweijde was in vuur en vlam gevlogen. Zoveel is inmiddels duidelijk na een rumoerige week waarin het een aantal keren bijna tot een heftige confrontatie kwam tussen Marokkanen en Molukkers en waarin gemeente en politie zich tot het uiterste moesten inspannen om te proberen de verstoorde balans recht te trekken. De politie houdt de boel ondanks het wankele evenwicht nog steeds scherp in de gaten. Zaterdagavond stond de ME paraat. Met name in de nabijheid van de Diepenbrockstraat waar een groep van ongeveer tachtig Molukse bewoners zich op straat bevond. De Culemborgse Courant was die avond ook in de wijk en proefde de zichtbare emoties. Een reportage over wat naar men hoopt het sluitstuk is van een periode vol onrust en instabiliteit.
door Yolande van Erp en
Erik de Bruin
We hebben afgesproken bij een Molukse man die zichzelf het verlengstuk noemt tussen politie en jeugd. Hij zegt geen oplossing te kunnen bedenken. ,,Ze zijn te diep bij ons binnengedrongen. De enige oplossing is dat ze ons met rust laten." Twee mannen die deel uitmaken van de Marokkaanse gemeenschap en met wie we eerder op de avond hebben afgesproken reiken juist de hand. ,,Laat ze naar ons komen, dan eten we gezamenlijk en praten we het uit. Het is een ordinaire ruzie geweest tussen twee snotneuzen."
Grimmige sfeer
Het eerste wat opvalt zijn de donkere straten in dit gedeelte van Terweijde. Het is inmiddels zaterdagavond na half negen, maar er brandt geen enkele lantaarnpaal. Het is donker en de sfeer voelt grimmig. We zijn inmiddels op de hoogte dat er 'wat zou kunnen gebeuren' die avond. Een paar Molukkers zijn op straat te vinden en er is politie op straat. Over de aanleiding van het conflict klinkt in beginsel een eenduidig verhaal. Een 16-jarige jongen van Marokkaanse komaf en een 16-jarige jongen van Molukse komaf kregen zondagavond 6 september ruzie in een shoarmazaak. ,,De Molukse jongen is teruggekomen met zijn broer waarna ze de Marokkaanse jongen in elkaar hebben geslagen. Een dag later is een steen gegooid tegen een auto. Eigenlijk gaat het om een kleine schade van hooguit driehonderd euro aan een auto die normaal is verzekerd", aldus de Marokkaanse mannen, die liever niet met hun naam in de krant komen. Dat de Molukse jongen zijn broer erbij haalde en dat de Marokkaanse jongen in elkaar werd geslagen, laat de Molukse man, die liever anoniem blijft, in het midden. ,,Feit is dat hier een auto is vernield. En dan gaat het er niet om dat het een kleine schade is: het feit is dat Marokkanen in onze wijk zijn gekomen, met stenen hebben gegooid en vervolgens wegrenden. Lafaards zijn het. Dat moet je niet met ons doen. Wij laten niet met ons sollen. Dit vraagt om represailles'', vertelt de woordvoerder, die we voor het gemak maar even 'S' noemen. Later die maandagavond hebben volgens hem nog een groep Marokkanen via de Terweijdelaan geprobeerd de Molukse wijk in te komen. ,,Provoceren, dat is wat ze doen. Dat kunnen ze misschien doen bij Nederlanders, maar niet met ons.''
'Niet bang'
Voor die bewuste zondagavond waren volgens 'S' geen noemenswaardige spanningen tussen Marokkanen en Molukkers. Maar dat is inmiddels wel anders. Er hoeft maar iets te gebeuren en het gaat helemaal mis, zo laat hij weten. ,,Al zit er maar een barst in onze kerk dan weten we ze te vinden. Dan is het oorlog." Dat het dan niet met de blote vuist wordt uitgevochten blijkt als 'S' het heeft over kapmessen. De emotie zit diep. Hier is geen sprake van zomaar een ruzie. ,,We zijn op onze ziel getrapt.'' Bang zijn ze echter niet, zoals in sommige media werd bespiegeld. ,,Het irriteert ons mateloos dat wordt gesuggereerd dat de Molukkers zich bedreigd voelen. Wij zorgen voor onze mensen, met name voor de ouderen, zodat ze veilig kunnen slapen."
Hooligans
Ook de Marokkaanse mannen beamen dat voor deze ruzie nooit spanningen zijn geweest: ,,Toen de burgemeester maandagavond bij ons in de moskee kwam, hebben we gezegd dat we onze verantwoordelijkheid willen nemen. Laat ze maar komen dan lossen we het op. Dan praten we erover en gaan we over tot de orde van de dag: hard werken en geld verdienen. Terug naar de situatie zoals het was. We hebben altijd goed samengeleefd. We hebben de jongeren gesproken en die zeggen dat om een gewone vechtpartij gaat. Vanwege de ramadan was het een late dienst. We kwamen om elf uur uit de moskee en wilden onze ouders naar huis brengen. Ineens werden we door zo'n vijftig Ajax-hooligans bekogeld met bakstenen. Het leek wel de Middeleeuwen. We zagen allemaal personen met kapmessen en de ME deed niets. We begrijpen niet dat ze niet keihard hebben opgetreden tegen die hooligans. Als zij er niet waren geweest was het probleem allang opgelost. De Molukse gemeenschap moet optreden tegen de persoon die deze gasten naar Culemborg heeft gehaald." De Marokkaanse mannen weten om wie het gaat. ,,Hij is zelf een hooligan en heeft een strafblad van hier tot Tokio. Typ zijn initialen in op internet en je weet genoeg. Die jongen staat in hoog aanzien en kan een beroep doen op zijn maatjes uit Amsterdam als hij hulp nodig heeft. Maar het is hier geen voetbalstadion. Wat hebben onze ouders ermee te maken? Ze zijn doodsbang. Maandagnacht hebben ze geen oog dichtgedaan. We hebben het hem op de man af gevraagd. Het enige wat hij zei is dat hij zichzelf moet verdedigen. Maar waarom? Zijn broertje heeft ruzie en hij gaat verhaal halen."
Ze vervolgen: ,,Er is geen dreiging van onze kant. We zijn kwaad, maar ook bang. We hebben signalen gekregen dat vanavond weer honderd hooligans naar Culemborg komen. Van onze kant willen we dit graag uitpraten en het liefst zo snel mogelijk. Het kan écht escaleren."
Tumult
We vragen het 'S' rechtstreeks: Is er een oplossing?. ,,Wij vertikken het een oplossing te bedenken. Ze hebben ons op onze ziel getrapt. De enige oplossing is de betreffende Marokkanen onze wijk in te sturen. Daar weten we wel raad mee.'' Feit is dat de Molukkers niet (meer) met zich laten sollen. ,,De Marokkanen zijn te ver gegaan. Een baksteen door de ruit of zelfs provocerende geluiden tegen ons (ze maken apengeluiden als ze ons zien) en de tolerantiegrens is bereikt. Dan is het oorlog.'' Dat het die kant al begint op te gaan blijkt als we het gesprek afronden en weg willen gaan. Er is tumult buiten en het blijkt dat een aantal Marokkanen zich heeft laten zien in de wijk en dat Molukkers er achteraan gaan. Tientallen Molukkers staan in de donkere straten en S wijst om zich heen en laat zien dat iedereen paraat en alert is. ,,Dat blijft zo'', besluit hij terwijl hij ons veilig de wijk uitloodst. Twee uur later grijpt de ME in en kunnen de gemoederen worden gesust. Maar voor hoe lang?
http://www.destadamersfoo(...)aardt-in.419704.newsquote:Er hoeft maar iets te gebeuren en het gaat helemaal mis, zo laat hij weten. ,,Al zit er maar een barst in onze kerk dan weten we ze te vinden. Dan is het oorlog." Dat het dan niet met de blote vuist wordt uitgevochten blijkt als 'S' het heeft over kapmessen. De emotie zit diep. Hier is geen sprake van zomaar een ruzie. ,,We zijn op onze ziel getrapt.'' Bang zijn ze echter niet, zoals in sommige media werd bespiegeld. ,,Het irriteert ons mateloos dat wordt gesuggereerd dat de Molukkers zich bedreigd voelen. Wij zorgen voor onze mensen, met name voor de ouderen, zodat ze veilig kunnen slapen."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik las net op Teletekst 108 (lijkt me wat recenter dan in de OP staat):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24108 Teletekst ma 04 jan
Opnieuw onrustig in Culemborg
` In de wijk Terweijde in Culemborg is
de situatie inmiddels "redelijk onder
controle".Dat zei burgemeester Van
Schelven in het NOS Journaal.
De afgelopen avond was het opnieuw erg
onrustig.Er zijn ruiten ingegooid in de
wijk en daarbij zijn een paar mensen
gewond geraakt.De politie en de mobiele
eenheid houden vannacht de wijk in de
gaten.Ook zijn camera's opgehangen.
Er zijn al lange tijd spanningen tussen
Marokkaanse en Molukse bewoners in
Culemborg.Op Nieuwjaarsdag reed een
auto met Marokkanen in op twee
Molukkers die in een tuin stonden.Vier
inzittenden van de auto zijn opgepakt.
***************************************Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
Het is echt niet zo moeilijk te snappen dat Marokkaanse overlastgevers bij niemand populair zijn geworden. Tel daarbij de softe maatregelen en straffen op, en je begrijpt dat sommige mensen het recht in eigen hand gaan nemen. Het is niet oke natuurlijk ,maar ik begrijp het wel.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:21 schreef gelly het volgende:
[..]
Geef gewoon eens antwoord op m'n vraag. Het was geen moeilijke volgens mij.
Je hebt het belangrijkste gemist:quote:Op maandag 4 januari 2010 00:23 schreef Zienswijze het volgende:
Molukse man vertelt:
[..]
http://www.destadamersfoo(...)aardt-in.419704.news
Waarom hebben de bestuurders niet eerder ingegrepen vraag je je af.
Tja. Hebben de bestuurders het nou nog niet eerder zien aankomen? Totaal wanbeleid weer.quote:We vragen het 'S' rechtstreeks: Is er een oplossing?. ,,Wij vertikken het een oplossing te bedenken. Ze hebben ons op onze ziel getrapt. De enige oplossing is de betreffende Marokkanen onze wijk in te sturen. Daar weten we wel raad mee.'' Feit is dat de Molukkers niet (meer) met zich laten sollen. ,,De Marokkanen zijn te ver gegaan. Een baksteen door de ruit of zelfs provocerende geluiden tegen ons (ze maken apengeluiden als ze ons zien) en de tolerantiegrens is bereikt. Dan is het oorlog.''
quote:Op maandag 4 januari 2010 00:25 schreef Iblis het volgende:
Is er nog niemand die heeft gesuggereerd die Molukkers naar hun eigen land terug te sturen? Dat valt me dan nog mee.Iedereen het land uit! Zo goedSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik las net op Teletekst 108 (lijkt me wat recenter dan in de OP staat):
[ code verwijderd ]?
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
Ik snap het heel goed. Voor de Molukkers is de grens bereikt. Flikken Marokkanen nog weer wat, dan is het oorlog.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:28 schreef EricT het volgende:
[..]
Je hebt het belangrijkste gemist:
'Gewone vechtpartij' ontaardt in etnisch conflict
Klote aandachtsgeile media.
januari 4th, 2010 at 00:27quote:Update: op twitter verschijnen berichten dat er verschillende jongeren van zowel Marokkaans als Molukse afkomst naar Culemborg willen afreizen om mee te doen aan de rellen
Marokkanen hebben ook een keer ruiten van 15 winkels in het centrum ingegooid hoor.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:32 schreef Hetiszover het volgende:
Omroep Gelderland meld dat er nog maar vijf huizen zijn waar de ramen van zijn ingegooid
Niks aan de hand dusquote:Op maandag 4 januari 2010 00:32 schreef Hetiszover het volgende:
Omroep Gelderland meld dat er nog maar vijf huizen zijn waar de ramen van zijn ingegooid
Ow nee dan is het wel goed, lekker belangrijk dan.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:32 schreef Hetiszover het volgende:
Hyves, SMS, MSN werkt ook goed hoorquote:Op maandag 4 januari 2010 00:34 schreef Cracka-ass het volgende:
Twitter zal wel een katalysator zijn in dit soort situaties.
Zal nu niet meer veel uitmaken. Het is al ge escaleerd...quote:Op maandag 4 januari 2010 00:36 schreef reem het volgende:
Law and Order toepassen op mensen die het recht in eigen handen willen nemen
Waarom proef ik overal dat het de schuld is der Marokkanen?quote:Op maandag 4 januari 2010 00:38 schreef Hetiszover het volgende:
Storm in een glas water nu ik het zo zie
quote:Op maandag 4 januari 2010 00:38 schreef Hetiszover het volgende:
Storm in een glas water nu ik het zo zie
Omdat zij in de laatste 2 gevallen in ieder geval zijn begonnen denk ik.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:39 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Waarom proef ik overal dat het de schuld is der Marokkanen?²
quote:Op maandag 4 januari 2010 00:39 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Waarom proef ik overal dat het de schuld is der Marokkanen?²
Ja ik. Dag-nacht ritme is een beetje omgedraaid.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:40 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
OT ik moet al lang gaan slapen maar gaat niet lukken, meer mensen last van?
Respect ja.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:41 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Trouwens ik had niet gedacht dat ze door de vrieskou zouden gaan lopen kloten, toch een prestatie opzich.
Marokkanen zijn het in het Rifgebergte wel gewend om in de kou te zittenquote:Op maandag 4 januari 2010 00:41 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Trouwens ik had niet gedacht dat ze door de vrieskou zouden gaan lopen kloten, toch een prestatie opzich.
Mensen zijn tot veel in staat als ze gezond nadenken, helaas zijn ze tot nog meer in staat als ze de hersenen uitschakelen.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:41 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Ja dat vroeg ik me ook al af, ik denk veel niet.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:45 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Mensen zijn tot veel in staat als ze gezond nadenken, helaas zijn ze tot nog meer in staat als ze de hersenen uitschakelen.
Moeten die entiteiten niet werken morgen?²
De overheid en hun maatregelen halen niets uit.De overheid beperkt zichzelf in zn maatregelen op wettelijk gebied. Ik weet nog dat er een groepje mariniers in amsterdam wat straten schoongeveegd heeft toen een bepaalde groep hardleers was. Was meteen afgelopen. Ook toen trad de overheid te laks op.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:34 schreef capricia het volgende:
Die spanning in die wijk is er volgens mij al jaren.
Toen ik daar 10 jaar geleden op bezoek bij een Molukse familie was, spak de familie daar al over.
Exact.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:39 schreef Lundegaard het volgende:
Respect voor deze Molukse gemeenschap. Zij doen wat de Nederlanders al 15 jaar geleden hadden moeten doen.
Een 'tot hier en niet verder'- signaal afgeven.
Volgens omroep Gelderland heeft burgemeester Van Schelven van Culemborg een noodbevel afgekondigd. De wijk is aangemerkt als veiligheidsrisicogebied.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:47 schreef Aarskaboutertje het volgende:
[..]
Er is altijd spanning met die klojo's overal in NL. De overheid en hun maatregelen halen niets uit. Er is maar 1 mogelijkheid en dat is om ons te organiseren en massaal af te reizen naar probleemgebieden om daar eens ff goed de bezem doorheen te halen. De overheid beperkt zichzelf in zn maatregelen op wettelijk gebied. Ik weet nog dat er een groepje mariniers in amsterdam wat straten schoongeveegd heeft toen een bepaalde groep hardleers was. Was meteen afgelopen. Ook toen trad de overheid te laks op.
Ja maar ze komen die wijk toch niet binnen.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:48 schreef IBAZ het volgende:
[..]
Volgens omroep Gelderland heeft burgemeester Van Schelven van Culemborg een noodbevel afgekondigd. De wijk is aangemerkt als veiligheidsrisicogebied.
Van Schelven zou berichten hebben ontvangen dat er mogelijk verschillende groepen uit andere delen van het land naar Culemborg willen afreizen om deel te nemen aan de rellen.
Dat is ws al gaande.
Hmmquote:Geknal en gegil te horen. #culemborg
41 minutes ago from Echofon
Meestal kan die veel betekenen bij dit soort problemen.quote:
we hebben vroeger ook problemen met de Molukkers gehad, zie onder andere 2 treinkapingen. Nu gaat het toch ook ok tussen ons de "superieure" witte Nederlandse bevolking en de Molukkers?quote:Op maandag 4 januari 2010 00:47 schreef Aarskaboutertje het volgende:
[..]
Er is altijd spanning met die klojo's overal in NL. De overheid en hun maatregelen halen niets uit. Er is maar 1 mogelijkheid en dat is om ons te organiseren en massaal af te reizen naar probleemgebieden om daar eens ff goed de bezem doorheen te halen. De overheid beperkt zichzelf in zn maatregelen op wettelijk gebied. Ik weet nog dat er een groepje mariniers in amsterdam wat straten schoongeveegd heeft toen een bepaalde groep hardleers was. Was meteen afgelopen. Ook toen trad de overheid te laks op.
Kijk kijk en kijk..quote:Op maandag 4 januari 2010 00:47 schreef Aarskaboutertje het volgende:
[..]
. De overheid en hun maatregelen halen niets uit.. De overheid beperkt zichzelf in zn maatregelen op wettelijk gebied. Ik weet nog dat er een groepje mariniers in amsterdam wat straten schoongeveegd heeft toen een bepaalde groep hardleers was. Was meteen afgelopen. Ook toen trad de overheid te laks op.
Er zijn nooit spanningen op straat geweest tussen Molukkers en Nederlanders. Het was een politiek probleem wat er speelde. En als ik het goed heb, waren er heel wat Nederlanders die het idee achter de kaping wel konden begrijpen.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
we hebben vroeger ook problemen met de Molukkers gehad, zie onder andere 2 treinkapingen. Nu gaat het toch ook ok tussen ons de "superieure" witte Nederlandse bevolking en de Molukkers?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |