wat bedoel je met erg centraal neergezet.quote:Op zondag 20 september 2009 13:18 schreef Ynske het volgende:
erg centraal neergezet. waardoor de foto niet spannend is.
waarom heb je ervoor gekozen om de zon langs achter te laten komen op de foto?
hierdoor lopen de details van de zundapp dicht in de schaduw.
dat je onderwerp (in deze de zundapp) midden in de foto staat.quote:Op zondag 20 september 2009 13:27 schreef icetail het volgende:
[..]
wat bedoel je met erg centraal neergezet.
aha op die fiets. daar zal ik is mee gaan experimenteren. ik ben nog een echte beginner dus alle tips zijn welkom.quote:Op zondag 20 september 2009 13:29 schreef Ynske het volgende:
[..]
dat je onderwerp (in deze de zundapp) midden in de foto staat.
je foto's worden aantrekkelijker wanneer je gebruik maakt van de regel van derden, waarbij je je onderwerp juist niet in het midden zet.
zie ook >> http://www.foto-genie.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=2
Mooie foto geworden zeg!quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Ik heb even je foto geroofd, en bewerkt. Op zich is er met de foto niets mis. Een meisje dat rustig in de zon zit te lezen temidden van de drukte van de stad is een goed onderwerp, en dat mag je laten zien. Waar je foto m.i. 'de mist ingaat' is niet de compositie, maar het feit dat de foto van voor tot achter helemaal scherp is, waardoor het meisje wegvalt in de drukte, terwijl je haar juist wilt laten uitspringen. Zoals Ynske hiervoor al zei: probeer wat diepte in je foto aan te brengen, door je onderwerp scherp te maken, maar de achtergrond juist onscherp. Je houdt dan nog steeds de drukke stad op de achtergrond en kijk eens hoe druk? Ze zijn niet eens scherp!, terwijl het rustige onderwerp mooi scherp tot haar recht komt. Zie je het verschil tussen jouw foto en "de mijne"?
[ afbeelding ]
Verder zou ik zorgen voor een fragiele fragmenstatie, alvorens je begint met de semi-deporale DPI-dekking.quote:Op dinsdag 29 september 2009 11:47 schreef Spees_Eend het volgende:Hallo allemaal, hier een mede-beginner
![]()
Ik heb net een poging gedaan om vanaf topic 1 info op te slaan maar ik moet zeggen dat is een beetje too much
Ik ga binnenkort naar Amerika, en ik wil graag mijn foto's zo mooi mogelijk maken. Er zijn verschillende settings waarin ik in terecht kom, dus ik hoop dat jullie mij per onderwerp een advies kunnen geven over hoe te fotograferen? Ik heb een Olympus 760 ( http://www4.shopping.com/xPO-Olympus-Stylus-760 ) en kan volgens mij niet de sluitertijd etc. kiezen. Ik heb wel de keuze voor meerdere 'scenes' en ik kan naderhand de helderheid en kleur aanpassen.
Kortom, mijn vraag bij onderstaande foto's (die ik dus niet zelf heb gemaakt maar als voorbeeld neerzet): welke tip zouden jullie mij geven bij iedere setting
Bryce Canyon - weids, rode kleuren, veel diepte
[ afbeelding ]
Las Vegas (met name 's avonds) - veel kleur, veel beweging
[ afbeelding ]
Monterey - natuur, zee, groen
[ afbeelding ]
San Francisco - drukke, oude stad met veel heuvels
[ afbeelding ]
Sequoiabomen - ongelooflijk hoge en brede bomen, hoe zet ik die mooi op de foto?![]()
[ afbeelding ]
Mij lijkt dat deze vraag in dit topic goed op zijn plek is. Als ik hiervoor ergens anders heen moet of een eigen topic moet maken, hoor ik het graag![]()
Thanxquote:Op dinsdag 29 september 2009 16:28 schreef Chicolate het volgende:
Voor Las Vegas kan ik je wel een kleine tip geven: gebruik daar een nachtstand (of iets dat daar op lijkt). Die kiest dan een lange sluitertijd. Zorg wel je de camera ergens op zet, bij lange sluitertijden krijg je last van de beweging van je lichaam en krijg je bewogen foto's (als je hem dus zelf vasthoudt en niet op een prullenbak oid laat steunen). Een 'tafelstatief' (kost een euro of 5) kan dan wonderen doen, dan hoef je de camera helemaal niet meer zelf vast te houden maar kan ie 'los' staan op de prullenbak/muurtje. Hoop dat je er wat aan hebt.
Op sommige camera's heb je een wide-angle stand, daarmee heb je een wat breder beeld dat je kan fotograferen voor de sequoias ideaal lijkt me. Naast dat een statiefje handig is met nachtfotografie, vind ik het ook altijd heel handig voor gewone foto's en groepsfotos. Je kan dan elke beweging uit de weg gaan waar foto's scherper van worden en met groepsfoto's kan je dan ook gezellig zelf er bij opquote:Op dinsdag 29 september 2009 21:01 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Thanx![]()
Nog iemand tips voor de overige situaties/landschappen?
denk aan de regel van derden wanneer je je compositie bepaald, probeer goed te kijken of er een "spannend detail" in je foto zitquote:Op dinsdag 29 september 2009 21:01 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Thanx![]()
Nog iemand tips voor de overige situaties/landschappen?
ik vind de kop van t paard wel mooi gelukt, daar blijf je naar kijkenquote:Op woensdag 30 september 2009 17:08 schreef dekkered het volgende:
Nog steeds te weinig bezig met fotograferen maar toevallig zondag weer een keer bezig geweest.
Dit kwam er uit:
[ afbeelding ]
het ding wat ik wel weet is dat hij te afgesneden is maar daar kan ik niks meer aan doen.(dit is het orgineel)
ik weet niet wat t doel van deze foto is, maar ik vind m niet echt prettig kijken.quote:Op zondag 27 september 2009 22:57 schreef Puala het volgende:
[ afbeelding ]
Benieuwd wat jullie er van vinden
probeer eens op je horizon te letten. vooral bij foto 2, daar loopt de zee leeg .quote:Op zondag 27 september 2009 14:36 schreef dralion13 het volgende:
Ik ben ook hobby fotograaf, en dan vooral vogels
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
dankjequote:Op donderdag 1 oktober 2009 10:15 schreef Ynske het volgende:
[..]
ik vind de kop van t paard wel mooi gelukt, daar blijf je naar kijken
foto1, leuk, goed gelet op de kijkrichting in je fotoquote:Op zaterdag 26 september 2009 00:49 schreef Tassiepassie het volgende:
Ik heb als hobby veeeeeeel foto's maken maar dan niet met zoveel professionele apparatuur dus het zijn wel amateurplaatjes![]()
Ik ben vooral altijd op zoek naar gekke composities en maffe invalshoeken al zal de kwaliteit voor de profi's hier natuurlijk veel te wensen overlaten.
Ik heb echter geen spiegelreflex en moet het met een compact digitaaltje doen nog![]()
De foto's hieronder zijn nog met mijn oude toestel gemaakt.
windgong
[ afbeelding ]
motje
[ afbeelding ]
zon door boomtoppen
[ afbeelding ]
bloempje
[ afbeelding ]
zonsondergang in oostenrijk
[ afbeelding ]
Kritiek,tips en advies welkom
|