Nope. Het is fysiek exact hetzelfde als een conventionele automaat. Hij heeft in principe twee versnellingen en drie stelsels. Alleen door de combo van benzinemotor en twee elektromotoren zijn de twee uitvoerversnellingen alleen heel anders benut, soms zelfs als invoer.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 14:59 schreef bluebit het volgende:
- De prius automaat is ook ver verwijderd van andere automaten met meerdere vaste versnellingen
We zijn eruit. Het is geen dus geen CVT.quote:Uitgaande van een blackbox principe (er gaat iets in, er gebeurt iets binnenin de blackbox, er komt iets uit):
- De karakteristieken van de bak van de prius lijken op die van een CVT.
Dus, in feite hebben we een uitvoer (volgens mij is het maar 1) richting wielen (aandrijving), en we hebben twee invoeren die gekoppeld worden (benzine en electrische motor). Door variabele transmissie tussen de twee invoeren en de uitvoer kan de snelheid van de wielen bepaald worden.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:12 schreef r8ality het volgende:
Nope. Het is fysiek exact hetzelfde als een conventionele automaat. Hij heeft in principe twee versnellingen en drie stelsels. Alleen door de combo van benzinemotor en twee elektromotoren zijn de twee uitvoerversnellingen alleen heel anders benut, soms zelfs als invoer.
nice try, nee, ik vraag of het alle kenmerken (uitgaande van een blackbox) van een cvt heeft? of zijn er nog andere zaken (nee, een prius kan, denk ik, niet even hard achteruit als vooruitquote:We zijn eruit. Het is geen dus geen CVT.
Juist wel, want bij het opladen van de accus gebruik je dus twee uitvoeren, de wielen en de elektromotor die als dynamo fungeert.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:21 schreef bluebit het volgende:
[..]
Dus, in feite hebben we een uitvoer (volgens mij is het maar 1) richting wielen (aandrijving), en we hebben twee invoeren die gekoppeld worden (benzine en electrische motor). Door variabele transmissie tussen de twee invoeren en de uitvoer kan de snelheid van de wielen bepaald worden.
het opladen van de accus is niet relevant in deze situatie naar mijn mening.
Nope. Afhankelijk van het toerental van de elektromotoren draaien de planetaire stelsels een bepaald toerental. De verhoudingen tussen de stelsels is verder vast.quote:De transmissie heeft verder oneindig veel ratios, dus is ie continu variabel. naja, ik kom dus weer uit bij cvt bak......
Met je blackbox-onzinquote:nice try, nee, ik vraag of het alle kenmerken (uitgaande van een blackbox) van een cvt heeft? of zijn er nog andere zaken (nee, een prius kan, denk ik, niet even hard achteruit als vooruit)
waarom is dat relevant. Voor hetzelfde geld sluit je die generator gewoon direct aan op een home trainer in de auto. De werking van je transmissie zal niet anders zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:26 schreef r8ality het volgende:
[..]
Juist wel, want bij het opladen van de accus gebruik je dus twee uitvoeren, de wielen en de elektromotor die als dynamo fungeert.
true, maar dat betekent niet dat je transmissie per definitie niet continu variabel kan zijn.quote:Nope. Afhankelijk van het toerental van de elektromotoren draaien de planetaire stelsels een bepaald toerental. De verhoudingen tussen de stelsels is verder vast.
quote:Met je blackbox-onzin. Blabla managerpraat.
Nee de werking van een conventionele automaat verandert niet door het afwijkende gebruik in de Priusquote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:38 schreef bluebit het volgende:
[..]
waarom is dat relevant. Voor hetzelfde geld sluit je die generator gewoon direct aan op een home trainer in de auto. De werking van je transmissie zal niet anders zijn.
Nee. Door het gebruik van elektromotoren en varieren van toerental lijkt het op een CVT. Maar, planetaire stelsels hebben onderling een vast ratio.quote:true, maar dat betekent niet dat je transmissie per definitie niet continu variabel kan zijn.
kijk eens op deze pagina
Het is met dit planetenstelsel gewoon mogelijk een continu variabele transmissie te realiseren.
Ach ja, dat zijn meestal wel mensen die er iets vanaf weten in de praktijk. Waarom streep je trouwens elektromotoren door? Er zitten er twee in. Of hebben ze je dat nog niet verteld?quote:blablabla, blue-collar-tuig
het is geen conventionele automaat, dus hiermee zeg je niet zo veel.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 15:42 schreef r8ality het volgende:
[..]
Nee de werking van een conventionele automaat verandert niet door het afwijkende gebruik in de Prius.
klopt, maar de uiteindelijke overbrenging is ondanks vaste ratios in het stelsel nog steeds continu variabel.quote:Nee. Door het gebruik van elektromotoren en varieren van toerental lijkt het op een CVT. Maar, planetaire stelsels hebben onderling een vast ratio.
En managers zien doorgaans het complete plaatje in plaats van slechts een klein onderdeeltje. Maar goed, je hebt ze allebei nodig.quote:Ach ja, dat zijn meestal wel mensen die er iets vanaf weten in de praktijk. Waarom streep je trouwens elektromotoren door? Er zitten er twee in. Of hebben ze je dat nog niet verteld?.
Ik weet dat de Civic hybride gechipt kan worden van 95 naar 120pk tel daar nog eens 20pk bij op als je accu vol zit en je kan het menig 2.0tdi moeilijk makenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 22:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
Heel interessante techniek, een "CVT" met een elektrische en elektromechanische overbrenging.
Eigenlijk een gemiste kans van Toyota om niet ook een sportuitvoering uit te brengen, die kan er op papier aardig snel vandoor gaan. Inclusief electromotor heeft dat ding vermogen genoeg, en een zeer leuk koppel.
Is zo'n Prius niet te chippen? Dat maakt het een hele interessante leaseauto, behalve dat hij er niet uitziet.
Ja, ga jij ff 100kg aan accu's erintillen na de koffie 's morgens?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 22:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ja, een extra accupakket zou dan ook heel interessant worden, zeker als je dat 's nachts op kunt laden. Dat is pas goedkoop (en vlot) rijden!
Gezien het aantal Priussen dat rondrijd, met naar schatting vooral leaserijders achter het stuur, die het doen omdat het goedkoop is maar geen nee zouden zeggen tegen wat extra vermogen, lijkt me dat een hele lucratieve markt!quote:Op dinsdag 2 juni 2009 22:41 schreef bluebit het volgende:
minder last van, temeer omdat de electromotor sterker is dan die van de civic. Aan de andere kant heb je op de snelweg weer wat meer aan de extra pk's die de civic levert met zijn motor, denk ik.
over chippen heb ik nog niets gehoord of gelezen. Ik geloof dat je gekruisigd wordt op prius forums als je erover begint
Nee, gewoon 's avonds de stekker er in, en 's morgens er weer uit. De accu's laat je natuurlijk gewoon in de auto zitten. En er is plaats zat in zo'n Prius.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 22:53 schreef r8ality het volgende:
[..]
Ja, ga jij ff 100kg aan accu's erintillen na de koffie 's morgens?.
quote:Op zaterdag 30 mei 2009 13:45 schreef Athmozz het volgende:
[..]
bij de efficient dynamics doen ze het, dus op zich moet het technisch gezien zeker mogelijk zijn. Zeker in belgie zou het het goed doen gezien de economische maatregelen voor die wagens.
Als je echter de vergelijking maakt met zijn concurrent (honda insight; zelfde opzet; batterijen met benzinemotor erbij) is het natuurlijk een mooie optie.
Toyota prius full option; 31500 (-4750¤ milieukorting); dus 26750 + jaarlijks 205 rijtaks
Honda Insight full option; 25500 (-3850¤ milieukorting); dus 21650 + jaarlijks 165 rijtaks
Die honda komt daar nog een pak goedkoper uit, terwijl qua looks de honda het toch wint op de prius (das persoonlijk misschien), en qua binnenruimte de honda ruimer overkomt op mij.
vs
Nog meer smerige accu's, lelijke auto's en milieuhippiesquote:Op woensdag 3 juni 2009 12:22 schreef mstr het volgende:
http://www.autoblog.nl/ar(...)uinige-autos-vervalt
Goed nieuws voor jullie Prius-rijders.
nog steeds niet leverbaar in belgie, t zijn nog altijd de oude modellen die je krijgt.quote:
raar, toen ik twee weken terug mijn oude model prius ophaalde, gaf de verkoper aan dat het oude model bijna niet meer te krijgen is. Die van mijn stond ergens in frankrijk op een koper te wachten, de verkoper vertelde me ook dat je het oude model nu niet meer kunt bestellen, alleen nog maar het nieuwe model en ze verwachtten eind juli te beginnen met leveren (da´s best snel, vind ik)quote:Op woensdag 3 juni 2009 13:03 schreef Athmozz het volgende:
[..]
nog steeds niet leverbaar in belgie, t zijn nog altijd de oude modellen die je krijgt.
da's wat ik bedoel: functionaliteit in de zin van cruise control, climate control, blablabla etceteraquote:Op woensdag 3 juni 2009 13:36 schreef Athmozz het volgende:
een prius koop je niet op basis van functionaliteit natuurlijk, die koop je op basis van uitrusting voor je geld.
dat past niet met 3 vrienden & een BBQ erbijquote:Op woensdag 3 juni 2009 13:50 schreef bluebit het volgende:
Overigens, die 10 bakken bier passen er echt wel in (of ga je me vertellen dat dat niet past met vrouw en kinders erbij.....die kunnen toch best lopen?)
quote:Op woensdag 3 juni 2009 13:56 schreef Athmozz het volgende:
[..]
dat past niet met 3 vrienden & een BBQ erbij. Kofferruimte had best groot gekunnen als ze er een normale touring / break versie van uitgebracht hadden in plaats van deze die nu zo naar achter toe schuif afloopt. De techniek van de prius in de Avensis wagon zeg maar
Toch niet een auto vd zaak he? Denk niet dat de baas de stroomrekening gaat betalenquote:Op woensdag 3 juni 2009 18:02 schreef -_Tommy_- het volgende:
Mijn ouders hebben zich ingeschreven voor de plug-and-drive Prius... Met dat ding kun je schijnbaar 60km op de accu rijden! Komen er 50 van naar Nederland!
quote:Op woensdag 3 juni 2009 22:50 schreef Geqxon het volgende:
Ik denk zelf dat dit de richting is waar de Prius heen gaat. De electromotor gaat telkens krachtiger geworden, en zal dominanter worden in het rijgedrag. Strak zal tot 50km/h enkel de electromotor nodig zijn (buiten de EV mode dan).
dat is toch geheel niet verwonderlijk en perfect in de richting van waar de EU ook heen gaat? Monsterboetes opleggen aan grote bedrijven (zoals Microsoft) voor een of andere vermeende inbreuk (waar andere producenten ook aan doen, maar daar is zoveel geld niet te halen) en in plaats van dan de gedupeerde met dit geld te vergoeden gaat het gewoon rechtstreeks naar het landbouwbeleid van de EU... Zo betaalt MS in europa bijna 5% van het landbouwbeleid gewoon met de boetes die zij continu (al dan niet terecht) opgelegd krijgen in plaats van dat dat geld ook effectief naar de (al dan niet) gedupeerde partijen gaat... Als je uitrekent hoeveel van elke verkochte OEM licentie er eigenlijk boetegeld is, dan kom je uit op bijna 12¤ per verkochte licentie in europa die naar boetes gaat voor het landbouwbeleid... Leuke verdoken belasting toch?quote:Op donderdag 4 juni 2009 08:05 schreef bluebit het volgende:
Wat ik wel verrassend (tot op zekere hoogte) vind, is dat slechts 1% van alle milieuheffingen die we betalen daadwerkelijk in milieu gestoken wordt. Da's toch gewoon oplichting.
ja, dat roetfilter-verhaal heb ik ook naar gekeken toen ik nog dieselde. Het is inderdaad belachelijk, niemand gaat toch een roetfilter after-market er op zetten als het je geld kost en het je geen direct voordeel geeft.quote:Op donderdag 4 juni 2009 08:32 schreef Athmozz het volgende:
Als er op mijn volgende wagen een roetfilter zit gaat die er zelfs vantussen, en plaats ik hem wel terug als ik naar de technische keuring moet. Een roetfilter steekt tegendruk op je uitlaatsysteem, waardoor je dus een beetje vermogenverlies & een brandstofverbruiksstijging hebt, het kost daarenboven nog eens geld om hem oringineel te laten plaatsen, er zijn zware metalen nodig voor de productie van zo'n filter én je hebt ook achteraf nog eens kosten omdat die filters niet blijven functioneren? Waar zie jij het voordeel? Minder roetuitstoot, maar wel zware metalen die gebruikt worden... Gewoon geldklopperij; als ze de eerste roetfilter verkocht hebben kan je niet anders, en dan moet je wel je roetfilter laten vervangen / herstellen eens die kapot is, en dan kunnen ze daar mooi belasting over heffen waardoor ze uiteindelijk hun subsidie toch terug krigjen.
quote:Op donderdag 4 juni 2009 10:31 schreef Athmozz het volgende:
zelfs dan nog. 25% korting op mijn belasting is zo'n 70¤ op jaarbasis. Eenmalig die filter vervangen & ik moet al 10 jaar lang korting krijgen... ze gaan dat een jaartje erop geven en dan is het toch gedaan (en aan vervanging achteraf haal je dat er dus niet uit)
Als je in België érgens subsidie voor krijgt wordt je er achteraf keihard op terug gepakt. Vroeger subsidie voor het boren van een grondwaterput... paar jaar later taks op grondwater zelf oppompen... Ik krijg hier in België liefst zo min mogelijk subsidie; ik zal het zelf wel in het zwart laten doen of anders gaat het toch allemaal naar die werkloze bende socialisten in het zuidelijk deel van ons "land"
Mijn ouders rijden deze zelf zakelijk, dus zijn eigen baasquote:Op woensdag 3 juni 2009 22:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Toch niet een auto vd zaak he? Denk niet dat de baas de stroomrekening gaat betalen
Wel gaaf dat je 60km met je accu's kan rijden. Wat is de laadtijd?
Voor de gemiddelde forens betekend dit een benzine verbruik van 0,0 bij een laadtijd van 8 uur![]()
Volgens mij laadt ie in uurtje of 6 op schijnbaar!quote:Op woensdag 3 juni 2009 22:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Toch niet een auto vd zaak he? Denk niet dat de baas de stroomrekening gaat betalen
Wel gaaf dat je 60km met je accu's kan rijden. Wat is de laadtijd?
Voor de gemiddelde forens betekend dit een benzine verbruik van 0,0 bij een laadtijd van 8 uur![]()
Nee, punt is kapot en je moet de zin toch afsluiten?quote:Op donderdag 4 juni 2009 13:15 schreef r8ality het volgende:
De uitroeptekens waren in de uitverkoop!
Niet helemaal waar.quote:Op donderdag 4 juni 2009 07:06 schreef bluebit het volgende:
[..]
ja, ik vind het wel vreemd dat de nieuwe prius een krachtigere benzinemotor heeft gekregen (1.8), maar een minder krachtige electromotor.
ah ja, je hebt helemaal gelijk..zal wel niet opgelet hebbenquote:Op dinsdag 9 juni 2009 15:25 schreef heijx het volgende:
[..]
Niet helemaal waar.
De benzinemotor is van 78 naar 99 pk gegaan en 115 naar 142 Nm.
De elektromotor van 68 pk @500Volt naar 82 pk @650Volt. Het max koppel is van 400 naar 546 Nm gegaan.
Wèl is de elektromotor fysiek kleiner geworden.
? als je nou lada, tatra of trabant had gezegd maar peugeot of citroen koop je echt niet alleen maar voor het geld maar bv vanwege het rijcomfort.quote:Op woensdag 3 juni 2009 13:36 schreef Athmozz het volgende:
een prius koop je niet op basis van functionaliteit natuurlijk, die koop je op basis van uitrusting voor je geld.
Een prius (en eigenlijk meer die honda) vind ik technische wel leuke wagens, maar het gebrek aan laadruimte zou mij teveel parten spelen om zo'n wagen te kopen; 1 fiets in de kofferbak kunnen gooien is toch echt een vereiste, evenals 10 bakken bier in de koffer. Als dat er niet in kan is die gewoon te klein.
Sowieso koopt bijna 90% van de mensen zijn auto op prijs, en speelt de rest minder mee. Anders reed niemand met een Skoda / seat / peugeot / citroen / ford...
Je zou een Citroen C6 gaan rijden in plaats van een Maybach of BMW 7-serie?quote:Op donderdag 11 juni 2009 11:57 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
? als je nou lada, tatra of trabant had gezegd maar peugeot of citroen koop je echt niet alleen maar voor het geld maar bv vanwege het rijcomfort.
Alsof iedereen maar in een BMW of mercedes zou willen rijden als ze stinkend rijk waren. Hell no, geef mij dan maar een full option citroen C6
Absoluut, of wellicht een corvette of oude volledig gerestaureerde dodge charger ofzo. Maar niet zo'n saaie bak als een BMW7 ofzo nee.quote:Op donderdag 11 juni 2009 13:32 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Je zou een Citroen C6 gaan rijden in plaats van een Maybach of BMW 7-serie?
Vast niet omdat normale mensen er niet dood in gevonden willen wordenquote:Op donderdag 25 juni 2009 12:13 schreef bluebit het volgende:
Recent een aantal cijfers gelezen van het CBS omtrent de toename van hybride autos op de weg:
Aantal hybrides op 1 januari 2008: 11.300 stuks
Aantal hybrides op 1 januari 2009: 23.000 stuks
Het aantal zakelijke hybride rijders is in die periode toegenomen van 3.500 stuks tot 12.000 stuks (wellicht heeft dat iets te maken met de bijtelling van 14%). Het is wel nog steeds zo dat particuliere hybride rijders doorgaans 50-plus zijn. Het CBS vermoedt dat dit komt door de relatief hoge aanschafprijs van een hybride.
We moeten allemaal aan de DAF!quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:48 schreef DS4 het volgende:
Ergens is het wel belachelijk dat de overheid de verkoop van japanse auto's stimuleert. Typisch NL's...
naja, ze stimuleren de verkoop van hybrides en electrische autos op basis van de uitstoot. Tsja, als japanse automakers als eerste daarmee zijn, dan doen ze dat goed. ipv kopieeren lopen ze plots voorop.quote:Op donderdag 25 juni 2009 12:48 schreef DS4 het volgende:
Ergens is het wel belachelijk dat de overheid de verkoop van japanse auto's stimuleert. Typisch NL's...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |