Eergisteren heb ik dus een klassieke Amerikaanse salade gemaakt:
Classic Cobb saladAangezien de meeste recepten uit gaan van 4 tot 8(!) personen, geef ik het recept zoals het in mijn Amerikaanse kookboek staat (dus Amerikaanse maten) en tussen haakjes mijn eigen interpretatie.
Vinaigrette:
1 tl Dijon mosterd (ik heb gewone gebruikt)
1 medium teentje knoflook, gehakt of door de knoflookpers, ong. 1 tl (ik heb gewoon een teentje gebruikt)
1/4 tl suiker
1/2 tl zout
1/8 tl gemalen zwarte peper
1 tl Worcestershiresaus
2 tl verse citroensap
2 el rodewijnazijn (dat heb ik niet in huis, dus balsamico-azijn gebruikt)
1/2 cup extra-virgin olijfolie
(ik heb de hele recept van vinaigrette gebruikt, want ik ben altijd bang dat de salade te droog is...)
Salade
3 kipfilets, ong 180 g elk [6 ounces] (ik had 2 kipfilets, bij elkaar ong. 340 g)
zout en peper
1 grote krop Romeinse sla, gewassen, gedroogd en in hapbare stukjes gescheurd[8 cups]
1 bos waterkers [4 ounces, is ong. 120 g, gewassen, gedroogd en van steeltjes ontdaan [4 cups]
(er zat gewone sla in de groentepakket van deze week, een hele grote, dus daar de helft van gebruikt, aangevuld met een zakje waterkers en, omdat ik dat lekker vind, een handje in stukken gescheurde rucola)
300 g kerstomaatjes, gehalveerd (ik had nog Tasty Tom liggen, dus daar 4 van gebruikt)
3 hardgekookte eieren, gepeld en in stukjes gesneden [1/2 inch] (2 eieren in stukjes, moest ik nog koken)
2 medium rijpe avocado's [8 ounces, 240 g], ontpit en in 1/2 inch blokjes (een avocado, in stukjes)
8 plakken bacon [8 ounces, 240 g], uitgebakken tot ze krokant zijn en in stukjes van 1/4 inch (AH bacon was niet zo makkelijk uit te bakken, dus ik heb ook nog wat rookspek toegevoegd, bij elkaar ong. 120 g)
2 ounces [ 60g] blauwe kaas, verkruimeld (wij vinden Roquefort erg lekker, dus ik heb gewoon een hele wig gebruikt)
3 el fijngeknipte bieslook
Eerst alle ingrediënten voor de vinaigrette door elkaar gemengd. De kip met peper en zout bestrooien, insmeren met olie en ong 15-20 minuten in een oven van 225 graden Celsius gebakken. Ik heb toen ook de eieren gekookt, 10 minuten.
![]()
Toen de kip uit de oven kwam, even laten rusten. Daarna in stukjes gesneden. De eieren gepeld en in stukjes gesneden.
![]()
Uitgebreid de sla gewassen en drooggeslingerd in de slacentrifuge. In stukjes gescheurd. Alle blaadjes van de waterkers afgehaald en de rucola in stukjes gescheurd. De tomaten in stukjes snijden.
De slablaadjes aanmaken met 3 el vinaigrette in een grote schaal (eigenlijk moet het op een hele grote bord, maar die heb ik niet).
![]()
De kip aanmaken met 2 el vinaigrette in een aparte kommetje en in een rijtje, aan een kant van de schaal, op de schaal leggen. In het lege kommetje nu de tomaten aanmaken met 1 el vinaigrette. Aan de overzijde van de kip op een rijtje leggen. Daartussen een rijtje avocado en een rijtje ei leggen, daarover wat vinaigrette sprenkelen. Spek, kaas en bieslook over de salade heen verdelen en onmiddelijk serveren.
![]()
Ik was op de foto de bieslook vergeten, dus snel op het bord nog toegevoegd.
![]()
Het was een heerlijke salade, mijn vriend wil graag dat ik deze salade vaker klaarmaak, dus dit wordt aan mijn kookrepetoire toegevoegd. Dit recept was veels te veel voor twee personen, de volgende dag de rest (met een verse slablad, minus de oude verlepte blaadjes) op een broodje als lunch gegeten! Dus dit recept is voor 3 personen.