Dan ben ik benieuwd of haar recordpoging wel erkend gaat worden als deze slaagt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 02:39 schreef Banjerkanjer het volgende:
Maar Laura doet een pretroute, met een vergezellende vloot, zonder stormen, en zonder golfslag, en ze kan gewoon op tijd naar bed gaan en haar wekker zetten en volle nachten slapen, en er is nooit een onverwacht gevaar, en ondertussen kan ze gewoon huiswerk maken want ze heeft heeeeeeel veel apparatuur aan boord zodat ze zelf nergens op hoeft te letten. Een Hurley 800 is dan ook (net als Laura) een heel bijzonder schip, daar kan nooit iets aan kapot gaan namelijk... een kind kan de was doen. Het ijsselmeer is wel 1000 maal gevaarlijker dan de Grote Oceaan (voor als je dat nog niet wist).
Niet verrassend. Ik snap die keuze voor dat soort schepen niet bij een wereldreis. Liever wat zwaarder gebouwd dan een focus op extreem hoge snelheden. Wat dat betreft heeft Laura dus een beter bootje. Maar dat bootje is weer vrij klein. Niet dat je nu gelijk een grote schuit van 20 meter nodig hebt. Maar iets van een meter of 11 lijkt mij toch verstandiger. Verder zou ik kiezen voor een boot met twee masten, mits de bediening niet te gecompliceerd wordt. Keuze voor moderne materialen is op zich goed maar zorg wel dat de materialen goed te repareren zijn. Koolstofcomposiet oplossingen zou ik dus links laten liggen omdat dat niet meer te repareren is als het stuk gaat, staal is al veel beter wat dat betreft. Verder zou ik kiezen voor een boot met een middenkuip, mocht je in zwaar weer terecht komen, dan geeft dat aanzienlijk meer comfort en veiligheid.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 02:39 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Dergelijke problemen heeft hij dan ook ondervonden.
Volledig mee eens.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:13 schreef remlof het volgende:
Laat dat meisje lekker gaan als de ouders er vertrouwen in hebben..
Ze mag geen motor gebruiken in deze recordpoging, ze mag slechts gebruik maken van wind en water (zoals de reglementen van het GWR dat formuleren).quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Hier verder.
[..]
Dan ben ik benieuwd of haar recordpoging wel erkend gaat worden als deze slaagt.Ik begreep dat ze over het Suez-kanaal en Panama-kanaal wilde gaan, dan is motorgebruik onvermijdelijk in verband met sluizen dus dan wordt het record denk ik niet erkend.
[..]
Niet verrassend. Ik snap die keuze voor dat soort schepen niet bij een wereldreis. Liever wat zwaarder gebouwd dan een focus op extreem hoge snelheden. Wat dat betreft heeft Laura dus een beter bootje. Maar dat bootje is weer vrij klein. Niet dat je nu gelijk een grote schuit van 20 meter nodig hebt. Maar iets van een meter of 11 lijkt mij toch verstandiger. Verder zou ik kiezen voor een boot met twee masten, mits de bediening niet te gecompliceerd wordt. Keuze voor moderne materialen is op zich goed maar zorg wel dat de materialen goed te repareren zijn. Koolstofcomposiet oplossingen zou ik dus links laten liggen omdat dat niet meer te repareren is als het stuk gaat, staal is al veel beter wat dat betreft. Verder zou ik kiezen voor een boot met een middenkuip, mocht je in zwaar weer terecht komen, dan geeft dat aanzienlijk meer comfort en veiligheid.
De ouders zijn het er niet mee eens. Eén ouder is het er mee eens, de andere ouder is het ermee oneens.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volledig mee eens.Wel zou ik een andere bootkeuze adviseren.
![]()
Dan kan ze dus niet via het Suez-kanaal en Panama-kanaal, veel te gevaarlijk in verband met het grote scheepsverkeer dat daar plaats vindt. Bovendien, zeilend de sluis in gaat hem ook niet worden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:15 schreef Banjerkanjer het volgende:
Ze mag geen motor gebruiken in deze recordpoging, ze mag slechts gebruik maken van wind en water (zoals de reglementen van het GWR dat formuleren).
Waarom niet met sponsors aan een fatsoenlijke boot proberen te komen, vraag ik mij af. Er moeten zat sponsors te vinden zijn lijkt mij. Oordelen of ik het wel af niet aan zou durven in een Hurley 800 zou ik zo niet kunnen doen, daarvoor heb ik te weinig ervaring met scherpe jachten en ik heb ook nog nooit in een Hurley gezeild. Jammer dat de voorbereiding zo brak is, dat moet toch beter kunnen.quote:Wat het schip betreft, dat is niet haar keuze geweest, dit is wat ze gedoneerd heeft gekregen, en dat was al een tikkie beter dan waar ze het aanvankelijk mee zou willen doen (een Hurley 700). Maar ik moet je bekennen, dat ik als volwassene een dergelijk avontuur niet aan zou willen gaan in dat bootje. Laat staan dat ik een zo jong kind daarin de wereld over zou sturen.
Dat lossen de ouders zelf maar op.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:16 schreef Banjerkanjer het volgende:
De ouders zijn het er niet mee eens. Eén ouder is het er mee eens, de andere ouder is het ermee oneens.
Waarom zat die Engelse jongen die nu het record heeft dan zo te hameren op het feit dat de recordpoging niet kan slagen als je niet blind een motor in elkaar kunt zetten?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:15 schreef Banjerkanjer het volgende:
Ze mag geen motor gebruiken in deze recordpoging, ze mag slechts gebruik maken van wind en water (zoals de reglementen van het GWR dat formuleren).
Ohw maar Laura heeft zelf al officieel verklaard, dat in geval van welk gevaar dan ook... dan vaart ze gewoon een stukkie om. Zo simpel is dat namelijk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dan kan ze dus niet via het Suez-kanaal en Panama-kanaal, veel te gevaarlijk in verband met het grote scheepsverkeer dat daar plaats vindt. Bovendien, zeilend de sluis in gaat hem ook niet worden.
[..]
Waarom niet met sponsors aan een fatsoenlijke boot proberen te komen, vraag ik mij af. Er moeten zat sponsors te vinden zijn lijkt mij. Oordelen of ik het wel af niet aan zou durven in een Hurley 800 zou ik zo niet kunnen doen, daarvoor heb ik te weinig ervaring met scherpe jachten en ik heb ook nog nooit in een Hurley gezeild. Jammer dat de voorbereiding zo brak is, dat moet toch beter kunnen.![]()
[..]
Dat lossen de ouders zelf maar op.
Geen idee? Als je de reglementen van het GWR nakijkt, dan staat daarin dat je slechts mag varen op wind en water.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:21 schreef APK het volgende:
[..]
Waarom zat die Engelse jongen die nu het record heeft dan zo te hameren op het feit dat de recordpoging niet kan slagen als je niet blind een motor in elkaar kunt zetten?
Misschien ingeval het mis loopt en je de motor moet gebruiken na 5 maanden stilstand?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:25 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Geen idee? Als je de reglementen van het GWR nakijkt, dan staat daarin dat je slechts mag varen op wind en water.
Zo naief zal ze, en de organisatie om haar heen, toch niet zijn mag ik hopen. Lagedruksystemen die op het noordelijk halfrond vanaf september weer actief worden kunnen een erg omvangrijk windgebied met zich mee voeren, samen met forse deining moet je je toch in ieder geval voorbereiden op zwaar weer, ook met een goede meteorologische oriëntatie kun je daar gewoon niet omheen zeilen omdat je snelheid te laag is. Op het zuidelijk halfrond geldt hetzelfde maar dan in de lentemaanden hier, tenzij ze vooral rondom de evenaar wil gaan zeilen, maar dan moet je dus weer door het Suez/Panama-kanaal.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:24 schreef Banjerkanjer het volgende:
Ohw maar Laura heeft zelf al officieel verklaard, dat in geval van welk gevaar dan ook... dan vaart ze gewoon een stukkie om. Zo simpel is dat namelijk.
Gaat me helemaal niet om het betuttelen, integendeel zelfs. Maar het verhaal rammelt aan veel kanten, en daarbij is het gewoon een gevaarlijke onderneming.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:30 schreef APK het volgende:
[..]
Misschien ingeval het mis loopt en je de motor moet gebruiken na 5 maanden stilstand?
Zijn schip zag er in ieder geval een stuk zeewaardiger uit dan die IJsselmeerschuiver van Laura.
Anyways, laat die mensen.
Niet zo betuttelend zijn.
Jawel, dit was haar antwoord namelijk op het gevaar van piraten: "Dan vaar ik gewoon een stukje om".quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zo naief zal ze, en de organisatie om haar heen, toch niet zijn mag ik hopen. Lagedruksystemen die op het noordelijk halfrond vanaf september weer actief worden kunnen een erg omvangrijk windgebied met zich mee voeren, samen met forse deining moet je je toch in ieder geval voorbereiden op zwaar weer, ook met een goede meteorologische oriëntatie kun je daar gewoon niet omheen zeilen omdat je snelheid te laag is. Op het zuidelijk halfrond geldt hetzelfde maar dan in de lentemaanden hier, tenzij ze vooral rondom de evenaar wil gaan zeilen, maar dan moet je dus weer door het Suez/Panama-kanaal.
Volgens mij heeft eenieder recht op z'n eigen "gevaarlijke onderneming" zonder dat de overheid zich daarmee bemoeit.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:32 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Gaat me helemaal niet om het betuttelen, integendeel zelfs. Maar het verhaal rammelt aan veel kanten, en daarbij is het gewoon een gevaarlijke onderneming.
Als je toch op wereldreis gaat lijkt het mij wel zo aardig om Eva mee te nemen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:32 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik vind 't wel stoer. Laat er zou ik zeggen. Maar ik begrijp enigszins ook wel dat de politiek dit soort acties wilt tegenhouden. Omdat wellicht andere hollandsche families dan gaan denken 'O als zij mag nemen we onze eva ook gewoon mee op wereldreis, mazzel leerplicht!' ? Maarja mekaar wat gunnen he
Dat is dus niet zo, zoals morgen de rechter vermoedelijk aan zal geven, de verzorgingsstaat is veel te ver doorgeschoten in Nederland.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens mij heeft eenieder recht op z'n eigen "gevaarlijke onderneming" zonder dat de overheid zich daarmee bemoeit.
Nee. Mensen hebben niet alleen maar rechten, maar ook plichten. Laura heeft oa leerplicht en schoolplicht, en daar gaat deze hele heisa oa over.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens mij heeft eenieder recht op z'n eigen "gevaarlijke onderneming" zonder dat de overheid zich daarmee bemoeit.
De meeste 13 jarige meisjes zijn aan het sparen voor een scooter om de 1500 meter naar school mee te overbruggen, dit meisje is blijkbaar iets verder in haar onderzoek.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:38 schreef Banjerkanjer het volgende:
Ja ok, voor een volwassene, maar voor een 13 jarige?
Een 13 jarige hoort helemaal niet een dergelijk gevaarlijk avontuur aan te gaan. Vind ik. Dergelijke avonturen zijn voor later als je groot bent.
Laura heeft dan ook niet hoeven sparen voor haar bootje, zij kreeg hem zomaarquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:41 schreef APK het volgende:
[..]
De meeste 13 jarige meisjes zijn aan het sparen voor een scooter om de 1500 meter naar school mee te overbruggen, dit meisje is blijkbaar iets verder in haar onderzoek.
Ze gebruiken wetten die er zijn om kinderen te beschermen van ouderlijke misdragingen, die in dit geval totaal niet op z'n plaats zijn. Een verzorgingsstaat is prima, maar je moet alles wel goed weten in te schatten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is dus niet zo, zoals morgen de rechter vermoedelijk aan zal geven, de verzorgingsstaat is veel te ver doorgeschoten in Nederland.
Daar moet de overheid zich in mijn ogen niet mee bemoeien. Ook zaken als landelijke eindexamens, landelijke kwaliteitseisen etc moeten afgeschaft worden voor scholen. Laat de scholen zelf maar aantonen hoe goed zij zijn en laat ze zelf maar uitleggen waarom je als ouder het best je kind op die school kan doen. De overheid moet zich helemaal niet met onderwijs bemoeien.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:41 schreef Banjerkanjer het volgende:
Nee. Mensen hebben niet alleen maar rechten, maar ook plichten. Laura heeft oa leerplicht en schoolplicht, en daar gaat deze hele heisa oa over.
Ik weet het niet. Ik weet wel, dat Mike Perham ook op piraten is gestuit, en dat hij alle kleuren in zijn broek heeft gescheten. Hij kreeg het advies om zijn geweer te laden en een schot te lossen, als waarschuwing, dat hij ook bewapend was, en de instructie om meteen gericht te schieten als ze ze hem idd zouden benaderen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:44 schreef Schenkstroop het volgende:
Die kwestie over 'piraten' he. Het zijn wel piraten in de meest pure definitie van de term. Maar is het niet dat de Westerse landen zich nu teveel bemoeien met bijv. de visvangst van kleinere arme landen aan hun eigen kust. En dat daardoor agressie ontstaat? Dat vind ik veel logischer dat je daarom hele grote boten gaat aanvallen, omdat je eigenlijk geen andere keus meer hebt toch?. Meestal gaan mensen conflicten uit de weg, of varen ze weg in dit geval. Het lijkt wel alsof ze het doen uit ongenoegen.. het lijkt me niet dat je mensen gaat aanvallen, en weten dat zij toch met meer zijn en meer wapens hebben. tenzij ze je 'pissed off' bent?
Interessant, zo had ik er nog niet gekeken, kijken wat de rechter daar morgen over gaat melden. Het zou inderdaad nog wel eens zo kunnen zijn dat die wetgeving hier helemaal niet geschikt voor is.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:43 schreef remlof het volgende:
Ze gebruiken wetten die er zijn om kinderen te beschermen van ouderlijke misdragingen, die in dit geval totaal niet op z'n plaats zijn.
Goed zo schaapje, je weet het propagandariedeltje goed uit je hoofdquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:41 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Nee. Mensen hebben niet alleen maar rechten, maar ook plichten. Laura heeft oa leerplicht en schoolplicht, en daar gaat deze hele heisa oa over.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:39 schreef APK het volgende:
[..]
Als je toch op wereldreis gaat lijkt het mij wel zo aardig om Eva mee te nemen.
Je bent zelf een dom schaap.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:48 schreef beeer het volgende:
[..]
Goed zo schaapje, je weet het propagandariedeltje goed uit je hoofd
Ja inderdaad, na al die heissa en betutteling van de overheid met de kinderbescherming erbij heeft Laura er mischien helemaal geen trek meer in. Zou wel jammer zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Interessant, zo had ik er nog niet gekeken, kijken wat de rechter daar morgen over gaat melden. Het zou inderdaad nog wel eens zo kunnen zijn dat die wetgeving hier helemaal niet geschikt voor is.
Dat mag ik toch niet hopen, dat zou betekenen dat de betutteling werktquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:54 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ja inderdaad, na al die heissa en betutteling van de overheid met de kinderbescherming erbij heeft Laura er mischien helemaal geen trek meer in. Zou wel jammer zijn.
Nou ja, niks, het gaat er vooral om over in hoeverre de overheid zich mag bemoeien met het priveleven van haar burgers.quote:
Privéleven is alles wat zich in de vrije tijd (buiten school- en arbeidsuren) afspeelt. Dit gaat er juist om wat zich binnen die uren afspeelt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 04:09 schreef remlof het volgende:
[..]
Nou ja, niks, het gaat er vooral om over in hoeverre de overheid zich mag bemoeien met het priveleven van haar burgers.
De overheid heeft zich helemaal niet te bemoeien met hoe ik mijn tijd indeel, ze kunnen me niet verplichten te werken, als ik op een andere manier genoeg geld heb om van te leven. Ok, met leerplicht ligt het iets anders, maar ik vind dat toch in de eerste plaats een zaak van de ouders om dat te regelen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 04:14 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Privéleven is alles wat zich in de vrije tijd (buiten school- en arbeidsuren) afspeelt. Dit gaat er juist om wat zich binnen die uren afspeelt.
En toch is iedere minderjarige iig tot de leeftijd van 16 jaar leerplichtig en schoolplichtig. En zelfs nog langer, als er dan nog geen diploma is behaald... dan gaat die leerplicht namelijk door tot de leeftijd van 23 jaar!quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 04:19 schreef remlof het volgende:
[..]
De overheid heeft zich helemaal niet te bemoeien met hoe ik mijn tijd indeel, ze kunnen me niet verplichten te werken, als ik op een andere manier genoeg geld heb om van te leven. Ok, met leerplicht ligt het iets anders, maar ik vind dat toch in de eerste plaats een zaak van de ouders om dat te regelen.
God, wat klink ik liberaal en ik stem nog wel PvdA
ik ben niet benieuwd ,dit persoon is minderjarig en zal de reis worden afgenomenquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 06:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
Vandaag de uitspraak. Ik ben benieuwd.
Volgens mij doen ze dat sws niet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:16 schreef ioko het volgende:
Weet je: ze mag zich IMHO best onttrekken aan al haar verplichtingen (leerplicht enz.) maar dan moet er ook niemand komen zeuren over bijdragen van onze regering aan reddingsoperaties, onderhandelingen en repatriering. Niet de lasten, dan ook niet de lusten.
Er staat een goede wind nu in ieder geval.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:30 schreef Dragorius het volgende:
Nummer 12 al
Mocht die muts al vertrokken zijn dan die vader vastzetten, en pas vrijlaten als zij weer terugkomt.
Eens..., mits je wilsbekwaam ben.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Omdat het NU moet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom niet met sponsors aan een fatsoenlijke boot proberen te komen, vraag ik mij af.
Blijkbaar staat men niet te popelen om zn vingers te branden aan een meisje (zo noemt ze zichzelf ook) dat de wereld over wil zeilen in haar eentje.quote:Er moeten zat sponsors te vinden zijn lijkt mij.
Je zou zeggen dat dat essentieel is.quote:Oordelen of ik het wel af niet aan zou durven in een Hurley 800 zou ik zo niet kunnen doen, daarvoor heb ik te weinig ervaring met scherpe jachten en ik heb ook nog nooit in een Hurley gezeild. Jammer dat de voorbereiding zo brak is, dat moet toch beter kunnen.![]()
Ja... dat is bijna hetzelfde als een dertienjarige solozeilend op een veredeld rubberbootje.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:42 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens Maarten Biesheuvel ging op zijn 15de de oceanen over hè, meen ik.
Weliswaar als ketelbinkje op de wilde vaart. Hij schreef er paar hallucinerende verhalen over.
Ook Cor Boonstra, ex-Philips topman, ging de oceanen over, als ketelninkje, een jaar of 16, 17 zal hij zijn geweest.
Ja maar dat is dus niet te vergelijken inderdaad.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:42 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens Maarten Biesheuvel ging op zijn 15de de oceanen over hè, meen ik.
Weliswaar als ketelbinkje op de wilde vaart. Hij schreef er paar hallucinerende verhalen over.
Ook Cor Boonstra, ex-Philips topman, ging de oceanen over, als ketelninkje, een jaar of 16, 17 zal hij zijn geweest.
Nee, maar ja deze dame vaart toch in een soort colonne, een convooi of zo, heb ik begrepen?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:45 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ja maar dat is dus niet te vergelijken inderdaad.
Die waren niet alleen etc.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, maar ja deze dame vaart toch in een soort colonne, een convooi of zo, heb ik begrepen?
Via internet kan ze haar lessen Havo voltooien?
Als het misgaat is ze iig niet verloren.
De ene 13-jarige is de andere ook niet. Ik denk niet dat we steeds een gemiddelde 13-jarige voor ons moeten nemen. Wrs is ze geen gemiddelde 13-jarige.
En wat is de big deal, als een knaap een luttel aantal jaren ouder iets dergelijks ook presteert. Voor de Middeleeuwer was het een big deal. Die had de techniek niet, vaarde letterlijk in het onbekende. Tegenwoordig is zo'n zeiltocht rond de wereld wrs letterlijk kinderwerk. Mits je een beetje kunt zeilen.
Je komt iig wrs geen Marokkaantjes tegen..
Ja, dat heeft te maken met het feit dat de wet zegt dat het onderwijs in een schoolgebouw moet worden gegeven, toch?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:53 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Haar verzoek tot ontheffing van de schoolplicht is al eerder afgewezen omdat er geen begeleider is om dat onderwijs met haar te volgen. VIa internet alleen mag het dus niet.
En gelukkig is dat het enige gespuis op de wereld.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:51 schreef Ryan3 het volgende:
Je komt iig wrs geen Marokkaantjes tegen..
Als ik NWS een beetje volg is dat het enige gespuis.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 09:02 schreef Marrije het volgende:
[..]
En gelukkig is dat het enige gespuis op de wereld.
Zij wil de wereld een beetje verkennen, wat ontdekken en losbandig zijn. Dat zijn haar eigen woorden.
Bronquote:Op twitter schrijft Laura zo rond 21:15 “Moeilijke beslissing, twijfel slaat toe, uitspraak afwachten? Voor en tegens wegen, neem mijn eigen besluit. Bye, bey!” Deze tweet is verstuurd via Mobile Web. Eerdere tweets van haar kwamen vanaf TweetDeck. Betekent dit dat Laura nu op Schiphol staat? En waar gaat zij dan heen? Naar Nieuw-Zeeland zoals zij bij het bevolkingsregister melde. Nieuw-Zeeland staat ook niet te trappelen om een dertien jarige het zeegat uit te sturen.
bronquote:Laura heeft het niet van een vreemde
Ook de vader van Laura Dekker, het dertienjarige meisje dat solo de wereld rond wil zeilen, ging piepjong in zijn uppie de zee op. Twaalf jaar oud was Dick Dekker, toen hij in een zelf opgeknapte boot bij IJmuiden het ruime sop koos.
Ook toen leidde de onbedwingbare drang naar de zee tot spanningen. Niet dat de zaak mondiaal werd uitgemeten in de pers, zoals nu, maar in huize Dekker liep de onenigheid dusdanig op, dat Dick op zijn veertiende het ouderlijk huis verliet. Later kwam het overigens weer goed tussen ouders en zoon.
Vanuit dat historisch perspectief is het verklaarbaar dat botenbouwer en zeezeiler Dick Dekker nu vierkant achter zijn dochtertje Laura gaat staan in haar droomwens om als jongste schipper ooit de wereldzeeën te trotseren.
Vandaag bepaalt de kinderrechter in Utrecht of de ouders worden beperkt in het gezag over Laura.
De zaak is aangespannen door de Raad voor de Kinderbescherming, die een solowereldreis van een dertienjarig meisje onverantwoord vindt en de Nederlandse Pippi Langkous onder het gezag van een gezinsvoogd wil plaatsen.
Om van alle, voor haar onbegrijpelijke, heisa af te zijn en haar wereldreis te kunnen maken, wil Laura zich laten uitschrijven uit Nederland en zich vestigen in Nieuw-Zeeland. In dat land werd ze bijna veertien jaar geleden geboren, in de haven van Whangary, aan boord van de Diario, het schip van haar Nederlandse vader en Duitse moeder, tijdens een zeven jaar durende wereldreis. Ook haar zus Kim (11) kwam tijdens die trip ter wereld. Eenmaal terug in Nederland dreef het vasteland hun ouders uiteen. Kim ging met moeder mee, Laura koos voor haar vader. Ze wonen nu met z’n tweeën in een door Dekker gebouwd schip. In haar hut staan bekers van allerlei zeiloverwinningen en liggen stapels boeken van de Kameleon.
Sluiswachters
De zee is haar thuis. „Laura heeft zout in haar bloed”, zei haar advocaat eerder. Geboren en opgegroeid aan boord, ging Laura op haar tiende met haar zeiljacht Guppy en hond Spot alleen op vakantie in Friesland, zes weken lang. De tegenwind bestond drie jaar geleden vooral uit onwillige sluiswachters, die zo’n klein meisje als schipper maar niets vonden.
Toen ze haar droomwens om solo de wereld over te zeilen uitsprak, stak haar vader daar een stokje voor. Besloten werd dat Laura eerst maar eens naar Engeland moest varen, maar niet voor ze alles wist over getijden, het weer, koersen berekenen, regels en veiligheid. Dit voorjaar maakte ze de oversteek. Toen ze na een probleemloze tocht wilde terugvaren naar Nederland, werd ze tegengehouden door de Britse autoriteiten. Die parkeerden Laura in een kindertehuis en dwongen vader Dekker over te komen om zijn dochter naar huis te begeleiden. Maar eenmaal in Engeland liet hij Laura alleen terug zeilen naar Nederland.
Duidelijk is dat Laura ook in Nieuw-Zeeland in een juridisch web verstrikt kan raken. De wet daar bepaalt dat ieder schip aan de ketting kan worden gelegd zodra er sprake is van onverantwoord gedrag.
Ah filosofie.....quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 09:30 schreef raptorix het volgende:
Wat is uberhaupt nu om aarde rond te varen? Ben je weer terug bij af.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 09:33 schreef Disana het volgende:
Uitspraak vanaf 10.00 live te volgen op
http://www.rtl.nl/%28/act(...)_Uitspraak_Laura.xml
Koffie en koekje klaar, kussentje in je rug, en kijken maar!quote:
Mij wel, dat laat meteen zien hoeveel verantwoordelijkheid ze neemt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 09:37 schreef E.T. het volgende:
twitter: http://twitter.com/LauraGuppy
er tussen uit knijpen lijkt me niet echt de slimste oplossing
Typerend gedrag voor een puber wat dat betreftquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 09:42 schreef Marrije het volgende:
[..]
Mij wel, dat laat meteen zien hoeveel verantwoordelijkheid ze neemt.
Hoe echt is die Twitter-account?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 09:37 schreef E.T. het volgende:
Dat kost tijd, ze moet snel vertrekken, anders is het geen recordpoging meer ivm. haar leeftijd..quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom niet met sponsors aan een fatsoenlijke boot proberen te komen, vraag ik mij af. Er moeten zat sponsors te vinden zijn lijkt mij. Oordelen of ik het wel af niet aan zou durven in een Hurley 800 zou ik zo niet kunnen doen, daarvoor heb ik te weinig ervaring met scherpe jachten en ik heb ook nog nooit in een Hurley gezeild. Jammer dat de voorbereiding zo brak is, dat moet toch beter kunnen.![]()
[..]
Ik vind de publieke zaak een staatsaangelegenheid bij uitstek... maar ok, dat is een zijspoor.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 03:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daar moet de overheid zich in mijn ogen niet mee bemoeien. Ook zaken als landelijke eindexamens, landelijke kwaliteitseisen etc moeten afgeschaft worden voor scholen. Laat de scholen zelf maar aantonen hoe goed zij zijn en laat ze zelf maar uitleggen waarom je als ouder het best je kind op die school kan doen. De overheid moet zich helemaal niet met onderwijs bemoeien.
Zeker als je nog hele basale fouten in je Engels maakt..quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 09:37 schreef E.T. het volgende:
maar wat doen ze met het ouderlijk gezag?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:03 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik wed dat ze haar niet laten gaan.. Als het haar dood wordt, wil de rechterlijke macht niet degene zijn die het heeft goedgevonden..
Dat zal naar bureau jeugdzorg in hun gebied gaan totdat ze er genoeg van hebben denk ik.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:05 schreef Marrije het volgende:
[..]
maar wat doen ze met het ouderlijk gezag?
Zo klinkt het welquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:10 schreef Hephaistos. het volgende:
Tot nu toe gaat het vonnis naar een gunstig oordeel voor Laura, voor m'n gevoel.
Ik denk van niet. Ze wordt voorlopig onder toezicht gesteld.quote:
Goede zaak dus, het houdt dus ook de optie open dat als blijkt dat ze het wel kan, en dat als de wereldschool haar voldoende kan ondersteunen dat het wel mag.quote:
Nee, nu gaat het pas goed.quote:
Dan gaat ze over een jaar....quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:21 schreef poemojn het volgende:
26 oktober 2009 moet het onderzoek afgerond zijn, dus op zn vroegst november weg.. daar gaat haar veilige reisschema..
terechtquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:22 schreef Dragorius het volgende:
Als de medewerking wordt geweigerd > dan zal er een beslissing worden genomen over een Definitieve OTS.
terechtquote:Geen uithuisplaatsing maar dat was ook te verwachtenGelukkig zijn ze daar ook helder in.
Meen ik niet eerder gelezen te hebben dat ze nu (of zeer binnenkort) moest gaan omdat anders de weersomstandigheden ongunstig zijn?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:20 schreef Pool het volgende:
2 maanden inderdaad, dus dat wordt uiterlijk eind oktober pas.
Ja, lijkt me wel.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:23 schreef Swetsenegger het volgende:
Met andere woorden, als inderdaad naar nader onderzoek blijkt dat ze in staat is die reis te maken zal ze toestemming krijgen?
misschien. dan zal ze dus waarschijnlijk oko een andere (snellere) boot nodig hebben. en misschien een andere route nemen, wel langs de kapen.quote:
Er wordt niemand opgesloten of gecriminaliseerd. Er wordt onderzoek gedaan naar haar psychische staat: iets wat de ouders zelf hadden kunnen bedenken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:24 schreef Ringo het volgende:
Is er eigenlijk onderzocht welke invloed zo'n rechtscircus op haar persoonlijkheid heeft? Mensen opsluiten, tegenwerken, criminaliseren, alleen omdat hun dromen wilder zijn dan die van familie Middelmaat?
Maar ik vertrouw erop dat uit nader onderzoek blijkt dat het niet kan.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:23 schreef Swetsenegger het volgende:
Met andere woorden, als inderdaad naar nader onderzoek blijkt dat ze in staat is die reis te maken zal ze toestemming krijgen?
Dan wordt je gewoon teruggehaald en verlies je wél het ouderlijk gezag. Lijkt mij.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:26 schreef Ringo het volgende:
En nu de wet aan je laars lappen en gewoon gaan, lijkt mij.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:23 schreef Swetsenegger het volgende:
Dat is me ontgaan.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:24 schreef Ringo het volgende:
Is er eigenlijk onderzocht welke invloed zo'n rechtscircus op haar persoonlijkheid heeft? Mensen opsluiten, tegenwerken, criminaliseren, alleen omdat hun dromen wilder zijn dan die van familie Middelmaat?
Iedereen, bek, tanden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:27 schreef sunmoonstar het volgende:
En wat als ze nu al vertrokken is??
bronquote:Laura (13) mag solozeiltocht niet starten in Nieuw-Zeeland
Kort voor de uitspraak van het Nederlandse gerecht over de solozeiltocht om de wereld van de 13-jarige Laura Dekker, heeft Nieuw-Zeeland geweigerd het meisje te laten vertrekken mocht ze van daaruit willen afvaren. Ook daar mag Dekker niet alleen de zee op, schrijft De Volkskrant. "Laura moet hier door de kinderbescherming op dezelfde manier behandeld worden als in Nederland", aldus een Nieuw-Zeelandse verantwoordelijke.
Uitwijken
Dick Dekker, vader van Laura, had eerder verklaard dat hij met zijn dochter naar Nieuw-Zeeland zou uitwijken als ze in Nederland geen toestemming zou krijgen voor haar zeiltocht. De 13-jarige werd in Nieuw-Zeeland op een boot geboren, tijdens een wereldreis van haar ouders. Daardoor draagt ze ook, naast de Nederlandse en de Duitse, de Nieuw-Zeelandse nationaliteit.
Rechtzaak
Straks maakt de kinderrechter in Utrecht bekend of het gezag van de ouders van Laura Dekker wordt ingeperkt. De Raad voor de Kinderbescherming had een rechtszaak aangespannen omdat ze het onverantwoord vindt dat het meisje de reis van twee jaar in haar eentje zou maken. (dpa/dea)
quote:` De 13-jarige zeilster Laura mag van
de rechter niet op wereldreis.Volgens
de rechter bestaat de kans dat het
meisje door de wereldreis ernstig in
haar ontwikkeling wordt geschaad.Ze
wordt voorlopig onder toezicht gesteld,
maar ze blijft gewoon thuis wonen.
In die twee maanden wordt onderzocht of
ze in staat is een solozeiltocht rond
de wereld te maken.Op 26 oktober wordt
daarover besloten.
De vader van Laura wordt de ouderlijke
macht niet ontzegd.
als de ouders slim waren geweest dan hadden ze dat zelf al voor elkaar gehad, maar nee, toen de RvK dat wilde onderzoeken was Laura niet bereikbaar. En dus moet het nu.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:24 schreef poemojn het volgende:
ja, en bij die engelse jongen hadden de ouders zelf al psychisch onderzoek laten uitvoeren voor hij van hen mocht gaan.
Maar alles voor Laura haar passie toch?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:27 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Dan wordt je gewoon teruggehaald en verlies je wél het ouderlijk gezag. Lijkt mij.
Ringo weet het goed te overdrijven inderdaad, want ze blijft gewoon thuis wonen (bij haar moeder, want haar vader zijn woning wordt niet erkend als dusdanig) en dat was het. Niks opsluiting.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:28 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is me ontgaan.
Dacht dat ze gewoon bij haar vader mocht blijven wonen?
Verder goede uitspraak, kunnen ze rustig alle pro's en contra's bekijken.
Nou meer een dippie voor haar ouders als ze ergens in december een lege kist begraven op de begraafplaats in Wijk bij Duurstede.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:28 schreef Ringo het volgende:
[..]
Iedereen, bek, tanden.
Daarna: grote paniek onder de smaldenkers.
Of in het vliegtuig richting NieuwZeeland.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:30 schreef Marrije het volgende:
[..]
Was. Tis alweer voorbij. Maar ze was er niet.
Die zit op haar Guppy
Staat dat in je koffiedik geschreven?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:31 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou meer een dippie voor haar ouders als ze ergens in december een lege kist begraven op de begraafplaats in Wijk bij Duurstede.
Sssstttttquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:30 schreef Hephaistos. het volgende:
Moussie zal wel blij zijn. Nu komt onomstotelijk vast te staan dat ze een wonderkind is
Lijkt me risicovol, je krijgt schriftelijke aanwijzingen en die moet je opvolgen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:26 schreef Ringo het volgende:
En nu de wet aan je laars lappen en gewoon gaan, lijkt mij.
daarna.... zeemansgraf?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:28 schreef Ringo het volgende:
[..]
Iedereen, bek, tanden.
Daarna: grote paniek onder de smaldenkers.
Ik denk op dezelfde locatie waar jij je fabeltjes vind.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:32 schreef Ringo het volgende:
[..]
Staat dat in je koffiedik geschreven?
Op de zaterdagse markt, naast de roddelkraam.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:33 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik denk op dezelfde locatie waar jij je fabeltjes vind.
quote:De dertienjarige zeilster Laura mag van de rechter niet op wereldreis.
Volgens de rechter bestaat de kans dat het meisje door de wereldreis ernstig in haar ontwikkeling wordt geschaad. Ze wordt voorlopig onder toezicht gesteld, maar ze blijft gewoon thuis wonen. In die twee maanden wordt onderzocht of ze in staat is een solozeiltocht rond de wereld te maken. Op 26 oktober wordt daarover besloten. Verder is besloten dat de vader van Laura de ouderlijke macht niet wordt ontzecht.
Nou ja, zelfs een blind paard zou nog...quote:
Nee, het taalniveau van de gemiddelde Nederlander had dit gedrocht niet onderschept, geloof mequote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:38 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nou ja, zelfs een blind paard zou nog...
Hey, bedanktquote:
Mjah, alleen heeft Nieuw Zeeland al laten weten dat hun handelswijze in niets zal verschillen van de Nederlandse.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:31 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Of in het vliegtuig richting NieuwZeeland.
Ik niet, want die gaat toch wel. Ik ben vooral bang voor het circus dat dan gaat ontstaan. DIe pa die dan ook wegvlucht, dat geeft alleen maar het idee van > je kan overal mee wegkomen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:47 schreef Marrije het volgende:
Nou ja, voorlopig ben ik gerustgesteld.
Ik dacht eigenlijk wel dat ze dan terug gehaald zou worden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:49 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ik niet, want die gaat toch wel. Ik ben vooral bang voor het circus dat dan gaat ontstaan. DIe pa die dan ook wegvlucht, dat geeft alleen maar het idee van > je kan overal mee wegkomen.
Ze gaan dan echt geen internationaal opsporingsbevel uitgeven voor iets als dit
En dat baart mij wel "zorgen".
Ze is onder toezicht gesteld, en ze weten welke havens ze aandoen. Zo'n moeite is het niet om de eerste haven even te waarschuwen en haar terug te sturen met vliegtuig.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:49 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ik niet, want die gaat toch wel. Ik ben vooral bang voor het circus dat dan gaat ontstaan. DIe pa die dan ook wegvlucht, dat geeft alleen maar het idee van > je kan overal mee wegkomen.
Ze gaan dan echt geen internationaal opsporingsbevel uitgeven voor iets als dit
En dat baart mij wel "zorgen".
Stel, ze is nu onderweg. Onder wiens verantwoordelijkheid valt ze dan?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:54 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ze is onder toezicht gesteld, en ze weten welke havens ze aandoen. Zo'n moeite is het niet om de eerste haven even te waarschuwen en haar terug te sturen met vliegtuig.
Ik denk trouwens ook niet dat ze dit zullen doen.
Dit, en een dikke HAHAHA!!!!quote:
Ja en nu moet er dus nog voor de vorm even een rapport opgemaakt worden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:59 schreef Shitney het volgende:
Precies de uitspraak die ik had verwacht.
Dan is haar vader nog aansprakelijk lijkt me. Dat vonnis is net uitgesproken en een en ander is nog niet "geregeld". En haar vader bezit nog de ouderlijke macht geloof ik. Vandaar dat ze het zo hebben utigesproken denk ik.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:56 schreef Marrije het volgende:
[..]
Stel, ze is nu onderweg. Onder wiens verantwoordelijkheid valt ze dan?
Neen. een dikke HAHAHAH!!! naar haar pappa. Laura vind ik vooral erg sneu. Met een vader die haar heeft wijsgemaakt dat zijn dromen de hare zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:00 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dit, en een dikke HAHAHA!!!!voor Laura.
Lijkt mij dat zoiets meteen van kracht is? Maar daar heb ik geen verstand van.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:04 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Dan is haar vader nog aansprakelijk lijkt me. Dat vonnis is net uitgesproken en een en ander is nog niet "geregeld". En haar vader bezit nog de ouderlijke macht geloof ik. Vandaar dat ze het zo hebben utigesproken denk ik.
Ja ok, maar ze vallen nog onder de verantwoordelijkheid van de ouders meen ik. Alleen is er dus Toezicht.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:06 schreef Marrije het volgende:
[..]
Lijkt mij dat zoiets meteen van kracht is? Maar daar heb ik geen verstand van.
Belangrijke beslissingen mogen niet meer door de ouders worden genomen.
En die toezicht heeft bepaald dat ze niet mag uitvaren en naar school moet. Die ziet er dus op toe dat dat gebeurt en zo niet. . . En dát vraag ik me dus af.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:07 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ja ok, maar ze vallen nog onder de verantwoordelijkheid van de ouders meen ik. Alleen is er dus Toezicht.
Hmm interessante vraag ja. Ik denk toch dat haar ouders verantwoordelijk blijven hoor. Maar dat toezicht bepaalt wat ze wel/niet mag. Die constructie kan ook denk ik?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:08 schreef Marrije het volgende:
[..]
En die toezicht heeft bepaald dat ze niet mag uitvaren en naar school moet. Die ziet er dus op toe dat dat gebeurt en zo niet. . . En dát vraag ik me dus af.
Dit dus, als ze toch besluit te gaan dan is pa zo gezegd het haasje.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:07 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ja ok, maar ze vallen nog onder de verantwoordelijkheid van de ouders meen ik. Alleen is er dus Toezicht.
Wellicht, ze komt me over als een verwaand nest die het beter denkt te weten dan heel volwassen Nederland, op een paar uitzonderingen als Moussie na.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:05 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Neen. een dikke HAHAHAH!!! naar haar pappa. Laura vind ik vooral erg sneu. Met een vader die haar heeft wijsgemaakt dat zijn dromen de hare zijn.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:10 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Wellicht, ze komt me over als een verwaand nest die het beter denkt te weten dan heel volwassen Nederland, op een paar uitzonderingen als Moussie na.
Zo iemand verdient uitgelachen te worden als de rechter nota bene haar in het ongelijk stelt.
Dan zullen ze schriftelijke waarschuwingen krijgen die je moet opvolgen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:08 schreef Marrije het volgende:
[..]
En die toezicht heeft bepaald dat ze niet mag uitvaren en naar school moet. Die ziet er dus op toe dat dat gebeurt en zo niet. . . En dát vraag ik me dus af.
De rechtbank heef de ouders verzocht alle medewerking te verlenen mbt het onderzoek van mevr Moonen. Maar wat als zij dat niet doen?
Wat een onzin. Het is een meisje met dromen en ambities, dat verdient alleen maar lof. Ik vind niet dat ze zou mogen gaan, maar uitlachen slaat nergens op...quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:10 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Wellicht, ze komt me over als een verwaand nest die het beter denkt te weten dan heel volwassen Nederland, op een paar uitzonderingen als Moussie na.
Zo iemand verdient uitgelachen te worden als de rechter nota bene haar in het ongelijk stelt.
Volgens mij heet dat pubertijdquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:10 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Alsof jij verwaande kutkids respecteert.quote:
Ik vraag me af hoe ze zoiets willen onderzoeken. Het lijkt me dat dat alleen maar kan door haar die reis te laten maken en kijken of het lukt. Maar al die wauwelende psychologen zullen wel weer vage inktvlekmethodes bedacht hebben waaruit ze verregaande conclusies menen te kunnen trekken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:23 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee dat niet, maar ik ga ze ook niet kinderachtig staan uitlachen als het ze even tegenzit.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:13 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Alsof jij verwaande kutkids respecteert.
Nou volgens mij zijn er wel redelijk betrouwbare methodes om stressbestendigheid te testen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:13 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe ze zoiets willen onderzoeken. Het lijkt me dat dat alleen maar kan door haar die reis te laten maken en kijken of het lukt. Maar al die wauwelende psychologen zullen wel weer vage inktvlekmethodes bedacht hebben waaruit ze verregaande conclusies menen te kunnen trekken.
Volgens mij heet dat puberteit.quote:
Vroeg ik me ook al af.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:14 schreef -Techno- het volgende:
Telt een recordpoging überhaupt wel als je een gerechtelijk bevel negeert? Ik bedoel dat is toch niet eerlijk voor andere mensen die ook een poging willen doen naar dat record?
Dan moet Moussie de rechter maar gauw gaan vertellen dat ze er helemaal geen verstand van hebben. Ze volgt een pretroute en extreme omstandigheden zijn helemááál niet aan de orde.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:46 schreef Loedertje het volgende:
Gezag ouders Laura beperkt AMSTERDAM - Het gezag van de ouders van Laura Dekker wordt ingeperkt. De 13-jarige zeilster wordt twee maanden onder toezicht gesteld van Jeugdzorg.
Dat heeft de kinderrechter in Utrecht vrijdag bekendgemaakt. Laura wil solo de wereld rond zeilen en haar ouders steunen die wens.
De Raad voor de Kinderbescherming spande een rechtszaak aan omdat ze het onverantwoord vindt dat het meisje de reis van twee jaar in haar eentje maakt.
Door het ouderlijk gezag te laten inperken hoopt de kinderbescherming te voorkomen dat Laura onderweg gaat. Bij een ondertoezichtstelling houden ouders het gezag over de kinderen, maar wordt het gezag wel beperkt. Belangrijke beslissingen over Laura moeten nu aan Bureau Jeugdzorg worden voorgelegd.
De rechtbank zet grote vraagtekens bij Laura's vermogen om met extreme omstandigheden om te gaan. De Amsterdamse kinder- en jeugdpsycholoog S. Moonen gaat onderzoeken of de tiener de psychische druk aankan. Daarbij zal ze meenemen of Laura in staat zal zijn aan boord onderwijs te volgen via de wereldschool op internet en zo havo 3 en havo 4 te voltooien.
Ze hopen dat ze niet gaat
Het doel van het onderzoek is dan ook niet om haar zeilvaardigheden (technische vaardigheden) te onderzoeken. Ze gaan kijken hoe het met haar ontwikkeling staat, of ze een hoog genoeg niveau van 'coping' heeft om om te gaan met tegenslagen, eenzaamheid en bijvoorbeeld mensen die je minder goed gezint zijn. Een theoretisch onderzoek zegt niet alles, dat lijkt me duidelijk, maar je kunt wel beter inschatten of ze in deze fase van haar leven met deze zaken kan omgaan, of dat ze schade zal oplopen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:14 schreef speknek het volgende:
Nouja best een aardige uitspraak, ik had al gezegd dat ik vond dat gewoon onderzocht moest worden of ze het kon en zo ja, laten gaan. Je kunt je natuurlijk afvragen wat die psycholoog in godesnaam weet van rond de wereld zeilen, maar goed. Hopelijk doen ze het wel gewoon oprecht, en is het geen simpel excuus om de boel te frustreren.
Dan zou je ook geen recordpoging hotdogseten mogen houden omdat dat niet eerlijk is voor de moslimlanden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:14 schreef -Techno- het volgende:
Telt een recordpoging überhaupt wel als je een gerechtelijk bevel negeert? Ik bedoel dat is toch niet eerlijk voor andere mensen die ook een poging willen doen naar dat record?
Fout, er bestaan ook halal hotdogs.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:22 schreef speknek het volgende:
[..]
Dan zou je ook geen recordpoging hotdogseten mogen houden omdat dat niet eerlijk is voor de moslimlanden.
dan heb je een recordpoging met gerechtelijk bevel, ben je zeker de eerste.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:14 schreef -Techno- het volgende:
Ik denk dat het record op zich nog wel telt..quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:14 schreef -Techno- het volgende:
ik lach er niet om, echter is het gewoon een over het paard getild pubertje.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:17 schreef speknek het volgende:
[..]
Volgens mij heet dat puberteit.
Maar ambitieus zijn is een ubermenschmentaliteit, daar smadelijk om lachen iets voor untermenschen.
Ben je dan ook titelhouder van het record?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:25 schreef -sebastiaan- het volgende:
[..]
dan heb je een recordpoging met gerechtelijk bevel, ben je zeker de eerste.
Maar rundvlees is lichter dan varkensvlees, wat weer niet eerlijk... afijn je snapt natuurlijk wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:24 schreef -Techno- het volgende:
Fout, er bestaan ook halal hotdogs.
En hoe willen ze dat onderzoeken? Door haar te verkrachten en te kijken hoe ze erop reageert?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:19 schreef ioko het volgende:
[..]
Het doel van het onderzoek is dan ook niet om haar zeilvaardigheden (technische vaardigheden) te onderzoeken. Ze gaan kijken hoe het met haar ontwikkeling staat, of ze een hoog genoeg niveau van 'coping' heeft om om te gaan met tegenslagen, eenzaamheid en bijvoorbeeld mensen die je minder goed gezint zijn. Een theoretisch onderzoek zegt niet alles, dat lijkt me duidelijk, maar je kunt wel beter inschatten of ze in deze fase van haar leven met deze zaken kan omgaan, of dat ze schade zal oplopen.
Ik snap wat je bedoeld, al vindt ik de vergelijking die je maakt een beetje krom. Een recordpoging niet kunnen uitvoeren vanwege geloofsovertuigingen is heel wat anders dan het geval van Laura.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:27 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar rundvlees is lichter dan varkensvlees, wat weer niet eerlijk... afijn je snapt natuurlijk wat ik bedoel.
Ja, inderdaad, zo doen ze dat.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:29 schreef thabit het volgende:
[..]
En hoe willen ze dat onderzoeken? Door haar te verkrachten en te kijken hoe ze erop reageert?
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:31 schreef __Saviour__ het volgende:
Kleinzielig betuttelend kutland weer hoor
Bronquote:De rechter vindt dat een zeiltocht van twee jaar zóveel afwijkt van wat een gemiddeld 13-jarig meisje meemaakt, dat een ernstige bedreiging van Laura's ontwikkeling te verwachten is. Daarom zal deze tocht in elk geval voorlopig niet mogen plaatsvinden. Ook zet de rechter grote vraagtekens bij Laura's vermogen om met extreme omstandigheden om te gaan.
Heb het zelf maar even opgezocht:quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:14 schreef -Techno- het volgende:
Telt een recordpoging überhaupt wel als je een gerechtelijk bevel negeert?
Bronquote:Safety
Please do not endanger yourself or others, take any unnecessary risks or break any laws when creating content you may share with Guinness World Records.
Nietzscheaanse slavenmoraal.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:26 schreef -sebastiaan- het volgende:
ik lach er niet om, echter is het gewoon een over het paard getild pubertje.
Duidelijk jaquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:45 schreef Matteüs het volgende:
Ik zei tog...
Blijkbaar moet je van een bepaald niveau zijn zoals ik om dit goed in te kunnen schatten.![]()
Mijn volgende voorspelling: over 2 maand gaat dat meiske nog steeds nergens naartoe.
De psycholoog weet mss. niets van zeilen maar wel een boel van waarop een mens functioneert...verder wordt er nog gekeken of het mogelijk is om haar op een andere manier gedegen onderwijs te laten volgen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:14 schreef speknek het volgende:
Nouja best een aardige uitspraak, ik had al gezegd dat ik vond dat gewoon onderzocht moest worden of ze het kon en zo ja, laten gaan. Je kunt je natuurlijk afvragen wat die psycholoog in godesnaam weet van rond de wereld zeilen, maar goed. Hopelijk doen ze het wel gewoon oprecht, en is het geen simpel excuus om de boel te frustreren.
Goede uitspraak en zoals verwacht een voorlopige onder toezichtstelling.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:45 schreef Matteüs het volgende:
Ik zei tog...
Blijkbaar moet je van een bepaald niveau zijn zoals ik om dit goed in te kunnen schatten.![]()
Mijn volgende voorspelling: over 2 maand gaat dat meiske nog steeds nergens naartoe.
Hoewel ik het met je eens ben ligt het dan anders...dan gaat ze namelijk naar schoolquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:53 schreef speknek het volgende:
Ben benieuwd of iedereen die hun kind naar een Islamitische basisschool wil sturen nu ook automatisch onder toezicht van Jeugdzorg wordt gesteld, als het dan toch om schadelijke invloed op de cognitieve en sociale ontwikkeling gaat...
lijkt me verstandig anders gaat het voorlopige karakter van de onder toezichstelling er snel van af en gaat die boot aan de ketting denk ik.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:54 schreef Lavenderr het volgende:
Dus Laura kan dit weekend haar boeken gaan kaften, want maandag begint de school, en ik neem aan dat ze daar nu gewoon naartoe gaat.
Ik denk dat ze zo zeker waren van haar soloreis dat ze helemaal niets voor school heeft aangeschaft.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:54 schreef Lavenderr het volgende:
Dus Laura kan dit weekend haar boeken gaan kaften, want maandag begint de school, en ik neem aan dat ze daar nu gewoon naartoe gaat.
Dat vermoeden heb ik eigenlijk ook.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:57 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Ik denk dat ze zo zeker waren van haar soloreis dat ze helemaal niets voor school heeft aangeschaft.
Dit dus.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:53 schreef MOVO het volgende:
[..]
Goede uitspraak en zoals verwacht een voorlopige onder toezichtstelling.
Dus: geen betutteling / geen beknotting van haar droom er wordt immers zeer serieus bekeken of zij in staat is om haar droom te verwezelijken zonder blijvende schade. Het feit dat haar tijd-slot nu in gevaar komt is alleen te wijten aan vader: die had de plannen van zijn dochter veel eerder moeten aankaarten omdat zo'n procedure te verwachten valt als je dit soort onderzoek niet zelf faciliteerd.
Je kunt jezelf achteraf mooi downplayen. Ga er maar vast vanuit dat ze niet gaat.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:59 schreef Colplay het volgende:
Goede uitspraak. Kunnen we nog twee maanden doorgaan over dit onderwerp.
Gelukkig zijn een aantal dingen duidelijk:
Voor de rechter is Laura zeiltechnisch goed genoeg om te gaan.
Er zijn bijzondere omstandigheden dus Laura wordt getest of ze hier mee om kan gaan. Ik ben blij dat ze dit verder gaan onderzoeken en niet zoals iedereen hier er klakkeloos van uit gaan dat ze het niet kan, omdat hun eigen kind wat ergens heeeeeeeel goed in is het niet zou kunnen. Dus dan zou een ander kind het natuurlijk helemaal niet kunnen. Ben erg benieuwd wat hier uitkomt.
Kan ze het met school combineren. De 17-jarige Brit deed er negen maanden om rond de wereld te zeilen. En dit was ook inclusief stops volgens mij. Laura neemt twee jaar de tijd om ook te wachten op gunstige omstandigheden. In combinatie met Wereldschool moet dit goed te doen zijn, lijkt mij. Als de Wereldschool hier niet van overtuigd zou zijn zouden ze Laura toch ook nooit gesponsord hebben?
Maar goed, over twee maanden weten we meer en hopelijk is het voor haar niet te laat om dan alsnog de reis te maken.
Dat onderzoek is een formaliteit, je hebt er geen glazen bol voor nodig om te weten wat daar in zal staan. Over 2 maanden gaat Laura nog steeds niet alleen de wereld rond zeilen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:59 schreef Colplay het volgende:
Goede uitspraak. Kunnen we nog twee maanden doorgaan over dit onderwerp.
Er zijn bijzondere omstandigheden dus Laura wordt getest of ze hier mee om kan gaan. Ik ben blij dat ze dit verder gaan onderzoeken en niet zoals iedereen hier er klakkeloos van uit gaan dat ze het niet kan, omdat hun eigen kind wat ergens heeeeeeeel goed in is het niet zou kunnen. Dus dan zou een ander kind het natuurlijk helemaal niet kunnen. Ben erg benieuwd wat hier uitkomt.
Precies jeugdzorg heeft een standpunt ingenomen en daar houden ze aan vast.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:02 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat onderzoek is een formaliteit, je hebt er geen glazen bol voor nodig om te weten wat daar in zal staan. Over 2 maanden gaat Laura nog steeds niet alleen de wereld rond zeilen.
Het zou me niets verbazen als ze gewoon gaat.... zo hard loopt de politie niet voor weggelopen pubers en ik vraag me af of ze de marine willen inzetten als ze idd vertrekt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:54 schreef Lavenderr het volgende:
Geloof me, die komt nog geen 50km ver.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het zou me niets verbazen als ze gewoon gaat.... zo hard loopt de politie niet voor weggelopen pubers en ik vraag me af of ze de marine willen inzetten als ze idd vertrekt.
dr. Moonen is onafhankelijkquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:06 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Precies jeugdzorg heeft een standpunt ingenomen en daar houden ze aan vast.
Dan wordt ze wel weer aangehouden in de eerste de beste haven die ze aandoet en wordt dr vader weer gebeld om dr op te komen halenquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het zou me niets verbazen als ze gewoon gaat.... zo hard loopt de politie niet voor weggelopen pubers en ik vraag me af of ze de marine willen inzetten als ze idd vertrekt.
Gezien de publiciteit kan je er op rekenen dat die prioriteit wat hoger ligtquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hetgeen natuurlijk zou aantonen dat ze niet in staat is om zo'n reis te maken, als ze zo intelligent/volwassen en goed voorbereid is dan is zo'n onderzoek een eitje, niets om bang voor te zijn, eerder een goede mogelijkheid om de instanties te kakken te zetten en lekker puh roepen als je wel in staat blijkt de wereld over te zeilen in je eentje.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee inderdaad, want dan rent die 17-jarige stagiaire van Bureau Jeugdzorg achter haar aan?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:08 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Geloof me, die komt nog geen 50km ver.
En als Laura in die tijd had geleefd had ze nauwelijks zonder mannelijke begeleiding het huis uit gemogen, en hadze nog 2jaartjes moeten uitzitten voor ze moest trouwen. Je punt is?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:11 schreef El_Matador het volgende:
Dramatische uitspraak.![]()
Als Mozart in deze tijd had geleefd, had de rechter gezegd; Amadeus, doe maar niet zo stoer met je pianospel, gewoon je sommetjes maken en grammatica leren...
Ik snap de vergelijking niet.. maar nu je zegt, het is helemaal geen gek idee..quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:53 schreef speknek het volgende:
Ben benieuwd of iedereen die hun kind naar een Islamitische basisschool wil sturen nu ook automatisch onder toezicht van Jeugdzorg wordt gesteld, als het dan toch om schadelijke invloed op de cognitieve en sociale ontwikkeling gaat...
Het onderdrukken van talenten door calvinistische burgermannetjes (m/v).quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:14 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
En als Laura in die tijd had geleefd had ze nauwelijks zonder mannelijke begeleiding het huis uit gemogen, en hadze nog 2jaartjes moeten uitzitten voor ze moest trouwen. Je punt is?
Ben je nou echt zo dom?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:13 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Nee inderdaad, want dan rent die 17-jarige stagiaire van Bureau Jeugdzorg achter haar aan?
Volgens mij kunnen Laura's ouders strafrechtelijk vervolgd worden als ze al weg is. En als ze nu na dit vonnis toch uitvaart, zullen ze waarschijnlijk volledig uit de ouderlijke macht ontzet worden. En ook als ze niet meewerken, kunnen ze denk ik strafrechtelijk vervolgd worden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:08 schreef Marrije het volgende:
[..]
De rechtbank heef de ouders verzocht alle medewerking te verlenen mbt het onderzoek van mevr Moonen. Maar wat als zij dat niet doen?
Dat zou mooi stom zijn, het record is dan niet meer geldig en ze wordt uit huis geplaatst.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het voor de vorm zal zijn, ze zullen wel degelijk haar serieus onderzoeken. Ik denk alleen dat ze dan tegen dezelfde twijfelachtigheden zullen aanlopen die wij gister al ontdekt hadden, en waarschijnlijk ook vaststellen dat ze geestelijk niet tot zo'n onderneming in staat is.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:02 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ja en nu moet er dus nog voor de vorm even een rapport opgemaakt worden.
Bij ouders die hun kinderen keer op keer gruwelijk mishandelen, ze verwaarlozen, ze uithongeren en nog veel meer vreselijke dingen, is dat allemaal niet mogelijk, maar als een vader de ambities van zijn dochter steunt, dan is Bureau Jeugdzorg er ineens als de kippen bij om die ambitie de nek om te draaien??quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:19 schreef Shitney het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen Laura's ouders strafrechtelijk vervolgd worden als ze al weg is. En als ze nu na dit vonnis toch uitvaart, zullen ze waarschijnlijk volledig uit de ouderlijke macht ontzet worden. En ook als ze niet meewerken, kunnen ze denk ik strafrechtelijk vervolgd worden.
Ja en als jeugdzorg er niets aan zou doen, en er gebeurde wat met Laura onderweg.... Dan staat iedereen klaar met het vingertje om te wijzen naar jeugdzorg.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Bij ouders die hun kinderen keer op keer gruwelijk mishandelen, ze verwaarlozen, ze uithongeren en nog veel meer vreselijke dingen, is dat allemaal niet mogelijk, maar als een vader de ambities van zijn dochter steunt, dan is Bureau Jeugdzorg er ineens als de kippen bij om die ambitie de nek om te draaien??
Hypocriete kankerlijers.
Van mij mag ze gaan en ik denk dat het goed is dat ze gaat. Heeft onderweg meer te leren, want ze zal niets missen op school wat ze later niet in kan halen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:00 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Je kunt jezelf achteraf mooi downplayen. Ga er maar vast vanuit dat ze niet gaat.
Ja laten zien dat ze wel iets goed kunnen na keer op keer de fout in te zijn gegaan. Jeugdzorg is opeens de redder in nood voor tieners met een beetje ambitie. Zum kotsen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Bij ouders die hun kinderen keer op keer gruwelijk mishandelen, ze verwaarlozen, ze uithongeren en nog veel meer vreselijke dingen, is dat allemaal niet mogelijk, maar als een vader de ambities van zijn dochter steunt, dan is Bureau Jeugdzorg er ineens als de kippen bij om die ambitie de nek om te draaien??
Hypocriete kankerlijers.
Voor zover ik weet is Mozart gewoon naar school geweest.. Wou je daarmee aantonen dat er vroeger meer mocht, ofzoiets?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:11 schreef El_Matador het volgende:
Dramatische uitspraak.![]()
Als Mozart in deze tijd had geleefd, had de rechter gezegd; Amadeus, doe maar niet zo stoer met je pianospel, gewoon je sommetjes maken en grammatica leren...
Ik niet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:25 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Ja en als jeugdzorg er niets aan zou doen, en er gebeurde wat met Laura onderweg.... Dan staat iedereen klaar met het vingertje om te wijzen naar jeugdzorg.
Precies.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:13 schreef MOVO het volgende:
[..]
Hetgeen natuurlijk zou aantonen dat ze niet in staat is om zo'n reis te maken, als ze zo intelligent/volwassen en goed voorbereid is dan is zo'n onderzoek een eitje, niets om bang voor te zijn, eerder een goede mogelijkheid om de instanties te kakken te zetten en lekker puh roepen als je wel in staat blijkt de wereld over te zeilen in je eentje.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hypocriete kankerlijers.
Niet? Dacht wel dat er dan ingegrepen wordt, hoor..quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hypocriete kankerlijers.
Want? Het is toch haar keuze samen met die van haar ouders? Wat heeft Jeugdzorg daar dan mee te maken?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:25 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Ja en als jeugdzorg er niets aan zou doen, en er gebeurde wat met Laura onderweg.... Dan staat iedereen klaar met het vingertje om te wijzen naar jeugdzorg.
SBS-gepeupel zal inderdaad die gedachtegang maken inderdaad.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:25 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Jij misschien niet, maar hoe denk je dat de publieke opinie eruit zal zien?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:27 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik niet.
Jeugdzorg moet zich met problemen bezighouden. Geen problemen zoeken daar waar ze niet zijn.
Ze is het Kanaal al gepasseerd, heb ik me laten vertellen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:18 schreef Mylene het volgende:
Vanavond in het jeugdjournaal een reactie van Laura.
Ze is nu druk aan het zeilen.
Die kan gewoon meehuilen met de rest van het bos, lijkt me?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:30 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik ben benieuwd naar BanSheeBoys verlichte ideeën omtrent dit gedrag van een opgroeiend vrouwwerk..
Verstandig is het natuurlijk niet, maar het zou wel een ultieme bazenactie zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:30 schreef Ringo het volgende:
Ze is het Kanaal al gepasseerd, heb ik me laten vertellen.
Met meehuilen bedoel je zoiets?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:33 schreef Ringo het volgende:
[..]
Die kan gewoon meehuilen met de rest van het bos, lijkt me?
quote:
Die is al gerust gesteld als ze geen hoge hakken draagt aan boord.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:30 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik ben benieuwd naar BanSheeBoys verlichte ideeën omtrent dit gedrag van een opgroeiend vrouwwerk..
'Bazenactie?'quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Verstandig is het natuurlijk niet, maar het zou wel een ultieme bazenactie zijn.
Ja het tegenovergestelde van wat faalhazen hier doen.quote:
Ze zullen een voorbeeld stellen door haar op te sluiten in de gevangenis zodat andere pubers het wel uit hun hoofd laten om uit de pas te lopen in onze maatschappij. Ordnung muss sein. Heeft ze ook een Noord-Koreaans paspoort toevallig?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:41 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
'Bazenactie?'![]()
Eerder een dwarse puber die toch doet waar ze zelf zin in heeft!
Als ze dat doet is het heel dom van haar, ze zal zo snel mogelijk zogauw ze aan land wordt worden opgepakt en het tot ze meerderjarig is kunnen vergeten met haar wereldreis.
Bijvoorbeeld. Hij mag kiezen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:38 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Met meehuilen bedoel je zoiets?
[..]
Jij beschikt inmiddels over het deskundigenrapport?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:56 schreef -sebastiaan- het volgende:
Dat kind gaat never nooit niet deze reis dit jaar maken!
Die heb je daar niet voor nodig. En ook geen glazen bol.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:59 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Jij beschikt inmiddels over het deskundigenrapport?
Gewoon in de herfstvakantie vertrekkenquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:56 schreef -sebastiaan- het volgende:
Dat kind gaat never nooit niet deze reis dit jaar maken!
Ze zien het op zn minst al aankomen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:22 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het voor de vorm zal zijn, ze zullen wel degelijk haar serieus onderzoeken. Ik denk alleen dat ze dan tegen dezelfde twijfelachtigheden zullen aanlopen die wij gister al ontdekt hadden, en waarschijnlijk ook vaststellen dat ze geestelijk niet tot zo'n onderneming in staat is.
Maar ik denk niet dat ze dat nu al weten en dat dat nu al vaststaat. Ambtenaren zijn meestal niet zo snel
Moussie staat bij de haven, Laura uit te wuivenquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:01 schreef Matteüs het volgende:
Waar is moussie trouwens? Ze post wel in andere onderwerpen...
Wonden likken?
Ik had wel een felicitatie met de uitspraak verwachtquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:01 schreef Matteüs het volgende:
Waar is moussie trouwens? Ze post wel in andere onderwerpen...
Wonden likken?
Nee serieus. Is ze werkelijk zo laf? Eerst een grote mond van bijstandsniveau in 11 threads en nu wegblijven?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:04 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Moussie staat bij de haven, Laura uit te wuiven
En ik zit op 't dak van de havenmeester om een gat in de romp van haar bootje te schieten. Dit soort mensen dient tegen zichzelf beschermd te worden..quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:04 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Moussie staat bij de haven, Laura uit te wuiven
Eens, laat Laura eerst maar eens aantonen dat ze volwassen genoeg is. Die Engelse recordhouder heeft dat ook van tevoren gedaan. Iets waar Laura en pappa niet aan gedacht hebben.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:59 schreef Tarado het volgende:
wat een gelul, laat die kinderbescherming zich met ernstige gevallen bezig houden, leeftijd heeft niet alles met volwassenheid te maken
Ik geloof niet dat jij de persoon bent om anderen op een grote mond te wijzenquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:05 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Nee serieus. Is ze werkelijk zo laf? Eerst een grote mond van bijstandsniveau in 11 threads en nu wegblijven?
Je hebt inmiddels contact gezocht met de kinderrechter hierover?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:01 schreef Marrije het volgende:
[..]
Die heb je daar niet voor nodig. En ook geen glazen bol.
?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:08 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Dus in die zin is deze uitspraak winst voor het kamp Dekker.
Die winst zie ik niet hoor.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:08 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Je hebt inmiddels contact gezocht met de kinderrechter hierover?
Het debat spitst zich voornamelijk toe op het rapport van deze deskundige. Voor de rest zijn de verzoeken van de Raad afgewezen door de rechter.
Ik heb de rechter horen zeggen dat Laura niet mag vertrekken. Dat ze onder toezicht gesteld is.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:08 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Je hebt inmiddels contact gezocht met de kinderrechter hierover?
Het debat spitst zich voornamelijk toe op het rapport van deze deskundige. Voor de rest zijn de verzoeken van de Raad afgewezen door de rechter.
Je hebt de uitspraak toch wel nagelezen of ga je af op fragmenten en knipsels van RTL-nieuws?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:11 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ik heb de rechter horen zeggen dat Laura niet mag vertrekken. Dat ze onder toezicht gesteld is.
Over 2 maanden zal blijken dat Laura nog steeds niet mag vertrekken.
Jij wilt beweren dat ze nu mag vertrekken en dat ze niet onder toezicht is gesteld?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 13:13 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Je hebt de uitspraak toch wel nagelezen of ga je af op fragmenten en knipsels van RTL-nieuws?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |