abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74846163
Op 1 januarie 2012, volgens de voorlopige planning, zal de kilometerheffing in Nederland worden ingevoerd. Het originele doel, volgens Dhr. Eurlings, was om de BPM en motorrijtuigbelasting (MRB) te laten vervallen en te vervangen door deze nieuwe belasting.

Om deze belasting te kunnen innen, zal er in iedere auto een kastje (gratis) worden ingebouwd. Dit kastje registreert dmv GPS de kilometers die de auto rijdt. Door middel van een GSM module, wordt er regelmatig contact gelegd met de verantwoordelijke instantie. Waarschijnlijk om de gereden kilometers door te geven.

Aangezien de provicincies uit de MRB, de "opcentren" int, komt er een nieuwe belasting voor alle inwoners van de provincie. Dus niet alleen degene met een auto. Deze nieuwe belasting zal "ingezetenen belasting" gaan heten en op dit moment is de hoogte daar van onbekend.

Belasting voor bewoners provincie
quote:
Bij invoering van de kilometerheffing in de periode 2012-2018 worden uiteindelijk de provinciale opcenten op de Motorrijtuigenbelasting (MRB) vervangen door een ingezetenenheffing.

Daarop wordt volgens bronnen in het overleg tussen Rijk en provincies aangestuurd, hoewel een definitief besluit daarover pas door een nieuw kabinet wordt genomen. Den Haag had eigenlijk al toegezegd vóór de zomer van 2008 met voorstellen te komen.

In mei werd in het overleg tussen Rijk en provincies nog eens definitief bezegeld dat de provincies bij het verdwijnen van de opcenten een eigen belasting mogen invoeren. Aan opcenten incasseerden de provincies vorig jaar euro 1,4 mrd.

Zelfde bedrag via andere weg
De provincies rekenen erop dat zij via het nieuwe kanaal eenzelfde bedrag mogen innen. 'We moeten iets vinden dat nominaal dezelfde opbrengst heeft', zegt een woordvoerder van de Provincie Noord-Brabant.

Hoogleraar openbare financiën aan de Universiteit van Twente, Peter Boorsma, is voorstander van de ingezetenenheffing. 'Ik ben er pal voor', zegt hij. 'In 2001 was ik voorzitter van een commissie die de ingezetenenheffing opperde als alternatief voor de opcenten.'

Idee van heffing al uit 2002
Aanleiding voor het advies van Boorsma cum suis in februari 2002 was toen ook al het in de verdere toekomst wegvallen van de motorrijtuigenbelasting, zo zei de Twentse hoogleraar zondag. Als tweede alternatief voor de opcenten op de MRB noemde de commissie destijds een heffing op de onroerendzaakbelasting.

De ingezetenenheffing kan volgens Boorsma gemakkelijk worden gestapeld op die van de waterschappen. En huishoudens die het niet kunnen betalen, kan de provinciale heffing worden kwijtgescholden, zoals nu ook bij de waterschappen kan.

Redelijker systeem
'Ik vind het huidige systeem van opcenten via de MRB veel onredelijker. Ik heb me destijds laten vertellen dat Gerrit Zalm, oud-minister van Financiën, geen auto had, dus geen MRB en dus geen provinciale belasting hoefde te betalen. Dat is dwaas.'

De CDA'er en oud-Eerste Kamerlid Boorsma speelde recentelijk een belangrijke rol bij het afweren door de provincies van een korting van euro 600 mln op de rijksbijdrage. Die korting was voorgesteld door de Raad voor de financiële verhoudingen in mei . Uiteindelijk is in de voorjaarsnota opgenomen dat de provincies voor euro 300 mln worden gekort op de rijksbijdrage.
Relevante nieuwspostings:
Celstraf bij kapot rekeningrij-kastje
Staat bespiedt automobilist via kastje

Petitie
Er is ook een petitie gestart. Deze petitie heeft als doel om een referendum over de kilometerheffing af te dwingen door middel van een burgerinitiatief.

De petitie is hier te tekenen.

Politiek
Wanneer je je mening wil uiten over het geheel richting de politieke vertegenwoordigers, kun je hen bereiken op de onderstaande e-mail adressen. Hoe meer mensen hun mening kenbaar maken, hoe eerder de politiek geneigd is om daadwerkelijk voor of tegen te stemmen.

• CDA, Dhr. Van Geel: p.vgeel@tweedekamer.nl
  • Groen Links, Mevr. Halsema: F.Halsema@tweedekamer.nl
  • PvdA, Mevr. Hamer: M.Hamer@tweedekamer.nl
  • SP, Mevr. Kant: agneskant@sp.nl
  • D66, Dhr. Pechtold: a.pechtold@tweedekamer.nl
  • VVD, Dhr. Rutte: m.rutte@tweedekamer.nl
  • Christenunie, Dhr. Slob: A.Slob@tweedekamer.nl
  • ToN, Mevr. Verdonk: r.verdonk@tweedekamer.nl
  • PvdD, Mevr. Thieme: m.thieme@tweedekamer.nl
  • SGP, Dhr. Van der Vlies: B.vdVlies@tweedekamer.nl
  • PVV, Dhr. Wilders: g.wilders@tweedekamer.nl

Politieke reacties
    De SP heeft gereageerd op de mail van RvLaak:
    quote:
    Bedankt voor uw mail aan de SP Tweede Kamerfractie. Inderdaad speelt de privacy ook een rol waarom we graag dit systeem geen doorgang laten vinden.

Vriendelijke groet,

Laurens Ivens
    Medewerker SP Tweede Kamerfractie

Kijk ook eens op:
    http://www.geenfilebelasting.nl
    http://www.sp.nl/verkeer/
    De PVV komt met een Meldpunt KM-heffing
    quote:
    De PVV start vandaag op haar site een meldpunt tegen de kilometerheffing. Partijleider Geert Wilders wil de zorgen en klachten die daarop gemeld worden, bundelen en volgende week aan minister Eurlings (Verkeer) aanbieden.

Het laten doorgaan van de kilometerheffing is de slechtste beslissing die Eurlings in zijn carrière genomen heeft’’, aldus Wilders. De PVV is dan ook een van de partijen die het voorstel van tafel wil. Er is volgens de PVV-voorman geen draagvlak voor de heffing. ‘Dat zie je terug in de reacties en enquêtes.’ Daarnaast kost de invoering miljoenen. ‘We kunnen dat geld nu wel beter gebruiken.’ Bovendien lost het de files niet op.

‘Het kabinet wil in 2020 terug naar het aantal auto’s dat we in 1992 hadden. Dat is onhaalbaar en onzinnig.’ Alleen het aanleggen van nieuwe wegen is een echte oplossing, vindt hij. Ook kan de auto zo makkelijk een nieuwe melkkoe worden. Dat de prijs, eerst 3 cent, oplopend tot gemiddeld 6,7 per kilometer, in een wet wordt vastgelegd, maakt op Wilders weinig indruk. ‘De overheid kun je met dit soort dingen niet vertrouwen. Als er straks ineens 35 miljard euro per jaar nodig is, heb je kans dat een volgend kabinet de kilometerprijs laat oplopen tot 15 of 20 cent.’
    Vorige delen:
    Eurlings en Bos oneens over km-heffing
    Gevangenis dreigt bij kapot km-kastje
    Kilometerheffing #3: Gevangenisstraf en Provinciebelasting!

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-11-2009 20:14:37 ]
  • pi_74846181
    Lapo:
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 12:02 schreef RvLaak het volgende:
    De fractievoorzitters zijn ondertussen gemailed... Ben benieuwd naar de reacties...
      donderdag 19 november 2009 @ 12:11:04 #3
    136343 BasEnAad
    , die clown en die acrobaat!
    pi_74846356
    De overheid liegt en manipuleert.

tvp
    pi_74846553
    Mark Rutte heeft trouwens gereageerd:
    quote:
    Geachte heer,

Hiermee bevestig ik u de ontvangst van onderstaande e-mail. Gezien de inhoud heb ik deze onder de aandacht gebracht van mijn fractiegenoot Charlie Aptroot.

Hopende u hiermede van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Mark Rutte.
    Compleet nietszeggend natuurlijk, maar goed... Het is een reactie
    pi_74847087
    Helemaal geen reactie van de ANWB nog op mijn email.
    Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
    pi_74847339
    Misschien de petitie in de OP zetten?
    And then there were syntax-errors
    pi_74847729
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 12:46 schreef UberPhreak het volgende:
    Misschien de petitie in de OP zetten?
    linkje? Dan plaats ik m er bij...

Als er nog meer suggesties zijn voor de OP... Graag
    pi_74848063
    De partij die nu campagne maakt tegen de KM-heffing zal waarschijnlijk een hoop autorijdende kiezers voor zich winnen.
    pi_74848143
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 13:10 schreef athlonkmf het volgende:
    De partij die nu campagne maakt tegen de KM-heffing zal waarschijnlijk een hoop autorijdende kiezers voor zich winnen.
    SP, VVD & PVV (voor zo ver bij mij bekend) atm dus. Laat dat nou net de partijen zijn die in opmars zijn, muv de SP.
    pi_74848700
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 13:00 schreef RvLaak het volgende:

[..]

linkje? Dan plaats ik m er bij...

Als er nog meer suggesties zijn voor de OP... Graag
    www.kilometerheffing-nee.nl

(niet mijn initiatief, ik post het maar omdat het tot nu toe het enige concrete is wat ik van "actie" heb gezien)
    And then there were syntax-errors
    pi_74848835
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 13:28 schreef UberPhreak het volgende:

[..]

www.kilometerheffing-nee.nl

(niet mijn initiatief, ik post het maar omdat het tot nu toe het enige concrete is wat ik van "actie" heb gezien)
    Staat er bij, inclusief uitleg
    pi_74848848
    Misschien is het al besproken in een ander deel van dit topic, maar gaat de heffing door als je naar het buitenland rijd?
    pi_74848891
    Je kan straks geen kant meer uit. Het OV is ook slecht qua structuur. Te korte treinen, treinen die vaak te laat zijn door blaadjes op het spoor of wind. Het is altijd wat. Je zit al hutje mutje op elkaar in een trein en dat wordt dan nog veel erger als er 10% reizigers bij komen. Het spoornet trekt dit niet.

Ik vind het schandalig dat je als werkende zo wordt genaaid, zeker als ze ook nog een speciaal spitstarief willen maken. Ik kan nu eenmaal niet thuis werken en zal dan toch naar mijn werk moeten gaan. Mijn baas heeft er overigens ook niets aan dat ik in de file staat. Het is deels eigen tijd maar je komt ook nog wel eens te laat dus dan ben je in de baas zijn tijd.
    Haters gonna hate.
    pi_74849116
    Hybride-autorijders slechter uit bij kilometerheffing
    quote:
    De fiscale voordelen van een hybride auto komen te vervallen als straks de kilometerheffing wordt ingevoerd. ‘Milieubewuste’ automobilisten voelen zich bekocht.

De kilometerheffing wordt tussen 2012 en 2018 ingevoerd en komt in plaats van de BPM (aanschafbelasting) en de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). Kopers van een hybride auto hoeven nu maar een lage bijtelling te betalen en worden gekort op hun aanschafbelasting en hun wegenbelasting.

Vanaf 1 januari 2010 zouden eigenaren van hybride auto’s helemaal vrij worden gesteld van het betalen van wegenbelasting. Hier kunnen de automobilisten dan maar een paar jaar van genieten, omdat ze straks wel een kilometertarief moeten betalen. Dit wordt dan wel een stuk lager dan het tarief voor normale auto’s.

Kilometertarief
    Waar een gemiddelde autobezitter in 2018 6,7 cent per kilometer gaat betalen, kost een hybride maar 1 cent per kilometer. Het nadeel kan desalniettemin oplopen tot een paar honderd euro per jaar, aldus het AD.

In Nederland worden de meeste hybride auto’s van Europa verkocht. Vier procent van alle auto’s is een hybride model zoals een Toyota Prius en een Honda Civic. Ruim 30.000 Nederlanders rijden op dit moment in een hybride auto.
    Wientjes: geen nieuwe belasting voor provincies
    quote:
    Provincies moeten geen nieuwe belasting gaan heffen. Dat zegt de voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW Bernard Wientjes. Door de kilometerheffing valt een deel van de inkomsten voor de provincies weg, waarop zij het kabinet vroegen een nieuwe heffing te mogen invoeren.

De zogenoemde opcenten die de provincie nu misloopt worden volgens Wientjes niet volledig aan wegen besteed. De provincies moeten geen nieuwe belastingen heffen en gewoon bezuinigen, meent hij.

Maandag lieten de provincies, verenigd in het Interprovinciaal Overleg (IPO), weten snel met het kabinet te willen praten over de nieuwe belasting. Automobilisten betalen vanaf 2012 niet meer voor het bezit van een auto, maar voor het gebruik ervan. De motorrijtuigenbelasting wordt afgeschaft. Nu profiteren de provincies via de opcenten van de opbrengst van deze belasting.

Vrijdag stemde de ministerraad in met het wetsvoorstel voor de kilometerheffing. De provincies lopen vanaf 2012 jaarlijks een bedrag van 260 miljoen euro mis. Het kabinet beloofde al dat provincies een nieuwe belasting mogen invoeren, die overigens ook moet worden opgebracht door mensen die geen auto hebben.
      donderdag 19 november 2009 @ 13:51:14 #15
    34163 Pikkebaas
    Corporate Overlord
    pi_74849388
    Zet deze ook even in de OP:

p.vgeel@tweedekamer.nl; F.Halsema@tweedekamer.nl; M.Hamer@tweedekamer.nl; agneskant@sp.nl; a.pechtold@tweedekamer.nl; m.rutte@tweedekamer.nl; A.Slob@tweedekamer.nl; r.verdonk@tweedekamer.nl; m.thieme@tweedekamer.nl; B.vdVlies@tweedekamer.nl; g.wilders@tweedekamer.nl

Voor al uw klachten en opmerkingen. Het is immers je democratische recht om je gekozen vertegenwoordigers te benaderen.
    Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
    Van vreemde smetten vrij,
    pi_74849541
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 13:51 schreef Pikkebaas het volgende:
    Zet deze ook even in de OP:

p.vgeel@tweedekamer.nl; F.Halsema@tweedekamer.nl; M.Hamer@tweedekamer.nl; agneskant@sp.nl; a.pechtold@tweedekamer.nl; m.rutte@tweedekamer.nl; A.Slob@tweedekamer.nl; r.verdonk@tweedekamer.nl; m.thieme@tweedekamer.nl; B.vdVlies@tweedekamer.nl; g.wilders@tweedekamer.nl

Voor al uw klachten en opmerkingen. Het is immers je democratische recht om je gekozen vertegenwoordigers te benaderen.
    Done
    pi_74849664
    TerugVindPolitiek
    pi_74849886
    en ff de OP wat uitgebreid met wat achtergrond info...
      Moderator donderdag 19 november 2009 @ 14:10:56 #19
    18653 crew  D.
    pi_74850083
    Rare vraag wellicht, maar is er hier ook iemand VOOR?
    pi_74850266
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 14:10 schreef D. het volgende:
    Rare vraag wellicht, maar is er hier ook iemand VOOR?
    een paar users, maar geen enkele met daadwerkelijk zinnige argumenten. YouNaiveHuman (oid) sloeg werkelijk alles
      donderdag 19 november 2009 @ 14:25:14 #21
    38229 kanaiken
    Een lieve gezeisde kanaiken
    pi_74850615
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 14:16 schreef RvLaak het volgende:

[..]

een paar users, maar geen enkele met daadwerkelijk zinnige argumenten. YouNaiveHuman (oid) sloeg werkelijk alles
    Welk deel van de reeks kan ik hem vinden?
    Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
    Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
    >>> Geen referrertje in sigs <<<
    pi_74850729
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 14:25 schreef kanaiken het volgende:

[..]

Welk deel van de reeks kan ik hem vinden?
    volgens mij 3, maar in 2 stond volgens mij ook iets... Maar dat weet ik niet zeker meer.
    pi_74850912
    Het begint altijd met een eenvoudig systeem totdat iedereen zich er mee gaat bemoeien. Laat het polderen maar beginnen.
    pi_74851080
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 14:28 schreef RvLaak het volgende:

[..]

volgens mij 3, maar in 2 stond volgens mij ook iets... Maar dat weet ik niet zeker meer.
    Ik had het blijkbaar vaudt... Hij heeft eigenlijk alleen op de FP gereageerd...

Celstraf bij kapot rekeningrij-kastje

De SP heeft trouwens gereageerd op mijn mail:
    quote:
    Bedankt voor uw mail aan de SP Tweede Kamerfractie. Inderdaad speelt de privacy ook een rol waarom we graag dit systeem geen doorgang laten vinden.

Vriendelijke groet,

Laurens Ivens
    Medewerker SP Tweede Kamerfractie

Kijk ook eens op:
    http://www.geenfilebelasting.nl
    http://www.sp.nl/verkeer/

[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 19-11-2009 14:39:14 ]
      donderdag 19 november 2009 @ 14:38:58 #25
    38229 kanaiken
    Een lieve gezeisde kanaiken
    pi_74851104
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 14:28 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ik heb die user nog steeds niet gevonden maar een verhaal van Iblis.
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 13:24 schreef Iblis het volgende:
    Met pijn in het hart besloot Henk uiteindelijk om zijn auto toch weg te doen. Hij kon zich nog goed herinneren hoe zijn eerste auto hem een gevoel van vrijheid had gegeven, maar dat gevoel was helemaal weg. Sterker nog, het was vervangen door het idee dat elke meter die hij aflegde verantwoord moest kunnen worden.

Toen hij zijn auto net had hij deze graag gebruikt om er ’s nachts op uit te gaan, het natuurgebied in, om naar de hemel te kijken met zijn telescoop. Ook ging hij af en toe naar Schiphol om vliegtuigen te spotten. Met zijn auto was dit veel gemakkelijker geworden dan met het OV, bovendien was hij niet zo gebonden aan trein- en busdiensten die ’s nachts ophielden.

Die vrijheid was echter afgenomen, terugkijkend, op het moment dat het rekeningrijden was ingevoerd in 2019. Hij was er eerst voorstander van geweest: betalen naar gebruik, betere verspreiding van het verkeer, beloningen als je buiten de spits reed. Na een aantal jaar viel het effect echter tegen. De kilometerheffing was fors omhoog gegaan, maar tevens was er wettelijk bepaald dat de werkgever voor woon-werkverkeer niet mocht compenseren voor de spitstarieven; de gedachte was dat werknemers dan gestimuleerd zouden worden om een baan met flexibele werktijden te zoeken, en dat meer mensen zich in de dunbevolktere gebieden van het land zouden vestigen. Het resultaat was echter dat de meeste mensen gewoon meer moesten betalen en nog steeds van 9 tot 5 werkten. Omdat er een krachtige symboolwerking van de wet uitging werd ze echter niet geschrapt.

Financieel had hij nochtans niet zoveel te klagen, dus dat was allemaal overkomelijk. Zijn eerste negatieve ervaring was geweest toen hij twee dagen nadat hij weer eens met zijn telescoop eropuit was gegaan door de politie was ondervraagd over zijn aanwezigheid ’s nachts in het natuurgebied. Hij had gestameld ‘eh, ik keek gewoon sterren met m’n telescoop’. De politie had dat een heel hilarisch antwoord gevonden – hij snapte toen nog niet waarom. Het bleek echter dat er in de buurt waar hij bezig was ook een homo-ontmoetingsplek was waar juist die avond dat hij er was iemand was vermoord. Bij het verhoor hadden ze hem nog gezegd dat hij niet in eufemismen hoefde te praten, alhoewel ze ‘sterren kijken met z’n telescoop’ een prachtige omschrijving vonden.

Zijn verweer dat hij dat écht bedoelde, en dat hij inderdaad een telescoop had, werd niet zo serieus genomen. Althans, het gaf aan dat het goed kon dat hij daar bekend was. Omdat er verder niemand, op het slachtoffer na, in de buurt geregistreerd was, bleef hij hoofdverdachte. Sterker nog, hij verdween in voorarrest. Zijn vrouw besloot dat ze ook niets met een homoseksuele moordenaar te maken wilde hebben en diende een echtscheidingsverzoek in. Met voogdij over de kinderen. Het onderzoek vorderde niet, maar hij bleef hoofdverdachte – gelukkig voor hem liep de echte dader alsnog tegen de lamp, bij een latere moordpoging: het bleek dat hij gewoon op de fiets was geweest.

De schadevergoeding was een schrale troost; zijn vrouw kwam niet bij hem terug, wel kon hij voogdij over de kinderen krijgen. Het eerste weekeinde dat hij ze zag wilde hij ze meenemen naar de Efteling. In verband met fijnstof en luchtkwaliteit bleek dat het wegquotum voor die week vol zat: alleen degenen die vijf maanden van te voren gereserveerd hadden werden toegelaten op de wegen rond Kaatsheuvel. Deze wegquota waren ingevoerd om CO2 belasting en fijnstof terug te drinken, en om bereikbaarheid door Ambulances te garanderen. Eerst was het alleen op zomerse dagen geweest naar het strand: je kon dan bepaalde tijdvakken reserveren voor heen- en terugreis, wat erg vervelend was als het weer toch slechter werd, want je moest blijven totdat je terug mocht, ging je eerder dan was een automatische boete te verwachten.

Gelukkig had hij bedacht dat zijn oude liefhebberij wel kon: Vliegtuigen kijken op Schiphol. De oudste was ook gefascineerd door vliegtuigen, en bovenal waren de aanvoerwegen naar Schiphol-quotumvrij om de Nederlandse economische positie internationaal niet in gevaar te brengen. Na een half uur op Schiphol werd hij echter door een agent op de schouder getikt: ‘Meneer Ter Braak?’. Het bleek dat hij, als ouder met bezoekregeling die naar Schiphol reed in een weekeinde waarin zijn vrouw had aangegeven dat hij de kinderen had, extra in de gaten gehouden werd: het kwam namelijk voor dat mensen hun kind meenamen naar het buitenland. Of hij zijn zakken en bagage wilde leeghalen om aan te tonen dat hij geen boardingpas of tandenborstels of andere zaken had die op een naderend vertrek duidden. Op zich zat dat wel goed, want hij had geen identificatie bij zich voor de kleinen, dus ze hadden niet eens het land uit gekund – wel leverde dat hem een boete op, ook kinderen moesten zich immers kunnen identificeren.

Toen ook nog van de verzekering een mail bij hem binnenkwam dat hij geregeld bij de sigarenzaak in zijn dorp was gesignaleerd met de auto, terwijl hij aangaf niet-roker te zijn was de maat vol. Hij had actief moeten aantonen dat hij er alleen kwam om zijn haar te laten knippen. Het was nog een van de weinige zaakjes waar je zonder afspraak binnen kon lopen immers, iets wat hij de laatste tijd steeds meer kon waarderen. Soms was het er druk, en ging hij weer om een dag later terug te komen. Dat had er echter in geresulteerd dat hij er vaker dan driemaal per maand was geweest in april, wat de limiet was voor onverdacht bezoek aan etablissementen waar rookwaar werd verkocht.

Dat hij voortaan alles per fiets zou moeten doen en daardoor een stuk beperkter zou zijn, dat was een nadeel, maar dat hij niet meer het gevoel had elke meter te hoeven verantwoorden en alles van te voren aan te vragen, dát gaf hem een ongekend gevoel van vrijheid dat hij met auto nooit zou hebben.
    Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
    Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
    >>> Geen referrertje in sigs <<<
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')