abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72003217
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 10:09 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Jammer dat niet even vermeld wordt dat de Gay Krant de uitspraken volledig tendentieus en uit de context gerukt had gepresenteerd.
Daar zijn de meningen toch nogal over verdeeld...

En de Gay Krant staat bij mijn weten niet bekend om tendentieuze berichtgeving, waar dhr Ramadan toch op tal van plaatsen (niet alleen in Nederland) in een kwade reuk staat. Dat geeft toch te denken.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 10:23:07 #202
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_72003234
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 10:11 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Zucht.

Dus als hij met Iran werkt staat hij achter het beleid van Iran. Maar als hij het beleid van Iran afkeurt liegt hij?

Snap je niet dat je op die manier, met je selectief 'dan liegt hij, dan niet' zo ongeveer iedereen als heks kunt vervolgen?

'Je bent een heks, en als je ontkent, lieg je.'
Wat een onzin. Nogmaals: Tariqs daden en uitspraken in diverse buitenlandse media spreken voor zich. Daar kan geen leugentje meer iets aan afdoen.

Tariq heeft gewoon zijn islamistische hand overspeeld. Hij is langzaam steeds verder gegaan in zijn verderfelijke anti-westerse praktijken, totdat het zelfs de meest gedhimmificeerde linkse bomenknuffelaar van Groen Links op begon te vallen. En ja, toen kon Tariq wieberen.
quote:
Denk je dat ik een moslim ben dan? Ik ben de duivel, dat had ik je toch al eerder gezegd?
Jij bent een moslim die nog een lange weg te gaan heeft, voordat hij in de voetsporen kan treden van zijn grote held Tariq Ramadan.
[quote]Hij schaadt ons omdat hij hoogleraar is bij de universiteit van Rotterdam?

Wie zegt dat hij ons schaadt omdat hij hoogleraar is bij de EUR? En waar precies wordt dat gezegd?
quote:
Zo lust ik er ook nog wel een paar. Als straks een politicus uit de Tweede Kamer gezet zou worden is het ook geen censuur, omdat hij nog steeds kan zeggen wat hij wilt?
Wat een ongelukkig voorbeeld. Moet ik hier echt op ingaan, of denk je even na en vul je het zelf verder in?
pi_72003564
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 09:06 schreef JodyBernal het volgende:

[..]
Wetenschappers met een NSB-achtergrond konden het na de oorlog ook wel shaken. En terecht.
Volgens mij niet waar. Als andere landen de kennis van die lui konden gebruiken, werde de zonden razendsnel vergeven. Bijvoorbeeld: Werner von Braun, wiens raketten op London terechtkwamen en een belangrijke schakel werd in het Amerikaanse ruimtevaartprogramma.
pi_72003703
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 10:39 schreef uiterstaardig het volgende:

[..]

Volgens mij niet waar. Als andere landen de kennis van die lui konden gebruiken, werde de zonden razendsnel vergeven. Bijvoorbeeld: Werner von Braun, wiens raketten op London terechtkwamen en een belangrijke schakel werd in het Amerikaanse ruimtevaartprogramma.
Er is een verschil tussen alfa en betawetenschappen. Reken maar dat types die in het wilde weg filosofeerden over de Arische geschiedenis na de oorlog een probleempje hadden.
pi_72003706
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 10:22 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]
... waar dhr Ramadan toch op tal van plaatsen (niet alleen in Nederland) in een kwade reuk staat. Dat geeft toch te denken.
Er zijn zelfs hele boeken over volgeschreven:

http://www.elsevier.nl/we(...)an-Tariq-Ramadan.htm
pi_72004104
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 10:44 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen alfa en betawetenschappen. Reken maar dat types die in het wilde weg filosofeerden over de Arische geschiedenis na de oorlog een probleempje hadden.
Inderdaad.
Maar je bent het toch met me eens dat de anderen niet veel beter waren.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 11:30:40 #207
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_72005081

Als je dit gluiperige hoofd alleen al ziet, dan weet je toch genoeg? Hij doet me een beetje aan die leugenachtige kutmarokkaantjes denken die je op straat nog weleens tegenkomt.
pi_72005995
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:30 schreef JodyBernal het volgende:
[ afbeelding ]

Als je dit gluiperige hoofd alleen al ziet, dan weet je toch genoeg? Hij doet me een beetje aan die leugenachtige kutmarokkaantjes denken die je op straat nog weleens tegenkomt.
Voor jou deugt geen enkele moslim of marokkaan of buitenlander blijkbaar. Ik zie gewoon een man met een goed verzorgd baardje.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 12:29:34 #209
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_72006688
Reactie (column) Afshin Ellian over de kwestie Ramadan:

Ramadan is papegaai van Iraans regime
pi_72006725
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:29 schreef AryaMehr het volgende:

De kop is al zo onzinnig, moeten we dat echt lezen?
  woensdag 19 augustus 2009 @ 12:32:07 #211
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_72006754
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:30 schreef SCH het volgende:

[..]

De kop is al zo onzinnig, moeten we dat echt lezen?
Jij hoeft niets te lezen. Immers worden je moslim vriendjes beledigd in het desbetreffende column.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 12:34:21 #212
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_72006808
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:02 schreef SCH het volgende:

[..]

Voor jou deugt geen enkele moslim of marokkaan of buitenlander blijkbaar. Ik zie gewoon een man met een goed verzorgd baardje.
Jawel hoor. Één van m'n beste vrienden is Marokkaan. Maar die is geen moslim en heeft ook niet zo'n gluiperige uitstraling. Waarschijnlijk gaan die laatste twee hand in hand.
pi_72006915
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:32 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Jij hoeft niets te lezen. Immers worden je moslim vriendjes beledigd in het desbetreffende column.
Ik heb geen moslimvriendjes. Maar je kan toch niet met drogen ogen beweren dat Ramadan het regime steunt? Waar blijkt dat uit die programma's dan? Ellian is echt aan het doorslaan. Je hoeft geen moslimvriendje te zijn om moslims niet voortduirend en standaard af te vallen.
pi_72006933
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:34 schreef JodyBernal het volgende:

[..]

Jawel hoor. Één van m'n beste vrienden is Marokkaan. Maar die is geen moslim en heeft ook niet zo'n gluiperige uitstraling. Waarschijnlijk gaan die laatste twee hand in hand.
Net als bij joden zeker? Dit zijn echt letterlijke teksten uit de nazi-tijd
  woensdag 19 augustus 2009 @ 12:41:06 #215
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_72006977
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:39 schreef SCH het volgende:

[..]

Net als bij joden zeker? Dit zijn echt letterlijke teksten uit de nazi-tijd
Wat is het toch makkelijk om de dramaqueen in jou wakker te schudden!
pi_72007003
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:41 schreef JodyBernal het volgende:

[..]

Wat is het toch makkelijk om de dramaqueen in jou wakker te schudden!
pi_72007054
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:29 schreef AryaMehr het volgende:

Wilde ik ook net plaatsen. Goed stuk.

Alsof een bekende Amerikaanse intellectueel weg had kunnen komen met het produceren van vrolijke stukjes over de deugden van het nazisme, terwijl de ovens in Auschwitz rookten... Alles voor de dialoog natuurlijk.
pi_72007084
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:43 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wat is er zo goed aan?
pi_72007159
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:44 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat is er zo goed aan?
Zie de edit.
pi_72007267
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:43 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Alsof een bekende Amerikaanse intellectueel weg had kunnen komen met het produceren van vrolijke stukjes over de deugden van het nazisme, terwijl de ovens in Auschwitz rookten... Alles voor de dialoog natuurlijk.
Heeft Ramadan dan vrolijk gedaan over de deugden van het Iraanse regime???
pi_72007818
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:51 schreef SCH het volgende:

[..]

Heeft Ramadan dan vrolijk gedaan over de deugden van het Iraanse regime???
Hij heeft een lofzang gehouden op de islam, dezelfde islam die in Iran tot moordpartijen heeft geleid. Dat kwam Khamenei natuurlijk wel goed uit, maar ik denk dat weldenkende mensen toch liever hadden gezien dat Ramadan in plaats van zich bezig te houden met sprookjesvertellingen zijn ontsporende geloofsgenoten had gewezen op hun wangedrag. Daarmee had hij werkelijk kunnen aangeven dat hier een grens werd overschreden. Dat hij dat heeft nagelaten, is tekenend.
pi_72007890
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:11 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Hij heeft een lofzang gehouden op de islam, dezelfde islam die in Iran tot moordpartijen heeft geleid. Dat kwam Khamenei natuurlijk wel goed uit, maar ik denk dat weldenkende mensen toch liever hadden gezien dat Ramadan in plaats van zich bezig te houden met sprookjesvertellingen zijn ontsporende geloofsgenoten had gewezen op hun wangedrag. Daarmee had hij werkelijk kunnen aangeven dat hier een grens werd overschreden. Dat hij dat heeft nagelaten, is tekenend.
Maar je eerste opmerking en de vergelijking klopt dus niet. Hij heeft geen lofzang op het regime gehouden. Dat hij de islam niet afvalt, wauw, wat een verrassing. Hoe groot is de kans dat een veroordeling van het wangedrag was uitgezonden denk je? Je kunt hem verwijten dat hij voor die tv-zender is blijven werken, je kunt ook kiezen voor zijn opstelling dat hij van binnen uit iets wilde veranderen. Dat zijn keuzes. Maar de kop van Ellians stukje blijft daarmee onzinnig en kwaadaardig en stemmingmakend en oh zo dom en voorspelbaar.
pi_72008172
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:14 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar je eerste opmerking en de vergelijking klopt dus niet.
Dat hoeft niet, als je bv van mening bent dat de deugden van de islam linea recta naar moordpartijen op andersdenkenden kunnen leiden. Maar goed, laten we die discussie maar niet opstarten.
quote:
Hij heeft geen lofzang op het regime gehouden.
Hij houdt een lofzang op de islam, je weet wel, die godsdienst die aan de basis staat van het Iraanse terreurbewind. Of zouden de ayatollahs geen echte islamieten zijn? Als dat zo is, had ik graag gezien dat Ramadan ze had verteld hoe het wel moet. Dat doet hij echter niet, hij is wel erg kritiekloos.
quote:
Dat hij de islam niet afvalt, wauw, wat een verrassing. Hoe groot is de kans dat een veroordeling van het wangedrag was uitgezonden denk je?
Niet groot, maar hij had daar wel een statement mee kunnen maken.
quote:
Je kunt hem verwijten dat hij voor die tv-zender is blijven werken, je kunt ook kiezen voor zijn opstelling dat hij van binnen uit iets wilde veranderen. Dat zijn keuzes. Maar de kop van Ellians stukje blijft daarmee onzinnig en kwaadaardig en stemmingmakend en oh zo dom en voorspelbaar.
Nou, als ik dat even voor Ellian mag invullen. Wrs was zijn gedachtegang: Ramadan vent publiekelijk het mooie gezicht van de islam uit (geheel in lijn met de wens van onze mullahs), maar verontachtzaamt de kwalijke kanten. Zie het als een soort bedenkelijke reclamespot.
pi_72012356
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:23 schreef Diederik_Duck het volgende:

Nou, als ik dat even voor Ellian mag invullen. Wrs was zijn gedachtegang: Ramadan vent publiekelijk het mooie gezicht van de islam uit (geheel in lijn met de wens van onze mullahs), maar verontachtzaamt de kwalijke kanten. Zie het als een soort bedenkelijke reclamespot.
Ja, dat is misschien wel zo. Maar aan de andere kant moet Ellian maar leren accepteren dat er moslims zijn, en dat er moslims in de islam blijven geloven, en dat het voor hen belangrijk is. En dan heb je met Ramadan denk ik nog niet zo'n hele verkeerde meneer te pakken. Die legt aan de behoudender moslims uit dat hun vrouw gewoon rechten heeft, dat hun zoon best homo mag zijn en dat ze met de westerse normen en waarden moeten leren leven. Dat zet volgens mij meer zoden aan de dijk dan wat Ellian doet, maar dat terzijde.
pi_72012565
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 15:53 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja, dat is misschien wel zo. Maar aan de andere kant moet Ellian maar leren accepteren dat er moslims zijn, en dat er moslims in de islam blijven geloven, en dat het voor hen belangrijk is. En dan heb je met Ramadan denk ik nog niet zo'n hele verkeerde meneer te pakken. Die legt aan de behoudender moslims uit dat hun vrouw gewoon rechten heeft, dat hun zoon best homo mag zijn en dat ze met de westerse normen en waarden moeten leren leven. Dat zet volgens mij meer zoden aan de dijk dan wat Ellian doet, maar dat terzijde.
Jij houdt ook alleen maar van zalvende praatjes he
pi_72012691
Speciaal voor SCH het beginstukje van de column van Afshin Ellian: Ramadan is papegaai van Iraans regime

woensdag 19 augustus 2009 11:21

Tariq Ramadan is woest op het enige volk in Europa dat hem met open armen heeft ontvangen en hem ruim heeft beloond. Ramadan vindt de Nederlanders wellicht het gekste volk van Europa.

Dit gekke volk koos Ramadan om in Rotterdam bruggen te bouwen tussen moslims en niet-moslims. Dat is grappig: iemand die geen Nederlands spreekt en niets weet van de Nederlandse geschiedenis, bouwt bruggen in Rotterdam. Dit is al voldoende om dit volk als krankzinnig te bestempelen.

Met "dit volk" bedoelt hij zeker jou en je voornamelijk linkse billenlikkers-vriendjes.
pi_72012774
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:58 schreef huhggh het volgende:
....en vanaf deze post ben je dus niet meer serieus te nemen, voor zover dat eerst wel het geval was.
Woorden in de mond leggen om racisme bij een ander te suggeren is zo achterhaald.
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 18:45 schreef qonmann het volgende:
Mooi en nu een blanke aannnemen
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 20:23 schreef qonmann het volgende:
Gelukkig is er nog gerechtigheid
Gewoon miezerig racisme dus, niks meer.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_72012809
Nu nog afschaffen.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_72012982
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:55 schreef huhggh het volgende:
Aah, dat eeuwenoude bounty-geziek is weer terug hoor.
Ik dacht dat we met het vertrek van Ayaan Hirsi Ali dat kleinburgelijke geneuzel inmiddels achter ons hadden gelaten.
Niet iedereen ventileert een mening die jij altijd leuk zal vinden, deal with it.
Zoals een meer oplettende lezer als was opgevallen verwacht van mijn NRC-abonnement meer dan het niveau van Ellian. Als hij voor het Telegraaf-ondervolk zijn verbittering en behaagziekte wil spuien dan lijkt me dat hij daar uitstekend past.
pi_72013179
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 16:06 schreef Zienswijze het volgende:
Speciaal voor SCH het beginstukje van de column van Afshin Ellian: Ramadan is papegaai van Iraans regime

Tariq Ramadan is woest op het enige volk in Europa dat hem met open armen heeft ontvangen en hem ruim heeft beloond. Ramadan vindt de Nederlanders wellicht het gekste volk van Europa.

Dit gekke volk koos Ramadan om in Rotterdam bruggen te bouwen tussen moslims en niet-moslims. Dat is grappig: iemand die geen Nederlands spreekt en niets weet van de Nederlandse geschiedenis, bouwt bruggen in Rotterdam. Dit is al voldoende om dit volk als krankzinnig te bestempelen.
Ik snap niet waarom het zo krankzinnig zou zijn. Onderbouwt hij dat nog?
quote:
Met "dit volk" bedoelt hij zeker jou en je voornamelijk linkse billenlikkers-vriendjes.
Uit de labiele pennen van jou en Ellian zie ik dat als een groot compliment. Zeker van jou met je enorme kunde waar het om religie gaat
pi_72013237
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 16:10 schreef Paaskonijn het volgende:
Nu nog afschaffen.
Rotterdam? Of bruggen?
  woensdag 19 augustus 2009 @ 16:37:59 #232
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_72013579
Het land van kromme ruggen
Woensdag 19 augustus 2009 | Mercita Coronel |

Het vertrek van Tariq Ramadan is een zwarte dag voor de Nederlandse samenleving. Ramadan is het slachtoffer van een verziekt, anti-moslim klimaat.
Het is een zwarte dag voor de Nederlandse democratie en de Nederlandse samenleving in zijn geheel. En de slag is toegebracht door Rotterdamse politici van VVD-, Leefbaar Rotterdam- en SP-huize. Het college van B&w heeft de constante druk van kleingeestige, rancuneuze en opportunistische politici niet kunnen weerstaan en heeft zijn vertrouwen in Tariq Ramadan opgezegd. Hiermee komt na ruim twee jaar voortijdig een einde aan zijn werk om de islam in een Nederlandse c.q. Europese cultuur te bedden. De Erasmus universiteit beëindigt ook zijn gasthoogleraar Burgerschap en identiteit.

Geen marionet
Het gaat niet om zijn inzet, zeggen het college van B&w en de universiteit, maar hij had moeten aanvoelen dat als bruggenbouwer hij geen programma kan presenteren bij een door de Iraanse staat gefinancierde tv-zender. Dit gezien de recente gewelddadige onderdrukking van volk en studenten door het Iraanse regime. Ramadan was gevraagd om het tv-programma op te geven. Ramadan als onafhankelijk individu - wat ook in zijn contract is bedongen - en als kosmopolitisch intellectueel vroeg tijd om zijn eigen afweging maken. Hij is immers niet de marionet of de loonslaaf van de gemeente Rotterdam.

Roomser dan de paus
Het is overduidelijk dat zijn medewerking aan het tv-programma niet de reden is voor zijn gedwongen vertrek. Op de tv- programma’s zelf viel immers niets op af te dingen, constateerde Rik Grashoff, wethouder van Cultuur en Particpatie, maar de schijn van directe of indirecte steun moest vermeden worden, stelde het Rotterdams college. Hiermee toont het college zich nog roomser dan de paus. Nederland handelt immers ondanks alles ook gewoon nog door met Iran. ‘Binnen het systeem werken, wil niet zeggen dat je het regime steunt’, reageert Ramadan vanuit zijn vakantieadres in Marokko. Dit is overigens een beleid dat Nederland zo vaak heeft gevolgd in zijn buitenlandse politiek.

Moreel ijkpunt
Dat Nederland Ramadan de maat meet, wringt des te meer omdat als iemand voor zijn onafhankelijke en uitgesproken standpunten heeft moeten boeten is het Ramadan wel. Hij is in zijn eigen geboorteland Egypte niet eens meer welkom omdat hij criticaster is van het Moebarak-regime en vanwege zijn anti-oorlog standpunt weigeren de Verenigde Staten hem een visum waardoor hij een hem aangeboden hoogleraarschap terug moest geven.
Ramadan heeft bovendien de acties van Iran na de verkiezingen veroordeeld. Een dergelijke veroordeling hebben we van de gemeente Rotterdam of de Leefbaren niet gehoord. Maar de wereld zit daar ook niet op te wachten want de intellectuele wereld kijkt niet naar de gemeente Rotterdam of Leefbaar Rotterdam als moreel ijkpunt. Wel naar Ramadan.

Intolerant klimaat
Laat het duidelijk zijn: Tariq Ramadan is het slachtoffer geworden van het intolerantie politieke klimaat tegenover moslims dat met Pim Fortuyn is begonnen, voortgezet is door Leefbaar Rotterdam, opgepikt is door Rita Verdonk als integratieminister en tot volle wasdom is gekomen in de PVV en uiteindelijk de andere politieke partijen heeft besmet.
Vanaf dag 1 hebben columnisten en politici Ramadan verdacht gemaakt en respectloos behandeld. Bijna elk artikel begon met ‘de wolf in schaapskleren’. Al de verdachtmakingen weerlegde Ramadan geduldig. Maar als je maar genoeg stront over een schoon iemand en bij voorkeur een moslim gooit, dan gaat hij op een gegeven moment toch ruiken.

Rechte rug
In zo’n verziekt klimaat heb je columnisten, politici en intellectuelen nodig die hun rug recht kunnen houden. Dat heeft Ramadan bewezen. De collaborateur is niet hij, zoals een Volkskrant-columniste beweert, maar zij die zwichten voor een haatzaaiende klimaat zijn de collaborateurs. Het is veel betekenend dat op de dag dat Ramadan zijn ontslag aangezegd krijgt, het Openbaar Ministerie bekend maakt de klacht over de Deense cartoons te seponeren in het kader van de vrijheid van meningsuiting. De vrijheid van meningsuiting lijkt niet te gelden voor een moslim intellectueel.

Grashoff heeft in een ding gelijk: deze kwestie kent alleen maar verliezers. Veel allochtone intellectuelen en moslimjongeren betreuren het vertrek van Ramadan. Het integratieproces in Nederland is ondertussen weer een wond toegebracht. Het is moeilijk om trots te zijn op een land van kromme ruggen.

http://www.wereldjournali(...)d_van_kromme_ruggen/
What lies in the shadow of the statue?
pi_72013718
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 16:22 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom het zo krankzinnig zou zijn. Onderbouwt hij dat nog?
Ja, dat onderbouwt hij verder in het artikel. Ik kan het gehele artikel echter niet lezen, omdat je je daarvoor moet registreren op de website van Elsevier.
quote:
Uit de labiele pennen van jou en Ellian zie ik dat als een groot compliment. Zeker van jou met je enorme kunde waar het om religie gaat
Als je het niet met me eens bent, hoef je niet op de man gaan inspelen zonder argumenten erbij te geven. Val me maar aan op mijn posts over religie met argumenten a.u.b.

Trouwens, een paar maanden geleden zei jij dat je interesse hebt om je in religies te verdiepen. Hoe zit het daarmee...?
pi_72013738
Goed dat deze debiel opdondert.

Tevens een bewijs dat de door Wilders voorgestelde ruime islamisering (niet de op incidenteel niveau voorkomende islamisering) dus niet plaatsvindt. Nederland heeft geen zin in dit soort extremisten, hoe anders Wilders ook mag denken.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 19 augustus 2009 @ 17:18:28 #235
219969 Ghazi
pi_72014693
Hervormer met zachte stem

Na jaren van strijd is Europese rehabilitatie van islamoloog Tariq Ramadan nabij

Gepubliceerd: 22 januari 2007 00:00 | Gewijzigd: 18 augustus 2009 13:46

De Egyptisch-Zwitserse denker Tariq Ramadan gaat het integratiedebat in Rotterdam aanzwengelen. Zijn omstreden pleidooi voor verzoening van islam en Europa wint terrein.

Caroline de Gruyter

‘Als ze mij hadden gepolst over de benoeming van Tariq Ramadan aan de Erasmus-universiteit, had ik gezegd: goed idee.”

Demissionair minister van Integratie Rita Verdonk (VVD) vernam half december uit de krant dat de Zwitserse islamitische filosoof gasthoogleraar ‘Identiteit en Burgerschap’ zou worden. Ze kent hem. Sterker nog: toen Ramadan een paar jaar geleden in Frankrijk als ‘gevaarlijke fundamentalist’ werd gebrandmerkt en de VS hem zijn visum afpakten, nodigde zíj hem uit voor een dîner pensant. „Ik ken de verwijten tegen hem”, zegt ze. „Hij is niet de meest liberale man die je je kan indenken. Maar hij is géén fundamentalist. Zijn boodschap is dat de islam en de Europese cultuur niet strijdig zijn. Hij zegt: respecteer de wet, respecteer de regels van Nederland, en intussen kun je gewoon moslim zijn. Hij adviseerde mij om de vertrouwensbreuk met moslims te herstellen. Om een betere relatie op te bouwen, met dialoog en meer respect. Het was een interessante avond.”

Storm

Dat Verdonk zo over Ramadan te spreken is (wat overigens wederzijds is), mag sommigen verbazen. Maar ook in andere landen wordt er steeds positiever over hem gedacht. De storm rond de 44-jarige Ramadan, die ruim tien jaar heeft gewoed, lijkt te gaan liggen. In Frankrijk nodigen ministers hem weer uit. Franse en Zwitserse tv-programma’s, die hem vroeger castten als ‘wolf in schaapskleren’, voeren hem nu op als deskundige die zinnige dingen inbrengt in het integratiedebat. In Groot-Brittannië, waar hij sinds april 2005 visiting professor is in Oxford en lid was van een taskforce die premier Blair adviseerde over strategieën om radicalisering van moslims te voorkomen, heeft hij een solide reputatie. Vorig jaar riep het blad Time hem uit tot één van de honderd meest innoverende personen van de 21ste eeuw. En in november koos The European Voice in Brussel hem als ‘niet-EU-burger van het jaar’.

„De controverse ligt achter me”, stelt Ramadan opgelucht vast, met het zachte stemgeluid dat hem eigen is. Om er bezorgd aan toe te voegen: „Rakel die alsjeblieft niet op.” Maar wie Ramadans doopceel wil lichten en zijn rehabilitatie wil verklaren, kan er niet omheen. Daarbij: wat hij anno 2007 zegt over de positie van moslims in de Europese maatschappij en over de islam, is hetzelfde als wat hij in zijn eerste boeken, lezingen en interviews verkondigde. Anders dan David Goodhart, de oprichter van het gezaghebbende Britse blad Prospect, suggereert, is hij géén „radicalere vernieuwer geworden met de jaren”. Niet híj lijkt veranderd, maar de Europese maatschappij.

Stille revolutie

„Er is een stille revolutie gaande”, zegt Ramadan, die het laatste jaar 22 Europese landen bezocht, vaak op uitnodiging van de overheid. „Overal zie ik moslims maatschappelijk meer betrokken raken. Sommigen vinden dat eng. Logisch: we moeten ons allemáál aanpassen aan de nieuwe realiteit. Dat vergt tijd en geduld. Maar ik merk dat de obsessie met integratieproblemen afneemt. Europeanen hebben niet zo’n zin meer om alleen te luisteren naar lieden die daar veel lawaai over maken.”

Verdonk zegt hetzelfde. „Na de these en de antithese komen we bij de synthese. De tolerantie van vroeger was pure onverschilligheid. Nu spreken we elkaar aan. Voorzichtig, maar toch.” Zijn rehabilitatie verbaast haar niet.

Tariq Ramadan werd op 26 augustus 1962 geboren in Genève. Zijn grootvader van moederskant was Hassan al-Banna, die in 1928 de Egyptische moslimbroederschap oprichtte – toen vooral een poging tot ‘inheems’ verzet tegen de Britse overheersing. Al-Banna werd in 1949 vermoord. Ramadans ouders vluchtten in 1954 naar Zwitserland, toen de socialistische Egyptische president Nasser alles in de ban deed wat religieus, westers en joods was. Het islamitische centrum dat Ramadans vader in Genève opzette, wordt nu gerund door Ramadans broer Hani, die nogal omstreden is in Zwitserland. Een andere broer is arts.

Ramadan studeerde Franse literatuur, filosofie, Arabisch en Islamitische Studies in Genève. Hij schreef dissertaties over Nietszche en zijn grootvader. Ook kreeg hij islamitische scholing aan de Al-Azhar-universiteit in Cairo, iets wat westerse veiligheidsdiensten later verdacht vonden.

Grootvader

„Deze grootvader”, zegt iemand die met hem studeerde in Genève, „is zijn grootste inspiratie. Hij ziet Al-Banna als islamitisch vernieuwer. Die rol voortzetten is zijn missie. Sommigen vinden Ramadan een beetje pedant. Maar je kan met hem lachen.” Thuis was de voertaal Arabisch, Ramadan spreekt ook vloeiend Frans en Engels. Tegelijkertijd skiede hij als de beste. Hij noemt zichzelf een typisch product van twee culturen. Hij en zijn Frans-Zwitserse vrouw, een lerares, hebben vier kinderen: de jongste is vijf, de oudste twintig. Als zij de islam zouden afwijzen, zei hij eens, „zou ik misschien triest zijn, maar ik blijf van ze houden en ze respecteren.” Hij gaf les aan een Geneefs lyceum en doceerde Islamitische Studies aan de universiteit van Freiburg. Hij heeft intussen meer dan twintig boeken op zijn naam staan.

Ramadan is zeer gelovig. Hij vindt dat de teksten in de Koran de leidraad moeten zijn van elke moslim. Maar de interpretatie van die teksten, zegt hij, moet aan de moderne tijd worden aangepast. Zo moeten islamitische vrouwen volgens hem een sluier dragen, behalve als dat bij wet verboden is of als ze daarmee riskeren een opleiding of baan mis te lopen. Maar „je mag een vrouw nooit dwingen zich te sluieren, al is ze moslim”. De doodstraf en het restrictieve erfrecht voor vrouwen vindt hij evenmin van deze tijd. Daarmee plaatst hij zich tegenover de meeste gezaghebbende schriftgeleerden in islamitische landen. Ook Arabische regimes, die Ramadan hevig bekritiseert, zijn geen liefhebbers van islamitische hervormers. Ramadan is persona non grata in Saoedi-Arabië en Tunesië.

Zelfbewuste moslims

Daarom moet die islamitische hervorming volgens Ramadan worden aangezwengeld door zelfbewuste moslims in Europese democratieën, waar vrijheid van meningsuiting heerst. Maar veel Europese moslims zijn niet zelfbewust. Ze voelen zich gediscrimineerd, gemarginaliseerd. Begrijpelijk, zegt Ramadan – maar ze hebben dat ook aan zichzelf te wijten: ze koesteren de slachtofferrol te veel. Dus roept hij ze op om actieve burgers te worden. Zich te emanciperen. Het ‘wij-zij’ denken te laten varen, dat tot sociaal-economische problemen leidt en veel moslims terugwerpt op oude, ‘veilige’ interpretaties van de Koran. Pas als moslims volwaardig meedraaien in de Europese maatschappij, vindt hij, kunnen ze een moderne, Europese islam van de grond tillen. Dat kan leiden tot religieuze vernieuwing én minder anti-westerse sentimenten in islamitische landen zelf. Een tekort aan ambitie kan de man niet ontzegd worden.

Die boodschap heeft Ramadan vooral in de Franse banlieues populair gemaakt. Veel immigranten weten niet hoe ze hun islamitische geloof en opvoeding met het leven van alledag moeten verzoenen. Hij is de eerste die hun vertelt dat die twee wèl kunnen samengaan. Zo klaagde een vrouw in Dreux dat ze niet naar activiteiten op de school van haar mongoloïde kind kon, omdat de wet hoofddoeken verbiedt. Ramadan antwoordde dat ze altijd de wet moest gehoorzamen, en dat Allah haar zou vergeven als ze de doek op school zou afdoen.

Niet-moslims

„Voor niet-moslims is zijn argumentatie moeilijk te begrijpen”, zegt Aziz Zemouri van de Franse krant Le Figaro, die in 2005 het boek Faut-il Faire Taire Tariq Ramadan? schreef. „Omdat hij wordt weggehoond als hij de Arabische wereld plompverloren vertelt dat de doodstraf moet worden afgeschaft, roept hij op tot een moratorium. In die periode kunnen Koranteksten kritisch worden bekeken, om te zien of een verbod mogelijk is. Niet-moslims snappen die strategie niet. ‘Wat nou moratorium?’, roepen ze. ‘Ben je voor, of ben je tegen?’” Minister van Binnenlandse Zaken Nicholas Sarkozy beschuldigde hem tijdens een tv-debat in 2003 van een double discours.

Dat verwijt krijgt Ramadan sindsdien van alle kanten: arabisten, feministen, zionisten, links, rechts. Toen hij Frans-joodse intellectuelen verweet dat ze partij trokken voor Israël vanwege hun afkomst, was het hek van de dam. „Wat Ramadans opponenten bindt”, zegt de Franse islamoloog Olivier Roy, die gepolst is over Ramadans benoeming in Rotterdam, „is angst. Angst voor de islam, voor de verandering van de status quo, voor de introductie van identiteit en religie in de politiek. De meesten verdiepen zich niet in zijn werk. Ze herhalen alleen wat anderen zeggen.”

Gedwarsboomd

Figaro-journalist Zemouri constateert: „Als de paus tegen abortus is, zegt iedereen: ‘Ach, de paus’. Als Ramadan het zegt, breekt de hel los.” Sommigen schreven boze boeken over hem. Zoals Caroline Fourest, die in Frère Tariq zelfs suggereerde dat hij een fundamentalistische voornaam heeft. Anderen hielpen om in 2004 Ramadans benoeming als hoogleraar aan de Amerikaanse Notre Dame-universiteit te dwarsbomen – toen zijn meubels al op de boot zaten, trok het Department for Homeland Security zijn visum plotseling in. Een uitleg kreeg hij pas onlangs: vóór 2002 had hij 600 euro gegeven aan een Franse organisatie die Palestijnen hielp. Maar die organisatie staat pas sinds 2003 op de zwarte lijst. Volgens Han Entzinger, de hoogleraar sociologie die meebesliste over Ramadans benoeming in Rotterdam, kan dit incident hem moeilijk worden nagedragen. „In de VS lijkt tegenwoordig bijna elke moslim verdacht.”

Sommige van Ramadans felste opponenten in Parijs willen wel praten, maar anoniem. Ze zijn erg emotioneel en voelen zich duidelijk miskend. „Als we niet optreden tegen die leugenaar”, zegt één van hen, „raken we onze burgerlijke vrijheden kwijt. Hij wil Europa islamiseren! Hij is een kei-, keiharde extremist! Waarom ziet niemand dat?” Een ander vertelt dat Ramadan terroristen ontmoet. Gevraagd naar bewijsmateriaal (veiligheidsdiensten hebben dit nooit hard kunnen maken) verlaat hij het café: „Ik vertrouw u niet.”

Kritiek van links

Het is ook Salika Wenger, een atheïstische en communistische parlementariër in Genève en zelf migrantenkind, opgevallen dat veel kritiek op Ramadan van links komt. Logisch, zegt zij: „Hij gaat de wijken in. Beréikt die verschoppelingen. Dat moeten wíj doen. Maar wij zijn salonsocialisten geworden. Dus geven we hem uit jaloezie de volle laag. Zo maken we hem beroemder dan Omar Sharif!”

Toen Ramadan tijdens een debat van het Rode Kruis in Genève over hulpverlening in 2004 minutenlang werd uitgescholden door een man die hem „steun aan Bin Laden” verweet, bleef hij stoïcijns. Toen deze bezoeker met slaande deuren vertrok, pakte Ramadan kalm de draad weer op. „Mijn antwoord”, zei hij na afloop, achter een kop thee in een café, „interesseert hem toch niet”.

Britten

In Oxford wachtte hem een ander klimaat. Afgezien van wat gesputter van de extreem-rechtse British National Party en kranten als The Sun, was Ramadans benoeming onomstreden. Yunus Samad, een socioloog aan Bradford University, vindt dat niet vreemd: „Moslims in Frankrijk zijn vooral Arabieren. Veel Britse moslims zijn Aziaten uit Pakistan of Bangladesh. Daardoor speelt het Arabisch-Israëlische conflict hier minder een rol als je praat over ‘moslimidentiteit’. Het debat is hier minder beladen.” Sinds de aanslagen in Londen in 2005, zegt Samad, verandert dat. Maar Ramadan heeft die aanslagen veroordeeld. „De algemene indruk is dat hij een conservatief, maar gematigd islamitisch denken vertegenwoordigt. En als hij zegt dat Blair verkeerd bezig is in Irak, zegt hij wat de meeste Britten denken.”

Ramadan zoekt vaak Britse moslims op (nog een constante in zijn leven: als je hem belt, is hij altijd onderweg). „Ik ben een fan”, zegt David Goodhart van Prospect. „Hij probeert mainstream moslims mee te krijgen op zijn hervormingstocht. Hij zegt dat ze zich niet moeten afsluiten. Wie kan daartegen zijn? Voor hoog opgeleide jongeren is hij een voorbeeld. Hij is eloquent en ziet er goed uit – die mooie, lange vingers! Als we Ramadan niet hadden, moesten we hem uitvinden.”

Benoeming Rotterdam

Ramadan is vaak in Nederland geweest voor debatten en spreekbeurten. Zijn benoeming was het idee van de Rotterdamse wethouder Orhan Kaya van Participatie en Cultuur (GroenLinks). Kaya wil de Zwitser wederom inzetten voor integratiedebatten in de wijken. „Toen Kaya ermee aankwam”, zegt Dick Douwes, islamoloog en decaan aan de universiteit, „twijfelden sommigen. Mensen googelen, hè, en komen wilde verhalen tegen.” Daarom legde Douwes vier hardnekkige aantijgingen voor aan buitenlandse experts: dat Ramadan antisemiet zou zijn en voorstander van steniging, dat hij tot de Moslimbroederschap zou behoren en aan ‘double-speak’ zou doen. Zij zagen geen problemen. Volgens Entzinger was het feit dat de gemeente – die de wisselleerstoel betaalt – een kandidaat voordroeg (wat de onafhankelijkheid van de wetenschap kan bedreigen), intern „een zwaarder punt van aarzeling dan de persoon van Ramadan zelf. Veel studenten zijn verheugd over zijn komst.” Misschien komen zij straks bij de colleges Rita Verdonk tegen. Want die heeft besloten: „Ik ga zeker een keer.”

http://www.nrc.nl/binnenl(...)tem_%5B22.01.2007%5D
  woensdag 19 augustus 2009 @ 17:24:50 #236
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_72014868
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 16:43 schreef El_Matador het volgende:
Goed dat deze debiel opdondert.

Tevens een bewijs dat de door Wilders voorgestelde ruime islamisering (niet de op incidenteel niveau voorkomende islamisering) dus niet plaatsvindt. Nederland heeft geen zin in dit soort extremisten, hoe anders Wilders ook mag denken.
Wat een vreemde conclusie. Tariq Ramadan heeft zijn boodschap van haat bijna 3 jaar onder de Rotterdamse bevolking kunnen verspreiden. Met goedkeuring van GL en de PvdA. Dat dit nu toch wel erg in het oog begon te springen en men hem niet langer de linkerhand boven het hoofd kon houden, doet daar niks aan af. Zijn opvolger zal er ongetwijfeld één zijn die nog voorzichtiger te werk gaat.
pi_72015030
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 16:37 schreef Ghazi het volgende:
Het land van kromme ruggen
Woensdag 19 augustus 2009 | Mercita Coronel |

Rechte rug
In zo’n verziekt klimaat heb je columnisten, politici en intellectuelen nodig die hun rug recht kunnen houden. Dat heeft Ramadan bewezen. De collaborateur is niet hij, zoals een Volkskrant-columniste beweert, maar zij die zwichten voor een haatzaaiende klimaat zijn de collaborateurs. Het is veel betekenend dat op de dag dat Ramadan zijn ontslag aangezegd krijgt, het Openbaar Ministerie bekend maakt de klacht over de Deense cartoons te seponeren in het kader van de vrijheid van meningsuiting. De vrijheid van meningsuiting lijkt niet te gelden voor een moslim intellectueel.
Wordt Ramadan vervolgd dan? Weer iemand die nog steeds helemaal niets van de vrijheid van meningsuiting begrepen heeft. Iemand niet meer betalen voor zijn mening heeft helemaal niets met de vrijheid van meningsuiting te doen. De overheid die iemand betaalt voor het geven van zijn mening is juist wél dubieus in het licht van de vrijheid van meningsuiting.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 17:42:22 #238
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_72015299
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 17:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wordt Ramadan vervolgd dan? Weer iemand die nog steeds helemaal niets van de vrijheid van meningsuiting begrepen heeft. Iemand niet meer betalen voor zijn mening heeft helemaal niets met de vrijheid van meningsuiting te doen. De overheid die iemand betaalt voor het geven van zijn mening is juist wél dubieus in het licht van de vrijheid van meningsuiting.
Dat je de stukjes van Ghazi überhaupt nog leest.

Afijn, bedankt voor de tip. Ik heb weer hard kunnen lachen om zoveel domheid van zo'n journalistiek gansje. Dit soort mensen zouden de woorden "vrijheid van meningsuiting" eigenlijk niet in de mond moeten mogen nemen.
pi_72015749
quote:

Ellian is scherp als altijd. Weer een bewijs dat allochtonen prima verrijkend kunnen zijn voor het Westen. Maar dan wel degenen die begrijpen hoe het in elkaar zit. Ellian doet dat, Ramadan niet.

Ruecksichtloze xenofobie is dus dom. Gerichte kritiek op moslimse gekken (zoals Ramadan) allerminst.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_72015814
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 17:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik verfoei het maakbaarheidsdenken van de Linksche Kerk minstens net zoveel als jij. Maar gegeven dat links dat toch blijft doen, is het goed dat men blijkbaar (weliswaar onder druk van progressieve -in tegenstelling tot nepprogressieve links-conservatieve- geluiden) inziet dat dit een wolf in schaapskleren betreft. Ze gaan vooruit dus.

woensdag 19 augustus 2009 @ 18:56:06 #241
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_72017055
Een compleet gebrek aan dossierkennis bij users hier, diverse journalisten en Ellian lijden ertoe dat men allerlei onjuistheden gaat raaskallen. Om vervolgens dat raaskallen als argument te gebruiken.

Werkelijk waar, het is niet meer dan een veredelde heksenjacht. Alweer.
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 16:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Zoals een meer oplettende lezer als was opgevallen verwacht van mijn NRC-abonnement meer dan het niveau van Ellian. Als hij voor het Telegraaf-ondervolk zijn verbittering en behaagziekte wil spuien dan lijkt me dat hij daar uitstekend past.
Gelukkig stond zijn getier links (slinks!) van een stuk wederhoor in NRC.next.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_72017111
Een groot verlies voor Rotterdam.
pi_72017115
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 18:56 schreef Bowlingbal het volgende:
Een compleet gebrek aan dossierkennis bij users hier, diverse journalisten en Ellian lijden ertoe dat men allerlei onjuistheden gaat raaskallen. Om vervolgens dat raaskallen als argument te gebruiken.

Werkelijk waar, het is niet meer dan een veredelde heksenjacht. Alweer.
Agossie ..de hele gemeenteraad inclusief de PvdA heeft het dus mis.
Open je ogen eens...
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  woensdag 19 augustus 2009 @ 19:00:49 #244
248844 Bowlingbal
pi_72017179
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 18:58 schreef qonmann het volgende:

[..]

Agossie ..de hele gemeenteraad inclusief de PvdA heeft het du mis.
Open je ogen eens...
Sode-donder op met dat hele achterlijke 'open je ogen' en 'word wakker' gedoe. Ik heb daar echt zoooo genoeg van.

Het hele 'open je ogen' is niets meer dan 'luister naar mijn mening, dat is de enige juiste'. Ronduit primitief en inhoudsloos gewauwel wat op Telegraaf.nl thuishoort.

De positie van Ramadan in de media lijkt nu door de heksenjacht dusdanig onhoudbaar dat het voor diverse partijen zetelverlies (en dus schade) op zou kunnen leveren om zich nog achter Ramadan te scharen. Wat is er gebeurd met het hele 'ik ben het niet eens met wat je zegt, maar ik vind dat je het moet kunnen zeggen' principe?
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_72017506
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 18:06 schreef El_Matador het volgende:
Ik verfoei het maakbaarheidsdenken van de Linksche Kerk minstens net zoveel als jij. Maar gegeven dat links dat toch blijft doen, is het goed dat men blijkbaar (weliswaar onder druk van progressieve -in tegenstelling tot nepprogressieve links-conservatieve- geluiden) inziet dat dit een wolf in schaapskleren betreft. Ze gaan vooruit dus.
Ik heb verder totaal geen moeite met de heer Ramadan en zijn standpunten, net zomin als dat hij voor de televisie werkt.

Het probleem wat links niet inziet en rechts schijnbaar ook niet is dat het er niet toe doet wat die Ramadan nou vindt of niet vindt, laat staan voor wie hij werkt. Het probleem is dat je het officiele overheidsstandpunt hebt, en je hebt voor de rest vrije meningen van vrije burgers, daar heeft de overheid verder niks mee te maken.

Als je dan een vrije burger gaat betalen om zijn vrije mening te geven, dan is enerzijds die mening niet vrij meer, en anderzijds is die mening toch te vrij voor de overheid. De constructie was in alle opzichten ondeugdelijk, in termen van overheidstaken en verantwoordelijkheden een absolute puinhoop. Als Wilders straks de meerderheid heeft in Volendam of in wat voor dorp dan ook zijn achterban mag zitten, en hij wil Ellian inhuren om een brug te slaan tussen de oorspronkelijke inwoners en die uit het naburige dorp, dan loopt hij tegen hetzelfde probleem aan.

Je kunt wel iemand inhuren om een brug te bouwen, maar dan betaal je hem als de brug af is. De overheid moet niet iemand inhuren om zijn eigen mening te geven.
pi_72018111
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 16:42 schreef Zienswijze het volgende:
op de website van Elsevier.
[..]

Als je het niet met me eens bent, hoef je niet op de man gaan inspelen zonder argumenten erbij te geven.
Daarom doe je dat zelf voortdurend bedoel je?
quote:
Trouwens, een paar maanden geleden zei jij dat je interesse hebt om je in religies te verdiepen. Hoe zit het daarmee...?
Ik ben er net een beetje vanaf, het is jarenlang mijn werk en specialiteit geweest.
pi_72018134
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:00 schreef Bowlingbal het volgende:
Sode-donder op met dat hele achterlijke 'open je ogen' en 'word wakker' gedoe. Ik heb daar echt zoooo genoeg van.
pi_72018163
WTF Bowlingbal, we hebben Rita Verdonk aan onze zijde
  woensdag 19 augustus 2009 @ 19:35:03 #249
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_72018181
De dialoog bereikt hier dankzij Tariq Ramadan grote hoogten, zoveel is wel duidelijk.
pi_72018255
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:32 schreef SCH het volgende:

[..]

Daarom doe je dat zelf voortdurend bedoel je?
Ik kan tenminste nog argumenten geven in religieuze discussies.
quote:
Ik ben er net een beetje vanaf, het is jarenlang mijn werk en specialiteit geweest.
Ben benieuwd in de volgende religieuze discussie...
pi_72018400
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:37 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik kan tenminste nog argumenten geven in religieuze discussies.
Ja indrukwekkend
quote:
quote:
Ben benieuwd in de volgende religieuze discussie...
Ik heb veel algemene kennis maar geen (ver)oordeel zoals jij over gelovigen of religies, dat is het verschil. Jij vertrekt vanuit een heel duidelijk standpunt. Ik vind het vooral interessant en ben nieuwsgierig naar motieven en beweegredenen van religieuzen.
pi_72018443
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:42 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja indrukwekkend
[..]

[..]

Ik heb veel algemene kennis maar geen (ver)oordeel zoals jij over gelovigen of religies, dat is het verschil. Jij vertrekt vanuit een heel duidelijk standpunt. Ik vind het vooral interessant en ben nieuwsgierig naar motieven en beweegredenen van religieuzen.
Ik ook hoor. Verdiep je je ook in de kleinere religies of alleen de grotere religies?

Oja: dit topic noem ik geen religieuze discussie.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 19:45:11 #253
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_72018471
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 18:58 schreef Monidique het volgende:
Een groot verlies voor Rotterdam.
Brand een kaarsje.

Er is maar één groot verlies voor Rotterdam en dat verlies zijn we inmiddels al zo'n zestig jaar aardig te boven.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_72018506
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:44 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik ook hoor. Verdiep je je ook in de kleinere religies of alleen de grotere religies?

Oja: dit topic noem ik geen religieuze discussie.
Nee, dit topic niet. In alle soorten religies en vormen van levensbeschouwing. Maar ik ben er inmiddels professioneel mee gestopt en nu is het nog een beetje belangstelling, heb nu weer andere dingen die mijn aandacht vragen.
pi_72018519
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:45 schreef Ringo het volgende:

[..]

Brand een kaarsje.

Er is maar één groot verlies voor Rotterdam en dat verlies zijn we inmiddels al zo'n zestig jaar aardig te boven.
Feyenoord verliest nog steeds hoor.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 19:49:25 #256
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_72018573
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:46 schreef SCH het volgende:

[..]

Feyenoord verliest nog steeds hoor.
Dat kan ieder nieuw jaar weer worden goedgemaakt. En: o ja, voetbal.

Maar wat die moffen hebben aangericht. Voor eeuwig.
pi_72018647
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:46 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, dit topic niet. In alle soorten religies en vormen van levensbeschouwing. Maar ik ben er inmiddels professioneel mee gestopt en nu is het nog een beetje belangstelling, heb nu weer andere dingen die mijn aandacht vragen.
Ah oke. Respect
  woensdag 19 augustus 2009 @ 19:52:41 #258
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_72018663
Als dit meer dan 10 Rotterdammers zou interesseren, zou het me verbazen.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 19:52:52 #259
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_72018670
Btw, kan die Ramadan niet naar Damsko verhuizen? Plek genoeg voor zachte heelmeesters daaro, en dubbele agenda's zijn er heel gewoon. Als goedmakertje voor die Mokumse mayor waar Rotterdam mee is opgescheept.
pi_72018698
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:52 schreef Ringo het volgende:
Btw, kan die Ramadan niet naar Damsko verhuizen? Plek genoeg voor zachte heelmeesters daaro, en dubbele agenda's zijn er heel gewoon. Als goedmakertje voor die Mokumse mayor waar Rotterdam mee is opgescheept.
Wij hebben Fatima Elatik van de PvdA al
  woensdag 19 augustus 2009 @ 19:55:00 #261
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_72018711
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:54 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Wij hebben Fatima Elatik al
Very fappable
pi_72018777
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:55 schreef Ringo het volgende:

[..]

Very fappable
Dus niet

Maarja, in Amsterdam is het helemaal triest gesteld qua bestuursmensen. Met Cohen voorop.
GroenLinks doet het trouwens al jaren goed in Amsterdam. Kan je naagaan...
  woensdag 19 augustus 2009 @ 19:57:26 #263
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_72018779
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:55 schreef Ringo het volgende:

[..]

Very fappable
Ben je blind ofzo?
  woensdag 19 augustus 2009 @ 19:58:58 #264
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_72018819
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:57 schreef JodyBernal het volgende:

[..]

Ben je blind ofzo?
Nee, snobistisch.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 19:59:39 #265
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_72018839
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:58 schreef Ringo het volgende:

[..]

Nee, snobistisch.
Oh. Dan mag het.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 19:31:51 #266
219969 Ghazi
pi_72050234
Ramadan blijft welkom in Oxford
ANP
Gepubliceerd op 20 augustus 2009 16:19, bijgewerkt op 16:21

OXFORD - Tariq Ramadan, de in Rotterdam weggestuurde bruggenbouwer, blijft welkom in Oxford. Bij de Universiteit van Oxford treedt Ramadan per 1 september in dienst. Hij bekleedt daar de leerstoel Contemporary Islam Studies.

De universiteit ziet geen reden om die verbintenis af te zeggen wegens Ramadans werkzaamheden voor het door de Iraanse regering gefinancierde station Presstv. ‘Vrijheid van meningsuiting is voor de universiteit een fundamenteel recht dat wordt gerespecteerd’, heet het in een verklaring. De universiteit is niet van plan haar medewerkers enige beperkingen op te leggen. Wel laat de universiteit weten dat de opvattingen van Ramadan niet de opvattingen van de universiteit zijn.

Het tv-werk was deze week voor de stad Rotterdam en de Erasmus Univeristeit aanleiding de Zwitsers-Egyptische islamoloog als integratie-adviseur en gasthoogleraar de laan uit te sturen. Ramadans leerstoel in Oxford wordt gefinancieerd door de Qatar Foundation for Education, Science en Communitydevelopment. Hij is al vier jaar als onderzoeker en docent aan de universiteit verbonden

http://www.volkskrant.nl/(...)jft_welkom_in_Oxford
pi_72050373
quote:
De universiteit ziet geen reden om die verbintenis af te zeggen wegens Ramadans werkzaamheden voor het door de Iraanse regering gefinancierde station Presstv. ‘Vrijheid van meningsuiting is voor de universiteit een fundamenteel recht dat wordt gerespecteerd’, heet het in een verklaring. De universiteit is niet van plan haar medewerkers enige beperkingen op te leggen. Wel laat de universiteit weten dat de opvattingen van Ramadan niet de opvattingen van de universiteit zijn.
Zo hoort het.
pi_72050415
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt In het geval van Oxford dus de islamistische geldschieters uit Quatar. Dat is wat anders dan het geval Rotterdam, waar er geld bij moest.

Ben trouwnes benieuwd naar de oorsprong van dit spreekwoord.
pi_72050516
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:31 schreef Ghazi het volgende:
ANP

OXFORD - Tariq Ramadan, de in Rotterdam weggestuurde bruggenbouwer, blijft welkom in Oxford. Bij de Universiteit van Oxford treedt Ramadan per 1 september in dienst. Hij bekleedt daar de leerstoel Contemporary Islam Studies.

Het tv-werk was deze week voor de stad Rotterdam en de Erasmus Univeristeit aanleiding de Zwitsers-Egyptische islamoloog als integratie-adviseur en gasthoogleraar de laan uit te sturen. Ramadans leerstoel in Oxford wordt gefinancieerd door de Qatar Foundation for Education, Science en Communitydevelopment. Hij is al vier jaar als onderzoeker en docent aan de universiteit verbonden

Voorspelbaar dat die klote hoeren volk van Engelsen hem wel aannemen
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 19:44:59 #270
219969 Ghazi
pi_72050713
Ramadan krijgt nog 12.000 euro salaris
ROTTERDAM - De weggestuurde integratieadviseur van Rotterdam, Tariq Ramadan, krijgt nog twee maanden salaris: 12.000 euro.

Tariq Ramadan. FOTO SANNE DONDERS

Volgens een gemeentelijk woordvoerder is in het contract met Ramadan een opzegtermijn van twee maanden overeengekomen. De adviseur verdiende met zijn werk voor de gemeente en de Erasmus Universiteit waar hij gasthoogleraar was, maandelijks 6000 euro bruto. Hij zou een uurtarief van 290 euro hebben bedongen.

Ramadan heeft aangekondigd naar de rechter te stappen om het ontslag aan te vechten. Het gaat hem niet om het geld, maar om zijn eer, lichtte hij toe. Het stadsbestuur heeft er alle vertrouwen in gelijk te krijgen. In het contract met Ramadan is een bepaling opgenomen dat bij onvoorziene omstandigheden de wegen tussen Rotterdam en Ramadan zich kunnen scheiden.

Tariq Ramadan heeft aan zijn werk voor stad en universiteit ruim 600.000 euro overgehouden, zegt de gemeente.

http://www.ad.nl/rotterda(...)aan_salaris_mee.html
  donderdag 20 augustus 2009 @ 19:46:34 #271
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_72050753
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:31 schreef Ghazi het volgende:
ANP

Waarom verbaast dit mijn niets zeker kijkende naar de berichtgeving over de UK en de Islam de laatste tijd
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_72051458
In Oxford hebben ze wel fatsoen. Ze hebben vast even met Rita gebeld.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 20:04:30 #273
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_72051504
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:03 schreef SCH het volgende:
Engelsen en fatsoen?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_72051555
quote:
Als ik ooit nog eens iemand met zo'n vies kakker truitje met het oxford logo erop zie lopen dan zal ik aan ramadan denken.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 20:05:56 #275
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_72051563
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:04 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Engelsen en fatsoen?
Politieke correctheid is fatsoenlijk hoor
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_72051592
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:44 schreef Ghazi het volgende:
Ramadan krijgt nog 12.000 euro salaris
ROTTERDAM - De weggestuurde integratieadviseur van Rotterdam, Tariq Ramadan, krijgt nog twee maanden salaris: 12.000 euro.

Tariq Ramadan. FOTO SANNE DONDERS

Volgens een gemeentelijk woordvoerder is in het contract met Ramadan een opzegtermijn van twee maanden overeengekomen. De adviseur verdiende met zijn werk voor de gemeente en de Erasmus Universiteit waar hij gasthoogleraar was, maandelijks 6000 euro bruto. Hij zou een uurtarief van 290 euro hebben bedongen.

Ramadan heeft aangekondigd naar de rechter te stappen om het ontslag aan te vechten. Het gaat hem niet om het geld, maar om zijn eer, lichtte hij toe. Het stadsbestuur heeft er alle vertrouwen in gelijk te krijgen. In het contract met Ramadan is een bepaling opgenomen dat bij onvoorziene omstandigheden de wegen tussen Rotterdam en Ramadan zich kunnen scheiden.

Tariq Ramadan heeft aan zijn werk voor stad en universiteit ruim 600.000 euro overgehouden, zegt de gemeente.

http://www.ad.nl/rotterda(...)aan_salaris_mee.html
Voor dat geld mag ie nog een brug bouwen. Over de Maas.

Randdebiel die Tariq R.

pi_72051594
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:04 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Engelsen en fatsoen?
Ja, juist engelsen ja. Every inch a gentlemen en zo.

Engeland is juist nogal streng tegenover radicalen dus daar ligt het niet aan.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 20:07:41 #278
256436 Whiskey_Tango
pi_72051635
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:06 schreef SCH het volgende:

[..]

Hoezo geloven in een stereotype.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_72051639
quote:
Fatsoen? Daarom weigeren ze Wilders en laten ze haatimams (nee, niet Ramadan) wel binnen?

Rare definitie van fatsoen heb jij.
pi_72051663
quote:

[..]

De Britse samenleving is de meest schizofrene ter wereld. Gruwelijk fatsoen en verschrikkelijk onfatsoen komen tegelijkertijd erin voor. Heeeel bizar.

Posh queens en low life hooligans.

pi_72052078
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:06 schreef El_Matador het volgende:
Voor dat geld mag ie nog een brug bouwen. Over de Maas.

Randdebiel die Tariq R.
Als jehet onderstaand verhaal leest waarin hij Israel er weer met de haren bij moet slepen om zijn eigen slachtofferrol te benadrukken dan is er inderdaad maar één woord van toepassing op dhr. ramadan:

R A N D D E B I E L
quote:
‘Ik heb mij grondig verdiept in de binnenlandse dynamiek van het Iraanse politieke systeem. Ik weiger mij te laten leiden door propaganda, of die nu komt van het Iraanse bewind of van Israël (dat voortdurend zijn onschuld beklemtoont en Iran als belangrijkste beletsel voor de vrede aanwijst), of van de Verenigde Staten of de Europese landen, die allemaal zo hun strategische belangen hebben. In Iran is de verhouding tussen godsdienst en politiek uiterst complex. De simplistische opvatting van twee tegenover elkaar gestelde kampen – de fundamentalistische conservatieven tegenover de democratische hervormingsgezinden – geeft blijk van een verregaande onwetendheid wat betreft de Iraanse realiteit. Bovendien kan een ontwikkeling naar democratische transparantie niet plaatsvinden onder druk van het Westen: het proces zal in het land zelf moeten plaatsvinden en langdurig en pijnlijk zijn.’
  donderdag 20 augustus 2009 @ 20:20:33 #282
256436 Whiskey_Tango
pi_72052194
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:17 schreef buachaille het volgende:

[..]

Als jehet onderstaand verhaal leest waarin hij Israel er weer met de haren bij moet slepen om zijn eigen slachtofferrol te benadrukken dan is er inderdaad maar één woord van toepassing op dhr. ramadan:

R A N D D E B I E L
[..]

Ik weet niet wat ik nou vreemder vind, een moslim die die uitspraken doet, of de Nederlandse regering die zo'n mafkees als raadgever (nota bene) aanneemt om de integratie kwestie een positieve draai te geven.

Net als die "Het westen is kwaadaardig" Imams in het Nederlandse leger. Het is net alsof de regering wíl dat alles ontspoort of iets in die richting.
- W. Churchill
  donderdag 20 augustus 2009 @ 20:28:55 #283
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_72052543
quote:
Idd

Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_72052561
quote:
Voorspelbaar
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_72052940
Ik vind het wel mooi dit hele verhaal, en stoor me er ook niet aan. Gewoon een hele dikke faal voor de PvdA en GL. 2 jaar en een flinke bak met geld door de plee gespoeld, allemaal dankzij links. Nu kan men in Rotterdam weer helemaal opnieuw beginnen en is de situatie wellicht nog wel erger als voor de komst van Ramadan.

Uiteraard heb ik dit lang geleden al aan zien komen en heb ik die stad enkele jaren geleden definitief verlaten. Nu kan ik lekker veilig van een afstandje, ongehinderd door islamistisch gespuis, heel hard "zie je nou wel ik heb het toch gezegd" roepen. En die rol bevalt me wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door JodyBernal op 20-08-2009 22:02:18 ]
pi_72053339
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:38 schreef JodyBernal het volgende:
Ik vind het wel mooi dit hele verhaal, en stoor me er ook niet aan. Gewoon een hele dikke faal voor de PvdA en GL. 2 jaar en een flinke bak met geld door de plee gespoeld, allemaal dankzij links. Nu kan men in Rotterdam weer helemaal opnieuw beginnen en is de situatie wellicht nog wel erger als voor de komt van Ramadan.

Uiteraard heb ik dit lang geleden al aan zien komen en heb ik die stad enkele jaren geleden definitief verlaten. Nu kan ik lekker veilig van een afstandje, ongehinderd door islamistisch gespuis, heel hard "zie je nou wel ik heb het toch gezegd" roepen. En die rol bevalt me wel.
Jammer dan dat ze jou, met die vooruitziende blik, niet als bruggenbouwer hebben benoemd.
Het schijnt nog aardig te verdienen ook.
pi_72053740
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:48 schreef uiterstaardig het volgende:

[..]

Jammer dan dat ze jou, met die vooruitziende blik, niet als bruggenbouwer hebben benoemd.
Voor 6000 euro per maand kan je ook leuke speeltoestellen neerzetten in achterstandswijken of de bejaarden die het al zo moeilijk hebben een extraatje geven. Maar nee, de Linksche Kerk (waar de SP dus nadrukkelijk niet bijhoort) moet het schenken aan een ultraconservatieve RANDDEBIEL die "bruggen" bouwt. Waartussen, vraag je je af.

pi_72056819
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:48 schreef uiterstaardig het volgende:

[..]

Nee, die stad is niet meer te redden. In 2002 had ik nog hoop, maar die is in 2006 definitief vervlogen. Rotterdam is nog leuk voor jongeren, vanwege het uitgaansleven, maar na die fase moet je maken dat je wegkomt.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 23:57:00 #289
219969 Ghazi
pi_72060060
Ramadan is kapotgemaakt

Moslim-ideoloog Tariq Ramadan is door islamcritici net zo lang aangevallen tot zijn positie onhoudbaar werd.

Het Rotterdamse college heeft moslimfilosoof Tariq Ramadan ontslagen als gemeentelijk integratieadviseur. Zijn wekelijkse discussieprogramma ’Islam & Life’ op het Iraanse Press TV vormde hiervoor de aanleiding, want hij zou door zijn medewerking aan de zender het Iraanse bewind hebben gesteund. De gang van zaken had echter weinig te maken met een inhoudelijk oordeel over de programma’s van Ramadan – en veel met een politieke lynchpartij van een man die voor veel moslimjongeren een rolmodel is.

Met toenemende verontwaardiging hebben wij –zelf gevlucht uit Iran– in de afgelopen weken moeten toezien hoe de democratische strijd in Iran gekaapt werd door precies die politici, intellectuelen en opiniemakers die de afgelopen jaren een angst- en haatcampagne tegen moslims hebben gevoerd. De oprechte opstand van de Iraniërs werd functioneel omarmd, om een erudiete tegenstander een kopje kleiner te maken.

Sinds de electorale coup op 12 juni zetten wij ons samen met vele anderen via publicaties, petities en solidariteitsacties in om de protesten daartegen onder de aandacht van het publiek te brengen en het Iraanse bewind onder druk te zetten. Maar het ontslag van Tariq Ramadan heeft weinig te maken met de gebeurtenissen in Iran.

De druppel die klaarblijkelijk de emmer deed overlopen was Ramadans verbintenis met de Iraanse tv-zender Press TV. Het feit dat hij zijn medewerking aan de zender na de coup van 12 juni niet had opgezegd, zou inhouden dat hij het Iraanse bewind ook politiek steunt. Niets is minder waar, zo blijkt zowel uit de eigen woorden van Ramadan als zijn daden.

Press TV is een van de weinige internationale Engelstalige tv-zenders die bericht vanuit het hart van de islamitische wereld. De zender is overal te ontvangen, en is daardoor een aanlokkelijk podium voor een betrokken moslim-intellectueel die, in tegenstelling tot de Ellians en Hirsi Ali’s, niet ambieert om bij het Westen in de smaak te vallen, maar werkelijk een dialoog wil bewerkstelligen tussen zijn achterban en het Westen.

Er was alle reden voor Tariq Ramadan om na de recente gebeurtenissen in Iran een nieuwe afweging te maken over zijn betrekking bij Press TV. We hadden het toegejuicht als hierover, en over zijn denkbeelden in het algemeen, een inhoudelijke discussie was gevoerd. Maar wel alleen als die vrij zou zijn van de hysterie die het Nederlandse islamdebat op het moment kenmerkt.

Voorts constateren we dat de golf van verontwaardiging tegen Ramadans functie als presentator bij Press TV niet méér is dan een volgende aanval in wat steeds meer op een vendetta is gaan lijken.

Ieder kritisch geluid tegen de toenemende intolerantie jegens de islam en tegen moslims wordt weggehoond en kan rekenen op scheldkanonnades en verdachtmakingen. De afgelopen jaren domineert een luidruchtige groep opiniemakers en politici het debat over de islam. Zij propageren een beeld van een ‘botsing der beschavingen’, waarin moslims en het Westen elkaars tegenpolen zouden zijn. Zij werpen zich op als de ‘verdedigers van het Westen’ en ‘als je niet vóór ons bent, ben je tegen ons’, dus wie kritiek durft te uiten heult met de vijand.

Het is geen toeval dat slechts een paar maanden geleden deze opinieleiders geprobeerd hebben om Ramadan weg te krijgen vanwege vermeende homofobe uitspraken – vermeend, omdat die na een uitgebreid onderzoek door de Rotterdamse gemeente helemaal niet bleken te zijn gedaan.

Het enige, terugkerende bezwaar tegen Ramadan is dat hij met ’met een dubbele tong spreekt’. Maar hoewel zijn tegenstanders blijkbaar de grootste moeite hadden om hem op ’gevaarlijke’ en ’fundamentalistische’ uitspraken te betrappen, proberen ze niettemin karaktermoord te plegen door het beeld op te roepen van een gevaarlijke fundamentalist.

Inhoudelijke bewijzen tegen Ramadan dragen zijn criciti niet aan – dat hoeft ook niet, want in het huidige klimaat in Nederland is een mondige moslim al per definitie verdacht en daarmee een legitiem doel voor een haatcampagne.

Overigens willen we benadrukken dat wij – atheïsten, agnosten en vrijzinnige moslims – op veel punten van mening verschillen met Tariq Ramadan, maar we prefereren een inhoudelijke discussie boven een hetze.

Wat deze kwestie voor ons met name onverteerbaar maakt is dat de vendetta tegen islamitische hervormers als Ramadan wordt gevoerd over de ruggen van duizenden Iraniërs die hun leven wagen voor democratische veranderingen in hun land.

Hierachter schuilt echter een logica: de opiniemakers met hun scheldkanonnades op de islam en op de door hen zo verfoeide conservatieve ayatollahs zijn twee kanten van dezelfde medaille. De ayatollahs houden de Iraniërs al drie decennia lang voor dat als ze trouw willen zijn aan ’de’ islam, ze het repressieve systeem en de conservatieve opvattingen van de geestelijken moeten accepteren. Doen ze dat niet, dan zijn ze geen moslim. In Nederland beweert een groep ayatollahs zonder tulband in wezen hetzelfde, door te stellen dat ’de’ islam democratie, vrouwenrechten en allerlei sociale vrijheden uitsluit.

Ook de Nederlandse heren en dames dulden geen moslims die zich moslim en democraat noemen, zoals Soroush, Kadivar en Shabastari in Iran – dé theologische inpirators van de Iraanse hervormingsbeweging – en Ramadan in Nederland. Vanuit het benauwde en eenkennige perspectief van de Hollandse ayatollahs, kan het niet anders dan dat moslimdemocraten met ’dubbele tong’ spreken. Voor de ayatollahs daar en hier, is niets gevaarlijker dan de aantasting van hun monopolie op de definitie van de ware islam.

Dit artikel is mede ondertekend door Farhad Golyardi, publicist en redacteur Eutopia, Behnam Taebi, docent TU Delft en Peyman Jafari, politicoloog en bestuurslid Internationale Socialisten.

http://www.trouw.nl/opini(...)aakt__.html?all=true
pi_72060192
Islam
Een dubbelpasoort wordt u niet ontnomen, maar ga toch terug naar de zandbak van je voorvaderen
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:08:53 #291
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_72060320
Het hypocrieten en vooral niet te vergeten linkse clubje die samen met Farah Karimi het liefst de ayatollahs met fluwelen handschoenen aanpakken. En dan heb ik het over Taebi, Jafari en Golyardi. Niet de eerste keer dat ze samen opereren: http://anjameulenbelt.sp.(...)de-paradox-van-iran/
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:20:43 #292
219969 Ghazi
pi_72060591
Nederland sraat voor de zoveelste keer als pleefiguur in het buitenland te boek. Eerst met Pim Fortuyn, dan G.Wilders en nu het ontslag door de gemeente Rotterdam en de Erasmus universiteit:

Islamic scholar hits out over sacking

Dutch authorities fire Swiss intellectual and TV anchor over links to Iran

By John Lichfield

Thursday, 20 August 2009
Sh
AP

Tariq Ramadan claims Islamophobia is behind the decision to fire him

The controversial Islamic theologian Tariq Ramadan has been fired from two jobs in the Netherlands for allegedly endorsing the Iranian regime by hosting a chat show on a Tehran-backed TV channel.

Mr Ramadan, already persona non grata in the United States, has dismissed the decisions as "simplistic" and driven by the "Islamophobia" generated in Dutch politics by the populist campaigner Geert Wilders.

The Swiss writer, lecturer and theologian, 46, has been frequently accused of preaching a moderate "European" Islam to Western audiences and taking a more extreme line when talking to fellow Muslims. He has been hailed by his admirers as an "Islamic Martin Luther", capable of reconciling the Koran with democracy and Western modernity, and attacked by critics as an anti-Semite and terrorist fellow traveller.

Mr Ramadan has, nonetheless, become one of the most influential Islamic voices in the world. He has been given a series of high-profile jobs by European institutions and governments, including a place on a task force set up by Tony Blair in 2005 to combat Islamic extremism in Britain.

The city of Rotterdam and the Erasmus University based in the city have jointly decided to dismiss him from his posts as community adviser and visiting lecturer on religion. This follows several days of heated debate in the Netherlands about Mr Ramadan's position as a presenter of a political chat show on Press TV, a London-based, Iranian-backed satellite TV channel.

In a joint statement, the city and the university criticised Mr Ramadan for remaining host of Islam and Life despite the "hard-handed stifling" of opposition to the results of the July elections. They said that he had "failed sufficiently to realise the feelings that participation in this television program... might provoke in Rotterdam and beyond".

In an open letter on his website, Mr Ramadan has dismissed the allegations as driven by Dutch politics rather than a TV programme devoted to "critical debate" on Islam.

"Should we be surprised that this latest accusation has surfaced only in the Netherlands?" he wrote.

"It is as if I in particular, and Islam in general, were being used to promote certain political agendas in the upcoming Dutch elections. Geert Wilders, who wins votes while comparing the Koran to Hitler's Mein Kampf, casts a long shadow."

Mr Ramadan said that he had publicly criticised the repression of opposition in Iran and supported the country's "long march... toward transparency and respect for human rights".

His TV show was committed to "critical debate". His guests had included "atheists, rabbis, priests, women with and without headscarves". They had debated issues such as "freedom, reason, interfaith dialogue, Sunni versus Shia Islam, violence, jihad, love and art".

"I challenge my critics to scrutinise these programmes and in them to find the slightest evidence of support for the Iranian regime."

Mr Ramadan is the grandson of Hassan al-Banna, one of the founders of the fundamentalist Muslim Brotherhood, while his great uncle, Gamal al-Banna, was a prominent liberal Islamic reformer.

Critics point to a puzzling ambivalence in some of Mr Ramadan's teachings and writings, reflecting the influence of both his grandfather and his great uncle.

He argues for a "European Islam" which will respect European traditions and laws but he also speaks of the supremacy over secular law of the Koran and sharia. In 2003 he refused, during a TV debate with the future president Nicolas Sarkozy, to condemn the use of stoning as capital punishment but called for a "moratorium" on it.

http://www.independent.co(...)sacking-1774580.html
pi_72060685
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 00:20 schreef Ghazi het volgende:
....

He argues for a "European Islam" which will respect European traditions and laws but he also speaks of the supremacy over secular law of the Koran and sharia. In 2003 he refused, during a TV debate with the future president Nicolas Sarkozy, to condemn the use of stoning as capital punishment but called for a "moratorium" on it.
Wat een slang. Driedubbele tong zelfs.

Een Europese islam, met steniging. Sure, Tariq. "Bruggenbouwer"..

pi_72060713
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 23:57 schreef Ghazi het volgende:heel verhaal blahblah waarbij ook een link zou volstaab.

Dit artikel is mede ondertekend door Farhad Golyardi, publicist en redacteur Eutopia, Behnam Taebi, docent TU Delft en Peyman Jafari, politicoloog en bestuurslid Internationale Socialisten.

http://www.trouw.nl/opini(...)aakt__.html?all=true
Nou heren met jullie orientaalse namen dan heb ik wel een vraag: als die islam democratie, vrouwenrechten en allerlei sociale vrijheden niet uitsluit waarom moet dat beruchte experiment waarbij het wél mogelijk zou zijn op westerse grondgebied plaatsvinden?????????? Ga lekker terug naar de landen van herkomst en kijk of er één land is waarbij de islam wel de maatstaven kan halen die wij in het westen zo belangrijk vinden.

Het lijkt een beetje op de droom naar het kalifaat van cordoba. Hierover praten sommige moslims met tranen in de ogen als een periode van rust en vrede. Waarom start je niet lekker een califaat in saudi arabie en zorg je voor die rust en vrede die zo belangrijk is voor de islam
pi_72061703
In plaats dat ze Tariq Ramadan behouden als integratieadviseur... gaan we hem weg halen, dat wordt weer allemaal luisteren naar de machtige sheikhs in Egypte en S-A
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_72061840
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 21:00 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Voor 6000 euro per maand kan je ook leuke speeltoestellen neerzetten in achterstandswijken of de bejaarden die het al zo moeilijk hebben een extraatje geven. Maar nee, de Linksche Kerk (waar de SP dus nadrukkelijk niet bijhoort) moet het schenken aan een ultraconservatieve RANDDEBIEL die "bruggen" bouwt. Waartussen, vraag je je af.
oevers, misschien?
pi_72062792
De enige brug die die idioot heeft gebouwd is een brug tussen de gemeentekas en zijn diepe zakken.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:11:18 #298
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_72063068
Het debat wordt op steeds hysterischer toon gevoerd. Laten we wel wezen, die Ramadan had gewoon een politieke functie. En uit die functie is hij gezet. Niet het land uit. Hij kan nog altijd doen en laten wat hij wil hier. Geen persona non grata.

En dan Ramadan die zijn "eer" in keiharde euro's uitbetaald wil zien. Tja. Het is allemaal wel een beetje jammer. Rotterdam en de rest van het land kan zijn tijd beter besteden dan aan het gerommel rondom zo'n relnicht.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:11:35 #299
248844 Bowlingbal
pi_72063069
Waarom lijkt elke klapjosti het woord 'bruggenbouwer' te gebruiken terwijl dat allang niet meer zijn functie was?
http://www.trouw.nl/nieuw(...)_moet_opstappen.html
Om maar wat te bléren?

Waarom lijken vele klapjosti's te zeggen dat Tariq een te Iraanse mening heeft (hij werkt bij Press TV in Londen, dan moet hij wel de mening van Iran hebben!) , terwijl hij landen als Syrië niet meer in mag omdat hij zich juist hard uitspreekt voor vrouwenrechten?

Werkelijk waar, wat een ongelofelijke klapjosti's die zich hierover uitspreken.
- Donald Love
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:20:40 #300
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_72063156
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 08:11 schreef Bowlingbal het volgende:
Waarom lijkt elke klapjosti het woord 'bruggenbouwer' te gebruiken terwijl dat allang niet meer zijn functie was?
Wat was zijn functie dan? Waar kreeg hij dan die 4 ton per jaar voor? Hij mocht zich alleen geen bruggenbouwer meer noemen, maar hield gewoon dezelfde functie. Raar? Ja, maar GroenLinks wilde dat zo. Die partij wilde hem namelijk eerder dit jaar niet wegsturen en dan krijg je dit soort draken van compromissen.

Wat de rest van je verhaal betreft:
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:38:10 #301
256436 Whiskey_Tango
pi_72066803
quote:
Mr Ramadan, already persona non grata in the United States, has dismissed the decisions as "simplistic" and driven by the "Islamophobia" generated in Dutch politics by the populist campaigner Geert Wilders.
Het is ook altijd de schuld van een ander, je bent gewoon ontslagen, rot maar lekker op naar Engeland en ga daar uithuilen. Al dat gezeik om discriminatie altijd Alsof Rotterdam en de Erasmus Universiteit zélf zonder Wilders niet kunnen beslissen wat hun personeelsbeleid is, ik word een beetje spuugzat van die slachtofferrol waar altijd meteen ingekropen word.
- W. Churchill
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')