abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73356409
Het leek me wel een handig idee om eens een centraal topic te openen over pijnstillers en tips hierover.

Watvoor pijnstillers gebruik je, waarvoor, helpt het je goed, watvoor tips heb je?

Ts begint.

Dagelijks 150 mg diclofenac en een paracetamol of 6, helpt wel, maar mocht best wat meer helpen van me.

Verder soms es tantum/voltarengel etc dat werkt meestal vrij snel en goed op de plek zelf.

Af en toe een wietje, maar dat beperk ik tot af en toe 's avonds omdat ik het niet tof vind om te vaak stoned te zijn.

toen ik van de week House zag heb ik even overwogen om meth te scoren
  zondag 4 oktober 2009 @ 14:11:32 #2
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_73356773
Van meth krijg je weer zo'n crackwhore-bekkie en dito hersenen als je het lang gebruikt, is ook niet echt wenselijk

Ik ben allergisch voor paracetamol en aspirine, gebruik eigenlijk alleen drie ibuprofens per maand, verder liefst zo min mogelijk (logisch, dat wil iedereen).
Weleens diclofenac moeten gebruiken, met veel maagklachten tot gevolg. Voortaan weer ibu voor mij
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_73356870
Idd, ik slik ook maagbeschermers erbij, dat is wel handig als je langere tijd diclofenac slikt
  zondag 4 oktober 2009 @ 14:18:56 #4
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_73356981
Voor pijn in rug en knieen ook diclofenac en voltaren, maar ik gebruik het niet veel. Ik heb er wel goede ervaringen mee overigens. Voor ergere pijn stap ik meestal over op Zaldiar, ook goede ervaringen mee, alleen merk ik echt dat ik er minder geconcentreerd en duf van wordt, dus is het niet echt geschikt voor overdag
Half bezopen is weggegooid geld.
  zondag 4 oktober 2009 @ 14:32:39 #5
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_73357409
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 13:58 schreef MarMar het volgende:
Het leek me wel een handig idee om eens een centraal topic te openen over pijnstillers en tips hierover.

Watvoor pijnstillers gebruik je, waarvoor, helpt het je goed, watvoor tips heb je?

Ts begint.

Dagelijks 150 mg diclofenac en een paracetamol of 6, helpt wel, maar mocht best wat meer helpen van me.

Verder soms es tantum/voltarengel etc dat werkt meestal vrij snel en goed op de plek zelf.

Af en toe een wietje, maar dat beperk ik tot af en toe 's avonds omdat ik het niet tof vind om te vaak stoned te zijn.

toen ik van de week House zag heb ik even overwogen om meth te scoren
Wat heb je wel allemaal niet om zo'n hoeveelheid dagelijks te moeten wegwerken?
Ik ben een eckte rapnegert
pi_73357720
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 14:32 schreef Gummibeer79 het volgende:

[..]

Wat heb je wel allemaal niet om zo'n hoeveelheid dagelijks te moeten wegwerken?
Ik ben niet zo heel goed gebouwd, mijn skelet past niet netjes in elkaar waardoor kraakbeen en tussenwervelschijfjes hier en daar een beetje verdwijnen en chronische slijmbeursontstekingen in de heupen.
  zondag 4 oktober 2009 @ 14:46:14 #7
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_73357851
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 14:41 schreef MarMar het volgende:

[..]

Ik ben niet zo heel goed gebouwd, mijn skelet past niet netjes in elkaar waardoor kraakbeen en tussenwervelschijfjes hier en daar een beetje verdwijnen en chronische slijmbeursontstekingen in de heupen.
Ok dan...

Maar wat een waslijst joh. Maar wel prettig dat je het daarmee leefbaar kunt houden.

Ik neem zelf 1 of 2 per maand een paracetamol. Omdat Ibuprofen schadelijker is.
Gewoon pijn in de kop, niks ernstigs.
Maar vaak dan toch een ibuprofen erachteraan, want paracetamol werkt vaak amper.

Mbt pijn in de schouders, verkeerd zitten en dwarsigheid niet naar de fysio te gaan....
Menthololie en masaage, of een olie met o.a. gember.
Kortom, verschillende indonesische, chinese, filippijnse massageolietjes.
En dat werkt ook meer dan aardig!
Ik ben een eckte rapnegert
pi_73357888
Ik heb laatst bij toeval een gouden combi ontdekt van pijnstillers.
Ik had al 4 dagen last van hoofdpijn, zo'n rottige pijn die nog het meeste lijkt op katerhoofdpijn. Ik heb gemerkt dat deze pijn wordt getriggered door stress.
De pijn was zo hardnekkig dat doses van 600 mg ibuprofen nog niet eens werkten. Ook paracetamol alleen deed niets. Maar een combi van 600 mg Ibu en 400 mg Paracetamol deed wonderen. Koppijn was weg binnen een half uur.
pi_73359093
Dagelijks arcoxia en afhankelijk van de pijn die dag daarnaast niets, normale paracetamol, paracetamol met 10 of 20 mg codeïne of tramadol.
Tramadol is kutspul en neem ik alleen als het echt niet anders kan en dan het liefst nog voor ik ga slapen. Wattenhoofd.
There is no love sincerer than the love of food.
  zondag 4 oktober 2009 @ 15:49:06 #10
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_73359626
Helemaal niks, tenzij ik echt ziek ben: dan paracetamol.
Wel een tijdje Oxynorm geslikt voor m'n knieën, geen feest! Wel érg goede pijnstilling (morfine in tabletvorm), maar ik had liever pijn dan alle bijwerkingen..
  † In Memoriam † zondag 4 oktober 2009 @ 15:53:37 #11
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_73359750
Soms buprenorfine in de vorm van Transtec.
  zondag 4 oktober 2009 @ 16:06:40 #12
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_73360091
Ik heb vroeger veel ibuprofen geslikt [3x per dag 600mg] voor mn reuma maar nu kortgeleden is gebleken dat ik ook Crohn heb en ibu dus niet meer mag ben ik druk op zoek naar iets anders.
an urge to help mankind overcomes me
  zondag 4 oktober 2009 @ 16:08:05 #13
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_73360134
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 16:06 schreef saaw het volgende:
Ik heb vroeger veel ibuprofen geslikt [3x per dag 600mg] voor mn reuma maar nu kortgeleden is gebleken dat ik ook Crohn heb en ibu dus niet meer mag ben ik druk op zoek naar iets anders.
Heeft je huisarts geen tips voor je?
  zondag 4 oktober 2009 @ 16:14:26 #14
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_73360288
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 16:08 schreef GotC het volgende:

[..]

Heeft je huisarts geen tips voor je?
Vorige keer dat ik een gewrichtsontsteking had heb ik op aanraden van mn huisarts een zo hoog mogelijke paracetamol spiegel opgebouwd maar dat hielp amper.
Had toen eerst in het ziekenhuis tramadol gekregen maar daar raakte ik dan weer heftig verstopt van.

Gelukkig kon ik toen snel terecht in het ziekenhhuis voor een punctie maar voor volgende keer moet ik inderdaad misschien nog maar eens bellen of hij nog andere ideeen heeft.
an urge to help mankind overcomes me
  † In Memoriam † zondag 4 oktober 2009 @ 16:34:39 #15
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_73360909
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 16:14 schreef saaw het volgende:

[..]

Vorige keer dat ik een gewrichtsontsteking had heb ik op aanraden van mn huisarts een zo hoog mogelijke paracetamol spiegel opgebouwd maar dat hielp amper.
Had toen eerst in het ziekenhuis tramadol gekregen maar daar raakte ik dan weer heftig verstopt van.

Gelukkig kon ik toen snel terecht in het ziekenhhuis voor een punctie maar voor volgende keer moet ik inderdaad misschien nog maar eens bellen of hij nog andere ideeen heeft.
Om verstopping te voorkomen kunnen ze lactitolmonohydraat voorschrijven in combinatie met een opiaat zoals Tramal.
pi_73422387
Celebrex 2 maal daags (gewrichtsontstekingen)
Lyrica 2 maal daags (zenuwpijn)
Ibuprofen 600 zo nodig (pijnstiiller)
MS-Contin zo nodig (pijnstiller/morfine)
Tramadol zo nodig (pijnstiller)
Ware liefde is niet elkaars hand maar elkaars hart vasthouden.
Love is for real, today!
"De laatste keer dat we zo slecht verdedigden, waren we vijf jaar ons land kwijt. ©Michiel Veenstra
  dinsdag 6 oktober 2009 @ 14:15:31 #17
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_73423839
Alleen diclofinac ivm migraine.
Dus als het nodig is, niet iedere dag.

Mijn man zit momenteel aan de morfine, maar die ligt in het ziekenhuis.
Wat voor pijnbestrijding hij krijgt als hij thuis komt weten we nog niet.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_85678794
bijna een jaar.. dikke kick dus..

Inmiddels bij de diclofenac en paracetamol 3 keer 50 mg tramadol (voor echt heftige dagen 100 mg) en vandaag een afspraak bij de pijnpoli, iemand ervaringen ermee?
Het is vandaag alleen nog maar een gesprek+onderzoek, ik hoop heel hard dat ze wat constructiefs voor me kunnen doen want die pillenzooi elke dag is nasty.
  † In Memoriam † woensdag 25 augustus 2010 @ 10:51:17 #19
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85680306
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 10:04 schreef MarMar het volgende:
bijna een jaar.. dikke kick dus..

Inmiddels bij de diclofenac en paracetamol 3 keer 50 mg tramadol (voor echt heftige dagen 100 mg) en vandaag een afspraak bij de pijnpoli, iemand ervaringen ermee?
Het is vandaag alleen nog maar een gesprek+onderzoek, ik hoop heel hard dat ze wat constructiefs voor me kunnen doen want die pillenzooi elke dag is nasty.
Bij de pijnpoli kreeg ik eerst een gesprek met een anesthesioloog. Daarna moest ik daar een dag blijven en toen kreeg ik gesprekken met de anesthesioloog, een fysiotherapeut en een psycholoog.

Zolang ze de oorzaak niet kunnen bestrijden kunnen ze volgens mij niet veel doen.
pi_85680554
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 10:51 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Bij de pijnpoli kreeg ik eerst een gesprek met een anesthesioloog. Daarna moest ik daar een dag blijven en toen kreeg ik gesprekken met de anesthesioloog, een fysiotherapeut en een psycholoog.

Zolang ze de oorzaak niet kunnen bestrijden kunnen ze volgens mij niet veel doen.
-O-
Pijnbestrijding is natuurlijk altijd symptoombestrijding.. voor de heupen is voor mij misschien een zenuwblokkade mogelijk, dat zou al een heleboel schelen.
  † In Memoriam † woensdag 25 augustus 2010 @ 11:00:17 #21
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85680598
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 10:58 schreef MarMar het volgende:

[..]

-O-
Pijnbestrijding is natuurlijk altijd symptoombestrijding.. voor de heupen is voor mij misschien een zenuwblokkade mogelijk, dat zou al een heleboel schelen.
Daar gaat de anesthesioloog of de neuroloog uiteindelijk naar kijken.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 25 augustus 2010 @ 11:09:16 #22
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_85680898
Ik slik momenteel 's avonds (en overdag indien nodig) 2x 400 ibuprofen, in combinatie met een maagbeschermer. Ik had verklevingen in mijn buik (dunne darm-buikwand) en daar ben ik aan geopereerd. Herstel wil nog niet erg helaas, en ik kan niet lang zitten. Als ik door omstandigheden langer dan een half uur moet zitten slik ik vantevoren dus extra pijnstillers.

Daarnaast heb ook ik een slijmbeursontsteking in mijn heup en ik zak steeds door een spier in mijn bovenbeen. Waarschijnlijk veroorzaakt het een het ander, alleen is nog niet duidelijk welke van de twee de oorzaak is en welke het gevolg. Maar mijn buik gaat voor momenteel.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_85681235
Slijmbeursontsteking in de heup heb ik aan beide kanten, sucks!
Heb je al eens gevraagd aan je huisarts om een injectie?
Dat heeft bij mij een tijd gewerkt.
Helaas worden de ontstekingen veroorzaakt door de bouw van de botten en werken de injecties nu niet meer, maar jij hebt er misschien wel baat bij!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 25 augustus 2010 @ 11:19:24 #24
13151 crew  Rewimo
pi_85681276
Nee ik ben totaal ongevoelig voor die injecties. Dus daar begin ik niet meer aan, heb meestal veel pijn van de injectie en werken doet het niet :')
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_85681416
Ah rot :(
Stomme dingen he die lijven!
:*
pi_85697655
Ik ben voorzichtig een klein beetje blij.
Dok had binnen 5 minuten wel besloten dat die zenuwblokkade een goed idee is. Over een paar weken gaan we dat doen.
Nu nog hopen dat het werkt, dat is nog niet zeker natuurlijk, maar áls het werkt..
In elk geval al heel fijn om een arts tegenover je te hebben die de situatie heel serieus neemt en goed inschat.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 25 augustus 2010 @ 18:54:38 #27
13151 crew  Rewimo
pi_85699058
Hee, ik ben erg benieuwd of dat goed werkt, zo'n blokkade! Hoe doen ze dat, weet je dat al? Fijn dat je een goed gevoel hebt bij de pijnpoli ^O^
pi_85699099
oh, ik heb ook zenuwblokkades gehad, deed helaas niks bij mij ;(
1 dag effect, daarna was de lol alweer over
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_85701630
Hoe het werkt, de eerste keer doen ze een proefverdoving om te kijken of ze de juiste zenuw kunnen vinden en of het kan werken.
De echte behandeling gaat met hitte, met een naald gaan ze naar de zenuw en door verhitting beschadigen ze dan de buitenkant (het deel wat temperatuurverschil en pijn regelt) en de bedoeling is dan dus dat de zenuw dat niet meer doorgeeft. Ze gebruiken hiervoor contrastvloeistof en rontgen om te kijken of de naald bij de goede plek is.
De zenuw geneest na een aantal maanden weer en dan kan de behandeling herhaald worden.

Of het werkt is idd de vraag, het werkt lang niet altijd, maar ik wil de gok best wagen. Er kleven veel minder bijwerkingen aan dan aan al die pillenrommel die ik slik en de bijwerkingen van een zenuwblokkade zijn niet ernstig en altijd maar tijdelijk, je kan bijvoorbeeld een paar dagen over je hele been geen gevoel hebben en je motoriek een paar dagen een beetje kwijt zijn.

Help me maar hard hopen dat het voor mij wel werkt, ik laat het jullie wel weten.
  † In Memoriam † woensdag 25 augustus 2010 @ 20:04:13 #30
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85701665
Nu maar hopen dat het werkt! Sterkte MarMar!
pi_85701744
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 20:03 schreef MarMar het volgende:
Hoe het werkt, de eerste keer doen ze een proefverdoving om te kijken of ze de juiste zenuw kunnen vinden en of het kan werken.
De echte behandeling gaat met hitte, met een naald gaan ze naar de zenuw en door verhitting beschadigen ze dan de buitenkant (het deel wat temperatuurverschil en pijn regelt) en de bedoeling is dan dus dat de zenuw dat niet meer doorgeeft. Ze gebruiken hiervoor contrastvloeistof en rontgen om te kijken of de naald bij de goede plek is.
De zenuw geneest na een aantal maanden weer en dan kan de behandeling herhaald worden.

Of het werkt is idd de vraag, het werkt lang niet altijd, maar ik wil de gok best wagen. Er kleven veel minder bijwerkingen aan dan aan al die pillenrommel die ik slik en de bijwerkingen van een zenuwblokkade zijn niet ernstig en altijd maar tijdelijk, je kan bijvoorbeeld een paar dagen over je hele been geen gevoel hebben en je motoriek een paar dagen een beetje kwijt zijn.

Help me maar hard hopen dat het voor mij wel werkt, ik laat het jullie wel weten.
*duimt*
pi_85704264
thx!! :*
  woensdag 25 augustus 2010 @ 21:09:30 #33
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_85704272
hopen dat het werkt MarMar!

Momenteel slik ik heel sporadisch amitriptyline, tegen de zenuwpijn. Maar dat helpt amper wat en de bijwerkingen zijn best wel erg dat mijn werk eronder komt te lijden. (Extreem droge mond, waardoor ik amper kan praten. Lage bloeddruk waardoor ik bijna iedere keer als ik opsta bijna gevloerd lig en slaperigheid waardoor ik bijna in slaap val tijdens een spreekuur :') ).
Als alternatief hoop ik binnenkort over een TENS-apparaat te beschikken.

Andere orale medicatie wil ik niet meer proberen. Heb ondertussen 10 verschillende soorten pijnmedicatie geprobeerd waarvan maar 3 hielpen tegen de pijn. Van 2 soorten (Oxycontin en morfine) werd ik gigantisch stoned en van fentanyl kreeg ik nare bijwerkingen.
man.da.rijn de; -en 3 m,v kleine, oranje citrusvrucht
  † In Memoriam † woensdag 25 augustus 2010 @ 21:11:21 #34
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85704352
TENS :r
  woensdag 25 augustus 2010 @ 21:13:06 #35
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_85704422
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 21:11 schreef De_Kardinaal het volgende:
TENS :r
oh werkt best, ligt wel aan waar :')
pi_85704525
Diclofenac op regelmatige basis maar niet elke dag (ik gebruik het een paar weken lang wanneer ik last heb van ontstekingen). Daarnaast paracetamol. Op Tramadol reageer ik niet zo goed, heb het nog wel liggen voor wanneer het echt erg is. Krijg er hoofdpijn van wanneer het is uitgewerkt.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
  † In Memoriam † woensdag 25 augustus 2010 @ 21:18:02 #37
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85704663
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 21:13 schreef manda-rijn het volgende:

[..]

oh werkt best, ligt wel aan waar :')
OMG, ik wil niet weten waar jij die plakkers opdoet! :X
pi_85704917
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 21:09 schreef manda-rijn het volgende:

Momenteel slik ik heel sporadisch amitriptyline, tegen de zenuwpijn. Maar dat helpt amper wat en de bijwerkingen zijn best wel erg dat mijn werk eronder komt te lijden. (Extreem droge mond, waardoor ik amper kan praten. Lage bloeddruk waardoor ik bijna iedere keer als ik opsta bijna gevloerd lig en slaperigheid waardoor ik bijna in slaap val tijdens een spreekuur :') ).

Andere orale medicatie wil ik niet meer proberen. Heb ondertussen 10 verschillende soorten pijnmedicatie geprobeerd waarvan maar 3 hielpen tegen de pijn. Van 2 soorten (Oxycontin en morfine) werd ik gigantisch stoned en van fentanyl kreeg ik nare bijwerkingen.
Amitriptyline heb ik ook wel eens geprobeerd maar de bijwerkingen zijn inderdaad niet mis. Zo vlakte het mijn gevoel bijvoorbeeld nogal uit.

Succes met je TENS!
  woensdag 25 augustus 2010 @ 21:23:56 #39
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_85705007
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 21:18 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

OMG, ik wil niet weten waar jij die plakkers opdoet! :X
Heel charmant op mijn onderrug :P Tegen chronische rugpijn door 2 verschillende aandoeningen.

Toen ik hem een keer op mijn schouder deed, voelde ik wat trillen bij mijn maag, en dat is niet voor herhaling vatbaar. Iets met ranzig gevoel en zo
  † In Memoriam † woensdag 25 augustus 2010 @ 21:27:22 #40
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85705153
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 21:23 schreef manda-rijn het volgende:

[..]

Heel charmant op mijn onderrug :P Tegen chronische rugpijn door 2 verschillende aandoeningen.

Toen ik hem een keer op mijn schouder deed, voelde ik wat trillen bij mijn maag, en dat is niet voor herhaling vatbaar. Iets met ranzig gevoel en zo
PIJN!
* De_Kardinaal doet TENS aan!
HELSE PIJN!
* De_Kardinaal doet TENS uit!
PIJN!
* De_Kardinaal smijt TENS uit raam!
:'(
  woensdag 25 augustus 2010 @ 21:28:38 #41
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_85705236
dat is inderdaad niet wat je wilt :D waarvoor gebruikte jij hem dan?
  † In Memoriam † woensdag 25 augustus 2010 @ 21:29:41 #42
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85705286
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 21:28 schreef manda-rijn het volgende:
dat is inderdaad niet wat je wilt :D waarvoor gebruikte jij hem dan?
Tegen zenuwpijn. :P
pi_85707173
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 21:29 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Tegen zenuwpijn. :P
gebruikte je 'm wel goed dan? ;(

ik heb er ook lang 1 gebruikt, maar heb nooit pijnen ervaren door het gebruik van de tens
  † In Memoriam † woensdag 25 augustus 2010 @ 22:19:34 #44
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85707963
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 22:06 schreef Mirjam het volgende:

[..]

gebruikte je 'm wel goed dan? ;(

ik heb er ook lang 1 gebruikt, maar heb nooit pijnen ervaren door het gebruik van de tens
Ja, maar het werkt niet altijd goed bij iedereen. Ik moest een week met en een week zonder en dan een pijnscore-dagboek bij houden.
  † In Memoriam † zondag 29 augustus 2010 @ 02:07:39 #45
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85823609
Vorige week had ik een pilletje temgesic op en na een half uurtje werd ik al misselijk, vervolgens één dag ziek ervan. Nu maar een oxynorm tablet geprobeerd. Nu al twee uur op en daarvan alleen een beetje suf geworden. Maandag maar eens een doosje van dat goedje halen bij de apotheek. ^O^
pi_85825325
Hier van alles gehad: para/codeine, tramadol, fenistylpleisters, tens, 12 zenuwblokkades, operatie, maar de combi. waar het houdbaar is momenteel is oxycontin, oxynorm. Probeer de dosis zo laag mogelijk te houden want ik wil helder blijven, dus zit op de grens. Bijwerkingen zijn prut, 1x vergeten en je ligt als een junkie met afkick in bed.
Waarom zoveel? Heb een cyste in mijn staartbeen in de het beschermmende hoesje van de zenuwen, die cyste was er 1, toen operatie gehad, nu zijn het er 3 en ze drukken de onderste zenuwen klem. Tarlov cyste heten ze.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 29 augustus 2010 @ 08:07:47 #47
13151 crew  Rewimo
pi_85825328
Jee Anitra. jij bent ook al een tijd aan het sukkelen daarmee hè? Is er nog kans op dat je ervanaf komt?
pi_85825329
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 02:07 schreef De_Kardinaal het volgende:
Vorige week had ik een pilletje temgesic op en na een half uurtje werd ik al misselijk, vervolgens één dag ziek ervan. Nu maar een oxynorm tablet geprobeerd. Nu al twee uur op en daarvan alleen een beetje suf geworden. Maandag maar eens een doosje van dat goedje halen bij de apotheek. ^O^
weet zeker dat oxynorm is? Oxynorm is in capsule vorm en werkt binnen 15 minuten, de oxycontin is de tablet vorm er van, die doet 12 uur lang zijn werk.
pi_85825344
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 08:07 schreef Rewimo het volgende:
Jee Anitra. jij bent ook al een tijd aan het sukkelen daarmee hè? Is er nog kans op dat je ervanaf komt?
nee nooit meer, geen enkele neuroloog durft het aan en ik speel met de gedachten een stichting of iets in het leven te roepen want krijg steeds meer mails van mensen die het ook hebben en vind dat er nu eens echt onderzoek naar moet komen.
ik kan mijn bed niet meer uit, rechtop zitten komt de boel nog meer klem te zitten en dat is moeilijk, maar ooit zal im weer lopen!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 29 augustus 2010 @ 08:17:11 #50
13151 crew  Rewimo
pi_85825353
Waardeloos joh. Ik kan sinds pasen ook niet langer dan een half uur zitten door buikklachten, dus ik lig ook veel.

Goed idee om zelf iets te ondernemen, een patiëntenvereniging is er ook niet, denk ik?
pi_85825389
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 08:17 schreef Rewimo het volgende:
Waardeloos joh. Ik kan sinds pasen ook niet langer dan een half uur zitten door buikklachten, dus ik lig ook veel.

Goed idee om zelf iets te ondernemen, een patiëntenvereniging is er ook niet, denk ik?
die is er idd niet, maar ik heb totaal geen ervaring in stichtingen en p.verenigingen, maar wil wel wat doen omdat ik merk dat andere gewoon naar huis gestuurd worden. Er moet gewoon onderzoek komenenzo.

Plat liggen is prut :*
pi_85829557
Mensen hebben echt geen idee wat pijn en aan de bank/bed gekluisterd zijn doet met een mens :x Sterkte ook Rewimo!
En wat een verhaal AnitraX, ik hoop dat ze in de toekomst iets meer kunnen of durven voor je :*

Een patientenvereniging lijkt me een goed plan. Er zijn wel sites vooor omgaan met chronische pijn, maar de meeste teksten daar zijn altijd zo overduidelijk geschreven door mensen die geen idee hebben van hoe dat nu echt is...

Het eerste wat ze bij mij deden bij de revalidatie is me een boekje aansmeren over omgaan met chronische pijn.. ik krijg daar agresieve neigingen van.. als in even een knieschijf van de schrijvers kapot slaan en dan zeggen "ontspan je maar gewoon, je moet ermee leren omgaan!"
  zondag 29 augustus 2010 @ 13:59:12 #53
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_85831196
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 13:05 schreef MarMar het volgende:

Het eerste wat ze bij mij deden bij de revalidatie is me een boekje aansmeren over omgaan met chronische pijn.. ik krijg daar agresieve neigingen van.. als in even een knieschijf van de schrijvers kapot slaan en dan zeggen "ontspan je maar gewoon, je moet ermee leren omgaan!"
Inderdaad, en neem maar een paracetamol :s)
  † In Memoriam † zondag 29 augustus 2010 @ 14:06:58 #54
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85831487
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 08:07 schreef AnitraX het volgende:

[..]

weet zeker dat oxynorm is? Oxynorm is in capsule vorm en werkt binnen 15 minuten, de oxycontin is de tablet vorm er van, die doet 12 uur lang zijn werk.
Gewoon Oxynorm. Ik gebruik het alleen als ik echt veel last heb. Ik wil niet de hele dag duf zijn.
Ze zijn bezig met het aanpakken van de oorzaak dus nog even een weekje doorbijten!
pi_85838918
quote:
Mensen hebben echt geen idee wat pijn en aan de bank/bed gekluisterd zijn doet met een mens :x Sterkte ook Rewimo!
En wat een verhaal AnitraX, ik hoop dat ze in de toekomst iets meer kunnen of durven voor je :*

Een patientenvereniging lijkt me een goed plan. Er zijn wel sites vooor omgaan met chronische pijn, maar de meeste teksten daar zijn altijd zo overduidelijk geschreven door mensen die geen idee hebben van hoe dat nu echt is...

precies! Maar je ziet niks aan de buitenkant. Chronisch pijn is een hel. Bij mij is het de lage rug en benen. Soms is het zo erg dat je geen kleding of iets kan verdragen en dan gaan mensen op je been kloppen en zeggen, het komt wel goed :x
Het is niet samen te vatten onder 1 ding, want ieder heeft een ander deel wat zeer doet. Wat wel hetzelfde is, is de omgang in het dagelijks leven ermee. De omgeving begrijpt het niet, hoe vaak je het ook uitlegt. Bv mijn schoonmoeder was altijd van kom op meid, tot ze vorig jaar zelf niks meer kon. Elke pijn heeft zijn eigen verhaal, brengt zijn eigen problemen met zich mee.
En hier leven we met de dag en dat gaat prima. Ik heb een geweldige man O+ en de hoop blijft dat er ooit een pijnvrije dag komt.
Marmar en rewimo :*
Kardinaal sterkte deze week :*
pi_85839163
quote:
Mensen hebben echt geen idee wat pijn en aan de bank/bed gekluisterd zijn doet met een mens :x
nou, inderdaad, dat wordt echt zwáár onderschat.
ik heb ruim 2 maanden op de grond doorgebracht, en daarna zeker een jaar op bed en vnl. op de bank.
ik merk dat ik in die periode echt helemaal kapot gegaan ben, en dat er in mijn geest héél veel veranderd is, zonder dat ik het merkte.
ik ben nu bezig met revalideren, maar het is echt, écht keihard knokken...
pi_85839383
Mirjam :* dat geestelijk kapot gaan is herkenbaar. Het is een zwart gat, de pijn, boos op je lichaam, pijn slurpt energie, vrienden die geen vrienden blijken, enz. Ik hoop dat je revalidatie goed gaat en je koppie weer licht ziet :*
pi_85839399
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 17:39 schreef AnitraX het volgende:
Mirjam :* dat geestelijk kapot gaan is herkenbaar. Het is een zwart gat, de pijn, boos op je lichaam, pijn slurpt energie, vrienden die geen vrienden blijken, enz. Ik hoop dat je revalidatie goed gaat en je koppie weer licht ziet :*
pi_85840105
Sterkte ermee Mirjam!! Het irritante is dat ze het om gaan draaien dan he... alsof de pijn komt van depressief zijn ipv andersom..

Niet kunnen denken van de pijn en sowieso de pijn zelf maakt je zacht gezegd niet vrolijker.. Mensen vloeken toch al als ze een teen stoten...
Dan gewoon het feit dat je heel veel dingen verliest die voor een gezond mens vanzelfsprekend zijn.. het is gewoon echt rouw, zo ervaar ik dat tenminste wel als ik weer iets tegenkom wat niet meer gaat.

Kardinaal, succes! Hopelijk voel je je volgende week een stuk beter!
  † In Memoriam † zondag 29 augustus 2010 @ 18:05:43 #60
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85840217
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 17:25 schreef AnitraX het volgende:
Kardinaal sterkte deze week :*

quote:
Op zondag 29 augustus 2010 18:02 schreef MarMar het volgende:

Kardinaal, succes! Hopelijk voel je je volgende week een stuk beter!
Volgende week weer een nieuwe injectie! En dan weer een week pijn. Ze hopen dat die injecties uiteindelijk ervoor zorgen dat de pijn steeds minder heviger terugkomt!
pi_85841048
Hoeveel heb je er al gehad kardinaal? En waar krijg je ze?
  † In Memoriam † zondag 29 augustus 2010 @ 19:12:03 #62
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85842474
Ik krijg volgende week de derde. Om de week eentje. Ik krijg ze in mijn buikspier.
pi_85843643
En op watvoor termijn moet je daar profijt van gaan krijgen dan?
  † In Memoriam † zondag 29 augustus 2010 @ 19:50:22 #64
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85843770
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 19:46 schreef MarMar het volgende:
En op watvoor termijn moet je daar profijt van gaan krijgen dan?
Dat weten ze niet. Zo niet dan wordt het opereren. (Ben er al twee keer eerder aan geopereerd.)
  Moderator zondag 29 augustus 2010 @ 19:55:48 #65
9859 crew  Karina
Woman
pi_85843999
Voor buikpijnof spierpijn paracetamol. Voor mijn hoofdpijn heb ik tegenwoordig Maxalt (zuigtabletten) die helpen echt goed, duurt even tot het werkt, maar daarna is de pijn helemaal weg en komt ook niet terug.

Tijdje terug had ik echt vreselijke pijn in mijn lies, kon niet eens meer normaal lopen, ik weet niet meer wat voor pijnstillers ik toen heb gekregen (zat ook iets in tegen ontsteking en ik kreeg er maagtabletten bij), maar die werkten goed! Ik wil niet weten wat erin zat.

Niets vergeleken met degenen hierboven mij waarschijnlijk, sterkte daarmee!
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 29 augustus 2010 @ 20:20:02 #66
13151 crew  Rewimo
pi_85845157
Naast mijn buikperikelen heb ik ook nog een slijmbeursontsteking in mijn heup, en ik ga steeds door mijn bovenbeen heen, er is iets met aanhechting van de kleermakersspier (die loopt van de buitenkant van je bovenbeen naar de binnenkant van de knie). Welke van de twee de oorzaak is, en welke het gevolg is niet duidelijk.

Maar ik ga erdoorheen als ik een helling op- of afloop, en als ik iets draag (en dat hoeft niet eens zwaar te zijn - een kopje is al genoeg). De laatste tijd heb ik er echt heel veel last van, zoveel dat ik momenteel niet zonder krukken kan :{

Ik slik er niet speciaal pijnstillers voor, want de pijn is niet constant aanwezig. Ben bij de Maartenskliniek geweest en heb een hele tijd fysiotherapie gehad. Als mijn buik weer wat beter is, ga ik maar weer werk maken van dat been, heeft nu even wat minder prioriteit. Maar alles bij elkaar ben je met zulke dingen wel behoorlijk gehandicapt.
pi_85845207
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 19:55 schreef Karina het volgende:

Tijdje terug had ik echt vreselijke pijn in mijn lies, kon niet eens meer normaal lopen, ik weet niet meer wat voor pijnstillers ik toen heb gekregen (zat ook iets in tegen ontsteking en ik kreeg er maagtabletten bij), maar die werkten goed! Ik wil niet weten wat erin zat.

Niets vergeleken met degenen hierboven mij waarschijnlijk, sterkte daarmee!
diclofenac misschien>?
pi_85846224
Rewimo :*
Maartenskliniek :X die zeiden heel droog dat ik zeer grote kans op reuma heb (diverse ontstekingen in handen, polsen, enkels) maar omdat ik auto immuunziekte van de lever heb nooit de medicatie zal mogen nemen, maar ik moest nog wel even diverse zeer pijnlijke onderzoeken doen. :@ heb ik niet gedaan, nu stalken ze me :')
Overigens hebben pijnpoli en neuroloog +chirurg hebben het nooit over medicatie in combi met de AIH gehad.
  † In Memoriam † zondag 29 augustus 2010 @ 20:52:28 #69
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85846917
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 08:04 schreef AnitraX het volgende:
Hier van alles gehad: para/codeine, tramadol, fenistylpleisters, tens, 12 zenuwblokkades, operatie, maar de combi. waar het houdbaar is momenteel is oxycontin, oxynorm. Probeer de dosis zo laag mogelijk te houden want ik wil helder blijven, dus zit op de grens. Bijwerkingen zijn prut, 1x vergeten en je ligt als een junkie met afkick in bed.
Waarom zoveel? Heb een cyste in mijn staartbeen in de het beschermmende hoesje van de zenuwen, die cyste was er 1, toen operatie gehad, nu zijn het er 3 en ze drukken de onderste zenuwen klem. Tarlov cyste heten ze.
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 20:40 schreef AnitraX het volgende:
Rewimo :*
Maartenskliniek :X die zeiden heel droog dat ik zeer grote kans op reuma heb (diverse ontstekingen in handen, polsen, enkels) maar omdat ik auto immuunziekte van de lever heb nooit de medicatie zal mogen nemen, maar ik moest nog wel even diverse zeer pijnlijke onderzoeken doen. :@ heb ik niet gedaan, nu stalken ze me :')
Overigens hebben pijnpoli en neuroloog +chirurg hebben het nooit over medicatie in combi met de AIH gehad.
Hoe staat dat precies in verband dan? Ik meen dat reuma ook mogelijk auto-immuunziekte gerelateerd kan zijn. Is je ziekte nu stabiel? In hoeverre is je lever al aangetast? Heb je al last van cirrose? Geen NSAIDs (zoals ibuprofen, diclofenac etc cetera) voor jou?

Mag ook per pm hoor! :@
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 29 augustus 2010 @ 21:02:12 #70
13151 crew  Rewimo
pi_85847521
Anitra, jij hebt net als ik ook vitiligo toch? Om het rijtje nog maar even uit te breiden :P
pi_85850636
:D idd rewimo en scoliose. Met de AIH is het 1 groot probleem. Ik ben erg allergisch voor de medicijnen daarvoor (mercap,imuran) en krijg daar niks voor, wat ook weer problemen geeft, want door die allergie zal ik ook nooit in aanmerking komen voor levertransplantatie. Mijn lever is nu redelijk rustig en vorig jaar waren er bijna geen cirose plekjes te vinden. Gewoon hopen dat hij het nog even volhoud, officieel zijn de kansen na 5 jaar 5% en ik hoor gewoon bij die 5% :P
  † In Memoriam † zondag 29 augustus 2010 @ 21:57:29 #72
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85851124
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 21:49 schreef AnitraX het volgende:
:D idd rewimo en scoliose. Met de AIH is het 1 groot probleem. Ik ben erg allergisch voor de medicijnen daarvoor (mercap,imuran) en krijg daar niks voor, wat ook weer problemen geeft, want door die allergie zal ik ook nooit in aanmerking komen voor levertransplantatie. Mijn lever is nu redelijk rustig en vorig jaar waren er bijna geen cirose plekjes te vinden. Gewoon hopen dat hij het nog even volhoud, officieel zijn de kansen na 5 jaar 5% en ik hoor gewoon bij die 5% :P
O dat is dus netjes! Ik dacht dat je juist na een levertransplantatie weer wat ouder kon worden, maar dat je nieuwe lever dan uiteindelijk ook aangetast zal worden. Of mag je sowieso nooit een levertransplantatie?
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 29 augustus 2010 @ 21:58:37 #73
13151 crew  Rewimo
pi_85851217
Stapelt zich lekker op allemaal hè? ;) Tuurlijk zit je bij die 5% :Y

Nou ja, vitiligo doet tenminste geen pijn :')
pi_85851927
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 21:58 schreef Rewimo het volgende:
Stapelt zich lekker op allemaal hè? ;) Tuurlijk zit je bij die 5% :Y

Nou ja, vitiligo doet tenminste geen pijn :')
wel als het 2e graads verbrand is door de zon :X

Kardinaal de medicatie die je voor AIH krijgt zijn dezelfde na transplantatie, nl om te voorkomen dat hij afgestoten word, dat doet de AIH ook. En ik krijg geen medicatie voor de AIH, de pijnbestrijding is voor de tarlovs cyste. En de kans om 5 jaar zonder medicatie te leven is 5% maar ik zit op 2,5 jaar nu en voel me beter dan toen ze het ontdekte.
  † In Memoriam † zondag 29 augustus 2010 @ 22:11:56 #75
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85852127
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 22:09 schreef AnitraX het volgende:

[..]

wel als het 2e graads verbrand is door de zon :X

Kardinaal de medicatie die je voor AIH krijgt zijn dezelfde na transplantatie, nl om te voorkomen dat hij afgestoten word, dat doet de AIH ook. En ik krijg geen medicatie voor de AIH, de pijnbestrijding is voor de tarlovs cyste. En de kans om 5 jaar zonder medicatie te leven is 5% maar ik zit op 2,5 jaar nu en voel me beter dan toen ze het ontdekte.
Aha, dus de kans is nog wel dat je ooit medicatie moet gaan innemen tegen de AIH.

En door die cyste heb je nu zenuwpijn?
pi_85852578
Als ze medicatie uitvinden waar ik niet allergisch voor ben dan wel ;)

Ja de cystes zitten in de duraalzak van de zenuwen in mijn staartbeen/ruggegraat, ze drukken de zenuwen dus plat en dat geeft idd zenuwpijn.
  Moderator zondag 29 augustus 2010 @ 22:21:54 #77
9859 crew  Karina
Woman
pi_85852746
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 20:20 schreef Mirjam het volgende:

[..]

diclofenac misschien>?
Klinkt vaag bekend, zou kunnen. Ik mocht ze ook niet zo lang gebruiken, hooguit een week volgens mij.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_85853104
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 22:21 schreef Karina het volgende:

[..]

Klinkt vaag bekend, zou kunnen. Ik mocht ze ook niet zo lang gebruiken, hooguit een week volgens mij.
Ik gok ook op diclofenac, het is een NSAID ( niet stereoide ontstekingsremmer oftewel Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs)

Anitrax wat heftig allemaal!! :o Klote dat je die contraindicatie hebt voor medicatie. We gaan gewoon voor die 5%!
pi_85853243
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 22:19 schreef AnitraX het volgende:
Als ze medicatie uitvinden waar ik niet allergisch voor ben dan wel ;)

Ja de cystes zitten in de duraalzak van de zenuwen in mijn staartbeen/ruggegraat, ze drukken de zenuwen dus plat en dat geeft idd zenuwpijn.
De tering, een veel pijnlijkere plek kan ik me niet bedenken.

Ik lees verder stiekem mee, overweeg me op te leiden als pijnconsulente.
pi_85854207
Cc daarom gaat het zitten niet makkelijk ;)
Pijnconsulente kan heel mooi en dankbaar zijn, inleven is niet altijd mogelijk, maar luisteren en laten zien dat je werkelijk gehoord hebt wat de patient zegt. Niks is erger dan je onbegrepen te voelen.
  † In Memoriam † zondag 29 augustus 2010 @ 22:47:54 #81
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85854293
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 22:46 schreef AnitraX het volgende:
Pijnconsulente kan heel mooi en dankbaar zijn, inleven is niet altijd mogelijk, maar luisteren en laten zien dat je werkelijk gehoord hebt wat de patient zegt. Niks is erger dan je onbegrepen te voelen.
Je wil je soms niet eens kunnen inleven. :X
pi_85855554
Ik wil eigenlijk ook niet altijd dat mensen zich goed kunnen inleven :x
Dat is hier ook wel dubbel, ergens tof dat mensen erover mee kunnen praten, maar eigenlijk wil je dat juist niet.

Clumsy heb je zelf ook ervaring met pijn?
pi_85856015
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 23:12 schreef MarMar het volgende:

Clumsy heb je zelf ook ervaring met pijn?
Ik heb binnenkort m'n diploma anesthesiemedewerker, dus ben dagelijks met pijn bezig, maar gelukkig niet bij mezelf :).
pi_85856222
Maandelijks 1 keer 1 pilletje diclofenac 50 mg, tegen de buik/rugpijn.
En verder 2 à 3 keer per jaar een paracetamol als ik hoofdpijn heb.

Niet veel interessants dus.
pi_85856300
Ik bedoel inleven in wat dagelijkse problemen zijn, luisteren. Nee letterlijl inleven is niet aan te bevelen. Pfff moeilijk uit te leggen wat ik daarmee bedoel. :@
pi_85857204
Ik kan jou niet uitleggen hoe het voelt, net als dat je iemand die nooit verliefd is geweest echt niet kan uitleggen wat verliefd is.
Je kanhet omschrijven, er een cijfer aan geven, maar écht uitleggen gaat niet.

Als je pijnconsulent wilt worden is het heel belangrijk om dat nooit te vergeten, wat je aan kennis kan vergaren over oplossingen en hulp bij pijn, prima, maar vergeet nooit dat je niet zo goed weet wat die pijn precies is. Als je kan luisteren, echt luisteren en er voor waakt dat je geen dingen gaat zeggen als "ik kan me voorstellen hoe je je voelt" als je dat eigenlijk niet kunt, dan wordt je misschien een hele goede consulent.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 30 augustus 2010 @ 07:21:04 #87
13151 crew  Rewimo
pi_85861181
Van de week was de bedrijfsarts hier (tja ik kan niet naar hèm toe :+ ) en die begon ook al over pijnstilling aanpassen en zo. Ik snap best dat die man me aan het werk wil hebben, dat is zijn werk tenslotte, maar ik heb liever dat ze de oorzaak aanpakken in plaats van het gevolg :X
pi_85861546
Hebben ze wel al een idee wat er aan de hand is rewimo?
pi_85861747
Leuk die arbo-artsen... Pijnbestrijding is idd natuurlijk alleen symptoombestrijding.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 30 augustus 2010 @ 09:14:13 #90
13151 crew  Rewimo
pi_85862329
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 08:14 schreef AnitraX het volgende:
Hebben ze wel al een idee wat er aan de hand is rewimo?
Ik had verklevingen tussen mijn dunne darm en de buikwand. Die zijn operatief verholpen maar ik blijf pijn houden. Ga eerdaags maar weer eens naar de chirurg (dat kan meestal heel snel hier gelukkig) om te overleggen en hem nog eens te laten kijken.
  maandag 30 augustus 2010 @ 19:35:51 #91
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_85883102
Meestal paracetamol voor de normale dingen. Maar voor shit waarbij dat niet helpt ga ik over op tramadol... ik heb ook oxycodon liggen voor de hevigere dingen.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_85885073
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 22:46 schreef AnitraX het volgende:
Kdacht al dat jij dezelfde was als destijds op VOL. Toch?
Jij bent de enige die ik ken die ook niet kan zitten.
Maar jij moet liggen en ik kan goed lopen en redelijk staan.

Idem medicijnen: Oxicontin, oxynorm en dan heb ik nog naproxen. En ik blow en gebruik slaappillen.
Autorijden mag en kan ik al ff niet meer.
Kweet niet wat veel is, ik verhoog zelf ieder half jaar.
Komt doordat ik er ook nog een chronische alvleesklierontsteking bij heb gekregen, bij de EDS.

:* Voor je. Respekt voor alles dat je maakt. :Y
pi_85976244
Ja dat klopt! :D ik weet alleen ff niet precies meer hoe of wat meer :@
Ik heb ook slaappillen, melatonine,oxazepam,een ad en sinds gister is de lijst weer aangevuld met tramadol. De cyste voelde ik ploppen en helse pijn. Dat ploppen is dat hij verschruift, 1 van de 4 die er zitten.
Ik probeer alles zo laag mogelijk te houden, want duf zijn kan en durf ik niet. Blowen durf ik nog steeds niet aan over te geven, dus dat heeft geen zin.
:@ zoveel maak ik toch niet? Neem aan dat je haken bedoeld. Moet toch iets te doen hebben :@
Zal je snel ff pm-en om bij te kletsen :*
pi_85977637
quote:
Op donderdag 2 september 2010 09:07 schreef AnitraX het volgende:
Ja dat klopt! :D ik weet alleen ff niet precies meer hoe of wat meer :@
Ik heb ook slaappillen, melatonine,oxazepam,een ad en sinds gister is de lijst weer aangevuld met tramadol. De cyste voelde ik ploppen en helse pijn. Dat ploppen is dat hij verschruift, 1 van de 4 die er zitten.
Ik probeer alles zo laag mogelijk te houden, want duf zijn kan en durf ik niet. Blowen durf ik nog steeds niet aan over te geven, dus dat heeft geen zin.
:@ zoveel maak ik toch niet? Neem aan dat je haken bedoeld. Moet toch iets te doen hebben :@
Zal je snel ff pm-en om bij te kletsen :*
heb je wel eens vaporizen overwogen?
gebruik je ook wiet, maar hoef je in ieder geval niet die troep van tabak etc. in te ademen, enkel de wietdampen
pi_85978219
quote:
Op donderdag 2 september 2010 10:15 schreef Mirjam het volgende:

[..]

heb je wel eens vaporizen overwogen?
gebruik je ook wiet, maar hoef je in ieder geval niet die troep van tabak etc. in te ademen, enkel de wietdampen
Goede vaporizers zijn wel enorm duur. Is nogal een investering voor iets waarvan je niet zeker weet of je er baat bij hebt.
pi_85978608
quote:
Op donderdag 2 september 2010 10:38 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Goede vaporizers zijn wel enorm duur. Is nogal een investering voor iets waarvan je niet zeker weet of je er baat bij hebt.
ik doe het met een glazen pijpje van 15 euro :Y
voldoet ook prima hoor, je moet alleen goed blijven schudden. en een stormaansteker kopen, scheelt verbrande vingers!

als je merkt dat je er baat bij hebt, kun je dan altijd nog overstappen naar een mooie electrische vaporizer
pi_85979540
Wel even oppassen met ontstekingen, dat gaat niet altijd goed samen met wiet.
Ik vind het eigenlijk ook raar dat er niet meer pijnstillers ontwikkeld worden op basis van wiet, daar moet toch veel meer uit te halen zijn.
Hebben jullie geen last van gewenning trouwens? (niet dat je dat met andere pijnstillers niet hebt :X )
pi_85979569
quote:
Op donderdag 2 september 2010 11:24 schreef MarMar het volgende:
Wel even oppassen met ontstekingen, dat gaat niet altijd goed samen met wiet.
Ik vind het eigenlijk ook raar dat er niet meer pijnstillers ontwikkeld worden op basis van wiet, daar moet toch veel meer uit te halen zijn.
Hebben jullie geen last van gewenning trouwens? (niet dat je dat met andere pijnstillers niet hebt :x)
nee, maar ik gebruik het dan ook helemaal niet veel hoor.
heb nog 2 zakjes liggen, maar het al een paar maanden niet meer gebruikt
pi_85980162
Tabak is het probleem niet ;) zodra ik iets voel bij het Blowen stop ik al, ben bang de controle over mezelf te verliezen.
pi_85984533
Kblow ook alleen als het kan, functioneren gaat idd wel achteruit en dat kan ik me in het dagelijks leven niet veroorloven. Ksta sinds vorig jaar voor de klas en ik heb een eigen kinderkledingzaak waarin ik door lamazegguh de economie veel moet werken. Maar zoals laatst tijdens Lowlands heb ik echt een paar pijnvrije uren gehad door combi van morf en blowen. Zo lekker..............nagenoeg pijnvrij te zijn.

:* Kbedoelde idd dat haken, je doet het toch maar ipv te zuurpruimen
pi_85985747
Ik ben met pijnstillers allesbehalve helder, maar met pijn eigenlijk ook.

Pijnvrije uren, dat moet hemels geweest zijn Sabine! Fijn dat je dat soms nog kan!

Ik heb overigens een vaporizer die ligt te verstoffen, misschien kan ik er iemand voor een goed prijsje blij mee maken? Stuur maar een pm als je geintresseerd bent.
  † In Memoriam † donderdag 2 september 2010 @ 14:49:56 #102
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85985930
quote:
Op donderdag 2 september 2010 14:44 schreef MarMar het volgende:
Ik ben met pijnstillers allesbehalve helder, maar met pijn eigenlijk ook.

Pijnvrije uren, dat moet hemels geweest zijn Sabine! Fijn dat je dat soms nog kan!

Ik heb overigens een vaporizer die ligt te verstoffen, misschien kan ik er iemand voor een goed prijsje blij mee maken? Stuur maar een pm als je geintresseerd bent.
Is dat die ene die op die folder staat en je kan krijgen via de apotheek?
pi_85986278
wat is het voor vaporizer marmar?
pi_85986314
MarMar heel herkenbaar dat pijn je helderheid beinvloed, ik kan soms gesprekken gewoon niet volgen.

Sabine heerlijk een paar uur rust. :@ dank je, ik moet toch iets doen? Ik word gek als ik niks kan doen, toen ik nog redelijk wat kon had ik 2 banen dus stil zitten was al geen hobby van mij. En ik vind het heerlijk om dingen voor anderen te maken. En zuurpruimen doe ik ook hoor, minstens 1x id week boos, verdrietig of zielig ;)
  † In Memoriam † donderdag 2 september 2010 @ 15:01:52 #105
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85986342
pi_85986599

Deze, de vapir air one, maar dan zonder sleuteltjes.
pi_85986686
quote:
Op donderdag 2 september 2010 15:01 schreef AnitraX het volgende:
MarMar heel herkenbaar dat pijn je helderheid beinvloed, ik kan soms gesprekken gewoon niet volgen.

Idd, kan soms niet eens nadenken door de pijn.
pi_85987798
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 21:27 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

PIJN!
* De_Kardinaal doet TENS aan!
HELSE PIJN!
* De_Kardinaal doet TENS uit!
PIJN!
* De_Kardinaal smijt TENS uit raam!
:'(
Ik doe mee! Wat een waardeloos apparaat.
Jou behandeling lijkt veel op die van mij, terwijl de aandoening heel anders volgens mij..

Vandaag waarschijnlijk weer een baan verpest door de pijn. :'( Ik word er soms echt helemaal gek van! Maar wel een troost dat ik niet de enige ben iig.

Mijn lijstje:
Tramadol, Ibuprofen, omeprazol, Tense app. uit het raam gegooid en maandag weer wat nieuws waarschijnlijk.
  † In Memoriam † donderdag 2 september 2010 @ 16:56:08 #109
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85990210
quote:
Op donderdag 2 september 2010 15:45 schreef bofkontje_ het volgende:

[..]

Ik doe mee! Wat een waardeloos apparaat.
Jou behandeling lijkt veel op die van mij, terwijl de aandoening heel anders volgens mij..

Vandaag waarschijnlijk weer een baan verpest door de pijn. :'( Ik word er soms echt helemaal gek van! Maar wel een troost dat ik niet de enige ben iig.

Mijn lijstje:
Tramadol, Ibuprofen, omeprazol, Tense app. uit het raam gegooid en maandag weer wat nieuws waarschijnlijk.
Die TENS vond ik echt waardeloos! En het was nogal een gedoe om elke dag dat ding op te plakken en zorgen dat ie bleef zitten!
pi_85990599
quote:
Op donderdag 2 september 2010 16:56 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Die TENS vond ik echt waardeloos! En het was nogal een gedoe om elke dag dat ding op te plakken en zorgen dat ie bleef zitten!
Ik heb na de eerste x zo'n krampen gekregen! De hele nacht van wakker gelegen, dus niet verder geprobeerd.
En dan beweren ze dat het dan niet aan de zenuwen kan liggen, want dan zou je met het Tens geval alleen maar baat hebben :? rare beredenering of ligt dat aan mij?
En mag ik vragen wat ze bij jou nou verder gaan doen?
  † In Memoriam † donderdag 2 september 2010 @ 21:28:11 #111
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85999866
quote:
Op donderdag 2 september 2010 17:08 schreef bofkontje_ het volgende:

[..]

Ik heb na de eerste x zo'n krampen gekregen! De hele nacht van wakker gelegen, dus niet verder geprobeerd.
En dan beweren ze dat het dan niet aan de zenuwen kan liggen, want dan zou je met het Tens geval alleen maar baat hebben :? rare beredenering of ligt dat aan mij?
En mag ik vragen wat ze bij jou nou verder gaan doen?
Bij mij nam de pijn toe, maar dat kon zeiden ze. Sommige mensen hebben er baat bij, sommige merken geen verschil en bij anderen wordt het erger. Injecties in de zenuwbanen.
pi_86015927
quote:
Op donderdag 2 september 2010 21:28 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Bij mij nam de pijn toe, maar dat kon zeiden ze. Sommige mensen hebben er baat bij, sommige merken geen verschil en bij anderen wordt het erger. Injecties in de zenuwbanen.
Maar dan moeten ze wel precies weten waar het vandaan komt, anders word het lastig.
En heb je daar baat bij?
Het meest irritante van alles vind ik toch wel dat ik er soms zo sjagerijnig en gefrustreerd van word. Ik was altijd heel vrolijk, wat er ook gebeurde, maar nu kan ik om de kleinste dingen echt helemaal flippen.
  vrijdag 3 september 2010 @ 11:43:55 #113
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_86015988
ondertussen heb ik nu mijn TENS een weekje (kwam vorige week vrijdag met de post). En ik kon gister het centrum van Drachten doorlopen zónder extra pijn doordat mijn rugspieren een stuk minder verkrampt staan. Ik had mijn rolstoel ook niet eens mee.

TENS opplakken is best wel een vervelend werkje, maar blijft best wel goed zitten met body's aan. Geen broek die het plakkertje eraf drukt, dat had ik de 1e dag de hele tijd. Ging het alarm weer af, zweefde er een elektrode met plakkertje achter mij aan :P
pi_86016256
Drachten? Ik ga lachen als wij elkaar blijken te kennen mandarijn!

Maar fijn dat die TENS voor jou wel werkt!

@ Bofkontje, dat vind ik ook het ergste van de pijn, het beïnvloedt alles, mijn humeur, mijn concentratie.. als het alleen de beperking was zonder de pijn kon ik er best mee leven, het interesseert me weinig meer of ik nu wielen onder mijn kont heb of loop, maar de pijn is gewoon vaak zo erg dat ik die niet op de achtergrond krijg.
Ontzettend vermoeiend ook.
pi_86016382
tijd lang naproxen geslikt (pijnbestrijding tegen artritis)

gelukkig nu niet meer, ontstekingen zijn zo goed als onder controle, dus niet meer nodig :)
hardcoholic
  † In Memoriam † vrijdag 3 september 2010 @ 12:03:11 #116
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86016632
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 11:42 schreef bofkontje_ het volgende:

[..]

Maar dan moeten ze wel precies weten waar het vandaan komt, anders word het lastig.
En heb je daar baat bij?
Het meest irritante van alles vind ik toch wel dat ik er soms zo sjagerijnig en gefrustreerd van word. Ik was altijd heel vrolijk, wat er ook gebeurde, maar nu kan ik om de kleinste dingen echt helemaal flippen.
Nee, ik heb geen baat bij die injecties maar ze hopen dat het werkt.
  vrijdag 3 september 2010 @ 15:16:21 #117
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_86024368
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 11:51 schreef MarMar het volgende:

Ik denk niet dat wij elkaar kennen, maar je kent mijn achterneef wel :P
pi_86035431
quote:
Op donderdag 2 september 2010 15:12 schreef MarMar het volgende:

[..]

Idd, kan soms niet eens nadenken door de pijn.
Dat (her)ken ik zeker, maar ik merk ook dat je dat kunt trainen.
Ik studeer nu weer, kost me xtra veel moeite, maar gaat wel steeds een tandje makkelijker.
Alleen als ik Dramadrollen (Tramadol) of andere reut teveel bijslik, of blow, red ik niets.

Is het niet wonderlijk dat de nieren en lever enz het redden met al die pillen die "we" slikken?
Ik ben soms echt wel bang dat ze het begeven.

Als ik heel veel pijn heb, slik ik zoveel slaapilllen dat ik slaap, ook al is het overdag :D
  † In Memoriam † vrijdag 3 september 2010 @ 19:44:05 #119
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86035770
Ik noemde tramadol, altijd trauma-dal!
pi_86035909
[quote]Op vrijdag 3 september 2010 19:35 schreef -sabine- het volgende:

[..]

Dat (her)ken ik zeker, maar ik merk ook dat je dat kunt trainen.
Ik studeer nu weer, kost me xtra veel moeite, maar gaat wel steeds een tandje makkelijker.
Alleen als ik Dramadrollen (Tramadol) of andere reut teveel bijslik, of blow, red ik niets.

Dat is dan missn het probleem :9 Dat gebruik ik nl het meest. Maar maandag weer een afspraak, dus ben benieuwd.

En ff over die slaappillen.. Dat moet je echt niet teveel doen, krijg je weer allerlei andere dingen van en je raakt er ook aan gewend.
Ik probeer gewoon door te gaan, al is de pijn bij mij missn niet zo heel erg. Ik wil niet in die visieuze circel terecht komen en in een isolement raken. Maar soms is het zo frustrerend allemaal!
pi_86035966
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 19:44 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik noemde tramadol, altijd trauma-dal!
En waarom slik ik dat dan al 2 jr :?
  † In Memoriam † vrijdag 3 september 2010 @ 19:50:01 #122
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86036016
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 19:48 schreef bofkontje_ het volgende:

[..]

En waarom slik ik dat dan al 2 jr :?
Niet iedereen reageert hetzelfde op bepaalde medicatie. De een heeft meer last van bijwerkingen dan de ander en bij tramadol had ik ze zowat allemaal.
pi_86036064
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 11:51 schreef MarMar het volgende:

Maar fijn dat die TENS voor jou wel werkt!

@ Bofkontje, dat vind ik ook het ergste van de pijn, het beïnvloedt alles, mijn humeur, mijn concentratie.. als het alleen de beperking was zonder de pijn kon ik er best mee leven, het interesseert me weinig meer of ik nu wielen onder mijn kont heb of loop, maar de pijn is gewoon vaak zo erg dat ik die niet op de achtergrond krijg.
Ontzettend vermoeiend ook.
De wetenschap blijft zich ontwikkelen dus wie weet..
Sterkt MarMar :*
pi_86036111
Ik slikte op mn ''hoogtepunt'qua pijn: 8 oxynorms, 3 diclofanacs, 8 paracetamols en dan als het nog niet hielp zelfs wietthee dr naast...
En nog had ik geen suffig of ziekig gevoel...Wel nog steeds pijn dat was wel het kloterige eraan.
pi_86036133
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 19:50 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Niet iedereen reageert hetzelfde op bepaalde medicatie. De een heeft meer last van bijwerkingen dan de ander en bij tramadol had ik ze zowat allemaal.
Ik heb alleen last van een lichthoofdig gevoel, maar dat vind ik wel lekker eigenlijk, al is het met werken niet echt praktisch.
pi_86036855
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 19:52 schreef Laysa het volgende:
Ik slikte op mn ''hoogtepunt'qua pijn: 8 oxynorms, 3 diclofanacs, 8 paracetamols en dan als het nog niet hielp zelfs wietthee dr naast...
En nog had ik geen suffig of ziekig gevoel...Wel nog steeds pijn dat was wel het kloterige eraan.
Dat is wat ik mag bijslikken, naast de inmiddels 11 a 12 oxicontin.
Vergeet ik weer dat de zwaarte van de pillen telt, niet de hoeveelheid :D
Enige wat niet meer kan wegens wattenhoofd is autorijden.
pi_86036889
Krijgt hier ook iemand een zwaardere stem als de morf uitgewerkt is?
pi_86036938
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 20:10 schreef -sabine- het volgende:

[..]

Dat is wat ik mag bijslikken, naast de inmiddels 11 a 12 oxicontin.
Vergeet ik weer dat de zwaarte van de pillen telt, niet de hoeveelheid :D
Enige wat niet meer kan wegens wattenhoofd is autorijden.
Zelfs daar had ik geen problemen mee 8)7
pi_86037177
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 20:12 schreef Laysa het volgende:

[..]

Zelfs daar had ik geen problemen mee 8)7
Dat dacht iik ook :D en toen was de zijkant twee keer in ene maand kaduuk door een paaltje en mijn stuurkunst. Ik wist dus ook niet dat je niet meer mocht autorijden met een bepaalde hoeveelheid pillen.

Ik ga binnenkort toch een tens uitproberen. Ik sluit niets op voorhand uit.
En kheb weer spierverstevigende fysio nodig.
  † In Memoriam † vrijdag 3 september 2010 @ 20:22:25 #130
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86037290
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 20:19 schreef -sabine- het volgende:

[..]

Dat dacht iik ook :D en toen was de zijkant twee keer in ene maand kaduuk door een paaltje en mijn stuurkunst. Ik wist dus ook niet dat je niet meer mocht autorijden met een bepaalde hoeveelheid pillen.

De verzekering betaalde welniet omdat je onder de pillen zat?
pi_86037436
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 20:19 schreef -sabine- het volgende:

[..]

Ik hoop al die rotzooi niet meer te hoeven slikken dus mijn koekblik is veilig hoop ik
pi_86038034
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 20:22 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

De verzekering betaalde welniet omdat je onder de pillen zat?
Niet, terecht niet.
  † In Memoriam † vrijdag 3 september 2010 @ 20:41:40 #133
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86038128
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 20:39 schreef -sabine- het volgende:

[..]

Niet, terecht niet.
Wat niet weet wat niet deert! :P
pi_86038185
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 20:41 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Wat niet weet wat niet deert! :P
Tja.............ik rijd niet meer en laten we het er maar op houden dat dat beter is voor iedereen.
pi_86038502
Ik neem overdag ook wel eens slaap omdat ik dan of slecht geslapen heb of enorm moe ben.
Ik slik teveel vind ik, wil het liefst van al die zooi af, maar dat is geen optie. Ben ook niet blij dat ik tramadol er weer bij heb, maar met 4x tramadol erbij is het nog net uit te houden, verga nog vd pijn, maar wil het zo laag mogelijk houden.

Sabine herkenbaar dat je denkt dat iets nog wel kan :@
pi_86039237
Tramadol vind ik ook niet fijn, maar zonder vind ik nog kutter.
Hoeveel mg hebben jullie?
Ik heb ze van 50 mg en van 100 mg voor als het echt kut is.
Diclofenac heb ik sowieso drie keer daags 50 mg en paracetamol omdat het de werking van de diclo en de tramadol een extra boost geeft (synergetische werking dus)

Ik reageer wel heel sterk op pijnstillers kwa wazigheid, ik heb het ook heel lang gehad in het begin met alleen maar de diclofenac, dat ging alleen na een tijd wel beter, dat heb ik met de tramadol helaas niet.
Ik ga als ik drie keer tramadol doe op een dag niet eens op mn scootmobiel het centrum in :X
  † In Memoriam † vrijdag 3 september 2010 @ 21:09:42 #137
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86039374
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 21:06 schreef MarMar het volgende:
Tramadol vind ik ook niet fijn, maar zonder vind ik nog kutter.
Hoeveel mg hebben jullie?
Ik heb ze van 50 mg en van 100 mg voor als het echt kut is.
Diclofenac heb ik sowieso drie keer daags 50 mg en paracetamol omdat het de werking van de diclo en de tramadol een extra boost geeft (synergetische werking dus)

Ik reageer wel heel sterk op pijnstillers kwa wazigheid, ik heb het ook heel lang gehad in het begin met alleen maar de diclofenac, dat ging alleen na een tijd wel beter, dat heb ik met de tramadol helaas niet.
Ik ga als ik drie keer tramadol doe op een dag niet eens op mn scootmobiel het centrum in :x
Ik heb die van 50 mg, maar die verzamelen stof. Ik moet er van overgeven en niet te zuinig ook! :X
pi_86040773
Kardinaal dan kan je er niet tegen en geeft dan een reactie alsof je teveel genomen hebt en dan komt alles eruit.

Ik heb 4x tramadol 50mg, 4x oxynorm 5mg, 2x oxycontin 10mg, 4x oxazepam 10mg, zopiclon 15mg. Das op een goede dag, nog maagdingen en AD en nog wat ohja melatonine ook voor slapen. Heb af en toe het gevoel dat ik complete apotheek in huis heb :@ voor nood heb ik ook nog fentanylpleisters in 3 soorten liggen.

Tramadol word je mistiger van dan de oxy's en fentanyl.
pi_86040816
Wat doet die Fentanyl Anitrax?

Ik lees je reactie morgen pas, kga nu koezen.

pi_86040985
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 21:09 schreef manda-rijn het volgende:

hmz @ sporadisch...
dus
  † In Memoriam † vrijdag 3 september 2010 @ 21:43:58 #141
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86040998
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 21:38 schreef AnitraX het volgende:
Kardinaal dan kan je er niet tegen en geeft dan een reactie alsof je teveel genomen hebt en dan komt alles eruit.

Ik heb 4x tramadol 50mg, 4x oxynorm 5mg, 2x oxycontin 10mg, 4x oxazepam 10mg, zopiclon 15mg. Das op een goede dag, nog maagdingen en AD en nog wat ohja melatonine ook voor slapen. Heb af en toe het gevoel dat ik complete apotheek in huis heb :@ voor nood heb ik ook nog fentanylpleisters in 3 soorten liggen.

Ik vind tramadol erger dan oyxnorm of fentanyl. :N
Van Zopiclon werd ik agressief. :X
pi_86041085
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 21:39 schreef -sabine- het volgende:
Wat doet die Fentanyl Anitrax?

Ik lees je reactie morgen pas, kga nu koezen.

http://www.fk.cvz.nl/
zoekze
dus
pi_86046067
Het is ook een opium, hij valt iig onder de opiumwet. Je plakt hem op en na 12 uur begint het te werken en je moet hem 3 dagen op houden. Maar geen koorts krijgen of onder een hete douche gaan staan want dan geeft hij meer af :X

Rustig aan hoor, ik loop niet weg en pmbox ook niet :P
Douchen is lekker, maar ook zwaar.
Wou dat ik een bad had, heerlijk met lush spulletjes, boekje erbij en ff geen druk, dat is een hele grote wens van mij, een bad.
pi_86047193
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 21:38 schreef AnitraX het volgende:

Wie heeft dit voorgeschreven? :') Vast een huisarts.
Tramadol + oxycontin is een no no. Heeft geen meerwaarde. Als je sowieso 4 keer oxynorm nodig hebt is de oxycontin te laag gedoseerd. Je kunt simpel naar 20mg 2dd of 30mg 2dd. Bovendien moet je fentanyl niet gebruiken voor nood, maar oxynorm. Oxycontin + fentanyl + tramadol slaat helemáál nergens op natuurlijk.

Ik zou dringend om sanering van je medicatie vragen. Je hebt te weinig onderhoud.

Misschien is bijvoorbeeld 30mg 2dd1 van oxycontin al genoeg, dan kun je de oxynorm, tramadol en fentanyl laten staan. Is ook alleen maar goedkoper.
I feel kinda Locrian today
pi_86048567
Is voor geschreven door neuroloog en pijnarts. Ten eerste is de fentanyl wel voor nood, nl als mijn darmen de oxycontin niet verwerken en hij er dus heel uitkomt en als zoals nu de boel weer klem zit en de tramadol niet helpt.

Tramadol en contin worden vaker samen uit geschreven. Daarbij als je al 15 jaar ad pijnstillers zit werkt het allemaal niet zo goed meer. Mijn lichaam neemt de contin niet altijd op, dus overstappen op alleen contin werkt niet. Alle mogelijke opties hebben we allang gehad, het gebeurd echt niet in 1 dag dit. Dit werkt nu dus is het nu ff zo.
Hoezo goedkoper, heb een goede verzekering.
Onderhoud is er zat.
Niet zomaar blaten wat ik zou moeten doen als je niet de voorgeschiedenis weet. Want fentanyl is er voor als contin niet werkt, oxynorm is om 4x daags de pieken wat minder te maken, tramadol stilt anders dan norm en contin en werkt bij de meeste tarlov patienten het beste in combi met andere opiaten.
Pomp met medicatie willen ze niet doen omdat te jong was toen en nu niet omdat het zo te houden is.

Sorry dat ik misschien kwaad over kom, maar dit is het resultaat van jaren onderzoeken, kijken, afkicken, nieuwe medicatie, enz... Ga niet zomaar in het wilde weg gooien dat ik slechte artsen heb en dat het zo en zo zou moeten, want dat kan niet.
pi_86053281
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 00:41 schreef AnitraX het volgende:
Is voor geschreven door neuroloog en pijnarts. Ten eerste is de fentanyl wel voor nood, nl als mijn darmen de oxycontin niet verwerken en hij er dus heel uitkomt en als zoals nu de boel weer klem zit en de tramadol niet helpt.
Daarom moet je altijd een laxantium krijgen. Morfinepreparaten voorschrijven zonder laxantium is een kunstfout. Kan me daarom haast niet voorstellen dat dit door een pijnarts is voorgeschreven.

quote:
Tramadol en contin worden vaker samen uit geschreven.
Klopt, en dat is dus fout.

quote:
Onderhoud is er zat.
Niet dus, anders heb je geen extra oxynorm nodig.

quote:
Niet zomaar blaten wat ik zou moeten doen als je niet de voorgeschiedenis weet.
Ik blaat niet zomaar wat. Je krijgt meer medicijnen dan goed voor je is. Ik zou nogmaals om sanering vragen.
pi_86053398
Een bad, dat moet ik ook nog.
Ik wil eigenlijk gaan sparen voor een hot tub in de tuin, dat lijkt me heerlijk; één keer vakantiegeld en het moet kunnen.
Ging vroeger vaak naar de sauna, maar dat is ivm ontstekingen nu afgeraden.. merkte zelf ook wel dat dat de dag dat ik bij de sauna was wel beter ging, maar de dag erna alleen maar slechter.
Wel balen want dat was echt iets wat ik graag deed.

@ Starla, je zult je er nog wel vaker over verbazen wat er voorgeschreven wordt, zeker na jaren en jaren zoeken naar een combinatie die helpt. Er wordt wel vaker afgeweken van de norm.

Ik heb overigens idd ook metamucil erbij (movicolon smaakt naar behangplaksel, dat krijg ik niet weg zonder te kokhalzen) dat is idd wel een aanrader.
pi_86054741
Ik heb laxerend spul, maar lees eens goed:mijn darmen werken niet goed en dat heeft geen ruk met de medicatie te maken, want dat is al vanaf mijn geboorte zo!!
Nogmaals de oxynorm is er voor om 4 x per dag de piekpijn te verzachten. Lezen is ook een vak!
En wie of wat ben jij om over mijn medicatie te oordelen terwijl je niet eens weet wat mijn medisch verleden is!
Iedere patient is uniek, het eerste wat je leert id gezondheidzorg.
En ik zit op een minimum aan medicatie voor de pijn die ik heb, dus teveel kan het niet zijn.

[ Bericht 35% gewijzigd door AnitraX op 04-09-2010 11:13:56 ]
  † In Memoriam † zaterdag 4 september 2010 @ 11:29:28 #149
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86055159
Starla is de nieuwe dokter House!
Ik heb gewoon lactulose! w/
pi_86056047
Ik droom wel es dat ik bij House ben, alleen word ik altijd wakker voordat hij de oplossing gevonden heeft, ZO FLAUW!
  † In Memoriam † zaterdag 4 september 2010 @ 12:09:55 #151
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86056204
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 12:04 schreef MarMar het volgende:
Ik droom wel es dat ik bij House ben, alleen word ik altijd wakker voordat hij de oplossing gevonden heeft, ZO FLAUW!
Ik zou de pijnstiller adviezen van House in ieder geval niet overnemen! :P
  zaterdag 4 september 2010 @ 12:11:46 #152
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_86056259
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 21:43 schreef Evie het volgende:

[..]

hmz @ sporadisch...
wieso?

Nu ben ik helemaal gestopt met de ami :P
pi_86056265
whehe, neh, beter van niet :X
pi_86056429
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 12:11 schreef manda-rijn het volgende:

[..]

wieso?

Nu ben ik helemaal gestopt met de ami :P
ooit geprobeerd, deed geen zak bij mij (was ook voordat ze met wat goede onderzoeken kwamen...)

Waarom het niet werkt als je het sporadisch neemt: het werkt sowieso pas na een week of drie, en je moet het bijhouden.
Het is dan ook geen reguliere pijnstiller, maar als het goed is verandert het iets op gebied van je neurotransmitters waardoor pijnsignalen minder doorgegeven worden. Het is in grotere doseringen eigenlijk een antidepressiva.
Het wordt voorgeschreven bij bijvoorbeeld fibromyalgie en zenuwpijn en soms hebben mensen er baat bij, vaak niet.
pi_86060444
Hier deed het niks en kreeg er nog een gratis depressie bij, bij de ami dus ;)

Aha de nieuwe house, blij dat ik dan toch echte artsen heb :P
pi_86072296
Hier is het allemaal voorgeschreven door pijnpoli in overleg met darm-lever-nierarts EN huisarts.
Ik mag oxinorm 8 keer bijslikken per dag. 5 mg
Zes keer Naproxen in kombi met paracetamol. 500mg-1000mg
Oxycontin 10-12 keer per dag. 10mg
Zo nodig een Tramadol, heb ik nu ook op en die werkt wel degelijk goed in kombi met de rest.

Ik heb EDS en een chronische alvleesklierontsteking, vandaag de ztra controle met de pijnstilling.

Ik heb op dit moment teveel nodig (helemaal mee eens hoor), maar dat komt omdat ik teveel doe, werken, studeren enz. Ik heb in overleg met artsen en man bewust hiervoor gekozen. Dit past bij mij.
pi_86072358
De AD zijn geopperd, maar daar moet ik me nog beter over laten informeren.
Iets met Neuro............. heb ik al eens gehad, dat ging niet oke.
pi_86072417
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 12:17 schreef MarMar het volgende:

[..]

ooit geprobeerd, deed geen zak bij mij (was ook voordat ze met wat goede onderzoeken kwamen...)

Waarom het niet werkt als je het sporadisch neemt: het werkt sowieso pas na een week of drie, en je moet het bijhouden.
Het is dan ook geen reguliere pijnstiller, maar als het goed is verandert het iets op gebied van je neurotransmitters waardoor pijnsignalen minder doorgegeven worden. Het is in grotere doseringen eigenlijk een antidepressiva.
Het wordt voorgeschreven bij bijvoorbeeld fibromyalgie en zenuwpijn en soms hebben mensen er baat bij, vaak niet.
thnx ;)
dus
  † In Memoriam † zaterdag 4 september 2010 @ 22:00:56 #159
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86072450
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:58 schreef -sabine- het volgende:
De AD zijn geopperd, maar daar moet ik me nog beter over laten informeren.
Iets met Neuro............. heb ik al eens gehad, dat ging niet oke.
Neurontin?
pi_86072720
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 22:00 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Neurontin?
Ja die was het. Ff vragen wat daar ook weer mee was, kweet het niet meer.
Ik kom er op terug, deze week nog.

Fijn weekend allemaal, morgen krijg ik me puppy. *O* *O*
pi_86073185
Neurotin :( das shitzooi!

Puppy *O* leuk!

Hier ook idd mld-arts ivm AIH. Weet soms niet meer wie wat is, maar gelukkig heb ik mijn man als agenda, werkt perfect! ;)
  zaterdag 4 september 2010 @ 22:23:34 #162
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_86073187
Overigens heb ik de ami wel een tijd continu gebruikt hoor. Het hielp even heel goed, tot mijn pols steeds instabieler werd en mijn rugpijn erger. Dosering kon niet hoger ivm bijwerkingen. Daarna nam ik mijn ami niet echt meer braaf in, omdat ik na maanden slikken nog steeds last had van vervelende bijwerkingen.

Verder ben ik wel heel therapietrouw wat medicatie betreft ;) (zou ook wat zijn als doktersassistent, beetje tegen je patiënten zeuren dat ze bijv. de kuur wel moeten afmaken en zelf de medicatie niet braaf willen innemen)
pi_86073437
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 22:23 schreef manda-rijn het volgende:
Overigens heb ik de ami wel een tijd continu gebruikt hoor. Het hielp even heel goed, tot mijn pols steeds instabieler werd en mijn rugpijn erger. Dosering kon niet hoger ivm bijwerkingen. Daarna nam ik mijn ami niet echt meer braaf in, omdat ik na maanden slikken nog steeds last had van vervelende bijwerkingen.

Verder ben ik wel heel therapietrouw wat medicatie betreft ;) (zou ook wat zijn als doktersassistent, beetje tegen je patiënten zeuren dat ze bijv. de kuur wel moeten afmaken en zelf de medicatie niet braaf willen innemen)
Dosering kon niet hoger ivm bijwerkingen? Is meestal niet recht evenredig.. integendeel...?
dus
  zondag 5 september 2010 @ 13:24:25 #164
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_86086856
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 22:30 schreef Evie het volgende:

[..]

Dosering kon niet hoger ivm bijwerkingen? Is meestal niet recht evenredig.. integendeel...?
Ik kon maximaal 1x per dag 1 tablet en 1x per dag een halve tablet aan. En het hielp op het laatst gewoon niet. Bij hoger dosering zou ik gaan flauw vallen ivm lage bloeddruk als bijwerking. Bloeddruk was met deze dosering 90/55 en stond al regelmatig op het punt om tegen de vlakte te gaan als ik snel op ging staan, want dan werd mijn bloeddruk nog lager.
pi_86087250
*poets
pi_86093672
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:56 schreef -sabine- het volgende:
Ik heb ... een chronische alvleesklierontsteking ...
Zou je dan niet een keer stoppen met de naproxen?
pi_86095026
Starla je kent haar medische achtergrond niet, het heeft geen zin om te doen alsof jij house bent en de beste dokter van NL bent, want dat ben je niet! Ten eerste kijkt een goede arts naar het totaal plaatje, overlegt met andere artsen en ten tweede LUISTERT een goede arts naar wat zijn/haar UNIEKE patient te zeggen heeft en geeft de patient vertrouwen en kraakt hem niet tot op het bot af.
pi_86096018
Als er iemand is die ik afkraak is het de arts die slechte medicatievoorschriften geeft, niet de patient. Dat moge toch wel duidelijk zijn uit mijn vorige reacties. Daarnaast hoef je niet de gehele medische achtergrond te kennen om te weten dat naproxen bij iemand met een chronische pancreatitis niet goed is.
pi_86100146
Ik zou niet weten welke NSAID´s wel goed zouden zijn bij chronische pancreatitis en het is kiezen of delen..
Als de optie gezonder met meer pijn is, kiezen we hier wss allemaal voor minder gezond en minder pijn.. Kwaliteit van leven gaat namelijk zwaar achteruit met veel pijn, dan maar wat ongezonder en wellicht korter leven.
In dit soort gevallen blijft niet zoveel meer over dan kiezen uit twee kwaden.
pi_86100479
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:36 schreef MarMar het volgende:
Ik zou niet weten welke NSAID´s wel goed zouden zijn bij chronische pancreatitis
Ibuprofen bijvoorbeeld, en alle COX-2 remmers.
pi_86101208
quote:
Op zondag 5 september 2010 18:44 schreef starla het volgende:
Als er iemand is die ik afkraak is het de arts die slechte medicatievoorschriften geeft, niet de patient. Dat moge toch wel duidelijk zijn uit mijn vorige reacties. Daarnaast hoef je niet de gehele medische achtergrond te kennen om te weten dat naproxen bij iemand met een chronische pancreatitis niet goed is.
Je kunt er niet over oordelen, soms kies een patient met de artsEN tussen twee kwaden.
Ik drink niet, rook niet en houd verder alle rekening met mijn alvleesklier en ben al keiblij dat het niet de alvleesklierkanker was die ze twee jaar geleden vermoeden.

Ik stel zelf niet echt prijs op jouw diagnoses tav mijn innames. Verder moet je natuurlijk zelf weten wat je er mee doet :D Misschien zijn er wel posters die er wat mee kunnen, en dan doel ik ook op de commentaren tav mij, dan is aan jou de keuze. Ik ben er klaar mee.

Succes met wat je doet, lijkt me iets medisch te zijn. ^O^
pi_86101339
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:36 schreef MarMar het volgende:
Ik zou niet weten welke NSAID´s wel goed zouden zijn bij chronische pancreatitis en het is kiezen of delen..
Als de optie gezonder met meer pijn is, kiezen we hier wss allemaal voor minder gezond en minder pijn.. Kwaliteit van leven gaat namelijk zwaar achteruit met veel pijn, dan maar wat ongezonder en wellicht korter leven.
In dit soort gevallen blijft niet zoveel meer over dan kiezen uit twee kwaden.
:D Dat dus zo'n beetje. Soms sta je boven de medische wetten. Ik leef nu en haal er nu uit wat er inzit, overigens in overleg met man en kinderen. Zeker na de verkeerde diagnose van twee jaar geleden. Dat heeft bij mij een knoppie omgezet. Foute diagnose is begrijpelijk vanuit de rare weefsels door de EDS.
pi_86101675
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:54 schreef -sabine- het volgende:

Succes met wat je doet, lijkt me iets medisch te zijn. ^O^
Starla is arts-assistent of nog medisch student, maar in veel medische topics aanwezig en alwetend. Niet dat ze ongelijk heeft over bepaalde dingen, maar het is wel om een tíkje kriebelig van te worden inderdaad.
pi_86101994
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:54 schreef -sabine- het volgende:
Ik stel zelf niet echt prijs op jouw diagnoses tav mijn innames.
Het zijn geen diagnoses, maar mij mening als arts ten aanzien van sommige medicatielijsten waarvan ik schrik, that's all. Als je er niets mee doet, ook prima. Ik heb niemand persoonlijk aangevallen in dit topic, alleen gezegd dat sommige recepten echt niet deugen, ondanks de vele pijn die velen van jullie voelen. 'In de beperking toont zich de meester', zeg ik maar. Veel is dus niet altijd beter, vaak zelfs slechter is mijn ervaring.

quote:
Op zondag 5 september 2010 21:01 schreef clumsy_clown het volgende:
Niet dat ze ongelijk heeft over bepaalde dingen, maar het is wel om een tíkje kriebelig van te worden inderdaad.
:P
pi_86102134
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:01 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Starla is arts-assistent of nog medisch student, maar in veel medische topics aanwezig en alwetend. Niet dat ze ongelijk heeft over bepaalde dingen, maar het is wel om een tíkje kriebelig van te worden inderdaad.
Oke dan

Voor de duidelijk:Bij mij loeren artsen in NL in DU en Eng om er achter te komen hoe en wat nu verder.
Ik laat het denken en bepalen aan hen over, kan Starla ook beter doen dan. Tis geen hoofdpijntje waar ik mee te dealen heb :D

Danx voor de toelichting jij c_c.
Ik word niet snel kriegelig, maar wil wel melden waarom ik niet meer (ga) reageren op iemand, wel zo netjes.
pi_86102575
Gelijk heb je. Het is natuurlijk wel waar dat bij patiënten waarbij veel artsen over langere tijd een vinger in de pap hebben, je soms rare combinaties krijgt. Om de zoveel tijd de medicijnlijst herzien is ook geen slecht idee, zolang je artsen dat doen lijkt me niets aan het handje.

Ik hou het voorlopig lekker bij per- en postoperatieve pijn behandelen, veel makkelijker dan chronische pijn :P.
pi_86104845
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:42 schreef starla het volgende:

[..]

Ibuprofen bijvoorbeeld, en alle COX-2 remmers.
lol @ ibuprofen, watvoor doseringen had je in gedachte?

Je weet veel, maar hoe meer je leert, hoe meer je erachter zult komen dat de medische wereld geen magie is en niet alles kan oplossen.
Soms moet je kiezen voor de minder verantwoorde maar meest leefbare optie.
pi_86107146
Wat sabine en marmar zeggen! Ik heb oa AIH, dan zou ik helemaal geen medicatie mogen behalve voor de AIH. En pijn valt moeilijk mee te leven, wij hebben hier ook in overleg met artsen en familie besloten dat ik beter zo min mogelijk pijn kan hebben en nog kan genieten vd dingen die ik wel kan doen. En daar heb ik het bemoeizuchtige gebabbel van een arts in opleiding niet nodig. Want denk je nou echt dat dit zo maar voor geschreven word? Nee, daar hebben artsen over gebabbeld die jarenlange ervaring hebben en die weten dat de beperking vd patient het meest id boeken vd arts staan!
  zondag 5 september 2010 @ 22:27:40 #179
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_86107688
Reflectie starla, reflectie!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_86115959
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:46 schreef MarMar het volgende:
lol @ ibuprofen, watvoor doseringen had je in gedachte?
lol? ibuprofen geeft geen risico op pancreatitis en is daarnaast een krachtige pijnstiller. 600mg bruis 3 keer daags is een mooie dosering.

quote:
Op zondag 5 september 2010 22:27 schreef eleusis het volgende:
Reflectie starla, reflectie!
pi_86117683
quote:
Op maandag 6 september 2010 07:21 schreef starla het volgende:

[..]

lol? ibuprofen geeft geen risico op pancreatitis en is daarnaast een krachtige pijnstiller. 600mg bruis 3 keer daags is een mooie dosering.
[..]

Ik weet niet of je nu ibuprofen overschat of sommige pijn onderschat, ik denk het tweede.
Uit nieuwsgirigheid: Bij watvoor soorten pijn past dat volgens jou?
pi_86117978
quote:
Op maandag 6 september 2010 09:50 schreef MarMar het volgende:

[..]

Ik weet niet of je nu ibuprofen overschat of sommige pijn onderschat, ik denk het tweede.
Pijn schijnt sowieso niet te schalen te zijn; iedereen beleeft pijn anders. Ongetwijfeld zal de werking van pijnstillers ook per persoon verschillen...

Desalniettemin lijkt me de traditionele pijnstillers vooral voor de lichte klachten. Ik zag dit topic en dacht he dat is op mij van toepassing, maar mooi niet (gelukkig maar).

Afgelopen vrijdag heb ik twee pennen door een bot in mijn vinger geboord gekregen, en vrijdag avond en zaterdag had ik daar best wel last van. De combinatie van 100mg paracetamol en 400 mg ibuprofen was echter genoeg om dat dusdanig te verminderen dat ik er in ieder geval bij kon slapen. Nu zit ik alleen nog maar aan de paracetamol, dus dat geeft misschien wel aan waarvoor ibuprofen goed geschikt voor is...

De rest sterkte; één dag misselijk, stil en chagerijnig van operatiepijn is waarschijnlijk in geen mogelijkheid te vergelijken met chronische pijn waarvan je weet dat het telkens weer terugkomt, maar dat vond ik al erg...
pi_86118288
quote:
Naproxen is net zo pijnstillend als ibuprofen. Sowieso kun je twijfelen over de toegevoegde waarde van een NSAID bij morfinepreparaten. Het is bij maximale doseringen in het geval van een pancreatitis in ieder geval beter dan naproxen. Daarnaast werkt het één beter voor de ander.

quote:
Bij alle pijnen werkt het goed. Naproxen misschien iets beter bij klachten van het bewegingsapparaat.
pi_86118577
quote:
Op maandag 6 september 2010 10:16 schreef starla het volgende:

[..]

Naproxen is net zo pijnstillend als ibuprofen. Sowieso kun je twijfelen over de toegevoegde waarde van een NSAID bij morfinepreparaten. Het is bij maximale doseringen in het geval van een pancreatitis in ieder geval beter dan naproxen. Daarnaast werkt het één beter voor de ander.
[..]

Bij alle pijnen werkt het goed. Naproxen misschien iets beter bij klachten van het bewegingsapparaat.
Volgens mij valt ibuprofen gewoon onder stap 1 van pijnstiling, met aanvulling nog in stap 2.
Daar zijn de meesten in dit topic al een eind voorbij Starla.
Ik zit nu zo ongeveer in 3 en onderweg naar 4.
Ik neem aan dat je die stappen wel kent, maar ter info voor andere lezers hier:

STAP 1

De eerste stap bij pijnbestrijding bestaat uit NSAID's en paracetamol. Deze medicijnen werken goed bij lichte tot matige pijn.

STAP 2

Stap 2 is de combinatie van een NSAID/paracetamol met zwakke morfineachtige middelen, bijvoorbeeld codeïne en tramal. Ze werken net zo als morfine, maar dan lichter. Bijwerkingen zijn soms: sufheid en verstopping. Tegen de verstopping helpt een laxeermiddel.

STAP 3
Stap 3 bij pijnbestrijding is morfine. Morfine is een medicijn dat snel, maar kort werkt. Er zijn echter ook medicijnen waarbij de werkende stof langzamer vrijkomt. De pijnstilling duurt dan langer (8-12 uur).
De fentanylpleister is een andere, veelgebruikte sterke pijnstiller. Fentanyl is een morfineachtige stof. Deze stof komt uit de pleister via de huid in het lichaam. Er zijn pleisters in vier sterktes. De werking begint twaalf uur nadat de pleister is opgeplakt en duurt drie dagen. Hierna kunt u een nieuwe pleister opplakken. Voordeel van de pleisters is dat de meeste mensen minder last hebben van verstopping.

STAP 4
Stap 4 is invasieve pijnbestrijding. Invasief betekent dat de behandeling door de huid of slijmvliezen heen gebeurt. Voorbeelden zijn zenuwblokkades en pijnbestrijding via een katheter (een dun slangetje dat door de huid gaat). Een pompje geeft dan de goede hoeveelheid pijnstillers af. Hierdoor is langdurige pijnstilling mogelijk. Invasieve pijnbestrijding helpt beter bij pijn dan behandeling met medicijnen.
Invasieve pijnbestrijding gebeurt pas als pijnstillers niet goed werken, bij ondraaglijke pijn of als de bijwerkingen te zwaar zijn.
Voorbeelden van invasieve pijnbestrijding zijn plexus coeliacus blokkade en epidurale en spinale pijnbestrijding.

Je hebt gelijk dat bij de één het beter werkt dan bij de ander, maar voor mij is ibuprofen als pijnstiller vergeleken bij de pijn die ik heb een lachertje.

Voor de duidelijkheid, dit is niet om je aan te vallen, maar het is gewoon heel moeilijk om iemand die zulke pijn niet ervaart uit te leggen hoe het is. Net als dat je iemand die nooit verliefd is geweest niet kan uitleggen hoe dat dan voelt.
Als ik je nu zeg dat er heel veel momenten zijn dat ik in een oogwenk zou ruilen met bevallingspijn, overdrijf ik niet.
pi_86118995
quote:
Op maandag 6 september 2010 10:29 schreef MarMar het volgende:
Volgens mij valt ibuprofen gewoon onder stap 1 van pijnstiling, met aanvulling nog in stap 2.
Daar zijn de meesten in dit topic al een eind voorbij Starla
Juist, daarom kun je je afvragen of een NSAID in combinatie met morfinepreparaten wel zinvol is. Iemand kreeg hier PCM + naproxen + 3 verschillende morfinepreparaten. Diegene had ook een pancreatitis.
Als je dan tóch een NSAID voorschrijft, dan had ik niet gekozen voor naproxen omdat die kan leiden tot een pancreatitis, maar ibuprofen aangezien ze even pijnstillend zijn, en ibuprofen minder gastrointestinale bijwerkingen geeft.

quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:56 schreef -sabine- het volgende:
Ik mag oxinorm 8 keer bijslikken per dag. 5 mg
Zes keer Naproxen in kombi met paracetamol. 500mg-1000mg
Oxycontin 10-12 keer per dag. 10mg
Zo nodig een Tramadol, heb ik nu ook op en die werkt wel degelijk goed in kombi met de rest.

Ik heb een chronische alvleesklierontsteking....
quote:
STAP 1
De eerste stap bij pijnbestrijding bestaat uit NSAID's en paracetamol. Deze medicijnen werken goed bij lichte tot matige pijn.
Ik heb altijd geleerd:
Stap 1: paracetamol
Stap 2: PCM + NSAID
Stap 3: PCM + tramadol
Stap 4: PCM + oxycontin e.d.
Stap 5: Invasief

Maar er zullen wel verschillende lichtingen zijn.

quote:
Voor de duidelijkheid, dit is niet om je aan te vallen, maar het is gewoon heel moeilijk om iemand die zulke pijn niet ervaart uit te leggen hoe het is.
Zo vat ik het ook alleszins niet op, ik ben blij dat we er zo over kunnen praten. Mijn doel was ook niet om de pijn van mensen hier te bagatelliseren, slechts om kritisch te kijken naar de medicatie. Dat vind ik mijn verplichting als arts. Als mensen dit verkeerd op hebben gevat dan mijn excuses daarvoor, maar van sommige medicatielijsten schrok ik echt en vraag ik me serieus af of dat niet beter kan. That's all.
pi_86119207
quote:
Op maandag 6 september 2010 10:43 schreef starla het volgende:

knip

Zo vat ik het ook alleszins niet op, ik ben blij dat we er zo over kunnen praten. Mijn doel was ook niet om de pijn van mensen hier te bagatelliseren, slechts om kritisch te kijken naar de medicatie. Dat vind ik mijn verplichting als arts. Als mensen dit verkeerd op hebben gevat dan mijn excuses daarvoor, maar van sommige medicatielijsten schrok ik echt en vraag ik me serieus af of dat niet beter kan. That's all.
Ik denk dat het wel zo is dat hoe meer artsen zich ermee bemoeien, hoe meer er voorgeschreven wordt en dat dat soms beter kan.
Met wat ik inmiddels al een paar jaar dagelijks slik, moet ik nog zelf aandringen op af en toe even tjekken of mijn lichaam het nog goed verwerkt.. mijn huisarts bedenkt dat nooit uit zichzelf. (ben nu overigens om meerdere redenen waaronder die laksheid net overgestapt naar een nieuwe huisarts)
Zelfs maagbeschermers had hij in eerste instantie niet voorgeschreven bij de diclofenac, die kreeg ik later pas en niet eens naar aanleiding van de medicatie, maar naar aanleiding van een gastroscopie.

Je hebt dus wel een punt dat hier vaak slordig mee omgegaan wordt en ik ging er ook vanuit dat we er zo over konden praten ;)
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 12:38:49 #187
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86122538
quote:
Op maandag 6 september 2010 10:43 schreef starla het volgende:
[[..]

Ik heb altijd geleerd:
Stap 1: paracetamol
Stap 2: PCM + NSAID
Stap 3: PCM + tramadol
Stap 4: PCM + oxycontin e.d.
Stap 5: Invasief

Dat lijkt op de WHO pijnladder qua pijnbestrijding bij kanker. Hoe zit dat stappenschema dan qua neuropathie? Menig poster krijgt medicatie zoals AD of TENS en iets dergelijks zie ik niet terug in je schema.
pi_86122764
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:38 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat lijkt op de WHO pijnladder qua pijnbestrijding bij kanker. Hoe zit dat stappenschema dan qua neuropathie? Menig poster krijgt medicatie zoals AD of TENS en iets dergelijks zie ik niet terug in je schema.
Deze pijnladder is inderdaad niet van toepassing bij neuropathische pijnen. Eerste keus bij neuropathische pijn zijn de anti-epileptica gabapentine en pregabaline en TCA's. Daarna aangevuld met opioïden. Maar richtlijn verschilt uiteraard per oorzaak en soort neuropathische pijn. Bij continue pijn wordt meestal een TCA gebruikt, bij paroxismale pijnklachten kiest men meestal voor anti-epileptica.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 12:56:56 #189
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86123106
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:45 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Deze pijnladder is inderdaad niet van toepassing bij neuropathische pijnen. Eerste keus bij neuropathische pijn zijn de anti-epileptica gabapentine en pregabaline en TCA's. Daarna aangevuld met opioïden. Maar richtlijn verschilt uiteraard per oorzaak en soort neuropathische pijn. Bij continue pijn wordt meestal een TCA gebruikt, bij paroxismale pijnklachten kiest men meestal voor anti-epileptica.
Volgens mij is bij geen van die medicatie de exacte werking met betrekking tot het bestrijden van neuropathische pijn? Het zijn toch eigenlijk bijwerkingen die niet als zodanig bedoeld waren? Naar mijn weten zijn er geen medicatie ontwikkeld die specifiek zijn voor neuropathie? Zo ja, welke dan? Daar heeft menig poster hier meer baat bij dan louter mededelen dat de medicatie onjuist gedoseerd is.

Waarom zie ik hier Starla dan gewoon zonder anamnese de medicatie te beoordelen?
pi_86123334
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:56 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Volgens mij is bij geen van die medicatie de exacte werking met betrekking tot het bestrijden van neuropathische pijn? Het zijn toch eigenlijk bijwerkingen die niet als zodanig bedoeld waren? Naar mijn weten zijn er geen medicatie ontwikkeld die specifiek zijn voor neuropathie? Zo ja, welke dan? Daar heeft menig poster hier meer baat bij dan louter mededelen dat de medicatie onjuist gedoseerd is.
Nee, zowel tricyclische antidepressiva als anti-epiliptica zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor de behandeling van, je raadt het nooit, depressies en epilepsie. Neuropathische pijn is notoir moeilijk te behandelen. Er zijn voor zover ik weet geen veelgebruikte middelen die alleen de indicatie neuropathische pijn hebben. Je hebt wel ruboxistaurine, maar dat is nog steeds in ontwikkeling.
quote:
Waarom zie ik hier Starla dan gewoon zonder anamnese de medicatie te beoordelen?
Omdat je, ongeacht indicatie, wel iets zinnigs over voorschrijfbeleid kunt zeggen. Zeker als voorschrijvers onvoldoende werkende geneesmiddelen (te) frequent doseren. Daarnaast gaan de meeste opmerkingen van Starla over nociceptieve (niet-neurogene) pijn, waarbij de oorzaak minder van belang is.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 13:20:32 #191
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86123967
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:04 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Nee, zowel tricyclische antidepressiva als anti-epiliptica zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor de behandeling van, je raadt het nooit, depressies en epilepsie. Neuropathische pijn is notoir moeilijk te behandelen. Er zijn voor zover ik weet geen veelgebruikte middelen die alleen de indicatie neuropathische pijn hebben. Je hebt wel ruboxistaurine, maar dat is nog steeds in ontwikkeling.
Dan blijft het dus beperkt tot klooien met de medicatie die bestaat. Ik zie ook weinig hier over het bestrijden van de oorzaak zelf trouwens.

quote:
Omdat je, ongeacht indicatie, wel iets zinnigs over voorschrijfbeleid kunt zeggen. Zeker als voorschrijvers onvoldoende werkende geneesmiddelen.te frequent doseren.
Dat kan ja, maar dan beperkt het zich tot algemene uitspraken. Men kan immers niet zeggen over de exact werkzaamheid en bijwerkingen die iemand heeft bij bepaalde medicatie. Ik neem aan dat je dergelijke medicatie niet zomaar even van de huisarts krijgt voorgeschreven zonder dat er specialist bij betrokken is geweest? Ik mis de rol van de huisarts/apotheker eigenlijk hierin. De huisarts dient op de hoogte te zijn van het medicijn gebruik en de apotheker net zo goed. Hebben die geen actieve rol hierin?
pi_86124195
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:20 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dan blijft het dus beperkt tot klooien met de medicatie die bestaat. Ik zie ook weinig hier over het bestrijden van de oorzaak zelf trouwens.
[..]

Dat kan ja, maar dan beperkt het zich tot algemene uitspraken. Men kan immers niet zeggen over de exact werkzaamheid en bijwerkingen die iemand heeft bij bepaalde medicatie.
Dat lijkt me vanzelfsprekend.
quote:
Ik neem aan dat je dergelijke medicatie niet zomaar even van de huisarts krijgt voorgeschreven zonder dat er specialist bij betrokken is geweest? Ik mis de rol van de huisarts/apotheker eigenlijk hierin. De huisarts dient op de hoogte te zijn van het medicijn gebruik en de apotheker net zo goed. Hebben die geen actieve rol hierin?
De apotheker gaat over medicatiebewaking. Als er medicatie wordt voorgeschreven die bij een patiënt problemen kan veroorzaken, bijvoorbeeld als interactie bij bestaande middelen, moet de apotheker alarm slaan. Daarnaast wordt de apotheker in consult gevraagd bij specifieke farmacotherapeutische vragen. De huisarts heeft een coördinerende rol, maar in principe is de behandeld arts voor het specifieke probleem (in dit geval: de neuropathische pijn, dus vaak een neuroloog of anesthesioloog) verantwoordelijk voor het beleid.

De huisarts schrijft overigens best middelen voor bij neuropathische pijn. Denk bijvoorbeeld aan postherpetische pijn (na gordelroos). Dat wordt meestal door de huisarts afgehandeld.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 13:38:07 #193
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86124655
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:26 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Dat lijkt me vanzelfsprekend.
[..]

De apotheker gaat over medicatiebewaking. Als er medicatie wordt voorgeschreven die bij een patiënt problemen kan veroorzaken, bijvoorbeeld als interactie bij bestaande middelen, moet de apotheker alarm slaan. Daarnaast wordt de apotheker in consult gevraagd bij specifieke farmacotherapeutische vragen. De huisarts heeft een coördinerende rol, maar in principe is de behandeld arts voor het specifieke probleem (in dit geval: de neuropathische pijn, dus vaak een neuroloog of anesthesioloog) verantwoordelijk voor het beleid.

De huisarts schrijft overigens best middelen voor bij neuropathische pijn. Denk bijvoorbeeld aan postherpetische pijn (na gordelroos). Dat wordt meestal door de huisarts afgehandeld.
Dus als je genoeg medicatie krijgt via artsen, om een olifant 24/7 in coma te houden dan hoeft de apotheker dat niet na te vragen, omdat het conform de voorschriften is?

Als de huisarts een coördinerende rol heeft dan is het toch aan hem of haar om te coördineren hoe de zorg voor de patiënt het beste kan verlopen? Ik heb van sommige posters gelezen dat hij/zij niet één behandeld arts heeft voor zijn of haar probleem, maar meerderen artsen. Als die allemaal vrolijk een receptje uitschrijven dan stapelt de medicatie wel lekker op en dat verklaart misschien waarom sommige mensen hier wel een aparte combinatie aan medicatie heeft. Wie dient er eigenlijk voor te zorgen dat dit niet kan gebeuren? Je kan dat van een patiënt niet verwachten, die is immers geen arts. De patiënt is letterlijk en figuurlijk het lijdend voorwerp.
pi_86124935
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:38 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dus als je genoeg medicatie krijgt via artsen, om een olifant 24/7 in coma te houden dan hoeft de apotheker dat niet na te vragen, omdat het conform de voorschriften is?
Als het een gebruikelijke dosering is zal de apotheker dat meestal niet controleren. Is het inderdaad een veel hogere dosering dan gebruikelijk, of zijn het extra gevaarlijke geneesmiddelen, dan controleert de apotheker meestal het recept en neemt soms contact op met de voorschrijver.
quote:
Als de huisarts een coördinerende rol heeft dan is het toch aan hem of haar om te coördineren hoe de zorg voor de patiënt het beste kan verlopen? Ik heb van sommige posters gelezen dat hij/zij niet één behandeld arts heeft voor zijn of haar probleem, maar meerderen artsen. Als die allemaal vrolijk een receptje uitschrijven dan stapelt de medicatie wel lekker op en dat verklaart misschien waarom sommige mensen hier wel een aparte combinatie aan medicatie heeft. Wie dient er eigenlijk voor te zorgen dat dit niet kan gebeuren? Je kan dat van een patiënt niet verwachten, die is immers geen arts. De patiënt is letterlijk en figuurlijk het lijdend voorwerp.
Ja, je beschrijft hier een probleem in de zorg. In Nederland hebben we gelukkig een huisarts, dat hebben veel buitenlandse patiënten niet eens. Voor de huisarts is het lastig zorg te coördineren omdat hij lang niet (op tijd) alle informatie van betreffende specialist krijgt. Daarnaast is de huisarts een generalist, hij kan en hoeft niet alle aspecten van gespecialiseerde zorg te kennen. Dat maakt het ook lastig. Ik zou er als patiënt wel op aandringen per specialisme één behandelend arts te hebben, wat eigenlijk ook de bedoeling is. In principe is elke voorschrijver verantwoordelijk voor zijn eigen recept. Als jij een middel voorschrijft wat een interactie geeft met een bestaand middel, is het jouw verantwoordelijkheid. Gelukkig doet de apotheek ook aan (geautomatiseerde) medicatiebewaking, waardoor fouten van voorschrijvers worden gesignaleerd. Een landelijk medicatie-EPD kan al veel van dit soort problemen wegnemen.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 14:11:03 #195
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86125904
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:44 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Als het een gebruikelijke dosering is zal de apotheker dat meestal niet controleren. Is het inderdaad een veel hogere dosering dan gebruikelijk, of zijn het extra gevaarlijke geneesmiddelen, dan controleert de apotheker meestal het recept en neemt soms contact op met de voorschrijver.
[..]
Jouw mening als zijnde arts (in de dop of weet ik veel): Heb jij hier dan net als Starla ook je twijfels aan de voorgeschreven (doseringen) medicatie die sommige posters hier gebruiken? Dat jij als arts (?) vindt dat de apotheker gegronde redenen heeft om navraag te doen? Of dat de patiënt toch eens met een overzichtje van het huidige gebruik aan medicatie het beste even wat navraag kan doen bij de huisarts of specialist?

quote:
Ja, je beschrijft hier een probleem in de zorg. In Nederland hebben we gelukkig een huisarts, dat hebben veel buitenlandse patiënten niet eens. Voor de huisarts is het lastig zorg te coördineren omdat hij lang niet (op tijd) alle informatie van betreffende specialist krijgt. Daarnaast is de huisarts een generalist, hij kan en hoeft niet alle aspecten van gespecialiseerde zorg te kennen. Dat maakt het ook lastig. Ik zou er als patiënt wel op aandringen per specialisme één behandelend arts te hebben, wat eigenlijk ook de bedoeling is. In principe is elke voorschrijver verantwoordelijk voor zijn eigen recept. Als jij een middel voorschrijft wat een interactie geeft met een bestaand middel, is het jouw verantwoordelijkheid. Gelukkig doet de apotheek ook aan (geautomatiseerde) medicatiebewaking, waardoor fouten van voorschrijvers worden gesignaleerd. Een landelijk medicatie-EPD kan al veel van dit soort problemen wegnemen.
Bij multidisciplinaire ziekten of aandoeningen lijkt het mij lastig één specifieke behandeld arts aan te wijzen. Zeker wanneer het zeldzame ziekte of moeizaam te behandelen aandoeningen betreft. De ene specialist is niet altijd werkzaam in dezelfde praktijk/ziekenhuis als de ander.

• Specialist Y., werkzaam te X., schrijft Z. voor.
• Specialist A., werkzaam te B., schrijft C. voor.
• Specialist 1., werkzaam te 2., schrijft 3. voor.

Krijg je dan niet juist als gevolg dat de medicatie een gevolg is van artsen die allemaal op hun specialisme het beste probeert te bewerkstelligen voor de patiënt, maar waarvan het gevolg juist niet het beste is voor de patiënt? Hoe moet ik dan als patiënt weten of de combinatie Z3C werkzaam is, wat de a(nta)gonistische of synergetisch eigenschappen et cetera zijn? Je kan het probleem toch moeilijk op het bord van de patiënt schuiven?

[ Bericht 0% gewijzigd door De_Kardinaal op 06-09-2010 14:19:11 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 september 2010 @ 14:42:22 #196
13151 crew  Rewimo
pi_86126944
Ik vind het wel een moeilijk punt, hoe vind je de best werkzame combinatie, zeker als je bij verschillende artsen onder behandeling bent?

Mijn vader is een keer op straat niet lekker geworden, naar het ziekenhuis gebracht, waar bleek dat hij zoveel medicijnen had gekregen van verschillende artsen, dat hij daar dus letterlijk ziek van werd. Toen is heel zijn lijstje met medicijnen eens goed onder de loep genomen omdat het effect dus compleet verkeerd was. Te veel specialisten, te weinig overleg over zijn medicatie.

Ik kan me voorstellen dat je als patiënt erg alert moet zijn in gevallen zoals dit. Ikzelf moet er altijd op letten dat ik geen penicilline krijg (allergisch). Ondanks dat ik altijd bij elke arts/ziekenhuis waar ik kom als eerste benadruk dat ik geen penicilline mag, is het een aantal keren voorgekomen dat een arts het toch wilde voorschrijven. Nu ben ik zelf inmiddels mondig genoeg om meteen aan de bel te trekken, maar niet iedereen is dat, of heeft zelf in de gaten dat er verkeerde medicatie wordt voorgeschreven.

Net als bij maagbeschermers, zoals iemand hierboven ook aanhaalde. Ik heb een maagverkleining gehad, dat betekent dat ik sommige medicijnen (bijvoorbeeld ibuprofen) alleen in combinatie met een maagbeschermer mag nemen. Ook iets waar ik echt zelf elke keer weer op moet letten.

Ik denk dat de meeste mensen hier in het topic al genoeg over hun lichaam weten om aan de bel te trekken als er iets mis gaat met de medicijnen, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik zie daar een mooie taak voor artsen (en apothekers) ;)
pi_86127742
Bij mij hebben de artsen regelmatig overleg, neurologie en pijnbestrijding, de mld-arts is nu niet meer betrokken omdat hij geen medicatie voorgeschreven heeft. Mijn huisarts word keurig op de hoogte gehouden (op aandringen van mij, werd nog wel eens vergeten brieven van het zh naar ha te sturen door zh) en de apotheek houd alles keurig bij en alles word maandelijks gevraagd aan mijn man (die haalt medicijnen op) of alles nog klopt enz.
Dus de controle is hier echt wel goed.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 15:59:46 #198
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86129465
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:42 schreef Rewimo het volgende:
Ik denk dat de meeste mensen hier in het topic al genoeg over hun lichaam weten om aan de bel te trekken als er iets mis gaat met de medicijnen, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik zie daar een mooie taak voor artsen (en apothekers) ;)
Dat geldt voor sommige patiënten, maar niet voor iedereen ben ik bang (zoals je vader dus overkomen is).
quote:
Op maandag 6 september 2010 15:05 schreef AnitraX het volgende:
Bij mij hebben de artsen regelmatig overleg, neurologie en pijnbestrijding, de mld-arts is nu niet meer betrokken omdat hij geen medicatie voorgeschreven heeft. Mijn huisarts word keurig op de hoogte gehouden (op aandringen van mij, werd nog wel eens vergeten brieven van het zh naar ha te sturen door zh) en de apotheek houd alles keurig bij en alles word maandelijks gevraagd aan mijn man (die haalt medicijnen op) of alles nog klopt enz.
Dus de controle is hier echt wel goed.
Dat geldt dus wel voor meer mensen. Ik kan mij voorstellen dat als je specialist na specialist hebt gehad/gezien je uiteindelijk wel bij een bepaalde combinatie medicatie komt die verre van aan te raden is, (maar het minst slecht is van alle mogelijke combinaties?) waarmee je nog enigszins kan functioneren. Gaat het uiteindelijk om wat het verstandigste is voor de patiënt zelf of gaat het erom wat de patiënt de beste kwaliteit van het leven biedt? Misschien dat mensen zich daarom storen aan Starla (met haar ongetwijfeld goed bedoeld doch cru geformuleerd advies) die even komt vertellen hoe het wel zou moeten?
pi_86130038
Het is inderdaad in veel gevallen een keus tussen twee kwaden en dan gaat imho kwaliteit van leven voor.
Moest er nu iemand zijn die zegt `tien jaar van je leven, maar dan de rest van je leven pijnvrij` kom maar op!
pi_86130087
quote:
Op maandag 6 september 2010 16:16 schreef MarMar het volgende:
Het is inderdaad in veel gevallen een keus tussen twee kwaden en dan gaat imho kwaliteit van leven voor.
Moest er nu iemand zijn die zegt `tien jaar van je leven, maar dan de rest van je leven pijnvrij` kom maar op!
Hier sluit ik me bij aan....Al zal dat voor buitenstaanders wel erg onbegrijpelijk klinken
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 september 2010 @ 16:18:11 #201
13151 crew  Rewimo
pi_86130103
Ik denk dat elke patiënt zijn eigen aanpak nodig heeft. Wat voor de een werkt, is voor de ander niet geschikt. En daarom is het volgens mij erg moeilijk om heel stellig te zeggen hoe je iets moet aanpakken :) Natuurlijk zijn er richtlijnen die je kunt volgen en dat is ook goed. Alleen zullen die niet voor iedereen opgaan en ik denk dat een arts daar oog voor moet hebben. Lijkt me typisch iets dat je door ervaring moet leren ;)
pi_86130693
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:11 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Jouw mening als zijnde arts (in de dop of weet ik veel): Heb jij hier dan net als Starla ook je twijfels aan de voorgeschreven (doseringen) medicatie die sommige posters hier gebruiken? Dat jij als arts (?) vindt dat de apotheker gegronde redenen heeft om navraag te doen? Of dat de patiënt toch eens met een overzichtje
Starla heeft daar, als afgestudeerd en praktiserend arts een stuk meer verstand van dan ik. Maar ik kan haar argumentatie zeker volgen.
quote:
Op maandag 6 september 2010 15:59 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat geldt voor sommige patiënten, maar niet voor iedereen ben ik bang (zoals je vader dus overkomen is).
[..]

Dat geldt dus wel voor meer mensen. Ik kan mij voorstellen dat als je specialist na specialist hebt gehad/gezien je uiteindelijk wel bij een bepaalde combinatie medicatie komt die verre van aan te raden is, (maar het minst slecht is van alle mogelijke combinaties?) waarmee je nog enigszins kan functioneren. Gaat het uiteindelijk om wat het verstandigste is voor de patiënt zelf of gaat het erom wat de patiënt de beste kwaliteit van het leven biedt? Misschien dat mensen zich daarom storen aan Starla (met haar ongetwijfeld goed bedoeld doch cru geformuleerd advies) die even komt vertellen hoe het wel zou moeten?
Het gaat erom wat de patiënt wil. Als arts kun je slechts de voor- en nadelen van een therapie zo goed mogelijk beschrijven.

Ik denk dat mensen zich storen aan de opmerkingen van Starla omdat ze allerlei aannames over haar beweegredenen hebben, die volgens mij niet allemaal kloppen. Nee, gelukkig hebben de meeste artsen geen chronische pijnklachten, maar dat diskwalificeert ze niet om toch opmerkingen te maken over de behandeling van chronische pijn.
pi_86131415
quote:
Op maandag 6 september 2010 16:36 schreef dotKoen het volgende:
Ik denk dat mensen zich storen aan de opmerkingen van Starla omdat ze allerlei aannames over haar beweegredenen hebben, die volgens mij niet allemaal kloppen. Nee, gelukkig hebben de meeste artsen geen chronische pijnklachten, maar dat diskwalificeert ze niet om toch opmerkingen te maken over de behandeling van chronische pijn.
^O^

Ik zou een dergelijke opmerking van iemand als Starla in een topic als dit op zijn minst dermate serieus nemen dat ik nog eens aan de bel zou trekken bij specialist, huisarts en/of apotheker om hun meningen hierover te vragen. Misschien kan het inderdaad niet anders in jouw situatie, is mogelijk. Maar persoonlijk zou ik dat wel graag heel erg zeker willen weten. Het zou niet de eerste keer zijn dat een arts zich vergist of een dossier niet goed genoeg gelezen heeft en dus iets verkeerds voorschrijft.

Bovendien was dit topic toch ook juist om tips uit te wisselen? Denk dat we allemaal meer gebaad zijn bij tips van een arts dan bij die van elke andere willekeurige fokker. oO<
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 16:55:53 #204
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86131445
quote:
Op maandag 6 september 2010 16:36 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Starla heeft daar, als afgestudeerd en praktiserend arts een stuk meer verstand van dan ik. Maar ik kan haar argumentatie zeker volgen.
[..]
Die argumentatie kan ik zelfs volgen en ik heb de basisschool niet eens afgemaakt. Maar als mensen echt een combinatie aan medicatie krijgen die verre van verantwoord is op welke wijze dan ook dan kan iemand ze daar toch op wijzen dat ze die (nogmaals) doornemen met hun specialist in plaats van proberen te dokteren via het internet zelf? De tips waarom in het OP gevraagd werd gaan vermoed ik dan ook om tips als zijnde gebruiker en niet zozeer om welke medicatie zij zouden moeten gebruiken?

quote:
Het gaat erom wat de patiënt wil. Als arts kun je slechts de voor- en nadelen van een therapie zo goed mogelijk beschrijven.
Meer dan dat vraagt de gemiddelde patiënt uiteindelijk ook niet, vermoed ik? Ik neem aan dat mensen geen wonderen verwachten van hun arts qua pijnbestrijding, maar gewoon om een manier om de dag door te komen?
quote:
Nee, dat niet en dat hoeft ook niet. Meer dan voldoende empathie verwacht een gemiddelde patiënt ook niet. En misschien ontbreekt dat stukje empathie wel in die posts van Starla?
pi_86131678
quote:
Op maandag 6 september 2010 16:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
Nee, dat niet en dat hoeft ook niet. Meer dan voldoende empathie verwacht een gemiddelde patiënt ook niet. En misschien ontbreekt dat stukje empathie wel in die posts van Starla?
Empathie is natuurlijk erg lastig via een forum te laten zien. Daarnaast is Starla (of elke andere arts) hier niet in functie. Ze gebruikt haar kennis die ze door haar studie en beroep heeft vergaard, maar ze is geen arts van de posters hier. Ik denk dat het niet noodzakelijk is net zoveel empathie te tonen als je op een forum een zakelijk opmerking maakt over een medisch-inhoudelijke post van een andere gebruiker.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 17:16:45 #206
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86132216
quote:
Op maandag 6 september 2010 17:02 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Empathie is natuurlijk erg lastig via een forum te laten zien. Daarnaast is Starla (of elke andere arts) hier niet in functie. Ze gebruikt haar kennis die ze door haar studie en beroep heeft vergaard, maar ze is geen arts van de posters hier. Ik denk dat het niet noodzakelijk is net zoveel empathie te tonen als je op een forum een zakelijk opmerking maakt over een medisch-inhoudelijke post van een andere gebruiker.
Ze is hier niet in functie nee, maar als men duidelijk niet gecharmeerd is van de wijze waarop Starla een bijdrage levert, ongeacht de mate van kennis die zij bezit, dient zij dan niet na te gaan of haar bijdrage dan nog wel zinvol is, als het alleen aversie oplevert?
pi_86134760
Het gesprek gaat nu wel een beetje in een rondje, zullen we weer gewoon verder met dit topic nu?
pi_86135260
Als wij 3x hebben gezegd dat het niet zo maar is voorgeschreven, dat er meerdere artsen bij betrokken zijn, dat we goed onder controle staan en zij blijft maar zagen dat het onmogelijk is, niet mag, enz, dan komt dat betweterig over en laat zien dat ze niet goed leest en haar mening de beste is en als wij daarvan wat zeggen haalt ze ons nog even lekker onderuit in SES. Dat vind ik niet kunnen.
  maandag 6 september 2010 @ 19:36:46 #209
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_86137515
edit: niet doen

[ Bericht 97% gewijzigd door Mirjam op 06-09-2010 19:52:40 ]
pi_86137588
Hmjah, gelezen inmiddels.. ziet er wel een beetje uit als Starla haalt vriendjes hierheen..

Prima dat je je mening geeft, prima ook dat je medicatievoorschriften van andere artsen kritisch bekijkt, maar op die manier respectloos doen met je "maatjes" in SES vind ik voor een arts ook tamelijk respectloos.

Wel goed van Starla dat ze zelf toegeeft dat empathie niet haar sterkste kant is...

Tot ruim een pagina geleden vond ik dit nog een tof topic, geen wedstrijdje wie weet het het beste, geen wedstrijdje wie heeft de meeste pijn, maar gewoon een "hebjijdatook" met tips&trics... MET empathie graag!
pi_86137981
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:38 schreef MarMar het volgende:
Hmjah, gelezen inmiddels.. ziet er wel een beetje uit als Starla haalt vriendjes hierheen..
Ze komen hier op eigen initiatief

quote:
Op maandag 6 september 2010 19:38 schreef MarMar het volgende:
maar op die manier respectloos doen met je "maatjes" in SES vind ik voor een arts ook tamelijk respectloos.

Wel goed van Starla dat ze zelf toegeeft dat empathie niet haar sterkste kant is...
Die opmerkingen waar je op doelt waren sneren richting de kardinaal, een user die jaar en dag zit te trollen in het geneeskundetopic, óók persoonlijk. Ik vind het jammer dat je je daardoor aangesproken voelt, dat was niet de bedoeling. Lees voor de grap eens de laatste edities terug en je kunt zo tig opmerkingen van de kardinaal naar artsen in het algemeen en mij of een andere user persoonlijk aanwijzen. Excuuuuse me dat ik dan een keer een lullige opmerking terug maak.
pi_86138206
ok, ik zie dat er wat oproer is hier, zullen we vanaf hier weer proberen ontopic te gaan?
ik zie en snap dat starla goedbedoelde adviezen geeft, en zou het opp prijs stellen als starla niet via dit topic discussies meeneemt naar andere topics, tevens zou ik het op prij stellen als we elkaar in onze waarde laten :)
pi_86138227
dank u, het was al klaar

[ Bericht 74% gewijzigd door Mirjam op 06-09-2010 19:55:33 ]
pi_86138289
Zag pas wat je gepost had na mijn eigen post mirjam :)
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 20:08:34 #215
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86138821
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:53 schreef Mirjam het volgende:
ok, ik zie dat er wat oproer is hier, zullen we vanaf hier weer proberen ontopic te gaan?
ik zie en snap dat starla goedbedoelde adviezen geeft, en zou het opp prijs stellen als starla niet via dit topic discussies meeneemt naar andere topics, tevens zou ik het op prij stellen als we elkaar in onze waarde laten :)
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:48 schreef starla het volgende:

[..]

Ze komen hier op eigen initiatief
[..]

Die opmerkingen waar je op doelt waren sneren richting de kardinaal, een user die jaar en dag zit te trollen in het geneeskundetopic, óók persoonlijk. Ik vind het jammer dat je je daardoor aangesproken voelt, dat was niet de bedoeling. Lees voor de grap eens de laatste edities terug en je kunt zo tig opmerkingen van de kardinaal naar artsen in het algemeen en mij of een andere user persoonlijk aanwijzen. Excuuuuse me dat ik dan een keer een lullige opmerking terug maak.
Op de eerste plaats zit ik hier, omdat ik zelf ook last heb van chronische pijn, en dat had ik al verkondigd ruim voordat het hier ontspoorde. Ten tweede vind ik het nogal twijfelachtig dat ik ineens de schuldige of het beoogde doel zou moeten zijn in je op of aanmerkingen tussen jou en een ander. Tenslotte als jij een probleem met mij hebt dan lijkt me dat je dat sowieso met mij dient aan te gaan en daar lijkt me dit draadje dus niet de geschikte locatie voor.

@Mirjam: Aangezien Starla mij met naam noemt en die post mag blijven staan neem ik aan dat ik ook mijn visie mag verkondigen? Zo niet, verwijder het gedeelte in haar post dat over mij gaat en haal deze post maar weg (of pas maar aan). Ik vind het onterecht als ik wel genoemd mag worden maar mij de mond gesnoerd wordt voordat ik zelf weerwoord mag geven.
pi_86139151
Maar uhhh, khad een maar blz geleden gevraagd of iemand last heeft van een lage stem als de morf is uitgewerkt?
Rare lijkt dat het sowieso niet lang lijkt te werken bij me. Ik las dat er hier ook 12 uur voorgerekend werd, dat red ik nooit met deze dosering.

Voor de duidelijkheid:
Narcoses enz zijn bij mij ook net over de helft van de operaties "op".
Doordat het bindweefsel van geen kanten deugt, is moeilijk te achterhalen wat goed/fout is en wordt alles proefondervindelijk gedaan.

Eerste schoolweek, wiskundeles geven, weer gehad. Is goed gegaan.
Pup sliep vannacht ook al goed, geen gepiep.:D
Lucky Me.
pi_86139283
Ok misschien wel een beetje stoer dat er "oproer" is in "mijn" topic, maar kunnen we nu weer gewoon verder dan?

Ik ga aftellen naar de eerste behandeling bij de pijnpoli, 16 nachtjes nog!
Eerlijk gezegd ben ik ontzettend nerveus, niet voor de behandeling zelf, maar gaat het werken?
Zo ja, hoe drastisch zal dat mijn leven veranderen!

Zo nee, hoe dan verder.. ik wil toch wel heel graag een alternatief voor alles wat ik nu slik.
pi_86139300
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:16 schreef -sabine- het volgende:
Maar uhhh, khad een maar blz geleden gevraagd of iemand last heeft van een lage stem als de morf is uitgewerkt?
Rare lijkt dat het sowieso niet lang lijkt te werken bij me. Ik las dat er hier ook 12 uur voorgerekend werd, dat red ik nooit met deze dosering.

Voor de duidelijkheid:
Doordat het bindweefsel van geen kanten deugt, is moeilijk te achterhalen wat goed/fout is en wordt alles proefondervindelijk gedaan.

Lucky Me.
Ik moest het even navragen, maar ik heb er geen last van gehad!
pi_86139475
TY Laysa

Kga ff mailen met de MLDarts morgen (Darm en niet nier hahah zoals ik eerder tikte)

Succes bij de pijnpoli, mijn rug is er mee "gered", al jaren.
Teleurstellend dat de rest dan ook niet lukte.
pi_86139524
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:23 schreef -sabine- het volgende:
TY Laysa

Kga ff mailen met de MLDarts morgen (Darm en niet nier hahah zoals ik eerder tikte)

Succes bij de pijnpoli, mijn rug is er mee "gered", al jaren.
Teleurstellend dat de rest dan ook niet lukte.
wat voor behandeling(en) heb jij gehad bij de pijnpoli?
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 september 2010 @ 20:27:24 #221
13151 crew  Rewimo
pi_86139649
Welke soort pijnstillers die qua effect vergelijkbaar zijn met Ibuprofen zijn maagvriendelijk? Paracetamol doet niks bij de pijn die ik heb, met Ibuprofen kom ik een heel eind maar eigenlijk mag ik dat niet hebben vanwege mijn maagverkleining. Maandag ga ik naar de chirurg, dan ga ik ook met hem overleggen hierover. Ik kan niet langer dan een half uur rechtop zitten zonder pijnstilling :{
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_86139761
quote:

Voor de duidelijkheid:

Lucky Me.
Ik heb altijd een lage stem, maar zal er eens op letten.

Bij mij werkt het ook altijd ietsjes korter, ik doe dus nu niet meer de para diclo en trama tegelijk, maar net ietsjes na elkaar, zodat ik de "overlap" een beetje kan doorbijten omdat er dan altijd nog wel iets is wat een beetje werkt.
Logisch, niet iedereen breekt medicatie even snel af, ligt aan heel veel dingen, oa aan je eigen chemische huishouding.
Adrenaline aanmaken bijvoorbeeld kan ervoor zorgen dat een verdoving sneller afbreekt.
pi_86139866
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:27 schreef Rewimo het volgende:
Welke soort pijnstillers die qua effect vergelijkbaar zijn met Ibuprofen zijn maagvriendelijk? Paracetamol doet niks bij de pijn die ik heb, met Ibuprofen kom ik een heel eind maar eigenlijk mag ik dat niet hebben vanwege mijn maagverkleining.
Je zou dan kunnen denken aan de zogenaamde COX-2 remmers. Deze zijn echter in opspraak geraakt door de cardiovasculaire bijwerkingen (de hele vioxx-discussie). Tramadol is een zwak opiaat en werkt vaak prima.
pi_86139911
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:27 schreef Rewimo het volgende:
Welke soort pijnstillers die qua effect vergelijkbaar zijn met Ibuprofen zijn maagvriendelijk? Paracetamol doet niks bij de pijn die ik heb, met Ibuprofen kom ik een heel eind maar eigenlijk mag ik dat niet hebben vanwege mijn maagverkleining. Maandag ga ik naar de chirurg, dan ga ik ook met hem overleggen hierover. Ik kan niet langer dan een half uur rechtop zitten zonder pijnstilling :{
Ik denk dan maagsapresistent (wat pas in de darmen uiteen valt) of zetpil..
Ik weet ook helemaal niet of voor jou maagsapresistent wel een optie is tho, geen verstand van maagverkleiningen.

Succes!
pi_86139936
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:32 schreef MarMar het volgende:
In zetpilvorm is het ook slecht voor de maag.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 20:35:32 #226
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86140023
quote:
Ik heb tijdens periodes van morfine gebruik wel eens gehad dat mijn stem veranderde. Van de morfine kreeg ik een droge mond en keel en daardoor ging ik mijn stembanden forceren om toch voldoende volume eruit te krijgen. Na het stoppen met morfine trok dat altijd weer weg na een tijdje.
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:19 schreef MarMar het volgende:
Ok misschien wel een beetje stoer dat er "oproer" is in "mijn" topic, maar kunnen we nu weer gewoon verder dan?

Eerlijk gezegd ben ik ontzettend nerveus, niet voor de behandeling zelf, maar gaat het werken?

Zo nee, hoe dan verder.. ik wil toch wel heel graag een alternatief voor alles wat ik nu slik.
Tja, ik was/ben ook altijd meer nerveus voor het afwachten op eventueel dan de behandeling zelf. Vooral de nacht ervoor! :X
pi_86140299
Ik durf niet teveel te hopen dat het werkt, maar als...
Wachten duurt lang als er zoveel van af kan hangen.
pi_86140714
de discussie was écht klaar mensen, dus zullen we dat dan ook écht zo laten?
óveral?

dank u.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 september 2010 @ 20:56:21 #229
13151 crew  Rewimo
pi_86141059
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:31 schreef starla het volgende:

Je zou dan kunnen denken aan de zogenaamde COX-2 remmers. Deze zijn echter in opspraak geraakt door de cardiovasculaire bijwerkingen (de hele vioxx-discussie). Tramadol is een zwak opiaat en werkt vaak prima.
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:32 schreef MarMar het volgende:
Ik weet ook helemaal niet of voor jou maagsapresistent wel een optie is tho, geen verstand van maagverkleiningen.

Succes!
Tnx! Ik moet me echt wat meer inlezen denk ik ;) Bijkomend probleem bij mij is dat mijn spijsvertering ingekort is (dunne darm) en dat ik daardoor medicijnen minder goed opneem - simpelweg omdat het niet lang genoeg in mijn dunne darm bivakkeert. (Zo moet ik bijvoorbeeld ijzer via het infuus, pillen werken niet.)

Dat betekent dus ook dat pijnstillers niet altijd even goed werken helaas.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_86141142
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:56 schreef Rewimo het volgende:

[..]

[..]

Tnx! Ik moet me echt wat meer inlezen denk ik ;) Bijkomend probleem bij mij is dat mijn spijsvertering ingekort is (dunne darm) en dat ik daardoor medicijnen minder goed opneem - simpelweg omdat het niet lang genoeg in mijn dunne darm bivakkeert. (Zo moet ik bijvoorbeeld ijzer via het infuus, pillen werken niet.)

Dat betekent dus ook dat pijnstillers niet altijd even goed werken helaas.
en pijnstillers in druppelvorm?
naar mijn weten worden die sneller opgenomen door het lichaam, dan overlap je misschien het probleem met de verkorte darm
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 september 2010 @ 21:07:12 #231
13151 crew  Rewimo
pi_86141641
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:57 schreef Mirjam het volgende:
en pijnstillers in druppelvorm?
naar mijn weten worden die sneller opgenomen door het lichaam, dan overlap je misschien het probleem met de verkorte darm
Dat is waarschijnlijk een goede optie ja :) De arts met wie ik maandag een afspraak heb doet ook maagverkleiningen dus die weet er hopelijk wel een oplossing voor (hoewel ik liever zie dat de oorzaak wordt weggenomen).
pi_86141716
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:07 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dat is waarschijnlijk een goede optie ja :) De arts met wie ik maandag een afspraak heb doet ook maagverkleiningen dus die weet er hopelijk wel een oplossing voor (hoewel ik liever zie dat de oorzaak wordt weggenomen).
ja, tuurlijk.
maar ik zou sowieso vragen wat er beschikbaar is in druppelvorm, naar mijn weten moeten veel middelen ook wel in druppelvorm te verkrijgen zijn.
ikzelf heb tramadol, maar ik heb geen idee of dat ook voor jouw pijnen geschikt is.

zou er zeker naar vragen!
pi_86141992
Hoe zijn jullie er allemaal achter gekomen wat jullie diagnose is?
pi_86142019
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:13 schreef Yoewie het volgende:
maanden door de medische mallemolen meestal...
pi_86142126
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:14 schreef Mirjam het volgende:

[..]

maandenjaren door de medische mallemolen meestal...
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 6 september 2010 @ 21:49:41 #236
13151 crew  Rewimo
pi_86143942
Ik ben er nog niet helemaal achter. Maar ik ben ook pas een half jaartje bezig met deze klachten.

Als deze verholpen zijn heb ik mijn been nog :')

*O* Ik heb trouwens mooie nieuwe blauwe krukken besteld *O*
pi_86144534
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:14 schreef Mirjam het volgende:

[..]

maanden door de medische mallemolen meestal...
Dat snap ik, maar bij wat voor soort arts bijvoorbeeld?
En heb je wel eens het gevoel gehad dat je door een arts niet serieus genomen werd?
pi_86145252
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:59 schreef Yoewie het volgende:

[..]

En heb je wel eens het gevoel gehad dat je door een arts niet serieus genomen werd?
Internist/revalidatiearts/reumatoloog/orthopeed/gynaecoloog waren er de afgelopen jaren allemaal bij.

En ja idd, in het begin toen de huisarts mijn dossier bekeek, zag dat ik tien jaar geleden eens bij een psycholoog geweest was en zich daarop blindstaarde, daarna moest ik echt aandringen op onderzoeken en bleek uiteindelijk gewoon precies aan de hand te zijn wat ik zelf allang riep.

Toen de huisarts me telefonisch een hormoonkuurtje wilde voorschrijven omdat ik al drie weken vloeide en ik moest aandringen op onderzoek waarna ik met spoed naar het ziekenhuis moest en 20 weken zwanger bleek (wat niet goed afliep)... toen de huisarts me telefonisch een tweede ab kuur voorschreef voor een bronchitis die al maanden aan de hand was en ik even later een longontsteking had en prednison kreeg (tijdens zijn vakantie) en in het ziekenhuis belandde...

Veel artsen hebben aannames nog voordat ze je gezien of gesproken hebben, die aannames gaan vaak van arts op arts over in de verwijsbrieven.
Zo stuurde mijn huisarts steeds verwijsbrieven waar hij in aankaartte dat ik naar de psycholoog geweest ben jaren terug, maar vertelde hij er niets bij over de heupdysplasie etc.... Dit geintje heeft hij weer geflikt bij de pijnpoli, maar gelukkig had die arts ook gewoon in mijn ziekenhuisdossier gekeken.

(ik ben overgestapt naar een andere huisarts inmiddels *) )
pi_86146169
quote:
Op maandag 6 september 2010 22:09 schreef MarMar het volgende:

[..]

Internist/revalidatiearts/reumatoloog/orthopeed/gynaecoloog waren er de afgelopen jaren allemaal bij.

En ja idd, in het begin toen de huisarts mijn dossier bekeek, zag dat ik tien jaar geleden eens bij een psycholoog geweest was en zich daarop blindstaarde, daarna moest ik echt aandringen op onderzoeken en bleek uiteindelijk gewoon precies aan de hand te zijn wat ik zelf allang riep.

Toen de huisarts me telefonisch een hormoonkuurtje wilde voorschrijven omdat ik al drie weken vloeide en ik moest aandringen op onderzoek waarna ik met spoed naar het ziekenhuis moest en 20 weken zwanger bleek (wat niet goed afliep)... toen de huisarts me telefonisch een tweede ab kuur voorschreef voor een bronchitis die al maanden aan de hand was en ik even later een longontsteking had en prednison kreeg (tijdens zijn vakantie) en in het ziekenhuis belandde...

Veel artsen hebben aannames nog voordat ze je gezien of gesproken hebben, die aannames gaan vaak van arts op arts over in de verwijsbrieven.
Zo stuurde mijn huisarts steeds verwijsbrieven waar hij in aankaartte dat ik naar de psycholoog geweest ben jaren terug, maar vertelde hij er niets bij over de heupdysplasie etc.... Dit geintje heeft hij weer geflikt bij de pijnpoli, maar gelukkig had die arts ook gewoon in mijn ziekenhuisdossier gekeken.

(ik ben overgestapt naar een andere huisarts inmiddels *) )
Goed van jou dat je bent overgestapt... ^O^

Zo kwam ik bij de internist die mij met spoed naar de cardioloog stuurde vanwege een te harde ruis van mijn hart... Bleek later mijn rechterharthelft zodanig uitgerekt te zijn dat elk moment mn hart ermee kon stoppen...De huisarts die ik had was een vervangende , want mn eigen huisarts was op zwangersschapsverlof...ik hield mega veel vocht vast, maar deze meneer gokte op iets hormonaals...Terwijl het juist protocol was dat als jonge mensen zoveel vocht vasthouden dat je dus juist naar hun hart moet luisteren.
pi_86147390
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:19 schreef MarMar het volgende:

*O* Ik nog 24 dagen en ik kan niet wachten! Missn een beetje te optimistisch, maar ik hoop dat ze er nu eindelijk eens wat aan gaan doen!
Maar heel herkenbaar dat je zenuwachtig bent, bij mij spookt het ook meerder keren per dag door mn hoofd.
Maar laten we maar het beste er van hopen :s)
pi_86147970
Lage stem heb ik ook altijd al dus kan ik niks van zeggen.

Laysa jaren aan blijven dringen dat het niet klopt en de neuroloog er op wijzen dat die witte bal op de mri er volgens mij niet hoorde. Daarvoor al jaren pijnpoli, diverse blokkades gehad, maar werkte niet, na het vinden vd tarlov cyste weer een blokkade gehad en die werkte voor 2 weken. Daarna operatie gehad waar ze de cyste in mijn staartbeen verwijderd hebben, helaas zijn ze terug gekomen en nu met meerdere. Jaarlijks een mri, maar er is geen neurochirurg die er nog wat mee durft te doen. Daarna weer blokkades gehad, maar die doen niks meer helaas.

Marmar kan me voorstellen dat je nerveus bent :*

Dat van narcose heb ik ook, voel je al iets? Ehh nee, je ogen moeten nu zwaar worden, nope, echt niet, nee, beetje erbij, enz... Laatste operatie had ik een anesthesist die ook bij vorige was en die zei meteen, doe maar extra bij haar.
Maar zit id familie, mijn opa op de uitslaapkamer toen de arts wou vertellen hoe het gegaan was, je hoeft niks uit te leggen ik heb alles kunnen volgen via de lamp was knap werk van u :D ( dat was ruim 20 jaar geleden btw, de pijnstilling werkte wel, maar het slaap niet )

[ Bericht 3% gewijzigd door AnitraX op 06-09-2010 22:59:52 ]
pi_86148623
Oef, gelukkig dat de pijnstilling wel werkte!

Ik vond narcose trouwens heerlijk, na de tijd voelde ik me even super uitgerust en de twee keer dat ik daarvan bij moest komen vorig jaar zijn de twee uurtjes in mijn leven die ik me herinner zonder pijn.
pi_86149098
Ja dat is heerlijk idd, dan kan je je echt even ontspannen.

Even een vraagje niet direkt over pijnstilling, maar wel beetje. Hebben jullie een speciaal matras ofzo? Ik ben al jaren op zoek naar een matras dat niet de drukpunten heeft waar het juist pijn doet.
pi_86149303
Ik heb iig een hoog bed en een spiraalbodem. Niet een speciaal medisch matras, maar wel een goeie dure.
Blijft moeilijk.. verkeerd liggen in mijn slaap en ben zomaar weer wakker van een pijnscheut.
Pijnstillers voor de nacht dus sowieso en als ik al teveel nachten niet of slecht slaap eens een temazepam. (daar maak ik er gemiddeld 10 van op per half jaar)
  † In Memoriam † dinsdag 7 september 2010 @ 00:35:10 #245
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86151745
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:08 schreef Mirjam het volgende:

[..]

ja, tuurlijk.
maar ik zou sowieso vragen wat er beschikbaar is in druppelvorm, naar mijn weten moeten veel middelen ook wel in druppelvorm te verkrijgen zijn.
ikzelf heb tramadol, maar ik heb geen idee of dat ook voor jouw pijnen geschikt is.

zou er zeker naar vragen!
Per pleister kan vaak ook (of in neusspray). Die pleisters (transdermaal) heb ik ook een poos gebruikt. Die zijn er met verschillende actieve stoffen in verschillende sterktes. Hoe dat zit met die neusspray dat weet ik niet, ik had Instanyl en die bevat fentanyl, maar is ook verkrijgbaar in verschillende sterktes. De laatste is meen ik pas vrij recent op de markt verschenen. Zoiets zou misschien ook kunnen.

quote:
Op maandag 6 september 2010 21:13 schreef Yoewie het volgende:
Een jarenlange zoektocht van specialist naar specialist.
quote:

[..]

Het begon bij de kinderarts en intussen heb ik vrijwel elke specialist wel eens gezien. Ik werd en word nog steeds serieus genomen. Als ik bloed moet laten prikken bij een ziekenhuis of iets dergelijks en ze zijn niet bekend met mijn bloedbeeld krijg ik dezelfde dag meestal een telefoontje van de dienstdoende arts met de vraag of ik mij per direct wil melden bij het ziekenhuis.
pi_86175785
quote:

[..]

Vooral veel bij de huisarts en ik heb volgens mij twee keer een orthopeed gezien. Dat heeft al met al ruim tien jaar geduurd.

Uiteindelijk door verhuizing een andere huisarts die me na het eerste gesprek gelijk een verwijzing gaf naar de reumatoloog en toen had ik ook binnen no-time een diagnose.

Niet serieus genomen kan ik zo niet zeggen. Het was natuurlijk met de kennis die ik nu heb fijn geweest als mijn eerste huisarts iets pro-actiever was geweest in de aanpak van mijn klachten en ook sneller doorverwezen had. Had me behoorlijk wat vergroeiingen en schade aan gewrichten gescheeld. Maar dat is achteraf. Gezien mijn familiegeschiedenis waren zijn verklaringen voor mijn klachten niet gek. De pijn aan mijn heupen was bijvoorbeeld prima te verklaren door de lichte heupdysplasie die ik als kind had en die mijn zus in zeer ernstige mate heeft. Heupen zijn gewoon een zwak punt in onze familie. Er zijn ook zoveel pubers die last van hun knieën krijgen als ze een flinke groeispurt gehad hebben en de rugklachten waren ook wel te verklaren door mijn niet onverdienstelijke 'bos hout voor de deur'. :')

Achteraf zijn al die klachten veroorzaakt door de bechterew en is het gevolg geweest dat ik ter hoogte van mijn BH-bandje helemaal vastgegroeid zit en de rest van mijn rug ook niet echt netjes meer is, mijn bekken volledig vast zit en gewrichten in heupen, knieën, schouders (die pijnklachten zijn ook logisch als je een tijdje met krukken loopt oO< ) en handen en voeten beschadigd zijn.

Achteraf is het dus wel makkelijk om de schuld richting die huisarts te schuiven omdat er dus wel meer aan de hand bleek te zijn en hij dit gemist heeft (En dat doe ik af en toe dus ook nog steeds wel want ik moet soms toch even op iemand schelden oO< ) maar objectief gezien denk ik niet dat hem iets te verwijten valt. :)
pi_86176305
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:18 schreef AnitraX het volgende:
Ja dat is heerlijk idd, dan kan je je echt even ontspannen.

Even een vraagje niet direkt over pijnstilling, maar wel beetje. Hebben jullie een speciaal matras ofzo? Ik ben al jaren op zoek naar een matras dat niet de drukpunten heeft waar het juist pijn doet.
Ik had (heb hem niet meer nodig tegenwoordig) een speciaal kussen daarvoor. En niet zomaar een kussen, echt een gigantische in een U vorm die helemaal om je heen paste. Ideaal voor bijvoorbeeld je knieën (je kunt hem tussen je benen schuiven) en ook voor mijn rug en schouders werkte het goed. Je kunt veel meer verschillende slaaphoudingen ermee aannemen dan zonder. Ik weet alleen niet meer hoe het ding heette...

Edit:

Zoiets als dit:

http://www.sarkow-revalid(...)x-kussen-u-vorm.html

Maar die van mij was een heel stuk groter dan op het plaatje.

[ Bericht 5% gewijzigd door Sinceria op 07-09-2010 19:52:33 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 september 2010 @ 20:18:54 #248
13151 crew  Rewimo
pi_86177693
O, narcose en zo, heb ik ook leuke verhalen over :') Plaatselijke narcose werkt bij mij niet goed, met als gevolg dat toen mijn teennagels (die ingroeiden) moesten worden verwijderd er eentje onder narcose en eentje met een ruggeprik is weggehaald. En de afgelopen maanden kregen ze me twee keer niet weg tijdens een darmonderzoek (propolol of propofol was dat), zodat ik die compleet mee heb gekregen :{ Injecties met corticosteroïden werken bij mij ook niet.
pi_86180536
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 20:18 schreef Rewimo het volgende:
O, narcose en zo, heb ik ook leuke verhalen over :') Plaatselijke narcose werkt bij mij niet goed, met als gevolg dat toen mijn teennagels (die ingroeiden) moesten worden verwijderd er eentje onder narcose en eentje met een ruggeprik is weggehaald. En de afgelopen maanden kregen ze me twee keer niet weg tijdens een darmonderzoek (propolol of propofol was dat), zodat ik die compleet mee heb gekregen :{ Injecties met corticosteroïden werken bij mij ook niet.
Propofol is dat. Prachtig middel, maar je moet het wel fatsoenlijk kunnen gebruiken om iemand te willen sederen. Te veel en je kapt met ademen, te weinig en je bent niet voldoende gesedeerd. Waarschijnlijk hebben ze je gewoon ondergedoseerd, en niet goed opgelet. In principe kan je iemand namelijk altíjd wegspuiten met propofol, de een heeft alleen meer nodig dan de ander.

Je zou als je weer voor zoiets moet kunnen vragen naar midazolam (Dormicum). Werkt ook sederend, en heeft als voordeel dat het amnesie geeft, en ik kan me zo voorstellen dat je het onderzoek je niet persé hoeft te herinneren.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 september 2010 @ 22:11:44 #250
13151 crew  Rewimo
pi_86183886
Mwah ze hebben 5x gespoten de eerste keer :+ En nog was ik niet weg. Tweede keer was ander ziekenhuis, zelfde verhaal. Gelukkig lukte het beide keren wel toen ik een maagonderzoek moest. Toen zullen ze wel iets anders hebben gebruikt. (In zulke gevallen is het best lastig dat het in het Duits gaat allemaal)
pi_86184442
Aantal keren spuiten hoeft niets te zeggen :+. Propofol werkt snel in en snel uit. Je kan het in shotjes geven, maar dat is eigenlijk geen mooie methode voor sedatie. Je zit te snel te laag met je sedatie, aangezien men niet te veel wil geven in een shot ivm adrmhalingsdepressie. Een veel betere methode is een continu pomp, maar sedatie bij bij dat soort onderzoeken is wel vaker prut geregeld.

M'n punt is: het ligt niet zozeer aan de medicatie, als aan hoe ze het gebruiken. Da's misschien prettig om te weten als je weer 's geopereerd moet worden :).
  † In Memoriam † dinsdag 7 september 2010 @ 22:51:19 #252
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86185928
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 21:09 schreef clumsy_clown het volgende:
Je zou als je weer voor zoiets moet kunnen vragen naar midazolam (Dormicum). Werkt ook sederend, en heeft als voordeel dat het amnesie geeft, en ik kan me zo voorstellen dat je het onderzoek je niet persé hoeft te herinneren.
Dormicum vind ik een prettig middel juist vanwege de anterograde amnesie. Geen herinnering aan een ingreep of onderzoek maakt het allemaal wel iets neer dragelijk.

Daarnaast heb ik het regelmatig gekregen in het kader van pijnbestrijding (post-operatief of na een onderzoek).
pi_86186154
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 22:51 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dormicum vind ik een prettig middel juist vanwege de anterograde amnesie. Geen herinnering aan een ingreep of onderzoek maakt het allemaal wel iets neer dragelijk.

Daarnaast heb ik het regelmatig gekregen in het kader van pijnbestrijding (post-operatief of na een onderzoek).
Dormicum is voor mij ook favoriet boven Propofol (toen ik nog werkte als dierenartsassistente gaven we soms Propofol maar de dosering is moeilijk in te schatten zoals clumsy_clown al zei, regelmatig ging er wat mis).
pi_86186218
Het schijnt alleen wel dat je rare dingen kunt gaan zeggen onder invloed van Dormicum, waar je later niks meer van weet. :D
  † In Memoriam † dinsdag 7 september 2010 @ 23:01:36 #255
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86186501
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 22:22 schreef clumsy_clown het volgende:
M'n punt is: het ligt niet zozeer aan de medicatie, als aan hoe ze het gebruiken. Da's misschien prettig om te weten als je weer 's geopereerd moet worden :).
Maar als het ligt aan de wijze waarop ze het gebruiken en hoe ze het gebruiken, dan neem ik aan dat je de hulpverlener bedoeld? Dus daar ligt de fout als het niet goed gaat? En hoezo is dat prettig om te weten dan als iemand weer geopereerd wordt? Dat als je wakker wordt tijdens een operatie dat het dan een fout betreft van de anesthesioloog? Of dat je vooraf even aan de hand van je lichaamsgewicht als patiënt zelf even de dosering naberekend?
pi_86190928
Bedoel je met maagonderzoek een gastroscopie? Die heb ik gehad zonder verdoving, eens maar nooit weer!

Morgen even bloedprikken en volgende week weer in de mallemolen bij de internist nav ziekenhuisopname een paar weken terug. De internist wil toch weer even verder zoeken, want mijn weerstand gaat wel erg hard achteruit.

Ik dacht dat dormicum vrij gangbaar was?

Overigens, de cortison injecties werken bij mij ook niet meer, ik heb er wel een tijdje baat bij gehad; elke keer dat ik ze kreeg had ik wel gedurende een week of drie/vier wat verlichting.
  † In Memoriam † woensdag 8 september 2010 @ 00:47:08 #257
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86191150
quote:
Op woensdag 8 september 2010 00:38 schreef MarMar het volgende:Overigens, de cortison injecties werken bij mij ook niet meer, ik heb er wel een tijdje baat bij gehad; elke keer dat ik ze kreeg had ik wel gedurende een week of drie/vier wat verlichting.
Die injecties (met lidocaïne erbij) hebben bij mij ook een vrij wisselend resultaat gehad variërend van een paar uur tot een paar dagen, maar nooit enig effect op langere termijn. Ik heb zelfs een paar keer gehad dat de pijn nadat de lidocaïne was uitgewerkt was, enkele dagen heftiger was dan voor het tijdstip van het geven van de injectie zelf. :'(
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 september 2010 @ 07:09:51 #258
13151 crew  Rewimo
pi_86193242
quote:
Op woensdag 8 september 2010 00:38 schreef MarMar het volgende:
Bedoel je met maagonderzoek een gastroscopie? Die heb ik gehad zonder verdoving, eens maar nooit weer!

Morgen even bloedprikken en volgende week weer in de mallemolen bij de internist nav ziekenhuisopname een paar weken terug. De internist wil toch weer even verder zoeken, want mijn weerstand gaat wel erg hard achteruit.

Ik dacht dat dormicum vrij gangbaar was?

Overigens, de cortison injecties werken bij mij ook niet meer, ik heb er wel een tijdje baat bij gehad; elke keer dat ik ze kreeg had ik wel gedurende een week of drie/vier wat verlichting.
Ja, gastroscopie inderdaad, en ik ben blij dat ik daarbij in elk geval wèl "weg" was. Al was die endoscopie ook geen lolletje :N Het vervelende is natuurlijk dat zo'n onderzoek toch wel plaatsvindt, of je er nu "bij" bent of niet. Ik was alleen erg boos naderhand toen de arts zei dat ik wel degelijk geslapen had, terwijl ik alles mee heb liggen kijken op de monitor :+

Bij de MRI kreeg ik trouwens een of ander goedje waardoor het je niet zoveel kan schelen dat je in zo'n nauwe buis ligt (maf genoeg heb ik normaal gesproken geen moeite met zulke dingen, maar deze was erg nauw - en na drie pogingen tot infuus prikken eindigde dat uiteindelijk met een naald in mijn voet dus ik was toch al niet op mijn best), dat was aangenaam spul :) Was alleen een beetje wiebelig naderhand 8-)
pi_86193400
quote:
Op woensdag 8 september 2010 07:09 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ja, gastroscopie inderdaad, en ik ben blij dat ik daarbij in elk geval wèl "weg" was. Al was die endoscopie ook geen lolletje :N Het vervelende is natuurlijk dat zo'n onderzoek toch wel plaatsvindt, of je er nu "bij" bent of niet. Ik was alleen erg boos naderhand toen de arts zei dat ik wel degelijk geslapen had, terwijl ik alles mee heb liggen kijken op de monitor :+

Bij de MRI kreeg ik trouwens een of ander goedje waardoor het je niet zoveel kan schelen dat je in zo'n nauwe buis ligt (maf genoeg heb ik normaal gesproken geen moeite met zulke dingen, maar deze was erg nauw - en na drie pogingen tot infuus prikken eindigde dat uiteindelijk met een naald in mijn voet dus ik was toch al niet op mijn best), dat was aangenaam spul :) Was alleen een beetje wiebelig naderhand 8-)
Dat zal Dormicum zijn geweest.
pi_86193470
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 23:01 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Maar als het ligt aan de wijze waarop ze het gebruiken en hoe ze het gebruiken, dan neem ik aan dat je de hulpverlener bedoeld? Dus daar ligt de fout als het niet goed gaat? En hoezo is dat prettig om te weten dan als iemand weer geopereerd wordt? Dat als je wakker wordt tijdens een operatie dat het dan een fout betreft van de anesthesioloog? Of dat je vooraf even aan de hand van je lichaamsgewicht als patiënt zelf even de dosering naberekend?
Ik heb zelf het idee dat er te licht gedacht wordt over sedatie bij dat onderzoeken van de gastrologie. Volgens mij zit er in ieder geval geen anesthesioloog bij, soms wel een anesthesiemedewerker. Sedatie geven met propofol gaat prima, maar zoals ik zeg, het is even zoeken naar de juiste dosering, en een continu pompje aanhangen werkt vele malen beter dan shotjes geven, omdat je met een pomp geen pieken en dalen krijgt in je anesthesie en dus bewustzijn.

En ja, dan is het fijn om te weten dat als iemand met een wit goedje aankomt bij je volgende OK, je heus niet wakker wordt. Sowieso is awareness bij algehele anesthesie vele malen zeldzamer dan bij zo'n onderzoek natuurlijk, du daar hoef je imo niet bang voor te zijn.

Oh, en Sinceria: mensen reageren inderdaad wel 's alsof ze dronken zijn, na de dormicum :'). De meeste mensen reageren door heel slaperig te worden though, en er zitten een paar mensen tussen die paradoxaal reageren en júist heel onrustig worden. Ook leuk. Van propofol gaat men ook lekker lallen, vlak voor ze in slaap vallen O+.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 september 2010 @ 08:16:26 #261
13151 crew  Rewimo
pi_86193666
quote:
Op woensdag 8 september 2010 07:45 schreef clumsy_clown het volgende:
Dat zal Dormicum zijn geweest.
Geen idee. Ik was in elk geval niet in slaap, want ik moest nog commando's opvolgen: adem in- en vasthouden en zo. En dat ging prima. Het maakte me alleen niet meer uit dat ik in die buis lag ;)
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 september 2010 @ 08:20:07 #262
13151 crew  Rewimo
pi_86193713
quote:
Op woensdag 8 september 2010 07:53 schreef clumsy_clown het volgende:

Ik heb zelf het idee dat er te licht gedacht wordt over sedatie bij dat onderzoeken van de gastrologie. Volgens mij zit er in ieder geval geen anesthesioloog bij, soms wel een anesthesiemedewerker. Sedatie geven met propofol gaat prima, maar zoals ik zeg, het is even zoeken naar de juiste dosering, en een continu pompje aanhangen werkt vele malen beter dan shotjes geven, omdat je met een pomp geen pieken en dalen krijgt in je anesthesie en dus bewustzijn.

Nah, hier ging het: spuit erin, klaar, onderzoek beginnen. En ik maar denken: wanneer val ik nou in slaap? Dus even later: "Hallo, ik slaap nog steeds niet!" :W "Gut, even bijspuiten." x4 }:|

En toen was ik nog steeds wakker.

Tweede keer, ander ziekenhuis: zelfde verhaal, spuiten en beginnen. En ik maar weer wachten. Ook toen hebben ze bijgespoten en ook toen was ik nog steeds wakker.

Tijdens een echte operatie ben ik gelukkig nog nooit wakker geworden :)
pi_86193964
quote:
Op woensdag 8 september 2010 00:47 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Die injecties (met lidocaïne erbij) hebben bij mij ook een vrij wisselend resultaat gehad variërend van een paar uur tot een paar dagen, maar nooit enig effect op langere termijn. Ik heb zelfs een paar keer gehad dat de pijn nadat de lidocaïne was uitgewerkt was, enkele dagen heftiger was dan voor het tijdstip van het geven van de injectie zelf. :'(
Hm beetje herkenbaar wel, maar dat was gewoon omdat ik teveel deed tijdens dat het wel werkte.. dan voel je het even niet en dat krijg je later wel weer terug op je bordje.
(zonder krukken gaan lopen in huis en dat soort ongein.. nietmeerdoen dus)
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 september 2010 @ 09:04:39 #264
13151 crew  Rewimo
pi_86194349
O ja, dat herken ik. Met pijnstillers lukt het wel om langer te zitten maar de volgende dag moet je het bezuren :')

Of heel optimistisch zonder krukken van huis om daarna natuurlijk uitgebreid door mijn been te gaan en niet meer vooruit te kunnen w/
  † In Memoriam † woensdag 8 september 2010 @ 10:44:11 #265
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86196587
quote:
Op woensdag 8 september 2010 08:20 schreef Rewimo het volgende:
Tijdens een echte operatie ben ik gelukkig nog nooit wakker geworden :)
Ik wel een keer dat ik na de operatie niet meer goed wakker werd op de verkoeverkamer. Ademhalingsdepressie/slaapapeneu tgv een combinatie aan pijnstillers. Ze moesten blijkbaar een paar keer van middel wisselen en ophogen om de pijn te bestrijden en uiteindelijk kreeg ik dus last van die bijwerkingen. Dat werd een nachtje en dagje IC. Blijkbaar was het dat of chirurgische pijnbestrijding en dat hield in terug de OK in en dan zenuwen blokkeren of door snijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door De_Kardinaal op 08-09-2010 11:12:50 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 september 2010 @ 11:10:51 #266
13151 crew  Rewimo
pi_86197394
Oew, dat klinkt ook niet erg prettig -O-

Veel verder dan verkoeverkamers onderspugen heb ik het niet gebracht ;) Moet wel zeggen dat narcose hier in DLD een stuk prettiger was dan in NL, ben hier echt niet misselijk geweest en ook al snel goed wakker zonder al te veel suffigheid naderhand.
  woensdag 8 september 2010 @ 11:23:23 #267
298937 phusician
wees wijs dan doe je goed
pi_86197817
http://www.pijnpolikliniek.info/index.php?page=22§ion=2

Deze methode wordt ook toegepast bij een dystrofie.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 september 2010 @ 11:43:49 #268
13151 crew  Rewimo
pi_86198503
Dat is een plaatselijke behandeling, als ik het goed begrijp. Wordt dat in meer ziekenhuizen gedaan? Wie weet heeft iemand hier er iets aan :)
pi_86209830
* MarMar heeft een doorverwijzing naar Nijmegen.
Ondanks een waarschuwing voor een wachtlijst van drie tot zes maanden kan ik 15 oktober terecht in de sint maartenskliniek.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 september 2010 @ 17:11:12 #270
13151 crew  Rewimo
pi_86210067
Da's al redelijk snel ^O^ Moet ik ook weer eens een afspraak maken voor mijn been. Maar eerst wil ik mijn buik beter hebben. Wel een fijne kliniek hoor :Y
  † In Memoriam † woensdag 8 september 2010 @ 18:26:15 #271
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86212390
quote:
Op woensdag 8 september 2010 17:04 schreef MarMar het volgende:
* MarMar heeft een doorverwijzing naar Nijmegen.
Ondanks een waarschuwing voor een wachtlijst van drie tot zes maanden kan ik 15 oktober terecht in de sint maartenskliniek.
Dat is snel zeg! Even afwachten. Misschien heb je het al verteld en kan ik het mij nu niet herinneren, maar wat willen ze daar gaan doen?
pi_86216171
quote:
Op woensdag 8 september 2010 18:26 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat is snel zeg! Even afwachten. Misschien heb je het al verteld en kan ik het mij nu niet herinneren, maar wat willen ze daar gaan doen?
In eerste instantie kijken of ze van alle bits and pieces een kant en klare diagnose kunnen maken en of er eventueel operatief nog iets te verbeteren valt (daar reken ik niet teveel op, maar één naam voor de hele verzameling zou vooral voor de instanties waar ik mee te maken heb en krijg wel handig zijn :X )
  † In Memoriam † woensdag 8 september 2010 @ 20:06:46 #273
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86216532
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:58 schreef MarMar het volgende:

[..]

In eerste instantie kijken of ze van alle bits and pieces een kant en klare diagnose kunnen maken en of er eventueel operatief nog iets te verbeteren valt (daar reken ik niet teveel op, maar één naam voor de hele verzameling zou vooral voor de instanties waar ik mee te maken heb en krijg wel handig zijn :X )
Dus je hebt alleen een 'zachte' diagnose of zelfs dat niet eens? En qua operaties waar moet ik dan aan denken? De instanties zijn? UWV of andere werkgever, gemeentelijke instanties?
pi_86219949
quote:
Op woensdag 8 september 2010 20:06 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dus je hebt alleen een 'zachte' diagnose of zelfs dat niet eens? En qua operaties waar moet ik dan aan denken? De instanties zijn? UWV of andere werkgever, gemeentelijke instanties?
Ik heb fragmenten van diagnoses, heupdysplasie, scoliose, knieschijven die luxeren om de haverklap omdat de knieschijven zo'n beetje aan de buitenkant van mijn been zitten ipv aan de voorkant.. we noemen het "een ontwikkelingsstoornis in de gewrichten".
Inmiddels doen mijn zenuwen een beetje raar en ben ik nogal wat gevoel kwijt in handen en benen en gezicht, handig met epileren en benen waxxen, daar voel ik dus geen drol van. (ook zonder pijnstillers ja)
Door de gammele bouw ontstekingen in de gewrichten, chronische bursitis op de heupen en een weerstand die achteruit gaat waardoor ik de afgelopen vier maanden zoet ben geweest met een bronchitis,die na twee kuren toch longontsteking werd en na 15 dagen prednison werd ik zo ziek dat ik opgenomen moest worden. Ben er nu nogsteeds niet helemaal vanaf. Nav hiervan wil de internist me nog verder onderzoeken, vandaag daarom bloed geprikt en volgende week naar de internist.

Ik liep pas toen ik drie jaar was, toen waren de heupen en de rug "net binnen de marge"volgens de artsen en er is verder niets mee gedaan.
Ik ben gewend geraakt aan pijn. weet eigenlijk gewoon niet anders, tot het de laatste jaren gewoon zo erg werd dat ik ahw door mijn gewrichten zak. Ik noem het zelf het "bambi on ice" syndroom.
Verder als kind ook altijd ziekelijk geweest en moest bij elk lullig schrammetje al antibiotica vanwege een gaatje tussen de onderste hartkamers. Dat was rond mijn 18e dicht gegroeid.

Tijdens de revalidatie is me verteld dat de enige echte oplossing voor mijn heupen ligt in een operatie, maar tot nu toe is er geen orthopeed geweest die zich daaraan waagt. Bij revalidatie van de knieën raken de heupen overbelast en vice versa.

Tot zover een poging tot een samenvatting...
pi_86220109
Oh en wat instanties betreft idd uwv en gemeente. Mijn werkgever doet niet moeilijk, die helpt me waar ze kunnen bij het UWV.
Het UWV oordeelt op alle "losse" onderdelen inplaats van het geheel en oordeelt dat ik met elk van die onderdelen an sich wel zou moeten kunnen werken, ze kunnen alleen niet beredeneren dat alles bij elkaar wel erg veel is.
De gemeente.. beetje zelfde verhaal en als je dan een verzekeringsarts over de vloer krijgt die zijn verhaal begint (tegen mijn man nog voordat hij mijzelf gezien had) met de mededeling dat zijn moeder alles kon met kunstheupen, dus waarom ik niet... vechten tegen de bierkaai.. vertellen dat je zijn moeder niet bent en ook geen kunstheupen hebt, helpt niet eens bij zo'n vooringenomen persoon. :X
  † In Memoriam † woensdag 8 september 2010 @ 21:36:20 #276
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86220945
quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:17 schreef MarMar het volgende:
Dankjewel voor je uitgebreid antwoord! Om het maar gewoon grof en kort door de bocht te verwoorden, dat klinkt als aanklooien en aanmodderen en proberen te zoeken naar 'iets' dat het leven wat draaglijker maakt, wat dat 'iets' ook op dat moment mag zijn. Nu is het hopen op verbetering zelf of de situatie stabiliseren om te voorkomen dat het erger wordt? ts' dat het leven wat draaglijker maakt, wat dat 'iets' ook op dat moment mag zijn. Nu is het hopen op verbetering zelf of de situatie stabiliseren om te voorkomen dat het 'iets' erger wordt?

quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:21 schreef MarMar het volgende:
Oh en wat instanties betreft idd uwv en gemeente. Mijn werkgever doet niet moeilijk, die helpt me waar ze kunnen bij het UWV.
Het UWV oordeelt op alle "losse" onderdelen inplaats van het geheel en oordeelt dat ik met elk van die onderdelen an sich wel zou moeten kunnen werken, ze kunnen alleen niet beredeneren dat alles bij elkaar wel erg veel is.
De gemeente.. beetje zelfde verhaal en als je dan een verzekeringsarts over de vloer krijgt die zijn verhaal begint (tegen mijn man nog voordat hij mijzelf gezien had) met de mededeling dat zijn moeder alles kon met kunstheupen, dus waarom ik niet... vechten tegen de bierkaai.. vertellen dat je zijn moeder niet bent en ook geen kunstheupen hebt, helpt niet eens bij zo'n vooringenomen persoon. :X
Tja, hokjesgeest hè? Geen harde diagnose, geen vakje op het formulier, geen vakje op het formulier dan nergens recht op of je moet kunnen aantonen dat je daadwerkelijk wat mankeert en dan maar hopen dat degene die het formulier weer in behandeling neemt een vakje erbij durft te maken en aan te kruisen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 september 2010 @ 21:45:26 #277
13151 crew  Rewimo
pi_86221412
Ach ja, net zoiets als de bedrijfsarts die vindt dat ze de pijnstilling maar aan moeten passen, in plaats van de klachten verhelpen :')
  † In Memoriam † woensdag 8 september 2010 @ 21:57:08 #278
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86221965
quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:21 schreef MarMar het volgende:
De gemeente.. beetje zelfde verhaal en als je dan een verzekeringsarts over de vloer krijgt die zijn verhaal begint (tegen mijn man nog voordat hij mijzelf gezien had) met de mededeling dat zijn moeder alles kon met kunstheupen, dus waarom ik niet...
quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:45 schreef Rewimo het volgende:
Ach ja, net zoiets als de bedrijfsarts die vindt dat ze de pijnstilling maar aan moeten passen, in plaats van de klachten verhelpen :')
Tja, wat moet ik erover zeggen behalve tja.

Ik weet ook niet in hoeverre we nu off-topic gaan gezien de OP:

quote:
Op zondag 4 oktober 2009 13:58 schreef MarMar het volgende:

Ts begint.
Het begint nu al te lijken op een spin-off:

[centraal topic] Ervaringen van hulpbehoevenden en hulpverleners.
pi_86222177
quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:17 schreef MarMar het volgende:

[..]

Ik heb fragmenten van diagnoses, heupdysplasie, scoliose, knieschijven die luxeren om de haverklap omdat de knieschijven zo'n beetje aan de buitenkant van mijn been zitten ipv aan de voorkant.. we noemen het "een ontwikkelingsstoornis in de gewrichten".
Inmiddels doen mijn zenuwen een beetje raar en ben ik nogal wat gevoel kwijt in handen en benen en gezicht, handig met epileren en benen waxxen, daar voel ik dus geen drol van. (ook zonder pijnstillers ja)
Door de gammele bouw ontstekingen in de gewrichten, chronische bursitis op de heupen en een weerstand die achteruit gaat waardoor ik de afgelopen vier maanden zoet ben geweest met een bronchitis,die na twee kuren toch longontsteking werd en na 15 dagen prednison werd ik zo ziek dat ik opgenomen moest worden. Ben er nu nogsteeds niet helemaal vanaf. Nav hiervan wil de internist me nog verder onderzoeken, vandaag daarom bloed geprikt en volgende week naar de internist.

Ik liep pas toen ik drie jaar was, toen waren de heupen en de rug "net binnen de marge"volgens de artsen en er is verder niets mee gedaan.
Ik ben gewend geraakt aan pijn. weet eigenlijk gewoon niet anders, tot het de laatste jaren gewoon zo erg werd dat ik ahw door mijn gewrichten zak. Ik noem het zelf het "bambi on ice" syndroom.
Verder als kind ook altijd ziekelijk geweest en moest bij elk lullig schrammetje al antibiotica vanwege een gaatje tussen de onderste hartkamers. Dat was rond mijn 18e dicht gegroeid.

Tijdens de revalidatie is me verteld dat de enige echte oplossing voor mijn heupen ligt in een operatie, maar tot nu toe is er geen orthopeed geweest die zich daaraan waagt. Bij revalidatie van de knieën raken de heupen overbelast en vice versa.

Hebben ze wel eens naar het syndroom van Ehlers Danlos gekeken bij jou? Ik wil hier niet de semi-hulpverlener uithangen of een diagnose aandragen maar ik ben hier wel benieuwd naar.
  † In Memoriam † woensdag 8 september 2010 @ 22:04:53 #280
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86222365
quote:
Op woensdag 8 september 2010 22:01 schreef Sinceria het volgende:

[..]

Hebben ze wel eens naar het syndroom van Ehlers Danlos gekeken bij jou? Ik wil hier niet de semi-hulpverlener uithangen of een diagnose aandragen maar ik ben hier wel benieuwd naar.
Anders is er vast wel een hulpverlener (in de dop) die er even naar wil/kan/kijken en zijn of haar mening/visie erop kunnen geven? Er staat mijn slecht functionerend geheugen iets van bij dat er die eerder in dit draadje al gereageerd hebben.
pi_86222563
quote:
Op woensdag 8 september 2010 22:04 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Anders is er vast wel een hulpverlener (in de dop) die er even naar wil/kan/kijken en zijn of haar mening/visie erop kunnen geven? Er staat mijn slecht functionerend geheugen iets van bij dat er die eerder in dit draadje al gereageerd hebben.
Dat zou misschien wel mooi zijn, hoewel ik altijd denk dat je moet oppassen met diagnoses aandragen online. EDS is echter iets waar weinig mensen wat van afweten en wat vaak over het hoofd wordt gezien (in mijn ogen, ik ben geen medisch specialist).
pi_86223234
Het lijkt er voor een deel wel op, alleen de kenmerken van de huid die ermee gepaard zijn herken ik me niet in.

En tsjah.. het was te verwachten dat een topic over pijnbestrijding en pijnstillers ook zou gaan over de onderliggende problematiek.
Pijnbestrijding is toch alleen maar symptoombestrijding eigenlijk.

Nu moet ik wel toegeven dat op het moment mijn eerste zorg ook echt die pijnbestrijding is, de rest zien we dan wel weer.
Eigenlijk had ik voor mezelf wel al besloten dat ik even geen zin meer had in de medische mallemolen, maar sjah.. iets meer duidelijkheid zou wel prettig zijn. Als het zoiets als EDS is, kunnen we verwachten dat ze dat in de sintmaartenskliiniek wel weten toch?
pi_86224368
quote:
Op woensdag 8 september 2010 22:24 schreef MarMar het volgende:
Het lijkt er voor een deel wel op, alleen de kenmerken van de huid die ermee gepaard zijn herken ik me niet in.
Er zijn verschillende vormen van EDS, bij iedereen manifesteert het zich anders.

quote:
Eigenlijk had ik voor mezelf wel al besloten dat ik even geen zin meer had in de medische mallemolen, maar sjah.. iets meer duidelijkheid zou wel prettig zijn. Als het zoiets als EDS is, kunnen we verwachten dat ze dat in de sintmaartenskliiniek wel weten toch?
Dat kan ik me heeeel goed voorstellen, ik ben er ook gewoon klaar mee. Doorverwijzingen, uren spenderen aan bellen met verschillende afdelingen, verzekeringen die niet vergoeden, afspraken die pas maanden later kunnen plaatsvinden... endless list. Met de sintmaartsenkliniek heb ik geen ervaring, dus zou het niet weten. Misschien kun je ernaar vragen daar, of het in ieder geval noemen. Naar mijn ervaring hebben sommige artsen er nog nooit van gehoord.
  † In Memoriam † woensdag 8 september 2010 @ 23:11:29 #284
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86225099
quote:
Op woensdag 8 september 2010 22:09 schreef Sinceria het volgende:

[..]

Dat zou misschien wel mooi zijn, hoewel ik altijd denk dat je moet oppassen met diagnoses aandragen online. EDS is echter iets waar weinig mensen wat van afweten en wat vaak over het hoofd wordt gezien (in mijn ogen, ik ben geen medisch specialist).
Ik kan mij herinneren dat er wel advies gegeven werd door medisch specialisten (in spe) qua pijnbestrijding op basis van nog minder gegevens. Gewoon vragen of iemand al daar en daar op onderzocht is of niet en waarom ze dat zinnig lijkt?

Advies aannemen van een daadwerkelijke hulpverlener lijkt me toch iets anders dan het advies aannemen van een anonieme internet kruidenmevrouw die al jarenlang dergelijke klachten beweert te verminderen door paar druppels op de tong van een tinctuur van ochtendurine en St. Jozefshofspaddenstoelenbosbessenkruid extract. :P

Een diagnose stellen via internet lijkt me sowieso niet aan te raden. Ook al is degene die dat doet inderdaad een medicus.
quote:
Op woensdag 8 september 2010 22:24 schreef MarMar het volgende:
Als het zoiets als EDS is, kunnen we verwachten dat ze dat in de sintmaartenskliiniek wel weten toch?
Meer dan vertrouwen hebben in specialisten kan je toch niet. Als die het al niet weten, wie wel? :s)
pi_86226492
quote:
Op woensdag 8 september 2010 11:23 schreef phusician het volgende:
http://www.pijnpolikliniek.info/index.php?page=22§ion=2

Deze methode wordt ook toegepast bij een dystrofie.
dat lijkt mij een goede om eens te proberen. Mijn zenuwpijn trekt door beide benen heen maar rechts is onhoudbaar momenteel, doen ze dit ook in antonius in ngein?

Sorry dat ik verder niet echt bij gelezen heb want het is al 2 dagen mis. En weet het ff niet meer.
:* voor iedereen
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 9 september 2010 @ 07:35:12 #286
13151 crew  Rewimo
pi_86231268
:* voor jou Anitra, die kun je wel gebruiken denk ik!
pi_86234307
:* Anitrax, klote joh! Ik hoop dat het snel beter gaat met je.
pi_86237839
Ik ga mee met Rwimo en MarMar, veel sterkte Antirax!
  † In Memoriam † donderdag 9 september 2010 @ 12:43:33 #289
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86238007
Veel sterkte AnitraX

ik maak er vier op een rij van!
pi_86241051
quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:57 schreef De_Kardinaal het volgende:

Het begint nu al te lijken op een spin-off:

[centraal topic] Ervaringen van hulpbehoevenden en hulpverleners.
Idee voor deeltje 2?
Centraal topic vind ik een beter plan overigens dan de naam "hulpbehoevenden" :P
Gewoon iets met "pijnbestrijding en aandoeningen" ofzo? (als dat past)
Laten we het laatste stukje van dit topic eens gebruiken om daarover na te denken ;)
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 9 september 2010 @ 15:08:16 #291
13151 crew  Rewimo
pi_86243136
Pijnbestrijding en behandelingen: ervaringen?

Als dat past, hoeveel tekens zijn er beschikbaar voor een TT?
  vrijdag 10 september 2010 @ 18:36:54 #292
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_86286856
@MarMar: Sintmaarten staat wel goed geschreven wat betreft EDS. Bij welke specialisme moet je daar zijn?

Ik heb wel EDS, maar amper huidkenmerken. Pleisters van mijn huid afscheuren is alleen niet zo lekker
pi_86287593
Hm pleisters zijn ook niet mijn beste vrienden.

Ik heb een afspraak met een orthopedisch chirurg, gespecialiseerd in heupen volgens de site.
Vandaag heb ik het dossier gekregen van het ziekenhuis waar ik als kind behandeld werd.
Er wordt vanaf mijn geboorte al over en weer van de ene naar de andere arts gepraat over scoliose, heupdysplasie, ongelijke benen. suggestie van gipsbedje, toch maar niet want men verwacht dat het wel goedkomt met oefeningen etc..
Kom er ook achter dat ik al op mijn derde een longontsteking had (ik dacht dat afgelopen zomer de eerste keer was) en dat ik vanaf mijn 2e jaar al steeds koorts had zonder aanwijsbare reden (heb ik nogsteeds vaak bij vlagen van een paar weken).

Niets nieuws onder de zon dus... strange...
  † In Memoriam † vrijdag 10 september 2010 @ 18:58:30 #294
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86287604
Ik neem aan dat ze daar wel het specialisme voor in huis hebben. Ze richten zich op de problemen qua 'bewegen'. Zelf ben ik daar niet mee bekend. Ik heb geen problemen qua gewrichten e.d.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 10 september 2010 @ 19:02:12 #295
13151 crew  Rewimo
pi_86287759
Ze hebben daar artsen voor alle delen van het lichaam. Voor mijn schouder en pols moest ik naar een andere arts dan voor mijn been.

Edit: heb gelijk maar weer een afspraak aangevraagd :')
pi_86295041
Het was voor mij puur het idee van een etiketje voor de hele zut, maar nu ik m´n dossier heb gezien vanaf baby tot een jaar of 18 denk ik dat er toch wel iets meer eer te behalen valt.
Nu gaat het nog spannend worden ook....
  † In Memoriam † zaterdag 11 september 2010 @ 16:15:45 #297
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86315936
[centraal topic] Ervaring met hulpverlening?

Dat is is omvangrijker en niet perse pijn gerelateerd en kan zowel gelden voor hulpverlener/ontvanger?
pi_86316814
Vind ik dan weer iets té breed eigenlijk. Hulpverlening kan vanalles zijn, schuldhulp, maatschappelijk werk, ziekenhuizen...

[Centraal topic] Medische hulpverlening dan wellicht?
  † In Memoriam † zaterdag 11 september 2010 @ 16:55:42 #299
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_86316872
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 16:53 schreef MarMar het volgende:
Vind ik dan weer iets té breed eigenlijk. Hulpverlening kan vanalles zijn, schuldhulp, maatschappelijk werk, ziekenhuizen...

[Centraal topic] Ervaring met medische hulpverlening?
pi_86316915
Best, nu nog een mooie OP
pi_86316962
working on it

[Centraal topic] Ervaring met medische hulpverlening?

[ Bericht 37% gewijzigd door MarMar op 11-09-2010 17:09:29 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')