Maakt niet uit. Hij bedoeld precies hetzelfde als mij alleen andere uitlegquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:07 schreef Strani het volgende:
[..]
Mooi gequote maar we hadden het helemaal niet tegen jou.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:08 schreef Targavision het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Hij bedoeld precies hetzelfde als mij alleen anderebetere uitleg
Bedrijf? Het gaat om een rechtbank, achterlijke idioot. Een Nederlandse rechtbank die mensen op taalcriteria niet aanneemt terwijl die persoon Nederlands spreekt is verkeerd bezig.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:08 schreef Apotheose het volgende:
BoehoehoeTERECHT dat je vriendin is afgewezen! Als dat de eis van dat bedrijf is dan weet je waar je op solliciteert. Punt.
![]()
opgelost, slotje
Hoewel je geen ongelijk hebt, zie ik niet in waarom je met dergelijke termen moet smijten.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:11 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Bedrijf? Het gaat om een rechtbank, achterlijke idioot. Een Nederlandse rechtbank die mensen op taalcriteria niet aanneemt terwijl die persoon Nederlands spreekt is verkeerd bezig.
Nee.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:12 schreef Strani het volgende:
Overigens moeten we er ook niet weer al te veel aandacht aan besteden. In zoveel landen bestaan regio's waar publieke personen de streektaal moeten spreken. Neem Catalonië, waar men er in principe op staat dat Cruyff zelfs Catalaans spreekt omdat hij het regio-team traint.
Nee, dan valt het met Friesland nog wel mee, of niet.
Ja het was even spannend, zo laat op de middag, maar toch hebben we nog een mongooltje kunnen vinden die er een topic over start.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ah, het anti-Frieslandtopic van de dag.
Ik zat er al bijna op te wachtenquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:13 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Ja het was even spannend, zo laat op de middag, maar toch hebben we nog een mongooltje kunnen vinden die er een topic over start.
Als je de Nederlandse taal óók al niet machtig bent, kun je beter niet reageren.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:08 schreef Targavision het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Hij bedoeld precies hetzelfde als mij ik alleen andere uitleg
Tsja, ik vond de toon die die persoon zelf aansloeg ook niet geheel lief en aardig.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:12 schreef Strani het volgende:
[..]
Hoewel je geen ongelijk hebt, zie ik niet in waarom je met dergelijke termen moet smijten.
Daarom zit ik nog op schoolquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:15 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Als je de Nederlandse taal óók al niet machtig bent, kun je beter niet reageren.
Heb je ook gelijk in..ik negeer dat soort mensen liever.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:16 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Tsja, ik vond de toon die die persoon zelf aansloeg ook niet geheel lief en aardig.
nogmaals, als dat de eis is van de rechtbank (zo beter, taalnazi?quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:11 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Bedrijf? Het gaat om een rechtbank, achterlijke idioot. Een Nederlandse rechtbank die mensen op taalcriteria niet aanneemt terwijl die persoon Nederlands spreekt is verkeerd bezig.
Taalnazi? Je ziet serieus alleen een verschil tussen een bedrijf en een overheidsinstelling als de rechtbank op het gebied van taal? Dan geef ik het op met jou.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:17 schreef Apotheose het volgende:
[..]
nogmaals, als dat de eis is van de rechtbank (zo beter, taalnazi?) dan is dat de eis. Kun je zeiken over Fryslân wat je wil maar daarmee kom je er niet.
![]()
ik pak de popcorn er ff bij hoor. Ik vind dat gebash over It Fryske lân zeer aandoenlijk
heeft niemand een idee? lijkt me nl. wel relevant in dit topic.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:12 schreef DJ-Kool het volgende:
Dit doet me aan een oude rechtszaak denken. En ik dacht dat die uitkomst ten faveure was van de Nederlandse taal. Had ook iets met de rechtbank te maken, wellicht een verdachte die geen Fries sprak of het weigerde te spreken, dat dat de aanleiding was.
Weet het allemaal heel vaag, wellicht weet iemand er iets meer over. Was iig in de afgelopen 10 jaar.
Kan me ook niet voorstellen dat het anders uit zou kunnen pakken. Nederlands is een officiële taal, ook in Friesland. Punt, klaar.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:12 schreef DJ-Kool het volgende:
Dit doet me aan een oude rechtszaak denken. En ik dacht dat die uitkomst ten faveure was van de Nederlandse taal. Had ook iets met de rechtbank te maken, wellicht een verdachte die geen Fries sprak of het weigerde te spreken, dat dat de aanleiding was.
Weet het allemaal heel vaag, wellicht weet iemand er iets meer over. Was iig in de afgelopen 10 jaar.
Mij part kunnen ze net zo goed een nieuwe beginnen over de vriendin van TS.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:21 schreef DJ-Kool het volgende:
[..]
heeft niemand een idee? lijkt me nl. wel relevant in dit topic.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:19 schreef Faceoff het volgende:
Ik leef op de energie die friesland-bashers stoppen in al die topics die er geopend worden!
Frysk.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:19 schreef BriaNL het volgende:
Wat een onzin zeg. Frysik? Flikker op.
Praat even fatsoenlijk Nederlands ofzo :\
Kut provincie.
ga huilenquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:20 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Taalnazi? Je ziet serieus alleen een verschil tussen een bedrijf en een overheidsinstelling als de rechtbank op het gebied van taal? Dan geef ik het op met jou.
Ja, wellicht. Maar dan lijkt het me dus erg interessant om die zaak erbij te halen. Zeker aangezien het me bijstaat dat er werd besloten dat Nederlands ok was. Wat dus ten faveure van dat meisje is.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:22 schreef Targavision het volgende:
[..]
Mij part kunnen ze net zo goed een nieuwe beginnen over de vriendin van TS.
Haha mijn familie komt uit Limbo land, maar ik heb net zo'n haat aan Limburgers als aan Friezen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:24 schreef Kaneel het volgende:
Friezen zeiken tenminste niet terug. Integenstelling tot limbo's
hap hapquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:24 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Ga huilen? Wat?
Jij bent echt te dom voor worden.
sterker nog, Friezen genieten ervanquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:24 schreef Kaneel het volgende:
Friezen zeiken tenminste niet terug. Integenstelling tot limbo's
Ik snap alleen het verband niet tussen een afwijzing voor een baan omdat ze geen Fries spreekt en de opmerking dat Friesland een eigen land denkt te zijn...quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:29 schreef Ammi het volgende:
Van mij mogen ze
Zijn wij teminste van ze af..
Sowieso dat volkslied bij het begin van een wedstrijd van Heerenveen.
Vriendin is er afgewezen voor een baan bij een rechtbank omdat ze geen(speciaal voor wise) Fries praat!!!!! Hallo wordt wakker dit is Nederland!
Inderdaad. Bedankt voor het bevestigen van m'n stelling.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:25 schreef Apotheose het volgende:
[..]
Ow en idd: Nederlands is ook in Friesland een officiele taal. Net als Fries. Feit.
behalve als er de eis is dat je BEIDE officiële talen goed spreekt?quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:27 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Inderdaad. Bedankt voor het bevestigen van m'n stelling.
Een officiële taal is dus vereist om bij een overheidsinstelling te werken. Aangezien de vriendin van TS Nederlands spreekt is er dus geen taalprobleem. Feit.
Onjuist. Ga googelen en dan merk je snel dat er 3 soorten officiële talen zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:25 schreef Apotheose het volgende:
[..]
hap hapOw en idd: Nederlands is ook in Friesland een officiele taal. Net als Fries. Feit.
Ik zou niet weten waarom dat vereist zou moeten zijn. Zoals die Fries hier net zei (weet niet meer wie): als je maar kunt communiceren.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:28 schreef Faceoff het volgende:
[..]
behalve als er de eis is dat je BEIDE officiële talen goed spreekt?
dat dus.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:28 schreef Faceoff het volgende:
[..]
behalve als er de eis is dat je BEIDE officiële talen goed spreekt?
kun jij wel niet snappen, maar TOCH is het zo. En 'als je maar kunt communiceren' is natuurlijk onzin. Waarom heb jij dan Nederlands geleerd op school? En Engels neem ik aan? Kun je ook wel met handen en voeten je punt duidelijk maken. Is ook communicerenquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:30 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom dat vereist zou moeten zijn. Zoals die Fries hier net zei (weet niet meer wie): als je maar kunt communiceren.
Naar mijn weten leren de Friese mensen ook gewoon Nederlands.
quote:Een ander voorbeeld van een overheid die talen in het openbaar bestuur een functie geeft, is de Nederlandse rijksoverheid. In de Algemene wet bestuursrecht staat in 'Afdeling 2.2 Gebruik van de taal in het bestuurlijk verkeer' onder andere:
"Art. 2:6.
-1. Bestuursorganen en onder hun verantwoordelijkheid werkzame personen gebruiken de Nederlandse taal, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald.
-2. In afwijking van het eerste lid kan een andere taal worden gebruikt indien het gebruik daarvan doelmatiger is en de belangen van derden daardoor niet onevenredig worden geschaad.
Art. 2:7.
-1. Een ieder kan de Friese taal gebruiken in het verkeer met bestuursorganen, voor zover deze in de provincie Fryslân zijn gevestigd.
-2. Het eerste lid geldt niet indien het bestuursorgaan heeft verzocht de Nederlandse taal te gebruiken op de grond dat het gebruik van de Friese taal tot een onevenredige belasting van het bestuurlijk verkeer zou leiden.
[...]
Art. 2:12.
-1. Een ieder kan in vergaderingen van in de provincie Fryslân gevestigde vertegenwoordigende organen de Friese taal gebruiken.
-2. Hetgeen in de Friese taal is gezegd, wordt in de Friese taal genotuleerd."
Hiermee krijgen het Nederlands en het Fries bepaalde functies, die voor het Fries aan het territorium van de provincie Friesland zijn verbonden. Wat betreft de taal tijdens vergaderingen van de volksvertegenwoordiging wordt alleen het Fries genoemd, over het Nederlands en andere talen rept de wet niet, waardoor het Nederlands in deze specifieke functie en in de hier besproken gebruiksdefinitie niet officieel genoemd wordt. Het Nederlands is als taal in het officiële verkeer ook niet exclusief. Artikel 2:6 lid 1 en 2 laten ruimte voor het gebruik van andere talen, hetzij indien de wet het gebruik van een andere taal voorschrijft (lid 1), hetzij wanneer de situatie zich daartoe leent (lid 2).
Ik denk het niet hoor. Als je in Friesland wil gaan werken wil je ook wel zo'n cursus doen lijkt me.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:38 schreef Faceoff het volgende:
"...of bent bereid tot het volgen van een cursus Fries verstaan of lezen."
Daar zal het mis gaan bij de meeste niet Friezen met een beetje een weerstand tegen Fries
De meeste Friezen hebben gewoon geen weerwoord. Niet zo gek ook.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:05 schreef Faceoff het volgende:
het is ook echt leuker om brabanders (of nog beter randstedelingen) af te zeiken. Die zeiken ten minste terug.
Meeste Friezen hebben zoiets van: "Laat maar lullen die <Vul hier je favoriete flame in>."
Wat een rare vergelijking.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:41 schreef GizartFRL het volgende:
stel het anders:
Als je reisleider bent in Engeland voor Nederlandse toeristen, welke talen word je dan geacht te spreken?
juist Engels en Nederlands.
Omdat je die talen dagelijks nodig bent.
Zelfde bij sommige banen in FRL.
Dit gaat om een baan bij de Nederlandse overheid. Ik neem aan dat reisleiders in Nederland ook verschillende talen achten te beheersen, maar het is toch van de pot gerukt dat als jij een baan zoekt bij de Overheid je moet aanpassen aan dat kleine kut friesland?quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:41 schreef GizartFRL het volgende:
stel het anders:
Als je reisleider bent in Engeland voor Nederlandse toeristen, welke talen word je dan geacht te spreken?
juist Engels en Nederlands.
Omdat je die talen dagelijks nodig bent.
Zelfde bij sommige banen in FRL.
Nee, de Nederlanders zijn de toeristen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:44 schreef Targavision het volgende:
[..]
Dat is een toeristische baan. Tenzij jij Friezen met toeristen vergelijkt.
Die hele vergelijking van jou slaat nergens op.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:45 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Nee, de Nederlanders zijn de toeristen.
het zit diep hequote:Op dinsdag 29 december 2009 17:44 schreef Targavision het volgende:
[..]
Dit gaat om een baan bij de Nederlandse overheid. Ik neem aan dat reisleiders in Nederland ook verschillende talen achten te beheersen, maar het is toch van de pot gerukt dat als jij een baan zoekt bij de Overheid je moet aanpassen aan dat kleine kut friesland?
Net zo diep als jullie drang om die taal van jullie maar vast te willen houden wat nergens op slaat.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |