abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport zondag 29 november 2009 @ 15:49:24 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75111452

Hier alweer deel 194 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



Naast de treinen rijdt NS ook op 1 traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Vanaf december zullen de trams hier vervangen worden door sprinters. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' prio-rijtuigen (gepimpt ICRm materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Ook worden soms treinseries gebruikt, deze vind je hier. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon) vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport zondag 29 november 2009 @ 15:51:41 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75111540
Lapo:
quote:
Op zondag 29 november 2009 14:52 schreef Peter het volgende:

[..]

Waar wordt die schoongemaakt dan? In Zwolle staat hij ook maar 10 minuten.. Zie daar vaak wel de prullenbakken geleegd worden, maar echt schoon wordt de trein daar niet van..
In Zwolle heeft de 3600 normaal gesproken een lange kering (> 30 minuten). Soms wil er echter wel eens kort gekeerd worden.
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:16 schreef Peter het volgende:

[..]


[..]

Wat is RSS?
Ik denk RandStadSpoor, o.a. Utrecht-Harderwijk.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75111547
Fipo !

Oh en abcoude -> holendrecht is ook al 3.5k en daar doet ie 4minuten over

Wat is dat voor slakkengang?
  zondag 29 november 2009 @ 15:54:30 #4
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75111638
Zijn er ook mensen WEL blij met de nieuwe dienstregeling dan?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75111763
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:51 schreef dennistd het volgende:
Lapo:
[..]

In Zwolle heeft de 3600 normaal gesproken een lange kering (> 30 minuten). Soms wil er echter wel eens kort gekeerd worden.
[..]

Ik denk RandStadSpoor, o.a. Utrecht-Harderwijk.
Dan krijgt Soestduinen weer een stop? Stapt daar iemand in dan?
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:54 schreef De_Hertog het volgende:
Zijn er ook mensen WEL blij met de nieuwe dienstregeling dan?
DHG-Centraal - enschede gaat in de toekomst via schiphol las ik? Hoeveel langer is dat qua minuten?
dag
pi_75111851
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:54 schreef De_Hertog het volgende:
Zijn er ook mensen WEL blij met de nieuwe dienstregeling dan?
Nee, mijn trein vertrekt een minuut eerder EN DAT VIND IK ECHT NIET KUNNEN!!!
  Redactie Sport zondag 29 november 2009 @ 16:01:58 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75111895
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:54 schreef De_Hertog het volgende:
Zijn er ook mensen WEL blij met de nieuwe dienstregeling dan?
jawel hoor, de overstap op min bus vanuit de IC in Enschede is een stuk beter geworden (8 min tov 5 min), waardoor ik ook bij vertraging (indien opgelopen tussen Amersfoort en Enschede) ook de bus kan halen (die 's avonds 1x per uur rijdt).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75112295
Ik niet, ik moet 's ochtends 2 minuten eerder op Leeuwarden Hbf zijn, voor de 6:43 IC ri Amf... Jammer en onnodige extra rijtijd tussen Lw en Zl, want nu is het ook geen probleem.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 29 november 2009 @ 16:23:36 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_75112553
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:57 schreef Peter het volgende:
DHG-Centraal - enschede gaat in de toekomst via schiphol las ik? Hoeveel langer is dat qua minuten?
Je kunt ook via Utrecht blijven reizen
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 29 november 2009 @ 16:32:23 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75112880
Breda - Rotterdam, 1 minuut eerder vertrekken maar de reistijd neemt met 1 minuut toe. Wtf?
pi_75113252
quote:
Op zondag 29 november 2009 15:42 schreef Yreal het volgende:
kom op dat betekent dat ie wel 30 km/uur rijdt
Het gaat om een symbolisch klein traject, wat even wat ruimer in zijn rijtijd gezet wordt. Sowieso rij je met optrekken en afremmen gemiddeld niet veel harder dan 30 over zo'n trutte-eindje. Maak me maar weer wakker als er ECHT wat aan de hand is
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75113367
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:32 schreef James1988 het volgende:
Breda - Rotterdam, 1 minuut eerder vertrekken maar de reistijd neemt met 1 minuut toe. Wtf?
Wat vind je daar raar aan? Het verandert praktisch niets, en het maakt het een stuk makkelijker om op tijd te rijden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75113660
Eigenlijk opvallend veel treinen die een minuutje langer onderweg zijn. De marges waren toch niet te klein? Of nu opeens wel?
pi_75113957
Wat een paniek allemaal om dat ene minutje zeg, sjonge. Het maakt de dienstregeling robuuster, dat is alles. Doorlopen mensen, niks te zien hier.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75114032
Ik vind het ook niet erg, het viel mij alleen op.
  Moderator zondag 29 november 2009 @ 17:59:55 #16
155227 crew  Guppy
dus
pi_75115255
Volgens mij veranderd er voor mij niks met de nieuwe dienstregeling
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_75115273
Ben ik nou de enige hier die niet weet wat een DRGL is?
  Moderator zondag 29 november 2009 @ 18:05:39 #18
155227 crew  Guppy
dus
pi_75115387
DienstReGeLing? Gok ik
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_75115707
Ik moet een trein eerder nemen, dus een half uur eerder naar bed (lees: minder slapen)

ik kan er niet mee omgaan
pi_75115948
Voor mij verandert er ook niks.. nog steeds elke dag een overstap van een kwartier en een totale reistijd van 1:10 waar je met de auto 3 kwartier over doet..
  zondag 29 november 2009 @ 18:26:25 #21
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75115970
quote:
Op zondag 29 november 2009 18:00 schreef IntercityAPT het volgende:
Ben ik nou de enige hier die niet weet wat een DRGL is?
Speciaal voor die mensen had ik het uitgeschreven
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75116043
Woon op 40 meter van het spoor, altijd gezelig als er weer een trein voorbij komt.

Treinreizen blijft leuk en avontuurlijk.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
pi_75116204
  zondag 29 november 2009 @ 19:07:18 #24
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_75117385
* Ofyles2 ook geen wijzigingen ziet op zijn traject.
pi_75118068
Ik ga wel een leuk nieuwighedenrondje maken hoor, op 13 december. Doe ik eigenlijk elk jaar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')