Wat een mooie foto's, Robin! De mijne zijn bij lange na niet zo mooi.
Hier is mijn bijdrage.
Eerst maar eens De Dikke Van Dam erbij gepakt. Hij had het gemis van een broodje bal in de kroeg en gaf het recept van Jordanese gehaktballen. Er zitten Hollandse garnaaltjes in, dat ga ik proberen!
Recept
400 g gehakt half-om-half
100 g Hollandse garnalen (liefst zelf gepeld, ik heb ze gewoon bij de Appie gekocht)
50 g brood zonder korst (dit zijn dus 3 boterhammen, ik heb wit gebruikt, bruin zonder zaadjes kon ook)
melk, boter
zout
peper
nootmuskaat of foelie (ik had wel muskaatnoten in huis, maar geen foelie)
Naar believen:
1 fijngesnipperd sjalotje, licht gefruit (ik heb dus een gewoon uitje gebruikt)
1/2 tl tijm
2 takjes peterselie (een eetlepel diepvriespeterselie)
1/2 tl gemalen piment
een scheut Worcestersaus
- Week 50 g oud brood in een beetje melk. Knijp het een beetje uit en maak fijn. Ment hier het ei, perper en zout naar smaak (niet te weinig, min. 5 g), nootmuskaat of foelie en een forse scheut Worcestersaus. Meng daar het gehakt en garnaaltjes (ev. in stukjes) doorheen.
![]()
Hier is geweken, fijngemaakte brood met kruiden en ei en worcestersaus.
![]()
Gehakt met garnalen.
- Nu de kruiden uit naar believen toevoegen of niet. Naar eigen inzicht.
![]()
Alles, nog toegevoegd: een gefruit uitje en peterselie.
- Maak er 5 of 6 ballen van (ik had er 5), zonder scheurtjes. Rol ze door een beetje bloem en braad ze aan in hete boter tot ze rondom bruin zijn; draai dan het vuur laag, voeg wat water of bouillon toe en laat ze 20 minuten zachtjes gaar sudderen. ( Ik heb er een scheutje water bij gedaan en deksel erop)
![]()
Nog ballen maken, bordje met meel, boter staat al te smelten.
![]()
De ballen!
![]()
Mooi bruin!
- Voor krokante korstjes geen vocht toevoegen tijdens het braden; dan wel later blussen voor een mooie jus.
- Een rijkere bal krijg je wanneer je room gebruikt in plaats van melk, het brood niet echt uitknijpt en 2 eieren neem i.p.v. 1.
Wat vond ik er zelf van?
Normaal gesproken maak ik gehaktballen met fijngemaakte beschuiten, want zo heb ik het van mijn moeder geleerd. Dus mijn ballen zijn normaal gesproken wat steviger. Deze ballen zijn een stuk zachter en door de garnaaltjes een aparte structuur. Dit recept is ook moeilijker om ballen te draaien, het gehakt was plakkerig. Ik zou het brood steviger uitknijpen en misschien al de Worcestersaus al door de melk doen. Misschien dat dat helpt. Mijn vriend houdt van stevig gekruide gehaktballen, ik niet, maar deze vond hij ook lekker. Het broodje was zo weg!
![]()
Hier is broodje bal met mosterd en zuur!
[ Bericht 2% gewijzigd door Yinny op 02-06-2009 12:29:57 ]