Wat heb je wel allemaal niet om zo'n hoeveelheid dagelijks te moeten wegwerken?quote:Op zondag 4 oktober 2009 13:58 schreef MarMar het volgende:
Het leek me wel een handig idee om eens een centraal topic te openen over pijnstillers en tips hierover.
Watvoor pijnstillers gebruik je, waarvoor, helpt het je goed, watvoor tips heb je?
Ts begint.
Dagelijks 150 mg diclofenac en een paracetamol of 6, helpt wel, maar mocht best wat meer helpen van me.
Verder soms es tantum/voltarengel etc dat werkt meestal vrij snel en goed op de plek zelf.
Af en toe een wietje, maar dat beperk ik tot af en toe 's avonds omdat ik het niet tof vind om te vaak stoned te zijn.
toen ik van de week House zag heb ik even overwogen om meth te scoren![]()
Ik ben niet zo heel goed gebouwd, mijn skelet past niet netjes in elkaar waardoor kraakbeen en tussenwervelschijfjes hier en daar een beetje verdwijnen en chronische slijmbeursontstekingen in de heupen.quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:32 schreef Gummibeer79 het volgende:
[..]
Wat heb je wel allemaal niet om zo'n hoeveelheid dagelijks te moeten wegwerken?![]()
![]()
Ok dan...quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:41 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ik ben niet zo heel goed gebouwd, mijn skelet past niet netjes in elkaar waardoor kraakbeen en tussenwervelschijfjes hier en daar een beetje verdwijnen en chronische slijmbeursontstekingen in de heupen.
Heeft je huisarts geen tips voor je?quote:Op zondag 4 oktober 2009 16:06 schreef saaw het volgende:
Ik heb vroeger veel ibuprofen geslikt [3x per dag 600mg] voor mn reuma maar nu kortgeleden is gebleken dat ik ook Crohn heb en ibu dus niet meer mag ben ik druk op zoek naar iets anders.
Vorige keer dat ik een gewrichtsontsteking had heb ik op aanraden van mn huisarts een zo hoog mogelijke paracetamol spiegel opgebouwd maar dat hielp amper.quote:
Om verstopping te voorkomen kunnen ze lactitolmonohydraat voorschrijven in combinatie met een opiaat zoals Tramal.quote:Op zondag 4 oktober 2009 16:14 schreef saaw het volgende:
[..]
Vorige keer dat ik een gewrichtsontsteking had heb ik op aanraden van mn huisarts een zo hoog mogelijke paracetamol spiegel opgebouwd maar dat hielp amper.
Had toen eerst in het ziekenhuis tramadol gekregen maar daar raakte ik dan weer heftig verstopt van.
Gelukkig kon ik toen snel terecht in het ziekenhhuis voor een punctie maar voor volgende keer moet ik inderdaad misschien nog maar eens bellen of hij nog andere ideeen heeft.
Bij de pijnpoli kreeg ik eerst een gesprek met een anesthesioloog. Daarna moest ik daar een dag blijven en toen kreeg ik gesprekken met de anesthesioloog, een fysiotherapeut en een psycholoog.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 10:04 schreef MarMar het volgende:
bijna een jaar.. dikke kick dus..
Inmiddels bij de diclofenac en paracetamol 3 keer 50 mg tramadol (voor echt heftige dagen 100 mg) en vandaag een afspraak bij de pijnpoli, iemand ervaringen ermee?
Het is vandaag alleen nog maar een gesprek+onderzoek, ik hoop heel hard dat ze wat constructiefs voor me kunnen doen want die pillenzooi elke dag is nasty.
quote:Op woensdag 25 augustus 2010 10:51 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Bij de pijnpoli kreeg ik eerst een gesprek met een anesthesioloog. Daarna moest ik daar een dag blijven en toen kreeg ik gesprekken met de anesthesioloog, een fysiotherapeut en een psycholoog.
Zolang ze de oorzaak niet kunnen bestrijden kunnen ze volgens mij niet veel doen.
Daar gaat de anesthesioloog of de neuroloog uiteindelijk naar kijken.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 10:58 schreef MarMar het volgende:
[..]
![]()
Pijnbestrijding is natuurlijk altijd symptoombestrijding.. voor de heupen is voor mij misschien een zenuwblokkade mogelijk, dat zou al een heleboel schelen.
*duimt*quote:Op woensdag 25 augustus 2010 20:03 schreef MarMar het volgende:
Hoe het werkt, de eerste keer doen ze een proefverdoving om te kijken of ze de juiste zenuw kunnen vinden en of het kan werken.
De echte behandeling gaat met hitte, met een naald gaan ze naar de zenuw en door verhitting beschadigen ze dan de buitenkant (het deel wat temperatuurverschil en pijn regelt) en de bedoeling is dan dus dat de zenuw dat niet meer doorgeeft. Ze gebruiken hiervoor contrastvloeistof en rontgen om te kijken of de naald bij de goede plek is.
De zenuw geneest na een aantal maanden weer en dan kan de behandeling herhaald worden.
Of het werkt is idd de vraag, het werkt lang niet altijd, maar ik wil de gok best wagen. Er kleven veel minder bijwerkingen aan dan aan al die pillenrommel die ik slik en de bijwerkingen van een zenuwblokkade zijn niet ernstig en altijd maar tijdelijk, je kan bijvoorbeeld een paar dagen over je hele been geen gevoel hebben en je motoriek een paar dagen een beetje kwijt zijn.
Help me maar hard hopen dat het voor mij wel werkt, ik laat het jullie wel weten.
OMG, ik wil niet weten waar jij die plakkers opdoet!quote:Op woensdag 25 augustus 2010 21:13 schreef manda-rijn het volgende:
[..]
oh werkt best, ligt wel aan waar
Amitriptyline heb ik ook wel eens geprobeerd maar de bijwerkingen zijn inderdaad niet mis. Zo vlakte het mijn gevoel bijvoorbeeld nogal uit.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 21:09 schreef manda-rijn het volgende:
hopen dat het werkt MarMar!
Momenteel slik ik heel sporadisch amitriptyline, tegen de zenuwpijn. Maar dat helpt amper wat en de bijwerkingen zijn best wel erg dat mijn werk eronder komt te lijden. (Extreem droge mond, waardoor ik amper kan praten. Lage bloeddruk waardoor ik bijna iedere keer als ik opsta bijna gevloerd lig en slaperigheid waardoor ik bijna in slaap val tijdens een spreekuur).
Als alternatief hoop ik binnenkort over een TENS-apparaat te beschikken.
Andere orale medicatie wil ik niet meer proberen. Heb ondertussen 10 verschillende soorten pijnmedicatie geprobeerd waarvan maar 3 hielpen tegen de pijn. Van 2 soorten (Oxycontin en morfine) werd ik gigantisch stoned en van fentanyl kreeg ik nare bijwerkingen.
Heel charmant op mijn onderrugquote:Op woensdag 25 augustus 2010 21:18 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
OMG, ik wil niet weten waar jij die plakkers opdoet!
PIJN!quote:Op woensdag 25 augustus 2010 21:23 schreef manda-rijn het volgende:
[..]
Heel charmant op mijn onderrugTegen chronische rugpijn door 2 verschillende aandoeningen.
Toen ik hem een keer op mijn schouder deed, voelde ik wat trillen bij mijn maag, en dat is niet voor herhaling vatbaar. Iets met ranzig gevoel en zo
Tegen zenuwpijn.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 21:28 schreef manda-rijn het volgende:
dat is inderdaad niet wat je wiltwaarvoor gebruikte jij hem dan?
gebruikte je 'm wel goed dan?quote:
Ja, maar het werkt niet altijd goed bij iedereen. Ik moest een week met en een week zonder en dan een pijnscore-dagboek bij houden.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 22:06 schreef Mirjam het volgende:
[..]
gebruikte je 'm wel goed dan?
ik heb er ook lang 1 gebruikt, maar heb nooit pijnen ervaren door het gebruik van de tens
weet zeker dat oxynorm is? Oxynorm is in capsule vorm en werkt binnen 15 minuten, de oxycontin is de tablet vorm er van, die doet 12 uur lang zijn werk.quote:Op zondag 29 augustus 2010 02:07 schreef De_Kardinaal het volgende:
Vorige week had ik een pilletje temgesic op en na een half uurtje werd ik al misselijk, vervolgens één dag ziek ervan. Nu maar een oxynorm tablet geprobeerd. Nu al twee uur op en daarvan alleen een beetje suf geworden. Maandag maar eens een doosje van dat goedje halen bij de apotheek.
nee nooit meer, geen enkele neuroloog durft het aan en ik speel met de gedachten een stichting of iets in het leven te roepen want krijg steeds meer mails van mensen die het ook hebben en vind dat er nu eens echt onderzoek naar moet komen.quote:Op zondag 29 augustus 2010 08:07 schreef Rewimo het volgende:
Jee Anitra. jij bent ook al een tijd aan het sukkelen daarmee hè? Is er nog kans op dat je ervanaf komt?
die is er idd niet, maar ik heb totaal geen ervaring in stichtingen en p.verenigingen, maar wil wel wat doen omdat ik merk dat andere gewoon naar huis gestuurd worden. Er moet gewoon onderzoek komenenzo.quote:Op zondag 29 augustus 2010 08:17 schreef Rewimo het volgende:
Waardeloos joh. Ik kan sinds pasen ook niet langer dan een half uur zitten door buikklachten, dus ik lig ook veel.
Goed idee om zelf iets te ondernemen, een patiëntenvereniging is er ook niet, denk ik?
Inderdaad, en neem maar een paracetamolquote:Op zondag 29 augustus 2010 13:05 schreef MarMar het volgende:
Het eerste wat ze bij mij deden bij de revalidatie is me een boekje aansmeren over omgaan met chronische pijn.. ik krijg daar agresieve neigingen van.. als in even een knieschijf van de schrijvers kapot slaan en dan zeggen "ontspan je maar gewoon, je moet ermee leren omgaan!"
Gewoon Oxynorm. Ik gebruik het alleen als ik echt veel last heb. Ik wil niet de hele dag duf zijn.quote:Op zondag 29 augustus 2010 08:07 schreef AnitraX het volgende:
[..]
weet zeker dat oxynorm is? Oxynorm is in capsule vorm en werkt binnen 15 minuten, de oxycontin is de tablet vorm er van, die doet 12 uur lang zijn werk.
precies! Maar je ziet niks aan de buitenkant. Chronisch pijn is een hel. Bij mij is het de lage rug en benen. Soms is het zo erg dat je geen kleding of iets kan verdragen en dan gaan mensen op je been kloppen en zeggen, het komt wel goed :xquote:Op zondag 29 augustus 2010 13:05 schreef MarMar het volgende:
Mensen hebben echt geen idee wat pijn en aan de bank/bed gekluisterd zijn doet met een mens :x Sterkte ook Rewimo!
En wat een verhaal AnitraX, ik hoop dat ze in de toekomst iets meer kunnen of durven voor je![]()
Een patientenvereniging lijkt me een goed plan. Er zijn wel sites vooor omgaan met chronische pijn, maar de meeste teksten daar zijn altijd zo overduidelijk geschreven door mensen die geen idee hebben van hoe dat nu echt is...
Het eerste wat ze bij mij deden bij de revalidatie is me een boekje aansmeren over omgaan met chronische pijn.. ik krijg daar agresieve neigingen van.. als in even een knieschijf van de schrijvers kapot slaan en dan zeggen "ontspan je maar gewoon, je moet ermee leren omgaan!"
nou, inderdaad, dat wordt echt zwáár onderschat.quote:Op zondag 29 augustus 2010 13:05 schreef MarMar het volgende:
Mensen hebben echt geen idee wat pijn en aan de bank/bed gekluisterd zijn doet met een mens :x
thanksquote:Op zondag 29 augustus 2010 17:39 schreef AnitraX het volgende:
Mirjamdat geestelijk kapot gaan is herkenbaar. Het is een zwart gat, de pijn, boos op je lichaam, pijn slurpt energie, vrienden die geen vrienden blijken, enz. Ik hoop dat je revalidatie goed gaat en je koppie weer licht ziet
quote:
Volgende week weer een nieuwe injectie! En dan weer een week pijn. Ze hopen dat die injecties uiteindelijk ervoor zorgen dat de pijn steeds minder heviger terugkomt!quote:Op zondag 29 augustus 2010 18:02 schreef MarMar het volgende:
Kardinaal, succes! Hopelijk voel je je volgende week een stuk beter!
Dat weten ze niet. Zo niet dan wordt het opereren. (Ben er al twee keer eerder aan geopereerd.)quote:Op zondag 29 augustus 2010 19:46 schreef MarMar het volgende:
En op watvoor termijn moet je daar profijt van gaan krijgen dan?
diclofenac misschien>?quote:Op zondag 29 augustus 2010 19:55 schreef Karina het volgende:
Tijdje terug had ik echt vreselijke pijn in mijn lies, kon niet eens meer normaal lopen, ik weet niet meer wat voor pijnstillers ik toen heb gekregen (zat ook iets in tegen ontsteking en ik kreeg er maagtabletten bij), maar die werkten goed! Ik wil niet weten wat erin zat.
Niets vergeleken met degenen hierboven mij waarschijnlijk, sterkte daarmee!
quote:Op zondag 29 augustus 2010 08:04 schreef AnitraX het volgende:
Hier van alles gehad: para/codeine, tramadol, fenistylpleisters, tens, 12 zenuwblokkades, operatie, maar de combi. waar het houdbaar is momenteel is oxycontin, oxynorm. Probeer de dosis zo laag mogelijk te houden want ik wil helder blijven, dus zit op de grens. Bijwerkingen zijn prut, 1x vergeten en je ligt als een junkie met afkick in bed.
Waarom zoveel? Heb een cyste in mijn staartbeen in de het beschermmende hoesje van de zenuwen, die cyste was er 1, toen operatie gehad, nu zijn het er 3 en ze drukken de onderste zenuwen klem. Tarlov cyste heten ze.
Hoe staat dat precies in verband dan? Ik meen dat reuma ook mogelijk auto-immuunziekte gerelateerd kan zijn. Is je ziekte nu stabiel? In hoeverre is je lever al aangetast? Heb je al last van cirrose? Geen NSAIDs (zoals ibuprofen, diclofenac etc cetera) voor jou?quote:Op zondag 29 augustus 2010 20:40 schreef AnitraX het volgende:
Rewimo
Maartenskliniekdie zeiden heel droog dat ik zeer grote kans op reuma heb (diverse ontstekingen in handen, polsen, enkels) maar omdat ik auto immuunziekte van de lever heb nooit de medicatie zal mogen nemen, maar ik moest nog wel even diverse zeer pijnlijke onderzoeken doen.
heb ik niet gedaan, nu stalken ze me
Overigens hebben pijnpoli en neuroloog +chirurg hebben het nooit over medicatie in combi met de AIH gehad.
O dat is dus netjes! Ik dacht dat je juist na een levertransplantatie weer wat ouder kon worden, maar dat je nieuwe lever dan uiteindelijk ook aangetast zal worden. Of mag je sowieso nooit een levertransplantatie?quote:Op zondag 29 augustus 2010 21:49 schreef AnitraX het volgende:
idd rewimo en scoliose. Met de AIH is het 1 groot probleem. Ik ben erg allergisch voor de medicijnen daarvoor (mercap,imuran) en krijg daar niks voor, wat ook weer problemen geeft, want door die allergie zal ik ook nooit in aanmerking komen voor levertransplantatie. Mijn lever is nu redelijk rustig en vorig jaar waren er bijna geen cirose plekjes te vinden. Gewoon hopen dat hij het nog even volhoud, officieel zijn de kansen na 5 jaar 5% en ik hoor gewoon bij die 5%
wel als het 2e graads verbrand is door de zonquote:Op zondag 29 augustus 2010 21:58 schreef Rewimo het volgende:
Stapelt zich lekker op allemaal hè?Tuurlijk zit je bij die 5%
Nou ja, vitiligo doet tenminste geen pijn
Aha, dus de kans is nog wel dat je ooit medicatie moet gaan innemen tegen de AIH.quote:Op zondag 29 augustus 2010 22:09 schreef AnitraX het volgende:
[..]
wel als het 2e graads verbrand is door de zon
Kardinaal de medicatie die je voor AIH krijgt zijn dezelfde na transplantatie, nl om te voorkomen dat hij afgestoten word, dat doet de AIH ook. En ik krijg geen medicatie voor de AIH, de pijnbestrijding is voor de tarlovs cyste. En de kans om 5 jaar zonder medicatie te leven is 5% maar ik zit op 2,5 jaar nu en voel me beter dan toen ze het ontdekte.
Klinkt vaag bekend, zou kunnen. Ik mocht ze ook niet zo lang gebruiken, hooguit een week volgens mij.quote:
Ik gok ook op diclofenac, het is een NSAID ( niet stereoide ontstekingsremmer oftewel Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs)quote:Op zondag 29 augustus 2010 22:21 schreef Karina het volgende:
[..]
Klinkt vaag bekend, zou kunnen. Ik mocht ze ook niet zo lang gebruiken, hooguit een week volgens mij.
De tering, een veel pijnlijkere plek kan ik me niet bedenken.quote:Op zondag 29 augustus 2010 22:19 schreef AnitraX het volgende:
Als ze medicatie uitvinden waar ik niet allergisch voor ben dan wel
Ja de cystes zitten in de duraalzak van de zenuwen in mijn staartbeen/ruggegraat, ze drukken de zenuwen dus plat en dat geeft idd zenuwpijn.
Je wil je soms niet eens kunnen inleven.quote:Op zondag 29 augustus 2010 22:46 schreef AnitraX het volgende:
Cc daarom gaat het zitten niet makkelijk
Pijnconsulente kan heel mooi en dankbaar zijn, inleven is niet altijd mogelijk, maar luisteren en laten zien dat je werkelijk gehoord hebt wat de patient zegt. Niks is erger dan je onbegrepen te voelen.
Ik heb binnenkort m'n diploma anesthesiemedewerker, dus ben dagelijks met pijn bezig, maar gelukkig niet bij mezelfquote:Op zondag 29 augustus 2010 23:12 schreef MarMar het volgende:
Clumsy heb je zelf ook ervaring met pijn?
Ik had verklevingen tussen mijn dunne darm en de buikwand. Die zijn operatief verholpen maar ik blijf pijn houden. Ga eerdaags maar weer eens naar de chirurg (dat kan meestal heel snel hier gelukkig) om te overleggen en hem nog eens te laten kijken.quote:Op maandag 30 augustus 2010 08:14 schreef AnitraX het volgende:
Hebben ze wel al een idee wat er aan de hand is rewimo?
Kdacht al dat jij dezelfde was als destijds op VOL. Toch?quote:Op zondag 29 augustus 2010 22:46 schreef AnitraX het volgende:
Cc daarom gaat het zitten niet makkelijk
Pijnconsulente kan heel mooi en dankbaar zijn, inleven is niet altijd mogelijk, maar luisteren en laten zien dat je werkelijk gehoord hebt wat de patient zegt. Niks is erger dan je onbegrepen te voelen.
heb je wel eens vaporizen overwogen?quote:Op donderdag 2 september 2010 09:07 schreef AnitraX het volgende:
Ja dat klopt!ik weet alleen ff niet precies meer hoe of wat meer
Ik heb ook slaappillen, melatonine,oxazepam,een ad en sinds gister is de lijst weer aangevuld met tramadol. De cyste voelde ik ploppen en helse pijn. Dat ploppen is dat hij verschruift, 1 van de 4 die er zitten.
Ik probeer alles zo laag mogelijk te houden, want duf zijn kan en durf ik niet. Blowen durf ik nog steeds niet aan over te geven, dus dat heeft geen zin.zoveel maak ik toch niet? Neem aan dat je haken bedoeld. Moet toch iets te doen hebben
Zal je snel ff pm-en om bij te kletsen
Goede vaporizers zijn wel enorm duur. Is nogal een investering voor iets waarvan je niet zeker weet of je er baat bij hebt.quote:Op donderdag 2 september 2010 10:15 schreef Mirjam het volgende:
[..]
heb je wel eens vaporizen overwogen?
gebruik je ook wiet, maar hoef je in ieder geval niet die troep van tabak etc. in te ademen, enkel de wietdampen
ik doe het met een glazen pijpje van 15 euroquote:Op donderdag 2 september 2010 10:38 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Goede vaporizers zijn wel enorm duur. Is nogal een investering voor iets waarvan je niet zeker weet of je er baat bij hebt.
nee, maar ik gebruik het dan ook helemaal niet veel hoor.quote:Op donderdag 2 september 2010 11:24 schreef MarMar het volgende:
Wel even oppassen met ontstekingen, dat gaat niet altijd goed samen met wiet.
Ik vind het eigenlijk ook raar dat er niet meer pijnstillers ontwikkeld worden op basis van wiet, daar moet toch veel meer uit te halen zijn.
Hebben jullie geen last van gewenning trouwens? (niet dat je dat met andere pijnstillers niet hebt :x)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |