abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74690315
Dat er nog geen KLB topic over is zeg. Het is sommigen misschien ontschoten, maar de kilometerheffing is een feit. Nu.nl is een van de vele nieuwswebsites die er een artikel over hebben.

Lekker is dat. Kun je straks dus minimaal 3 cent (en als je de kabinetsplannen moet geloven, kan dat al heel snel gaan oplopen tot 6 of zelfs 7 cent) gaan neerlappen voor elke kilometer die je maakt. Even een eenvoudig rekenvoorbeeldje voor alle dyscalculische Fokkers onder ons:

20.000 kilometers per jaar * EUR 0,03 = EUR 600 per jaar (!).

Momenteel heb ik zelf een vrij zware benzine auto die 1280 kilo`tjes weegt, hetgeen voor mij neerkomt op een maandelijkse wegenbelasting van ¤ 51,- per maand, en dus ¤ 612 per jaar. Oftewel, ik hoef maar net iets meer dan 20.000 kilometers per jaar te rijden, en ik ga er al op achteruit. En de 20.000 kilometers zit je zó overheen als je elke dag naar je werk op en neer rijdt, en vaak op locatie zit. Vorig jaar zat op ik ongeveer 25.000 kilometers, dat zou me naderhand, met EUR 0,03 aan kilometerheffing, dus al EUR 750 gaan kosten.

En dan ga ik nog uit van het 'starttarief' van EUR 0,03. Wat als ze het naderhand gaan verhogen naar, pak 'm beet, EUR 0,05? En ga er maar van uit dat dat tóch gaat gebeuren, dan zouden 25.000 kilometers je dus maar liefst EUR 1250 kosten. Dat is toch niet meer normaal?

Sowieso willen ze de gereden kilometers gaan meten met GPS kastjes, die iedereen in z'n auto zal moeten hebben wanneer het zo ver is. Dat zal ook wel weer een leuke duit gaan kosten, want net zoals met alle andere dingen die deze overheid door onze strot ramt (pflicht is pflicht!), moeten wij daar zelf voor gaan opdraaien. Om nog maar te zwijgen over de gigantische inbreuk op je privacy, wanneer je zo'n kastje in je auto krijgt waar de overheid praktisch ten alle tijden kan zien waar je uit hangt.

Klacht: Overheid die de al meest uitgemelkte melkkoe, de auto, nóg meer gaat uitmelken. En daarbij ook nog eens een gigantische inbreuk op je privacy maakt

[ Bericht 1% gewijzigd door Tuvai.net op 14-11-2009 12:12:52 ]
pi_74690337
Terechte klacht, en met het achterlijke OV gaan is ook geen optie.
  zaterdag 14 november 2009 @ 11:43:45 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74690364
Het allerergste is nog dat de overheid vanaf dat moment op ieder moment weet waar je bent, hoe hard je rijdt, of je wel voor het stoplicht stopt, kortom alles.
The End Times are wild
  zaterdag 14 november 2009 @ 11:44:33 #4
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_74690380
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 11:43 schreef LXIV het volgende:
Het allerergste is nog dat de overheid vanaf dat moment op ieder moment weet waar je bent, hoe hard je rijdt, of je wel voor het stoplicht stopt, kortom alles.
Ik wacht nog op de Partij voor de Privacy. PVDP
pi_74690381
Ik las vanochtend in de krant dat 'de auto geen melkkoe is'. Aldus ene Camiel Eurlings. Natuurlijk niet
Klaus die Gabelstaplerfahrer
Luier dan een pamper
  zaterdag 14 november 2009 @ 11:44:54 #6
253447 Ethanolic
TOUCH UR FUKIN CHEST BRAH
pi_74690388
Wegenbelasting wordt afgeschaft toch?

[ Bericht 4% gewijzigd door Ethanolic op 14-11-2009 11:45:59 (vreselijke d/t typo :D) ]
Deathlift or Die.
pi_74690398
Ik heb me niet ingelezen, maar hoe gaan ze dat doen met buitenlandse auto's e.d.? Mensen uit buurlanden die op de wegen crossen kunnen dat dan gratis doen toch?
pi_74690401
Het idee betalen per gereden kilometer is opzich prima.
De uitvoering en hoe het verkocht wordt niet.
Bovendien kan het zoveel simpeler.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  zaterdag 14 november 2009 @ 11:46:42 #9
253447 Ethanolic
TOUCH UR FUKIN CHEST BRAH
pi_74690427
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 11:45 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Het idee betalen per gereden kilometer is opzich prima.
De uitvoering en hoe het verkocht wordt niet.
Bovendien kan het zoveel simpeler.
3 cent per kilometer is toch gewoon veels te veel
Deathlift or Die.
pi_74690431
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 11:44 schreef Toempf het volgende:
Ik las vanochtend in de krant dat 'de auto geen melkkoe is'. Aldus ene Camiel Eurlings. Natuurlijk niet
Die excuses ook. Ze gaan er van uit dat tegen 2012 mensen maar liefst 15% minder gaan rijden. WTF? Waar baseren ze dat op? Hoe willen ze dat gaan waarmaken? Gaan ze alle gebouwen verplaatsen zodat mensen dichter bij hun werk wonen of wat?

Ook zou het eerlijker zijn ten opzichte van mensen die nu weinig kilometers maken. Dat is an sich ook zo, maar deze verschillen zijn zo buitenproportioneel dat zelfs deze kleine groep mensen er niet zo heel veel op vooruit zal gaan.
  zaterdag 14 november 2009 @ 11:47:24 #11
253447 Ethanolic
TOUCH UR FUKIN CHEST BRAH
pi_74690440
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 11:44 schreef Ethanolic het volgende:
Wegenbelasting wordt afgeschaft toch?
De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaat verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing.
Deathlift or Die.
pi_74690462
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 11:44 schreef Ethanolic het volgende:
Wegenbelasting wordt afgeschaft toch?
Ja, maar ik blijf toch veel liever de EUR 20 per maand betalen die ik nu kwijt ben, dan dat ik straks achterlijke bedragen van over de EUR 1000 per jaar moet gaan betalen door de kilometerheffing.
pi_74690476
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 11:46 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Die excuses ook. Ze gaan er van uit dat tegen 2012 mensen maar liefst 15% minder gaan rijden. WTF? Waar baseren ze dat op? Hoe willen ze dat gaan waarmaken? Gaan ze alle gebouwen verplaatsen zodat mensen dichter bij hun werk wonen of wat?

Ook zou het eerlijker zijn ten opzichte van mensen die nu weinig kilometers maken. Dat is an sich ook zo, maar deze verschillen zijn zo buitenproportioneel dat zelfs deze kleine groep mensen er niet zo heel veel op vooruit zal gaan.
De wereld vergaat in 2012, conspiracy theory!
pi_74690491
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 11:47 schreef Ethanolic het volgende:

[..]

De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaat verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing.
Dat de BPM verdwijnt heb je niet zoveel aan als je in 2012 of daarna geen nieuwe auto koopt.
Ook leuk als je voor 2012 een auto gekocht hebt, die is dan in een klap een stuk minder waard.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_74690628
Eens met de klacht. Vooral het kastje slaat nergens op. Ze kunnen toch veel beter een extra accijns op de brandstof doen, dan zit je niet met die ellendige kastjes en wordt het toch doorbelast. Het is verder natuurlijk wel belachelijk dat het zoveel duurder is, en niet om het milieu maar om het extra geld.

Verder natuurlijk slim van ze om de BPM af te schaffen. Nu er steeds milieu vriendelijkere auto's komen, verdienen ze ook minder met de BPM en de afschaffing levert ze ook nog eens positieve publiciteit op.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_74690656
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 11:49 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Dat de BPM verdwijnt heb je niet zoveel aan als je in 2012 of daarna geen nieuwe auto koopt.
Ook leuk als je voor 2012 een auto gekocht hebt, die is dan in een klap een stuk minder waard.
Minder waard niet, je hebt gewoon meer betaald.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_74690694
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 11:56 schreef H.FR het volgende:
Ze kunnen toch veel beter een extra accijns op de brandstof doe
Dat zullen ze wel niet durven, omdat de prijzen voor brandstof nu al voor het grootste percentage uit accijnzen bestaan. Omdat ze natuurlijk toch meer er aan willen gaan verdienen, zoeken ze wel iets anders. En toen was er de kilometerheffing.

Ook zo prachtig dat dit weer onder het mom van "het is beter voor het milieu!" wordt gedaan. Wanneer houdt het ooit op?
pi_74690733
Ik vind dit zo'n genaai he.

Het komt er dus volgens mij op neer dat juist de mensen die om de paar jaar een nieuwe (lease) auto kopen/krijgen er het minst slecht vanaf komen. Met de afschafing BPM voor nieuwe autos komen dus de mensen klootzakken die elke dag ons wegennet verstoppen omdat ze het vertikken dichter bij hun werk te gaan wonen, er het minst slecht vanaf. Mensen die netjes op hun fiets naar het werk gaan omdat ze dichtbij wonen en een (2e hands) auto dus voornamelijk buiten de spits rijden voor andere dingen dan woon/werk worden genaaid.

Toen ik las dat de meeste mensen goedkoper uit zullen zijn heb ik het eens uitgerekend: ik rij circa 8K kilometer in een 'oude' auto. En 1x raden: ik ben niet "meeste mensen"..

Ik lees het nog niet terug maar is het ook nog eens zo dat nieuwe auto's ook een lager kilometer tarief gaan krijgen dan oude? Daar was namelijk al wel eens sprake van.
  zaterdag 14 november 2009 @ 12:01:12 #19
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_74690752
ik rij prive 15.000KM per jaar in een ouwe Polo en ga beduidend meer betalen met de KM heffing....
Voor mn werk rij ik tussen de 50&70000KM per jaar, dat gaat sowieso kostbaar worden, hoe die Eurlings erop komt dat we minder gaan rijden zie ik niet, prive rijd ik alleen naar sociale contacten en feestjes etc. zakelijk moet ik wel de weg op, het OV pakken met kisten vol gereedschap, dozen vol speakers&lampen is niet echt een optie
Maar linksom of rechtsom, genaaid gaan we worden, en hard ook
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_74690820
ach joh dit loopt toch op niks uit. Ze pompen er eerst 4 miljard geld in om het rond te maken en uiteindelijk blijkt het systeem zo lek als een mandje en gaat het niet door.

check de ov chipkaart

dit moet wel fout gaan aflopen
pi_74690852
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 12:04 schreef GrigoriPerelman het volgende:
ach joh dit loopt toch op niks uit. Ze pompen er eerst 4 miljard geld in om het rond te maken en uiteindelijk blijkt het systeem zo lek als een mandje en gaat het niet door.

check de ov chipkaart

dit moet wel fout gaan aflopen
Daar heb je ook grote kans op inderdaad. Die GPS kastjes zijn gewoon gedoemd om te falen. Helaas zullen wij dat weer, al dan niet indirect, gaan voelen in onze portefeuilles.
  zaterdag 14 november 2009 @ 12:09:10 #22
224269 Jofol
Wat moet, dat moet...
pi_74690950
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 11:41 schreef Tuvai.net het volgende:
Momenteel heb ik zelf een vrij zware benzine auto die 1280 kilo`tjes weegt, hetgeen voor mij neerkomt op een maandelijkse wegenbelasting van ¤ 20,- per maand, en dus ¤ 240 per jaar. Oftewel, ik hoef maar een miezerige 10.000 kilometers per jaar te rijden, en ik ga er al ¤ 60 per jaar op achteruit. En de 10.000 kilometers zit je zó overheen als je elke dag naar je werk op en neer rijdt, en vaak op locatie zit. Vorig jaar zat op ik ongeveer 25.000 kilometers, dat zou me naderhand, met EUR 0,03 aan kilometerheffing, dus al EUR 750 gaan kosten.

En dan ga ik nog uit van het 'starttarief' van EUR 0,03. Wat als ze het naderhand gaan verhogen naar, pak 'm beet, EUR 0,05? En ga er maar van uit dat dat tóch gaat gebeuren, dan zouden 25.000 kilometers je dus maar liefst EUR 1250 kosten. Dat is toch niet meer normaal?
Doe mij ook zo'n goedkope wegenbelasting! Het goedkoopste tarief wegenbelasting voor een gewone personenauto op benzine van 1280 kilo is 570 Euro. Als je in een duurdere regio woont kan dat al oplopen naar 650 euro. Ik ben erg benieuwd hoe jij maar 240 euro hoeft te betalen.
Doe maar joh!
pi_74690979
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 12:00 schreef _kloon_ het volgende:
Ik lees het nog niet terug maar is het ook nog eens zo dat nieuwe auto's ook een lager kilometer tarief gaan krijgen dan oude? Daar was namelijk al wel eens sprake van.
Volgens rekenhulp (linkje van NOS site) is er inderdaad een hoger kilometertarief voor oudere auto's. Kortom de minder kapitaalkrachtigen (of mensen zoals ik die oude autos gewoon leuker vinden) worden dus extra genaaid.

Ik denk dat de mensen die een lease-auto van de zaak hebben er ondanks dat ze veel kilometers rijden er nog niet eens zo slecht vanaf komen (geen BPM en laagste kilometertarief). De mensen die nu hun auto al niet veel gebruiken worden nog even extra bruut van achter genomen door Eurlings.
pi_74691051
MENSEN OPEN JE OGEN
pi_74691068
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 12:09 schreef Jofol het volgende:
[..]
Doe mij ook zo'n goedkope wegenbelasting! Het goedkoopste tarief wegenbelasting voor een gewone personenauto op benzine van 1280 kilo is 570 Euro. Als je in een duurdere regio woont kan dat al oplopen naar 650 euro. Ik ben erg benieuwd hoe jij maar 240 euro hoeft te betalen.
Dat dus!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')