abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71093096
Linkje naar het vorige topic: [Beginners] Hoe foto's mooier kunnen #8!

Wat is een fotograaf? Een fotograaf is iemand die probeert het moment vast te leggen.
Als ik mijn camera pak, om te fotograferen, dan begin ik met kijken.
Maar hoe doe je dat dan het best? Moet je een talent zijn of is het te leren?
En hoe leer je het dan? Door het te doen.
Fotograferen is namelijk heel veel doen, heel veel leren en proberen.
Heel vaak beginnen dus aan nieuwe dingen, want door veel nieuwe dingen doen leer je het snelste.
Vraag en blijf vragen. Het resultaat is het waard, een mooiere foto en hoe je weet hoe je 'm kan maken.
Fouten maken is niet erg, doen we allemaal..

Durf die 'enge' standen van je camera ook eens te pakken of doe eens gek met standpunten:

• Ga op de grond liggen
  • Pak een keukentrap
  • Draai je cam eens wat schuin
  • etc

OK, genoeg blabla, foto's willen we zien!

Huishoudelijke mededelingen:
    Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken:

• Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn. Resizen naar max 610 pixels breed is ideaal voor FOK.
  • Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren.
  • Als je een bewerkte foto plaats. Zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt.

[ Bericht 15% gewijzigd door Netsplitter op 07-11-2009 09:51:00 (Nieuwe op. :)) ]
  • Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
    *O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
    pi_71093110
    Mijn post nog een keer:

Een plant waar vliegjes op zaten aangevallen, helaas waaide het behoorlijk en de scherpte viel toch behoorlijk tegen. Iemand tips hoe ik ze de volgende keer mooier kan krijgen? (een tip aan mezelf: iets kleiner diafragma en dan iets langere sluitertijd, zodat een iets groter gedeelte scherp is) Zo achter elkaar zien ze er waarschijnlijk heel erg hetzelfde uit, maar is niet bedoeld als een serie.

#3 Grrrrrmbl stomme tak. Ik zag hem al tijdens het afdrukken, is ie er alsnog voor gewaaid oid

En toen begon het te regenen
    Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 18 juli 2009 @ 14:11:20 #3
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_71093163
    erg jammer dat het zoekplaatjes geworden zijn. je kunt eens proberen de volgende keer in te flitsen waardoor de beestjes beter zichtbaar zijn
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
    pi_71094853
    Ik vind het mooi op de foto's dat je nog een soort van dauwdruppels ziet. Wel jammer dat ze niet scherp zijn. Misschien kun je het met bewerken nog wat verzachten..
      zondag 19 juli 2009 @ 16:47:53 #5
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_71122329

Er is iets mis met mijn composities maar ik weet niet precies wat. Als beginner kamp ik naast het juist inschatten van omgeveingsbelichting, ook met composities die nooit worden zoals ik dat wil. Als ik iets zie en wil vastleggen op straat lukt dat om praktische redenen niet. Door de zoeker ziet het er altijd anders uit. Das best vervelend. Ik laat het kritiek verder over aan jullie. Wat doe ik allemaal fout? Het vreet zoveel energie als het maar niet wil lukken. Ik heb meerdere fotos geplaatst ter illustratie, hoop dat dat niet vervelend is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Schenkstroop op 19-07-2009 16:53:17 ]
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
      zondag 19 juli 2009 @ 17:40:55 #6
    33014 Cavemania
    Niet mokken, lekker fokken....
    pi_71124514

Zo ff een foto vamiddag ff snel geschoten toen ik foto's aan het maken was voor Marktplaats. En nee het meisje is niet te koop en komt ook niet te koop.. Om de reacties maar voor te zijn..
    Vergeet niet, je bent uniek, net als iedereen...
    pi_71125946
    @Schenkstroop: van dingen als gulden snede heb ik echt geen verstand (tenzij ik met een liniaal erbij ga liggen) maar wat mij op het eerste gezicht opvalt is dat de gebouwen/voorwerpen er vaak net niet helemaal op staan. Zoals bijvoorbeeld foto 4 en 5: de punt van het dak/de nis staat er nét niet op en bij foto 2 dat de onderkant van de trap net buiten de foto stopt en de laatste foto waar de bezem rechts half op de foto staat. Ik vind het zelf mooier als een voorwerp of duidelijk doormidden is gesneden, of er helemaal op staat, dan wanneer er net hoekjes en puntjes missen .

Ik kamp zelf ook met dit soort problemen, dus neem niet teveel van mij aan .

@Ynske: ga ik volgende keer proberen. Ik had het nu niet gedaan omdat ik op 20 cm oid van de plant zat met mn camera en de interne flitser volgens mij iets te fel is dan?
    Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 19 juli 2009 @ 18:57:11 #8
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_71127038
    @ Cavemania, niet de meest charmante positie gekozen waardoor de neusgaten enorm opvallen. en ik mis de blik van het meisje, kleuren zijn wel lekker zacht

@Chicolate, plastic bekertje erover heen zetten

@schenkstroop. Je snijd onderwerpen net niet goed aan, kijk naar dak. trap bezem etc wat er net niet opstaat. doe t helemaal of doe t niet.
    daarnaast probeer eens wat meer met scherpte diepte te werken (kleiner diafragmagetal) waardoor je meer rust creëert
    Today is life -

Dale Carnegie
      zondag 19 juli 2009 @ 20:04:18 #9
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_71129384
    @Chicolate en Ynske: Ja ik zie het!

Een kleiner f-getal is een grotere diafragma opening toch? Dus objecten om de hoofdonerwerp heen worden dan iets minder scherp en dat creert rust?
    heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
    P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
      zondag 19 juli 2009 @ 20:18:22 #10
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_71129834
    Nog eentje en dan ga ik de rest van de week oefenen (als het weer meezit)

Het meisje zat daar perfect. Ik heb het alleen verklooid, erg jammer. Foto was onscherp, compositie was waardeloos. Onderstaande fotos heb ik gecropped en scherpte toegevoegd. Ze vond het zelfs leuk, op 1 foto staat ze te glimlachen terwijl ik de foto nam. priceless. Maar toch jammer. Hoe kan ik portret fotos als deze beter nemen in het vervolg? Achtergrond vind ik zelf veels te druk..

(ps. ik houd gewoon van schattige joodse meisjes in hoodie-sweats )
      zondag 19 juli 2009 @ 20:20:22 #11
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_71129899
    dubbel.
      maandag 20 juli 2009 @ 08:21:26 #12
    110489 dragonrider
    Back to Nature!
    pi_71140381
    achtergrond zat idd niet mee, in de tweede foto staat er zelf nog iemand die zijn fiets daar aan het neerzetten was. Ik weet verder niet hoe de omgeving eruit zag, maar als je een stuk naar links was gelopen en het vanuit een andere hoek geprobeerd had?
      maandag 20 juli 2009 @ 08:27:39 #13
    79966 dekilo
    Stam is ok
    pi_71140446
    Heb je dat meisje gevraagd of je een foto van haar mocht maken om deze vervolgens op internet te pleuren?
    Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
    pi_71151444

Ik heb deze foto met hemelvaart in Drenthe gemaakt, we waren in de vlindertuin (vonden mijn ouders leuk), en op een gegeven moment zag ik deze vlinder zitten, dus dacht ik: laat ik maar een foto maken! Vind hem zelf goed gelukt
    das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
      maandag 20 juli 2009 @ 20:40:07 #15
    164509 Banzaiaap
    Tony Rocky Horror
    pi_71159738

Ook even een aantal bijdragen. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 20 juli 2009 @ 20:44:41 #16
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_71159880
    ik zou t tof vinden als je je foto's verkleind naar 610pix breed. dan heb je nl geen last van de verkleinerapp, Banzaiaap
    Today is life -

Dale Carnegie
      dinsdag 21 juli 2009 @ 22:33:09 #17
    110489 dragonrider
    Back to Nature!
    pi_71197485
    @banzaaiaap Bij de eerste zou ik de foto even recht zetten aan de hand van de verticale lijnen van de huizen. De tweede is het misschien wat jammer dat het dak van dat huis er op staat.

Ik ben zelf nog volop aan het experimenteren met 55-250. Veel foto's zijn uiteindelijk toch niet scherp genoeg of een te kleine scherptediepte of dit of dat..

Dit is er eentje van vandaag:

1/60 sec at f/22 179mm iso400

Ik had een hoog f getal gebruikt voor zoveel mogelijk scherpte, maar daarom dus te weinig licht. Daarvoor iso400 met als bijwerking relatief veel ruis. En alsnog was de foto niet helemaal scherp. Misschien door de toch nog te lage sluitertijd. Foto wel iets bewerkt.
      dinsdag 21 juli 2009 @ 22:45:38 #18
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_71197979
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 08:21 schreef dragonrider het volgende:
    achtergrond zat idd niet mee, in de tweede foto staat er zelf nog iemand die zijn fiets daar aan het neerzetten was. Ik weet verder niet hoe de omgeving eruit zag, maar als je een stuk naar links was gelopen en het vanuit een andere hoek geprobeerd had?
    En dan wat lager de foto nemen ofzo?
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 08:27 schreef dekilo het volgende:
    Heb je dat meisje gevraagd of je een foto van haar mocht maken om deze vervolgens op internet te pleuren?
    Ja.
      dinsdag 21 juli 2009 @ 22:49:38 #19
    244521 Schenkstroop
    De Echte! sinds 1985
    pi_71198148
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 15:33 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
    [ link | afbeelding ]
    Ik heb deze foto met hemelvaart in Drenthe gemaakt, we waren in de vlindertuin (vonden mijn ouders leuk), en op een gegeven moment zag ik deze vlinder zitten, dus dacht ik: laat ik maar een foto maken! Vind hem zelf goed gelukt
    Hoe kreeg jij die vlinder met dat bladje en takje scherp, en de rest niet? Bij mij zat er altijd wel een deel van het onderwerp ietsjes onscherp bij. Of heb je het bewerkt met photoshop?
    pi_71203076
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 22:49 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Hoe kreeg jij die vlinder met dat bladje en takje scherp, en de rest niet? Bij mij zat er altijd wel een deel van het onderwerp ietsjes onscherp bij. Of heb je het bewerkt met photoshop?
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet weet , ik gebruikte gewoon een canon ixus 3mp zak-camera, en ik denk dat het gewoon puur geluk was, ofzoiets
    das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 22 juli 2009 @ 09:56:03 #21
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_71206086
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 22:33 schreef dragonrider het volgende:
    @banzaaiaap Bij de eerste zou ik de foto even recht zetten aan de hand van de verticale lijnen van de huizen. De tweede is het misschien wat jammer dat het dak van dat huis er op staat.

Ik ben zelf nog volop aan het experimenteren met 55-250. Veel foto's zijn uiteindelijk toch niet scherp genoeg of een te kleine scherptediepte of dit of dat..

Dit is er eentje van vandaag:

[ afbeelding ]
    1/60 sec at f/22 179mm iso400

Ik had een hoog f getal gebruikt voor zoveel mogelijk scherpte, maar daarom dus te weinig licht. Daarvoor iso400 met als bijwerking relatief veel ruis. En alsnog was de foto niet helemaal scherp. Misschien door de toch nog te lage sluitertijd. Foto wel iets bewerkt.
    1/60e is idd wat aan de korte kant voor als je richting de tele gaat.

Er is echter wel een regel waarmee je ongeveer de maximale sluitertijd bij een bepaalde lens afstand (in mm) kunt berekenen wat de maximale sluitertijd is, zonder dat de foto onscherp zal worden. Dit is natuurlijk afhankelijk van je eigen handen (hoe stabiel sta / ben je?) en of de lens of camera een correctie heeft voor bewegingen. In de regel kunnen we stellen dat:

1/brandpuntsafstand = minimale sluitertijd
    Vaak kun je beter echter de sluitertijd twee keer zo klein maken.
    Bij een lens met f = 50 moet je volgens het regeltje een sluitertijd van 1/50 nemen. Dit komt neer op dichtsbijzijnde sluitertijd op de sluiterknop, 1/60 dus. Maar beter is 1/125ste. Voor een lens met f = 200 zou je al een sluitertijd tussen de 1/250 en 1/500ste moeten kiezen.
    Today is life -

Dale Carnegie
    pi_71222594
    quote:
    Op woensdag 22 juli 2009 09:56 schreef Ynske het volgende:

[..]

1/60e is idd wat aan de korte kant voor als je richting de tele gaat.

Er is echter wel een regel waarmee je ongeveer de maximale sluitertijd bij een bepaalde lens afstand (in mm) kunt berekenen wat de maximale sluitertijd is, zonder dat de foto onscherp zal worden. Dit is natuurlijk afhankelijk van je eigen handen (hoe stabiel sta / ben je?) en of de lens of camera een correctie heeft voor bewegingen. In de regel kunnen we stellen dat:

1/brandpuntsafstand = minimale sluitertijd
    Vaak kun je beter echter de sluitertijd twee keer zo klein maken.
    Bij een lens met f = 50 moet je volgens het regeltje een sluitertijd van 1/50 nemen. Dit komt neer op dichtsbijzijnde sluitertijd op de sluiterknop, 1/60 dus. Maar beter is 1/125ste. Voor een lens met f = 200 zou je al een sluitertijd tussen de 1/250 en 1/500ste moeten kiezen.
    Wat beveel je aan bij een camera zoals de Casio Exilim EX-F1. Je kunt hier tot 1/2000e gaan maar wat is een beetje een 'algemene stand'? Wanneer zou ik er iets aan kunnen/moeten veranderen?
      FOK!fotograaf zaterdag 25 juli 2009 @ 17:38:57 #23
    159915 -Menn0-
    MNO
    pi_71319554
    Net een 450d gekocht dus ik hou deze even in de gaten
    ,,/
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 27 juli 2009 @ 11:09:56 #24
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_71359369
    Tip!!!

[Meet] ZOOmeravond Blijdorp

Ga gezellig mee, stel vragen aan medefotters en maak de mooiste plaatjes
    Today is life -

Dale Carnegie
      maandag 27 juli 2009 @ 21:57:32 #25
    103343 Rutger1983
    de enige echte!
    pi_71378452
    1.

2.

Omdat ik het zo'n apart maar gaaf gebouw vind en ik was er toevallig..
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')