Huren in de private sector is beter want de prijzen zijn over 3 jaar gehalveerdquote:Op vrijdag 1 januari 2010 11:13 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Je vergeet gemakshalve de starterssubsidie van 35.000. Maar het is je vergeven..
Ik ben bezig met een hypotheek, en wil samen met het vrouwtje een nieuwbouwwoning kopen. Ik ga dit even volgen want ik twijfel nogal
En zo´n grote prutser zijn dat je niks gespaard hebt en liever op je nest bleef liggen in plaats van te gaan werkenquote:Op vrijdag 1 januari 2010 13:57 schreef Deprater het volgende:
Dan moet je wel erg weinig verdienen met twee personen
[..]
Het gunstigste is deze regel
¤ 2.300 ¤ 176.715 ¤ 157.781 ¤ 119,33 ¤ 439
Was het maar waar!quote:Op vrijdag 1 januari 2010 20:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
zou je eigenlijk moeten kunnen spellen om een financiering te krijgen?
Je moet alleen een aversie tegen kleine lettertjes hebbenquote:Op vrijdag 1 januari 2010 20:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
zou je eigenlijk moeten kunnen spellen om een financiering te krijgen?
Precies. Het enige gezonde deel van de vastgoedmarkt moet ook worden gefrustreerd.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:47 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Gewoon een verbod op nieuwe bedrijventerreinen in de Randstad invoeren. Dan worden de bestaande daar opgeknapt en komt er meer werkgelegenheid in de rest van het land.
Gezond!? Jij vindt het gezond dat projectontwikkelaars hun geld voor een hoog rendement parkeren in langdurig leegstaande panden die veel opleveren maar wel ruimte vreten?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 10:35 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Precies. Het enige gezonde deel van de vastgoedmarkt moet ook worden gefrustreerd.
Leegstand is wel één van de kenmerken van een gezonde markt. Daarbij vraag ik me af hoe je rendement kunt hebben met leegstand.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 10:55 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Gezond!? Jij vindt het gezond dat projectontwikkelaars hun geld voor een hoog rendement parkeren in langdurig leegstaande panden die veel opleveren maar wel ruimte vreten?
Dat rendement is er niet, dat wordt gemaskeerd door allerlei vage boekhoudconstructies. Denk daarbij aan kortingen en leegstand die apart worden geboekt.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 11:17 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Leegstand is wel één van de kenmerken van een gezonde markt. Daarbij vraag ik me af hoe je rendement kunt hebben met leegstand.
Dat komt door het belastingstelsel, en is een foefje waarvan ik de structuur niet geheel ken. Wel weet ik dat op het moment dat een projectontwikkelaar zijn vermogen/inkomsten op de bank zet, de overheid met hoge belastingen komt. Steken ze dit in panden dan wordt dat pand+grond automatisch meer waard (hoog rendement op vermogen/hoe meer panden hoe schaarser de grond) en worden er veel minder belastingen geheven, en kunnen de schulden die bestaan uit de aanschaf van een pand weer afgetrokken worden.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 11:17 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Leegstand is wel één van de kenmerken van een gezonde markt. Daarbij vraag ik me af hoe je rendement kunt hebben met leegstand.
Het is alleen doodzonde dat die panden niet gebruikt worden, voordat de overheid weer het vingertje opheft naar de burger mogen ze eerst deze verspilling wel eens aanpakken. Het kost enorm veel grondstoffen en energie om die panden te bouwen, in de winter moet er ook gestookt worden om de boel vorstvrij te houden, pure verspilling. Misschien dat we de nieuwe koolzuurnormen direct kunnen halen als we stoppen met deze flauwekulquote:Op zaterdag 2 januari 2010 12:13 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Dat komt door het belastingstelsel, en is een foefje waarvan ik de structuur niet geheel ken. Wel weet ik dat op het moment dat een projectontwikkelaar zijn vermogen/inkomsten op de bank zet, de overheid met hoge belastingen komt. Steken ze dit in panden dan wordt dat pand+grond automatisch meer waard (hoog rendement op vermogen/hoe meer panden hoe schaarser de grond) en worden er veel minder belastingen geheven, en kunnen de schulden die bestaan uit de aanschaf van een pand weer afgetrokken worden.
Het is niet zo dat er voor elk leegstaand pand een zielige projectontwikkelaar in een hoekje zit te huilen, en dat een andere projectontwikkelaar daarop toch denkt er nog maar een pand naast te moeten zetten. Hoe het dus zit weet ik niet precies, maar ik heb ooit een docu gezien waarin uitgelegd werd dat het investeren van het geld in panden (al staan ze lang leeg) veel goedkoper is (en zelfs geld oplevert) dan niets doen met het geld..
wie zijn dat nou, 'we'?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 12:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het is alleen doodzonde dat die panden niet gebruikt worden, voordat de overheid weer het vingertje opheft naar de burger mogen ze eerst deze verspilling wel eens aanpakken. Het kost enorm veel grondstoffen en energie om die panden te bouwen, in de winter moet er ook gestookt worden om de boel vorstvrij te houden, pure verspilling. Misschien dat we de nieuwe koolzuurnormen direct kunnen halen als we stoppen met deze flauwekul
Wat dacht je van 'wij' als inwoners van NL als het om CO2 normen gaat.quote:
Het valt wel mee hoor. Volgens mij zijn er heel veel oude bedrijventerreinen die gewoon tegen de vlakte kunnen omdat geen hond daar wil werken. Echter rust er een taboe op slopen in Nederland.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:08 schreef LXIV het volgende:
Het bouwen van kantoren die vervolgens leeg komen te staan kan op lange termijn nooit rendabel zijn, belastingfoefjes of geen belastingfoefjes. Er is een structureel overschot aan kantoorruimte en gezien de ontwikkelingen (flexwerkplekken) zal dat overschot ook niet zo snel weggewerkt gaan worden.
het is dan ook niet financieel beter om leegstaande panden te bouwen dan iets ander met je geld te doen. Anders moet iemand mij even uitleggen wat de fiscale grap is, want voordeel van wel hebben van kosten en niet hebben van opbrengsten is een broodje aap verhaal. Heel heel heel heel vroeger hadden we nog de WIR, en er een tijd geweest dat veel Scandinaviers deels om fiscale redenen in NL onroerend goed belegden (en daar verschrikkelijk veel geld hebben moeten bijleggen), maar da's allemaal meer dan een decennium geleden.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 12:59 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Wat dacht je van 'wij' als inwoners van NL als het om CO2 normen gaat.
Of anders 'wij' als mensen die niet van verspilling houden. Dan heb ik het niet over economische verspilling maar maatschappelijke.
Het is van de zotte dat het financieel gezien beter is om leegstaande panden te bouwen dan iets anders met je geld te doen. Dit soort fiscale grappen moeten z.s.m. afgeschaft worden, als in vlaktax.
Er worden op zich best veel oude industrieterreinen omgebouwd tot woonwijken of modernere terreinen. Probleem is echter dat dit een dure grap is die vaak met de opbrengsten niet gedekt kan worden. De overheden moeten dan bijspringen en die vinden dat financieel niet leuk. Een autosloper uitkopen met een lap vervuilde grond wordt niemand vrolijk van.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:17 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Het valt wel mee hoor. Volgens mij zijn er heel veel oude bedrijventerreinen die gewoon tegen de vlakte kunnen omdat geen hond daar wil werken. Echter rust er een taboe op slopen in Nederland.
Vervuilende industrie moet dan ook op dezelfde plek blijven. Ik heb het over troosteloze kantoorbedrijventerreinen waar iemand nog niet dood gevonden wil worden. Daar is echt geen behoefte aan en daar zit dan ook het grootste gedeelte van de leegstand.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er worden op zich best veel oude industrieterreinen omgebouwd tot woonwijken of modernere terreinen. Probleem is echter dat dit een dure grap is die vaak met de opbrengsten niet gedekt kan worden. De overheden moeten dan bijspringen en die vinden dat financieel niet leuk. Een autosloper uitkopen met een lap vervuilde grond wordt niemand vrolijk van.
Nou veel oude industrieterreinen liggen erg dicht bij woonwijken en er is ook vrij veel leegstand en dat maken het lastige plekken.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:44 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Vervuilende industrie moet dan ook op dezelfde plek blijven.
Daar zit ook veel leegstand inderdaad maar ook dat zijn lastige plekken om rendabel te herontwikkelen.quote:Ik heb het over troosteloze kantoorbedrijventerreinen waar iemand nog niet dood gevonden wil worden. Daar is echt geen behoefte aan en daar zit dan ook het grootste gedeelte van de leegstand.
Dat klopt wel. Op de goede locaties is er nog altijd wel vraag. Daar krijgen ze hun kantoren wel vol, desnoods met een kleine reductie in prijs. Het gaat vooral om al die sub-A locaties.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:17 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Het valt wel mee hoor. Volgens mij zijn er heel veel oude bedrijventerreinen die gewoon tegen de vlakte kunnen omdat geen hond daar wil werken. Echter rust er een taboe op slopen in Nederland.
Waar moet je dan als ontvoerder zijnde een Alfred Heineken enzo onderbrengenquote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:44 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Daar is echt geen behoefte aan en daar zit dan ook het grootste gedeelte van de leegstand.
Maar die bezitsbelasting ipv overdrachtsbelasting vindt de Jager wel reuze interessantquote:Op donderdag 31 december 2009 22:16 schreef HarryP het volgende: Dus nu is inderdaad de tijd om het te hebben over de HRA maar zeker niet de tijd om de HRA daadwerkelijk af te schaffen.
Die belasting hebben we toch al?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 20:22 schreef Deprater het volgende:
[..]
Maar die bezitsbelasting ipv overdrachtsbelasting vindt de Jager wel reuze interessant
Probeer eens gewoon zelf na te denken wat je opschreefquote:Op zaterdag 2 januari 2010 12:13 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Dat komt door het belastingstelsel, en is een foefje waarvan ik de structuur niet geheel ken. Wel weet ik dat op het moment dat een projectontwikkelaar zijn vermogen/inkomsten op de bank zet, de overheid met hoge belastingen komt. Steken ze dit in panden dan wordt dat pand+grond automatisch meer waard (hoog rendement op vermogen/hoe meer panden hoe schaarser de grond) en worden er veel minder belastingen geheven, en kunnen de schulden die bestaan uit de aanschaf van een pand weer afgetrokken worden.
Het is niet zo dat er voor elk leegstaand pand een zielige projectontwikkelaar in een hoekje zit te huilen, en dat een andere projectontwikkelaar daarop toch denkt er nog maar een pand naast te moeten zetten. Hoe het dus zit weet ik niet precies, maar ik heb ooit een docu gezien waarin uitgelegd werd dat het investeren van het geld in panden (al staan ze lang leeg) veel goedkoper is (en zelfs geld oplevert) dan niets doen met het geld..
kennelijk nietquote:Op zaterdag 2 januari 2010 20:26 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Die belasting hebben we toch al?
Tja, ze zullen die docu wel vol geluld hebben met onzin. Al die projectontwikkelaars zijn ook hele domme jongens, dus het is onbegrijpelijk dat ze maar blijven investeren in kantoorpanden die niemand wil huren. Dat die domme jongens niet meer koopwoningen gaan bouwen, hé? Ongelooflijk gewoon. Misschien moeten wij hen maar vertellen hoe je het beste je miljarden moet parkeren, om onder de streep het goedkoopste uit te zijn. Wij weten immers precies hoe het zit, en die docu-makers en projectontwikkelaars snappen er gewoon helemaal niets vanquote:Op zondag 3 januari 2010 00:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Probeer eens gewoon zelf na te denken wat je opschreef
Leg ons even uit waarom die projectontwikkelaars dan blijven bouwen op terreinen waar al tientallen panden leegstaan? Deze staan overigens niet leeg door de crisis want dit was tien jaar geleden ook al het geval.quote:Op zondag 3 januari 2010 00:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, die bouwen met huurcontracten voor 10 á 20 jaar en hopen dat er van iedere 10 verschillende klanten er hooguit 1 of 2 er eerder de brui aangeven
Heb je al nagedacht over wat je schreef of geloof je nog steeds in sprookjes?
Niet van de staat, wel van de gemeentes.quote:Op zondag 3 januari 2010 00:31 schreef Deprater het volgende:
[..]
kennelijk niet
http://www.vbowonenenzo.nl/content.asp?id=359
Ach, natuurlijk.quote:Op zondag 3 januari 2010 10:24 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Vergeet het huurwaardeforfait niet. Toch echt een belasting op bezit van een woning.
Vergeet het huurwaardeforfait niet. Toch echt een belasting op bezit van een woning.quote:Op zondag 3 januari 2010 10:15 schreef Resistor het volgende:
[..]
Niet van de staat, wel van de gemeentes.
OZB en een beetje rioolheffing (hoewel die laatste niet echt van het huis zelf afhankelijk is)
Nee, die plekken zijn heel goed rendabel te herontwikkelen. Ze zijn alleen minder rendabel te herontwikkelen dan weer een stuk weiland langs een snelweg uitgeven, omdat je de oude rommel eerst moet opruimen. Maar buiten wat vervuiling om kost dat hele slopen niet zo bijzonder veel hoor, helemaal als je bedenkt dat een deel van de inrichting er al ligt.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:47 schreef du_ke het volgende:
Daar zit ook veel leegstand inderdaad maar ook dat zijn lastige plekken om rendabel te herontwikkelen.
Maar daar tegenover staat wel een aankoopprijs van de grond die zeker 80¤ per m2 hoger ligtquote:Op zondag 3 januari 2010 10:40 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Nee, die plekken zijn heel goed rendabel te herontwikkelen. Ze zijn alleen minder rendabel te herontwikkelen dan weer een stuk weiland langs een snelweg uitgeven, omdat je de oude rommel eerst moet opruimen. Maar buiten wat vervuiling om kost dat hele slopen niet zo bijzonder veel hoor, helemaal als je bedenkt dat een deel van de inrichting er al ligt.
Dat is idd om dezelfde reden dat er nog steeds schepen gebouwd worden terwijl er een enorme overcapaciteit is: het is fiscaal niet ongunstig en het geld moet ergens heen. En er wordt gebouwd op locaties waar men nog wel markt ziet. Incourante locaties concurreren in dat opzicht niet echt met de goede locaties.quote:Op zondag 3 januari 2010 09:41 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Leg ons even uit waarom die projectontwikkelaars dan blijven bouwen op terreinen waar al tientallen panden leegstaan? Deze staan overigens niet leeg door de crisis want dit was tien jaar geleden ook al het geval.
jammer dat je niet kan rekenen anders had je zelf kunnen bedenken dat ze of in de jaren 60 tot 80 zyn gebouwd of tot die 10 procent horenquote:Op zondag 3 januari 2010 09:41 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Leg ons even uit waarom die projectontwikkelaars dan blijven bouwen op terreinen waar al tientallen panden leegstaan? Deze .staan overigens niet leeg door de crisis want dit was tien jaar geleden ook al het geval.
Die zijn er dus niet. Dat is logisch.quote:Op zondag 3 januari 2010 11:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
een bedrijfspand dat 10 j leegstaat en op courante locatie staat wil ik graag kopen mss dat jy als kenner my kan aanwyzen
nee dat is een bijtelling, die de huurwaarde belast, dat is iets andersquote:Op zondag 3 januari 2010 10:24 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Vergeet het huurwaardeforfait niet. Toch echt een belasting op bezit van een woning.
quote:Op zondag 3 januari 2010 12:27 schreef Deprater het volgende:
[..]
nee dat is een bijtelling, die de huurwaarde belast, dat is iets anders
quote:Bezuinigingsplannen 2009
Eind 2008 begin 2009 liep het financieringstekort van de overheid door de kredietcrisis en de daaruit voortvloeiende recessie snel op. Het Centraal Planbureau becijferde het tekort over het jaar 2009 in januari/februari 2009 op ongeveer 33 miljard euro. Hierdoor kwam het kabinet met een aantal bezuinigingsvoorstellen. De voorstellen rond het eigenwoningenforfait en de hypotheekrenteaftrek waren opvallend. Vanaf 2001 stelt de overheid dat het eigenwoningforfait o.a. in het leven is geroepen omdat eigenwoningbezitters gebruik kunnen maken van hypotheekrenteaftrek. Het eigenwoningforfait zou dit voordeel deels moeten compenseren. In de bezuinigingsvoorstellen is onder andere het voorstel opgenomen om de hypoteekrenteaftrek te beperken. Verwacht mag worden dat dan ook het eigenwoningforfait beperkt wordt. Dit is echter niet het geval, de voorstellen behelsen juist het verhogen van het eigenwoningforfait. Hiermee lijkt de link tussen het eigenwoningforfait en de hypotheekrenteaftrek te worden losgelaten.
Het huurwaardeforforfair is lang geleden invoerd met als rechtvaardigingsgrond dat het bewonen van een eigen woning woongenot oplevert. Huurwaardeforfait is niet meer dan het fictief belasten van dat woongenot wat je trekt uit de eigen woning. In de oorspronkelijk opzet kon het dus ook zo zijn dat je wel belasting betaalde over je 'woongenot', zonder dat je hypotheekrenteaftrek genoot, vanwege het simpele feit bijvoorbeeld dat je het keurig netjes met gespaard geld gekocht had. De eigen woning was en is overigens het enige bezit wat zo behandeld wordt. Zo hoef je nog geen forfaitaire bijtelling voor het genot van je plasma tv aan te geven.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:03 schreef Resistor het volgende:
Ik heb even wat gezocht naar wat de huurwaardeforfait nou eigenlijk was (wat ik niet ken zoek ik op), en kwam in http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigenwoningforfait dit tegen:
[..]
Roep dat maar niet te hard, want voor je het weet... Met de bijtelling van lease-auto's hebben ze dat natuurlijk allang gedaan!quote:Op zondag 3 januari 2010 17:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het zou trouwens helemaal bij deze geflipte politici passen om de hoogte van het huurwaardeforfait afhankelijk te maken van zoiets als EPA certificaat (zeg maar energielabel van een huis).
en dan de aftrek llineair afbouwen in 30 jaar, zodat mensen ook van nature gemotiveerd worden om wat te sparen en weerstandsvermogen op te bouwen.quote:Op zondag 3 januari 2010 17:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Roep dat maar niet te hard, want voor je het weet... Met de bijtelling van lease-auto's hebben ze dat natuurlijk allang gedaan!
Het is een achterlijke belasting natuurlijk, dat HWF, beter wordt de hele woonbelasting en subsidie herzien zodat mensen zelf kunnen kiezen. Want iedere belasting en subsidie is per definitie een beperking van de vrijheid van het individu.
Een maximaal aftrekpercentage van 33%, geen overdrachtsbelasting, huurwaardeforfait of koopsubsidies meer, dat zou al een boel schelen. Loont het zich ook om te verhuizen als je verderop moet gaan werken.
dank voor het constructief meedenkenquote:Op zondag 3 januari 2010 17:10 schreef Fastmatti het volgende:
Wat een belachelijk voorstel.
wat zou jij dan veranderen?quote:Op zondag 3 januari 2010 17:16 schreef Fastmatti het volgende:
De enige optie is een grondige hervorming van het belastingstelsel. Eentje die voor iedereen geldt en niet voor bepaalde groep.
Waarom is dat de enige optie?quote:Op zondag 3 januari 2010 17:18 schreef Fastmatti het volgende:
De enige optie is een vlaktaks. Waarmee dus alle aftrekposten worden afgeschaft.
Verder moet het gemeentes worden verboden om projecten te financieren uit de nieuwbouw. Het is maar bij weinig mensen bekend dat bewoners van nieuwbouwwijken ook de huizen van het tuig in de wijk betalen. Om vervolgens via de belastingen ook nog eens voor de huursubsidie te betalen.
Da's waar, alhoewel ik denk dat tot voor een jaar geleden de projectontiwkkelaars en speculanten een stuk machtiger waren dan de gemeentes.quote:Op zondag 3 januari 2010 17:18 schreef Fastmatti het volgende:
Verder moet het gemeentes worden verboden om projecten te financieren uit de nieuwbouw. Het is maar bij weinig mensen bekend dat bewoners van nieuwbouwwijken ook de huizen van het tuig in de wijk betalen. Om vervolgens via de belastingen ook nog eens voor de huursubsidie te betalen. Dit zorgt ervoor dat overheid er belang bij hebben te weigeren grond ter beschikking te stellen aan de burger.
Het is de enige optie omdat we door de HRA feitelijk al een soort vlaktaks heben. Tenminste als je binnen het juiste vakje valt waar de overheid jou gedacht had. Het is ook de enige mogelijkheid te voorkomen dat de politiek een enorme verschuiving van lasten gaat doorvoeren waardoor bepaalde groepen onevenredig zwaar getroffen worden of zelfs letterlijk failliet gaan.quote:Op zondag 3 januari 2010 17:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarom is dat de enige optie?
Toegegeven, het is erg efficient, en bovendien ban je het instrumentalisme uit, en zet je alle lobby en poldervoorstellen buiten de deur.
Van de andere kant denk ik dat ie geen kans van slagen heeft, als was het maar omdat het Nederlandse idee toch nog steeds is dat hogere inkomens zwaarder belast moeten worden (percentueel, niet nominaal) dan lagere. Kan me niet voorstellen dat het poliltiek verkoopbaar is, een vlaktax. Ook al betaalt iemand die een tweekeer zo hoog inkomen heeft tweekeer zoveel belasting onder vlaktax.
Tenslotte vind ik Nederland niet echt een land die de kloten heeft een zo fundamentele keuze te maken. Eerder in stapjes en beetjes.
Maar waarom is het de enige optie?
Dus praat hij onzin. Niemand die gaat bouwen zonder een leasecontract van minimaal 15 jaar. Als je meerdere panden hebt dan heb je de meeste of te wel verhuurd of te wel verkocht.quote:
Jij kan ook speculant worden je moet alleen een beetje geld en visie hebbenquote:Op zondag 3 januari 2010 17:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Da's waar, alhoewel ik denk dat tot voor een jaar geleden de projectontiwkkelaars en speculanten een stuk machtiger waren dan de gemeentes.
Althans in de omgeving Eindhoven hebben gemeentes niet zoveel te vertellen en is het meerendeel van de grond in bezit van projectontwikkelaars en speculanten. Dan kan de gemeente wel proberen iets te blokkeren, maar ze kan niks forceren.
Er is geen noodzakelijk verband tussen vlaktaks en aftrekposten, of zelfs tussen vlaktaks en belastingvrije voet. Het is maar net hoe zoiets wordt ingericht. In principe zou een vlaktaks de belastingdruk voor ondermodalen verhogen en dus de roep om nieuwe of hogere aftrekposten juist vergroten. Hoe dan ook zie ik geen verband met de hypotheekrenteaftrek.quote:Op zondag 3 januari 2010 17:18 schreef Fastmatti het volgende:
De enige optie is een vlaktaks. Waarmee dus alle aftrekposten worden afgeschaft.
Ha! De begroting van de gemeente waar ik woon wordt voor de helft met grondverkopen gefinancierd. Volslagen gekte.quote:Verder moet het gemeentes worden verboden om projecten te financieren uit de nieuwbouw.
Dus wat jij wilt zeggen is dat er wel mensen zijn die een leasecontract aangaan om vervolgens geen gebruik te maken van die panden? Ze staan immers leeg. En waarom wordt er dan nog steeds bijgebouwd terwijl er al zoveel leeg staan? Je kan wel roepen dat het onzin is, maar niet onderbouwen waarom er nog steeds gebouwd wordt terwijl er zoveel leegstand is. Ik wil best van je aannemen dat wat in die docu te zien was onzin is, maar ik ga niet overstag omdat ik toevallig voetballers zulke betrouwbare mensen vind.quote:Op zondag 3 januari 2010 18:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dus praat hij onzin. Niemand die gaat bouwen zonder een leasecontract van minimaal 15 jaar. Als je meerdere panden hebt dan heb je de meeste of te wel verhuurd of te wel verkocht.
denkfout, want een belastingvrije voet zorgt er niet voor dat werken loont, wel een substantieel bruto verschil tussen werken en op je gat blijven zitten. Als je dan toch gaat de-fiscaliseren....quote:Op zondag 3 januari 2010 22:52 schreef LXIV het volgende:
Een ander voordeel is dat de mogelijkheden tot sjoemelen zeer beperkt zijn. Dus iedereen betaalt gewoon wat hij moet betalen. Je hoeft niet te stressen over allerlei onduidelijke aftrekposten en je ook niet druk te maken over anderen die de regelgeving te ruimhartig toepassen terwijl jij dat niet durft.
Van mij mag het wel, die vlaktax. Wel inclusief een forse belastingvrije voet, want werken moet wel blijven lonen, ook voor de lagere inkomens. Waarmee het eigenlijk geen echte vlaktax meer is, maar goed.
1: Faillietquote:Op zondag 3 januari 2010 22:15 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Dus wat jij wilt zeggen is dat er wel mensen zijn die een leasecontract aangaan om vervolgens geen gebruik te maken van die panden? Ze staan immers leeg. En waarom wordt er dan nog steeds bijgebouwd terwijl er al zoveel leeg staan? Je kan wel roepen dat het onzin is, maar niet onderbouwen waarom er nog steeds gebouwd wordt terwijl er zoveel leegstand is. Ik wil best van je aannemen dat wat in die docu te zien was onzin is, maar ik ga niet overstag omdat ik toevallig voetballers zulke betrouwbare mensen vind.
Je weet niet hoe ruimtelijke ordening werkt in Nederlandquote:Op zondag 3 januari 2010 21:24 schreef dvr het volgende:
[..]
Er is geen noodzakelijk verband tussen vlaktaks en aftrekposten, of zelfs tussen vlaktaks en belastingvrije voet. Het is maar net hoe zoiets wordt ingericht. In principe zou een vlaktaks de belastingdruk voor ondermodalen verhogen en dus de roep om nieuwe of hogere aftrekposten juist vergroten. Hoe dan ook zie ik geen verband met de hypotheekrenteaftrek.
[..]
Ha! De begroting van de gemeente waar ik woon wordt voor de helft met grondverkopen gefinancierd. Volslagen gekte.
Wat nu echt eens verboden moet worden is grondspeculatie. Als iemand een levenlang als boer zijn grond bebouwd heeft en zijn land dan met grote winst aan een gemeente of projectontwikkelaar verkoopt vind ik het prima, maar ik heb een schurftige hekel aan de halve criminelen die met behulp van corrupte ambtenaren miljoenen in hun zak steken, door grond tegen schrale landbouwprijzen in te kopen en die een paar jaar later tegen gouden woningbouwprijzen door te verkopen. Die lui kosten de gemeenschap miljarden, maar de overheid doet er niets aan omdat die zelf baat heeft bij de hoogst mogelijke grondprijzen.
Dat klopt tot enige hoogte, maar zoals gebruikelijk word ik van jouw reactie ook geen ene cent wijzer. Die had je mij en jezelf dus kunnen besparen.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je weet niet hoe ruimtelijke ordening werkt in Nederland
Praat de schuld maar van je eigen organisatie af.quote:'Lage rente leidde niet tot zeepbel'
4 januari 2010, 7:21 uur | FD.nl
De zeepbel op de Amerikaanse huizenmarkt is niet het gevolg van het rentebeleid van de Federal Reserve. Beter toezicht en scherpere regulering van de sector zouden de oorzaak van de kredietcrisis wel hebben ingedamd.
Dat heeft voorzitter Ben Bernanke van het stelsel van centrale Amerikaanse banken zondag gezegd in een rede voor de American Economic Association in Atlanta.
'De beste respons op de huizenmarktbubbel zou er een zijn geweest van toezicht, geen monetaire', stelde Bernanke. 'Onze pogingen om de zeepbel aan te pakken kwamen te laat of waren ontoereikend. In het vervolg zal het toezicht daarom beter en slimmer moeten zijn.'
'Fed heeft rentete lang te laag gehouden'
Veel economen hebben de Fed ervan beschuldigd dat de centrale bank de rente in de eerste jaren van deze eeuw veel te lang te laag heeft gehouden en dat het financiële systeem zichzelf toen is voorbijgelopen. Volgens Bernanke was dat beleid echter een antwoord op de vrees van de Fed dat de economie van de VS in een deflatoire spiraal terecht zou komen, een economisch desastreuze spiraal die Japan in de jaren negentig in zijn greep had.
Bernanke zei gisteren niets over de vooruitzichten van de Amerikaanse economie, noch over het huidige rentetarief van bijna 0%
Ja zo is het, alleen de banken en met name Fortis maar ook RABO hebben zich de laatste 10 jaar volgekocht met landbouwgrond, die nu kennelijk niet gebruikt zal worden als woningbouw, geen huur en ook geen koop, en als landbouwgrond is het niet meer nodig c.q. rendabel.quote:Op maandag 4 januari 2010 02:35 schreef dvr het volgende:
Ik kan iedereen deze Zembla-aflevering uit 2/2005 aanbevelen:
Woningnood
Een half miljoen mensen staat op een wachtlijst voor een huurwoning. De gemiddelde wachttijd bedraagt in grote delen van het land al zes à acht jaar. Nog eens twee miljoen mensen willen verhuizen omdat de huidige woning niet bevalt. Maar de huizenprijzen zijn de pan uitgerezen. Zembla over de rol van grondspeculanten, projectontwikkelaars, woningcorporaties en het overheidsbeleid dat averechts werkt.
"'De geldbedragen die gemoeid waren met de bouwfraude vallen in het niet bij de enorme speculatiewinsten op de grondmarkt en de monopolieposities op de bouwlocaties die daarvan het gevolg zijn.' Dat zegt prof. H. Priemus van de TU Delft in Zembla. Priemus geldt als een van de grootste kenners van het huisvestingsbeleid in Nederland. 'Het pijnlijke is: de bouwfraude mocht niet en wat hier op de grondmarkt gebeurt mag wèl, want de wetgever is hier in gebreke gebleven.'
Hoe komt het dat de huizen in Nederland in vergelijking tot het buitenland zo duur zijn? Waarom moet je tegenwoordig vaak zo'n 6 tot 8 jaar wachten op een betaalbare huurwoning? En wie heeft er baat bij dat Nederland het enige land in West-Europa is waar al sinds de Tweede Wereldoorlog een woningtekort heerst? In Zembla wordt de rol van de overheid, de grondspeculanten, projectontwikkelaars en woningcorporaties tegen het licht gehouden.
Grondspeculanten verdienen kapitalen aan de kunstmatige schaarste aan bouwgrond. Ze kopen boeren uit - die daarvoor vaak miljoenen vangen - in de hoop dat die agrarische grond tóch een bouwbestemming krijgt. Grond met een agrarische bestemming is 4 euro per vierkante meter waard. Als diezelfde grond een bouwbestemming krijgt, stijgt de prijs zonder dat er ook maar iets is gebeurd. En als het uiteindelijk bouwgrond is geworden, betaalt de huizenkoper vaak zo'n 600 euro per vierkante meter voor diezelfde grond. Een prijsopdrijving van bijna 15.000 %.
Peter Sisselaar, een grondspeculant die hieraan tientallen miljoenen verdiende, zegt in Zembla: 'Bouwen is niet lucratief, het gaat om de grond. Niet alleen ik, maar ook de banken, de ontwikkelaars, de verzekeringsmaatschappijen en vooral de gemeentes verdienen er kapitalen aan. Want dat zijn op dit moment de grootste speculanten.'"
Hij is destijds al uitgebreid besproken..: (1) Huizenprijs Voor 60% Lucht (2) Huizen Tienduizenden Euro's Te Duur ..maar het is een mooie opsomming van de idiote problemen in de woningbouw.
http://www.telegraaf.nl/p(...)t_renteschuld__.htmlquote:ma 04 jan 2010, 06:00 Filemon Wesselink zit met renteschuld van onze redactie
AMSTERDAM - Filemon Wesselink verlangt terug naar zijn studententijd. De 30-jarige presentator, die vooral bekend is van de tv-programma’s Spuiten en slikken, Lijst 0 en Crazy 88, zegt op de BNN-kalender: „Ik zou willen dat ik nog in die onbezorgde tijd leefde.”
Filemon kan ieder moment vader worden van zijn eerste kindje. Zijn vriendin Michaela is deze maand uitgerekend.
Onlangs verkocht de presentator zijn appartement in de gewilde Rivierenbuurt. Dat onderkomen kocht hij in 2006.
De hypotheek die de presentator in die welvarende jaren afsloot, lag maar liefst twee ton hoger dan de koopsom van de woning.![]()
Filemon wist het appartement nu weliswaar met een kleine winst te verkopen, maar blijft wel met een restschuld van 182.000 euro zitten.
Waaraan heeft hij die 2 ton restschuld dan opgemaakt. Moest hij zijn eigen drugs bij spuiten en slikken betalen.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:13 schreef Deprater het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/p(...)t_renteschuld__.html
Het bedrag waar je HRA over krijgt zou nooit hoger mogen liggen dan de koopsom
gokje: de telegraaf trekt maar al te graag te snel conclusies. Ze zouden toch niet naar de hypothecaire inschrijving gekeken hebben?quote:Op maandag 4 januari 2010 12:13 schreef Deprater het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/p(...)t_renteschuld__.html
Het bedrag waar je HRA over krijgt zou nooit hoger mogen liggen dan de koopsom
verbouwingskosten, ??quote:Op maandag 4 januari 2010 12:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waaraan heeft hij die 2 ton restschuld dan opgemaakt. Moest hij zijn eigen drugs bij spuiten en slikken betalen.
Ik denk dat de taxatiewaarde / tz.t. verkoopwaarde toen al veel hoger ingeschat werd door die bankquote:Op maandag 4 januari 2010 12:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat de beste man zijn appartement verkocht heeft, en daar zelfs nog winst op gemaakt heeft, blijft natuurlijk onderbelicht
Nee, ik denk dat de hypotheek inschrijving veel hoger is geweest dan de daadwerkelijke lening, om twee keer notariskosten te voorkomen bij een oversluiting... Non nieuws dus, orgineel bericht is ook alweer verwijderd van de telegraaf site...quote:Op maandag 4 januari 2010 12:58 schreef Deprater het volgende:
[..]
Ik denk dat de taxatiewaarde / tz.t. verkoopwaarde toen al veel hoger ingeschat werd door die bank
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |