Pff, bijna vergeten! Zo veel werken en nog dingen te doen voor ik op vakantie ga!
Het is gefrituurde kip uit de oven geworden met maïskolf en buttermilkbiscuits.
Recept van kip en biscuit uit The New Best Recipe van Cook's Illustrated/America's test kitchen.
Het is voor 4 personen, ik heb alles gehalveerd. Let op: Amerikaanse eet- en theelepels zijn een stuk groter!
Kip
1/2 cup keukenzout
1/4 cup suiker
2 eetlepels paprikapoeder
3 medium tenen knoflook
3 laurierbladen, verkruimeld
7 cups karnemelk
4 kippenpoten, drumstick en dij losgesneden en vel verwijderd
Coating
1/4 cup olie
1 doos (5 ounces) Melba toast, verkruimeld (heb ik vervangen door cornflakes, voor het meer KFC uiterlijk)
2 eieren
1 eetlepel Dijon mosterd
1 theelepel gedroogde tijm
3/4 tl zout
1/2 tl gemalen zwarte peper
1/2 tl gedroogde oregano
1/4 tl knoflookpoeder
1/4 tl cayennepeper
![]()
Eerst maar eens kip snijden en vel verwijderen.
1. Een marinade/pekelbad maken door zout, suiker, paprikapoeder, knoflook en laurierbladen door elkaar te stampen in vijzel. Dit goedje mengen met karnemelk in grote schaal of pan. Roeren tot zout is opgelost. Kip erin doen en 2 á 3 uur in de koelkast zetten. Kip uit pekelbad halen en afschudden. Plaats kip op rooster (boven een bakplaat) en 2 uur onbedekt koelen in koelkast.
![]()
Droge kruiden, enz.
![]()
Kip in marinade/pekelbad
![]()
Kip uitgelekt op rooster
2. Oven voorverwarmen op 200 graden Celsius. Een bakplaat bekleden met aluminiumfolie en daarop rek plaatsen.
3. Coating: meng olie met kruimels in een lage schaal. Meng de eieren, mosterd, tijm, zout, peper, oregano, knofloopoeder en cayennepeper in een andere schaal door elkaar.
![]()
Hier moet de kip er dus doorheen.
4. Stuk voor stuk de kip eerst aan beide zijden met eimengsel bedekken, dan door de kruimels halen. De kruimels eroverheen strooien en aandrukken. Voorzichtig de overbodige kruimels afschudden en kip op rooster plaatsen. Ongeveer 40 minuten bakken in oven op midden-boven positie.
![]()
Voor het bakken
![]()
Na het bakken.
![]()
Het eindresultaat!
Het was lekker, maar niet pittig genoeg, wel erg zout. De volgende keer zal ik er meer cayennepeper of Tabasco erdoorheen doen en minder zout. Het kan ook te zout zijn, omdat ik het langer heb laten marineren dan aangegeven. Ahum.... De biscuits zijn ook zelfgemaakt, maar heb geen zin en tijd om recept over te typen, er staan er zat op internet. Maïs gewoon gekookt en met (kruiden)boter ingesmeerd en een klein beetje zout erover heen gestrooid.