Roep dat maar niet te hard, want voor je het weet... Met de bijtelling van lease-auto's hebben ze dat natuurlijk allang gedaan!quote:Op zondag 3 januari 2010 17:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het zou trouwens helemaal bij deze geflipte politici passen om de hoogte van het huurwaardeforfait afhankelijk te maken van zoiets als EPA certificaat (zeg maar energielabel van een huis).
en dan de aftrek llineair afbouwen in 30 jaar, zodat mensen ook van nature gemotiveerd worden om wat te sparen en weerstandsvermogen op te bouwen.quote:Op zondag 3 januari 2010 17:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Roep dat maar niet te hard, want voor je het weet... Met de bijtelling van lease-auto's hebben ze dat natuurlijk allang gedaan!
Het is een achterlijke belasting natuurlijk, dat HWF, beter wordt de hele woonbelasting en subsidie herzien zodat mensen zelf kunnen kiezen. Want iedere belasting en subsidie is per definitie een beperking van de vrijheid van het individu.
Een maximaal aftrekpercentage van 33%, geen overdrachtsbelasting, huurwaardeforfait of koopsubsidies meer, dat zou al een boel schelen. Loont het zich ook om te verhuizen als je verderop moet gaan werken.
dank voor het constructief meedenkenquote:Op zondag 3 januari 2010 17:10 schreef Fastmatti het volgende:
Wat een belachelijk voorstel.
wat zou jij dan veranderen?quote:Op zondag 3 januari 2010 17:16 schreef Fastmatti het volgende:
De enige optie is een grondige hervorming van het belastingstelsel. Eentje die voor iedereen geldt en niet voor bepaalde groep.
Waarom is dat de enige optie?quote:Op zondag 3 januari 2010 17:18 schreef Fastmatti het volgende:
De enige optie is een vlaktaks. Waarmee dus alle aftrekposten worden afgeschaft.
Verder moet het gemeentes worden verboden om projecten te financieren uit de nieuwbouw. Het is maar bij weinig mensen bekend dat bewoners van nieuwbouwwijken ook de huizen van het tuig in de wijk betalen. Om vervolgens via de belastingen ook nog eens voor de huursubsidie te betalen.
Da's waar, alhoewel ik denk dat tot voor een jaar geleden de projectontiwkkelaars en speculanten een stuk machtiger waren dan de gemeentes.quote:Op zondag 3 januari 2010 17:18 schreef Fastmatti het volgende:
Verder moet het gemeentes worden verboden om projecten te financieren uit de nieuwbouw. Het is maar bij weinig mensen bekend dat bewoners van nieuwbouwwijken ook de huizen van het tuig in de wijk betalen. Om vervolgens via de belastingen ook nog eens voor de huursubsidie te betalen. Dit zorgt ervoor dat overheid er belang bij hebben te weigeren grond ter beschikking te stellen aan de burger.
Het is de enige optie omdat we door de HRA feitelijk al een soort vlaktaks heben. Tenminste als je binnen het juiste vakje valt waar de overheid jou gedacht had. Het is ook de enige mogelijkheid te voorkomen dat de politiek een enorme verschuiving van lasten gaat doorvoeren waardoor bepaalde groepen onevenredig zwaar getroffen worden of zelfs letterlijk failliet gaan.quote:Op zondag 3 januari 2010 17:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarom is dat de enige optie?
Toegegeven, het is erg efficient, en bovendien ban je het instrumentalisme uit, en zet je alle lobby en poldervoorstellen buiten de deur.
Van de andere kant denk ik dat ie geen kans van slagen heeft, als was het maar omdat het Nederlandse idee toch nog steeds is dat hogere inkomens zwaarder belast moeten worden (percentueel, niet nominaal) dan lagere. Kan me niet voorstellen dat het poliltiek verkoopbaar is, een vlaktax. Ook al betaalt iemand die een tweekeer zo hoog inkomen heeft tweekeer zoveel belasting onder vlaktax.
Tenslotte vind ik Nederland niet echt een land die de kloten heeft een zo fundamentele keuze te maken. Eerder in stapjes en beetjes.
Maar waarom is het de enige optie?
Dus praat hij onzin. Niemand die gaat bouwen zonder een leasecontract van minimaal 15 jaar. Als je meerdere panden hebt dan heb je de meeste of te wel verhuurd of te wel verkocht.quote:
Jij kan ook speculant worden je moet alleen een beetje geld en visie hebbenquote:Op zondag 3 januari 2010 17:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Da's waar, alhoewel ik denk dat tot voor een jaar geleden de projectontiwkkelaars en speculanten een stuk machtiger waren dan de gemeentes.
Althans in de omgeving Eindhoven hebben gemeentes niet zoveel te vertellen en is het meerendeel van de grond in bezit van projectontwikkelaars en speculanten. Dan kan de gemeente wel proberen iets te blokkeren, maar ze kan niks forceren.
Er is geen noodzakelijk verband tussen vlaktaks en aftrekposten, of zelfs tussen vlaktaks en belastingvrije voet. Het is maar net hoe zoiets wordt ingericht. In principe zou een vlaktaks de belastingdruk voor ondermodalen verhogen en dus de roep om nieuwe of hogere aftrekposten juist vergroten. Hoe dan ook zie ik geen verband met de hypotheekrenteaftrek.quote:Op zondag 3 januari 2010 17:18 schreef Fastmatti het volgende:
De enige optie is een vlaktaks. Waarmee dus alle aftrekposten worden afgeschaft.
Ha! De begroting van de gemeente waar ik woon wordt voor de helft met grondverkopen gefinancierd. Volslagen gekte.quote:Verder moet het gemeentes worden verboden om projecten te financieren uit de nieuwbouw.
Dus wat jij wilt zeggen is dat er wel mensen zijn die een leasecontract aangaan om vervolgens geen gebruik te maken van die panden? Ze staan immers leeg. En waarom wordt er dan nog steeds bijgebouwd terwijl er al zoveel leeg staan? Je kan wel roepen dat het onzin is, maar niet onderbouwen waarom er nog steeds gebouwd wordt terwijl er zoveel leegstand is. Ik wil best van je aannemen dat wat in die docu te zien was onzin is, maar ik ga niet overstag omdat ik toevallig voetballers zulke betrouwbare mensen vind.quote:Op zondag 3 januari 2010 18:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dus praat hij onzin. Niemand die gaat bouwen zonder een leasecontract van minimaal 15 jaar. Als je meerdere panden hebt dan heb je de meeste of te wel verhuurd of te wel verkocht.
denkfout, want een belastingvrije voet zorgt er niet voor dat werken loont, wel een substantieel bruto verschil tussen werken en op je gat blijven zitten. Als je dan toch gaat de-fiscaliseren....quote:Op zondag 3 januari 2010 22:52 schreef LXIV het volgende:
Een ander voordeel is dat de mogelijkheden tot sjoemelen zeer beperkt zijn. Dus iedereen betaalt gewoon wat hij moet betalen. Je hoeft niet te stressen over allerlei onduidelijke aftrekposten en je ook niet druk te maken over anderen die de regelgeving te ruimhartig toepassen terwijl jij dat niet durft.
Van mij mag het wel, die vlaktax. Wel inclusief een forse belastingvrije voet, want werken moet wel blijven lonen, ook voor de lagere inkomens. Waarmee het eigenlijk geen echte vlaktax meer is, maar goed.
1: Faillietquote:Op zondag 3 januari 2010 22:15 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Dus wat jij wilt zeggen is dat er wel mensen zijn die een leasecontract aangaan om vervolgens geen gebruik te maken van die panden? Ze staan immers leeg. En waarom wordt er dan nog steeds bijgebouwd terwijl er al zoveel leeg staan? Je kan wel roepen dat het onzin is, maar niet onderbouwen waarom er nog steeds gebouwd wordt terwijl er zoveel leegstand is. Ik wil best van je aannemen dat wat in die docu te zien was onzin is, maar ik ga niet overstag omdat ik toevallig voetballers zulke betrouwbare mensen vind.
Je weet niet hoe ruimtelijke ordening werkt in Nederlandquote:Op zondag 3 januari 2010 21:24 schreef dvr het volgende:
[..]
Er is geen noodzakelijk verband tussen vlaktaks en aftrekposten, of zelfs tussen vlaktaks en belastingvrije voet. Het is maar net hoe zoiets wordt ingericht. In principe zou een vlaktaks de belastingdruk voor ondermodalen verhogen en dus de roep om nieuwe of hogere aftrekposten juist vergroten. Hoe dan ook zie ik geen verband met de hypotheekrenteaftrek.
[..]
Ha! De begroting van de gemeente waar ik woon wordt voor de helft met grondverkopen gefinancierd. Volslagen gekte.
Wat nu echt eens verboden moet worden is grondspeculatie. Als iemand een levenlang als boer zijn grond bebouwd heeft en zijn land dan met grote winst aan een gemeente of projectontwikkelaar verkoopt vind ik het prima, maar ik heb een schurftige hekel aan de halve criminelen die met behulp van corrupte ambtenaren miljoenen in hun zak steken, door grond tegen schrale landbouwprijzen in te kopen en die een paar jaar later tegen gouden woningbouwprijzen door te verkopen. Die lui kosten de gemeenschap miljarden, maar de overheid doet er niets aan omdat die zelf baat heeft bij de hoogst mogelijke grondprijzen.
Dat klopt tot enige hoogte, maar zoals gebruikelijk word ik van jouw reactie ook geen ene cent wijzer. Die had je mij en jezelf dus kunnen besparen.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je weet niet hoe ruimtelijke ordening werkt in Nederland
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |