Betalen is schuld bekennen en dat heeft meer consekwenties dan alleen wat centen. Daar gaat het NL dus om, begrijpelijkerwijs. Lijkt me niet dat Nederlandse weduwen veel kans maken om Indonesische nationalisten aan te klagen voor moorden op Nederlandse krijgsgevangenen bovendien direct na de capitulatie van Japan, dus wat dat betreft valt er nog wel meer te vereffenen.quote:Op maandag 14 december 2009 05:53 schreef kitao het volgende:
er zijn altijd 2 kanten , maar nl is beter af als het meteen gaat dokken voor de moord op honderden dorpelingen , geloof me.
Ik werk hier en betaal tevens belasting, waardoor ik zelfs 100 USD per maand betaal (wettelijk geregeld) om Indonesiers op te leiden. Verplichting vanuit de Indonesische overheid, maar ik kan me daar prima in vinden. Hiermee draag ik als een van de weinigen (slechts 4% van de Indonesiers en in Indonesie verblijvende mensen betalen belasting) een steentje bij aan dit land. Kan me dus totaal niet vinden in je beledigende opmerkingen over creperende mensen en dergelijke. Snap ook niet wat je hiermee wil bereiken, behalve steeds je ongelijk halen door opmerkingen te plaatsen waarvan je kennelijk geen drol af weet.quote:Op maandag 14 december 2009 05:59 schreef kitao het volgende:
ach ,meneer doet werk wat niet iedereen kan.
en dat geeft jou en andere soortgenoten maar het recht om de rest vd bevolking te laten creperen ?
zoek het lekker uit met je plunderingen van dat land , jullie beurt komt nog wel met je schijnheilige zelfrechtvaardiging.quote:Op maandag 14 december 2009 06:13 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ik werk hier en betaal tevens belasting, waardoor ik zelfs 100 USD per maand betaal (wettelijk geregeld) om Indonesiers op te leiden. Verplichting vanuit de Indonesische overheid, maar ik kan me daar prima in vinden. Hiermee draag ik als een van de weinigen (slechts 4% van de Indonesiers en in Indonesie verblijvende mensen betalen belasting) een steentje bij aan dit land. Kan me dus totaal niet vinden in je beledigende opmerkingen over creperende mensen en dergelijke. Snap ook niet wat je hiermee wil bereiken, behalve steeds je ongelijk halen door opmerkingen te plaatsen waarvan je kennelijk geen drol af weet.
linkje?quote:Op maandag 14 december 2009 07:00 schreef kitao het volgende:
jij zit zeker op dat mislukte indo-booreiland dat nu al maanden in de fik staat en gigantisch loopt te lekken voor de aussiekust en al het martitieme leven loopt te vergiftigen ?
Er is niks kinderachtigs aan. Alleen het westen probeert zijn schuldgevoel van zich af te praten door excus te maken. Nederland heeft toegegeven dat het niet juist gehandeld heeft in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Het is tijd dat Indonesië iets soortgelijks doet in de richting van de Nederlanders en Indos die in de naslaap van de Tweede Wereldoorlog daar in de problemen zijn geraakt uit naam van Indonesië. Indonesië (lees: de Javaanse regering) mag daana ook nog excuus maken aan alle inwoners van de voormalige deelrepublieken die door Java zijn geannexeerd uit naam van het Groot Indonesische gedachtengoed. En daarna is de kous af, qua excuses. Als jij de noodzaak voelt om excuus te gaan maken daar, leef je lekker uit, maar heb niet de illusie dat je namens het hele land kunt spreken.quote:Op maandag 14 december 2009 01:40 schreef Reuzelbek het volgende:
[..]
Dit zijn erg kinderachtige argumenten, ik hoop dat je dat zelf ook wel inziet.
Westerling ? Die was toch de grootste Nederlandse massamoordenaar uit die periode ?quote:Op maandag 14 december 2009 05:49 schreef indahnesia.com het volgende:
]Het was oorlog en dan gebeuren er altijd dingen die niet gewenst zijn, niet mogen of zelfs strafbaar zijn. Echter Zou ik je willen aanraden 'Westerling, de Eenling' eens te lezen. Dan kom je meer te weten over hoe bijvoorbeeld een moordend persoon als Tan Malaka mogelijk verklaard wordt als Indonesische held.
Die excuses zijn reeds min of meer gedaanquote:Op maandag 14 december 2009 09:58 schreef RonaldV het volgende:
Excuses daarvoor aanbieden is onzinnig.
100.000 doden? Dat lijkt een flink aantal, maar kijk eens naar de G30S/PKI en die massamoord die daar is gepleegd. Tot 1 miljoen mensen werden toen op Pol Pot-achtige wijze afgeslacht door de eigen bevolking. Leuk en aardig, maar 'oorlogshandelingen' (niet voor niets tussen haakjes) en een dergelijke slachtpartij zijn toch heel wat anders.quote:Op maandag 14 december 2009 10:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij hebt dus zeker Nederlands bloed want die zijn zo ****** als de neten.
Vul maar een eigenschap in, in negatieve context.
Zit je niet een bietje te lang daar ? Wordt het niet tijd om naar huis te gaan ?
[..]
Westerling ? Die was toch de grootste Nederlandse massamoordenaar uit die periode ?
Meer dan 3000 mensen afgeknald in Celebes ?
De Nederlandse politiek heeft dat altijd in de doofpot gestopt en nog steeds... want schuld erkennen als staat dat lokt misschien schadeclaims uit die in de miljarden kunnen lopen...
[..]
Die excuses zijn reeds min of meer gedaan
Nederland had allang moeten vertrekken ... ver voor de oorlog.En men had dat kunnen weten, maar men wílde dat niet weten.
Door Nederlands arrogantie en hebzucht zijn er 100.000 mensen of meer omgekomen in 45-50.
Maar massamoorden zoals in Rawagede en in Celebes (en wie weet hoeveel incidenten nog meer) zijn nooit goed te praten..
jaja.. 1 miljoen doden is 10x erger, maar dat ontslaat Nederland niet van zijn schuld aan de bloedige onafhankelijkheidsstrijd.quote:Op maandag 14 december 2009 11:10 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
100.000 doden? Dat lijkt een flink aantal, maar kijk eens naar de G30S/PKI en die massamoord die daar is gepleegd. Tot 1 miljoen mensen werden toen op Pol Pot-achtige wijze afgeslacht door de eigen bevolking. Leuk en aardig, maar 'oorlogshandelingen' (niet voor niets tussen haakjes) en een dergelijke slachtpartij zijn toch heel wat anders.
Massamoord wordt overal ter wereld veroordeeld , links én rechts...... gelukkig niet alleen door een paar hippies (leven ze nog ?)quote:Op maandag 14 december 2009 11:21 schreef Spatzmann het volgende:
Links hippie geneuzel. Het waren goede terechte acties. Mensenrechten zijn overrated in de derde wereld.
en die bloederigheid kwam gelukkig geheel van 1 kant.quote:Op maandag 14 december 2009 11:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
jaja.. 1 miljoen doden is 10x erger, maar dat ontslaat Nederland niet van zijn schuld aan de bloedige onafhankelijkheidsstrijd.
van 1 kant? hoe kom je daarbij?quote:Op maandag 14 december 2009 12:06 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
en die bloederigheid kwam gelukkig geheel van 1 kant.
ik heb dit land al 30 jaar opgebouwd halve gare en je gaat weer niet inhoudelijk op de post in.quote:Op maandag 14 december 2009 07:57 schreef indahnesia.com het volgende:
Schaamtelijk om te zien dat jij de toekomst van Nederland vertegenwoordigd, met nul kennis van wat dan ook.
jammer dat je zo reageert , je vraagt een link omdat je de ballen er niet van weet waar ik het over had, ik zoek me er rot naar , plaats m voor je en dan stank voor dank.quote:Op maandag 14 december 2009 07:57 schreef indahnesia.com het volgende:
Schaamtelijk om te zien dat jij de toekomst van Nederland vertegenwoordigd, met nul kennis van wat dan ook.
Die hippies aan de andere kant van de Atlantische Ocean alsmede de rest van de veiligheidsraad dachten daar anders over.quote:Op maandag 14 december 2009 11:21 schreef Spatzmann het volgende:
Links hippie geneuzel. Het waren goede terechte acties. Mensenrechten zijn overrated in de derde wereld.
ach ik had een nachtelijke discussie met iemand aan de andere kant vd wereld in indonesie over een indonesisch booreiland , is dat nu zo erg.quote:Op maandag 14 december 2009 16:51 schreef sp3c het volgende:
het was sowieso jammer dat je uberhaupt over dat ding begon want het heeft geen fluit met het topic te maken
meer dan een wel heel slappe persoonlijke aanval kan ik er niet van maken
Alsof het de VS om het welzijn van de Indonesische bevolking te doen was, die probeerden alleen maar de invloed van de Sovjets in te dammen.quote:Op maandag 14 december 2009 16:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die hippies aan de andere kant van de Atlantische Ocean alsmede de rest van de veiligheidsraad dachten daar anders over.
Dan is het toch wel heel vreemd dat Soekarno als nationalist aan de macht kon komen. HIj heulde zelfs met de communisten en mbt NL-Nieuw Guinea zou er zelfs sprake zijn geweest van een Soviet betrokkenheid.quote:Op maandag 14 december 2009 17:33 schreef Nobu het volgende:
[..]
Alsof het de VS om het welzijn van de Indonesische bevolking te doen was, die probeerden alleen maar de invloed van de Sovjets in te dammen.
ik ook niet van dit , totaal niet relevant , gaat absoluut nergens over.....quote:Op maandag 14 december 2009 16:51 schreef sp3c het volgende:
het was sowieso jammer dat je uberhaupt over dat ding begon want het heeft geen fluit met het topic te maken
meer dan een wel heel slappe persoonlijke aanval kan ik er niet van maken
quote:
Hier heb je een mogelijke verklaring voor die machtwisseling , sorry afgespeeld in een youtubie geplaatst op een chomsky rede.quote:Op maandag 14 december 2009 17:46 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dan is het toch wel heel vreemd dat Soekarno als nationalist aan de macht kon komen. HIj heulde zelfs met de communisten en mbt NL-Nieuw Guinea zou er zelfs sprake zijn geweest van een Soviet betrokkenheid.
Het was de VS enkel te doen om hun machtsgebied in de Pacific uit te breiden op straffe van VN sancties en intrekking Marshall-hulp aan NL.
De VS en ook GB hebben vuil spel gespeeld.
Dit gaat over voormalig NL-Indië, niet over Vietman.quote:Op maandag 14 december 2009 18:08 schreef kitao het volgende:
[..]
Hier heb je een mogelijke verklaring voor die machtwisseling , sorry afgespeeld in een youtubie geplaatst op een chomsky rede.
En verontschuldigingen voor de harde beelden maar met rennende verbrande kinderen ben ik in dit topic toch niet als eerste begonnen.
mwoch het is nogal een zwaktebodquote:Op maandag 14 december 2009 17:05 schreef kitao het volgende:
[..]
ach ik had een nachtelijke discussie met iemand aan de andere kant vd wereld in indonesie over een indonesisch booreiland , is dat nu zo erg.
en sorry voor die "halve" woorden , ik meen het niet zo serieus , ik geloof dat mijn medespeler dat ook wel zo opvat , hoop ik.
weet ik veelquote:( tussen haakjes , is dat gat in de aardbodem nu al gedicht ? )
dat is een reactie op jouw booreilandbullshyte!!!quote:Op maandag 14 december 2009 17:51 schreef kitao het volgende:
[..]
ik ook niet van dit , totaal niet relevant , gaat absoluut nergens over.....
[..]
je hebt het niet bekeken , gaat wel degelijk over soekarno en indo.quote:Op maandag 14 december 2009 18:10 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dit gaat over voormalig NL-Indië, niet over Vietman.
denk je dat ie dat niet zelf zou kunnen aangeven ...quote:Op maandag 14 december 2009 18:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
mwoch het is nogal een zwaktebod
of je dat heel erg vind moet je zelf maar beoordelen maar ik geloof niet dat je medespeler ervan gediend is en zijn of haar reacties zijn daar dan ook naar
[..]
weet ik veel
[..]
dat is een reactie op jouw booreilandbullshyte!!!
en waarom reageer je twee keer op dezelfde post
Zaten we ook al in India joh?quote:Op woensdag 9 december 2009 08:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Lees je even in over de periode van een paar honderd jaar daarvoor en de dingen die 'wij' daar uitgehaald hebben. Voeg daarbij de geur van vrijheid die de Indiërs roken tijdens de Japanse overheersing
Toevallig wel, ja. Coromandel kust en zo. Maar voordat je denkt slim te zijn: Mensen in Nederlands Indië heten ook Indiërs.quote:
Voordat jij denkt slim te zijn, men had de Nederlanders (blandas), en de Eur-Indiërs. Daarnaast de gewone Indiërs uiteraard.quote:Op maandag 14 december 2009 18:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Toevallig wel, ja. Coromandel kust en zo. Maar voordat je denkt slim te zijn: Mensen in Nederlands Indië heten ook Indiërs.
Er is niet veel verschil tussenquote:Op maandag 14 december 2009 18:10 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dit gaat over voormalig NL-Indië, niet over Vietman.
Ohh nee? Leg mij dat dan eens uit aub.quote:
Het TNI bestond niet uit ex-KNIL militairen maar in het begin vooral aan aan Sukarno loyale pemuda groeperingen. Dat was dan ook de hoofdreden dat veel Molukkers en Minahassers niet in het TNI over wilde gaan. In vergelijk met de pemuda's was er wel een soort discipline bij het TNI, maar dat kon niet tippen aan dat van het KNIL.quote:Op maandag 14 december 2009 17:50 schreef ErwinRommel het volgende:
Detail wat ik u niet wilde onthouden na een gesprek met mijn oma die alles van zeer dichtbij heeft meegemaakt:
De TNI (Tentara Nasional Indonesia) hebben de Nederlanders zelfs de hulpende hand gegeven nadat zij door oa "pemuda's" en "peloppers" werden nagejaagd met als doel hen te doden.
De TNI soldaten bestonden ook voornamelijk uit ex-KNIL soldaten en waren georganiseerd en gedisciplineerd.
Het is allebei een inval in een aziatisch landquote:Op maandag 14 december 2009 18:38 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ohh nee? Leg mij dat dan eens uit aub.
"er is niet veel verschi tussen"![]()
Amehoela!!!!
Waar jij deze wijsheid vandaan haalt weet ik niet, maar het is regelrechte onzin.quote:Op maandag 14 december 2009 18:49 schreef EricT het volgende:
[..]
Het TNI bestond niet uit ex-KNIL militairen maar in het begin vooral aan aan Sukarno loyale pemuda groeperingen. Dat was dan ook de hoofdreden dat veel Molukkers en Minahassers niet in het TNI over wilde gaan. In vergelijk met de pemuda's was er wel een soort discipline bij het TNI, maar dat kon niet tippen aan dat van het KNIL.
Wat een lulkoek eerste klassequote:Op maandag 14 december 2009 18:53 schreef Deprater het volgende:
[..]
Het is allebei een inval in een aziatisch land
Daar had NL niets te zoeken, ze wisten al voor de oorlog dat Indonesië zelfstandig verder wilde.
Ik heb niet zo zin om elkaars opa's hierbij te betrekken. Ik weet alleen dat de dramatische verliezen van het TNI op de Molukken voornamelijk bestond uit jonge pemuda's die het (gelukkig) aan elke vorm van training ontbrak.quote:Op maandag 14 december 2009 18:55 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Waar jij deze wijsheid vandaan haalt weet ik niet, maar het is regelrechte onzin.
De TNI bestond voornamelijk uit voormalige KNIL militairen. Met name Javanen.
Gedurende 1945/1950 was de TNI een leger welke dus echt bestond uit ex Knillers.
Vraag mij dat niet, ik weet dat nl. uit eerste bron, namelijk mijn grootouders. Mijn opa koos voor wederom het KNIL na zijn krijgsgevangenschap, anderen kozen de kant van de TNI, zelfs zijn eigen oude kameraden.
Je gebruikt een term die onbekend is... de gebruikelijke termen zijn Indische Nederlanders (afgekort tot Indisch, Indischen, Indische mensen) of indo-europeanen (afgekort is dat indo)quote:Op maandag 14 december 2009 17:24 schreef ErwinRommel het volgende:
Eur-Indiërs
Bekend is dat ex-Knillers overliepen naar de TNI in 45-50... of eigenlijk waren ze in de oorlog 41-45 al moreel aan de kant van de nationalisten gaan staan. Maar het lijkt me toch dat er honderdduizenden jongeren waren die begeesterd waren van 'merdeka' en meededen aan de onafhankelijkheidsstrijd en velen daarvan meldden zich aan bij het TNI... Inclusief die jongeren die al door het Japanse leger als militair waren opgenomen, de Heiho's.quote:Op maandag 14 december 2009 18:55 schreef ErwinRommel het volgende:
De TNI bestond voornamelijk uit voormalige KNIL militairen. Met name Javanen.
Gedurende 1945/1950 was de TNI een leger welke dus echt bestond uit ex Knillers.
Of Irak Met Indonesiequote:Op maandag 14 december 2009 18:57 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Wat een lulkoek eerste klasse![]()
Vietman met de oorlog in Indië vergelijken![]()
Ga jij straks ook nog de NL inzet in Afghanistan vergelijken met NL-Indië en Vietnam?????
Indo's was een bijnaam voor indo-europeanen.. en die zaten zelf in de kampen of waren slachtoffers van die moordende troepenquote:Op maandag 14 december 2009 20:21 schreef slackster het volgende:
door troepen moordende indo's
het waren harde en zware tijden vlak na de oorlog, zowel aan de zijde van de nl als indo's
de VS waren vooral bang voor een oorlog tussen de Russen en een NATO bondgenootquote:Op maandag 14 december 2009 17:46 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dan is het toch wel heel vreemd dat Soekarno als nationalist aan de macht kon komen. HIj heulde zelfs met de communisten en mbt NL-Nieuw Guinea zou er zelfs sprake zijn geweest van een Soviet betrokkenheid.
Het was de VS enkel te doen om hun machtsgebied in de Pacific uit te breiden op straffe van VN sancties en intrekking Marshall-hulp aan NL.
De Indonesiërs wilden vrij zijn van Nederlandse dictatuur. (Nederland vond democratie leuk voor Nederland maar niet leuk voor Indië) Soekarno was een actief strijder en hij had charisma . Logisch dat hij veel aandacht kreeg en dat hij en de nationalisten wonnen bij de verkiezingen (1956?)quote:Op maandag 14 december 2009 17:46 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dan is het toch wel heel vreemd dat Soekarno als nationalist aan de macht kon komen.
Hij heulde met de Japanse fascisten en in zijn laatste 10 jaar zocht hij steun bij China (economisch, ,militair)quote:HIj heulde zelfs met de communisten
Ten eerste was de VS nooit dol geweest op het kolonialisme van de oude Europese landen.quote:Het was de VS enkel te doen om hun machtsgebied in de Pacific uit te breiden op straffe van VN sancties en intrekking Marshall-hulp aan NL.
in zijn laatste 10 jaar was hij vooral bezetter van andermans landquote:Op dinsdag 15 december 2009 12:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hij heulde met de Japanse fascisten en in zijn laatste 10 jaar zocht hij steun bij China (economisch, ,militair)
Dat kun je niet "heulen" noemen want China was niet een bezetter van zijn land.
Maak van Indonesiers Javanen, en je verhaal klopt iets beter. Grote delen van de archipel wilden niet onafhankelijk, of toch in ieder geval niet met de Javanen. Het plan dat Nederland voorstelde om de archipel in een aantal losse staten op te knippen werd overal goed ontvangen, maar niet op Java. Daar deed men er alles aan om die staten zo snel mogelijk op te blazen, en onder de eenheidsstaat te brengen. De agressie in de richting van NNG en de daar wonende Papuas, maar ook de laatste 30-40 jaar geschiedenis van Oost-Timor zijn daar het beste bewijs voor. Nieuw Guinea heeft historisch, cultureel en geografisch niks met Indonesië te maken, en de Papuas wilden een eigen onafhankelijke staat (nog steeds trouwens). Oost-Timor hoorde bi Portugal, en werd door Indonesië geannexeerd zodra de Portugezen in 1975 hun hielen lichtten.quote:Op dinsdag 15 december 2009 12:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De Indonesiërs wilden vrij zijn van Nederlandse dictatuur. (Nederland vond democratie leuk voor Nederland maar niet leuk voor Indië) Soekarno was een actief strijder en hij had charisma . Logisch dat hij veel aandacht kreeg en dat hij en de nationalisten wonnen bij de verkiezingen (1956?)
Heulen doe je niet met een bezetter, maar met een (potentiële) vijand, in dit geval de communisten van Mao. Een niet onbelangrijk verschil.quote:[..]
Hij heulde met de Japanse fascisten en in zijn laatste 10 jaar zocht hij steun bij China (economisch, ,militair)
Dat kun je niet "heulen" noemen want China was niet een bezetter van zijn land.
De VS waren niet dol op het kolonialisme van Europa, maar gelukkig was hun kolonialisme stukken beter.quote:[..]
Ten eerste was de VS nooit dol geweest op het kolonialisme van de oude Europese landen.
Daarnaast had de VS behoefte aan een nieuwe vijand en begon de koude oorlog tegen de communisten.
Aanvankelijk steunde men Soekarno.. vanuit het idee dat je hem en de Indonesiërs niet in de armen van de communisten moest drijven zoals Nederland deed..Soekarno was ook de opdrachtgever van het met veel geweld neerslaan van de Madioenopstand in 1948, een communistische opstand.
20 jaar later was het voor de VS meer nuttig de staatsgreep van Suharto te steunen, immers die was een betere bondgenoot in de koude oorlog, met als gevolg 1 miljoen doden waar indahnesia.com het over had
Is dat zo ? De berichten waren eerder dat men in meerderheid ( zeer grote mindeheid) wél voor het verdwijnen van de Nederlandse dictatuur koos.....ook buiten Java. Het zal wel zijn dat het idee van een federatie met veel autonomie voor de regio's meer aanhang had in de buitengewesten dan op Java...quote:Op dinsdag 15 december 2009 15:07 schreef RonaldV het volgende:
Grote delen van de archipel wilden niet onafhankelijk, of toch in ieder geval niet met de Javanen. Het plan dat Nederland voorstelde om de archipel in een aantal losse staten op te knippen werd overal goed ontvangen, maar niet op Java.
De meerderheid van de bevolking was voor onafhankelijkheid van Indonesië maar dat kwam vooral omdat de meerderheid van de bevolking uit Javanen bestond. De support van pro-merdeka groeperingen op Papua, Maluku, Minahasa, Timor, etc was minimaal. Sumatra, Sulawesi en Borneo gingen prat op het federatieve stelsel en hebben zich ook nog flink verzet tegen het opheffen van dat systeem. Noord-Molukken en Sulawesi hebben zich later in 1957 (?) ook verenigd in de PERMESTA opstand tegen het centrale gezag van Java.quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Is dat zo ? De berichten waren eerder dat men in meerderheid ( zeer grote mindeheid) wél voor het verdwijnen van de Nederlandse dictatuur koos.....ook buiten Java. Het zal wel zijn dat het idee van een federatie met veel autonomie voor de regio's meer aanhang had in de buitengewesten dan op Java...
Maar hoe de opinies precies lagen weten we niet. Opiniepeilingen werden niet gehouden.. Journalisten wilden of konden niet verslag doen vanuit de regio's.
Back on topic: linkjes
Ja, en? Maakt dat de wens van de meerderheid van de bevolking voor onafhankelijkheid minder valide? Hebben Javanen minder rechten dan de rest?quote:Op dinsdag 15 december 2009 22:42 schreef EricT het volgende:
[..]
De meerderheid van de bevolking was voor onafhankelijkheid van Indonesië maar dat kwam vooral omdat de meerderheid van de bevolking uit Javanen bestond.
Amerika heeft de republiek al erkend in 1947 en de VN heeft al restricties opgelegd aan NL en verzocht de akties te stoppen. Dit ondanks dat NL daar niet met een oorlog zou bezig zijn maar met "Politionele akties"..quote:Op woensdag 9 december 2009 12:40 schreef RonaldV het volgende:
Daarbij moet je wel even onthouden dat Nederland destijds het internationaal erkende Wettig Gezag was, en alle andere lokale partijen opstandigen waren. Dat praat moordpartijen niet goed trouwens, maar het verandert wel het perspectief ietwat.
Dat geldt natuurlijk ook voor jouw argumentatie. Hoe weet jij zo zeker dat alle Indonesiers onafhankelijkheid wilden, en niet alleen enkele tienduizenden relschoppende Javanen? Er is nooit een referendum over gehouden.quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar hoe de opinies precies lagen weten we niet. Opiniepeilingen werden niet gehouden.. Journalisten wilden of konden niet verslag doen vanuit de regio's.
Naast Nederland beschouwde bijvoorbeeld ook Engeland, dat in Maleisië in een zelfde positie zat als wij, ons als wettig gezag. En de mening van de VS werd ingegeven door opportunisme, zoals ik hierboven ook al aangaf. Zij zagen een prachtige gelegenheid om de regio onder hun eigen invloedssfeer te brengen (Zie de Pacific, zie de Philippijnen, en zie 10 jaar later ZO-Azië).quote:Op woensdag 16 december 2009 06:47 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Amerika heeft de republiek al erkend in 1947 en de VN heeft al restricties opgelegd aan NL en verzocht de akties te stoppen. Dit ondanks dat NL daar niet met een oorlog zou bezig zijn maar met "Politionele akties"..
De enige partij die ons als erkend gezag beschouwde waren we zelf! Amerika had ook geen trek in een sterke EU natie en had Europa al in haar greep met het Marshall plan.
Nee, het maakt de onafhankelijkheid van Java en de Javanen terecht. Het zegt niks over de overige 90% van de archipel.quote:Op woensdag 16 december 2009 06:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, en? Maakt dat de wens van de meerderheid van de bevolking voor onafhankelijkheid minder valide? Hebben Javanen minder rechten dan de rest?
Hoe weet jij dat de meerderheid van de Nederlanders de Duitse bezetters het land uit wilden? Ook nooit een referendum over geweest.quote:Op woensdag 16 december 2009 08:42 schreef RonaldV het volgende:
Dat geldt natuurlijk ook voor jouw argumentatie. Hoe weet jij zo zeker dat alle Indonesiers onafhankelijkheid wilden, en niet alleen enkele tienduizenden relschoppende Javanen? Er is nooit een referendum over gehouden.
De Engelsen waren nou niet geheel aan onze zijde en waren ook niet erg voornemens om in 45-46 de boel weer over te dragen aan de Nederlanders. Formeel zullen ze misschien nog niet de republiek erkent hebben.quote:Op woensdag 16 december 2009 08:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Naast Nederland beschouwde bijvoorbeeld ook Engeland, dat in Maleisië in een zelfde positie zat als wij, ons als wettig gezag. En de mening van de VS werd ingegeven door opportunisme, zoals ik hierboven ook al aangaf. Zij zagen een prachtige gelegenheid om de regio onder hun eigen invloedssfeer te brengen (Zie de Pacific, zie de Philippijnen, en zie 10 jaar later ZO-Azië).
En de EU deed niet ter zake, want die bestond simpelweg nog niet. Zelfs de EGKS (1952), EEG (1958) en de WEU (1948) bestonden nog niet.
Het verschil is natuurlijk dat Nederland al sinds de Gouden Eeuw de dienst uitmaakte in Indonesië, een destijds internationaal erkend feit. De Duitsers waren in 1940 Nederland binnengevallen, wat geen internationaal erkend gezag opleverde. In tegendeel: verschillende landen verklaarden de Duitsers de oorlog (voor zover dat niet al eerder gebeurd was).quote:Op woensdag 16 december 2009 09:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat de meerderheid van de Nederlanders de Duitse bezetters het land uit wilden? Ook nooit een referendum over geweest.
Die man zouden ze met ducktape vast moeten plakken op een skateboard!!!quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:04 schreef tho_Omas het volgende:
Balkenende zal wel weer met een traag afgeraffeld sorry komen, vol omwegen.
Klopt ! Ik beweer ook niet dat álle Indonesiërs onafhankelijkheid wilden. Ik weet niks zeker dus ik beweer ook niet dat ik iets zeker weet...quote:Op woensdag 16 december 2009 08:42 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk ook voor jouw argumentatie. Hoe weet jij zo zeker dat alle Indonesiers onafhankelijkheid wilden, en niet alleen enkele tienduizenden relschoppende Javanen? Er is nooit een referendum over gehouden.
90% qua oppervlakte, maar niet qua mensen.. dan heb je het over een verhouding van 2:1.quote:Op woensdag 16 december 2009 08:50 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, het maakt de onafhankelijkheid van Java en de Javanen terecht. Het zegt niks over de overige 90% van de archipel.
Hoe kom je daar bij? De Britten hielden zo goed en zo kwaad als het ging orde in Indonesië in afwachting van Nederlandse troepen, die in eind 1945 aankwamen. Ze verloren in Indonesië meer dan 1200 man, en de Japanners die na de oorlog (onder Brits gezag) nog enige tijd bleven om de orde te handhaven verloren er meer dan 5000. De Britten werden pas in de jaren daarna pro-onafhankelijkheid.quote:Op woensdag 16 december 2009 09:44 schreef jpjedi het volgende:
[..]
De Engelsen waren nou niet geheel aan onze zijde en waren ook niet erg voornemens om in 45-46 de boel weer over te dragen aan de Nederlanders. Formeel zullen ze misschien nog niet de republiek erkent hebben.
En dat werden er 4.quote:Op woensdag 16 december 2009 10:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Klopt ! Ik beweer ook niet dat álle Indonesiërs onafhankelijkheid wilden. Ik weet niks zeker dus ik beweer ook niet dat ik iets zeker weet...
Maar dat het slechts enige tienduizenden javanen waren is onwaarschijnlijk gezien de massale respons.
Een van de fouten van Nederlandse kant was het bagatelliseren van het onafhankelijkheidsstreven en de omvang ervan.. Nederlandse soldaten werden verteld dat het ook maar een paar groepjes extremisten waren en werkelijk dachten sommige soldaten zodoende ook dat de bevolking Nederland toejuichte.
Nederland werd uitgespuugd.... en de oorlog viel niet te winnen... Hooguit uit te stellen voor nog een jaar.
Klopt, Nederlands-Indië was feodaal, en werd feitelijk bestuurd door de lokale adel onder het gezag van de Nederlanders. Alweer: niet echt een verschil met de koloniën van België, Engeland, Portugal en Frankrijk destijds.quote:Feitelijk was Nederland geen democratie als je Indië als Nederlands grondgebied ziet.
Java had ook best onafhankelijk gemogen. Ze hadden alleen af moeten blijven van al die andere regio's.quote:Op woensdag 16 december 2009 06:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, en? Maakt dat de wens van de meerderheid van de bevolking voor onafhankelijkheid minder valide? Hebben Javanen minder rechten dan de rest?
Ik mag hopen dat NL de beurs op de knip gaat houden ja.quote:Op woensdag 16 december 2009 15:53 schreef kitao het volgende:
Maar gaat nl nu nog betalen voor deze massamoordoorlogsmisdaden , want hoewel het heel interessant is al die achtergronden , over de grondreden waarom dit topic is geopend hoor je niks meer.
quote:Op woensdag 16 december 2009 15:53 schreef kitao het volgende:
Maar gaat nl nu nog betalen voor deze massamoordoorlogsmisdaden , want hoewel het heel interessant is al die achtergronden , over de grondreden waarom dit topic is geopend hoor je niks meer.
Nederland en Indonesie bestaan nog steeds hoor , ook de kinderen van de afgeslachten.quote:Op woensdag 16 december 2009 15:58 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Juist, mosterd na de maaltijd. Is gewoon te lang geleden.
quote:Op woensdag 16 december 2009 16:05 schreef kitao het volgende:
[..]
Nederland en Indonesie bestaan nog steeds hoor , ook de kinderen van de afgeslachten.
Zelfs om bijv. een 2500 jaar oude obelix wordt nog ruzie gemaakt om deze terug te brengen in het land van herkomst.
Waarom zou dit te lang geleden zijn , momenteel staat toch ook een ss 'er voor de rechtbank ?
Als ik dit zo lees over honderden als honden vermoorde dorpelingen lijkt me dit hier ook van toepassing.
Dat is rechtskundig gezien onmogelijk lijkt mij.quote:Op woensdag 16 december 2009 15:56 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat NL de beurs op de knip gaat houden ja.
Van beide kanten zijn er misstanden begaan.
Ik zeg, we staan gelijk.
Hoezo gelijk?quote:Op woensdag 16 december 2009 15:56 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat NL de beurs op de knip gaat houden ja.
Van beide kanten zijn er misstanden begaan.
Ik zeg, we staan gelijk.
Inderdaad zeg. Wat een onzin. Dat we die oorlog (politionele acties=oorlog) uiteindelijk verloren hebben wil niet zeggen dat de wandaden die Nederland daar begaan heeft, gesetteld zijn. Sterker nog, met op een gegeven moment meer dan een derde dat we van ons jaarlijkse staatsinkomen uit dat land, zouden we ze meer moeten gunnen dan we ooit hebben willen doen.quote:Op woensdag 16 december 2009 19:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoezo gelijk?
Hebben de weduwen van Rawagede dan ook zo'n massamoord gepleegd ?
Dat wij-zij-denken klopt niet...
Wat jij zegt is niet echt van belang lijkt me, je komt steeds met kulargumenten aan namelijk. Zelfs in het Indonesie van tegenwoordig trappen ze niet in die flauwe kul van je.quote:Op woensdag 16 december 2009 16:21 schreef kitao het volgende:
[..]
Dat is rechtskundig gezien onmogelijk lijkt mij.
Je kunt niet zeggen dat een Nederlands leger en een majoor vrijuit gaan omdat bijvoorbeeld een Indonesische bamboekolonel hetzelfde heeft gedaan.
Volgens de Geneefse Conventies zouden die allebei aangepakt moeten worden.
Dat niet, maar je snapt ook wel dat hij doelt op de 'tegenstander' natuurlijk.quote:Op woensdag 16 december 2009 19:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoezo gelijk?
Hebben de weduwen van Rawagede dan ook zo'n massamoord gepleegd ?
Dat wij-zij-denken klopt niet...
Jij wordt ook steeds meer bekender door het niet ingaan op argumenten maar het gewoon met een handje van Leiden je ervan af te doen.quote:Op donderdag 17 december 2009 05:27 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Wat jij zegt is niet echt van belang lijkt me, je komt steeds met kulargumenten aan namelijk. Zelfs in het Indonesie van tegenwoordig trappen ze niet in die flauwe kul van je.
Fraai is dat, wij-zij denken is fout maar ondertussen moeten wij wel collectief onze excuses aanbieden voor de daden van een ander ?quote:Op woensdag 16 december 2009 19:57 schreef Xaobotnik het volgende:
[..]
Inderdaad zeg. Wat een onzin. Dat we die oorlog (politionele acties=oorlog) uiteindelijk verloren hebben wil niet zeggen dat de wandaden die Nederland daar begaan heeft, gesetteld zijn. Sterker nog, met op een gegeven moment meer dan een derde dat we van ons jaarlijkse staatsinkomen uit dat land, zouden we ze meer moeten gunnen dan we ooit hebben willen doen.
Niet wij in de zin van de burgers die daar part noch deel aan hadden maar de regering namens de daden van de voorgaande regeringen.quote:Op donderdag 17 december 2009 10:12 schreef Nobu het volgende:
[..]
Fraai is dat, wij-zij denken is fout maar ondertussen moeten wij wel collectief onze excuses aanbieden voor de daden van een ander ?
Door je schuld af te kopen in baar geld? Dat maakt het wel heel aanlokkelijk om een stapeltje moorden te plegen op arme negertjes en de familie dan ¤10.000 per slachtoffer te geven, he?quote:Op donderdag 17 december 2009 15:56 schreef kitao het volgende:
[..]
Bovendien , en dat vind ik , laat je als land zien dat door het toekennen van een schadevergoeding je afstand neemt van dit soort oorlogsmisdaden en dat je daarmee indirekt zegt dat het niet gauw meer zal voorkomen.
Waar word jij dan als nazi gezien?quote:Als Nederlander vind ik het zelf wel belangrijker om internationaal niet als nazi aangezien te worden dan dat ik wat etra belastinggeld hieraan kwijt raak.
Precies, dat kost de belastingbetaler helemaal niets. De staat drukt gewoon wat extra bankbiljetten. Of nee: we verkopen Soestdijk! Of nee: we maken van Soestdijk een vakantieoord voor de weduwen en wezen van Nederlandse slachtpartijen!quote:Beter is nog als het mij natuurlijk helemaal geen belasting kost en dat de staat het uit eigen zak betaalt , bijvoorbeeld weggehaald bij de koninklijke familie die sowieso altijd al de kolonien heeft uitgebuit.
Ja, vergas ze even.quote:En anders geven ze maar een paar extra liter slochterengas aan de nabestaanden van deze beestachtig afgeslachte burgers.
Nee, we staan goed bekend zeker ?quote:Op donderdag 17 december 2009 16:05 schreef RonaldV het volgende:
Waar word jij dan als nazi gezien?Ik kom in allerlei buitenlanden, maar ik ben echt nog nooit aangesproken op het oorlogsverleden van Nederlands Indië.
was te verwachten deze opmerking .....vooral van lieden die vinden dat alles maar ongestraft mag blijven zolang het in nederlandse naam is gebeurd , dat schijnt blijkbaar een vrijbrief te zijn dat er dan geen misdaden worden en zijn gepleegd.quote:Ja, vergas ze even.
Ja. Alleen ongeïnformeerde idioten beginnen nog over Srebrenica, en over alles voor 1970 wordt niet eens over gesproken. Het is oude geschiedenis, met uitzondering van een paar mensen die van hun schuldgevoel af willen (ook al hebben ze er NIKS mee van doen gehad) praat niemand er meer over.quote:Op donderdag 17 december 2009 16:16 schreef kitao het volgende:
[..]
Nee, we staan goed bekend zeker ?
Ik schaam me voor de PvdD. Ik vind het schandalig dat landgenoten nog steeds niet zijn aangesproken op hun volstrekt ridicule stemgedrag. Schandalig dat ze er ongestrafd mee weg komen.quote:Laat me niet lachen.
Het belangrijkste vind ik dat landgenoten ongestraft hiermee weg zijn gekomen , ik schaam me daarvoor.
Ach, het zit je hoog...quote:Aan de andere kant laat het juist zien dat je niet over eén land kunt spreken en één volk , deze oorlogsmisdadigers horen aan de hoogste boom te hangen. Zolang dat niet gebeurt mogen ze wmb die driekleur , regering en koninklijk huis dompelen in een beerput , een minuutje of 6.
![]()
Ik vind niet dat alles maar ongestrafd moet blijven, ik vind simpelweg dat het te lang geleden is. Ik vind het verdacht dat het plots weer boven komt drijven. Ik zie niet welk belang een handvol oude omaatjes hebben om na al die tijd nog een schadevergoeding te krijgen die opweegt tegen het oprakelen van dit hele verhaal. Ik denk dat er een groep of groepen achter die omaatjes zit die ze van alles influistert voor hun eigen agenda. Dat heeft niks met chauvinisme te maken. Al wil ik je wel aanbevelen om nog even een stukje te lezen, niet alleen over het gedrag van de Nederlanders, maar vooral ook over dat van de republikeinse opstandelingen.quote:[..]
was te verwachten deze opmerking .....vooral van lieden die vinden dat alles maar ongestraft mag blijven zolang het in nederlandse naam is gebeurd , dat schijnt blijkbaar een vrijbrief te zijn dat er dan geen misdaden worden en zijn gepleegd.
![]()
Waar die chauvinistische waandenkbeelden vandaan komen is me niet geheel duidelijk....
Spreek voor jezelf , jij wil er niet over praten bedoel je.quote:Op donderdag 17 december 2009 16:32 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ja. Alleen ongeïnformeerde idioten beginnen nog over Srebrenica, en over alles voor 1970 wordt niet eens over gesproken. Het is oude geschiedenis, met uitzondering van een paar mensen die van hun schuldgevoel af willen (ook al hebben ze er NIKS mee van doen gehad) praat niemand er meer over.
zal wel te diepzinnig voor mij zijn , wat heeft de pvdd hier nou weer mee te maken ?quote:Ik schaam me voor de PvdD. Ik vind het schandalig dat landgenoten nog steeds niet zijn aangesproken op hun volstrekt ridicule stemgedrag. Schandalig dat ze er ongestrafd mee weg komen.
dus?
schelden kan iedereen.quote:Ach, het zit je hoog...Stort maar wat geld op de rekening van een goed doel. Dat is de normale reactie op een schuldgevoel. Niet jouw drama-queen reactie.
[..]
Ik niet.quote:Ik vind niet dat alles maar ongestrafd moet blijven, ik vind simpelweg dat het te lang geleden is.
grappig je gebruikt zelf het woord oprakelen , dat is iets waar jij als nederlander niet aan herinnerd wil worden , rest my case.quote:Ik vind het verdacht dat het plots weer boven komt drijven. Ik zie niet welk belang een handvol oude omaatjes hebben om na al die tijd nog een schadevergoeding te krijgen die opweegt tegen het oprakelen van dit hele verhaal. Ik denk dat er een groep of groepen achter die omaatjes zit die ze van alles influistert voor hun eigen agenda. Dat heeft niks met chauvinisme te maken.
goedpraten , zo werkt het niet , ook rechtskundig niet.quote:Al wil ik je wel aanbevelen om nog even een stukje te lezen, niet alleen over het gedrag van de Nederlanders, maar vooral ook over dat van de republikeinse opstandelingen.
Inderdaad.quote:Op woensdag 9 december 2009 08:35 schreef deedeetee het volgende:
Mijn ouders zaten tijdens en in de periode na de 2 e wereld oorlog in Indonesië en de verhalen die ik erover gehoord heb liegen er niet om. Mijn moeder heeft hartnekkig geweigerd om ooit nog naar dit land terug te gaan. Haar vader is vermoord en ze heeft heel wat jongens op wacht zien gaan die niet meer terug kwamen.
De angst voor de javanen zat er diep in bij haar.
Zo braaf zijn die lui daar niet hoor. En zo netjes behandelen ze elkaar trouwens óók niet. Het kolonialiseren had niet alleen maar slechte kanten.
Als iedereen gaat jammeren en schade vergoeding gaat vragen voor zaken die in het verleden verkeerd waren dan zijn we nog wel ff bezig.
Toch geen vlaams blok spreekwoord dan ?quote:Op donderdag 17 december 2009 18:33 schreef Opus_Iustitiae het volgende:
De partizanen- of guerilla-oorlog die de Indonesische nationalisten tegen de geüniformeerde Nederlanders voerden, was juridisch gezien illegitiem.
Repressailles zijn dan te verwachten. Dat is niet de schuld van de Nederlandse staat alleen.
Formeel waren het terroristen. Natuurlijk hadden de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie de Republik Indonesia erkend, en Holland het territorium ontzegd, maar de rest van de wereld zag de separatisten als opstandelingen.
Waar gekloofd wordt, vallen spaanders, is een Vlaams spreekwoord.
De Geneefse Conventie zegt dan ook dat je mag schieten op mensen die op jou schieten in een oorlogssituatie. Zodra die "terroristen" zoals jij ze zo leuk noemt de wapens tegen jou oppakken dan mag je gerust een potje terugschieten.quote:Op donderdag 17 december 2009 19:10 schreef kitao het volgende:
[..]
Toch geen vlaams blok spreekwoord dan ?
![]()
Ook "terroristen" zijn niet vogelvrij volgens de Geneve Conventie , ook al weet geen hond meer wat dat woord betekent vanwege het vele misbruik ervan te pas en te onpas .
Terugschieten , op geboeide ongewapende burgers ?quote:Op donderdag 17 december 2009 19:11 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
De Geneefse Conventie zegt dan ook dat je mag schieten op mensen die op jou schieten in een oorlogssituatie. Zodra die "terroristen" zoals jij ze zo leuk noemt de wapens tegen jou oppakken dan mag je gerust een potje terugschieten.
Volgens mij leven de vrouwen en kinderen nog en is alleen de mannelijke bevolking grotendeels vermoord. Erg genoeg, daar niet van, maar die vrouwen en kinderen erbij verzinnen is niet nodig.quote:Op donderdag 17 december 2009 19:13 schreef kitao het volgende:
En wat dan nog , geeft dat iemand het recht om maar een heel dorp af te slachten , met kinderen , vrouwen en reeds gevangen genomen opstandelingen ?
Ben verbaasd dat toch meerdere mensen in dit topic hier weet van hebben. Voor de anderen hoop ik dat Soldaat van Oranje 2 ooit nog gemaakt zal worden.quote:Op donderdag 17 december 2009 18:29 schreef Opus_Iustitiae het volgende:
[..]
Inderdaad.
De met de jihad-kreten doorspekte oproepen tot Indonesisch nationalisme vonden vnl. op Sumatra en vooral op Java gehoor. West-Papoea, de Molukken, Borneo en West-Timor voelen zich evenals Bali eerder bezet door de Javanen (Republik Indonesia) dan bevrijd van de Nederlanders.
en dat was het dus niet , klik wiki in de OP maar eens aan : Ragawedehquote:Op donderdag 17 december 2009 19:25 schreef De_Ruyter het volgende:
Terugschieten betekend meestal dat de andere partij ook schiet, anders is het niet terugschieten.
Oh gossie, tijdens de volgende oorlog maar vragen of ze geen guerrilla oorlog willen voeren waardoor ze allemaal in een open veld staan en te herkennen zijn?quote:Op donderdag 17 december 2009 20:46 schreef kitao het volgende:
[..]
en dat was het dus niet , klik wiki in de OP maar eens aan : Ragawedeh
Wat weet jij wat daar is gebeurd onder dit weggemoffelde tapijt , was je er soms bij wijsneus ?quote:Op donderdag 17 december 2009 19:28 schreef Nobu het volgende:
[..]
Volgens mij leven de vrouwen en kinderen nog en is alleen de mannelijke bevolking grotendeels vermoord. Erg genoeg, daar niet van, maar die vrouwen en kinderen erbij verzinnen is niet nodig.
Te herkennen ?quote:Op donderdag 17 december 2009 20:47 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Oh gossie, tijdens de volgende oorlog maar vragen of ze geen guerrilla oorlog willen voeren waardoor ze allemaal in een open veld staan en te herkennen zijn?
Diezelfde mensen hebben na de overgave van de Japanners de Nederlanders nog even lekker lang in de kampen laten zitten, dat beviel ze wel. Hadden die Nederlanders wapens, of hadden die Nederlanders geen recht op vrijheid na de overgave van de Japanners?quote:Op donderdag 17 december 2009 20:52 schreef kitao het volgende:
[..]
Te herkennen ?
Je bent echt idioot , het gaat hier om een afslachting van burgers die reeds ontwapend en omsingeld waren .
Die Jappen kregen 2 A-bommen voor hun kiezen , hoe kleinzierig ben je dan wel niet om die massamoord als een wraak op de Jappen te zien door een Indonesisch dorp af te slachten ?quote:Op donderdag 17 december 2009 20:53 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Diezelfde mensen hebben na de overgave van de Japanners de Nederlanders nog even lekker lang in de kampen laten zitten, dat beviel ze wel. Hadden die Nederlanders wapens, of hadden die Nederlanders geen recht op vrijheid na de overgave van de Japanners?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |