Mijn avondeten van gisteren: Gehaktcurry met nieuwe aardappelen. Recept is uit 101 low budget recepten van GoodFood magazine (BBC). Eigen inbreng staat tussen haakjes
Ingrediënten:
450 g mager gehakt (lams- of rundergehakt, rundergehakt was makkelijker)
1 eetlepel zonnebloemolie (bij mij arachideolie)
1 klein uitje, gesnipperd
3 teentjes knoflook, fijngehakt (4, door de knoflookpers)
1 eetlepel verse gember, grof geraspt
1 rode peper, ontpit en in dunne ringetjes (AH had geen peper, vervangen door dunne reepjes paprika en een el. sambal door de curry)
2 tl komijn, gemalen
2 tl koriander, gemalen
1 el korma currypasta (niet bij de AH, alleen kormasaus te verkrijgen, dus 3 el saus toegevoegd)
500 g nieuwe aardappels in de schil, gehalveerd
100 g verse bladspinazie, dikke steeltjes verwijderd, grote blaadjes in stukken gescheurd (ik heb zak van 300 g helemaal gebruikt en niets verwijderd of gescheurd)
150 ml Griekse yoghurt
chapati of naanbrood, om erbij te serveren (zelf chapati gemaakt, zie hier onder)
![]()
De ingrediënten.
1. Rul het gehakt in een hete koekenpan. Neem het uit de pan en houd het apart. (Ik heb het in een vergiet gedaan, zodat het goed kon uitlekken. Toen pan afgenomen met keukenpapier). Doe de olie en de ui in de pan en bak ze 5 minuten op middelhoog vuur.
![]()
Ui, knoflook en kruiden bakken.
2. Roer het knoflook, de kruiden (dus ook gember en pepertje) en de currypasta erdoor (geen pasta, dus eerst kruiden gebakken en later 3 el saus toegevoegd), er roerbak het geheel 1 minuut (tot geurig bij mij). Voeg het gehakt, de aardappels en 600 ml water toe. Breng het geheel aan de kook, dek het af en stoof het 30 minuten.Breng het op smaak met zout en peper. (Laatste minuten heb ik de deksel afgehaald, want het was nog erg waterig en het vuur hoger gezet. Er moet flink wat zout bij, anders zijn de aardappels erg flauw. Misschien had het zout beter in het begin erbij gekund).
![]()
Alles in de pan, nu maar wachten...
3. Roer de spinazie erdoor en kook het nog 1 minuut zachtjes onafgedekt doo, tot de spinazie geslonken is. Giet er wat yohurt erover, roer een keer door en serveer met Indiaas brood.
![]()
Eindresultaat, het was lekker en voor herhaling vatbaar. Het mocht wel wat pittiger voor mijn vriend, dus volgende keer ECHT een pepertje kopen en misschien niet ontpitten...
Ondertussen ook chapati's bakken.
Recept chapati:
225 g volkorenbloem
1 tl zout
1 el olie
gesmolten ghee
180-200 ml water
Bloem met zout mengen en water toevoegen. Pas op: niet al het water tegelijk, genoeg om een stevige deeg te krijgen. Eventueel nog iets water toevoegen. 7-8 minuten kneden tot een gladde en soepele deeg. Het mag niet blijven plakken aan je handen, maar ook niet te droog. 30 minuten laten rusten onder een stukje plasticfolie.
Het deeg verdelen in 8 stukken, daar bolletjes van maken. Een bolletje pakken, dopen in meel en platmaken tussen je handen. Het deeg zo dun mogelijk uitrollen met een deegroller (eventueel met meel bestuiven) op een houten plank (ook eventueel met meel bestuiven). Koekenpan op het vuur zetten. Als de pan heet is (waterdruppeltje moet dansen in de pan), dan deeg erin. Als onderkant zwarte puntjes heeft, dan omdraaien. Dat gaat het makkelijkst met een tang. Dan andere kant bakken. In mijn recept stond dat je dan de chapati kan poffen boven een vlam, maar ik heb helaas keramisch...dus nog geprobeerd met een theedoek langs de randen te drukken, soms lukte het, soms niet...
Uit de pan, insmeren met gesmolten ghee, ik heb gewoon gesmolten boter gebruikt.
![]()
Pas op met houten plank, ze kunnen verbranden

Mijn chapati's waren wel lekker, maar hadden beter gekund! Dit is een veel beter voorbeeld:
http://www.manjulaskitche(...)i-flat-indian-bread/[ Bericht 1% gewijzigd door Yinny op 28-06-2009 11:38:41 (typfout ontdekt) ]