abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 juli 2009 @ 19:30:57 #26
38917 manga
bah weep granah weep nini bong
pi_71437291
Op vakantie in Sicilië heel veel foto's gemaakt o.a. in Siracusa waar een heel groot beeld staat (ligt?) van Poseidon. Het was 's avonds laat en veel licht was er niet. Ik heb er ook een aantal met flitser gemaakt maar dat maakt het meteen onnatuurlijk (of ik doe iets verkeerd, kan ook). Deze foto expres zo genomen omdat het dan lijkt alsof de hand grijpt naar het gebouw wat verder naar achter staat.

Graag jullie mening en/of commentaar. Hoe krijg ik zo'n "donkere" omgeving het licht te pakken (sluitertijden? ISO? Ben nog behoorlijk nieuw met dit alles )

EXIF (beetje ingekort):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 23% gewijzigd door manga op 29-07-2009 19:37:10 ]
...Jesus said, "Come forth, John, and receive eternal life."... But John came fifth, and got a toaster...
pi_71514737

Foto gemaakt in Kroatie. Denk zelf dat de boten wat te donker zijn, wat eventueel opgelost zou kunnen worden in photoshop. Vond zelf de positie van de boten ten opzichte van elkaar een mooi plaatje, maar ben niet helemaal zeker over de foto zelf.
pi_71517508
@denial86, het is jammer dat rechts de punt van het schip er net niet helemaal opstaat. Voor de rest is het met iets bewerken (lichter maken) een prachtige foto volgens mij.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 09:51:43 #29
103343 Rutger1983
de enige echte!
pi_71674015
probeerseltje uit de tuin:

pi_71801011

Wat vinden jullie er van?
pi_71804657
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 19:30 schreef manga het volgende:
Op vakantie in Sicilië heel veel foto's gemaakt o.a. in Siracusa waar een heel groot beeld staat (ligt?) van Poseidon. Het was 's avonds laat en veel licht was er niet. Ik heb er ook een aantal met flitser gemaakt maar dat maakt het meteen onnatuurlijk (of ik doe iets verkeerd, kan ook). Deze foto expres zo genomen omdat het dan lijkt alsof de hand grijpt naar het gebouw wat verder naar achter staat.

[ link | afbeelding ]

Graag jullie mening en/of commentaar. Hoe krijg ik zo'n "donkere" omgeving het licht te pakken (sluitertijden? ISO? Ben nog behoorlijk nieuw met dit alles )

EXIF (beetje ingekort):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind em prima belicht hoor! Zou de compositie wat anders gekozen hebben. Omdat de donkere lucht niet zo veel toevoegd. Maar dat is heel lastig met hoge gebouwen. Zit wel iets bewegings onscherpte in. Maar ik denk dat je em uit de hand geschoten hebt.

Maar de truck van foto's 's avonds is een goed statief. Lange sluitertijden en lage iso waarden. En uiteraard een afstandsbediening of draad ontspanner. Heb je die niet dan kun je de zelf ontspanner gebruiken. (Wil je het echt goed doen dan gebruik je mirror lock up)
pi_71804730
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 21:16 schreef Puala het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wat vinden jullie er van?
De 1e is te veel onderbelicht. Zie nauwelijks details in de voorgrond. De 2e is een leuk idee. Maar net te saai. Zouden iets gedetaileerdere voetstappen mogen wezen. Compositie is goed.

Nr. 3 is leuk! Zou zelf alleen op de sterretjes gefocussed hebben. Nu is je broek in focus.
Nr. 4 Mooi portret goed belicht, lekker scherp. Probeer in het vervolg een stukje van de kruin weg te laten. Moet je maar eens op letten in films. Daar snijden ze het frame ook altijd net boven het voorhoofd weg. En laten ze geen ruimte boven het hoofd zien. Zo focus je meer op het gezicht.
pi_71815811
quote:
Op zondag 19 juli 2009 17:40 schreef Cavemania het volgende:
[ afbeelding ]

Zo ff een foto vamiddag ff snel geschoten toen ik foto's aan het maken was voor Marktplaats. En nee het meisje is niet te koop en komt ook niet te koop.. Om de reacties maar voor te zijn..

en toch heeft het vanuit deze invalshoek iets weg van dat Oranje kind Amalia
75 topics = FIN
  woensdag 12 augustus 2009 @ 23:18:19 #34
38917 manga
bah weep granah weep nini bong
pi_71835008
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:02 schreef Noxa het volgende:

[..]

Ik vind em prima belicht hoor! Zou de compositie wat anders gekozen hebben. Omdat de donkere lucht niet zo veel toevoegd. Maar dat is heel lastig met hoge gebouwen. Zit wel iets bewegings onscherpte in. Maar ik denk dat je em uit de hand geschoten hebt.

Maar de truck van foto's 's avonds is een goed statief. Lange sluitertijden en lage iso waarden. En uiteraard een afstandsbediening of draad ontspanner. Heb je die niet dan kun je de zelf ontspanner gebruiken. (Wil je het echt goed doen dan gebruik je mirror lock up)
Thanks! Goede tips. Ik had mijn statief niet bij me en het was inderdaad uit de losse pols geschoten. Veel mensen ook daar. Maar ik ben net terug uit Schotland dus ik zal binnenkort eens een foto plaatsen van het kasteel in Edinburgh (heb daar ook nog wat vragen over hehe).
...Jesus said, "Come forth, John, and receive eternal life."... But John came fifth, and got a toaster...
pi_71835425
quote:
Op zondag 19 juli 2009 20:18 schreef Schenkstroop het volgende:

(ps. ik houd gewoon van schattige joodse meisjes in hoodie-sweats )

There is jew nearby?!
pi_71904428
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:05 schreef Noxa het volgende:

[..]

De 1e is te veel onderbelicht. Zie nauwelijks details in de voorgrond. De 2e is een leuk idee. Maar net te saai. Zouden iets gedetaileerdere voetstappen mogen wezen. Compositie is goed.

Nr. 3 is leuk! Zou zelf alleen op de sterretjes gefocussed hebben. Nu is je broek in focus.
Nr. 4 Mooi portret goed belicht, lekker scherp. Probeer in het vervolg een stukje van de kruin weg te laten. Moet je maar eens op letten in films. Daar snijden ze het frame ook altijd net boven het voorhoofd weg. En laten ze geen ruimte boven het hoofd zien. Zo focus je meer op het gezicht.
De eerste foto is met donker gemaakt, dus was enkel met flits te maken. Daar werd het echt een hele lelijke foto van. De 4e foto zal ik eens aanpassen. Dat is wel echt een hele goeie tip. Ben benieuwd wat het verandert aan de foto.

Ontzettend bedankt voor je reactie .
pi_71951879
Hallo,

Hiervoor wil ik niet een heel nieuw topic voor openen. Sinds enkele weken ben ik de eigenaar van een Canon EOS 1000D. Ik ben een zeer beginnend (hobby) fotograaf, dus daarom ook niet meteen een hele dure camera. Ik heb al het een en ander geprobeerd, maar het lukt niet echt. Nu heb ik ook al aantal foto's genomen van een keyboard. Kunnen jullie hier op reageren, en zo nodig negatieve / positieve commetaar kunnen geven.

[IMG]http]http://img25.imageshack.us/i/20090815173456.jpg/][IMG]http://img25.imageshack.us/img25/9023/20090815173456.jpg

Edit Isdatzo: hele grote foto omgezet in linkje.

[ Bericht 11% gewijzigd door Isdatzo op 16-09-2009 22:43:01 ]
  maandag 17 augustus 2009 @ 16:49:41 #38
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71953711
quote:
Op zondag 19 juli 2009 20:18 schreef Schenkstroop het volgende:
Nog eentje en dan ga ik de rest van de week oefenen (als het weer meezit)

Het meisje zat daar perfect. Ik heb het alleen verklooid, erg jammer. Foto was onscherp, compositie was waardeloos. Onderstaande fotos heb ik gecropped en scherpte toegevoegd. Ze vond het zelfs leuk, op 1 foto staat ze te glimlachen terwijl ik de foto nam. priceless. Maar toch jammer. Hoe kan ik portret fotos als deze beter nemen in het vervolg? Achtergrond vind ik zelf veels te druk..
quote:
[ afbeelding ]

(ps. ik houd gewoon van schattige joodse meisjes in hoodie-sweats )
Ik heb even je foto geroofd, en bewerkt. Op zich is er met de foto niets mis. Een meisje dat rustig in de zon zit te lezen temidden van de drukte van de stad is een goed onderwerp, en dat mag je laten zien. Waar je foto m.i. 'de mist ingaat' is niet de compositie, maar het feit dat de foto van voor tot achter helemaal scherp is, waardoor het meisje wegvalt in de drukte, terwijl je haar juist wilt laten uitspringen. Zoals Ynske hiervoor al zei: probeer wat diepte in je foto aan te brengen, door je onderwerp scherp te maken, maar de achtergrond juist onscherp. Je houdt dan nog steeds de drukke stad op de achtergrond en kijk eens hoe druk? Ze zijn niet eens scherp!, terwijl het rustige onderwerp mooi scherp tot haar recht komt. Zie je het verschil tussen jouw foto en "de mijne"?

- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 17 augustus 2009 @ 17:01:08 #39
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71953999
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 15:38 schreef koentjehh het volgende:
Hallo,

Hiervoor wil ik niet een heel nieuw topic voor openen. Sinds enkele weken ben ik de eigenaar van een Canon EOS 1000D. Ik ben een zeer beginnend (hobby) fotograaf, dus daarom ook niet meteen een hele dure camera. Ik heb al het een en ander geprobeerd, maar het lukt niet echt. Nu heb ik ook al aantal foto's genomen van een keyboard. Kunnen jullie hier op reageren, en zo nodig negatieve / positieve commetaar kunnen geven.

[ link | afbeelding ]

Om te beginnen een tipje. Als je op FOK (en ZEKER in FOT) fotos post, maak ze dan even wat kleiner. De auto-resizer doet zijn werk goed, maar zeker als er veel fotos op één pagina staan duurt het inladen even, met vertraging vor je PC/laptop tot gevolg. Geloof me: daarmee maak je vrienden hier.

De foto zelf: je kunt in ieder geval overweg met foto bewerkingssoftware, want je hebt fotos in een foto geplakt. Wat ik mis als ik de foto op ware grote open, is scherpte. Letterlijk. De grote foto is onscherp, maar de 3 kleine die je er in geplakt hebt zijn ook geen van allen scherp, ze zijn van voor tot achter wazig. Probeer je fotos zo te maken dat (op de grote foto bijvoorbeeld) één toets wel scherp is. Op de onderste foto kun je er voor kiezen om niet de piano, maar het raam scherp te maken. Experimenteer!

Ik gok, maar dat weet ik niet heel zeker, dat in dit geval een tekort aan licht de boosdoener is. Daardoor kan de camera niet voldoende scherpstellen, en als je dan ook nog eens uit de losse hand schiet heb je al gauw last van bewegingsonscherpte. Probeer het eens met een goedkoop tafelstatiefje, of leg je camera op iets stabiels. Met je camera in de hand op een stoelleuning kun je ook nog proberen, alles wat je camera meer stabiel maakt kan je helpen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_72008606
Voor het eerst met een dslr op stap. Bestemming: Zwitserland
Cam Canon 400D met Tamron 18-200mm lens.
Dit zijn nog onbewerkte foto's, direct van raw omgezet in JPG en geresized.

Niet allemaal even scherp, ook de belichting en witbalans laten soms nog wat te wensen over. Over de composities ben ik in het algemeen wel tevreden.
Gedaan met een leen camera, moet ik ook nog een beetje beter leren kennen. (Überhaupt eerste keer dat ik met een spiegelreflexcamera fotografeer).

[ Bericht 7% gewijzigd door Black_Rainbow op 19-08-2009 14:30:55 ]
"Deze shit escaleert helemaal de hand uit"
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 9 september 2009 @ 10:06:06 #41
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_72575101
Black_Rainbow , tip nummer je foto's even, dan is t makkelijker om erop te reageren
om er 1 uit te halen, ik vind die met de regenboog wel lekker.

probeer eens voor je je fotos online zet ze te bewerken, denk dan aan het contrast, levels en naverscherpen. dat gebeurde vroeger ook als je je rolletje naar de afdrukcentrale bracht. oftewel foto's die net uit je camera komen zijn nog niet klaar
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_72575728
quote:
Op maandag 27 juli 2009 21:57 schreef Rutger1983 het volgende:
1.

[ afbeelding ]

2.

[ afbeelding ]

Omdat ik het zo'n apart maar gaaf gebouw vind en ik was er toevallig..
Ik stem op foto 1!

Ik houd zelf van foto's maken in het donker. Daarvoor heb ik nu al een tijdje een f/1.4 Sigma lensje waarmee dat vrij goed te doen is.

Ik moet zeggen dat ik nog heel weinig (zeg maar totaal niks) aan nabewerking doe. Heb daar ook niet echt goede software voor..

(Foto's genomen op HAR 2009.)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_72815595
Net een nieuwe camera gekocht, was mijn oude Kodak EasyShare C530 meer dan zat .. Wilde ook niet direct richting spiegelreflex (daar heb ik het budget niet voor..) dus heb ik gekozen voor de FujiFilm S2000HD.

Het aantal opties en menuutjes en keuzes op het draaiwieltje duizelt me nog een beetje, maar toch wat aan de slag gegaan (weliswaar met de auto-stand nog )

Deze vlinder zat echt perfect en het was heel moeilijk om ervoor te zorgen dat de vlinder er wel opstond, maar mijn schaduw niet.

pi_72821291
Die vlinder staat er mooi op, alleen lijkt de foto me een beetje overbelicht?

heb vanmiddag even voor een spinnenweb rondgehangen:

pi_72821705
Weet nog niet goed hoe de licht functies werken op mijn camera. Andere belichting ging lastig, er stond een lekker warm zonnetje op de schutting en vlinder.

Ik vind het mooi hoe je de spin in beeld hebt gebracht, ik vind het alleen jammer van de spin dat hij niet zo'n mooi strak net heeft gespannen.
  zaterdag 19 september 2009 @ 23:37:54 #46
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_72920522
Hai. Ik heb morgen 14 dolle Golden Retrievers om mij heen, maar ik heb zelf maar een Coolpix cameraatje. Hoe kan ik nog een beetje degelijke foto's maken? WAnt dat gaat zo hè: Klik..............................................................foto. Dan zijn de honden alweer 10 meter verder
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 september 2009 @ 10:59:26 #47
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_72926422
kun je zelf je diafragma instellen?
wat je dan zou kunnen proberen is een hoog getal richting 11 en je sluiterknopje half induwen, dan stelt hij al scherp, op moment supreme doorduwen. hoe lang duurt t dan nog ?
ow en je iso hoog.
met die F11 krijg je veel scherp, dus t risico dat je er net naast zit is dan kleiner

of je sportstand gebruiken
Today is life -

Dale Carnegie
pi_72927390
quote:
Op woensdag 9 september 2009 10:36 schreef LintuxCx het volgende:
Ik moet zeggen dat ik nog heel weinig (zeg maar totaal niks) aan nabewerking doe. Heb daar ook niet echt goede software voor..
http://www.gimp.org/downloads/
  zondag 20 september 2009 @ 13:17:04 #49
270292 icetail
www.icenet.nl
pi_72930308
wat vinden jullie ervan

[ Bericht 30% gewijzigd door icetail op 20-09-2009 13:25:56 ]
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 september 2009 @ 13:18:53 #50
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_72930367
erg centraal neergezet. waardoor de foto niet spannend is.
waarom heb je ervoor gekozen om de zon langs achter te laten komen op de foto?
hierdoor lopen de details van de zundapp dicht in de schaduw.
Today is life -

Dale Carnegie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')