abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 08:51:44 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73704268

Hier alweer deel 187 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen. Er wordt dan een aantal Plan V-stellen op de baan gebracht. Deze zijn gehuurd van NS.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De electrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein). Plan V, dat hiervoor op deze trajecten reed. is er niet meer te vinden.



Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, V-IRM, SLT, Mat ´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag, tijdens de introductieperiode bedraagt deze ¤ 2,- per rit (¤ 64 voor een maandkaart), per 7 oktober zal dit omhooggaan naar maarliefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost dan maarliefst ¤ 224,-, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon, vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 1% gewijzigd door dennistd op 15-10-2009 09:04:49 ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 08:52:10 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73704273
Zoals ik dus zei:

Dan kom ik op dit schema:

10:34 Asd 4b 123
11:35 Ah 6a

11:50 Ah 6b 30737
11:58 Dvn 2

12:00 Dvn 1 30740
12:11 Ah 6b

12:31 Ah 3b 31144
13:10 Tl 2

13:21 Tl 3 6044
14:02 Ut 19b

14:23 Ut 14 3049
14:50 Ed 4

15:01 Ed 1a 31344
15:35 Amf 4b

15:41 Amf 2 149
16:56 Hgl 2b
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73704295
ik mag eerst wel kijken wat al die afkortingen betekenen...
pi_73704300
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 08:50 schreef dennistd het volgende:
Dan kom ik op dit schema:

10:34 Asd 4b 123
11:35 Ah 6a

11:50 Ah 6b 30737
11:58 Dvn 2

12:00 Dvn 1 30740
12:11 Ah 6b

12:31 Ah 3b 31144
13:10 Tl 2

13:21 Tl 3 6044
14:02 Ut 19b

14:23 Ut 14 3049
14:50 Ed 4

15:01 Ed 1a 31344
15:35 Amf 4b

15:41 Amf 2 149
16:56 Hgl 2b
Bijvoorbeeld. Kan prima toch? En anders blijven we idd gewoon ff op Ah staan. Of misschien wil er wel iemand ff naar Faahkiserp op en neer of zo Als er niet te veel gevingerverf is kan er best een hoop natuurlijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73704308
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 08:53 schreef MarkoAlmelo het volgende:
ik mag eerst wel kijken wat al die afkortingen betekenen...
Amsterdam Centraal
Arnhem
Duiven
Arnhem
Tiel
Utrecht Centraal
Ede-Wageningen
Amersfoort
Hengelo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73704337
dankje!

Ik zit nu in zo'n nieuwe virm, wel een stille trein!

Van maastricht naar hengelo, gelijk naar school

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2009 08:57:53 ]
  Redactie Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 09:00:23 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73704367
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 08:53 schreef MarkoAlmelo het volgende:
ik mag eerst wel kijken wat al die afkortingen betekenen...
Sorry, ben gewend om reisjes in afkortingen te plannen

Ik heb in de OP boven regels even een stukje over afkortingen gezet trouwens.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 15 oktober 2009 @ 09:09:04 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73704493
Slechte TT. Echt oprecht waarlijk gemeend.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73705030
heb nog ff een klein vraagje? Waarom hangen aan alle stroomportalen bij station best allemaal zwaailichten?
  donderdag 15 oktober 2009 @ 09:43:50 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73705051
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:42 schreef MarkoAlmelo het volgende:
heb nog ff een klein vraagje? Waarom hangen aan alle stroomportalen bij station best allemaal zwaailichten?
Da's een waarschuwingssysteem voor baanwerkers.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73705090
pi_73705154
Intro is hmmm gaat wel maar wat daarna komt is minder. Jammer van dit topic maar het kan nog leuk worden als er mensen zich aanmelden die beroepsmatig bezig zijn maar of iemand zich geroepen voelt???????
De mens regeert de wereld niet om een ander tevreden te stellen maar om zichzelf tevreden te stellen.
  Moderator donderdag 15 oktober 2009 @ 09:49:09 #13
155227 crew  Guppy
dus
pi_73705181
TVP
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_73705214
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:43 schreef Duvel het volgende:

[..]

Da's een waarschuwingssysteem voor baanwerkers.
Aanvulling. Als er een trein aankomt weten de baanwerkers dat ze de veiligheid voorschriften in acht moeten nemen en niet op de baan gaan staan zolang de trein nog niet gepasseerd is. Daarbij is ook de veiligheidsman erg belangrijk.
De mens regeert de wereld niet om een ander tevreden te stellen maar om zichzelf tevreden te stellen.
pi_73705234
Heeft Arnhem geen leuk café bij het station?
dag
pi_73705237
duidelijk! Bedankt.
pi_73705285
Het wordt weer een leuke hindernisbaan komend weekend. Heel Deventer plat en Amsterdam - Utrecht eruit

Zal mij benieuwen wanneer die neukfouten nou eindelijk eens klaar zijn met dat gekut want dit gaat al 4 jaar zo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73705298
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:51 schreef Peter het volgende:
Heeft Arnhem geen leuk café bij het station?
Nee. Wel een windtunnel met een krokettenmuur trouwens
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73705435
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Het wordt weer een leuke hindernisbaan komend weekend. Heel Deventer plat en Amsterdam - Utrecht eruit

Zal mij benieuwen wanneer die neukfouten nou eindelijk eens klaar zijn met dat gekut want dit gaat al 4 jaar zo
Niet alles naar de NS afschuiven. Er komt een nieuw systeem en de veiligheid wordt verbeterd. Ik neem dit maar voor lief als ik met de trein reis en bereid me reis altijd goed voor zodat ik alternatieven kan kiezen of neem gewoon de auto. (File's ontkom je tegenwoordig ook niet meer dus kan ik beter een vliegtuig nemen vanaf Eindhoven airport richting????????)
De mens regeert de wereld niet om een ander tevreden te stellen maar om zichzelf tevreden te stellen.
  Moderator donderdag 15 oktober 2009 @ 10:05:48 #20
155227 crew  Guppy
dus
pi_73705529
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee. Wel een windtunnel met een krokettenmuur trouwens
Vergeet de immer gezellige Burger King niet
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 10:06:20 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73705540
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 08:52 schreef dennistd het volgende:
Zoals ik dus zei:

Dan kom ik op dit schema:

10:34 Asd 4b 123
11:35 Ah 6a

11:50 Ah 6b 30737
11:58 Dvn 2

12:00 Dvn 1 30740
12:11 Ah 6b

12:31 Ah 3b 31144
13:10 Tl 2

13:21 Tl 3 6044
14:02 Ut 19b

14:23 Ut 14 3049
14:50 Ed 4

15:01 Ed 1a 31344
15:35 Amf 4b

15:41 Amf 2 149
16:56 Hgl 2b
Krap overstapje te Duiven zeg. Niet onmogelijk, maar dat wordt daar wel haasten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_73705611
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 10:01 schreef Hoofdrubbel het volgende:
Niet alles naar de NS afschuiven.
Ik schuif niks naar de NS af

Prorail faalt pas een jaar of twintig met het onderhoud, vandaar dat het nu al jaren lang elk weekend het halve net op de schop moet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 15 oktober 2009 @ 10:12:55 #23
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_73705675
Ah zo'n meet dus ennu een datum?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_73705773
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:09 schreef Duvel het volgende:
Slechte TT. Echt oprecht waarlijk gemeend.
Een P-sein kan toch gewoon groen worden als er geen trein meer achter komt. Maar het lijkt mij ook wat onwaarschijnlijk
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  Redactie Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 10:26:51 #25
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73706024
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 10:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Krap overstapje te Duiven zeg. Niet onmogelijk, maar dat wordt daar wel haasten
ah, ik zie nu dat Duiven geen eilandperron is en ik dacht van wel
Nouja, dan wordt het presikhaaf
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 10:27:54 #26
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73706061
quote:
Tussen Utrecht Centraal en Bunnik/Utrecht Lunetten/Utrecht Maliebaan rijden minder treinen door een wisselstoring.
Hmm, Utrecht Centraal naar de Maliebaan, kan dat zonder kopmaken tegenwoordig
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73706073
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 10:12 schreef bork het volgende:
Ah zo'n meet dus ennu een datum?
Stel maar wat voor. Ik zeg wel "Nee":P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 10:29:05 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73706098
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 10:27 schreef dennistd het volgende:

[..]

Hmm, Utrecht Centraal naar de Maliebaan, kan dat zonder kopmaken tegenwoordig
Nee
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_73706137
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 10:27 schreef dennistd het volgende:
Hmm, Utrecht Centraal naar de Maliebaan, kan dat zonder kopmaken tegenwoordig
Nee. Maar dat staat er ook niet Het kopmaken is op Driebergen-Zeist tegenwoordig. En sja... als je niet naar Bunnik kan....
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73706703
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 10:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee. Maar dat staat er ook niet Het kopmaken is op Driebergen-Zeist tegenwoordig. En sja... als je niet naar Bunnik kan....
Dan kan je altijd nog via Blauw Kapel naar de Maliebaan
So we just called him Fred too
  donderdag 15 oktober 2009 @ 10:51:00 #31
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_73706724
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 10:17 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Een P-sein kan toch gewoon groen worden als er geen trein meer achter komt. Maar het lijkt mij ook wat onwaarschijnlijk
Kan? Hij wordt toch gewoon groen als het blok erachter niet bezet is?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_73706740
ze zijn idd druk bezig met het omroepen op utrecht. Ben daar momenteel
  donderdag 15 oktober 2009 @ 10:52:52 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73706767
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:48 schreef Hoofdrubbel het volgende:
Intro is hmmm gaat wel maar wat daarna komt is minder. Jammer van dit topic maar het kan nog leuk worden als er mensen zich aanmelden die beroepsmatig bezig zijn maar of iemand zich geroepen voelt???????
Waar heb je het over, en waardoor kleeft de "?"-toets bij jou zo?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73707109
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:48 schreef Hoofdrubbel het volgende:
Intro is hmmm gaat wel maar wat daarna komt is minder. Jammer van dit topic
Je mag gewoon ergens anders heen hoor, als het je hier niet bevalt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73707133
Ben ik nu de enige die niet weet wat een P-sein is..?
  donderdag 15 oktober 2009 @ 11:11:45 #36
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_73707259
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 11:07 schreef KapiteinT het volgende:
Ben ik nu de enige die niet weet wat een P-sein is..?
Permissief sein. Wordt niet bediend door de trdl, maar gaat automatisch op groen als het blok erachter niet bezet is. Wordt normaal alleen gebruikt bij blokken zonder wissels, dus meestal op de vrije baan.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_73707312
onder de sein staat dan toch ook een p ofniet.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 11:15:05 #38
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_73707353
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 11:13 schreef MarkoAlmelo het volgende:
onder de sein staat dan toch ook een p ofniet.
Klopt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 11:22:32 #39
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73707595
Klopt en daarom is kopmaken bij die seinen dan ook niet gewenst, omdat de treindienstleiding geen rijweg in kan stellen en het risico op ongevallen aanwezig is. Daarom is de TT ook niet aan te raden
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 15 oktober 2009 @ 11:28:04 #40
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73707815
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 11:22 schreef Peterselieman het volgende:
Klopt en daarom is kopmaken bij die seinen dan ook niet gewenst, omdat de treindienstleiding geen rijweg in kan stellen en het risico op ongevallen aanwezig is. Daarom is de TT ook niet aan te raden
Het gaat ook niet zonder rijrichtingkering toe te passen en dat kan alleen voor een compleet baanvak.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_73707855
Op zondag 4 oktober reden CFL 5519 en NMBS 29.013 in dubbeltractie (enfin, dat was toch de bedoeling..)
  donderdag 15 oktober 2009 @ 11:36:31 #42
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73708072
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 11:29 schreef trainfreak het volgende:
Op zondag 4 oktober reden CFL 5519 en NMBS 29.013 in dubbeltractie (enfin, dat was toch de bedoeling..)
[ afbeelding ]
Allez, fraaie plaat!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 15 oktober 2009 @ 11:43:15 #43
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_73708268
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 11:29 schreef trainfreak het volgende:
Op zondag 4 oktober reden CFL 5519 en NMBS 29.013 in dubbeltractie (enfin, dat was toch de bedoeling..)
[ afbeelding ]
Ik zie ze allebei flink stomen, dus die bedoeling lijkt ook gelukt te zijn Mooie foto.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_73708347
Waar was dat dan? En waar ging dat vanuit? Weer een besloten TSP-rit? Oh nee, dan had er zo'n domme plaat met "verboden voor fototoestellen" op gezeten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73708790
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 11:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Waar was dat dan? En waar ging dat vanuit? Weer een besloten TSP-rit? Oh nee, dan had er zo'n domme plaat met "verboden voor fototoestellen" op gezeten
Het was voor een viering van 175 jaar spoorwegen in Luxemburg (dag op dag trouwens)
De foto is gemaakt in Kleinbettingen, net over de grens dus, omdat 'onze' 29.013 niet alleen verder mocht.
pi_73710033
Gaat er hier nog iemand mee met de MillenniumTourTrein?
pi_73710848
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 12:42 schreef Ireyon het volgende:
Gaat er hier nog iemand mee met de MillenniumTourTrein?
Die lui hebben bij sommige icoontjes wel een rare gedachte zeg Teddybeer staat voor afname van kindersterfte

Maar wat is het verder? Net zoiets als de vrijheidstrein (en er was nog een kunsttrein meende ik?) in de jaren 90?

Tevens tvp
hula
  donderdag 15 oktober 2009 @ 13:31:22 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73711835
Terugvind P-sein

En verder: rondje door Nederland met zo weinig mogelijk NS-mat, klinkt leuk!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 13:31:33 #49
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73711845
En het is weer eens mis tussen Arnhem en Winterswijk
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_73712094
Of iets als dit. (gebasseerd op dienstregeling vanaf 13 december)

Amersfoort 11.37u - Hengelo 12.58u (Pimpel)
Hengelo 13.06u - Amersfoort 14.24u (Pimpel)
Amersfoort 14.41u - Ede-Wageningen 15.16u (Protos)
Ede-Wageningen 15.32u - Arnhem 15.44u (V-IRM)
Arnhem 16.26u - Amsterdam Centraal 17.25u (ICE)
pi_73713265
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 13:31 schreef James1988 het volgende:
Terugvind P-sein

En verder: rondje door Nederland met zo weinig mogelijk NS-mat, klinkt leuk!
Dat vind jij pas leuk als Veolia en Arriva ook met VIRM gaan rijden
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 13:38 schreef Socios het volgende:
Of iets als dit. (gebasseerd op dienstregeling vanaf 13 december)

Amersfoort 11.37u - Hengelo 12.58u (Pimpel)
Hengelo 13.06u - Amersfoort 14.24u (Pimpel)
Amersfoort 14.41u - Ede-Wageningen 15.16u (Protos)
Ede-Wageningen 15.32u - Arnhem 15.44u (V-IRM)
Arnhem 16.26u - Amsterdam Centraal 17.25u (ICE)
Ook best. Zit alleen geen diesel in, maar voor mij is dat geen probleem hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73714569
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 11:22 schreef Peterselieman het volgende:
Klopt en daarom is kopmaken bij die seinen dan ook niet gewenst, omdat de treindienstleiding geen rijweg in kan stellen en het risico op ongevallen aanwezig is. Daarom is de TT ook niet aan te raden
Maar het zelfde geldt zeker ook voor Arnhem-Zuid?
Dan toch de vraag, bij een P-sein is de rijweg dus eigenlijk eenrichting, het kan niet omgeschakeld worden?
  donderdag 15 oktober 2009 @ 14:49:26 #53
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73714651
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 14:47 schreef Brembo het volgende:

[..]

Maar het zelfde geldt zeker ook voor Arnhem-Zuid?
Dan toch de vraag, bij een P-sein is de rijweg dus eigenlijk eenrichting, het kan niet omgeschakeld worden?
Je kunt de rijrichting op zich wel omkeren, maar dan moet er wel dubbel-enkelspoor beveiliging zijn (dus ook volledig beveiligd linkerspoor rijden). Ik weet niet of dat op Ah - Ed aanwezig is. Maar daarbij: de treindienstleider kan niet zien waar een trein staat als hij zich binnen het automatisch blokstel bevindt. Dat werkt zo automatisch dat het een soort zwart gat is waar je een trein in stuurt, pas bij het volgende bediende sein zie je 'm weer terug.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 14:54:54 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73714855
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 14:47 schreef Brembo het volgende:

[..]

Maar het zelfde geldt zeker ook voor Arnhem-Zuid?
Dan toch de vraag, bij een P-sein is de rijweg dus eigenlijk eenrichting, het kan niet omgeschakeld worden?
Nee, je kunt beide kanten op. Zolang de blokken achter de seinen niet bezet zijn zal een P-sein groen tonen.

Er zijn uitzonderingen zoals bij station Zwaagwesteinde in de richting Groningen. Daar kan het P-sein ook op rood staan als de stoptrein nadert. Daar is een kastje aan het sein en de overweg gekoppeld maken dat het sein door een mcn te bedienen is door een laserstraal of een sleutel.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 15 oktober 2009 @ 15:17:12 #55
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73715687
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 14:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Nee, je kunt beide kanten op. Zolang de blokken achter de seinen niet bezet zijn zal een P-sein groen tonen.
Weet je dat zeker? Dan kun je dus krijgen dat twee treinen tegenover elkaar komen te staan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 15:22:11 #56
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73715864
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 15:17 schreef Duvel het volgende:

[..]

Weet je dat zeker? Dan kun je dus krijgen dat twee treinen tegenover elkaar komen te staan.
In theorie volgens mij wel ja. Zolang er geen rijweg ingesteld is die het verhindert ...

Daarom moet je dus ook keren bij bediende seinen. Anders gaat het mis.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 15:35:44 #57
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73716379
Volgens mij kan kopmaken alleen maar achter bediende seinen, want met P-seinen stel je geen rijweg in. Overwegen zul je dan ook moeten aanrijden anders gaan ze niet dicht.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 15 oktober 2009 @ 15:37:42 #58
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_73716452
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 14:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Nee, je kunt beide kanten op. Zolang de blokken achter de seinen niet bezet zijn zal een P-sein groen tonen.

Er zijn uitzonderingen zoals bij station Zwaagwesteinde in de richting Groningen. Daar kan het P-sein ook op rood staan als de stoptrein nadert. Daar is een kastje aan het sein en de overweg gekoppeld maken dat het sein door een mcn te bedienen is door een laserstraal of een sleutel.
Mja, dat is dan weer een stop-door-schakeling die de detectielus van de overweg onderbreekt. Je bedient niet rechtstreeks het sein.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_73719099


Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 15 oktober 2009 @ 16:50:09 #60
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_73719103
Ben beetje aan het spelen met de nieuwe dienstregeling. Internationale trein EN 437 (Warszawa - Amsterdam) rijdt voortaan via Eindhoven! ipv Arnhem, Koln/Eindhoven in 3 uur. Vanaf 1 augustus 2010 zo te zien.

[ Bericht 8% gewijzigd door bork op 15-10-2009 16:58:49 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 17:00:15 #61
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73719432
In de stopper Enschede-Apeldoorn gaat het niet lekker met de sprintertjes: nog maar 2 van de 6 treinen rijden met SGMm. Twee anderen rijden met een ICMm, en de overige twee doen het met een ICM-IV...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73719496
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 15:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

In theorie volgens mij wel ja. Zolang er geen rijweg ingesteld is die het verhindert ...

Daarom moet je dus ook keren bij bediende seinen. Anders gaat het mis.
Nee, zo werkt het niet.

Zodra een rijweg naar de vrije baan wordt ingesteld, dan wordt op de vrije baan een rijrichting ingesteld en daardoor gaan alle P-seinen voor de tegenovergestelde rijrichting op rood.

En als een trein met een lastgeving STS de vrije baan op rijdt, dan werkt het nog weer heel anders. Want als op de vrije baan zich een trein bevindt, terwijl er géén rijrichting is ingesteld, dan krijgt die trein weliswaar in beide richtingen groen, maar tegelijk gaan dan alle seinen die in de richting van de betreffende trein rijden op rood!

Met ascii-art:

Met rijrichting:

>>>> [Rd]--| |--[Gr] >>>> [Rd]--| |--[Gl] >>>> [Rd]--| |--[Rd] >>TREIN>> [Rd]--| |--[Gr] >>>> [Rd]--| |--[Gr] >>>>

Zonder rijrichting:

<<<< [Gr]--| |--[Rd] <<<< [Gr]--| |--[Rd] <<<< [Gr]--| |--[Rd] <<TREIN>> [Rd]--| |--[Gr] >>>> [Rd]--| |--[Gr] >>>>

Edit: Alles uitgaande van dubbel-enkelspoorbeveiliging.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2009 17:03:36 ]
  Redactie Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 17:12:03 #63
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73719749
Helaas is ook dat niet helemaal kloppend, want toen ik een tijdje terug een uurtje op Almelo de Riet stond (dubbel-enkelspoor) werden de P-seinen gewoon groen op het linkerspoor. Wel werden ze al geruime tijd voordat de blokken erachter bezet waren al rood. Op het moment dat ze groen waren reed er zeker een trein tussen het laatste bediende sein (in Hengelo) en het betreffende P-sein.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73719978
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 16:50 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]

Ah, leuk!

Ben je toevallig ook bij Whitley Bay geweest? Is dat station net zo mooi als het op de plaatjes op Internet lijkt?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2009 17:20:22 ]
pi_73720029
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 17:12 schreef dennistd het volgende:
Helaas is ook dat niet helemaal kloppend, want toen ik een tijdje terug een uurtje op Almelo de Riet stond (dubbel-enkelspoor) werden de P-seinen gewoon groen op het linkerspoor. Wel werden ze al geruime tijd voordat de blokken erachter bezet waren al rood. Op het moment dat ze groen waren reed er zeker een trein tussen het laatste bediende sein (in Hengelo) en het betreffende P-sein.
Dus een sein stond op groen terwijl er al een trein in de andere richting onderweg was? Dat is vreemd.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 17:22:37 #66
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73720039
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 17:12 schreef dennistd het volgende:
Helaas is ook dat niet helemaal kloppend, want toen ik een tijdje terug een uurtje op Almelo de Riet stond (dubbel-enkelspoor) werden de P-seinen gewoon groen op het linkerspoor. Wel werden ze al geruime tijd voordat de blokken erachter bezet waren al rood. Op het moment dat ze groen waren reed er zeker een trein tussen het laatste bediende sein (in Hengelo) en het betreffende P-sein.
Daar doelde ik dus eigenlijk op
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 17:28:25 #67
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73720189
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 17:22 schreef Igen het volgende:

[..]

Dus een sein stond op groen terwijl er al een trein in de andere richting onderweg was? Dat is vreemd.
Ja, weliswaar niet tussen dat sein en het voorgaande sein, maar Hengelo was ie zeker al uit. En op Borne wordt ook niet gesleuteld voor de overweg voor zover ik weet.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 15 oktober 2009 @ 17:50:34 #68
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_73720907
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 17:28 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ja, weliswaar niet tussen dat sein en het voorgaande sein, maar Hengelo was ie zeker al uit. En op Borne wordt ook niet gesleuteld voor de overweg voor zover ik weet.
Maar dat wil niet zeggen dat daar geen bediend sein staat.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 17:58:58 #69
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73721183
Volgens sporenplan is het gewoon een halte aan de vrije baan, de baanvaknaam (HH) blijft namelijk ook gewoon hetzelfde.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73721637
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 16:50 schreef bork het volgende:
Ben beetje aan het spelen met de nieuwe dienstregeling. Internationale trein EN 437 (Warszawa - Amsterdam) rijdt voortaan via Eindhoven! ipv Arnhem, Koln/Eindhoven in 3 uur. Vanaf 1 augustus 2010 zo te zien.
Dat is gewoon een tijdelijke omlegging van de route wegens de werkzaamheden te Arnhem.
pi_73722670
Zeg, kan ik zaterdag zonder probleempjes gewoon naar Vlissingen of wordt daar ook gewerkt?
  donderdag 15 oktober 2009 @ 18:52:33 #72
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_73722792
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 11:29 schreef trainfreak het volgende:
Op zondag 4 oktober reden CFL 5519 en NMBS 29.013 in dubbeltractie (enfin, dat was toch de bedoeling..)
[ afbeelding ]
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_73722905
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 17:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Ah, leuk!

Ben je toevallig ook bij Whitley Bay geweest? Is dat station net zo mooi als het op de plaatjes op Internet lijkt?
Nope. Tynemouth is het verste waar ik geweest ben. Ook erg mooi trouwens. Meer foto's komen later wel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 19:15:41 #74
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73723612
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 18:48 schreef IntercityAPT het volgende:
Zeg, kan ik zaterdag zonder probleempjes gewoon naar Vlissingen of wordt daar ook gewerkt?
Tussen Roosendaal en Vlissingen is niks aan de hand iig, maar ik weet niet waar je weg komt
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 15 oktober 2009 @ 19:17:44 #75
47190 MassimO
æ³o & h³æ
pi_73723692
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 11:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Permissief sein. Wordt niet bediend door de trdl, maar gaat automatisch op groen als het blok erachter niet bezet is. Wordt normaal alleen gebruikt bij blokken zonder wissels, dus meestal op de vrije baan.
Volgens mij gaat het sein op geel als het blok erachter vrij is en pas op groen als het blok daarna ook vrij is. Zo dacht ik het gelezen te hebben iig.
Face, please don't hate me for this palm I am about to bestow upon thee.
AFCA
  donderdag 15 oktober 2009 @ 19:49:13 #76
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_73724827
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 19:17 schreef MassimO het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het sein op geel als het blok erachter vrij is en pas op groen als het blok daarna ook vrij is. Zo dacht ik het gelezen te hebben iig.
Uiteraard. En aan het eind van de vrije baan blijft hij natuurlijk geel als er verderop geen rijweg wordt ingesteld.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_73726160
quote:
Gemeenten willen duidelijkheid treinen

ROOSENDAAL - De gemeente Roosendaal doet een dringend beroep op minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat om Belgische treinen die nu niet verder komen dan Essen voortaan door te laten rijden tot Roosendaal.

Het aangetekende schrijven dat de minister vandaag ontvangt, is ondertekend door de gemeenten Essen en Bergen op Zoom en door de provincies Noord-Brabant en Zeeland.

Zij luiden gezamenlijk de noodklok omdat eind dit jaar de hsl gaat rijden tussen Antwerpen en Breda.
Hopen dat Eurlings z'n hoofd eindelijk eens uit de reet van NsHispeed haalt en naar verbindingen gaat kijken die wél praktisch nut hebben..
pi_73726441
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 13:31 schreef Peterselieman het volgende:
En het is weer eens mis tussen Arnhem en Winterswijk
tussen Steenwijk en Heerenveen was het ook feest
rode trein oif
pi_73726551
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 20:23 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Hopen dat Eurlings z'n hoofd eindelijk eens uit de reet van NsHispeed haalt en naar verbindingen gaat kijken die wél praktisch nut hebben..
"Zij luiden gezamenlijk de noodklok omdat eind dit jaar de hsl gaat rijden tussen Antwerpen en Breda. "

Ja, de Thalys gaat inderdaad over de HSL rijden, maar die stopt nu ook al niet in Roosendaal. Dus voor Roosendaal veranderd er eind dit jaar helemaal niks...
pi_73726787
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 20:31 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

"Zij luiden gezamenlijk de noodklok omdat eind dit jaar de hsl gaat rijden tussen Antwerpen en Breda. "

Ja, de Thalys gaat inderdaad over de HSL rijden, maar die stopt nu ook al niet in Roosendaal. Dus voor Roosendaal veranderd er eind dit jaar helemaal niks...
Behalve dat thalys er helemaal niet meer langs komt
pi_73727357
Komt dat zien. Nieuwe filmpjes op mijn Youtube kanaal
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73727575
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 20:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Komt dat zien. Nieuwe filmpjes op mijn Youtube kanaal
Liever lui dan moe... link?

[ Bericht 0% gewijzigd door trainfreak op 15-10-2009 20:54:27 (typfoutje...) ]
pi_73727620
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 20:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Komt dat zien. Nieuwe filmpjes op mijn Youtube kanaal
Iets met koeienlul toch..?
pi_73727737
koeielul112 ja.

Ik dacht dat jij geabonneerd was trainfreak?

Komt trouwens nog een compilatie aan van "een uurtje in Blanmont"
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_73727811
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 20:31 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

"Zij luiden gezamenlijk de noodklok omdat eind dit jaar de hsl gaat rijden tussen Antwerpen en Breda. "

Ja, de Thalys gaat inderdaad over de HSL rijden, maar die stopt nu ook al niet in Roosendaal. Dus voor Roosendaal veranderd er eind dit jaar helemaal niks...
De nieuwsartikelen zijn inderdaad een beetje vaag geschreven, maar het gaat er vooral om dat Eurlings nog steeds geen duidelijkheid heeft gegeven over het behoud van de Beneluxtrein cq. een intercityverbinding Roosendaal - Antwerpen - Brussel. Het ging van "Zodra over de HSL wordt gereden, verdwijnt die verbinding" naar "De verbinding zal nog een jaar naast de HSL blijven bestaan" naar "De Belgische intercity's zullen tot Roosendaal rijden" tot het huidige plan; "Ik heb geen fucking idee wat ik ermee aan moet en het interesseert me ook vrij weinig".

Ik kan me voorstellen dat het erg chauvinistisch klinkt, maar ik word echt schijtziek van de achterlijke, koppige mongolen in de Nederlandse politiek. De Belgen liggen mijlenver op ons voor wat HSL-netwerken betreft en vrijwel elk punt dat vanuit het zuiden wordt aangedragen, veegt men in Den Haag vliegensvlug van tafel. Die HSL had gewoon moeten lopen zoals de Belgen dat wilden; via Roosendaal. Reizigers uit Dordrecht, Roosendaal, Bergen op Zoom en heel Zeeland zijn straks meer tijd, geld of moeite kwijt waar reizigers uit Breda niks te verliezen hadden. Om nog maar te zwijgen over de miljoenen aan Nederlands belastinggeld dat naar de Belgen is gegaan voor de extra benodigde kilometers van hun HSL-4 (immers is via Breda nou niet bepaald de kortst mogelijke weg..). Die lui in Den Haag moeten eens wat meer praktische en minder prestigegerichte beslissingen gaan maken .
pi_73728146
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 20:57 schreef Dr_Flash het volgende:
koeielul112 ja.

Ik dacht dat jij geabonneerd was trainfreak?

Komt trouwens nog een compilatie aan van "een uurtje in Blanmont"
Niet geabonneerd dus, nu wel...

Welkom in Faahkiserp Mehnra:
pi_73729264
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 21:04 schreef trainfreak het volgende:
Niet geabonneerd dus, nu wel...

Welkom in Faahkiserp Mehnra:
ja ja, daar hebben zelfs de Belgen niet van terug
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 15 oktober 2009 @ 22:00:01 #88
136283 knars
Teethgrinder
pi_73730756
Vanochtend iets later in Arnheim gearriveerd
[zeik]
ik zou 8:25 van Gouda vertrekken en 9:31 in Arnhem aankomen, trainingssessie om 10u.
8:25 was aangekondigd als +10, werd +15. In de tussentijd de 8:37 gepakt, die echter niet vertrok voor de vertraagde ic van 8:25 aan de beurt was geweest, waar de hc niet blij mee was ("slechte communicatie", blabla, "hun hebben het in al hun wijsheid besloten het voor ons als verrassing te houden"). Onderweg nog wat verder oponthoud, uiteindelijk met +13 (+12 tov oorspronkelijke vertrektijd) in Utrecht aangekomen. Hier werd net een IC naar Nijmegen opgeheven vanwege de sein-/wisselperikelen bij Driebergen-Zeist (9:07?).

Volgende IC van 9:23 werd aangekondigd met +25. Even denken, dan moeten daar dus de reizigers van de 9:07, 9:23 en 9:37 in? lijkt me geen succes. Kaartje omgeboekt, IC naar Den Bosch gepakt om daar vandaan naar Arnhem te rammelen. Helaas door een aankomst van +5 in Den Bosch de aansluiting op de schrootlijn gemist, dus stoppertje Nijmegen en daar IC naar Arnhem.

Inmiddels was het 11:26. Was ietsje te laat. Morgen herkansing
[/zeik]
  donderdag 15 oktober 2009 @ 22:09:53 #89
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73731140
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 20:58 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat het erg chauvinistisch klinkt, maar ik word echt schijtziek van de achterlijke, koppige mongolen in de Nederlandse politiek. De Belgen liggen mijlenver op ons voor wat HSL-netwerken betreft en vrijwel elk punt dat vanuit het zuiden wordt aangedragen, veegt men in Den Haag vliegensvlug van tafel. Die HSL had gewoon moeten lopen zoals de Belgen dat wilden; via Roosendaal. Reizigers uit Dordrecht, Roosendaal, Bergen op Zoom en heel Zeeland zijn straks meer tijd, geld of moeite kwijt waar reizigers uit Breda niks te verliezen hadden. Om nog maar te zwijgen over de miljoenen aan Nederlands belastinggeld dat naar de Belgen is gegaan voor de extra benodigde kilometers van hun HSL-4 (immers is via Breda nou niet bepaald de kortst mogelijke weg..). Die lui in Den Haag moeten eens wat meer praktische en minder prestigegerichte beslissingen gaan maken .
Amen!
  donderdag 15 oktober 2009 @ 23:00:39 #90
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_73733143
Heeft iemand van jullie een idee wat die ontiegelijk lelijke wanstalto-fyra dingen de laatste tijd tussen Eindhoven en Helmond te zoeken hebben ?
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  donderdag 15 oktober 2009 @ 23:08:18 #91
136283 knars
Teethgrinder
pi_73733447
Ah ja, helemaal vergeten te vertellen. Die V250 reed (zelfstandig) als mijn tegenligger vanochtend tussen Den Bosch en Den Bosch Oost
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 15 oktober 2009 @ 23:10:20 #92
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73733533
Een Poolse railbeurs met een Nederlandse verrassing: http://grzegorz2404.jalbum.net/trako2009/index.html

Wie o wie herkent m
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_73733605
Test rijden, ze mogen hier namelijk 160 km/h rijden, dit is de enigste plek in Nl waar dat kan/mag.. Naja en tussen Leiden en DenHaag volgens mij, maar dat geldt alleen voor de Thalys en is niet geschikt voor het testen..
  donderdag 15 oktober 2009 @ 23:13:48 #94
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_73733652
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 23:10 schreef Peterselieman het volgende:
Een Poolse railbeurs met een Nederlandse verrassing: http://grzegorz2404.jalbum.net/trako2009/index.html

Wie o wie herkent m
Wtf, wat doet die wadloper daar ?
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_73733666
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 23:13 schreef MPG het volgende:

[..]

Wtf, wat doet die wadloper daar ?
Wist je niet?

Ook een spurt-achtigetrein staat er tussen

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2009 23:19:33 ]
pi_73734170
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 11:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je mag gewoon ergens anders heen hoor, als het je hier niet bevalt

Bevalt me wel alleen vanmorgen zag ik alleen mensen die gebruik maken van de trein en ik vind het leuk dat er ook mensen op komen die beroepsmatig bezig zijn. Maar was te voorbarig misschien en zie nu dat de topic toch een aardig wending heeft gekregen.
De mens regeert de wereld niet om een ander tevreden te stellen maar om zichzelf tevreden te stellen.
pi_73734646
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 23:29 schreef Hoofdrubbel het volgende:

[..]


Bevalt me wel alleen vanmorgen zag ik alleen mensen die gebruik maken van de trein en ik vind het leuk dat er ook mensen op komen die beroepsmatig bezig zijn. Maar was te voorbarig misschien en zie nu dat de topic toch een aardig wending heeft gekregen.
's Ochtends is het hier inderaad "lief dagboek, m'n trein reed: niet/te laat/over iemand heen". Maar volgens mij zit hier niemand beroepsmatig? De ambitie is iig er wel

Maar voor de beroepsmatige verhalen ben je misschien beter af op ohih?
hula
pi_73734814
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 23:45 schreef NikkelCobalt het volgende:
Maar voor de beroepsmatige verhalen ben je misschien beter af op ohih?
Of Somda...
pi_73734820
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 23:45 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Maar volgens mij zit hier niemand beroepsmatig? De ambitie is iig er wel
Beroepsmatig had ik ook wel gewild. Maar helaas ben ik een beetje kleurenblind dus bij de medische keuring die machinisten, conducteurs en treindienstleiders moeten doen ben ik bij voorbaat kansloos...

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2009 23:52:09 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')