Downloaden van films en muziek is legaal, software is illegaal. Maar de kans dat je strafbaar gesteld wordt, is zeer klein / niet aanwezig.quote:Op woensdag 16 september 2009 14:59 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Het downloaden is toch niet strafbaar?
En als je op het matje geroepen gaat worden mag je een bedrag betalen wat 3 keer de waarde is van het bedrijf wat het eist.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:00 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Downloaden van films en muziek is legaal, software is illegaal. Maar de kans dat je strafbaar gesteld wordt, is zeer klein / niet aanwezig.
Kosten ze al jaren. Non argument dus.quote:helemaal met die belachelijke prijzen van tegenwoordig. 50 euro voor een spel... ja daag.
Ik download ze dan ook al jaren.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:01 schreef Ruis het volgende:
[..]
Kosten ze al jaren. Non argument dus.
Ook een vaak gehoord argument, maar ik vraag me af of iedereen dit écht wel doet.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:02 schreef Etcetera het volgende:
Ik ben pro downloadenSimpelweg omdat ik een spel wil proberen voor ik het koop en een demo in 9 van de 10 gevallen een vertekend beeld geeft. Als een spel mij echt bevalt koop ik het alsnog
Ook een spel als pakweg Unreal II, die alleen maar singleplayer heeft en waarmee je met de gedownloade versie net zo veel kan als de winkelversie van 50 euro?quote:Op woensdag 16 september 2009 15:02 schreef Etcetera het volgende:
Ik ben pro downloadenSimpelweg omdat ik een spel wil proberen voor ik het koop en een demo in 9 van de 10 gevallen een vertekend beeld geeft. Als een spel mij echt bevalt koop ik het alsnog
Ik hoor die argumenten alleen maar, ik geloof er geen reet van.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:02 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Ook een vaak gehoord argument, maar ik vraag me af of iedereen dit écht wel doet.
Als aanvulling op wat ik hierboven zei ben ik het hier mee eens.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:03 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ook een spel als pakweg Unreal II, die alleen maar singleplayer heeft en waarmee je met de gedownloade versie net zo veel kan als de winkelversie van 50 euro?
En voor de Xbox 360 zijn illegale games een utopie.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:04 schreef Mr.Noodle het volgende:
Daar heb je toch een Xbox360 voor..
Nou pak je echt een verkeerd voorbeeldquote:Op woensdag 16 september 2009 15:03 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ook een spel als pakweg Unreal II, die alleen maar singleplayer heeft en waarmee je met de gedownloade versie net zo veel kan als de winkelversie van 50 euro?
Games zijn niet duurder geworden in de loop der jaren, eerder goedkoper.quote:Op woensdag 16 september 2009 14:58 schreef Saekerhett het volgende:
Omdat er in ieder topic wel weer een discussie is of het wel of niet rechtvaardig is om illegaal games te downloaden (bv. het laatste NFS Shift-topic), is het misschien handig om dit centraal te houden en een discussie te starten.
Persoonlijk standpunt
Ik vind dat het gewoon moet kunnen, helemaal met die belachelijke prijzen van tegenwoordig. 50 euro voor een spel... ja daag.
Ik download omdat de maker sowieso mijn geld niet krijgt. Stel dat illegaal downloaden volstrekt onmogelijk was, dan nog had ik het niet gekocht. Een uitzondering zijn spellen die ik heel erg goed vind, die ik jarenlang speel, multiplayer heeft en die voor een redelijke prijs verkocht worden. Zo heb ik veel PES-versies gewoon origineel liggen, omdat dat gewoon steengoede spellen zijn die iets van 25-30 euro kosten bij de introductie. Maar ik weiger om 50 euro voor bv. NFS Shift te betalen als dit weer de zoveelste flop is.
Dus schilderijen vervalsen, boeken kopiëren, geld namaken, etc. moet allemaal kunnen?quote:Bovendien kent iedereen dit plaatje wel:
[ afbeelding ]
Daar ben ik het geheel mee eens. De maker van een spel merkt er niets van als ik het spel wel of niet download, ik koop het namelijk (zeer waarschijnlijk) toch niet. Dus waarom dan niet uitproberen?
... tegen de tijd dat het in de ¤5,- bak ligt jahquote:Op woensdag 16 september 2009 15:02 schreef Etcetera het volgende:
Misschien, maar ook slechter. Vooral op de pc komt de ene brakke port naar de andere tevoorschijn, krijg je vaak een beta-spel dat na 20 patches eindelijk een keer fatsoenlijk loopt, terwijl je dan inmiddels 1,5 jaar verder bent en het spel inmiddels in de budgetbak van de FRS ligt...quote:Op woensdag 16 september 2009 15:06 schreef Misan het volgende:
[..]
Games zijn niet duurder geworden in de loop der jaren, eerder goedkoper.
Appels en peren. Niemand heeft er last van als ik een spel download. Dit in tegenstelling tot de dingen die jij noemt.quote:Dus schilderijen vervalsen, boeken kopiëren, geld namaken, etc. moet allemaal kunnen?
In mijn geval werkt het wel zo, maar dan iets anders: ik download bijvoorbeeld God of War op de PSP, die bevalt me, en dan koop ik straks GOW3 en die doublepack voor de PS3.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:02 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Ook een vaak gehoord argument, maar ik vraag me af of iedereen dit écht wel doet.
Heb je em door, hou em vast!! Je kunt het...quote:Op woensdag 16 september 2009 15:05 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
En voor de Xbox 360 zijn illegale games een utopie.
Oh wacht...
Dat gaat wel gebeuren met bijvoorbeeld NFS Shiftquote:Op woensdag 16 september 2009 15:08 schreef 1-of-6Billion het volgende:
[..]
... tegen de tijd dat het in de ¤5,- bak licht jah![]()
Heb ik ook met FarCry gedaan. Jarenlang een illegale versie gespeeld, en toen hij voor 5 euro bij de Bart Smit lag, heb ik hem meegenomen. In totaal misschien een uurtje multiplayer gedaan en daarna nooit weer. Tja, jammer van die 5 euro, maar beter dan 50 euro weggegooid.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:08 schreef 1-of-6Billion het volgende:
[..]
... tegen de tijd dat het in de ¤5,- bak licht jah![]()
Weggegooit? Je zegt dat je het spel jarenlang gespeelt hebt, beetje kinderachtig om daar dan geen 50 euro voor over te hebben. Jij werkt ook gratis?quote:Op woensdag 16 september 2009 15:11 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Heb ik ook met FarCry gedaan. Jarenlang een illegale versie gespeeld, en toen hij voor 5 euro bij de Bart Smit lag, heb ik hem meegenomen. In totaal misschien een uurtje multiplayer gedaan en daarna nooit weer. Tja, jammer van die 5 euro, maar beter dan 50 euro weggegooid.
gofter...quote:Op woensdag 16 september 2009 15:10 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Dat gaat wel gebeuren met bijvoorbeeld NFS Shift
En licht en ligt is iets anders
Of jarenlang... Ik heb de singleplayer verspreid over de jaren een aantal keer uitgespeeld. Maar waarom zou ik daar 50 euro voor neertellen als ik precies hetzelfde kan voor 0 euro? Je kunt net zo goed het geld door de plee spoelen.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:12 schreef ioko het volgende:
[..]
Weggegooit? Je zegt dat je het spel jarenlang gespeelt hebt, beetje kinderachtig om daar dan geen 50 euro voor over te hebben. Jij werkt ook gratis?
En wat als iedereen dat nu is gaat doen? Dan worden er helemaal geen spellen meer gemaakt.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:14 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Of jarenlang... Ik heb de singleplayer verspreid over de jaren een aantal keer uitgespeeld. Maar waarom zou ik daar 50 euro voor neertellen als ik precies hetzelfde kan voor 0 euro? Je kunt net zo goed het geld door de plee spoelen.
Dat komt dus o.a. door piraterij. Door het downloaden worden er minder games verkocht waardoor het budget van de games minder wordt aangezien er wel gewoon geld verdiend moet worden. Doordat het budget krimpt kan er minder tijd in de game gestoken worden om de kwaliteit hoog te houden of andersom. Wat er dus gebeurt is de ideale verhouding van tijd, geld en kwaliteit gebruiken om een game te maken en dat wordt door piraterij steeds moeilijker.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:09 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Misschien, maar ook slechter. Vooral op de pc komt de ene brakke port naar de andere tevoorschijn, krijg je vaak een beta-spel dat na 20 patches eindelijk een keer fatsoenlijk loopt, terwijl je dan inmiddels 1,5 jaar verder bent en het spel inmiddels in de budgetbak van de FRS ligt...
Misschien wel inderdaad, maar die van dat boek zeker niet. De auteur verdient niets aan het kopiëren van dat boek, maar ondertussen gebruiken mensen zijn teksten wel.quote:[..]
Appels en peren. Niemand heeft er last van als ik een spel download. Dit in tegenstelling tot de dingen die jij noemt.
Tja, moeten ze de prijzen maar flink omlaag gooien. Als het 15 euro had gekost, had ik hem gewoon gekocht.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:15 schreef Tain het volgende:
[..]
En wat als iedereen dat nu is gaat doen? Dan worden er helemaal geen spellen meer gemaakt.
Eens.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:16 schreef Ps2K het volgende:
Het is heel simpel: Als je iets de moeite waard vind, dan moet je het gewoon kopen.
Als je een game die blijkbaar zo goed vind dat je hem jarenlang speelt maar er niet voor betaald dan ben je gewoon een gierige jood.
Kom op zeg. Wat een compleet debiele redenering. Waarom zullen diezelfde gasten dan nog games blijven maken, als niemand ervoor zou willen betalen. Juist deze debiele instelling zorgt ervoor dat alleen de grote games boeren overblijven en de kleine, originele gamestudios 't wel kunnen schudden.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:14 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Of jarenlang... Ik heb de singleplayer verspreid over de jaren een aantal keer uitgespeeld. Maar waarom zou ik daar 50 euro voor neertellen als ik precies hetzelfde kan voor 0 euro? Je kunt net zo goed het geld door de plee spoelen.
Blijf jij maar weg als je alleen maar gaat schelden. Blijkbaar is het toch te moeilijk, ondanks de waarschuwing.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:16 schreef Ps2K het volgende:
gierige jood.
ja of je spaart nog even langer van je zakgeld, je neemt toch ook niet iets mee uit de supermarkt zonder te betalen omdat het te duur is?quote:Op woensdag 16 september 2009 15:18 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Tja, moeten ze de prijzen maar flink omlaag gooien. Als het 15 euro had gekost, had ik hem gewoon gekocht.
quote:Op woensdag 16 september 2009 15:20 schreef Ruis het volgende:
[..]
Kom op zeg. Wat een compleet debiele redenering. Waarom zullen diezelfde gasten dan nog games blijven maken, als niemand ervoor zou willen betalen. Juist deze debiele instelling zorgt ervoor dat alleen de grote games boeren overblijven en de kleine, originele gamestudios 't wel kunnen schudden.
quote:Op woensdag 16 september 2009 15:18 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Tja, moeten ze de prijzen maar flink omlaag gooien. Als het 15 euro had gekost, had ik hem gewoon gekocht.
Ja, voor 15mille zou ik ook wel een ferrari 599 kopen, maar das ook niet bepaald reeël hé.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:18 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Onzin: kwaliteit zal altijd verkopen, en mensen die iets die 50 euro niet waard vinden, die gaan dat echt niet opeens kopen wanneer ze het niet kunnen downloaden.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:15 schreef Tain het volgende:
[..]
En wat als iedereen dat nu is gaat doen? Dan worden er helemaal geen spellen meer gemaakt.
Last time I checked was jij geen mod meer.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:21 schreef Notorious_Roy het volgende:
En nu weer klaar hoor. Deze topics komen toch nooit verder dan wat heen en weer gescheld tussen halve moraalridders en warezhoeren
Waarom zou 15 euro voor een spel niet reëel zijn? Omdat jij 50 euro bent gewend?quote:Op woensdag 16 september 2009 15:21 schreef Ruis het volgende:
[..]
Ja, voor 15mille zou ik ook wel een ferrari 599 kopen, maar das ook niet bepaald reeël hé.
euh, omdat men dan niet eens uit de kosten komt misschien?quote:Op woensdag 16 september 2009 15:23 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Waarom zou 15 euro voor een spel niet reëel zijn? Omdat jij 50 euro bent gewend?
Omdat dat neer zou komen op een paar cent winst per verkochte game voor de studio.. oftewel je zou miljoenen exemplaren moeten verkopen om enigzins winst te maken.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:23 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Waarom zou 15 euro voor een spel niet reëel zijn? Omdat jij 50 euro bent gewend?
Hoe weet jij nou hoeveel winst er gemaakt wordt per spel en wat de productiekosten van een kopie zijn?quote:Op woensdag 16 september 2009 15:25 schreef Ruis het volgende:
[..]
Omdat dat neer zou komen op een paar cent winst per verkochte game voor de studio.. oftewel je zou miljoenen exemplaren moeten verkopen om enigzins winst te maken.
Of denk jij dat de uitgever, distribiteur, verkooppunt etc geen geld willen verdien aan datzelfde spel?
Als een spel slecht is (in jouw ogen) wat boeit het dan? Dan koop je het toch niet, dus dan hoef je je over downloaden ook niet druk te maken.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:25 schreef Saekerhett het volgende:
Ander voorbeeld:
Het is toch te schandalig voor woorden dat FIFA bijvoorbeeld jarenlang wordt uitgemelkt. Vooral de pc-versie die zo godsgruwelijk slecht is. Ze veranderen er jarenlang niks aan, updaten de transfers en vragen er weer gewoon 50 euro voor.
En dan komen ze aan met de smoes dat de huidige pc's het niet trekken wanneer het spel hetzelfde zou zijn als op de Xbox en PS3.
Ga toch weg EA, met je oplichterij.
offtopic, maar dan koop je die game toch gewoon niet? blijkbaar vind je de game ook niet leuk genoeg om te spelen dus is illegaal downloaden ook niet nodigquote:Op woensdag 16 september 2009 15:25 schreef Saekerhett het volgende:
Ander voorbeeld:
Het is toch te schandalig voor woorden dat FIFA bijvoorbeeld jarenlang wordt uitgemelkt. Vooral de pc-versie die zo godsgruwelijk slecht is. Ze veranderen er jarenlang niks aan, updaten de transfers en vragen er weer gewoon 50 euro voor.
En dan komen ze aan met de smoes dat de huidige pc's het niet trekken wanneer het spel hetzelfde zou zijn als op de Xbox en PS3.
Wat ik nog veel vreemder vind, is dat games als NHL en NFL hier voor Fullprice in de winkel worden gegooid, want met zo'n prijs heb je vrijwel niets aan de MP-functie van de games, want er zullen vrij weinig gamers zijn die zo'n game van een hier redelijk onbekende sport, zullen kopen voor 50-60 euro.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:25 schreef Saekerhett het volgende:
Ander voorbeeld:
Dat is mijn punt niet. Het gaat erom dat die flikkers van EA een gigantisch kutspel gemaakt hebben en daar 50 euro voor vragen. En niet alleen EA doet dit, veel meer uitgevers...quote:Op woensdag 16 september 2009 15:27 schreef Ruis het volgende:
[..]
Als een spel slecht is (in jouw ogen) wat boeit het dan? Dan koop je het toch niet, dus dan hoef je je over downloaden ook niet druk te maken.
Als dat echt zulke gigantische kutspellen waren, dat zou EA uiteindelijk alleen zichzelf naaien, want wie koopt er vervolgens dan elk jaar weer 't zelfde spel?quote:Op woensdag 16 september 2009 15:30 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat is mijn punt niet. Het gaat erom dat die flikkers van EA een gigantisch kutspel gemaakt hebben en daar 50 euro voor vragen. En niet alleen EA doet dit, veel meer uitgevers...
M.a.w., mensen die wel kopen worden gewoon genaaid waar ze bijstaan.
Mee eens. Ik heb laatst Sword of the stars gekocht, ik had hem eerst gedownload en het bleek een hele vette game te zijn. En op gamersgate was de complete bundel twee tientjes.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:17 schreef AquaMaryn het volgende:
Ja.
Games zoals Fallout 3 heb ik gekocht *nadat* ik ze al 100+ uur gespeeld met de illegale kopie. Omdat ik het spel zo tof vind dat ik er dan wel geld voor wil uitgeven. Maar hetzelfde geldt voor games die ruk zijn: die koop ik dan ook niet, al heb ik ze wel gespeeld. Zo komt het in ieder geval niet meer voor dat ik 60 euro betaal voor een game die volkomen kut blijkt te zijn.
Kinderen van 14 jaar die niet inzien dat ze genept worden en aan papa voor Sinterklaas graag elk jaar de nieuwste FIFA willen hebben, hoe slecht die ook is.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:33 schreef Ruis het volgende:
[..]
Als dat echt zulke gigantische kutspellen waren, dat zou EA uiteindelijk alleen zichzelf naaien, want wie koopt er vervolgens dan elk jaar weer 't zelfde spel?
Welke waarschuwing?quote:Op woensdag 16 september 2009 15:20 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Blijf jij maar weg als je alleen maar gaat schelden. Blijkbaar is het toch te moeilijk, ondanks de waarschuwing.
Er is zoiets als consumentenrecht, daar staat bijvoorbeeld in dat je niet alles hoeft te kopen wat een verkoper aanbiedt. Is General Motors onlangs nog heeeeeeeeeel erg bekend mee geraakt.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:30 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat is mijn punt niet. Het gaat erom dat die flikkers van EA een gigantisch kutspel gemaakt hebben en daar 50 euro voor vragen. En niet alleen EA doet dit, veel meer uitgevers...
M.a.w., mensen die wel kopen worden gewoon genaaid waar ze bijstaan.
doe ik over het algemeen ook, slechts enkele exemplaren per jaar koop ik voor het volle pondquote:Op woensdag 16 september 2009 15:43 schreef Tain het volgende:
Je hoeft je spellen trouwens toch niet op dag 1 te kopen? Ben zelf ook budget gamer geworden en games die al bewezen zijn goed te zijn kan je dan kopen voor ongeveer 20 euro
Dat weet ik ook.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:44 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
Er is zoiets als consumentenrecht, daar staat bijvoorbeeld in dat je niet alles hoeft te kopen wat een verkoper aanbiedt. Is General Motors onlangs nog heeeeeeeeeel erg bekend mee geraakt.
Ik hoor dit argument wel vaker, in het weekend uitgaan kost ook snel 60 euro of meer en dat is (meestal) minder dan 10 uurtjes.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:37 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Wat wel ruk is, dat zijn die games die je in een uurtje of 10 kunt uitspelen... die zijn gewoon echt geen 60 euro waard.
De doelgroep van FIFA vind de game blijkbaar leuk en wil de game blijkbaar gewoon elk jaar hebben. Stukje vraag en aanbod. Dat jij het niet trekt is wat anders.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:50 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat weet ik ook.
Helaas weet de grootste doelgroep van FIFA (kinderen van 12-17 jaar) totaal niet wat er aan de hand is. Die spelen gewoon een wedstrijdje met hun buurjongen op de pc zonder er bij na te denken of het wel of geen goed spel is. EA weet dat als geen ander en profiteert daar optimaal van. Gevolg: jaar in, jaar uit dezelfde FIFA met de transfers ge-update zonder ook maar iets te verbeteren.
Gelukkig hebben we nog een ander kamp, Konami, en die weten veel beter hoe het moet, alhoewel PES 2008 en 2009 ook niet geweldig waren, in tegenstelling tot de eerdere versies.
Alleen kun je geen bier downloaden voor 0 euro.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:52 schreef escalatie het volgende:
[..]
Ik hoor dit argument wel vaker, in het weekend uitgaan kost ook snel 60 euro of meer en dat is (meestal) minder dan 10 uurtjes.
Lees voor de grap http://forums.electronicarts.co.uk/fifa-10-pc/ eens door dan, dan piep je wel anders.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:54 schreef Misan het volgende:
[..]
De doelgroep van FIFA vind de game blijkbaar leuk en wil de game blijkbaar gewoon elk jaar hebben. Stukje vraag en aanbod. Dat jij het niet trekt is wat anders.
Wat heeft 1 spel te maken met het feit dat je alle spellen download? + Fifa is al jaren kut op de pcquote:Op woensdag 16 september 2009 15:56 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Lees voor de grap http://forums.electronicarts.co.uk/fifa-10-pc/ eens door dan, dan piep je wel anders.
Wat ik dus al eerder zei: dit is niet alleen het geval bij FIFA. Uitmelkerij is meer standaard dan uitzondering geworden.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:57 schreef Tain het volgende:
[..]
Wat heeft 1 spel te maken met het feit dat je alle spellen download? + Fifa is al jaren kut op de pc
Ja en? Dan speel je die spellen toch niet? Hoef je ze ook niet te downloaden of te kopen. Probleem opgelostquote:Op woensdag 16 september 2009 16:00 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Wat ik dus al eerder zei: dit is niet alleen het geval bij FIFA. Uitmelkerij is meer standaard dan uitzondering geworden.
vanaf 2007 is PES ook steeds meer een melkmachine geworden. In dat opzicht vind ik EA Sports het een stuk beter doen, want nu zitten er elk jaar tenminste echte verbeteringen in. Of je die verbeteringen 60 euro waard vindt, das een persoonlijke keuze denk ik.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:50 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat weet ik ook.
Helaas weet de grootste doelgroep van FIFA (kinderen van 12-17 jaar) totaal niet wat er aan de hand is. Die spelen gewoon een wedstrijdje met hun buurjongen op de pc zonder er bij na te denken of het wel of geen goed spel is. EA weet dat als geen ander en profiteert daar optimaal van. Gevolg: jaar in, jaar uit dezelfde FIFA met de transfers ge-update zonder ook maar iets te verbeteren.
Gelukkig hebben we nog een ander kamp, Konami, en die weten veel beter hoe het moet, alhoewel PES 2008 en 2009 ook niet geweldig waren, in tegenstelling tot de eerdere versies.
En daarom download ik dus altijd eerst een spel voordat ik er überhaupt ook maar over denk om hem te kopen. Want het wil ook nog wel eens voorkomen dat deel zoveel van een serie na jarenlang van uitmelkerij ineens goed ontvangen blijkt te worden. Voorbeeld: NFS Shift.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:01 schreef Tain het volgende:
[..]
Ja en? Dan speel je die spellen toch niet? Hoef je ze ook niet te downloaden of te kopen. Probleem opgelost
Mag ik dan vragen wat jij echte verbeteringen vindt aan de FIFA-reeks op de pc?quote:Op woensdag 16 september 2009 16:04 schreef SocialDisorder het volgende:
want nu zitten er elk jaar tenminste echte verbeteringen in.
En dan als het spel toch goed blijkt te zijn dan koop je hem als normaal mens toch?quote:Op woensdag 16 september 2009 16:04 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
En daarom download ik dus altijd eerst een spel voordat ik er überhaupt ook maar over denk om hem te kopen. Want het wil ook nog wel eens voorkomen dat deel zoveel van een serie na jarenlang van uitmelkerij ineens goed ontvangen blijkt te worden. Voorbeeld: NFS Shift.
En om nou alleen 50 euro uit te geven op basis van reviews...
Geen idee, FIFA al in geen jaren meer op de PC aangeraakt. Maar op de consoles is de gameplay steeds dichter bij voetbal komen te liggen. Eén van de belangrijkste verbeteringen in de afgelopen jaren is het loskoppelen van de bal van de speler, en dit jaar een sterk verbeterde keeper AI, 360-control (niet meer vast aan acht verschillende looprichtingen) en sterk verbeterde controle over je schoten, passes en tackles.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:05 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Mag ik dan vragen wat jij echte verbeteringen vindt aan de FIFA-reeks op de pc?
Ja. Als ik het spel echt goed vind. Ik heb hier PES 5, PES 6, FarCry, Half-Life en Age of Empires o.a. legaal liggen. Waarom? Omdat ze fucking briljant zijn en ze een normale prijs hadden.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:08 schreef Tain het volgende:
[..]
En dan als het spel toch goed blijkt te zijn dan koop je hem als normaal mens toch?
bier kun je ook zelf tappen als de barman even niet kijkt, mag ook niet.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:55 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Alleen kun je geen bier downloaden voor 0 euro.
Maar dat is diefstal, want je neemt het origineel wegquote:Op woensdag 16 september 2009 16:21 schreef Misan het volgende:
[..]
bier kun je ook zelf tappen als de barman even niet kijkt, mag ook niet.
even wat specifieker graag, nu zie ik nauwelijks een topic over updaten of patchen of dat men de game kut vindt dit jaarquote:Op woensdag 16 september 2009 15:56 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Lees voor de grap http://forums.electronicarts.co.uk/fifa-10-pc/ eens door dan, dan piep je wel anders.
klopt en in beide gevallen verdient de leverancier of producent er niets aanquote:Op woensdag 16 september 2009 16:23 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Maar dat is diefstal, want je neemt het origineel weg
Vroeger had je amper onafhankelijke informatie of een spel goed was of niet, er bestond nog niet zoiets als internet, en de meeste computerbladen waren partijdig, daarnaast was er ook geen support en verschilden titels op verschillende platformen zoveel van elkaar dat een spel dat op de sinclair allemaal 10en haalde omdat het het maximale uit het apparaatje haalde, terwijl deze game op bijvoorbeeld op een Atari ST enorm afgekraakt werd omdat hij behalve slechte graphs ook nog eens veel te kort duurde.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:09 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Misschien, maar ook slechter. Vooral op de pc komt de ene brakke port naar de andere tevoorschijn, krijg je vaak een beta-spel dat na 20 patches eindelijk een keer fatsoenlijk loopt, terwijl je dan inmiddels 1,5 jaar verder bent en het spel inmiddels in de budgetbak van de FRS ligt...
Maar in het geval van downloaden ondervinden ze er ook geen schade aan, want het origineel is niet wegquote:Op woensdag 16 september 2009 16:25 schreef Misan het volgende:
[..]
klopt en in beide gevallen verdient de leverancier of producent er niets aan
Nouja, ik pak maar even een van de grootste lopende topics: http://forums.electronica(...)-fifa-pc-thread.htmlquote:Op woensdag 16 september 2009 16:24 schreef Misan het volgende:
[..]
even wat specifieker graag, nu zie ik nauwelijks een topic over updaten of patchen of dat men de game kut vindt dit jaar
misgelopen inkomsten is weldegelijk een schadepostquote:Op woensdag 16 september 2009 16:27 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Maar in het geval van downloaden ondervinden ze er ook geen schade aan, want het origineel is niet weg
Dat maakt geen bal uit toch? als mensen het blijven kopen dan blijft EA de games zo maken. Zodra de inkomsten drastisch dalen (zoals bij NFS) dan gaan ze daar meer energie in stoppen om de game weer aan de wensen van de doelgroep te laten voldoen.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:28 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Nouja, ik pak maar even een van de grootste lopende topics: http://forums.electronica(...)-fifa-pc-thread.html
Ik ben ook blij dat heel veel developers hun game blijven ondersteunen na het uitbrengen, alleen ik heb wel vaak het gevoel dat die mogelijkheid van het uitbrengen van patches ze als een excuus zien om het spel maar af te raffelen en zo snel mogelijk in de winkels te krijgen. Werkt het spel niet naar behoren of is er iets fundamenteels mis? Boeiend, dan wachten we gewoon op de eerste feedback van mensen en fixen het door middel van patch 1.1.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:27 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
Patches had je vroeger niet op elke willekeurige console, en als je er in level 5 achter kwam dat je game een glitch had waardoor deze onuitspeelbaar was, had je botte pech, in dat opzicht vind ik het alleen maar toe te juichen dat developers er nu wel moeite voor nemen om na het uitkomen van een spel de functionaliteit te verbeteren.
Zie je zelf in hoe belachelijk dit klinkt? Ze verwaarlozen de zaak en na zoveel jaar merken ze dat de verkopen minder worden, waardoor ze er weer energie in gaan stoppen. En vervolgens begint alles weer van voor af aan. Dus ik moet maar op woorden van reviewers afgaan om te concluderen dat de opvolger beter is dan zijn voorganger en ik op de gok maar 50 euro moet uitgeven?quote:Op woensdag 16 september 2009 16:32 schreef Misan het volgende:
[..]
Dat maakt geen bal uit toch? als mensen het blijven kopen dan blijft EA de games zo maken. Zodra de inkomsten drastisch dalen (zoals bij NFS) dan gaan ze daar meer energie in stoppen om de game weer aan de wensen van de doelgroep te laten voldoen.
Dus dan download je het maar? Je kan het ook NIET spelen hé? Je bent gewoon een dief.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:25 schreef Saekerhett het volgende:
Ander voorbeeld:
Toch vind ik dat je op basis van een game niet kunt rechtvaardigen om dan gelijk alles maar te downloaden. Als je een game download en je vind het tof, dan moet je geen vrek zijn en gewoon naar de winkel gaan om dat ding te kopen. Er zijn namelijk zat games die echt de moeite waard zijn om aan te schaffen.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:35 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Zie je zelf in hoe belachelijk dit klinkt? Ze verwaarlozen de zaak en na zoveel jaar merken ze dat de verkopen minder worden, waardoor ze er weer energie in gaan stoppen. En vervolgens begint alles weer van voor af aan. Dus ik moet maar op woorden van reviewers afgaan om te concluderen dat de opvolger beter is dan zijn voorganger en op de gok maar 50 euro moet uitgeven?
Mag ik misschien zelf tot de conclusie komen dat het een boutspel is door hem te downloaden en niet te kopen?quote:Op woensdag 16 september 2009 16:38 schreef Roflpantoffel het volgende:
[..]
Dus dan download je het maar? Je kan het ook NIET spelen hé? Je bent gewoon een dief.
Dat doe ik toch ook? Spellen die ik echt de moeite waard vind, liggen hier origineel. Helaas zijn er dat niet zo heel veel.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:40 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Toch vind ik dat je op basis van een game niet kunt rechtvaardigen om dan gelijk alles maar te downloaden. Als je een game download en je vind het tof, dan moet je geen vrek zijn en gewoon naar de winkel gaan om dat ding te kopen. Er zijn namelijk zat games die echt de moeite waard zijn om aan te schaffen.
Dus jij moet spellen kopen op dag 1 voor het volle pond van de reviewers? Je kan natuurlijk ook gewoon een paar weken wachten met kopen en afwachten wat mensen zeggen die wel zo slim/dom zijn geweest om het spel voor het volle pond te halen. Topic valt op deze manier wel een beetje in herhalingquote:Op woensdag 16 september 2009 16:35 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Zie je zelf in hoe belachelijk dit klinkt? Ze verwaarlozen de zaak en na zoveel jaar merken ze dat de verkopen minder worden, waardoor ze er weer energie in gaan stoppen. En vervolgens begint alles weer van voor af aan. Dus ik moet maar op woorden van reviewers afgaan om te concluderen dat de opvolger beter is dan zijn voorganger en ik op de gok maar 50 euro moet uitgeven?
Je zegt zelf dat het al jaren kut is en je weet dat het dit jaar niet anders is. Hé waarom hebben ze anders een demo? Maar toch downloaden? Je bent een dief punt uit. Dat gezeik dat het origineel niet weg is moet ook eens ophouden. Je zorgt er voor dat een ontwikkelaar geen geld ontvangt. En moet je eens raden? Volgend jaar is het net zo kut, want iedereen download het toch maar.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:41 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Mag ik misschien zelf tot de conclusie komen dat het een boutspel is door hem te downloaden en niet te kopen?
Ik ben helemaal geen dief. Waar verwijder ik het origineel dan en waardoor lijdt de producent schade door mij?
Jij valt ook in herhaling. Moet ik nou elke keer mijn argumenten weer aanhalen die al lang en breed genoemd zijn?quote:Op woensdag 16 september 2009 16:42 schreef Tain het volgende:
[..]
Dus jij moet spellen kopen op dag 1 voor het volle pond van de reviewers? Je kan natuurlijk ook gewoon een paar weken wachten met kopen en afwachten wat mensen zeggen die wel zo slim/dom zijn geweest om het spel voor het volle pond te halen. Topic valt op deze manier wel een beetje in herhaling
Fout. Ik had het sowieso niet gekocht, ook als illegaal downloaden niet mogelijk was. Waarom besef je dat niet?quote:Op woensdag 16 september 2009 16:42 schreef Roflpantoffel het volgende:
Je zorgt er voor dat een ontwikkelaar geen geld ontvangt.
Waarom download je het dan?quote:Op woensdag 16 september 2009 16:45 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Fout. Ik had het sowieso niet gekocht, ook als illegaal downloaden niet mogelijk was. Waarom besef je dat niet?
Wat is het nut dan van je topic?quote:Op woensdag 16 september 2009 16:45 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Fout. Ik had het sowieso niet gekocht, ook als illegaal downloaden niet mogelijk was. Waarom besef je dat niet?
Dat heb ik al 10x gezegd. Om zelf tot de conclusie te komen of een spel wel of niet goed is.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:48 schreef Roflpantoffel het volgende:
[..]
Waarom download je het dan?
Omdat dat hoogstwaarschijnlijk niet waar is. Als jij compleet geen spel kon kopiëren/downloaden, had je waarschijnlijk wel meer spellen gekocht.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:45 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Maar anders had je het toch niet gekocht, dus waarom download je het dan?quote:Op woensdag 16 september 2009 16:49 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat heb ik al 10x gezegd. Om zelf tot de conclusie te komen of een spel wel of niet goed is.
Dat er mensen zijn die vinden dat illegaal downloaden hoe dan ook verkeerd is en niet zou mogen. Ik geef aan waarom ik het daar niet mee eens ben. Dit is een discussietopic daarover...quote:Op woensdag 16 september 2009 16:49 schreef Tain het volgende:
[..]
Wat is het nut dan van je topic?
Je downloadt het volledige spel als er geen demo voorhanden is en je verwijderd deze als het niet bevalt en als het spel wel bevalt dan koop je het spel? Wat zit je jezelf dan te verdedigen?
Dat is gewoon niet waar.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:49 schreef Ruis het volgende:
[..]
Omdat dat hoogstwaarschijnlijk niet waar is. Als jij compleet geen spel kon kopiëren/downloaden, had je waarschijnlijk wel meer spellen gekocht.
Ik snap niet wat dat met het topic te maken heeft, maar mijn profielknop kun je gewoon aanklikken hoor...quote:Op woensdag 16 september 2009 16:50 schreef SuperFruitig het volgende:
Saekerhett hoe oud ben je?
Ik geef het op met jou. Ik val steeds weer in herhaling.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:51 schreef Roflpantoffel het volgende:
[..]
Maar anders had je het toch niet gekocht, dus waarom download je het dan?
Games uitstellen vanwege evt minor bugs is desastreus en zorgt er alleen maar voor dat er uitgesteld word, user support is in dat opzicht een veel betere optie aangezien er dat voor zorgt dat een ontwikkelteam zich voornamelijk op de problemen richt die er spelen ipv dat ze een game anderhalf jaar uitstellen om hem daarna maar te cancelen omdat je door de concurrentie die wel jaarlijks een game uitbrengt je qua graphics/physics net zo erg achterloopt en niemand je game koopt.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:33 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ik ben ook blij dat heel veel developers hun game blijven ondersteunen na het uitbrengen, alleen ik heb wel vaak het gevoel dat die mogelijkheid van het uitbrengen van patches ze als een excuus zien om het spel maar af te raffelen en zo snel mogelijk in de winkels te krijgen. Werkt het spel niet naar behoren of is er iets fundamenteels mis? Boeiend, dan wachten we gewoon op de eerste feedback van mensen en fixen het door middel van patch 1.1.
De kwaliteitscontrole is hierdoor wel drastisch slechter geworden, juist omdat iedereen nu internet heeft en patches met 2 klikken te installeren zijn.
Nee hoor, jij download het spel omdat je weet dat je het niet koopt. En dan ga je toch kijken of je het goed of slecht vind. Maar dan koop je het toch niet. Waarom download je het dan?quote:Op woensdag 16 september 2009 16:54 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ik geef het op met jou. Ik val steeds weer in herhaling.
Gek dat mensen je dan niet geloven dat je toch spellen kooptquote:Ik download omdat de maker sowieso mijn geld niet krijgt.
Dat ligt eraan wat voor spel het is. Een FPS met alleen een singleplayer-verhaal: nee.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:55 schreef Triforce_Courage het volgende:
Even een vraag voor Saekerhett:
Je download games om te kijken of het wat voor je is. Zou je een game ook downloaden als er een demo voorhanden is die de eerste 2 levels (of je een uur laat spelen) voor je beschikbaar stelt? En na die periode is het voorbij en moet je het spel kopen?
Of kom je nu met de smoes "Nee dan weet ik niet of ik de eindbaas leuk vind"?
Waarschijnlijk bedoelde hij daar eerder mee dat hij verwacht dat de uitgever al het geld krijgt.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:58 schreef Tain het volgende:
Saekerhett 1 van de reden waarom mensen zo tegen je reageren is 1 zinnetje uit je OP:
[..]
Gek dat mensen je dan niet geloven dat je toch spellen koopt
Uitgevers zijn er ook om spellen te financierenquote:Op woensdag 16 september 2009 16:59 schreef Pettigrew81 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bedoelde hij daar eerder mee dat hij verwacht dat de uitgever al het geld krijgt.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. In het geval van een FPS zal ik hem nog een keer stellen aan je.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:59 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat voor spel het is. Een FPS met alleen een singleplayer-verhaal: nee.
Maar een voetbalspel waardoor je dan multiplayer kunt doen: ja.
Dat heeft allemaal met de levensduur van een spel te maken.
Ik ga niet 50 euro lappen voor iets wat ik 10 uur speel en daarna nooit weer.
Ik speel bijna elke dag wel een potje PES 6 (ook multiplayer) en dus is mij die 30 euro wat het kostte bij de intro dit meer dan waard.
Dat dus. Ik bedoel daarmee het downloaden van spellen die ik niet de moeite waard vind om te kopen.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:59 schreef Pettigrew81 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bedoelde hij daar eerder mee dat hij verwacht dat de uitgever al het geld krijgt.
Ja, dat doe ik inderdaad. Omdat ik per definitie vind dat een singleplayer-spel zijn geld niet waard is.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:02 schreef Triforce_Courage het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag. In het geval van een FPS zal ik hem nog een keer stellen aan je.
Als er een demo aanwezig is wat je het eerste level laat spelen van de betreffende FPS (zodat je weet of het wat voor je is) en na dit level is het over. Zou je het spel dan nog downloaden? Want dat doe je nu namelijk wel, haal ik uit je antwoorden..
Dat is zo'n bullshit redenatie. Stop maar met bier drinken dan, 2 à 3 euro voor een goede 5 minuten plezier is gewoon té duurquote:Op woensdag 16 september 2009 16:59 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat voor spel het is. Een FPS met alleen een singleplayer-verhaal: nee.
Maar een voetbalspel waardoor je dan multiplayer kunt doen: ja.
Dat heeft allemaal met de levensduur van een spel te maken.
Ik ga niet 50 euro lappen voor iets wat ik 10 uur speel en daarna nooit weer.
Ik speel bijna elke dag wel een potje PES 6 (ook multiplayer) en dus is mij die 30 euro wat het kostte bij de intro dit meer dan waard.
Misschien moet jij maar gewoon wegblijven als je niks beters te zeggen hebt.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:56 schreef SuperFruitig het volgende:
23?
Je komt over als een bedroevend kind van 15 die zijn zakcentjes niet wil uitgeven
Ja, hoe vaak moet ik het nog uitleggen? Ik vind het geen 50 euro waard, maar wel 15 minuten wachten om te downloaden en spelen.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:04 schreef Triforce_Courage het volgende:
Dus ook al waren er demo's dan zou je blijven downloaden omdat je de game het geld niet waard vind?
het nadeel van MP games is dat je afhankelijk bent van andere gamers, dus als er een week na je aanschaf van de game bijna niemand de game meer online speelt heb je ook weinig aan het MP gebeuren. Puur daar naar gekeken kun je SP in iedergeval altijd spelenquote:Op woensdag 16 september 2009 17:03 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ja, dat doe ik inderdaad. Omdat ik per definitie vind dat een singleplayer-spel zijn geld niet waard is.
En met dit antwoord verdwijnt je gehele eerdere argumentatie van:quote:Op woensdag 16 september 2009 17:06 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ja, hoe vaak moet ik het nog uitleggen? Ik vind het geen 50 euro waard, maar wel 15 minuten wachten om te downloaden en spelen.
Nog zo'n een die bier drinken gaat vergelijken met een spel spelen... Ook dat heb ik al 100x uitgelegd.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:04 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
Dat is zo'n bullshit redenatie. Stop maar met bier drinken dan, 2 à 3 euro voor een goede 5 minuten plezier is gewoon té duur
Ik heb al mijn games legaal en sommige vrij vlot na release en toch is het ruim 2 jaar geleden dat ik fullprice heb betaaldquote:Op woensdag 16 september 2009 17:06 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ja, hoe vaak moet ik het nog uitleggen? Ik vind het geen 50 euro waard, maar wel 15 minuten wachten om te downloaden en spelen.
Dat heb ik bij de meeste online Multi-Player spellen en dan neem ik ook niet de moeite om ze dan wel gratis te kunnen spelen.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:03 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ja, dat doe ik inderdaad. Omdat ik per definitie vind dat een singleplayer-spel zijn geld niet waard is.
Waarom? Dat heeft direct met elkaar te maken. Ik download om te kijken of het wat is? Zo ja, is het dan iets om 50 euro voor uit te geven of om illegaal uit te spelen en daarna nooit weer aan te raken?quote:Op woensdag 16 september 2009 17:07 schreef Triforce_Courage het volgende:
[..]
En met dit antwoord verdwijnt je gehele eerdere argumentatie van:
"Ik download games om te kijken of het wat voor me is bij gebrek aan demo's"
hij past de vergelijking van plezier per uur/minuut/dag/whatever toe op bier wat jij op games toepast om een breder beeld te krijgenquote:Op woensdag 16 september 2009 17:07 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Nog zo'n een die bier drinken gaat vergelijken met een spel spelen... Ook dat heb ik al 100x uitgelegd.
Je hebt dus niet op zitten letten bij mijn vraag.. Ik vroeg je of je ook zou downloaden als er demo's voorhanden waren die je konden vertellen of het wat is of niet. Jou antwoord was ja, want er zijn bepaalde genres die je het geld niet waard vind..quote:Op woensdag 16 september 2009 17:08 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Waarom? Dat heeft direct met elkaar te maken. Ik download om te kijken of het wat is? Zo ja, is het dan iets om 50 euro voor uit te geven of om illegaal uit te spelen en daarna nooit weer aan te raken?
Wat is daar zo moeilijk aan?
Alleen gaat die vergelijking niet op, omdat je niet kunt beslissen of je na 4 biertjes de 8 euro wel of niet waard vond.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:09 schreef Pettigrew81 het volgende:
[..]
hij past de vergelijking van plezier per uur/minuut/dag/whatever toe op bier wat jij op games toepast om een breder beeld te krijgen
Hoezo niet? je kan toch van elk produkt een prijs/kwaliteits verhouding maken?quote:Op woensdag 16 september 2009 17:10 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Alleen gaat die vergelijking niet op, omdat je niet kunt beslissen of je na 4 biertjes de 8 euro wel of niet waard vond.
Goed, wat SP-games betreft niet dus.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:10 schreef Triforce_Courage het volgende:
Dus het argument "ik download om te kijken of het wat is" gaat in deze niet op, aangezien de betreffende gratis demo's je dit konden vertellen..
Maar je download ze wel? Alleen dus niet om te kijken of het wat voor je is of niet..quote:Op woensdag 16 september 2009 17:12 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Goed, wat SP-games betreft niet dus.
Tuurlijk kan dat, maar bier kun je niet gratis proberen en weer weggooien als het niet bevalt. Daar betaal je gewoon direct voor.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:12 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Hoezo niet? je kan toch van elk produkt een prijs/kwaliteits verhouding maken?
Jawel. Als hij bevalt, speel ik hem uit. Bevalt hij niet, verwijder ik hem weer. Moeilijk he?quote:Op woensdag 16 september 2009 17:12 schreef Triforce_Courage het volgende:
[..]
Maar je download ze wel? Alleen dus niet om te kijken of het wat voor je is of niet..
Maar zonder het argument "uitproberen" speel je gewoon gratis een spel.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:14 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Jawel. Als hij bevalt, speel ik hem uit. Bevalt hij niet, verwijder ik hem weer. Moeilijk he?
Want bij legale games heb je niet de kans om tegen de lamp te lopen?quote:Op woensdag 16 september 2009 17:14 schreef SocialDisorder het volgende:
Conclusie: Saekerhett koopt alleen multiplayergames omdat hij met illegale exemplaren de kans loopt tegen de lamp te lopen.
Dat is de moeilijke weg. De makkelijke weg is om hem gewoon uit te proberen en voor jezelf de overweging tot aanschaf maken, mede gelet op de prijs natuurlijk.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:16 schreef Triforce_Courage het volgende:
[..]
Maar zonder het argument "uitproberen" speel je gewoon gratis een spel.
Ik bedoel, je kunt ook een spel kopen en als het je niet bevalt omruilen met een ander spel wat je wel bevalt. Geen weggegooid geld lijkt me
Kortom, je geeft toe dat je fout zit. Omdat het makkelijker is doe je het.. Geld stelen is namelijk een stuk makkelijker dan geld verdienen (dat duurt namelijk zo lang).quote:Op woensdag 16 september 2009 17:17 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat is de moeilijke weg. De makkelijke weg is om hem gewoon uit te proberen en voor jezelf de overweging tot aanschaf maken, mede gelet op de prijs natuurlijk.
Tegen welke lamp wil je aanlopen als je een legale game zit te multiplayerenquote:Op woensdag 16 september 2009 17:16 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Want bij legale games heb je niet de kans om tegen de lamp te lopen?
Vreemde conclusie trek jij...
hoe wil je uberhaupt met legale games tegen de lamp lopen? Daar is niks strafbaars aanquote:Op woensdag 16 september 2009 17:16 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Want bij legale games heb je niet de kans om tegen de lamp te lopen?
Vreemde conclusie trek jij...
Met 'tegen de lamp' lopen dacht ik dat je een miskoop bedoelde. Jij bedoelt dus 'strafbaar gesteld worden'?quote:Op woensdag 16 september 2009 17:19 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
Tegen welke lamp wil je aanlopen als je een legale game zit te multiplayeren
Als ik naar een cafe ga en het bier van de tap niet lekker vind, geeft mij het nog niet het recht om een blikje bier dat ik op straat van een vriend aangeboden heb gekregen in dat cafe te nuttigen. En voor internet betaal je(als je tenminste op je zelf woont) ook.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:13 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat, maar bier kun je niet gratis proberen en weer weggooien als het niet bevalt. Daar betaal je gewoon direct voor.
quote:Op woensdag 16 september 2009 17:20 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Met 'tegen de lamp' lopen dacht ik dat je een miskoop bedoelde. Jij bedoelt dus 'strafbaar gesteld worden'?
De verwarring is begrijpelijkquote:tegen de lamp lopen
betrapt worden
Dus je bent een dief.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:14 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Jawel. Als hij bevalt, speel ik hem uit. Bevalt hij niet, verwijder ik hem weer. Moeilijk he?
Voor de laatste keer dan:quote:
Toch gedraag je jezelf als een crimineel. Je gebruikt iets van een ander waar jij geen recht op hebt.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:41 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Voor de laatste keer dan:
dief de; m,v dieven iem die steelt: de gelegenheid maakt de ~ als de omstandigheden het stelen in de hand werken wordt iem al gauw een dief (ook toegepast op ander kwaad)
ste·len stal, h gestolen iets dat ve ander is wegnemen om het voor zichzelf te houden
Ik neem niets weg, ik kopiëer alleen. Conclusie: ik ben geen dief.
Geef nou maar gewoon toe dat je fout zit in plaats van eromheen te draaienquote:Op woensdag 16 september 2009 17:43 schreef Roflpantoffel het volgende:
[..]
Toch gedraag je jezelf als een crimineel. Je gebruikt iets van een ander waar jij geen recht op hebt.
Je hebt anders ook het recht (lees de dvd) niet gekocht om de software te kunnen gebruiken. Hoe mogen we dat noemen dan?quote:Op woensdag 16 september 2009 17:41 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
dief de; m,v dieven iem die steelt: de gelegenheid maakt de ~ als de omstandigheden het stelen in de hand werken wordt iem al gauw een dief (ook toegepast op ander kwaad)
ste·len stal, h gestolen iets dat ve ander is wegnemen om het voor zichzelf te houden
quote:Op woensdag 16 september 2009 17:43 schreef Roflpantoffel het volgende:
[..]
Toch gedraag je jezelf als een crimineel. Je gebruikt iets van een ander waar jij geen recht op hebt.
Nee hoor, jij gebruikt iets waar je niet voor hebt betaald. Dus waar je geen toestemming voor hebt.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:45 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Geef nou maar gewoon toe dat je fout zit in plaats van eromheen te draaien
Pardon? Wat krijg je dan? Niks.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:46 schreef Nick-GizMo het volgende:
[..]
Maar dan krijg je, maar als het op internet staat, waarom mag ik het niet gebruiken?
Let maar op!
nu weet ik het zeker, jij snapt idd niksquote:Op woensdag 16 september 2009 17:47 schreef Roflpantoffel het volgende:
[..]
Pardon? Wat krijg je dan? Niks.
droef·toeter; De betekenis van dit woord is te vinden in Van Dale Online professioneel.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:41 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
En waarom koop je het spel dan niet als het bevalt? Jij wilt dus de desbetreffende maker niet steunen om in de toekomst soortgelijke spellen te maken?quote:Op woensdag 16 september 2009 17:14 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 16 september 2009 17:54 schreef McGilles het volgende:
[..]
En waarom koop je het spel dan niet als het bevalt? Jij wilt dus de desbetreffende maker niet steunen om in de toekomst soortgelijke spellen te maken?
Dat is dus gewoon kut, en als je nooit wat koopt ben je een goedkoop hoertje.
Faalhaas.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:09 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ja. Als ik het spel echt goed vind. Ik heb hier PES 5, PES 6, FarCry, Half-Life en Age of Empires o.a. legaal liggen. Waarom? Omdat ze fucking briljant zijn en ze een normale prijs hadden.
En rot jij eens op met je gebash. Kneusjequote:Op woensdag 16 september 2009 17:52 schreef SuperFruitig het volgende:
[..]
droef·toeter; De betekenis van dit woord is te vinden in Van Dale Online professioneel.
quote:
quote:Op woensdag 16 september 2009 18:04 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
En rot jij eens op met je gebash. Kneusje
quote:Op woensdag 16 september 2009 14:58 schreef Saekerhett het volgende:
Algemeen
Ga niet schelden op elkaar (moraalridder, dief
) etc., maar houd het netjes en kom met argumenten in plaats van in de rondte te schreeuwen. Ik probeer een discussie te starten, alleen als het alleen maar getroll is, dan heeft het weinig zin.
Ik ben er niet mee begonnen, heb het geprobeerd netjes te houden. Kansloos topic is het geworden.quote:
Je verlaagt je tot hetzelfde niveau dus, beter zou zijn als je daarboven bleef staan.quote:Op woensdag 16 september 2009 18:08 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ik ben er niet mee begonnen, heb het geprobeerd netjes te houden. Kansloos topic is het geworden.
Nog beter is het als dit topic z.s.m. dichtgaat. Topicreport was al geplaatst, dus kan niet lang meer duren.quote:Op woensdag 16 september 2009 18:12 schreef Misan het volgende:
[..]
Je verlaagt je tot hetzelfde niveau dus, beter zou zijn als je daarboven bleef staan.
fixedquote:Op woensdag 16 september 2009 18:08 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ik ben er niet mee begonnen, heb het geprobeerd netjes te houden. Kansloos topic is het geworden was het vanaf de OP.
quote:Op woensdag 16 september 2009 18:07 schreef garriej het volgende:
dit is wat ik altijd doe, zoals razor het zo mooi zegt:
SUPPORT THE COMPANIES THAT PRODUCE QUALITY SOFTWARE!
IF YOU ENJOYED THIS PRODUCT, BUY IT! SOFTWARE AUTHORS DESERVE SUPPORT!!
en vaak ook voro de multiplayer
Dat heeft geen zin met posters als SuperFruitig ertussen die alleen maar lopen te kutten.quote:Op woensdag 16 september 2009 18:16 schreef Yi-Long het volgende:
Gewoon topic opschonen, alle onzin en beledigingen eruit modden, en verder discusseren als volwassen mensen AUB.
quote:
Jij bent de faalhaas hier. Je download PER DEFINITIE al spellen omdat er geen multi-player is. Je betaald er niet voor ook al is het spel goed. Je bent gewoon een crimineel.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:03 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Oh en lees dat nog eens na.quote:Op woensdag 16 september 2009 17:14 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat heeft 0 zin, omdat er totaal 0 discussiewaarde is.quote:Op woensdag 16 september 2009 18:16 schreef Yi-Long het volgende:
Gewoon topic opschonen, alle onzin en beledigingen eruit modden, en verder discusseren als volwassen mensen AUB.
Om weer terug ontopic te komen, hoe test je bij games die je download of de MP je bevalt. Er zijn genoeg games waar de SP goed werkt meer het in in MP verkeerd uitpakt.quote:Op woensdag 16 september 2009 18:17 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat heeft geen zin met posters als SuperFruitig ertussen die alleen maar lopen te kutten.
De discussie gaat niet alleen om wat TS er van vindt. TS mag vinden wat hij vindt. Dat betekent niet dat de minder starre mensen in dit topic de discussie niet kunnen voeren.quote:Op woensdag 16 september 2009 18:24 schreef SuperFruitig het volgende:
[..]
Dat heeft 0 zin, omdat er totaal 0 discussiewaarde is.
TS heeft al duidelijk laten blijken dat hij geen boodschap heeft aan alle argumenten die gegeven zijn door de zgn 'moraalridders'. Waarom hij dit topic opende in de eerste plaats is mij sowieso al niet duidelijk aangezien hij zichzelf niet als dief of crimineel ziet en dit ook niet wil horen of erkennen in de engste dan wel ruimste zin van het woord.
Iemand die 2 vingers in zijn oren heeft terwijl hij heel hard LALALALALALALALALA aan het zingen is - met een bord zo groot als Frankrijk voor zijn kop proberen te overtuigen van zijn kwaad-doen is gewoon achterlijk en nutteloos
Hence: discussie sluiten en nooit meer openen. Dit soort users willen het toch niet leren/horen.
bij de meeste spelle als COD, css ect. zijn er ook no steam servers zegmaar(niet dat je bij cod steam nodig heb, maar om een punt te maken dat ook zonder het te kopen de mp valt te spelen, maar vaak word daar veel gecheat, maar geeft toch een goede indicatie.)quote:Op woensdag 16 september 2009 18:25 schreef Pettigrew81 het volgende:
[..]
Om weer terug ontopic te komen, hoe test je bij games die je download of de MP je bevalt. Er zijn genoeg games waar de SP goed werkt meer het in in MP verkeerd uitpakt.
Dan nog is er lauw discussie als alles afgescheept wordt met:quote:Op woensdag 16 september 2009 18:28 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
De discussie gaat niet alleen om wat TS er van vindt. TS mag vinden wat hij vindt. Dat betekent niet dat de minder starre mensen in dit topic de discussie niet kunnen voeren.
Ik doe dat, en volgens veel onderzoeken doen vrij veel mensen dat. Natuurlijk niet iedereen, maar wel redelijk veel. Uiteraard koop je niet alles wat je download. Maar je zou ook niet alles kopen wanneer je het niet zou kunnen downloaden. Je download om soms iets uit te proberen. Ik gaf trouwens al het voorbeeld bij 'anime', wat vervolgens heel erg goed verkoopt (en denk ook aan de toenemende verkoop van niet alleen die anime, maar ook manga, en merchandising...)quote:Op woensdag 16 september 2009 18:36 schreef SuperFruitig het volgende:
[..]
Dan nog is er lauw discussie als alles afgescheept wordt met:
"Joa ik download het en als ik het leuk vind koop ik het alsnog"
serieus hoeveel mensen zeggen dit en hoeveel mensen doen dat
Onzin. Je hebt idioten in beide hoeken, maar ook genoeg mensen die heel rationeel er tussen in zitten.quote:"Joa het is niet stelen want je haalt het originele niet weg"
"Joa die spellen zijn veul te duur"
oorzaak - gevolg
"Joa ik koop alleen de echte leuke spellen"
maar ondertussen wel 10 games via de digitale snelweg binnen halen
etc etc etc
Het zijn gewoon kutsmoesjes van mensen die hun geld niet willen uitgeven 'omdat het ook gratis kan'. Ze helpen de markt naar de klote, kleine developers worden kapotgemaakt, grote kunnen geen kwaliteit meer afleveren etc etc.
Je discussieert met mensen die het niet WILLEN horen. 1 Grote kansloze hap.
Ik zeg ook niet dat niemand het doet natuurlijk, alleen ben ik er van overtuigd dat veel meer dan de helft van de mensen die dit beweren dit NIET doen.quote:Op woensdag 16 september 2009 18:44 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik doe dat, en volgens veel onderzoeken doen vrij veel mensen dat. Natuurlijk niet iedereen, maar wel redelijk veel. Uiteraard koop je niet alles wat je download. Maar je zou ook niet alles kopen wanneer je het niet zou kunnen downloaden. Je download om soms iets uit te proberen.
Klopt, maar anime is een ander verhaal, omdat de scene veel begripvoller en loyaler is. Unlicenced series zullen namelijk PER DIRECT van het net gehaald worden als ze eenmaal gelicenceerd zijn. Dit is iets wat vanuit de community komt! De meeste teams die achter de hacked/patched releases van games zitten zetten alleen het befaamde "IF YOU REALLY LIKE THEN BUY" in een of andere nfo waar NIEMAND nooit niet in kijkt (ook alleen om zichzelf in te dekken). De scene is gewoon rot en krom en dat heeft weer als gevolg dat mensen het normaal gaan vinden om maar te downloaden.quote:Ik gaf trouwens al het voorbeeld bij 'anime', wat vervolgens heel erg goed verkoopt (en denk ook aan de toenemende verkoop van niet alleen die anime, maar ook manga, en merchandising...)
Dat ertussen in zitten is dus een illusie in mijn ogen. Je doet het OF wel OF niet. Als je 10 games koopt en 1tje download (en dan bedoel ik bewust downloaden en uitspelen en dus niet downloaden, spelen en kaufen) ben je nog steeds iemand die 'games download' en dus iemand besteelt van zijn geld.quote:Onzin. Je hebt idioten in beide hoeken, maar ook genoeg mensen die heel rationeel er tussen in zitten.
Volgens onderzoeken kopen downloaders juist veel meer media dan niet-downloaders, dus tja...quote:Op woensdag 16 september 2009 18:59 schreef SuperFruitig het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat niemand het doet natuurlijk, alleen ben ik er van overtuigd dat veel meer dan de helft van de mensen die dit beweren dit NIET doen.
[..]
Volgens mij is Naruto al jaren geleden gelicenseerd, maar nog steeds wekelijks te downloaden. Zo ook andere series, zoals Cowboy bebop, Samurai Champloo, Mushishi, etc etc...quote:Klopt, maar anime is een ander verhaal, omdat de scene veel begripvoller en loyaler is. Unlicenced series zullen namelijk PER DIRECT van het net gehaald worden als ze eenmaal gelicenceerd zijn. Dit is iets wat vanuit de community komt! De meeste teams die achter de hacked/patched releases van games zitten zetten alleen het befaamde "IF YOU REALLY LIKE THEN BUY" in een of andere nfo waar NIEMAND nooit niet in kijkt (ook alleen om zichzelf in te dekken). De scene is gewoon rot en krom en dat heeft weer als gevolg dat mensen het normaal gaan vinden om maar te downloaden.
Mjah, of het zinloos is, weet ik niet. Als ik nu een game op de PSP download, speel, uitspeel, en nooit koop, maar er wel zeer van genoten heb, dan is er natuurlijk een zeer grote kans dat ik vervolgens een jaar later een PS3 versie WEL koop. Zo werkt dat nu eenmaal. Je download iets, het bevalt je zeer, en vervolgens koop je het alsnog, of je koopt de sequel.quote:Dat ertussen in zitten is dus een illusie in mijn ogen. Je doet het OF wel OF niet. Als je 10 games koopt en 1tje download (en dan bedoel ik bewust downloaden en uitspelen en dus niet downloaden, spelen en kaufen) ben je nog steeds iemand die 'games download' en dus iemand besteelt van zijn geld.
Er zal geen consensus optreden in deze discussie, het is een ellenlange baggerpoel van welles nietes en daarom dus doelloos.
Nee, dat mag niet. Welliswaar maakt het je geen dief, maar het is volgens de wet verboden en je bent dus wel gewoon een wetsovertreder.quote:Op woensdag 16 september 2009 16:41 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Mag ik misschien zelf tot de conclusie komen dat het een boutspel is door hem te downloaden en niet te kopen?
Ik ben helemaal geen dief. Waar verwijder ik het origineel dan en waardoor lijdt de producent schade door mij?
Eens en helaas,... dit soort topics werken niet. Eeuwenoude discussie die naar mijn idee al te vaak gevoerd is.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:21 schreef Notorious_Roy het volgende:
En nu weer klaar hoor. Deze topics komen toch nooit verder dan wat heen en weer gescheld tussen halve moraalridders en warezhoeren
Ik herzie bij deze mijn beslissing. Topic is weer open,... door een reactie van Koei in het feedback topic wat ik toevallig las, moet ik haar terecht gelijk geven. Heb me laten beinvloeden door een hoop PM's denk ik. Hou het wel netjes hier aubquote:Op woensdag 16 september 2009 21:15 schreef Chocobo het volgende:
[..]
Eens en helaas,... dit soort topics werken niet. Eeuwenoude discussie die naar mijn idee al te vaak gevoerd is.
quote:Op donderdag 17 september 2009 21:32 schreef Chocobo het volgende:
[..]
Ik herzie bij deze mijn beslissing. Topic is weer open,... door een reactie van Koei in het feedback topic wat ik toevallig las, moet ik haar terecht gelijk geven. Heb me laten beinvloeden door een hoop PM's denk ik. Hou het wel netjes hier aub
Eens. Maar hoe kom je daar achter? De demo's vind ik over het algemeen een vertekend beeld geven. Dus ik download - en dan besluit ik of ik het wel of niet wil kopen. Stel dat ik het niet zo kunnen downloaden, om wat voor reden dan ook, dan zou ik nog minder spellen kopen. Maar goed, nu ben ik sowieso niet zo van het gamen, dus daar kan dat ook mee te maken hebbenquote:Op vrijdag 18 september 2009 00:33 schreef araphor het volgende:
Als een game goed is dan koop ik het. Als een game niet goed is dan koop ik het niet. Ik ben van mening dat een producent/uitgever betaald dient te worden voor een product dat zij uitbrengen, of dit nu een product is dat digitaal is en dus vaak eenvoudig illegaal te downloaden is, of dat het een fysiek product betreft.
Mensen die illegaal downloaden betalen niet voor een product waar zij wel gebruik van maken, een product waar veel mensen lange tijd hard aan gewerkt hebben, en overtreden niet alleen de wet, zij werken er aan mee dat de industrie er aan onderdoor gaat.
Betalen voor iets dat een uitgever te koop aanbiedt lijkt me niet meer dan normaal. En als je het je geld niet waard vindt, koop het dan niet.
Demo's zijn een van de vele hulpmiddelen om een beeld van een game te krijgen. Andere manieren zijn het raadplegen van verschillende reviews. Er zijn zeker wel goede reviews (en previews) te vinden op internet, of in de magazines. Ook zijn er tegenwoordig talloze sites waar gameplay-videos zijn te zien. Alles bij elkaar kun je best een aardig beeld krijgen van een game, wat je kan helpen te besluiten of je het wil kopen of niet.quote:Op vrijdag 18 september 2009 00:36 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Eens. Maar hoe kom je daar achter? De demo's vind ik over het algemeen een vertekend beeld geven.
Met voetbalgames bijvoorbeeld gaat dat totaal niet op. Daar moet je de gameplay gewoon zelf ondervinden. Ik kan me bij Flight Simulator dat nog wel voorstellen.quote:Op vrijdag 18 september 2009 00:45 schreef araphor het volgende:
[..]
Demo's zijn een van de vele hulpmiddelen om een beeld van een game te krijgen. Andere manieren zijn het raadplegen van verschillende reviews. Er zijn zeker wel goede reviews (en previews) te vinden op internet, of in de magazines. Ook zijn er tegenwoordig talloze sites waar gameplay-videos zijn te zien. Alles bij elkaar kun je best een aardig beeld krijgen van een game, wat je kan helpen te besluiten of je het wil kopen of niet.
En ga je nooit naar de bioscoop? Of een voetbalwedstrijd? Of uit eten? Zoveel dingen kun je nooit helemaal 'testen' voor je et koopt. Zo ook bij games, je laat je informeren door trailers, demo's, reviews, fora, etc. Genoeg info te vinden om te bepalen of een game wel of niet goed is.quote:Op vrijdag 18 september 2009 00:36 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Eens. Maar hoe kom je daar achter? De demo's vind ik over het algemeen een vertekend beeld geven. Dus ik download - en dan besluit ik of ik het wel of niet wil kopen. Stel dat ik het niet zo kunnen downloaden, om wat voor reden dan ook, dan zou ik nog minder spellen kopen. Maar goed, nu ben ik sowieso niet zo van het gamen, dus daar kan dat ook mee te maken hebben
Maar bij voetbalwedstrijden en bioscopen heb je niet de mogelijkheid om het gratis op een minder legale manier uit te proberen voordat je het koopt.quote:Op vrijdag 18 september 2009 00:51 schreef Notorious_Roy het volgende:
En ja, dan kan het voorkomen dat iets tegenvalt, so be it
Het is niet of die dingen de dag erna op het internet staanquote:Op vrijdag 18 september 2009 01:03 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Maar bij voetbalwedstrijden en bioscopen heb je niet de mogelijkheid om het gratis op een minder legale manier uit te proberen voordat je het koopt.
Niet in dezelfde kwaliteit als wanneer je het koopt. Ik ga liever naar de bios heen waar ik goed beeld en geluid heb dan dat ik een of andere vage cam met ondertitels gemaakt door een dyslect zie.quote:Op vrijdag 18 september 2009 01:06 schreef disjfa het volgende:
[..]
Het is niet of die dingen de dag erna op het internet staan
Voor alles bestaat een minder legale manier, het enige verschil is dat dat bij het downloaden van sofwtare niet te controleren valt, terwijl je bij een bioscoop of voetbalwedstrijd echt een mogenlijkheid moet verzinnen om langs de controle heen te komen en op het moment dat er op het internet een private organisatie is die voor die rechten op komt, dat er zielige gastjes zijn die ipv de in hun ogen te hoge prijzen aan de kaak gaan stellen, het hacken van de site van die private organisatie platgooien en er nog trots op zijn ook(afgezien van dat ze kinderachtige paints maken waarin ze proberen uit te leggen dat kopieren geen inkomstenderving is).quote:Op vrijdag 18 september 2009 01:03 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Maar bij voetbalwedstrijden en bioscopen heb je niet de mogelijkheid om het gratis op een minder legale manier uit te proberen voordat je het koopt.
quote:Op woensdag 16 september 2009 14:58 schreef Saekerhett het volgende:
Algemeen
Ga niet schelden op elkaar (moraalridder, dief
) etc., maar houd het netjes en kom met argumenten in plaats van in de rondte te schreeuwen. Ik probeer een discussie te starten, alleen als het alleen maar getroll is, dan heeft het weinig zin.
Als je nou even je caps lock uit zet en normaal reageert zie je dat de discussie prima op gang is.quote:Op vrijdag 18 september 2009 01:16 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
JIJ PROBEERT MIJ DE LES TE LEZEN, MORAALRIDDER, DIEF, EN DAAR HEB IK GEEN ARGUMENTEN VOOR NODIG, WANNEER BEGIN JE NOU EENS EEN ECHTE DISCUSSIE, HOU NOU EENS OP MET DAT GETROL, IK HEB ZIN IN FRIET.
Producenten zouden mij meer retailboxen verkopen als ze er werk in zouden steken.quote:Op vrijdag 18 september 2009 01:14 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Voor alles bestaat een minder legale manier, het enige verschil is dat dat bij het downloaden van sofwtare niet te controleren valt, terwijl je bij een bioscoop of voetbalwedstrijd echt een mogenlijkheid moet verzinnen om langs de controle heen te komen en op het moment dat er op het internet een private organisatie is die voor die rechten op komt, dat er zielige gastjes zijn die ipv de in hun ogen te hoge prijzen aan de kaak gaan stellen, het hacken van de site van die private organisatie platgooien en er nog trots op zijn ook(afgezien van dat ze kinderachtige paints maken waarin ze proberen uit te leggen dat kopieren geen inkomstenderving is).
Kijk ik koop graag een game met doosje en handleiding en ik neem dan ook de moeite om van te voren informatie in te winnen dmv recenties of demos om een miskoop zoveel mogenlijk te voorkomen, dat een groot deel van de gamers het niet schijnt te boeien is volgensmij een reden dat devs geen moeite meer steken in de SP van een game en deze afraffelen zodat de MP in de toekomst alleen nog maar op dedicated servers met een abbonnement gespeeld kunnen worden en dat kost je dan geen 60 euro per aankoop, maar 40 euro per aankoop + een tientje per maand dat je wil spelen als de gameplay je bevalt zodra je de 5 uur durende SP tutorial uitgespeeld hebt.
En dat geef jou het recht om te downloaden?quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:13 schreef onearmedman het volgende:
Waar anti piracy ondernemingen van uitgaan is dat elke gedownload exemplaar anders gekocht zou zijn, dit is niet waar. Als ik (dit komt zelden voor) een spel download doe ik dat omdat het kan, als dit niet had gekund had ik hem niet gekocht, oftewel de maker verliest niks. Hetzelfde geld voor muziek die ik download, als ik het niet kon downloaden zou ik het niet kopen.
Reviews? Niet kopen?quote:Op vrijdag 18 september 2009 00:40 schreef Saekerhett het volgende:
Ook weer een mooi voorbeeld vandaag: de PES 2010 demo. Wat nu blijkt is dat deze demo nog lang niet van de final code is, maar wellicht iets van 65%. Hoe moet ik dan zonder downloaden straks in oktober weten hoe de uiteindelijke versie speelt? Details zijn juist bij voetbalgames van essentieel belang.
Zelda: Ocarina of Time was zelfs 199 gulden!quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:17 schreef RacingGenk het volgende:
sega master system spellen waren vroeger 109-129 gulden.
Ik zeg dat het downloaden in zo'n geval niet leidt tot verlies van de eigenaar.quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:17 schreef Roflpantoffel het volgende:
[..]
En dat geef jou het recht om te downloaden?![]()
Misschien niet. Maar je gebruikt een product, eigenlijk een dienst zonder ervoor te betalen. En dat is diefstal.quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:21 schreef onearmedman het volgende:
Ik zeg dat het downloaden in zo'n geval niet leidt tot verlies van de eigenaar.
Dat is geen diefstal..quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:23 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Misschien niet. Maar je gebruikt een product, eigenlijk een dienst zonder ervoor te betalen. En dat is diefstal.
Dat is geen diefstal..quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:23 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Misschien niet. Maar je gebruikt een product, eigenlijk een dienst zonder ervoor te betalen. En dat is diefstal.
Maar Southpark komt op tv, dus die vergelijking is krom.quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:30 schreef onearmedman het volgende:
Het is imo geen diefstal omdat het maatschappelijk geduld wordt. In plaats van moeilijk doen, kunnen bedrijven ook het voordeel eruit halen. Zoals south park die het opgegeven heeft om continu maar achter de feiten aan te lopen en zelf alle seizoenen gratis online heeft gezet, en plukken daar nu de vruchten van.
2 jaar later nadat ie in de bios is geweest?quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:33 schreef onearmedman het volgende:
Muziek en films komen ook op tv.
Ja bij southpark ook. Het gaat erom dat je je gewenste aflevering/muziek/film kan zien op een tijdstip dat je zelf wil, dat kan bij alledrie varianten op TV niet.quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:40 schreef Roflpantoffel het volgende:
[..]
2 jaar later nadat ie in de bios is geweest?
Dat komt nog. Maar geef dat het recht om games te downloaden. Waar dit topic over gaat?quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:42 schreef onearmedman het volgende:
[..]
Ja bij southpark ook. Het gaat erom dat je je gewenste aflevering/muziek/film kan zien op een tijdstip dat je zelf wil, dat kan bij alledrie varianten op TV niet.
In Iran is het maatschappelijk geduld om vrouwen te meppen, is het daarom goed te praten? Bedrijven bieden een dienst aan. Daar kun je op hun voorwaarde (betaling) gebruik van maken, en anders niet. Games, films en muziek zijn geen eerste levensbehoefte en ook geen recht. Dat het "makkelijk" is om het te downloaden betekent nog niet dat het mag. Zeg dan gewoon "ik steel media omdat het lekker makkelijk is", dan ben je eerlijk. Nu klinkt het toch als fout gedraag krampachtig proberen goed te praten en dat komt behoorlijk hypocriet over.quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:30 schreef onearmedman het volgende:
Het is imo geen diefstal omdat het maatschappelijk geduld wordt. In plaats van moeilijk doen, kunnen bedrijven ook het voordeel eruit halen. Zoals south park die het opgegeven heeft om continu maar achter de feiten aan te lopen en zelf alle seizoenen gratis online heeft gezet, en plukken daar nu de vruchten van.
Zie het plaatje in de OP. Je ontneemt niet iets van de maker van het product, dus kan het per definitie geen diefstal zijn.quote:
Mag het!? Nee, wettelijk en eigenlijk ook moreel 'mag' het niet.quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:45 schreef Roflpantoffel het volgende:
[..]
Dat komt nog. Maar geef dat het recht om games te downloaden. Waar dit topic over gaat?
Je maakt gebruik van een dienst waar je niet voor betaald. En dat is diefstal. De tijd dat producten als tastbaar gedefinieerd kunnen worden is al lang voorbij.quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:52 schreef Bart het volgende:
[..]
Zie het plaatje in de OP. Je ontneemt niet iets van de maker van het product, dus kan het per definitie geen diefstal zijn.
Mooie vergelijking. En dan zeggen 'Ja maar ik probeerde het even uit, als het mij bevalt koop ik een kaartje.quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:56 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Je maakt gebruik van een dienst waar je niet voor betaald. En dat is diefstal. De tijd dat producten als tastbaar gedefinieerd kunnen worden is al lang voorbij.
Met deze redenatie zou zwartrijden in een niet-volle trein dus ook gewoon moeten mogen? Ik ontneem de conducteur zijn trein niet. En ach, als ik met de auto was gegaan had de NS die inkomsten ook niet gehad.
Is ook niet goed. Maar ik probeer mijn downloaden niet met allerlei kulargumenten goed te praten.quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:59 schreef Roflpantoffel het volgende:
En dan zeggen 'Ja maar ik probeerde het even uit, als het mij bevalt koop ik een kaartje._! '
Het was maar een grapje van mijn kant. Downloaden is niet goed te praten.quote:Op vrijdag 18 september 2009 09:01 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Is ook niet goed. Maar ik probeer mijn downloaden niet met allerlei kulargumenten goed te praten.
Dit gaat niet op wanneer de mensen die de signalen stelen het niet zouden gebruiken als het alleen betaald beschikbaar zou zijn.quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:59 schreef Wiebelkont het volgende:
Jongens, trek eens een vergelijking tussen de TV-signalen die je vroeger vrij uit de lucht kon oppikken. Men moest daarvoor kijk-en-luistergeld betalen. Sommige mensen deden dat niet. Zij redeneren dat dat niet erg is, want die signalen hangen er toch al, of hij ze nu wel of niet oppikt maakt voor de 'eigenaar' (tv-station) niet uit.
Fout. Die eigenaar heeft een kosten-baten plaatje om die beelden uit te zenden. Hij rekent erop om ongeveer een X aantal mensen aan te spreken met zijn materiaal, als die netjes betalen heeft hij Y inkomsten. In plaats daarvan betalen er maar de helft van de ontvangers. Zijn plaatje klopt niet meer, zijn kosten blijven hetzelfde maar de inkomsten zijn te laag, gevolg: de kosten voor de mensen die wél betalen moeten duurder worden.
Omdat het moreel verwerpelijk is?quote:Op vrijdag 18 september 2009 09:01 schreef onearmedman het volgende:
Het is diefstal wanneer jurisprudentie in Nederland dit bepaalt. Dit betekent dat er tegen opgetreden moet worden en mensen voor de rechter moeten worden gesleept. Dat is nu (nog) niet het geval, op dit moment wordt het downloaden van games/films/muziek nog gedoogd en daarom zou ik stellen dat het geen diefstal is.
En toch is het bij de wet verboden. En het downloaden van games/films/muziek wordt op dit moment gedoogd, zowel door de overheid als een groot deel van de samenleving. Ik zeg dus niet dat het in moreel opzicht correct is, maar ik vind - omdat er niet tegen wordt opgetreden - niet dat je het in deze situatie diefstal kan noemen.quote:Op vrijdag 18 september 2009 09:05 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Omdat het moreel verwerpelijk is?
Ik ben opgevoed door mijn ouders, o.a. met de stelling "je mag niet pikken". Daar heb ik geen jurisprudentie voor nodig. Comazuipen wordt ook gedoogd. Moet ik het daarom elk weekend gaan doen tot er een wet komt die bepaald hoeveel ik mag drinken?
Software downloaden anders dan muziek/film is in Nederland net zo goed verboden.quote:Op vrijdag 18 september 2009 09:07 schreef onearmedman het volgende:
[..]
En het downloaden van games/films/muziek wordt op dit moment gedoogd
Samenleving? Dat het veel gebeurt, wil niet zeggen dat het gedoogd word. Er kan gewoon door de samenleving weinig aan gedaan worden, en ze hebben vaak wel andere dingen om zich terug over te maken. Mensen klagen meestal alleen maar over illegale zaken als het henzelf benadeelt. Anders zal het ze worst zijn, maar dat is geen gedoogbeleid.quote:zowel door de overheid als een groot deel van de samenleving.
dus als er niet word opgetreden tegen het storten van afval in de plaatselijke vijver, is het 'gedoogd' en dus toegestaan?quote:Ik zeg dus niet dat het in moreel opzicht correct is, maar ik vind - omdat er niet tegen wordt opgetreden - niet dat je het in deze situatie diefstal kan noemen.
Downloaden van films en muziek wordt niet gedoogd, dat is gewoon legaal.quote:Op vrijdag 18 september 2009 09:07 schreef onearmedman het volgende:
[..]
En toch is het bij de wet verboden. En het downloaden van games/films/muziek wordt op dit moment gedoogd, zowel door de overheid als een groot deel van de samenleving. Ik zeg dus niet dat het in moreel opzicht correct is, maar ik vind - omdat er niet tegen wordt opgetreden - niet dat je het in deze situatie diefstal kan noemen.
En dat is nou juist het leuke aspect, mensen zoals jij die spellen kopen, zorgen ervoor dat ik lekker kan downloaden en dat de ontwikkelaar jou geld krijgt. Mijn geld blijft dan ongemoeid en kan ik dan weer voor sociale drank gelegenheden gebruiken.quote:Op woensdag 16 september 2009 15:15 schreef Tain het volgende:
[..]
Er is een verschil, namelijk de regeling thuiskopie. Bij films en muziek kan je je er achter verschuilen door te zeggen dat het een backup vooor je zelf is, in tegenstelling tot het kopieren van software waar je de uitdrukkelijke toestemming van de rechthebbende voor nodig hebt, ik weet niet of je ooit een license gelezen hebt die in elke willekeurige handleiding van software te vinden valt, maar daar staat over het algemeen in dat je die zaken niet mag verveelvoudigen, in dat opzicht kun je speculeren het of kopieren van software diefstal is of niet, maar ongeacht de uitkomst van die discussie blijft het wettelijk gezien een strafbare handeling.quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:30 schreef onearmedman het volgende:
Hilarisch!quote:Op vrijdag 18 september 2009 10:22 schreef Apekoek het volgende:
[..]
En dat is nou juist het leuke aspect, mensen zoals jij die spellen kopen, zorgen ervoor dat ik lekker kan downloaden en dat de ontwikkelaar jou geld krijgt. Mijn geld blijft dan ongemoeid en kan ik dan weer voor sociale drank gelegenheden gebruiken.Dank u lieve eerlijke mensen die hun portemonnee slopen speciaal voor mijn baten!
Ik heb in het verleden genoeg kleine en indy developers failliet zien gaan, omdat mensen maar alles downloaden wat los en vast zit, maar ok als je graag FIFA, The Sims, Halo of Guitar Hero speelt zul je er weinig last van hebben.quote:Op vrijdag 18 september 2009 10:22 schreef Apekoek het volgende:
[..]
En dat is nou juist het leuke aspect, mensen zoals jij die spellen kopen, zorgen ervoor dat ik lekker kan downloaden en dat de ontwikkelaar jou geld krijgt. Mijn geld blijft dan ongemoeid en kan ik dan weer voor sociale drank gelegenheden gebruiken.Dank u lieve eerlijke mensen die hun portemonnee slopen speciaal voor mijn baten!
Als ex-Amiga en ex-PC bezitter kan ik je vertellen dat dat een houding is die je uiteindelijk aardig in de anus kan bijten.quote:Op vrijdag 18 september 2009 10:22 schreef Apekoek het volgende:
Ja hilarisch want er bestaat immers een godquote:Op vrijdag 18 september 2009 10:27 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Hilarisch!
God rekent wel af met jou on Judgement Day.
Ik speel sowieso eigenlijk alleen maar mainstream zoals Fifa, dus de kleine jongens op de games markt laat ik bij voorbaat al met rust.quote:Op vrijdag 18 september 2009 10:31 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Ik heb in het verleden genoeg kleine en indy developers failliet zien gaan, omdat mensen maar alles downloaden wat los en vast zit, maar ok als je graag FIFA, The Sims, Halo of Guitar Hero speelt zul je er weinig last van hebben.
Klopt. Want "God-games" zijn een gamegenre, en "kinderen-verhongeren in Dafur" niet.quote:Op vrijdag 18 september 2009 11:34 schreef Apekoek het volgende:
Ja hilarisch want er bestaat immers een god![]()
En zeker 1 die waakt over mijn download gedrag![]()
En vervolgens laat hij alle kindjes verhongeren in Dafur, want mijn download gedrag moet eerst worden aangepakt![]()
Jij download Fifa, EA verkoopt minder, aandeelhouders zijn niet blij, kosten moeten omlaag, Fifa team wordt met de helft verkleind. Minder goede vervolggame en programmeurs op straat. Effect is hetzelfde hoor. Alleen gaat het bij kleine ontwikkelaars sneller.quote:Op vrijdag 18 september 2009 11:38 schreef Apekoek het volgende:
Ik speel sowieso eigenlijk alleen maar mainstream zoals Fifa, dus de kleine jongens op de games markt laat ik bij voorbaat al met rust.
hypocriet dat ik ben koop ik de games van indiedevelopers wel wanneer ze me bevallenquote:Op vrijdag 18 september 2009 11:42 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Jij download Fifa, EA verkoopt minder, aandeelhouders zijn niet blij, kosten moeten omlaag, Fifa team wordt met de helft verkleind. Minder goede vervolggame en programmeurs op straat. Effect is hetzelfde hoor. Alleen gaat het bij kleine ontwikkelaars sneller.
Je hebt me overtuigd, volgende week sta ik direct in de rij bij de freerecordshopquote:Op vrijdag 18 september 2009 11:42 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Jij download Fifa, EA verkoopt minder, aandeelhouders zijn niet blij, kosten moeten omlaag, Fifa team wordt met de helft verkleind. Minder goede vervolggame en programmeurs op straat. Effect is hetzelfde hoor. Alleen gaat het bij kleine ontwikkelaars sneller.
Steel jij wel eens iets bij de Supermarkt, of een random winkel in de stad? Heb je wel eens iemand gezakkenrold, of een fiets gestolen?quote:Op vrijdag 18 september 2009 12:05 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Je hebt me overtuigd, volgende week sta ik direct in de rij bij de freerecordshop
Je moet het kopieren van software niet vergelijken met diefstal, je zou het beter kunnen vergelijken met contractbreuk, je koopt nl niet de software, maar je koopt een licentie om deze software te mogen gebruiken, als je je daarbij niet houd aan de opgestelde voorwaarden hoeft de partij die deze licentie heeft opgesteld niet eens diefstal te bewijzen, maar alleen maar aan te tonen dat je je niet aan deze licentievoorwaarden houd.quote:Op vrijdag 18 september 2009 12:18 schreef Wiebelkont het volgende:
[..]
Steel jij wel eens iets bij de Supermarkt, of een random winkel in de stad? Heb je wel eens iemand gezakkenrold, of een fiets gestolen?
Snap ik, maar daar was het mij niet om te doen. Het er mij om dat het hem duidelijk word dat alles zijn grens heeft, en afhankelijk van hoe hoog die grens ligt en waar jij toe bereid bent, stap jij er wel of niet overheen.quote:Op vrijdag 18 september 2009 12:23 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Je moet het kopieren van software niet vergelijken met diefstal, je zou het beter kunnen vergelijken met contractbreuk, je koopt nl niet de software, maar je koopt een licentie om deze software te mogen gebruiken, als je je daarbij niet houd aan de opgestelde voorwaarden hoeft de partij die deze licentie heeft opgesteld niet eens diefstal te bewijzen, maar alleen maar aan te tonen dat je je niet aan deze licentievoorwaarden houd.
Ik maak er tegewoordig een sport van om de goedkoopste retailer te vinden.quote:Op vrijdag 18 september 2009 12:05 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Je hebt me overtuigd, volgende week sta ik direct in de rij bij de freerecordshop
die muziek is gewoon te koop op het internet, tegen veel betere prijzen dan in winkels.quote:Op vrijdag 18 september 2009 08:59 schreef Wiebelkont het volgende:
Ik zal niet zeggen dat ik nooit een keer wat illegaal heb gedownload (en ik down ook muziek, omdat mijn smaak eigenlijk niet in de winkels te koop is)
Met winkels bedoel ik alle soorten winkels, niet alleen op straat.quote:Op vrijdag 18 september 2009 14:00 schreef RacingGenk het volgende:
[..]
die muziek is gewoon te koop op het internet, tegen veel betere prijzen dan in winkels.
Volgens mij worden er al vele jaren gedownload, en de kwalitatieve games en budgetten etc etc blijven gewoon groeien.quote:Op vrijdag 18 september 2009 11:42 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Ach waar maak je er druk om? Ik zie inderdaad de ernst er totaal niet van in, iedereen in mijn omgeving doet hetzelfde, zo nu en dan downloaden wat hij of zij leuk vind. En nogmaals het is geen pure diefstal, bij diefstal verwijder je een product. Bij software verwijder je niets, maar je maakt er een kopie van. Maar je hebt een punt dat bepaalde bedrijven inkomsten mis kunnen lopen. Maar ik kan er echt niet mee zitten om eerlijk te zijn, er zijn veel ergere dingen.quote:Op vrijdag 18 september 2009 12:42 schreef Wiebelkont het volgende:
[..]
Snap ik, maar daar was het mij niet om te doen. Het er mij om dat het hem duidelijk word dat alles zijn grens heeft, en afhankelijk van hoe hoog die grens ligt en waar jij toe bereid bent, stap jij er wel of niet overheen.
Zeer waarschijnlijk zou hij niet met een ipod in zijn binnenzak de winkel uitlopen zonder te betalen, maar omdat hij ermee wegkomt, download hij wel illegaal zijn spelletjes. Hij ziet de ernst er niet van in, en/of ziet de pakkans als te laag om het niet te doen. Daarbij blaast hij ook nog eens hoog van te toren over dit gedrag.
Precies, de kwaliteit van FIFA is de laatste jaren enorm omhoog gegaan. Ondertussen wordt er al 10 jaar lang FIFA's gedownload door grote groepen mensen.quote:Op vrijdag 18 september 2009 14:10 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Volgens mij worden er al vele jaren gedownload, en de kwalitatieve games en budgetten etc etc blijven gewoon groeien.
Het is ook onzin om te denken dat de prijzen omlaag zouden gaan als er geen piracy was. Eerder andersom, vrees ik.
Je hebt gewoon 2 groepen mensen (nou ja, je hebt veel meer groepen mensen, maar voor deze discussie wil ik het even simpel houdenquote:Op vrijdag 18 september 2009 16:14 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Precies, de kwaliteit van FIFA is de laatste jaren enorm omhoog gegaan. Ondertussen wordt er al 10 jaar lang FIFA's gedownload door grote groepen mensen.
NOU CHAPEAU CHAPEAUquote:Op vrijdag 18 september 2009 16:13 schreef Apekoek het volgende:
Kleine toevoeging nog, alleen zo heeeeel nu en dan koop ik een PS3 game. Al is het om de simpele reden dat dit gewoon weg nog niet te kopieren is.
Gast, dan blijf je toch weg uit dit topic? Dat jij je niet kunt verplaatsen in andere mensen zegt ook wat over jou.quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:55 schreef SuperFruitig het volgende:
[..]
NOU CHAPEAU CHAPEAU
Het niveau in dit topic is echt om te huilen. Als ik het lees krijg ik echt de zin om een brick door mn scherm heen te gooien.
Verschrikkelijk hoe achterlijk de denkwijze van de meeste gebruikers is
Niet plaatsen in andere mensenquote:Op vrijdag 18 september 2009 17:00 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Gast, dan blijf je toch weg uit dit topic? Dat jij je niet kunt verplaatsen in andere mensen zegt ook wat over jou.
Sorry maar dan heb je toch echt een gigantische klap van de molenwiek op je achterhoofd gehad als je dit durft te typenquote:Op vrijdag 18 september 2009 16:13 schreef Apekoek het volgende:
Bij software verwijder je niets, maar je maakt er een kopie van. Maar je hebt een punt dat bepaalde bedrijven inkomsten mis kunnen lopen. Maar ik kan er echt niet mee zitten om eerlijk te zijn, er zijn veel ergere dingen.
Daarbij komt dat ik echt geen behoefte heb om als moraalridder een dief van mijn eigen portemonnee uit te hangen.
dudequote:Op vrijdag 18 september 2009 17:02 schreef SuperFruitig het volgende:
[..]
Niet plaatsen in andere mensenTouché hoor
Dat is hetzelfde als zeggen dat ik me niet kan verplaatsen in massamoordenaars of kinderverkrachters (OH NO HE DIDN'T). Het gaat er om dat het een vorm van achterlijkheid en naïviteit is. Een voorbeeldje speciaal voor jou dan:
[..]
Sorry maar dan heb je toch echt een gigantische klap van de molenwiek op je achterhoofd gehad als je dit durft te typen
Je ONTNEEMT iemand zijn inkomsten. Datgene waar hij zijn kinderen en huishouden van moet onderhouden. Ik hoop ten zeerste dat iedereen die er zo over denkt later 'als ze groot zijn' een baan heeft, zich _he_le_maal_ de tiefpleuris werkt en dat zijn baas dan zegt: 'Joa sorry, maar ik geef je geen geld deze maand, joa kijk, ik snap dat je een punt hebt als je nu zegt van: 'joa waar is mn geld', maar ik kan er eigenlijk niet echt mee zitten om eerlijk te zijn, er zijn toch vele ergere dingen'.![]()
DAAAAAG
![]()
Een dief van je eigen portemonneeLaat me niet lachen, alsof je die paar tientjes niet kan missen
Trek dan meteen het bos in en ga op een stuk hout bijten voor de rest van je leven, want dat kost lekker niks.
De treurigheid![]()
Ja, mensen die illegaal spelletjes downloaden horen inderdaad in het rijtje massamoordenaars en kinderverkrachtersquote:Op vrijdag 18 september 2009 17:02 schreef SuperFruitig het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde als zeggen dat ik me niet kan verplaatsen in massamoordenaars of kinderverkrachters (OH NO HE DIDN'T). Het gaat er om dat het een vorm van achterlijkheid en naïviteit is. Een voorbeeldje speciaal voor jou dan:
Helemaal niet. Ik gebruik die methode om te bepalen of het voor mijzelf waard is te kopen. Als ik het niet kon downloaden, had ik het sowieso niet gekocht. Doordat ik het kan downloaden, kan ik het testen en een eventuele koop overwegen.quote:Je ONTNEEMT iemand zijn inkomsten
Ik mag toch zeker zelf wel uitmaken waar ik mijn geld aan uitgeef? Als ik het waard vind om voor 7,50 euro per maand alles wat los en vast zit te kunnen downloaden met maximumsnelheid, dan is dat toch mijn eigen keuze?quote:Op vrijdag 18 september 2009 17:15 schreef Tijn het volgende:
Wat ik trouwens wel echt treurig vind, zijn mensen die geld steken in bijvoorbeeld het ombouwen van een console of een abonnement op een nieuwsserver. Als je dan toch illegaal bezig wil zijn, doe het dan echt gratis
Natuurlijk moet je het zelf weten.quote:Op vrijdag 18 september 2009 17:17 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ik mag toch zeker zelf wel uitmaken waar ik mijn geld aan uitgeef? Als ik het waard vind om voor 7,50 euro per maand alles wat los en vast zit te kunnen downloaden met maximumsnelheid, dan is dat toch mijn eigen keuze?
Moet je ook lekker zelf weten, pc gamen gaat toch dood.quote:Op vrijdag 18 september 2009 17:17 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ik mag toch zeker zelf wel uitmaken waar ik mijn geld aan uitgeef? Als ik het waard vind om voor 7,50 euro per maand alles wat los en vast zit te kunnen downloaden met maximumsnelheid, dan is dat toch mijn eigen keuze?
Jij betaalt toch ook voor je internetverbinding, dus 'echt gratis' kan het nooit zijn.
Doen omdat anderen het ook doen, is een drogreden. Jij springt ook niet van een flatgebouw omdat er anderen zijn die dat doen.quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:13 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ach waar maak je er druk om? Ik zie inderdaad de ernst er totaal niet van in, iedereen in mijn omgeving doet hetzelfde, zo nu en dan downloaden wat hij of zij leuk vind.
Dus omdat het maar een beetje diefstal is mag het wel? Ik mag jouw auto/scooter niet stelen, maar een klein beetje krasjes maken in de zijkant is ok?quote:En nogmaals het is geen pure diefstal, bij diefstal verwijder je een product.
Dus als jij een plan hebt geschreven waarmee je heel veel geld kunt verdienen, zou jij er geen probleem mee hebben als ik daar een paar kopieen van maak en die gratis uitdeel aan iedereen die ze maar wil hebben?quote:Bij software verwijder je niets, maar je maakt er een kopie van.
Alle bedrijven kunnen geld mislopen. Sommigen zijn alleen kapitaalkrachtiger dan anderen.quote:Maar je hebt een punt dat bepaalde bedrijven inkomsten mis kunnen lopen.
Dat is hetzelfde als zeggen 'ik heb hem alleen maar een beetje in elkaar geslagen, ik had hem ook kunnen vermoorden, dus wees blij dat ik dát niet gedaan heb.quote:Maar ik kan er echt niet mee zitten om eerlijk te zijn, er zijn veel ergere dingen.
Dus daarom maar die van een ander? Je bent geen dief van je eigen portomonnee als je probeert overal de laagste prijs te bedingen, door bijvoorbeeld uit te zoeken waar dat spel het goedkoopst is. Je bent wél een dief van je eigen portomonnee als je zonder onderzoek te doen bij de duurste partij koopt.quote:Daarbij komt dat ik echt geen behoefte heb om als moraalridder een dief van mijn eigen portemonnee uit te hangen.
Dus je gunt ze hun geld niet, maar betaalt omdat het niet anders kan. M.a.w. je koopt alleen een parkeerkaartje omdat je weet dat oom agent in de buurt loopt, en je betaalt alleen voor een tv omdat er nu eenmaal een kassa in de winkel staat waar je niet omheen kunt.quote:Kleine toevoeging nog, alleen zo heeeeel nu en dan koop ik een PS3 game. Al is het om de simpele reden dat dit gewoon weg nog niet te kopieren is.
Laat me niet geloven dat jij ineens wél voor je Fifa spullen zou betalen, als het slecht zou gaan met ze.quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:14 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Precies, de kwaliteit van FIFA is de laatste jaren enorm omhoog gegaan. Ondertussen wordt er al 10 jaar lang FIFA's gedownload door grote groepen mensen.
Hehe dude, hoezo kun je zo gefrustreerd hier op reageren?quote:Op vrijdag 18 september 2009 17:02 schreef SuperFruitig het volgende:
[..]
[..]
Sorry maar dan heb je toch echt een gigantische klap van de molenwiek op je achterhoofd gehad als je dit durft te typen
Je ONTNEEMT iemand zijn inkomsten. Datgene waar hij zijn kinderen en huishouden van moet onderhouden. Ik hoop ten zeerste dat iedereen die er zo over denkt later 'als ze groot zijn' een baan heeft, zich _he_le_maal_ de tiefpleuris werkt en dat zijn baas dan zegt: 'Joa sorry, maar ik geef je geen geld deze maand, joa kijk, ik snap dat je een punt hebt als je nu zegt van: 'joa waar is mn geld', maar ik kan er eigenlijk niet echt mee zitten om eerlijk te zijn, er zijn toch vele ergere dingen'.![]()
DAAAAAG
![]()
Een dief van je eigen portemonneeLaat me niet lachen, alsof je die paar tientjes niet kan missen
Trek dan meteen het bos in en ga op een stuk hout bijten voor de rest van je leven, want dat kost lekker niks.
De treurigheid![]()
Alhoewel ik het nog steeds niet eens ben met de stelling van veel mensen over het downloaden van software, geeft jouw 'werkwijze' wel een bepaald signaal naar de makers.quote:Op vrijdag 18 september 2009 18:39 schreef Anne het volgende:
Ik koop alleen de games die ik werkelijk de moeite waard vind en waarvan ik best wel een vervolg wil hebben.
De rest wordt gedownload.
2de hands games kopen leveren ook niets op voor de developerquote:Op vrijdag 18 september 2009 18:41 schreef Mirjam het volgende:
ik heb een tijdjee gedownloade versie van de sims 3 gespeeld, van de week tweedehands kunnen kopen voor een mooi prijsje, dus nu origineel![]()
maar ik ga geen 50,60 euro voor een game neerleggen
verder speel ik eigenlijk geen games
maar ik heb iig niet een illegale versiequote:Op vrijdag 18 september 2009 18:50 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
2de hands games kopen leveren ook niets op voor de developer
Dan koop je het spel wat later als de prijs gezakt isquote:Op vrijdag 18 september 2009 18:51 schreef Mirjam het volgende:
[..]
maar ik heb iig niet een illegale versie![]()
en srsly, ik ga geen 60 euro betalen voor een spelletje.
laa ze die prijzen eens naar beneden kwakken.
Gewoon uit de budget bakken van intertoys etc. vissenquote:Op vrijdag 18 september 2009 18:54 schreef Tain het volgende:
[..]
Dan koop je het spel wat later als de prijs gezakt is
Ik zei ookniet dat ik het oneens was met jequote:Op vrijdag 18 september 2009 18:51 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ach, dan maar geen games.quote:Op vrijdag 18 september 2009 11:42 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Dus bij een concert ga je naast de hekken staan luisteren om 2 maanden later de concertregistratie uit de budgetbak te halen bij de mediamarkt?quote:Op vrijdag 18 september 2009 18:51 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ja, want dat is ook echt het zelfdequote:Op vrijdag 18 september 2009 20:37 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Dus bij een concert ga je naast de hekken staan luisteren om 2 maanden later de concertregistratie uit de budgetbak te halen bij de mediamarkt?
Daar heb je gelijk in, maar ik denk dat een producent wel weet dat de game niet aan de volwachtingen voldoet als het niet goed verkocht wordt.quote:Op vrijdag 18 september 2009 18:49 schreef Wiebelkont het volgende:
[..]
Alhoewel ik het nog steeds niet eens ben met de stelling van veel mensen over het downloaden van software, geeft jouw 'werkwijze' wel een bepaald signaal naar de makers.
'jouw software is niet bijzonder genoeg' dus ik betaal er niet voor.
Ik denk alleen dat je dat dan wel gelijk goed moet doen - laat het de producent weten. Als jij crappy software als goedkeuring gebruikt om het dan maar te downloaden, schieten jullie er beide niks mee op. Hij loopt geld mis, en jij blijft met een halfgare game zitten. Terwijl je eigenlijk liever had betaald voor een game die wél 100% aan je verwachtingen voldoet.
Er moet dus meer gecommuniceerd worden. Als ik games 'winkel' via Steam kijk ik altijd of er demo's en/of trailers van de game bestaan, en lees ook veel reviews van andere mensen en bedrijven. Dat geeft al een behoorlijke indruk van wat je gaat krijgen.
Probleem is, dat kost moeite... en we leven in een internetgeneratie die vies is van moeite doen.
Blijkbaar zijn die games dus de moeite WEL waard om ze uit te spelen en er tijd in te stoppen en er van te genieten (want anders speel je ze niet) maar NIET je geld.quote:Op vrijdag 18 september 2009 18:39 schreef Anne het volgende:
Ik koop alleen de games die ik werkelijk de moeite waard vind en waarvan ik best wel een vervolg wil hebben.
De rest wordt gedownload.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |