Ik wacht nog op de Partij voor de Privacy. PVDPquote:Op zaterdag 14 november 2009 11:43 schreef LXIV het volgende:
Het allerergste is nog dat de overheid vanaf dat moment op ieder moment weet waar je bent, hoe hard je rijdt, of je wel voor het stoplicht stopt, kortom alles.
3 cent per kilometer is toch gewoon veels te veelquote:Op zaterdag 14 november 2009 11:45 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Het idee betalen per gereden kilometer is opzich prima.
De uitvoering en hoe het verkocht wordt niet.
Bovendien kan het zoveel simpeler.
Die excuses ook.quote:Op zaterdag 14 november 2009 11:44 schreef Toempf het volgende:
Ik las vanochtend in de krant dat 'de auto geen melkkoe is'. Aldus ene Camiel Eurlings. Natuurlijk niet
De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaat verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing.quote:Op zaterdag 14 november 2009 11:44 schreef Ethanolic het volgende:
Wegenbelasting wordt afgeschaft toch?
Ja, maar ik blijf toch veel liever de EUR 20 per maand betalen die ik nu kwijt ben, dan dat ik straks achterlijke bedragen van over de EUR 1000 per jaar moet gaan betalen door de kilometerheffing.quote:Op zaterdag 14 november 2009 11:44 schreef Ethanolic het volgende:
Wegenbelasting wordt afgeschaft toch?
De wereld vergaat in 2012, conspiracy theory!quote:Op zaterdag 14 november 2009 11:46 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Die excuses ook.Ze gaan er van uit dat tegen 2012 mensen maar liefst 15% minder gaan rijden. WTF? Waar baseren ze dat op? Hoe willen ze dat gaan waarmaken? Gaan ze alle gebouwen verplaatsen zodat mensen dichter bij hun werk wonen of wat?
![]()
Ook zou het eerlijker zijn ten opzichte van mensen die nu weinig kilometers maken. Dat is an sich ook zo, maar deze verschillen zijn zo buitenproportioneel dat zelfs deze kleine groep mensen er niet zo heel veel op vooruit zal gaan.
Dat de BPM verdwijnt heb je niet zoveel aan als je in 2012 of daarna geen nieuwe auto koopt.quote:Op zaterdag 14 november 2009 11:47 schreef Ethanolic het volgende:
[..]
De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaat verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing.
Minder waard niet, je hebt gewoon meer betaald.quote:Op zaterdag 14 november 2009 11:49 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat de BPM verdwijnt heb je niet zoveel aan als je in 2012 of daarna geen nieuwe auto koopt.
Ook leuk als je voor 2012 een auto gekocht hebt, die is dan in een klap een stuk minder waard.
Dat zullen ze wel niet durven, omdat de prijzen voor brandstof nu al voor het grootste percentage uit accijnzen bestaan. Omdat ze natuurlijk toch meer er aan willen gaan verdienen, zoeken ze wel iets anders. En toen was er de kilometerheffing.quote:Op zaterdag 14 november 2009 11:56 schreef H.FR het volgende:
Ze kunnen toch veel beter een extra accijns op de brandstof doe
Daar heb je ook grote kans op inderdaad. Die GPS kastjes zijn gewoon gedoemd om te falen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 12:04 schreef GrigoriPerelman het volgende:
ach joh dit loopt toch op niks uit. Ze pompen er eerst 4 miljard geld in om het rond te maken en uiteindelijk blijkt het systeem zo lek als een mandje en gaat het niet door.
check de ov chipkaart![]()
dit moet wel fout gaan aflopen
Doe mij ook zo'n goedkope wegenbelasting! Het goedkoopste tarief wegenbelasting voor een gewone personenauto op benzine van 1280 kilo is 570 Euro. Als je in een duurdere regio woont kan dat al oplopen naar 650 euro. Ik ben erg benieuwd hoe jij maar 240 euro hoeft te betalen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 11:41 schreef Tuvai.net het volgende:
Momenteel heb ik zelf een vrij zware benzine auto die 1280 kilo`tjes weegt, hetgeen voor mij neerkomt op een maandelijkse wegenbelasting van ¤ 20,- per maand, en dus ¤ 240 per jaar. Oftewel, ik hoef maar een miezerige 10.000 kilometers per jaar te rijden, en ik ga er al ¤ 60 per jaar op achteruit.En de 10.000 kilometers zit je zó overheen als je elke dag naar je werk op en neer rijdt, en vaak op locatie zit. Vorig jaar zat op ik ongeveer 25.000 kilometers, dat zou me naderhand, met EUR 0,03 aan kilometerheffing, dus al EUR 750 gaan kosten.
![]()
![]()
En dan ga ik nog uit van het 'starttarief' van EUR 0,03. Wat als ze het naderhand gaan verhogen naar, pak 'm beet, EUR 0,05? En ga er maar van uit dat dat tóch gaat gebeuren, dan zouden 25.000 kilometers je dus maar liefst EUR 1250 kosten. Dat is toch niet meer normaal?![]()
Volgens rekenhulp (linkje van NOS site) is er inderdaad een hoger kilometertarief voor oudere auto's. Kortom de minder kapitaalkrachtigen (of mensen zoals ik die oude autos gewoon leuker vinden) worden dus extra genaaid.quote:Op zaterdag 14 november 2009 12:00 schreef _kloon_ het volgende:
Ik lees het nog niet terug maar is het ook nog eens zo dat nieuwe auto's ook een lager kilometer tarief gaan krijgen dan oude? Daar was namelijk al wel eens sprake van.
Dat dus!quote:Op zaterdag 14 november 2009 12:09 schreef Jofol het volgende:
[..]
Doe mij ook zo'n goedkope wegenbelasting! Het goedkoopste tarief wegenbelasting voor een gewone personenauto op benzine van 1280 kilo is 570 Euro. Als je in een duurdere regio woont kan dat al oplopen naar 650 euro. Ik ben erg benieuwd hoe jij maar 240 euro hoeft te betalen.
Ik ben bang dat je met alleen het saboteren van het GPS-kastje er nog niet bent, je garage geeft ook elk jaar de kilometerstand door aan de RWD bij je apk. Ik denk dat als er grote verschillen zitten tussen je gps en je kilometerstand je ook wat uit te leggen hebben. Als de overheid geld van je krijgt weten ze je heus wel te vinden...quote:Op zaterdag 14 november 2009 12:05 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Daar heb je ook grote kans op inderdaad. Die GPS kastjes zijn gewoon gedoemd om te falen.Helaas zullen wij dat weer, al dan niet indirect, gaan voelen in onze portefeuilles.
quote:Op zaterdag 14 november 2009 12:09 schreef Jofol het volgende:
[..]
Doe mij ook zo'n goedkope wegenbelasting! Het goedkoopste tarief wegenbelasting voor een gewone personenauto op benzine van 1280 kilo is 570 Euro. Als je in een duurdere regio woont kan dat al oplopen naar 650 euro. Ik ben erg benieuwd hoe jij maar 240 euro hoeft te betalen.
Mijn excuses, ik had het met iets anders verward.quote:
Ach, de bijtelling voor lease auto's zal binnenkort ook wel weer omhoog gaan.quote:Op zaterdag 14 november 2009 12:10 schreef _kloon_ het volgende:
Ik denk dat de mensen die een lease-auto van de zaak hebben er ondanks dat ze veel kilometers rijden er nog niet eens zo slecht vanaf komen (geen BPM en laagste kilometertarief). De mensen die nu hun auto al niet veel gebruiken worden nog even extra bruut van achter genomen door Eurlings.
Dat onderbuikgevoel begint mij ook steeds vaker parten te spelen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 12:22 schreef Twinkle20 het volgende:
En het enige wat ik doe is hard en veel werken! En ik kan het allemaal naar Den Haag brengen.
Hier kan je ongeveer uitrekenen wat je gaat betalen: https://atp63126937qyzmtvrs345mntp678vs.rdw.nl/StartScreen.aspxquote:Op zaterdag 14 november 2009 12:22 schreef luckyb1rd het volgende:
Ik heb een paar maanden geleden een splinter nieuwe Nissan Pixo gekocht. Leuk denk je omdat ik vanaf 2010 lekker geen belasting betaal ook heb ik geen BPM belasting betaald. Maar vanaf 2012 moet ik in eens per kilometer betalen dat noem ik nog eens keihard in je kont genomen worden door de overheid!
Ik heb de cijfers bekeken via de Nos site en als ze zeggen dat 59% er op voor uit gaan klopt geen kut van.
Als ik kijk naar de Toyota Aygo zij gaan uit van cijfers van 2007! wat de hel, momenteel betaal je misschien 7 euro per maand aan belasting per maand tot 2010, vanaf 2010 belasting vrij en daarnaast is sinds dit jaar zo wie zo geen BPM belasting op nieuwe kleine zuinige 3 cilinder autootjes. Nee lekker blijven cijfertjes neuken Eurlings! Ik ga er keihard op achteruit!
Ook dat big brother dat de overheid weet waar je uithang. tja ik zou eerst blanco stemmen maar nu weet ik wie mijn stem krijgt volgend jaar. Hij krijgt toch niks voor elkaar maar schop het huidige kabinet uit Den Haag!
Waarom rijd je geen diesel? Je kan nu wel veel makkelijker op diesel overstappen, de grote reden om het niet te doen, de wegenbelasting, is nu weg.quote:Op zaterdag 14 november 2009 11:41 schreef Tuvai.net het volgende:
Dat er nog geen KLB topic over is zeg.Het is sommigen misschien ontschoten, maar de kilometerheffing is een feit. Nu.nl is een van de vele nieuwswebsites die er een artikel over hebben.
Lekker is dat. Kun je straks dus minimaal 3 cent (en als je de kabinetsplannen moet geloven, kan dat al heel snel gaan oplopen tot 6 of zelfs 7 cent) gaan neerlappen voor elke kilometer die je maakt.Even een eenvoudig rekenvoorbeeldje voor alle dyscalculische Fokkers onder ons:
20.000 kilometers per jaar * EUR 0,03 = EUR 600 per jaar (!).
Momenteel heb ik zelf een vrij zware benzine auto die 1280 kilo`tjes weegt, hetgeen voor mij neerkomt op een maandelijkse wegenbelasting van ¤ 51,- per maand, en dus ¤ 612 per jaar. Oftewel, ik hoef maar net iets meer dan 20.000 kilometers per jaar te rijden, en ik ga er al op achteruit.En de 20.000 kilometers zit je zó overheen als je elke dag naar je werk op en neer rijdt, en vaak op locatie zit. Vorig jaar zat op ik ongeveer 25.000 kilometers, dat zou me naderhand, met EUR 0,03 aan kilometerheffing, dus al EUR 750 gaan kosten.
![]()
![]()
En dan ga ik nog uit van het 'starttarief' van EUR 0,03. Wat als ze het naderhand gaan verhogen naar, pak 'm beet, EUR 0,05? En ga er maar van uit dat dat tóch gaat gebeuren, dan zouden 25.000 kilometers je dus maar liefst EUR 1250 kosten. Dat is toch niet meer normaal?![]()
Sowieso willen ze de gereden kilometers gaan meten met GPS kastjes, die iedereen in z'n auto zal moeten hebben wanneer het zo ver is. Dat zal ook wel weer een leuke duit gaan kosten, want net zoals met alle andere dingen die deze overheid door onze strot ramt (pflicht is pflicht!), moeten wij daar zelf voor gaan opdraaien. Om nog maar te zwijgen over de gigantische inbreuk op je privacy, wanneer je zo'n kastje in je auto krijgt waar de overheid praktisch ten alle tijden kan zien waar je uit hangt.
Klacht: Overheid die de al meest uitgemelkte melkkoe, de auto, nóg meer gaat uitmelken. En daarbij ook nog eens een gigantische inbreuk op je privacy maakt
Ik rij in een middenklasser op LPG (is origineel Benzine) maar ik kan hier geen LPG kiezen bij de optie "middenklasser" hoe bereken ik dan wat ik ongeveer kwijt ben per maand/jaar?..quote:Op zaterdag 14 november 2009 12:45 schreef luckyb1rd het volgende:
[..]
Hier kan je ongeveer uitrekenen wat je gaat betalen: https://atp63126937qyzmtvrs345mntp678vs.rdw.nl/StartScreen.aspx
Hebben we, naast emigratie, een keuze dan?quote:Op zaterdag 14 november 2009 14:56 schreef MouzurX het volgende:
Dus we gaan hier allemaal even klagen en dan gewoon braaf betalen?
Geen idee, daarom post ik hetquote:Op zaterdag 14 november 2009 15:04 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Hebben we, naast emigratie, een keuze dan?
Ik voorzie dat ze noggeneens hebben nagedacht wat voor impact het heeft om 7.7 miljoen auto's te voorzien en die data te kunnen verwerken. Gaat nog veel kopzorgen opleveren voor ze en zou me niets verbazen als het daardoor weer een faalproject wordt.quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:13 schreef moonmovies het volgende:
Terechte klacht, wat ik heel zorgwekkend vind is dat de overheid dadelijk de burger overal naar toe kan volgen, of je nu met het OV reist, of met de auto...
De enige reden waarom ik nog blijf is omdat emigreren ook een hoop gedoe is.quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:45 schreef muzas het volgende:
Ze maken het steeds aantrekkelijker om dit kutland te verlaten.
Om even een heel flauw spreekwoord te gebruiken: Het gras is altijd groener bij de buren lol.quote:Op zaterdag 14 november 2009 16:00 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
De enige reden waarom ik nog blijf is omdat emigreren ook een hoop gedoe is.
Zo wil ik niet alle mensen die ik ken verlaten enzo en alles wat ik hier leuk vind.
PVV is overal tegen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:09 schreef FoXje het volgende:
PVV was tegen? Weer een reden PVV te stemmen
nee, ik heb prepaid juist daarom. En straks heb ik een motor zonder gps.quote:Op zaterdag 14 november 2009 16:19 schreef Whaaaaaaaah het volgende:
Vergeten we niet dat we al een jaar of 10 op de voet gevolgd kunnen worden via GSM, gekoppeld aan NAW gegevens van je provider contract?
je gaat 6x meer betalen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:34 schreef deepart het volgende:
Ik rij rond de 1000km per maand, is de km heffing goedkoper dan dat het nu is?
Ik zat ook al aan prepaid te denken om die reden. Alleen het is niet echt praktisch.quote:Op zaterdag 14 november 2009 16:21 schreef GrigoriPerelman het volgende:
[..]
nee, ik heb prepaid juist daarom. En straks heb ik een motor zonder gps.
In het buitenland betaal je inderdaad geen kilometerheffing.quote:Op zaterdag 14 november 2009 16:34 schreef postmortum het volgende:
maar ik bedoel als ik van Sittard via belgie naar maastricht rijdt ipv over nl grondgebied betaal ik toch minder
netjes dan ga ik gewoon alles via belgie en duitsland rijdenquote:Op zaterdag 14 november 2009 16:37 schreef Whaaaaaaaah het volgende:
[..]
In het buitenland betaal je inderdaad geen kilometerheffing.
Totdat deze landen net zo goed mee gaan doen, en je alsnog de klos bent. Hee, we zijn lid van de Europese Unie, weet je nog?quote:Op zaterdag 14 november 2009 16:37 schreef Whaaaaaaaah het volgende:
[..]
In het buitenland betaal je inderdaad geen kilometerheffing.
quote:Op zaterdag 14 november 2009 16:37 schreef Whaaaaaaaah het volgende:
[..]
In het buitenland betaal je inderdaad geen kilometerheffing.
Nee, want bij het verlaten van het land, dus bij overschrijding van de landsgrenzen wordt automatisch een tarief van 2,50 Euro verrekend, om de misgelopen kosten te compenseren van de mensen (verblijvend/wonend in de buurt van de Nederlandse grensgebieden) die dat idd van plan zijn te gaan doen..quote:Op zaterdag 14 november 2009 16:38 schreef postmortum het volgende:
[..]
netjes dan ga ik gewoon alles via belgie en duitsland rijden
hoeveel gaat mij dan een ritje van 10 km over nl en over duitsland koster?quote:Op zaterdag 14 november 2009 16:56 schreef Tism het volgende:
[..]
Nee, want bij het verlaten van het land, dus bij overschrijding van de landsgrenzen wordt automatisch een tarief van 2,50 Euro verrekend, om de misgelopen kosten te compenseren van de mensen (verblijvend/wonend in de buurt van de Nederlandse grensgebieden) die dat idd van plan zijn te gaan doen..
Maar dit moet je nog niet doorvertellen want dit is officieel nog een punt waarop dit hele plan van tafel geveegd kan worden, dit wordt pas officieel aangekondigd een paar weekjes na de invoering van het systeem, als het te laat is om er iets tegen te doen..
Je zal in baarle-nassau wonen, en even door de wijk rijden, ben je 60 euro armer...quote:Op zaterdag 14 november 2009 16:56 schreef Tism het volgende:
[..]
Nee, want bij het verlaten van het land, dus bij overschrijding van de landsgrenzen wordt automatisch een tarief van 2,50 Euro verrekend, om de misgelopen kosten te compenseren van de mensen (verblijvend/wonend in de buurt van de Nederlandse grensgebieden) die dat idd van plan zijn te gaan doen..
Maar dit moet je nog niet doorvertellen want dit is officieel nog een punt waarop dit hele plan van tafel geveegd kan worden, dit wordt pas officieel aangekondigd een paar weekjes na de invoering van het systeem, als het te laat is om er iets tegen te doen..
Jij werkt toch bij de belastingdienst?quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:00 schreef postmortum het volgende:
[..]
hoeveel gaat mij dan een ritje van 10 km over nl en over duitsland koster?
7 km over duitsland en 3 km over nl?
ik werk daar al 6 maanden niet meerquote:Op zaterdag 14 november 2009 17:10 schreef Oldbie het volgende:
[..]
Jij werkt toch bij de belastingdienst?
Reken het dan lekker zelf uit. Of vraag een verantwoordelijke collega.
Ook crisis bij de belastingdienst?quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:27 schreef postmortum het volgende:
[..]
ik werk daar al 6 maanden niet meer
Nee, in veel gevallen betaal je minder....quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:51 schreef Sj0rs het volgende:
Ik hoop dat er een l33t0r h@ckZ0r opstaat die iets verzint om het te omzeilen.
Kutregering. We blijven maar dokken.
Het is nu 3 cent. Wat denk je? Dat dat zo blijft?quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:52 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
[..]
Nee, in veel gevallen betaal je minder....
Jij denkt dat de MRB en BPM in 2018 nog op huidig niveau zou blijven??quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:57 schreef Sj0rs het volgende:
[..]
Het is nu 3 cent. Wat denk je? Dat dat zo blijft?
Ja, dat is NU.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:47 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
Lieve schat,
Als je een auto (bouwjaar maximaal 2007) vergelijkt met een vergelijkbare auto wanneer de kilometerheffing volledig is ingevoerd, ben je in de meeste gevallen per kilometer goedkoper uit.
1. Reden dat er vergeleken wordt met 2007 is omdat sinds 2008 er sprake is van een afbouw van de BPM. Daarom is het vergelijken met auto's na 2007, eigenlijk geen eerlijke vergelijking.
2. Sinds 2007 wordt de BPM dus afgebouwd. Straks heb je dus helemaal geen BPM bij aankoop van een nieuwe auto. Dat scheelt een paar duizend euro bij je aankoop.
3. MRB wordt geschaft, dus daar heb je ook geen last van.
4. Je betaalt dus per kilometer. Afhankelijk van hoeveel je rijdt, is dit in de meeste gevallen gunstiger.
De crux is om goed te vergelijken. Bereken is wat je BPM bij aankoop is geweest: daar kan je in de nieuwe regeling best en stukje mee rijden hoor. Eigenlijk zou je moeten vergelijken hoeveel je nu per kilometer kwijt bent (dus MRB+BPM) en straks (gemiddeld 3 ct).Hierbij moet je dan ook even aannemen hoe lang je je auto gaat gebruiken, anders is de berekening ook niet eerlijk. Ik geloof dat 4 jaar gemiddeld is. Gebruik je hem langer, dan wordt het waarschijnlijk wel snel duurder (omdat je de BPM over een langere gebruiksperiode uitsmeert).
Verder is het trouwens goedkoper dan het OV: daar betaal je met je chipkaart rond de 12ct
Verder blijft het een hoop gedoe om het in te voeren en vraag ik me af of het in de praktijk gaat werken, maar dat even terzijde. (ik denk zelf dat het wellicht wel voor korte afstanden gaat werken, niet voor de langere).
Dus tja, ik wacht rustig af, er zijn snel weer verkiezingen dus of Camiel wil te snel gaan zodat het niets wordt, of Camiel zien we binnenkort niet meer terug, waardoor er in het volgende kabinet een bureaula voor dit dossier wordt geopend...
ik word idd wel ziek van het propageren van het OV... het ov kut en duur dus hoe duur je autorijden ook maakt ik zal niet met het ov gaan (met als voornaamste reden dat ik dan na mijn nachtdienst tot 5 uur, tot 7 uur moet wachten om naar huis te komen)quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:00 schreef Asgard het volgende:
[..]
Ja, dat is NU.
Waar de meeste mensen, terecht, bang voor zijn is dat dit over een paar jaar weer een melkkoe van jewelste word. En die achterlijke gedachtegang dat autorijden duurder maken ervoor zorgt dat er minder files staan is in Den Haag maar niet weg te krijgen. Denken ze nou echt dat al die mensen voor hun fucking lol elke dag in de file staan? Vind a.u.b. één persoon voor mij die in de file staan leuk vind en je mag wmb 100 euro per kilometer rekenen.![]()
En autorijden meer belasten om dat geld in het OV te steken?
Ja, maar zoals ik paar posts hierboven zeg, als de km-heffing niet wordt ingevoerd, zouden ze de MRB en BPM wel verhogen. Daar zijn ze ook vrij in. Wat denk je van al die provincien die de laatste jaren schandeling de MRB hebben verhoogd???quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:00 schreef Asgard het volgende:
[..]
Ja, dat is NU.
Waar de meeste mensen, terecht, bang voor zijn is dat dit over een paar jaar weer een melkkoe van jewelste word. En die achterlijke gedachtegang dat autorijden duurder maken ervoor zorgt dat er minder files staan is in Den Haag maar niet weg te krijgen. Denken ze nou echt dat al die mensen voor hun fucking lol elke dag in de file staan? Vind a.u.b. één persoon voor mij die in de file staan leuk vind en je mag wmb 100 euro per kilometer rekenen.![]()
En autorijden meer belasten om dat geld in het OV te steken?
Ja, ze houden rekening met verbruik en volgens mij ook gewicht (of is het gewicht niet ook te koppelen aan je verbruik???) en natuurlijk je brandstoftype.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:06 schreef Pollewoppie het volgende:
en trouwens, houden ze straks ook rekening met hoe zuinig en hoe zwaar je auto is? nu betaal je namelijk meer voor diesel en voor gewicht... daarom heb ik een middelgrote benzine auto gekozen maar dan kan ik net zo goed een station diesel nemen natuurlijk...
dus de een zal 3 cent moeten betalen en de ander 5 bijvoorbeeld?quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:07 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
[..]
Ja, ze houden rekening met verbruik en volgens mij ook gewicht (of is het gewicht niet ook te koppelen aan je verbruik???) en natuurlijk je brandstoftype.
Die 3 ct is inderdaad een gemiddelde: een hummer zal meer per kilometer betalen dan een Toyato Aigo, maar dat voelt wel logisch toch?quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:09 schreef Pollewoppie het volgende:
[..]
dus de een zal 3 cent moeten betalen en de ander 5 bijvoorbeeld?
ik zeg gooi de 3 cent bovenop de brandstofprijs, hoef je ook niet meer een gps enzo aan te schaffen, en hoe zuiniger hoe minder last je ermee hebt...
...slechts je veiligheidquote:Op zaterdag 14 november 2009 18:11 schreef Captain_Ghost het volgende:
http://www.anwb.nl/kilometerprijscheck/veelgesteldevragen
trouwens neem dan autos die ouder dan 1987.. Dan hoeft je niks vrezen..
tja dat is ook weer waar...quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:12 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
[..]
Die 3 ct is inderdaad een gemiddelde: een hummer zal meer per kilometer betalen dan een Toyato Aigo, maar dat voelt wel logisch toch?
En de reden waarom ze dat niet op de brandstofprijs is gooien omdat ooit eens onderzocht is dat in dat geval bijna half Nederland naar Belgie of Duitsland rijdt om te gaan tanken (ik kan zo snel geen bron vinden, maar het was zoiets dat zelfs vanuit Utrecht zo'n tankritje gemaakt zou gaan worden (incl jerrycans denk ik![]()
)
Ja, volgens mij is dat ook het grootste onderdeel van het fileprobleem. En eigenlijk niet alleen leaserijders, maar bij iedere woon-werkreiziger waarbij er een vergoeding wordt betaald per kilometer. Zolang zijn 'kostenneutraal' blijven rijden, is er geen prikkel.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:16 schreef Pollewoppie het volgende:
[..]
jammere vind ik alleen nog steeds dat de gewone man toch al zuinig probeert te rijden maar de lease-rijders het geen fuck uitmaakt aangezien de baas toch de km-ers ed betaald...
Dit CO2 tax zit toch gewoon in de catalogusprijs van een auto trouwens? Als je het zo bekijkt, verdwijnt de BPM wel feitlijk gezien (omdat dat bovenop de catalogusprijs kwam).quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:16 schreef Pollewoppie het volgende:
[..]
tja dat is ook weer waar...
Trouwens de BPM vervalt niet maar wordt vervangen door de CO2 tax... maar dat houd in dat een zuinige auto de komende jaren goedkoper word en een zuiper juist veel duurder ()
http://www.anwb.nl/binari(...)-op-benzine_anwb.pdfquote:Op zaterdag 14 november 2009 18:19 schreef GSP het volgende:
Ik heb een peugeot 107, rij 20.000 per jaar en betaal op jaarbasis ongeveer 150 euro per jaar aan wegenbelasting. Ik krijg dus te maken met een verhoging van tenminste 450 euro, met een tarief van 0,03 cent per jaar.
Nu heb ik samen met mijn partner een aardig besteedbaar inkomen, dus persoonlijk zal ik er geen kilometer minder om gaan rijden. Echter, zijn er genoeg mensen die met deze maatregel hun enige vorm van mobiliteit zullen gaan verliezen. Mensen die slecht te been zijn komen hun huis niet meer uit. Ik merk dat ik steeds cynischer te worden over het polititieke uitknijpklimaat in Nederland.
wat een onzin zeg! naar mijn mening heeft niemand het in nl slecht, mensen die slecht ter been zijn lopen in de WW en krijgen genoeg geld om hun uitstapjes mee te maken hoor en hoe vaak moeten ze met de auto weg als ze geen baan hebben? dan is het juist vele malen voordeliger voor hun om een auto te hebben!quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:19 schreef GSP het volgende:
Ik heb een peugeot 107, rij 20.000 per jaar en betaal op jaarbasis ongeveer 150 euro per jaar aan wegenbelasting. Ik krijg dus te maken met een verhoging van tenminste 450 euro, met een tarief van 0,03 cent per jaar.
Nu heb ik samen met mijn partner een aardig besteedbaar inkomen, dus persoonlijk zal ik er geen kilometer minder om gaan rijden. Echter, zijn er genoeg mensen die met deze maatregel hun enige vorm van mobiliteit zullen gaan verliezen. Mensen die slecht te been zijn komen hun huis niet meer uit. Ik merk dat ik steeds cynischer te worden over het polititieke uitknijpklimaat in Nederland.
quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:21 schreef Pollewoppie het volgende:
Hier ben ik btw wel blij mee:
[ afbeelding ]
Van die achtelijke vervuilende onveilige (voor voetganger) kut bakken gaan enorm in prijs omhoog, in dit voorbeeld een dodge nitro kost nu 44000 en in 2013 bijna 70000
Benzine, maar de tweede kolom gaat natuurlijk nergens over. MRB betaal ik nu iets van 13 euro per maand. BPM? Op de 107 zit geen BPM, dus waar ze dat vandaan halen is mij een raadsel.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:23 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
[..]
http://www.anwb.nl/binari(...)-op-benzine_anwb.pdf
Valt wel mee toch? Of heb je een diesel?
http://www.anwb.nl/binari(...)e-op-diesel_anwb.pdf
Euh, ja wel hoor, daar zit BPM op. Die betaal je bij aanschaf van de auto.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:30 schreef GSP het volgende:
[..]
Benzine, maar de tweede kolom gaat natuurlijk nergens over. MRB betaal ik nu iets van 13 euro per maand. BPM? Op de C1 zit geen BPM, dus waar ze dat vandaan halen is mij een raadsel.
eeehm op een 107 zit geen BPM, op de 207 wel, zoals in de staatje te lezen is.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:31 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
[..]
Euh, ja wel hoor, daar zit BPM op. Die betaal je bij aanschaf van de auto.
Oh, shit je hebt een 107, geen 207quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:32 schreef GSP het volgende:
[..]
eeehm op een 107 zit geen BPM, op de 207 wel, zoals in de staatje te lezen is.
Als het zo ingevuld gaat worden heb ik er geen problemen mee. Alleen had Eurlings het over een minimumtarief van 3 cent. In dat staatje hebben ze het over 1,5 cent.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:34 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
[..]
Oh, shit je hebt een 107, geen 207Die pdf gaat over een 207...
Hier, dan is deze beter: (107 staat er niet bij, maar dit zijn vergelijkbare auto's):
http://www.anwb.nl/binari(...)-op-benzine_anwb.pdf
Ik dacht dat hij het had over gemiddeld 3 ct, dus meer voor een Hummer en minder voor een C1.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:37 schreef GSP het volgende:
[..]
Als het zo ingevuld gaat worden heb ik er geen problemen mee. Alleen had Eurlings het over een minimumtarief van 3 cent. In dat staatje hebben ze het over 1,5 cent.
Ok, en lees nu even de laatste anderhalve pagina en ga even rekenen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:44 schreef the_legend_killer het volgende:
3 cent is veels te duur !
Eens met de klacht
En wie betaalt uiteindelijk dat project?quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:21 schreef staticdata het volgende:
[..]
Ik voorzie dat ze noggeneens hebben nagedacht wat voor impact het heeft om 7.7 miljoen auto's te voorzien en die data te kunnen verwerken. Gaat nog veel kopzorgen opleveren voor ze en zou me niets verbazen als het daardoor weer een faalproject wordt.
Ik ben duurder uit met kilometerheffingquote:Op zaterdag 14 november 2009 18:45 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
[..]
Ok, en lees nu even de laatste anderhalve pagina en ga even rekenen.
Kijk hier hebben we wat aanquote:Op zaterdag 14 november 2009 16:34 schreef postmortum het volgende:
maar ik bedoel als ik van Sittard via belgie naar maastricht rijdt ipv over nl grondgebied betaal ik toch minder
Dan moet je die slurper tzt vervangen door wat anders. Of juist een heel oude kopenquote:Op zaterdag 14 november 2009 18:51 schreef the_legend_killer het volgende:
[..]
Ik ben duurder uit met kilometerheffing
Dan moet niet iedereen met de auto komen, want dan staan we straks met z'n allen op de Utrechtse Baan stilquote:Op zaterdag 14 november 2009 18:54 schreef muzas het volgende:
mooie is dat wat den haag ook doet, nederlanders slikken het gewoon... Ik zeg met brandende fakkels en hooivorken naar den haag
Kijk en dat is nu de reden waarom ik ook nog wat huiverig ben. Die provincieen krijgen straks ter compensatie meer vrijheid voor hogere of nieuwe belastingen vermoed ik. Dus eigenlijk wordt niet de automobilist genaaid, maar juist degene die geen auto heeft!!!!quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:48 schreef muzas het volgende:
Voor de fietsende groenlinks gillers hier die zeiken over "eerlijk voor de mensen die maar af en toe of nooit rijden".
De provincies gaan inkomsten voor onderhoud aan de wegen missen (wat nu uit de motorrijtuigenbelasting komt). Denk je dat ze dat nu van den haag cadeau krijgen? mooi niet... omhoog met andere belastingen, of een nieuwe met een naam waar geen 'auto' in voorkomt.
koppen moeten rollenquote:Op zaterdag 14 november 2009 18:54 schreef muzas het volgende:
mooie is dat wat den haag ook doet, nederlanders slikken het gewoon... Ik zeg met brandende fakkels en hooivorken naar den haag
Iedereen wordt genaaid. Dacht je echt dat Den Haag zon miljoenenproject start zonder er meer aan te verdienen? om te burger tegemoet te komen? Dokken moeten we, en Den Haag pakt alles waar wij niet zonder kunnen. Onze zorgverzekering, OV, Automobilisten, e.t.c. Ik kan me geen maatregel voor de geest halen van de afgelopen 5 jaar waarbij de burger er beter van geworden is.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:58 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
Dus eigenlijk wordt niet de automobilist genaaid, maar juist degene die geen auto heeft!!!!
ze hebben camera's die controleren of je kastje wel ingeschakeld staatquote:Op zaterdag 14 november 2009 19:03 schreef kloas_wokkel het volgende:
Kooi van farraday om de gps ontvanger weg gps signaal weg registratie. Spanning van het kastje afhalen weg registratie(Ja mijn auto trekt de accu leeg vandaar koppel ik de accu altijd af)
Ik zie dit technisch nog niet echt haalbaar
Ik heb juist een heel zuinige nieuwe auto.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:55 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
[..]
Dan moet je die slurper tzt vervangen door wat anders. Of juist een heel oude kopen
Niet iedereen is inderdaad voordeliger uit. Wat rijd je nu dan?
Oh, ja, shit! Vergeten, we hebben bijna geen files meer...quote:
Alsof Nederlanders gaan demonstrerenquote:Op zaterdag 14 november 2009 18:54 schreef muzas het volgende:
mooie is dat wat den haag ook doet, nederlanders slikken het gewoon... Ik zeg met brandende fakkels en hooivorken naar den haag
En de reeds betaalde BPM krijg je terug als dit ingevoerd wordt?quote:Op zaterdag 14 november 2009 11:47 schreef Ethanolic het volgende:
[..]
De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaat verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing.
Nou, emigreer dan.quote:Op zaterdag 14 november 2009 21:23 schreef PLAE@ het volgende:
Nog even zo doorgaan en over 20 jaar heb je hier alleen nog uitkeringtrekkende hoofddoeken over :L
quote:Op zaterdag 14 november 2009 21:21 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
En de reeds betaalde BPM krijg je terug als dit ingevoerd wordt?
De rente heeft betrekking op je aanschafprijs. Je aanschafprijs is minder als het BPM gedeelte eruit verdwijnt. Je bedrag is lager en -er vanuitgaande dat je dat geld anders op een spaarrekening zet- loop je dus minder rente mis. Daarnaast is je afschrijving een %. En een % van een lager aankoopbedrag, geeft een lagere absolute afschrijvingswaarde.quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:58 schreef Metatron het volgende:
Ik vind dat staatje nogal optimistisch opgesteld om maar naar een 'voordeel' toe te rekenen.
Dat de BPM verdwijnt wordt welleuk gerekend als 'voordeel', maar waar zit dat voordeel voor mij dan? Ik HEB immers al een auto die het prima doet. Wat ik dan nog eens knap vind is dat de 'afschrijving + rente' naar beneden gaan. Hoezo? Mijn auto wordt echt niet met terugwerkende kracht goedkoper in aanschaf, en hij gaat ook niet ineens minder hard slijten.
Jij denkt dat de MRB en BPM ook niet meer zouden stijgen?? Daarnaast moet je dus in je berekening het volgende doen:quote:Daarnaast betaal ik nu zo'n 120 Euro aan wegenbelasting per kwartaal. Dat komt neer op 480 Euro per jaar. Met de 30k die ik rijd per jaar gaat me dat 30.000 * 0.03 = 900 Euro kosten. Mijn lasten per jaar verdubbelen dus ongeveer. En, wat ik hoorde op het journaal is die 3 cent nog maar het begin, want dat zou in 2018 6,7 cent moeten zijn. Wat dan neerkomt op maar liefst 2010 Euro aan belasting. Nee, echt top hoor! Heel voordelig ook.
quote:En dan heb ik het nog niet gehad over ongetwijfeld leuke belastingen die de provincie gaat verzinnen om het verlies aan rijtuigenbelasting te compenseren.
Het is voor mij als leaserijder totaal onduidelijk wat er gaat gebeuren maar het lijkt me logisch dat de leasemaatschappij de kosten op zich gaat nemen, zij zijn tenslotte ook degene die voordeel hebben van de lagere aanschafprijs van auto's. Als ik toch zelf moet gaan betalen dan zal ik zeker gaan investeren in dit: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30776 . Nog beter is natuurlijk als heel NL weigert om in te gaan op de oproep voor het inbouwen van dat kutkastje, maar dat zal vast niet gaan gebeuren. De enige hoop die we dus nog hebben is dat de volgende regering dit onzalige plan stopt.quote:Op zaterdag 14 november 2009 12:10 schreef _kloon_ het volgende:
[..]
Ik denk dat de mensen die een lease-auto van de zaak hebben er ondanks dat ze veel kilometers rijden er nog niet eens zo slecht vanaf komen (geen BPM en laagste kilometertarief).
Je stukje over BPM is niet voor iedereen van toepassing. Niet iedereen koopt een spiksplinternieuwe auto waar de BPM nog over betaald moet worden. Nieuwe auto's zijn, net zoals vele andere dingen, naar mijn mening véél te duur tegenwoordig. Komt nog eens bij kijken dat een splinternieuwe auto een hele slechte aankoop is, omdat de waarde daar van alleen maar (snel) omlaag zakt. Maar goed, dat is een hele andere discussie.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:47 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
Lieve schat,
Als je een auto (bouwjaar maximaal 2007) vergelijkt met een vergelijkbare auto wanneer de kilometerheffing volledig is ingevoerd, ben je in de meeste gevallen per kilometer goedkoper uit.
1. Reden dat er vergeleken wordt met 2007 is omdat sinds 2008 er sprake is van een afbouw van de BPM. Daarom is het vergelijken met auto's na 2007, eigenlijk geen eerlijke vergelijking.
2. Sinds 2007 wordt de BPM dus afgebouwd. Straks heb je dus helemaal geen BPM bij aankoop van een nieuwe auto. Dat scheelt een paar duizend euro bij je aankoop.
3. MRB wordt geschaft, dus daar heb je ook geen last van.
4. Je betaalt dus per kilometer. Afhankelijk van hoeveel je rijdt, is dit in de meeste gevallen gunstiger.
De crux is om goed te vergelijken. Bereken is wat je BPM bij aankoop is geweest: daar kan je in de nieuwe regeling best en stukje mee rijden hoor. Eigenlijk zou je moeten vergelijken hoeveel je nu per kilometer kwijt bent (dus MRB+BPM) en straks (gemiddeld 3 ct).Hierbij moet je dan ook even aannemen hoe lang je je auto gaat gebruiken, anders is de berekening ook niet eerlijk. Ik geloof dat 4 jaar gemiddeld is. Gebruik je hem langer, dan wordt het waarschijnlijk wel snel duurder (omdat je de BPM over een langere gebruiksperiode uitsmeert).
Verder is het trouwens goedkoper dan het OV: daar betaal je met je chipkaart rond de 12ct
Verder blijft het een hoop gedoe om het in te voeren en vraag ik me af of het in de praktijk gaat werken, maar dat even terzijde. (ik denk zelf dat het wellicht wel voor korte afstanden gaat werken, niet voor de langere).
Dus tja, ik wacht rustig af, er zijn snel weer verkiezingen dus of Camiel wil te snel gaan zodat het niets wordt, of Camiel zien we binnenkort niet meer terug, waardoor er in het volgende kabinet een bureaula voor dit dossier wordt geopend...
Mensen zoals jou kunnen we precies missen. Mensen zoals jou zijn mensen die alles toch wel slikken.quote:
Dat zal wel weer niet kunnenquote:Op zondag 15 november 2009 00:51 schreef _kloon_ het volgende:
Wat ik me dan afvraag, waarom wordt er over de kilometerheffing geen referendum gehouden?
Ik kan me weinig maatregelen bedenken in de afgelopen jaren die zo'n groot effect heeft op vrijwel de hele bevolking.
Ik zeg referendum!
SP, PVV en VVD zijn allemaal tegen, pick onequote:Op zondag 15 november 2009 02:25 schreef Noin het volgende:
Ik ga stemmen op de 1e partij die aankondigd dat ze dit plan niet zullen uitvoeren.
Zit wat in, maar ik durf te wedden dat de benzineprijs geen cent omlaag gaat, wanneer de 'echte' kilometerheffing wordt ingevoerd.quote:Op zondag 15 november 2009 02:25 schreef Noin het volgende:
Daarnaast: kilometerheffing hebben we al jaaaaren, namelijk de benzineprijs.
Als jij je auto verkoopt, dan zit daar toch nog steeds een restgedeelte in van de BPM?? Of ga je bij je afschrijvingen uit van de cataloguswaarde in plaats van volledige aanschafwaarde?quote:Op zondag 15 november 2009 00:25 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Je stukje over BPM is niet voor iedereen van toepassing. Niet iedereen koopt een spiksplinternieuwe auto waar de BPM nog over betaald moet worden. Nieuwe auto's zijn, net zoals vele andere dingen, naar mijn mening véél te duur tegenwoordig. Komt nog eens bij kijken dat een splinternieuwe auto een hele slechte aankoop is, omdat de waarde daar van alleen maar (snel) omlaag zakt. Maar goed, dat is een hele andere discussie.
Tja, grotere auto's en kilometervreters gaan juist meer betalen. Dat is nou juist de lol van het systeem: betalen naar gebruik, niet naar bezit. Maar begrijp dat het wel mooi kut is voor je... Wat rijd je nu en hoeveel per jaar? En natuurlijk stijgt het, dat doen alle belastingen helaas.... Dus indien niet ingevoerd, zouden ook de BPM en MRB verder stijgen.quote:Overigens zou je nog eens een kijkje moeten nemen naar de hele eenvoudige en logische rekenvoorbeelden in de OP. Ik ga er met grote middenklasser, en mijn aantal kilometers per jaar gewoon keihard op achteruit, en dat is zo klaar als een klontje. En dan ga ik ook nog eens uit van die miezerige 3 cent. Wie weet hoe snel dát wel niet omhoog gaat schieten? Het zou mij niks verbazen als we 2 jaren na de invoering van de kilometerheffing, ineens 6 cent moeten gaan betalen per kilometer. Sterker nog, het kabinet gaat zelfs uit van een stijging.
Nee, ik geloof 2012 ook niet zo (en de wereld vergaat dat jaar toch, dus waar hebben we het overquote:Verder ga ik er ook wel van uit dat dit niet per sé in 2012 ingevoerd gaat worden. Al is het alleen maar vanwege die GSM kastjes (de overheid en technische projecten? Haha, raap me op.). Maar dat is utistel van executie, deze regeling komt er, hoe dan ook, toch wel.
Er is ook nog de optie van spitstarief, die dan op bepaalde routes geloof ik en in ieder geval op bepaalde tijden bovenop het basistarief komt.quote:Op zondag 15 november 2009 12:09 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Eigenlijk zou er ook onderscheid gemaakt moeten worden tussen randstad en Noorden. Als ik een ritje van Groningen naar Leeuwarden maak, sta ik 99 van 100 keer niet in een file. Een evenlang ritje in de randstad is gekenmerkt door files. En als ik het goed begrijp betalen we dan allebei evenveel. De vervuiler betaalt toch?
Ik dacht dus dat de Co2 uitstoot lager was.quote:Op zondag 15 november 2009 17:26 schreef PLAE@ het volgende:
Diesel is volgens mij de meest vervuilende gangbare brandstof.
Tja, beetje kansloos natuurlijk. De leaserijders interesseert het natuurlijk helemaal niks.quote:Op zondag 15 november 2009 17:42 schreef FoXje het volgende:
Als nu gewoon iedereen weigert om dat kastje te laten inbouwen, dan wil ik onze overheid weleens zien.
Kijk, dat hele 'BPM restwaarde' is leuk voor centenneukende boekhouders, maar een normaal mens rekent zo gewoonweg niet. Ik koop (tweedehands) een auto omdat dat ding mij aanstaat, en ik hem kan betalen. Welk deel van die waarde dan zogenaamd 'BPM' is zal mnij, en 99% van de gewone privé autokoper een zorg zijn. Het gaat er om wat je uiteindelijk betaalt.quote:Op zondag 15 november 2009 16:06 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
[..]
Als jij je auto verkoopt, dan zit daar toch nog steeds een restgedeelte in van de BPM?? Of ga je bij je afschrijvingen uit van de cataloguswaarde in plaats van volledige aanschafwaarde?
Als ze dat echt zouden willen, dan moet je het middels de benzineprijs doen. Die verdiscontering is vele malen simpeler en eerlijker. Die houdt namelijk EN rekening met hoe groot je auto is, EN hoe zuinig die is.quote:Tja, grotere auto's en kilometervreters gaan juist meer betalen. Dat is nou juist de lol van het systeem: betalen naar gebruik, niet naar bezit.
Maar niet ZO veel.quote:Maar begrijp dat het wel mooi kut is voor je... Wat rijd je nu en hoeveel per jaar? En natuurlijk stijgt het, dat doen alle belastingen helaas.... Dus indien niet ingevoerd, zouden ook de BPM en MRB verder stijgen.
Voor mijn auto wordt het waarschijnlijk al 6,3 cent en dat is nog het begin tarief buiten de spits.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:57 schreef Sj0rs het volgende:
[..]
Het is nu 3 cent. Wat denk je? Dat dat zo blijft?
Iedereen pikt het, jij ook. Of heb je al met Jan Peter om de tafel gezeten van de week?quote:Op zondag 15 november 2009 01:51 schreef Stekelbees het volgende:
[..]
Mensen zoals jou kunnen we precies missen. Mensen zoals jou zijn mensen die alles toch wel slikken.
Sowieso zijn de nederlands maar een kansloos kutvolk, want ALLES maar dan ook ALLES wordt maar geaccepteerd.
Ik schaam me werkelijk waar kapot voor het land waar ik in woon. Buiten dit belachelijke idee(dit hele idee komt duidelijk voort uit jaloezie), maar ook het feit dat pedofielen ook weer vrijkomen, is voor mij genoeg reden om op dit land te kotsen.
Net zoals die hele groep randmongolen die het wel 'ok' vinden dat er vingerafdrukken afgenomen worden. En dan vooral mensen die zeggen " ik ben onschuldig dus ze doen maar " ... krijg aub tyfus. Echt, mijn god wat zijn dat soort mensen dom.
Aaahhhhhhh laat ook maar. Nederland is al lang naar de klote.
Ga vooral zo door, regering. Je eigen burgers lekker hard anaal verampeneren.
Zo werkt het niet. De Tweede Kamer is er juist om dat voor ons te doen. Maar door het enorme gat tussen parlement en volk loopt iedereen daar als een kip zonder kop.quote:Op maandag 16 november 2009 17:23 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Iedereen pikt het, jij ook. Of heb je al met Jan Peter om de tafel gezeten van de week?
Tsja ik begin ook steeds meer en meer te geloven dat de politiek een verlengde is van het kapitalisme (lees: multinationals/banken/aandeelhouders) en minder en minder heeft te maken met de wil van het volk.quote:Op maandag 16 november 2009 17:28 schreef Brainfish het volgende:
Hoe we dat moeten oplossen? You tell me want ik heb op dit moment even het vertrouwen verloren in deze vorm van politiek.
Referendum, alleen het woord al. Referendum is gelijk aan: We zijn allemaal tegen, en ik mr. bakellende zie er wel toekomst in dus druk het door zodat ik dat klootjesvolk straks in hun eigen sop laat gaarkoken en ik mijn zakken ga vullen in Brussel en ook al zijn er wao-debatten ik steek mijn tijd liever in mijn toekomst, maar who gives a fuck. Heeft dus weinig zin imoquote:Op maandag 16 november 2009 18:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
Een handtekening verzamelen voor de referendum.
En de regering straks zegt; 'zie je wel, het werkt. Ze stoppen met roken, rijden minder auto, etc. etc.'quote:Op zondag 15 november 2009 17:39 schreef GSP het volgende:
Ik hoop dat een groot aantal mensen echt hun auto laten staan in 2012. Dus zoveel mogelijk met brommer of fiets doen. Zodra de economie maar genoeg schade oploopt, dan zal het vanzelf weer afgeschaft worden (vliegtax anyone?).
Ik ga proberen de auto er uit te gooien voor 2012, niet omdat ik het niet kan betalen, maar omdat ik het zat ben om me te laken uitknijpen. Om dezelfde reden ben ik een tijd terug gestopt met roken. Niet vanwege gezondheid, niet vanwege het geld, maar vanwege mijn grote afgunst op het betalen van accijnzen.
Ik vreesde het al.quote:Op maandag 16 november 2009 20:02 schreef Drinky het volgende:
Hoorde net ook al dat ze per provincie nog een extra belasting willen, wellicht voor mensen zonder voertuigen, om de miljoenen die ze mislopen te vergoeden
wat een
Dan zijn de stemmen van de naïeve CDA stemmers alleen maar meer waard en hebben we weer CDA in het kabinet en een CDA MP.quote:Op maandag 16 november 2009 20:14 schreef Drinky het volgende:
Dit kabinet moet dood, stem allen blanco!
prima afstand om op de fiets te doen, tip: koop een ligfietsquote:Op maandag 16 november 2009 20:19 schreef Tuvai.net het volgende:
Denk toch dat ik volgende zomer maar eens ga aanwennen om een aantal keren per week m'n fiets te pakken.'t Is dan wel 23 km heen en 23 km terug, maar goed, dat went wel.
Puur principieel, ik gun dit hebzuchtige kabinet die extra centen niet.
Die mag je even onderbouwen als je wiltquote:Op maandag 16 november 2009 20:55 schreef kloas_wokkel het volgende:
- het terugdraaien van de kilometerstanden van de auto zal vaker gebeuren
Idd het moet stoppen nu het nog stoppen kan..quote:Op maandag 16 november 2009 20:55 schreef kloas_wokkel het volgende:
Dit word trouwens de grootste blunder ooit:
- Fraudegevoelig systeem
- Iedereen moet een permanent kastje in zijn auto hebben (inbouwen e.d. kosten --> burger?)
- het terugdraaien van de kilometerstanden van de auto zal vaker gebeuren
- lukt nooit voor 2012
- te duur
- de politie moet controleren en die hebben het al druk zat
- Privacy
Ik heb dat dus ook heel sterk. Ik ben daarom ook gestopt met roken om die reden. Ik gun dit kabinet zo min mogelijk euro's.quote:Op maandag 16 november 2009 20:19 schreef Tuvai.net het volgende:
Denk toch dat ik volgende zomer maar eens ga aanwennen om een aantal keren per week m'n fiets te pakken.'t Is dan wel 23 km heen en 23 km terug, maar goed, dat went wel.
Puur principieel, ik gun dit hebzuchtige kabinet die extra centen niet.
Als je een entrepeneur bent, dan ga je nu alvast van die "blockers" inkopen in china ofzoquote:Op maandag 16 november 2009 22:06 schreef Agiath het volgende:
Ik denk even aan het geweldige ov-chipkaart systeem dat ook zo goed opgang kwam. En dat waren nog stilstaande poortjes.
Nu willen ze dus in dik 7 miljoen auto's iets inbouwen wat dus hufter-, hack- en fraudeproof is?
Ook leuk dat de regering kan zien waar je dan rijdt met je auto, en waarom zouden ze daar geen andere boete's aan vast plakken?
Ik wens ze iig veel succes hiermee, heel veel succes
Precies.quote:Op maandag 16 november 2009 22:08 schreef GSP het volgende:
[..]
Als je een entrepeneur bent, dan ga je nu alvast van die "blockers" inkopen in china ofzo
Het ironische hieraan is dat dat juist de uiteindelijke doelen zijn van de hoge accijnzen, dat mensen stoppen met 'foute' dingen.quote:Op maandag 16 november 2009 22:00 schreef GSP het volgende:
[..]
Ik heb dat dus ook heel sterk. Ik ben daarom ook gestopt met roken om die reden. Ik gun dit kabinet zo min mogelijk euro's.
Uiteraard, Het systeem gaat de kilometers die je rijd registreren. Dit word later uiteraard vergeleken met de kilometerstand van de auto als dat verschil te groot is hang je want dan heb je met het systeem gefraudeerd. Uiteraard gaat er gefraudeerd worden dus moet de kmstand teruggedraaid worden.quote:Op maandag 16 november 2009 21:47 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Die mag je even onderbouwen als je wilt
quote:Op maandag 16 november 2009 23:15 schreef D. het volgende:
Bovendien wil ik mijn auto origineel houden, geen vage kastjes ingebouwd
Als je kastje kapot is gegaan ga je al een half jaar naar HET GEVANG!quote:Op maandag 16 november 2009 22:11 schreef Agiath het volgende:
[..]
Precies.
Waarschijnlijk wordt dit systeem ook wel ingebouwd in interne navigatiesystemen, omdat die al de GPS in zich hebben.
Even met je auto naar de garageturk en hoppa, je rijdt gratis rond,
En dan te bedenken dat je voor het terroriseren van een buurt of het met geweld overvallen van oude vrouwen geen straf krijgt of na een paar maanden weer op straat staat. Het blijkt wel waar de prioriteiten van dit kabinet zitten.quote:Gevangenis dreigt bij kapot km-kastje door Johan van den Dongen
AMSTERDAM - Wie straks een defect kilometerheffingskastje in de auto heeft, wordt door de overheid gezien als een crimineel. De automobilist riskeert een gevangenisstraf of een geldboete die maximaal in de tienduizenden euro's kan lopen.
Minister Eurlings. Het kastje dat in de auto komt. Maak het vooral niet stuk!
Dat blijkt uit het wetsvoorstel van minister Eurlings. Op het rijden met een gps-kastje dat opeens geen signalen over afgelegde kilometers uitzendt, staat een half jaar cel of een boete tot 18.500 euro. Wiein die geldboetecategorie wordt veroordeeld, zit tien jaar lang aan een strafblad vast. Wordt de boete niet betaald, dan kan de officier van justitie het rijbewijs innemen en de auto 'buiten gebruik stellen'. Is er met het kastje geknoeid om het signaal te verstoren of te beïnvloeden, dan is er sprake van een misdrijf en hangt de weggebruiker tot vier jaar gevangenis of een boete van 74.000 euro boven het hoofd.
Jij verwacht dat autofabrikanten wereldwijd gaan meewerken?quote:Op dinsdag 17 november 2009 06:45 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
[..]
Straks zit ie er gewoon al standaard in als je hem koopt vermoed ik... Wellicht ook netjes weggewerkt...
Nee dat is lekker, tig honderd euro ineens aan het eind van het jaar of verspreid over de kwartalenquote:Op dinsdag 17 november 2009 08:24 schreef MrDrako het volgende:
Kilometerheffing is tof, ik ga nu per jaar betalen wat ik voorheen per kwartaal betaalde
Ik denk dat zo'n kastje niet meer kost dan een TomTom, want het is eigenlijk precies dezelfde technologie. Dat is dan zo'n 100 euro.quote:Op dinsdag 17 november 2009 08:19 schreef AlligatorNL het volgende:
Ook geniaal dat ze daar in Den Haag durven te zeggen dat je er niet op achteruit gaat met de kostenDan mag je die fucking kilometerheffing 0,5 cent gaan maken als je de forenssen er niet op achteruit wil laten gaan
.
Het gaat waarschijnlijk toch niet door als ze zien wat voor kostenplaatje zo'n tracker in de auto heeft. No way dat mensen daar zelf voor gaan betalen en als de overheid daarvoor moet gaan betalen, mogen ze wel beginnen om in ontwikkelingshulp te gaan snijden!
Niet overdrijven hequote:Op dinsdag 17 november 2009 08:35 schreef AlligatorNL het volgende:
Pfff word heulmaal gek van die kanker overheiddus als je verkeersongeval krijgt, terwijl je nog wel verder kan rijden maar je kassie is naar de klote (zal je ook niet doorhebben waarschijnlijk), ben je dus gewoon de dikke sjaak?
eh, ik betaal nu 30 euro per maand, betaal straks 180 euro aan het eind van het jaarquote:Op dinsdag 17 november 2009 08:26 schreef AlligatorNL het volgende:
[..]
Nee dat is lekker, tig honderd euro ineens aan het eind van het jaar of verspreid over de kwartalenheb toch liever dat laatste hoor
Ja. Totdat de overheid die heffing ieder jaar met een cent per kilometer gaat verhogen om gaten in de begroting te dekken.quote:Op dinsdag 17 november 2009 08:43 schreef MrDrako het volgende:
[..]
eh, ik betaal nu 30 euro per maand, betaal straks 180 euro aan het eind van het jaar
Hoe kun je dat nu al weten? De prijzen liggen toch nog niet vast?quote:Op dinsdag 17 november 2009 08:43 schreef MrDrako het volgende:
[..]
eh, ik betaal nu 30 euro per maand, betaal straks 180 euro aan het eind van het jaar
Ik geloof dat de Telegraaf bezig is (hoorde zoiets bij P&W)quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:09 schreef OxygeneFRL het volgende:
Iedereen is er wel tegen maar wanneer komt er nou actie?
Nou als die berekening klopt dat 0.1% faalt betekend dat 70.000 falende kastjes per dag...wordt druk in de cellen dan.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:12 schreef LXIV het volgende:
Wanneer de overheid massaal hardwerkende burgers in het gevang gaat stoppen omdat hun kilometerkastje niet werkt, ontstaat er natuurlijk enorme economische schade.
Daarom gaan er nu stemmen op om een systeem in te voeren van overdag werken en 's avonds en in het weekeinde gevangenisstraf. Zo kan de maatschappij gewoon door blijven draaien!
http://mens-en-gezondheid(...)vangenis-wat-nu.html
Mensen die het betalen kunnen zullen natuurlijk eerst een boete krijgen. Dat levert de overheid geld op in plaats van gevangenzetten, wat geld kost.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:15 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nou als die berekening klopt dat 0.1% faalt betekend dat 70.000 falende kastjes per dag...wordt druk in de cellen dan.
Nou, Jan-Peter en kornuiten zullen vast schrikken als er straks een stel kwijlende analfabeten aan de poorten van het Binnenhof staat te rammelen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:10 schreef D. het volgende:
Ik geloof dat de Telegraaf bezig is (hoorde zoiets bij P&W)
Dat is hetzelfde als wanneer nu bijvoorbeeld je verlichting kapot gaat. Het is niet echt een goede vergelijking, daar je je verlichting ten alle tijden zelf eenvoudig kunt controleren (maar goed, niemand gaat elke keer alle lampjes controleren als 'ie in de auto stapt), maar dat KAN ook geheel buiten je eigen toedoen om gebeuren, wellicht tijdens het rijden, en zonder dat je het door hebt. Nu is het dan ook mogelijk dat je nét op zo'n moment door een agent aan de kant wordt gezet, en dat je een prent krijgt. Dan kun je lullen als Brugman met je dikke vinger, maar die prent krijg je toch.quote:Op dinsdag 17 november 2009 08:58 schreef MrDrako het volgende:
Dikke vinger dat dat mijn zorg is, als ik dat kastje niet aangeraakt heb en hij raakt defect is dat mooi hun probleem. Of krijg ik er een gratis navigatie systeem bij dat dan ook niet meer werkt? Hoe moet je er anders zelf achterkomen? elke week dat ding na laten kijken omdat je anders duizenden euros boete krijgt?
Dat vroeg ik me ook al af.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:20 schreef Tarabass het volgende:
En wat als mijn auto op een autoambulance staat? Betaald dan de auto voor de ambulance kilometergeld en de mijne op de aanhanger? Hoe gaan ze controleren dat ik rijd terwijl mijn auto verplaatst wordt? En slepen hetzelfde verhaal..
Aanpassingen bij importquote:Op dinsdag 17 november 2009 08:15 schreef D. het volgende:
[..]
Jij verwacht dat autofabrikanten wereldwijd gaan meewerken?
Koppelen aan de startfunctie?? Weet niet of dat technisch mogeljik is, maar ze verzinnen vast wel weer ietsquote:Op dinsdag 17 november 2009 12:20 schreef Tarabass het volgende:
En wat als mijn auto op een autoambulance staat? Betaald dan de auto voor de ambulance kilometergeld en de mijne op de aanhanger? Hoe gaan ze controleren dat ik rijd terwijl mijn auto verplaatst wordt? En slepen hetzelfde verhaal..
Nee, maar dat is ook niet dat je hem nog los moet kopen en op je dashboard moet plakken. Stekkers van producten moeten ook aangepast worden als ze naar de UK gaan, da's wel vergelijkbaar toch?quote:
quote:Op maandag 16 november 2009 20:02 schreef Drinky het volgende:
Hoorde net ook al dat ze per provincie nog een extra belasting willen, wellicht voor mensen zonder voertuigen, om de miljoenen die ze mislopen te vergoeden
wat een
quote:DEN HAAG - De provincies overwegen een 'bewonersbelasting' in te voeren om het wegvallen van inkomsten uit de motorrijtuigenbelasting te compenseren.
Dit meldt het AD dinsdagochtend. Door de nieuwe belasting wordt het beloofde financiële voordeel van de kilometerheffing deels teniet gedaan. Bovendien moeten Nederlanders zonder auto straks mogelijk ook de nieuwe heffing betalen.
In Den Haag is men kritisch. "Het is oneerlijk dat mensen die dat nu niet doen straks een belasting moeten betalen," vindt PvdA-Kamerlid Pierre Heijnen. CDA'er Eddy Bilder vindt een inwonersheffing wel eerlijker dan het systeem waarbij alleen autobezitters betalen.
Nou nee. Ze gaan immers mijn auto niet aanpassen (er vanuitgaande dat het in het in/aan het dashboard zou komen), iets wat een autofabrikant wel zou (kunnen) doen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:56 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
[..]
Nee, maar dat is ook niet dat je hem nog los moet kopen en op je dashboard moet plakken. Stekkers van producten moeten ook aangepast worden als ze naar de UK gaan, da's wel vergelijkbaar toch?
Eerst Belgie. Maar die hebben dr ook al lucht van gekregen, dus ik geef Belgie nog een jaartje of 6. Daarna zal het idd wat anders worden ja : )quote:Op dinsdag 17 november 2009 14:43 schreef Intrepidity het volgende:
Ok, ik verhuis naar het buitenland, zo is het ook geen zak meer aanGa wel lekker in de VS rondkarren met een 6-litermotor met een prijs per gallon benzine waar je hier nog niet eens een druppel voor koopt.
Dat zou allemaal kunnen, maar dat zijn nog steeds zaken die je zelf eenvoudig kunt vaststellen. Of er door een ander op geattendeerd worden dat je linker-remlicht het niet doet. Ja, je kunt net de pech hebben dat zo'n lampje het net tijdens het rijden heeft begeven, en je een onvermurwbare agent tegenkomt.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:15 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde als wanneer nu bijvoorbeeld je verlichting kapot gaat. Het is niet echt een goede vergelijking, daar je je verlichting ten alle tijden zelf eenvoudig kunt controleren (maar goed, niemand gaat elke keer alle lampjes controleren als 'ie in de auto stapt), maar dat KAN ook geheel buiten je eigen toedoen om gebeuren, wellicht tijdens het rijden, en zonder dat je het door hebt. Nu is het dan ook mogelijk dat je nét op zo'n moment door een agent aan de kant wordt gezet, en dat je een prent krijgt. Dan kun je lullen als Brugman met je dikke vinger, maar die prent krijg je toch.
quote:Op dinsdag 17 november 2009 14:50 schreef D. het volgende:
[..]
Nou nee. Ze gaan immers mijn auto niet aanpassen (er vanuitgaande dat het in het in/aan het dashboard zou komen), iets wat een autofabrikant wel zou (kunnen) doen.
Het zullen dus wel dezelfde personen zijn die het inbouwen, dus ook dezelfde manier/werkwijze.
Ja klopt. Dat wordt er niet bij verteld. Zoals zovaak verteld het kabinet en de overheid het halve verhaal, om ons iets door de strot te duwen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 18:24 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
Ik wet niet of het al gemopperd is in dit topic maar de provincie krijgt bij invoering van deze km heffing veel minder geld binnen omdat ze de provinciale opcenten missen.
Dit geld zullen ze zeker weten ergens anders vandaan halen. Ons dus. Dus tel maar 12*19? euro bij de jaarlijkse kosten op!
En heb ergens gelezen dat als je dan een sluiproute neemt je gewoon ¤5,- per 10km kwijt bent. De lutsersquote:Op dinsdag 17 november 2009 19:07 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
Ja klopt. Dat wordt er niet bij verteld. Zoals zovaak verteld het kabinet en de overheid het halve verhaal, om ons iets door de strot te duwen.
Ondertussen begint het her en der gelukkig wel duidelijk te worden dat er meer is dan ons nu verteld wordt. Zo wordt er ook niks verteld over de spitsboete die straks wordt ingesteld. Want ja, als je als automobilist tussen 7 en 10 op je werk probeert te komen, dan ben je natuurlijk vreselijk verkeerd bezig, en dan moet dat bestraft worden. Het spitstarief kan nog wel eens 11 cent per kilometer extra worden, bovenop de kilometerheffing.
Uiteraard:quote:Op dinsdag 17 november 2009 18:24 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
Ik wet niet of het al gemopperd is in dit topic maar de provincie krijgt bij invoering van deze km heffing veel minder geld binnen omdat ze de provinciale opcenten missen.
Dit geld zullen ze zeker weten ergens anders vandaan halen. Ons dus. Dus tel maar 12*19? euro bij de jaarlijkse kosten op!
De minister zegt dat de aanschafbelasting en de wegenbelasting worden afgeschaft, en dat daarvoor in de plaats de kilometerheffing komt. Hj zegt ook dat 59% niet meer gaat betalen dan nu. En hij zegt dat het doel van de KMH is om vervuilende auto's en veelrijders meer te laten betalen. Vervolgens worden er allemaal rekenvoorbeelden gepresenteerd om dit te onderbouwen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:07 schreef Babs_voor_intimi het volgende:
Dat zeg ik de hele tijd wel. Sec gaat het autorijden dus niet meer kosten ;-)
Moet je z'n hoofd kapotslaan tegen dat kastjequote:Op dinsdag 17 november 2009 22:16 schreef the_legend_killer het volgende:
Als je iemand omlegt ga je nog voor minder de cel in( soms dan )
kortom, de rijken worden weer bevoordeeld.quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:23 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
De minister zegt dat de aanschafbelasting en de wegenbelasting worden afgeschaft, en dat daarvoor in de plaats de kilometerheffing komt. Hj zegt ook dat 59% niet meer gaat betalen dan nu. En hij zegt dat het doel van de KMH is om vervuilende auto's en veelrijders meer te laten betalen. Vervolgens worden er allemaal rekenvoorbeelden gepresenteerd om dit te onderbouwen.
In die rekenvoorbeelden is inderdaad te zien dat je voor 30.000km/jaar rijden in een Golf 1.9TDI niet meer kwijt bent dan nu. Maar voor een BMW X5 3.0i waar je 30.000 km/jaar in rijd ben je zelf ruim 150,- per maand (maand ja) goedkoper uit. Wacht even. Een BMW X5 3.0i zeg je? Zo'n grote vervuilende SUV? En dan ook nog eens eentje waar je 30.000km per jaar in rijdt? Ik dacht dat die juist meer gaan betalen. Ja, dat zegt de minister inderdaad, maar de rekenvoorbeelden geven iets anders aan.
Het lijkt er dus op dat er met die rekenmodellen gegoocheld wordt, om het niet te duur te laten lijken. Zo worden er een hoop extra kosten (provinciebelasting, spitstarief) niet bijverteld en zijn de tarieven uiteindelijk een stuk hoger dan nu wordt beweerd. Want binnen een paar jaar zijn de tarieven al meer dan twee keer zo hoog (6,7 cent gem. straks tegen 3 cent gem. aan het begin) als waar nu mee wordt gerekend. Deze prijsstijging zet zelfs de inflatie na de invoering van de euro in de schaduw.
Bovendien gaat de provinciebelasting straks een geheel eigen leven, waardoor je binnen no-time tegen stijgingen van 10% per jaar aan zit te kijken.
Je moet nooit in je eigen nest poepenquote:Op dinsdag 17 november 2009 22:36 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
kortom, de rijken worden weer bevoordeeld.
Niet dus. De modellen worden zo gehusseld dat het nu net lijkt of iedereen er op vooruit gaat. Maar in de praktijk gaat iedereen dik meer betalen. Of je nou een crappy ouwe auto hebt, of een dikke glanzende bak. Zelfs als je met de trein gaat ga je meer betalen, omdat er een provinciebelasting komt. Bovendien zullen meer mensen de auto vaker verruilen voor het OV, waardoor je weer geen zitplaats hebt in de trein. Rotzooi allemaal.quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:36 schreef TeenWolf het volgende:
kortom, de rijken worden weer bevoordeeld.
provinciebelasting???quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:41 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
Niet dus. De modellen worden zo gehusseld dat het nu net lijkt of iedereen er op vooruit gaat. Maar in de praktijk gaat iedereen dik meer betalen. Of je nou een crappy ouwe auto hebt, of een dikke glanzende bak. Zelfs als je met de trein gaat ga je meer betalen, omdat er een provinciebelasting komt. Bovendien zullen meer mensen de auto vaker verruilen voor het OV, waardoor je weer geen zitplaats hebt in de trein. Rotzooi allemaal.
Ja, hier:quote:Op woensdag 18 november 2009 11:48 schreef Pitebuell het volgende:
Zijn er al rekenmodulen waar je kunt aangeven wat voor auto je hebt en van welk jaar zodat er een bedrag uit komt rollen? Vind het wel handig om te weten waar ik dan sta met me bedrijf ect.
Dat vraag ik mij ook af waarom gaan de Nederlandse burgers nu niet in opstand. Als we alleen maar klagen en er verder niets aan doen gaat het van kwaad naar erger.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:09 schreef OxygeneFRL het volgende:
Iedereen is er wel tegen maar wanneer komt er nou actie?
De overheid spreekt zichzelf tegen in de laatste alinea. Ze hebben er dus wel toegang tot.quote:De overheid gaat niet bijhouden wie waar op welk tijdstip rijdt. De lokatiegegevens blijven in de auto, belooft Verkeer en Waterstaat. Maar deze rijhistorie kan wel bewijs worden in een strafzaak.
In het eind vorige week naar de Tweede Kamer gestuurde wetsvoorstel Kilometerprijs schrijft het ministerie van Verkeer en Waterstaat dat de overheid geen reisgegevens zal ontvangen en geen auto's kan volgen.
Bij de invoering van de kilometerheffing krijgt elk voertuig een gps-apparaat, dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt. Het apparaat zal zo nu en dan via het gsm-netwerk informatie versleuteld versturen naar een inningskantoor waar de rekening wordt opgemaakt.
Niet te achterhalen
Op welk tijdstip en waar wordt gereden, zou niet door de overheid te achterhalen zijn. Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat worden alleen het totaal aantal gereden kilometers per tarief doorgestuurd, en blijft de routegeschiedenis in de auto. Wel kan de automobilist zelf zijn eigen verplaatsingsgegevens zien. Deze gegevens worden opgeslagen op een uitneembare geheugenopslag, zoals bijvoorbeeld een USB-stick.
Alleen als automobilisten zelf nadrukkelijk toestemming geven, dan kunnen buitenstaanders actuele en historische reisgegevens inzien. Leasemaatschapijen of partijen die file-informatie willen doorgeven kunnen hier om vragen.
Geen inzage
Ook in dat laatste geval zal de overheid geen inzage hebben in rijgeschiedenis. Alleen de leveranciers van de kastjes zien dat, zegt een woordvoerder. "Het inningsbureau krijgt alleen het aantal kilomters per tarief. Dan voorkom je dat de overheid bepaalde informatie in handen krijgt."
Om fraude met de kilometerheffing op te sporen, houdt het het kastje een logboek bij dat registreert als de auto van de radar valt of 'springt' naar een geheel andere locatie. Als dat gebeurt, dan stuurt het kastje het logboek naar handhavingsbureau RDW, die controleert of er sprake is van fraude. Volgens de woordvoerder van het ministerie staan er in het logboek geen coordinaten, en is de privacy niet in het geding.
Verdachte moordzaak
Verkeer en Waterstaat sluit echter niet uit dat de lokatiegeschiedenis gebruikt zal worden voor strafrechterlijk onderzoek. "Als je verdachte bent in een moordzaak, dan worden ook je mobiele telefoon, je huis en je bankrekening doorgenomen. Bij het kilometerkastje is dat niet anders."
http://webwereld.nl/nieuw(...)ilometerheffing.html
Bovendien heeft de overheid moeite met ICT projecten, en het beveiligen van gegevens in het algemeen. Kijk maar naar de stemcomputer die binnen no-time werd afgeschaft omdat deze niet veilig genoeg is, en de ov-chipkaart die makkelijk gehackt kan worden.quote:Op woensdag 18 november 2009 19:16 schreef Brainfish het volgende:
De overheid spreekt zichzelf tegen in de laatste alinea. Ze hebben er dus wel toegang tot.
Bij een moordonderzoek kan ik het mij nog indenken maar ik vraag me oprecht af of het alleen bij een moordzaak blijft. Een telefoontap is namelijk ook niet alleen bij een moordonderzoek denk ik.
Die gaan het druk krijgenquote:Om fraude met de kilometerheffing op te sporen, houdt het het kastje een logboek bij dat registreert als de auto van de radar valt of 'springt' naar een geheel andere locatie. Als dat gebeurt, dan stuurt het kastje het logboek naar handhavingsbureau RDW, die controleert of er sprake is van fraude. Volgens de woordvoerder van het ministerie staan er in het logboek geen coordinaten, en is de privacy niet in het
Je mag het signaal wel verstoren of uitzetten, de controle is heel ergens anders op gebaseerd. Langs de weg staan nu al overal camera's. Als jij daarlangs rijdt wordt je nummerbord opgeslagen.quote:Op woensdag 18 november 2009 20:57 schreef kanaiken het volgende:
-Is het signaal te verstoren?
-Zo ja, is dat verboden?
Ik heb het dus over een stoorzender oid.
Daar gaan we dan. Toedeledokie vrijheid.quote:Op woensdag 18 november 2009 20:26 schreef Aestivate het volgende:
Staat bespiedt automobilist via kastje
Hoe kan dit. Serieus.In Nederland.
![]()
Het zou bijzonder fijn zijn als naast die kwijlende analfabeten ook alle ANWB, FNV, CNV, Fok! GeenStijl en andere leden kwamen staan om dat tuig eens van een welgemeend nee te bedienen, maar daar is de massa te lam laf voor, liever mopperen aan de koffieautomaat en schelden als de boete op de mat valt dan nu echt actie ondernemen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:09 schreef Treinkopper het volgende:
Nou, Jan-Peter en kornuiten zullen vast schrikken als er straks een stel kwijlende analfabeten aan de poorten van het Binnenhof staat te rammelen.
Oh god.. C2000.. nog zo'n draak van een project..quote:Op donderdag 19 november 2009 00:45 schreef phpmystyle het volgende:
Ze zijn niet in staat om een c2000 netwerk aan te leggen, dan moet dit al helemaal te hoog gegrepen voor ze zijn.
Ik denk dat de minister bedoelt: een vervuilende auto gaat meer betalen ten opzichte van schonere auto's. Uiteindelijk betaal je voor een BMW X5 toch nog steeds meer per kilometer dan voor een schonere Golf...quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:23 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
In die rekenvoorbeelden is inderdaad te zien dat je voor 30.000km/jaar rijden in een Golf 1.9TDI niet meer kwijt bent dan nu. Maar voor een BMW X5 3.0i waar je 30.000 km/jaar in rijd ben je zelf ruim 150,- per maand (maand ja) goedkoper uit. Wacht even. Een BMW X5 3.0i zeg je? Zo'n grote vervuilende SUV? En dan ook nog eens eentje waar je 30.000km per jaar in rijdt? Ik dacht dat die juist meer gaan betalen. Ja, dat zegt de minister inderdaad, maar de rekenvoorbeelden geven iets anders aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |