abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71093096
Linkje naar het vorige topic: [Beginners] Hoe foto's mooier kunnen #8!

Wat is een fotograaf? Een fotograaf is iemand die probeert het moment vast te leggen.
Als ik mijn camera pak, om te fotograferen, dan begin ik met kijken.
Maar hoe doe je dat dan het best? Moet je een talent zijn of is het te leren?
En hoe leer je het dan? Door het te doen.
Fotograferen is namelijk heel veel doen, heel veel leren en proberen.
Heel vaak beginnen dus aan nieuwe dingen, want door veel nieuwe dingen doen leer je het snelste.
Vraag en blijf vragen. Het resultaat is het waard, een mooiere foto en hoe je weet hoe je 'm kan maken.
Fouten maken is niet erg, doen we allemaal..

Durf die 'enge' standen van je camera ook eens te pakken of doe eens gek met standpunten:

• Ga op de grond liggen
  • Pak een keukentrap
  • Draai je cam eens wat schuin
  • etc

OK, genoeg blabla, foto's willen we zien!

Huishoudelijke mededelingen:
    Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken:

• Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn. Resizen naar max 610 pixels breed is ideaal voor FOK.
  • Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren.
  • Als je een bewerkte foto plaats. Zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt.

[ Bericht 15% gewijzigd door Netsplitter op 07-11-2009 09:51:00 (Nieuwe op. :)) ]
  • Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
    *O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
    pi_71093110
    Mijn post nog een keer:

Een plant waar vliegjes op zaten aangevallen, helaas waaide het behoorlijk en de scherpte viel toch behoorlijk tegen. Iemand tips hoe ik ze de volgende keer mooier kan krijgen? (een tip aan mezelf: iets kleiner diafragma en dan iets langere sluitertijd, zodat een iets groter gedeelte scherp is) Zo achter elkaar zien ze er waarschijnlijk heel erg hetzelfde uit, maar is niet bedoeld als een serie.

#3 Grrrrrmbl stomme tak. Ik zag hem al tijdens het afdrukken, is ie er alsnog voor gewaaid oid

En toen begon het te regenen
    Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 18 juli 2009 @ 14:11:20 #3
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_71093163
    erg jammer dat het zoekplaatjes geworden zijn. je kunt eens proberen de volgende keer in te flitsen waardoor de beestjes beter zichtbaar zijn
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
    pi_71094853
    Ik vind het mooi op de foto's dat je nog een soort van dauwdruppels ziet. Wel jammer dat ze niet scherp zijn. Misschien kun je het met bewerken nog wat verzachten..
      zondag 19 juli 2009 @ 16:47:53 #5
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_71122329

Er is iets mis met mijn composities maar ik weet niet precies wat. Als beginner kamp ik naast het juist inschatten van omgeveingsbelichting, ook met composities die nooit worden zoals ik dat wil. Als ik iets zie en wil vastleggen op straat lukt dat om praktische redenen niet. Door de zoeker ziet het er altijd anders uit. Das best vervelend. Ik laat het kritiek verder over aan jullie. Wat doe ik allemaal fout? Het vreet zoveel energie als het maar niet wil lukken. Ik heb meerdere fotos geplaatst ter illustratie, hoop dat dat niet vervelend is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Schenkstroop op 19-07-2009 16:53:17 ]
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
      zondag 19 juli 2009 @ 17:40:55 #6
    33014 Cavemania
    Niet mokken, lekker fokken....
    pi_71124514

Zo ff een foto vamiddag ff snel geschoten toen ik foto's aan het maken was voor Marktplaats. En nee het meisje is niet te koop en komt ook niet te koop.. Om de reacties maar voor te zijn..
    Vergeet niet, je bent uniek, net als iedereen...
    pi_71125946
    @Schenkstroop: van dingen als gulden snede heb ik echt geen verstand (tenzij ik met een liniaal erbij ga liggen) maar wat mij op het eerste gezicht opvalt is dat de gebouwen/voorwerpen er vaak net niet helemaal op staan. Zoals bijvoorbeeld foto 4 en 5: de punt van het dak/de nis staat er nét niet op en bij foto 2 dat de onderkant van de trap net buiten de foto stopt en de laatste foto waar de bezem rechts half op de foto staat. Ik vind het zelf mooier als een voorwerp of duidelijk doormidden is gesneden, of er helemaal op staat, dan wanneer er net hoekjes en puntjes missen .

Ik kamp zelf ook met dit soort problemen, dus neem niet teveel van mij aan .

@Ynske: ga ik volgende keer proberen. Ik had het nu niet gedaan omdat ik op 20 cm oid van de plant zat met mn camera en de interne flitser volgens mij iets te fel is dan?
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 19 juli 2009 @ 18:57:11 #8
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_71127038
    @ Cavemania, niet de meest charmante positie gekozen waardoor de neusgaten enorm opvallen. en ik mis de blik van het meisje, kleuren zijn wel lekker zacht

@Chicolate, plastic bekertje erover heen zetten

@schenkstroop. Je snijd onderwerpen net niet goed aan, kijk naar dak. trap bezem etc wat er net niet opstaat. doe t helemaal of doe t niet.
    daarnaast probeer eens wat meer met scherpte diepte te werken (kleiner diafragmagetal) waardoor je meer rust creëert
    Today is life -

Dale Carnegie
      zondag 19 juli 2009 @ 20:04:18 #9
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_71129384
    @Chicolate en Ynske: Ja ik zie het!

Een kleiner f-getal is een grotere diafragma opening toch? Dus objecten om de hoofdonerwerp heen worden dan iets minder scherp en dat creert rust?
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
      zondag 19 juli 2009 @ 20:18:22 #10
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_71129834
    Nog eentje en dan ga ik de rest van de week oefenen (als het weer meezit)

Het meisje zat daar perfect. Ik heb het alleen verklooid, erg jammer. Foto was onscherp, compositie was waardeloos. Onderstaande fotos heb ik gecropped en scherpte toegevoegd. Ze vond het zelfs leuk, op 1 foto staat ze te glimlachen terwijl ik de foto nam. priceless. Maar toch jammer. Hoe kan ik portret fotos als deze beter nemen in het vervolg? Achtergrond vind ik zelf veels te druk..

(ps. ik houd gewoon van schattige joodse meisjes in hoodie-sweats )
      zondag 19 juli 2009 @ 20:20:22 #11
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_71129899
    dubbel.
      maandag 20 juli 2009 @ 08:21:26 #12
    110489 dragonrider
    Back to Nature!
    pi_71140381
    achtergrond zat idd niet mee, in de tweede foto staat er zelf nog iemand die zijn fiets daar aan het neerzetten was. Ik weet verder niet hoe de omgeving eruit zag, maar als je een stuk naar links was gelopen en het vanuit een andere hoek geprobeerd had?
      maandag 20 juli 2009 @ 08:27:39 #13
    79966 dekilo
    Stam is ok
    pi_71140446
    Heb je dat meisje gevraagd of je een foto van haar mocht maken om deze vervolgens op internet te pleuren?
    Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
    pi_71151444

Ik heb deze foto met hemelvaart in Drenthe gemaakt, we waren in de vlindertuin (vonden mijn ouders leuk), en op een gegeven moment zag ik deze vlinder zitten, dus dacht ik: laat ik maar een foto maken! Vind hem zelf goed gelukt
    das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
      maandag 20 juli 2009 @ 20:40:07 #15
    164509 Banzaiaap
    Tony Rocky Horror
    pi_71159738

Ook even een aantal bijdragen. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 20 juli 2009 @ 20:44:41 #16
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_71159880
    ik zou t tof vinden als je je foto's verkleind naar 610pix breed. dan heb je nl geen last van de verkleinerapp, Banzaiaap
    Today is life -

Dale Carnegie
      dinsdag 21 juli 2009 @ 22:33:09 #17
    110489 dragonrider
    Back to Nature!
    pi_71197485
    @banzaaiaap Bij de eerste zou ik de foto even recht zetten aan de hand van de verticale lijnen van de huizen. De tweede is het misschien wat jammer dat het dak van dat huis er op staat.

Ik ben zelf nog volop aan het experimenteren met 55-250. Veel foto's zijn uiteindelijk toch niet scherp genoeg of een te kleine scherptediepte of dit of dat..

Dit is er eentje van vandaag:

1/60 sec at f/22 179mm iso400

Ik had een hoog f getal gebruikt voor zoveel mogelijk scherpte, maar daarom dus te weinig licht. Daarvoor iso400 met als bijwerking relatief veel ruis. En alsnog was de foto niet helemaal scherp. Misschien door de toch nog te lage sluitertijd. Foto wel iets bewerkt.
      dinsdag 21 juli 2009 @ 22:45:38 #18
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_71197979
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 08:21 schreef dragonrider het volgende:
    achtergrond zat idd niet mee, in de tweede foto staat er zelf nog iemand die zijn fiets daar aan het neerzetten was. Ik weet verder niet hoe de omgeving eruit zag, maar als je een stuk naar links was gelopen en het vanuit een andere hoek geprobeerd had?
    En dan wat lager de foto nemen ofzo?
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 08:27 schreef dekilo het volgende:
    Heb je dat meisje gevraagd of je een foto van haar mocht maken om deze vervolgens op internet te pleuren?
    Ja.
      dinsdag 21 juli 2009 @ 22:49:38 #19
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_71198148
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 15:33 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
    [ link | afbeelding ]
    Ik heb deze foto met hemelvaart in Drenthe gemaakt, we waren in de vlindertuin (vonden mijn ouders leuk), en op een gegeven moment zag ik deze vlinder zitten, dus dacht ik: laat ik maar een foto maken! Vind hem zelf goed gelukt
    Hoe kreeg jij die vlinder met dat bladje en takje scherp, en de rest niet? Bij mij zat er altijd wel een deel van het onderwerp ietsjes onscherp bij. Of heb je het bewerkt met photoshop?
    pi_71203076
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 22:49 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Hoe kreeg jij die vlinder met dat bladje en takje scherp, en de rest niet? Bij mij zat er altijd wel een deel van het onderwerp ietsjes onscherp bij. Of heb je het bewerkt met photoshop?
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet weet , ik gebruikte gewoon een canon ixus 3mp zak-camera, en ik denk dat het gewoon puur geluk was, ofzoiets
    das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 22 juli 2009 @ 09:56:03 #21
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_71206086
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 22:33 schreef dragonrider het volgende:
    @banzaaiaap Bij de eerste zou ik de foto even recht zetten aan de hand van de verticale lijnen van de huizen. De tweede is het misschien wat jammer dat het dak van dat huis er op staat.

Ik ben zelf nog volop aan het experimenteren met 55-250. Veel foto's zijn uiteindelijk toch niet scherp genoeg of een te kleine scherptediepte of dit of dat..

Dit is er eentje van vandaag:

[ afbeelding ]
    1/60 sec at f/22 179mm iso400

Ik had een hoog f getal gebruikt voor zoveel mogelijk scherpte, maar daarom dus te weinig licht. Daarvoor iso400 met als bijwerking relatief veel ruis. En alsnog was de foto niet helemaal scherp. Misschien door de toch nog te lage sluitertijd. Foto wel iets bewerkt.
    1/60e is idd wat aan de korte kant voor als je richting de tele gaat.

Er is echter wel een regel waarmee je ongeveer de maximale sluitertijd bij een bepaalde lens afstand (in mm) kunt berekenen wat de maximale sluitertijd is, zonder dat de foto onscherp zal worden. Dit is natuurlijk afhankelijk van je eigen handen (hoe stabiel sta / ben je?) en of de lens of camera een correctie heeft voor bewegingen. In de regel kunnen we stellen dat:

1/brandpuntsafstand = minimale sluitertijd
    Vaak kun je beter echter de sluitertijd twee keer zo klein maken.
    Bij een lens met f = 50 moet je volgens het regeltje een sluitertijd van 1/50 nemen. Dit komt neer op dichtsbijzijnde sluitertijd op de sluiterknop, 1/60 dus. Maar beter is 1/125ste. Voor een lens met f = 200 zou je al een sluitertijd tussen de 1/250 en 1/500ste moeten kiezen.
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_71222594
    quote:
    Op woensdag 22 juli 2009 09:56 schreef Ynske het volgende:

[..]

1/60e is idd wat aan de korte kant voor als je richting de tele gaat.

Er is echter wel een regel waarmee je ongeveer de maximale sluitertijd bij een bepaalde lens afstand (in mm) kunt berekenen wat de maximale sluitertijd is, zonder dat de foto onscherp zal worden. Dit is natuurlijk afhankelijk van je eigen handen (hoe stabiel sta / ben je?) en of de lens of camera een correctie heeft voor bewegingen. In de regel kunnen we stellen dat:

1/brandpuntsafstand = minimale sluitertijd
    Vaak kun je beter echter de sluitertijd twee keer zo klein maken.
    Bij een lens met f = 50 moet je volgens het regeltje een sluitertijd van 1/50 nemen. Dit komt neer op dichtsbijzijnde sluitertijd op de sluiterknop, 1/60 dus. Maar beter is 1/125ste. Voor een lens met f = 200 zou je al een sluitertijd tussen de 1/250 en 1/500ste moeten kiezen.
    Wat beveel je aan bij een camera zoals de Casio Exilim EX-F1. Je kunt hier tot 1/2000e gaan maar wat is een beetje een 'algemene stand'? Wanneer zou ik er iets aan kunnen/moeten veranderen?
      FOK!fotograaf zaterdag 25 juli 2009 @ 17:38:57 #23
    159915 -Menn0-
    MNO
    pi_71319554
    Net een 450d gekocht dus ik hou deze even in de gaten
    ,,/
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 27 juli 2009 @ 11:09:56 #24
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_71359369
    Tip!!!

[Meet] ZOOmeravond Blijdorp

Ga gezellig mee, stel vragen aan medefotters en maak de mooiste plaatjes
    Today is life -

Dale Carnegie
      maandag 27 juli 2009 @ 21:57:32 #25
    103343 Rutger1983
    de enige echte!
    pi_71378452
    1.

2.

Omdat ik het zo'n apart maar gaaf gebouw vind en ik was er toevallig..
      woensdag 29 juli 2009 @ 19:30:57 #26
    38917 manga
    bah weep granah weep nini bong
    pi_71437291
    Op vakantie in Sicilië heel veel foto's gemaakt o.a. in Siracusa waar een heel groot beeld staat (ligt?) van Poseidon. Het was 's avonds laat en veel licht was er niet. Ik heb er ook een aantal met flitser gemaakt maar dat maakt het meteen onnatuurlijk (of ik doe iets verkeerd, kan ook). Deze foto expres zo genomen omdat het dan lijkt alsof de hand grijpt naar het gebouw wat verder naar achter staat.

Graag jullie mening en/of commentaar. Hoe krijg ik zo'n "donkere" omgeving het licht te pakken (sluitertijden? ISO? Ben nog behoorlijk nieuw met dit alles )

EXIF (beetje ingekort):
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 23% gewijzigd door manga op 29-07-2009 19:37:10 ]
    ...Jesus said, "Come forth, John, and receive eternal life."... But John came fifth, and got a toaster...
    pi_71514737

Foto gemaakt in Kroatie. Denk zelf dat de boten wat te donker zijn, wat eventueel opgelost zou kunnen worden in photoshop. Vond zelf de positie van de boten ten opzichte van elkaar een mooi plaatje, maar ben niet helemaal zeker over de foto zelf.
    pi_71517508
    @denial86, het is jammer dat rechts de punt van het schip er net niet helemaal opstaat. Voor de rest is het met iets bewerken (lichter maken) een prachtige foto volgens mij.
      vrijdag 7 augustus 2009 @ 09:51:43 #29
    103343 Rutger1983
    de enige echte!
    pi_71674015
    probeerseltje uit de tuin:

pi_71801011

Wat vinden jullie er van?
    pi_71804657
    quote:
    Op woensdag 29 juli 2009 19:30 schreef manga het volgende:
    Op vakantie in Sicilië heel veel foto's gemaakt o.a. in Siracusa waar een heel groot beeld staat (ligt?) van Poseidon. Het was 's avonds laat en veel licht was er niet. Ik heb er ook een aantal met flitser gemaakt maar dat maakt het meteen onnatuurlijk (of ik doe iets verkeerd, kan ook). Deze foto expres zo genomen omdat het dan lijkt alsof de hand grijpt naar het gebouw wat verder naar achter staat.

[ link | afbeelding ]

Graag jullie mening en/of commentaar. Hoe krijg ik zo'n "donkere" omgeving het licht te pakken (sluitertijden? ISO? Ben nog behoorlijk nieuw met dit alles )

EXIF (beetje ingekort):
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Ik vind em prima belicht hoor! Zou de compositie wat anders gekozen hebben. Omdat de donkere lucht niet zo veel toevoegd. Maar dat is heel lastig met hoge gebouwen. Zit wel iets bewegings onscherpte in. Maar ik denk dat je em uit de hand geschoten hebt.

Maar de truck van foto's 's avonds is een goed statief. Lange sluitertijden en lage iso waarden. En uiteraard een afstandsbediening of draad ontspanner. Heb je die niet dan kun je de zelf ontspanner gebruiken. (Wil je het echt goed doen dan gebruik je mirror lock up)
    pi_71804730
    quote:
    Op dinsdag 11 augustus 2009 21:16 schreef Puala het volgende:
    [ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De 1e is te veel onderbelicht. Zie nauwelijks details in de voorgrond. De 2e is een leuk idee. Maar net te saai. Zouden iets gedetaileerdere voetstappen mogen wezen. Compositie is goed.

Nr. 3 is leuk! Zou zelf alleen op de sterretjes gefocussed hebben. Nu is je broek in focus.
    Nr. 4 Mooi portret goed belicht, lekker scherp. Probeer in het vervolg een stukje van de kruin weg te laten. Moet je maar eens op letten in films. Daar snijden ze het frame ook altijd net boven het voorhoofd weg. En laten ze geen ruimte boven het hoofd zien. Zo focus je meer op het gezicht.
    pi_71815811
    quote:
    Op zondag 19 juli 2009 17:40 schreef Cavemania het volgende:
    [ afbeelding ]

Zo ff een foto vamiddag ff snel geschoten toen ik foto's aan het maken was voor Marktplaats. En nee het meisje is niet te koop en komt ook niet te koop.. Om de reacties maar voor te zijn..

en toch heeft het vanuit deze invalshoek iets weg van dat Oranje kind Amalia
    75 topics = FIN
      woensdag 12 augustus 2009 @ 23:18:19 #34
    38917 manga
    pi_71835008
    quote:
    Op dinsdag 11 augustus 2009 23:02 schreef Noxa het volgende:

[..]

Ik vind em prima belicht hoor! Zou de compositie wat anders gekozen hebben. Omdat de donkere lucht niet zo veel toevoegd. Maar dat is heel lastig met hoge gebouwen. Zit wel iets bewegings onscherpte in. Maar ik denk dat je em uit de hand geschoten hebt.

Maar de truck van foto's 's avonds is een goed statief. Lange sluitertijden en lage iso waarden. En uiteraard een afstandsbediening of draad ontspanner. Heb je die niet dan kun je de zelf ontspanner gebruiken. (Wil je het echt goed doen dan gebruik je mirror lock up)
    Thanks! Goede tips. Ik had mijn statief niet bij me en het was inderdaad uit de losse pols geschoten. Veel mensen ook daar. Maar ik ben net terug uit Schotland dus ik zal binnenkort eens een foto plaatsen van het kasteel in Edinburgh (heb daar ook nog wat vragen over hehe).
    ...Jesus said, "Come forth, John, and receive eternal life."... But John came fifth, and got a toaster...
    pi_71835425
    quote:
    Op zondag 19 juli 2009 20:18 schreef Schenkstroop het volgende:

There is jew nearby?!
    pi_71904428
    quote:
    Op dinsdag 11 augustus 2009 23:05 schreef Noxa het volgende:

[..]

De 1e is te veel onderbelicht. Zie nauwelijks details in de voorgrond. De 2e is een leuk idee. Maar net te saai. Zouden iets gedetaileerdere voetstappen mogen wezen. Compositie is goed.

Nr. 3 is leuk! Zou zelf alleen op de sterretjes gefocussed hebben. Nu is je broek in focus.
    Nr. 4 Mooi portret goed belicht, lekker scherp. Probeer in het vervolg een stukje van de kruin weg te laten. Moet je maar eens op letten in films. Daar snijden ze het frame ook altijd net boven het voorhoofd weg. En laten ze geen ruimte boven het hoofd zien. Zo focus je meer op het gezicht.
    De eerste foto is met donker gemaakt, dus was enkel met flits te maken. Daar werd het echt een hele lelijke foto van. De 4e foto zal ik eens aanpassen. Dat is wel echt een hele goeie tip. Ben benieuwd wat het verandert aan de foto.

Ontzettend bedankt voor je reactie .
    pi_71951879
    Hallo,

Hiervoor wil ik niet een heel nieuw topic voor openen. Sinds enkele weken ben ik de eigenaar van een Canon EOS 1000D. Ik ben een zeer beginnend (hobby) fotograaf, dus daarom ook niet meteen een hele dure camera. Ik heb al het een en ander geprobeerd, maar het lukt niet echt. Nu heb ik ook al aantal foto's genomen van een keyboard. Kunnen jullie hier op reageren, en zo nodig negatieve / positieve commetaar kunnen geven.

[IMG]http]http://img25.imageshack.us/i/20090815173456.jpg/][IMG]http://img25.imageshack.us/img25/9023/20090815173456.jpg

Edit Isdatzo: hele grote foto omgezet in linkje.

[ Bericht 11% gewijzigd door Isdatzo op 16-09-2009 22:43:01 ]
      maandag 17 augustus 2009 @ 16:49:41 #38
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_71953711
    quote:
    Op zondag 19 juli 2009 20:18 schreef Schenkstroop het volgende:
    Nog eentje en dan ga ik de rest van de week oefenen (als het weer meezit)

Het meisje zat daar perfect. Ik heb het alleen verklooid, erg jammer. Foto was onscherp, compositie was waardeloos. Onderstaande fotos heb ik gecropped en scherpte toegevoegd. Ze vond het zelfs leuk, op 1 foto staat ze te glimlachen terwijl ik de foto nam. priceless. Maar toch jammer. Hoe kan ik portret fotos als deze beter nemen in het vervolg? Achtergrond vind ik zelf veels te druk..
    quote:
    [ afbeelding ]

Ik heb even je foto geroofd, en bewerkt. Op zich is er met de foto niets mis. Een meisje dat rustig in de zon zit te lezen temidden van de drukte van de stad is een goed onderwerp, en dat mag je laten zien. Waar je foto m.i. 'de mist ingaat' is niet de compositie, maar het feit dat de foto van voor tot achter helemaal scherp is, waardoor het meisje wegvalt in de drukte, terwijl je haar juist wilt laten uitspringen. Zoals Ynske hiervoor al zei: probeer wat diepte in je foto aan te brengen, door je onderwerp scherp te maken, maar de achtergrond juist onscherp. Je houdt dan nog steeds de drukke stad op de achtergrond en kijk eens hoe druk? Ze zijn niet eens scherp!, terwijl het rustige onderwerp mooi scherp tot haar recht komt. Zie je het verschil tussen jouw foto en "de mijne"?

- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
      maandag 17 augustus 2009 @ 17:01:08 #39
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_71953999
    quote:
    Op maandag 17 augustus 2009 15:38 schreef koentjehh het volgende:
    Hallo,

Hiervoor wil ik niet een heel nieuw topic voor openen. Sinds enkele weken ben ik de eigenaar van een Canon EOS 1000D. Ik ben een zeer beginnend (hobby) fotograaf, dus daarom ook niet meteen een hele dure camera. Ik heb al het een en ander geprobeerd, maar het lukt niet echt. Nu heb ik ook al aantal foto's genomen van een keyboard. Kunnen jullie hier op reageren, en zo nodig negatieve / positieve commetaar kunnen geven.

[ link | afbeelding ]

Om te beginnen een tipje. Als je op FOK (en ZEKER in FOT) fotos post, maak ze dan even wat kleiner. De auto-resizer doet zijn werk goed, maar zeker als er veel fotos op één pagina staan duurt het inladen even, met vertraging vor je PC/laptop tot gevolg. Geloof me: daarmee maak je vrienden hier.

De foto zelf: je kunt in ieder geval overweg met foto bewerkingssoftware, want je hebt fotos in een foto geplakt. Wat ik mis als ik de foto op ware grote open, is scherpte. Letterlijk. De grote foto is onscherp, maar de 3 kleine die je er in geplakt hebt zijn ook geen van allen scherp, ze zijn van voor tot achter wazig. Probeer je fotos zo te maken dat (op de grote foto bijvoorbeeld) één toets wel scherp is. Op de onderste foto kun je er voor kiezen om niet de piano, maar het raam scherp te maken. Experimenteer!

Ik gok, maar dat weet ik niet heel zeker, dat in dit geval een tekort aan licht de boosdoener is. Daardoor kan de camera niet voldoende scherpstellen, en als je dan ook nog eens uit de losse hand schiet heb je al gauw last van bewegingsonscherpte. Probeer het eens met een goedkoop tafelstatiefje, of leg je camera op iets stabiels. Met je camera in de hand op een stoelleuning kun je ook nog proberen, alles wat je camera meer stabiel maakt kan je helpen.
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
    pi_72008606
    Voor het eerst met een dslr op stap. Bestemming: Zwitserland
    Cam Canon 400D met Tamron 18-200mm lens.
    Dit zijn nog onbewerkte foto's, direct van raw omgezet in JPG en geresized.

Niet allemaal even scherp, ook de belichting en witbalans laten soms nog wat te wensen over. Over de composities ben ik in het algemeen wel tevreden.
    Gedaan met een leen camera, moet ik ook nog een beetje beter leren kennen. (Überhaupt eerste keer dat ik met een spiegelreflexcamera fotografeer).

[ Bericht 7% gewijzigd door Black_Rainbow op 19-08-2009 14:30:55 ]
    "Deze shit escaleert helemaal de hand uit"
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 9 september 2009 @ 10:06:06 #41
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_72575101
    Black_Rainbow , tip nummer je foto's even, dan is t makkelijker om erop te reageren
    om er 1 uit te halen, ik vind die met de regenboog wel lekker.

probeer eens voor je je fotos online zet ze te bewerken, denk dan aan het contrast, levels en naverscherpen. dat gebeurde vroeger ook als je je rolletje naar de afdrukcentrale bracht. oftewel foto's die net uit je camera komen zijn nog niet klaar
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_72575728
    quote:
    Op maandag 27 juli 2009 21:57 schreef Rutger1983 het volgende:
    1.

[ afbeelding ]

2.

[ afbeelding ]

Omdat ik het zo'n apart maar gaaf gebouw vind en ik was er toevallig..
    Ik stem op foto 1!

Ik houd zelf van foto's maken in het donker. Daarvoor heb ik nu al een tijdje een f/1.4 Sigma lensje waarmee dat vrij goed te doen is.

Ik moet zeggen dat ik nog heel weinig (zeg maar totaal niks) aan nabewerking doe. Heb daar ook niet echt goede software voor..

(Foto's genomen op HAR 2009.)
    I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
    pi_72815595
    Net een nieuwe camera gekocht, was mijn oude Kodak EasyShare C530 meer dan zat .. Wilde ook niet direct richting spiegelreflex (daar heb ik het budget niet voor..) dus heb ik gekozen voor de FujiFilm S2000HD.

Het aantal opties en menuutjes en keuzes op het draaiwieltje duizelt me nog een beetje, maar toch wat aan de slag gegaan (weliswaar met de auto-stand nog )

Deze vlinder zat echt perfect en het was heel moeilijk om ervoor te zorgen dat de vlinder er wel opstond, maar mijn schaduw niet.

pi_72821291
    Die vlinder staat er mooi op, alleen lijkt de foto me een beetje overbelicht?

heb vanmiddag even voor een spinnenweb rondgehangen:

pi_72821705
    Weet nog niet goed hoe de licht functies werken op mijn camera. Andere belichting ging lastig, er stond een lekker warm zonnetje op de schutting en vlinder.

Ik vind het mooi hoe je de spin in beeld hebt gebracht, ik vind het alleen jammer van de spin dat hij niet zo'n mooi strak net heeft gespannen.
      zaterdag 19 september 2009 @ 23:37:54 #46
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_72920522
    Hai. Ik heb morgen 14 dolle Golden Retrievers om mij heen, maar ik heb zelf maar een Coolpix cameraatje. Hoe kan ik nog een beetje degelijke foto's maken? WAnt dat gaat zo hè: Klik..............................................................foto. Dan zijn de honden alweer 10 meter verder
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 september 2009 @ 10:59:26 #47
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_72926422
    kun je zelf je diafragma instellen?
    wat je dan zou kunnen proberen is een hoog getal richting 11 en je sluiterknopje half induwen, dan stelt hij al scherp, op moment supreme doorduwen. hoe lang duurt t dan nog ?
    ow en je iso hoog.
    met die F11 krijg je veel scherp, dus t risico dat je er net naast zit is dan kleiner

of je sportstand gebruiken
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_72927390
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 10:36 schreef LintuxCx het volgende:
    Ik moet zeggen dat ik nog heel weinig (zeg maar totaal niks) aan nabewerking doe. Heb daar ook niet echt goede software voor..
    http://www.gimp.org/downloads/
      zondag 20 september 2009 @ 13:17:04 #49
    270292 icetail
    www.icenet.nl
    pi_72930308
    wat vinden jullie ervan

[ Bericht 30% gewijzigd door icetail op 20-09-2009 13:25:56 ]
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 september 2009 @ 13:18:53 #50
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_72930367
    erg centraal neergezet. waardoor de foto niet spannend is.
    waarom heb je ervoor gekozen om de zon langs achter te laten komen op de foto?
    hierdoor lopen de details van de zundapp dicht in de schaduw.
    Today is life -

Dale Carnegie
      zondag 20 september 2009 @ 13:26:18 #51
    270292 icetail
    www.icenet.nl
      zondag 20 september 2009 @ 13:27:46 #52
    270292 icetail
    www.icenet.nl
    pi_72930659
    quote:
    Op zondag 20 september 2009 13:18 schreef Ynske het volgende:
    erg centraal neergezet. waardoor de foto niet spannend is.
    waarom heb je ervoor gekozen om de zon langs achter te laten komen op de foto?
    hierdoor lopen de details van de zundapp dicht in de schaduw.
    wat bedoel je met erg centraal neergezet.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 september 2009 @ 13:29:37 #53
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_72930715
    quote:
    Op zondag 20 september 2009 13:27 schreef icetail het volgende:

[..]

wat bedoel je met erg centraal neergezet.
    dat je onderwerp (in deze de zundapp) midden in de foto staat.
    je foto's worden aantrekkelijker wanneer je gebruik maakt van de regel van derden, waarbij je je onderwerp juist niet in het midden zet.
    zie ook >> http://www.foto-genie.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=2
    Today is life -

Dale Carnegie
      zondag 20 september 2009 @ 13:31:59 #54
    270292 icetail
    www.icenet.nl
    pi_72930790
    quote:
    Op zondag 20 september 2009 13:29 schreef Ynske het volgende:

[..]

dat je onderwerp (in deze de zundapp) midden in de foto staat.
    je foto's worden aantrekkelijker wanneer je gebruik maakt van de regel van derden, waarbij je je onderwerp juist niet in het midden zet.
    zie ook >> http://www.foto-genie.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=2
    aha op die fiets. daar zal ik is mee gaan experimenteren. ik ben nog een echte beginner dus alle tips zijn welkom.
      zondag 20 september 2009 @ 17:13:59 #55
    34663 SpeedyGJ
    Zo snel als de bliksem O+
    pi_72938803
    Vandaag mijn dochter even in de gootsteen gedaan (badje is stuk )
    Ben benieuwd wat jullie ervan vinden
    Portret is niet helemaal mijn ding maar toch

vrijdag 25 september 2009 @ 22:11:39 #56
    270292 icetail
    www.icenet.nl
    pi_73112888
    geef jullie mening maar

zaterdag 26 september 2009 @ 00:12:34 #57
    182666 Harajuku.
    C'est magnifique.
    pi_73116401

Hoe kan dit mooier dus? Ik vind hem zelf al mooi eigenlijk Ware het niet dat mijn duim voor zijn neus zit, maar ik vind het niet echt storend of zo.
    I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
    pi_73117119
    Ik heb als hobby veeeeeeel foto's maken maar dan niet met zoveel professionele apparatuur dus het zijn wel amateurplaatjes
    Ik ben vooral altijd op zoek naar gekke composities en maffe invalshoeken al zal de kwaliteit voor de profi's hier natuurlijk veel te wensen overlaten.
    Ik heb echter geen spiegelreflex en moet het met een compact digitaaltje doen nog
    De foto's hieronder zijn nog met mijn oude toestel gemaakt.

windgong

motje

zon door boomtoppen

bloempje

zonsondergang in oostenrijk

Kritiek,tips en advies welkom
      Milf zaterdag 26 september 2009 @ 01:13:14 #59
    16000 nikky
    Paars is het nieuwe rood!
    pi_73117567
    quote:
    Op maandag 17 augustus 2009 16:49 schreef RonaldV het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
    [..]

Ik heb even je foto geroofd, en bewerkt. Op zich is er met de foto niets mis. Een meisje dat rustig in de zon zit te lezen temidden van de drukte van de stad is een goed onderwerp, en dat mag je laten zien. Waar je foto m.i. 'de mist ingaat' is niet de compositie, maar het feit dat de foto van voor tot achter helemaal scherp is, waardoor het meisje wegvalt in de drukte, terwijl je haar juist wilt laten uitspringen. Zoals Ynske hiervoor al zei: probeer wat diepte in je foto aan te brengen, door je onderwerp scherp te maken, maar de achtergrond juist onscherp. Je houdt dan nog steeds de drukke stad op de achtergrond en kijk eens hoe druk? Ze zijn niet eens scherp!, terwijl het rustige onderwerp mooi scherp tot haar recht komt. Zie je het verschil tussen jouw foto en "de mijne"?

[ afbeelding ]
    Mooie foto geworden zeg!
    👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
    Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
    Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
    pi_73148083
    Ik ben ook hobby fotograaf, en dan vooral vogels

Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
    Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
    pi_73167116

Benieuwd wat jullie er van vinden
    pi_73205949
    Hallo allemaal, hier een mede-beginner

Ik heb net een poging gedaan om vanaf topic 1 info op te slaan maar ik moet zeggen dat is een beetje too much
    Ik ga binnenkort naar Amerika, en ik wil graag mijn foto's zo mooi mogelijk maken. Er zijn verschillende settings waarin ik in terecht kom, dus ik hoop dat jullie mij per onderwerp een advies kunnen geven over hoe te fotograferen? Ik heb een Olympus 760 ( http://www4.shopping.com/xPO-Olympus-Stylus-760 ) en kan volgens mij niet de sluitertijd etc. kiezen. Ik heb wel de keuze voor meerdere 'scenes' en ik kan naderhand de helderheid en kleur aanpassen.

Kortom, mijn vraag bij onderstaande foto's (die ik dus niet zelf heb gemaakt maar als voorbeeld neerzet): welke tip zouden jullie mij geven bij iedere setting

Bryce Canyon - weids, rode kleuren, veel diepte

Las Vegas (met name 's avonds) - veel kleur, veel beweging

Monterey - natuur, zee, groen

San Francisco - drukke, oude stad met veel heuvels

Sequoiabomen - ongelooflijk hoge en brede bomen, hoe zet ik die mooi op de foto?

Mij lijkt dat deze vraag in dit topic goed op zijn plek is. Als ik hiervoor ergens anders heen moet of een eigen topic moet maken, hoor ik het graag
    pi_73213879
    Voor Las Vegas kan ik je wel een kleine tip geven: gebruik daar een nachtstand (of iets dat daar op lijkt). Die kiest dan een lange sluitertijd. Zorg wel je de camera ergens op zet, bij lange sluitertijden krijg je last van de beweging van je lichaam en krijg je bewogen foto's (als je hem dus zelf vasthoudt en niet op een prullenbak oid laat steunen). Een 'tafelstatief' (kost een euro of 5) kan dan wonderen doen, dan hoef je de camera helemaal niet meer zelf vast te houden maar kan ie 'los' staan op de prullenbak/muurtje. Hoop dat je er wat aan hebt .
    pi_73216244
    quote:
    Op dinsdag 29 september 2009 11:47 schreef Spees_Eend het volgende:
    Hallo allemaal, hier een mede-beginner

Ik heb net een poging gedaan om vanaf topic 1 info op te slaan maar ik moet zeggen dat is een beetje too much
    Ik ga binnenkort naar Amerika, en ik wil graag mijn foto's zo mooi mogelijk maken. Er zijn verschillende settings waarin ik in terecht kom, dus ik hoop dat jullie mij per onderwerp een advies kunnen geven over hoe te fotograferen? Ik heb een Olympus 760 ( http://www4.shopping.com/xPO-Olympus-Stylus-760 ) en kan volgens mij niet de sluitertijd etc. kiezen. Ik heb wel de keuze voor meerdere 'scenes' en ik kan naderhand de helderheid en kleur aanpassen.

Kortom, mijn vraag bij onderstaande foto's (die ik dus niet zelf heb gemaakt maar als voorbeeld neerzet): welke tip zouden jullie mij geven bij iedere setting

Bryce Canyon - weids, rode kleuren, veel diepte

[ afbeelding ]

Las Vegas (met name 's avonds) - veel kleur, veel beweging
    [ afbeelding ]

Monterey - natuur, zee, groen
    [ afbeelding ]

San Francisco - drukke, oude stad met veel heuvels
    [ afbeelding ]

Sequoiabomen - ongelooflijk hoge en brede bomen, hoe zet ik die mooi op de foto?
    [ afbeelding ]

Mij lijkt dat deze vraag in dit topic goed op zijn plek is. Als ik hiervoor ergens anders heen moet of een eigen topic moet maken, hoor ik het graag
    Verder zou ik zorgen voor een fragiele fragmenstatie, alvorens je begint met de semi-deporale DPI-dekking.
    pi_73222091
    quote:
    Op dinsdag 29 september 2009 16:28 schreef Chicolate het volgende:
    Voor Las Vegas kan ik je wel een kleine tip geven: gebruik daar een nachtstand (of iets dat daar op lijkt). Die kiest dan een lange sluitertijd. Zorg wel je de camera ergens op zet, bij lange sluitertijden krijg je last van de beweging van je lichaam en krijg je bewogen foto's (als je hem dus zelf vasthoudt en niet op een prullenbak oid laat steunen). Een 'tafelstatief' (kost een euro of 5) kan dan wonderen doen, dan hoef je de camera helemaal niet meer zelf vast te houden maar kan ie 'los' staan op de prullenbak/muurtje. Hoop dat je er wat aan hebt .
    Thanx
    Nog iemand tips voor de overige situaties/landschappen?
      dinsdag 29 september 2009 @ 21:30:41 #66
    58060 Apoc2003
    Er gaat niets boven groningen!
    pi_73223254
    quote:
    Op dinsdag 29 september 2009 21:01 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Thanx
    Op sommige camera's heb je een wide-angle stand, daarmee heb je een wat breder beeld dat je kan fotograferen voor de sequoias ideaal lijkt me. Naast dat een statiefje handig is met nachtfotografie, vind ik het ook altijd heel handig voor gewone foto's en groepsfotos. Je kan dan elke beweging uit de weg gaan waar foto's scherper van worden en met groepsfoto's kan je dan ook gezellig zelf er bij op

Mijn foto is er eentje uit Mendoza in Argentinie. Het is een wijnkelder waarin honderden flessen wijn liggen te rijpen. Ik vind persoonlijk het perspectief mooi, maar de foto zelf is niet helemaal scherp en het zwart is niet helemaal zwart. Uiteraard kan ik niet zo één twee drie de foto opnieuw maken, maar zou toch graag willen weten hoe ik in zo'n situatie een betere foto kan maken. Tips over photoshop zijn ook welkom, hoewel ik daar niet zo'n ontzettende fan van ben.
    "Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
    -Rudyard Kipling
    pi_73247943
    Nog steeds te weinig bezig met fotograferen maar toevallig zondag weer een keer bezig geweest.

Dit kwam er uit:

het ding wat ik wel weet is dat hij te afgesneden is maar daar kan ik niks meer aan doen.(dit is het orgineel)
    Every war is different, every war is the same.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 oktober 2009 @ 10:14:30 #68
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73266996
    quote:
    Op dinsdag 29 september 2009 21:01 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Thanx
    denk aan de regel van derden wanneer je je compositie bepaald, probeer goed te kijken of er een "spannend detail" in je foto zit

veel plezier
    Today is life -

Dale Carnegie
      donderdag 1 oktober 2009 @ 10:15:43 #69
    146480 Spees_Eend
    in mijn nopjes
    pi_73267021
    Thanx Apoc en Ynske
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 oktober 2009 @ 10:15:46 #70
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73267022
    quote:
    Op woensdag 30 september 2009 17:08 schreef dekkered het volgende:
    Nog steeds te weinig bezig met fotograferen maar toevallig zondag weer een keer bezig geweest.

Dit kwam er uit:
    [ afbeelding ]
    het ding wat ik wel weet is dat hij te afgesneden is maar daar kan ik niks meer aan doen.(dit is het orgineel)
    ik vind de kop van t paard wel mooi gelukt, daar blijf je naar kijken
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_73267031
    niemand tips voor mij?
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 oktober 2009 @ 10:16:57 #72
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73267052
    quote:
    Op zondag 27 september 2009 22:57 schreef Puala het volgende:
    [ afbeelding ]

Benieuwd wat jullie er van vinden
    ik weet niet wat t doel van deze foto is, maar ik vind m niet echt prettig kijken.
    model kijkt alsof er net iets gebeurd is wat ze niet wil, de kleuren kloppen niet, te warm, waardoor ze ook vlekken op t gezicht heeft
    en kijk eens naar je sensor links zit een vlek die storend is
    Today is life -

Dale Carnegie
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 oktober 2009 @ 10:18:58 #73
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73267097
    quote:
    Op zondag 27 september 2009 14:36 schreef dralion13 het volgende:
    Ik ben ook hobby fotograaf, en dan vooral vogels
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    probeer eens op je horizon te letten. vooral bij foto 2, daar loopt de zee leeg .
    foto 1 vind ik niet echt spannend, de vogel lijkt ook niet echt scherp te zijn, vooral bij het oog, waardoor je minder binding hebt met t beest
    3e foto vind ik dan weer wel lekker wegkijken, zou wel nog even kijken of je contrast goed klopt.
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_73267101
    quote:
    Op donderdag 1 oktober 2009 10:15 schreef Ynske het volgende:

[..]

ik vind de kop van t paard wel mooi gelukt, daar blijf je naar kijken
    dankje

heb je ook nog verbeter punten?
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 oktober 2009 @ 10:22:21 #75
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73267172
    quote:
    Op zaterdag 26 september 2009 00:49 schreef Tassiepassie het volgende:
    Ik heb als hobby veeeeeeel foto's maken maar dan niet met zoveel professionele apparatuur dus het zijn wel amateurplaatjes
    Ik ben vooral altijd op zoek naar gekke composities en maffe invalshoeken al zal de kwaliteit voor de profi's hier natuurlijk veel te wensen overlaten.
    Ik heb echter geen spiegelreflex en moet het met een compact digitaaltje doen nog
    De foto's hieronder zijn nog met mijn oude toestel gemaakt.

windgong
    [ afbeelding ]

motje
    [ afbeelding ]

zon door boomtoppen
    [ afbeelding ]

bloempje
    [ afbeelding ]

zonsondergang in oostenrijk
    [ afbeelding ]

Kritiek,tips en advies welkom
    foto1, leuk, goed gelet op de kijkrichting in je foto
    foto2, ieuw wat een beest. probeer er eens op te letten dat je de horizon, in dit geval de steen waar bij op zit recht is
    foto3, doet me weinig, de takken zijn erg donker op de voorgrond
    foto4, leuk gezie, lekker scherp op de meeldraden. had zelf wel rechtsbovenin t andere bloemknopje weggehaald
    foto5, wederom is de voorgrond erg donker. kijkt hierdoor niet fijn. wanneer je je belichtingsmeter van je camera de belichting op de voorgrond laat doen, dan krijg je deze beter belicht
    Today is life -

Dale Carnegie
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 oktober 2009 @ 10:23:43 #76
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73267205
    quote:
    Op donderdag 1 oktober 2009 10:19 schreef dekkered het volgende:

[..]

dankje

heb je ook nog verbeter punten?
    meer ruimte of juist krapper kadreren en dan echt t alleen om t paard laten gaan ( of de ruiter naar voren laten buigen en die twee samen krap kadreren)
    probeer, hoe moeilijk het ook is, om ook op de gezichtsuitdrukkig van de ruiter te letten
    Today is life -

Dale Carnegie
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 oktober 2009 @ 10:24:58 #77
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73267236
    quote:
    Op zaterdag 26 september 2009 00:12 schreef Harajuku. het volgende:
    [ afbeelding ]

Hoe kan dit mooier dus? Ik vind hem zelf al mooi eigenlijk Ware het niet dat mijn duim voor zijn neus zit, maar ik vind het niet echt storend of zo.
    phoe, hoe kan t mooier, wat je zou kunnen proberen is om de flitser niet zo heel hard te laten flitsen (of af te schermen met een tissue of bekertje) zodat je hand niet t meeste licht weerkaatst
    ow en kleur nagellak is goedgekeurd
    Today is life -

Dale Carnegie
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 oktober 2009 @ 10:26:21 #78
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73267275
    quote:
    Op vrijdag 25 september 2009 22:11 schreef icetail het volgende:
    geef jullie mening maar

[ afbeelding ]
    ik zit te zoeken naar wat ik zie, een laars? een motorbroek? achterkant van een bloemstuk van plastic? een deurkozijn?
    oftewel je foto is een zoekplaatje geworden, waardoor je bij mij iig de aandacht niet vasthoud
    probeer je onderwerp te isoleren
    Today is life -

Dale Carnegie
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 oktober 2009 @ 10:27:55 #79
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73267313
    quote:
    Op zondag 20 september 2009 17:13 schreef SpeedyGJ het volgende:
    Vandaag mijn dochter even in de gootsteen gedaan (badje is stuk )
    Ben benieuwd wat jullie ervan vinden
    Portret is niet helemaal mijn ding maar toch

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
    probeer eens om in photoshop of the gimp/picasa oid om je contrast een beetje aan te passen, de foto's vallen nu ietwat donker uit.
    ik denk dat als je dat bij de eerste doet, dat haar wimpers heel mooi uitkomen.
    zelf vind ik foto3 t ontroerenst
    bij foto2 is hij wat krap gekaderd
    Today is life -

Dale Carnegie
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 oktober 2009 @ 10:28:21 #80
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73267323
    zo volgens mij heb ik nu iedereen weer gehad
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_73267481
    quote:
    Op donderdag 1 oktober 2009 10:22 schreef Ynske het volgende:

[..]

foto1, leuk, goed gelet op de kijkrichting in je foto
    foto2, ieuw wat een beest. probeer er eens op te letten dat je de horizon, in dit geval de steen waar bij op zit recht is
    foto3, doet me weinig, de takken zijn erg donker op de voorgrond
    foto4, leuk gezie, lekker scherp op de meeldraden. had zelf wel rechtsbovenin t andere bloemknopje weggehaald
    foto5, wederom is de voorgrond erg donker. kijkt hierdoor niet fijn. wanneer je je belichtingsmeter van je camera de belichting op de voorgrond laat doen, dan krijg je deze beter belicht
    Kijk, daar kan ik wat mee! Dankjewel
      Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 1 oktober 2009 @ 11:16:42 #82
    29278 crew  Nizno
    Versie 4.4
    pi_73268800
    Dan wil ik ook even mijn foto showen...

Vind hem zelf heel mooi geworden, tips hoor ik graag.. Zal ik volgend zomer eens kijken
    Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 oktober 2009 @ 11:21:18 #83
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73268961
    quote:
    Op donderdag 1 oktober 2009 11:16 schreef Nizno het volgende:
    Dan wil ik ook even mijn foto showen...

[ afbeelding ]
    Vind hem zelf heel mooi geworden, tips hoor ik graag.. Zal ik volgend zomer eens kijken
    leuk gevonden, probeer de volgende keer je vlinder iets uit t midden van de foto te houden ( je zou nu de foto al kunnen bijsnijden aan de rechterkant totaal de bloem)
    wanneer je de volgende keer flitst, zal de vlinder zelf nog wat beter zichtbaar zijn in t gezichtje.
    =
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_73269825
    quote:
    Op donderdag 1 oktober 2009 10:23 schreef Ynske het volgende:

[..]

meer ruimte of juist krapper kadreren en dan echt t alleen om t paard laten gaan ( of de ruiter naar voren laten buigen en die twee samen krap kadreren)
    probeer, hoe moeilijk het ook is, om ook op de gezichtsuitdrukkig van de ruiter te letten
    Probleem is dat hij met hoge snelheid langs kwam.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 oktober 2009 @ 11:50:47 #85
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73269869
    quote:
    Op donderdag 1 oktober 2009 11:49 schreef dekkered het volgende:

[..]

Probleem is dat hij met hoge snelheid langs kwam.
    dan zou ik m nu krapper aansnijden, aan de onderkant, net lang de voet van de ruiter, en dan links, net achter het zadel
    Today is life -

Dale Carnegie
      vrijdag 2 oktober 2009 @ 20:02:09 #86
    163194 DrDarwin
    Novio-magenta
    pi_73316245

's Nachts gemaakt, bij het Garda meer, met een blik over het dorp waar we zaten, in de verte zie je het Lago en Sirmione.

(Gemaakt met een Dimage A200)
    pi_73316972
    quote:
    Op donderdag 1 oktober 2009 10:28 schreef Ynske het volgende:
    zo volgens mij heb ik nu iedereen weer gehad
    quote:
    Op vrijdag 2 oktober 2009 20:02 schreef DrDarwin het volgende:
    [ afbeelding ]

's Nachts gemaakt, bij het Garda meer, met een blik over het dorp waar we zaten, in de verte zie je het Lago en Sirmione.

(Gemaakt met een Dimage A200)
    Even kort: het zwembad (en de belichting daarop) leidt af van het 'gat' de wolken. Andere compositie/positie dus
      Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 2 oktober 2009 @ 20:41:26 #88
    8731 crew  Netsplitter
    #jesuisMasi
    pi_73317630
    quote:
    Op vrijdag 2 oktober 2009 20:22 schreef Ruud het volgende:

[..]

[..]

Even kort: het zwembad (en de belichting daarop) leidt af van het 'gat' de wolken. Andere compositie/positie dus
    Daarbij mis het avondsfeertje.
    Vind 'm veelste licht.
    OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
      vrijdag 2 oktober 2009 @ 20:54:42 #89
    34663 SpeedyGJ
    Zo snel als de bliksem O+
    pi_73317975
    quote:
    Op donderdag 1 oktober 2009 10:27 schreef Ynske het volgende:

[..]

probeer eens om in photoshop of the gimp/picasa oid om je contrast een beetje aan te passen, de foto's vallen nu ietwat donker uit.
    ik denk dat als je dat bij de eerste doet, dat haar wimpers heel mooi uitkomen.
    zelf vind ik foto3 t ontroerenst
    bij foto2 is hij wat krap gekaderd
    Bedankt voor jouw reactie!
    Heb die eerste foto wat aangepast
      vrijdag 2 oktober 2009 @ 21:47:21 #90
    163194 DrDarwin
    Novio-magenta
    pi_73319648
    quote:
    Op vrijdag 2 oktober 2009 20:22 schreef Ruud het volgende:

[..]

[..]

Er was geen belichting door mij op het zwembad, en die andere compositie/positie moet ik even bedenken voor de volgende vakantie.
      vrijdag 2 oktober 2009 @ 22:18:15 #91
    163194 DrDarwin
    Novio-magenta
    pi_73320663
    quote:
    Op vrijdag 2 oktober 2009 20:41 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Daarbij mis het avondsfeertje.
    Vind 'm veelste licht.
    Je moet maar zo denken, het heeft me een avond gratis bier opgeleverd...de eigenaar van het complex was er erg blij mee
      FOK!fotograaf zaterdag 3 oktober 2009 @ 19:42:45 #92
    258764 Chemiu
    Scheikundedoos
    pi_73341727
    Uurtje geleden ofzo gemaakt. Vind hem zelf wat donker, maar hebben jullie nog andere tips?

zaterdag 3 oktober 2009 @ 23:48:39 #93
    117875 H-blast
    Niet de echte.
    pi_73348041
    quote:
    Op zaterdag 3 oktober 2009 19:42 schreef Chemiu het volgende:
    Uurtje geleden ofzo gemaakt. Vind hem zelf wat donker, maar hebben jullie nog andere tips?

[ afbeelding ]
    Ik heb even de foto gedownload en 'verbetert'.

Eerst even wat mij opviel:
    - erg veel zwart aan de onderkant, is opzich niet nodig (kan ook persoonlijke smaak zijn)
    - hartje is beetje donker en komt daardoor niet echt over

hartje is wat meer rood gemaakt, saturation wat opgeschroefd. En de gehele kleur rood heeft een boost gehad.
      zondag 4 oktober 2009 @ 00:35:16 #94
    163194 DrDarwin
    Novio-magenta
    pi_73348969
    quote:
    Op zaterdag 3 oktober 2009 23:48 schreef H-blast het volgende:

[..]

Ik heb even de foto gedownload en 'verbetert'.

Eerst even wat mij opviel:
    - erg veel zwart aan de onderkant, is opzich niet nodig (kan ook persoonlijke smaak zijn)
    - hartje is beetje donker en komt daardoor niet echt over

[ afbeelding ]

hartje is wat meer rood gemaakt, saturation wat opgeschroefd. En de gehele kleur rood heeft een boost gehad.
    En de druppels lijken nu op gaten?
      zondag 4 oktober 2009 @ 00:40:13 #95
    117875 H-blast
    Niet de echte.
    pi_73349049
    quote:
    Op zondag 4 oktober 2009 00:35 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

En de druppels lijken nu op gaten?
    Nu je het zegt ja...

Weer eens wat anders!
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 4 oktober 2009 @ 11:02:51 #96
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73352350
    quote:
    Op zaterdag 3 oktober 2009 19:42 schreef Chemiu het volgende:

[ afbeelding ]
    je zou kunnen proberen om de exposiur (schrijf je dat zo?) wat te kunnen verhogen zodat de foto wat lichter word.
    ik zou iig een andere uitsnede gebruiken zodat het hele zwarte lege onder stuk weg valt. wat voor de volgende keer misschien nog een optie is, is om te flitsen maar wel de flitser afzwakken door er een bekertje/zakdoekje/bounce ding voor te houden
    Today is life -

Dale Carnegie
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 4 oktober 2009 @ 11:03:17 #97
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73352361
    quote:
    Op vrijdag 2 oktober 2009 20:54 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Bedankt voor jouw reactie!
    Heb die eerste foto wat aangepast
    [ afbeelding ]
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_73359422
    Ok, dan ook maar even proberen. Foto's zijn op reis gemaakt en wat bijgeknipt. Benieuwd wat jullie ervan vinden! Van photoshop heb ik helaas geen kaas gegeten, dus als jullie voorstellen hebben, leg duidelijk uit wat jullie bedoelen!

Koekoek!
      zondag 4 oktober 2009 @ 15:46:22 #99
    117875 H-blast
    Niet de echte.
    pi_73359546
    quote:
    Op zondag 4 oktober 2009 15:42 schreef perpentijntje het volgende:
    Ok, dan ook maar even proberen. Foto's zijn op reis gemaakt en wat bijgeknipt. Benieuwd wat jullie ervan vinden! Van photoshop heb ik helaas geen kaas gegeten, dus als jullie voorstellen hebben, leg duidelijk uit wat jullie bedoelen!
    [ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
    Ik vind de eerste twee zeer nice! Lekker vintage tintje Misschien kan je de eerste ietsie meer zwart/wit maken? Nu is de lucht beetje blauwig.
    Alleen die derde vind ik qua kleur maar niks Opzich de compositie is goed hoor, maar kan je die ook niet zwart/wit maken?
    Voor de nabewerking in Photoshop weet ik ook even niet wat je moet doen, want dat gebruik ik niet
      FOK!fotograaf zondag 4 oktober 2009 @ 15:51:40 #100
    258764 Chemiu
    Scheikundedoos
    pi_73359693
    Bedankt voor de tips allebei! Inderdaad erg veel zwart onderin, die compositie zou beter moeten kunnen (even opletten hoe hoog ik zelf ga staan, dat zwarte zijn de huizen aan de overkant). De kleur heb ik wel bewust zo grauw gedaan, vond het mooi passen bij een troosteloze regendag. Kwestie van smaak denk ik . Flitser ga ik volgende keer ook proberen, eens kijken wat het effect is als je op 10 cm van een spiegelende ruit staat . Bedankt, ik kan wel iets met jullie tips (en ga zo ook nog wat rommelen in photoshop met exposure ed).
      zondag 4 oktober 2009 @ 20:48:07 #101
    163194 DrDarwin
    Novio-magenta
    pi_73368977
    quote:
    Op zondag 4 oktober 2009 15:42 schreef perpentijntje het volgende:
    [ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dat zo'n hemels meisje van nature vleugels op haar rug heeft is logisch natuurlijk.
    pi_73380995
    quote:
    Op zondag 4 oktober 2009 20:48 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dat zo'n hemels meisje van nature vleugels op haar rug heeft is logisch natuurlijk.
    Ok,nu ben ik geflatteerd
    Hoe krijg ik die fontein op de achtergrond eigenlijk weg?
    Koekoek!
      maandag 5 oktober 2009 @ 07:35:16 #103
    163194 DrDarwin
    Novio-magenta
    pi_73382919
    quote:
    Op maandag 5 oktober 2009 00:32 schreef perpentijntje het volgende:

[..]

Ok,nu ben ik geflatteerd
    Hoe krijg ik die fontein op de achtergrond eigenlijk weg?
    Met liefde en geduld:

maandag 5 oktober 2009 @ 13:19:25 #104
    58060 Apoc2003
    Er gaat niets boven groningen!
    pi_73389229
    Jammer dat er weinig contrast is tussen de vrouw en de achtergrond. Haar zwarte haar en kleding lopen als het ware door in de achtergrond waardoor het een beetje raar aanziet. Wel een mooie pose trouwens.
    "Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
    -Rudyard Kipling
    pi_73427761
    quote:
    Op maandag 5 oktober 2009 13:19 schreef Apoc2003 het volgende:
    Jammer dat er weinig contrast is tussen de vrouw en de achtergrond. Haar zwarte haar en kleding lopen als het ware door in de achtergrond waardoor het een beetje raar aanziet. Wel een mooie pose trouwens.
    Op de oorspronkelijke foto zie je wel het contrast tussen mijn zwarte topje en de donkergroene achtergrond. Aanpassen dus! Hoewel ik de wat rodere kleur leuk vind.
    Bedankt allen voor de commentaar!
    Koekoek!
    pi_73450957

woensdag 7 oktober 2009 @ 11:24:02 #107
    146480 Spees_Eend
    in mijn nopjes
    pi_73451128
    Ik vind de locatie leuk, maar heb het idee dat ik niet echt iets heb om op te focussen omdat heel veel op de foto even scherp is. Ook lijkt de foto scheef?

Mij 'stoort' het ook dat dat achterste gebouw ineens wordt afgekapt.

Ik vind de kleuren wél mooi tegen elkaar afsteken!
    pi_73451686
    quote:
    Op woensdag 7 oktober 2009 11:24 schreef Spees_Eend het volgende:
    Ik vind de locatie leuk, maar heb het idee dat ik niet echt iets heb om op te focussen omdat heel veel op de foto even scherp is. Ook lijkt de foto scheef?

Mij 'stoort' het ook dat dat achterste gebouw ineens wordt afgekapt.

Ik vind de kleuren wél mooi tegen elkaar afsteken!
    MiIsschien zo beter? en ik moet zeggen hij lijkt idd scheef maar heb geprobeerd hem recht te zetten maar hoe ik het ook doe hij blijft scheef.

FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 7 oktober 2009 @ 11:44:18 #109
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73451763
    als je m recht zou willen zetten op t tgebouw moet je dat doen aan de hand van de linkervoorhoek van t witte gedeelte van t gebouw
    de tweede is idd een stuk rustiger om naar te kijken doordat deze niet bruut is afgekapt
    Today is life -

Dale Carnegie
      woensdag 7 oktober 2009 @ 11:45:07 #110
    146480 Spees_Eend
    in mijn nopjes
    pi_73451788
    Ik vind de foto zo beter ja, nu is meteen duidelijk waarnaar de aandacht uit moet gaan. Ik kan je overigens geen tip geven over hoe je hem rechter krijgt, maar er zullen hier vast mensen zijn die dat wel weten.

Misschien zou je nog een sukje lucht weg kunnen halen omdat er naar verhouding erg veel ruimte is boven

Kenners, correct me where i'm wrong, ik ben geen expert
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 7 oktober 2009 @ 11:49:00 #111
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73451925
    Today is life -

Dale Carnegie
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 7 oktober 2009 @ 11:49:42 #112
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73451945
    quote:
    Op woensdag 7 oktober 2009 11:45 schreef Spees_Eend het volgende:
    Ik vind de foto zo beter ja, nu is meteen duidelijk waarnaar de aandacht uit moet gaan. Ik kan je overigens geen tip geven over hoe je hem rechter krijgt, maar er zullen hier vast mensen zijn die dat wel weten.

Misschien zou je nog een sukje lucht weg kunnen halen omdat er naar verhouding erg veel ruimte is boven

Kenners, correct me where i'm wrong, ik ben geen expert
    nee k zou die ruimte van lucht nu niet nog krapper maken. die lucht geeft ook een beetje rust aan de drukkere voorgrond
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_73673247
    Ik hoopte dat iemand mijn foto's beoordelen kan. Vooral op compositie ed want het zijn analoge shots (heb 'nog' geen geld voor een digitale), dus super scherp zijn ze niet.

Ben nog maar n beginner, maar wil me heel graag bezighouden met fotografie.

Elk advies is heel welkom
    Bedankt!

woensdag 14 oktober 2009 @ 22:18:13 #114
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_73697200
    Welke fisheye?

Vooral 2 en 3 kijken prettig weg... En geen geld voor een digitale camera is geen excuus meer tegenwoordig, voor minder dan ¤30 tik je er al een op de kop.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 20 oktober 2009 @ 10:36:16 #115
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_73872421
    ik sluit me bij Erasmo aan 2 en drie kijken t lekkerst, waarbij ik benieuwd ben naar 3 welk gebouw het is
    ow en misschien handig om bij analoge foto's t rijtje van diafragma, sluitertijd, asa erbij te zetten
    Today is life -

Dale Carnegie
      dinsdag 20 oktober 2009 @ 10:44:01 #116
    247356 infp2009
    More cowbell!
    pi_73872615
    Ik vind de foto's wel erg tof. Analoog blijft toch iets hebben, de korrel is wat mooier of zo, of de kleuren zijn mooier...
    "Faith is making a virtue out of not thinking."
    "Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
    pi_73909632
    thnx voor de replies! Hoewel ik wat druk ben met studie en werk, ben ik helemaal weg van fotografie geworden.

maar goed, de foto's zijn gemaakt met een Lomo fisheye (versie 1) en asa en sluitertijd zit er dus niet op. De eerste is cross processed en digitaal geprint en laatste 2 zijn op mat papier gedrukt (en ik heb ze gewoon ingescand ) Ik wil graag wat andere (betere) apparatuur aanschaffen (ik heb idd wel een digitale, maar dat is meer een toeristen ding). Zodat ik kan spelen met focus, belichting en sluitertijd. De foto's zijn overigens gemaakt in Parijs (1) en London (2 en 3). Het gebouw op foto 2 is St Paul's Cathedral, en de rode bus leek me een mooi contrast te geven op wit en blauw van de rest van de foto

Nogmaals bedankt voor de feedback!

Mike
    pi_73927614
    Toffe foto's! En dit is precies ook het topic wat ik zocht om even mee te lezen
    pi_73961097
    Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Ik heb onderstaande foto, waar ik denk dat wat potentie in zit. Helaas krijg ik de rode lap en vage grijze vlek (weet niet wat dat is geweest) niet weg. Wie heeft er slimme ideeen hoe ik deze stukken minder kan laten opvallen? Heb al geprobeerd in CaptureNX met een colorpoint te werken, maar dat heeft niet het gewenste effect. Heb Photoshp tot mijn beschikking, maar 0 kunde

Het gaat om deze foto:
    Too lazy to be an evil genius..
    PSN ID: Cheironnl
      Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 22 oktober 2009 @ 20:24:15 #120
    8731 crew  Netsplitter
    #jesuisMasi
    pi_73961336
    quote:
    Op donderdag 22 oktober 2009 20:17 schreef Cheiron het volgende:
    Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Ik heb onderstaande foto, waar ik denk dat wat potentie in zit. Helaas krijg ik de rode lap en vage grijze vlek (weet niet wat dat is geweest) niet weg. Wie heeft er slimme ideeen hoe ik deze stukken minder kan laten opvallen? Heb al geprobeerd in CaptureNX met een colorpoint te werken, maar dat heeft niet het gewenste effect. Heb Photoshp tot mijn beschikking, maar 0 kunde

Het gaat om deze foto:
    [ afbeelding ]
    Ik denk dat je in dit topic [centraal] Fotobewerking/Photoshop! deel 6 moet zijn.
    Je vraag is bewerkingsgericht.
    Dit topic is meer over hoe meer uit je camera kan krijgen en daardoor mooiere foto's kan maken.
    Zie de OP voor meer info.
    OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
    pi_73961556
    quote:
    Op donderdag 22 oktober 2009 20:24 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ik denk dat je in dit topic [centraal] Fotobewerking/Photoshop! deel 6 moet zijn.
    Je vraag is bewerkingsgericht.
    Dit topic is meer over hoe meer uit je camera kan krijgen en daardoor mooiere foto's kan maken.
    Zie de OP voor meer info.
    Kon alleen dit topic vinden. Ik ga even verhuizen
    Too lazy to be an evil genius..
    PSN ID: Cheironnl
      vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:49:42 #122
    38917 manga
    pi_73984712
    Hier weer een aantal fotootjes met graag feedback over hoe ze wellicht beter kunnen

Een Boeddha standbeeld op het Samyeling terrein in de Scottish Borders. Heel veel standbeelden hier, en het was heel erg zonnig weer (voor Schotse begrippen tenminste).

Simpel macro fotootje.

Dit zag er wel mooi uit op de camera vond ik, maar het is eigenlijk een beetje te licht denk ik zo.

Oude kerkhof in the middle of nowhere Lekker chaotische plaatsing van grafstenen. Vind kerkhoven altijd wel iets moois hebben, sereniteit e.d.

Foto genomen vanaf Edinburgh Castle. Het uitzicht vond ik heel mooi, maar ik kreeg het maar niet mooi op de plaat

Enige feedback is zeer welkom!
      Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:52:00 #123
    8731 crew  Netsplitter
    #jesuisMasi
    pi_73984794
    Heb je een polarisatiefilter?
    Ik vermoed dat de lucht er bij foto 1 dan veel beter tot z'n recht was gekomen als nu.
    Zelfde geldt voor foto 5 denk ik.
    Misschien ook bij foto 3 zelfs.
      vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:10:15 #124
    38917 manga
    pi_73985490
    quote:
    Op vrijdag 23 oktober 2009 14:52 schreef Netsplitter het volgende:
    Heb je een polarisatiefilter?
    Ik vermoed dat de lucht er bij foto 1 dan veel beter tot z'n recht was gekomen als nu.
    Zelfde geldt voor foto 5 denk ik.
    Misschien ook bij foto 3 zelfs.
    Nee die heb ik nog niet helaas, wordt wel een van mijn volgende aankopen. En een Canon 50mm 1.8 lens Maar behoor ik dan het polarisatiefilter altijd te gebruiken? Ik begreep eigenlijk dat dit alleen tegen reflectie van bv. wateroppervlaktes was?
      Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:12:21 #125
    8731 crew  Netsplitter
    #jesuisMasi
    pi_73985567
    quote:
    Op vrijdag 23 oktober 2009 15:10 schreef manga het volgende:

[..]

Nee die heb ik nog niet helaas, wordt wel een van mijn volgende aankopen. En een Canon 50mm 1.8 lens Maar behoor ik dan het polarisatiefilter altijd te gebruiken? Ik begreep eigenlijk dat dit alleen tegen reflectie van bv. wateroppervlaktes was?
    Niet altijd maar met een heldere of witte lucht is het wel beter om een uitgebeten lucht te voorkomen.
    Je verliest wel min 1 stop, maar dat is het wel waard vind ik altijd.
    pi_74006296
    Ook en paar van mij.
    Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
    Mijn apparatuur:
    Sony A200 met kitlens
    Redged statief (Zoom abbo)
    Polarisatiefilter (PL CIR) van Hama
    Nou, daar gaat ie dan:

Grotere versie alhier
    Ik was op weg om het vuilnis in de container te gooien toen ik deze twee voor mijn voeten voorbij zag hupsen.
    Gelijk de vuilniszak gelaten voor wat ie was en naar huis gerend om de camera op te halen.
    Teruggerend en gelukkig waren ze er nog.. midden in het eeh haasje over spel zeg maar..
    Door het rennen was mijn hartslag behoorlijk hoog en was het best lastig de camera stil te houden maar toch nog redelijk gelukt.

Grotere afbeelding
    Ook een niet vantevoren geplande foto.
    Wilde de balkondeur even open zetten om een beetje door te luchten toen deze groep spreeuwen over kwam vliegen.
    Wederom halsbrekende toeren uitgehaald om een foto te kunnen maken.
    Belichting en uitsnede hadden waarschijnlijk een stuk beter gekund maar goed, ik hoor graag hoe en waar en wat.

Heb denk ik wat problemen met mijn A200. Ik heb het idee dat het scherptepunt van mijn AF niet helemaal goed staat afgesteld. Veel van mijn foto's zijn niet scherp. M.a.w. Ik kan vaak op een foto niet 1 scherp punt ontdekken. Of de kitlens hier nu debet aan is of de sensor...
    The art to flying is to throw yourself to the ground... And miss.....
    pi_74010971
    Ik tvp even zodat ik ook een beetje kan meelezen hoe en wat.
      dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:52:56 #128
    54408 Parzival
    Where it happens
    pi_74104276
    quote:
    [b]Op zaterdag 24 oktober 2009 01:18

Heb denk ik wat problemen met mijn A200. Ik heb het idee dat het scherptepunt van mijn AF niet helemaal goed staat afgesteld. Veel van mijn foto's zijn niet scherp. M.a.w. Ik kan vaak op een foto niet 1 scherp punt ontdekken. Of de kitlens hier nu debet aan is of de sensor...
    Heb ik ook vaak last van met mn A350 en kitlens.. ik heb een keer een echte lens erop gehad.. en ik moet zeggen.. tsjonge jonge wat een foto's.. dus ik denk dat het aan de lens ligt idd

gelijk voor de jury..
    en het verschil.. gebouw is standaard lens.. (18-70).. bootje is een 70-200 2.8 lens (SAL-70200G )

2:

[ Bericht 9% gewijzigd door Parzival op 27-10-2009 11:07:25 ]
    Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
    pi_74129609
    Die eerste foto is toch ook niks mis mee?
      woensdag 28 oktober 2009 @ 02:32:41 #130
    160778 t_igger
    "T I, double G-ER"
    pi_74137309
    Hobby fotograaf & doe nu een fotografie cursus!
    De opdracht was fotografeer een gebouw & kies er 3 uit!

Hier meerdere foto's, die ik zelf wel geslaagd vind:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Is het wat?! Wat kan ik de volgende keer beter doen?!
    Zie je gelijk welk gebouw het is?!

Hoop niet dat het er te veel te gelijk zijn! Dan bij deze sorry!

[ Bericht 11% gewijzigd door t_igger op 28-10-2009 02:47:26 ]
    Rabbit: "Tigger where are your manners?"
    Tigger: "I don't know but I bet they're havin' more fun than I am."
      woensdag 28 oktober 2009 @ 02:51:03 #131
    160778 t_igger
    "T I, double G-ER"
    pi_74137385
    Nog ff meer info:

Ik heb de foto's niet bewerkt of bijgesneden!
    Maar misschien is dat voor sommige foto's juist wel mooier of just niet!
      woensdag 28 oktober 2009 @ 07:45:50 #132
    12888 Skull-splitter
    your selection of the finest
    pi_74138060
    Bij foto 1 is het gewoon jammer dat ie niet of recht is, of onder een duidelijke hoek.
    Foto 2 is interessant qua beeld, de mensen geven je een gevoel van diepte en verhouding, kan meer punch gebruiken (iets lichter, wat meer contrast)
    Foto 3 zou met een heel kleine wijziging van oogpunt volgens mij een stuk interessanter uitvallen, wel mooi gezien qua vormen.
    Foto 4 is alweer een stuk rechter dan foto 1, nog een klein tikje meer recht en iets meer contrast: yes please.
    Foto 5 laat zien dat je een groothoek gebruikt (de "bolling" van lijnen is zichtbaar van het midden af), met een kleine correctie en het contrast verhaal ben je al snel klaar. Goed gezien, die reflectie.
    Foto 6 heeft ook meer contrast nodig. Maar oogt interessant.
    I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
    Steam: Skullsplitter
    Origin-naam:013skullsplitter
      woensdag 28 oktober 2009 @ 08:33:45 #133
    160778 t_igger
    "T I, double G-ER"
    pi_74138543
    Dank je wel voor je commentaar. Vind het nog lastig om het goed in beeld te krijgen.
    Enne welke hoek een foto juist spannender maakt om naar te kijken.

Foto 5 is geen reflectie/spiegeling, maar een gaas wat voor de balustrade hangt tegen springers.
    Foto 6 is van een vergelijkbare plek op een lagere etage, maar dan alleen met de lens door het gaas heen.
    pi_74139589
    Ik vind foto 5 en 6 best cool, maar uiteindelijk ook heel druk en warrig. 'k Weet niet echt wat ik er nou echt van moet zeggen..
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 28 oktober 2009 @ 11:27:50 #135
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_74143180
    Tigger, ik zou als ik jou was, toch je foto's bewerken, dan kun je er een heel stuk meer uithalen. let daarbij op de histogram. en of je horizon recht staat
    Today is life -

Dale Carnegie
      woensdag 28 oktober 2009 @ 12:11:18 #136
    24981 Cryothic
    nerd... meer niet.
    pi_74144781
    quote:
    Op woensdag 28 oktober 2009 11:27 schreef Ynske het volgende:
    Tigger, ik zou als ik jou was, toch je foto's bewerken, dan kun je er een heel stuk meer uithalen. let daarbij op de histogram. en of je horizon recht staat
    Waar moet je bij het histogram op letten dan? Behalve dat je moet proberen niet 100% wit of zwart moet hebben.
    NIEUW: Foto's!
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 28 oktober 2009 @ 12:16:51 #137
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_74144980
    quote:
    Op woensdag 28 oktober 2009 12:11 schreef Cryothic het volgende:

[..]

Waar moet je bij het histogram op letten dan? Behalve dat je moet proberen niet 100% wit of zwart moet hebben.
    http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=16313
    Today is life -

Dale Carnegie
      woensdag 28 oktober 2009 @ 13:37:37 #138
    12888 Skull-splitter
    your selection of the finest
    pi_74147907
    quote:
    Op woensdag 28 oktober 2009 08:33 schreef t_igger het volgende:
    Dank je wel voor je commentaar. Vind het nog lastig om het goed in beeld te krijgen.
    Enne welke hoek een foto juist spannender maakt om naar te kijken.

Foto 5 is geen reflectie/spiegeling, maar een gaas wat voor de balustrade hangt tegen springers.
    Foto 6 is van een vergelijkbare plek op een lagere etage, maar dan alleen met de lens door het gaas heen.
    Graag gedaan, het is immers het moeilijkste om onder de knie te krijgen als je het niet au-naturel doet (sommige doen het echt vanaf foto 1 al goed, anderen willen eerst de techniek beheersen etc).

Ik ben nu wel nieuwsgierig naar je fotocursus (en de foto's, die zijn gemaakt in Den Haag?)
    I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
    Steam: Skullsplitter
    Origin-naam:013skullsplitter
      donderdag 29 oktober 2009 @ 00:45:38 #139
    160778 t_igger
    "T I, double G-ER"
    pi_74173655
    quote:
    Op woensdag 28 oktober 2009 09:30 schreef LintuxCx het volgende:
    Ik vind foto 5 en 6 best cool, maar uiteindelijk ook heel druk en warrig. 'k Weet niet echt wat ik er nou echt van moet zeggen..
    Komt volgens mij ook omdat je een beetje op het verkeerde been word gezet!
    quote:
    Op woensdag 28 oktober 2009 11:27 schreef Ynske het volgende:
    Daar heb ik nog helemaal geen kaas van gegeten... Eerst is proberen de techniek onder de knie te krijgen ipv op standje auto!
    quote:
    Op woensdag 28 oktober 2009 13:37 schreef Skull-splitter het volgende:

Graag gedaan, het is immers het moeilijkste om onder de knie te krijgen als je het niet au-naturel doet (sommige doen het echt vanaf foto 1 al goed, anderen willen eerst de techniek beheersen etc).

Ik ben nu wel nieuwsgierig naar je fotocursus (en de foto's, die zijn gemaakt in Den Haag?)
    Ik doe een digitale fotografie basiscursus bij het Koorenhuis in Den Haag!

De foto's zijn inderdaad gemaakt in Den Haag, het is het gemeentehuis van Den Haag!

[ Bericht 27% gewijzigd door t_igger op 29-10-2009 00:53:54 ]
    pi_74186222
    Dit is de eerste keer dat ik iets post bij fotografie dus een beetje eng vind ik het wel.
    Ik heb absoluut geen ervaring in fotografie, heb een keer een cursus gedaan,
    maar die was erg slecht, dus veel ben ik er niet mee opgeschoten.

Ik ben heel erg benieuwd naar de kritieken op de foto's.

Ik hoop dat het niet teveel foto's in één keer waren.
      Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 29 oktober 2009 @ 14:09:32 #141
    8731 crew  Netsplitter
    #jesuisMasi
    pi_74186403
    Heb je ze allemaal zo gecropped of zijn ze zo klein geschoten?
    pi_74186461
    Ik heb ze gecropped, als je wil heb ik de grote versie's ook nog.
      Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 29 oktober 2009 @ 14:14:19 #143
    8731 crew  Netsplitter
    #jesuisMasi
    pi_74186590
    Ah ok

1. Te klein gecropped vind ik. Kop heeft geen ruimte, wordt te krap.
    2. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het orgineel.
    3. Ook te klein gecropped vind ik. Een compleet hoofd vind ik leuker en wat meer aan de andere kant zodat duidelijker wordt dat ze ergens naar kijkt buiten beeld en dat de kijker zich gaat afvragen waar ze naar kijkt.
    4. Stuk van de bovenkant af en dan opblazen.
      donderdag 29 oktober 2009 @ 14:22:50 #144
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_74186960
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 14:05 schreef Sientje_ het volgende:
    Dit is de eerste keer dat ik iets post bij fotografie dus een beetje eng vind ik het wel.
    Ik heb absoluut geen ervaring in fotografie, heb een keer een cursus gedaan,
    maar die was erg slecht, dus veel ben ik er niet mee opgeschoten.

Ik ben heel erg benieuwd naar de kritieken op de foto's.
    [ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik hoop dat het niet teveel foto's in één keer waren.
    Je mag tot een stuk of 10, daarna wordt er pas geklaagd.

Algemeen: maak je fotos 600 pixels breed, en in een verhouding van 3:2, dan zijn ze goed te laden, en over het algemeen gedetailleerd genoeg om er iets zinvols over te zeggen.
    Foto1: te krap gekaderd/gecropped. de oren missen, en de rand van de foto loopt precies door de bovenlip.
    Foto2: ik vind het een prettige foto om naar te kijken. Turkije?
    Foto3: mooi kindje, mooie DoF. Ik zou misschien geprobeerd hebben om nog iets meer van voren te schieten, maar of het kindje zo lang stil zou blijven staan...
    Foto4: volgende keer nog dichterbij proberen te schieten, zodat je de draden van het web nog beter ziet. En dan die 3:2 verhouding in je foto, want er zit nu veel nutteloze informatie bovenin de foto.

Veelbelovende eerste fotos, ik kijk uit naar meer!
    - Privacy Matters
    pi_74189627
    Bedankt voor het commentaar tot nu toe
    Ben het er ook wel mee eens, dat zeker de 1e foto te krap is. Maar op een of andere
    manier zoom ik altijd teveel in.
    De tweede foto is inderdaad in Turkije gemaakt, was een lucky shot.

Is deze qua verhoudingen beter?
    pi_74211661
    Véél beter die laatste, Sientje.

Ook de minder krappe crop is een stuk prettiger en ik vind de compositie ook goed. Het 'ingepakte' beest zit mooi uit het midden, rechtsonder wordt mooi opgevuld door die bloem, de gele bloem op de achtergrond is leuk én de spin die in z'n web zit staat er ook nog op.

Van je vorige post vond ik #4 niet zo interessant, al komt dat misschien omdat het nogal postzegelformaat was. Ben benieuwd hoe deze er op groter formaat uitziet, want volgens mij is die wel weer op een goed moment geschoten.
    pi_74226898
    Mag ik jullie mening over onderstaande foto. Alvast bedankt voor het commentaar!
      Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 30 oktober 2009 @ 16:02:04 #148
    8731 crew  Netsplitter
    #jesuisMasi
    pi_74227276
    quote:
    Op vrijdag 30 oktober 2009 15:51 schreef ploepkonijn het volgende:
    Mag ik jullie mening over onderstaande foto. Alvast bedankt voor het commentaar!
    [ afbeelding ]
    Leuk dat je een foto neer zet maar wat wil je precies weten?
    Wat wil je er mee bereiken?
    Wat voor adviezen wil je?
    Kortom veel meer info aub.
      vrijdag 30 oktober 2009 @ 16:28:23 #149
    24981 Cryothic
    nerd... meer niet.
    pi_74228237
    quote:
    Op vrijdag 30 oktober 2009 15:51 schreef ploepkonijn het volgende:
    [ afbeelding ]
    Compositie is nog niet bepaald mijn specialiteit
    Maar ik vind de linker halve vogel een beetje storend.
    En misschien iets meer gras onder in beeld?
    Verder vind ik het een mooie foto
    NIEUW: Foto's!
    pi_74228513
    quote:
    Op vrijdag 30 oktober 2009 16:02 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Leuk dat je een foto neer zet maar wat wil je precies weten?
    Wat wil je er mee bereiken?
    Wat voor adviezen wil je?
    Kortom veel meer info aub.
    Precies wat ik wil weten...

Gewoon of jullie het een mooie foto vinden? of iets beter kan?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')