Of zou je je kunnen voorstellen hoe ze het gaan aanpakken?quote:Op zondag 26 juli 2009 19:38 schreef OldJeller het volgende:
Nee.
Ik vond het daarom ook vreemd dat er een aantal users waren die er zo zeker van waren dat het verplicht was.
En natuurlijk de hoeveelheden vaccins die zijn ingeslagen.
Tja. Beetje moeilijk. Voor het Rijksvaccinatieprogramma is het wel te vinden. Voor de griepprik geloof ik dat ouderen van 60+ een oproep krijgen (hoeven ook niet verplicht te gaan), en voor vakantieziekten geldt ook geen verplichting.quote:Op zondag 26 juli 2009 19:48 schreef OldJeller het volgende:
Volgens jullie is het dus niet verplicht.
Maar is dit ook zwart op wit ergens te lezen?
Het komt natuurlijk ook neer op het onvrijwillig moeten ondergaan van een medische behandeling. Tenzij je een autoongeluk gehad hebt en in coma ligt, gaat dat volgens mij tegen heel veel mensenrechtenverdragen in.quote:U kunt elk jaar een griepprik halen bij uw huisarts, of bij uw bedrijfsarts als u werknemer bent. Risicogroepen krijgen elk jaar een uitnodiging voor de griepprik van hun huisarts. Voor de risicogroepen is de griepprik gratis. U bent niet verplicht om de griepprik te halen, ook niet als u een oproep van uw werkgever krijgt.
Maar dat gaat toch over de "gewone" griepprik en niet die voor de mexicaanse griep, of is het hetzelfde?quote:Op zondag 26 juli 2009 19:51 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tja. Beetje moeilijk. Voor het Rijksvaccinatieprogramma is het wel te vinden. Voor de griepprik geloof ik dat ouderen van 60+ een oproep krijgen (hoeven ook niet verplicht te gaan), en voor vakantieziekten geldt ook geen verplichting.
Ik weet niet precies waar dit vaccin onder gaat vallen, maar ik verwacht dat er gewoon een oproep wordt gestuurd. Dat zal echter wel blijken wanneer het vaccin er daadwerkelijk is.
[edit]
Info over de griepprik:
[..]
Het komt natuurlijk ook neer op het onvrijwillig moeten ondergaan van een medische behandeling. Tenzij je een autoongeluk gehad hebt en in coma ligt, gaat dat volgens mij tegen heel veel mensenrechtenverdragen in.
Ja, maar dat Mexicaanse vaccin is er nog niet. Ik geef alleen aan hoe het nu gaat om het verwachte beleid te kunnen extrapoleren.quote:Op zondag 26 juli 2009 20:45 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Maar dat gaat toch over de "gewone" griepprik en niet die voor de mexicaanse griep, of is het hetzelfde?
de "seasonal" griep prik is voornamelijk voor de humane influenza A H1N1, Influenza A H3N2 en Influenza B, deze zal weinig effectief zijn tegen de nieuwe influenza A H1N1 (een combi van humaan/vogel/varken)quote:Op zondag 26 juli 2009 20:45 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Maar dat gaat toch over de "gewone" griepprik (2009) en niet die voor de mexicaanse griep, of is het hetzelfde?
De Franse Wikipedia heeft nog een mooi overzichtje (sommige beroepen hebben meer vaccinaties nodig zegt het eerst, 'aucun' betekent geen).quote:In an attempt to eliminate the risk of outbreaks of some diseases, at various times several governments and other institutions have instituted policies requiring vaccination for all people. For example, an 1853 law required universal vaccination against smallpox in England and Wales, with fines levied on people who did not comply. In the United States, the Supreme Court ruled in the 1905 case Jacobson v. Massachusetts that the state could require individuals to be vaccinated for the common good. Common contemporary U.S. vaccination policies require that children receive common vaccinations before entering school. A few other countries also have some compulsory vaccinations. Compulsory vaccination is believed to have greatly reduced the rates of some infectious diseases
Frankrijk zelf is echter veel strikter, ze worden vergoed, maar als je ze weigert kun je vervolgd worden, en zelfs uit de ouderlijke macht ontzet worden! Die verplichting roept aardig wat weerstand op van mensen die zich op het handvest van de mensenrechten van de EU beroepen:quote:Vaccins obligatoires
A noter que certaines professions (égoutiers, professions médicales...) doivent avoir des vaccins supplémentaires par rapport au reste de la population.
En Europe
Vaccins obligatoires en Europe:
* Allemagne : aucun
* Belgique : poliomyélite
* Danemark : aucun
* Espagne : aucun (vaccinations demandées à l'inscription dans un établissement scolaire, mais sans obligation légale) (geen, maar worden wel gevraagd voor scholen, doch niet wettelijk verplicht)
* Finlande : aucun
* Royaume-Uni : aucun
* Irlande : aucun
* Islande : aucun
* Italie : diphtérie, hépatite B, polio, exigées pour établissements scolaires (vereist voor scholen)
* Luxembourg : aucun
* Pays-Bas : aucun
* Portugal : diphtérie, tétanos pour enfants de 12 à 18 mois
* Suède : aucun
* Suisse : aucun
De Duitse Wikipedia meldt nog, tussen neus en lippen door, dat de DDR wel vaccinatieverplichting had:quote:En France
Les vaccins obligatoires sont remboursés par la sécurité sociale. Les autorités sanitaires assurent que le rapport bénéfice/risque est suffisamment significatif. L'inobservation des prescriptions vaccinales expose à des sanctions pénales ou administratives, notamment au retrait de l'autorité parentale, à la déscolarisation, au renvoi d'une administration, à une amende ou à une peine privative de liberté. L'obligation de vaccination a entraîné la création de groupements de personnes opposées à son aspect systématique, comme par exemple la Ligue nationale pour la liberté des vaccinations qui invoque la Charte des droits fondamentaux de l'Union européenne qui instaure une clause de conscience.
Trois vaccins sont obligatoires (à partir de 18 mois):
* Les vaccins contre la diphtérie, le tétanos et la poliomyélite
quote:Epidemiologische Vergleiche zeigen beispielsweise, dass Allergien erst nach der „Wende“ in der Bevölkerung der ehemaligen DDR, in der eine Impfpflicht bestanden hatte, signifikant zunahmen – zeitgleich mit einem Rückgang der durchgeführten Schutzimpfungen
We hebben het over een griepvirus waarvan je wat heviger gaat hoesten en waarvan je je flink wat zieker gaat voelen. Tot het ernstig gaat muteren zie ik niet in waarom je daarvoor naar een ziekenhuis zou moeten gaan. Echt levensbedreigend is het voor de gemiddelde wereldburger niet, tenzij je sowieso al verzwakt bent.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:20 schreef swarmahoer het volgende:
mensen die zich niet in laten enten maar toch besmet worden met het virus mogen van mij lekker hun eigen ziekenhuiskosten betalen als dit voorkomen had kunnen worden door de prik
Ow? En hoe is dit anders dan voetballers in het weekend op de SEH? (maar ik zou zo nog wel een stuk of tien zaken kunnen noemen)quote:Op maandag 27 juli 2009 20:20 schreef swarmahoer het volgende:
mensen die zich niet in laten enten maar toch besmet worden met het virus mogen van mij lekker hun eigen ziekenhuiskosten betalen als dit voorkomen had kunnen worden door de prik
Voor zover ik weet is er geen wet die verplicht inententen mogelijk maakt, dus als men vaccinatie verplicht wil maken, zal er een nieuwe wet moeten komen. En dat krijg je niet voor elkaar in een paar maanden. En dan nog, een wet maken die onze grondrechten beperkt gebeurt niet zo snel.quote:eder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
En mensen die ziek worden doordat ze zich laten inenten?quote:Op maandag 27 juli 2009 20:20 schreef swarmahoer het volgende:
Hoeveel mensen zijn er in de afgelopen 10 jaar zieker geworden van een griep vaccin dan ze van de griep zelf geworden zouden zijn? En hoeveel mensen zijn er in de afgelopen 10 jaar ziek geworden van de griep?quote:Op maandag 27 juli 2009 21:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En mensen die ziek worden doordat ze zich laten inenten?
In de VS was in 1976 ook sprake van varkensgriep, toen besloot men massaal in te gaan enten. Aan het vaccin stierven 25 mensen en zo'n 500 mensen kregen verlammingsverschijnselen en reflexen werkten niet meer maar behoren (Syndroom van Guillain-Barré). Aan de varkensgriep van 1976 zelf zijn uiteindelijk 13 mensen overleden. Terughoudendheid kan dus weldegelijk op zijn plaats zijn bij vaccins die in korte ontwikkeld en geproduceerd zijn. Te meer ook omdat men het vaccin in de herfst klaar wil hebben waardoor men een verkorte serie van klinische tests van het vaccin uitvoert.quote:Op maandag 27 juli 2009 21:42 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zijn er in de afgelopen 10 jaar zieker geworden van een griep vaccin dan ze van de griep zelf geworden zouden zijn? En hoeveel mensen zijn er in de afgelopen 10 jaar ziek geworden van de griep?
Natuurlijk niet, iedereen heeft hetzelfde basisverzekeringspakket en dus is er recht op vergoeding van de ziektekosten, er is immers een overeenkomst met de verzekerde afgesloten.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:20 schreef swarmahoer het volgende:
Bron?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 02:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In de VS was in 1976 ook sprake van varkensgriep, toen besloot men massaal in te gaan enten. Aan het vaccin stierven 25 mensen en zo'n 500 mensen kregen verlammingsverschijnselen en reflexen werkten niet meer maar behoren (Syndroom van Guillain-Barré). Aan de varkensgriep van 1976 zelf zijn uiteindelijk 13 mensen overleden. Terughoudendheid kan dus weldegelijk op zijn plaats zijn bij vaccins die in korte ontwikkeld en geproduceerd zijn. Te meer ook omdat men het vaccin in de herfst klaar wil hebben waardoor men een verkorte serie van klinische tests van het vaccin uitvoert.
[..]
Even zoeken, hier staat wel het een en ander, http://en.wikipedia.org/wiki/1976_swine_flu_outbreakquote:
Klopt, maar in de VS ligt het aantal doden nu al boven de 300. Dus qua schaal is de Mexicaanse griep nu al veel verspreider.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 02:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Even zoeken, hier staat wel het een en ander, http://en.wikipedia.org/wiki/1976_swine_flu_outbreak
Het is een vrij bekend voorbeeld als het gaat om de nadelen van voortvarend vaccineren.En dat van die verkorte klinische testen las ik laatst in een artikel uit een grote Amerikaanse krant, maar dat artikel kan ik niet meer vinden.
quote:Op maandag 27 juli 2009 20:20 schreef swarmahoer het volgende:
Ik heb je nog niet vaak op enige intelligentie kunnen betrappen, zo ook nu weerquote:Op maandag 27 juli 2009 20:20 schreef swarmahoer het volgende:
Kun je iets specifieker aanwijzen welke richtlijnen in die documenten het precies mogelijk moeten maken?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 15:33 schreef Toinski het volgende:
De meningen zijn verdeeld lees ik.
Misschien moeten we beseffen dat de Nederlandse regering dadelijk buitenspel gezet wordt door de WHO.
Zie richtlijnen --->
Vanaf 2007 zijn de WHO International Health Regulations (IHR) ondertekend door 194 landen. Dit betekent dat na de afkondiging van fase 6 -- NU dus -- de WHO daadwerkelijk de macht in handen heeft om in al die landen, ook in Nederland, gedwongen vaccinaties te verordineren. De IHR-ondertekening annuleert de respectieve nationale wettelijke regelingen aangaande de soevereiniteit van het individuele lichaam. WHO International Health Regulations (IHR), http://whqlibdoc.who.int/publications/2008/9789241580410_eng.pdf .
Tevens heeft Nederland deze richtlijn opgenomen in de wet, zie --->
1. In Nederland zijn deze IHR zelfs opgenomen in de Wet Publieke Gezondheid... Staatsblad 2008, http://www.rivm.nl/cib/binaries/WPG%20STB_tcm92-56792.pdf# class= .
Dit document is ook zeer interessant --->
1. De WHO 3-fasen virusstrategie van ‘immuunsysteem uitschakelen / virussen inladen / immuunsysteem voluit aanzetten, met als gevolg een cytokinenstorm’ is uitvoerig gedocumenteerd in de Memoranda 1& 2, Bulletin World Health Organ, 1972;47(2):257-274. http://www.pubmedcentral.nih.gov/tocrender.fcgi?iid%169484
Die verplichting zou er dus best kunnen komen als ik de richtlijnen zo lees, WHO heeft de macht om alle regeringen in de aangesloten 194 landen buitenspel te zetten.
Gast...quote:Op maandag 27 juli 2009 20:20 schreef swarmahoer het volgende:
ik zie veel richtlijnen en wetgeving rond quarentaine, niet over verplichte vaccinatie, en pubmedcentral linkje doet het nietquote:Op dinsdag 28 juli 2009 15:33 schreef Toinski het volgende:
De meningen zijn verdeeld lees ik.
Misschien moeten we beseffen dat de Nederlandse regering dadelijk buitenspel gezet wordt door de WHO.
Zie richtlijnen --->
Vanaf 2007 zijn de WHO International Health Regulations (IHR) ondertekend door 194 landen. Dit betekent dat na de afkondiging van fase 6 -- NU dus -- de WHO daadwerkelijk de macht in handen heeft om in al die landen, ook in Nederland, gedwongen vaccinaties te verordineren. De IHR-ondertekening annuleert de respectieve nationale wettelijke regelingen aangaande de soevereiniteit van het individuele lichaam. WHO International Health Regulations (IHR), http://whqlibdoc.who.int/publications/2008/9789241580410_eng.pdf .
Tevens heeft Nederland deze richtlijn opgenomen in de wet, zie --->
1. In Nederland zijn deze IHR zelfs opgenomen in de Wet Publieke Gezondheid... Staatsblad 2008, http://www.rivm.nl/cib/binaries/WPG%20STB_tcm92-56792.pdf# class= .
Dit document is ook zeer interessant --->
1. De WHO 3-fasen virusstrategie van ‘immuunsysteem uitschakelen / virussen inladen / immuunsysteem voluit aanzetten, met als gevolg een cytokinenstorm’ is uitvoerig gedocumenteerd in de Memoranda 1& 2, Bulletin World Health Organ, 1972;47(2):257-274. http://www.pubmedcentral.nih.gov/tocrender.fcgi?iid%169484
Die verplichting zou er dus best kunnen komen als ik de richtlijnen zo lees, WHO heeft de macht om alle regeringen in de aangesloten 194 landen buitenspel te zetten.
Ik weet wel dat er nergens wordt gerept over gewongen vaccinaties, wat nogal logisch isquote:Op dinsdag 28 juli 2009 15:51 schreef Re het volgende:
[..]
ik zie veel richtlijnen en wetgeving rond quarentaine, niet over verplichte vaccinatie, en pubmedcentral linkje doet het niet
Maar waar staat dat nu precies?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 16:17 schreef Toinski het volgende:
Het feit dat de WHO onze regering buitenspel kan zetten tijdens een pandemie fase 6 baart mij wel zorgen in ieder geval.
Dus is er opt-out of is er opt-out?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 16:38 schreef Toinski het volgende:
the Constitution of WHO confers upon the World Health Assembly the authority to
adopt regulations “designed to prevent the international spread of disease” which, after adoption by
the Health Assembly, enter into force for all WHO Member States that do not affirmatively opt out of
them within a specified time period.
Dus is Nederland lid van de WHO ?
De WHO kan regelgeving in het leven roepen die bindend is voor de landen die lid zijn.
quote:Op dinsdag 28 juli 2009 16:43 schreef switchboy het volgende:
Heb je daar ook een bron van de WHO zelf van, zodat ik het in context kan zien.
het vorige document dat je poste ging trouwens vooral internationaal verkeer van goederen en personen enzo. Ik heb het geskimmed op vaccin en kon daar geen bindende regels in vinden.
en als straks blijkt dat er meer zieken zijn vanwege de inenting?quote:Op maandag 27 juli 2009 20:20 schreef swarmahoer het volgende:
Nederland heeft geen opt-out gedaan, zie nederlandse regelgeving in de PDF die ik eerder al verstrekt heb. Je kan het ook allemaal eens lezen, voordat je vragen gaat stellen.quote:
Maar dat is niet zo relevant, het is immers al verspreid onder de mensen die het onder de leden hebben. Een vaccin helpt daar niet tegen. Je moet dus een afweging maken tussen mogelijke toekomstige gevallen en mogelijke bijwerkingen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 08:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, maar in de VS ligt het aantal doden nu al boven de 300. Dus qua schaal is de Mexicaanse griep nu al veel verspreider.
je hebt het stuk niet goed gelezen. Zodra de IHR aangepast wordt, wat nodig is om vaccinaties verplicht te stellen. Want dat zijn ze nu niet volgens de IHR. Dan kan ieder land ervoor kiezen om hier niet aan mee te doen. opt-out.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 16:48 schreef Toinski het volgende:
[..]
Nederland heeft geen opt-out gedaan, zie nederlandse regelgeving in de PDF die ik eerder al verstrekt heb. Je kan het ook allemaal eens lezen, voordat je vragen gaat stellen.
Misschien een idee.
Die heb ik (oppervlakkig, want het zijn aardig wat pagina's) gelezen, maar ik kan het niet vinden. Dus als jij het nu eens precies kunt aanwijzen, want jij weet wél dat het erin staat, dan zou je daar mensen denk ik meer plezier mee doen dan ze ruiim 20 pagina's wetteksten en 80 pagina's regelgeving te laten doorlezen…quote:Op dinsdag 28 juli 2009 16:48 schreef Toinski het volgende:
[..]
Nederland heeft geen opt-out gedaan, zie nederlandse regelgeving in de PDF die ik eerder al verstrekt heb. Je kan het ook allemaal eens lezen, voordat je vragen gaat stellen.
Misschien een idee.
Jups, maar griep kan heel goed een soort exponentieel karakter hebben in het begin. We zien nu een aardig forse oploop en ramingen zijn dat er flink aantal mensen besmet zal worden.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 16:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
Maar dat is niet zo relevant, het is immers al verspreid onder de mensen die het onder de leden hebben. Een vaccin helpt daar niet tegen. Je moet dus een afweging maken tussen mogelijke toekomstige gevallen en mogelijke bijwerkingen.
Bij deze vaccins waren de testen iets uitgebreider... Als het huidige vaccin in december volledig getest is, en in september de vaccinaties beginnen, kan je je indenken dat er iets niet klopt.quote:Op maandag 27 juli 2009 21:42 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zijn er in de afgelopen 10 jaar zieker geworden van een griep vaccin dan ze van de griep zelf geworden zouden zijn? En hoeveel mensen zijn er in de afgelopen 10 jaar ziek geworden van de griep?
Als je dan ook ff dat oprekt naar mensen die zich vol laten spuiten met bijna niet geteste medicijnenquote:Op maandag 27 juli 2009 20:20 schreef swarmahoer het volgende:
Over welke heb je het? De 1976-inenting? Of nog meer, gezien het meervoud?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 18:13 schreef Duur het volgende:
Als je dan ook ff dat oprekt naar mensen die zich vol laten spuiten met bijna niet geteste medicijnen
(voorgaande "nood" griepvacinaties hadden namelijk nog wel eens meer doden op hun geweten dan de desbetreffende griep zelf)
o.a. maar ook een aantal meer lokale problemen en andere ziekten.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 18:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
Over welke heb je het? De 1976-inenting? Of nog meer, gezien het meervoud?
Zoals? Sorry als ik zeur, maar ik vind het flinke claims.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 18:27 schreef Duur het volgende:
o.a. maar ook een aantal meer lokale problemen en andere ziekten.
Maar je komt op een gegeven moment wel in een situatie: of inenten, met mogelijke risico's, of niet inenten – met ook mogelijke risico's. En dat is natuurlijk het (duivelse) dilemma. Wat je ook doet, er lopen mensen risico. Het kan heel goed dat er mensen door het vaccin sterven, maar het kan nog veel beter waarschijnlijk dat er mensen door de griep sterven. De niet-inenten optie is niet slachtoffer-vrij.quote:Vaccineren is imho wel een goede zaak, maar dan graag met goed en vooral goed getest spul, en dan niet alleen voor de korte termijn maar ook voor de lange.
Ik verwacht eigenlijk ook niet dat dat gaat gebeuren zonder een paar trials. Daarentegen zijn griepvaccins an sich natuurlijk niet nieuw.quote:Waar ik zelf erg van gruwel is dat er een behoorlijke groep is die zwangere vrouwen als 1 van de eerste groepen wil doen.. Van het in september komende vaccin is nog niet eens de korte termijn gevolgen bekend, en bij ongeboren kinderen kan zo snel zo enorm veel mis gaan......
Ja dat klopt wel. Net zoals er niemand aan AIDS dood gaat, maar als je tegen AIDS zou kunnen vaccineren zou je het wel doen, denk ik. Zeker in Afrika. Griep leidt echter vaak genoeg (indirect) tot de dood.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 19:21 schreef Duur het volgende:
vraag 1 daarbij is moet je zoals "gebruikelijk" iedere dode aan de ziekte, hitte, enz. van dat moment toe wijzen, of omdat de mensen te eigenwijs zijn om bij complicaties enzo de arts tijdig te bezoeken
Ik weet niet alles, maar ik begreep dat meer mensen gestorven zijn aan een door de griep als complicatie opgetreden long-ontsteking dan aan de griep zelf.
Nou, dat is niet helemaal waar. Testen zijn al onderweg, we zullen zien wanneer ze precies klaar zijn. Een medicijn komt niet zomaar op de markt, overheden kunnen wel roepen, we doen dit, we doen dat, er zijn onafhankelijke toezichthouders die het risico moeten afwegen.quote:In gaan enten met een stof waarbij totdan niet veel meer bekent is dat je er niet binnen 24 uur aan overlijd is in mijn beleving ongeveer hetzelfde als een muizenplaag bestrijden met een atoombom... ja de muizen zijn dood, maar verder.... och een beetje nevenschade?
(in dit topic is zelfs al gemeld dat de test uitslagen pas in december ofzo beschikbaar komen)
Waarom is zo’n vaccin ‘zooi’, ik snap die opmerking niet. Wat is er nu ‘zooi’ aan? Het is niet alsof we helemaal geen ervaring hebben met influenzavaccins, nogmaals. We ontwikkelen die al langer, ook de hulpstoffen worden al langer ingezet. Dus het is niet radicaal nieuw. Ik zou wel benieuwd zijn welke bijwerkingen je vreest.quote:
Nee die griepvaccins zoals we kennen zijn redelijk "tam" maar iets verder uitgedacht, voorbereid en getest voordat ze beschikbaar komen.
Ik zelf heb liever de griep, dan zooi in mijn lichaam,
Nou, trials met hoe goed het werkt worden dacht ik sowieso afgerond. Om te kijken hoeveel immuunrespons er is.quote:Maar je hebt gelijk... 't is een keuze tussen kwaden. de keuze tussen misschien de griep krijgen, of voor inenten met potentieel dodelijke gevolgen en misschien de griep krijgen als blijkt dat ie niet werkt.
(want dat is ook niet zeker)
De achterliggende reden is nogal verschillend. In staphorst weigert men niet omdat men de werking en bijwerking van vaccins niet vertrouwd.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:09 schreef Antaresje het volgende:
Wat is dat toch met die anti-vaccinatie instelling? Hoe kan het dat iets wat eerst niet meer dan een randverschijnsel in Staphorst was nu lijkt uit te groeien tot een ongefundeerde hype waar half Nederland in gelooft?
Of je nou gelooft dat het niet mag van god, dat 'big pharma' je probeert op te lichten of dat de Bildenberg groep met Bea voorop de wereldbevolking probeert te decimeren, het blijft allemaal gebaseerd op ongefundeerde verzinsels.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:22 schreef MouseOver het volgende:
[..]
De achterliggende reden is nogal verschillend. In staphorst weigert men niet omdat men de werking en bijwerking van vaccins niet vertrouwd.
quote:Op zondag 26 juli 2009 19:51 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tja. Beetje moeilijk. Voor het Rijksvaccinatieprogramma is het wel te vinden. Voor de griepprik geloof ik dat ouderen van 60+ een oproep krijgen (hoeven ook niet verplicht te gaan), en voor vakantieziekten geldt ook geen verplichting.
Het is een vrij rationele constatering dat het noodgedwongen redelijk haastwerk geweest is, en ook dat de gevolgen van het oplopen van zo'n griep waarschijnlijk wel meevallen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:28 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Of je nou gelooft dat het niet mag van god, dat 'big pharma' je probeert op te lichten of dat de Bildenberg groep met Bea voorop de wereldbevolking probeert te decimeren, het blijft allemaal gebaseerd op ongefundeerde verzinsels.
quote:Verplicht de spuit erin
Verplegend personeel kan straks mogelijk worden gedwongen tot vaccinatie tegen de Mexicaanse griep.
‘Ik zit niet te wachten op een H1N1-gifspuit’, zegt een medewerkster van een zorginstelling op een internetforum. ‘Die spuiten gaan er bij mij echt niet in’, reageert iemand uit de gehandicaptenzorg.
Of protesteren straks zin heeft, is de vraag. Zeker als de Mexicaanse grieppandemie grotere proporties aanneemt. ‘Onder normale omstandigheden kun je vaccinatie niet verplichten’, zegt Elise de Jong, woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). Onze grondwet beschermt de integriteit van het menselijk lichaam tegen overheidshandelen.
Maar een uitzondering is mogelijk. ‘Als de minister van Binnenlandse Zaken de griep tot nationale ramp uitroept, zou je vaccinatie onder bepaalde groepen wellicht verplicht kunnen stellen. Onze juristen kijken nu hoe dat zit.’
Krijgen honderdduizenden of miljoenen Nederlandse straks de griep, dan kan de minister de nationale rampstatus afkondigen. ‘Daar houden wij rekening mee’, reageert een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Meer dan een kwart van de verpleegkundigen wil zich niet vaccineren tegen de Mexicaanse griep, bleek al eerder uit onderzoek. En ook onder sommige artsen bestaat weerstand.
Voor sommige patiënten geen fijn vooruitzicht. Lig je in verzwakte toestand in een ziekenhuis, is de verpleegster misschien besmet met de Mexicaanse griep. Sommige virologen willen daarom dat vaccinatie voor medisch personeel verplicht wordt. Net als de V&VN, beroepsvereniging van zorgprofessionals. ‘Niet alleen sommige strenggelovigen willen geen vaccinatie’, zegt Francis Bolle van de V&VN. ‘Er zijn ook hogeropgeleiden die hun kind niet willen laten inenten, omdat ze van alles hebben gelezen over gezondheidsrisico’s.’
Ook krijgt Bolle mailtjes van mensen die geloven dat het virus door medicijnenfabrikanten bedacht is, of die denken dat de overheid met een angstcampagne bezig is.
De V&VN wil voorkomen dat patiënten gaan vragen om verpleegkundigen die wél gevaccineerd zijn. Dat is volgens de vereniging een onwerkbare situatie. Los daarvan is het gezondheidsrisico domweg veel te groot als de griep straks echt grootschalig uitbreekt.
Er is zelfs een situatie denkbaar dat alle Nederlanders verplicht aan de prik moeten. De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) kan in geval van een pandemie (en die hebben we al) haar leden daartoe oproepen. Niet alleen medisch personeel of andere groepen die met veel mensen in aanraking komen. Nee, de gehele bevolking. Het nationale recht moet in zo’n geval wijken voor WHO-regels.
Wat gebeurt er in dat laatste geval met weigeraars? Onder fysieke dwang prikken lijkt wat ver te gaan, toch? Fancis Bolle van de V&VN: ‘Dat lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk. Maar misschien moet je het vergelijken met het verplicht bij je dragen van een identiteitsbewijs. Heb je die niet bij je, dan krijg je een boete.’
Een vaccin wat erg nieuw is en waar de eventuele lange termijn effecten niet van bekend zijn sta ik niet om te springen. Dan loop ik liever het griepje zelf wel op.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:09 schreef Antaresje het volgende:
Wat is dat toch met die anti-vaccinatie instelling? Hoe kan het dat iets wat eerst niet meer dan een randverschijnsel in Staphorst was nu lijkt uit te groeien tot een ongefundeerde hype waar half Nederland in gelooft?
Want a) Influenzavaccins hebben altijd heel veel langetermijneffecten en b) de Mexicaanse griep is helemaal bekend qua effecten.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:05 schreef frenkck het volgende:
Een vaccin wat erg nieuw is en waar de eventuele lange termijn effecten niet van bekend zijn sta ik niet om te springen. Dan loop ik liever het griepje zelf wel op.
quote:
GRIEKENLAND vaccinatie verplicht?quote:
toch wel interessant hoe zo iets zich toch verspreidt, het lijkt wel een virusquote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:09 schreef Antaresje het volgende:
[..]
GRIEKENLAND vaccinatie verplicht?
In Griekenland is vaccinatie niet verplicht, en ze zijn ook niet van plan om het verplicht te maken.
Wat is er ongefundeerd aan als je vind dat het met een kanon op een mug schieten is?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:09 schreef Antaresje het volgende:
De verwachting is dat bijwerkingen gelijk zullen zijn aan het vaccin waarop dit nieuwe vaccin gebaseerd is. Die informatie is gewoon vrij beschikbaar:quote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:11 schreef flores30 het volgende:
Slechts de bijwerkingen die “vaak” voorkomen – minstens bij in op elke 100 test patiënt, worden genoteerd en als ernstig beschouwt, zegt becker-Brüser.
Niks nieuws onder de zon dus, en om roodheid over lichaam en jeuk nou als ernstig te bestempelen als je het vergelijkt met een dikke week doodziek op bed liggen is schromelijk overdreven.quote:Er is een kleine kans (tussen 1 op 10 en 1 op 100) dat er klachten optreden van zweten, hoofdpijn, spier/gewrichtspijn en roodheid/zwelling op de prikplek. Deze klachten gaan gewoonlijk na 1-2 dagen vanzelf over. In sommige gevallen (kans tussen 1 op 100 en 1 op 1.000) kan deze roodheid zich over het lichaam uitbreiden en jeukklachten geven. In zeldzame gevallen (kans tussen 1 op 1.000 en 1 op 10.000) kunnen bij vergelijkbare vaccins allergische reacties, trekkingen en zenuwpijn optreden. Uiterst zeldzaam (kans kleiner dan 1 op 10.000) is het optreden van een tijdelijke ontstekingsreactie van de bloedvaten van de huid en nieren, en eveneens uiterst zeldzaam is een aandoening die leidt tot het niet of minder functioneren van spieren, waarvoor behandeling in het ziekenhuis en revalidatie noodzakelijk kan zijn (guillain-barré).
Als je er van uit gaat dat 1 op de 100 mensen ernstige bijwerkingen zullen krijgen (wat dus onzin is, maar goed), en je vaccineert 25 miljoen mensen, dan zou dus 1/100 van die 25 miljoen die bijwerkingen kunnen krijgen, 250.000 dus.quote:Het is me niet helemaal duidelijk waarom het dan zo zal zijn dat 250000 mensen ernstige bijwerkingen zullen krijgen van dit vaccin..
Ja, tot die rekensom was ik ook wel gekomen..quote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:39 schreef Antaresje het volgende:
[..]
De verwachting is dat bijwerkingen gelijk zullen zijn aan het vaccin waarop dit nieuwe vaccin gebaseerd is. Die informatie is gewoon vrij beschikbaar:
[..]
Niks nieuws onder de zon dus, en om roodheid over lichaam en jeuk nou als ernstig te bestempelen als je het vergelijkt met een dikke week doodziek op bed liggen is schromelijk overdreven.
[..]
Als je er van uit gaat dat 1 op de 100 mensen ernstige bijwerkingen zullen krijgen (wat dus onzin is, maar goed), en je vaccineert 25 miljoen mensen, dan zou dus 1/100 van die 25 miljoen die bijwerkingen kunnen krijgen, 250.000 dus.
Dit riekt inderdaad naar stemmingmakerij, want op dit moment kunnen we alleen nog maar zeggen dat we verwachten dat de bijwerkingen gelijk zullen zijn aan die van het bestaande vaccin. Vandaar dat er ook eerst getest wordt.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:46 schreef flores30 het volgende:
[..]
Ja, tot die rekensom was ik ook wel gekomen..![]()
Maar ik haal nergens uit het artikel dat dit perse ernstige bijwerkingen zullen zijn, en waar deze dan uit zullen bestaan.
Ergens riekt dit dus ook weer naar stemmingmakerij..
Ik blijf een evt. verplichte vaccinatie een precair onderwerp vinden...
Ligt het aan mij of impliceert de arts dat het vaccin bijwerkingen heeft in 99 van de 1000 gevallen, waardoor het dus niet wordt gerapporteerd?quote:Slechts de bijwerkingen die “vaak” voorkomen – minstens bij in [sic] op elke 100 test patiënt, worden genoteerd en als ernstig beschouwt, zegt becker-Brüser.
Dit betekent dat wanneer het doel van 25 miljoen gevaccineerde Duitsers wordt bereikt, er bijna 250.000 zullen zijn met ernstige bijwerkingen als gevolg van het vaccin.
wat hij gewoon niet zegt is dat alle bijwerkingen in klinische studies gewoon gemeld moeten worden, de hoeveelheid meldingen van een bepaalde bijwerking maakt het nog geen ernstige bijwerking. Als 100 mensen pijn hebben op de injectieplek is dat vervelend,. maar dat maakt het nog geen ernstige bijwerking. Daarentegen als 1 op de 1000 in anafylactische shock raakt wordt dat gewoon gerapporteerd als zeer ernstige bijwerking. Echte bijwerkingen kunnen alleen goed onderzocht worden als er ook een groep meedoet die precies dezelfde injectie krijgen maar zonder het actieve middel (placebo), pas als er een verschil is tussen bijwerkingen gevonden in de placebo groep en het echte vaccin groep kun je zeggen... dit wordt veroorzaakt door het vaccinquote:Op woensdag 5 augustus 2009 13:03 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Ligt het aan mij of impliceert de arts dat het vaccin bijwerkingen heeft in 99 van de 1000 gevallen, waardoor het dus niet wordt gerapporteerd?
Vind het wel erg knap dat hij dat nu al weet, to be honest.
Nou getest..., getest...quote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:58 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Dit riekt inderdaad naar stemmingmakerij, want op dit moment kunnen we alleen nog maar zeggen dat we verwachten dat de bijwerkingen gelijk zullen zijn aan die van het bestaande vaccin. Vandaar dat er ook eerst getest wordt.
Modellen zijn niet meer dan een uitgebreide kansberekeningquote:Sommige criticasters vinden dat het griepvaccin maar matig getest wordt op mensen en bijwerkingen. Omdat snelheid zo belangrijk is, werkt de industrie met door registratie-autoriteiten goedgekeurde modellen die voortkomen uit eerder onderzoek op mensen.
Leg eens uit dan hoe er niet goed of niet goed genoeg getest wordt dan? En dan niet met citaten over hoe het allemaal zo snel moet en hoe dat nooit goed kan zijn, maar door te beschrijven wat de testen precies inhouden, wat er precies gedaan wordt, en wat daar volgens jou niet aan klopt.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 13:35 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou getest..., getest...
[..]
Modellen zijn niet meer dan een uitgebreide kansberekening
http://www.hindustantimes.com/StoryPage/StoryPage.aspx?sectionName=HomePage&id=12264943-215c-4fdb-9683-9917f083c4e5&Headline=Goa-to-invoke-epidemic-act-to-tackle-swine-fluquote:Goa will invoke the Epidemic control Act (ECA), 1897, to curb the spread of influenza A (H1N1) once the state's busy tourism season gets underway in October, Health Minister Vishwajeet Rane said on Wednesday.
Rane's announcement comes barely a day after the Maharashtra government invoked the act in Pune and Satara districtS after a 14-year-old Pune schoolgirl died of swine flu.
"Maharashtra has invoked the act because there are thousands of international guests arriving at its (Mumbai) airport. We don't feel it is required for Goa at this moment. But once the tourist season starts we will put this act into effect," Rane told reporters in Panaji.
The epidemic act gives health authorities the power to forcibly admit and treat any swine flu patient at a government-run hospital.
"If this (swine flu) is not controlled worldwide, Goa will have to enforce the act once the tourist season starts," Rane said, adding that Goa receives tourists from all over the world, including from countries particularly affected by swine flu.
Omdat half Nederland niet achterlijk is.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:09 schreef Antaresje het volgende:
quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:40 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Omdat half Nederland niet achterlijk is.
alleen na schriftelijke verklaring van patient... zie griekenland topicquote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:41 schreef Salvad0R het volgende:
Greece will vaccinate its entire population of 12 million against the H1N1 swine flu pandemic which has swept around the world in weeks, killing hundreds of people, the country's health minister said on Friday.
http://tvnz.co.nz/health-(...)n-swine-flu-2881876#
In GRIEKENLAND vaccinatie verplicht? is dat al behandeld. Berichtgeving is niet correct, zoals daarin te lezen valt.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:41 schreef Salvad0R het volgende:
Greece will vaccinate its entire population of 12 million against the H1N1 swine flu pandemic which has swept around the world in weeks, killing hundreds of people, the country's health minister said on Friday.
http://tvnz.co.nz/health-(...)n-swine-flu-2881876#
Vaccinmakers vrij van claims - Goed of niet?quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:41 schreef Salvad0R het volgende:
Natuurlijk zijn de farmaceuten onschendbaar:
http://www.google.com/hos(...)D6CzTK1az6wD99GH8580
Ja. Ik zag het.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:45 schreef Re het volgende:
[..]
Vaccinmakers vrij van claims - Goed of niet?
jawel maar ik probeer bepaalde discussies topic specifiek te houden, vandaarquote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:47 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ja. Ik zag het.
En dan. Dan mag je in dit topic niet meer zeggen dat ze onschendbaar zijn? Ofzo?
pfffffff als ze écht willen, vinden ze wel een maniertje hoor.....quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:17 schreef Alicey het volgende:
In Nederland is vaccinatie nooit verplicht. Verplichte vaccinatie wordt beschouwd als een inbreuk op de lichamelijke integriteit en daar doet Nederland o.b.v. o.a. de Nederlandse grondwet en verdragen zoals het EVRM niet aan.
Nee, zeker niet zolang CDA en CU nog in een overheid zitten hoorquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:20 schreef FANN het volgende:
[..]
pfffffff als ze écht willen, vinden ze wel een maniertje hoor.....
Zoals?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:20 schreef FANN het volgende:
[..]
pfffffff als ze écht willen, vinden ze wel een maniertje hoor.....
bronquote:Regeling Mexicaanse griep
Artikel 1
Het Mexicaanse influenzavirus (H1N1) wordt aangemerkt als behorende tot groep A, bedoeld in artikel 1, onderdeel e, van de Wet publieke gezondheid.
bronquote:Artikel 31
1. De burgemeester kan een persoon onverwijld ter isolatie in een ziekenhuis doen opnemen, indien:
a. 1° hij gegronde redenen heeft om aan te nemen dat de betrokkene lijdt aan een infectieziekte behorend tot groep A,
2° ten aanzien van de betrokkene de melding ingevolge artikel 22, derde lid, heeft plaatsgevonden, of
3° de betrokkene lijdt aan een infectieziekte behorend tot groep A of B1,
b. ernstig gevaar voor de volksgezondheid bestaat door verspreiding van die infectieziekte,
c. dit gevaar niet op andere wijze effectief kan worden afgewend, en
d. de betrokkene niet tot opneming ter isolatie bereid is.
2. De burgemeester kan een ter isolatie opgenomen persoon door een arts doen onderzoeken indien:
a. ten gevolge van de infectieziekte onmiddellijk gevaar dreigt voor de gezondheid van derden,
b. de aard en de omvang van dit gevaar niet op andere wijze dan door onderzoek kunnen worden vastgesteld,
c. de uitkomst van het onderzoek noodzakelijk is om dit gevaar effectief te kunnen afwenden, en
d. de betrokkene niet bereid is het onderzoek te ondergaan.
3. De burgemeester kan een ter isolatie opgenomen persoon door een arts in het lichaam doen onderzoeken indien aan de voorwaarden, bedoeld in het tweede lid, is voldaan en de rechter daartoe een machtiging heeft verleend.
4. Het onderzoek, bedoeld in het tweede en derde lid, omvat niet meer dan nodig is ter afwending van het gevaar voor derden.
En ik denk en weet zo goed als zeker van nietquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:34 schreef FANN het volgende:
[..]
heb ik zo één twee drie geen antwoord op, maar dat zullen we vanzelf wel merken denk ik..
Nederland zou zich meteen op het lijstje Iran, Somalië, etc. plaatsen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:34 schreef FANN het volgende:
[..]
heb ik zo één twee drie geen antwoord op, maar dat zullen we vanzelf wel merken denk ik..
Verder gaat dat hele stuk er over als iemand al (heel erg) ziek is. Vaccinatie doe je juist op gezonde mensen, dus die wet is sowieso al niet bruikbaar.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:34 schreef Iblis het volgende:
‘Een maniertje vinden’ is dus echt niet zo heel gemakkelijk.
Klopt, maar dit is ongeveer ‘het ergste’ wat ze kunnen doen m.b.t. je lichamelijk integriteit. Namelijk bij de rechter toestemming voor lichamelijk onderzoek krijgen om de ziekte vast te stellen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
Verder gaat dat hele stuk er over als iemand al (heel erg) ziek is. Vaccinatie doe je juist op gezonde mensen, dus die wet is sowieso al niet bruikbaar.
Hoe weet je dat dan zo zeker, ze hebben er wel vaker supersnelle wetswijzigingenquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:38 schreef Dragorius het volgende:
[..]
En ik denk en weet zo goed als zeker van niet
Je vergist je. Ik kan in ieder geval niks bedenken.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:43 schreef FANN het volgende:
[..]
Hoe weet je dat dan zo zeker, ze hebben er wel vaker supersnelle wetswijzigingen
doorheen gedrukt, of vergis ik me nu?
oké dan zal ik me wel vergissen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:45 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Je vergist je. Ik kan in ieder geval niks bedenken.
Zelfs al zouden ze razendsnel wetten wijzigen, dan nog kunnen die wetten niet zomaar ingaan tegen internationale verdragen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:43 schreef FANN het volgende:
[..]
Hoe weet je dat dan zo zeker, ze hebben er wel vaker supersnelle wetswijzigingen
doorheen gedrukt, of vergis ik me nu?
Spoedwet wegvervebreding!quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:45 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Je vergist je. Ik kan in ieder geval niks bedenken.
quote:
Dat zeggen we dus ook steeds jaquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:19 schreef EchtGaaf het volgende:
Het zou toch de je reinste inbreuk op de lichamelijke integriteit zijn als overheid of wie dan ook je zou verplichten te laten vaccineren?
Management in crisistijden: gevolgen van de wet pg voor burgemeestersquote:
Toch is eea juridisch niet helemaal zo simpel; wat als de overheid een nationale ramp uitroeptquote:
Er ligt me niets bij dat in het geval van een ramp de bevoegdheid tot het gedwongen toedienen van vaccinaties of andere medicatie ontstaat, maar ik moet toegeven dat ik die wetgeving ook maar een keertje bekeken heb en meer niet.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:34 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Toch is eea juridisch niet helemaal zo simpel; wat als de overheid een nationale ramp uitroept
Zeker in Nederland, dat op het gebied van mensenrechten toch een positie van aanzien heeft.quote:Toch denk ik dat de rechten voor de mens zal prevaleren
Wil je hier ook nog wat over zeggen?quote:
Het blijft leuk voer voor juristen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er ligt me niets bij dat in het geval van een ramp de bevoegdheid tot het gedwongen toedienen van vaccinaties of andere medicatie ontstaat, maar ik moet toegeven dat ik die wetgeving ook maar een keertje bekeken heb en meer niet.
[..]
Zeker in Nederland, dat op het gebied van mensenrechten toch een positie van aanzien heeft.
nee ik wil er verder niets over zeggen want ik weet niet wat het precies inhoud, volgensquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:40 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Wil je hier ook nog wat over zeggen?
Over verplichte vaccinatie: Het zou dan om een nieuwe wet gaan die een uitzondering maakt op de grondwet. De RvS zal daar iets uitgebreider bij stil staan dan bij een wetje op wegverbreding. Daarnaast is het nog maar de vraag of er een kamermeerderheid te vinden is voor zo'n wet. Het lijkt me dat de CU helemaal geen voorstander is vanwege hun religieuze overtuiging, dus ook al is er een kamermeerderheid, je moet je afvragen of het CDA en de PvdA zo'n wet een kabinetscrisis waard vinden.
Ik heb trouwens even gezocht of ik de standpunten over verplichte vaccinatie van de verschillende partijen kon vinden, maar niets gevonden. Iemand enig idee?
Er wordt getest aan de hand van een model wat gebaseerd is op ANDERE vaccinaties. Ik hoef toch niet uit te leggen wat het verschil is tussen alles uitsluiten en toetsen aan de hand van een model?quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:33 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Leg eens uit dan hoe er niet goed of niet goed genoeg getest wordt dan? En dan niet met citaten over hoe het allemaal zo snel moet en hoe dat nooit goed kan zijn, maar door te beschrijven wat de testen precies inhouden, wat er precies gedaan wordt, en wat daar volgens jou niet aan klopt.
Je hoeft niets, maar je geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Ook dat hoeft niet trouwens, je kunt ook gewoon toegeven dat je maar wat aan het kletsen bent zonder dat je weet waar het precies over gaat.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 13:29 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Er wordt getest aan de hand van een model wat gebaseerd is op ANDERE vaccinaties. Ik hoef toch niet uit te leggen wat het verschil is tussen alles uitsluiten en toetsen aan de hand van een model?
Wat klets ik dan? Er wordt getest aan de hand van een model. Een model is NIET hetzelfde als 'het echie'. Ben je het tot zover met mij eens?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 13:37 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Je hoeft niets, maar je geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Ook dat hoeft niet trouwens, je kunt ook gewoon toegeven dat je maar wat aan het kletsen bent zonder dat je weet waar het precies over gaat.
Je test nooit de werkelijke situatie, daarom heet het ook een test.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 13:42 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat klets ik dan? Er wordt getest aan de hand van een model. Een model is NIET hetzelfde als 'het echie'. Ben je het tot zover met mij eens?
Als je dus iets test aan de hand van EEN MODEL ben je dus per definitie niet de werkelijke situatie aan het testen en is het dus zeer goed mogelijk dat er in de werkelijke situatie anomalieën optreden waarin het model niet voorzag.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 13:58 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Je test nooit de werkelijke situatie, daarom heet het ook een test.
Ik hoef niet te weten hoe het model in elkaar steekt, ik weet dat het getoetst wordt aan een model en dus niet aan de hand van de werkelijke situatie. Als je wil weten wat daar mis mee is, verwijs ik je naar mijn vorige post.quote:Maar leg dan eens uit hoe dat model in elkaar steekt, en wat er volgens jou aan schort?
Van elke nieuwssite afgelopen week.quote:En als je dan toch bezig bent, vertel dan even hoe je aan de wijsheid komt dat aan de hand van een model getest wordt, want quoten zonder bron kan iedereen.
Dus de enige test die jij accepteert is als het vaccin gewoon aan iedereen wordt gegeven, en dan maar kijken of het goed gaat? Of denk je dat het vaccin niet bij mensen wordt ingespoten om te kijken of werkt?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 14:06 schreef Swetsenegger het volgende:Als ik ga testen of een auto 100km per uur kan en ik ga de openbare weg op en rijdt 100.... wat is daar 'niet werkelijk' aan?
Ok, je hoeft dus niet te weten hoe iets gedaan wordt om toch te kunnen zeggen dat het niet goed gedaan wordt. Knap van je.quote:Ik hoef niet te weten hoe het model in elkaar steekt, ik weet dat het getoetst wordt aan een model en dus niet aan de hand van de werkelijke situatie. Als je wil weten wat daar mis mee is, verwijs ik je naar mijn vorige post.
Dan kan het niet moeilijk zijn om even een linkje op te snorren.quote:Van elke nieuwssite afgelopen week.
Te weinig volgens criticasters.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 14:20 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Dus de enige test die jij accepteert is als het vaccin gewoon aan iedereen wordt gegeven, en dan maar kijken of het goed gaat? Of denk je dat het vaccin niet bij mensen wordt ingespoten om te kijken of werkt?
Eh nee ik zeg ook nergens dat het niet goed gedaan wordt, ik geef aan dat er mensen zijn die denken dat het niet goed gedaan wordt. En hun argumenten lijken mij plausibel. Ik hoef niet te weten hoe een televisie werkt om een betere tv uit te kunnen kiezen in de winkel.quote:Ok, je hoeft dus niet te weten hoe iets gedaan wordt om toch te kunnen zeggen dat het niet goed gedaan wordt. Knap van je.
Nee inderdaad. Dus doe je best.quote:Dan kan het niet moeilijk zijn om even een linkje op te snorren.
Sinds wanneer is de CU tegen vaccinerenquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:40 schreef Antaresje het volgende:
Het lijkt me dat de CU helemaal geen voorstander is vanwege hun religieuze overtuiging, dus ook al is er een kamermeerderheid, je moet je afvragen of het CDA en de PvdA zo'n wet een kabinetscrisis waard vinden.
Ik zeg niet dat de CU tegen vaccineren is, ik zeg dat ik denk dat de CU tegen verplicht vaccineren is.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 15:47 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Sinds wanneer is de CU tegen vaccineren
Je bent in de war met de SGP
Ik vind niets over een model:quote:
Telegraaf:quote:Het Zwitserse farmaceutische bedrijf Novartis is begonnen met een onderzoek naar de werkzaamheid van een vaccin tegen de Mexicaanse griep bij mensen. Daartoe zijn vrijwilligers met het vaccin geïnjecteerd. Een woordvoerder van Novartis heeft dit woensdag gezegd.
NOS:quote:LONDEN/PARIJS - Farmaceutisch bedrijf Novartis is begonnen met het testen van zijn H1N1-vaccin op mensen. Concurrent Sanofi-Aventis wil binnen enkele dagen beginnen. Dat maakten de firma's dinsdag bekend.
quote:Het Zwitserse bedrijf Novartis houdt een proef met een vaccin tegen de Mexicaanse griep. Ruim zesduizend mensen in de Verenigde Staten, Groot-Brittanië en Duitsland doen er aan mee.
De proef moet duidelijk maken of het vaccin werkt en hoeveel injecties er nodig zijn. Over enkele weken is de uitslag bekend. Novartis hoopt dat het vaccin dit najaar beschikbaar is.
Ja, maar daar zou ieder weldenkende en zichzelf respecterende partij tegen moeten zijn, dat heeft niets met christelijke normen en waarden te maken.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:09 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat de CU tegen vaccineren is, ik zeg dat ik denk dat de CU tegen verplicht vaccineren is.
Mijn stukje kwam van nu.nl en kwam hem ook tegen op diverse andere nieuwssites die dag 3 augustus ofzo. Wat denk je? Dat ik zo'n quote uit mijn duim zuig ofzo?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind niets over een model:
Trouw:
[..]
Telegraaf:
[..]
NOS:
[..]
quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind niets over een model:
Trouw:
[..]
Telegraaf:
[..]
NOS:
[..]
Ik interpreteer dat als het extrapoleren van resultaten van beperkte tests aan de hand van modellen die gebaseerd zijn op gegevens van eerdere vaccinaties.quote:Sommige criticasters vinden dat het griepvaccin maar matig getest wordt op mensen en bijwerkingen. Omdat snelheid zo belangrijk is, werkt de industrie met door registratie-autoriteiten goedgekeurde modellen die voortkomen uit eerder onderzoek op mensen.
Ik zeg alleen dat ik het niet kan vinden, en jij hebt er blijkbaar ook geen zin in, maar bedoel je dit artikel: http://www.nu.nl/gezondhe(...)p-worden-getest.html ?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Mijn stukje kwam van nu.nl en kwam hem ook tegen op diverse andere nieuwssites die dag 3 augustus ofzo. Wat denk je? Dat ik zo'n quote uit mijn duim zuig ofzo?
Snap ik, maar als ik ‘Sommige criticasters vinden dat het griepvaccin maar matig getest wordt’ in Google intype, vind ik alleen deze topic: Google.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:43 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
[..]
Ik interpreteer dat als het extrapoleren van resultaten van beperkte tests aan de hand van modellen die gebaseerd zijn op gegevens van eerdere vaccinaties.
Jij bent beter in vinden dan ik, ik kwam ook alleen maar op dit topic uit.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:50 schreef Iblis het volgende:
Ah, ik heb het toch: http://www.nos.nl/nosjour(...)oor_griepvaccin.html
Ik ben nu benieuwd welke criticasters dat zijn… het is overigens niet uitzonderlijk dat testresultaten worden overgenomen. Maar nu wordt er volgens mij wel gewoon echt getest met het huidige vaccin, er wordt niet alleen met modellen gewerkt.
quote:Tot nu toe heeft deze werkwijze volgens de industrie nog nooit voor problemen gezorgd.
Het kan zijn dat ze met de modellen de ‘mock up vaccines’ bedoelen:quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:54 schreef Antaresje het volgende:
Jammer dat er niet verder wordt ingegaan op wat die modellen nou precies inhouden.
quote:Mock-up vaccines contain a strain of the influenza virus that has been specifically chosen because the population has never been exposed to it. During a pandemic, the World Health Organization formally identifies the virus strain causing the pandemic, and makes it available for vaccines to be developed. Companies are then able to use this official strain to prepare a strain suitable for fighting the pandemic that can replace the original strain in the ‘mock-up’ vaccine. Because the company has already carried out studies on the mock-up vaccine, it can predict how people will react to the vaccine when the strain causing the pandemic is included. This will shorten the time for a new vaccine to be made available to prevent the spread of the pandemic.
Yahooquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Snap ik, maar als ik ‘Sommige criticasters vinden dat het griepvaccin maar matig getest wordt’ in Google intype, vind ik alleen deze topic: Google.
In hetzelfde stuk staat ookquote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:50 schreef Iblis het volgende:
Ah, ik heb het toch: http://www.nos.nl/nosjour(...)oor_griepvaccin.html
Ik ben nu benieuwd welke criticasters dat zijn… het is overigens niet uitzonderlijk dat testresultaten worden overgenomen. Maar nu wordt er volgens mij wel gewoon echt getest met het huidige vaccin, er wordt niet alleen met modellen gewerkt.
Kortom, resultaten behaald uit het verleden, etc etc. Op zich vind ik de kritiek dus niet echt vreemd. Je gaat een compleet nieuw vaccin voor een compleet nieuw virus omwille van de snelheid (logisch) toetsen aan de hand van modellen gebaseerd op virussen waarvan het geen rechtstreekse mutatie is. En vervolgens wil je dat bij 17 miljoen mensen enten omdat er op dit moment 700 ziektegevallen zijn waarvan 99,9% een mild verloop kent en waarbij we 1 sterfgeval hadden van een patient met een ernstige onderliggende conditie. Tja, call me silly maar IK vind dat allemaal nogal.... voorbarig.quote:Het nieuwe virus is niet de zoveelste gemuteerde variant op de wintergriep. Bij een pandemie slaat een griepvariant uit de dierenwereld over op mensen en vormt een heel nieuw griepvirus. Nog niemand heeft daar immuniteit tegen opgebouwd en daarom wordt naar verwachting niet één op de honderd mensen ziek maar één op de drie.
Er moet kortom een heel nieuw vaccinrecept gecreëerd worden. Vervolgens moet het productieproces aangepast worden aan het recept van het nieuwe vaccin.
Waarbij 'de industrie' natuurlijk een enorm belang heeft bij veel vaccinaties verkopen. Waarbij ik niet wil suggereren dat ze per definitie boter op hun hoofd hebben, maar klakkeloos slikken wat ze zeggen is ook wel weer het andere uiterste.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 16:54 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Jij bent beter in vinden dan ik, ik kwam ook alleen maar op dit topic uit.
Jammer dat er niet verder wordt ingegaan op wat die modellen nou precies inhouden. En jammer dat in het originele citaat de laatste zin van die paragraaf niet voorkomt.
[..]
Ja, maar dat is gewoon niet helemaal waar. Er zijn speciaal voor dit doel dus mock-up vaccins gemaakt die gestroomlijnd uitgerold kunnen worden. Men wist natuurlijk niet precies welke strain zou opduiken, maar kon wel een educated guess doen.quote:
Ik vind de benaming ‘aan de hand van modellen gebaseerd op virussen’ te omslachtig dat lijkt alsof er meerdere afleidingsstappen zijn, dat is niet zo. Op zich zijn er al H1N1-vaccins in omloop. De dominante strain is H3N2 op het moment, maar je ik meende dat de seizoensgriepprik ook een H1N1-strain bevat.quote:Kortom, resultaten behaald uit het verleden, etc etc. Op zich vind ik de kritiek dus niet echt vreemd. Je gaat een compleet nieuw vaccin voor een compleet nieuw virus omwille van de snelheid (logisch) toetsen aan de hand van modellen gebaseerd op virussen waarvan het geen rechtstreekse mutatie is.
Het gaat ook om die 1/3e die mogelijk ziek kan worden (zie dat artikel), dat is het pijnpunt.quote:En vervolgens wil je dat bij 17 miljoen mensen enten omdat er op dit moment 700 ziektegevallen zijn waarvan 99,9% een mild verloop kent en waarbij we 1 sterfgeval hadden van een patient met een ernstige onderliggende conditie. Tja, call me silly maar IK vind dat allemaal nogal.... voorbarig.
Ik vind dat niet echt een solide basis 'educated guess' wanneer je 17 miljoen mensen (alleen in Nederland, wereldwijd gaat het om natuurlijk veel meer gevallen) te gaan enten.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, maar dat is gewoon niet helemaal waar. Er zijn speciaal voor dit doel dus mock-up vaccins gemaakt die gestroomlijnd uitgerold kunnen worden. Men wist natuurlijk niet precies welke strain zou opduiken, maar kon wel een educated guess doen.
Tja, dat is niet wat ik er van begrijp en het lijkt me niet dat er van diverse gerenomeerde kanten kritiek kwam als het appeltje - eitje was.quote:Ik vind de benaming ‘aan de hand van modellen gebaseerd op virussen’ te omslachtig dat lijkt alsof er meerdere afleidingsstappen zijn, dat is niet zo. Op zich zijn er al H1N1-vaccins in omloop. De dominante strain is H3N2 op het moment, maar je ik meende dat de seizoensgriepprik ook een H1N1-strain bevat.
mogelijk... mogelijk. Vooralsnog voltrekt het zich allemaal in een veel minder dramatische setting dan gesuggereerd.quote:Het gaat ook om die 1/3e die mogelijk ziek kan worden (zie dat artikel), dat is het pijnpunt.
Het is de overheid die beslist, de overheid (EMEA) die het toelaat, en de overheid die het aanbiedt. Het is altijd makkelijk om dat op de BigPharma te schuiven, natuurlijk legt het hun geen windeieren, maar die lobby heb je overal. Ik denk dat de overheid (en de Nederlandse zou wel wat opener kunnen zijn over kosten) eens zou moeten zeggen wat de medicijnen hebben gekost, en wat de kosten van een grote uitbraak in Nederland zouden kunnen zijn.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:11 schreef Swetsenegger het volgende:
Waarbij 'de industrie' natuurlijk een enorm belang heeft bij veel vaccinaties verkopen. Waarbij ik niet wil suggereren dat ze per definitie boter op hun hoofd hebben, maar klakkeloos slikken wat ze zeggen is ook wel weer het andere uiterste.
Zo kwam ik vandaag nog kritiek tegen van een Duitse longarts en parlementariër wat wel interessant is
http://www.parool.nl/paro(...)p-big-business.dhtml
In mei was er nog geen vaccin. Aangezien ze over ‘het huidige’ praten, lijkt me dat het seizoensgriepvaccin. Niet het vaccin dat toen in ontwikkeling was. En inderdaad er is weinig reden om aan te nemen dat het seizoensgriepvaccin die bescherming heeft. Over het vaccin dat nu ontwikkeld wordt was toen nog geen zinnige uitspraak te doen omdat het toen nog niet getest was.quote:Wat ook interessant is is het feit dat de NHG een maand geleden haar leden nog adviseerde niet te enten omdat het vaccin niet zou werken:
http://www.mednet.nl/actu(...)vaccin-af-27119.html
Ik schuif niets op BigPharma, maar een zinsnede als 'Volgens de industrie is dit nog nooit fout gegaan' vind ik nu niet echt een aanbeveling.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het is de overheid die beslist, de overheid (EMEA) die het toelaat, en de overheid die het aanbiedt. Het is altijd makkelijk om dat op de BigPharma te schuiven
Tja dan denk ik als individu 'lekker belangrijk'. Ze kunnen beter heel erg open zijn over de ontwikkeling van het vaccin, of additionele testen door het RIVM aankondigen wil je de scepsis wegnemen.quote:, natuurlijk legt het hun geen windeieren, maar die lobby heb je overal. Ik denk dat de overheid (en de Nederlandse zou wel wat opener kunnen zijn over kosten) eens zou moeten zeggen wat de medicijnen hebben gekost, en wat de kosten van een grote uitbraak in Nederland zouden kunnen zijn.
Dat moeten we voorlopig allemaal nog maar afwachten of het niet denkbeeldig is. Er is een verwachting van een besmettingsgraad, maar voorlopig valt het allemaal nog wel mee. En ja ik snap het grotere maatschappelijke plaatje maar als ik op dit moment de risico's van niet vaccineren vergelijk met wel vaccineren kies ik voor niet vaccineren.quote:Het gaat niet alleen om de doden (die ernstig genoeg zijn) maar ook om de verloren arbeidsuren en mogelijke personeelstekorten. En je moet nu eenmaal van te voren handelen bij zo'n griep. Je kunt wel wachten met bestellen totdat 10% ziek is, maar dan ben je wat laat. En dat laatste wil natuurlijk geen politicus op z'n geweten hebben. Dus tja. het beïnvloedt elkaar wel. Maar het risico dat veel mensen ziek worden is echt niet denkbeeldig.
Wat ik uit de context haalt wordt met huidige vaccin het vaccin in ontwikkeling bedoelt, maar jouw verklaring zou ook kunnen.quote:In mei was er nog geen vaccin. Aangezien ze over ‘het huidige’ praten, lijkt me dat het seizoensgriepvaccin. Niet het vaccin dat toen in ontwikkeling was. En inderdaad er is weinig reden om aan te nemen dat het seizoensgriepvaccin die bescherming heeft. Over het vaccin dat nu ontwikkeld wordt was toen nog geen zinnige uitspraak te doen omdat het toen nog niet getest was.
Want? Wat schort er nu precies aan zo'n mock-upvaccin. Er zit dood/afgezwakt virus, een techniek die al bekend is, er zitten adjuvanten, die ook al gebruikt worden. De grootste onbekende is dus het afgezwakte virus. Maar als dat heel dramatisch zou zijn qua gevolgen, hoe zou het niet-afgezwakte virus dan wel niet moeten uitpakken?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:15 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind dat niet echt een solide basis 'educated guess' wanneer je 17 miljoen mensen (alleen in Nederland, wereldwijd gaat het om natuurlijk veel meer gevallen) te gaan enten.
Als je vergelijkt hoe snel dit kan in vergelijking met HPV-vaccins, juist omdat er zoveel ervaring is met Influenza-vaccins, is het relatief snel te maken.quote:Tja, dat is niet wat ik er van begrijp en het lijkt me niet dat er van diverse gerenomeerde kanten kritiek kwam als het appeltje - eitje was.
Klopt, en misschien waait het over (alhoewel het b.v. in het VK vrij rap gaat). Maar nogmaals, je kunt nu niet wachten totdat je 95% duidelijkheid hebt als je geen groot risico wilt nemen. De Spaanse Griep begon ook onschuldiger. We weten het niet. Jij als individu kunt altijd besluiten het vaccin niet te nemen.quote:mogelijk... mogelijk. Vooralsnog voltrekt het zich allemaal in een veel minder dramatische setting dan gesuggereerd.
Maar waarom afraden? Lees op het lijstje van m'n bedrijf: haal ook dit jaar de klassieke griepprik.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
In mei was er nog geen vaccin. Aangezien ze over ‘het huidige’ praten, lijkt me dat het seizoensgriepvaccin. Niet het vaccin dat toen in ontwikkeling was. En inderdaad er is weinig reden om aan te nemen dat het seizoensgriepvaccin die bescherming heeft.
Adjuvanten die Europa snel goedgekeurd heeft om dit vaccin mogelijk te maken? Las ergens in een FLU-topic dat de FDA z'n goedkeuring nog niet gegeven had. Geen idee of dat klopt...quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Want? Wat schort er nu precies aan zo'n mock-upvaccin. Er zit dood/afgezwakt virus, een techniek die al bekend is, er zitten adjuvanten, die ook al gebruikt worden. De grootste onbekende is dus het afgezwakte virus. Maar als dat heel dramatisch zou zijn qua gevolgen, hoe zou het niet-afgezwakte virus dan wel niet moeten uitpakken?
[..]
Er wordt een adjuvant MF59 gebruikt die in Europa al een jaar of 10 is goedgekeurd en gebruikt wordt in FLUAD. Wat de FDA daarvan vindt weet ik niet precies. Die goedkeuring is er niet doorheen gedrukt hoor.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:33 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
Adjuvanten die Europa snel goedgekeurd heeft om dit vaccin mogelijk te maken? Las ergens in een FLU-topic dat de FDA z'n goedkeuring nog niet gegeven had. Geen idee of dat klopt...
Nou, afraden om die te halen tegen de Mexicaanse griep.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:28 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
Maar waarom afraden? Lees op het lijstje van m'n bedrijf: haal ook dit jaar de klassieke griepprik.
mogelijk, kan het niet checken want de link die het artikel geeft werkt niet.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:40 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nou, afraden om die te halen tegen de Mexicaanse griep.
quote:Vergeet de 'gewone' wintergriep niet
Overigens maakt de WHO zich ook een beetje zorgen dat risicogroepen de gewone wintergriep vergeten. Die zorgt namelijk ieder jaar voor zo'n tweeduizend doden in Nederland. De Mexicaanse griep betekent dus niet dat de gewone griep verdwenen is.
Risicogroepen -en eigenlijk ook mensen die in de zorg werken- moeten ook de gewone griepprik niet vergeten. De mogelijkheid bestaat dat iedereen zo op de Mexicaanse griep geconcentreerd is dat de gewone griep meer slachtoffers gaat eisen dan het nieuwe H1N1 virus.
vind de qoute niet meteen, kan niet met zekerheid zeggen waarover het ging.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
Er wordt een adjuvant MF59 gebruikt die in Europa al een jaar of 10 is goedgekeurd en gebruikt wordt in FLUAD. Wat de FDA daarvan vindt weet ik niet precies. Die goedkeuring is er niet doorheen gedrukt hoor.
Tja, nogmaals een weinig solide basis om maar miljarden mensen te gaan inenten 'Ach... het gaat het al jaaaaaaren goed'.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 17:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Want? Wat schort er nu precies aan zo'n mock-upvaccin. Er zit dood/afgezwakt virus, een techniek die al bekend is, er zitten adjuvanten, die ook al gebruikt worden. De grootste onbekende is dus het afgezwakte virus. Maar als dat heel dramatisch zou zijn qua gevolgen, hoe zou het niet-afgezwakte virus dan wel niet moeten uitpakken?
Maar al die criticasters dan? Artsen, mensen uit de farmaceutische industrie, etc. Die komen ook niet uit een ei. Eerlijk gezegd vind ik dat verontrustender dan Glaxo Smith Kline, die zegt dat 'deze werkwijze nog nooit problemen heeft opgeleverd' terwijl ze de nieuwe kwartaalcijfers vast aan het bijstellen zijn, mij gerust kan stellen.quote:Als je vergelijkt hoe snel dit kan in vergelijking met HPV-vaccins, juist omdat er zoveel ervaring is met Influenza-vaccins, is het relatief snel te maken.
Ja, maar DAN wordt gezegd dat al die mensen die besluiten het vaccin niet te nemen handelen 'gebaseerd op ongefundeerde verzinsels'.quote:Klopt, en misschien waait het over (alhoewel het b.v. in het VK vrij rap gaat). Maar nogmaals, je kunt nu niet wachten totdat je 95% duidelijkheid hebt als je geen groot risico wilt nemen. De Spaanse Griep begon ook onschuldiger. We weten het niet. Jij als individu kunt altijd besluiten het vaccin niet te nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |