Bronquote:Rotterdam ontslaat Tariq Ramadan
Gepubliceerd: 18 augustus 2009 13:31 | Gewijzigd: 18 augustus 2009 13:59
Door onze redacteur Mark Hoogstad
Rotterdam, 18 aug. Het Rotterdamse stadsbestuur verbreekt de banden met moslimfilosoof Tariq Ramadan. Ramadan heeft volgens het college zijn geloofwaardigheid als integratieadviseur verloren.
De reden is dat Ramadan wekelijks een discussieprogramma presenteert op de Iraanse zender Press TV, die wordt gefinancierd door het omstreden regime in Teheran.
Dat hebben bronnen in het stadhuis bevestigd. „Omdat Ramadan zelf inzet van discussie is geworden, kan hij onmogelijk langer leiding geven aan de dialoog in de stad.” Het Rotterdamse college zou vanmiddag om twee uur bijeen komen om het ontslag te bekrachtigen. In april liet burgemeester Ahmed Aboutaleb zijn ongenoegen al blijken bij een raadsdebat: „We kunnen deze constructie uitzitten, maar mijn advies zou zijn: nooit meer.”
Ramadan (46) is sinds twee jaar als integratieadviseur verbonden aan de gemeente Rotterdam. Zijn opdracht voor dit jaar luidde: deelnemen aan dertien dialogen over het stadsburgerschap, en ‘een inhoudelijke bijdrage’ leveren over thema’s als religieuze identiteit en vrije huwelijkskeuze. Ramadan zou voorts vier masterclasses over burgerparticipatie organiseren en het college nadien van advies voorzien. De gemeente betaalt daarnaast zijn leerstoel aan de Erasmus Universiteit, waar hij sinds 1 januari 2007 werkzaam is als gasthoogleraar burgerschap en identiteit.
Uit Ramadans brief
„Het spreekt vanzelf dat ik het neerschieten van betogers en de onderdrukking na de verkiezingen heb veroordeeld.”
„Toen ik de afspraak maakte om een televisieprogramma over de islam en het hedendaagse leven te presenteren, [...] accepteerde ik geen verplichtingen.”
„Terwijl Iran door een crisis wordt verscheurd, wil ik alle tijd die nodig is, nemen voor de juiste beslissing.” .Drie oppositiepartijen (Leefbaar, VVD en SP) drongen vorige week aan op het ontslag van Ramadan. Coalitiepartij PvdA stelde dat zijn geloofwaardigheid „zeer ter discussie” staat. Het aanblijven van de Zwitsers-Egyptische islamoloog was voor de VVD in april reden het college te verlaten.
Het Rotterdamse stadsbestuur werd vorige week verrast door Ramadans medewerking aan het programma op de Iraanse tv-zender. Het CDA in de Tweede Kamer drong aan op zijn vertrek. In Rotterdam heeft het CDA, dit voorjaar nog pleitbezorger van Ramadan, zich tot dusver op de vlakte gehouden. Ramadan verdedigt zich vandaag tegen de aantijgingen in een open brief in NRC Handelsblad.
Wat jij zegt. Enerzijds verbazing.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 14:37 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Bron
Toch nog redelijk verrassend, gezien de oogkleppen van bepaalde figuren.
Hier:quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:08 schreef Disana het volgende:
Ik zou de hele brief wel eens willen lezen want ik zie niet hoe hij zichzelf goed kan verdedigen voor zijn baantje bij Press TV.
Geen onaardige verdediging.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:10 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Hier:
http://www.nrc.nl/opinie/(...)bewind_niet_gesteund
Het probleem met Ramadan is dat hij meerdere rollen vervult, een redelijke en een wat minder redelijke. Zijn redelijke standpunten komen een beetje dubieus over gelet op de onredelijke uitingen en gedragingen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:16 schreef Ringo het volgende:
[..]
Geen onaardige verdediging.
Al is het mij nog steeds volstrekt onduidelijk wat Ramadans bijdrage kan zijn aan de oplossing van de integratieproblematiek in bepaalde Rotterdamse wijken. Goede sier maken met een gerenommeerd moslimfilosoof, zal dePvdA
stiekem hebben gedacht.
Dankjewel. Even lezen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:10 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Hier:
http://www.nrc.nl/opinie/(...)bewind_niet_gesteund
Ellian lijkt mij een groter kwaad voor de samenleving dan Ramadan. Ik hoop overigens dat een Nederlandse omroep die Iraanse programma's hier eens uitzendt. Ik ben wel benieuwd hoe die discussies er aan toe gaan. Ramadan heeft groot gelijk als hij stelt dat er slechts een kunstmatige scheidslijn gemaakt wordt tussen de hervormers en de religieuzen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:14 schreef AryaMehr het volgende:
Ellian heeft gewoon gelijk.
Het is een faal redenering.quote:
Nee, het is heel makkelijk om je te beroepen op het feit dat je ondanks je aanwezigheid in een programma die door de Iraanse ayatollahs gesteund wordt, het niet betekent dat je dan ook automatisch de wijze waarop zij regeren steunt. Je aanwezigheid, of dat nou gepaard gaat met het eens of oneens zijn met de manier waarop de ayatollahs regeren, is bij voorbaat al een steun aan de Iraanse regime.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:31 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ellian lijkt mij een groter kwaad voor de samenleving dan Ramadan. Ik hoop overigens dat een Nederlandse omroep die Iraanse programma's hier eens uitzendt. Ik ben wel benieuwd hoe die discussies er aan toe gaan. Ramadan heeft groot gelijk als hij stelt dat er slechts een kunstmatige scheidslijn gemaakt wordt tussen de hervormers en de religieuzen.
En kan je die bewering ook onderbouwen?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:31 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ellian lijkt mij een groter kwaad voor de samenleving dan Ramadan.
Extreem zwak, gewoon. Wijzen naar Wilders. Alsof die hier iets mee te maken heeft.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:13 schreef Ghazi het volgende:
Sterke brief van de intellectueel Ramadan:
Klopt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:44 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, het is heel makkelijk om je te beroepen op het feit dat je ondanks je aanwezigheid in een programma die door de Iraanse ayatollahs gesteund wordt, het niet betekent dat je dan ook automatisch de wijze waarop zij regeren steunt. Je aanwezigheid, of dat nou gepaard gaat met het eens of oneens zijn met de manier waarop de ayatollahs regeren, is bij voorbaat al een steun aan de Iraanse regime.
Sommigen weldenkenden weten idd altijd heel snel te vertellen dat zij die slecht 'kritiek' hebben het probleem zijn zijn, en niet diegene waar de kritiek op is gericht.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:31 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ellian lijkt mij een groter kwaad voor de samenleving dan Ramadan.
Een beetje de redenering vermoed ik, dat Mr Ellian niet 'aardig' is voor de islam, en dat moslims daarom radicaliseren.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:48 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En kan je die bewering ook onderbouwen?
Inderdaad ja...quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:50 schreef ExTec het volgende:
[..]
Sommigen weldenkenden weten idd altijd heel snel te vertellen dat zij die slecht 'kritiek' hebben het probleem zijn zijn, en niet diegene waar de kritiek op is gericht.
Dat gaat om geloofwaardigheid. Die is onherstelbaar aangetast en dus is het volkomen terecht dat Ramadan opstaat.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:43 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het is een faal redenering.
Je kan niet iemand's brood eten, en verwachten dat de daden van je broodheer niet aan jou blijven plakken.
Het gezegde een gewaarschuwd mens telt voor 2 is van toepassing.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:55 schreef Ringo het volgende:
PR-technisch gezien was dat een domme zet, maar de ophef die erover ontstond, was wel heel erg Hollands. Veel geschreeuw, weinig wol.
Ik vind het moeilijk hoor. Je verwacht voor het bedrag dat hij van Rotterdam kreeg voor zijn leerstoel en debatten toch wel enige loyaliteit en ruggenspraak. Waarom heeft hij niet gewoon overlegd over zijn baan bij die door de Iraanse overheid betaalde tv zender, of is hij wel zo vrij links en rechts tonnen aan te nemen maar niet om enige rekenschap af te leggen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:55 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat gaat om geloofwaardigheid. Die is onherstelbaar aangetast en dus is het volkomen terecht dat Ramadan opstaat.
Maar hij heeft het volste recht om zijn rol in betreffende tv-uitzendingen te verdedigen. Dat doet hij heel aardig, vind ik. Niet als "integratie-adviseur" maar wel als onafhankelijk denker.
Vergeet niet dat we gedurende de affaire NIETS hebben kunnen lezen over wat Ramadan precies te vertellen had. Het ging er alleen maar om DAT hij aan die shows had deelgenomen. PR-technisch gezien was dat een domme zet, maar de ophef die erover ontstond, was wel heel erg Hollands. Veel geschreeuw, weinig wol.
quote:Tariq Ramadan: bruggenbouwer of splijtzwam?
ROTTERDAM - Het integratiedebat aanzwengelen. Dat was de belangrijkste taak die Tariq Ramadan meekreeg toen de gemeente Rotterdam hem op 1 januari 2007 in dienst nam als 'speciaal adviseur'.
De Egyptisch-Zwitserse hoogleraar moest vertrouwen kweken en zorgen dat burgers van alle gezindten met elkaar de dialoog aan zouden gaan.
Maar sinds zijn aantreden ging de dialoog vaak over Ramadan zelf, wiens integriteit meerdere malen in twijfel werd getrokken.
Zijn positie werd vorige week onhoudbaar, nadat bekend was geworden dat Ramadan een wekelijks tv-programma maakt voor een door de Iraanse regering gefinancierde zender. Rotterdam besloot dinsdag het contract van de islamoloog te ontbinden.
Fundamentalist
Volgens critici is hij een fundamentalist, die geen afstand neemt van het islamitisch terrorisme. Het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Zaken verdenkt hem ook van het ondersteunen van terroristische organisaties en weigert hem daarom de toegang tot het land. Bovendien zou hij in preken homo- en vrouwonvriendelijke uitlatingen hebben gedaan.
Literatuur
Tariq Saïd Ramadan werd 47 jaar geleden geboren in het Zwitserse Genève. Hij studeerde Franse literatuur en promoveerde in de filosofie aan de universiteit in zijn geboorteplaats. Tot 2004 was hij onder meer professor islamologie aan de universiteit van Freiburg.
Ramadan reisde de hele wereld rond en pleit voor een eigen islam in het Westen, die niet wordt beïnvloed door conservatieve krachten in het Midden-Oosten.
Tegenstander
Als gasthoogleraar identiteit aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van de gemeente Rotterdam lag Ramadan regelmatig onder vuur. Oppositiepartijen Leefbaar Rotterdam en SP zijn al sinds zijn aantreden fel tegenstander van de islamoloog.
Coalitiepartij VVD schaarde zich daar in april bij naar aanleiding van een kritisch artikel in de Gay Krant. Wat de partijen ook dwarszit, is zijn hoge gage: Ramadan kostte de gemeente tot nu toe al een slordige 1,5 miljoen euro.
Dus het Iraanse bewind geeft baantjes weg aan tegenstanders of critici?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:11 schreef Ghazi het volgende:
Ik denk wel dat Ramadan beter had moeten uitkijken bij het kiezen van Press TV als zijn internationale podium, en vooral bij het continueren van zijn programma’s na de Iraanse verkiezingen. Maar er is geen bewijs dat hij de Iraanse regering, laat staan het radicale islamisme, zou ondersteunen. In zijn programma laat hij zich op geen enkele manier uit over de Iraanse machthebbers of andere ‘schurken’.
Nou ja, daarom. Zeer terecht dat hem de deur is gewezen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:06 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik vind het moeilijk hoor. Je verwacht voor het bedrag dat hij van Rotterdam kreeg voor zijn leerstoel en debatten toch wel enige loyaliteit en ruggenspraak. Waarom heeft hij niet gewoon overlegd over zijn baan bij die door de Iraanse overheid betaalde tv zender, of is hij wel zo vrij links en rechts tonnen aan te nemen maar niet om enige rekenschap af te leggen.
Dat is kul. Er zijn vele manieren om om te gaan met een regime dat je niet aanstaat. Een volledige boycot is zelden effectief. Was je ook zo boos toen Mandela praatte met de Klerk?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:44 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, het is heel makkelijk om je te beroepen op het feit dat je ondanks je aanwezigheid in een programma die door de Iraanse ayatollahs gesteund wordt, het niet betekent dat je dan ook automatisch de wijze waarop zij regeren steunt. Je aanwezigheid, of dat nou gepaard gaat met het eens of oneens zijn met de manier waarop de ayatollahs regeren, is bij voorbaat al een steun aan de Iraanse regime.
Dat hij mij een groter kwaad lijkt? Dat vind ik; dat is een perfecte onderbouwing van het werkwoord lijkt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:48 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En kan je die bewering ook onderbouwen?
quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het gezegde een gewaarschuwd mens telt voor 2 is van toepassing.
Meneeer Ramadan wist notabene dat er aan z'nm poten gezaagd wordt, maar dat is blijkbaar 0,0 overweging als het gaat om een betrekking bij de iraanse staatstv aanvaarden.
Je zou ook na kunnen denken: Joh, want vind men globaal nou zoal van dat regime? Hoe zal men staan tegenover het feit dat ik daar een betrekking aanga?
Maar onze gewezen filosoof, kon dat niet bedenken.
Nee, hij was enthousiast, hij liet zich 'meeslepen'. Foutje, bedankt.
Ramadan heeft natuurlijk geen gelijk en verkoopt op sommige terreinen een mening die je alleen maar door tokkies hoort verkondigen. Zo'n man kan geen bruggen bouwen: hij zou waarschijnlijk homo's en vrouwen toch laten zwemmen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:31 schreef Meki het volgende:
Ramadan heeft gelijk en Rotterdam laat zich in de valluik door wildersstemmers die al maar te zien dat moslimproffessoren de laan uit gaan..
Maar dan zijn ze die clown toch echt kwijt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:33 schreef Meki het volgende:
Rotterdam moet nu flink betalen voor het ontbinden van zijn contract
Dan moet je even dat apologetische stuk lezen waar ghazi mee kwam.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:35 schreef voyeur het volgende:
[..]
Hij liet zich helemaal niet meeslepen.
Ja, tuurlijk. Logisch ook dat het regime dan klaar staat om dat te faciliteren met een leuke TV job. Want die zijn helemaal voor verandering. Het is niet alsof ze een opkomende revolutie bloedig hebben neergeslagen toch?quote:Hij wil een ander beeld van Iran neerzetten en de democratische ontwikkelingen in Iran bevorderen met een kritisch tv-programma.
Ik ook niet. Weer wat geleerd.quote:Verder wist ik niet dat hij filosoof af was?
Een beetje zoals meneer Ramadan dus. Helder.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:33 schreef voyeur het volgende:
Verder vind ik het een haatzaaier die onder het mom van wetenschap slechts opinies produceert.
Onzin hij heeft niks verkeers gezegd over vrouwen en homos.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:37 schreef uiterstaardig het volgende:
[..]
Ramadan heeft natuurlijk geen gelijk en verkoopt op sommige terreinen een mening die je alleen maar door tokkies hoort verkondigen. Zo'n man kan geen bruggen bouwen: hij zou waarschijnlijk homo's en vrouwen toch laten zwemmen.
Je bent de perfecte weergave van de stereotype Naffer, ontkennen, bagatelliseren en met de vingers naar een ander wijzen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:44 schreef Meki het volgende:
[..]
Onzin hij heeft niks verkeers gezegd over vrouwen en homos.
dat jullie dat geloven zegt veel over de moraal.
moet het niet eerst onderzocht worden voordat iemand wordt beschuldigd ?
Nee hoor bij Ramadan niet, bij WIlders wel
quote:Ramadan begint procedure tegen Rotterdam
Uitgegeven: 18 augustus 2009 17:47
Laatst gewijzigd: 18 augustus 2009 17:46
HILVERSUM - Tariq Ramadan legt zich niet neer bij het besluit van Rotterdam om zijn contract te ontbinden. Hij begint een juridische procedure tegen de stad, zei hij dinsdag in het Radio 1-Journaal.
© ANP
Ramadan vindt dat zijn ''eer en waardigheid zijn aangetast. Je kan iemand niet zo behandelen''.
''Naïef en simplistisch'', noemde de islamoloog de veronderstelling dat hij het Iraanse regime zou steunen door mee te werken aan een Iraanse nieuwszender. Hij verwijt Rotterdam in dat opzicht zwart-witdenken.
Geert Wilders
Ramadan, die in Marokko met vakantie is, vermoedt dat het besluit te maken heeft met het politieke klimaat in Nederland en de rol die PVV-leider Geert Wilders daarin speelt, zei hij verder.
Hij heeft overigens geen probleem met Nederland en komt begin september naar Amsterdam.
© ANP
Nee hoor, jij bent precies de perfecte weergave voor de stereotype wilders stemmer die blindelings islamlessen volgt van wilders.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 18:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je bent de perfecte weergave van de stereotype Naffer, ontkennen, bagatelliseren en met de vingers naar een ander wijzen.
Media liegt weer, eerst vermelden ze dat hij in Mauritius op vakantie is blijkt nu dat ie in Marokko is.quote:
Ze verkopen allebei bullshit.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:44 schreef Meki het volgende:
[..]
Nee hoor bij Ramadan niet, bij WIlders wel
Om met het laatste te beginnen: jij schrijft gewezen filosoof. Dat betekent in het Nederlands dat iemand dat niet meer is.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dan moet je even dat apologetische stuk lezen waar ghazi mee kwam.
[..]
Ja, tuurlijk. Logisch ook dat het regime dan klaar staat om dat te faciliteren met een leuke TV job. Want die zijn helemaal voor verandering. Het is niet alsof ze een opkomende revolutie bloedig hebben neergeslagen toch?
Jij bent echt lachwekkend, jij. Ben jij soms moslim? Zou verklaren waarom je ipv beargumenteerd, 'terug redeneert'.
[..]
Ik ook niet. Weer wat geleerd.
Wat een vergelijkquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 18:37 schreef uiterstaardig het volgende:
[..]
Ze verkopen allebei bullshit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |