Saint Remy is ook een stoofperen ras, waar woon je?quote:Op zaterdag 12 december 2009 17:02 schreef AKnynke het volgende:
Zeg piet,
Ik woon niet in Nederland, en kan niet aan Gieser Wildeman peren komen. Nu wil ik aankomende vrijdag toch wel stoofpeertjes maken. Kun je elk (hard) perenras stoven, of zijn er maar bepaalde soorten okay daarvoor? Weet je hier iets over?
Waarom bestel je het niet op internet?quote:Op zaterdag 12 december 2009 16:57 schreef Erasmo het volgende:
Waar kan ik in Nederland/over de grens met Duitsland échte kaneel halen?
Ze moeten echt keihard zijn. Ik denk dat de test is: als ze rauw oneetbaar vies zijn, dan zijn ze geschikt.quote:Op zaterdag 12 december 2009 17:02 schreef AKnynke het volgende:
Kun je elk (hard) perenras stoven, of zijn er maar bepaalde soorten okay daarvoor?
Zweden.quote:Op zaterdag 12 december 2009 17:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Saint Remy is ook een stoofperen ras, waar woon je?
Hmz mijn Duits is niet zo goed, maar is dat geen cassia?quote:Op zaterdag 12 december 2009 17:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom bestel je het niet op internet?
http://cgi.ebay.de/Zimt-S(...)?hash=item35a36aefe8
maar wat is nu precies je vraag, hoe je die bakjes maakt? De ragout?quote:Op zondag 13 december 2009 09:20 schreef Susanne81 het volgende:
Ik heb nog wel wat hulp nodigTweede kerstdag moeten mijn vriend en ik het voorgerecht maken voor het eten bij mijn schoonouders. Ik wil van brood een soort bakje maken en daar een lekkere vulling in, wat kaas erover en in de oven. Nou ben ik zelf vegatarier dus heb niet echt inspiratie voor de 'vlees-bakjes'. Dus als iemand nog tips heeft, graag! Ook qua vega bakjes heb ik nog geen definitief besluit genomen dus tips daarvoor zijn ook welkom
Sorry, was idd niet echt duidelijkquote:Op zondag 13 december 2009 09:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
maar wat is nu precies je vraag, hoe je die bakjes maakt? De ragout?
ragout is natuurlijk veel lekkerder, en als je hem met paddestoelen maak, nog vegetarisch ook.quote:Op zondag 13 december 2009 12:33 schreef Susanne81 het volgende:
[..]
Sorry, was idd niet echt duidelijk
De bakjes lukt wel, het gaat om de vulling. Het hoeft geen ragout te zijn, dacht zelf aan iets met gehakt. Maar wat doe ik er dan nog bij? Alleen gehakt lijkt me een beetje saai
nee, maar voorlopig neem ik nog lekker genoegen met bouillonblokjes, wat me gewoon teveel tijd scheeltquote:Op maandag 14 december 2009 08:18 schreef Erasmo het volgende:
Boullion maken is echt geen hogere wetenschap hoor
Ondertussen deze gehaald:quote:Op zaterdag 12 december 2009 17:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom bestel je het niet op internet?
http://cgi.ebay.de/Zimt-S(...)?hash=item35a36aefe8
Je koopt een tong,goed afspoel en die kook je, in water met zout, laurierblad, foelie, peperkorrels, ui,, knoflookteen of 3, thijm, er moet zoveel water in de pan staan dat de tong net onderstaat. Je kookt hem 3 uur ongeveer, en dan laat je hem even wat afkoelen op een snijplank, Je maakt hem schoon, ontvellen, resten vet en been er uit snijden aan de keelkant.quote:Op maandag 14 december 2009 14:04 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Piet, voor het eerst sinds jaren heeft mijn moeder geen tijd om ossetong te maken met Kerst. Ze is namelijk op vakantie tot 2 dagen voor kerst.
Als verrassing wil ik het daarom dit jaar voor haar maken.
Hoe doe ik dat?
Okay, een veilig recept, want het maken van karamel kan nogal spetteren en hete karamelspetters lelijke brandwonden veroorzaken.quote:Op maandag 14 december 2009 20:27 schreef DarkElf het volgende:
ik heb een vraagje, hoe maak je een echte goeie en vooral lekkere caramelsaus?
(voor bij mijn witte chocoladepanacotta)
Er staan zoveel recepten op internet dat ik daar niet uit kan kiezen hoorik wil gewoon een recept waarvan het werkt dus als iemand tips heeft?
daar stopte ik met lezen. Jaar of 13 geleden bij een slager in Frankrijk zag ik o.a. katten liggen en grote hele tongen. Ik werd al onpasselijk van het bekijken van die tongen, en zie het nu nog voor mequote:
Ik bedoel gewoon een kroes waar je melk uit drinkt en een kopje als in theekopjequote:Op maandag 14 december 2009 20:42 schreef DarkElf het volgende:
ik ga het zondag proberen, tnx. (een beker en een kopje, luistert dat nauw ? ik heb wel een maatbeker met cupeenheden erop heb ik daar iets aan?)
Het schrijven daarentegenquote:Op maandag 14 december 2009 08:18 schreef Erasmo het volgende:
Boullion maken is echt geen hogere wetenschap hoor
En ze zijn zo lekker! Met je ogen dicht eten?quote:Op maandag 14 december 2009 20:40 schreef FutureFairytale het volgende:
Ik werd al onpasselijk van het bekijken van die tongen, en zie het nu nog voor me
dat waren geen katten maar konijnen.quote:Op maandag 14 december 2009 20:40 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
daar stopte ik met lezen. Jaar of 13 geleden bij een slager in Frankrijk zag ik o.a. katten liggen en grote hele tongen. Ik werd al onpasselijk van het bekijken van die tongen, en zie het nu nog voor me
ik dacht eerst ook konijnen maar leek echt meer op kattenquote:Op maandag 14 december 2009 20:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dat waren geen katten maar konijnen.
Maar je mist echt wat aan tong, dat is erg lekker
ah okquote:Op maandag 14 december 2009 20:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik bedoel gewoon een kroes waar je melk uit drinkt en een kopje als in theekopje
Ze zien er uit als varkenshaas, maar dan kleiner.quote:Op maandag 14 december 2009 20:44 schreef Sunnythesun het volgende:
Piet, ik heb ook nog wel wat raad nodig (wellicht). Ik wil volgende week voor het eerst hazenrugfilet klaar gaan maken. Een simpel recept, gewoon even aanbraden zodat hij mooi rosé is, op zich niet iets waar ik tegenop zie of zo. Ik vermoed dat het lijkt op varkenshaas klaar maken (zelfde vorm bijvoorbeeld). Maar ik heb nog nooit haas gekocht of klaar gemaakt dus ben toch wat onzeker.
Zijn er dingen bij het kopen en/of bereiden waar ik op moet letten? Heb je tips om te bepalen of ze niet op doorslaan staan? Neem aan dat het anders werkt als bij entrecote of biefstuk gezien de vorm.. Andere tips?
Reden waarom men vaak de kop er aan laat, dan zie je dat het een konijn is aan de konijnentanden, ipv de lange hoektanden van katten.quote:Op maandag 14 december 2009 20:47 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
ik dacht eerst ook konijnen maar leek echt meer op katten![]()
kun je tong vergelijken met een ander stuk (rund)vlees?
ik zou het misschien willen proberen als ik niet weer zo'n hele lap zie
Nee ik bedoel dat ze te gaar worden.. Maar 2 a 3 minuten moet lukken! Lekker snel. Ik ga het er gewoon op wagenquote:Op maandag 14 december 2009 20:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ze zien er uit als varkenshaas, maar dan kleiner.
Gewoon wildkruiden er op en braden als een biefstuk. 2 a 3 minuten op een niet te heet vuur is meer dan genoeg. En hoe bedoel je doorslaan? Dat ze te rijp zijn? Dat risico is eerder gering, haas is eerder te vers, het kan wel een maandje rijpen hebben.
Goed op kamertemperatuur laten komen, minstens een uur voor het bakken uit de koeling nemen, mag wel 2. En eerder te kort braden dan te lang, haas is heel zacht, dat hoeft niet lang.quote:Op maandag 14 december 2009 20:52 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Nee ik bedoel dat ze te gaar worden.. Maar 2 a 3 minuten moet lukken! Lekker snel. Ik ga het er gewoon op wagen
Klein cocktailtje (eerder een amuse), 25 gram per persoon, een redelijke 50 gram pp, en een grote een ons gepelde garnalen.quote:Op maandag 14 december 2009 20:51 schreef motorbloempje het volgende:
nog even 1 vraagje, en ik durf het niet te vragen als Scheveninger
In mijn voorgerecht maak ik een 'mini-garnalen-cocktail' als een van een vistrio.
Nu wil ik zelf garnalen gaan pellen (ja, dat kan ik, als ScheveningseKilo's gepeld in mijn leven..) maar nu heb ik dus geen idee hoeveel gram ongepelde garnalen ik moet halen om voor 8 man/vrouw een minicocktailtje in elkaar te flansen.. ben alleen maar grote albert heijn tassen en vismanden vol gewend
Bij gebrek aan ongepelde in het binnenland haal ik regelmatig gepelde, eet je met wat mayo, of doe je in flinke hoeveelheden door bechamel en dan over de pasta.quote:Op maandag 14 december 2009 21:03 schreef motorbloempje het volgende:
NoordzeegarnalenDe roze vind ik echt niet zo lekker, smaken zo waterig.... maar ik ben qua vis en garnalen en zulks wel echt verwend vroeger...
en het is idd een beetje amuseformaat (nét iets meer dan 1 hapje, dat wel). 30 gram per persoon dan ongeveer rekenen, wellicht 40 (wat 'over' is komt wel optijdens het voorbereiden
) dus dan een 400 gram heb ik wel (ruim) genoeg
![]()
thanks! Ik verheug me er nu al op.. ik zou 't meer moeten etenvind 't zó lekker!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |