abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Sport zaterdag 8 augustus 2009 @ 13:01:10 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_71706147

Hier alweer deel 176 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen. Er wordt dan een aantal Plan V-stellen op de baan gebracht. Deze zijn gehuurd van NS.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De electrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein). Plan V, dat hiervoor op deze trajecten reed. is er niet meer te vinden.



Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, V-IRM, SLT, Mat ´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hier onder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch door Dr_Flash

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator zaterdag 8 augustus 2009 @ 13:02:19 #2
155227 crew  Guppy
dus
pi_71706178
treinvriendjes
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_71706214
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 02:26 schreef Peter het volgende:
quiz: Vandaag langs deze dingen gereden.. wie weet waar en welke spoorweg hier lag?
[ afbeelding ]
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 04:01 schreef Peter het volgende:

[..]

Nope. Tis naar een plaats waar nu geen treinverbinding meer is. Dit stuk zelfs tussen twee plaatsen nu zonder treinverbinding.
hint: een deel van deze vroegere verbinding van deze kustplaats naar rotterdam wordt nu gebruikt door metromaterieel .
dag
  Redactie Sport zaterdag 8 augustus 2009 @ 13:08:52 #4
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_71706317
Zal wel een restant van de vroegere Hofpleinlijn van Rotterdam naar Scheveningen zijn dan?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_71706412
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 13:08 schreef dennistd het volgende:
Zal wel een restant van de vroegere Hofpleinlijn van Rotterdam naar Scheveningen zijn dan?

't stuk tussen Scheveningen en Wassenaar in de duinen bij TNO defensie in de buurt
dag
pi_71706518
Weg met trams/ lightrailmeuk, welkom echte treinen.
pi_71706605
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 16:49 schreef Klonk het volgende:
voor diegene die digitale tv hebben elke maandagavond op History een nieuwe serie: extreme trains, rond 20 uur meen ik, vorige week over hogesneldheidstreinen in de VS
Om even terug te komen op deze post van 2 delen geleden...



Op een bepaalde grote torrentsite (we gaan maar geen directe links geven, dat zal vast niet mogen) zijn de 8 afleveringen van dit programma te vinden. Het gaat overigens niet primair over hogesnelheidstreinen, maar over allerlei speciale treinen en tracés in de VS. Helaas is de presentator wel lichtelijk irritant en typisch overdreven Amerikaans.
* Whatever floats your goat!
pi_71706637
Dat trammetje op de RijnGouwelijn vond ik toch best grappig, 't heeft wel wat om zo laag bij de grond door het landschap te razen
pi_71706696
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 13:01 schreef dennistd het volgende:

Hier onder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch door Dr_Flash
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71707091
Dat heb ik in de Wiki OP gezet. Zou nog terugbladeren in vorige topic´s voor andere interessante reportages, maar daar is het nog niet van gekomen.
  Redactie Sport zaterdag 8 augustus 2009 @ 13:46:46 #11
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_71707092
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 13:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja, ho, die heb ik er niet ingezet. De OP op de wiki was weggegooid door spammers dus heb ik de vorige versie teruggezet en voor deze OP gebruikt. 84.53.88.84 is de schuldige in dit geval
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_71707384
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 13:46 schreef dennistd het volgende:
De OP op de wiki was weggegooid door spammers
Hmm. ff een txt-tje bewaren ergens
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:09:08 #13
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_71707529
Nouja, kwestie van de vorige versie bewerken en opslaan. Voordeel van een wiki is dat.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_71707582
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 14:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hmm. ff een txt-tje bewaren ergens
hier: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/trein_backup
Een backup met de huidige versie, beveiligd tegen spam/schrijven (dus ook niet zomaar aan te passen).
dag
pi_71707702
beste treinliefhebbers

iemand enig idee hoeveel strippen het is van Zutphen naar Hengelo Overijssel met de Syntustrein (en waar ik dit op internet kan vinden..? op de website van Syntus kon ik niets vinden).

Alvast bedankt voor reacties!
pi_71707776
Staat er geen bord bij de stempelautomaat hoeveel strippen je kwijt bent?
pi_71707852
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 14:23 schreef Wadloper het volgende:
Staat er geen bord bij de stempelautomaat hoeveel strippen je kwijt bent?
ongetwijfeld.. het is een lang verhaal, maar woon (nog) niet in Zutphen. Morgen kom ik wel door Zutphen heen, dus ik kan eens kijken, maar ik vind het vreemd dat ik het niet kan vinden op internet. Wil even kijken of ik (voor ik het geval ik ga verhuizen, wil nl. graag weer op mezelf wonen) Zutphen-Hengelo met strippen al dan niet goedkoper is dan een maandabonnement.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:29:19 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_71707875
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 14:27 schreef ghizzer het volgende:

[..]

ongetwijfeld.. het is een lang verhaal, maar woon (nog) niet in Zutphen. Morgen kom ik wel door Zutphen heen, dus ik kan eens kijken, maar ik vind het vreemd dat ik het niet kan vinden op internet. Wil even kijken of ik (voor ik het geval ik ga verhuizen, wil nl. graag weer op mezelf wonen) Zutphen-Hengelo met strippen al dan niet goedkoper is dan een maandabonnement.
Van dat laatste zou ik niet uitgaan...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_71707981
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 14:23 schreef Wadloper het volgende:
Staat er geen bord bij de stempelautomaat hoeveel strippen je kwijt bent?
http://www.syntus.nl/reisinformatie/lijnennetkaart_syntus.aspx
tweede linkje en dan de zones tellen +1
dag
pi_71708026
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 14:34 schreef Peter het volgende:

[..]

http://www.syntus.nl/reisinformatie/lijnennetkaart_syntus.aspx
tweede linkje en dan de zones tellen +1
17 strippen gok ik zo..
dag
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:40:47 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71708119
Yes! Meer echte treinen, zoals tussen steden hoort. Trams zijn voor in een stad bedoeld, niet als regiotreintje.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 8 augustus 2009 @ 16:03:19 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71709598
Daar moeten ze in de provincie Groningen nog achter komen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_71709670
Hola
pi_71709893
thanx! ligt het nou aan mijn tellen of kost 't (incl. 1 basisstrip) gewoon 15 strippen.
  Redactie Sport zaterdag 8 augustus 2009 @ 16:24:45 #25
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_71710017
Ik tel ook maar 14 zones ja
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')