En dan wat lager de foto nemen ofzo?quote:Op maandag 20 juli 2009 08:21 schreef dragonrider het volgende:
achtergrond zat idd niet mee, in de tweede foto staat er zelf nog iemand die zijn fiets daar aan het neerzetten was. Ik weet verder niet hoe de omgeving eruit zag, maar als je een stuk naar links was gelopen en het vanuit een andere hoek geprobeerd had?
Ja.quote:Op maandag 20 juli 2009 08:27 schreef dekilo het volgende:
Heb je dat meisje gevraagd of je een foto van haar mocht maken om deze vervolgens op internet te pleuren?
Hoe kreeg jij die vlinder met dat bladje en takje scherp, en de rest niet? Bij mij zat er altijd wel een deel van het onderwerp ietsjes onscherp bij. Of heb je het bewerkt met photoshop?quote:Op maandag 20 juli 2009 15:33 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
[ link | afbeelding ]
Ik heb deze foto met hemelvaart in Drenthe gemaakt, we waren in de vlindertuin (vonden mijn ouders leuk), en op een gegeven moment zag ik deze vlinder zitten, dus dacht ik: laat ik maar een foto maken! Vind hem zelf goed gelukt
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet weetquote:Op dinsdag 21 juli 2009 22:49 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Hoe kreeg jij die vlinder met dat bladje en takje scherp, en de rest niet? Bij mij zat er altijd wel een deel van het onderwerp ietsjes onscherp bij. Of heb je het bewerkt met photoshop?
1/60e is idd wat aan de korte kant voor als je richting de tele gaat.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 22:33 schreef dragonrider het volgende:
@banzaaiaap Bij de eerste zou ik de foto even recht zetten aan de hand van de verticale lijnen van de huizen. De tweede is het misschien wat jammer dat het dak van dat huis er op staat.
Ik ben zelf nog volop aan het experimenteren met 55-250. Veel foto's zijn uiteindelijk toch niet scherp genoeg of een te kleine scherptediepte of dit of dat..
Dit is er eentje van vandaag:
[ afbeelding ]
1/60 sec at f/22 179mm iso400
Ik had een hoog f getal gebruikt voor zoveel mogelijk scherpte, maar daarom dus te weinig licht. Daarvoor iso400 met als bijwerking relatief veel ruis. En alsnog was de foto niet helemaal scherp. Misschien door de toch nog te lage sluitertijd. Foto wel iets bewerkt.
Wat beveel je aan bij een camera zoals de Casio Exilim EX-F1. Je kunt hier tot 1/2000e gaan maar wat is een beetje een 'algemene stand'? Wanneer zou ik er iets aan kunnen/moeten veranderen?quote:Op woensdag 22 juli 2009 09:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
1/60e is idd wat aan de korte kant voor als je richting de tele gaat.
Er is echter wel een regel waarmee je ongeveer de maximale sluitertijd bij een bepaalde lens afstand (in mm) kunt berekenen wat de maximale sluitertijd is, zonder dat de foto onscherp zal worden. Dit is natuurlijk afhankelijk van je eigen handen (hoe stabiel sta / ben je?) en of de lens of camera een correctie heeft voor bewegingen. In de regel kunnen we stellen dat:
1/brandpuntsafstand = minimale sluitertijd
Vaak kun je beter echter de sluitertijd twee keer zo klein maken.
Bij een lens met f = 50 moet je volgens het regeltje een sluitertijd van 1/50 nemen. Dit komt neer op dichtsbijzijnde sluitertijd op de sluiterknop, 1/60 dus. Maar beter is 1/125ste. Voor een lens met f = 200 zou je al een sluitertijd tussen de 1/250 en 1/500ste moeten kiezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |