Revolution-NL | vrijdag 29 mei 2009 @ 13:13 |
Vorig topic: Prius Alvast excuus voor de lange OP. Dinsdagavond was het dan zover, de laatste lange rit met mijn geliefde prive volvo (diesel), het vertrouwde roffelen van de motor en het blazen van de turbo zou ik achter me laten. En dat voor een geleasde Prius.....maar ja..het financiele plaatje liegt er niet om! Woensdagochtend de prius opgehaald bij de toyotadealer, duidelijke uitleg gekregen omtrent aandachtspunten, bluetooth en navigatie. Direct daarna iemand de stuipen op het lijf gejaagd omdat ie me niet hoorde aankomen in de prius ![]() Ik zal mijn ervaring met een prius op een aantal gebieden beschrijven, na net 300 kilometer gereden te hebben: Exterieur Tsja, mijn hart gaat er niet sneller van kloppen, hoewel hij in het zwart best strak uitziet. Het is overigens best een forse auto. Ik heb het idee dat mijn V40 smaller was, en de volvo was zeer zeker lager. Maar all in all, het uiterlijk (in het zwart) is het wel iets waar ik aan kan wennen. Interieur Ruim! Vooral achterin is echt een wereld van verschil wat betreft beenruimte, hoofdruimte is iets minder maar met mijn 1.94 zit ik er nog steeds prima. Verder voelt allemaal als goed afgewerkt en degelijk. Het betreft een tech uitvoering. dat betekent dat de volgende opties aanwezig zijn: * Geintegreerd navigatiesysteem met touch-screen (perfect) * Geintegreerd bluetooth (perfect) * keyless entry and start (echt handig) * radio/cd/mp3 speler (hmm, had liever weer een cd wisselaar gehad, maar MP3 is niet slecht) * mistlampen * Intelligent Parking Assist (volledig ruk!) De voorstoelen zijn niet geweldig en lijken afgestemd te zijn op mensjes van 1 meter 60. Bovenbenen krijgen wat weinig steun. Mijns inziens had dat nou echt eenvoudig opgelost kunnen worden door de stoelen ook kantelbaar te maken. Helaas een groot minpunt voor lange mensen. Het interieur is verder voorzien van meer dan genoeg bakjes en vakjes. Het dashboard is wel overzichtelijk, hoewel ik het bij sommige functies vreemd vind dat dat niet ook gewoon opgenomen is in de touch-screen boordcomputer. Het navigatiesysteem werkt prima, uiteraard is het soms even wennen als je een tomtom gewend bent. De geintegreerde bluetooth carkit werkt perfect samen met mijn blackberry bold, de verbinding was zo gemaakt, het adresboek kon in 1 keer overgezet worden. Alle belangrijke functies zijn tevens direct te bedienen middels stuurwielbediening. Een feature van de boordcomputer wil ik wel nog even bespreken: je kunt per technisch onderdeel ingeven wanneer dit onderdeel voor het laatst vervangen/onderhouden is. Dat kun je dus instellen voor de banden, je kunt het instellen voor de oliefilter, voor de remmen etcetera etcetera! Een prachtige functie als je een ferrari of lamborghini hebt, een beestje wat met pure liefde behandeld moet worden, niet een toyota…Welke mafkees maakt op 4 januari een afspraak voor nieuwe banden, op 6 februari een afspraak voor de olie, op 19 maart een afspraak voor huppeldepup……naja, goed, vermoedelijk bestaat er minimaal 1 idioot die het zo doet. Een ander punt is de IPA (Intelligent Parking Assist)…Dat de auto zelf kan parkeren, dat geloof ik wel. Maar het zou wel fijn zijn als ie zou parkeren waar IK dat wil. Naja, ik heb de auto dus nog niet zover gekregen dat ie ging parkeren waar ik dat wilde. Rij eigenschappen Acceleratie Valt niet tegen. Scheelt natuurlijk dat het een automaat is, dus je hoeft alleen maar het gaspedaal in te rammen. Tussensprintjes (50 - 80 en 80 - 120) verlopen snel en soepel. Vanuit stilstand naar 120 verloopt ook soepel, wel lopen de toerentallen zo hoog op dat mijn nekharen overeind gaan staan als voormalig dieselrijder. Dit is echter een eigenschap van de CVT bak en ik moet er maar op vertrouwen dat de software er voor zorgt dat de motor optimaal draait voor de actie die ik via het gaspedaal verlang. Remmen Door het regenereren van de remenergie lijkt er een turbo te gaan blazen bij het remmen. Ook al merkwaardig als je een turbo gewend bent ![]() Wegligging Ook een minpuntje voor de prius. Hoewel hij een lucht weerstands coefficient heeft van 0.25 (een lamborghini diablo heeft bijvoorbeeld een coefficient van 0.42), is wind wel degelijk merkbaar en voelbaar, ook minder zware windstoten. Dat geldt voor zowel zijwind als wind van (schuin)voren. Ook dan is het in het stuur voelbaar. Techniek Dikke plus voor de prius. De automaat laat zich lekker rijden, de benzine motor is absoluut niet luidruchtig tijdens het rijden. De auto voelt solide en groot aan. Wel heb ik de indruk dat er een grote afwijking in de snelheidsteller in vergelijk met de echte snelheid, maar dat zal ik nog even moeten toetsen met een extern gps systeem. Algehele indruk Tot nu scoort de prius goed! Hierboven concentreer ik me natuurlijk op de zaken die me negatief opvielen. Maar over het geheel genomen is de prius een luxe auto waarin het ontspannen autorijden centraal lijkt te staan. Als enorm scepticus betreffende priussen (waarom rijden die mensen altijd zo langzaam?), ben ik bijzonder positief verrast door de prius. Wellicht komt dat ook doordat ik er bijzonder weinig van verwachtte, dus dan kan het alleen maar meevallen. Iedereen die er tot nu toe even in gereden heeft kijkt met ongeloof en met een grijns op het gezicht als ze de prius starten en wegrijden, en het blijft ook verwonderlijk dat je gewoonweg niets hoort behalve het rollen van de banden. oftewel hij nog niet zo slecht, als je er normaal in rijdt en niet alleen maar probeert een zo laag mogelijk verbruik te halen. (bij die rijstijl ben je in een ferrari nog irritant) | |
Revolution-NL | vrijdag 29 mei 2009 @ 13:14 |
Laatste post:quote:Als je begrijpend leest weet je het antwoord. | |
bluebit | vrijdag 29 mei 2009 @ 13:18 |
en ook ik mag rijden wat ik zelf wil van de baas, de baas betaald tot een bepaald bedrag en de rest moet ik zelf betalen. Zoals je zelf al zegt, elke nieuwe auto rijdt tegenwoordig prima, dus dan was de prius de auto die mij het meest opleverde. Indien ik weer een prive auto nodig heb, dan zou het inderdaad een 5 jaar oude occasion worden, en aangezien de kosten van autos in een specifieke klasse redelijk gelijk zijn, zou ik een andere auto kopen. Maar goed, da's prive vs zakelijk, niet te vergelijken. | |
JuiceJuice | vrijdag 29 mei 2009 @ 13:20 |
Prius ![]() | |
Fugie | vrijdag 29 mei 2009 @ 13:27 |
quote:En is het fout dat ik alleen aan geld denk ipv het stuk metaal op 4 wielen ? Het is niet alsof die auto een levend organisme is ofzo ![]() | |
Revolution-NL | vrijdag 29 mei 2009 @ 13:32 |
quote:Op die Volvo roest bakken van 30 jaar oud zou ik dat niet te hard zeggen, daar is een hele nieuwe beschaving op ontstaan. ![]() | |
r8ality | vrijdag 29 mei 2009 @ 13:41 |
quote:Voor jou misschien niet, voor mij wel ![]() | |
-_Tommy_- | vrijdag 29 mei 2009 @ 13:56 |
Mijn moeder heeft sinds een paar maanden ook een Prius, een Tech line volgens mij, dus ook met dat park assist, dat werkt op zich wel goed, maar is veel te traag, wel is het cameraatje handig moet ik zeggen! Ik persoonlijk vind de stoelen echt niet fijn zitten, ben zelf 1,93 heb het gevoel op de bok te zitten! Ook hebben ze er lederen bekleding ingezet, maar daardoor is de achterbank echt keihard geworden, weet niet of dat in de stoffen versie ook zo is of dat het opnieuw bekleden niet goed is gegaan? Verder wel een geinige auto waarvan de prestaties echt niet tegenvallen, het proberen echt alleen op electra te rijden is leuk! Wel valt het verbruik toch tegen! | |
bluebit | vrijdag 29 mei 2009 @ 15:05 |
quote: hmmm, heb gehoord dat de parkeerplaatsen van IKEA vestigingen de natuurlijke broedplaatsen zijn van volvo's | |
bluebit | zaterdag 30 mei 2009 @ 12:11 |
nou de eerste verbruiksresultaten 10 - 733 km = 723 km- 41,4 liter (5.8 liter per 100) 733 - 1433 = 700 km - 36.5 liter (5.21 liter per 100) 1433 - 2360 = 927 km - 55.1 liter (5.9 liter per 100) (duitsland en ardennen) 2360 - 3116 = 756km - 40.1 liter (5.3 liter per 100) Beter verbruik dan mijn vorige volvo V40 1.9D met een gemiddeld verbruik van 5.8 over iets meer dan 100.000 km gerekend. | |
Athmozz | zaterdag 30 mei 2009 @ 12:18 |
persoonlijk vind ik dat verbruik dus keihard tegenvallen. Jij vergelijkt met een 1.9D V40 die toch enkele jaren oud is; als je een realistische vergelijking wil moet je er een BMW 318d met de ED naast zetten, die heeft een gemiddeld verbruik van maar 4.8 liter, wat dus nog merkelijk minder is dan de Prius... Ik heb er zelf al een stuk mee gereden, en in stads / voorstads verkeer haal ik er een gemiddelde van 4.9 liter uit, dus het zou me niet eens verwonderen dat ik die wagen op 4.6à4.7 liter gemiddeld krijg (maar goed, ik heb ook een zuinige rijstijl; met mijn 320d kan ik mijn verbruik rond de 5.5 liter doen draaien ![]() Jouw verbruik zit wel merkelijk boven het normverbruik dat op gegeven is door toyota zelf; zij geven 4.3 gemiddeld aan ![]() | |
bluebit | zaterdag 30 mei 2009 @ 12:23 |
quote:ow, een V40 1.9D met common rail diesel motor is oud? Naja, ik rij niet als een oud omaatje en ik rij veel snelweg. Dus ja, ik weet zeker dat de prius dan nog zuiniger is dan een bmw 318d met ED In stadsverkeer haal ik met de prius vrij eenvoudig een verbruik van 2.5 - 3 op de 100, dus ook dan is ie zuiniger. Overigens moet je niet je boordcomputer vertrouwen, je echte verbruik ligt hoger. en wie haalt hier wel het verbruik precies wat de fabrikant opgeeft? ben je ooit buiten in de echte wereld geweest? | |
Athmozz | zaterdag 30 mei 2009 @ 12:26 |
quote:klopt; echte verbruik ligt 0.1 tot 0.2 liter hoger dan mijn boordcomputer. BC staat rond de 5.0 liter verbruik gemiddeld tijdens stad & kleine wegen, 6 tot 8 op de snelweg (6 aan 110-120, 8 aan 180). Ik rijd zelfs onder het verbruik dat de fabrikant opgeeft, zowel met m'n 316i als met m'n 320d ![]() [ Bericht 19% gewijzigd door Athmozz op 30-05-2009 12:40:11 ] | |
bluebit | zaterdag 30 mei 2009 @ 12:41 |
quote:Echt ongelooflijk, mensen die nog steeds roepen dat dat verbruik slecht is voor een ruime benzine auto met een 1.5 liter motortje. Ik kan begrijpen dat je de auto maar niks vindt, maar om dan elk teken van intelligentie overboord te gooien en het menselijk vermogen om dingen objectief te kunnen bekijken maar achterwege te laten, dat vind ik raar. Diesel is geen benzine. een kleine auto is geen middenklasse auto. Vergelijk eens dingen die je met elkaar kunt vergelijken. En als je wilt vergelijken tussen een diesel en een benzine auto, dan is het nog knap dat een net zo grote benzine auto een vrijwel identiek verbruik heeft als een soortgelijke dieselauto bij gelijk gebruik. De reden waarom dat knap is: omdat andere soortgelijke benzine autos wel merkbaar meer verbruiken dan de dieselauto. | |
Athmozz | zaterdag 30 mei 2009 @ 13:17 |
qua techniek is het knap dat ze met een benzinemotor inderdaad weinig gebruiken, maar dan vraag ik mij af wat het voordeel is om een benzinemotor te gebruiken (die gewoon meer brandstof nodig heeft dan een diesel)? Het verbruik blijft hetzelfde als dat van een auto uit een vergelijkbare klasse (3 serie is ongeveer de grootte van een prius, met dan het verschil dat je achterin wel nog genoeg hoofdruimte hebt om degelijk in te gaan zitten), terwijl het verbruik even hoog ligt. Benzine is een edelere brandstof dan diesel (wordt op een hogere temperatuur afgedestilleerd), en heeft geen makkelijke biologische alternatieven, daar waar je die voor diesel wel hebt... Ik begrijp dan ook de keuze voor benzine ipv voor diesel niet zo goed. Maak een Prius met diesel, en dan heb je pas een zuinige wagen ![]() | |
bluebit | zaterdag 30 mei 2009 @ 13:28 |
quote:ja, inderdaad. ik begreep echter dat het lastiger is om een diesel continu uit en aan te zetten. Ik weet er het fijne ook niet van, maar een diesel hybride zou naar mijn mening echt geniaal zijn: Diesel op de snelweg en ook lekker wat koppel onder de kap. (prius verbruikt tussen de 6 en 7 liter per 100 bij een snelheid van 130, dat kan dus zuiniger) Electriciteit als het mogelijk is (stad en N-wegen bij continu snelheid) Overigens over die hoofdruimte. zelf ben ik 1.94 en zit ik net nog goed qua hoofdruimte. De beenruimte achterin is echter fenomenaal. In een volvo V70, A6 heb je maar de helft aan beenruimte. Daar was ik echt enorm verbaasd over, je kunt er zowat rondlopen. Dus zolang je niet langer dan 1,95 bent, zit je echt beter in een prius achterin dan in welke auto ook die ik ken. Maar goed, ik zit niet zo vaak achterin. | |
Athmozz | zaterdag 30 mei 2009 @ 13:45 |
quote:bij de efficient dynamics doen ze het, dus op zich moet het technisch gezien zeker mogelijk zijn. Zeker in belgie zou het het goed doen gezien de economische maatregelen voor die wagens. Als je echter de vergelijking maakt met zijn concurrent (honda insight; zelfde opzet; batterijen met benzinemotor erbij) is het natuurlijk een mooie optie. Toyota prius full option; 31500 (-4750¤ milieukorting); dus 26750 + jaarlijks 205 rijtaks Honda Insight full option; 25500 (-3850¤ milieukorting); dus 21650 + jaarlijks 165 rijtaks Die honda komt daar nog een pak goedkoper uit, terwijl qua looks de honda het toch wint op de prius (das persoonlijk misschien), en qua binnenruimte de honda ruimer overkomt op mij. ![]() vs ![]() | |
bluebit | zaterdag 30 mei 2009 @ 14:30 |
quote: ah dat wist ik niet, dan is het voor mij eenvoudig, de volgende wordt een diesel hybride (hybride als dit financieel voordeel oplevert). De insight en de civic zijn allebei van buiten een stuk mooier. Persoonlijk vond ik het interieur (m.u.v. voorstoelen) van de prius een stuk prettiger, naja, beter gezegd, ik vond het dashboard van de honda´s te druk en minder mooi dan dat van de prius. En daarnaast had ik ook een voorkeur voor de technische specificaties van de prius: de hondas hebben een electrische hulpmotor, de prius kan volledig electrisch rijden. De hondas zijn minder vlot, de prius is iets sneller. Vooral die eerste was wel een doorslaggevende technische factor. betreffende uitrusting zitten de civic en prius op redelijk gelijk niveau. de prius is ietsjes duurder, maar werd naar mijn mening gecompenseerd door het technisch voordeel. De insight is inderdaad nog goedkoper, maar ja, ik heb de specs nog niet bekeken, maar voor dat prijsverschil zul je toch enkele dingen moeten missen vermoed ik. als techneut vind ik de techniek achter de prius echt geniaal. Conventionele autos hebben toch altijd weer te maken met een aantal pk's en Nm's die pas in een bepaald toerengebied aanwezig zijn. met een electromotor erbij heb je daar gewoon geen last van. CVT techniek om er voor te zorgen dat een aanwezige motor altijd in het meest optimale toerental zit...is toch geweldig. Het punt is natuurlijk dat in een prius de stelling "het meest optimale" gedefinieerd is als minst brandstofgebruik voor deze auto, met dit gewicht, lucht/rolweerstand etc. Maar als je die technieken inzet voor bijvoorbeeld de andere extreme, namelijk performance.....dan wordt het heel wat anders. Tegenwoordig proberen we al die beperkingen op te lossen/ te omzeilen met turbos, inspuiting, DSG bakken, ook allemaal technisch zeer cool......maar waarom niet gewoon een electromotortje en CVT techniek. en misschien kun je die electro motor ook nog gebruiken om niets te verbruiken onder bepaalde condities. Best of both worlds naar mijn mening. Misschien dat alleen in de IT de eenvoudigste oplossing vaak ook de beste oplossing is. Tsja, de prius was wel de eerste die het concept ging toepassen, enig respect mag wel ondanks het feit dat ie lelijk is. | |
r8ality | zondag 31 mei 2009 @ 14:25 |
quote:Dat is dus niet ![]() | |
bluebit | zondag 31 mei 2009 @ 14:53 |
quote: ![]() wat is het dan? ik ben benieuwd hoe je een versnellingsbak die continu variabel is gaat noemen en nee, hij draait niet continu vol gas, wat denk je zelf? overigens, als dat je enige kritiek punt is, ben je het blijkbaar wel eens met de rest van het verhaal? [ Bericht 5% gewijzigd door bluebit op 31-05-2009 15:06:42 ] | |
DS4 | maandag 1 juni 2009 @ 00:31 |
quote:Zoals ik in deel 1 al aangaf: dat gaat waarschijnlijk niet prettig rijden. Je moet nl. met een kleine diesel werken om voordeel te halen en dat houdt in dat de auto onderin de toeren (dus bij rustig rijden) relatief veel kracht heeft en bij trappen (nog meer dan nu) tekort komt. Ik zie het dus niet gebeuren. | |
Athmozz | maandag 1 juni 2009 @ 09:53 |
quote:jij gaat uit van jouw zware bakken waar je mee rijdt ![]() als je vergelijkt wat een prius standaard heeft, dan zit je met een 1600 dieselmotor met evenveel kracht in je hoge toeren hoor ![]() ![]() Ik rij zelf met een middelmatige diesel (136pk), en ik rijd daar 90% van de tijd tot 2200 - 2500 toeren mee, en dan schakel ik al. Doortrekken in toeren doe ik zelfs niet eens, dus of die daar nou kracht heeft of niet zou mij nu eens niet kunnen schelen (en ik kan in principe door tot 4500 toeren zonder eigenlijk koppel te verliezen tot 4000 toeren). Zéker gecombineerd met een automaat levert dat geen problemen op, steek er desnoods een doubleclutch 7 baks transmissie onder, en je moet nergens kunnen doortrekken in je toeren... de benzinemotor van de prius levert maximaal 110Nm koppel; als je daar 1400HDI van peugeot naast zet heb je al 160Nm koppel... pk's boeien niet eens, aangezien dat enkel voor je topsnelheid is. [ Bericht 5% gewijzigd door Athmozz op 01-06-2009 10:09:31 ] | |
DS4 | maandag 1 juni 2009 @ 10:28 |
quote:Mijn auto is niet heel veel zwaarder, maar daar vergelijk ik dan ook niet mee... Dat zou te dol zijn. quote:99pk uit een 1.6 diesel? Dat kan natuurlijk, maar dan wordt het niet meer een extreem zuinige diesel. Ter vergelijk, Peugeot, toch een goede dieselbouwer, haalt 90 pk uit de 1.6 diesel en 110 pk uit de snelle variant van die diesel. Hier een electromotor aan koppelen maakt de auto nog zwaarder (want de dieselvariant is doorgaans zwaarder). Ik zie dan geen zuinige auto ontstaan eigenlijk. Dat blijkt ook wel, de 207 scoort met de 1.6 diesel met 90 pk een verbruik van 4,5 vs 3,9 voor de prius. quote:99 pk is ook tegenwoordig geen vetpot meer... quote:Dan gebruik je dus niet je vermogen... En heb je, als je die beperking in een ontwerp vast legt een auto met bijzonder slechte prestatiecijfers. quote:Dat laatste is een fabel. Alleen vermogen telt. Nou bepaalt het koppel * toerental wel het vermogen, dus zal een hoog koppel bij laag maximaal vermogen dus feitelijk opleveren een auto met hoog koppel bij lage toerentallen en dus een relatief hoog vermogen bij die lage toerentallen, maar dat neemt niet weg dat een auto met 100PK en 300 Nm grosso modo niets sneller is dan een auto met 100PK en 100 Nm (omdat die laatste met veel kortere overbrengingen toe kan...). En een auto met 150PK en 75Nm zal de snelste van de drie zijn. | |
bluebit | maandag 1 juni 2009 @ 11:00 |
quote:daar zit wel iets in, maar denk wel dat dat deels te omzeilen is door dat te combineren met een "cvt" bak (of ecvt of hoe je het wilt noemen) en slim motormanagement. Je gewicht gaat inderdaad wel toenemen, want dan zou je A: een flinke electromotor moeten hebben die absoluut de lagere snelheden voor zijn rekening neemt. B: een diesel is inderdaad zwaarder (over hoeveel hebben we het dan eigenlijk: 100kg?) De auto zou dus bij voorkeur electrisch moeten rijden op lagere snelheden (tot 60/70) en pas daarboven de diesel echt gaan gebruiken. Lijkt me dat het dan toch echt wel voordeliger moet worden. | |
Athmozz | maandag 1 juni 2009 @ 11:15 |
diesel is op zich niet zoveel zwaarder meer hoor ![]() als je vb kijkt bij peugeot 207, dan zit er tussen de 1.4 16klepper en de 1.6 HDI (beiden ongeveer 90pk) maar 60 kilo verschil in. Zo gek veel lijkt me dat niet ![]() Waar die prius uiteraard vooral zijn zuinigheid aan dankt is dat stadsverkeer waar die elektromotor telkens het werk doet. Plaats een elektromotor in een dieselwagen, en je verbruik zal ook drastisch dalen... Ik heb met een 316i en een 320d van hetzelfde model gereden (E46), en als ik met die 316i de 120 passeerde zat ik direct aan 8 liter verbruik, en steeg dat naar bijna 20 liter als ik richting de 190 ging. Als ik hetzelfde met mijn 320d doe, dan zit ik aan 120 nog steeds op 6 liter verbruik, en hang ik aan 190 op een verbruik van rond de 14 liter... best een enorm verschil dus ![]() | |
DS4 | maandag 1 juni 2009 @ 11:54 |
quote:De Prius is niet alleen zuinig doordat er een electromotor bij is geplaatst, maar ook doordat de benzinemotor daarmee bescheidener kon uitvallen. Ik denk dat met een diesel de combi niet werkt. Om genoemde redenen. | |
Revolution-NL | dinsdag 2 juni 2009 @ 09:11 |
quote: ![]() Motor draait bijna altijd volgas? ![]() Niks CVT ![]() Als ik met mijn civic in toerental zak kan ik nog steeds versnellen, invoegen op de snelweg doe ik constant met 3000rpm terwijl ik versnel. Volgens mij is dat toch echt een variabele (Continuously variable transmission) bak en geen x trap automaat. Eerste verbruik cijfers: 300km snelweg cruisecontrol 120: 7.1l op 100 Zojuist 40km snelweg met alleen maar file: 5.1l op 100 ![]() | |
r8ality | dinsdag 2 juni 2009 @ 09:43 |
Ik zei het verkeerd. De benzinemotor van de Prius zit zeg maar continue in 1 versnelling, waar fuel efficiency het grootst is. Om de benzinemotor mee te helpen bij op te trekken (want anders zou je niet vooruit komen) komen de elektromotoren in werking. Als de Prius eenmaal op snelheid is drijft de benzinemotor uiteindelijk de auto en de elektromotoren aan, waardoor ze opladen. Uitleg: http://prius.ecrostech.co(...)ableTransmission.htm Oftewel, conventionele automaat (planetaire stelsels) en heeft dus geen ruk met CVT te maken. | |
bluebit | dinsdag 2 juni 2009 @ 09:53 |
quote:ow, hoeveel versnellingen heeft mijn conventionele automaat dan? | |
r8ality | dinsdag 2 juni 2009 @ 09:56 |
quote:Je hebt oude van 3 t/m de 6-bakken van nu. Maar ik weet waar je op doelt. De " versnellingen" van de bak van de Prius zijn hier gebruikt om de 2 elektromotoren en de benzinemotor op aan te sluiten. Ze zijn dus niet echt meer in gebruik als versnelling. | |
bluebit | dinsdag 2 juni 2009 @ 10:06 |
quote: klopt, in feite heb je inderdaad maar 1 versnelling met verschillende overdrachtsmogelijkheden naar de wielen toe. het lijkt dus meer op een cvt bak dan op een conventionele bak. We moeten het inderdaad niet vergelijken met de cvt pur sang (dafjes en zo), deze bak heeft niet het nadeel van de oorspronkelijke cvt bak (energieverlies door de band). Verder noemen de makers van deze bak dit ook een cvt bak (ecvt), lijkt me dat zij het het beste weten (en ook het recht hebben om dit ding die naam te geven als zij dat willen). Daarnaast vind ik het niet nodig om elke keer een nieuwe naam te verzinnen als er technische vooruitgang is, anders zouden we inmiddels al 1000 andere namen hebben voor de normale handgeschakelde bak. Het toerental van de motor wordt bepaald door verschillende factoren : stand gaspedaal, energie niveau accus. Dus nee, hij loopt niet continu op 5000 toeren (even aannemen dat het meest efficient is voor de motor qua pk's en verbruik), en hij gaat ook niet op 5000 toeren lopen om alleen accus bij te vullen. Dus ja, je hoort wel toeren bij rustig optrekken. Ram je het pedaal in, dan gaat ie naar 5000 (?) toeren en daar blijft ie totdat je het gaspedaal los laat (dan merk je de cvt eigenschappen het best) | |
r8ality | dinsdag 2 juni 2009 @ 10:13 |
Dude, WTF ![]() GEEN CVT! | |
bluebit | dinsdag 2 juni 2009 @ 10:29 |
wacht even, we hebben het toch over overdracht van motor naar wielen. Hoeveel en wat voor motors en hoeveel wielen is totaal irrelevant, al zaten er twintig motoren in en 180 aangedreven wielen. Een belangrijk kenmerk van een cvt bak is toch dat toerental niet evenredig is aan snelheid. Oftewel de motor draait het ene moment op 2000 rpm en schiet vervolgens direct door naar 6000 rpm waarna de bak ervoor zorgt dat de rpm overgedragen wordt naar de wielen (even kort door de bocht). Dit gebeurt middels een continu variabele transmissie. Oftewel een CVT! Toyota noemt het zelf een CVT en dan zou jij het beter weten? | |
DS4 | dinsdag 2 juni 2009 @ 10:38 |
quote:Dat klinkt dus niet als een CVT... | |
bluebit | dinsdag 2 juni 2009 @ 10:40 |
quote:wel als je inderdaad op dat moment het gaspedaal inramt, anders zou het inderdaad klinken als "kaputt". | |
DS4 | dinsdag 2 juni 2009 @ 10:42 |
quote:Ook dan niet. Want bij een CVT zou je dan wel progressie in de toeren kunnen zien, maar niet een "stap". Dat duidt gewoon op een conventionele automaat. | |
r8ality | dinsdag 2 juni 2009 @ 10:45 |
quote:CVT = altijd de meest gunstige overbrenging. Als er 1 benzinemotor en 1 elektromotor allebei aanmoeten om de auto aan te drijven lijkt me dat niet de meest gunstigste overbrenging. En zoveel merken noemen hun diesels ook "schoon". Dat is net zo waar als dat de "CVT" van Toyota een CVT is. De "Variable" slaat hier meer op de verschillen in motoren ![]() | |
DS4 | dinsdag 2 juni 2009 @ 10:49 |
Wellicht dat de discussie hiermee ten einde is... Geen CVT dus. | |
bluebit | dinsdag 2 juni 2009 @ 10:53 |
quote:hmmm, wellicht leg ik het niet goed uit. vanuit stilstand : 0 toeren, en dan vol gas optrekken tot 120. De motor schiet vrijwel direct naar 6000 rpm (geen toerenteller, dus ff aanname) en hij blijft op dit gelijke toerental totdat ik het gas loslaat. Dit betekent dat de motor op gelijk toerental blijft draaien tijdens acceleractie, dus er is een transmissie die ervoor zorgt dat er versnelling is. Als het vaste tandwielen zouden zijn, zou de motor voor acceleratie zorgen door meer toeren te gaan maken binnen een bepaalde versnelling. In het geval van de prius verschuift de bak continu om voor acceleratie te zorgen. het is absoluut anders dan de traditionele automaten! | |
DS4 | dinsdag 2 juni 2009 @ 11:00 |
quote:Dat is een ander verhaal. Maar goed, lees de link hierboven even die ik gegeven heb, daar staat het e.e.a. in. | |
bluebit | dinsdag 2 juni 2009 @ 11:01 |
quote:Dus het probleem van R8ality is puur de naamgeving van het ding??? De kenmerken/karakteristieken van de bak zijn vrijwel gelijk aan die van een cvt en de bak is mijlenver verwijderd van een reguliere versnellingsbak. En het enige waarover ie zeurt is het feit dat de bak een CVT bak genoemd wordt.... ![]() maar goed, als ie er gelukkiger van wordt: dan noemen we het voortaan wel de p-cvt (prius cvt) mensen die uitsluitend in problemen denken ipv in oplossingen ![]() p.s. ken de website die je noemde vrij goed, schijnt wel een autoriteit te zijn op het gebied van Prius in NL. Daar heb ik me dus veel ingelezen. | |
DS4 | dinsdag 2 juni 2009 @ 13:01 |
quote:Dat de bak zich een beetje gedraagt als een CVT doet m.i. niet af aan het feit dat het geen CVT is. Een CVT kennen we vooral uit de dafje. Dat ging met een duw/trekband (maar een panty werkt ook als je tijdens een rally de duw/trekband weer naar de klote had gereden), die over conussen liep en daardoor continu variabel was. Met een korte scan over het stukje heen begrijp ik dat de bak van de Prius mechanisch gezien zo niet werkt. Het is dus geen CVT. | |
bluebit | dinsdag 2 juni 2009 @ 13:22 |
quote:naa, maar een reguliere schakelbak is in de loop der jaren ook heel wat veranderd, en we noemen het nog steeds hetzelfde. Wat ik hiermee probeer aan te geven, is dat het concept hetzelfde is, al is de invulling door technologische vooruitgang gewijzigd. Voorbeeld: een computer werd in 1995 een pc genoemd, nu wordt het nog steeds een pc genoemd ook al kun je de hardware uit 1995 niet met die van nu vergelijken. Als ik dat doortrek naar een prius: 2 motoren die onafhankelijk van elkaar op verschillende toerentallen draaien vereist een andere implementatie van een versnellingsbak, waardoor de technische invulling gewijzigd wordt. "Echte" cvt's zoals DAF hadden ook een belangrijk nadeel, namelijk een hoog energieverlies op de overbrenging in bak (de band). Zou natuurlijk raar zijn als ze dat juist in een prius in stand zouden houden. Het is dus gewoon een nieuwe CVT implementatie. | |
r8ality | dinsdag 2 juni 2009 @ 13:57 |
quote:In scooters gebruiken ze dat anders nog steeds... Wat betreft je vergelijking met hardware. Het is nog steeds met bits en bytes, geheugen en registers dus er in principe niets veranderd, behalve de snelheid. Zelfde geld voor de handbak. Gebeurt nog steeds door tandwielen en je hebt verschillende verhoudingen. De planetaire stelsels in een Prius-"CVT" vergelijken met een echte CVT zoals we uit de Daf kennen slaat nergens op. Maakt niet hoe de karakteristiek van de auto is. | |
bluebit | dinsdag 2 juni 2009 @ 14:05 |
quote:ik vergelijk het niet met een CVT uit een DAF, jij blijkbaar wel. En als ik het al vergelijk dan doe ik dat op concept niveau en niet op implementatie niveau. Een prius heeft maar 1 versnelling. In elke andere auto met automaat of schakelbak betekent dat dat je niet harder kunt dan pakweg 25 / 30? Dus via welk concept kun je met 1 versnelling wel vanaf 0 km p/u naar 180 km p/u? Juist: met een CVT. Concept is CVT, techniek is anders dan 30 jaar geleden. Dit lijkt me toch geen rocket science. Waar ben je het nu niet mee eens? Dat het ding een CVT genoemd wordt, of dat het concept van een CVT bak er achter zit in een andere vorm? | |
r8ality | dinsdag 2 juni 2009 @ 14:16 |
quote:Jij werkt zeker bij Microsoft? Ja, het OS heeft dezelfde functies maar verder werkt geen driver/software meer omdat het anders geimplementeerd is ![]() quote:Via het concept Prius-versnellingsbak. Wat geen CVT is. quote:Nope. Nog steeds twee rollen, een bandje en weer 2 rollen. quote:Dat het een CVT wordt genoemd idd. | |
bluebit | dinsdag 2 juni 2009 @ 14:26 |
quote:weinig inhoudelijks...en als je geen verstand hebt van software architectuur, moet je je niet wagen aan dit soort voorbeelden. quote:de p-cvt dus. Aangezien we het uitsluitend over naamgeving hebben en niet over inhoud, kan ik er dus vanuit gaan dat je bezwaar weg is als we het vanaf nu p-cvt noemen om een onderscheid te maken tussen de prius bak en cvt's die technisch identiek zijn aan die van een DAF. quote:een technische implementatie mag na verloop van tijd best veranderen. Een motor heeft inmiddels turbos gekregen, injectie, meer kleppen, meer cilinders, bovenliggende nokkenassen.....dus volgens jou mogen we dat geen motor meer noemen? quote:da's inmiddels duidelijk, maar welke naam zou jij dan vinden passen voor deze techniek? Maar gezien je antwoord, ben je het dus wel eens met het gegeven dat het concept van CVT achter deze bak zit. | |
r8ality | dinsdag 2 juni 2009 @ 14:29 |
quote:Onzin. En daar heb ik wel degelijk verstand van. quote:De hele lettercombinatie CVT mag er niet in voorkomen. Punt. quote:Je hebt nog steeds een rijtje cylinders die met wat mengels plof doen. Niets aan veranderd de laatste 100 jaar. quote:Prius-automaat. | |
DS4 | dinsdag 2 juni 2009 @ 14:49 |
quote:Omdat het in essentie nog steeds hetzelfde is wellicht? quote:Maar het concept is dus niet hetzelfde. Mechanisch gezien is het gewoon totaal anders. quote:Maar het is nog altijd een personal computer. En PC dus. En technisch is er misschien vooruitgang, maar we werken nog steeds met een CPU, ROM en RAM geheugen, invoerapparaten en uitvoerapparaten, waardoor technisch gezien in hoofdlijnen er weinig is veranderd. quote:Nee. Mechanisch gezien is er geen sprake van een CVT. | |
bluebit | dinsdag 2 juni 2009 @ 14:59 |
quote:weet ik, en dan weet je toch ook wel waarom de implementatie anders is geweest en wat de reden is dat sommige drivers en applicaties niet meer werkten? Als iedereen architectuur gevolgd had, was er niets/weinig aan de hand geweest. quote:onzin, continu variabele transmissie, oftewel CVT. of roep je ook dat aardbeienijs niet de naam aardbei mag dragen omdat het niet klein, rood, rond met groen blaadje bovenop is. quote:net als dat een prius-cvt gewoonweg een overbrengingsmechanisme is, daar is ook weinig in veranderd. quote:dat is inderdaad een sprekende naam die de kenmerken van die automaat duidelijk weergeeft. Maar goed, naamgeving is een eeuwige discussie...laten we eens kijken waar we het wel over eens zijn: - De prius automaat is technisch volledig anders dan CVT's die we kennen van DAF e.d - De prius automaat is ook ver verwijderd van andere automaten met meerdere vaste versnellingen - De prius automaat heeft 1 versnelling. - Het toerental van de motor staat los van de acceleratie / aandrijving (weet niet goed hoe dit eenduidig te omschrijven) Dan stuur ik de discussie eens een andere richting op met deze stelling: Uitgaande van een blackbox principe (er gaat iets in, er gebeurt iets binnenin de blackbox, er komt iets uit): - De karakteristieken van de bak van de prius lijken op die van een CVT. | |
r8ality | dinsdag 2 juni 2009 @ 15:12 |
quote:Nope. Het is fysiek exact hetzelfde als een conventionele automaat. Hij heeft in principe twee versnellingen en drie stelsels. Alleen door de combo van benzinemotor en twee elektromotoren zijn de twee uitvoerversnellingen alleen heel anders benut, soms zelfs als invoer. quote:We zijn eruit. Het is geen dus geen CVT. | |
bluebit | dinsdag 2 juni 2009 @ 15:21 |
quote:Dus, in feite hebben we een uitvoer (volgens mij is het maar 1) richting wielen (aandrijving), en we hebben twee invoeren die gekoppeld worden (benzine en electrische motor). Door variabele transmissie tussen de twee invoeren en de uitvoer kan de snelheid van de wielen bepaald worden. het opladen van de accus is niet relevant in deze situatie naar mijn mening. De transmissie heeft verder oneindig veel ratios, dus is ie continu variabel. naja, ik kom dus weer uit bij cvt bak...... quote:nice try, nee, ik vraag of het alle kenmerken (uitgaande van een blackbox) van een cvt heeft? of zijn er nog andere zaken (nee, een prius kan, denk ik, niet even hard achteruit als vooruit ![]() | |
r8ality | dinsdag 2 juni 2009 @ 15:26 |
quote:Juist wel, want bij het opladen van de accus gebruik je dus twee uitvoeren, de wielen en de elektromotor die als dynamo fungeert. quote:Nope. Afhankelijk van het toerental van de elektromotoren draaien de planetaire stelsels een bepaald toerental. De verhoudingen tussen de stelsels is verder vast. quote:Met je blackbox-onzin ![]() | |
bluebit | dinsdag 2 juni 2009 @ 15:38 |
quote:waarom is dat relevant. Voor hetzelfde geld sluit je die generator gewoon direct aan op een home trainer in de auto. De werking van je transmissie zal niet anders zijn. quote:true, maar dat betekent niet dat je transmissie per definitie niet continu variabel kan zijn. kijk eens op deze pagina Het is met dit planetenstelsel gewoon mogelijk een continu variabele transmissie te realiseren. quote: ![]() | |
r8ality | dinsdag 2 juni 2009 @ 15:42 |
quote:Nee de werking van een conventionele automaat verandert niet door het afwijkende gebruik in de Prius ![]() quote:Nee. Door het gebruik van elektromotoren en varieren van toerental lijkt het op een CVT. Maar, planetaire stelsels hebben onderling een vast ratio. quote:Ach ja, dat zijn meestal wel mensen die er iets vanaf weten in de praktijk. Waarom streep je trouwens elektromotoren door? Er zitten er twee in. Of hebben ze je dat nog niet verteld? ![]() | |
bluebit | dinsdag 2 juni 2009 @ 15:58 |
quote:het is geen conventionele automaat, dus hiermee zeg je niet zo veel. quote:klopt, maar de uiteindelijke overbrenging is ondanks vaste ratios in het stelsel nog steeds continu variabel. quote:En managers zien doorgaans het complete plaatje in plaats van slechts een klein onderdeeltje. Maar goed, je hebt ze allebei nodig. Verder hebben we het, dacht ik, over aandrijving en transmissie. Een generator vind ik persoonlijk dan weinig relevant, net als dat je bij reguliere autos doorgaans de startmotor niet als een extra motor telt. | |
SymbolicFrank | dinsdag 2 juni 2009 @ 22:08 |
Heel interessante techniek, een "CVT" met een elektrische en elektromechanische overbrenging. Eigenlijk een gemiste kans van Toyota om niet ook een sportuitvoering uit te brengen, die kan er op papier aardig snel vandoor gaan. Inclusief electromotor heeft dat ding vermogen genoeg, en een zeer leuk koppel. Is zo'n Prius niet te chippen? Dat maakt het een hele interessante leaseauto, behalve dat hij er niet uitziet. | |
Revolution-NL | dinsdag 2 juni 2009 @ 22:24 |
quote:Ik weet dat de Civic hybride gechipt kan worden van 95 naar 120pk tel daar nog eens 20pk bij op als je accu vol zit en je kan het menig 2.0tdi moeilijk maken ![]() Weet niet hoe het bij de Prius zit, maar het is echt heel irritant als je op de snelweg zit, er even vandoor wil sprinten en je accu is leeg ![]() ![]() | |
SymbolicFrank | dinsdag 2 juni 2009 @ 22:33 |
Ja, een extra accupakket zou dan ook heel interessant worden, zeker als je dat 's nachts op kunt laden. Dat is pas goedkoop (en vlot) rijden! | |
bluebit | dinsdag 2 juni 2009 @ 22:41 |
minder last van, temeer omdat de electromotor sterker is dan die van de civic. Aan de andere kant heb je op de snelweg weer wat meer aan de extra pk's die de civic levert met zijn motor, denk ik. over chippen heb ik nog niets gehoord of gelezen. Ik geloof dat je gekruisigd wordt op prius forums als je erover begint ![]() | |
r8ality | dinsdag 2 juni 2009 @ 22:53 |
quote:Ja, ga jij ff 100kg aan accu's erintillen na de koffie 's morgens? ![]() | |
SymbolicFrank | dinsdag 2 juni 2009 @ 22:53 |
quote:Gezien het aantal Priussen dat rondrijd, met naar schatting vooral leaserijders achter het stuur, die het doen omdat het goedkoop is maar geen nee zouden zeggen tegen wat extra vermogen, lijkt me dat een hele lucratieve markt! En dat is vrij onzichtbaar voor de leasemaatschappij. | |
SymbolicFrank | dinsdag 2 juni 2009 @ 22:55 |
quote:Nee, gewoon 's avonds de stekker er in, en 's morgens er weer uit. De accu's laat je natuurlijk gewoon in de auto zitten. En er is plaats zat in zo'n Prius. | |
DS4 | woensdag 3 juni 2009 @ 12:11 |
Een prius chippen? Dat ding rijdt als een dweil, dus vermogen is niet het (grootste) probleem. Lijkt mij een beetje onzinnig dus. | |
Geqxon | woensdag 3 juni 2009 @ 12:22 |
quote: ![]() | |
mstr | woensdag 3 juni 2009 @ 12:22 |
http://www.autoblog.nl/ar(...)uinige-autos-vervalt Goed nieuws voor jullie Prius-rijders. | |
r8ality | woensdag 3 juni 2009 @ 12:43 |
quote:Nog meer smerige accu's, lelijke auto's en milieuhippies ![]() | |
Athmozz | woensdag 3 juni 2009 @ 13:03 |
quote:nog steeds niet leverbaar in belgie, t zijn nog altijd de oude modellen die je krijgt. | |
bluebit | woensdag 3 juni 2009 @ 13:31 |
quote:raar, toen ik twee weken terug mijn oude model prius ophaalde, gaf de verkoper aan dat het oude model bijna niet meer te krijgen is. Die van mijn stond ergens in frankrijk op een koper te wachten, de verkoper vertelde me ook dat je het oude model nu niet meer kunt bestellen, alleen nog maar het nieuwe model en ze verwachtten eind juli te beginnen met leveren (da´s best snel, vind ik) tsja, ik denk dat met al die financiele maatregelen veel meer mensen een hybride gaan kopen. Je kunt in feite door al die maatregelen gewoon een klasse hoger rijden dan bij conventionele autos. Scheelt flink. Ik denk ook dat er behoorlijk wat mensen zijn die niet als doelstelling hebben om het milieu zo veel mogelijk te belasten, maar gewoon een keuze maken op basis van functionaliteit en prijs. Dus als twee dingen gelijk zijn, maar de een is een stuk goedkoper, dan kies je de goedkoopste : "Spaar ik daarmee ook het milieu? Leuk meegenomen!" | |
Athmozz | woensdag 3 juni 2009 @ 13:36 |
een prius koop je niet op basis van functionaliteit natuurlijk, die koop je op basis van uitrusting voor je geld. Een prius (en eigenlijk meer die honda) vind ik technische wel leuke wagens, maar het gebrek aan laadruimte zou mij teveel parten spelen om zo'n wagen te kopen; 1 fiets in de kofferbak kunnen gooien is toch echt een vereiste, evenals 10 bakken bier in de koffer. Als dat er niet in kan is die gewoon te klein ![]() Sowieso koopt bijna 90% van de mensen zijn auto op prijs, en speelt de rest minder mee. Anders reed niemand met een Skoda / seat / peugeot / citroen / ford... | |
bluebit | woensdag 3 juni 2009 @ 13:50 |
quote:da's wat ik bedoel: functionaliteit in de zin van cruise control, climate control, blablabla etcetera laadruimte is inderdaad minder, hoewel ie het wel goed doet in de vergelijk met autos in deze klasse van een jaar of 6-10 oud. Die hadden vaak een minder handige/praktische laadruimte. Maar de vergelijking op dat vlak met moderne autos kan ie niet winnen. Overigens, die 10 bakken bier passen er echt wel in (of ga je me vertellen dat dat niet past met vrouw en kinders erbij.....die kunnen toch best lopen?) | |
Athmozz | woensdag 3 juni 2009 @ 13:56 |
quote:dat past niet met 3 vrienden & een BBQ erbij ![]() ![]() | |
bluebit | woensdag 3 juni 2009 @ 14:34 |
quote: mijn drie vrienden liepen best hard als ik in een auto met bier erin voor ze uit reed.....maar goed, ik snap je punt ![]() | |
-_Tommy_- | woensdag 3 juni 2009 @ 18:02 |
Mijn ouders hebben zich ingeschreven voor de plug-and-drive Prius... Met dat ding kun je schijnbaar 60km op de accu rijden! Komen er 50 van naar Nederland! | |
r8ality | woensdag 3 juni 2009 @ 18:05 |
Fantastisch! ![]() | |
-_Tommy_- | woensdag 3 juni 2009 @ 18:13 |
quote:voor een auto die gekocht wordt voor de zaak wel ja! krijgt er bijna geld bij! | |
Revolution-NL | woensdag 3 juni 2009 @ 22:36 |
quote:Toch niet een auto vd zaak he? Denk niet dat de baas de stroomrekening gaat betalen ![]() Wel gaaf dat je 60km met je accu's kan rijden. Wat is de laadtijd? Voor de gemiddelde forens betekend dit een benzine verbruik van 0,0 bij een laadtijd van 8 uur ![]() | |
Geqxon | woensdag 3 juni 2009 @ 22:50 |
Ik denk zelf dat dit de richting is waar de Prius heen gaat. De electromotor gaat telkens krachtiger geworden, en zal dominanter worden in het rijgedrag. Strak zal tot 50km/h enkel de electromotor nodig zijn (buiten de EV mode dan). | |
bluebit | donderdag 4 juni 2009 @ 07:06 |
quote: ja, ik vind het wel vreemd dat de nieuwe prius een krachtigere benzinemotor heeft gekregen (1.8), maar een minder krachtige electromotor. | |
bluebit | donderdag 4 juni 2009 @ 08:05 |
CO2 uitstoot interesseert de automobilist niet goh, wat een nieuws...jammer dat ze dit niet vergelijken met het percentage wat bereid is om over te stappen naar hybride of electrisch (of een moderne auto met roetfilter of zo) indien dit financieel interessant zou zijn. Wat ik wel verrassend (tot op zekere hoogte) vind, is dat slechts 1% van alle milieuheffingen die we betalen daadwerkelijk in milieu gestoken wordt. Da's toch gewoon oplichting. | |
Athmozz | donderdag 4 juni 2009 @ 08:32 |
quote:dat is toch geheel niet verwonderlijk en perfect in de richting van waar de EU ook heen gaat? Monsterboetes opleggen aan grote bedrijven (zoals Microsoft) voor een of andere vermeende inbreuk (waar andere producenten ook aan doen, maar daar is zoveel geld niet te halen) en in plaats van dan de gedupeerde met dit geld te vergoeden gaat het gewoon rechtstreeks naar het landbouwbeleid van de EU... Zo betaalt MS in europa bijna 5% van het landbouwbeleid gewoon met de boetes die zij continu (al dan niet terecht) opgelegd krijgen in plaats van dat dat geld ook effectief naar de (al dan niet) gedupeerde partijen gaat... Als je uitrekent hoeveel van elke verkochte OEM licentie er eigenlijk boetegeld is, dan kom je uit op bijna 12¤ per verkochte licentie in europa die naar boetes gaat voor het landbouwbeleid... Leuke verdoken belasting toch? Eentje in dezelfde categorie; http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=UR2B13C4 Voor 100¤ kan je in vlaanderen een roetfilter op je wagen laten zetten... Op 2 maand tijd vraagt welgeteld 1 vlaming dat aan (al een geluk dat het er een is, anders was het al helemaal een flop). De mensen zijn gewoon nog niet zo bezig met die roetuitstoot, en wat mij betreft is dat compleet logisch. Waarom zou ik met mijn auto geen roet meer mogen uitstoten (alternatief is een pak duurder) als er zoveel mensen met hun stookolie installatie mogen verwarmen terwijl er daar perfect alternatieven zijn die makkelijk 50% van het verbruik af halen (condensatieketels, warmtepompen...) of geen roetuitstoot meer hebben (zoals aardgas?). Als er op mijn volgende wagen een roetfilter zit gaat die er zelfs vantussen, en plaats ik hem wel terug als ik naar de technische keuring moet. Een roetfilter steekt tegendruk op je uitlaatsysteem, waardoor je dus een beetje vermogenverlies & een brandstofverbruiksstijging hebt, het kost daarenboven nog eens geld om hem oringineel te laten plaatsen, er zijn zware metalen nodig voor de productie van zo'n filter én je hebt ook achteraf nog eens kosten omdat die filters niet blijven functioneren? Waar zie jij het voordeel? Minder roetuitstoot, maar wel zware metalen die gebruikt worden... Gewoon geldklopperij; als ze de eerste roetfilter verkocht hebben kan je niet anders, en dan moet je wel je roetfilter laten vervangen / herstellen eens die kapot is, en dan kunnen ze daar mooi belasting over heffen waardoor ze uiteindelijk hun subsidie toch terug krigjen. | |
bluebit | donderdag 4 juni 2009 @ 08:58 |
quote:ja, dat roetfilter-verhaal heb ik ook naar gekeken toen ik nog dieselde. Het is inderdaad belachelijk, niemand gaat toch een roetfilter after-market er op zetten als het je geld kost en het je geen direct voordeel geeft. als ze dat echt hadden willen promoten, had het gratis moeten zijn (of desnoods kost het jezelf 100 euro of een bepaald bedrag) en in ruil voor die moeite of kleine investering krijg je 25% korting op wegenbelasting bijvoorbeeld. Dan levert het me voordeel op, en dan wil ik ook best milieubewust zijn. | |
Athmozz | donderdag 4 juni 2009 @ 10:31 |
zelfs dan nog. 25% korting op mijn belasting is zo'n 70¤ op jaarbasis. Eenmalig die filter vervangen & ik moet al 10 jaar lang korting krijgen... ze gaan dat een jaartje erop geven en dan is het toch gedaan (en aan vervanging achteraf haal je dat er dus niet uit) Als je in België érgens subsidie voor krijgt wordt je er achteraf keihard op terug gepakt. Vroeger subsidie voor het boren van een grondwaterput... paar jaar later taks op grondwater zelf oppompen... Ik krijg hier in België liefst zo min mogelijk subsidie; ik zal het zelf wel in het zwart laten doen of anders gaat het toch allemaal naar die werkloze bende socialisten in het zuidelijk deel van ons "land" ![]() | |
bluebit | donderdag 4 juni 2009 @ 13:02 |
quote: ![]() ja, in nederland praat je over wat andere bedragen. Bij mijn volvo V40 (niet echt een zware grote auto) was het 87 euro per maand......dus 25% scheelt je dan al meteen 22 euro per maand. Naja, dan is het te overwegen he. | |
-_Tommy_- | donderdag 4 juni 2009 @ 13:10 |
quote:Mijn ouders rijden deze zelf zakelijk, dus zijn eigen baas ![]() ![]() | |
-_Tommy_- | donderdag 4 juni 2009 @ 13:11 |
quote:Volgens mij laadt ie in uurtje of 6 op schijnbaar! | |
r8ality | donderdag 4 juni 2009 @ 13:15 |
De uitroeptekens waren in de uitverkoop! | |
-_Tommy_- | donderdag 4 juni 2009 @ 13:17 |
quote:Nee, punt is kapot en je moet de zin toch afsluiten? | |
heijx | dinsdag 9 juni 2009 @ 15:25 |
quote:Niet helemaal waar. De benzinemotor is van 78 naar 99 pk gegaan en 115 naar 142 Nm. De elektromotor van 68 pk @500Volt naar 82 pk @650Volt. Het max koppel is van 400 naar 546 Nm gegaan. ![]() Wèl is de elektromotor fysiek kleiner geworden. ![]() | |
Athmozz | dinsdag 9 juni 2009 @ 15:43 |
ik vind het logisch dat de motor zwaarder geworden is. Een motor met meer vermogen hoeft niet persé meer te verbruiken hoor. Zet mij in een prius met een benzinemotor van 99pk, en ik zal minder verbruiken dan als je mij in eentje zet met 78pk, gewoon omdat een auto met rond de 100pk nog redelijk rijdt, en met eentje met 78 en een dergelijk gewicht moet je gewoon continu planken om vooruit te raken... Je ziet ook dat het gemiddelde verbruik gedaald is met de zwaardere motor erin te leggen, iets wat natuurlijk weer mooi meegenomen is ![]() | |
bluebit | dinsdag 9 juni 2009 @ 18:56 |
quote:ah ja, je hebt helemaal gelijk..zal wel niet opgelet hebben da's dus goed nieuws ![]() | |
Metro2005 | donderdag 11 juni 2009 @ 11:57 |
quote:? als je nou lada, tatra of trabant had gezegd maar peugeot of citroen koop je echt niet alleen maar voor het geld maar bv vanwege het rijcomfort. Alsof iedereen maar in een BMW of mercedes zou willen rijden als ze stinkend rijk waren. Hell no, geef mij dan maar een full option citroen C6 ![]() | |
Geqxon | donderdag 11 juni 2009 @ 13:32 |
quote:Je zou een Citroen C6 gaan rijden in plaats van een Maybach of BMW 7-serie? | |
Metro2005 | donderdag 11 juni 2009 @ 14:00 |
quote:Absoluut, of wellicht een corvette of oude volledig gerestaureerde dodge charger ofzo. Maar niet zo'n saaie bak als een BMW7 ofzo nee. ![]() Ter illustratie: saaie zakenmannetjesbak-met-kleine-pik ![]() Gaaf vormgegeven bolide met hydraulische vering en interessante techniek: ![]() Brute krachtpatser: ![]() [ Bericht 33% gewijzigd door Metro2005 op 11-06-2009 14:19:06 ] | |
bluebit | donderdag 25 juni 2009 @ 12:13 |
Recent een aantal cijfers gelezen van het CBS omtrent de toename van hybride autos op de weg: Aantal hybrides op 1 januari 2008: 11.300 stuks Aantal hybrides op 1 januari 2009: 23.000 stuks Het aantal zakelijke hybride rijders is in die periode toegenomen van 3.500 stuks tot 12.000 stuks (wellicht heeft dat iets te maken met de bijtelling van 14%). Het is wel nog steeds zo dat particuliere hybride rijders doorgaans 50-plus zijn. Het CBS vermoedt dat dit komt door de relatief hoge aanschafprijs van een hybride. | |
DS4 | donderdag 25 juni 2009 @ 12:48 |
Ergens is het wel belachelijk dat de overheid de verkoop van japanse auto's stimuleert. Typisch NL's... | |
r8ality | donderdag 25 juni 2009 @ 12:53 |
quote:Vast niet omdat normale mensen er niet dood in gevonden willen worden ![]() | |
Geqxon | donderdag 25 juni 2009 @ 12:54 |
quote:We moeten allemaal aan de DAF! ![]() | |
bluebit | donderdag 25 juni 2009 @ 13:11 |
quote:naja, ze stimuleren de verkoop van hybrides en electrische autos op basis van de uitstoot. Tsja, als japanse automakers als eerste daarmee zijn, dan doen ze dat goed. ipv kopieeren lopen ze plots voorop. Het zou fijn zijn als elk merk met hybrides zou komen, dan heb ik als consument tenminste de keuze en hoef ik niet het dubbele te betalen om die keuze te hebben. | |
bluebit | maandag 20 juli 2009 @ 13:16 |
oh oh.....Hybride rijders hebben meer ongelukken en bekeuringen | |
Athmozz | maandag 20 juli 2009 @ 13:37 |
quote:een 7 serie heeft net iets meer techniek & snufjes dan je op een C6 kan krijgen hoor ![]() (en je kan evengoed een luchtvering onder een 7 serie zetten hoor ![]() Die laatste link verwonderd mij eerlijk gezegd ook niet. Als het veelal leaserijders zijn die met priussen rijden, dan is het logisch dat ze vaak meer km's doen en meer overtredingen / gereden km binnenhalen; een leaserijder staat er gewoo om bekend bonnetjes te vreten. De bestelwagentjes van het werk worden wij ook 2x per maand mee gepakt op overdreven snelheid, maar het bedrijf betaalt de boetes toch ![]() [ Bericht 17% gewijzigd door Athmozz op 20-07-2009 13:44:02 ] | |
r8ality | maandag 20 juli 2009 @ 14:30 |
quote: ![]() ![]() De gemiddelde Prius-rijder is een geldneuker zonder enig rij-inzicht ![]() | |
heijx | dinsdag 21 juli 2009 @ 10:13 |
quote:Even het hele artikeltje lezen he? Ik weet het, Engels is moeilijk, maar doe toch maar even doorklikken. Het gaat in dit artikel dus niet over de Prius, maar over hybrides in Amerika. Als je alleen de eerste zin van elke alinea leest, kom je al snel tot conclusies. Lees je verder, dan zie je dit: quote:Ze zeggen dat veel rijden in een zuinige auto even veel kost als weinig rijden in een conventionele auto. Geen speld tussen te krijgen. Maar daarna speculeren ze dat je met je zojuist aangeschafte hybride meer plezierritjes gaat maken, hoewel ze dit absoluut niet zeker weten. Meer bekeuringen? In Amerika worden er in de stad veel meer bekeuringen uitgeschreven dan daarbuiten. (Parkeerboetes worden buiten beschouwing gelaten, het gaat om "moving violations".) De Prius is daar bij uitstek een stadsauto, gekocht door vrouwen, ouderen en stadsmensen. Bovendien gaat de vergelijking van aantal boetes per mijl mank omdat je in de stad per uur in de auto veel minder mijlen aflegt. Reparatie- en onderhoudskosten? Hier schijnt de Prius helemaal niet zo duur te zijn, dus slepen ze er twee andere hybrides bij: Deze: ![]() en deze: ![]() Die zijn inderdaad een stuk duurder te repareren dan een Ford Bronco of een Chevy Tahoe. Dat zijn namelijk vrachtwaggels met ladderchassis. ![]() Dat MSN blog maakt het helemaal bont: die vertalen hogere reparatiekosten maar meteen met "meer aanrijdingen krijgen" en slepen er een foto bij van een Prius die bij een kettingbotsing is betrokken. Ik houd het er maar op dat die Prius op tijd heeft gestopt en vervolgens door een petje in een oude Firebird op zijn voorganger is geduwd. ![]() Maar goed, ik ben misschien ook bevooroordeeld, ik mag in oktober mijn lease-Prius afhalen. Met 215/45VR17 fietsbandjes. ![]() | |
DS4 | dinsdag 21 juli 2009 @ 10:45 |
quote:Donkervoort, Spyker... Maarre, ik bezie het vanuit Europees niveau. Dus VAG, PSA, enz. Donkervoort en Spyker is natuurlijk ook prima, maar meestal niet ondersteund door de werkgever. ![]() | |
DS4 | dinsdag 21 juli 2009 @ 10:55 |
quote:Het is gestimluleerd op het moment dat de Jappen er al mee op de markt waren. Dus het is niet zo dat we een wortel hebben opgehangen en de Jappen daar het eerst mee aan de haal gingen. Belangrijker: Hybrides zijn helemaal niet zo bijzonder goed voor het milieu. Natuurlijk, beter dan gemiddeld, maar alles in overweging genomen zijn er ook auto's die niet fiscaal gesteund worden, of iig minder, die milieuvriendelijker zijn. Daarnaast is het voordeel bij de hybride leasebak wel enorm groot. Je betaalt 14% over de cat. prijs die ook nog steeds kunstmatig laag is (want geen BPM). Het is gewoon een bizarre maatregel. Ingegeven door politieke domoren die alleen maar "electrisch" horen en zich nooit hebben afgevraagd of die auto ook daadwerkelijk bijdraagt aan een schoner milieu. En waarom de leaserijder meer bevoordeeld moet worden dan de privérijder mag mij ook nog wel eens uitgelegd worden... quote:De hybride is in de 19e eeuw (!) al uitgevonden door Ferdinand Porsche... Dus strikt genomen is het weldegelijk een kopie. ![]() quote:Nee. Het is niet het juiste pad. Het zou fijn zijn als de overheden in Europa de handen ineen slaan om wat te maken van waterstof. Een techniek die er nu vooral niet doorkomt vanwege kosten (die gemaakt moeten worden om de nog bestaande problemen op te lossen en er moet natuurlijk ook een netwerk komen om waterstof te kunnen tanken). Dat is slim stimuleren. En ook nog binnen de EU, want met die techniek liggen we op kop. | |
Geqxon | dinsdag 21 juli 2009 @ 10:59 |
Het verlagen van accijns op bio-ethanol zou een mooie tussenoplossing zijn. De accijns gaan nu over 100% van de bio-ethanol, terwijl er maar 15% benzine in zit. ![]() Waterstof en 100% elektrisch is mooi, maar ik denk dat bio-ethanol gecombineerd met een hybride voor nu het enige praktische is. | |
DS4 | dinsdag 21 juli 2009 @ 11:12 |
quote:Maar ik interesseer mij niet voor nu. De techniek van nu is er. Die loopt wel. In NL stimuleren wij die enorm, maar voor een autoproducent is NL niet zo heel interessant (als de VS het zou doen, is het wat anders). Kortom: leuk voor de Toyota en Honda importeur en dealerschappen. Leuk voor Toyota en Honda. Het milieu schiet er echter niets mee op en het houdt eerder nieuwe ontwikkelingen tegen (waarmee het milieu zelfs er op achteruit gaat). Vandaar mijn voorstel om op EUROPEES niveau een ontwikkeling te stimuleren die er nu net niet door komt en met steun net wel (daar ga ik even vanuit, dat zou je goed moeten toetsen en ook goede afspraken over moeten maken). Dat is het milieu verder helpen. Dat is visie. | |
lyolyrc | dinsdag 21 juli 2009 @ 11:15 |
quote:De regels bevoordelen de hybrides te veel. In het stadsverkeer zijn ze zuiniger dan gemiddeld, maar dat verspelen ze weer totaal op de snelweg. Er is dus geen enkele reden om de hybrides zo te bevoordelen. Bovendien bevoordeeld Japan zijn eigen autoindustrie al enorm, dus dat hoeven wij niet nog eens over te gaan doen. Dieselmotoren zijn over de hele cyclus veel zuiniger, maar worden juist beboet. Juist door dieselmotoren fiscaal aantrekkelijker te maken, zou de CO2-uitstoot flink dalen, terwijl er niet veel voor hoeft te veranderen. Waterstof is leuk, opslag en synthese daarvan zijn nog problematisch. Ook de actieradius neemt enorm af. | |
Athmozz | dinsdag 21 juli 2009 @ 11:22 |
quote:je weet dat je geen bio-ethanol in een gewone wagen kan gieten hé ![]() Dat is het voordeel van bio-diesel. Daarvoor hoef je geen ombouw te doen van je wagen; direct rond de 95% van alle diesels kan daarop gaan rijden (tenzij je bepaalde specifieke motoren gaat hebben, maar dat is echt een minderheid). Naar overstap toe is van diesel naar volledig biologische diesel dus véél makkelijker realiseerbaar dan van benzine naar bioethanol. | |
DS4 | dinsdag 21 juli 2009 @ 12:04 |
quote:Hetgeen opgelost dient te worden en daar zou ik best belastinggeld naartoe willen zien gaan. | |
bluebit | dinsdag 21 juli 2009 @ 12:09 |
quote:Jup, maar dat verandert niets aan de situatie. De japanners dachten blijkbaar buiten "de box" en dat hebben ze goed gedaan. quote:zoals je zelf aangeeft, zijn ze beter dan de gemiddelde auto voor het milieu. Dat sommige andere autos net zo zuinig zijn, is ook waar. Maar wellicht wordt de hybride bevoordeelt omdat de besparing gerealiseerd wordt door een alternatieve energie bron en misschien is dat de kant die de regering ons op wilt krijgen zodat ook de fabrikanten alternatieve energiebronnen gaan gebruiken ipv een 150 jaar oude vervuilende techniek proberen te verbeteren. quote:dat laatste ben ik dan wel met je eens. Aan de andere kant is het lease volk vrij groot in aantal. Ze betalen al relatief weinig voor een nieuwe auto en dus moet het voordeel inderdaad wel significant zijn voordat ze overstappen. Als de prius in de 20% had gezeten, dan had ik geen prius genomen. quote:Er zijn wel meer hybrides al bedacht. Gaat erom dat je er een economisch interessant product van kunt maken. Dat is toyota en honda goed gelukt. quote:Tsja, het is een stap richting een goed scenario. Jij zegt nu waterstof. Maar ik kan me ook voorstellen dat : - accus sterk verbeteren, waardoor je, zeg, 750 km kunt rijden op een lading. Volledig laden gebeurt in 10 minuten. - Winning en recycling van accus sterk verbetert - energie centrales door techniek 99.9% schoner worden. het zou allemaal kunnen, we zullen het in de toekomst zien. | |
athlonkmf | dinsdag 21 juli 2009 @ 12:42 |
oh. nog een prius topic hier. Even bijhouden. | |
heijx | zaterdag 21 november 2009 @ 00:54 |
quote:"Totaal verspelen" is nogal ongenuanceerd. Op de snelweg rijd ik nog steeds zuiniger dan Joep Meloen met zijn Opel Astra 1.8 omdat ik een Cw waarde van 0,25 heb (waarvoor ik een groot offer op het gebied van zicht naar achteren breng) en omdat ik een Atkinson cycle motor heb die bovendien geen agregaten aandrijft met tandriemen. Zojuist mijn eerste gemiddelde berekend (na de tweede tankbeurt): 5,6l/100 km/h. De boordcomputer zei 5,5 dus die zit aardig in de buurt. Dit was overigens zonder mijn rijstijl overdreven aan te passen. Na deze tweede tankbeurt ben ik bewuster bezig met zuinig rijden en zit ik op 5,0 l/100. 1 op 20 dus. En dat voor een auto die maar iets kleiner is dan een Avensis. ![]() De grootste winst is te behalen bij de koude start, dan werkt het start/stop mechanisme niet om de motor zo snel mogelijk op te warmen. Er is een accessoire op de markt om je blok op te warmen met 230 volt, zodat de computer de motor direct optimaal gebruikt. Je rijdt dan weg op de accu en na een paar honderd meter pas gaat de motor aan, om meteen weer uit te gaan als je tot stilstand komt voor bijvoorbeeld een verkeerslicht. | |
bluebit | maandag 23 november 2009 @ 13:36 |
overigens, de zijwind gevoeligheid vind ik buiten proportioneel groot bij de prius en tevens ik hou mijn hart vast als het gaat sneeuwen...momenteel erg veel wielspin bij het wegrijden. het is lastig om het activeren van de electromotor/benzinemotor te reguleren, waardoor er momenten zijn dat plotseling vermogen vrijkomt op de voorwielen wat je niet echt aan zag komen. | |
-_Tommy_- | maandag 23 november 2009 @ 15:24 |
quote:dan heb je echt een lompe rechtervoet of er is niet helemaal goed afgesteld... Heb er al een tijdje niet meer ingereden, maar volgens mij heeft is zelfs ASR? | |
DS4 | maandag 23 november 2009 @ 15:27 |
quote:Heb je geen winterbanden dan? | |
Revolution-NL | maandag 23 november 2009 @ 16:16 |
quote: Ik rij een Honda Civic Hybrid en als het koud is heb je idd het probleem dat het start stop systeem niet werkt. Als ik bijv sochtends richting de snelweg rij en ik sta in de file dan staat de eerste 15 min de motor stationair te draaien, vervolgens is de motor warm rij ik weer een stuk waarna de volgende keer dat ik stil sta de motor uit gaat en de motor afkoelt met als gevolg dat de keer erop mijn motor weer stationair blijft draaien ![]() Tegenwoordig zet ik bij het wegrijden me stoel verwarming aan en laat ik de kachel uit totdat ik op de snelweg ben. De motor is nu sneller op temperatuur en blijft beter op temperatuur waardoor het start/stop systeem ook goed werkt bij een "koude" motor. | |
Revolution-NL | maandag 23 november 2009 @ 16:20 |
quote:Het is toch wel algemeen bekend dat het met een automaat wat minder makkelijk rijden is bij een spekglad wegdek. Je hebt simpelweg veel minder gevoel / dosering als dat je een handgeschakelde auto heb waar je met de koppeling kan doseren. De ASR maakt natuurlijk wel iets goed maar niet alles. | |
DS4 | maandag 23 november 2009 @ 16:23 |
quote:Wat een armoede... Overigens: start-stop is er voor het verbruik. Je rijdt toch geen hybride privé? En dan nog: comfort zou mij dat beetje extra geld wel waard zijn. | |
Revolution-NL | maandag 23 november 2009 @ 16:32 |
quote:Ach armoede... ik heb er geen last van. Langleve de stoelverwarming ![]() Alle hybride rijders zijn een maand terug op het matje geroepen of we met ze allen op het verbruik willen letten. De brandstof kosten zijn namelijk aanzienlijk hoger als die van "diesel collega's". Gaat het gezamelijk verbruik niet omlaag dan volgt er of een eigenbijdrage of een verbod op nieuwe hybride auto's Gezien de Civic mij 1700 euro per jaar scheelt aanbijtelling, en de baas nu met hogere kosten ben ik best bereid extra op mijn verbruik te letten. Ik voelde me overigens niet aangesproken gezien ik tussen de 1:17 en 1:19 gecombineerd rij. | |
DS4 | maandag 23 november 2009 @ 16:37 |
quote:Stoelverwarming is leuk voor erbij, maar ter vervanging is het niet... Komt nog bij dat ik vermoed dat je voor het verbruik beter de stoelverwarming uit kan zetten ipv de kachel... quote:Op zich is dat wel geinig... ![]() quote:A. dat mag dan alleen bij nieuwe contracten. B. zodra dat dan in gaat is er weer werk in overvloed en trekt jouw werkgever die keutel wel in als het personeel op de loop gaat. quote:Prima, maar probeer voor de grap eens stoelverwarming uit en kachel aan. Besparen doe je overigens het beste met de rechtervoet. | |
-_Tommy_- | maandag 23 november 2009 @ 17:33 |
quote:Sorry? Dat komt omdat mensen denken dat een automaat het gaspedaal vervangt in een aan uit schakelaar! Rij al flink wat jaren automaat, varierend van klassiekers, sportwagens, CVT en ga zo maar door en je kunt gewoon perfect doseren, alleen wat veel mensen doen is het gas intrappen als een dolle, ja dat werkt niet, maar dan werkt koppelen ook niet! het is gewoon een gevoel wat je moet krijgen! | |
athlonkmf | maandag 23 november 2009 @ 21:53 |
quote:Je had de Prius 2 toch? quote:En de rest van de hybride rijders? zijn dat priusrijders of honda? Hebben jullie soms het leasebedrag excl. brandstof of zo? | |
-_Tommy_- | maandag 23 november 2009 @ 22:03 |
quote:Werk je bij Sogeti? | |
bluebit | woensdag 25 november 2009 @ 09:16 |
quote:nee, niet de nieuwste, ik heb hem net er voor nog besteld. Ik hoor wel dat het nieuwe model een prettigere wegligging heeft. tsja, ik heb nog geen winterbanden er op zitten, maar het valt me echt op dat ik sneller en meer wielspin heb. Wellicht ligt de oorzaak gewoon in de gladde wegen, de electromotor die veel koppel geeft en het feit dat je het gaspedaal in een automaat veel makkelijker als een aan en uit knop gebruikt (zoals iemand al terecht opmerkte). | |
trainfreak | woensdag 25 november 2009 @ 12:30 |
Ik zie nu pas dat er een Prius topic is ![]() Begin september heb ik een testrit gedaan en direct eentje besteld. Het is de Sol-versie (in België zijn er andere namen). Onze dealer zei dat we hem kunnen afhalen in februari. Het is de zwarte met achteraan geblindeerde ruiten. Maar nu ga ik eerst de vorige berichten eens doorlezen... | |
Revolution-NL | woensdag 25 november 2009 @ 12:37 |
quote:De verhouding is onder de hybrides is ongeveer 60% Honda 40% Prius. De lease contracten zijn ex brandstof, voor de brandstof hebben we een appart contract met shell. quote:Nee, maar ik begrijp dat er dus meerdere bedrijven zijn waar men een verzoek doet aan de hybride rijder om op het rijgedrag te letten. | |
-_Tommy_- | woensdag 25 november 2009 @ 12:52 |
quote:Ja, het is overal dat mensen die wagens nemen voor het fiscale voordeel en er dan als een idioot mee rijden en er verder geen rekening mee houden! | |
athlonkmf | woensdag 25 november 2009 @ 12:52 |
quote:Op zich is dat wel vreemd, dat men daar nu pas achter komt. Het verbruik van bv de prius vs een diesel is toch nagenoeg gelijk, 20 liter brandstof/100km. En 20 liter benzine is nou eenmaal duurder dan diesel. Wisten ze natuurlijk wel eerder. Voordeel van een hybride is dan ook geheel voor de berijder, en niet de werkgever. Want van de BPM en zo merkt de werkgever natuurlijk niks, zo ook de bijtelling. | |
trainfreak | vrijdag 18 december 2009 @ 18:47 |
Vandaag de Prius afgehaald, 3 maanden vroeger dan gepland. Morgen enkele foto's gaan maken! | |
athlonkmf | vrijdag 18 december 2009 @ 23:02 |
quote:Heb je waarschijnlijk eentje gekregen die eigenlijk bedoeld is voor een leaser. Leasemaatschappijen laten dealers geen auto's meer leveren vanaf november, en de dealers moeten toch hun voorraadkast opschonen. ![]() Welke versie en kleur? Misschien heb je de mijne. ![]() | |
trainfreak | zaterdag 19 december 2009 @ 12:50 |
quote:Sol versie (maar in Nederland zijn het andere namen...) Astral black, met geblindeerde/verdonkerde ruiten | |
DS4 | zaterdag 19 december 2009 @ 13:33 |
quote:Dat is wel een hele goede optie op een prius... ![]() | |
trainfreak | zaterdag 19 december 2009 @ 13:44 |
quote:Wa wil je zeggen? Ik doe niet mee aan traag rijgedrag hoor ![]() | |
DS4 | zaterdag 19 december 2009 @ 14:48 |
quote:Een verwijzing naar dat je er niet in gezien wil worden. Het was een geintje, voor zover niet duidelijk. quote:Dan ben je een uitzondering, want gemiddeld gezien is het type "natte krant" achter het stuur. Maar goed, daar rijden er sowieso veel van, niet alleen in toyota's. | |
bluebit | maandag 21 december 2009 @ 07:36 |
quote:mwoah, je hebt wel gelijk, maar het is wel zo dat een diesel in die prijscategorie (zeg een ford focus bijvoorbeeld) in maandbedrag duurder is dan de prius. Mijn baas vroeg me destijds om ook twee diesels in de vergelijking te gooien met de vermelding "dan regelen we wel iets betreffende de hogere bijtelling". Uiteindelijk was de prius voor hem en voor mij goedkoper dan de diesels, zelfs bij de 50 - 60k km die ik rij. | |
athlonkmf | maandag 21 december 2009 @ 07:52 |
quote:Hoe is het dan goedkoper voor hem? Hij koopt de auto toch niet? | |
Athmozz | maandag 21 december 2009 @ 22:46 |
quote:ach, ik ga mss ook een prius in lease nemen als me dat goedkoper uit komt. De nieuwe heeft 143pk, als ik daar andere dempers & veren onder plaats zal daar ook aardig mee te gassen vallen ![]() | |
athlonkmf | maandag 21 december 2009 @ 23:08 |
quote:136 | |
bluebit | dinsdag 22 december 2009 @ 12:12 |
quote:in maandbedrag. de leasemaatschappij wilde 900 of zoiets voor een focus tegen 700 voor een prius. met brandstof kwam het op 1100 tegen 950...zoiets | |
heijx | vrijdag 25 december 2009 @ 23:20 |
quote:De Prius III is niet echt zijwindgevoelig, vind ik. Hij ligt bovendien een stuk beter op de weg dan de Seat Ibiza Sport die ik als voorloop had. Speciaal voor jou een verslagje winterbanden: * heijx had nog geen oproep gehad voor de montage van winterbanden, en toen ik eenmaal zelf een afspraak wilde maken, was donderdag 18 december 8 uur de eerste mogelijkheid. ![]() Enfin, ik stond op 7:50 bij de Kwikfit, waar rond 10 over 8 wat leven in de brouwerij kwam. Aangezien ik voor de fitter naast het werk heb gekozen ipv naast mijn woning, heb ik die donderdagochtend 20 km met zomerbanden gereden. Het was geen pretje, maar alleszins haalbaar. Nergens woest spinnende wielen gehad en hij stond niet eens in Eco mode. Overigens heb ik met winterbanden (ook 215/45VR17) helemaal geen centje pijn meer. Deze Dunlops zijn niet zo goed als de Vredesteins Snowtrac die ik in 2005/06 onder mijn eigen auto had, maar het is een wereld van verschil met zomerbanden. | |
heijx | vrijdag 25 december 2009 @ 23:25 |
quote:De Prius is totaal niet te vergelijken met een Alfa. Veeleer met een Amerikaan, zij het dan zonder de nadelen van rammeltjes en kraakjes en het verbruik. Het is allereerst een automaat, een zoevend comfortabel ruimteschip met allerlei futuristische metertjes en speeltjes en absoluut een auto voor auto-enthousiasten. Rij-enthousiasten echter hebben meer aan een auto die wat minder "fly-by-wire" is dan de Prius. | |
DS4 | zaterdag 26 december 2009 @ 11:12 |
quote:Als je auto leest als "alles vanzelf", ja... Maar verder kan ik het niet plaatsen. Er is m.i. werkelijk niets aan een Prius wat een autoliefhebber kan bekoren. | |
athlonkmf | zaterdag 26 december 2009 @ 11:17 |
quote:Tja, er zijn mensen die " een schakelbak willen, omdat ze het fijn vinden om te kunnen schakelen. Doen ze nog eens wat". | |
bluebit | zaterdag 26 december 2009 @ 16:02 |
quote:tsja, ik zie de lol en het nut er niet van in: als je sportief wilt rijden: wie denk je dat het beste schakelmoment kan kiezen: mens of computer? als je zuinig wilt rijden, wie kan het beste het gewenste toerental van de motor bepalen: mens of computer. ik moet toch altijd lachen om autos met meer pk's die naast me staan. trekken ze op, lopen ze heel even weg en vervolgens verliezen ze alle snelheid, al het koppel en alle pk's als ze schakelen moeten en de motor weer op toeren moeten krijgen. is toch zo inefficiënt als het maar kan, zowel op het gebied van beschikbaar vermogen als op gebied van zuinigheid. | |
Athmozz | zaterdag 26 december 2009 @ 17:24 |
quote:100% zeker; de mens (want de kurves van een automaat zijn niet op zuinigheid geprogrammeerd) Als je er de rendementscurven van normale verbrandingsmotor bekijkt, dan zie je dat je het zuinigste rijdt bij 85à90% koppelvraag op lage toerentallen. Bij diesel is dit meestal tussen de 1500 en de 2200rpm. Als je daar dus bijna volgas optrekt, en aan 2200 schakelt, kan je zéér zuinig rijden (deed ik vb bij mijn BMW 320d van 9 jaar geleden; resulteerde in een gemiddeld gebruik van nipt 6 liter/100km. Zéér mooi voor die leeftijd, onder de fabrieksopgave. Hetzelfde doe ik bij mijn Nissan 1.5dCi; verbruik van 4.8/100km gemiddeld, ook onder fabrieksopgave). Bij een automaat kan je dit gewoonweg niet, aangezien die naar beneden schakelt als je hem op 85% instampt, waardoor je in onzuinige toerentallen terecht komt. Als ik dezelfde rijstijl die ik altijd aanhou ook toepas bij de automaat van mijn vader (kia rio, 1.6 benzine) dan resulteert dat in een verbruik van 17 liter/100km. Maw; als de computer zodanig geprogrammeerd zou zijn om zuinig te rijden, dan kan hij inderdaad even zuinig (al dan niet zuinger) dan een mens gaan rijden. De manier waarop ze hem programmeren doet dat echter mislukken; als je je gas bijna volledig induwt denkt die automaat dat je zo snel mogelijk wil versnellen, waardoor hij naar het optimale koppelgebied zoekt. Er is helaas nog geen enkele automaat waar ik van weet die een knopje "eco stand" heeft waarmee je altijd in de ideale zone optrekt, zonder dat hij ineens je versnelling verandert. Gemiddeld gezien verbruikt een automaat meer dan een handgeschakelde, zelfs met DSG / andere moderne technieken halen ze er nog geen lager verbruik mee. | |
DS4 | zaterdag 26 december 2009 @ 22:48 |
quote:Het gaat niet alleen om de automaat, want ik kan best begrijpen waarom iemand voor een AMG versie van Mercedes kiest. | |
DS4 | zaterdag 26 december 2009 @ 22:52 |
quote:Mens. Al was het maar omdat jij kan zien waar de weg heen gaat. Het grote probleem zit natuurlijk in de koppelomvormer. quote:Handbak is als je goed gebruik er van maakt makkelijk zuiniger dan een automaat. quote:De handbakversie is in vrijwel alle gevallen sneller. De enige uitzondering is de vorige 911 turbo en in de praktijk bleek ook daar de handbak de snelste... Schakelen met een handbak kan sneller dan met een automaat (die verliest ook tijd met schakelen...), dus kennelijk zijn alleen echte klunzen bereid om tegen een prius te sprinten. Daar kan ik mij dan ook weer wel iets bij voorstellen eigenlijk. | |
athlonkmf | zaterdag 26 december 2009 @ 23:19 |
quote:Dat is dezelfde type argument als "als je zuinig rijdt, dan kan je ook benzine besparen" | |
DS4 | zaterdag 26 december 2009 @ 23:23 |
quote:Bij lange na niet. Ik wil het wel anders stellen: je moet je best doen om minder zuinig te rijden met een handbak. | |
bluebit | zondag 27 december 2009 @ 00:10 |
Op welk toerental kun jij dan het beste van de drie naar de vier schakelen voor maximale acceleratie? of voor maximale zuinigheid? Ik weet zeker dat je het me niet kunt vertellen, ik kan het je ook niet vertellen, gelukkig heb ik daarvoor een computer in de auto die dit wel weet en kan regelen. Het enige wat ik hoef te doen is dit aan de computer door te geven door gebruik te maken van een gaspedaal. een computer wint altijd van de mens als het aankomt op consequent gedrag, het is slechts een kwestie van programmeren (zoals athmozz al aangeeft). Dus kom niet aan met onzin dat je die supermens bent die beter weet wanneer ie moet schakelen dan een computer die is ingesteld is door de maker van de auto en motor. Ik denk dat die er meer verstand van hebben dan jij. overigens heeft een prius geen standaard automaat, maar een (e-)CVT. dus nee, die verliest geen snelheid want ie schakelt niet, je hebt dus geen curve maar lineaire versnelling (klopt niet helemaal) | |
Athmozz | zondag 27 december 2009 @ 01:00 |
quote:Dit is dus het probleem bij de huidige automaten (allemaal); de stand van je gaspedaal regelt hoe snel je optrekt, en niet hoe zuinig je optrekt. In een lage versnelling bijna volgas optrekken kan je gewoon niet, ook niet met een bak in de prius, want als je bijna volgas gaat zoekt die het toerental op waarop hij zijn max koppel levert, en niet het toerental van max rendement. Zolang je dus geen instelling hebt om hem naar het max rendement te laten zoeken ipv naar het max koppel (en dus max versnelling), ben ik in zijn zuinigheid beter dan die computer. Van het moment dat ze de bak zodanig programmeren dat hij op zuinigheid afgeregeld zit, dan is die superieur aan de mens (alleen zit je dan aan een vaste acceleratie die bepaald wordt door je motor ipv een die je zelf regelt, maar op zich is dit in veel situaties niet echt erg.) | |
athlonkmf | zondag 27 december 2009 @ 03:14 |
quote:Dat zijn de 4 modi die je kan kiezen bij de prius. EV, Eco, Normal en power. Zoals de naam suggereert, regelen zij de wijze waarop de auto in z'n geheel moet reageren. Eco met duidelijk meer nadruk op rendemend, en power voor vermogen. | |
Athmozz | zondag 27 december 2009 @ 10:12 |
maar voor zover ik weet (vorige versie in ieder geval nog) jaagt hij bij vloeren van je gas ook in de eco stand je toeren wat omhoog. Huidige versie ga ik binnenkort eens een testritje mee doen, als hij me aanstaat kan t misschien die worden in lease ![]() | |
athlonkmf | zondag 27 december 2009 @ 11:03 |
quote:Dat zei ik ook, tot 50% van de gaspedaalstand wordt er naar de modus-instelling geluisterd, daarboven wordt er zoveel mogelijk vermogen geleverd ten koste van allesl Logisch toch? Als de bestuurder even max vermogen wilt hebben, kan dat vanwege een goede reden zijn (ongeluk voorkomen?) en dan moet de auto maar leveren wat ie kan leveren. Uit het introductiedocument (waarschijnlijk bedoeld voor verkopers) quote: | |
DS4 | zondag 27 december 2009 @ 12:01 |
quote:Bij mijn auto is dat net als bij de meeste andere auto's net voor de begrenzer in grijpt. quote:Dat hangt er vanaf. Er is niet zoiets al het beste schakelmoment om zuinig te rijden. Dat hangt ernstig af van wat je op dat moment vraagt. quote:Als je een computer nodig hebt om met een schakelbak zuiniger te rijden dan met een automaat, dan kun je gewoon niet rijden. quote:Nee, want die computer heeft veel minder info dan jij en daarnaast heb je veel meer verliezen in de bak, dus de automaat begint met een achterstand van 5-0 aan de wedstrijd. Je mag zelf ook wel bedenken dat in het merendeel van de kilometers die je af legt je in beide auto's gewoon in de hoogste versnelling een (vrijwel) constante snelheid aan houdt. Op die momenten wint zelfs de grootste knuppel. quote:Maar nog steeds is het een systeem welke inefficiënter is dan de handbak en die niet kan anticiperen op wat er daadwerkelijk voor je neus gebeurt. | |
bluebit | maandag 28 december 2009 @ 00:03 |
quote:Welk toerental is dat dan en wanneer wist jij dan precies te schakelen bij, ik zeg maar eens 8287 toeren? Daarnaast ben je een mens, en ben je in de auto aan het bellen, cd'tje wisselen, dropje pakken uit dashboardkastje....dus nee, je zult van je leven niet ALTIJD op het juiste moment schakelen. quote:tuurlijk wel. schakelen betekent een aanpassing in overbrenging. Aangezien je motor met zijn toerental direct gekoppeld is aan de overbrenging, bestaat er een schakelmoment waarop de volgende versnelling het meest efficient zal invallen. Probeer eens bij 1200 toeren van de een naar de twee te schakelen, ik garandeer je dat dat niet het meest efficiente en dus zuinige schakelmoment is. Ook als je het gaspedaal tot de bodem intrapt bestaat er zoiets als het optimale schakelmoment, het ligt aan de programmatuur wat de afweging tussen vermogen en zuinigheid is. quote:oh ja, ik vergeet soms dat jij een supermens bent en dus altijd op het juiste moment schakelt. excuus voor mijn aanname dat jij, net als alle andere mensen, niet perfect bent. Het gaat niet om "niet kunnen rijden", het gaat om het reproduceren van een routine. een computer zal dat 100.000 keer achter elkaar perfect uitvoeren. Jij mag blij zijn als je het tien keer achter elkaar kunt uitvoeren. Waarom denk je dat vliegtuigen in hoge mate geautomatiseerd zijn? Omdat piloten lui zijn of eigenlijk niet kunnen vliegen, of omdat die systemen 100.000 miljoen keer achter elkaar een perfecte landing kunnen maken? quote:dit snap ik niet,dus als twee auto's allebei 200 km per uur kunnen rijden, dan wint de handbak qua top snelheid, is een kilo veren in jouw beleving ook minder zwaar dan een kilo ijzer? Welke informatie heeft de automaat overigens nog meer nodig? File informatie, het weer, het laatste nieuws van nu.nl? Of bedoel je de informatie die ik als bestuurder via het gaspedaal doorgeef aan de computer, zeg maar hetzelfde wat je in een handbak doet, alleen moet je dan nog opletten dat je op het juiste moment schakelt. quote:Sinds wanneer anticipeert een handbak wel op datgene wat er voor je neus gebeurt? Volgens mij doet de bestuurder dat, zowel in handbak als in automaat. | |
bluebit | maandag 28 december 2009 @ 00:13 |
quote:klopt niet helemaal voor de prius: zet hem op desnoods op EV en je trekt zuiniger op dan welke handbak dan ook, namelijk een verbruik van 0 ![]() Maar het is natuurlijk totaal niet zuinig om in een lage versnelling vol gas te geven : vrijwel geen vermogen maar wel hoog verbruik. Dan heb ik liever wel vermogen en een hoog verbruik. Wel vermogen betekent dat je sneller op de gewenste snelheid zit en dus sneller naar een lager toerental kunt zakken om die snelheid vast te houden. Overigens vind ik het persoonlijk niet raar dat je motor maximaal vermogen gaat leveren als je het gaspedaal vol intrapt. Lijkt me een redelijk duidelijk signaal dat je dat ook wilt. | |
DS4 | maandag 28 december 2009 @ 09:48 |
quote:6750 tpm, dan wel 7000 tpm, afhankelijk van de versnelling. En e.e.a. gaat op het gehoor, maar geloof mij nou maar dat je best wel even mis mag zitten voordat de automaat een voordeel pakt. Alleen vanuit stilstand weg gaat voor velen wat beter met een automaat en het is nogal bezwaarlijk voor de techniek om dat met een handbak dagelijks uit te voeren. Daar staat dan tegenover dat sprintjes vanuit stilstand in beginsel zinloos zijn. quote:Ik lees hier dat jij zoals ik al dacht gewoon niet kan autorijden. Want NEE, ik ben niet aan het bellen, laat staan CD aan het wisselen, laat staan dropjes pakken.... als ik rij, dan rij ik. Ik let op. Ik mag je bij deze ook verzoeken om je rijbewijs in te leveren, want kennelijk heb je geen flauw benul van wat autorijden, zeker in het huidige verkeer, van je vraagt. quote:Het hangt gewoon af van de vraag of je b.v. met een constante snelheid rijdt, of dat je aan het accelereren bent. Het spijt me voor je. quote:En nu? quote:Een automaat is geprogrammeerd om een goed gemiddelde te halen tussen comfort, zuinigheid, snelheid, enz. enz. En is dus altijd een COMPROMIS. Met een handbak kun je EXACT datgene kiezen wat OP DAT MOMENT, gegeven de SITUATIE, het beste is. En ja, dat zal niet iedereen even goed kunnen, maar met een handbak kan het iig beter en nogmaals: de automaat begint met zo'n achterstand dan je een behoorlijke knuppel moet zijn (b.v. iemand die tijdens het autorijden met alles bezig is behalve autorijden, herken je het?) om het te verliezen van een automaat. quote:Dat jij niet kan lezen kan ik niet helpen. Er staat dat je een enorme knuppel moet zijn om het voordeel in een nadeel om te laten slaan. Exact op het juiste moment schakelen is helemaal niet nodig, omdat een automaat gewoon een inefficiënte techniek is. quote:De computer kan het niet perfect doen, omdat de computer moet gokken wat er komt. Hij kan dus slechts een compromis herhalen. Niet het perfecte. Zelfs niet de "zelflerende" bakken. Daarnaast, en daar lees jij keer op keer overheen, heb je zoveel extra transmissieverlies dat de automaat van zichzelf zoveel meer verbruikt dat die computer dat in beginsel niet goed kan maken. Een automaat is onzuiniger en minder snel. Klaar. quote:Ik kom nooit 10x achter elkaar in exact dezelfde situatie. Denk daar maar eens over na. quote:Waarom denk jij dat er nog piloten zijn, als dat systeem daadwerkelijk altijd beter is dan de mens? quote:Ik bedoelde uiteraard dat als de auto met handbak en de auto met automaat beiden 200 km/u rijden dat de automaat dan meer verbruikt. quote:Nee, wat je de komende paar seconden gaat doen. Denk aan vlak voordat je de gewenste snelheid hebt bereikt terugschakelen, of vlak voordat je remt voor een bocht opschakelen. Of dat je de bak moet laten terugschakelen door eerst een peut gas te geven in een veel te hoge versnelling. quote:Heb jij een rijbewijs met alleen automaat..? Want je klinkt als iemand die nog nooit met een handbak heeft gereden inmiddels. quote:Klopt, en de bestuurder bedient de handbak en de automaat doet iets wat de automaat heeft geleerd dat in het algemeen wel een aardige oplossing is (in beginsel: zo snel mogelijk opschakelen tot de hoogste versnelling, want het is bepaald geen high-tech, integendeel: de automaat is gewoon dino-tech, net als de handbak overigens, maar de mens zit toch een stuk vernunftiger in elkaar dan die kleine rekenunit die bij de automaat hoort. Ja, tenzij we spreken over een mens die denkt dat autodrop alleen tijdens het rijden mag worden gegeten... | |
Athmozz | maandag 28 december 2009 @ 14:45 |
quote:Vandaag een ritje gedaan, grotendeels op 70/90/120 banen, en de techniek gebruikt van bijna volgas blijven rijden laag in je toeren tot je op je snelheid bent die je wil, en dan in de hoogste gooien; gemiddeld verbruik 1 op 26 (met een 6 jaar oude wagen & geen ecorommel banden). ![]() Dit is een typische verbruiksmap van een dieselmotor (niet echt een recente, dus de rendementen zijn niet echt super), maar daarop kan je duidelijk zien dat deze motor het zuinigste zal trekken tussen 1400 en 2100 rpm ongeveer, en bij een vermogensvraag van 60% van het maximumvermogen. Bij recentere motoren met turbo's, commonrail injectie... liggen de curves iet of wat anders; daar zit je zuinige punt meer naar je maximumvermogen toe geschoven. Minder dan 50% van het vermogen vragen bij optrekken is met deze diesel vb minder zuinig dan optrekken aan gemiddeld 60% (ideaal is beginnen aan 50% vermogen op 1400 rpm en opdrijven tot 70% aan 2100 rpm). Optrekken als een slak is dus weldegelijk niet goed voor je verbruik. | |
UberPhreak | maandag 28 december 2009 @ 15:11 |
quote:En als je accu leeg is dan moet hij weer opgeladen worden, en waardoor? Juist, door de benzinemotor die dus meer gaat verbruiken volgende keer. Die EV stand is dus gewoon een stand van "uitgesteld verbruik" Typisch de kortzichtigheid van zogenaamd milieubewuste mensen. Het doet me een beetje denken aan plastic bekers (die weggegooid worden) en mokken (die afgewassen moeten worden) discussie. De mileumensen zien geen volle prullenbak als je mokken gebruikt en zeggen meteen KIJK OMG HOE GOED IK BEZIG BEN. terwijl ze niet zien dat de mokken in de afwasmachine stroom nodig hebben, allerhande schoonmaakzooi in het milieu komt etc etc terwijl die plastic bekertjes afbreekbaar kunnen zijn. | |
athlonkmf | maandag 28 december 2009 @ 15:44 |
quote:Typisch gedrag van bashers. Uitspraken doen zonder onderzoek. De accu wordt in eerste instantie opgeladen door het remmen van de auto. Kinetische energie dat anders verloren gaat. Alleen als deze lager is dan een acceptabel niveau, dan wordt deze opgeladen door de motor tot het weer een acceptabel niveau heeft en daarna weer met rem-acties. | |
trainfreak | dinsdag 23 februari 2010 @ 13:12 |
Even een kickje: Ik rij ondertussen al een goeie 2 maand met de Prius. Ik ben er natuurlijk zeer tevreden over, het vebruik valt ook reuze mee! Autostrade: 6l/100km gecombineerd: 5-5.5l/100km Enkel stad: 4-4.5l/100km Een klein nadeel: wanneer de batterij 'leeg' is dan voel je het wel dat je het gaspedaal verder moet induwen om te versnellen. |