abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport donderdag 16 juli 2009 @ 11:37:46 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_71028450

Hier alweer deel # in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 16 juli 2009 @ 11:39:22 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_71028485
Hoi, leer eens tellen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_71028503
Fyra... zal ie niet in tweeën kunnen breken op een verbindingsboog oid?
dag
  donderdag 16 juli 2009 @ 11:40:18 #4
137676 TommyGun
Stik er maar in!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 juli 2009 @ 11:41:18 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71028538
Leuk dat je met een ov-studentenkaart nu met korting moet reizen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_71028627
  donderdag 16 juli 2009 @ 11:44:56 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_71028642
Niet zo huilen, PM, de rest van het jaar kun je voor schijntje met de trein. Dit is gewoon beleid om die ranzige kutstudenten te laten wennen aan het echte leven.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 16 juli 2009 @ 11:49:18 #8
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_71028761
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 11:41 schreef Peterselieman het volgende:
Leuk dat je met een ov-studentenkaart nu met korting moet reizen
Jullie 'studenten' krijgen al genoeg gratis

Met Fles dus
pi_71028773
Tvp.

  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 juli 2009 @ 11:55:59 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71028942
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 11:49 schreef TommyGun het volgende:

[..]

Jullie 'studenten' krijgen al genoeg gratis
Was dat maar waar

En plannen om veel te reizen had ik toch al niet
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_71028997
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 11:41 schreef Peterselieman het volgende:
Leuk dat je met een ov-studentenkaart nu met korting moet reizen

Fijn dat je ook een maand lang korting krijgt terwijl je OP ZEKER geen meter studiegerelateerd kunt afleggen
Goed zo jongen, je bent een voorbeeld voor je medestudenten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 16 juli 2009 @ 12:07:13 #12
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_71029280
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 11:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Goed zo jongen, je bent een voorbeeld voor je medestudenten
Als je stage loopt kan het best zijn dat je voor je studie nog op pad moet de komende weken hoor. En gratis is de ov-kaart niet, het kost zo'n 70 euro per maand van je beurs. Ik denk dat er een hoop studenten zijn die minder dan dat reizen. Dat gezeik op studenten altijd...
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 16 juli 2009 @ 12:11:07 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_71029406
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 12:07 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat gezeik op studenten altijd...
Als reactie op dat gejank van studenten die ieder jaar weer niet blijken te kunnen lezen (er staan kleine letterjes op je OV), een collectief gebrek aan geheugen hebben (huh, Goede Vrijdag?) en geen inzicht blijken te hebben in de reële kosten van openbaar voor het wel betalende volksdeel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport donderdag 16 juli 2009 @ 12:22:09 #14
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_71029732
Bedenk eens wat voor frequentie het openbaar vervoer zou hebben zonder studenten...
De bus naar Enschede vanaf hier zou dan maar 1x per uur rijden, ipv deels zelfs 4x per uur.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 16 juli 2009 @ 12:25:24 #15
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_71029815
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 12:11 schreef Duvel het volgende:

[..]

Als reactie op dat gejank van studenten die ieder jaar weer niet blijken te kunnen lezen (er staan kleine letterjes op je OV), een collectief gebrek aan geheugen hebben (huh, Goede Vrijdag?) en geen inzicht blijken te hebben in de reële kosten van openbaar voor het wel betalende volksdeel.
Ja, ok, maar het is ook volkomen belachelijk dat je op een dag waarop veel universiteiten gewoon colleges hebben niet mag reizen of dat je in een periode waarin studenten soms stage moeten lopen niet mag reizen. En het is dus zeker niet zo dat studenten er niet voor betalen, alleen weten ze dat inderdaad lang niet allemaal.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 juli 2009 @ 12:25:40 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71029822
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 11:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Goed zo jongen, je bent een voorbeeld voor je medestudenten
Ik moet deze zomer zeker nog wel studiegerelateerde kilometers maken, dus onzin is het niet.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_71029829
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 11:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Goed zo jongen, je bent een voorbeeld voor je medestudenten
En wat je nu schrijft is dus zeker onzin, gezien het feit dat de Erasmus Universiteit zijn hertentamens in de vakantieperiode geplanned heeft (volgende week maandag en vrijdag heb ik er twee staan).
  Moderator donderdag 16 juli 2009 @ 12:42:50 #18
155227 crew  Guppy
dus
pi_71030326
Toen ik stageliep in de zomer, en dus met korting moest reizen, kreeg ik dat vergoed van mijn stage Gewoon vragen, wie weet krijg je het ook.

Ik heb vrijdag een aardige rit voor de boeg: Arnhem - Utrecht - Maarssen - Utrecht - Rotterdam - Roosendaal
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_71030350
Ik voel me op eens een stuk minder op m'n gemak met al die negativiteit jegens studenten hier

Mensen die denken dat studenten gratis met het OV reizen zijn in ieder geval niet erg goed op de hoogte.. verder klaag ik dit jaar niet meer, maar het is wel te belachelijk voor woorden dat de nieuwe eerstejaars straks nog een paar honderd euro mogen neerleggen omdat hun OV om de meest achterlijke redenen pas vanaf oktober geldig is..
  donderdag 16 juli 2009 @ 12:43:54 #20
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_71030355
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 12:42 schreef Guppyfriend het volgende:
Toen ik stageliep in de zomer, en dus met korting moest reizen, kreeg ik dat vergoed van mijn stage Gewoon vragen, wie weet krijg je het ook.
Sommige bedrijven doen dat inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat je niets studiegerelateerds meer te doen hebt in deze periode.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_71030519
Oh, nou heb ik het gedaan

Het spijt me Ik zal het nooit meer doen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71030639
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 12:43 schreef Ireyon het volgende:
Ik voel me op eens een stuk minder op m'n gemak met al die negativiteit jegens studenten hier
Dat is nergens voor nodig hoor
quote:
Mensen die denken dat studenten gratis met het OV reizen zijn in ieder geval niet erg goed op de hoogte..
Nee, ze krijgen geld toe idd, dat heet studiefinanciering
quote:
verder klaag ik dit jaar niet meer, maar het is wel te belachelijk voor woorden dat de nieuwe eerstejaars straks nog een paar honderd euro mogen neerleggen omdat hun OV om de meest achterlijke redenen pas vanaf oktober geldig is..
Kan ik me wat bij voorstellen ja. Misschien eens via de LSVB aankaarten dat het huidige contract over het vervoer niet toereikend is? Kan de minister weer met de vervoerders gaan praten om de voorwaarden aan te passen, wie weet Ik dacht dat dat in het verleden ooit voor 10 jaar vastgelegd was, daarvan zullen er inmiddels op z'n minst 7-8 wel om zijn (weet niet precies hoe dat zit).
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 16 juli 2009 @ 12:53:24 #23
155227 crew  Guppy
dus
pi_71030651
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 12:43 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Sommige bedrijven doen dat inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat je niets studiegerelateerds meer te doen hebt in deze periode.
He, niet zo janken hoor... Ik woonde ver van mijn studie af, en maakte tot vorig jaar dan ook dankbaar gebruik van mijn OV studentenkaart. En als ie dan even niet geldig was, even goede vrienden, dan kreeg ik altijd nog korting

Nu moet ik nota bene betalen voor mijn korting (kortingskaart) en betaal ik 286,10 per maand (!!!) voor mijn trajectabonnement. Geniet er dus gewoon even van, van je gratis reizen en met korting reizen. Is veel leuker dan hier te zitten klagen dat het allemaal zo kut is.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 16 juli 2009 @ 13:05:42 #24
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_71031023
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 12:53 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

He, niet zo janken hoor...

Geniet er dus gewoon even van, van je gratis reizen en met korting reizen. Is veel leuker dan hier te zitten klagen dat het allemaal zo kut is.
Ho ho, ik ben geen student meer en heb al enige tijd geen ov meer Ik vind alleen dat je niet moet zeggen dat studenten niets mogen zeggen over zomer of goede vrijdag 'omdat het gratis is' en 'omdat je dan toch niets studiegerelateerd te doen hebt'. Je hebt wel studiegerelateerde dingen te doen in die periode en echt gratis is het ook niet. Goed, het is allemaal deel van je beurs, maar je betaalt wel voor die kaart. Al is het minder dan 286 euro...
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 16 juli 2009 @ 13:09:58 #25
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_71031150
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 12:53 schreef Dr_Flash het volgende:

Nee, ze krijgen geld toe idd, dat heet studiefinanciering
[..]
Inderdaad, en die 70 euro wat de OV kaart zou kosten hoeven ze ook helemaal niet te betalen als ze slagen binnen een bepaalde termijn.
pi_71031232
Boeit me echt geen niets dat die kaart 4 weken niet geldig is, ik lap wel.
  donderdag 16 juli 2009 @ 14:05:34 #27
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71032950
* James1988 hoopt op Eschede-achtige taferelen tijdens één van de testritten van Fyra

Wel jammer van de infrastructuur dan.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 juli 2009 @ 14:08:07 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71033032
Zolang er geen doden bij vallen, is het me wel best.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 16 juli 2009 @ 14:59:35 #29
140226 Novus
Ofwel Noof.
pi_71034771
Enschede-achtige taferelen? Ik moet even iets gemist hebben.
Say your prayers and light a fire; we're going to start a war.
  Moderator donderdag 16 juli 2009 @ 15:00:09 #30
155227 crew  Guppy
dus
pi_71034795
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 14:05 schreef James1988 het volgende:
* James1988 hoopt op Eschede-achtige taferelen tijdens één van de testritten van Fyra

Wel jammer van de infrastructuur dan.
quote:
De ICE-ramp in Eschede was een spoorwegongeval dat plaatsvond op 3 juni 1998, waarbij een hogesnelheidstrein van de Deutsche Bahn, een ICE, ontspoorde nabij de Duitse stad Eschede gelegen aan het traject Hannover – Hamburg. Hierbij kwamen 101 passagiers om het leven en raakten 88 zwaargewond. Het was tot dan toe het zwaarste ongeval in de geschiedenis van de Deutsche Bahn AG en tevens het zwaarste ongeval met een hogesnelheidstrein wereldwijd.
Bron

Ja, leuk, die taferelen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Moderator donderdag 16 juli 2009 @ 15:03:03 #31
155227 crew  Guppy
dus
pi_71034914
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 13:05 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ho ho, ik ben geen student meer en heb al enige tijd geen ov meer Ik vind alleen dat je niet moet zeggen dat studenten niets mogen zeggen over zomer of goede vrijdag 'omdat het gratis is' en 'omdat je dan toch niets studiegerelateerd te doen hebt'. Je hebt wel studiegerelateerde dingen te doen in die periode en echt gratis is het ook niet. Goed, het is allemaal deel van je beurs, maar je betaalt wel voor die kaart. Al is het minder dan 286 euro...
Ik had ook wel wat te doen voor mijn studie tijdens de zomer, en moest dan ook gewoon betalen. En echt gratis is dat niet nee. Maar nog steeds een relatief bedrag als je het over het gehele jaar bekijkt. Ik denk in ieder geval dat het best te relativeren valt en helemaal niet zo erg is als sommigen doen lijken.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 16 juli 2009 @ 15:53:57 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71036733
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 15:00 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]


[..]

Bron

Ja, leuk, die taferelen
Tijdens testritten zit er meestal niemand in lijkt me. Naja, een machinist en een paar medewerkers van AnsaldoBreda, maar die zitten vast ver genoeg vooraan om niet geplet te worden
  Moderator donderdag 16 juli 2009 @ 16:13:10 #33
155227 crew  Guppy
dus
pi_71037413


om maar even te visualiseren dat je echt niet voorin hoeft te zitten
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Redactie Sport donderdag 16 juli 2009 @ 17:19:31 #34
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_71039603
Vanaf DRGL2010 gaat de Thalys via de HSL, ze morgen dan volgens mij nog wel haast maken met de inbouw van ECTS: http://www.nu.nl/economie(...)cember-over-hsl.html

Vreemd in het bericht trouwens:
quote:
Vanaf Amsterdam tot Rotterdam rijdt de trein met 160 kilometer per uur in plaats van maximaal 140 kilometer per uur, wat nu het geval is.

Na Rotterdam wordt de snelheid opgevoerd naar 300 kilometer per uur. Tussen Antwerpen en Brussel wordt ook 160 kilometer per uur gereden.
Foutje van het ANP of is er meer aan de hand?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 16 juli 2009 @ 17:21:24 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_71039678
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 14:05 schreef James1988 het volgende:
* James1988 hoopt op Eschede-achtige taferelen tijdens één van de testritten van Fyra

Wel jammer van de infrastructuur dan.
Hoe ziek in je hoofd moet je zijn om daar op te hopen? Diep triest.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 16 juli 2009 @ 17:23:38 #36
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_71039765
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 16:13 schreef Guppyfriend het volgende:
[ afbeelding ]

om maar even te visualiseren dat je echt niet voorin hoeft te zitten
De voorste motorwagen is redelijk ongeschonden gebleven: die was er al onderdoor voordat de boel instortte.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_71041668
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 17:19 schreef dennistd het volgende:
Vanaf DRGL2010 gaat de Thalys via de HSL, ze morgen dan volgens mij nog wel haast maken met de inbouw van ECTS: http://www.nu.nl/economie(...)cember-over-hsl.html

Vreemd in het bericht trouwens:
[..]

Foutje van het ANP of is er meer aan de hand?
Kan te maken met de tunnel onder het groene hart en de spinnenwebben die zich daarin bevinden.
  donderdag 16 juli 2009 @ 18:49:46 #38
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_71042165
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:27 schreef Brembo het volgende:

[..]

Kan te maken met de tunnel onder het groene hart en de spinnenwebben die zich daarin bevinden.
Volgens mij zouden ze daar inmiddels met 300 km/h doorheen moeten kunnen, het stofprobleem is zo goed als opgelost.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_71042410
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:49 schreef Duvel het volgende:
Volgens mij zouden ze daar inmiddels met 300 km/h doorheen moeten kunnen, het stofprobleem is zo goed als opgelost.
Vraag ik me alleen af hoe ze al per december met de Thalys 300 kunnen rijden terwijl de Fyra nog minimaal tot zomer 2010 daar aan het testen is
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 16 juli 2009 @ 19:07:57 #40
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_71042600
Thalys rijdt maar 1x per 2 uur dacht ik, en de Benelux 1x per uur. Tussen die treinen kun je dus rustig de Fyra laten rijden, als je maar zorgt dat er een loc in de buurt is om het ding af te slepen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 16 juli 2009 @ 19:09:58 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_71042654
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 19:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vraag ik me alleen af hoe ze al per december met de Thalys 300 kunnen rijden terwijl de Fyra nog minimaal tot zomer 2010 daar aan het testen is
Beetje vlechten, dat ding rijdt ook tussen Ehv en Br vandaag, en daar rijden ook reguliere treinen omheen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_71043385
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 18:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Schooier
Was het alsnog gratis want de kaartautomaat was buiten gebruik en er was geen conducteur
  donderdag 16 juli 2009 @ 20:16:07 #43
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71044494
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 17:21 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hoe ziek in je hoofd moet je zijn om daar op te hopen? Diep triest.
Denk je nou echt dat ik serieus was?
  donderdag 16 juli 2009 @ 20:20:06 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_71044585
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 20:16 schreef James1988 het volgende:

[..]

Denk je nou echt dat ik serieus was?
Gefeliciteerd met het zwakst mogelijke verweer.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 16 juli 2009 @ 20:30:55 #45
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71044917
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 20:20 schreef Duvel het volgende:

[..]

Gefeliciteerd met het zwakst mogelijke verweer.
Goed - een toelichting:
Nee, natuurlijk wil ik niet dat er doden vallen. Ja, de ramp bij Eschede was verschrikkelijk. Nee, ik wil niet dat dat nogmaals gebeurt. Maar ik zou 't niet heel erg vinden (hoogstens een beetje) als zoiets bij Fyra gebeurt, maar dan zonder slachtoffers.

Nu tevreden? Of moet ik het uittekenen?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 juli 2009 @ 20:33:05 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71044983
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 19:07 schreef dennistd het volgende:
Thalys rijdt maar 1x per 2 uur dacht ik, en de Benelux 1x per uur. Tussen die treinen kun je dus rustig de Fyra laten rijden, als je maar zorgt dat er een loc in de buurt is om het ding af te slepen.
Ik meende dat de Thalys soms eenmaal per uur rijdt en soms 1 maal per 4 uur, dus een tikje onregelmatig. Dus testtuimte genoeg om die stofzuiger vast te doen laten lopen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_71045050
Maar het stof is al weg.
pi_71045498
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 20:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Goed - een toelichting:
Nee, natuurlijk wil ik niet dat er doden vallen. Ja, de ramp bij Eschede was verschrikkelijk. Nee, ik wil niet dat dat nogmaals gebeurt. Maar ik zou 't niet heel erg vinden (hoogstens een beetje) als zoiets bij Fyra gebeurt, maar dan zonder slachtoffers.

Nu tevreden? Of moet ik het uittekenen?
Je moet gewoon nadenken voordat je zoiets lomps zegt. En nee, je zou het ECHT niet willen. Maar goed, je bent nog jong.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 16 juli 2009 @ 21:11:20 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71045929
Ok, my apologies, ik had het anders moeten formuleren.

Goedmaakfilmpje?
pi_71046016
Netjes, gaat net zo snel als met een normale auto gewoon Alleen dit is uiteraard zonder trein aan de haak
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 16 juli 2009 @ 21:17:02 #51
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71046074
Van 0 naar 100 in 13 seconden, 0 naar 120 in 17 seconden. Dát is pas kracht

En die toonladder is ook leuk ^^
  donderdag 16 juli 2009 @ 21:29:11 #52
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_71046398
Mijn auto doet langer over 100 - 120.

BTW:

!!!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_71046538
Lekker ja. In dat rijtje staat ook een filmpje van een snelheidsmeter die van 0 naar 220 gaat. Ziet er toch zeker tot boven de 190 behoorlijk eenparig versneld uit moet ik zeggen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 16 juli 2009 @ 21:57:47 #54
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_71047240
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 21:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Lekker ja. In dat rijtje staat ook een filmpje van een snelheidsmeter die van 0 naar 220 gaat. Ziet er toch zeker tot boven de 190 behoorlijk eenparig versneld uit moet ik zeggen
Als losse loc gaat dat idd nog wel, de maximale acceleratie wordt dan beperkt door adhesie in plaats van vermogen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 17 juli 2009 @ 01:08:48 #55
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_71052558
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 19:37 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

Was het alsnog gratis want de kaartautomaat was buiten gebruik en er was geen conducteur
Wie deed dan de deuren dicht, de machinist Er is toch altijd een conducteur, alhoewel ze niet altijd rondlopen..
  vrijdag 17 juli 2009 @ 01:12:27 #56
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_71052605
SCHIJT RER!
pi_71052625
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 01:08 schreef greavy het volgende:

[..]

Wie deed dan de deuren dicht, de machinist Er is toch altijd een conducteur, alhoewel ze niet altijd rondlopen..
Niet altijd, zag paar dagen terug middernacht nog een machinist zelf de deuren dicht doen
En dat was op een NS lijn
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 juli 2009 @ 01:18:46 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71052694
Gebeurt wel eens dat er geen HC aan boord is. De mcn mag dan wel vertrekken, maar kan als hij wil het ook weigeren.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 17 juli 2009 @ 02:13:46 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71053438
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 01:12 schreef Darkwing_Duck het volgende:
SCHIJT RER!
Tissermee? En RATP-RER of SNCF-RER?
  vrijdag 17 juli 2009 @ 10:43:33 #60
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_71058861
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 01:18 schreef Peterselieman het volgende:
Gebeurt wel eens dat er geen HC aan boord is. De mcn mag dan wel vertrekken, maar kan als hij wil het ook weigeren.
Hmm, oke dat wist ik niet
Ik dacht dat er altijd een Hoofdconducteur aan boord van de trein was
pi_71059050
Ik liep vannacht op station Wierden, zie ik dat de paaltjes voor de OV Chipkaart actief was, er stond iets op met in en uit checken en kaartje scannen en het lampje brande groen, dat was in elk geval iets anders dat dat er al tijd op stond, een Buiten bedrijf en een rode lamp.. Dus ik denk dat moet ik uit proberen. Haal ik mijn pas er langs, begint dat ding te piepen, en herkent ie mijn pas niet...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 juli 2009 @ 10:57:00 #62
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71059261
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 10:43 schreef greavy het volgende:

[..]

Hmm, oke dat wist ik niet
Ik dacht dat er altijd een Hoofdconducteur aan boord van de trein was
Het kan voor komen dat door een verstoring de HC niet op tijd bij het vertrekpunt van de trein kan zijn. Dan kan de mcn de trein wel gewoon laten rijden en dan pikt ie de HC onderweg wel op.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator vrijdag 17 juli 2009 @ 11:43:11 #63
155227 crew  Guppy
dus
pi_71060807
In de bus in Utrecht waren de paaltjes ook geactiveerd. Maar kun je daar eigenlijk al met chip rijden?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 17 juli 2009 @ 12:03:55 #64
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71061544
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 11:43 schreef Guppyfriend het volgende:
In de bus in Utrecht waren de paaltjes ook geactiveerd. Maar kun je daar eigenlijk al met chip rijden?
Weet ik niet, lijklt me niet. Ik heb er nog niks over gehoord iig. Dinsdag zag ik er toevallig ook eentje met "Uitchecken!" erop, maar gisteren was het weer "Niet actief". Nog niet dus denk ik
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71061588
Zit nu in de trein groningen -> amersfoort maar plotseling na zwolle gaat ie ineens naar DEVENTER ALMELO
zouden 'werkzaamheden' zijn waardoor ze niet naar amersfoort kunnen maar ik kan nergens wat vinden
pi_71061615
De trams en bussen van de HTM hebben op sommige lijnen ook al de chip-paaltjes aan staan... misschien wordt er stiekem getest?
dag
  Redactie Sport vrijdag 17 juli 2009 @ 12:16:59 #67
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_71061988
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 12:05 schreef RubenK het volgende:
Zit nu in de trein groningen -> amersfoort maar plotseling na zwolle gaat ie ineens naar DEVENTER ALMELO
zouden 'werkzaamheden' zijn waardoor ze niet naar amersfoort kunnen maar ik kan nergens wat vinden
Dat klinkt vrij onlogisch, als er werkzaamheden Zwolle-Amersfoort zijn mag je normaal gesproken 2x overstappen (in Zwolle en Deventer). En als ze een rechtstreekse trein laten rijden ga je niet via Almelo
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_71063241
Ging toch echt naar deventer en almelo Stapte in groningen in en na wegrijden in zwolle 'u bevind zich in de intercity naar deventer, hengelo en almelo' kwam er uit de luidsprekers en welja na een aantal minuten was ik in deventer waar ik moest overstappen naar amsterdam.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 juli 2009 @ 13:09:13 #69
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71063875
Dat lag dan aan de gebrekkige communicatie en het is nog vreemder want er rijdt normaal gesproken helemaal geen trein Zwolle - Almelo via Deventer.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 17 juli 2009 @ 13:27:20 #70
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_71064656
tvplaatje
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_71065964
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 13:27 schreef bork het volgende:
tvplaatje
[ afbeelding ]

Onthoofd in het Spoorwegmuseum...
dag
pi_71066037
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 13:09 schreef Peterselieman het volgende:
Dat lag dan aan de gebrekkige communicatie en het is nog vreemder want er rijdt normaal gesproken helemaal geen trein Zwolle - Almelo via Deventer.
Misschien heeft de NS eindelijk door dat niet alle reizigers uit Groningen in de 3600 passen.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 15:18:45 #73
170734 Lemjur
Hjallrawr.
pi_71068699
Groeten uit Belgrado. Vanavond de nachttrein naar Gorna Orjahovica via Sofia, en dan een trein naar Veliko Tarnovo.

En dan maandag de trein naar Istanbul



Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
  vrijdag 17 juli 2009 @ 15:33:25 #74
201952 lezut
et rezut
pi_71069202
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 12:43 schreef Ireyon het volgende:
maar het is wel te belachelijk voor woorden dat de nieuwe eerstejaars straks nog een paar honderd euro mogen neerleggen omdat hun OV om de meest achterlijke redenen pas vanaf oktober geldig is..
Sorry dat ik even op dit topic inbreek, maar krijg ik als eerstejaars pas vanaf oktober m'n OV? Zou inderdaad leuk zijn voor het financiële plaatje

Overigens, wel triest dat je in dit deel van het land (Salland/Twente) over een afstand van 50km gewoon een half uur sneller bent met een 50cc bromfiets (vmax 55) dan met het OV. Niet dat treinen verder niet lief zijn ofzo, de NS wacht alleen niet in Mariënberg

[ Bericht 0% gewijzigd door lezut op 17-07-2009 16:40:44 ]
pi_71069761


Over het hollands diep.
pi_71070164
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 15:33 schreef lezut het volgende:
Sorry dat ik even op dit topic inbreek, maar krijg ik als eerstejaars pas vanaf oktober m'n OV? Zou inderdaad leuk zijn voor het financiële plaatje
Hangt van je leeftijd af. Als je voor 1 juli meerderjarig bent dan kun je vanaf 1 september al je OV krijgen. Zoniet, gewoon een maandje lappen.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 17:17:15 #77
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_71072791
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 15:18 schreef Lemjur het volgende:
Groeten uit Belgrado. Vanavond de nachttrein naar Gorna Orjahovica via Sofia, en dan een trein naar Veliko Tarnovo.

En dan maandag de trein naar Istanbul

[ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ]


nice,

Morgenavond naar Dresden! met slapie slapie
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_71073269
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 12:43 schreef Ireyon het volgende:
Ik voel me op eens een stuk minder op m'n gemak met al die negativiteit jegens studenten hier

Mensen die denken dat studenten gratis met het OV reizen zijn in ieder geval niet erg goed op de hoogte.. verder klaag ik dit jaar niet meer, maar het is wel te belachelijk voor woorden dat de nieuwe eerstejaars straks nog een paar honderd euro mogen neerleggen omdat hun OV om de meest achterlijke redenen pas vanaf oktober geldig is..

Ja en?? Dat was toen ik mijn OV kreeg , in 1994 , niet anders.

En goedkoper dan met zo'n kaart kun je niet reizen.

Ter vergelijking:

Een OV-jaarkaart kost per jaar ¤3876,50 en als je per maand betaalt kost je dat ¤ 401,55 Bron: NS.nl

Dan moeten de studenten toch niet zeuren voor ¤ 70,- per maand. Dat geld heb je er zo uit namelijk.
pi_71073712
tvp
  vrijdag 17 juli 2009 @ 18:39:58 #80
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71074664
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 17:36 schreef RealZeus het volgende:
Ja en?? Dat was toen ik mijn OV kreeg , in 1994 , niet anders.
1994 Het laatste jaar dat de SOV gewoon 24/7 gratis vervoer gaf Eind november nog een rondje provinciehoofdsteden gedaan in een weekend

Heb dat jaar ook nogeens de Moskou-Hoek-Expres genomen, kon allemaal gewoon Mooie tijd was dat
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71074930
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 18:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

1994 Het laatste jaar dat de SOV gewoon 24/7 gratis vervoer gaf Eind november nog een rondje provinciehoofdsteden gedaan in een weekend
Ja, ik heb nog twee maanden van die mooie blauwe kaart kunnen genieten. En reken maar dat ik hem goed gebruikt heb
pi_71075141
En dan nu minachtend zijn naar huidige SOV-kaarthouders?
Die ook nog eens maar de helft van de tijd gratis reizen en in de zomermaanden niet eens?
dag
  vrijdag 17 juli 2009 @ 19:16:26 #83
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71075466
Minachtend? Niet eens. Het is meer verbazing. Wij wisten destijds heel goed dat we gloeiend mazzel hadden en dat het een soort buitenkansje was waarvan je moest genieten zo lang het kon. Jullie zijn het "normaal" gaan vinden. Dat is echt wel heel wat anders.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71075683
Aan de andere kant hadden we toen nog getrokken treinen, meer variatie op het spoor, perronkelners, intercitytrolleys, treinsamenstellingen, intercity plus, kruiers, echte loketten (alhoewel niet echt nodig met OV-studentenkaart) en nog tientallen andere dingen. Kortom, de echte romantiek op het spoor van toen!
pi_71075849
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 19:24 schreef Socios het volgende:
Aan de andere kant hadden we toen nog getrokken treinen, meer variatie op het spoor, perronkelners, intercitytrolleys, kruiers, echte loketten (alhoewel niet echt nodig met OV-studentenkaart) etc. Kortom, de echte romantiek op het spoor van toen!
Perronkelners? Die heb ik nooit gezien.

Maar inderdaad, treinen die getrokken werden door een 1100, 1200 of 1300 en er reden Hondekoppen, Plan U en zelfs nog DE-2 en de treinen reden ook meer op tijd en waren schoner.
En je kon in de trein nog wat te knagen kopen bij de Railtender.

En mensen zaten niet de meest debiele gesprekken in hun mobieltjes te schreeuwen want die waren er nog niet.
pi_71076068
En het was nog heel gebruikelijk dat reizigers met elkaar gingen praten!
pi_71076302
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 19:31 schreef RealZeus het volgende:
En je kon in de trein nog wat te knagen kopen bij de Railtender.
Railtender ja! Dat woord zocht ik.

http://www.omroephumor.nl/u-railtender.html
  vrijdag 17 juli 2009 @ 20:28:43 #88
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_71077431
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 19:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Minachtend? Niet eens. Het is meer verbazing. Wij wisten destijds heel goed dat we gloeiend mazzel hadden en dat het een soort buitenkansje was waarvan je moest genieten zo lang het kon. Jullie zijn het "normaal" gaan vinden. Dat is echt wel heel wat anders.
Maar toch ben jij een zure kakker.
pi_71077912
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 19:38 schreef Socios het volgende:
En het was nog heel gebruikelijk dat reizigers met elkaar gingen praten!
WTF serieus

Werd er nog niet naar muziek geluisterd? of waren ze de spits aan het lezen?
  vrijdag 17 juli 2009 @ 20:50:34 #90
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71078011
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 20:28 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Maar toch ben jij een zure kakker.
Mag je vinden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71078025
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 20:46 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]


Werd er nog niet naar muziek geluisterd?
Guilty as hell.Maar wel met een koptelefoon en op dusdanig niveau dat mijn medepassagiers er geen hinder van ondervonden.
quote:
of waren ze de spits aan het lezen?
De Spits was er toen nog niet
  vrijdag 17 juli 2009 @ 20:52:51 #92
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71078055
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 19:31 schreef RealZeus het volgende:

En je kon in de trein nog wat te knagen kopen bij de Railtender.
Een kop koffie voor 1 GULDEN 85. 85 eurocent, nog niet eens. En dan kreeg je er een "koffieticket" bij met de groeten van CIWL

En met kerstmis hadden ze altijd kleine krentenstolletjes met spijs en poedersuiker bij de koffie
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71078056
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 20:51 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Guilty as hell.Maar wel met een koptelefoon en op dusdanig niveau dat mijn medepassagiers er geen hinder van ondervonden.
[..]

De Spits was er toen nog niet
De Spits was er niet die andere spits dan? Dat zeker wel
  vrijdag 17 juli 2009 @ 20:56:45 #94
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71078143
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 20:52 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

De Spits was er niet die andere spits dan? Dat zeker wel
Gratis krantjes zijn pas in de zomer van 1999 gekomen. Toen was het meeste van de lol van zeg 1994 er al af.

In Den Bosch had je nog een grote restauratie met een buffet en een heleboel zitgroepjes, zoals je nu nog in Roosendaal en Maastricht hebt bijvoorbeeld. De 3600 was de langste treinserie van het land: Vlissingen - Tilburg - Arnhem - Zwolle, 280 km Alleen in de spits geklopt door een enkele 3500, die op het toppunt van zijn roem Valkenburg - Maastricht - Utrecht - Groningen reed 382 km in dezelfde trein

En op de IJssellijn reden gehuurde Belgische M2-rijtuigen, achter meestal een 1100 of 1200. Super vet, houten (mwoa, fineer maar goed) wandpanelen, pluchen stoelen...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 juli 2009 @ 20:59:52 #95
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71078217
Reed die 3500 ook niet eens naar Leeuwarden?
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:01:13 #96
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71078252
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 20:59 schreef Peterselieman het volgende:
Reed die 3500 ook niet eens naar Leeuwarden?
Ook, maar zoals je weet is dat schadelijk voor de afgelegde afstand
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 juli 2009 @ 21:02:00 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71078274
Klopt. Scheelt een kilometer of 10
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:03:54 #98
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71078327
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:02 schreef Peterselieman het volgende:
Klopt. Scheelt een kilometer of 10
Elf zelfs
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71078333
Mensen lazen toen nog grote kranten in de trein. Toen kon men om 23.00u al de eerste editie van De Telegraaf kopen op Amsterdam CS.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:07:41 #100
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71078440
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:04 schreef Socios het volgende:
Mensen lazen toen nog grote kranten in de trein. Toen kon men om 23.00u al de eerste editie van De Telegraaf kopen op Amsterdam CS.
Men vroeg nog, bij het zien van een op het tafeltje liggende krant "Meneer, is dat uw krant? Heeft u bezwaar....? "

Tegenwoordig kan je om 8 uur al niet eens meer je lege bierblik kwijt in een van Sp!ts en Metro uitpuilende prullenbak
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71078498
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 20:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Alleen in de spits geklopt door een enkele 3500, die op het toppunt van zijn roem Valkenburg - Maastricht - Utrecht - Groningen reed 382 km in dezelfde trein
En er was ook een rechtstreekse trein van Groningen naar Maastricht op vrijdag en op zondag van Maastricht naar Groningen. Laatsgenoemde vertrok om 18.15u uit Maastricht en dat was een getrokken trein.
quote:
En op de IJssellijn reden gehuurde Belgische M2-rijtuigen, achter meestal een 1100 of 1200. Super vet, houten (mwoa, fineer maar goed) wandpanelen, pluchen stoelen...
Dar heb ik één keer ingezeten en die dingen mochten ze van mij gelijk retour afzender sturen. Hier wordt wel eens geklaagd over plan T , maar plan T was luxe reizen vergeleken met die m2 rijtuigen.


En op de lijn Zandvoort - Maastricht/Heerlen reden ook altijd rijtuigen plan W mee. Die deuren gingen altijd met een klap dicht. Leuk als je lag te slapen.
pi_71078518
Of je las de voorpagina van de krant van degene die tegenover je zat.
pi_71078560
En de Marinetrein in de late uurtjes van de zondag naar Den Helder.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 juli 2009 @ 21:12:27 #104
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71078568
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Elf zelfs
Kilometerneuker
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:12:44 #105
212185 Palmboom313
Hilary Duff
pi_71078574
Maar ja vroeger had je geen airco Dan zweet je met 30 graden de trein wel uit. Toen waren al die stations wel beter met al die bouwputten nu. Voor die nieuwe openbaarvervoer-terminals
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:14:09 #106
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71078624
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Kilometerneuker
It's a dirty job, but somebody's got to do it
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:16:08 #107
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71078679
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:09 schreef RealZeus het volgende:
En op de lijn Zandvoort - Maastricht/Heerlen reden ook altijd rijtuigen plan W mee. Die deuren gingen altijd met een klap dicht. Leuk als je lag te slapen.
En een extra rijtuig volledig ingericht voor het vervoer van fietsen

En in 1995 voor het laatst een Beneluxtrein die echt die naam mocht hebben

IC Zandvoort - Amsterdam - Eindhoven - Maastricht - Luik - Luxemburg

In de Ardennen getrokken door zware diesellocs
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 juli 2009 @ 21:18:44 #108
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71078738
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En een extra rijtuig volledig ingericht voor het vervoer van fietsen
Dat was een dubbeldeks rijtuig, waar je beneden een fiets neer kon zetten en boven kon zitten.

Die treinen hadden een railtender aan boord en er kwamen ook nog lui langs die ijs, etc verkochten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_71078779
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:12 schreef Palmboom313 het volgende:
Maar ja vroeger had je geen airco Dan zweet je met 30 graden de trein wel uit. Toen waren al die stations wel beter met al die bouwputten nu. Voor die nieuwe openbaarvervoer-terminals
Nee, toen konden de ramen nog fatsoenlijk open. En dan bedoel ik helemaal en niet die gevangeniskiertjes die er later over bleven. Toen hing je op het station nog met je kop uit het raam.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:20:28 #110
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71078793
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:18 schreef Peterselieman het volgende:
Dat was een dubbeldeks rijtuig, waar je beneden een fiets neer kon zetten en boven kon zitten.
Vaak wel ja, maar ik herinner me ook nog wel enkeldeks fietsrijtuigen hoor. Plan E?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:21:15 #111
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71078822
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:20 schreef RealZeus het volgende:
Nee, toen konden de ramen nog fatsoenlijk open. En dan bedoel ik helemaal en niet die gevangeniskiertjes die er later over bleven. Toen hing je op het station nog met je kop uit het raam.
Bordjesschiettechnisch gezien ook veel handiger natuurlijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71078859
Beide had je ja. Met ICR door België en Luxemburg, hoe vet ja! Helaas zelf alleen maar tot Maastricht gegaan met de Ardennenexpress.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:25:13 #113
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_71078936
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vaak wel ja, maar ik herinner me ook nog wel enkeldeks fietsrijtuigen hoor. Plan E?
Volgens mij staan er op Amersfoort nog een paar oude fietsenrijtuigen Plan E, dus dat zou heel goed kunnen kloppen.

Tsja, wat ik mij nog van "vroeger" heugen kan (ben natuurlijk nog wat jonger dan jullie) is dat de Intercity naar Berlijn nog een Interregio was, die apart reed (= heerlijk rustige trein). En dat de stoptrein naar Almelo nog gewoon achterop de Intercity vanuit het westen meeliep, en in Deventer werd afgetrapt.
En dat waren de jaren dat ik nog met mijn opa op het station van Ermelo treinen ging kijken, en met mijn tante met de trein door Nederland ging.

Weliswaar niet zelf meer meegemaakt, maar wel indrukwekkend om te zien, het luchtspoor in Rotterdam.
pi_71079098
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:20 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Nee, toen konden de ramen nog fatsoenlijk open. En dan bedoel ik helemaal en niet die gevangeniskiertjes die er later over bleven. Toen hing je op het station nog met je kop uit het raam.
Hoeveel doden zijn daardoor gevallen ook al weer? Zatte/domme heren die hun kop uit het raam staken terwijl de train vlak langs een paal ging?

en je had gordijtjes tegen de zon!
Of in ieder geval van die zonneschermen die ze in Belgie nu nog in de treinen hebben

en ik herinner me ook dat bij stops op het stations er mannetjes op het perron liepen met wagentje met koffie etc.

Oh jee ik ben echt heeel oud
pi_71079194
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:31 schreef computergirl het volgende:
Hoeveel doden zijn daardoor gevallen ook al weer? Zatte/domme heren die hun kop uit het raam staken terwijl de train vlak langs een paal ging?
Er hongen waarschuwingsbordjes bij de ramen na de electrificatie van het spoor, omdat er toen ineens palen langs de spoorbaan stonden.
quote:
en ik herinner me ook dat bij stops op het stations er mannetjes op het perron liepen met wagentje met koffie etc.
De perronkelner!!!
pi_71079305
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:35 schreef Socios het volgende:


De perronkelner!!!
Dacht dat het een fenomeen uit de jaren 70 was, maar zo te zien bestond dit nog best lang: http://photobase.roosendaal.nl/scripts/archief.dll/record?ID=38390&pg=68&nr=10689
  vrijdag 17 juli 2009 @ 21:43:16 #117
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71079392
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:31 schreef computergirl het volgende:

[..]

Hoeveel doden zijn daardoor gevallen ook al weer? Zatte/domme heren die hun kop uit het raam staken terwijl de train vlak langs een paal ging?
Nou, nul ongeveer? Het is hier Belgie niet hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71079442
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, nul ongeveer? Het is hier Belgie niet hoor
Nee, dat is echt wel een paar keer goed mis gegaan volgens mij
pi_71079475
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:39 schreef computergirl het volgende:
Dacht dat het een fenomeen uit de jaren 70 was, maar zo te zien bestond dit nog best lang: http://photobase.roosendaal.nl/scripts/archief.dll/record?ID=38390&pg=68&nr=10689
Mooie foto. In ´89 verdwenen ze helaas van de perrons. Nu zijn er kiosken enzo.
  vrijdag 17 juli 2009 @ 23:08:22 #120
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_71081799
shag roken in de trein, dat waren nog eens tijden
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 18 juli 2009 @ 06:39:07 #121
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71087817
op het balkon van Mat54 zitten in de zomer met alle deuren wagenwijd tegen elkaar open
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71088584
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 13:05 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Goed, het is allemaal deel van je beurs, maar je betaalt wel voor die kaart. Al is het minder dan 286 euro...
Nee, je krijgt een beurs en een kaart. Dat de kaart vertaald wordt in een waarde (70 EUR) is een formalitiet. Want niemand heeft de mogelijkheid om er niet voot te kiezen en die 70 EUR te pakken...
Take on the situation, but not the torment ...
  zaterdag 18 juli 2009 @ 11:07:41 #123
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71089577
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 23:08 schreef bork het volgende:
shag roken in de trein, dat waren nog eens tijden
"Op vol balkon liever niet roken"
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71090137
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 09:48 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Nee, je krijgt een beurs en een kaart. Dat de kaart vertaald wordt in een waarde (70 EUR) is een formalitiet. Want niemand heeft de mogelijkheid om er niet voot te kiezen en die 70 EUR te pakken...
Als je in het buitenland studeert wel, dan krijg je die 70 (inmiddels bijna 80) euro gewoon 'cash' als reiskostenvergoeding.

En als je je studie niet afmaakt moet je het ook allemaal terugbetalen.
  zaterdag 18 juli 2009 @ 15:52:54 #125
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71095422
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 11:42 schreef Igen het volgende:

[..]

Als je in het buitenland studeert wel, dan krijg je die 70 (inmiddels bijna 80) euro gewoon 'cash' als reiskostenvergoeding.

En als je je studie niet afmaakt moet je het ook allemaal terugbetalen.
Check, en check.
  zaterdag 18 juli 2009 @ 16:29:33 #126
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71096267
Morgen weer even een rondje door België denk ik. Maar ik moet even goed kijken wat handig is. Ik hoef niet zo veel meer en ik heb ook nog wel wat plannetjes liggen. Zoiets zal het ongeveer worden.

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71096362
Als je dat allemaal af hebt, heel Duitsland?
  zaterdag 18 juli 2009 @ 16:37:46 #128
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71096433
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 16:34 schreef Socios het volgende:
Als je dat allemaal af hebt, heel Duitsland?


Mwoa nee, maar totdat ik dat af heb laat ik Duitsland even met rust. Over een jaartje woon ik in Deventer, en dat is een uur dichter bij Duitsland, EN een uur verder van België. Bovendien wil ik eigenlijk, zolang ik nog in Utrecht zit, nog wat meer van Noord-Frankrijk meepikken

Overigens ben ik van mening dat "Heel Duitsland" minder tijd zal kosten dan "Heel Frankrijk"

Maar het is idd wel een punt ja: Wat wordt het doel als de hele Benelux compleet is?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71096492
heb je Luxemburg al dan?
dag
  zaterdag 18 juli 2009 @ 16:40:52 #130
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71096497
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 16:40 schreef Peter het volgende:
heb je Luxemburg al dan?
Al 2 jaar Met uitzondering van 2 stations, waar gewoon geen bordjes hangen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 18 juli 2009 @ 16:41:44 #131
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71096510
Ga Engeland doen?
  zaterdag 18 juli 2009 @ 16:44:17 #132
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71096554
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 16:41 schreef James1988 het volgende:
Ga Engeland doen?
Pff dat is vet lastig moet je iedere keer daar helemaal heen en zo. Niet geschikt voor weekendjes Misschien kan ik beter eerst Zwitserland vol gaan maken, daar ben ik ook al over de helft. Oostenrijk schiet ook al enigszins op, en is in zn geheel minder moeilijk dan Zwitserland.

Ook nog een optie: Denemarken.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71098053
Cyprus.
  zaterdag 18 juli 2009 @ 17:55:44 #134
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_71098524
De Efteling al meegepikt, Fles?
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  zaterdag 18 juli 2009 @ 18:03:07 #135
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71098697
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 17:55 schreef JDude het volgende:
De Efteling al meegepikt, Fles?
Dat telt niet. En ja, ik ben vaker in de Efteling geweest dan jij
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 18 juli 2009 @ 18:08:03 #136
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_71098826
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 18:03 schreef Dr_Flash het volgende:

Dat telt niet. En ja, ik ben vaker in de Efteling geweest dan jij
Dat geloof ik meteen . Ik ben er één keer geweest. Of nou ja, eigenlijk twee.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  zaterdag 18 juli 2009 @ 18:10:40 #137
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71098880
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 18:08 schreef JDude het volgende:
Dat geloof ik meteen . Ik ben er één keer geweest. Of nou ja, eigenlijk twee.
Ik minimaal 600 keer
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator zaterdag 18 juli 2009 @ 19:00:18 #138
155227 crew  Guppy
dus
pi_71100036
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 16:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Pff dat is vet lastig moet je iedere keer daar helemaal heen en zo. Niet geschikt voor weekendjes Misschien kan ik beter eerst Zwitserland vol gaan maken, daar ben ik ook al over de helft. Oostenrijk schiet ook al enigszins op, en is in zn geheel minder moeilijk dan Zwitserland.

Ook nog een optie: Denemarken.
* Guppy heeft al eens in Denemarken getreind

Gisteren had ik een sollicitatie, dus ben ik eens op het immer kekke station Maarssen geweest. Weinig bijzonder. Daarna weer terug naar Utrecht, en vandaar uit door naar Rotterdam.
En toen gebeurde er iets waar ik normaal een pest-hekel aan heb. Ik was namelijk op sollicitatie geweest (lees: moe, chagrijnig) en zat met mijn enorme portfoliomap in de trein. Dan kom ik tegenover iemand te zitten, en die vraagt: 'tekeningen...?' En begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben lief en alles. Maar mensen die tegen me aan gaan zitten wauwelen omdat ik zo'n map bij me heb, daar kan ik altijd slecht tegen. Het gesprek heeft altijd een volgende strekking:

Ik: nee, ik ben grafisch ontwerper
Persoon: ooh, wat boeiend..!
Ik: dank u
Persoon: wat houdt dat nou precies in dan, grafisch ontwerper..?
Ik: - 'uitlegverhaal'
Persoon: ooh, wat boeiend..!
Ik:

Dit keer liep het echter anders. Tegenover mij zat een ongelofelijk dikke neger, en als positivisme een vorm had, zag het er zo uit. Hij straalde iets bijzonders uit, en ik werd toch verleid om het altijd eenduidige gesprek aan te gaan. Voorbereid op het riedeltje, vertelde ik dat ik grafisch ontwerper was. En de goede man wist er zowaar wat van. Het werd een heel interessant gesprek, en het ging opeens ook een heel filosofische kant op. Hij had heel boeiende ideeen over bepaalde zaken waar ik ook wel over nadenk. Voor mijn gevoel waren we veels te snel in Rotterdam, waar ik moest overstappen naar de IC voor Roosendaal. De rit naar Roosendaal duurde overigens ook niet lang, omdat ik de hele weg dat gesprek nog heb zitten na-malen in m'n hoofd, ik vond het echt heel boeiend

Qua treinen is dit natuurlijk een totaal oninteressant verhaal. Maar het is echt al ééuwen geleden dat ik een goed gesprek heb gehad in de trein. Normaal vind ik dat verschrikkelijk! Maar dit, dit was leuk! Waren er maar meer van dit soort mensen in de trein

Niet elke dag natuurlijk he, maar zo af en toe Er zijn grenzen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 18 juli 2009 @ 19:40:12 #139
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71100913
Goed verhaal
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 19 juli 2009 @ 13:32:56 #140
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_71116204
Zo maar eens mijn dagelijkse slagje Val D'europe - Marne la Vallee - Chessy :|
pi_71119207
quote:
Op vrijdag 17 juli 2009 21:09 schreef RealZeus het volgende:En er was ook een rechtstreekse trein van Groningen naar Maastricht op vrijdag en op zondag van Maastricht naar Groningen. Laatsgenoemde vertrok om 18.15u uit Maastricht en dat was een getrokken trein.
De drukste delen van deze trein rijden nog, als 12758 op vrijdag en 12573 op zondagavond. Helaas rijden ze niet meer dan een deel van het reguliere traject, maar het zijn volgens mij een van de laatste afwijkende treinen die 1x per week rijden? (spits)treinen als Gorinchem - Den Haag, Roosendaal - Schiphol ofzo zijn allemaal verleden tijd.
  zondag 19 juli 2009 @ 16:28:11 #142
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71121701
Ik zat gisteren met een Amerikaan te chatten, en zij was er stellig van overtuigd dat de NS een overheidsbedrijf is, en dat er een onbeperkte stroom aan subsidies richting NS gaat. Ook zou volgens haar NS gewoon gratis op de rails mogen rijden, en zouden de private cargovervoerders ook allemaal in overheidshanden zijn.

Toen ik vervolgens vertelde over Veolia's machinisten, die vaker dan anderen door rood rijden, en ik vertelde dat dat kan worden opgelost maar dat Veolia geen zin heeft om voor ATB-Vv te betalen, was het antwoord "Maar Veolia krijgt toch subsidies?". Het wilde er i.i.g. niet in dat al die bedrijven privaat zijn (en NS verzelfstandigd). Volgens haar zijn wij een stel communisten hier (al werd me niet duidelijk waarom).

Ze was trouwens ook van mening dat "privatisatie het enige is wat goed kan werken"

Edit: ze was er ook van overtuigd dat heel Amsterdam autovrij is

[ Bericht 6% gewijzigd door James1988 op 19-07-2009 16:43:58 ]
  zondag 19 juli 2009 @ 16:29:17 #143
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_71121730
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 14:05 schreef James1988 het volgende:
* James1988 hoopt op Eschede-achtige taferelen tijdens één van de testritten van Fyra

Wel jammer van de infrastructuur dan.
lekkere opmerking, zitten we weer jaren op hsl materieel te wachten
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_71127137
Engeland ga je niet redden in een weekendje... de rit London Paddington - Penzance (zuid Engeland) duur al met al een dikke 6 1/2 uur. En dat heb ik dus zowel heen als terug meegemaakt in de trein.

Maar: het was echt de moeite waard

Mijn reisverslag:
Vorige week dinsdag met de Eurostar richting London vertrokken. Niks spannends... been there, done that.
2 dagen later voor het eerst binnenlands gereist, vertrokken vanaf London Paddington naar Taunton.
Wij hadden een Brittain railpass, dus we mochten alleen plaats nemen in Couche E. Dit is een rijtuig waarin geen gereserveerde plekken zijn.
Alle overige zijn couches waar mensen een zit bewijs voor kunnen kopen. Je kan dan ook specifiek zeggen of je in een normale couche of in een stille couche wil zitten.

Wat ik het meest vreemde vond: de deuren van de trein moeten allemaal handmatig worden gesloten!
En als je de deur wilde openen moest eerst het raampje naar beneden en dan buiten de deurklink naar beneden drukken... beetje omslachtig allemaal.


In Taunton overgestap op een bus service naar Bishops Lydeyard om vanuit daar de West Summerset Railway te pakken. Een private spoorlijn waar momenteel diverse stoom en dieseltreinen rijden.
Vanuit hier een uur en kwartier durende rit gemaakt naar Minehead waar we een aantal dagen bleven (2 dagen was precies genoeg, lekker niet blijven )

Toen weer dezelfde weg terug naar Taunton van waaruit we de trein hebben gepakt naar St Erth (richting Penzance) om hier over te stappen op de boemel naar Carbis Bay. Deze boemel rijd twee keer in het uur, de ene keer rijd ie Carbis Bay voorbij en de andere keer niet. Dus we moesten nog dik drie kwartier wachten.

Twee dagen later weer terug naar London Paddington waar we een dag later de Eurostar weer naar huis hebben genomen.

Gelukkig hebben we de foto's nog:




Genomen via mijn videocamera, vandaar lage kwaliteit.

Een van de tussenstops van de Sumerset Railway, diverse diesellocs stonden hier aan de zijkant.


Een van de tussenstops van de Sumerset Railway, 1 van de diverse workshops waar medewerkers van de Sumerset Railway aan het werk zijn om stoomtreinen op te knappen.



In Minhead bij de vorig jaar opgeleverde 'turntable'

[ Bericht 18% gewijzigd door Dichterbijer op 19-07-2009 19:09:35 ]
  zondag 19 juli 2009 @ 20:26:20 #145
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71130055
quote:
Op zondag 19 juli 2009 16:28 schreef James1988 het volgende:

Volgens haar
Kijk, daar gaat het mis.
quote:
Ze was trouwens ook van mening
Zie?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_71130154
[quote]Op zondag 19 juli 2009 20:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kijk, daar gaat het mis.

  zondag 19 juli 2009 @ 20:45:16 #147
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71130561
Leuk om naar te kijken hoor, vrouwen. Maar verder heb je er maar weinig aan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 19 juli 2009 @ 21:31:18 #148
148385 Wadloper
Noorderling
pi_71131937
quote:
Op zondag 19 juli 2009 20:45 schreef Dr_Flash het volgende:
Leuk om naar te kijken hoor, vrouwen. Maar verder heb je er maar weinig aan
Fles spreekt uit ervaring?
  zondag 19 juli 2009 @ 21:37:52 #149
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_71132143
quote:
Op zondag 19 juli 2009 21:31 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Fles spreekt uit ervaring?
Zeker.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 19 juli 2009 @ 22:34:40 #150
136283 knars
Teethgrinder
pi_71133895
Amsterdam autovrij? Ja, met die parkeertarieven gaat het de goede kant op.

Mooie herinneringen aan het spoor in de jaren '90. Toen reisde ik nog wel graag met plan T, heel graag zelfs. EN in Plan W rijtuigen met m'n SOV, met wat (studie-) boeken en vaak boeiende gesprekken. Met m'n kop uit het raam van Mat '54, de wind wapp'rend door m'n toendertijd lange manen... Ach ja, vroeger.
  zondag 19 juli 2009 @ 23:47:12 #151
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_71136609
quote:
Op zondag 19 juli 2009 19:00 schreef Dichterbijer het volgende:

[ afbeelding ]
Zitten daar nu nog een paar zitplaatsen achterin dat motorrijtuig? Of is dat een bagagehok oid? Ziet er wel grappig uit in ieder geval, met een zo'n setje ramen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')