Discriminatie?quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:29 schreef Ammi het volgende:
Vriendin is er afgewezen voor een baan bij een rechtbank omdat ze gaan Fries praat!!!!! Hallo wordt wakker dit is Nederland!
Tjaa, als daar als enige een vacature is.. ze had niet echt een keus ze moet op dit moment alles aannemen wat er is.. echt he jaren leren universiteit dit en dat en dan geen baan...quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:30 schreef MouzurX het volgende:
Wie wil er nou ook in Friesland werken
Ja, anders kan ze daar haar werk niet doen. Logisch toch. Taal is hierbij gewoon relevant.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:29 schreef Ammi het volgende:
Vriendin is er afgewezen voor een baan bij een rechtbank omdat ze gaan Fries praat!!!!! Hallo wordt wakker dit is Nederland!
gaan fries praat he. Je bent zelf een Fries. Provincie verraderquote:Op dinsdag 29 december 2009 16:29 schreef Ammi het volgende:
Van mij mogen ze
Zijn wij teminste van ze af..
Sowieso dat volkslied bij het begin van een wedstrijd van Heerenveen.
Eens. Ik meen het serieus.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:31 schreef Targavision het volgende:
Ja alle mensen uit friesland zijn mongolen.. Zonder uitzonderingen!
Kut friesland laat ze maar lekker bij een eigen land worden. zijn we eindelijk van ze af kijken of ze het dan economisch gezien nog redden. Weinig kans denk ik.
Hahaquote:Op dinsdag 29 december 2009 16:34 schreef wise het volgende:
[..]
gaan fries praat he. Je bent zelf een Fries. Provincie verrader
Goed hé.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ah, het anti-Frieslandtopic van de dag.
De tocht der tochten schaatsen?quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:37 schreef MaGNeT het volgende:
Wil je in Friesland werken, dan moet je eerst inburgeren.
Nee dat snap ik.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:41 schreef neen het volgende:
Dat ze geen Fries praat is een excuus, we willen gewoon niet meer lelijke wijven in Friesland.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nee, dan krijg je Vlaamse frieten of Vlaamse patatekesquote:Op dinsdag 29 december 2009 16:42 schreef Alborz het volgende:
Friesland ruilen voor vlaanderen please, zijn we ook meteen van de patat/friet discussie af.
Het is patat trouwens.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:42 schreef Alborz het volgende:
Friesland ruilen voor vlaanderen please, zijn we ook meteen van de patat/friet discussie af.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:31 schreef Targavision het volgende:
Ja alle mensen uit friesland zijn mongolen.. Zonder uitzonderingen!
Kut friesland laat ze maar lekker een eigen land worden. zijn we eindelijk van ze af kijken of ze het dan economisch gezien nog redden. Weinig kans denk ik.
Zo denk ik erover met Friet en Brabantquote:Op dinsdag 29 december 2009 16:55 schreef Sodeju het volgende:
Dat gejank altijd over FrieslandBedenk eens orginele klachten.
Klein verschilletje dat Turks geen officiële taal is, waar dan ook in Nederland. En dat Nederlands wél een officiële taal is. Overal in Nederland - dus óók in Friesland. Dat die mensen daar nog een eigen taaltje daarnaast hebben dat ook officieel is doet daar niets aan af. Nederlands is ook in Friesland een officiële taal.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:45 schreef GizartFRL het volgende:
Bij de meeste ambtenaar functies is het gewenst Frysk te kunnen verstaan.
Als je maar kunt communiceren toch?
Zo kan een Turksprekend iemand toch ook geen baan vinden bij de A-damse rechtbank,
Nee maar die kan nergens een baan vinden in een Nederlandse Rechtbank. Maar het gaat erom dat ze gewoon in Nederland is geboren Nederlandse nationaliteit ze spreekt gewoon normaal Nederlands neem ik aan. Dan is het gewoon discriminatie dat ze haar weigeren. Friesch of hoe je het schrijft is geen officiële taal dus daar zouden ze haar ook niet voor mogen afwijzen.. Maar natuurlijk we leven in Nederland waar alles zo krom als een banaan is..quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:45 schreef GizartFRL het volgende:
Bij de meeste ambtenaar functies is het gewenst Frysk te kunnen verstaan.
Als je maar kunt communiceren toch?
Zo kan een Turksprekend iemand toch ook geen baan vinden bij de A-damse rechtbank,
Met die aanname ga je al de mist in.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:00 schreef Targavision het volgende:
[..]
Nee maar die kan nergens een baan vinden in een Nederlandse Rechtbank. Maar het gaat erom dat ze gewoon in Nederland is geboren Nederlandse nationaliteit ze spreekt gewoon normaal Nederlands neem ik aan. Dan is het gewoon discriminerend dat haar weigeren. Friesch of hoe je het schrijft is geen officiële taal dus daar zouden ze haar ook niet voor mogen afwijzen.. Maar natuurlijk we leven in Nederland waar alles zo krom als een banaan is..
Daar maak je een fout, want Fries is wel degelijk een officiële taal.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:00 schreef Targavision het volgende:
[..]
Nee maar die kan nergens een baan vinden in een Nederlandse Rechtbank. Maar het gaat erom dat ze gewoon in Nederland is geboren Nederlandse nationaliteit ze spreekt gewoon normaal Nederlands neem ik aan. Dan is het gewoon discriminatie dat ze haar weigeren. Friesch of hoe je het schrijft is geen officiële taal dus daar zouden ze haar ook niet voor mogen afwijzen.. Maar natuurlijk we leven in Nederland waar alles zo krom als een banaan is..
Mij niet gezien, te koud.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:01 schreef Strani het volgende:
Kijken wie er straks weer vooraan staan als de Elfstedentocht (ooit nog) wordt verreden.
Klopt als: # 3 'Officiële taal' als taal waarvan het bestaan of de waarde door de overheid wordt erkend is het een officiële taal. Maar als # 1 'Officiële taal' als juridisch begrip niet. Dus zie ik het nut niet van in om mensen te weigeren voor een functie op deze grond. Overigens worden volgens mij niet alleen friezen mensen berecht in die rechtbank.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Met die aanname ga je al de mist in.
Frysk is in Fryslan namelijk wel een officiele taal.
Wat schattig.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:01 schreef MaGNeT het volgende:
quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Met die aanname ga je al de mist in.
Lees dan ook gewoon even mijn post die het duidelijk uitlegt.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:02 schreef Strani het volgende:
[..]
Daar maak je een fout, want Fries is wel degelijk een officiële taal.
Edit: wat de post hierboven zegt.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:57 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Klein verschilletje dat Turks geen officiële taal is, waar dan ook in Nederland. En dat Nederlands wél een officiële taal is. Overal in Nederland - dus óók in Friesland. Dat die mensen daar nog een eigen taaltje daarnaast hebben dat ook officieel is doet daar niets aan af. Nederlands is ook in Friesland een officiële taal.
Als het criteria is 'als je maar kunt communiceren' zou ze dus moeten worden aangenomen.
Vechten?quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:05 schreef Faceoff het volgende:
het is ook echt leuker om brabanders (of nog beter randstedelingen) af te zeiken. Die zeiken ten minste terug.
Meeste Friezen hebben zoiets van: "Laat maar lullen die <Vul hier je favoriete flame in>."
Mooi gequote maar we hadden het helemaal niet tegen jou.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:06 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
[..]
Lees dan ook gewoon even mijn post die het duidelijk uitlegt.
[..]
Maakt niet uit. Hij bedoeld precies hetzelfde als mij alleen andere uitlegquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:07 schreef Strani het volgende:
[..]
Mooi gequote maar we hadden het helemaal niet tegen jou.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:08 schreef Targavision het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Hij bedoeld precies hetzelfde als mij alleen anderebetere uitleg
Bedrijf? Het gaat om een rechtbank, achterlijke idioot. Een Nederlandse rechtbank die mensen op taalcriteria niet aanneemt terwijl die persoon Nederlands spreekt is verkeerd bezig.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:08 schreef Apotheose het volgende:
BoehoehoeTERECHT dat je vriendin is afgewezen! Als dat de eis van dat bedrijf is dan weet je waar je op solliciteert. Punt.
![]()
opgelost, slotje
Hoewel je geen ongelijk hebt, zie ik niet in waarom je met dergelijke termen moet smijten.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:11 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Bedrijf? Het gaat om een rechtbank, achterlijke idioot. Een Nederlandse rechtbank die mensen op taalcriteria niet aanneemt terwijl die persoon Nederlands spreekt is verkeerd bezig.
Nee.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:12 schreef Strani het volgende:
Overigens moeten we er ook niet weer al te veel aandacht aan besteden. In zoveel landen bestaan regio's waar publieke personen de streektaal moeten spreken. Neem Catalonië, waar men er in principe op staat dat Cruyff zelfs Catalaans spreekt omdat hij het regio-team traint.
Nee, dan valt het met Friesland nog wel mee, of niet.
Ja het was even spannend, zo laat op de middag, maar toch hebben we nog een mongooltje kunnen vinden die er een topic over start.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ah, het anti-Frieslandtopic van de dag.
Ik zat er al bijna op te wachtenquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:13 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Ja het was even spannend, zo laat op de middag, maar toch hebben we nog een mongooltje kunnen vinden die er een topic over start.
Als je de Nederlandse taal óók al niet machtig bent, kun je beter niet reageren.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:08 schreef Targavision het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Hij bedoeld precies hetzelfde als mij ik alleen andere uitleg
Tsja, ik vond de toon die die persoon zelf aansloeg ook niet geheel lief en aardig.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:12 schreef Strani het volgende:
[..]
Hoewel je geen ongelijk hebt, zie ik niet in waarom je met dergelijke termen moet smijten.
Daarom zit ik nog op schoolquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:15 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Als je de Nederlandse taal óók al niet machtig bent, kun je beter niet reageren.
Heb je ook gelijk in..ik negeer dat soort mensen liever.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:16 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Tsja, ik vond de toon die die persoon zelf aansloeg ook niet geheel lief en aardig.
nogmaals, als dat de eis is van de rechtbank (zo beter, taalnazi?quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:11 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Bedrijf? Het gaat om een rechtbank, achterlijke idioot. Een Nederlandse rechtbank die mensen op taalcriteria niet aanneemt terwijl die persoon Nederlands spreekt is verkeerd bezig.
Taalnazi? Je ziet serieus alleen een verschil tussen een bedrijf en een overheidsinstelling als de rechtbank op het gebied van taal? Dan geef ik het op met jou.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:17 schreef Apotheose het volgende:
[..]
nogmaals, als dat de eis is van de rechtbank (zo beter, taalnazi?) dan is dat de eis. Kun je zeiken over Fryslân wat je wil maar daarmee kom je er niet.
![]()
ik pak de popcorn er ff bij hoor. Ik vind dat gebash over It Fryske lân zeer aandoenlijk
heeft niemand een idee? lijkt me nl. wel relevant in dit topic.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:12 schreef DJ-Kool het volgende:
Dit doet me aan een oude rechtszaak denken. En ik dacht dat die uitkomst ten faveure was van de Nederlandse taal. Had ook iets met de rechtbank te maken, wellicht een verdachte die geen Fries sprak of het weigerde te spreken, dat dat de aanleiding was.
Weet het allemaal heel vaag, wellicht weet iemand er iets meer over. Was iig in de afgelopen 10 jaar.
Kan me ook niet voorstellen dat het anders uit zou kunnen pakken. Nederlands is een officiële taal, ook in Friesland. Punt, klaar.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:12 schreef DJ-Kool het volgende:
Dit doet me aan een oude rechtszaak denken. En ik dacht dat die uitkomst ten faveure was van de Nederlandse taal. Had ook iets met de rechtbank te maken, wellicht een verdachte die geen Fries sprak of het weigerde te spreken, dat dat de aanleiding was.
Weet het allemaal heel vaag, wellicht weet iemand er iets meer over. Was iig in de afgelopen 10 jaar.
Mij part kunnen ze net zo goed een nieuwe beginnen over de vriendin van TS.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:21 schreef DJ-Kool het volgende:
[..]
heeft niemand een idee? lijkt me nl. wel relevant in dit topic.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:19 schreef Faceoff het volgende:
Ik leef op de energie die friesland-bashers stoppen in al die topics die er geopend worden!
Frysk.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:19 schreef BriaNL het volgende:
Wat een onzin zeg. Frysik? Flikker op.
Praat even fatsoenlijk Nederlands ofzo :\
Kut provincie.
ga huilenquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:20 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Taalnazi? Je ziet serieus alleen een verschil tussen een bedrijf en een overheidsinstelling als de rechtbank op het gebied van taal? Dan geef ik het op met jou.
Ja, wellicht. Maar dan lijkt het me dus erg interessant om die zaak erbij te halen. Zeker aangezien het me bijstaat dat er werd besloten dat Nederlands ok was. Wat dus ten faveure van dat meisje is.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:22 schreef Targavision het volgende:
[..]
Mij part kunnen ze net zo goed een nieuwe beginnen over de vriendin van TS.
Haha mijn familie komt uit Limbo land, maar ik heb net zo'n haat aan Limburgers als aan Friezen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:24 schreef Kaneel het volgende:
Friezen zeiken tenminste niet terug. Integenstelling tot limbo's
hap hapquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:24 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Ga huilen? Wat?
Jij bent echt te dom voor worden.
sterker nog, Friezen genieten ervanquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:24 schreef Kaneel het volgende:
Friezen zeiken tenminste niet terug. Integenstelling tot limbo's
Ik snap alleen het verband niet tussen een afwijzing voor een baan omdat ze geen Fries spreekt en de opmerking dat Friesland een eigen land denkt te zijn...quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:29 schreef Ammi het volgende:
Van mij mogen ze
Vriendin is er afgewezen voor een baan bij een rechtbank omdat ze geen(speciaal voor wise) Fries praat!!!!! Hallo wordt wakker dit is Nederland!
Inderdaad. Bedankt voor het bevestigen van m'n stelling.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:25 schreef Apotheose het volgende:
[..]
Ow en idd: Nederlands is ook in Friesland een officiele taal. Net als Fries. Feit.
behalve als er de eis is dat je BEIDE officiële talen goed spreekt?quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:27 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Inderdaad. Bedankt voor het bevestigen van m'n stelling.
Een officiële taal is dus vereist om bij een overheidsinstelling te werken. Aangezien de vriendin van TS Nederlands spreekt is er dus geen taalprobleem. Feit.
Onjuist. Ga googelen en dan merk je snel dat er 3 soorten officiële talen zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:25 schreef Apotheose het volgende:
[..]
hap hapOw en idd: Nederlands is ook in Friesland een officiele taal. Net als Fries. Feit.
Ik zou niet weten waarom dat vereist zou moeten zijn. Zoals die Fries hier net zei (weet niet meer wie): als je maar kunt communiceren.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:28 schreef Faceoff het volgende:
[..]
behalve als er de eis is dat je BEIDE officiële talen goed spreekt?
dat dus.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:28 schreef Faceoff het volgende:
[..]
behalve als er de eis is dat je BEIDE officiële talen goed spreekt?
kun jij wel niet snappen, maar TOCH is het zo. En 'als je maar kunt communiceren' is natuurlijk onzin. Waarom heb jij dan Nederlands geleerd op school? En Engels neem ik aan? Kun je ook wel met handen en voeten je punt duidelijk maken. Is ook communicerenquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:30 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom dat vereist zou moeten zijn. Zoals die Fries hier net zei (weet niet meer wie): als je maar kunt communiceren.
Naar mijn weten leren de Friese mensen ook gewoon Nederlands.
quote:Een ander voorbeeld van een overheid die talen in het openbaar bestuur een functie geeft, is de Nederlandse rijksoverheid. In de Algemene wet bestuursrecht staat in 'Afdeling 2.2 Gebruik van de taal in het bestuurlijk verkeer' onder andere:
"Art. 2:6.
-1. Bestuursorganen en onder hun verantwoordelijkheid werkzame personen gebruiken de Nederlandse taal, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald.
-2. In afwijking van het eerste lid kan een andere taal worden gebruikt indien het gebruik daarvan doelmatiger is en de belangen van derden daardoor niet onevenredig worden geschaad.
Art. 2:7.
-1. Een ieder kan de Friese taal gebruiken in het verkeer met bestuursorganen, voor zover deze in de provincie Fryslân zijn gevestigd.
-2. Het eerste lid geldt niet indien het bestuursorgaan heeft verzocht de Nederlandse taal te gebruiken op de grond dat het gebruik van de Friese taal tot een onevenredige belasting van het bestuurlijk verkeer zou leiden.
[...]
Art. 2:12.
-1. Een ieder kan in vergaderingen van in de provincie Fryslân gevestigde vertegenwoordigende organen de Friese taal gebruiken.
-2. Hetgeen in de Friese taal is gezegd, wordt in de Friese taal genotuleerd."
Hiermee krijgen het Nederlands en het Fries bepaalde functies, die voor het Fries aan het territorium van de provincie Friesland zijn verbonden. Wat betreft de taal tijdens vergaderingen van de volksvertegenwoordiging wordt alleen het Fries genoemd, over het Nederlands en andere talen rept de wet niet, waardoor het Nederlands in deze specifieke functie en in de hier besproken gebruiksdefinitie niet officieel genoemd wordt. Het Nederlands is als taal in het officiële verkeer ook niet exclusief. Artikel 2:6 lid 1 en 2 laten ruimte voor het gebruik van andere talen, hetzij indien de wet het gebruik van een andere taal voorschrijft (lid 1), hetzij wanneer de situatie zich daartoe leent (lid 2).
Ik denk het niet hoor. Als je in Friesland wil gaan werken wil je ook wel zo'n cursus doen lijkt me.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:38 schreef Faceoff het volgende:
"...of bent bereid tot het volgen van een cursus Fries verstaan of lezen."
Daar zal het mis gaan bij de meeste niet Friezen met een beetje een weerstand tegen Fries
De meeste Friezen hebben gewoon geen weerwoord. Niet zo gek ook.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:05 schreef Faceoff het volgende:
het is ook echt leuker om brabanders (of nog beter randstedelingen) af te zeiken. Die zeiken ten minste terug.
Meeste Friezen hebben zoiets van: "Laat maar lullen die <Vul hier je favoriete flame in>."
Wat een rare vergelijking.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:41 schreef GizartFRL het volgende:
stel het anders:
Als je reisleider bent in Engeland voor Nederlandse toeristen, welke talen word je dan geacht te spreken?
juist Engels en Nederlands.
Omdat je die talen dagelijks nodig bent.
Zelfde bij sommige banen in FRL.
Dit gaat om een baan bij de Nederlandse overheid. Ik neem aan dat reisleiders in Nederland ook verschillende talen achten te beheersen, maar het is toch van de pot gerukt dat als jij een baan zoekt bij de Overheid je moet aanpassen aan dat kleine kut friesland?quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:41 schreef GizartFRL het volgende:
stel het anders:
Als je reisleider bent in Engeland voor Nederlandse toeristen, welke talen word je dan geacht te spreken?
juist Engels en Nederlands.
Omdat je die talen dagelijks nodig bent.
Zelfde bij sommige banen in FRL.
Nee, de Nederlanders zijn de toeristen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:44 schreef Targavision het volgende:
[..]
Dat is een toeristische baan. Tenzij jij Friezen met toeristen vergelijkt.
Die hele vergelijking van jou slaat nergens op.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:45 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Nee, de Nederlanders zijn de toeristen.
het zit diep hequote:Op dinsdag 29 december 2009 17:44 schreef Targavision het volgende:
[..]
Dit gaat om een baan bij de Nederlandse overheid. Ik neem aan dat reisleiders in Nederland ook verschillende talen achten te beheersen, maar het is toch van de pot gerukt dat als jij een baan zoekt bij de Overheid je moet aanpassen aan dat kleine kut friesland?
Net zo diep als jullie drang om die taal van jullie maar vast te willen houden wat nergens op slaat.quote:
ik geloof toch dat de meeste friezen hier in het nederlands reagerenquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:50 schreef Brainfish het volgende:
[..]
Net zo diep als jullie drang om die taal van jullie maar vast te willen houden wat nergens op slaat.
Doutzen burgen we wel op nieuw in !quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:52 schreef Teteteterek het volgende:
alleen al wegens Doutzen heb ik er al geen hekel aan
Ja veel nuttigers komt er niet uit.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:58 schreef Faceoff het volgende:
dacht je?
[ afbeelding ]
Dacht t niet
You lose Friesland, you lose Doutzen
Zij is JUIST 1 van de weinige Friezen die t Fries in stand wil houden
Hahaha misschien ooit in de toekomst.quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:23 schreef Innisdemon het volgende:
Targavision productions![]()
Maar toch houden we van je hoor. Hoezeer je Friezen ook probeert te beledigen, we blijven in je geloven.
Bron?quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:19 schreef Targavision het volgende:
Genoeg andere mooie meiden! Wat ik eerder zei in Friesland wonen alleen mongolen zonder uitzondering.
Bron? Niet alles is gebaseerd op feitenquote:Op dinsdag 29 december 2009 18:25 schreef Apotheose het volgende:
[..]
Bron?Volgens mij weet je niet eens waar Friesland ligt
Weet je zeker dat het Friezen waren waar je die ervarig mee had, en niet je schoonfamilie?quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:27 schreef Targavision het volgende:
[..]
Bron? Niet alles is gebaseerd op feiten;) mijn bron is mijn eigen ervaringen met Friezen. Volgens mij heb jij dat gewoon fout
Nee Limburg en Friesland.quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:32 schreef Faceoff het volgende:
Dan kun je evengoed een hekel hebben aan alle mensen, overal ter wereld wonen dan mongolen volgens jouw visie
Slaat nergens op natuurlijk. Ze doet veel andere dingen daarnaast nog (goede doelen o.a.). Nee, zij is juist een model die geen domme dingen zegt (in tegenstelling tot een Kim Feenstra bijv.). Ook bij interviews/praatpogramma's redt ze zich prima.quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:13 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Ja veel nuttigers komt er niet uit.
Ze is mooi, maar de inhoud van een schaap.
Maar ze is wel mooi
Ik vind d'r stem gewoon net een schaap.quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:36 schreef SonicVolcano het volgende:
[..]
Slaat nergens op natuurlijk. Ze doet veel andere dingen daarnaast nog (goede doelen o.a.). Nee, zij is juist een model die geen domme dingen zegt (in tegenstelling tot een Kim Feenstra bijv.). Ook bij interviews/praatpogramma's redt ze zich prima.
aha, de provincie met bijna 100 jaar cultuurgeschiedenis.quote:
*Proest* Je bedoeld die provincie die geen eigen geschiedenis heeft, en bevolkt is met lui die uit andere provincies verbannen zijn?quote:
Ja die jaquote:Op dinsdag 29 december 2009 18:38 schreef Faceoff het volgende:
[..]
*Proest* Je bedoeld die provincie die geen eigen geschiedenis heeft, en bevolkt is met lui die uit andere provincies verbannen zijn?
Komt Peter Timofeeffffffff uit Flevoland?quote:
Fuck dat, zie net dat Flevoland in 1985 officieel een provincie is.quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:37 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
aha, de provincie met bijna 100 jaar cultuurgeschiedenis.
14.gif
Het gaat over Friesland toch?quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:40 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Komt Peter Timofeeffffffff uit Flevoland?
Mijn provincie zou dat dan wel met ABN doen i.p.v. dat achterlijke taaltje van jullie. Flevoland worden mensen gewoon geaccepteerd en kunnen gewoon een baan krijgen bij een Rechtbank zonder discriminatie. Overigens verhuis ik over paar maanden uit Flevoland.quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:41 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Fuck dat, zie net dat Flevoland in 1985 officieel een provincie is.
Ik ben ouder dan flevoland.
Jouw provincie moet U tegen mij zeggen.
Oh. Kankerprovincie, hùrrr!quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:44 schreef Faceoff het volgende:
[..]
We zijn intussen opgeschoven naar Flevoland! Die willen weer een eigen zee worden!
Oke oke misschien heb ik wel een beetje harde termen gebruikt. Maar het gaat mij om de mentaliteit.quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:10 schreef Strani het volgende:
Targavision, ik geloof dat je een significant probleem hebt met mensen in het algemeen. Je zegt dat het niks persoonlijks is maar dat is het wel; namelijk jouw eigen persoon, dat is het probleem.
Zoals je ook spreekt. Je 'haat' mensen uit Friesland en Limburg. Herman Finkers zei het goed, laatst: "Daar moet een oorlog overheen." Dan leer je misschien je gevoelens te relativeren. Wees reëel, op z'n hoogst kan je niet zo goed opschieten met mensen. Maar haten? Kom op nou.
ok. die paar friezen waar je die ervaring mee hebt gehad was niet positief. En DUS zijn ALLE friezen gewoon ruk en DUS moet heel Friesland maar weg enzo?? Je kunt beter kapper worden. Kun je de hele dag alles over 1 kam scherenquote:Op dinsdag 29 december 2009 18:27 schreef Targavision het volgende:
[..]
Bron? Niet alles is gebaseerd op feitenmijn bron is mijn eigen ervaringen met Friezen. Volgens mij heb jij dat gewoon fout
quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:37 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
aha, de provincie met bijna 100 jaar cultuurgeschiedenis.
14.gif
ABN in Flevoland, hier die rolmodelies.quote:Op dinsdag 29 december 2009 18:45 schreef Targavision het volgende:
[..]
Mijn provincie zou dat dan wel met ABN doen i.p.v. dat achterlijke taaltje van jullie. Flevoland worden mensen gewoon geaccepteerd en kunnen gewoon een baan krijgen bij een Rechtbank zonder discriminatie. Overigens verhuis ik over paar maanden uit Flevoland.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:30 schreef Leonidas82 het volgende:
Friesland zou moeten fuseren met Groningen en Drenthe onder de onafhankelijke staat: Noord-Nederland . Met al die baten gas hier onder de grond hebben we Den Haag ook niet nodig
En weer een paar chagrijnige Friezen om het lekker aan te wakkerenquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:13 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Ja het was even spannend, zo laat op de middag, maar toch hebben we nog een mongooltje kunnen vinden die er een topic over start.
we spelen het spelletje gewoon ff meequote:Op dinsdag 29 december 2009 22:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En weer een paar chagrijnige Friezen om het lekker aan te wakkerenHeerlijk, hoe jullie happen
Ja daar was jij op uit natuurlijk. Nu snap ik 't. tss, dat ik daar niet eerder op kwam, hoe dom van me.quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En weer een paar chagrijnige Friezen om het lekker aan te wakkerenHeerlijk, hoe jullie happen
Hoezo ik? Ik heb het topic niet geopend, ik geniet gewoon van de oplopende emotiesquote:Op dinsdag 29 december 2009 22:43 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Ja daar was jij op uit natuurlijk. Nu snap ik 't. tss, dat ik daar niet eerder op kwam, hoe dom van me.
*proest*quote:Op dinsdag 29 december 2009 23:06 schreef Dawwa het volgende:
Alsof ze zich ook maar 1 week kunnen redden zonder de hoge heren in Den Haag
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.No Guts, No Glory
quote:Op dinsdag 29 december 2009 23:10 schreef nuget het volgende:
het feit dat je vriendin (muts) geen fries kan praten (laat staan begrijpen, of andersom) is genoeg reden om haar te weigeren...
en ja het is nou eenmaal een taal dat fries (ja dat is het echt... ja nee ja nee... ja het is een taal).
raar maar waar
Prachtig voorbeeld waarom ik die hekel ontwikkeld heb..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[img]http://img262.imageshack.us/img262/6067/tvpsignature.jpg[/img]
Das weer een prachtig voorbeeld van ABN ( op z'n flevo's)quote:Op dinsdag 29 december 2009 23:31 schreef Targavision het volgende:
[..]
Prachtig voorbeeld waarom ik die hekel ontwikkeld heb..
Vertel eens, hoeveel contact heeft een knulletje als jij met Friezen in het dagelijks leven? Dat moet minstens een aantal uren per dag zijn als je haat aan( taalverloedering tot en metquote:Op dinsdag 29 december 2009 23:31 schreef Targavision het volgende:
[..]
Prachtig voorbeeld waarom ik die hekel ontwikkeld heb..
dyn gebrûkersnammequote:Op maandag 3 december 2012 20:23 schreef FryslanBoppe2012 het volgende:
jimme moatte stopje mei bekvechten. Wa hat it hjir it langst folhâlden yn de oorlog?.
Je maakt het dan ook niet zo heel moeilijk met zo een taal en instelling he?quote:Op maandag 3 december 2012 20:23 schreef FryslanBoppe2012 het volgende:
jimme moatte stopje mei bekvechten. Wa hat it hjir it langst folhâlden yn de oorlog?.
Onzin, zowel het Nederlands als het Fries zijn voortgekomen uit west Germaanse talen.quote:Op maandag 3 december 2012 20:52 schreef Amun90 het volgende:
Frysk is het originele Nederlands, terwijl standaard Nederlands van buitenaf (Duitsland) komt.
Idd, google 'Nederlands' even voordat je wat roept. Hoewel sommige mensen het graag geloven, is Nederlands geen Duits dialect.quote:Op maandag 3 december 2012 21:14 schreef Polacco het volgende:
[..]
Onzin, zowel het Nederlands als het Fries zijn voortgekomen uit west Germaanse talen.
Maar het Fries was hier veel eerder, daarom lijkt het ook veel minder op Duits vergeleken met standaard Nederlands.quote:Op maandag 3 december 2012 21:14 schreef Polacco het volgende:
[..]
Onzin, zowel het Nederlands als het Fries zijn voortgekomen uit west Germaanse talen.
Opnieuw onzin, beide talen zijn ongeveer gelijkertijd ontstaan.quote:Op maandag 3 december 2012 21:16 schreef Amun90 het volgende:
[..]
Maar het Fries was hier veel eerder, daarom lijkt het ook veel minder op Duits vergeleken met standaard Nederlands.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:41 schreef Pluis_Konijn het volgende:
De meeste Friezen zijn wel kut ja, maar sommigen zijn een uitzondering; waaronder Alexxxxx :3.
Verder mogen ze dood
ik ookquote:
quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:29 schreef Ammi het volgende:
Vriendin is er afgewezen voor een baan bij een rechtbank omdat ze geen(speciaal voor wise) Fries praat!!!!! Hallo wordt wakker dit is Nederland!
quote:
Dat zei ik dus ook toen ze me afwezen in een tweetalig callcenter omdat ik geen Mandarijn spreek. Het mocht niet baten.quote:Hallo wordt wakker dit is Nederland!
ik nietquote:
Ik ook niet, maar wel in het mooie Fryslân.quote:Op maandag 3 december 2012 22:49 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ik nietMaar wel woon ik in 1 van de overige 10 steden
quote:Op maandag 3 december 2012 23:02 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar wel in het mooie Fryslân.
Nee.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:00 schreef Targavision het volgende:
[..]
Nee maar die kan nergens een baan vinden in een Nederlandse Rechtbank. Maar het gaat erom dat ze gewoon in Nederland is geboren Nederlandse nationaliteit ze spreekt gewoon normaal Nederlands neem ik aan. Dan is het gewoon discriminatie dat ze haar weigeren. Friesch of hoe je het schrijft is geen officiële taal dus daar zouden ze haar ook niet voor mogen afwijzen.. Maar natuurlijk we leven in Nederland waar alles zo krom als een banaan is..
En de tweede taal van Nederland. In tegenstelling tot al die spraakgebreken die ze dialect noemen.quote:Op dinsdag 4 december 2012 00:19 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Nee.
Frysk is wel degelijk een officiële taal en zelfs de officiële voertaal van de provinsje Fryslan.
[ afbeelding ]
Sowieso, hoe wil je een Friestalige client verdedigen als je geen Fries verstaat of spreekt?quote:Op dinsdag 4 december 2012 00:19 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Nee.
Frysk is wel degelijk een officiële taal en zelfs de officiële voertaal van de provinsje Fryslan.
[ afbeelding ]
Das een oude post van mijquote:
simpel. OF de taal leren. OF ergens in een andere provincie een baan als advocaat oid zoeken.quote:Op dinsdag 4 december 2012 08:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Sowieso, hoe wil je een Friestalige client verdedigen als je geen Fries verstaat of spreekt?
Of notuleren als je geen idee hebt wat er gezegd wordt?
Rechtspreken als je de verdachte, z'n advocaat of de aanklager niet verstaat?
Stug? Wat is er stug aan om je eigen moedertaal te spreken en in die taal ook te denken?quote:Er wordt nu eenmaal nog stug Fries gesproken door een percentage van de bevolking.
Deze groep spreekt niet alleen Fries maar denkt in het Fries.
Meer in de zin van "vasthoudend".quote:Op dinsdag 4 december 2012 11:52 schreef Apotheose het volgende:
Stug? Wat is er stug aan om je eigen moedertaal te spreken en in die taal ook te denken?
Prima, dan houden we de aardgasbaten ook zelf.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:25 schreef Neo-Mullen het volgende:
Mooi, als die aardappels hun eigen taaltje willen, dan hoeft er ook geen geld van de Rijksoverheid meer naartoe. Je participeert met Nederland, of je dondert maar op.
Het is niets meer dan 20000 weilanden met wat sloten ertussen met hier en daar een boerderij en een dorp
prima joh, dan halen we het uit rusland.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:25 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Prima, dan houden we de aardgasbaten ook zelf.
Prima, waar jij je maar goed bij voelt.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:27 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
prima joh, dan halen we het uit rusland.
Doen alsof Nederland friesland nodig heeft
Wat een gelul dit. Mensen die jaloers zijn op Friesland omdat zij een extra taal hebben.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:25 schreef Neo-Mullen het volgende:
Mooi, als die aardappels hun eigen taaltje willen, dan hoeft er ook geen geld van de Rijksoverheid meer naartoe. Je participeert met Nederland, of je dondert maar op.
Het is niets meer dan 20000 weilanden met wat sloten ertussen met hier en daar een boerderij en een dorp
patat is aardappelquote:Op dinsdag 29 december 2009 16:43 schreef Ammi het volgende:
[..]
Het is patat trouwens.
Teminste, die dunne dingen van de Mcdonald zijn frieten (officieel ook french frites of zo) De wat dikkere ala snackbar dingen zijn gewoon patat. Die uberdikke dingen zijn vlaamse krotten.
tsja... wij zitten ook niet op de rest te wachten maar ja... Zitten nou eenmaal aan elkaar vast.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:27 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
prima joh, dan halen we het uit rusland.
Doen alsof Nederland friesland nodig heeft
Jij kan niet zonder mij en vice versaquote:Op dinsdag 4 december 2012 19:33 schreef Apotheose het volgende:
[..]
tsja... wij zitten ook niet op de rest te wachten maar ja... Zitten nou eenmaal aan elkaar vast.
okquote:Op dinsdag 4 december 2012 19:35 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Jij kan niet zonder mij en vice versa
Maar je hebt toch ook genoeg banen in Nederland waar de werkgever eist dan de toekomstige werknemer Frans, Duits, Spaans, etc spreekt?quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:00 schreef Targavision het volgende:
[..]
En zo moeilijk is Fries nu ook weer niet, als je een baan écht wil dan leer je het binnen een jaartje.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:39 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Maar je hebt toch ook genoeg banen in Nederland waar de werkgever eist dan de toekomstige werknemer Frans, Duits, Spaans, etc spreekt?
Dit valt volgens mij gewoon onder de functie-eisen vergelijkbaar met het in bezit zijn van een bepaald diploma, certificaten, werkervaring of andere vaardigheden.
Die vraag moet je ons toch echt zelf beantwoorden hoor, want dat weten wij natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En zo moeilijk is Fries nu ook weer niet, als je een baan écht wil dan leer je het binnen een jaartje.
Kijk maar naar de Commissarissen van de Koningin die we gehad hebben in Friesland.
Hoeveel Friezen zaten daar bij? En allemaal leerden ze Fries.
quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:02 schreef TrippleDistilled het volgende:
Kut friesland. Groet Groningen
Moi.quote:
Groningen is ook leuk, leuke mensen vooral.quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:02 schreef TrippleDistilled het volgende:
Kut friesland. Groet Groningen
Waddengas.quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:44 schreef Frank_Drebin het volgende:
Van mij mogen ze. Alleen zullen ze binnen de kortste keren weer met hangende pootjes aankloppen in Den Haag om weer bij Nederland te mogen horen vermoed ik zo.
pwnt friesland pwnt iedereen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:29 schreef Ammi het volgende:
Van mij mogen ze
quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:44 schreef Frank_Drebin het volgende:
Van mij mogen ze. Alleen zullen ze binnen de kortste keren weer met hangende pootjes aankloppen in Den Haag om weer bij Nederland te mogen horen vermoed ik zo.
Ja knul, tuurlijkquote:Op dinsdag 4 december 2012 21:45 schreef The_Avatar het volgende:
[..]Al het rijkdom van de randstad komt uit Friesland en andere noordelijke provincies.
Wat is daarmee? Dat is een gebouw dat gelocaliseerd is in Friesland. Echter, het geld komt uit het hele land en is vast niet opgeslagen in Friesland, dus dat daar toevallig een gebouwtje ligt zegt geen zakquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |