Je gaat er vanuit dat de overheid wat geeft om onze grondrechten.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik snap niet dat de overheid niet eens stappen onderneemt tegen Brein. Dit is volgens mij de organisatie die onze grondrechten schendt met hun propaganda en gedreig.
precies! Laten we dan dorect het hele internet verbieden in Nederland. Hebben we ook geen ergenis meer over de stichting Brein.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nou, dat blijft een heikele zaak. Hier wordt middels jurisprudentie nu over beslist. Ik ben daar niet zo gelukkig mee, ik zou willen dat (net als Pool) die auteursrechtenwet op de schop ging. Die stamt hoofdzakelijk uit 1912.
Het hele concept van linken is b.v. wezensvreemd aan de auteurswet. In feite is het als je naar een plaatje linkt, de browser van de individuele bezoeker die die link automatisch ophaalt en die dan een gerenderde afbeelding invoegt. Een browser hoeft dat niet te doen. Het is wel vrij gangbaar. Maar eigenlijk geeft mijn browser de opdracht (aan de server waar het plaatje gehost wordt) om een kopie te maken van dat plaatje en dat aan mij te geven.
Dus, iemand (persoon A) schrijft een stuk HTML, en zet daar het adres van een plaatje in. Ik download die HTML, en dan vraagt mijn browser aan de server van Henk waar het plaatje gehost wordt: Wil je voor mij een kopie maken? En als die server dat doet, krijg ik het te zien.
Stel nu: Iemand (zeg persoon A) schrijft een boek, en zet daarin 'zoals afgebeeld op een foto van Henk', dan bel ik Henk op: 'mag ik een kopie van die foto' en dan stuurt Henk mij die foto. Een analoog scenario.
Echter, Henk zou het wel uit z'n hoofd laten om persoon A aan te klagen dat hij over zijn foto schrijft. Het zou ook bizar zijn. Echter, met websites ligt dat anders. Daar gaat Henk wel persoon A aanklagen voor 'hotlinken' en 'inbreuk maken op zijn auteursrecht'.
Want het geldt als 'het opnieuw openbaar maken foto's in een andere context'. Er valt wat voor die beslissing te zeggen, maar ik heb veel liever dat de wetgever daar op inspringt. Net als met die torrents. Formeel gezien valt er niets illegaals te vinden op de site van TPB. En daar beroept Brein zich niet op. Ze beroepen zich op het aanbieden van diensten die auteursrechteninbreuk mogelijk maken.
Het enge is echter, dat geldt voor een internetverbinding op zich.
Ik ken een deel van de discussie en de vergelijking met een copieermachine is ook al gemaakt (door jou?) En de Tweede Kamer is ook al bezig geweest met die wet, het voorstel was om de industrie wat nieuws te laten bedenken wat redelijk en billijk zou zijn (quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nou, dat blijft een heikele zaak. Hier wordt middels jurisprudentie nu over beslist. Ik ben daar niet zo gelukkig mee, ik zou willen dat (net als Pool) die auteursrechtenwet op de schop ging. Die stamt hoofdzakelijk uit 1912.
Het hele concept van linken is b.v. wezensvreemd aan de auteurswet. In feite is het als je naar een plaatje linkt, de browser van de individuele bezoeker die die link automatisch ophaalt en die dan een gerenderde afbeelding invoegt. Een browser hoeft dat niet te doen. Het is wel vrij gangbaar. Maar eigenlijk geeft mijn browser de opdracht (aan de server waar het plaatje gehost wordt) om een kopie te maken van dat plaatje en dat aan mij te geven.
Dus, iemand (persoon A) schrijft een stuk HTML, en zet daar het adres van een plaatje in. Ik download die HTML, en dan vraagt mijn browser aan de server van Henk waar het plaatje gehost wordt: Wil je voor mij een kopie maken? En als die server dat doet, krijg ik het te zien.
Stel nu: Iemand (zeg persoon A) schrijft een boek, en zet daarin 'zoals afgebeeld op een foto van Henk', dan bel ik Henk op: 'mag ik een kopie van die foto' en dan stuurt Henk mij die foto. Een analoog scenario.
Echter, Henk zou het wel uit z'n hoofd laten om persoon A aan te klagen dat hij over zijn foto schrijft. Het zou ook bizar zijn. Echter, met websites ligt dat anders. Daar gaat Henk wel persoon A aanklagen voor 'hotlinken' en 'inbreuk maken op zijn auteursrecht'.
Want het geldt als 'het opnieuw openbaar maken foto's in een andere context'. Er valt wat voor die beslissing te zeggen, maar ik heb veel liever dat de wetgever daar op inspringt. Net als met die torrents. Formeel gezien valt er niets illegaals te vinden op de site van TPB. En daar beroept Brein zich niet op. Ze beroepen zich op het aanbieden van diensten die auteursrechteninbreuk mogelijk maken.
Die staat al online, kern van zaak: TPB moet ervoor zorgen dat Nederlandse Internetgebruikers niet meer op de site kunnen komen, nog gebruik kunnen maken van de trackers dan wel databases.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:54 schreef Jalu het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de integrale tekst, maar als ik het goed begrijp staat er zoiets als dat wanneer Brein bepaald materiaal als illegaal betitelt wat op TPB verkrijgbaar is, dat de toegang tot de betreffende bestanden DAN aan gebruikers in Nederland ontzegt moet worden.
Als deze geruchten kloppen is deze uitspraak volstrekt waardeloos, maar goed, da's dan weer een andere discussie.
Blammo, we zijn erquote:Op donderdag 30 juli 2009 17:55 schreef Iblis het volgende:
Uploaden is al lastiger. Films met z'n 15en kijken is ook geen privé-vertoning meer volgens mij. Dus als jij vrolijk via een tracker met 500 mensen iets sharet, dan denk ik dat het niet echt binnen de huiselijke kring is. Veel liever zou ik een onderscheid tussen commercieel en niet-commercieel zien.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:00 schreef Stupendous76 het volgende:
En dus is volgens mij down- en uploaden van films en muziek in Nederland nog steeds legaal.
Nee, Brein doet gewoon een beroep op een artikel. En dat artikel heeft er voldoende mee te maken. Brein beroept zich niet duidelijk op de verkeerde wet. En dan is het nu een beetje, wie zwijgt, stemt toe.quote:Ook van een groot deel van de software: Brein beperkt dus de (vrije) rechten van heel Nederland ten behoeve van het mogelijk(!) delen van stukken software die auteursrechtelijk beschermd zijn (dat geef jij dus ook al aan) De rechter heeft naar mijn mening de vraag van Brein compleet verkeerd geïnterpreteerd (maar goed, Brein komt al jarenlang weg met hun praktijken)
@nilicule Ok, so done. We have no activites in the netherlands. Never had.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:58 schreef arj1o1 het volgende:
In beroep:
http://twitter.com/brokep/status/2931066494
@Bas_Taart Just reading it now, trying to translate it, it's soooo fucked up. We're appealing of course, trying to find a free lawyer.about 1 hour ago from web in reply to Bas_Taart
Die redenatie is al gebruikt met de rechtzaak tegen eDonkey jaren terug en dat heeft ook geen hout gesneden.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:16 schreef Zolcon het volgende:
Is het niet zo dat als je een torrent upload, dat je dan alleen een klein deel upload.
Dat kleine deel dat je upload is niet het gehele bestand en het is dus ook niet illegaal als je er zo naar kijkt.
Aangezien je een stukje stuurt, waar je verder niks mee kan zonder dat je de rest hebt.
Als je bijvoorbeeld een gehele film in één bestand zou versturen dan zou dat wel het geval zijn maar nu verstuur je echter een (nutteloos) deel, dus niet strafbaar.
of zit ik er nu helemaal naast
Wat ook wel interessant is is dat rechter een facebook en twitter berichtje genoeg acht om iemand duidelijk te maken dat iemand voor de rechter moet verschijnen.quote:
Volgende stap is dat ontslag via SMS ook rechtsgeldig wordt heb ik het idee. Vond dit ook redelijk op het absurde af. Je zou verwachten dat het (minimaal) via aangetekende brief moet gebeuren, maar dat schijnt in dit geval niet te hoeven...quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat ook wel interessant is is dat rechter een facebook en twitter berichtje genoeg acht om iemand duidelijk te maken dat iemand voor de rechter moet verschijnen.
Bezoek sites via sites als http://www.freeproxyserver.net/ en men weet niet beter of je komt uit, in dit geval, Illinois (als ze niet door hebben dat het ip adres van een proxy is dan).quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:14 schreef StateOfMind het volgende:
Ik zie diverse mensen het over proxy sites hebben.
Wat zijn dit en hoe werken ze?
Technisch gezien heb je gelijk, maar er is ook nog zoiets als de intentie van de wet. Vergelijk het met een wapen. Ieder afzonderlijk onderdeel van een pistool is ongevaarlijk, maar omdat je d'r uiteindelijk toch een pistool mee in elkaar kunt zetten, mag je die spullen niet verkopen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:16 schreef Zolcon het volgende:
Is het niet zo dat als je een torrent upload, dat je dan alleen een klein deel upload.
Dat kleine deel dat je upload is niet het gehele bestand en het is dus ook niet illegaal als je er zo naar kijkt.
Aangezien je een stukje stuurt, waar je verder niks mee kan zonder dat je de rest hebt.
Als je bijvoorbeeld een gehele film in één bestand zou versturen dan zou dat wel het geval zijn maar nu verstuur je echter een (nutteloos) deel, dus niet strafbaar.
of zit ik er nu helemaal naast
Hangt er vanaf of het bijvoorbeeld zelfgemaakt materiaal is. Bij torrents etc is er vaak aanleiding om aan te nemen dat het niet meer privé is, maar goed, om nu alle auto's te verbieden omdat Ferrari's te hard kunnen ijden...quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:04 schreef Iblis het volgende:
[..]
Uploaden is al lastiger. Films met z'n 15en kijken is ook geen privé-vertoning meer volgens mij. Dus als jij vrolijk via een tracker met 500 mensen iets sharet, dan denk ik dat het niet echt binnen de huiselijke kring is.
Dat zou inderdaad een betere verdeling zijn, maar de wet voorziet daarin niet. En zal dat voorlopig ook niet gaan doen ook.quote:Veel liever zou ik een onderscheid tussen commercieel en niet-commercieel zien.
Zie bovenstaande voorbeeld: omdat je met Ferrari's te hard kan rijden, heeft Brein er voor gezorgd dat Ferrari's niet meer in Nederland verkocht mogen worden. Sterker: het is de schuld van Ferrari als ik op welke manier dan ook een Ferrari naar Nederland haal (want in Nederland worden ze niet verboden...)quote:[..]
Nee, Brein doet gewoon een beroep op een artikel. En dat artikel heeft er voldoende mee te maken. Brein beroept zich niet duidelijk op de verkeerde wet. En dan is het nu een beetje, wie zwijgt, stemt toe.
Dat is toch ook gedaan (zie eerste paar pagina's van het topic). Hij kwam alleen niet aan, en toen hebben ze andere wegen geprobeerd (waaronder twitterquote:Op donderdag 30 juli 2009 18:21 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Volgende stap is dat ontslag via SMS ook rechtsgeldig wordt heb ik het idee. Vond dit ook redelijk op het absurde af. Je zou verwachten dat het (minimaal) via aangetekende brief moet gebeuren, maar dat schijnt in dit geval niet te hoeven...
nee, Brein heeft ervoor gezorgd dat geen enkele auto ongeacht type meer mag rijden in Nederland.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:22 schreef Stupendous76 het volgende:
Zie bovenstaande voorbeeld: omdat je met Ferrari's te hard kan rijden, heeft Brein er voor gezorgd dat Ferrari's niet meer in Nederland verkocht mogen worden. Sterker: het is de schuld van Ferrari als ik op welke manier dan ook een Ferrari naar Nederland haal (want in Nederland worden ze niet verboden...)
Na een uurtje internetten kan ook jij valse e-mails verzenden, twitter kan je binnen een paar minuten al. En als jij hier een aan jou gericht bericht ziet van iemand die je niet kent maar jou wel sommeert om voor de rechtbank in India te verschijnen, doe je dat dan ook meteen?quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:24 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Dat is toch ook gedaan (zie eerste paar pagina's van het topic). Hij kwam alleen niet aan, en toen hebben ze andere wegen geprobeerd (waaronder twitter), en de rechter vond het (terecht) wel aannemelijk dat de mensen achter TPB van het kort geding wisten (zie uitspraak).
Thanxquote:Op donderdag 30 juli 2009 18:21 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Bezoek sites via sites als http://www.freeproxyserver.net/ en men weet niet beter of je komt uit, in dit geval, Illinois (als ze niet door hebben dat het ip adres van een proxy is dan).
Mag je linken naar dit soort sites op Fok? Zo niet, excuus.
Nee, TPB moet er voor zorgen dat zij in Nederland niet meer te bereiken zijn. Er is niets gezegd over andere torrentsites (alhoewel Brein daar nu wel direct mee gaat komen natuurlijk)quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:25 schreef kawotski het volgende:
[..]
nee, Brein heeft ervoor gezorgd dat geen enkele auto ongeacht type meer mag rijden in Nederland.
Inderdaad, dit moeten we echt serieus niet gaan pikken!quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:23 schreef kawotski het volgende:
Wanneer gaan we protesteren/demonstreren? Dit is regelrechte censuur.
of laten we Brein deze slag vs het volk winnen?
De vorige keer ook omdat 'ze werden gehackt'. En vervolgens bleek dat ze de site zelf uit de lucht hadden gehaald...quote:
Ah, ze simuleren bij Brein weer eens een DDOS om hun slachtoffers daar van te kunnen beschuldigen.quote:
God, waar waren deze mensen toen de id plicht werd ingevoerd? Toen er camera's op elke straathoek kwamen te hangen? Toen vrijheden als het homohuwelijk in gedrang kwamen?quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:28 schreef Kwaliteit het volgende:
[..]
Inderdaad, dit moeten we echt serieus niet gaan pikken!
Het gaat nu veel te ver, dit is Nederland echt niet meer!
Je vergeet het hele mediacircus eromheen. En het feit dat ze zo handig zijn geweest al eens via email te reageren.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:26 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Na een uurtje internetten kan ook jij valse e-mails verzenden, twitter kan je binnen een paar minuten al. En als jij hier een aan jou gericht bericht ziet van iemand die je niet kent maar jou wel sommeert om voor de rechtbank in India te verschijnen, doe je dat dan ook meteen?
Inderdaad. Niet dat ik veel kocht, mijn aardig grote DVD-verzameling groeit niet meer met Nederlandse DVD's omdat Brein mij lastig valt met een filmpje dat je niet kan overslaan dat je diezelfde DVD niet mag copiëren.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
wellicht zou het een goed idee zijn als iedereen nu massaal betaalde muziek gaat boycotten. Stichtig Brein moet hoe dan ook onschadelijk gemaakt worden, er moet een groot onderzoek worden uitgevoerd wie er nu echt achter deze stichting zitten en of er sprake is van machtsmisbruik en met name belangenverstrengeling. Ik denk dat iedereen gembiliseerd moet worden om te zorgen dat onze grondrechten niet verder worden aangetast! Mooie zaak inderdaad voor een Moszcovitz, Knoops, of Spong.
Dat vergeet ik niet. Dat mediacircus kan je creeren en sturen (iets dat Brein ook doet); een beetje verstandige rechter zou dat moeten meenemen in zijn besluit.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:33 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Je vergeet het hele mediacircus eromheen. En het feit dat ze zo handig zijn geweest al eens via email te reageren.
ik interpreteer/zie het als volgt, er staat ook genoeg legaal en/of niet-copyrighted Nederlands materiaal op de site, daar kan ik nu ook niet meer gebruik van maken (met mn Lada ofzo).. maar we kunnen er alle kanten mee op, uiteindelijk willen ze algeheel autoverbod, terwijl dat in het echt, waar er veel dodelijke ongelukken gebeuren niet eens over gepeinsd wordt.. raar wereldje..quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:27 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nee, TPB moet er voor zorgen dat zij in Nederland niet meer te bereiken zijn. Er is niets gezegd over andere torrentsites (alhoewel Brein daar nu wel direct mee gaat komen natuurlijk)
Ach, het zijn nog pubertjes, die werken straks ook voor niets, want dat vinden ze blijkbaar normaalquote:Op donderdag 30 juli 2009 18:31 schreef Jarno het volgende:
[..]
God, waar waren deze mensen toen de id plicht werd ingevoerd? Toen er camera's op elke straathoek kwamen te hangen? Toen vrijheden als het homohuwelijk in gedrang kwamen?
Echt.. Dat pikken we allemaal maar pik een Nederlander z'n gratis mp3'tjes af en het land is te klein.
Nou, enorm veelquote:Op donderdag 30 juli 2009 18:39 schreef kawotski het volgende:
[..]
ik interpreteer/zie het als volgt, er staat ook genoeg legaal en/of niet-copyrighted Nederlands materiaal op de site.
Ik heb niks tegen downloaden hoor (er lopen er nu ook een paarquote:Op donderdag 30 juli 2009 18:39 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ach, het zijn nog pubertjes, die werken straks ook voor niets, want dat vinden ze blijkbaar normaal
En hiermee is alles gezegt.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je kunt gewoon je ip adres spoofen, ik zie het probleem niet. praktisch is het vonnis niet uitvoerbaar. Dit zijn Chinese praktijken overigens. Pure censuur! Internet is bedoeld voor vrije scharing van informatie. Als dit zo doorgaat kun je het hele internet net zo goed opdoeken.
Toen vroeg ik me ook al af waarom we langs de zijlijn bleven staan..quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:31 schreef Jarno het volgende:
[..]
God, waar waren deze mensen toen de id plicht werd ingevoerd? Toen er camera's op elke straathoek kwamen te hangen? Toen vrijheden als het homohuwelijk in gedrang kwamen?
Echt.. Dat pikken we allemaal maar pik een Nederlander z'n gratis mp3'tjes af en het land is te klein.
Nah, volgens mij niet.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:34 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Inderdaad. Niet dat ik veel kocht, mijn aardig grote DVD-verzameling groeit niet meer met Nederlandse DVD's omdat Brein mij lastig valt met een filmpje dat je niet kan overslaan dat je diezelfde DVD niet mag copiëren.
B) in Nederland mag je die voor vrienden wél copiëren (tenzij iemand hier jurispudentie over heeft, gaarne)
het is een begin, dat China of Nigeria dit zou doen, kan ik me iets bij voorstellen maar Nederland??quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:41 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik heb niks tegen downloaden hoor (er lopen er nu ook een paar) maar roepen dat nu ECHT het vrije Nederland verloren is gegaan...
.
Dat was het al toen ze vrouwen stemrecht gaven.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:41 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik heb niks tegen downloaden hoor (er lopen er nu ook een paar) maar roepen dat nu ECHT het vrije Nederland verloren is gegaan...
.
En waar heb jij precies geprotesteerd?quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:41 schreef kawotski het volgende:
[..]
Toen vroeg ik me ook al af waarom we langs de zijlijn bleven staan..
Uit een ander topic, maar dat lijkt me toch niet juist. Dat je strafbaar zou zijn als je thepiratebay bezoekt...quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:22 schreef master111 het volgende:
Beste FOK!ers
Niemand in Nederland mag nog de piratebay bezoeken.
Vast in een KLB topic op fok, dan ben je wel een "baas".quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:44 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
En waar heb jij precies geprotesteerd?
ik ook, ik schaam mij inmiddels...plaatsvervangendquote:Op donderdag 30 juli 2009 18:41 schreef kawotski het volgende:
[..]
Toen vroeg ik me ook al af waarom we langs de zijlijn bleven staan..
Dat was ook terecht, maar dit..damnquote:Op donderdag 30 juli 2009 18:44 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dat was het al toen ze vrouwen stemrecht gaven.
nergens, heb een baan en geen tijd, slap excuus uiteindelijk maar wat begin ik in mn eentje als er weinig response is?quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:44 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
En waar heb jij precies geprotesteerd?
Vreemd genoeg zijn er altijd heel veel mensen die roepen op het internet, maar niemand heeft tijd, zin etc om ook daadwerkelijk wat te doen? Slap excuus inderdaad.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:00 schreef kawotski het volgende:
[..]
nergens, heb een baan en geen tijd, slap excuus uiteindelijk maar wat begin ik in mn eentje als er weinig response is?
Dude, dan moet je naar buiten enzo. pls, srslyquote:Op donderdag 30 juli 2009 19:03 schreef Pheno het volgende:
[..]
Vreemd genoeg zijn er altijd heel veel mensen die roepen op het internet, maar niemand heeft tijd, zin etc om ook daadwerkelijk wat te doen?
Heb jij een goed idee?quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:03 schreef Pheno het volgende:
[..]
Vreemd genoeg zijn er altijd heel veel mensen die roepen op het internet, maar niemand heeft tijd, zin etc om ook daadwerkelijk wat te doen? Slap excuus inderdaad.
Dat zegt iedereen, en daarom gebeurt er niks en walst de overheid over ons heenquote:Op donderdag 30 juli 2009 19:00 schreef kawotski het volgende:
[..]
nergens, heb een baan en geen tijd, slap excuus uiteindelijk maar wat begin ik in mn eentje als er weinig response is?
Besluit om wat? Het ging erover dat die drie kennis hebben genomen van het geding. Als er meerdere malen op je deur wordt geklopt en bovendien ook nog nationale (daarmee bedoel ik dus Zweedse, in dit geval) en internationale pers overheen gaan, mag je rederlijkerwijs aannemen dat ze ook wel doorhebben dat er iets gaande is. Dat ze zich dan nog op de vlakte houden en stil blijven mag geen excuus zijn om het geding uit te stellen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:36 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat vergeet ik niet. Dat mediacircus kan je creeren en sturen (iets dat Brein ook doet); een beetje verstandige rechter zou dat moeten meenemen in zijn besluit.
Dus je mag een copie maken, en ik mag die copie aan jou uitlenen (waarna jij er een copie van zou kunnen maken) Die Nederlandse wet zit toch redelijk goed voor de burger in elkaar, alleen met de laatste ontwikkelingen (flashdata en internet) gaan de normale begrippen niet echt meer op.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:43 schreef mcintosh het volgende:
Thuiskopie:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/
Het lijkt mij dat het vonnis toepasselijk is op de mensen achter TPB, niet op TPB zelf. In het vonnis staat ook letterlijk dat TPB niet als een rechtspersoon kan worden gezien. Maar dat maakt ook niet uit, voor de drie jongens van TPB staan er 9 andere op.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:05 schreef MikeyMo het volgende:
The Piratebay is aangeklaagd en veroordeeld kennelijk. Wat nu als die gasten een domein registreren als de piratenbaai.xx en daar een ietwat andere vormgeving op gieten en op de achtergrond laten linken naar de database van Thepiratebay. Dan is het toch in principe een compleet nieuwe website waarop de eis van brein toch niet meer van toepassing is?
Toen zaten we allemaal ook woedende topics op fok te openen. Net zoals nu. Maar dat heb jij natuurlijk niet meegekregen want toen had je het veel te druk met molotov-cocktails smijten naar de ME en remkabels doorsnijden van dienstauto's van politici en in de gevangenis zitten wegens volksopruiing en terrorisme.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:31 schreef Jarno het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:15 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dus je mag een copie maken, en ik mag die copie aan jou uitlenen (waarna jij er een copie van zou kunnen maken) Die Nederlandse wet zit toch redelijk goed voor de burger in elkaar, alleen met de laatste ontwikkelingen (flashdata en internet) gaan de normale begrippen niet echt meer op.
Kennis nemen van een geding over iets wat in een ander land strafbaar is, niet in hun eigen land dat zij ook niet zijn uitgegaan om die overtreding te begaan? Brein had naar Zweden moeten gaan.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:10 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Besluit om wat? Het ging erover dat die drie kennis hebben genomen van het geding. Als er meerdere malen op je deur wordt geklopt en bovendien ook nog nationale (daarmee bedoel ik dus Zweedse, in dit geval) en internationale pers overheen gaan, mag je rederlijkerwijs aannemen dat ze ook wel doorhebben dat er iets gaande is. Dat ze zich dan nog op de vlakte houden en stil blijven mag geen excuus zijn om het geding uit te stellen.
betalen voor je software, dan heeft Brein geen bestaansrecht meerquote:
Jawel:quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:19 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Nee, er staat juist dat je die kopie niet aan derden mag verstrekken...
quote:Wel mag je hem die CD uitlenen. Hij mag dan zelf daar een kopie voor eigen oefening, studie of gebruik van maken, en daarna het origineel teruggeven.
Freeware of niets (in Nederland) kopen (waar het vaak sowieso al duurder is dan in andere landen)quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:22 schreef Pheno het volgende:
[..]
betalen voor je software, dan heeft Brein geen bestaansrecht meer
Brein is naar Zweden gegaan.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:21 schreef Stupendous76 het volgende:
Kennis nemen van een geding over iets wat in een ander land strafbaar is, niet in hun eigen land dat zij ook niet zijn uitgegaan om die overtreding te begaan? Brein had naar Zweden moeten gaan.
Neen, 'die CD' slaat op het origineelquote:
Niet te kieskeurig zijn tijdens je quotes he:quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:15 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dus je mag een copie maken, en ik mag die copie aan jou uitlenen (waarna jij er een copie van zou kunnen maken) Die Nederlandse wet zit toch redelijk goed voor de burger in elkaar, alleen met de laatste ontwikkelingen (flashdata en internet) gaan de normale begrippen niet echt meer op.
Dus niet uitlenen en dan weer verder brandenquote:Uitzonderingen: van welke werken mag geen thuiskopie worden gemaakt
Computerprogramma's (zie artikel 45n) - op grond van artikel 45k mag de rechtmatige verkrijger wel een reservekopie maken van het programma.
en het downloaden van een Open Source software, of de foto's van mijn neef die net in Amerika is geweest?quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:22 schreef Pheno het volgende:
[..]
betalen voor je software, dan heeft Brein geen bestaansrecht meer
Is dat tegenwoordig ook commerciele software?quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:29 schreef kawotski het volgende:
[..]
en het downloaden van een Open Source software, of de foto's van mijn neef die net in Amerika is geweest?
Ik bedoel: rechtszaak in Zweden beginnen. Dat is welhaast onhaalbaar, want daar is het toegestaan, maar dat is ook het 'probleem' met internet: het gaat voorbij grenzen zonder dat dat gebeurd...quote:
In het vonnis stonden iets van 8 links met als toevoeging "of andere variaties daarop, alsook de bij die website behorende (tracker)servers en databases"quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:17 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat het vonnis toepasselijk is op de mensen achter TPB, niet op TPB zelf. In het vonnis staat ook letterlijk dat TPB niet als een rechtspersoon kan worden gezien. Maar dat maakt ook niet uit, voor de drie jongens van TPB staan er 9 andere op.
Het erge zit hem ook niet in het eventueel niet beschikbaar worden van TPB, maar dat buitenlandse eigenaren van in het buitenland gehoste sites klaarblijkelijk hier veroordeeld kunnen worden tot een boete en wering van een bepaalde groep mensen (Nederlanders). Of nou ja erg, als ik het nu opschrijf klinkt het ronduit belachelijk.
dus waarom moet TPB dan verboden worden voor mij?quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:30 schreef Pheno het volgende:
[..]
Is dat tegenwoordig ook commerciele software?
Als je mijn vorige posts leest zie je dat ik dat al eerder aanhaalde.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:26 schreef Pheno het volgende:
[..]
Niet te kieskeurig zijn tijdens je quotes he:
[..]
Dus niet uitlenen en dan weer verder branden
De mensen achter TPB zijn toch in Zweden ook al veroordeeld?quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:35 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik bedoel: rechtszaak in Zweden beginnen. Dat is welhaast onhaalbaar, want daar is het toegestaan, maar dat is ook het 'probleem' met internet: het gaat voorbij grenzen zonder dat dat gebeurd...
In andere discussies bestaat hier vrij veel onduidelijkheid over: je mag namelijk voor eigen gebruik een copie maken, en dat mag een 'illegale' zijn (dus reeds gecopieerd)quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:25 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Neen, 'die CD' slaat op het origineel
Uh ja, ze zetten naast 2 legale dingen erg veel linkjes naar illegale dingen neer. Duh. Dan moeten ze maar zorgen dat al die illegale linkjes van hun site worden gehaald, dan mag je de piratebay weer gebruiken van Brein. En het is niet dat je die legale dingen op geen enkele andere wijze kan verkrijgen, dus het is geen eerste levensbehoefte die ze van je weghalenquote:Op donderdag 30 juli 2009 19:36 schreef kawotski het volgende:
[..]
dus waarom moet TPB dan verboden worden voor mij?
Heb het niet hier bij de hand, maar ook deze rechtszaak ging niet over het direct aanbieden maar over zijwegen om het maar verboden te krijgen (los van de rechters waarvan wordt gezegd dat die partijdig zouden zijn)quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:37 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
De mensen achter TPB zijn toch in Zweden ook al veroordeeld?
Eens, maar dat was wederom het punt niet.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:21 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Kennis nemen van een geding over iets wat in een ander land strafbaar is, niet in hun eigen land dat zij ook niet zijn uitgegaan om die overtreding te begaan? Brein had naar Zweden moeten gaan.
quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:36 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als je mijn vorige posts leest zie je dat ik dat al eerder aanhaalde.
Dan snap ik niet dat je er nu weer overheen lult. Het mag dus niet bij commerciele software. Volgens je eigen bron. Dat muziekdragers wel mogen doet er niet toe. Wat ik me afvraag, als piratebay alleen de applicatielinkjes weg zou halen, zou Brein dan nog een poot hebben om op te staan?quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:37 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
In andere discussies bestaat hier vrij veel onduidelijkheid over: je mag namelijk voor eigen gebruik een copie maken, en dat mag een 'illegale' zijn (dus reeds gecopieerd)
Ik lul er niet overheen, je moet gewoon alle posts lezen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:40 schreef Pheno het volgende:
[..]
[..]
Dan snap ik niet dat je er nu weer overheen lult. Het mag dus niet bij commerciele software. Volgens je eigen bron. Dat muziekdragers wel mogen doet er niet toe. Wat ik me afvraag, als piratebay alleen de applicatielinkjes weg zou halen, zou Brein dan nog een poot hebben om op te staan?
Hij verdient wel een ruim belegde boterham voor dat vechten tegen die windmolens ws..quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:53 schreef Farenji het volgende:
Het is bijna aandoenlijk om te zien hoe Timmetje dat niet lijkt te beseffen en doorgaat om tegen windmolens te vechten.
Natuurlijk, want om al die artiesten die ze zeggen te vertegenwoordigen ook per stuk te behandelen, dat kost ze te veel moeite. En met dit soort acties zullen ze zich verdedigen dat 'ze toch bezig zijn met het beschermen van die rechten'...quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:58 schreef Alcatraz het volgende:
[..]
Hij verdient wel een ruim belegde boterham voor dat vechten tegen die windmolens ws..
Precies, en het schept banen. Lijkt wel een beetje een Melkert-baan, iemand aan het werk houden terwijl het eigenlijk zinloos isquote:Op donderdag 30 juli 2009 20:04 schreef Alcatraz het volgende:
Ja, ik bedoel, die Kuik snapt ws. zelf ook wel dat het vechten tegen de bierkaai is, maar het verdient prima.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |