Ik ben er eigenlijk niet uit, wat is erger, geen inzendingen of één inzending?
Maar goed, dit is dus het toetje dat ik maakte. Uit dit boek
![]()
The Sweet Spot van Pichet Ong.
Frozen Orange Wedges
Benodigdheden4 grote of 5 kleine onbespoten sinaasappels
585 gram suiker
1/8ste eetlepel zout
1 eetlepel citroensap
1/4 cup pijnboompitten (ik zal straks eens even wegen hoeveel dat is, stomme amerikanen met hun cups)
ijsmachine
1. Halveer de sinaasappels. (niet zoals je normaal doet, maar van kroontje tot puntje, dat is straks mooier, bedacht ik me te laat)
2. Pers de sinaasappels uit. Bewaar de schillen.
3. Doe het sinaasappelsap, 50 gram van de suiker en de 1/8ste eetlepel zout in een pannetje en verwarm tot de suiker is opgelost. Laat afkoelen en doe de eetlepel citroensap erbij. Zet afgedekt in de ijskast.
4. De schillen "schoonwassen" : in een grote pan water aan de kook brengen, schillen erbij en als het weer aan de kook is gekomen afgieten en afspoelen onder koud water. Herhaal dit nog 1 of meerdere keren.
5. Leg de schillen met het snijvlak naar boven in een pan. Strooi de 535 gram suiker erover en 474 ml water. Breng langzaam aan de kook. Als het kookt zet het op het kleinste pitje en laat 30 minuten doorsudderen. Daarna de schillen omdraaien en nog eens 10 minuutjes sudderen.
6. Laat de schillen afkoelen tot kamertemperatuur en zet dan een nacht in de koelkast.Zorg ervoor dat ze allemaal onder de siroop staan.
![]()
7. Schep/schraap met een lepel het overgebleven vruchtvlees uit de schillen. Schraap daarna nog voorzichtig ook het voorheen witte gedeelte weg, dat is bitter. Hoeveel je nou precies weg moest schrapen was me niet helemaal duidelijk. Ik proefde het uitschraapsel en vond dat niet heel vies, dus er mag vast wel wat blijven zitten.
8. Maak van het afgekoelde sinaasappelsap sorbetijs in je ijsmachine. (ik deed er ook nog 4 eetlepels eiswein door, had eigenlijk Grand Marnier willen gebruiken maar was dat vergeten te kopen)
9. Als het sorbetijs klaar is, spatel dan de pijnboompitten erdoor.
10. Vul de geconfijte sinaasappelschillen met het sorbetijs. Zet ze een voor een in een net-passend bakje of bijvoorbeeld een muffinplaat zodat ze in de vriezer rechtop blijven staan.
11. Nog even aanvriezen. Ligt eraan hoe goed je ijsmachine is en hoe laat je gaat eten.
12. Snijd voor het eten de halve sinaasappels in 4 partjes.
![]()
De lol is dus dat je deze sinaasappelpartjes met schil en al kunt eten. Alleen vonden wij de schil helemaal niet zo lekker. Ik weet niet of ik geconfijte sinaasappelschil uberhaupt wel ooit lekker zal vinden, maar als wel, dan heb ik zo'n idee dat het toch wat langer moet confijten. Iemand hier daar verstand van?
De pijnboom-neppitjes leken me eigenlijk nogal vergezocht maar jeetje, die waren er echt lekker in! Ik had maar de helft van de hoeveelheid gebruikt, maar volgende keer zou ik echt alles erdoor doen.