abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71147643
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 14:00 schreef Metro2005 het volgende:
saaie zakenmannetjesbak-met-kleine-pik

[ afbeelding ]

Gaaf vormgegeven bolide met hydraulische vering en interessante techniek:

[ afbeelding ]
een 7 serie heeft net iets meer techniek & snufjes dan je op een C6 kan krijgen hoor . Verder weet je bij een Duitser dat de elektronica die erin zit ook degelijk werkt. Bij een Citroen werkt je elektronica op het moment dat je buiten rijdt bij de dealer; maar je weet niet of ze nog werkt tegen dat je thuis bent.

(en je kan evengoed een luchtvering onder een 7 serie zetten hoor )

Die laatste link verwonderd mij eerlijk gezegd ook niet. Als het veelal leaserijders zijn die met priussen rijden, dan is het logisch dat ze vaak meer km's doen en meer overtredingen / gereden km binnenhalen; een leaserijder staat er gewoo om bekend bonnetjes te vreten. De bestelwagentjes van het werk worden wij ook 2x per maand mee gepakt op overdreven snelheid, maar het bedrijf betaalt de boetes toch

[ Bericht 17% gewijzigd door Athmozz op 20-07-2009 13:44:02 ]
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_71149395
quote:
Op maandag 20 juli 2009 13:37 schreef Athmozz het volgende:

Die laatste link verwonderd mij eerlijk gezegd ook niet. Als het veelal leaserijders zijn die met priussen rijden, dan is het logisch dat ze vaak meer km's doen en meer overtredingen / gereden km binnenhalen; een leaserijder staat er gewoo om bekend bonnetjes te vreten. De bestelwagentjes van het werk worden wij ook 2x per maand mee gepakt op overdreven snelheid, maar het bedrijf betaalt de boetes toch
. Ik denk, nee ik weet zeker dat er meer lease-Audi's, lease-VW's en lease-Peugeots zijn dan die rijdende Duracells hoor . Ook als percentage van hun prive-bezit broertjes.

De gemiddelde Prius-rijder is een geldneuker zonder enig rij-inzicht .
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
  dinsdag 21 juli 2009 @ 10:13:56 #103
5673 heijx
Qui que boue
pi_71171970
quote:
Even het hele artikeltje lezen he? Ik weet het, Engels is moeilijk, maar doe toch maar even doorklikken.

Het gaat in dit artikel dus niet over de Prius, maar over hybrides in Amerika. Als je alleen de eerste zin van elke alinea leest, kom je al snel tot conclusies.
Lees je verder, dan zie je dit:
quote:
“The additional miles driven by hybrid vehicle owners would seem to offset the net ecological benefit of owning a fuel-efficient vehicle. After all, a gallon of gas is a gallon of gas, no matter which type of engine is burning it,” said Dr. Raj Bhat, president of Quality Planning. “What we don’t know is whether owning a hybrid vehicle encourages people to drive more miles each day or take more pleasure trips.
Ze zeggen dat veel rijden in een zuinige auto even veel kost als weinig rijden in een conventionele auto. Geen speld tussen te krijgen. Maar daarna speculeren ze dat je met je zojuist aangeschafte hybride meer plezierritjes gaat maken, hoewel ze dit absoluut niet zeker weten.

Meer bekeuringen? In Amerika worden er in de stad veel meer bekeuringen uitgeschreven dan daarbuiten. (Parkeerboetes worden buiten beschouwing gelaten, het gaat om "moving violations".) De Prius is daar bij uitstek een stadsauto, gekocht door vrouwen, ouderen en stadsmensen. Bovendien gaat de vergelijking van aantal boetes per mijl mank omdat je in de stad per uur in de auto veel minder mijlen aflegt.

Reparatie- en onderhoudskosten? Hier schijnt de Prius helemaal niet zo duur te zijn, dus slepen ze er twee andere hybrides bij:

Deze:


en deze:



Die zijn inderdaad een stuk duurder te repareren dan een Ford Bronco of een Chevy Tahoe. Dat zijn namelijk vrachtwaggels met ladderchassis.

Dat MSN blog maakt het helemaal bont: die vertalen hogere reparatiekosten maar meteen met "meer aanrijdingen krijgen" en slepen er een foto bij van een Prius die bij een kettingbotsing is betrokken.
Ik houd het er maar op dat die Prius op tijd heeft gestopt en vervolgens door een petje in een oude Firebird op zijn voorganger is geduwd.

Maar goed, ik ben misschien ook bevooroordeeld, ik mag in oktober mijn lease-Prius afhalen.

Met 215/45VR17 fietsbandjes.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_71172744
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:54 schreef Geqxon het volgende:

We moeten allemaal aan de DAF!
Donkervoort, Spyker...

Maarre, ik bezie het vanuit Europees niveau. Dus VAG, PSA, enz. Donkervoort en Spyker is natuurlijk ook prima, maar meestal niet ondersteund door de werkgever.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_71172982
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 13:11 schreef bluebit het volgende:

naja, ze stimuleren de verkoop van hybrides en electrische autos op basis van de uitstoot. Tsja, als japanse automakers als eerste daarmee zijn, dan doen ze dat goed.
Het is gestimluleerd op het moment dat de Jappen er al mee op de markt waren. Dus het is niet zo dat we een wortel hebben opgehangen en de Jappen daar het eerst mee aan de haal gingen.

Belangrijker: Hybrides zijn helemaal niet zo bijzonder goed voor het milieu. Natuurlijk, beter dan gemiddeld, maar alles in overweging genomen zijn er ook auto's die niet fiscaal gesteund worden, of iig minder, die milieuvriendelijker zijn.

Daarnaast is het voordeel bij de hybride leasebak wel enorm groot. Je betaalt 14% over de cat. prijs die ook nog steeds kunstmatig laag is (want geen BPM).

Het is gewoon een bizarre maatregel. Ingegeven door politieke domoren die alleen maar "electrisch" horen en zich nooit hebben afgevraagd of die auto ook daadwerkelijk bijdraagt aan een schoner milieu. En waarom de leaserijder meer bevoordeeld moet worden dan de privérijder mag mij ook nog wel eens uitgelegd worden...
quote:
ipv kopieeren lopen ze plots voorop
De hybride is in de 19e eeuw (!) al uitgevonden door Ferdinand Porsche... Dus strikt genomen is het weldegelijk een kopie.
quote:
Het zou fijn zijn als elk merk met hybrides zou komen
Nee. Het is niet het juiste pad. Het zou fijn zijn als de overheden in Europa de handen ineen slaan om wat te maken van waterstof. Een techniek die er nu vooral niet doorkomt vanwege kosten (die gemaakt moeten worden om de nog bestaande problemen op te lossen en er moet natuurlijk ook een netwerk komen om waterstof te kunnen tanken).

Dat is slim stimuleren. En ook nog binnen de EU, want met die techniek liggen we op kop.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_71173079
Het verlagen van accijns op bio-ethanol zou een mooie tussenoplossing zijn. De accijns gaan nu over 100% van de bio-ethanol, terwijl er maar 15% benzine in zit.

Waterstof en 100% elektrisch is mooi, maar ik denk dat bio-ethanol gecombineerd met een hybride voor nu het enige praktische is.
pi_71173376
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 10:59 schreef Geqxon het volgende:
maar ik denk dat bio-ethanol gecombineerd met een hybride voor nu het enige praktische is.
Maar ik interesseer mij niet voor nu. De techniek van nu is er. Die loopt wel. In NL stimuleren wij die enorm, maar voor een autoproducent is NL niet zo heel interessant (als de VS het zou doen, is het wat anders).

Kortom: leuk voor de Toyota en Honda importeur en dealerschappen. Leuk voor Toyota en Honda. Het milieu schiet er echter niets mee op en het houdt eerder nieuwe ontwikkelingen tegen (waarmee het milieu zelfs er op achteruit gaat).

Vandaar mijn voorstel om op EUROPEES niveau een ontwikkeling te stimuleren die er nu net niet door komt en met steun net wel (daar ga ik even vanuit, dat zou je goed moeten toetsen en ook goede afspraken over moeten maken).

Dat is het milieu verder helpen. Dat is visie.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_71173457
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 10:55 schreef DS4 het volgende:
Belangrijker: Hybrides zijn helemaal niet zo bijzonder goed voor het milieu. Natuurlijk, beter dan gemiddeld, maar alles in overweging genomen zijn er ook auto's die niet fiscaal gesteund worden, of iig minder, die milieuvriendelijker zijn.

Daarnaast is het voordeel bij de hybride leasebak wel enorm groot. Je betaalt 14% over de cat. prijs die ook nog steeds kunstmatig laag is (want geen BPM).

Nee. Het is niet het juiste pad. Het zou fijn zijn als de overheden in Europa de handen ineen slaan om wat te maken van waterstof. Een techniek die er nu vooral niet doorkomt vanwege kosten (die gemaakt moeten worden om de nog bestaande problemen op te lossen en er moet natuurlijk ook een netwerk komen om waterstof te kunnen tanken).

Dat is slim stimuleren. En ook nog binnen de EU, want met die techniek liggen we op kop.
De regels bevoordelen de hybrides te veel. In het stadsverkeer zijn ze zuiniger dan gemiddeld, maar dat verspelen ze weer totaal op de snelweg. Er is dus geen enkele reden om de hybrides zo te bevoordelen. Bovendien bevoordeeld Japan zijn eigen autoindustrie al enorm, dus dat hoeven wij niet nog eens over te gaan doen.

Dieselmotoren zijn over de hele cyclus veel zuiniger, maar worden juist beboet. Juist door dieselmotoren fiscaal aantrekkelijker te maken, zou de CO2-uitstoot flink dalen, terwijl er niet veel voor hoeft te veranderen.

Waterstof is leuk, opslag en synthese daarvan zijn nog problematisch. Ook de actieradius neemt enorm af.
pi_71173674
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 10:59 schreef Geqxon het volgende:
Het verlagen van accijns op bio-ethanol zou een mooie tussenoplossing zijn. De accijns gaan nu over 100% van de bio-ethanol, terwijl er maar 15% benzine in zit.
je weet dat je geen bio-ethanol in een gewone wagen kan gieten hé . Je gaat dus moeite hebben om bio-ethanol gelanceerd te krijgen, want ofwel (als de wagens eerst komen) vind je er geen brandstof voor (of moeilijk) en kopen de mensen die ook niet; ofwel (als de ethanol eerst komt) vind je er geen wagens voor en is het voor tankstations niet rendabel om bio-ethanol aan te bieden.

Dat is het voordeel van bio-diesel. Daarvoor hoef je geen ombouw te doen van je wagen; direct rond de 95% van alle diesels kan daarop gaan rijden (tenzij je bepaalde specifieke motoren gaat hebben, maar dat is echt een minderheid). Naar overstap toe is van diesel naar volledig biologische diesel dus véél makkelijker realiseerbaar dan van benzine naar bioethanol.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_71175092
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 11:15 schreef lyolyrc het volgende:

Waterstof is leuk, opslag en synthese daarvan zijn nog problematisch.
Hetgeen opgelost dient te worden en daar zou ik best belastinggeld naartoe willen zien gaan.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_71175270
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 10:55 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is gestimluleerd op het moment dat de Jappen er al mee op de markt waren. Dus het is niet zo dat we een wortel hebben opgehangen en de Jappen daar het eerst mee aan de haal gingen.
Jup, maar dat verandert niets aan de situatie. De japanners dachten blijkbaar buiten "de box" en dat hebben ze goed gedaan.
quote:
Belangrijker: Hybrides zijn helemaal niet zo bijzonder goed voor het milieu. Natuurlijk, beter dan gemiddeld, maar alles in overweging genomen zijn er ook auto's die niet fiscaal gesteund worden, of iig minder, die milieuvriendelijker zijn.
zoals je zelf aangeeft, zijn ze beter dan de gemiddelde auto voor het milieu. Dat sommige andere autos net zo zuinig zijn, is ook waar. Maar wellicht wordt de hybride bevoordeelt omdat de besparing gerealiseerd wordt door een alternatieve energie bron en misschien is dat de kant die de regering ons op wilt krijgen zodat ook de fabrikanten alternatieve energiebronnen gaan gebruiken ipv een 150 jaar oude vervuilende techniek proberen te verbeteren.
quote:
Daarnaast is het voordeel bij de hybride leasebak wel enorm groot. Je betaalt 14% over de cat. prijs die ook nog steeds kunstmatig laag is (want geen BPM).

Het is gewoon een bizarre maatregel. Ingegeven door politieke domoren die alleen maar "electrisch" horen en zich nooit hebben afgevraagd of die auto ook daadwerkelijk bijdraagt aan een schoner milieu. En waarom de leaserijder meer bevoordeeld moet worden dan de privérijder mag mij ook nog wel eens uitgelegd worden...
dat laatste ben ik dan wel met je eens. Aan de andere kant is het lease volk vrij groot in aantal. Ze betalen al relatief weinig voor een nieuwe auto en dus moet het voordeel inderdaad wel significant zijn voordat ze overstappen. Als de prius in de 20% had gezeten, dan had ik geen prius genomen.
quote:
De hybride is in de 19e eeuw (!) al uitgevonden door Ferdinand Porsche... Dus strikt genomen is het weldegelijk een kopie.
Er zijn wel meer hybrides al bedacht. Gaat erom dat je er een economisch interessant product van kunt maken. Dat is toyota en honda goed gelukt.
quote:
Nee. Het is niet het juiste pad. Het zou fijn zijn als de overheden in Europa de handen ineen slaan om wat te maken van waterstof. Een techniek die er nu vooral niet doorkomt vanwege kosten (die gemaakt moeten worden om de nog bestaande problemen op te lossen en er moet natuurlijk ook een netwerk komen om waterstof te kunnen tanken).

Dat is slim stimuleren. En ook nog binnen de EU, want met die techniek liggen we op kop.
Tsja, het is een stap richting een goed scenario. Jij zegt nu waterstof. Maar ik kan me ook voorstellen dat :
- accus sterk verbeteren, waardoor je, zeg, 750 km kunt rijden op een lading. Volledig laden gebeurt in 10 minuten.
- Winning en recycling van accus sterk verbetert
- energie centrales door techniek 99.9% schoner worden.

het zou allemaal kunnen, we zullen het in de toekomst zien.
pi_71176359
oh. nog een prius topic hier. Even bijhouden.
  zaterdag 21 november 2009 @ 00:54:49 #113
5673 heijx
Qui que boue
pi_74903785
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 11:15 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De regels bevoordelen de hybrides te veel. In het stadsverkeer zijn ze zuiniger dan gemiddeld, maar dat verspelen ze weer totaal op de snelweg.
"Totaal verspelen" is nogal ongenuanceerd. Op de snelweg rijd ik nog steeds zuiniger dan Joep Meloen met zijn Opel Astra 1.8 omdat ik een Cw waarde van 0,25 heb (waarvoor ik een groot offer op het gebied van zicht naar achteren breng) en omdat ik een Atkinson cycle motor heb die bovendien geen agregaten aandrijft met tandriemen.
Zojuist mijn eerste gemiddelde berekend (na de tweede tankbeurt): 5,6l/100 km/h. De boordcomputer zei 5,5 dus die zit aardig in de buurt. Dit was overigens zonder mijn rijstijl overdreven aan te passen.
Na deze tweede tankbeurt ben ik bewuster bezig met zuinig rijden en zit ik op 5,0 l/100. 1 op 20 dus. En dat voor een auto die maar iets kleiner is dan een Avensis.
De grootste winst is te behalen bij de koude start, dan werkt het start/stop mechanisme niet om de motor zo snel mogelijk op te warmen. Er is een accessoire op de markt om je blok op te warmen met 230 volt, zodat de computer de motor direct optimaal gebruikt. Je rijdt dan weg op de accu en na een paar honderd meter pas gaat de motor aan, om meteen weer uit te gaan als je tot stilstand komt voor bijvoorbeeld een verkeerslicht.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_74937122
overigens, de zijwind gevoeligheid vind ik buiten proportioneel groot bij de prius en tevens ik hou mijn hart vast als het gaat sneeuwen...momenteel erg veel wielspin bij het wegrijden.
het is lastig om het activeren van de electromotor/benzinemotor te reguleren, waardoor er momenten zijn dat plotseling vermogen vrijkomt op de voorwielen wat je niet echt aan zag komen.
pi_74938354
quote:
Op maandag 23 november 2009 13:36 schreef bluebit het volgende:
overigens, de zijwind gevoeligheid vind ik buiten proportioneel groot bij de prius en tevens ik hou mijn hart vast als het gaat sneeuwen...momenteel erg veel wielspin bij het wegrijden.
het is lastig om het activeren van de electromotor/benzinemotor te reguleren, waardoor er momenten zijn dat plotseling vermogen vrijkomt op de voorwielen wat je niet echt aan zag komen.
dan heb je echt een lompe rechtervoet of er is niet helemaal goed afgesteld... Heb er al een tijdje niet meer ingereden, maar volgens mij heeft is zelfs ASR?
pi_74938463
quote:
Op maandag 23 november 2009 13:36 schreef bluebit het volgende:
en tevens ik hou mijn hart vast als het gaat sneeuwen...
Heb je geen winterbanden dan?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 23 november 2009 @ 16:16:18 #117
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_74940134
quote:
Op zaterdag 21 november 2009 00:54 schreef heijx het volgende:

[..]

"Totaal verspelen" is nogal ongenuanceerd. Op de snelweg rijd ik nog steeds zuiniger dan Joep Meloen met zijn Opel Astra 1.8 omdat ik een Cw waarde van 0,25 heb (waarvoor ik een groot offer op het gebied van zicht naar achteren breng) en omdat ik een Atkinson cycle motor heb die bovendien geen agregaten aandrijft met tandriemen.
Zojuist mijn eerste gemiddelde berekend (na de tweede tankbeurt): 5,6l/100 km/h. De boordcomputer zei 5,5 dus die zit aardig in de buurt. Dit was overigens zonder mijn rijstijl overdreven aan te passen.
Na deze tweede tankbeurt ben ik bewuster bezig met zuinig rijden en zit ik op 5,0 l/100. 1 op 20 dus. En dat voor een auto die maar iets kleiner is dan een Avensis.
De grootste winst is te behalen bij de koude start, dan werkt het start/stop mechanisme niet om de motor zo snel mogelijk op te warmen. Er is een accessoire op de markt om je blok op te warmen met 230 volt, zodat de computer de motor direct optimaal gebruikt. Je rijdt dan weg op de accu en na een paar honderd meter pas gaat de motor aan, om meteen weer uit te gaan als je tot stilstand komt voor bijvoorbeeld een verkeerslicht.

Ik rij een Honda Civic Hybrid en als het koud is heb je idd het probleem dat het start stop systeem niet werkt.
Als ik bijv sochtends richting de snelweg rij en ik sta in de file dan staat de eerste 15 min de motor stationair te draaien, vervolgens is de motor warm rij ik weer een stuk waarna de volgende keer dat ik stil sta de motor uit gaat en de motor afkoelt met als gevolg dat de keer erop mijn motor weer stationair blijft draaien .

Tegenwoordig zet ik bij het wegrijden me stoel verwarming aan en laat ik de kachel uit totdat ik op de snelweg ben. De motor is nu sneller op temperatuur en blijft beter op temperatuur waardoor het start/stop systeem ook goed werkt bij een "koude" motor.
  maandag 23 november 2009 @ 16:20:37 #118
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_74940283
quote:
Op maandag 23 november 2009 15:24 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

dan heb je echt een lompe rechtervoet of er is niet helemaal goed afgesteld... Heb er al een tijdje niet meer ingereden, maar volgens mij heeft is zelfs ASR?
Het is toch wel algemeen bekend dat het met een automaat wat minder makkelijk rijden is bij een spekglad wegdek. Je hebt simpelweg veel minder gevoel / dosering als dat je een handgeschakelde auto heb waar je met de koppeling kan doseren.

De ASR maakt natuurlijk wel iets goed maar niet alles.
pi_74940379
quote:
Op maandag 23 november 2009 16:16 schreef Revolution-NL het volgende:

Tegenwoordig zet ik bij het wegrijden me stoel verwarming aan en laat ik de kachel uit totdat ik op de snelweg ben. De motor is nu sneller op temperatuur en blijft beter op temperatuur waardoor het start/stop systeem ook goed werkt bij een "koude" motor.
Wat een armoede...

Overigens: start-stop is er voor het verbruik. Je rijdt toch geen hybride privé? En dan nog: comfort zou mij dat beetje extra geld wel waard zijn.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 23 november 2009 @ 16:32:52 #120
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_74940703
quote:
Op maandag 23 november 2009 16:23 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat een armoede...

Overigens: start-stop is er voor het verbruik. Je rijdt toch geen hybride privé? En dan nog: comfort zou mij dat beetje extra geld wel waard zijn.
Ach armoede... ik heb er geen last van. Langleve de stoelverwarming .

Alle hybride rijders zijn een maand terug op het matje geroepen of we met ze allen op het verbruik willen letten. De brandstof kosten zijn namelijk aanzienlijk hoger als die van "diesel collega's".

Gaat het gezamelijk verbruik niet omlaag dan volgt er of een eigenbijdrage of een verbod op nieuwe hybride auto's


Gezien de Civic mij 1700 euro per jaar scheelt aanbijtelling, en de baas nu met hogere kosten ben ik best bereid extra op mijn verbruik te letten. Ik voelde me overigens niet aangesproken gezien ik tussen de 1:17 en 1:19 gecombineerd rij.
pi_74940871
quote:
Op maandag 23 november 2009 16:32 schreef Revolution-NL het volgende:

Ach armoede... ik heb er geen last van. Langleve de stoelverwarming .
Stoelverwarming is leuk voor erbij, maar ter vervanging is het niet... Komt nog bij dat ik vermoed dat je voor het verbruik beter de stoelverwarming uit kan zetten ipv de kachel...
quote:
Alle hybride rijders zijn een maand terug op het matje geroepen of we met ze allen op het verbruik willen letten. De brandstof kosten zijn namelijk aanzienlijk hoger als die van "diesel collega's".
Op zich is dat wel geinig...
quote:
Gaat het gezamelijk verbruik niet omlaag dan volgt er of een eigenbijdrage of een verbod op nieuwe hybride auto's
A. dat mag dan alleen bij nieuwe contracten.
B. zodra dat dan in gaat is er weer werk in overvloed en trekt jouw werkgever die keutel wel in als het personeel op de loop gaat.
quote:
Gezien de Civic mij 1700 euro per jaar scheelt aanbijtelling, en de baas nu met hogere kosten ben ik best bereid extra op mijn verbruik te letten.
Prima, maar probeer voor de grap eens stoelverwarming uit en kachel aan. Besparen doe je overigens het beste met de rechtervoet.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_74942750
quote:
Op maandag 23 november 2009 16:20 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het is toch wel algemeen bekend dat het met een automaat wat minder makkelijk rijden is bij een spekglad wegdek. Je hebt simpelweg veel minder gevoel / dosering als dat je een handgeschakelde auto heb waar je met de koppeling kan doseren.

De ASR maakt natuurlijk wel iets goed maar niet alles.
Sorry? Dat komt omdat mensen denken dat een automaat het gaspedaal vervangt in een aan uit schakelaar! Rij al flink wat jaren automaat, varierend van klassiekers, sportwagens, CVT en ga zo maar door en je kunt gewoon perfect doseren, alleen wat veel mensen doen is het gas intrappen als een dolle, ja dat werkt niet, maar dan werkt koppelen ook niet! het is gewoon een gevoel wat je moet krijgen!
pi_74950507
quote:
Op maandag 23 november 2009 13:36 schreef bluebit het volgende:
overigens, de zijwind gevoeligheid vind ik buiten proportioneel groot bij de prius en tevens ik hou mijn hart vast als het gaat sneeuwen...momenteel erg veel wielspin bij het wegrijden.
het is lastig om het activeren van de electromotor/benzinemotor te reguleren, waardoor er momenten zijn dat plotseling vermogen vrijkomt op de voorwielen wat je niet echt aan zag komen.
Je had de Prius 2 toch?
quote:
Op maandag 23 november 2009 16:32 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Alle hybride rijders zijn een maand terug op het matje geroepen of we met ze allen op het verbruik willen letten. De brandstof kosten zijn namelijk aanzienlijk hoger als die van "diesel collega's".

Gaat het gezamelijk verbruik niet omlaag dan volgt er of een eigenbijdrage of een verbod op nieuwe hybride auto's
En de rest van de hybride rijders? zijn dat priusrijders of honda?

Hebben jullie soms het leasebedrag excl. brandstof of zo?
pi_74950946
quote:
Op maandag 23 november 2009 16:32 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ach armoede... ik heb er geen last van. Langleve de stoelverwarming .

Alle hybride rijders zijn een maand terug op het matje geroepen of we met ze allen op het verbruik willen letten. De brandstof kosten zijn namelijk aanzienlijk hoger als die van "diesel collega's".

Gaat het gezamelijk verbruik niet omlaag dan volgt er of een eigenbijdrage of een verbod op nieuwe hybride auto's


Gezien de Civic mij 1700 euro per jaar scheelt aanbijtelling, en de baas nu met hogere kosten ben ik best bereid extra op mijn verbruik te letten. Ik voelde me overigens niet aangesproken gezien ik tussen de 1:17 en 1:19 gecombineerd rij.
Werk je bij Sogeti?
pi_74984105
quote:
Op maandag 23 november 2009 21:53 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Je had de Prius 2 toch?
[..]

En de rest van de hybride rijders? zijn dat priusrijders of honda?

Hebben jullie soms het leasebedrag excl. brandstof of zo?
nee, niet de nieuwste, ik heb hem net er voor nog besteld. Ik hoor wel dat het nieuwe model een prettigere wegligging heeft.

tsja, ik heb nog geen winterbanden er op zitten, maar het valt me echt op dat ik sneller en meer wielspin heb. Wellicht ligt de oorzaak gewoon in de gladde wegen, de electromotor die veel koppel geeft en het feit dat je het gaspedaal in een automaat veel makkelijker als een aan en uit knop gebruikt (zoals iemand al terecht opmerkte).
pi_74985156
Ik zie nu pas dat er een Prius topic is

Begin september heb ik een testrit gedaan en direct eentje besteld.
Het is de Sol-versie (in België zijn er andere namen).
Onze dealer zei dat we hem kunnen afhalen in februari.
Het is de zwarte met achteraan geblindeerde ruiten.

Maar nu ga ik eerst de vorige berichten eens doorlezen...
pi_74985336
quote:
Op maandag 23 november 2009 21:53 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Je had de Prius 2 toch?
[..]

En de rest van de hybride rijders? zijn dat priusrijders of honda?

Hebben jullie soms het leasebedrag excl. brandstof of zo?
De verhouding is onder de hybrides is ongeveer 60% Honda 40% Prius. De lease contracten zijn ex brandstof, voor de brandstof hebben we een appart contract met shell.
quote:
Op maandag 23 november 2009 22:03 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

Werk je bij Sogeti?
Nee, maar ik begrijp dat er dus meerdere bedrijven zijn waar men een verzoek doet aan de hybride rijder om op het rijgedrag te letten.
pi_74985682
quote:
Op woensdag 25 november 2009 12:37 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De verhouding is onder de hybrides is ongeveer 60% Honda 40% Prius. De lease contracten zijn ex brandstof, voor de brandstof hebben we een appart contract met shell.
[..]

Nee, maar ik begrijp dat er dus meerdere bedrijven zijn waar men een verzoek doet aan de hybride rijder om op het rijgedrag te letten.
Ja, het is overal dat mensen die wagens nemen voor het fiscale voordeel en er dan als een idioot mee rijden en er verder geen rekening mee houden!
pi_74985684
quote:
Op woensdag 25 november 2009 12:37 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De verhouding is onder de hybrides is ongeveer 60% Honda 40% Prius. De lease contracten zijn ex brandstof, voor de brandstof hebben we een appart contract met shell.
[..]

Nee, maar ik begrijp dat er dus meerdere bedrijven zijn waar men een verzoek doet aan de hybride rijder om op het rijgedrag te letten.
Op zich is dat wel vreemd, dat men daar nu pas achter komt. Het verbruik van bv de prius vs een diesel is toch nagenoeg gelijk, 20 liter brandstof/100km. En 20 liter benzine is nou eenmaal duurder dan diesel.

Wisten ze natuurlijk wel eerder. Voordeel van een hybride is dan ook geheel voor de berijder, en niet de werkgever. Want van de BPM en zo merkt de werkgever natuurlijk niks, zo ook de bijtelling.
pi_75778478
Vandaag de Prius afgehaald, 3 maanden vroeger dan gepland.
Morgen enkele foto's gaan maken!
pi_75788871
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 18:47 schreef trainfreak het volgende:
Vandaag de Prius afgehaald, 3 maanden vroeger dan gepland.
Morgen enkele foto's gaan maken!
Heb je waarschijnlijk eentje gekregen die eigenlijk bedoeld is voor een leaser. Leasemaatschappijen laten dealers geen auto's meer leveren vanaf november, en de dealers moeten toch hun voorraadkast opschonen.

Welke versie en kleur? Misschien heb je de mijne.
pi_75801314
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 23:02 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Heb je waarschijnlijk eentje gekregen die eigenlijk bedoeld is voor een leaser. Leasemaatschappijen laten dealers geen auto's meer leveren vanaf november, en de dealers moeten toch hun voorraadkast opschonen.

Welke versie en kleur? Misschien heb je de mijne.
Sol versie (maar in Nederland zijn het andere namen...)
Astral black, met geblindeerde/verdonkerde ruiten
pi_75802371
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 12:50 schreef trainfreak het volgende:

met geblindeerde/verdonkerde ruiten
Dat is wel een hele goede optie op een prius...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_75802686
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 13:33 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is wel een hele goede optie op een prius...
Wa wil je zeggen?
Ik doe niet mee aan traag rijgedrag hoor
pi_75804180
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 13:44 schreef trainfreak het volgende:

Wa wil je zeggen?
Een verwijzing naar dat je er niet in gezien wil worden. Het was een geintje, voor zover niet duidelijk.
quote:
Ik doe niet mee aan traag rijgedrag hoor
Dan ben je een uitzondering, want gemiddeld gezien is het type "natte krant" achter het stuur. Maar goed, daar rijden er sowieso veel van, niet alleen in toyota's.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_75866826
quote:
Op woensdag 25 november 2009 12:52 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Op zich is dat wel vreemd, dat men daar nu pas achter komt. Het verbruik van bv de prius vs een diesel is toch nagenoeg gelijk, 20 liter brandstof/100km. En 20 liter benzine is nou eenmaal duurder dan diesel.

Wisten ze natuurlijk wel eerder. Voordeel van een hybride is dan ook geheel voor de berijder, en niet de werkgever. Want van de BPM en zo merkt de werkgever natuurlijk niks, zo ook de bijtelling.
mwoah, je hebt wel gelijk, maar het is wel zo dat een diesel in die prijscategorie (zeg een ford focus bijvoorbeeld) in maandbedrag duurder is dan de prius. Mijn baas vroeg me destijds om ook twee diesels in de vergelijking te gooien met de vermelding "dan regelen we wel iets betreffende de hogere bijtelling".
Uiteindelijk was de prius voor hem en voor mij goedkoper dan de diesels, zelfs bij de 50 - 60k km die ik rij.
pi_75866941
quote:
Op maandag 21 december 2009 07:36 schreef bluebit het volgende:

[..]

mwoah, je hebt wel gelijk, maar het is wel zo dat een diesel in die prijscategorie (zeg een ford focus bijvoorbeeld) in maandbedrag duurder is dan de prius. Mijn baas vroeg me destijds om ook twee diesels in de vergelijking te gooien met de vermelding "dan regelen we wel iets betreffende de hogere bijtelling".
Uiteindelijk was de prius voor hem en voor mij goedkoper dan de diesels, zelfs bij de 50 - 60k km die ik rij.
Hoe is het dan goedkoper voor hem? Hij koopt de auto toch niet?
pi_75902875
quote:
Op zaterdag 19 december 2009 14:48 schreef DS4 het volgende:
Dan ben je een uitzondering, want gemiddeld gezien is het type "natte krant" achter het stuur. Maar goed, daar rijden er sowieso veel van, niet alleen in toyota's.
ach, ik ga mss ook een prius in lease nemen als me dat goedkoper uit komt. De nieuwe heeft 143pk, als ik daar andere dempers & veren onder plaats zal daar ook aardig mee te gassen vallen (dat of een Alfa Romeo)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_75903982
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:46 schreef Athmozz het volgende:

[..]

ach, ik ga mss ook een prius in lease nemen als me dat goedkoper uit komt. De nieuwe heeft 143pk, als ik daar andere dempers & veren onder plaats zal daar ook aardig mee te gassen vallen (dat of een Alfa Romeo)
136
pi_75919404
quote:
Op maandag 21 december 2009 07:52 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Hoe is het dan goedkoper voor hem? Hij koopt de auto toch niet?
in maandbedrag. de leasemaatschappij wilde 900 of zoiets voor een focus tegen 700 voor een prius. met brandstof kwam het op 1100 tegen 950...zoiets
  vrijdag 25 december 2009 @ 23:20:45 #141
5673 heijx
Qui que boue
pi_76061472
quote:
Op maandag 23 november 2009 13:36 schreef bluebit het volgende:
overigens, de zijwind gevoeligheid vind ik buiten proportioneel groot bij de prius en tevens ik hou mijn hart vast als het gaat sneeuwen...momenteel erg veel wielspin bij het wegrijden.
het is lastig om het activeren van de electromotor/benzinemotor te reguleren, waardoor er momenten zijn dat plotseling vermogen vrijkomt op de voorwielen wat je niet echt aan zag komen.
De Prius III is niet echt zijwindgevoelig, vind ik. Hij ligt bovendien een stuk beter op de weg dan de Seat Ibiza Sport die ik als voorloop had.

Speciaal voor jou een verslagje winterbanden:
* heijx had nog geen oproep gehad voor de montage van winterbanden, en toen ik eenmaal zelf een afspraak wilde maken, was donderdag 18 december 8 uur de eerste mogelijkheid.
Enfin, ik stond op 7:50 bij de Kwikfit, waar rond 10 over 8 wat leven in de brouwerij kwam. Aangezien ik voor de fitter naast het werk heb gekozen ipv naast mijn woning, heb ik die donderdagochtend 20 km met zomerbanden gereden. Het was geen pretje, maar alleszins haalbaar. Nergens woest spinnende wielen gehad en hij stond niet eens in Eco mode.

Overigens heb ik met winterbanden (ook 215/45VR17) helemaal geen centje pijn meer. Deze Dunlops zijn niet zo goed als de Vredesteins Snowtrac die ik in 2005/06 onder mijn eigen auto had, maar het is een wereld van verschil met zomerbanden.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  vrijdag 25 december 2009 @ 23:25:04 #142
5673 heijx
Qui que boue
pi_76061634
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:46 schreef Athmozz het volgende:

[..]

ach, ik ga mss ook een prius in lease nemen als me dat goedkoper uit komt. De nieuwe heeft 143pk, als ik daar andere dempers & veren onder plaats zal daar ook aardig mee te gassen vallen (dat of een Alfa Romeo)
De Prius is totaal niet te vergelijken met een Alfa. Veeleer met een Amerikaan, zij het dan zonder de nadelen van rammeltjes en kraakjes en het verbruik.
Het is allereerst een automaat, een zoevend comfortabel ruimteschip met allerlei futuristische metertjes en speeltjes en absoluut een auto voor auto-enthousiasten. Rij-enthousiasten echter hebben meer aan een auto die wat minder "fly-by-wire" is dan de Prius.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_76070647
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 23:25 schreef heijx het volgende:
en absoluut een auto voor auto-enthousiasten.
Als je auto leest als "alles vanzelf", ja...

Maar verder kan ik het niet plaatsen. Er is m.i. werkelijk niets aan een Prius wat een autoliefhebber kan bekoren.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_76070748
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 11:12 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als je auto leest als "alles vanzelf", ja...

Maar verder kan ik het niet plaatsen. Er is m.i. werkelijk niets aan een Prius wat een autoliefhebber kan bekoren.
Tja, er zijn mensen die " een schakelbak willen, omdat ze het fijn vinden om te kunnen schakelen. Doen ze nog eens wat".
pi_76079171
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 11:17 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Tja, er zijn mensen die " een schakelbak willen, omdat ze het fijn vinden om te kunnen schakelen. Doen ze nog eens wat".
tsja, ik zie de lol en het nut er niet van in: als je sportief wilt rijden: wie denk je dat het beste schakelmoment kan kiezen: mens of computer?
als je zuinig wilt rijden, wie kan het beste het gewenste toerental van de motor bepalen: mens of computer.

ik moet toch altijd lachen om autos met meer pk's die naast me staan. trekken ze op, lopen ze heel even weg en vervolgens verliezen ze alle snelheid, al het koppel en alle pk's als ze schakelen moeten en de motor weer op toeren moeten krijgen.
is toch zo inefficiënt als het maar kan, zowel op het gebied van beschikbaar vermogen als op gebied van zuinigheid.
pi_76081042
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 16:02 schreef bluebit het volgende:
als je zuinig wilt rijden, wie kan het beste het gewenste toerental van de motor bepalen: mens of computer.
100% zeker; de mens (want de kurves van een automaat zijn niet op zuinigheid geprogrammeerd)

Als je er de rendementscurven van normale verbrandingsmotor bekijkt, dan zie je dat je het zuinigste rijdt bij 85à90% koppelvraag op lage toerentallen. Bij diesel is dit meestal tussen de 1500 en de 2200rpm. Als je daar dus bijna volgas optrekt, en aan 2200 schakelt, kan je zéér zuinig rijden (deed ik vb bij mijn BMW 320d van 9 jaar geleden; resulteerde in een gemiddeld gebruik van nipt 6 liter/100km. Zéér mooi voor die leeftijd, onder de fabrieksopgave. Hetzelfde doe ik bij mijn Nissan 1.5dCi; verbruik van 4.8/100km gemiddeld, ook onder fabrieksopgave).

Bij een automaat kan je dit gewoonweg niet, aangezien die naar beneden schakelt als je hem op 85% instampt, waardoor je in onzuinige toerentallen terecht komt. Als ik dezelfde rijstijl die ik altijd aanhou ook toepas bij de automaat van mijn vader (kia rio, 1.6 benzine) dan resulteert dat in een verbruik van 17 liter/100km. Maw; als de computer zodanig geprogrammeerd zou zijn om zuinig te rijden, dan kan hij inderdaad even zuinig (al dan niet zuinger) dan een mens gaan rijden. De manier waarop ze hem programmeren doet dat echter mislukken; als je je gas bijna volledig induwt denkt die automaat dat je zo snel mogelijk wil versnellen, waardoor hij naar het optimale koppelgebied zoekt. Er is helaas nog geen enkele automaat waar ik van weet die een knopje "eco stand" heeft waarmee je altijd in de ideale zone optrekt, zonder dat hij ineens je versnelling verandert.

Gemiddeld gezien verbruikt een automaat meer dan een handgeschakelde, zelfs met DSG / andere moderne technieken halen ze er nog geen lager verbruik mee.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_76088940
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 11:17 schreef athlonkmf het volgende:

Tja, er zijn mensen die " een schakelbak willen, omdat ze het fijn vinden om te kunnen schakelen. Doen ze nog eens wat".
Het gaat niet alleen om de automaat, want ik kan best begrijpen waarom iemand voor een AMG versie van Mercedes kiest.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_76089078
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 16:02 schreef bluebit het volgende:

tsja, ik zie de lol en het nut er niet van in: als je sportief wilt rijden: wie denk je dat het beste schakelmoment kan kiezen: mens of computer?
Mens. Al was het maar omdat jij kan zien waar de weg heen gaat. Het grote probleem zit natuurlijk in de koppelomvormer.
quote:
als je zuinig wilt rijden, wie kan het beste het gewenste toerental van de motor bepalen: mens of computer.
Handbak is als je goed gebruik er van maakt makkelijk zuiniger dan een automaat.
quote:
ik moet toch altijd lachen om autos met meer pk's die naast me staan. trekken ze op, lopen ze heel even weg en vervolgens verliezen ze alle snelheid, al het koppel en alle pk's als ze schakelen moeten en de motor weer op toeren moeten krijgen.
is toch zo inefficiënt als het maar kan, zowel op het gebied van beschikbaar vermogen als op gebied van zuinigheid.
De handbakversie is in vrijwel alle gevallen sneller. De enige uitzondering is de vorige 911 turbo en in de praktijk bleek ook daar de handbak de snelste...

Schakelen met een handbak kan sneller dan met een automaat (die verliest ook tijd met schakelen...), dus kennelijk zijn alleen echte klunzen bereid om tegen een prius te sprinten. Daar kan ik mij dan ook weer wel iets bij voorstellen eigenlijk.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_76089711
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 22:52 schreef DS4 het volgende:


Handbak is als je goed gebruik er van maakt makkelijk zuiniger dan een automaat.
Dat is dezelfde type argument als "als je zuinig rijdt, dan kan je ook benzine besparen"
pi_76089790
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 23:19 schreef athlonkmf het volgende:

Dat is dezelfde type argument als "als je zuinig rijdt, dan kan je ook benzine besparen"
Bij lange na niet. Ik wil het wel anders stellen: je moet je best doen om minder zuinig te rijden met een handbak.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')