abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70538981
Aangezien er deze week tropische temperaturen worden bereikt, lijkt het mij een goed plan om een lekkere salade te eten. Voorwaarde: er moet wel sla, welke soort dan ook, in zitten.

Salades zonder slablaadjes doen dus niet mee! Maar dan blijven er genoeg over, denk aan:
- ouderwetse kropsla met tomaat, komkommer en ei van oma
- Ceasar's salad
- of laat je fantasie de vrije loop!

Veel plezier in de keuken!

De regels:
# Iedereen kan meedoen
# Geef in je inzending het precieze recept
# Post tenminste één foto van het eindresultaat. Een verslag met ervaringen, extra foto's etc. is zeer welkom!
# De wedstrijd loopt tot maandagmorgen 19 juli 06:00u (dus die hele zondagavond/nacht kun je nog meedoen en je hebt vanaf nu nog 3 weekenden de tijd)
# Na afloop van de wedstrijd kan iedereen in dit topic stemmen op hun favoriete gerecht
# Stemmen kan tot dinsdag 21 juli 23:59u
# De winnaar van deze wedstrijd mag het gerecht voor de volgende wedstrijd kiezen.

[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken (pizza) met als winnaar Isabeau
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken! Nasi goreng met als winnaar childintime
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken! Pasta met witte/roomsaus met als winnaar vaagsel
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Indiaas! met als winnaar SuperRembo
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Marokkaans! met als winnaar RobinOok
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Soufflé! met als winnaar SuperRembo
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Oranje toetje met als winnaar RobinOok
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! Gevulde Pasta met als winnaar Yinny
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Gehaktbal(len)! met als winnaar vaagsel
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! Back to basics: AGV! met als winnaar Yinny
pi_70539826
Goeie kans dat ik de komende weken wel sla eet
pi_70541053
  woensdag 1 juli 2009 @ 20:28:20 #4
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_70558648

net 2 dagen salade gegeten en was het de komende tijd niet van plan. Maar wie weet, de inschrijving is vrij lang
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_70687823
hmmm, een witlof salade mag dus niet
Mischien maar een keer gegrilde little gem maken dan, maar dan moet ik wel zin hebben en little gem kunnen vinden
  Licht Ontvlambaar maandag 6 juli 2009 @ 09:45:19 #6
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_70691156
Sla... dat zou eigenlijk wel moeten lukken
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_70927121
Nog krap een week! Kom op! Ik ga waarschijnlijk woensdag een salade eten...
pi_70927311
ik was vergeten foto's te maken

en nu heeft het geen zin meer.
pi_70977259
Nou dit keer doe ik wel mee . Ik heb vandaag geprobeerd om een tonijnmaaltijdsalade na te maken die ik een paar dagen geleden in een eetcafe had.

De ingredienten:
- Zak jonge bladsla
- Halve komkommer
- 4 tomaten
- Blikje tonijn op water
- Yogonaise/Mayonaise
- Pijnboompitten

Snij de tomaat en komkommer in stukjes

Meng met de sla. Open blikje tonijn, giet water weg en roer er een dessertlepel yogonaise doorheen.

Gooi wat sla op je bord, blikje tonijn erover leegkiepen en paar handjes pijnboompitten eroverheen.

Eet smakelijk!

Dit was voor 1 persoon en eigenlijk veel te veel, ik kreeg het nauwelijks op . Sowieso hield ik nog sla/tomaat/komkommer over. Geen dressing gebruikt en hij smaakte íets minder lekker dan in het restaurant, maar nog wel erg lekker. Officieel hoor je er ook croutons en zonnebloempitten doorheen te doen, maar daar had ik niet zo'n zin in.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:52:30 #10
3878 Vork
Manisch creatief
pi_70995941
tvp.

Ik heb diverse salade ingrediënten op mijn balkon staan (inclusief rucola). Klaar om opgegeten te worden
pi_71066497
Mooi, Chicolate!
Ik ga vandaag ook aan de salade beginnen!
  vrijdag 17 juli 2009 @ 18:21:46 #12
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_71074236
Ik maak niet zo vaak sla-sla. (Ik noem dat ook sla-sla omdat als ik sla eet/maak er normaal geen sla door zit )
Maar heb wel een ideetje over een salade die nog op de planning stond. Hopelijk morgen tijd...

Wel jammer dat er weer zo weinig inzendingen zijn.
pi_71125957
Eergisteren heb ik dus een klassieke Amerikaanse salade gemaakt:Classic Cobb salad
Aangezien de meeste recepten uit gaan van 4 tot 8(!) personen, geef ik het recept zoals het in mijn Amerikaanse kookboek staat (dus Amerikaanse maten) en tussen haakjes mijn eigen interpretatie.
Vinaigrette:
1 tl Dijon mosterd (ik heb gewone gebruikt)
1 medium teentje knoflook, gehakt of door de knoflookpers, ong. 1 tl (ik heb gewoon een teentje gebruikt)
1/4 tl suiker
1/2 tl zout
1/8 tl gemalen zwarte peper
1 tl Worcestershiresaus
2 tl verse citroensap
2 el rodewijnazijn (dat heb ik niet in huis, dus balsamico-azijn gebruikt)
1/2 cup extra-virgin olijfolie
(ik heb de hele recept van vinaigrette gebruikt, want ik ben altijd bang dat de salade te droog is...)

Salade
3 kipfilets, ong 180 g elk [6 ounces] (ik had 2 kipfilets, bij elkaar ong. 340 g)
zout en peper
1 grote krop Romeinse sla, gewassen, gedroogd en in hapbare stukjes gescheurd[8 cups]
1 bos waterkers [4 ounces, is ong. 120 g, gewassen, gedroogd en van steeltjes ontdaan [4 cups]
(er zat gewone sla in de groentepakket van deze week, een hele grote, dus daar de helft van gebruikt, aangevuld met een zakje waterkers en, omdat ik dat lekker vind, een handje in stukken gescheurde rucola)
300 g kerstomaatjes, gehalveerd (ik had nog Tasty Tom liggen, dus daar 4 van gebruikt)
3 hardgekookte eieren, gepeld en in stukjes gesneden [1/2 inch] (2 eieren in stukjes, moest ik nog koken)
2 medium rijpe avocado's [8 ounces, 240 g], ontpit en in 1/2 inch blokjes (een avocado, in stukjes)
8 plakken bacon [8 ounces, 240 g], uitgebakken tot ze krokant zijn en in stukjes van 1/4 inch (AH bacon was niet zo makkelijk uit te bakken, dus ik heb ook nog wat rookspek toegevoegd, bij elkaar ong. 120 g)
2 ounces [ 60g] blauwe kaas, verkruimeld (wij vinden Roquefort erg lekker, dus ik heb gewoon een hele wig gebruikt)
3 el fijngeknipte bieslook

Eerst alle ingrediënten voor de vinaigrette door elkaar gemengd. De kip met peper en zout bestrooien, insmeren met olie en ong 15-20 minuten in een oven van 225 graden Celsius gebakken. Ik heb toen ook de eieren gekookt, 10 minuten.

Toen de kip uit de oven kwam, even laten rusten. Daarna in stukjes gesneden. De eieren gepeld en in stukjes gesneden.

Uitgebreid de sla gewassen en drooggeslingerd in de slacentrifuge. In stukjes gescheurd. Alle blaadjes van de waterkers afgehaald en de rucola in stukjes gescheurd. De tomaten in stukjes snijden.
De slablaadjes aanmaken met 3 el vinaigrette in een grote schaal (eigenlijk moet het op een hele grote bord, maar die heb ik niet).

De kip aanmaken met 2 el vinaigrette in een aparte kommetje en in een rijtje, aan een kant van de schaal, op de schaal leggen. In het lege kommetje nu de tomaten aanmaken met 1 el vinaigrette. Aan de overzijde van de kip op een rijtje leggen. Daartussen een rijtje avocado en een rijtje ei leggen, daarover wat vinaigrette sprenkelen. Spek, kaas en bieslook over de salade heen verdelen en onmiddelijk serveren.

Ik was op de foto de bieslook vergeten, dus snel op het bord nog toegevoegd.

Het was een heerlijke salade, mijn vriend wil graag dat ik deze salade vaker klaarmaak, dus dit wordt aan mijn kookrepetoire toegevoegd. Dit recept was veels te veel voor twee personen, de volgende dag de rest (met een verse slablad, minus de oude verlepte blaadjes) op een broodje als lunch gegeten! Dus dit recept is voor 3 personen.
  zondag 19 juli 2009 @ 21:51:11 #14
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_71132517
De salade die ik in mijn hoofd had kwam er niet helemaal goed uit.
Maar deze was ook lekker:

Sla (vandaag botersla en rode salanova)
Uitgebakken spekjes (van gerookt ontbijtspek)
Een handje gecarameliseerde walnoten
Wat plakjes geitenkaas, even onder de grill.
Rode ui (2 uurtjes in ijswater in de ijskast, wordt ie minder scherp van)

Vinaigrette van:
4 eetlepels olijfolie
1 eetlepel heldere rijstazijn
sap van halve citroen
1/2 theelepel mosterd
2 theelepels honing
half knoflookje, geraspt
1 sjalotje, heel fijn gesneden
peper & zout
(proeven en olie erbij als nodig)
pi_71135693
Zag op de markt gisteren rode mul filetjes liggen en dacht, die neem ik mee voor een salade. Zodoende dus, een simpele salade met rode mul.

De sla (lollo rosso, maar niet rood dus lollo verde?) aangemaakt met een simpele dressing van balsamico, olijfolie, honing, mosterd, klein beetje knoflook en pezo. Rode mulfilets inkerven in de huid (belangrijk, anders krullen ze om).

Ik wou er een tapenade bij maken maar de olijven die ik nog had durfde ik er niet meer in te gooien dus het werd een mengsel van een ansjovis, paar kappertjes, pijnboompitjes, parmezaan, basilicum en een klein scheutje balsamico.

Sla aanmaken met dressing, op bord leggen en blokjes tomaat/komkommer eroverheen doen. Mulfilets in een pan bakken, huid is nogal teer dus wees voorzichtig. Vis wordt ook snel taai dus zeker niet te lang bakken. Ideaal is grillen en dan nog een paar minuten in de oven maar even omdraaien en nog een 30 seconden op de andere kant kan ook.

Vis op sla leggen en tapenade eroverheen en langs draperen.

Het was heerlijk, al was ik helaas de trostomaatjes die nog aan de tak zaten vergeten te grillen, anders hadden die er nog op gelegen.
Life is too short not to have fun
pi_71138442
Wat een heerlijke ideeën
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_71139287
quote:
Op zondag 19 juli 2009 23:22 schreef vaagsel het volgende:
De sla (lollo rosso, maar niet rood dus lollo verde?)
Ik denk dat het lollo bianco is, of het is een andere naam voor het zelfde Maar dat is de variant die ik ken en ook nog wel geregeld zie
pi_71145697
Vergeten een poll op te zetten!

Poll: Wie maakte de lekkerste salade?
  • Chicolate
  • RobinOok
  • Vaagsel
  • Yinny
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  • pi_71180019
    Ik heb op vaagsel gestemd, omdat de vis er zo lekker uitzag!
    pi_71206740
    O. Hierbij roep ik mijzelf uit tot winnaar. ( Wat wel ontzettend suf is! )
    pi_71218836
    quote:
    Op woensdag 22 juli 2009 10:22 schreef Yinny het volgende:
    RobinOok is de winnaar.
    welke hal moet je hebben voor zieke air max ??
    pi_71223215
    quote:
    Op woensdag 22 juli 2009 16:19 schreef NEC-Nijmegen het volgende:

[..]

RobinOok is de winnaar.
    Er kon eigenlijk al niet meer gestemd worden, ik heb het ook gezien, Yinny was winnaar op het moment dinsdagochtend .
    Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
    *O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
    pi_71225724
    quote:
    Op woensdag 22 juli 2009 10:22 schreef Yinny het volgende:
    looooooooooooooooool lol
      woensdag 22 juli 2009 @ 20:08:32 #24
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_71226346
    Heee, waar komen al die stemmers opeens vandaan? Haha, lachen.
    Jammer dat ze te laat waren. Of euh, goed dat ze te laat waren, want nu mag/moet Yinny de volgende opdracht verzinnen.
    pi_71244716
    Hahaha, dat is raar! Ik heb al een nieuw topic geopend, helaas. Anders had ik het lekker aan RobinOok gelaten! [CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! Fast food thuis
    Helaas heb ik geen plaatje van de screen gemaakt op het moment van annonceren, maar er hadden op dat moment maar 13 mensen gestemd, waarvan er 7 op mij hadden gestemd. Maar ik zou het fijn vinden als deze stemmers de volgende ronde ook mee willen stemmen (maar dan wel op tijd!)
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')