wat bedoel je met erg centraal neergezet.quote:Op zondag 20 september 2009 13:18 schreef Ynske het volgende:
erg centraal neergezet. waardoor de foto niet spannend is.
waarom heb je ervoor gekozen om de zon langs achter te laten komen op de foto?
hierdoor lopen de details van de zundapp dicht in de schaduw.
dat je onderwerp (in deze de zundapp) midden in de foto staat.quote:Op zondag 20 september 2009 13:27 schreef icetail het volgende:
[..]
wat bedoel je met erg centraal neergezet.
aha op die fiets. daar zal ik is mee gaan experimenteren. ik ben nog een echte beginner dus alle tips zijn welkom.quote:Op zondag 20 september 2009 13:29 schreef Ynske het volgende:
[..]
dat je onderwerp (in deze de zundapp) midden in de foto staat.
je foto's worden aantrekkelijker wanneer je gebruik maakt van de regel van derden, waarbij je je onderwerp juist niet in het midden zet.
zie ook >> http://www.foto-genie.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=2
Mooie foto geworden zeg!quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Ik heb even je foto geroofd, en bewerkt. Op zich is er met de foto niets mis. Een meisje dat rustig in de zon zit te lezen temidden van de drukte van de stad is een goed onderwerp, en dat mag je laten zien. Waar je foto m.i. 'de mist ingaat' is niet de compositie, maar het feit dat de foto van voor tot achter helemaal scherp is, waardoor het meisje wegvalt in de drukte, terwijl je haar juist wilt laten uitspringen. Zoals Ynske hiervoor al zei: probeer wat diepte in je foto aan te brengen, door je onderwerp scherp te maken, maar de achtergrond juist onscherp. Je houdt dan nog steeds de drukke stad op de achtergrond en kijk eens hoe druk? Ze zijn niet eens scherp!, terwijl het rustige onderwerp mooi scherp tot haar recht komt. Zie je het verschil tussen jouw foto en "de mijne"?
[ afbeelding ]
Verder zou ik zorgen voor een fragiele fragmenstatie, alvorens je begint met de semi-deporale DPI-dekking.quote:Op dinsdag 29 september 2009 11:47 schreef Spees_Eend het volgende:Hallo allemaal, hier een mede-beginner
![]()
Ik heb net een poging gedaan om vanaf topic 1 info op te slaan maar ik moet zeggen dat is een beetje too much
Ik ga binnenkort naar Amerika, en ik wil graag mijn foto's zo mooi mogelijk maken. Er zijn verschillende settings waarin ik in terecht kom, dus ik hoop dat jullie mij per onderwerp een advies kunnen geven over hoe te fotograferen? Ik heb een Olympus 760 ( http://www4.shopping.com/xPO-Olympus-Stylus-760 ) en kan volgens mij niet de sluitertijd etc. kiezen. Ik heb wel de keuze voor meerdere 'scenes' en ik kan naderhand de helderheid en kleur aanpassen.
Kortom, mijn vraag bij onderstaande foto's (die ik dus niet zelf heb gemaakt maar als voorbeeld neerzet): welke tip zouden jullie mij geven bij iedere setting
Bryce Canyon - weids, rode kleuren, veel diepte
[ afbeelding ]
Las Vegas (met name 's avonds) - veel kleur, veel beweging
[ afbeelding ]
Monterey - natuur, zee, groen
[ afbeelding ]
San Francisco - drukke, oude stad met veel heuvels
[ afbeelding ]
Sequoiabomen - ongelooflijk hoge en brede bomen, hoe zet ik die mooi op de foto?![]()
[ afbeelding ]
Mij lijkt dat deze vraag in dit topic goed op zijn plek is. Als ik hiervoor ergens anders heen moet of een eigen topic moet maken, hoor ik het graag![]()
Thanxquote:Op dinsdag 29 september 2009 16:28 schreef Chicolate het volgende:
Voor Las Vegas kan ik je wel een kleine tip geven: gebruik daar een nachtstand (of iets dat daar op lijkt). Die kiest dan een lange sluitertijd. Zorg wel je de camera ergens op zet, bij lange sluitertijden krijg je last van de beweging van je lichaam en krijg je bewogen foto's (als je hem dus zelf vasthoudt en niet op een prullenbak oid laat steunen). Een 'tafelstatief' (kost een euro of 5) kan dan wonderen doen, dan hoef je de camera helemaal niet meer zelf vast te houden maar kan ie 'los' staan op de prullenbak/muurtje. Hoop dat je er wat aan hebt.
Op sommige camera's heb je een wide-angle stand, daarmee heb je een wat breder beeld dat je kan fotograferen voor de sequoias ideaal lijkt me. Naast dat een statiefje handig is met nachtfotografie, vind ik het ook altijd heel handig voor gewone foto's en groepsfotos. Je kan dan elke beweging uit de weg gaan waar foto's scherper van worden en met groepsfoto's kan je dan ook gezellig zelf er bij opquote:Op dinsdag 29 september 2009 21:01 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Thanx![]()
Nog iemand tips voor de overige situaties/landschappen?
denk aan de regel van derden wanneer je je compositie bepaald, probeer goed te kijken of er een "spannend detail" in je foto zitquote:Op dinsdag 29 september 2009 21:01 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Thanx![]()
Nog iemand tips voor de overige situaties/landschappen?
ik vind de kop van t paard wel mooi gelukt, daar blijf je naar kijkenquote:Op woensdag 30 september 2009 17:08 schreef dekkered het volgende:
Nog steeds te weinig bezig met fotograferen maar toevallig zondag weer een keer bezig geweest.
Dit kwam er uit:
[ afbeelding ]
het ding wat ik wel weet is dat hij te afgesneden is maar daar kan ik niks meer aan doen.(dit is het orgineel)
ik weet niet wat t doel van deze foto is, maar ik vind m niet echt prettig kijken.quote:Op zondag 27 september 2009 22:57 schreef Puala het volgende:
[ afbeelding ]
Benieuwd wat jullie er van vinden
probeer eens op je horizon te letten. vooral bij foto 2, daar loopt de zee leeg .quote:Op zondag 27 september 2009 14:36 schreef dralion13 het volgende:
Ik ben ook hobby fotograaf, en dan vooral vogels
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
dankjequote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:15 schreef Ynske het volgende:
[..]
ik vind de kop van t paard wel mooi gelukt, daar blijf je naar kijken
foto1, leuk, goed gelet op de kijkrichting in je fotoquote:Op zaterdag 26 september 2009 00:49 schreef Tassiepassie het volgende:
Ik heb als hobby veeeeeeel foto's maken maar dan niet met zoveel professionele apparatuur dus het zijn wel amateurplaatjes![]()
Ik ben vooral altijd op zoek naar gekke composities en maffe invalshoeken al zal de kwaliteit voor de profi's hier natuurlijk veel te wensen overlaten.
Ik heb echter geen spiegelreflex en moet het met een compact digitaaltje doen nog![]()
De foto's hieronder zijn nog met mijn oude toestel gemaakt.
windgong
[ afbeelding ]
motje
[ afbeelding ]
zon door boomtoppen
[ afbeelding ]
bloempje
[ afbeelding ]
zonsondergang in oostenrijk
[ afbeelding ]
Kritiek,tips en advies welkom
meer ruimtequote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:19 schreef dekkered het volgende:
[..]
dankje
heb je ook nog verbeter punten?
phoe, hoe kan t mooier, wat je zou kunnen proberen is om de flitser niet zo heel hard te laten flitsen (of af te schermen met een tissue of bekertje) zodat je hand niet t meeste licht weerkaatstquote:Op zaterdag 26 september 2009 00:12 schreef Harajuku. het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe kan dit mooier dus? Ik vind hem zelf al mooi eigenlijkWare het niet dat mijn duim voor zijn neus zit, maar ik vind het niet echt storend of zo.
ik zit te zoeken naar wat ik zie, een laars? een motorbroek? achterkant van een bloemstuk van plastic? een deurkozijn?quote:Op vrijdag 25 september 2009 22:11 schreef icetail het volgende:
geef jullie mening maar
[ afbeelding ]
probeer eens om in photoshop of the gimp/picasa oid om je contrast een beetje aan te passen, de foto's vallen nu ietwat donker uit.quote:Op zondag 20 september 2009 17:13 schreef SpeedyGJ het volgende:
Vandaag mijn dochter even in de gootsteen gedaan(badje is stuk
)
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden![]()
Portret is niet helemaal mijn ding maar toch![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kijk, daar kan ik wat mee! Dankjewelquote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:22 schreef Ynske het volgende:
[..]
foto1, leuk, goed gelet op de kijkrichting in je foto
foto2, ieuw wat een beest. probeer er eens op te letten dat je de horizon, in dit geval de steen waar bij op zit recht is
foto3, doet me weinig, de takken zijn erg donker op de voorgrond
foto4, leuk gezie, lekker scherp op de meeldraden. had zelf wel rechtsbovenin t andere bloemknopje weggehaald
foto5, wederom is de voorgrond erg donker. kijkt hierdoor niet fijn. wanneer je je belichtingsmeter van je camera de belichting op de voorgrond laat doen, dan krijg je deze beter belicht
leuk gevonden, probeer de volgende keer je vlinder iets uit t midden van de foto te houden ( je zou nu de foto al kunnen bijsnijden aan de rechterkant totaal de bloem)quote:Op donderdag 1 oktober 2009 11:16 schreef Nizno het volgende:
Dan wil ik ook even mijn foto showen...
[ afbeelding ]
Vind hem zelf heel mooi geworden, tips hoor ik graag.. Zal ik volgend zomer eens kijken
Probleem is dat hij met hoge snelheid langs kwam.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:23 schreef Ynske het volgende:
[..]
meer ruimteof juist krapper kadreren en dan echt t alleen om t paard laten gaan ( of de ruiter naar voren laten buigen en die twee samen krap kadreren)
probeer, hoe moeilijk het ook is, om ook op de gezichtsuitdrukkig van de ruiter te letten
dan zou ik m nu krapper aansnijden, aan de onderkant, net lang de voet van de ruiter, en dan links, net achter het zadelquote:Op donderdag 1 oktober 2009 11:49 schreef dekkered het volgende:
[..]
Probleem is dat hij met hoge snelheid langs kwam.
quote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:28 schreef Ynske het volgende:
zo volgens mij heb ik nu iedereen weer gehad
Even kort: het zwembad (en de belichting daarop) leidt af van het 'gat' de wolken. Andere compositie/positie dusquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 20:02 schreef DrDarwin het volgende:
[ afbeelding ]
's Nachts gemaakt, bij het Garda meer, met een blik over het dorp waar we zaten, in de verte zie je het Lago en Sirmione.
(Gemaakt met een Dimage A200)
Daarbij mis het avondsfeertje.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 20:22 schreef Ruud het volgende:
[..]
![]()
![]()
[..]
Even kort: het zwembad (en de belichting daarop) leidt af van het 'gat' de wolken. Andere compositie/positie dus
Bedankt voor jouw reactie!quote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:27 schreef Ynske het volgende:
[..]
probeer eens om in photoshop of the gimp/picasa oid om je contrast een beetje aan te passen, de foto's vallen nu ietwat donker uit.
ik denk dat als je dat bij de eerste doet, dat haar wimpers heel mooi uitkomen.
zelf vind ik foto3 t ontroerenst
bij foto2 is hij wat krap gekaderd
Er was geen belichting door mij op het zwembad, en die andere compositie/positie moet ik even bedenken voor de volgende vakantie.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 20:22 schreef Ruud het volgende:
[..]
![]()
![]()
[..]
Even kort: het zwembad (en de belichting daarop) leidt af van het 'gat' de wolken. Andere compositie/positie dus
Je moet maar zo denken, het heeft me een avond gratis bier opgeleverd...de eigenaar van het complex was er erg blij meequote:Op vrijdag 2 oktober 2009 20:41 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Daarbij mis het avondsfeertje.
Vind 'm veelste licht.
Ik heb even de foto gedownload en 'verbetert'.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 19:42 schreef Chemiu het volgende:
Uurtje geleden ofzo gemaakt. Vind hem zelf wat donker, maar hebben jullie nog andere tips?
[ afbeelding ]
En de druppels lijken nu op gaten?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 23:48 schreef H-blast het volgende:
[..]
Ik heb even de foto gedownload en 'verbetert'.
Eerst even wat mij opviel:
- erg veel zwart aan de onderkant, is opzich niet nodig (kan ook persoonlijke smaak zijn)
- hartje is beetje donker en komt daardoor niet echt over
[ afbeelding ]
hartje is wat meer rood gemaakt, saturation wat opgeschroefd. En de gehele kleur rood heeft een boost gehad.
je zou kunnen proberen om de exposiur (schrijf je dat zo?) wat te kunnen verhogen zodat de foto wat lichter word.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 19:42 schreef Chemiu het volgende:
Uurtje geleden ofzo gemaakt. Vind hem zelf wat donker, maar hebben jullie nog andere tips?
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 20:54 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Bedankt voor jouw reactie!
Heb die eerste foto wat aangepast![]()
[ afbeelding ]
Ik vind de eerste twee zeer nice!quote:Op zondag 4 oktober 2009 15:42 schreef perpentijntje het volgende:
Ok, dan ook maar even proberen. Foto's zijn op reis gemaakt en wat bijgeknipt. Benieuwd wat jullie ervan vinden! Van photoshop heb ik helaas geen kaas gegeten, dus als jullie voorstellen hebben, leg duidelijk uit wat jullie bedoelen!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |