abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74985156
Ik zie nu pas dat er een Prius topic is

Begin september heb ik een testrit gedaan en direct eentje besteld.
Het is de Sol-versie (in België zijn er andere namen).
Onze dealer zei dat we hem kunnen afhalen in februari.
Het is de zwarte met achteraan geblindeerde ruiten.

Maar nu ga ik eerst de vorige berichten eens doorlezen...
pi_74985336
quote:
Op maandag 23 november 2009 21:53 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Je had de Prius 2 toch?
[..]

En de rest van de hybride rijders? zijn dat priusrijders of honda?

Hebben jullie soms het leasebedrag excl. brandstof of zo?
De verhouding is onder de hybrides is ongeveer 60% Honda 40% Prius. De lease contracten zijn ex brandstof, voor de brandstof hebben we een appart contract met shell.
quote:
Op maandag 23 november 2009 22:03 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

Werk je bij Sogeti?
Nee, maar ik begrijp dat er dus meerdere bedrijven zijn waar men een verzoek doet aan de hybride rijder om op het rijgedrag te letten.
pi_74985682
quote:
Op woensdag 25 november 2009 12:37 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De verhouding is onder de hybrides is ongeveer 60% Honda 40% Prius. De lease contracten zijn ex brandstof, voor de brandstof hebben we een appart contract met shell.
[..]

Nee, maar ik begrijp dat er dus meerdere bedrijven zijn waar men een verzoek doet aan de hybride rijder om op het rijgedrag te letten.
Ja, het is overal dat mensen die wagens nemen voor het fiscale voordeel en er dan als een idioot mee rijden en er verder geen rekening mee houden!
pi_74985684
quote:
Op woensdag 25 november 2009 12:37 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De verhouding is onder de hybrides is ongeveer 60% Honda 40% Prius. De lease contracten zijn ex brandstof, voor de brandstof hebben we een appart contract met shell.
[..]

Nee, maar ik begrijp dat er dus meerdere bedrijven zijn waar men een verzoek doet aan de hybride rijder om op het rijgedrag te letten.
Op zich is dat wel vreemd, dat men daar nu pas achter komt. Het verbruik van bv de prius vs een diesel is toch nagenoeg gelijk, 20 liter brandstof/100km. En 20 liter benzine is nou eenmaal duurder dan diesel.

Wisten ze natuurlijk wel eerder. Voordeel van een hybride is dan ook geheel voor de berijder, en niet de werkgever. Want van de BPM en zo merkt de werkgever natuurlijk niks, zo ook de bijtelling.
pi_75778478
Vandaag de Prius afgehaald, 3 maanden vroeger dan gepland.
Morgen enkele foto's gaan maken!
pi_75788871
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 18:47 schreef trainfreak het volgende:
Vandaag de Prius afgehaald, 3 maanden vroeger dan gepland.
Morgen enkele foto's gaan maken!
Heb je waarschijnlijk eentje gekregen die eigenlijk bedoeld is voor een leaser. Leasemaatschappijen laten dealers geen auto's meer leveren vanaf november, en de dealers moeten toch hun voorraadkast opschonen.

Welke versie en kleur? Misschien heb je de mijne.
pi_75801314
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 23:02 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Heb je waarschijnlijk eentje gekregen die eigenlijk bedoeld is voor een leaser. Leasemaatschappijen laten dealers geen auto's meer leveren vanaf november, en de dealers moeten toch hun voorraadkast opschonen.

Welke versie en kleur? Misschien heb je de mijne.
Sol versie (maar in Nederland zijn het andere namen...)
Astral black, met geblindeerde/verdonkerde ruiten
pi_75802371
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 12:50 schreef trainfreak het volgende:

met geblindeerde/verdonkerde ruiten
Dat is wel een hele goede optie op een prius...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_75802686
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 13:33 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is wel een hele goede optie op een prius...
Wa wil je zeggen?
Ik doe niet mee aan traag rijgedrag hoor
pi_75804180
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 13:44 schreef trainfreak het volgende:

Wa wil je zeggen?
Een verwijzing naar dat je er niet in gezien wil worden. Het was een geintje, voor zover niet duidelijk.
quote:
Ik doe niet mee aan traag rijgedrag hoor
Dan ben je een uitzondering, want gemiddeld gezien is het type "natte krant" achter het stuur. Maar goed, daar rijden er sowieso veel van, niet alleen in toyota's.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_75866826
quote:
Op woensdag 25 november 2009 12:52 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Op zich is dat wel vreemd, dat men daar nu pas achter komt. Het verbruik van bv de prius vs een diesel is toch nagenoeg gelijk, 20 liter brandstof/100km. En 20 liter benzine is nou eenmaal duurder dan diesel.

Wisten ze natuurlijk wel eerder. Voordeel van een hybride is dan ook geheel voor de berijder, en niet de werkgever. Want van de BPM en zo merkt de werkgever natuurlijk niks, zo ook de bijtelling.
mwoah, je hebt wel gelijk, maar het is wel zo dat een diesel in die prijscategorie (zeg een ford focus bijvoorbeeld) in maandbedrag duurder is dan de prius. Mijn baas vroeg me destijds om ook twee diesels in de vergelijking te gooien met de vermelding "dan regelen we wel iets betreffende de hogere bijtelling".
Uiteindelijk was de prius voor hem en voor mij goedkoper dan de diesels, zelfs bij de 50 - 60k km die ik rij.
pi_75866941
quote:
Op maandag 21 december 2009 07:36 schreef bluebit het volgende:

[..]

mwoah, je hebt wel gelijk, maar het is wel zo dat een diesel in die prijscategorie (zeg een ford focus bijvoorbeeld) in maandbedrag duurder is dan de prius. Mijn baas vroeg me destijds om ook twee diesels in de vergelijking te gooien met de vermelding "dan regelen we wel iets betreffende de hogere bijtelling".
Uiteindelijk was de prius voor hem en voor mij goedkoper dan de diesels, zelfs bij de 50 - 60k km die ik rij.
Hoe is het dan goedkoper voor hem? Hij koopt de auto toch niet?
pi_75902875
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 14:48 schreef DS4 het volgende:
Dan ben je een uitzondering, want gemiddeld gezien is het type "natte krant" achter het stuur. Maar goed, daar rijden er sowieso veel van, niet alleen in toyota's.
ach, ik ga mss ook een prius in lease nemen als me dat goedkoper uit komt. De nieuwe heeft 143pk, als ik daar andere dempers & veren onder plaats zal daar ook aardig mee te gassen vallen (dat of een Alfa Romeo)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_75903982
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:46 schreef Athmozz het volgende:

[..]

ach, ik ga mss ook een prius in lease nemen als me dat goedkoper uit komt. De nieuwe heeft 143pk, als ik daar andere dempers & veren onder plaats zal daar ook aardig mee te gassen vallen (dat of een Alfa Romeo)
136
pi_75919404
quote:
Op maandag 21 december 2009 07:52 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Hoe is het dan goedkoper voor hem? Hij koopt de auto toch niet?
in maandbedrag. de leasemaatschappij wilde 900 of zoiets voor een focus tegen 700 voor een prius. met brandstof kwam het op 1100 tegen 950...zoiets
  vrijdag 25 december 2009 @ 23:20:45 #141
5673 heijx
Qui que boue
pi_76061472
quote:
Op maandag 23 november 2009 13:36 schreef bluebit het volgende:
overigens, de zijwind gevoeligheid vind ik buiten proportioneel groot bij de prius en tevens ik hou mijn hart vast als het gaat sneeuwen...momenteel erg veel wielspin bij het wegrijden.
het is lastig om het activeren van de electromotor/benzinemotor te reguleren, waardoor er momenten zijn dat plotseling vermogen vrijkomt op de voorwielen wat je niet echt aan zag komen.
De Prius III is niet echt zijwindgevoelig, vind ik. Hij ligt bovendien een stuk beter op de weg dan de Seat Ibiza Sport die ik als voorloop had.

Speciaal voor jou een verslagje winterbanden:
* heijx had nog geen oproep gehad voor de montage van winterbanden, en toen ik eenmaal zelf een afspraak wilde maken, was donderdag 18 december 8 uur de eerste mogelijkheid.
Enfin, ik stond op 7:50 bij de Kwikfit, waar rond 10 over 8 wat leven in de brouwerij kwam. Aangezien ik voor de fitter naast het werk heb gekozen ipv naast mijn woning, heb ik die donderdagochtend 20 km met zomerbanden gereden. Het was geen pretje, maar alleszins haalbaar. Nergens woest spinnende wielen gehad en hij stond niet eens in Eco mode.

Overigens heb ik met winterbanden (ook 215/45VR17) helemaal geen centje pijn meer. Deze Dunlops zijn niet zo goed als de Vredesteins Snowtrac die ik in 2005/06 onder mijn eigen auto had, maar het is een wereld van verschil met zomerbanden.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  vrijdag 25 december 2009 @ 23:25:04 #142
5673 heijx
Qui que boue
pi_76061634
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:46 schreef Athmozz het volgende:

[..]

ach, ik ga mss ook een prius in lease nemen als me dat goedkoper uit komt. De nieuwe heeft 143pk, als ik daar andere dempers & veren onder plaats zal daar ook aardig mee te gassen vallen (dat of een Alfa Romeo)
De Prius is totaal niet te vergelijken met een Alfa. Veeleer met een Amerikaan, zij het dan zonder de nadelen van rammeltjes en kraakjes en het verbruik.
Het is allereerst een automaat, een zoevend comfortabel ruimteschip met allerlei futuristische metertjes en speeltjes en absoluut een auto voor auto-enthousiasten. Rij-enthousiasten echter hebben meer aan een auto die wat minder "fly-by-wire" is dan de Prius.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_76070647
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 23:25 schreef heijx het volgende:
en absoluut een auto voor auto-enthousiasten.
Als je auto leest als "alles vanzelf", ja...

Maar verder kan ik het niet plaatsen. Er is m.i. werkelijk niets aan een Prius wat een autoliefhebber kan bekoren.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_76070748
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 11:12 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als je auto leest als "alles vanzelf", ja...

Maar verder kan ik het niet plaatsen. Er is m.i. werkelijk niets aan een Prius wat een autoliefhebber kan bekoren.
Tja, er zijn mensen die " een schakelbak willen, omdat ze het fijn vinden om te kunnen schakelen. Doen ze nog eens wat".
pi_76079171
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 11:17 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Tja, er zijn mensen die " een schakelbak willen, omdat ze het fijn vinden om te kunnen schakelen. Doen ze nog eens wat".
tsja, ik zie de lol en het nut er niet van in: als je sportief wilt rijden: wie denk je dat het beste schakelmoment kan kiezen: mens of computer?
als je zuinig wilt rijden, wie kan het beste het gewenste toerental van de motor bepalen: mens of computer.

ik moet toch altijd lachen om autos met meer pk's die naast me staan. trekken ze op, lopen ze heel even weg en vervolgens verliezen ze alle snelheid, al het koppel en alle pk's als ze schakelen moeten en de motor weer op toeren moeten krijgen.
is toch zo inefficiënt als het maar kan, zowel op het gebied van beschikbaar vermogen als op gebied van zuinigheid.
pi_76081042
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 16:02 schreef bluebit het volgende:
als je zuinig wilt rijden, wie kan het beste het gewenste toerental van de motor bepalen: mens of computer.
100% zeker; de mens (want de kurves van een automaat zijn niet op zuinigheid geprogrammeerd)

Als je er de rendementscurven van normale verbrandingsmotor bekijkt, dan zie je dat je het zuinigste rijdt bij 85à90% koppelvraag op lage toerentallen. Bij diesel is dit meestal tussen de 1500 en de 2200rpm. Als je daar dus bijna volgas optrekt, en aan 2200 schakelt, kan je zéér zuinig rijden (deed ik vb bij mijn BMW 320d van 9 jaar geleden; resulteerde in een gemiddeld gebruik van nipt 6 liter/100km. Zéér mooi voor die leeftijd, onder de fabrieksopgave. Hetzelfde doe ik bij mijn Nissan 1.5dCi; verbruik van 4.8/100km gemiddeld, ook onder fabrieksopgave).

Bij een automaat kan je dit gewoonweg niet, aangezien die naar beneden schakelt als je hem op 85% instampt, waardoor je in onzuinige toerentallen terecht komt. Als ik dezelfde rijstijl die ik altijd aanhou ook toepas bij de automaat van mijn vader (kia rio, 1.6 benzine) dan resulteert dat in een verbruik van 17 liter/100km. Maw; als de computer zodanig geprogrammeerd zou zijn om zuinig te rijden, dan kan hij inderdaad even zuinig (al dan niet zuinger) dan een mens gaan rijden. De manier waarop ze hem programmeren doet dat echter mislukken; als je je gas bijna volledig induwt denkt die automaat dat je zo snel mogelijk wil versnellen, waardoor hij naar het optimale koppelgebied zoekt. Er is helaas nog geen enkele automaat waar ik van weet die een knopje "eco stand" heeft waarmee je altijd in de ideale zone optrekt, zonder dat hij ineens je versnelling verandert.

Gemiddeld gezien verbruikt een automaat meer dan een handgeschakelde, zelfs met DSG / andere moderne technieken halen ze er nog geen lager verbruik mee.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_76088940
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 11:17 schreef athlonkmf het volgende:

Tja, er zijn mensen die " een schakelbak willen, omdat ze het fijn vinden om te kunnen schakelen. Doen ze nog eens wat".
Het gaat niet alleen om de automaat, want ik kan best begrijpen waarom iemand voor een AMG versie van Mercedes kiest.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_76089078
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 16:02 schreef bluebit het volgende:

tsja, ik zie de lol en het nut er niet van in: als je sportief wilt rijden: wie denk je dat het beste schakelmoment kan kiezen: mens of computer?
Mens. Al was het maar omdat jij kan zien waar de weg heen gaat. Het grote probleem zit natuurlijk in de koppelomvormer.
quote:
als je zuinig wilt rijden, wie kan het beste het gewenste toerental van de motor bepalen: mens of computer.
Handbak is als je goed gebruik er van maakt makkelijk zuiniger dan een automaat.
quote:
ik moet toch altijd lachen om autos met meer pk's die naast me staan. trekken ze op, lopen ze heel even weg en vervolgens verliezen ze alle snelheid, al het koppel en alle pk's als ze schakelen moeten en de motor weer op toeren moeten krijgen.
is toch zo inefficiënt als het maar kan, zowel op het gebied van beschikbaar vermogen als op gebied van zuinigheid.
De handbakversie is in vrijwel alle gevallen sneller. De enige uitzondering is de vorige 911 turbo en in de praktijk bleek ook daar de handbak de snelste...

Schakelen met een handbak kan sneller dan met een automaat (die verliest ook tijd met schakelen...), dus kennelijk zijn alleen echte klunzen bereid om tegen een prius te sprinten. Daar kan ik mij dan ook weer wel iets bij voorstellen eigenlijk.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_76089711
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 22:52 schreef DS4 het volgende:


Handbak is als je goed gebruik er van maakt makkelijk zuiniger dan een automaat.
Dat is dezelfde type argument als "als je zuinig rijdt, dan kan je ook benzine besparen"
pi_76089790
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 23:19 schreef athlonkmf het volgende:

Dat is dezelfde type argument als "als je zuinig rijdt, dan kan je ook benzine besparen"
Bij lange na niet. Ik wil het wel anders stellen: je moet je best doen om minder zuinig te rijden met een handbak.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')