abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25245562
HILVERSUM - Nederlanders betalen tienduizenden euro's te veel voor een woonhuis. De kunstmatige schaarste aan bouwgrond, grondspeculatie en het ruimtelijk beleid van de laatste decennia drijven de prijs buitensporig op. Ook houdt dit de huidige krapte op de woningmarkt in stand.

"Bouwen is niet lucratief, het gaat om de grond", stelt grondspeculant P. Sisselaar donderdagavond in een uitzending van het televisieprogramma Zembla. Jarenlange grondspeculatie leverde hem tientallen miljoenen euro's en een notering in de Quote 500-lijst op. Ook ontwikkelaars, verzekeringsmaatschappijen en "vooral gemeenten" verdienen kapitalen.

Bouwfraude

Volgens prof. H. Priemus van de TU Delft vallen de geldbedragen die met de bouwfraude gemoeid waren "in het niet" bij de speculatiewinsten op de grondmarkt. Grondspeculanten kopen strategisch landbouwgronden op in de hoop dat deze in de toekomst een bouwbestemming krijgt. De boer krijgt ongeveer 4 euro per vierkante meter. Tegen de tijd dat de huiseigenaar mag afrekenen, kost diezelfde grond rond de 600 euro per vierkante meter.

Goedkoper

Volgens directeur N. Rietdijk van de Vereniging voor Ontwikkelaars en Bouwondernemers is dat de prijs die Nederland betaalt voor behoud van natuur en weilanden. Hij denkt dat de huizen een kwart goedkoper kunnen worden, wanneer de overheid het beperkende ruimtelijk beleid loslaat. De beperkingen zorgen nu voor de kunstmatige schaarste aan bouwgrond, die de prijs opdrijft.

Directeur F. de Zeeuw bij Bouwfonds trekt daar bovenop nog eens 10 procent van de huizenprijs af wanneer de overheid echt in de regels gaat snoeien. Minder vergaderen voor ambtenaren scheelt volgens architect en voormalig-hoogleraar bouwkunde aan de TU Delft, C. Weeber, nog eens "zo'n 10.000 à 15.000 euro".

Tekort

Weeber stelt dat de huidige situatie is ingezet onder de zogenoemde Vinex-nota voor het ruimtelijk beleid. Gemeenten en projectontwikkelaars spelen elkaar sindsdien "de bal toe". Nederland komt 170.000 woningen tekort, zo is in 2002 becijferd.

Vooral mensen die een goedkopere woning zoeken, komen nu slecht aan de bak. In sommige delen van Nederland staan mensen tussen de zeven à acht jaar op de wachtlijst voordat ze een sociale huurwoning kunnen krijgen. Het kabinet wil het probleem onder meer verkleinen door tussen 2005 en 2010 420.000 nieuwe woningen te bouwen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik vraag me af wat er gedaan kan worden tegen de asociale houding van ontwikkelaars, verzekeringsmaatschappijen en "vooral gemeenten" om zo te handelen. Hoe kan hun monopoliepositie en BOUWFRAUDE (prijsafspraken en zo) bestreden worden?
I don't know what's gonna happen but I'm gonna get my kicks before the whole shithouse blows up in flames! All right!
  vrijdag 25 februari 2005 @ 08:51:35 #2
50220 Jaggunsu
Zo blauw als een reiger
pi_25245614
Gewoon net over de grens gaan wonen in Dld, scheelt je bakken met geld
Beauty is in the eyes of the beer holder...
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 25 februari 2005 @ 08:54:52 #3
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_25245633
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 08:51 schreef Jaggunsu het volgende:
Gewoon net over de grens gaan wonen in Dld, scheelt je bakken met geld
JAAAAAAAAAAAAAAAH!!! We gaan met 15 miljoen nederlanders in het duitse grensgebied wonen!!!
  vrijdag 25 februari 2005 @ 09:01:39 #4
50220 Jaggunsu
Zo blauw als een reiger
pi_25245701
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 08:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

JAAAAAAAAAAAAAAAH!!! We gaan met 15 miljoen nederlanders in het duitse grensgebied wonen!!!
Volgens het artikel zouden er 170.000 woningen tekort zijn, dus geen 15 miljoen. En volgens mij lost de geplande bouw van duizenden woningen de komende jaren ook best al veel op, aangezien de bevolking van Nederland nauwelijks meer toeneemt, en door vergrijzing van de babyboomers de bejaardentehuizen vol zullen raken en de gewone woningen dus vrijkomen.
Beauty is in the eyes of the beer holder...
  FOK!fotograaf vrijdag 25 februari 2005 @ 09:14:53 #5
18921 freud
Who's John Galt?
pi_25245816
Nope, bejaarden wonen veelal in huurhuizen volgens mij hoor, kopen was vroeger voor de hogere lagen van de bevolking. Maar goed, de huurhuizen worden wel wettelijk gereguleerd, maar de prijs van koophuizen niet. Misschien moet daar dan eens inderdaad naar gekeken worden.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  vrijdag 25 februari 2005 @ 09:40:44 #6
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_25246092
en wederom, BEDANKT JAN PRONK!

met je ******* vinex nota.......
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 09:45:58 #7
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_25246151
Bij elk Marokkanenbericht op de frontpage zeggen er wel minstens 3 xenofoben dat ze gaan emigreren. Als dat soort mensen nou gewoon eens de daad bij het woord voegt. Of de Marokkanen zelf natuurlijk. Of gewoon allemaal. Kan ik over een paar jaar tenminste goedkoop een huis op de kop tikken.
pi_25246165
Ik mis nog 1 andere verklaring voor de hogere huizenprijzen in Nederland:
De hypotheek rente aftrek. Ga maar na: als de rente niet meer aftrekbaar is, zullen mensen minder geld uit kunnen geven voor een huis waardoor de prijs zal dalen. Simpel vraag en aanbod verhaal.

Maar wel schandalig idd dat er zulke hoge bedragen met grondspeculatie worden verdiend. NIemand wil natuurlijk dat heel nedeland vol wordt gebouwd (toch?), maar de grondprijzen moeten wel redelijk blijven natuurlijk, lijkt me een taak voor de overheid om daar zicht op te houden. Als je de"markt" dit soort dingen laat oplossen krijg je door de schaarste excessen.
Dus stel een prijsplafond in voor een vierkante meter grond. Misschien nog gedifferentieerd per provincie ofzo.

Michiel
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
  FOK!fotograaf vrijdag 25 februari 2005 @ 09:49:03 #9
18921 freud
Who's John Galt?
pi_25246184
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 09:40 schreef DoctorB het volgende:
en wederom, BEDANKT JAN PRONK!

met je ******* vinex nota.......
Ah, dezelfde die nu in Darfur van die successen boekt .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_25246463
Ik denk dat niemand een antwoord kan geven op mijn vraag...of wel?
I don't know what's gonna happen but I'm gonna get my kicks before the whole shithouse blows up in flames! All right!
  vrijdag 25 februari 2005 @ 10:51:30 #11
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_25247019
tvp
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_25247039
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 08:44 schreef BartvdBk het volgende:
Ik vraag me af wat er gedaan kan worden tegen de asociale houding van ontwikkelaars, verzekeringsmaatschappijen en "vooral gemeenten" om zo te handelen. Hoe kan hun monopoliepositie en BOUWFRAUDE (prijsafspraken en zo) bestreden worden?
Zelf grond kopen en een huis bouwen.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:08:45 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25247236
Het zijn voornamelijk de gemeentes die de prijs opdrijven.
En zelf grond kopen en een huis kopen, sja, dan moet je weer naar de gemeente voor vergunningen te krijgen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_25247309
Net zoiets als banken , wooncorporaties en verzekeringsmaatschappijen die leningen verstrekken aan het eigen personeel. Ook dit vind ik niet kunnen. Okee als je bij de fietsenmaker werkt krijg je ook een fiets met korting, maar hier hebben we het over 100'en euros per MAAND. Hoe kan de ZIEKE zelfverheerlijking van ontwikkelaars, banken, verzekeringsmaatschappijen en "vooral gemeenten" gestopt worden? Dat kan niet he!
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:52:46 #15
45206 Pietverdriet
pi_25247874
Tijd voor een Woningbouw partij op te richten, een partij met 1 punt, huizen bouwen, veel en goed, in de weilanden.
Het hele regelgevingscircus afschaffen en gewoon stellen, als jij een lapje grond hebt mag je een huis bouwen.
pi_25248599
Grondspeculanten (lees: mensen die zonder iets te doen rijk worden over andermans rug) mogen wat mij betreft strafrechtelijk worden vervolgd. De overheid moet paal en perk stellen aan dit soort profiteurs Tientallen miljoenen opstrijken terwijl je feitelijk geen enkele constructieve bijdrage aan het BNP levert. En Brinkhorst maar piepen dat we zo'n slechte concurrentiepositie hebben Tja, dat heeft mede te maken met feit dat dit soort profiteurs ongestoord hun gang kan gaan. Het is ook dit type mensen waar Nederland kapot aan gaat.

De overheid moet dringend paal en perk stellen aan de huizenprijzen. HOE ze dat doen zal me een zorg zijn, maar als het er maar toe leidt dat huizen tegen een goedkopere prijs beschikbaar komen voor de consument en dat de enige fatsoenlijke marge terechtkomt bij bouwbedrijven en bij gemeenten die dat weer aan de samenleving kunnen besteden. Niet in de zakken van profiteurs.

Ook moet de overheid zorgen dat mensen geen torenhoge hypotheken opnemen om een veel te duur huis te bekostigen. Laatst las ik iets over een gezin met een hypotheek van zeven ton, dat geen cent overhad om een kinderfeestje te vieren. Deze mensen leven OF boven hun stand (en strijken ten onrechte een torenhoge hypotheekrente op) OF ze zijn het slachtoffer van kunstmatige prijsopdrijving, veroorzaakt door de zojuist genoemde legale criminelen. Aanpakken dat tuig.
pi_25248793
Waarom verbaasde mij dit bericht totaal niet.

En dan die 10 tot 15.000 euro door teveel regeltjes, mijn gevoel zegt me dat dat nog eerder naar de 25 tot 50 gaat.

Huizen die nu allemaal hoger gebouwd moeten worden, elk nieuwbouwhuis is zo goed geisoleerd dat er inwendige ventilatie moet worden aangelegd, enz...
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:59:10 #18
45206 Pietverdriet
pi_25248802
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:43 schreef dVTB het volgende:
Grondspeculanten (lees: mensen die zonder iets te doen rijk worden over andermans rug) mogen wat mij betreft strafrechtelijk worden vervolgd. De overheid moet paal en perk stellen aan dit soort profiteurs Tientallen miljoenen opstrijken terwijl je feitelijk geen enkele constructieve bijdrage aan het BNP levert. En Brinkhorst maar piepen dat we zo'n slechte concurrentiepositie hebben Tja, dat heeft mede te maken met feit dat dit soort profiteurs ongestoord hun gang kan gaan. Het is ook dit type mensen waar Nederland kapot aan gaat.

De overheid moet dringend paal en perk stellen aan de huizenprijzen. HOE ze dat doen zal me een zorg zijn, maar als het er maar toe leidt dat huizen tegen een goedkopere prijs beschikbaar komen voor de consument en dat de enige fatsoenlijke marge terechtkomt bij bouwbedrijven en bij gemeenten die dat weer aan de samenleving kunnen besteden. Niet in de zakken van profiteurs.

Ook moet de overheid zorgen dat mensen geen torenhoge hypotheken opnemen om een veel te duur huis te bekostigen. Laatst las ik iets over een gezin met een hypotheek van zeven ton, dat geen cent overhad om een kinderfeestje te vieren. Deze mensen leven OF boven hun stand (en strijken ten onrechte een torenhoge hypotheekrente op) OF ze zijn het slachtoffer van kunstmatige prijsopdrijving, veroorzaakt door de zojuist genoemde legale criminelen. Aanpakken dat tuig.
Jij maakt een denkfout, het zijn niet de speculanten die de prijs opdrijven, ze profiteren slechts van het beleid. De fout die er is, is dat er te weinig grond aangewezen wordt om op te bouwen.
Als de overheid de restricties op zouden heffen zou er snel geen schraarste meer zijn, de prijzen dalen, en daarmee de marges, en de specultanten zouden veel minder verdienen.
De prijsopdrijving vind plaats door de wetgeving dat er niet gebouwt mag worden in de weilanden.
pi_25248999
Plus omdat de steden hun eigen financiering op orde moeten krijgen en steden dus ook flinke winsten kunnen maken door grond tegen hoge prijzen te verkopen

Maar de overheid had ook kunnen besluiten dat er een plafond aan grondprijs gehangen zou worden, maar dat stoot natuurlijk weer veel vrije markt predikers tegen hun been. Of ander manier kunne bedenken om grondspeculatie te voorkomen.

Maar dan nog niet alleen grondspeculatie kan de prijzen zo opgedreven hebben. Als we namelijk naar appartement complexen kijken (van 10 hoog of zo) heeft natuurlijk de grondprijs per appartement bijna geen waarde meer. En ook deze dingen zijn zo duur als de pest, terwijl appartementen vaak niets anders is als beton stapelen. ( bij een huis komt toch nog een stuk meer kijken)
  vrijdag 25 februari 2005 @ 13:13:13 #20
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_25249038
Ik betaal liever in Amsterdam teveel, dan in een of andere boerengat een normale prijs.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
  vrijdag 25 februari 2005 @ 13:17:02 #21
45206 Pietverdriet
pi_25249091
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 13:10 schreef Basp1 het volgende:
Plus omdat de steden hun eigen financiering op orde moeten krijgen en steden dus ook flinke winsten kunnen maken door grond tegen hoge prijzen te verkopen

Maar de overheid had ook kunnen besluiten dat er een plafond aan grondprijs gehangen zou worden, maar dat stoot natuurlijk weer veel vrije markt predikers tegen hun been. Of ander manier kunne bedenken om grondspeculatie te voorkomen.

Maar dan nog niet alleen grondspeculatie kan de prijzen zo opgedreven hebben. Als we namelijk naar appartement complexen kijken (van 10 hoog of zo) heeft natuurlijk de grondprijs per appartement bijna geen waarde meer. En ook deze dingen zijn zo duur als de pest, terwijl appartementen vaak niets anders is als beton stapelen. ( bij een huis komt toch nog een stuk meer kijken)
Overheid kan iets veel eenvoudigers doen, ambtenaren die het huidige beleid uitvoeren halveren, en 20 keer zoveel grond vrijgeven om op te bouwen.
Of de hele boel gewoon vrijgeven, stukkie grond? Bouw lekker een huis.
Moet jij kijken hoe die huizenprijs daalt.
pi_25249211
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 13:13 schreef Sanne het volgende:
Ik betaal liever in Amsterdam teveel, dan in een of andere boerengat een normale prijs.
als er iets balen is is het wel in een grote stad wonen.
klein stadje of zelfs dorp heb je meer aan
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_25249236
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Overheid kan iets veel eenvoudigers doen, ambtenaren die het huidige beleid uitvoeren halveren, en 20 keer zoveel grond vrijgeven om op te bouwen.
Of de hele boel gewoon vrijgeven, stukkie grond? Bouw lekker een huis.
Moet jij kijken hoe die huizenprijs daalt.
Dan is het alleen de vraag of het niet net zo'n puinhoop als in belgie wordt, en je langs elke weg behalve de snelwegen lintbebouwing krijgt.

En dan zijn ook nog steeds niet de de dure appartementen verklaard.
pi_25249420
Zover ik het bekijk heb ik een goede oplossing gezien tot nou toe:
- Tijd voor een Woningbouw partij op te richten, een partij met 1 punt, huizen bouwen, veel en goed, in de weilanden.
Dit is een oplossing die in de macht van de burgers ligt, denk ik (uiteraard zal die partij meer moeten doen dan alleen politiek bedrijven over huizen) . Ik zoek meer van deze oplossingen. Het is uiteraard niet de bedoeling met onwerkbare oplossingen te komen waar niemand iets aan heeft. Anyone?
  vrijdag 25 februari 2005 @ 13:45:30 #25
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_25249497
De kunstmatige woningschaarste in Nederland kan alleen opgelost worden door drastisch meer bouwgrond uit te geven. Daarnaast moeten gemeenten grotere kavels uitgeven, zodat men eens op een fatsoenlijk stuk grond kan wonen. De gemiddelde koe heeft in NL meer ruimte dan een mens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')